er heeft nog nooit een regel in de nen1010 gestaan dat >2000W een eigen groep moet hebben.
dat staat namelijk in de NPR 5310
(laatste verzie is al van meer als 10 jaar geleden van de nen1010

de NPR wijzigt regelmatig

)
Hij schrijft toch nergens dat hij alleen de aarde van de wasmachine aansluiting wil gebruiken? Zoals ik het lees takt hij gewoon de hele WCD van die groep af.
van mij mag het, de moderne wasmachines van tegenwoordig trekken al lang geen >2000W mee.
bijna alles is wel 1900W geworden.
(alleen bijna is nog niet alles, dus 100% zekerheid kan ik niet geen, nog of het echt verstandig is.
zelf heb ik jaren lang gewoon de boven verdieping groep gebruikt zonder problemen.
met verbouwing van de badkamer heb ik de groep maar netjes naar zolder gezet zodat het niet meer hoefde.

)
Je hebt dit verhaal geschreven in de veronderstelling dat hij enkel de aarde van de wasmachine aansluiting wilt halen, en de fase en nul uit de centraaldoos??
jep, zo heb ik het gelezen, echt duidelijk was hij niet, niet mijn schuld.
zijn probleem was dat de lamp centraaldoos (ik gok boven de spiegel.) geen aarde had.
maar het is er erg simpel naar toe te treken en kan hij daar gewoon een extra stopcontact maken.
(waarschijnlijk ook de plek die hij wil, als ik zo gok in een standaard badkamer.

)
In dat geval moet alles uit dezelfde groep komen. Uit twee verschillende groepen is sowieso een no-go, ook al zitten deze toevallig achter dezelfde aardlekschakelaar. Wat heeft de aardlekschakelaar hier eigenlijk precies mee te maken?
jep, dat zeg ik ook.

Een gevaarlijke situatie waarin de verkeerde aardlek reageert??? Hoe en wat dan?
ehhh duuhuuuu.
Die mag je me ook eens uitleggen.

lees eerst maar eens de nen1010 en dan de NPR 5310.
dan hoef ik niks uit te leggen.

somejan schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:13:
[...]
Misschien moet ik daar toch eens naar gaan kijken. Alleen zag ik op andere plekken dat een extra kabel naast bestaande kabels trekken geen goed idee is i.v.m. risico op beschadiging van de isolatie, dus dat alle kabels er dan uit en opnieuw moeten.
Daar heb je wel een punt ja, alleen is het eigenlijk zo dat dat stopcontact en lampjes er al zaten, zonder enige aarding, door eerdere bewoners. De elektricien had nog een hele hoop andere opmerkingen over dingen die niet kloppen, en wat op welke stop zit is sowieso al een chaos. De elektricien omschreef het als een Belgische installatie (excuses aan zuiderburen op het forum). Dus zo ongeveer wat ik ook doe is een verbetering. En een monteur die er van uit gaat dat alles volgens het boekje zit heeft hier meer problemen dan alleen de badkamer.
is niet zo heel vreemd dat er geen aarding is op de badkamer.
gebeurd wel vaker regels van vroeger (toen je dat met een lage oe schreef) zijn niet meer die van nu.
dus zie het niet als een ramp.
check deze even:
jij hebt het over een lamp centraal doos, is dat die boven de spiegel/wasbak?
loopt die niet naar een plafondoos, en zit daar wel aarde?
(dan kan het zijn dat je maar 3 meter aarde kabel nodig hebt en die trek je er zo bij.)
extra kabel trekken door een buis die al kabels heeft, dat zou zonder problemen wel moeten kunnen en geen problemen op moeten leveren.
(maar ook hier, check wel wat je tegen komt, was laats bij een vriend aan het kijken.
hij heeft een gas kachel en dat is geen probleem, maar dat betekend wel dat het dan vaak erg warm is bij het plafon.
de isolatie van de kabels was dus ook helemaal bros, daar kon het dus niet, maar dat is dus wel een heel speciaal geval.
gebruik je gezond verstand, en dan lukt het wel.)
ik ga niet over of je elektricien gelijk heeft (wat natuurlijk goed kan zijn), maar is hij echt onafhankelijk of wil hij geld verdienen?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)