tss68nl schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:04:
Dan heb je toch niets aan de selectiviteit? Immers klapt dan nog steeds een automaat in de HVK er uit, in plaats van in de tweede verdeelkast (OVK?).
Het beste is dus, om als het niet je eigen woonhuis betreft (bijvoorbeeld een BnB), om 3x een losse 25A automaat te plaatsen in de OVK? En daarna de HS in OVK? En daarop je lokale 30 mA ALS?
Wat is selectiviteit volgens jou precies?
Naar mijn idee hoort die beveiliging toch echt in de HVK.
Maak je kortsluiting op een aansluitpunt in het bijgebouw, dan gaat de 16A automaat in de OVK er uit, niet de voorbeveiliging in de HVK. Prima selectief dus.
Graaf je in de tuin door de voedingskabel van het bijgebouw, dan gaat de 25A automaat in de HVK er uit, niet de voorbeveiliging van de netbeheerder. Prima selectief dus.
Probeer het 2e scenario met jouw opzet en de voorbeveiliging van de netbeheerder ligt er uit. Niet selectief dus.
Ook overigens als je een flink machinepark hebt staan in de garage. Leuk dat je 3 machines tegelijk aan zet, maar zeer vervelend als je hele huis zonder stroom zit omdat je ff niet nadenkt in de garage?
Daar heb je toch geen last van als je de hele garage in de woning selectief beveiligt? Dan zit dus hooguit de garage in het donker.
[...]
Ik snap het verhaal, maar, zou je echt graag 3x25A zonder aardlek door een buis leggen? Dat zijn geen fijne buizen om bijvoorbeeld per ongeluk eens in te boren/schroeven? Ik snap dat die kans klein is...maar 30 tot 300 mA vs 25A is nogal een verschil mocht er een ongelukje mee gebeuren? Iemand beschadigd alleen één van de 3 fasen, en wordt zelf het pad naar de aarde als hij zijn schroef erin zet....

Tja, een aardlekschakelaar plaatsen daar waar hij volgens de norm niet per sé hoeft te zitten maakt het natuurlijk alleen maar nóg veiliger. Vooral doen als je er blij van wordt.

[...]
Vreemd, ik kreeg van een kastenbouwer de volgende tekst:
code:
1
| Het aansluiten van éénfase-eindgroepen op een vierpolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30mA is niet (langer) toegestaan. |
Jij geeft aan dat ze dus niet goed gelezen hebben, en dat het gewoon wel is toegestaan. Probleem is natuurlijk dat die AL niets ziet verdwijnen als er stroom lekt tussen verschillende fasen?
Die discussie is hier een tijdje terug al eens voorbij gekomen. In
deze reactie heb ik de letterlijke bepaling uit de NEN1010 geciteerd.
[...]
Helder, maar zou je dan ook niet een 30 mA "S" kunnen gebruiken in de HVK? Ik ben even op zoek waarom hij bij een langzamer profiel (zoals bij automaten B/C) óók nog een andere foutstroom moet hebben?
De uitschakelstroom van een 30mA aardlekschakelaar is niet precies 30mA he? Misschien schakelt de schakelaar in de OVK bij 28,5mA uit. En die in de HVK bij 17mA. Dan kan die in de HVK er best wel eens eerder uit liggen.
En wat als je in de OVK meerdere aardlekschakelaars hebt zitten, met achter iedere schakelaar een 10mA lekstroom?
Maar als ik de vraag even mag terugketsen, waarom zou je in vredesnaam met 30mA willen voorbeveiligen als er in de ovk ook 30mA aardlekschakelaars zitten? Wat is daarvan de meerwaarde? Je riskeert alleen maar dat het onterecht aanspreekt. Heb ik iets gemist en zijn 300mA schakelaars duurder geworden ofzo?

[...]
AirBnB is best populair tegenwoordig. Het kan eigendom zijn, en toegang is er eigenlijk ook wel. Maar toch is het fijner dat als de huurders het bont maken, er ook ter plekke iets uit klapt, niet bij de verhuurder in zijn meterkast.
Dat gebeurt dus in mijn opzet.
Gaat er iets fout bij de huurder? Dan klapt de 16A automaat in zijn eigen kast er uit?
Gaat er iets heel erg fout? Tja, dan gaat misschien een keer de 25A automaat bij de verhuurder er uit. Maar hoe vaak zal dat werkelijk gebeuren? Het gros van Nederland heeft nog smeltpatronen als hoofdzekering die niet zelf te vervangen zijn. Zij mogen in een dergelijk geval de netbeheerder bellen, in plaats van even een deur verderop aanbellen.
Als je de overlast wilt beperken, zou je in de HVK ook 3x losse enkelpolige 25A automaten kunnen plaatsen (zet er dan ook wel een 4 polige schakelaar bij als groepsschakelaar). Wanneer er dan een keer iets goed fout gaat bij de huurder, zitten ze niet eens volledig in het donker.
Het voordeel van de 25A automaat gewoon netjes in de HVK zetten, daar waar hij dus hoort

, is dat je waarschijnlijk ook wel met een 5x4mm² af kunt naar de ovk (uiteraard wel afhankelijk van de lengte). Je zocht een economische oplossing toch?