Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.342.486 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Oekiejoekie @databeestje
Het is inderdaad een Iskra meter met een blauwe knop. Op de meter staat dat ik de knop 8 seconden ingedrukt kan houden om de stroom in te schakelen, de knop moet ik loslaten als er 'enter' in beeld komt te staan. Dit is echter niet het geval, er komt 'disconnect' in beeld te staan....

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Harrie_ schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:03:
@Oekiejoekie @databeestje
Het is inderdaad een Iskra meter met een blauwe knop. Op de meter staat dat ik de knop 8 seconden ingedrukt kan houden om de stroom in te schakelen, de knop moet ik loslaten als er 'enter' in beeld komt te staan. Dit is echter niet het geval, er komt 'disconnect' in beeld te staan....
Dan ben ik toch bang dat het bij kaarslicht op de monteur wachten wordt...

Het controleloodje op een smeltzekering valt er niet altijd vanaf bij een gesprongen smeltzekering. Soms moet je even tegen de zekeringhouder tikken (maar bij hoofdzekeringen in een verzegelde kast wordt dat heel erg lastig...)

Edit: Ik vond dit in een handleiding:
Uitschakelen van de elektriciteit
Wilt u de elektriciteit uitschakelen met behulp van de schakelaar in de meter, dan dient het display in de ‘scroll’-
modus te staan (automatisch wisselen van meterstanden). Druk de knop dan lang in, totdat u ‘Disconn’ in het display ziet.
(Na circa 8 seconden verschijnt ‘Credit’, na circa 10 seconden verschijnt ‘Disconn’). Na het loslaten van de knop hoort u een ‘klik’.
De stroom is afgeschakeld en het controlelampje gaat continu branden (geen verbruik). Onder in het display komt een
driehoekje ( ) te staan bij ‘SD’. Dit betekent dat de schakelaar open is en er geen spanning is op de binneninstallatie.
Als je Disconn ziet, heb je hem nu juist uitgeschakeld. Zie je een driehoekje bij SD ?

[ Voor 37% gewijzigd door Oekiejoekie op 25-08-2017 21:15 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Oekiejoekie schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:12:
[...]

Dan ben ik toch bang dat het bij kaarslicht op de monteur wachten wordt...

Het controleloodje op een smeltzekering valt er niet altijd vanaf bij een gesprongen smeltzekering. Soms moet je even tegen de zekeringhouder tikken (maar bij hoofdzekeringen in een verzegelde kast wordt dat heel erg lastig...)

Edit: Ik vond dit in een handleiding:

[...]

Als je Disconn ziet, heb je hem nu juist uitgeschakeld. Zie je een driehoekje bij SD ?
Sorry voor de late reactie, stond zojuist met de monteur naar de het hele gedoe te kijken. De monteur heeft geconstateerd dat er wel degelijk spanning zit op alle 3 de fases onder de meter. De meter kan niet worden ingeschakeld, nu is het dus wachten op een andere monteur die de meter komt vervangen...

Man, man, man wat een ellende...

Evengoed bedankt voor de snelle respons en het meedenken!

Ik ga ervanuit dat ik straks als er een nieuwe meter hangt ik weer gewoon stroom heb, daarmee is het probleem opgelost, maar wat mij betreft de discussie nog niet gesloten. Ik ben natuurlijk niet voor niets Tweaker >:)

Hoe kan dit? Kan zo'n slimme meter er zomaar ineens mee stoppen? Ik heb dit met de oude meter nog nooit meegemaakt; heb ook nog nooit gehoord dat zo'n meter ineens kapot gaat... Ik denk zelf ook dat de meter helemaal niet kapot is maar dat het gewoon een software/firmware storing is in dat ding :/

Edit:
En het toeval mag dat ik vanochtend een afspraak heb gemaakt met een electricien om volgende week de complete groepenkast te vervangen door een nieuwe van ABB met automaten ipv smeltzekeringen...

[ Voor 6% gewijzigd door Harrie_ op 25-08-2017 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Harrie_ schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:26:
[...]
Hoe kan dit? Kan zo'n slimme meter er zomaar ineens mee stoppen? Ik heb dit met de oude meter nog nooit meegemaakt; heb ook nog nooit gehoord dat zo'n meter ineens kapot gaat... Ik denk zelf ook dat de meter helemaal niet kapot is maar dat het gewoon een software/firmware storing is in dat ding :/
In je slimme meter zit een relais. Daarmee kun je met die blauwe knop (of de netbeheerder op afstand) de stroom uitschakelen. En ja, een relais kan gewoon kapot... Ik denk zelfs dat dat een van de meest storingsgevoelige componenten in een slimme meter is.

Als de netbeheerder de stroom op afstand uitgeschakeld had (doen ze dat eigenlijk wel ooit ?), dan heb je al minstens een stuk of 5 brieven van de elektriciteitsleverancier of netbeheerder niet geopend of genegeerd :D En waarschijnlijk had de storingsdienst je er ook wel op gewezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Oekiejoekie schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:32:
[...]

In je slimme meter zit een relais. Daarmee kun je met die blauwe knop (of de netbeheerder op afstand) de stroom uitschakelen. En ja, een relais kan gewoon kapot... Ik denk zelfs dat dat een van de meest storingsgevoelige componenten in een slimme meter is.

Als de netbeheerder de stroom op afstand uitgeschakeld had (doen ze dat eigenlijk wel ooit ?), dan heb je al minstens een stuk of 5 brieven van de elektriciteitsleverancier of netbeheerder niet geopend of genegeerd :D En waarschijnlijk had de storingsdienst je er ook wel op gewezen...
Ik zag net dat in het schermpje ook 'credit' kwam te staan, dat triggerde mij wel even om (hoewel ik gewoon weet dat er iedere maand netjes wordt afgeschreven) toch even via mobiel bankieren te checken of ik niet een betaling ofzo heb gemist. Dat is dus niet het geval; iedere maand gewoon betaald, geen brieven gehad dus dáár kan het in ieder geval niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Harrie_ schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:35:
[...]

Ik zag net dat in het schermpje ook 'credit' kwam te staan, dat triggerde mij wel even om (hoewel ik gewoon weet dat er iedere maand netjes wordt afgeschreven) toch even via mobiel bankieren te checken of ik niet een betaling ofzo heb gemist. Dat is dus niet het geval; iedere maand gewoon betaald, geen brieven gehad dus dáár kan het in ieder geval niet aan liggen.
Volgens de handleiding verschijnt bij uitschakelen na 8 seconden "credit" en na 10 seconden "disconn". Dat heeft dus niks met je betaalgedrag te maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:10

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

De functie om de sm op afstand opdracht te geven de spanning uit te schakelen is in NL uit de sm gehaald. Daarvoor zal nog altijd een monteur een fysieke handeling moeten doen.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
devino schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:45:
De functie om de sm op afstand opdracht te geven de spanning uit te schakelen is in NL uit de sm gehaald. Daarvoor zal nog altijd een monteur een fysieke handeling moeten doen.
Er zijn al wel heel veel 'slimme meters' geplaatst, dus als zoiets er eerst in gezeten heeft, dan zijn er huishoudens zat die er nog een zullen hebben.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
devino schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:45:
Dat is er pas sinds DSMR 4 uitgehaald
DSMR-M4.3.90
Description It is not allowed to have a breaker or valve present in the meter
Rationale Because the decision of the department of Economic Affairs, a breaker and valve are
removed from the ‘AmvB metereisen GSA’
Fit criterion The meter does not have a breaker or valve installed .
History Mar. 2014 Origin WGDSMR Port n.a. Applicable E meter, G meter
En inderdaad, er hangen nog genoeg oudere slimme meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:05
Ja zit er bij mij ook nog in, is er dan wel softwarematig uit gehaald(pas later na installatie), echter zit het relais er fysiek nog gewoon tussen, en schakelt ook gewoon uit wanneer ik de 3 hoofdzekeringsautomaten uit zet.
Dus een storing/kwaadwillenden zullen deze ook vast wel uitgeschakeld krijgen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Jorn schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:32:
Ja zit er bij mij ook nog in, is er dan wel softwarematig uit gehaald(pas later na installatie), echter zit het relais er fysiek nog gewoon tussen, en schakelt ook gewoon uit wanneer ik de 3 hoofdzekeringsautomaten uit zet.
Dus een storing/kwaadwillenden zullen deze ook vast wel uitgeschakeld krijgen.
Dan is het dus een NO-relais (Normally Open, dus zonder spanning uitgeschakeld). Als dan het spoeltje doorbrandt, zit je zoals @Harrie_ zonder stroom. Alhoewel hij de oorzaak waarschijnlijk van de monteur niet te horen gaat krijgen, die vervangt gewoon de meter en zal die niet verder openmaken om een oorzaak te vinden.

Harrie is wel stil nu... Druk met de monteur, of laptop leeg ? Of zien we hem over 9 maanden in het Pampers-aanbiedingen-topic ? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Oekiejoekie Ik ben er weer!

Ja was net druk met de monteur, die heeft inmiddels een nieuwe meter gehangen en voila ik heb weer powerrrrr. Hij wist me nog wel even te melden dat de netbeheerder van de week nog contact met me opneemt, want de 'slimme gasmeter' moet nu dus ook vervangen worden 8)7

De monteur was een man die tegen zijn pensioen aanliep en wist mij te vertellen dat hij bijna dagelijks slimme meters moet vervangen die er plotseling mee stoppen, hij gaf ook aan dat vroeger met de 'oude meters' dat héél sporadisch voorkwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Harrie_ schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:43:
@Oekiejoekie Ik ben er weer!

Ja was net druk met de monteur, die heeft inmiddels een nieuwe meter gehangen en voila ik heb weer powerrrrr. Hij wist me nog wel even te melden dat de netbeheerder van de week nog contact met me opneemt, want de 'slimme gasmeter' moet nu dus ook vervangen worden 8)7
Dat is waarschijnlijk omdat je oude slimme meter nog met een draadje aan je gasmeter hing. Tegenwoordig is die communicatie draadloos.
De monteur was een man die tegen zijn pensioen aanliep en wist mij te vertellen dat hij bijna dagelijks slimme meters moet vervangen die er plotseling mee stoppen, hij gaf ook aan dat vroeger met de 'oude meters' dat héél sporadisch voorkwam...
Ik heb hier 2 maanden geleden een oude meter moeten laten vervangen omdat die compleet van het padje was... Tijdens nachttarief liep de dagteller op met 20kWh per minuut, en de nachtteller liep in hetzelfde tempo terug. Dus ook die oude dingen kunnen kapot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vitens is tegenwoordig begonnen met kunstof watermeters, en er zijn veel oude huizen die via de waterleiding aarde krijgen. en ook een brief om het te controleren (vitens maakt dan wel een elektrische verbinding tussen de leidingen)

meer dan ik dacht

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 25-08-2017 23:00 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Fish schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:57:
Vitens is tegenwoordig begonnen met kunstof watermeters, en er zijn veel oude huizen die via de waterleiding aarde krijgen. en ook een brief om het te controleren (vitens maakt dan wel een elektrische verbinding tussen de leidingen)

meer dan ik dacht
Nu pas ? Van Brabantwater kreeg ik die brief 12 jaar geleden al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Voor de zekerheid. Ik heb een rode inbouwkast waar straks mijn thermostaat en een lampje in komen te staan. Dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pLoByZy.jpg

Naast de inbouwkast aan de buitenkant komt straks een WCD. In de inbouwkast zit geen stroom. Niet echt handig. En als ik een stekkerdoos buitenom aansluit op de WCD ook lelijk. De WCD ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u5T4uZp.jpg

Als ik nu vanuit de WCD de inbouwkast in boor, kabeltje trek en deze aansluit in de WCD fikt mijn huis dan af en sterf ik een gruwelijk dood? Volgens mij moet dit wel kunnen. Of iemand anders een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hebben jullie tips omtrent schakelmateriaal met ingebouwde kinderbeveiliging? Ik wou in eerste instantie gaan voor Bush Jaeger of Jung, maar deze hebben volgens mij geen "anti-pennen-insteek"-oplossingen.

Bush jaeger omdat ik de comfortschakelaar wel handig vind. Jung vind ik qua design weer aantrekkelijker.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-10 20:03

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
kmf schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:22:
Hebben jullie tips omtrent schakelmateriaal met ingebouwde kinderbeveiliging? Ik wou in eerste instantie gaan voor Bush Jaeger of Jung, maar deze hebben volgens mij geen "anti-pennen-insteek"-oplossingen.

Bush jaeger omdat ik de comfortschakelaar wel handig vind. Jung vind ik qua design weer aantrekkelijker.
Peha standaard heeft in ieder geval kinderbescherming. Voorbeeld afdek WCD: 00791811.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
engessa schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:07:
Voor de zekerheid. Ik heb een rode inbouwkast waar straks mijn thermostaat en een lampje in komen te staan. Dat ziet er zo uit:

[afbeelding]

Naast de inbouwkast aan de buitenkant komt straks een WCD. In de inbouwkast zit geen stroom. Niet echt handig. En als ik een stekkerdoos buitenom aansluit op de WCD ook lelijk. De WCD ziet er zo uit:

[afbeelding]

Als ik nu vanuit de WCD de inbouwkast in boor, kabeltje trek en deze aansluit in de WCD fikt mijn huis dan af en sterf ik een gruwelijk dood? Volgens mij moet dit wel kunnen. Of iemand anders een goed idee?
Kijk allereerst heel goed hoe de kabels lopen.
Je zou de eerste niet zijn die met de boormachine de kabels in de muur doorboort.
Maar op de foto lijken de kabels naar boven en beneden te gaan, dus dat zou wel goed moeten gaan.

Het zou helemaal mooi zijn als je nog een PVC buisje in het gat weet te krijgen waardoor je de kabels trekt, maar het is een kort stukje, geen spouw, enz. dus volgens mij kan het verder geen kwaad als je het niet doet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 17:35
engessa schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:07:

[afbeelding]

[afbeelding]

Uiteraard kun je gewoon aftakken vanuit een bestaande doos, ik zou zeker wel proberen om er een pijpje in te stoppen, losse draden zo in de muur mag niet, gebruik aub geen soepel snoer maar gewoon draad of echte kabel met een pijpje er overheen en maak in je kast een vast stopcontact met grondplaat.
Wat ik wel vreemd vind en dat zal altijd al wel zo gezeten hebben, hoe kan het dat er geen achterkant (meer) in het doosje zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
databeestje schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:30:
De warmtepomp die ik op het oog heb is een ~7kW exemplaar, zoals een Mitsu Ecodan, dat is een enkel fase apparaat en zal dan op een 20A groep moeten. Groter wordt dan meteen een 3 fase 11kW unit, en dat lijkt me wat overkill voor 90m2 huis uit 1985.
Iets klopt niet. 7kW is ruim 30A. 20A is 4,6kW. Hopelijk heb je de tikfout aan de goede kant gemaakt, anders moet je toch een zwaardere netaansluiting aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51

Jung heeft in de as500 lijn sowieso modellen met kinderbeveiliging: https://www.elektroshop.n...aarde-wit-a1511nkiww.html

Vast ook wel in andere lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-09 02:58
Hier heb ik Legrand Mosaic schakelmateriaal. Die zijn ook kinderveilig:
Alle Legrand en BTicino wandcontactdozen en stopcontacten zijn standaard voorzien van kinderbeveiliging om uw gezin te beschermen. Deze kinderbeveiliging zorgt er voor dat slechts twee stekkerpinnen tegelijkertijd in het stopcontact kunnen worden gestoken, want wij doen geen concessies aan de veiligheid van uw elektrotechnische installatie.
Doordat het voor kantoren ontwikkeld is, zijn er ongelofelijk veel mogelijkheden en aansluitingen in hetzelfde systeem.

[ Voor 30% gewijzigd door Stanley22_7 op 26-08-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:57

Busch Jaeger heeft ook gewoon WCD's met kinderbeveiliging hoor :)
Busch Jaeger Balance
Busch Jaeger Reflex SI (Linear)
Busch Jaeger Future Linear Wit

zie net dat deze future linear met USB is, ze zijn er ook zonder USB

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:38
JeroenE schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:19:
[...]
Iets klopt niet. 7kW is ruim 30A. 20A is 4,6kW. Hopelijk heb je de tikfout aan de goede kant gemaakt, anders moet je toch een zwaardere netaansluiting aanvragen.
Capaciteit wp is normaal in warmte. Dus bij een COP van bv 3 is het elektrisch vermogen 7/3=2.3kW.
Daarnaast zit er waarschijnlijk nog een elektrisch element in om bij strenge vorst eea te ondersteunen. B.v. Van 2 kW

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 22:44
Annuk schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:03:
[...]

Busch Jaeger Balance

@kmf sterker nog, alle series van BJ hebben de mogelijkheid de WCD kindveilige uit te voeren. Ik weet niet waardoor je denkt dat het niet kan. Misschien dat de plek waar je keek ze niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Annuk schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:03:
[...]

Busch Jaeger Balance

GerjanT schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 16:05:
[...]

@kmf sterker nog, alle series van BJ hebben de mogelijkheid de WCD kindveilige uit te voeren. Ik weet niet waardoor je denkt dat het niet kan. Misschien dat de plek waar je keek ze niet heeft.
Ik zat juist bij Sandervunderink te zoeken naar kindveilig, maar kon juist die kindveilige niet zien. Erover heen gekeken waarschijnlijk. Ik zat wel naar de basiselementen te kijken.

Maar hoe bedoel je met mogelijkheid kindveilig uit te voeren? Is de kindveiligheid niet in het basiselement, maar in de afdekking ingebouwd? Ik wil een paar aardeloze wcd's vervangen, maar juist die hebben geen kindveiligheid. Dus als je zegt dat dat wel mogelijk is...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:57
kmf schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:42:
[...]

[...]

Ik zat juist bij Sandervunderink te zoeken naar kindveilig, maar kon juist die kindveilige niet zien. Erover heen gekeken waarschijnlijk. Ik zat wel naar de basiselementen te kijken.

Maar hoe bedoel je met mogelijkheid kindveilig uit te voeren? Is de kindveiligheid niet in het basiselement, maar in de afdekking ingebouwd? Ik wil een paar aardeloze wcd's vervangen, maar juist die hebben geen kindveiligheid. Dus als je zegt dat dat wel mogelijk is...
Dat kindveilige zit inderdaad in de afdekking, het is een plastic geveerde schuif die alleen geopend kan worden door beide pennen in het stopcontact te steken (zoals je dus doet met een stekker ;) )

kijk maar eens naar de verschillen tussen beide WCD's:
Zonder kinderveiligheid:
zonder kinderveiligheid

Met kinderveiligheid:
met kinderveiligheid

Je ziet bij de wcd zonder kinderveiligheid rechtstreeks de fase & nul "klem", terwijl je bij de wcd met kinderveiligheid een schuifje ziet zitten, heb jammer genoeg hier niets op voorraad liggen waarvan ik zo even een foto kan maken van de achterkant.

Durf alleen niet te zeggen of ze ook losse afdekkingen zo verkopen met kinderveiligheid.

Edit:
Heb nu alleen even bij de Balance SI serie gekeken bij BJ, maar daar staan ook WCD's met verhoogde aanraakveiligheid (kinderveiligheid) tussen zonder RA.
zie hier: http://www.busch-jaeger-c...e=1041338&produkt=1054085

[ Voor 9% gewijzigd door Annuk op 26-08-2017 18:46 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
migjes schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:20:
[...]

jep, check je infra rood thermometer. (ook glimmende oppervlakten geven verkeerde waardes. ;) )

ja, het kan +/- wel een 2,5mm het een 32A is (ik dacht uit het hoof dat het 27A was, maar dat maakt niet uit. ;) )
maar, dan moet je ook nog mee nemen, met hoeveel kabels zit het in een buis gepropt, zit die buis in beton gegoten of een gips muurtje, loopt die ook nog door je isolatie heen etc etc etc......
met 32A word hij wel warm, en die warmte moet hij wel af kunnen staan.
(en ook nog rekenen dat zelfs een 16A groep voor 3 seconden gewoon 48A leveren kan voor hij reageert.)
en dan heb je nog marge nodig omdat gebruikers soms wel zulke domme dingen kunnen doen.
(je wil niet weten hoe je soms blokjes aan elkaar geknoopt vind :'( )
kun je beter stellen dat 2,5mm een 16A (+/-3800VA) wel genoeg is. ;)
bij mij ging het fout op de kWh meter, die had dus niet zulke lekkere bevestiging puntjes als ik gehoopt had.
dus daar maar 4mm aan gehangen, dat heeft een groter contact oppervlak als 2,5mm en probleem was opgelost. ;)
(het aller mafste aan het geheel was, dat zodra de omvormer een 600 tot 800VA leverde had ik dat probleem.
leverde hij een 1000-4000VA had ik dat probleem totaal niet, maar ik denk wel te snappen hoe dat zit. ;)
maar dat is een lang verhaal.)

ik ben benieuwd wat de auto doet aan laden?
laat het weten. ;)
Net een korte test gedaan met de laadsnelheid.
Ik heb een 32A laadstation (1fase) wat op 25A is afgeregeld (volgens de leverancier).

Net even de auto opgeladen na een kort ritje en met een VA meter (een klem om de fasedraad het VA gemeten):

op de maximum stand (volgens het menu van de ioniq):
7040 VA = (bij 233 V) 30A

op stand verlaagd
6350 VA = 27,2A -> na 1 uur: aardlekautomaat 52 graden

op stand minimum
4260VA = 18.2A -> na 1 uur: aardlekautomaat 38 graden

En na kort op elk van bovenstaande standen te hebben geladen (5-10 minuten op 7000VA en 5 min op de rest) is de 25A aardlekautomaat ca. 36 graden.

Kortom:
Het lijkt erop dat het laadstation niet op 25A is afgeregeld. OF de lader van de ioniq heeft een power factor die afwijkt van 1

En migjes kon dus goed gelijk hebben met de overbelasting (de vorige keer stond de auto ook maar 1 uur en 40 minuten te laden). En nu heb ik wel een n=1 bewijs dat de hoofdzekering er dan niet uitklapt, maar als ik met de accu leeg thuis aankom sta ik 5 uur te laden en wellicht dat het dan wel fout gaat (op de 25A Bkar aarlekautomaat hopelijk).

De installateur van de laadpaalfirma die langskwam zei dat de laadregelaar door een weerstand op 16A of 32A werd ingesteld en dat er nog een andere inregeling was waarmee de laadregelaar op 25A was afgesteld. Hier ga ik in het zelfbouwlaadpaal forum nog wat vragen over stellen of dit wel of niet kan. Mijn buikgevoel zegt me dat ik gewoon een weerstand erin moet hebben die er 25A van maakt ipv dat er 2 mechanismes zouden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 27-08-2017 19:39 . Reden: wat meer getest en bevindingen toegevoegd ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:19:
[...]

De installateur van de laadpaalfirma die langskwam zei dat de laadregelaar door een weerstand op 16A of 32A werd ingesteld en dat er nog een andere inregeling was waarmee de laadregelaar op 25A was afgesteld. Hier ga ik in het zelfbouwlaadpaal forum nog wat vragen over stellen of dit wel of niet kan. Mijn buikgevoel zegt me dat ik gewoon een weerstand erin moet hebben die er 25A van maakt ipv dat er 2 mechanismes zouden zijn.
Mijn gok is dat er één instelling (met weerstand) is voor één of twee groepen, en een andere instelling voor de maximale stroom of maximale stroom per groep.
Ik neem ten minste aan dat 25A niet over één groep getrokken wordt, maar over twee (of één "kookgroep").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 21:04:
[...]

Mijn gok is dat er één instelling (met weerstand) is voor één of twee groepen, en een andere instelling voor de maximale stroom of maximale stroom per groep.
Ik neem ten minste aan dat 25A niet over één groep getrokken wordt, maar over twee (of één "kookgroep").
De 16, 25 of 32 ampère gaat wel over 1 groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Een weerstand?
Ik mag toch aannemen dat hiermee een nietig weerstandje in het regelcircuit wordt bedoeld. Met andere woorden een weerstand die nauwelijks energie verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Techneut schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 21:56:
[...]
Een weerstand?
Ik mag toch aannemen dat hiermee een nietig weerstandje in het regelcircuit wordt bedoeld. Met andere woorden een weerstand die nauwelijks energie verbruikt.
klopt. dit gaat over de weerstand die op de EVSE regeleenheid wordt aangesloten waarmee de EVSE weet welk maximaal amperage geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Denk je nu niet een beetje teveel in huisaansluitingen? Ik weet dat ik ergens op 3 x 630A afgezekerd ben. (En er is een keer één fase doorgefikt. Dat was best een puinhoop.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

migjes schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:20:
ik ben benieuwd wat de auto doet aan laden?
laat het weten. ;)
Je Tesla op de superchargers doet iets van 250A. Laden gebeurt met 470 volt DC, en 120 kW. De wet van Ohm zegt dan 255.3 A. In theorie zou je Tesla nog iets meer kunnen vragen, 145kW, maar de huidige software doet dat niet.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:59:
Capaciteit wp is normaal in warmte. Dus bij een COP van bv 3 is het elektrisch vermogen 7/3=2.3kW.
Ah, dat zou kunnen. Ik ging inderdaad er vanuit dat het over elektrisch vermogen ging; dit is tenslotte een topic over elektra ;)

Jouw vraag over de laadpaal heb ik in het zelfbouw topic al beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04

databeestje

Von PrutsHausen

BarryH schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:41:
[...]

klopt. dit gaat over de weerstand die op de EVSE regeleenheid wordt aangesloten waarmee de EVSE weet welk maximaal amperage geldt.
Het weerstandje geeft niet de maximum stroom aan bij de J1772 "Type 1" maar dient voor de detectie van de auto (stekker ingeplugd, laden, ventilatie). De feitelijke stroomsterkte wordt bepaald door de laadpaal die de duty cycle van de 12 Volt PWM aanpast tot een maximum van ik meen 80A (100%).

De "slimme" laadpalen die via stroomklemmen in de meterkast de hoofdaansluiting meten regelen dus dynamisch het vermogen terug en op waardoor de auto langzamer of sneller gaat laden. De SmartEVSE uit het zelfbouw laadpaal topic kan dit probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
ALvHelvoort schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:37:
[...]

Uiteraard kun je gewoon aftakken vanuit een bestaande doos, ik zou zeker wel proberen om er een pijpje in te stoppen, losse draden zo in de muur mag niet, gebruik aub geen soepel snoer maar gewoon draad of echte kabel met een pijpje er overheen en maak in je kast een vast stopcontact met grondplaat.
Wat ik wel vreemd vind en dat zal altijd al wel zo gezeten hebben, hoe kan het dat er geen achterkant (meer) in het doosje zit?
Geen idee waar de achterkant is gebleven. Het gaat om een huurhuis. Maar bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 07:33
Op het moment ben ik op zoek naar een koophuis. Enkel huizen die ik heb bekeken hebben stropcontacten (WCD) op de muur van ongeveer 1,20 m hoog. Ik vind dit persoonlijk erg lelijk, zeker als het opbouw stopcontacten zijn.

Als ik mijn droomhuis vind :) en dit huis heeft stopcontacten boven een meter in de muur, ben ik van plan extra sleuven te frezen zodat alle stopcontacten rond de 30cm hoog zitten.

Kan ik de bestaande draden laten zitten, kroonsteen/lasklem aansluiten en het laatste metertje naar de grond een nieuwe draad plaatsen, oude gat van stopcontact dichten en stopcontact aansluiten op de nieuwe plek.
Of moet ik de gehele draad vervangen voor een langere versie zodat deze vanuit de meterkast direct naar de nieuwe plek gaat?

Details heb ik helaas nog niet qua aansluitingen. Het is een vraag die ik vaker heb als ik weer op funda foto's aan het bekijken ben. Dan kan ik mij alvast instellen op het werk en de mogelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RedRayMann: Alle lasverbindingen moeten bereikbaar blijven voor onderhoud. Dus doorverbinden wordt hem niet, tenzij je blij wordt van blinddeksels op 1,05m boven alle WCD's. ;)

Draad vervangen, dus! Gelukkig loopt die meestal naar de centraaldoos en niet helemaal naar de meterkast.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 07:33
Xander schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:58:
Draad vervangen, dus! Gelukkig loopt die meestal naar de centraaldoos en niet helemaal naar de meterkast.
Tnx voor je snelle reactie. Ik hoopte dit al maar kreeg op internet geen bevestiging. Omdat ik ook geen concrete situatie heb en niet goed wist waar ik naar moest zoeken.

Deze centraaldoos moet ook bereikbaar zijn. Als ik in mijn huurhuis kijk, heb ik nergens centraaldozen volgens mij. Heb geen gesloten electra punten op de badkamer na. Echter is deze leeg (mogelijk een extra plek voor een lampje) (4 hoog, appartement, 27 jaar oud)

Ik heb in iedergeval nu wel de zekerheid dat ik nieuwe draden moet gaan plaatsen, kan ik rekening houden met kosten en als ik een huis bezoek zal ik ook goed rond kijken naar de centraaldozen ipv alleen de WCD locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 21:13

Reptile209

- gers -

RedRayMann schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:04:
[...]
Als ik in mijn huurhuis kijk, heb ik nergens centraaldozen volgens mij. Heb geen gesloten electra punten op de badkamer na. Echter is deze leeg (mogelijk een extra plek voor een lampje) (4 hoog, appartement, 27 jaar oud)
Normaalgesproken zitten de centraaldozen gewoon bij het lichtpunt in het plafond. Een korte aftak naar de lamp, draad naar de meterkast en draden naar andere lichtpunten, centraaldozen en wcd in dezelfde ruimte ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49
Voor wie nog weet dat ik een tijdje terug ben begonnen met mijn huis verbouwen (inclusief elektra)... hier een kleine update.

Op de begane grond is alles nieuw aangelegd en wordt straks gevoed vanuit de kruipruimte. Dat ziet er zo uit (inmiddels voorzien van PUR en stucadoor komt ergens volgende week):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UcEQyeaS7hRlbNtxH4n1uEti/medium.jpg

In de kruipruimte ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SumAdokTAYRH4LJujaElmdkP/medium.jpg

Daar komt straks een kabelgoot te lopen en dan gaan alles netjes naar de meterkast. Bij de middelste aansluiting zit ook coax, utp en luidspreker.

Beneden wordt alles met KNX aangestuurd. Daar plaats ik ook af en toe een update van in het KNX-topic. Volgende week komt Liander de nieuwe elektra plaatsen en de bedoeling is dan ook om mijn nieuwe groepenkast in gebruik te nemen :*). Das een beste jongen met 144 DIN-eenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Ieuwl flexpijp ;) Ik hoop dat die stukjes in je kruipruimte niet al te lang zijn. Wat een helse dingen zijn dat om kabel door te trekken zeg :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 22:44
kmf schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:42:
[...]

[...]

het zit inderdaad in de afdekking. Hoe het zit bij WCD's zonder aarde weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerjanT schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:37:
[...]

het zit inderdaad in de afdekking. Hoe het zit bij WCD's zonder aarde weet ik niet.
Die zijn er ook gewoon hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
Dennis schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:29:
Op de begane grond is alles nieuw aangelegd en wordt straks gevoed vanuit de kruipruimte. Dat ziet er zo uit (inmiddels voorzien van PUR en stucadoor komt ergens volgende week):
Ik hoop dat je met die pur toch niet je inbouwdozen vast hebt gezet? Want dat is anders 1x een stekker die wat zwaarder gaat eruit trekken en je trekt de inbouwdoos er ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Jorn schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:41:
Ik hoop dat je met die pur toch niet je inbouwdozen vast hebt gezet? Want dat is anders 1x een stekker die wat zwaarder gaat eruit trekken en je trekt de inbouwdoos er ook uit.
Die inbouwdozen zitten als je goed boort al zo vast dat je ze er eigenlijk niet uit kunt trekken. Dan is het nog even extra verstevigen met PUR. Verder vooral de leidingen die er vast mee komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:00
MdO82 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:33:
Vanmorgen heb ik het centraalpunt opengetrokken waar ik dacht dat er iets niet helemaal lekker zat.

Situatie zoals het aangetroffen is (lasklemmen zijn uiteraard iets uit de doos gehaald) :

[afbeelding]
Vanuit de fase, aarde en nul lasklem liepen elk een draad los.
De aarde-draad en fase-draad heb ik gelijk verwijderd en de zwarte schakeldraad die je onder de foto ziet heb ik samen met een nul-draad in een kroonsteen gestopt.

Overigens komt er geen spanning op de schakeldraad.
Geen idee wat er allemaal gebeurd is, maar heel veel ruimte had ik ook niet ;)

[afbeelding]

Deze lasklemmen zijn gebruikt en ik heb het vermoedde (maar wellicht dat jullie dat beter weten) dat deze niet door iemand achteraf geplaatst zijn, maar dat deze tijdens de bouw geplaatst zijn.

Ik ben vandaag gebeld door de elektricien en die komen 28 augustus een blik werpen.
Ik vertelde het verhaal wat ik constateerde en wat er gemeten was.
Aangezien ik vertelde dat ik een schok door de vingers kreeg als de groep uitstond en ik met mijn meter toch nog voltage meet was diegene er toch van overtuigd dat er toch spanning op bleef staan.

Wordt dus opnieuw vervolgd :)
Vandaag dus opnieuw iemand geweest en die meet dus net zoals ik 246 volt op de fase en aarde dus ergens zijn er draden verwisseld die niet verwisseld moesten zijn.

Hij is ruim een uur wezen zoeken, maar kon de oorzaak ook niet achterhalen.
Ik heb het nu zo gelaten en schakel voortaan groep 1 en 2 uit als ik wat wil doen.

Ik denk dat het een flinke uitdaging gaat worden om de oorzaak te vinden.
In de meterkast zit alles in ieder geval goed.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
MdO82 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:10:
[...]
Vandaag dus opnieuw iemand geweest en die meet dus net zoals ik 246 volt op de fase en aarde dus ergens zijn er draden verwisseld die niet verwisseld moesten zijn.
Waaruit trek je de conclusie dat er draden verwisseld zijn? 246volt tussen fase en aarde is hoog maar zegt niet bijster veel.
Meet je tussen fase en 0 ook 246volt? Dit is wel vrij hoog maar wordt normaal niet veroorzaakt doordat er draden verwisseld zijn, dan zou je eerder richting de 400volt meten.

En (laat)eens in de meterkast meten wat de binnenkomende spanning is, misschien dat die ook wel aan de hoge kan is doordat er veel mensen in je straat zonnepanelen hebben.
Dennis schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:03:
[...]

Die inbouwdozen zitten als je goed boort al zo vast dat je ze er eigenlijk niet uit kunt trekken. Dan is het nog even extra verstevigen met PUR. Verder vooral de leidingen die er vast mee komen te zitten.
Zelf weten uiteraard, maar inbouwdozen met pur trek je er echt zo uit, normaal zet je dit met roodband of cement vast, niet met pur, dat doen alleen beunhazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorn schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:16:
[...]

Waaruit trek je de conclusie dat er draden verwisseld zijn? 246volt tussen fase en aarde is hoog maar zegt niet bijster veel.
Je zou even moeten teruglezen... Hij meet die spanning tussen fase en aarde terwijl de desbetreffende groep uit staat. ;)
Zelf weten uiteraard, maar inbouwdozen met pur trek je er echt zo uit, normaal zet je dit met roodband of cement vast, niet met pur, dat doen alleen beunhazen.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Xander schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:19:
[...]

Je zou even moeten teruglezen... Hij meet die spanning tussen fase en aarde terwijl de desbetreffende groep uit staat. ;)

[...]

d:)b
Of ik had even een stukje moeten herhalen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Jorn schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:16:
Ik ga het onthouden voor een volgende keer :). Nu niets meer aan te doen, nooit meer stekkers eruit trekken dan maar :+.

Even nog een ander vraagje. Ik moet gaten boren voor mijn meterkast. Kan ik daarvoor het schema aanhouden dat hier onderaan staat: https://berkela.home.xs4a...6extra048%20meterkast.jpg

Of is de NEN-norm inmiddels veranderd en moet ik de gaten op andere posities boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:20:
[...]

Of ik had even een stukje moeten herhalen ;)
Kan ook. :P

Vind het wel nog steeds een raar verhaal, helemaal raar dat diverse "vakmannen" niet kunnen vinden waar het nou vandaan komt. Dit moet toch gewoon te vinden zijn door systematisch wat verbindingen in de centraaldozen los te trekken? Zoveel dozen zijn dat nou ook weer niet in de gemiddelde woning.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de oorzaak hiervan niet zou kunnen vinden, waarom komt zo'n monteur er dan niet aan uit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Xander schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:26:
[...]

Vind het wel nog steeds een raar verhaal, helemaal raar dat diverse "vakmannen" niet kunnen vinden waar het nou vandaan komt. Dit moet toch gewoon te vinden zijn door systematisch wat verbindingen in de centraaldozen los te trekken? Zoveel dozen zijn dat nou ook weer niet in de gemiddelde woning.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de oorzaak hiervan niet zou kunnen vinden, waarom komt zo'n monteur er dan niet aan uit? :P
Je bent welkom O-) ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:26:
[...]

Ik kan me dat ook niet voorstellen. Op de een of andere manier lijkt het er op dat hier iemand ongelooflijk aan het knoeien is geweest. Ik denk dat je dan moet proberen je te te verplaatsen in de gedachtegang van zo'n knoeier. "Stel dat ik de kennis van de materie die ik heb even vergeten ben". Wat voor stuntwerk zou ik dan kunnen uitdenken. Ik vrees dat veel goede monteurs dat niet kunnen.

Maar allereerst, meet eens met een lamp parallel aan de meter, je zegt de volle nietspanning te hebben gemeten bij een uitgeschakelde groep. Weliswaar was die hoog, maar nog binnen de normen. Meet je dat nog steeds met die lamp parallel, dus brandt die lamp gewoon volop? Dat kan een aanwijzing zijn van een harde verbinding, of in het andere geval iets via een apparaat dat de fase van de ene groep gebruikt en de nul van deze groep. Het is dan volledig verklaarbaar. Ik denk dan aan bijvoorbeeld de heel normale situatie van een schakelaar met oorspronkelijk alleen een fasedraad en een lampendraad. Stel dat op zeker moment de wens ontstaat een stopcontact naast die schakelaar te plaatsen. Probleem, probleem, probleem, waar haal ik de benodigde nul vandaan?

Heel eenvoudig denkt een "slimme" beunhaas, gaatje boren in de muur, want precies daartegenover zit toevallig een stopcontact. Uiterst simpel toch? Ja, maar in de eerste plaats mag dit niet, maar het ergste is dat dat stopcontact op een andere groep zit. Natuurlijk is dit een denkbeeldig scenario, maar zo zou het kunnen zijn.

Vervolgens zou je de meting zo even kunnen laten staan en één voor één de andere groepen even uit schakelen tot de spanning verdwijnt. Je weet dan van welke groep de vreemde spanning afkomstig is.
Voorlopig laat ik het hier even bij. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:19:
[...]
Meet je dat nog steeds met die lamp parallel, dus brandt die lamp gewoon volop?
De nul schakelt blijkbaar wel netjes af, hij meet alleen spanning tussen fase en aarde.

Ik gok dat er ook nog een aardlekschakelaar tussen zit, dan wordt het laten branden van een lamp wat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-10 18:35
Tenzij de beide groepen (die waar de fase vandaan komt en die waar de nul vandaan komt) toevallig achter dezelfde aardlekschakelaar zitten. Dan kan de lamp probleemloos branden.

Edit: zie nu dat je het had over een lamp tussen fase en aarde. Dat gaat met aardlekschakelaar inderdaad niet werken, ongeacht hoe de fasen en de nullen zijn aangesloten.

[ Voor 33% gewijzigd door Out.of.Control op 29-08-2017 08:21 . Reden: niet goed gelezen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Techneut schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:19:
[...]
Ik kan me dat ook niet voorstellen. Op de een of andere manier lijkt het er op dat hier iemand ongelooflijk aan het knoeien is geweest. Ik denk dat je dan moet proberen je te te verplaatsen in de gedachtegang van zo'n knoeier. "Stel dat ik de kennis van de materie die ik heb even vergeten ben". Wat voor stuntwerk zou ik dan kunnen uitdenken. Ik vrees dat veel goede monteurs dat niet kunnen.

Maar allereerst, meet eens met een lamp parallel aan de meter, je zegt de volle nietspanning te hebben gemeten bij een uitgeschakelde groep. Weliswaar was die hoog, maar nog binnen de normen. Meet je dat nog steeds met die lamp parallel, dus brandt die lamp gewoon volop? Dat kan een aanwijzing zijn van een harde verbinding, of in het andere geval iets via een apparaat dat de fase van de ene groep gebruikt en de nul van deze groep. Het is dan volledig verklaarbaar. Ik denk dan aan bijvoorbeeld de heel normale situatie van een schakelaar met oorspronkelijk alleen een fasedraad en een lampendraad. Stel dat op zeker moment de wens ontstaat een stopcontact naast die schakelaar te plaatsen. Probleem, probleem, probleem, waar haal ik de benodigde nul vandaan?
Bedankt voor je uitleg.
Kan je mij vertellen hoe ik het beste een lamp parallel kan schakelen ?

Moet ik het dan zo zien dat ik de fitting aansluit voor de lamp en daar nog een fase en nul extra op de fitting aansluit om parallel te meten ?

Dat moet ik dan ook doen met de fase en aarde.
Maar hoe sluit ik dat aan ?
Ik kan uiteraard om dat te testen geen stekker gebruiken, wat kan ik dan het beste doen ?
Out.of.Control schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 06:20:
Tenzij de beide groepen (die waar de fase vandaan komt en die waar de nul vandaan komt) toevallig achter dezelfde aardlekschakelaar zitten. Dan kan de lamp probleemloos branden.
Beide groepen zitten achter dezelfde aardlek

[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 29-08-2017 07:23 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren weer eens ondervonden waar het credo vandaan komt dat een lasdoos altijd bereikbaar moet zijn.
Ik heb een lasdoos achter een TL bak zitten (zonder afdekplaat op de lasdoos, da's op zich al dubieus), waar door de achterkant draden liepen naar twee lampen. Blijkt dus dat er aan de andere kant van de muur nog een lasdoos zit waar deze draden splitsen. Die tweede lasdoos zit achter schrootjes, en ik kan er dus niet bij zonder die schrootjes eraf te slopen. Nou probeerde ik er een extra schakeldraad bij te leggen door de draden van de ene lamp weg te halen en vanuit de andere lamp de draden door te trekken met een extra draad erbij. Dat lukt dus niet, want de blinde lasdoos maakt een te scherpe bocht om dit te verwezenlijken.
Nu heb ik de draden er uit gehaald en ga een nieuw gat boren om aan de andere kant van de muur uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 06:45:
[...]

Bedankt voor je uitleg.
Kan je mij vertellen hoe ik het beste een lamp parallel kan schakelen ?

Moet ik het dan zo zien dat ik de fitting aansluit voor de lamp en daar nog een fase en nul extra op de fitting aansluit om parallel te meten ?

Dat moet ik dan ook doen met de fase en aarde.
Maar hoe sluit ik dat aan ?
Ik kan uiteraard om dat te testen geen stekker gebruiken, wat kan ik dan het beste doen ?

[...]

Beide groepen zitten achter dezelfde aardlek
Allereerst, heb je misschien een driefasenaansluiting? Hierover straks meer.
Je bent al op de goede weg met die lamp, ik laat dit verder aan je vindingrijkheid over, zo moeilijk is dat niet. Verder, wat ik schetste is, versta me goed, slechts een mogelijke oorzaak. Die lamp dient om vast te stellen of je te maken hebt met een harde verbinding (lamp brandt volop) of met een onbedoelde lus via een of ander apparaat (lamp brandt niet of nauwelijks).
Vervolgens wat ik je voorstelde, groep uitschakelen, verlichting gaat uit op die groep en toch meet je de volle netspanning tussen fase en aarde. Als je dan één voor één een andere groep uitschakelt en weer in moet op zeker moment die spanning verdwijnen. Je weet dan in welke groep je moet zoeken waar die spanning vandaan komt.

Wat betreft de vraag waarmee ik begon, een mogelijke driefasen aansluiting. Waar ik ook aan zat te denken is dat een vorige bewoner in verband met homeplugverbindingen een fasenkoppeling heeft geplaatst op een verkeerd punt. Als je dat namelijk goed doet, dan moet dat voor de groepenkast zitten. Anders blijf je bij uitschakelen van een groep spanning houden. Alleen dan brandt die proeflamp daar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:15:
Gisteren weer eens ondervonden waar het credo vandaan komt dat een lasdoos altijd bereikbaar moet zijn.
Ik heb een lasdoos achter een TL bak zitten (zonder afdekplaat op de lasdoos, da's op zich al dubieus), waar door de achterkant draden liepen naar twee lampen. Blijkt dus dat er aan de andere kant van de muur nog een lasdoos zit waar deze draden splitsen. Die tweede lasdoos zit achter schrootjes, en ik kan er dus niet bij zonder die schrootjes eraf te slopen. Nou probeerde ik er een extra schakeldraad bij te leggen door de draden van de ene lamp weg te halen en vanuit de andere lamp de draden door te trekken met een extra draad erbij. Dat lukt dus niet, want de blinde lasdoos maakt een te scherpe bocht om dit te verwezenlijken.
Nu heb ik de draden er uit gehaald en ga een nieuw gat boren om aan de andere kant van de muur uit te komen.
Kunnen ze bij Heijmans ook wat van. Bij ons blijkt in de kamer een blinde doos te zijn. Lekker makkelijke manier om de optie extra WCD aan te leggen. Dus afhankelijk vanaf de welke buis de trekveer komt, komt die op de bepaalde plek eruit. Hebben ze weer goed gedaan! d:)b
Zal wel op meer plekken zijn in het huis. :| (Aantal extra opties aangegeven met betrekking tot de elektra).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4WHHHxE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DECEcMI.jpg

Met dank aan de eerdere tips zit mijn stopcontact in de kast. Viel eigenlijk best mee, was zo gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
@engessa
Hoe heb je die leiding dan gemaakt? Gewoon gat geboord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engessa schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:59:
[afbeelding]

[afbeelding]

Met dank aan de eerdere tips zit mijn stopcontact in de kast. Viel eigenlijk best mee, was zo gefixt.
Ik kan je foto's niet helemaal plaatsen in de ruimte, maar ik zie achter uit je stopcontact twee draden (bruin en blauw) vertrekken, ik hoop dat de aarde (groen/geel) er ook is. Het is namelijk verwarrend en gevaarlijk (en dus volgensmij ook niet toegestaan) een stopcontact met randaarde aan te leggen waar geen aarddraad van is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
Dennis schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:24:
[...]

Ik ga het onthouden voor een volgende keer :). Nu niets meer aan te doen, nooit meer stekkers eruit trekken dan maar :+.

Even nog een ander vraagje. Ik moet gaten boren voor mijn meterkast. Kan ik daarvoor het schema aanhouden dat hier onderaan staat: https://berkela.home.xs4a...6extra048%20meterkast.jpg

Of is de NEN-norm inmiddels veranderd en moet ik de gaten op andere posities boren?
Bij stedin op hun site staat ook e.e.a. over de inrichting van je meterkast.
https://www.stedin.net/za...tleg-inrichting-meterkast

Collega heeft pas geleden een huis gebouwd en daar werd zelfs moeilijk gedaan over de kleur van de mantelbuizen, deze moesten in kleur worden uitgevoerd. Dus collega met een potje verf de leiding geel geverfd en toen was het in orde 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:39:
@engessa
Hoe heb je die leiding dan gemaakt? Gewoon gat geboord?
Ja. Vanuit de doos door de muur heen geboord de rode inbouwkast in. Ik heb geprobeerd om er een buisje in te zetten (gaat om vier centimeter) maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Nu de draden met krimpkous door het gat heen en in de doos aangesloten.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:41:
[...]

Ik kan je foto's niet helemaal plaatsen in de ruimte, maar ik zie achter uit je stopcontact twee draden (bruin en blauw) vertrekken, ik hoop dat de aarde (groen/geel) er ook is. Het is namelijk verwarrend en gevaarlijk (en dus volgensmij ook niet toegestaan) een stopcontact met randaarde aan te leggen waar geen aarddraad van is aangesloten.
Ik heb ook een aardedraad aangesloten. De foto's zijn misschien wat verwarrend maar de bruine en blauwe draad zaten op het moment van de foto nog niet aangesloten. Nu wel en inclusief de aardedraad. Wel een goede opmerking, ik heb nog een inbouwkast waar ook een stopcontact in komt maar daar is geen aardedraad in de buurt. Ik zal er voor zorgen dat dat een stopcontact is zonder aarde.

[ Voor 7% gewijzigd door engessa op 29-08-2017 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Norinco schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:41:
Bij stedin op hun site staat ook e.e.a. over de inrichting van je meterkast.
https://www.stedin.net/za...tleg-inrichting-meterkast

Collega heeft pas geleden een huis gebouwd en daar werd zelfs moeilijk gedaan over de kleur van de mantelbuizen, deze moesten in kleur worden uitgevoerd. Dus collega met een potje verf de leiding geel geverfd en toen was het in orde 8)7
Dank voor de link. Liander folder had ik al gevonden (woon in hun gebied) maar die is minder uitgebreid met de maten.

Ik heb al een schouw gehad van de aannemer die het (in opdracht van Liander) gaat verplaatsen, maar die gaf aan dat het allemaal niet zo moeilijk is. Ik moest gewoon 50mm gaten boren en hoef geen mantel te plaatsen. Ook voor gas zou 50mm goed zijn, maar aangezien de betonboorman toch komt neem ik denk ik gewoon 63mm.

Ik heb een bestaand huis en je kunt niet zomaar overal naar beneden boren in verband met de vloerconstructie. Dus ik moet misschien toch hier of daar een concessie doen... we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:25
Ook funderingsbalken kan je niet zomaar van veel gaten voorzien. Blijf in iedergeval weg van de boven en onderwapening in die balken (bovenste en onderste 10 cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
MeTooPV schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 23:06:
Ook funderingsbalken kan je niet zomaar van veel gaten voorzien. Blijf in iedergeval weg van de boven en onderwapening in die balken (bovenste en onderste 10 cm)
Daar ga ik sowieso niet in (laten) boren, maar dank voor de tip ;). Ik ga alleen in de vloer boren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MdO82
Nou de vlag kan uit bij mij het probleem met de stroom is opgelost :)F
Even een kleine samenvatting.

Op groep 1 in de meterkast heb ik de keuken zitten en de verlichting boven de eettafel.
Op groep 2 heb ik de rest van de woonkamer en de schuur zitten.
Als ik groep 2 uitschakel dan blijft er spanning staan op de fase in de woonkamer en schuur.
Omgekeerde met groep 1 gebeurde hier ook.

2 keer een elektricien over de vloer gehad de eerste verstelde mij dat er niks loos was en vertrok weer.
De 2de medewerker haalde het verhaal van de eerste al gelijk weer onderuit omdat hij andere waarden meette (243 volt en 182 volt met zijn meter).
Hij was een uur bezig en heeft het probleem met tegenzin niet kunnen vinden.
Hij baalde er duidelijk van dat hij het niet kon vinden.

Ik dacht goed voortaan dan maar groep 1 en 2 uit als ik wat met de elektra wilde doen.
Vanmorgen toch nog even verder gezocht en als je terug zoekt in mijn berichten dan had ik een foto van een centraaldoos geplaatst waar ik vermoedde dat niet iets niet lekker Zat.

Ik heb met mijn en moeite de draden los gekregen en meette op deze plek op 2 draden spanning als ik of groep 1 of groep 2 uit en aanschakelde.
Ik had dus op de ene draad spanning of op de andere.
De draad die spanning gaf met inschakelen van groep 1 is nu los en ligt er los naast met een lasklem.

Het probleem dat ik spanning meet in de keuken en op andere stopcontacten is nu weg :)

Als ik de groep van de keuken (groep 1) uitschakel dan meet ik geen voltage meer,

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MdO82 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:19:
De draad die spanning gaf met inschakelen van groep 1 is nu los en ligt er los naast met een lasklem.
Die draad loopt dus ergens naar toe waar je groep 2 hebt zitten. Als je het helemaal goed wil doen moet je dat uitzoeken en die draad helemaal weghalen. Je zou eigenlijk ook verwachten dan er dan nog een andere draad loopt want normaal leg je een fase en een nuldraad. Maar ja, normaal sluit je ook geen twee groepen op elkaar aan.

Het licht boven de eetkamer zit dus niet aangesloten op de centraaldoos van de rest van de eetkamer? Er zit geen stopcontact in de buurt bij de schakelaar van die verlichting en dat iemand die twee onderling heeft verbonden ofoziets in die richting.

Gefeliciteerd dat jij wel hebt kunnen vinden wat de professionals niet konden vinden. "Bugs" oplossen is vaak ook veel lastiger dan ze maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MdO82 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:19:
Nou de vlag kan uit bij mij het probleem met de stroom is opgelost :)F
Gefeliciteerd!
Alleen zou ook ik die vlag pas uithangen als ik het helemaal had opgelost. Het valt me zwaar tegen van die vakman dat hij het niet kon vinden. Je bent een eind op weg, als ik jou was zou ik, al zou de onderste steen boven moeten komen, uit zoeken waar die andere draad, althans de spanning op die draad, vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou ook nog even verder kijken ja. Zoals gezegd zijn alle draden die uit hetzelfde pijpje komen als de beruchte bruine draad verdacht. Misschien zit de nul ook nog wel ergens gekoppeld.

edit:
Al lijkt het daar gezien je eerdere symptomen niet op.

Heb je die elektriciens zelf betaald of zijn die door een verhuurder ofzo aangestuurd? Ik zou klagen over de factuur. :P

Prima dat het zoeken van een dergelijk storing veel tijd kost, maar halverwege ophouden vind ik een beetje vreemd. Liever een factuur voor 2 uur en het probleem gevonden, dan een factuur van 1 uur voor niets, toch?

[ Voor 52% gewijzigd door Xander op 30-08-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
De electricien is aangestuurd door de verhuurder dus ik zie er gelukkig niks van.
De draad die nu los getrokken is is ook een voedende draad dus dat komt inderdaad ergens vandaan. De overige bruine draden zijn in mijn optiek niet verdacht. Ik heb 2 voedende fasedraad en en de overige draden hebben geen spanning bij het inschakelen van de groepen. Ik moet nu alleen nog gaan kijken waar die draad vandaan komt (al heb ik een vermoedde)
JeroenE schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:44:
[...]

Het licht boven de eetkamer zit dus niet aangesloten op de centraaldoos van de rest van de eetkamer? Er zit geen stopcontact in de buurt bij de schakelaar van die verlichting en dat iemand die twee onderling heeft verbonden ofoziets in die richting.
De lamp boven de eettafel zit inderdaad niet aangesloten op de rest van de woonkamer.
Het stopcontact wat bij de eettafel zit zou ook nog op groep 1 kunnen zitten, maar dat moet ik nog even testen.

Diegene die de boel hier heeft gewijzigd heeft stroom voor het stopcontact bij de lichtschakelaars vanuit een stopcontact getrokken wat verderop in de kamer zit
(een tekening zou makkelijk zijn, maar daar moet ik even voor zitten)

De draden van de lampen komen gewoon van boven, al zit daar een extra bruine draad die er volgens mij niet hoort te zitten.
Ik ga dit van de week nog eens verder uitzoeken.

Even snelle tekening gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h4N21fBh.jpg

Stroom van het stopcontact dat bij dedimmers zit die komt van het stopcontact met nummer 1 op mijn tekening.
Ik dacht dat deze draden ook doorgelust zijn naar de dimmers die als dimmer 2 gemarkeerd zijn op mijn tekening.
Er loopt dus nog een fasedraad van lichtpunt 2 naar de dimmers welke daar aangesloten is (dacht ik) op dimmer 1 (dat moet ik nog echt even nakijken)
Deze dimmer schakelt mijn lichten op lichtpunt 1.

Lichtpunt 1 en dimmer 1 alsmede de keuken en de hal zitten op groep 1 in de meterkast

Stopcontact 1,3 en 4 zitten allemaal op groep 2 in de meterkast.
Of stopcontact 2 daar ook bij hoort moet ik nog even controleren.

Zo als ik er zelf nog uitkom dan moet de situatie zo zijn als op de tekening.

[ Voor 76% gewijzigd door MdO82 op 30-08-2017 17:05 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Poeh, nooit gedacht dat ik aan mijn 16 groepen én kookgroep niet genoeg zou hebben, maar het wordt toch aardig krap...

Dit is mijn concept-indeling voor nu: hebben jullie nog suggesties/verbeteringen? Ik heb dus 4 aardlekschakelaars met elk 4 groepen. Liever had ik de garage apart gehad, maar dat kan altijd nog. Ook houd ik rekening met nog een groep voor zonnepanelen maar aangezien we die nu toch nog niet hebben. En een laadpaal heb ik ook nog niet.

1 (fase 1)
- Oven
- Wasmachine
- Hal/garage/gang/toilet/overloop
- Woonruimte wcd's 1

2 (fase 2)
- Combimagnetron
- Wasdroger
- Badkamer/slaapkamer (1e verdieping)
- Patchkast en KNX

3 (fase 3)
- Vaatwasser
- Kokendwaterkraan
- Studeerkamer/kinderkamer (1e verdieping)
- Keukenapparatuur (koelkast, afzuigkap)

4 (fase 3)
- Zolder
- CV-ketel/pompen
- Woonruimte wcd's 2
- Woonruimte verlichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 14:45
Je geeft wel erg veel apparatuur een eigen groep. Opzich goed natuurlijk maar dit vreet wel ruimte. Bijv CV-ketel/pompen en zolder zit doorgaans gewoon samen. Ook de keukenapparatuur en kokendwaterkraan zullen gezamelijk niet snel over de 3680w gaan. Als je wat samenvoegt heb je weer wat extra ruimte voor de garage/hobbyruimte een groep te geven en een 16A voor de laadpaal. Faseverdeling ziet er wel goed uit overigens.
MdO82 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:51:
De electricien is aangestuurd door de verhuurder dus ik zie er gelukkig niks van.
De draad die nu los getrokken is is ook een voedende draad dus dat komt inderdaad ergens vandaan. De overige bruine draden zijn in mijn optiek niet verdacht. Ik heb 2 voedende fasedraad en en de overige draden hebben geen spanning bij het inschakelen van de groepen. Ik moet nu alleen nog gaan kijken waar die draad vandaan komt (al heb ik een vermoedde)
Top dat je het nu eindelijk gevonden hebt. Zo zie je maar dat echte specialisten (zoals Xander) tegenwoordig moeilijk te vinden zijn binnen de elektro/particulier markt. Ik zou even uitzoeken waar die draad heen gaat en hem compleet wegtrekken, al is met afdoppen het gevaar wel geweken. Als je hem ruw beweegt moet je wel in de muur horen waar hij heenloopt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dank voor je advies @Jim423. Inderdaad heb ik de zware apparaten eerst verdeeld over de fases en toen gekeken wat nog overbleef. Bijvoorbeeld op de fase van de patchkast wil ik zo min mogelijk WCD's om de kans op stroomuitval van die aardlek zoveel mogelijk te beperken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDog11
  • Nu online
@Dennis Ik heb zelf mijn server en netwerkapparatuur op een aparte Alamat (Aardlekschakelaar en installatieautomaat gecombineerd in 1 behuizing) aangesloten in de verdeler om ongewenst uitschakelen van server en netwerkapparatuur te voorkomen.

• Illusion
  • Laatst online: 20:14

Illusion

(the art of)

Dennis schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:44:
Poeh, nooit gedacht dat ik aan mijn 16 groepen én kookgroep niet genoeg zou hebben, maar het wordt toch aardig krap...

Dit is mijn concept-indeling voor nu: hebben jullie nog suggesties/verbeteringen? Ik heb dus 4 aardlekschakelaars met elk 4 groepen. Liever had ik de garage apart gehad, maar dat kan altijd nog. Ook houd ik rekening met nog een groep voor zonnepanelen maar aangezien we die nu toch nog niet hebben. En een laadpaal heb ik ook nog niet.

1 (fase 1)
- Oven
- Wasmachine
- Hal/garage/gang/toilet/overloop
- Woonruimte wcd's 1

2 (fase 2)
- Combimagnetron
- Wasdroger
- Badkamer/slaapkamer (1e verdieping)
- Patchkast en KNX

3 (fase 3)
- Vaatwasser
- Kokendwaterkraan
- Studeerkamer/kinderkamer (1e verdieping)
- Keukenapparatuur (koelkast, afzuigkap)

4 (fase 3)
- Zolder
- CV-ketel/pompen
- Woonruimte wcd's 2
- Woonruimte verlichting
"Badkamer slaapkamer" en " studeerkamer kinderkamer" kan makkelijk samen lijkt me. Je moet dan wel de verlichting op hal/overloop op een andere groep hebben.

Daarnaast weet ik niet hoe jij "woonruimte" definieert, is dat 1 woonkamer of de hele benedenverdieping?
Normaal gesproken zit in een woonkamer alles op 1 groep, en geen 3.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
@Dennis Ik zou voor je IT-apparatuur (modem, router, switch, NAS, server etc.) / patchkast / KNX een eigen groepje maken met een aardlekautomaat (alamat, automaat + aardlek in één). Als de stroom uitvalt dan is dat 99% van de tijd door eigen toedoen. Ik kan nu m'n aardlekschakelaars van de groepen eruit laten klappen en m'n IT-spul draait vrolijk door :D Die 1% toedoen van buitenaf neem ik maar voor lief. Heb in jaren niet meegemaakt dat de stroom buitenshuis was uitgevallen. Scheelt in mijn geval dus een UPS en de terugkerende kosten elke 3-4 jaar om het batterypack te vervangen.

Heb je ook buitenstopcontacten? (Op groep van schuur denk ik?)
Die zou ik op een groep zetten die niet-kritisch is.
Reden waarom ik het zeg: bij m'n ouders zat het buitenstopcontact aan de groep van de bijkeuken, waar ook twee vriezers staan. In hun vakantie is er regenwater in dat buitenstopcontact gekomen waardoor de aardlek eruit sloeg. Daardoor stonden de vriezers ook 3 weken zonder stroom... Was bij thuiskomst geen pretje :r

Mijn schuur heb ik ook op een eigen aardlekautomaat gezet. Stel dat ik bijv. met hogedrukreiniger ofzo kortsluiting maak dan heb je daar in huis iig geen last van.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2017 08:54 ]

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Ik heb in mijn woonkamer een busch-jaeger 6565U memory serie dimmer en nu vroeg ik mij af of deze geschikt is om (dimbare) LED lampen van nu mee te kunnen dimmen?
Volgens de handleiding is de dimmer geschikt voor o.a 'laagvolt halogeenlampen met elektronische transformatoren' en wordt er gebruikt gemaakt van faseafsnijding, wat volgens het internet wenselijk is voor LED dimmen.
Het enige waar ik dan misschien nog tegenaan loop is de minimale belasting van 40 watt per kanaal :/

• Dennis
Bedankt @MadDog11 @Illusion @ThinkPad voor jullie reacties. Goed idee om de patchkast op een eigen alamat te zetten. Dat ga ik sowieso doen.

Woonruimte is voor mij de gehele woonkamer inclusief eetgedeelte en de WCD's in de keuken (want open keuken). Ik heb zo'n 35 stopcontacten beneden maar dat mag dus gewoon op één groep begrijp ik.

Weten jullie dat trouwens: moet ik per se 6mm montagesnoer gebruiken tussen een hoofdschakelaar en een alamat of mag ik ook gewoon VD-draad gebruiken van 2,5mm? Dat laatste zal wel niet mogen omdat het niet afgezekerd is op 16A hè? :P.

• MdO82
Jim423 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:31:

Top dat je het nu eindelijk gevonden hebt. Zo zie je maar dat echte specialisten (zoals Xander) tegenwoordig moeilijk te vinden zijn binnen de elektro/particulier markt. Ik zou even uitzoeken waar die draad heen gaat en hem compleet wegtrekken, al is met afdoppen het gevaar wel geweken. Als je hem ruw beweegt moet je wel in de muur horen waar hij heenloopt.
Ik heb vanmorgen nog eens gekeken naar de kabel, maar ik kan niet achterhalen waar hij heen loopt.
Ook niet met ruw bewegen.
Hij komt in ieder geval niet terug bij de dimmers wat ik wel dacht.
Ik heb hem nu weer in een losse lasdop zitten en laat het maar zo.
Jammer dat ik hem niet kon terug herleiden, maar ik kan moeilijk alle draden terug gaan trekken

2250 WP Zuid PVoutput

• Techneut
  • Niet online
Goed advies. Ten overvloede, het kan natuurlijk ook een centraaldoos verder zitten. Je kan verder ook kijken naar welke buis die losgenomen draad gaat en welke draden daar meer in zitten. Mogelijk dat je daardoor een aanwijzing krijgt en vooral zit daar misschien ook een blauwe draad bij. Zie je daar misschien een logisch verband?

Ik heb even de tijd genomen om de allereerste berichten hierover te lezen. Als ik het goed begrijp speelde het probleem tussen groep 1 en 2, bij uitschakelen van groep 1 bleef er spanning op de fasedraad. Je hebt de draad gevonden die dat veroorzaakte, die draad moet dus afkomstig zijn van groep 2. Wellicht weet je precies wat er op die groep zit, dus weet je ongeveer waar je moet zoeken.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:16

Amphiebietje

In de blubber

Reptile209 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:20:
[...]

Normaalgesproken zitten de centraaldozen gewoon bij het lichtpunt in het plafond. Een korte aftak naar de lamp, draad naar de meterkast en draden naar andere lichtpunten, centraaldozen en wcd in dezelfde ruimte ;)
In mijn appartement zitten die dozen bijna allemaal in de vloer (heel handig i.c.m. vloerbedekking 8)7 ).

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:10

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Je geeft wel erg veel apparatuur een eigen groep. Opzich goed natuurlijk maar dit vreet wel ruimte. Bijv CV-ketel/pompen en zolder zit doorgaans gewoon samen. Ook de keukenapparatuur en kokendwaterkraan zullen gezamelijk niet snel over de 3680w gaan. Als je wat samenvoegt heb je weer wat extra ruimte voor de garage/hobbyruimte een groep te geven en een 16A voor de laadpaal. Faseverdeling ziet er wel goed uit overigens.

[...]
Dat doet hij juist heel goed! de norm geeft aan dat alles van 2kW of meer een eigen groep moet hebben, dus al die losse apparatuur een aparte groep gaat juist goed!

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Verwijderd

Dennis schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:26:
Weten jullie dat trouwens: moet ik per se 6mm montagesnoer gebruiken tussen een hoofdschakelaar en een alamat of mag ik ook gewoon VD-draad gebruiken van 2,5mm? Dat laatste zal wel niet mogen omdat het niet afgezekerd is op 16A hè? :P.
16A mag prima over 2.5mm2, je zekert immers ook je groepen op 16A af, van waar 2.5mm2 draden vertrekken.

• Dennis
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:12:
16A mag prima over 2.5mm2, je zekert immers ook je groepen op 16A af, van waar 2.5mm2 draden vertrekken.
Ik heb het over de draad die vòòr de 16A afzekering zit. 25A dus van Liander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
Dennis schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:26:
tussen de hoofdschakelaar en de rest (alamat en je ALSen) moet je de zelfde kabel gebruiken.

over het algemeen word er met 6mm VD draad naar je ALS gelegd, en dan werk je naar je alamat ook met 6mm VD draad.
soms zie je wel een 4mm VD, en dan 4mm VD gebruiken voor alles.
maar gebruik nooit 4mm en 6mm door elkaar in 1 systeem. ;)
(ik weet het soms kan het wel, maar doe maar gewoon niet. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:33
MadDog11 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:30:
@Dennis Ik heb zelf mijn server en netwerkapparatuur op een aparte Alamat (Aardlekschakelaar en installatieautomaat gecombineerd in 1 behuizing) aangesloten in de verdeler om ongewenst uitschakelen van server en netwerkapparatuur te voorkomen.
Word ook vaak gedaan met tuinverlichting/schuur omdat daar kans met problemen met vocht gemiddeld hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
devino schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:00:
[...]

Dat doet hij juist heel goed! de norm geeft aan dat alles van 2kW of meer een eigen groep moet hebben, dus al die losse apparatuur een aparte groep gaat juist goed!
Ja, maar je kunt ook overdrijven. Om voor elk apparaat van pak weg een paar honderd watt een aparte groep te maken is echt zinloos en zwaar overdreven. Zelf weten natuurlijk, als iemand het leuk vindt om 16 groepen te installeren dan is dat oké, zuiver kijkend naar de voorschriften zelfs niets op tegen. Maar laat niemand denken dat dit de voorkeur geniet. De voorschriften noemen echt alleen maar de zware apparaten, d.w.z. met een vermogen groter dan 2000W.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31
En volgens mij gelden zelfs die voorschriften niet meer. Ik kan het zo 1-2-3 niet meer vinden, maar heb het recent nog opgezocht voor mijn nieuwe keuken. Het kwam mij wel goed uit, want zodoende kon ik de koelkast op de groep van de kokendwaterkraan erbij zetten en de diepvries bij de vaatwasser op dezelfde groep. Zodoende hoefde ik geen derde groep onder het aanrecht te gaan maken (of extra leidingen vanaf andere stopcontacten doortrekken naar beneden) voor die koelapparaten.

Natuurlijk niet meerdere grootverbruikers op één groep, maar een koelkast bij een vaatwasser, dat is geen probleem. Losse wcd's op een groep met een grootverbruiker is dan weer niet de bedoeling, want dan sluit iemand er misschien weer een zware verbruiker op aan...

Punctuality is the politeness of kings

• BarryH
@migjes
het is opgelost. het laadstation stond op 32A afgesteld. de auto laad maximaal 30A, dus dat wat de stroomafgifte.
inmiddels het laadstation op 25A ingesteld (of 24 wellicht) door 2 contacten met elkaar te verbinden. En nu is de afgifte keurig 5555VA

Verwijderd

Een 2,5 mm2 draad kan je op 20A afzekeren. Alleen mogen er geen WCD's geplaatst worden. Dus als het een vast apparaat zou zijn, dan kan het wel.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:59
Techneut schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:59:
[...]
Ja, maar je kunt ook overdrijven. Om voor elk apparaat van pak weg een paar honderd watt een aparte groep te maken is echt zinloos en zwaar overdreven. Zelf weten natuurlijk, als iemand het leuk vindt om 16 groepen te installeren dan is dat oké, zuiver kijkend naar de voorschriften zelfs niets op tegen. Maar laat niemand denken dat dit de voorkeur geniet. De voorschriften noemen echt alleen maar de zware apparaten, d.w.z. met een vermogen groter dan 2000W.
Quooker heeft een aansluitwaarde van 2,2 kW, inbouwoven, magnetron, wasmachine, droger, allemaal zelfde laken en pak. Vaatwasser heeft ook een aansluitwaarde boven de 2 kW. Volgens de NEN 1010 2007 die tot 1 januari van dit jaar van toepassing was diende al die apparaten op een aparte groep aangesloten worden. In de nieuwste versie van 1010 is die eis vervallen. Vaatwasser zou ik zonder twijfel combineren met andere WCD's combineren.

Wat nog wel een punt om rekening mee te houden is het advies om de WCD's boven het aanrecht over minimaal 2 groepen te verdelen.

PS. in Frankrijk ben je juist weer verplicht om bijna alles op een aparte groep aan te sluiten, resultaat is een beste groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Oilman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:35:
Wat nog wel een punt om rekening mee te houden is het advies om de WCD's boven het aanrecht over minimaal 2 groepen te verdelen.
In mijn huidige keuken (vorig jaar gekocht) heb ik 8 stopcontacten en heb ik ze daarom inderdaad over twee stopcontacten verdeeld, maar in mijn nieuwe huis heb ik maar 2 stopcontacten (en verder niets) en daarom ga ik die dus niet verdelen. Het kan denk ik trouwens niet eens want het is 1 unit.

Het enige dat ik straks nog aansluit zijn mixer, keukenmachine of sinaasappelpers. En misschien een koffiezetapparaat als er een keer bezoek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Nu online
ybos schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:13:
[...]

Word ook vaak gedaan met tuinverlichting/schuur omdat daar kans met problemen met vocht gemiddeld hoger zijn.
Inderdaad ook dat zijn groepen die je apart op een alamat wil zetten, het is niet altijd mogelijk, maar als je weet waar de groep het huis binnenkomt, kun je hem ook apart naar de verdeler aanleggen en een lasmof plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
BarryH schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 19:02:
@migjes
het is opgelost. het laadstation stond op 32A afgesteld. de auto laad maximaal 30A, dus dat wat de stroomafgifte.
inmiddels het laadstation op 25A ingesteld (of 24 wellicht) door 2 contacten met elkaar te verbinden. En nu is de afgifte keurig 5555VA
cool, maar wel leuk he om te zien dat je gewoon 30A door een 25A groep kunt gooien. ;)
maar dat geeft ook meteen weer eens duidelijk aan, dat gezonde marges gebruiken geen dom plan is. >:)
temperaturen zijn nu vast een stukje beter?

(net zo als ik 4000VA door een 16A groep gooi,
door dat het levering is blijft het zo super veilig.
wel jammer dat de 2,5mm het niet trok, niet dat het niet dik genoeg was maar te weinig oppervlakte had bij de koppeling.)
Dennis schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:10:
[...]

In mijn huidige keuken (vorig jaar gekocht) heb ik 8 stopcontacten en heb ik ze daarom inderdaad over twee stopcontacten verdeeld, maar in mijn nieuwe huis heb ik maar 2 stopcontacten (en verder niets) en daarom ga ik die dus niet verdelen. Het kan denk ik trouwens niet eens want het is 1 unit.

Het enige dat ik straks nog aansluit zijn mixer, keukenmachine of sinaasappelpers. En misschien een koffiezetapparaat als er een keer bezoek komt.
1 unit krijg je niet verdeelt. lol ;)
ik heb zelf wel 2 groepen boven mijn aanrecht, maar dat is eigenlijk alleen maar om er voor te zorgen:
dat ik de waterkoker aan kan hebben + frietpan en dan zonder problemen ook nog een vaatwasser kan draaien. (waterkoker en vaatwasser zijn beide 1,9kW, dus kan op 1x16A groep ;) )

je indeling, ziet er goed uit, of mischien niet.
geen idee, waarom: veel vaatwassers zijn tegenwoordig maar 1,9kW (en heel veel andere apparaten ook, maar ook apparaten van <10A vallen er onder) en die kun je gerust met zen 2e op 1 groep zetten.
(uitzondering is wasmachine, die zijn vaak ook nog steeds onder de 2kW of <10A, maar dan heb je andere problemen, dus die wil je echt op een aparte groep.)

ik weet niet wat voor oven je hebt (ik heb een 3600W verzie, dus +/-14,5A) en dan zou ik die niet combineren met een wasmachine op 1 fase, maar alle bij op een andere fase zetten. ;)
(dus wasmachine en wasdroger om wisselen. wasdroger is erg waarschijnlijk <10A ruimschoots.
wasmachine is dat niet altijd.)

maar om er echt iets van te zeggen, dat kan ik niet, heb daar veel te weinig info voor en zul je zelf moeten uit zoeken.
(zomaar alles een eigen groep geven maakt het trouwens niet veiliger of beter.
teveel groepen verplaatst de veiligheid alleen maar, naar soms plekken waar je niks aan kunt repareren mocht het fout gaan. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
migjes schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:15:
[...]
wel leuk he om te zien dat je gewoon 30A door een 25A groep kunt gooien. ;)
[...]
in ieder geval 100 minuten lang :).

De temperaturen ga ik vanavond checken. Dan kan ik weer even langer laden. Nu was de accu al weer vol :).

Pagina: 1 ... 19 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.