Afgelopen week mbv de tips in dit topic mijn meterkast aangepast.
Een krachtgroep naar de keuken gemaakt met een perilex voor de ovens.
Alles is goed gegaan, maar had een aantal draadbruggen besteld die ik achteraf eigenlijk een stuk langer had moeten hebben.
Eerst maar eens een paar foto's:
Ik heb een kamrail gebruikt om de N van de aardlekschakelaars aan elkaar te knopen.
Voor de aardlekautomaten van de krachtgroepen heb ik dat ook gedaan. Scheelt inderdaad een hoop draden in de kast.
Ik had nog een extra Eastron kW-meter liggen, en die heb ik nu maar aangesloten op de krachtgroep van de oven.
Nadeel van die kW meters is dat de ingaande draden aan de bovenkant moeten en de uitgaande draden aan de onderkant. Geen idee of je dat kan omdraaien, maar dat staat in ieder geval niet in de handleiding.
Dat had tot gevolg dat de draadbruggen die ik had besteld een beetje te kort waren.
Uiteindelijk heb ik een paar lange draden die de elektricien had gebruikt bij het installeren van mijn laadpaal hergebruikt. Ze zijn nog een beetje te lang, maar ik heb geen eindhuls tang, dus nu nog maar even zo. Kast gaat gelukkig netjes dicht.
De kabel naar de keuken is een 4mm². Die kabel is nog wel redelijk makkelijk aan te sluiten op de rest. Maar de 6mm² kabel van de laadpaal is echt een b*tch om netjes weg te krijgen zonder dat alles meebuigt.
Zijn daar nog handige trucs voor?
De aardrail tussen de 2 kasten is intern met een 6mm² draad verbonden. Ik zag dat daar ook makkelijke plaatjes voor zijn die je op de buitenkant kan schroeven. Is dat beter of maakt het niet uit?
De aardlekschakelaars zijn op de fases aangesloten met bruine draden. Zou dat zwart moeten zijn in een 3-fase kast? Of is dit OK? Ik heb nog een aantal zwarte 175mm draadbruggen over.
Ik had overigens draadbruggen van 265mm en 175mm besteld.
De 265mm is net OK om vanaf de aardlekautomaten naar de bovenkant van de kW-meters te komen.
Als je in de 2e kast aansluitblokjes wilt koppelen aan de blokjes in de 1e kast is die 265mm eigenlijk voor het mooi net te kort.
De 175mm draden kan je makkelijk gebruiken om vanaf de aansluitblokken naar de bovenliggende aardlek(automaten) te komen of bijv direct van een aardlek(automaat) naar een kW-meter met ingang aan de onderzijde.