Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.342.582 views

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Bedankt! Mag er 4 x 4 mm door een 19mm buis?

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 22:12

painkill

Pain(k)(ill)

Officieel mag een buis niet te vol zitten, en met 4x4mm2 zit hij te vol. Al twijfel ik of het je gaat lukken, ligt een beetje aan de bochten in de buis en de dikte van de kabel (of je moet losse draden proberen, maar daar wens ik je ook succes mee :))

[ Voor 17% gewijzigd door painkill op 27-09-2017 22:31 ]

Mijn SNES verzameling!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Markprinsen schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:17:
Bedankt! Mag er 4 x 4 mm door een 19mm buis?
Toch gewoon 5G4 kabel (dus met buitenmantel) door een 25 buisje/goot?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:33
Waarom 4x4 wat ga je met dat extra draad doen.
A ) Voor één fase lijkt mij 3x4 (Fase / Nul / Aarde) normaal.
B ) Voor drie fases lijkt mij 5x4 (Fase / Fase / Fase / Nul / Aarde) normaal

Dus wat ga je met 4x4 doen?

PS A past makkelijk door een 19mm buis als je dat VD-draad wil.
Ik persoonlijk zou YMVK (3x4) trekken en dat past ook door 19mm buis niet flexibel.

• Markprinsen
Ik heb een 3fase aansluiting in huis liggen (3x25A). Op termijn komt er misschien een Clage electrische doorstroomverwarmer en/of een hoog capaciteit warmtepomp achter het huis te staan, beiden vereisen (in de meeste gevallen) een 3 fase aansluiting. Dan lijkt mij 5 x 4 toch noodzakelijk?

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Markprinsen schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:22:
Ik heb een 3fase aansluiting in huis liggen (3x25A). Op termijn komt er misschien een Clage electrische doorstroomverwarmer en/of een hoog capaciteit warmtepomp achter het huis te staan, beiden vereisen (in de meeste gevallen) een 3 fase aansluiting. Dan lijkt mij 5 x 4 toch noodzakelijk?
Ja klopt, je hebt dan 3 fasen, nul en aarde.

Dus moet je 5G4 hebben en geen 4X4.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:02
En voor de zekerheid zou ik dan toch nog een 6mm2 pakken.
Oftewel nog een slagje dikker zoals @Mr_gadget ook al zegt :)
Minder last van voltage drops, en kabel wordt minder warm, schaf het aan als grondkabel (dus YMvK-as) en deze kan/mag je dan gewoon door de grond heen leggen i.p.v. door een buisje ;)
Prijs voor grondkabel 4x6mm2 + aardlitze 6mm2 is ong. €~6 per meter
Prijs voor gewone YMvK kabel 5x6mm2 kost ongeveer €4,75 per meter, maar deze kan/past en mag niet door een 3/4" pvc pijpje heen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Markprinsen
Maar hij hoeft niet door de grond (sterker nog, liever niet want dan moet alle bestrating er uit). Mag een YMvK-as ook gewoon langs de buitenmuur met klembeugels?

Overigens in DLD al te vinden voor 3,39 euro per m:http://www.ebay.de/itm/3-39-m-NYY-J-5x6-mm-Erdkabel-Starkstromkabel-verschiedene-Langen/272523666948

[ Voor 32% gewijzigd door Markprinsen op 28-09-2017 15:04 ]

• Annuk
YMvK(-as) mag gewoon tegen de muur bevestigd worden, als je zeker weet dat het niet in/door de grond komt kan je ook nog overwegen om de goedkopere YMvK kabel te kopen i.p.v. de grondkabel (-as).
Als je de mogelijkheid hebt zou ik de kabel wel even in een buisje proberen te verwerken, dit staat (vind ik persoonlijk) altijd net wat mooier en netter dan kabel los over de muur gebeugeld.

Let wel op dat je bij losse kabel meer moet beugelen dan bij kabel in buis ;)

edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.draka.nl/SiteContent/images/clip_image003.gif
is niet helemaal ymvk kabel, maar gaat over functiebehoud @ draka website

[ Voor 14% gewijzigd door Annuk op 28-09-2017 16:31 ]

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 15:05
Dennis schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:08:
Weet iemand waar je deze T-splitsing voor aarddraad kan kopen? Dit is in mijn huidige huis, maar ik heb er ook één nodig in mijn nieuwe woning :).

[afbeelding]
Lijkt op de aarding van een flat/appartementencomplex, deze mag niet losneembaar zijn, aangezien je bovenburen dan geen aarding meer hebben.
In "normale" woonhuizen worden deze bijna niet toegepast.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Voederbietel schreef op donderdag 28 september 2017 @ 17:17:
[...]

Lijkt op de aarding van een flat/appartementencomplex, deze mag niet losneembaar zijn, aangezien je bovenburen dan geen aarding meer hebben.
Ik heb in het verleden gewoond in een portiekappartement waar de aarding gewoon dubbel uitgevoerd was. Via de onderburen, en via de bovenburen. En op de bovenste woonlaag waren de appartementen links en rechts doorverbonden. Maar dat was gewoon losneembaar ? Mag dat niet meer ?

In normale omstandigheden pak je idd zo'n metalen kroonsteen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je met dat losneembaar bedoelt dat je bij jou zomaar de aarding van de buren kan onderbreken, dan mag duidelijk zijn dat dit onder geen voorwaarde toegestaan is. Ook zogenaamd pendelen binnen dezelfde installatie is verboden. Kan heel verleidelijk zijn soms, dat pendelen, waaronder het volgende wordt verstaan:

In een werkplaats staan een aantal machines. Machine 1 wordt correct geaard door middel van een apart gelegde blanke aarddraad. Correct betekent een op de machine speciaal daarvoor bestemde aardschroef. Tot zover niets aan de hand. Maar uit gemaks-overweging wordt van daaruit een tweede aarddraad gelegd naar machine 2 enz. enz. Ook dat is heel begrijpelijk om dezelfde reden streng verboden. Wat betreft de vraag: "Mag dat niet meer?" Zoiets heeft ook in een ver verleden nooit gemogen.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:54
Voederbietel schreef op donderdag 28 september 2017 @ 17:17:
Dat is inderdaad zo, dank je voor de toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Anders koop je zo'n klem kan je zonder de aarding door te zagen toch een aftakking maken.
Afbeeldingslocatie: https://images.elektroshop.nl/images/thumbnails/150/150/detailed/49/220.jpg?t=1491992423

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik heb zo'n vierkant klemmetje gekocht, dat werkt prima :).

Nog even een volgende vraag trouwens: ik heb vier aardlekschakelaars (met elk vier groepen) en een aardlekautomaat 3-fasen ten behoeve van een inductieplaat.

Dat betekent dus dat ik vijf nul-draden heb die allemaal in mijn hoofdschakelaar moeten. En ik wil er eigenlijk nog ten minste één bij voor een aardlekautomaat die de patchkast voedt. Dat past dus niet, maar wat is de beste weg om dat op te lossen? Zoiets?

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis op 29-09-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27
Dennis schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:18:
Ik heb zo'n vierkant klemmetje gekocht, dat werkt prima :).

Nog even een volgende vraag trouwens: ik heb vier aardlekschakelaars (met elk vier groepen) en een aardlekautomaat 3-fasen ten behoeve van een inductieplaat.

Dat betekent dus dat ik vijf nul-draden heb die allemaal in mijn hoofdschakelaar moeten. En ik wil er eigenlijk nog ten minste één bij voor een aardlekautomaat die de patchkast voedt. Dat past dus niet, maar wat is de beste weg om dat op te lossen? Zoiets?
Dat is inderdaad de beste manier om elke aardlekschalaar apart met de hoofdschakelaar te verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
MadDog11 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:43:
Dat is inderdaad de beste manier om elke aardlekschalaar apart met de hoofdschakelaar te verbinden
Mooi, dan moet ik die nog even bestellen :). En vanaf de hoofdschakelaar met 10mm2 montagesnoer lijkt me. Dus dat komt er weer bij. En dan adereindhulsjes. En dus weer een perstang daarvoor (want die van mij kan tot 6mm2).

Kortom, even weer wat € maar dat is dan wel de meest nette oplossing.
Dennis schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 23:20:
[...]

Mooi, dan moet ik die nog even bestellen :).
Het is een hele nette oplossing. Maar het kost natuurlijk wel veel ruimte...

Wat voor een kast is het? Veel kasten hebben de mogelijkheid om klemmen onderin te plaatsen zoals hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G5yJQyP71e7Qnjx50wVIMhsR/full.jpg

Kost helemaal géén ruimte op de dinrails.

Je zou ook nog kunnen overwegen om alleen een klem voor de nul te plaatsen. De fasen kom je nog wel redelijk met twinhulsen weg... Twinhulsen bovenin de hoofdschakelaar en dan één draad naar een aardlekschakelaar en één draad naar die driefasenautomaat. Dan moet je alleen nog één keer een fase doorlussen onder een aardlekschakelaar voor aardlekschakelaar nummer 4. Ik zou er mee kunnen leven.

Maargoed, als je de ruimte hebt voor zo'n blok is dat natuurlijk prima. ;)
En vanaf de hoofdschakelaar met 10mm2 montagesnoer lijkt me. Dus dat komt er weer bij. En dan adereindhulsjes. En dus weer een perstang daarvoor (want die van mij kan tot 6mm2).
Waarom 10mm²? Hoe zwaar is de hoofdzekering? 3x25A? Dan is 6mm² zat, zelfs 4mm² zou voldoen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dennis
Xander schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 01:15:
Het is een hele nette oplossing. Maar het kost natuurlijk wel veel ruimte...

Wat voor een kast is het?
Ik heb een F-tronic kast. klik.
Je zou ook nog kunnen overwegen om alleen een klem voor de nul te plaatsen. De fasen kom je nog wel redelijk met twinhulsen weg... Twinhulsen bovenin de hoofdschakelaar en dan één draad naar een aardlekschakelaar en één draad naar die driefasenautomaat. Dan moet je alleen nog één keer een fase doorlussen onder een aardlekschakelaar voor aardlekschakelaar nummer 4. Ik zou er mee kunnen leven.

Maargoed, als je de ruimte hebt voor zo'n blok is dat natuurlijk prima. ;)
Mag dat, de fase doorlussen van de ene aardlekschakelaar naar de andere? Dat is inderdaad ook een manier natuurlijk ja.

Op zich zou ik met een klem voor alleen de 0 ook al tevreden zijn. Zijn er smallere klemmen dat degene die ik hierboven al genoemd had die ik dan alleen voor de 0 kan gebruiken?
Waarom 10mm²? Hoe zwaar is de hoofdzekering? 3x25A? Dan is 6mm² zat, zelfs 4mm² zou voldoen.
Mijn redenering was: het komt op de hoofdschakelaar binnen als 4x10mm2, dan moet het er aan de andere kant ook weer uit als 4x10mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Right, jij bent die user. ;) Plek zat in die kast toch? Je zou dan gewoon voor jouw oplossing kunnen kiezen.

Het voelt wel als een beetje overkill... Aangezien je op de meeste rails maar 3 van de 7 contacten gaat gebruiken. Haast een beetje "zonde" om daar 4 modules voor op te offeren. Maarja als je er vervolgens nog 140 over hebt... ;)
[...]

Mag dat, de fase doorlussen van de ene aardlekschakelaar naar de andere? Dat is inderdaad ook een manier natuurlijk ja.
Ja hoor. Natuurlijk wel aan de voedende kant doorlussen, dus niet de schakelaars in serie aansluiten. En nette verbindingen maken (geen probleem met VDS en twinhulsen).
Op zich zou ik met een klem voor alleen de 0 ook al tevreden zijn. Zijn er smallere klemmen dat degene die ik hierboven al genoemd had die ik dan alleen voor de 0 kan gebruiken?
Zoiets zou kunnen: https://www.bengshop.nl/e...lok-ud-80a-1p-569010-art/
Daar "win" je 2 modules ruimte mee...
Mijn redenering was: het komt op de hoofdschakelaar binnen als 4x10mm2, dan moet het er aan de andere kant ook weer uit als 4x10mm2.
Welke draaddoorsnede de netbeheerder gebruikt is geheel irrelevant, het gaat om de maximale stroom die er kan gaan lopen. ;) 25A dus.

Als je 6mm² zou gebruiken zit je zelfs met een verzwaring naar 3x40A nog goed.

• Dennis
Xander schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:00:
Right, jij bent die user. ;) Plek zat in die kast toch? Je zou dan gewoon voor jouw oplossing kunnen kiezen.

Het voelt wel als een beetje overkill... Aangezien je op de meeste rails maar 3 van de 7 contacten gaat gebruiken. Haast een beetje "zonde" om daar 4 modules voor op te offeren. Maarja als je er vervolgens nog 140 over hebt... ;)
:>.

Ik heb twee fasen waar vier aansluitingen op komen, één fase waar (op dit moment) drie aansluitingen op komen en de nul komen dan zes aansluitingen op. Vind ik toch redelijk gebruikt :). Het kan altijd nog meer worden als er bijvoorbeeld een laadpaal of zonnepanelen komen.
Verdere informatie
Aha, kijk, das altijd nuttige informatie om te hebben, ook voor anderen in dit topic denk ik :).

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis op 30-09-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:54
Gisteren was ik bezig om wat oude WCD's te verwijderen voor de nieuwe keuken. Toen ik met de duspol aan het controleren was of de spanning er af was zag ik dat er 6-12 Volt tussen de 0-draad en de aarde-draad zat. Bij andere WCD's is het me niet eerder opgevallen, maar die ga ik nu ook nog nalopen.
Klopt mijn inschatting dat de 0-draad in de meterkast niet goed is doorverbonden en ik dus een zwevende nul heb? Of is het normaal dat er een potentiaal tussen 0- en aarde-draad staat bij een drie fase aansluiting door ongelijke belasting over de fases of de afstand tot de wijktrafo?

Even ter achtergrond: het gaat om een verouderde (nog te vervangen meterkast) met 6 groepen (smeltzekeringen), zonder aardlekschakelaars en een 3x25A aansluiting. Verder stond er in huis op enkele lampen na geen apparatuur aan (ik schat in totaal zo'n 200 Watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had je de groep uitgeschakeld met de groepsschakelaar of door de zekering eruit te draaien?

Spanningsverschil tussen nul en aarde is niet zo bijzonder, maar de nul zou ook geschakeld moeten worden met de groepsschakelaar. Dit lijkt niet te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:54
Oh sorry, daar was ik niet duidelijk in; als de groepsschakelaar uit stond was de spanning tussen 0- en aarde wel echt 0. Het spanningsverschil tussen 0-en-aarde was bij een ingeschakelde, maar onbelaste groep.

Het verbaasde mij vooral omdat ik het bij het doormeten van de elektra op de andere groepen nog niet eerder had gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Vanuit het grote lan afwerking topic kwam ik hier uit. In dat topic werdt ik gewezen op aanwezigheid van WCD's met USB. Nu vroeg ik mij of jullie daar ervaring mee hadden? Hij hoeft niet mooi te zijn, aangezien hij achter de TV komt te hangen. Hij moet daar in tegen wel veilig zijn. In het lan topic kwam ik de volgende tegen:

- Van Busch-Jaeger voor € 40,69 https://www.sandervunderi...creme-20-eucbusb-212.html
- Van 2USB € 49,95voor https://2usb.nl/model55/\
- Van BaseTech voor € 13,99 https://www.conrad.nl/nl/...l?sc.ref=Search%20Results

Of is het beter om gewoon voor een USB oplader te gaan en 2 WCD's te plaatsen?

Compleet andere vraag. Voor de schakelaar wil ik graag met pulsschakelaars gaan werken. De bedrading loopt allemaal al naar de meterkast en daar kan ik naar hartenlust de draden aan elkaar verbinden. Nu was ik qua dimmer uitgekomen op een Eltako EUD12D-UC (https://www.eltako.com/fi...chnische_fiche_EUD12D.pdf). Nu was ik ook op zoek naar zoiets voor het alleen aan- en uitzetten van mijn lampen. Zou een daar Eltako ES12DX-UC voor voldoen? Of zouden jullie een andere (of ander merk) adviseren?

In den beginnen wilde ik het als een huisautomatisering aansluiten, maar gezien de tijd die de verbouwing nu al kost en de beperkte kennis die ik heb over huisautomatisering/elektra, ben ik al blij als ik het gewoon met schakelaars kan laten werken (ondanks het een enorme plus zou zijn als ik de maakcontacten en dimmers later nog kan gebruiken voor een huisautomatisering). Met die informatie in het achterhoofd, zouden jullie mij dan nog steeds hetzelfde adviseren?

Als die maakcontacten en dimmers moet ik ook nog ergens wegwerken. Heb op internet al veel verschillende kasten tegen gekomen, maar maakt dat qua kast nog wat uit? Of moet ik gewoon kijken hoeveel ruimte ik nodig heb (+ wat extra voor mogelijk later) en daar een kast op uitzoeken? Of zijn daar ook nog bepaalde merken die beter zijn dan andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

De goedkope hebben over het algemeen een slechte voeding met bijbehorende kans op sluiting/brand. Snelladen doen ze geen van allen en als usbc en inductieladen doorbreekt zijn ze niet zinnig meer imho

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik zou ze uberhaupt niet nemen. BJ vind ik duur, en die andere... ik betwijfel altijd maar de lange-termijn: Is het fatsoenlijk spul of goedkope chinese rommel.

Nee, een losse Anker oid is een stuk flexibeler. Meer vermogen, meer poorten, goedkoper.

Je wandcontactdozen gaan jaren mee, en om de paar jaar heb je weer nieuwere technieken. 5V USB @ 2.1A is nu al achterhaald.. Geen inductieladen, geen quickcharge enz.

Vaste installaties en dingen die langer meegaan doe ik altijd het liefst apart. Dat geld niet alleen voor wcd's, maar ook voor TV's (Een smartTV is in notime niet meer supported. Een domme TV met chromecast.. die upgrade je gewoon gedurende de levensduur door een nieuwe chromecast of whatever)

Komt ook nog eens het stroomverbruik bij: Een normale lader heb je op 1 plek, of uberhaupt alleen als ie in gebruik is. Tig WCD's is tig keer (minimaal) sluipverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:59
We zijn bezig de keuken te verbouwen en ipv gas komt er een inductiekookplaat. Van de modellen die wij op het oog hebben is de aansluitwaarde 7400W.

Kan dit op een kookgroep/fornuisgroep automaat (2x16A 230V) worden aangesloten? Als ik ga rekenen kom ik op (2*16)*230 = 7360W namelijk, 40W te weinig. Ik heb helaas een éénfase aansluiting en de hele mikmak laten ombouwen naar 3F zou de operatie flink duurder maken.

Volgens mij moet het kunnen, die 7400W is alleen bij alle pitten volgas aan wat zelden zal voor komen. En een automaat kan ook wel tijdelijk wat overbelasting hebben voor hij uitschakelt. Mijn voorbeeld is overigens van EATON, maar ik zoek er eigenlijk eentje van ABB. Maar die lijkt ze alleen in flexomaat te hebben, wat mijn kast (geen ABB) niet heeft.

Vervolgvraag, ik wil dan een 5x2,5mm2 door de kruipruimte gaan leggen naar de keuken. Gewoon los, niet in een buis/goot/klemmen. Kan ik dan XMvK gebruiken of moet dit YMvK zijn? Met aardscherm/zonder aardscherm?

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 01-10-2017 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Volgens mij worden de meeste kookplaten op 7400w gespecificeerd. Ik gok overigens dat dat bij 240V is, dan zou het 15.4A per fase zijn.
Hoe het vermogen bij een inductieplaat is bij een (iets) lagere spanning weet ik niet. Van een keramische plaat (of gewoon een gloeilamp) wordt het vermogen lager, maar bij inductie.. geen idee.

Maar op gewoon 2x16A zie ik geen probleem. Ook al zou je 'm 40W overbelasten, volgens mij moet je 'm dan een dag op max vermogen hebben voordat je automaat tript. 10% overload kan ie zonder problemen hebben, ook dan is t pas na een uur ofzo voordat ie uitvalt.

Bij mijn weten mag xmvk gewoon gebruikt worden. Alleen de doorvoeren moeten geloof ik beschermd worden met een pijpje oid. YMVK is beter, dikkere mantel, en mag ook in bundels gebruikt worden.
YMVK-AS is overbodig voor binnengebruik

Persoonlijk zou ik YMVK nemen, is wat steviger en makkelijker te krijgen. Voor mijn kookplaat heb ik een reststukje van Marktplaats gehaald.
Omdat meeste meters in kabelgoten gemaakt worden zijn er bij de installateurs veel meer ymvk reststukken beschikbaar.
Nieuw heb ik t wel eens besteld bij https://gigatek.be/nl/ele...iciteitskabels/ymvk-kabel
Stukje goedkoper dan de tenten die ik in NL kon vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aanhakend vraagje, geheel speculatief.
Waarom gebruiken we in Nederland 1-fase-2-automaten kookgroepen?
Ik lees wel eens scenario's over wat er gebeurd als één van de twee nullen los raakt, dat er dan tot 32 A door een 16 A rated ader kan gaan lopen.
Waarom gebruiken we niet eenvoudigweg een 32A enkele automaat met 4mm2 draden, om dan met een 3-polige (L, N, PE) IEC 32A rated stekker de kookplaat aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Selectiviteit? dan zou je hoofdzekering ook zwaarder moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@BCC @DJSmiley Bedankt voor jullie antwoorden. Die goedkope valt dan sowieso af. Over de andere moet ik even nadenken. Hij is bedoeld om mijn Raspberry PI van stroom te voorzien voor achter mijn TV (mijn tv heeft helaas niet genoeg energie om hem probleemloos te laten draaien). Dus het draadloze laden enz is voor mij nu niet van toepassing, hij moet alleen klein zijn en mijn PI laten draaien. De externe oplader is qua flexibiliteit en kosten wel aantrekkelijk, maar dan moet ik kijken of dat past achter mijn TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:09:
Ik lees wel eens scenario's over wat er gebeurd als één van de twee nullen los raakt, dat er dan tot 32 A door een 16 A rated ader kan gaan lopen.
Waarom gebruiken we niet eenvoudigweg een 32A enkele automaat met 4mm2 draden, om dan met een 3-polige (L, N, PE) IEC 32A rated stekker de kookplaat aan te sluiten?
Los van het waarom, daar zou je eindeloos over kunnen bomen en daar heb ik geen zin in.
Maar met dat losraken van een nuldraad waardoor je over de andere 32A zou krijgen moet ik je wijzen op een misverstand. Want dat krijg je alleen als je het fout installeert. Namelijk als je de twee nullen aan de kant van het fornuis aan elkaar laat zitten. Het mag duidelijk zijn dat dit niet de bedoeling is, niet voor niets zit er daarvoor een bruggetje dat je dient te verwijderen. Als dan onverhoopt een nuldraad losraakt, dan doet die groep het gewoon niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:09:
Dat laatste kan niet. Een moderne kookplaat wordt op kookgroep over het algemeen als 2L +2N aangesloten waarbij de nullen niet gekoppeld zijn. Bij een één fase kookgroep.
Het wordt steeds gebruikelijker met name door inductie om een krachtgroep te gebruiken met een daarbij behoorden 3 fase hoofdaansluiting.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 02-10-2017 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Is er eigenlijk een max van aardlek schakelaars op een 1 fase aansluiting ?

Huidige situatie is het volgende (30+ jaar oud)

Geen hoofdschakelaar
1 x 2 groepen zonder als
1 x 2 groepen met als
1 x kookgroep met als
1 x pv met als

Nieuwe situatie

Hoofdschakelaar
2 x 2 groepen met als
1 x pv met als
1 x kookgroep met als
1 x schuur met als
1 x tuin met als

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:23
Jan-man schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:58:
Is er eigenlijk een max van aardlek schakelaars op een 1 fase aansluiting ?

Huidige situatie is het volgende (30+ jaar oud)

Geen hoofdschakelaar
1 x 2 groepen zonder als
1 x 2 groepen met als
1 x kookgroep met als
1 x pv met als

Nieuwe situatie

Hoofdschakelaar
2 x 2 groepen met als
1 x pv met als
1 x kookgroep met als
1 x schuur met als
1 x tuin met als
In een 1 fase kast afgezekerd op 35A/40A mogen maximaal 12 groepen. Max 4 groepen achter een aardlek oftewel 3 aardlekschakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:16:
We zijn bezig de keuken te verbouwen en ipv gas komt er een inductiekookplaat. Van de modellen die wij op het oog hebben is de aansluitwaarde 7400W.

Kan dit op een kookgroep/fornuisgroep automaat (2x16A 230V) worden aangesloten?
Techneut schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:07:
Maar met dat losraken van een nuldraad waardoor je over de andere 32A zou krijgen moet ik je wijzen op een misverstand. Want dat krijg je alleen als je het fout installeert. Namelijk als je de twee nullen aan de kant van het fornuis aan elkaar laat zitten. Het mag duidelijk zijn dat dit niet de bedoeling is, niet voor niets zit er daarvoor een bruggetje dat je dient te verwijderen.
leonbong schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:33:
Dat laatste kan niet. Een moderne kookplaat wordt op kookgroep over het algemeen als 2L +2N aangesloten waarbij de nullen niet gekoppeld zijn.
Helaas zijn er heel veel platen die maar één nulklem hebben. Zoals bijvoorbeeld onderstaande plaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C0w8TGF3oaPdDbd35cfm3mOJ/full.jpg

Strikt gezien zijn deze platen natuurlijk gewoon niet geschikt voor een kookgroep. Ze worden echter wel bij bosjes zo aangesloten, dus met 2 draden onder klem 4. Dit wordt ook gewoon geadviseerd door leveranciers / fabrikanten.

Met een dergelijke plaat op die manier aangesloten loop je natuurlijk wel het benoemde risico bij het losraken van een draad. Het is een risico waar ik persoonlijk ook niet echt wakker van zou kunnen liggen, je moet gewoon zorgen dat je draden niet losraken. :+ Bij een driefasen aansluiting is het ook geen pretje als de nuldraad losraakt, ook dat kan goed een brand veroorzaken. Dus of deze wijze van aansluiten nou echt zo'n ramp is...?

Maar het hoort natuurlijk niet. Dus @ThinkPad, als je de plaat toch nog uit moet zoeken, let er dan op dat je er één koopt die wel specifiek geschikt is voor aansluiten op een kookgroep. Deze platen hebben twee klemmen voor de nul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/64UwnLpyQGVSc9Jiai3v1yc3/full.jpg
Galaxis schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:02:
[...]

In een 1 fase kast afgezekerd op 35A/40A mogen maximaal 12 groepen.
Mag ik vragen waar die limiet vandaan komt? Ik heb hem vaker gehoord, maar waar kan ik dat in een norm terugvinden? Ik heb het vermoeden dat het meer een fabel dan een regel is. ;)

Natuurlijk kom je met dergelijke grote installaties afhankelijk van de aangesloten apparatuur wel snel in de knoop met de maximale aansluitwaarde. Maar is er echt een harde limiet?
Max 4 groepen achter een aardlek oftewel 3 aardlekschakelaars.
Dat is natuurlijk geen maximum van 3. Ook al zou er een max van 12 groepen zijn, als jij dat wilt uitvoeren met 12 aardlekautomaten dan is dat natuurlijk ook prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:34
En het maximum van 4 groepen achter een ALS is ook maar een arbitraire regel. Er is geen technisch bezwaar om 5 (of meer) groepen achter een ALS te zetten. De gedachte achter de norm is dat er met meer groepen achter de ALS teveel in een keer uitvalt bij een aardlek. Prima om te zorgen dat er in de bouw niet wordt bezuinigd op de relatief dure aardlekschakelaars. Maar voor de veiligheid kun je beter tegen de norm in 5 groepen op 1 ALS hebben dan 4 achter de ALS en een groep direct achter de hoofdschakelaar (dit kan binnen de norm).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:38:
Helaas zijn er heel veel platen die maar één nulklem hebben. Zoals bijvoorbeeld onderstaande plaat:
Het kan zijn dat ik niet goed kijk, maar op het plaatje waar je naar wijst zie ik nergens een vermogenswaarde zie staan. Beetje vreemd, want dat is toch heel essentieel. Ook zie ik maar één nulklem, wel een klem 5, waar niets bij staat. Dat lijkt dus op een loze klem. Al met al suggereert het plaatje dus een totaalvermogen dat slechts overeenkomt met 16A, dus 16 x 230 = krap 3700W want een tweede nulklem, die toch echt nodig zou zijn bij een dubbel vermogen op één fase, ontbreekt.

Edit:
Bovendien wat betreft die twee schema's op dat plaatje, eentje staat aangegeven als 400V 2N, terwijl op het schema maar één nul staat aangegeven, beetje vewarrend. Boven het tweede schema staat 230V 1N waarbij de beide faseklemmen zijn doorverbonden. Ook dat veronderstelt qua vermogen niet de noodzaak van twee groepen. Al met al niet erg professioneel aangegeven vind ik. Geen idee over de kwaliteit, maar ik krijg hierdoor wel het vermoeden dat deze firma deze producten niet haalt uit een degelijke Europese fabriek.

[ Voor 28% gewijzigd door Techneut op 02-10-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Techneut het plaatje heeft niet zo'n beste kwaliteit en bovendien is het een Russisch typeplaatje, maar ik meen met mijn beste Cyrillisch 7.4 kW te zien staan :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Die Ikea plaat gaat uit van een situatie met of 3 fasen waarbij er 2 fase gebruikt worden (plaatje 2). Door de fasedraaing volstaat dan een enkele nuldraad.

Alternatief is een 1-fase @ 32A groep, zoals plaatje 3.

De situatie met 2x 16A parallel op een 1-fase installatie zie je in weinig landen voorkomen en wordt dus ook vaak niet benoemd.

Je krijgt dan idd situaties als plaatje 2 met een dubbele doorgekoppelde nul, waarbij idd 1 defecte nul een potentiele overbelasting is van de overgebleven nuldraad zonder dat je het merkt. Maar in de praktijk is dat zelden een echt risico. Een plaat staat toch nooit op alle pitten langdurig op max vermogen. Een 2.5mm2 draadje kan prima (ook langer) 25A hebben. (Daar komt bv ook het punt vandaan dat je in veel gevallen tot 9A aan zonnepanelen mocht inkppelen op een bestaande groep - wat overigens inmiddels wel herzien is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Techneut schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:12:
[...]
Het kan zijn dat ik niet goed kijk, maar op het plaatje waar je naar wijst zie ik nergens een vermogenswaarde zie staan. Beetje vreemd, want dat is toch heel essentieel.
Mijn excuses voor de slechte foto. Het is ook maar een foto die ik van internet heb. ;) Ik heb niet alle soorten kookplaten zelf in bezit. Ik kook op gas. :P

Maar het gaat om een plaat van 7,4kW. Hier nog een stukje productomschrijving:
Aansluitvermogen: 7400 W
Stroom: 2x16A of 1x32A.
Techneut schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:12:
Ook zie ik maar één nulklem, wel een klem 5, waar niets bij staat. Dat lijkt dus op een loze klem.
Klopt, maar één nulklem. En inderdaad een loze klem.
Al met al suggereert het plaatje dus een totaalvermogen dat slechts overeenkomt met 16A, dus 16 x 230 = krap 3700W want een tweede nulklem, die toch echt nodig zou zijn bij een dubbel vermogen op één fase, ontbreekt.

Edit:
Bovendien wat betreft die twee schema's op dat plaatje, eentje staat aangegeven als 400V 2N, terwijl op het schema maar één nul staat aangegeven, beetje vewarrend. Boven het tweede schema staat 230V 1N waarbij de beide faseklemmen zijn doorverbonden. Ook dat veronderstelt qua vermogen niet de noodzaak van twee groepen.
Deze plaat is dus bedoeld voor een driefasenaansluiting waarvan je er maar 2 gebruikt. Je sluit dan 2 fasen en een nul aan. Niets mis mee.

Ook kun je hem op 1 fase 32A gebruiken. Met 1 fase en 1 nul. En uiteraard wat dikkere draadjes. In andere landen is deze manier van aansluiten weer heel gebruikelijk.

Aansluiten op een kookgroep zoals wij Nederlanders dat hebben bedacht, is dus niet direct de bedoeling. Dan zou er inderdaad een tweede klem moeten zitten. Maar loop voor de grap eens de Ikea in en vraag naar een plaat voor een kookgroep, 3x raden waarmee ze je naar huis sturen. De fabrikant / leverancier (dezelfde in dit geval) geeft dus aan dat het kan.
Al met al niet erg professioneel aangegeven vind ik. Geen idee over de kwaliteit, maar ik krijg hierdoor wel het vermoeden dat deze firma deze producten niet haalt uit een degelijke Europese fabriek.
Made in Sweden he. :+
DJSmiley schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:38:
Je krijgt dan idd situaties als plaatje 2 met een dubbele doorgekoppelde nul, waarbij idd 1 defecte nul een potentiele overbelasting is van de overgebleven nuldraad zonder dat je het merkt. Maar in de praktijk is dat zelden een echt risico. Een plaat staat toch nooit op alle pitten langdurig op max vermogen. Een 2.5mm2 draadje kan prima (ook langer) 25A hebben.
Dat het in de praktijk vaak goed gaat maakt het natuurlijk nog niet goed.

Een kennis van mij had een 6kW kookplaat met gewoon een randaarde stekker eraan. Fasen doorverbonden met een brug, stekker in een normaal WCD en gaan met de banaan. Denk je dat de zekering er ooit is uitgegaan? Nope. De stekker begon wel wat te stinken.

Of vraag @ThinkPad eens naar de ervaringen met zijn zonnebank. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Xander schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 15:13:
[...]
Dat het in de praktijk vaak goed gaat maakt het natuurlijk nog niet goed.

Een kennis van mij had een 6kW kookplaat met gewoon een randaarde stekker eraan. Fasen doorverbonden met een brug, stekker in een normaal WCD en gaan met de banaan. Denk je dat de zekering er ooit is uitgegaan? Nope. De stekker begon wel wat te stinken.

Of vraag @ThinkPad eens naar de ervaringen met zijn zonnebank. :P
:') :/ :X
Voor de niet-insiders (bedankt nog voor je hulp toen @Xander _/-\o_ ), hier het hele verhaal: Wat heb ik nodig om zonnebank (4200W) veilig aan te sluiten?

Stopcontact was half weggefikt daar, stinken! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En dat met 4200W (18A)... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:04
Op dit moment ben ik bezig met een nieuwbouwwoning. Als ik ga kijken naar meerwerk opties zou ik alleen al via de aannemer qua electra voor de keuken ongeveer 2000 euro aan meerwerk kwijt zijn. Dat zou zijn:

1x 40A > 3x 25A330 euro
aansluiting inductiekoken 3 fasen870 euro
bedraden loze leiding met wantcontactdoos op aparte groep290 euro

Zou het de moeite zijn om het gewoon met 40A te laten opleveren en dan bij een elektricien een offerte op te vragen of gaat dit erom hangen? Ik begreep ook nog dat zo'n installatie dan ook weer NEN1010 gekeurd moet worden. Klopt dat?

Dit is overigens het gedeelte van de meerwerk optie lijst over de electra in de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/icuOp0jZRNKJq3pwwVNhKQ.png

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraagje aan de pro's hier... Moet wat groepen bijplaatsen voor de keuken van m'n zusje. Op dit moment heb ik op de bovenrail 1 aardlek met 4 groepen en 1 aardlek met 3 groepen. Op de onderrail een hoofdschakelaar en een beltrafo.

Mijn plan is om die beltrafo weg te halen en hier een aardlek met drie groepen te plaatsen. Maar mijn vraag is; mag dat? Of moet ik een aparte kast maken hiervoor?

Zou ook nog de drie aardlekken naar de onderkant kunnen verhuizen, en de groepen bovenin zetten.

Fysiek past het allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Steephh schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:56:
Op dit moment ben ik bezig met een nieuwbouwwoning. Als ik ga kijken naar meerwerk opties zou ik alleen al via de aannemer qua electra voor de keuken ongeveer 2000 euro aan meerwerk kwijt zijn. Dat zou zijn:

1x 40A > 3x 25A330 euro
aansluiting inductiekoken 3 fasen870 euro
bedraden loze leiding met wantcontactdoos op aparte groep290 euro

Zou het de moeite zijn om het gewoon met 40A te laten opleveren en dan bij een elektricien een offerte op te vragen of gaat dit erom hangen? Ik begreep ook nog dat zo'n installatie dan ook weer NEN1010 gekeurd moet worden. Klopt dat?
Ik gok (eigen ervaring) dat je woning niet met 1x40 opgeleverd wordt, maar met 3x25, waar je aannemer om kosten te besparen een éénfasemeterkastje achter hangt. Nieuwbouw mag niks kosten :D

Wat voor nieuwbouw hebben we het over ? Een nieuwbouwwijk ? Of enkele woningen in een bestaande wijk ? In het eerste geval zal er 3-fasen zijn. In een bestaande (oudere) wijk is dat soms niet beschikbaar. En oh ja, over welke netbeheerder hebben we het ?

Zelf achteraf verzwaren kost je rond de 200 euro voor de netbeheerder, 40 euro voor een nieuwe 3-fasen hoofdschakelaar, en een variabel bedrag afhankelijk van hoeveel groepen je er bij wilt en welk deel van het werk je evt. zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:01:
Vraagje aan de pro's hier... Moet wat groepen bijplaatsen voor de keuken van m'n zusje. Op dit moment heb ik op de bovenrail 1 aardlek met 4 groepen en 1 aardlek met 3 groepen. Op de onderrail een hoofdschakelaar en een beltrafo.

Mijn plan is om die beltrafo weg te halen en hier een aardlek met drie groepen te plaatsen. Maar mijn vraag is; mag dat? Of moet ik een aparte kast maken hiervoor?
Dat mag gewoon hoor.

Waarom moet die beltrafo weg? Hoofdschakelaar + Beltrafo + Aardekschakelaar + 3 groepen passen toch ook wel in 12 modules?
Oekiejoekie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:15:
[...]

Ik gok (eigen ervaring) dat je woning niet met 1x40 opgeleverd wordt, maar met 3x25, waar je aannemer om kosten te besparen een éénfasemeterkastje achter hangt. Nieuwbouw mag niks kosten :D
Vind dat toch merkwaardig, dan heb je dus 1x25A beschikbaar. Lijkt de prehistorie wel.

Gok eerder dat het in jouw geval fout gegaan is bij de aanvraag, want in mijn ervaring leveren ze gewoon 1x40 op in de doorsnee seriebouwwoning.
Zelf achteraf verzwaren kost je rond de 200 euro voor de netbeheerder, 40 euro voor een nieuwe 3-fasen hoofdschakelaar, en een variabel bedrag afhankelijk van hoeveel groepen je er bij wilt en welk deel van het werk je evt. zelf doet.
Vind die 330 euro hiervoor dus wel netjes persoonlijk! Als je het achteraf wilt laten doen ga je daar overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Xander schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:21:
[...]

Vind dat toch merkwaardig, dan heb je dus 1x25A beschikbaar. Lijkt de prehistorie wel.

Gok eerder dat het in jouw geval fout gegaan is bij de aanvraag, want in mijn ervaring leveren ze gewoon 1x40 op in de doorsnee seriebouwwoning.
En toch zie ik dat in nieuwbouw veel. 3-fasen hoofdzekering (3x25) met een éénfase meterkast er achter. Oh ja, en dan zetten ze er ook nog rustig een kookgroep achter... Alles om je op meerwerkkosten te jagen :D
[...]

Vind die 330 euro hiervoor dus wel netjes persoonlijk! Als je het achteraf wilt laten doen ga je daar overheen.
De kosten voor het verzwaren ? Die zijn in het ongunstigste geval 240 euro als je het zelf doet. 330 euro en geen gedoe zelf, kan dan een keuze zijn. Maar 870 euro voor een groep er bij (en gezien de totale meerkosten van 2000,- wil hij er meer), daar klus je zelf heel wat voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xander schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:21:
[...]

Dat mag gewoon hoor.

Waarom moet die beltrafo weg? Hoofdschakelaar + Beltrafo + Aardekschakelaar + 3 groepen passen toch ook wel in 12 modules?
Thanks!

Er zit totaal onnodig een driefasen hoofdschakelaar in. En de beltrafo wordt niet gebruikt ivm draadloze bel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekiejoekie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:27:
[...]

De kosten voor het verzwaren ? Die zijn in het ongunstigste geval 240 euro als je het zelf doet. 330 euro en geen gedoe zelf, kan dan een keuze zijn. Maar 870 euro voor een groep er bij (en gezien de totale meerkosten van 2000,- wil hij er meer), daar klus je zelf heel wat voor...
Uiteraard doe je het zelf goedkoper, ik had het ook over laten doen he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:04
Oekiejoekie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:15:
[...]

Wat voor nieuwbouw hebben we het over ? Een nieuwbouwwijk ? Of enkele woningen in een bestaande wijk ? In het eerste geval zal er 3-fasen zijn. In een bestaande (oudere) wijk is dat soms niet beschikbaar. En oh ja, over welke netbeheerder hebben we het ?

Het betreft een complete nieuwbouwwijk. De netbeheerder is Enexis!

Hmm, wat dat betreft is het nogal eens gauw te doen lijkt me, moet je natuurlijk wel zorgen dat het goed gebeurd maar het lijkt me nou ook weer geen rocket science. :+

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb 7 jaar terug bij mijn huis ook gewoon 1x40a gekregen dus kan best.
Echter bij huidige nieuwbouw is het vreemd want landelijk is afgesproken dat 3x25A de standaard is sinds +/- 2012

Daarnaast is heel aannemelijk dat je wel 3 fasen hebt omdat je 3fase hoofdschakelaar hebt.
De netbeheerder mag een 3fase aansluiting niet aansluiten als niet alle fase aangesloten
Oekiejoekie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:27:
[...]

En toch zie ik dat in nieuwbouw veel. 3-fasen hoofdzekering (3x25) met een éénfase meterkast er achter. Oh ja, en dan zetten ze er ook nog rustig een kookgroep achter... Alles om je op meerwerkkosten te jagen :D
Dat is toch bijzonder, netbeheerders mogen geen fases onaangesloten laten. Dat betekent dat de 4 aders die uit de meter komen ergens op aangesloten moeten zijn. Dus in een hoofdschakelaar zijn geklemd.

Dan kan jer toch prima 3 fase kast van maken.

[ Voor 88% gewijzigd door leonbong op 06-10-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Steephh naar 3x25A is volgens je tabel slechts €260 onder F04.250.
Scheelt weer €70 :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik zit na te denken over hoe ik de elektra in mijn oude huis opnieuw ga inrichten.
Graag jullie op/en/of aanmerkingen op het volgende idee:
Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/elektra.png

De belangrijkste vraag, mag dit :? Zo de inverter laten terugleveren?
De reden om het zo te doen is de besparing van extra 5g4 kabels door het huis, op deze manier kan ik met een kabel tot de inverter, waar ook de subkast voor 1e/2e verdieping komt te hangen.
De andere (grond)kabel gaat dan naar de garage.

Ik kan me voorstellen dat het nuttig is na de 3x16 automaat een schakelaar te zetten per aftakking.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Arjan schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:51:
Ik zit na te denken over hoe ik de elektra in mijn oude huis opnieuw ga inrichten.
Graag jullie op/en/of aanmerkingen op het volgende idee:
[afbeelding]

De belangrijkste vraag, mag dit :? Zo de inverter laten terugleveren?
De reden om het zo te doen is de besparing van extra 5g4 kabels door het huis, op deze manier kan ik met een kabel tot de inverter, waar ook de subkast voor 1e/2e verdieping komt te hangen.
De andere (grond)kabel gaat dan naar de garage.

Ik kan me voorstellen dat het nuttig is na de 3x16 automaat een schakelaar te zetten per aftakking.
Ik zou sowieso elke sub-verdelen en de omvormer een eigen automaat geven. Voor je omvormer is het sowieso verplicht, ik weet trouwens niet of een C-karakteristiek is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 06-10 19:19
Steephh schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:56:

Dit is overigens het gedeelte van de meerwerk optie lijst over de electra in de keuken:

[afbeelding]
Ik dacht dat mijn instalateur duur was, maar die van jou kan er ook wat van.

Ik heb deze offerte:
230v groep a €152
3 fase groep a €178
Loze leiding a €55

Meterkast is wel los gespecificeerd voor €1700 dus ik neem aan dat er bij elke extra groep ergens ook de meterkast unit bij zal zitten.

(Alles ex btw )

Moet er hier maar niet meer over klagen als ik het zo lees.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Roobje schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:13:
[...]
Ik zou sowieso elke sub-verdelen en de omvormer een eigen automaat geven. Voor je omvormer is het sowieso verplicht, ik weet trouwens niet of een C-karakteristiek is toegestaan.
De garage en verdieping kan makkelijk op een eigen automaat, dat is inderdaad slimmer.
De inverter zou ik echter graag doorlussen vanaf de verdieping-sub. Elektrisch dus zoals ik het getekend heb.
De C karakteristiek kan ik gewoon B van maken.

Wat zou de redenering zijn waarom het niet mag? Er zitten geen gebruikers direct op de groep bij de inverter, die zitten altijd nog achter een extra (selectieve) alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:18
Iemand ervaring hoe je een sleuf in beton krijgt? Verticaal 190cm vanaf de grond?

Het is helaas geen gips muurtje. Slijptol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Felyrion

goodgoan!

Remco Tr schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:28:
Iemand ervaring hoe je een sleuf in beton krijgt? Verticaal 190cm vanaf de grond?

Het is helaas geen gips muurtje. Slijptol?
Ik zou gewoon een sleuvenfrees/zaag lenen of huren, zoiets bijvoorbeeld: https://www.boels.nl/hure...n-slijpen/muursleuvenzaag

[ Voor 28% gewijzigd door Felyrion op 06-10-2017 15:40 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:18
Ah je heb dus ook een sleuvenzaag voor beton. Vond alleen een sleuvenfrees voor kalkzandsteen.

Bedankt voor de tip!
Felyrion schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:39:
[...]

Ik zou gewoon een sleuvenfrees/zaag lenen of huren, zoiets bijvoorbeeld: https://www.boels.nl/hure...n-slijpen/muursleuvenzaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Arjan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:21:
[...]

De garage en verdieping kan makkelijk op een eigen automaat, dat is inderdaad slimmer.
De inverter zou ik echter graag doorlussen vanaf de verdieping-sub. Elektrisch dus zoals ik het getekend heb.
De C karakteristiek kan ik gewoon B van maken.

Wat zou de redenering zijn waarom het niet mag? Er zitten geen gebruikers direct op de groep bij de inverter, die zitten altijd nog achter een extra (selectieve) alamat.
Het mag/kan gewoon hoor. Maar als je inverter de aardlek laat aanspreken (wat niet ondenkbaar is), zit je verdieping ook zonder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Roekeloos
Zoals @Arjan het getekend heeft, kan er worst case 26A+ door de inverter kabel lopen voordat een automaat aanspreekt. Hij hoort echt een eigen automaat te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Principele vraag:
Zou het beter zijn om in een nieuwe instalatie Alamat units te nemen voor dingen als:
- solar systeem(en) (hogere grens dan normaal voor de aardlek nodig -300 mA)
- warmtepomp (mocht er iets mis gaan blijft het warm in huis)
- IT dingen (NVR en cameras op deze groep, NAS units etc)
- tuinverlichting (tegen moedwillig zaak kort te sluiten om cameras down te brengen)
- EV aansluiting (zit ook buiten)

Als ik het goed begrijp is het dan een aardlek en zekering samen, en niet afhankelijk van rest van de installatie.

Als ik de thread zo lees zijn de meeste Alamats 2 units breed, dus de behuizing moet wel groter worden door deze eis waarschijnlijk ? Wel zijn de solar, wp en EV groep 3 fase, dus toch al breder.

Instalateur zal wel gaan sputteren omdat het waarschijnlijk duurder is dan 4 eindgroepen per aardlek, maar de rest van de installatie kan hij dan wel standaard uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 07-10-2017 09:17 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46
Het kan, maar het lijkt me niet echt nodig. Ik zou gewone 1-fase ALS's gebruiken met daarachter eindgroepen. De wp, ev en solar krijgen dan ieder een eigen 3-fase alamat. Hooguit je netwerkspullen niet op dezelfde ALS als groepen met verhoogd aardlekrisico, zoals buitenverlichting en wcd's in de tuin.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij sommige aardlekautomaten is het onmogelijk te zien of ze getript zijn op overbelasting of aardlek. Dat is vrij vervelend foutzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Ik zou idd gewoon 1-fase ALS's nemen. De eindgroepen wel wat slim verdelen, zodat een verdieping nooit geheel in het donker komt te zitten.

Alleen de tuinverlichting zou ik apart doen (Die heb ik ook apart, samen met de buiten WCD's). Daar is de kans het grootst op vocht (Regen, hogedrukspuit, verzin het)

Alles met alamats is leuk maar
- duur
- vergt extra ruimte in je kast
- soms lastig storingszoeken. Hij klapt... maar is dat overbelasting of een aardlek?

Houd er ook rekening mee dat soms een PV afwijkende eisen heeft mbt aarding (sommige inverters - vooral de zwaardere - laten een 30mA nog wel eens onterecht trippen). In jouw geval is dat dus 300mA

Aangezien je een aantal krachtgroepen hebt kun je overwegen om die wel als alamat uit te voeren. Dat scheelt je weer ruimte in je kast. Denk dat de warmtepomp en EV ook een krachtaansluiting hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 07-10-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
DJSmiley schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:08:
Ik zou idd gewoon 1-fase ALS's nemen. De eindgroepen wel wat slim verdelen, zodat een verdieping nooit geheel in het donker komt te zitten.

Alleen de tuinverlichting zou ik apart doen (Die heb ik ook apart, samen met de buiten WCD's). Daar is de kans het grootst op vocht (Regen, hogedrukspuit, verzin het)

Alles met alamats is leuk maar
- duur
- vergt extra ruimte in je kast
- soms lastig storingszoeken. Hij klapt... maar is dat overbelasting of een aardlek?

Houd er ook rekening mee dat soms een PV afwijkende eisen heeft mbt aarding (sommige inverters - vooral de zwaardere - laten een 30mA nog wel eens onterecht trippen). In jouw geval is dat dus 300mA

Aangezien je een aantal krachtgroepen hebt kun je overwegen om die wel als alamat uit te voeren. Dat scheelt je weer ruimte in je kast. Denk dat de warmtepomp en EV ook een krachtaansluiting hebben?
VP is een SolarEdge SE8K E series
3 verschillende orientaties en veel schaduw op 1 dakvlak.
13A per fase en het is een 3 fase.

WP is een Alpha Innotec SWCV 92H(K)3M
Aansluiting: 3~N/PE/400V/50Hz ı C16
Stromaufnahme : 3.7 kW
Leistung Elektroheizelement: 6 | 3 kW

Bijvoorbeeld VW E-Golf
wallbox 11kW = Webasto voor laden in goed 5 uur.
Nominal current 16A single or 3-phase. Om aan 11 kW te komen zal het 3x 16A moeten zijn lijkt me,

Ik haalde de buitenverlichting aan omdat er bijvoorbeeld in de ipcamera thread melding werd gemaakt dat ze een buitenlamp openmaken en er een taser opzetten om de boel te trippen zodat de camera's ook stroomloos worden. Vervolgens je auto stelen..
Nu is dat ook op te lossen met een UPS, maar die buitenlamp groep loskoppelen van normaal met 3 anderen op een aardlek groep leek wel slim.

De normale groepen in huis vind ik prima dat die standaard verdeeld worden. Ik neem aan dat scheiden van lichtpunten en wand contactdozen op 1 verdieping over verschillende groepen wel standaard zal moeten om niet in donker te zitten als 1 aardlek afschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Remco Tr schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:29:
Ah je heb dus ook een sleuvenzaag voor beton. Vond alleen een sleuvenfrees voor kalkzandsteen.

Bedankt voor de tip!
[...]
Huur er ook gelijk een _goede_ bouwstofzuiger bij. Want er komt echt vreselijk veel stof vanaf als je zoiets gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Hey Allen,

Hopelijk kunnen jullie mij raad geven. Momenteel hebben we een huis gekocht met een vrijstaande achterbouw die we graag willen omvormen tot een woon studio voor het verzorgen van een van mijn ouders.

Momenteel weten we hoe de layout gaat zijn en ben ik aan het kijken hoe de electriciteit voorzien moet gaan worden. De volgende lijst van energie verbruikers heb ik opgesteld:

Verbruikers Watt
  • Ikea inducte kookplaat (2x230) 7400
  • Airco/verwarming 3400
  • wasmachine/droger combo 2000
  • Electrische boiler 2000
  • Magnetron 800
  • Electrische vloerverwarming 640
  • Koelkast 200
  • ERV unit 150
  • kookplaat ventilatie 140
Voor warm water willen we voor een electrische boiler gaan. Dit wegens de grote afstand tot het gebouw. Voor verwarming is de keuze gevallen om gebruik te maken van een Airco voor zowel koelen als verwarmen.

Het huis is voorzien van 3x230, 25Amp. Vanuit de hoofdkast will ik naar een 2de kast in het achtergebouw plaatsen. Na alles te verdelen kwam ik uit op 2 Aardlekschakelaars (1x3P en 1x2P) met 6 groepen en een kook groep.

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/10elfk0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/jb5r9u.jpg

Kunnen jullie ordelen of dit schema fouten heeft? Zelfs heb ik nog de volgende zorgen:

*De inductie plaat is een 7.4KW verbruiker. Ik will 3P ALS gebruiken waarvan 2P voor de inductie.
-Op de doos staat er 2x230v vermeld. Echter in het aansluit schema staat aan te sluiten op 2x400v.
- Voor het aansluiten van een kookplaat staat vak dat je dit moet doen met L1/N1 + L2/N2. In deze situatie
heb ik echter slechts 1xN. Mag ik dan 2 draden laten lopen van de inductieplaat naar N van de 3P ALS?
- Mag ik de derde lijndraag gebruiken om groepen mee aan te sluiten?
- Is het toegelaaten om een extra groep te hangen na de ALS op L1 en L2 waar ook de kookplaat op
hangt
-Omdat je slechts 2 fasen gebruikt voor de inductie kookplaat. geeft dit dan geen problemen met je 0 punt
van het systeem?
- is de verdeling van alle verbuikers goed genoeg?

[ Voor 24% gewijzigd door hemigidius op 08-10-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je 3F hebt dan zou ik de plaat ook op die manier aansluiten, zeker als hij geen 2 afzonderlijke klemmen voor de N heeft (al kan ik dat niet helemaal uit je verhaal opmaken).
Gevaar is namelijk dat als er één van de nuldraden losschiet en de volledige 7400W door één 2,5mm2 kan gaan lopen (die dat niet leuk gaat vinden) zonder dat jij je als gebruiker daarvan bewust bent (de plaat zal namelijk wel gewoon blijven functioneren, hij krijgt immers z'n nul nog wel).

Hier aan het kijken of ik de aansluiting van 1x40 wil laten verzwaren naar 3F, maar Enexis vraagt daar behoorlijk wat geld voor, ruim €244 incl. BTW. De twee extra draden zie ik al zitten in de kast, is voor hun niet meer dan even 2x een D40 automaatje erop schroeven :/ Ik moet dan ook een 3F hoofdschakelaar, 2x 3F aardlek en een 3P+N B16 automaat in m'n groepenkast schroeven. Verzwaring + onderdelen samen kom ik op €400+ :|

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 08-10-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Nu online
Dit is mijn huidige meterkast. Redelijk simpel en redelijk outdated. De vorige bewoners hebben er aan laten prutsen en gaat nu ook vervangen worden!

Huidige opstellen is

2 groepen zonder als
2 groepen met als
1 kookgroep met als (als defect....)
1 PV groep met als (1 unit breed) (niet op de foto maar zit naast de kookgroep)

In het midden zit nog een kookgroep maar die wordt niet meer gebruikt... Waarom is ons een raadsel want die aansluiting komt letterlijk achter de kookplaat uit. Ze hebben hiervoor dus die nieuwe groep aangelegd.

Meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8tlmauEHrefLmpaGqLvP6boZ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xEEyYMoDKkZBNVmMy4oezhBb/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VH3rZykbdJwGQoQR6i71UpuU/thumb.jpg

Nu zit de hele beneden verdieping + schuur + tuin op 1 groep dat moet dus anders!. De tuin + schuur krijgen een eigen groep met als.

Tevens heb ik een 5 poort S0 meter dus komen wat kWh meters in. De vrouw en ik zijn gek op cijfertjes haha.

Ook wil ik een hoofdschakelaar hebben.

Nu heb ik de volgende indeling uitgedokterd. Maar mag dit zo ? De hele kast zit nu letterlijk vol. Is het beter misschien om het wat ruimer op te zetten en een 2e kast met 24 modules ernaast te zetten ? Een kast van 3 rijen hoog (550mm hoog) gaat namelijk net wel net niet passen ben ik bang.

We hebben wel uitbreiding plannen voor over een paar/5+ jaar met een aanbouw en dan ook kijken naar airco. Tevens zal binnen 10/15 jaar het gas hier de deur ook wel uit gaan dus misschien direct rekening houden met 3 fase ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6DZInp79OFPsX8Dr8CzHr7DT/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 08-10-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
ThinkPadd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:41:

Hier aan het kijken of ik de aansluiting van 1x40 wil laten verzwaren naar 3F, maar Enexis vraagt daar behoorlijk wat geld voor, ruim €244 incl. BTW. De twee extra draden zie ik al zitten in de kast, is voor hun niet meer dan even 2x een D40 automaatje erop schroeven :/ Ik moet dan ook een 3F hoofdschakelaar, 2x 3F aardlek en een 3P+N B16 automaat in m'n groepenkast schroeven. Verzwaring + onderdelen samen kom ik op €400+ :|
Enexis vereist inderdaad (als er nu een 2P hoofdschakelaar zit) dan een 4P hoofdschakelaar.
Wat betreft die automaatjes de ze erin moeten/gaan schroeven worden normaal gesproken C25 gebruikt ;) als jij C40 wilt ga je ook flink hard omhoog in je vastrecht :+
Tevens moeten ze (waarschijnlijk) ook de meter vervangen i.v.m. dat je vermoedelijk nu een enkel fase meter hebt, deze moeten ook voor en na de meter nog aangesloten worden ;).

Als je een 4P hoofdschakelaar hebt geplaatst hoef je verder niet heel veel aan te passen hoor, vermoedelijk ff je ALS'en verdelen over de fases en daarmee dus ook je groepen ;)
Tenzij je natuurlijk direct ergens een krachtgroep o.i.d. wilt dan zal je die moeten plaatsen ;) maar dat kan ook later gebeuren.
Jan-man schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:17:
[......]
Ook wil ik een hoofdschakelaar hebben.

Nu heb ik de volgende indeling uitgedokterd. Maar mag dit zo ? De hele kast zit nu letterlijk vol. Is het beter misschien om het wat ruimer op te zetten en een 2e kast met 24 modules ernaast te zetten ? Een kast van 3 rijen hoog (550mm hoog) gaat namelijk net wel net niet passen ben ik bang.

We hebben wel uitbreiding plannen voor over een paar/5+ jaar met een aanbouw en dan ook kijken naar airco. Tevens zal binnen 10/15 jaar het gas hier de deur ook wel uit gaan dus misschien direct rekening houden met 3 fase ?

[afbeelding]
Als ik dit zo zie heb je 0,0 uitbreidingsmogelijkheden meer, persoonlijk zou ik eerder 2x een 220x330 (24 modules) naast elkaar plaatsen.
Zoals je al aangeeft je wilt mogelijk t.z.t. overgaan op 3 fase, dan gaat daar al geen andere HS in passen (een 4 polige).
En waarom in de lieve vrede zo enorm veel KWH meters? (sorry zie er niet zoveel waarde in om zoveel kwh meters te plaatsen, maar dat is jou/jullie keuze ;)
Tevens betwijfel ik je PV+ALS, een alamat (neem aan dat je die wilt) is vaak ook 2 modules breed i.p.v. 1, dus kom je al ruimte tekort.
Een eigen ALS voor tuin/schuur e.d is wel praktisch inderdaad, als daar iets mis gaat vliegt niet je gehele huis van de stroom af, dat zou ik persoonlijk inderdaad wel zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Nu online
Annuk schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:51:
[...]

Enexis vereist inderdaad (als er nu een 2P hoofdschakelaar zit) dan een 4P hoofdschakelaar.
Wat betreft die automaatjes de ze erin moeten/gaan schroeven worden normaal gesproken C25 gebruikt ;) als jij C40 wilt ga je ook flink hard omhoog in je vastrecht :+
Tevens moeten ze (waarschijnlijk) ook de meter vervangen i.v.m. dat je vermoedelijk nu een enkel fase meter hebt, deze moeten ook voor en na de meter nog aangesloten worden ;).

Als je een 4P hoofdschakelaar hebt geplaatst hoef je verder niet heel veel aan te passen hoor, vermoedelijk ff je ALS'en verdelen over de fases en daarmee dus ook je groepen ;)
Tenzij je natuurlijk direct ergens een krachtgroep o.i.d. wilt dan zal je die moeten plaatsen ;) maar dat kan ook later gebeuren.

[...]

Als ik dit zo zie heb je 0,0 uitbreidingsmogelijkheden meer, persoonlijk zou ik eerder 2x een 220x330 (24 modules) naast elkaar plaatsen.
Zoals je al aangeeft je wilt mogelijk t.z.t. overgaan op 3 fase, dan gaat daar al geen andere HS in passen (een 4 polige).
En waarom in de lieve vrede zo enorm veel KWH meters? (sorry zie er niet zoveel waarde in om zoveel kwh meters te plaatsen, maar dat is jou/jullie keuze ;)
Tevens betwijfel ik je PV+ALS, een alamat (neem aan dat je die wilt) is vaak ook 2 modules breed i.p.v. 1, dus kom je al ruimte tekort.
Een eigen ALS voor tuin/schuur e.d is wel praktisch inderdaad, als daar iets mis gaat vliegt niet je gehele huis van de stroom af, dat zou ik persoonlijk inderdaad wel zo houden.
Heb reeds een alalmat voor de pv en gewoon 1 unit breed :) dus die wordt gewoon overgezet is nog maar 2 maandjes oud namelijk.

Emat EA16-32 C16 300mA omdat de sma 30mA als laat springen. Sma geeft ook standaard aan geen 30mA te nemen.

KWh meters heb ik hier noh liggen dusja waarom laten verstoffen als je ze ook kan gebruiken :D verkopen levert toch niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Annuk schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:51:
[...]

Ik weet eigenlijk niet goed of ik nu een hoofdschakelaar heb. Mag ik de D40 automaat (1P) van de netbeheerder als hoofdschakelaar rekenen? Daarmee kan ik op dit moment de installatie in één handeling spanningsloos maken... Als ik naar 3F ga dan zal er wel een 3P+N hoofdschakelaar in moeten. De automaatjes zullen dan inderdaad (C o.i.d.) 25 worden.

Ik zou dan een krachtgroep (3P+N) voor de inductieplaat willen. Kan ik de huidige 1P+N aardlekschakelaars gewoon behouden dan? In dat geval zou het nog meevallen, heb ik alleen hoofdschakelaar en een 3P+N krachtgroep nodig.....toch? Gaat alleen niet passen in de huidige kast vermoed ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
ThinkPadd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:08:
[...]

Ik weet eigenlijk niet goed of ik nu een hoofdschakelaar heb.
Post ff een foto van je groepenkast als je wilt (staat miss wel ergens maar ben lui aangelegd :+ )
Mag ik de D40 automaat (1P) van de netbeheerder als hoofdschakelaar rekenen? Daarmee kan ik op dit moment de installatie in één handeling spanningsloos maken... Als ik naar 3F ga dan zal er wel een 3P+N hoofdschakelaar in moeten. De automaatjes zullen dan inderdaad (C o.i.d.) 25 worden.
Nee je mag de D40 (is het serieus een D? zou eerder een C verwachten) niet beschouwen als hoofdschakelaar, tegenwoordig is het wel ideaal inderdaad de netbeheerder plaatst automaten die bereikbaar zijn voor de bewoners, vroeger was dit zo'n ouderwetse stop die volledig afgesloten zit/zat en je dus zelf niet bij kan.
Ik zou dan een krachtgroep (3P+N) voor de inductieplaat willen. Kan ik de huidige 1P+N aardlekschakelaars gewoon behouden dan? In dat geval zou het nog meevallen, heb ik alleen hoofdschakelaar en een 3P+N krachtgroep nodig.....toch? Gaat alleen niet passen in de huidige kast vermoed ik :P
Dan moet je inderdaad vanaf je HS doorverbinden (via de aansluitklemmen onderin je kast?) naar een 3P+N krachtgroep (of Alamat, anders ben je 2x 4 modules kwijt want ALS + zekeringsautomaat). De 1P+N ALS hoef je in principe niet te vervangen als deze verder nog goed zijn, deze moet je alleen even verdelen over je fases in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PVhxEroOOlf6Y4OAyybpuVwF/thumb.jpg
(Klik voor groter formaat)

Welkom in het allegaartje van merken dat mijn groepenkast heet :+
De blauwe Hager is een 20A voor zonnepanelen + wasmachine (hangt onderverdeler met 2x B16 op zolder aan). De 2x ABB (schuur, server) alamats gaan buiten de aardlekschakelaars om. De rest is gewoon B16 groepjes.

Wat ik dus wil is een inductiekookplaat aansluiten. Moet in principe kunnen (7400W) op een kookgroep (beltrafo monteer ik dan extern), maar ik zag al dat niet alle inductieplaten netjes 2 gescheiden nulklemmen hebben. Risico is dan dat er een nuldraad losraakt en alles over één draad loopt == fik.

Ook trekt zo'n inductieplaat behoorlijk wat stroom en zou upgraden naar 3F niet heel raar zijn ivm gebruikers die tegelijkertijd aanstaan. Heb bijv. ook net een plintboiler (2200W) gekocht (je moet dat overschot van de panelen toch ergens in opstoken :9). Kookplaat aan, oven aan, vaatwasser/wasmachine aan en als dan de boiler nog inspringt dan zit je al gauw aan de limiet van de hoofdzekering.

Het gaat fysiek alleen niet passen, dus ik zat al met een schuin oog naar een nieuwe kast te kijken. Maar we gaan het eerst maar eens met een kookgroep proberen (indien ik plaat daar veilig op kan aansluiten) en dan volgend jaar eens kijken naar een verzwaring + nieuwe groepenkast. Al met al zit je namelijk al gauw tegen een €500+ aan te gluren :/

Liefst zou ik voor de boiler ook een eigen groep willen maken, maar daar is fysiek ook niet echt plek meer voor. Dan maar zo'n combiswitch tussen vaatwasser+boiler ofzo.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 08-10-2017 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Je kunt ook kijken om eerst een nieuwe groepenkast te plaatsen.. en daarna pas (volgend jaar ofzo) te gaan upgraden m.b.t. je hoofdzekering, moet je eerst even "doorlussen" voor je eerste fase, maar kan je wel alles alvast aansluiten zo je wilt, kan je als je gaat upgraden ff die "bruggen" bij de HS (of waar je ook doorlust) eruit halen en aansluiten op elke fase.

Zou trouwens zelf denk ik de kast zelf samenstellen, kwa kosten komt het ongeveer overeen met kant-en-klaar maar ik zou het dan iets anders indelen, geen 4p ALS'en maar 2P ALS'en (3 stuks, op elke fase 1), scheelt je 2 modules, daar kan je evt. je beltrafo plaatsen en dan een 4P Alamat voor je kookplaat.

Beetje zoiets:
vb groepenkast

• Rechts onderin de 4P hoofdschakelaar (4 modules)
• Daarnaast beltrafo (2 modules)
• Daarnaast 3x een 2P (1F+N) aardlek schakelaars (2 modules p.s.)

Bovenste rij
• 7 of 8 groepen verdelen over de ALS'en
• Rechts bovenin een 4P (3F+N) aardlekautomaat

Ga dan uit van een standaard 220x330 kast met 24 modules

edit:
Als je iets meer groepen wilt/nodig bent kan je natuurlijk kijken naar een 220x550 kast of een 2e kast ernaast van 220x330 (of 220x220)

[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 08-10-2017 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:08:
Je kunt ook kijken om eerst een nieuwe groepenkast te plaatsen.. en daarna pas (volgend jaar ofzo) te gaan upgraden m.b.t. je hoofdzekering, moet je eerst even "doorlussen" voor je eerste fase, maar kan je wel alles alvast aansluiten zo je wilt, kan je als je gaat upgraden ff die "bruggen" bij de HS (of waar je ook doorlust) eruit halen en aansluiten op elke fase.
Dan moet je wel ook de kookgroep aanpassen he? ;) Nu alvast een krachtautomaat plaatsen, 3x bruin 1x blauw naar de kookplaat trekken en in de kast dan maar alles op 1 fase aansluiten is geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ThinkPadd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:42:
[...]

[afbeelding]
(Klik voor groter formaat)

Welkom in het allegaartje van merken dat mijn groepenkast heet :+
De blauwe Hager is een 20A voor zonnepanelen + wasmachine (hangt onderverdeler met 2x B16 op zolder aan). De 2x ABB (schuur, server) alamats gaan buiten de aardlekschakelaars om. De rest is gewoon B16 groepjes.

Wat ik dus wil is een inductiekookplaat aansluiten. Moet in principe kunnen (7400W) op een kookgroep (beltrafo monteer ik dan extern), maar ik zag al dat niet alle inductieplaten netjes 2 gescheiden nulklemmen hebben. Risico is dan dat er een nuldraad losraakt en alles over één draad loopt == fik.

Ook trekt zo'n inductieplaat behoorlijk wat stroom en zou upgraden naar 3F niet heel raar zijn ivm gebruikers die tegelijkertijd aanstaan. Heb bijv. ook net een plintboiler (2200W) gekocht (je moet dat overschot van de panelen toch ergens in opstoken :9). Kookplaat aan, oven aan, vaatwasser/wasmachine aan en als dan de boiler nog inspringt dan zit je al gauw aan de limiet van de hoofdzekering.

Het gaat fysiek alleen niet passen, dus ik zat al met een schuin oog naar een nieuwe kast te kijken. Maar we gaan het eerst maar eens met een kookgroep proberen (indien ik plaat daar veilig op kan aansluiten) en dan volgend jaar eens kijken naar een verzwaring + nieuwe groepenkast. Al met al zit je namelijk al gauw tegen een €500+ aan te gluren :/

Liefst zou ik voor de boiler ook een eigen groep willen maken, maar daar is fysiek ook niet echt plek meer voor. Dan maar zo'n combiswitch tussen vaatwasser+boiler ofzo.
Ik heb ook een ikea kookplaat (smakelig) en zit nu ook met 2x nul en 2 fase aangesloten, hij heeft geen 2e nul aansluiting. Wel kan je links en rechts onder de klem aansluiten.
In de keuken verder ook een kulinairisk oven, kulinairisk combi magnetron, grohe red duo keuken boiler, hygienisk vaatwasser, koffie automaat, koelkast en vriezer.
2 daalderop boilers voor sww, 7 kW warmtepomp, wasmachine en wp droger.
Al dit moois op een 25A.
Wel moet ik er bij vermelden dat we er iets rekening mee houden, de wp gaat niet aan tijdens kooktijd en ik heb een wattcher in de keuken zodat we een beetje kunnen zien hoeveel er aan staat, tot 7200W gezien nu en nog geen probleem, het is slechts minuten.
Maar ook hier 3 fase aangevraagd inmiddels, meterkast is al zo goed als klaar, veel als en automaten in DE gekocht, kosten daar slechts 20,- , kast in NL bij sander vundering.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Xander schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:22:
[...]

Dan moet je wel ook de kookgroep aanpassen he? ;) Nu alvast een krachtautomaat plaatsen, 3x bruin 1x blauw naar de kookplaat trekken en in de kast dan maar alles op 1 fase aansluiten is geen goed plan.
Eensch!! haha die had ik niet meer in m'n achterhoofd ging al teveel uit van de 3F..

Wat zou jij dan doen als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?
De 4P groep aansluiten als kookgroep? Dus van onderen gezien b.v.: L-N-L-N (evt. d.m.v. een draadbrug) en uitvoerzijde wel al zo goed als het kan aansluiten?

------
Even wat anders.. zit me net te bedenken de HS zit tegenwoordig eigenlijk altijd bij in de groepenkast, opzich geen probleem, maar waarom zou men die niet los plaatsen.. zoiets als dit onder je groepenkast.
Dan kan je (okee is geen standaard iets natuurlijk) vrij makkelijk je groepenkast wijzigen/vernieuwen evt. zonder dat je "gevaar" hebt omdat je je HS uitschakeld en verder (invoerzijde) niet los hoeft te halen.

Ja het kost extra ruimte met zo'n kast ertussen.. en in nieuwbouw heb je al automaten waar je evt. zelf bij kan, maar in de oudere bouw heeft men nog gewone zekeringen waar je niet zelf bij kan/mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Annuk schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:30:
[...]

Eensch!! haha die had ik niet meer in m'n achterhoofd ging al teveel uit van de 3F..

De 4P groep aansluiten als kookgroep? Dus van onderen gezien b.v.: L-N-L-N (evt. d.m.v. een draadbrug) en uitvoerzijde wel al zo goed als het kan aansluiten?

------
Even wat anders.. zit me net te bedenken de HS zit tegenwoordig eigenlijk altijd bij in de groepenkast, opzich geen probleem, maar waarom zou men die niet los plaatsen.. zoiets als dit onder je groepenkast.
Dan kan je (okee is geen standaard iets natuurlijk) vrij makkelijk je groepenkast wijzigen/vernieuwen evt. zonder dat je "gevaar" hebt omdat je je HS uitschakeld en verder (invoerzijde) niet los hoeft te halen.

Ja het kost extra ruimte met zo'n kast ertussen.. en in nieuwbouw heb je al automaten waar je evt. zelf bij kan, maar in de oudere bouw heeft men nog gewone zekeringen waar je niet zelf bij kan/mag.
Ik heb ook zo'n hs van abb onder mijn 220x330 kast zitten, scheelt je weer 4 plekken in je kast.

https://static.afbeelding...1710/323684/69amEakR.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ben aan het kijken of ik alles in de bestaande kast krijg, maar nu vroeg ik me af, kan het dat deze kast maar 10 plaatsen per rij kent?
Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/meterkast%20open.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Arjan schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:48:
Ik ben aan het kijken of ik alles in de bestaande kast krijg, maar nu vroeg ik me af, kan het dat deze kast maar 10 plaatsen per rij kent?
[afbeelding]
Zo te zien wel, waarom koop je geen lege kast bij (54,-) of kast met busboard (78,-) de kast is het geld niet en bouwt een stuk prettiger.
Heb je 24 module plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:30:

Zoiets ja. :) Dit kun je trouwens ook prima laten zitten zolang je geen kookplaat zwaarder dan 7,4kW plaatst. Een 2L+2N kookgroep kun je ook verdelen over twee fasen. Dan hoef je later ook niet meer aan de Perilex of aan de aansluiting van de kookplaat te werken. Dat is altijd ook al zo lekker bereikbaar in compleet afgebouwde keukens. ;)

Maar eigenlijk... Zou ik even goed nadenken over één of drie fasen en het dan gewoon allemaal tegelijk uitvoeren. Als die €244 voor de netbeheerder een probleem is dan maar een maandje wachten met de nieuwe keuken. Ik ben niet zo van de halve of tijdelijke oplossingen. ;)

Wat is de levensduur van een standaard verdeelkast? 25 jaar +?

Het werd best veel gedaan hoor, de hoofschakelaar in een apart kastje. Maar als jij nu een nieuwe kast gaat hangen, laat je dan een hoofdschakelaarkast van meer dan 25 jaar oud gewoon zitten? Die is waarschijnlijk ook gewoon verouderd, het kunststof van de behuizing begint misschien wel poreus te worden... Kortom ik zou die oude schakelaar er gewoon samen met de rest van de kast uittrekken en vervangen. Dan heeft het ineens niet zoveel voordelen dat het in een losse kast zit. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
Eens even een foto van mijn groepenkast laten zien :P. Afgelopen weekend heb ik het verdeelblokje zoals ik hierboven beschreef geïnstalleerd en alles daarop aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Iq6mmlzPkK5zNe5oBML7FPXY/medium.jpg

Je ziet dus een F-Tronic kast waar ook KNX in komt. Linksonder de hoofdschakelaar, daarnaast het verdeelblok en meteen daarnaast een alamat voor de patchkast en alarminstallatie.

Daarboven zie je vier aardlekschakelaars met elk vier groepen (B16) en net daarboven nog een kookgroep 3-fase alamat en rechts daarvan de beltrafo. Helemaal bovenin heb ik klemmen van Wago geplaatst waar alles op afgemonteerd wordt.

Aan de rechterzijde onderaan de KNX IP-Router, voeding en een DALI interface voor de verlichting. Halverwege zie je een MDT 12-voudige schakelaar met stroommeting. Er is nog wat KNX-spul onderweg en ik wacht op de uitlevering van de flexibele draad 2,5mm2 voor tussen de installatie-automaten en de Wago-klemmen. Ook moeten alle stopcontacten van de benedenverdieping nog de kast in getrokken worden met NYM-J kabel (via de kruipruimte).

Zal nog wel eens een plaatje doen als het af is :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Rol-Co schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:31:
[...]
Zo te zien wel, waarom koop je geen lege kast bij (54,-) of kast met busboard (78,-) de kast is het geld niet en bouwt een stuk prettiger.
Heb je 24 module plaatsen.
Dat is inderdaad wat ik ga doen, ik had het volgende bedacht:

11x22 kast
22x330 kast
3x 3p+n 30mA B16
3p+n 300mA B16
2x aardlek + 4x16
beltrafo

Dan kan ik de huidige twee kasten vervangen en heb ik 30modules ruimte, zonder dat ik leidingen hoef te verleggen. Tevens kan de oude beltrafo dan weg. Moet ik alleen nog even kijken of de drie groepen in de 11x22 kast een krachtgroep vormen of gewoon drie losse groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:26:
Eens even een foto van mijn groepenkast laten zien :P. Afgelopen weekend heb ik het verdeelblokje zoals ik hierboven beschreef geïnstalleerd en alles daarop aangesloten.

[afbeelding]

Je ziet dus een F-Tronic kast waar ook KNX in komt. Linksonder de hoofdschakelaar, daarnaast het verdeelblok en meteen daarnaast een alamat voor de patchkast en alarminstallatie.
Nog steeds meer dan genoeg ruimte dus. :+

Die bedrading naar de klemmenstrook lijkt VD? Zou je dat ook niet liever met VDS uitvoeren?

Voor sommige groepen zul je op de klemmenstrook ook wel eens iets door moeten lussen lijkt me? Aangezien je veel meer klemmen hebt dan groepen. :+ Dat zullen wel veel schakeluitgangen vanuit een KNX actor zijn, maar wat doe je met de nul dan? Deze klemmen zien er niet naar uit alsof je er bruggen in kunt steken?

Past de kap nog wel over die klemmen heen trouwens? Ze lijken hoog.

Waar komt je hoofdaarde eigenlijk vandaan? Het lijkt alsof er alleen 2,5mm² op de aardrail zit. Vergeet ook niet om nog even een 6mm² bruggetje naar de aardrail in de rechter kast te maken mocht je die ook gaan gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 10-10-2017 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Xander schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:00:
Die bedrading naar de klemmenstrook lijkt VD? Zou je dat ook niet liever met VDS uitvoeren?
Van de installatieautomaten naar de klemmenstrook is nu inderdaad VD, maar dat wordt straks vervangen als de VDS er is :). Het is nu even tijdelijk.
Voor sommige groepen zul je op de klemmenstrook ook wel eens iets door moeten lussen lijkt me? Aangezien je veel meer klemmen hebt dan groepen. :+ Dat zullen wel veel schakeluitgangen vanuit een KNX actor zijn, maar wat doe je met de nul dan? Deze klemmen zien er niet naar uit alsof je er bruggen in kunt steken?
Ja precies, daar zit ik ook nog een beetje mee. Inderdaad kunnen er geen bruggen in maar een optie is misschien dubbele adereindhulzen. Aan de andere kant zijn verdeelblokjes misschien nog wel een idee op de DIN-Rail onder de klemmen.

Ideeën zijn welkom :).
Past de kap nog wel over die klemmen heen trouwens? Ze lijken hoog.
Dat wel!
Waar komt je hoofdaarde eigenlijk vandaan? Het lijkt alsof er alleen 2,5mm² op de aardrail zit. Vergeet ook niet om nog even een 6mm² bruggetje naar de aardrail in de rechter kast te maken mocht je die ook gaan gebruiken.
Het is moeilijk te zien, maar hij is er. Je ziet hem (zilverkleurig) in de aardeverdeler zitten en hij komt vanaf de bovenkant ook de kast in. Inderdaad moet er nog een verloopje naar het rechtergedeelte.

Weliswaar biedt de netbeheerder bij ons aarding aan, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen en een aardpen laten slaan door een aardingsbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bij deze nog een foto van de binnenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ocjWuPeKIWhAXA1VUDQZpZw2/thumb.jpg
(Klik voor groter formaat).

Is wel een krap kastje hoor :/ Waar ga ik die kookgroep laten? Kan dat op de onderste rij, tussen de twee aardlekschakelaars? (uiteraard wel áchter de ALS aangesloten).

Nieuwe kast sta ik opzich wel voor open (ook omdat er allemaal verschillende merken onderdelen nu in de kast zitten), maar wil ik nu niet vervangen omdat ik druk met keuken bezig ben. De kast vervangen doe ik liever volgend jaar ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:35
ThinkPadd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:28:
[...]

[...]

Bij deze nog een foto van de binnenkant:
[afbeelding]
(Klik voor groter formaat).

Is wel een krap kastje hoor :/ Waar ga ik die kookgroep laten? Kan dat op de onderste rij, tussen de twee aardlekschakelaars? (uiteraard wel áchter de ALS aangesloten).

Nieuwe kast sta ik opzich wel voor open (ook omdat er allemaal verschillende merken onderdelen nu in de kast zitten), maar wil ik nu niet vervangen omdat ik druk met keuken bezig ben. De kast vervangen doe ik liever volgend jaar ergens.
Kookgroepje past gewoon op de onderste rij.
Let er wel op dat je ook 2 aftakblokjes er bij doet je hebt nl geen ruimte meer op je klemmenrailtje en 2aders onder 1schroef mag niet zoeits als deze [img]https://https://www.klusspullen.nl/productimages/catalog/264369_eaton_101_1014_345.jpg[/img]

[ Voor 16% gewijzigd door H143 op 11-10-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De kookgroep komt achter de aardlekschakelaar elektrisch gezien, dus de klemmenrail blijft onaangetast lijkt mij ;) Ik zal 2 van die blokjes bestellen, die kan ik dan in de ALS schroeven.

Kookplaat moet nog een snoer bij, kan ik daarvoor deze nemen? https://www.sandervunderi...vv-f-wit-3-x-2-5-mm2.html 5x2,5mm2

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 11-10-2017 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Ja hoor die snoer kan, maar daar moet ook nog een stekker aan hè @ThinkPad ;)

Je kan ook deze nemen: https://www.sandervunderi...sluitsnoer-1-5-meter.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:08:

Kookplaat moet nog een snoer bij, kan ik daarvoor deze nemen? https://www.sandervunderi...vv-f-wit-3-x-2-5-mm2.html 5x2,5mm2
Ik zou eerder een snoer met een neopreen mantel kiezen voor deze toepassing ipv een PVC/vinyl mantel.

Bijvoorbeeld dat snoer met aangegoten stekker van @Annuk dus. Of los: https://www.sandervunderi...er-kabel-5-x-2-5-mm2.html

Maar snoer met aangegoten stekker is wel zo makkelijk. Aan de andere kant zitten er waarschijnlijk ook al adereindhulzen aan. Ben je in één keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Snoer met aangegoten stekker it is. Adereindhulzen kan ik ook zelf, heb een keer zo'n setje gekocht.
Binnenkort maar even monteren. En dan volgend jaar maar eens kijken naar een nieuwe kast + verzwaring naar 3*25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:07
@ThinkPad Ware het niet dat het snoer met aangegoten stekker 'slechts' 5x1,5mm2 is. Hier liep ik ook al eens tegenaan, de fabrikant van het kooktoestel schreef in mijn geval minimaal 2.5mm2 voor.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Puch-Maxi Dat is een heel goed punt (en nog net op tijd voor ik op 'bestel' drukte).
Ik doe wel 2m van die neopreenkabel en een losse Perilex stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die aangegoten stekker kabels zijn max 2m dan is 1,5mm2 prima.
Echter zou de kabel nou 20m zijn dan is 2,5mm2 verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

weet iemand waar je een 300mA 3p+n B16 aardlekautomaat kan krijgen? als het al bestaat?
Ik ben bang dat ik de 4+4 posities die ik anders nodig heb voor een aardlek + automaat niet in de kast krijg..

Ook hoor ik het graag als iemand een goeie tip heeft voor goedkopere groepenkast onderdelen, heb momenteel een winkelwagen van ~ 900,- bij sandervunderink...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Arjan schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:28:
weet iemand waar je een 300mA 3p+n B16 aardlekautomaat kan krijgen? als het al bestaat?
Ik ben bang dat ik de 4+4 posities die ik anders nodig heb voor een aardlek + automaat niet in de kast krijg..

Ook hoor ik het graag als iemand een goeie tip heeft voor goedkopere groepenkast onderdelen, heb momenteel een winkelwagen van ~ 900,- bij sandervunderink...
300mA mag zover ik weet niet meer toegepast worden, althans niet in een huisinstallatie.
Pagina: 1 ... 22 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.