Aanpassingen meterkast richting zonnepanelen en warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:27
Op dit moment ben ik bezig met het plannen van de aanpassingen aan onze woning richting PV installatie (topic zal nog volgen), en richting een warmtepomp. Het betreft een eind jaren 60 woning, waar de meterkast een jaar of 15 geleden wel een aanpassing heeft gehad richting een ABB HAF kast.
Afgelopen jaar is de bovenverdieping verbouwd, waar ik de nodige aanpassingen heb gemaakt om te moderniseren (centraal doos systeem als indeling, kabels vervangen , nieuw schakelmateriaal etc).

Binnenkort komt er een nieuw dak, met zo snel mogelijk erna zonnepanelen (O-W tussen 6-10 kWp 3 fase), waar ook de nodige loze leidingen voor voorzien zijn. De meterkast is waarschijnlijk 15 jaar geleden een keer vernieuwd, echter helaas zonder hoofdschakelaar, en is op dit moment niet echt geschikt om verder uit te breiden. Hier moet dus eerst wat aan gedaan worden.

Huidige situatie:
3x25A hoofdaansluiting, met slimme meter.

ABB kast 220x390 met:
2 aardlek schakelaars
Met verdeeld:
Schakelaar 1:
1 3p Krachtgroep (kookplaat/oven) d.m.v. 3 aanelkaar geschakelde 16A automaten.
3 aangesloten 16A automaten, en 1 vrije automaat. (die mag natuurlijk ook niet aangesloten worden, anders >4 groepen op deze aardlek)
Schakelaar 2:
2 Aangesloten 16A automaten, en 2 vrije automaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0nQtBUUS7x5CPBew6_P-qLcsGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFtdzDhLjk85GLLJu0ZpY7lr.jpg?f=fotoalbum_large

Duidelijk dus niet volgens huidige NEN op zijn minst op:
1. Geen hoofdschakelaar
2. 3 fase aardlek automaten voor 1 fase automaten. (alhoewel niet verplicht zover ik begrijp)
3. Nog oude kleuren bedrading, jammer dat dit 15jr geleden niet meteen is vervangen. Hier ga ik iets aan doe zodra ik de beneden groepen final heb ingedeeld.

Gewenste situatie
Uitbreiding en herverdeling met 2e ABB kast 220x390 om tot het volgende totaal te komen.

1. Hoofdschakelaar
3x 2p aardlek schakelaar
richting: 8 16A automaten

2x 4p kracht aardlek schakelaars waarvan:
Aardlekschakelaar 1:

Voedend richting 2 3P+N 16A automaten
1. Kookgroep
2. Warmtepomp

Aardlekschakelaar 2:
Aangesloten via 3e 3P+N 3x16A automaat aan de PV omvormer.

Evt is er zo nog ruimte voor een 4e krachtgroep voor toekomstige auto laders e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7peL-avesii0uU46yBFVxRCuQp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EBFN72O7K9dQ99M37HlI1ZRu.png?f=fotoalbum_large

Vragen:
1. Algemene opzet ok? alternatieven die ik over het hoofd zie?
2. Evt nog meer problemen met huidige kast gespot?
2. Ik wilde 2 huidige 4p aardlekschakelaars hergebruiken, bezwaren?
3. Zelfde vraag hergebruik de 3 aanelkaar geschakelde 1p automaten als krachtgroep? mag dit nog? (kon hier zo snel niets over vinden).
4. Mag de PV evt achter dezelfde kracht aardlekschakelaar als de andere 2 krachtgroepen? (dus 1 ipv 2)
5. Evt voor PV een aardlekautomaat pakken ipv schakelaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Speedsmile op 05-01-2021 20:36 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:42
Je zou met 2x 2P aardlek toekunnen omdat er max. 4 automaten achter een aardlek mogen zitten

Je schrijft "Aangesloten via 3e 3x16A automaat aan de PV omvormer." Maar ik zie in het plaatje gelukke een 3P+N automaat zitten, want 3x 1N+P zou niet mogen.

PV hoeft niet achter een aardlek, mits de omvormer een beveiliging tegen aardlekken heeft (wat vrijwel altijd zo is). Maar verstandig is het wel. Soms is een 30 mA aardlek te gevoelig en plaats men een 300 mA alleen voor de PV.

Een 3P+N aardlekautomaat is nogal prijzig (dubbele van aardlek + automaat). Je kan dat altijd nog doen als dat nodig is.

Een 3P+N aardlekschakelaar van een A-merk kost 35 Euro. Dus maar gewoon 2 nieuwe kopen? Het zijn tenslotte veiligheidsapparaten en op die manier is alles in je nieuwe kast even oud en kan weer 50 jaar mee.

Misschien liever de oude aardleks vervangen

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 04-01-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Weet je overigens nu al zeker dat je warmtepomp een 3 fase model wordt?
Ik heb hier een enkelfase model van Panasonic, die heeft 2 enkelfase kabels die ieder met 16A zijn afgezekerd. (totaal piekvermogen in geval het 3 kW element aan staat is +/- 4.9 kW)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
WackoH schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:55:
Je zou met 2x 2P aardlek toekunnen omdat er max. 4 automaten achter een aardlek mogen zitten

Je schrijft "Aangesloten via 3e 3x16A automaat aan de PV omvormer." Maar ik zie in het plaatje gelukke een 3P+N automaat zitten, want 3x 1N+P zou niet mogen.

PV hoeft niet achter een aardlek, mits de omvormer een beveiliging tegen aardlekken heeft (wat vrijwel altijd zo is). Maar verstandig is het wel. Soms is een 30 mA aardlek te gevoelig en plaats men een 300 mA alleen voor de PV.

Een 3P+N aardlekautomaat is nogal prijzig (dubbele van aardlek + automaat). Je kan dat altijd nog doen als dat nodig is.

Een 3P+N aardlekschakelaar van een A-merk kost 35 Euro. Dus maar gewoon 2 nieuwe kopen? Het zijn tenslotte veiligheidsapparaten en op die manier is alles in je nieuwe kast even oud en kan weer 50 jaar mee.

Misschien liever de oude aardleks vervangen
Automaten: 3P+N: Inderdaad zie dat ik dat niet duidelijk had opgeschreven (opgelost nu) Wat betreft de aardlek en 300 mA: dat had ik inderdaad ook ontdekt; ik moet even kijken wat de omvormer op het oog (waarschijnlijk SMA 6 of 8 kW model), nodig heeft.
Wat betreft de aardleks: die van ABB zijn al gouw 80-90e voor de 3P+N zo ver ik kan zien, dus dat schilt al behoorlijk. Is er eigenlijk iets bekend van slijtage/levensduur van dit soort componenten? Als het 50 jaar mee kan...zit het nu niet eens op de helft levensduur ;)

Ik vind alleen de typische manier van schakelen van zonnepanelen aan een losse groep wat apart, uitschakelen hoofschakelaar geeft niet per definitie spannings loze installatie, ik weet dat de omvormers dan uitschakelen; maar hoe veilig is dat geimplementeerd :?
busscherski schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:00:
Weet je overigens nu al zeker dat je warmtepomp een 3 fase model wordt?
Ik heb hier een enkelfase model van Panasonic, die heeft 2 enkelfase kabels die ieder met 16A zijn afgezekerd. (totaal piekvermogen in geval het 3 kW element aan staat is +/- 4.9 kW)
Opzich goed punt, in principe heb ik op zijn minst 6-7 kW nodig bij -10, blijkt uit de energie logs van afgelopen 1.5 jaar (Kamstrup aan CV ketel). Daar gaat nog wel dak en vloer isolatie bij komen, en dan verwacht ik dat daar richting 20-30% vanaf gaat.
De 9 kW modellen zitten op het randje van 1 of 3 fase, zo zie ik dat de nieuw J-generatie 9kW monoblocks uberhaubt nog geen 3 fase variant hebben, maar wel een 3kW backup heater :?

Ik kan de 3e krachtgroep nu evt achterwege laten. Ik twijfel of ik nog een krachtgroep in de schuur aanbreng (las apparaat heel soms hier, die haal ik nu via de perilex van de keukenla ;)), anders zou die daarvast aan gealloceerd kunnen worden.

Even tellend zou ik met een aardlekautomaat voor de zonnepanelen (idd duur) ipv automaat + aardleksch. dan zelfs met 1 kast toe kunnen, maar die zou dan wel meteen tjokvol zitten. Dat heeft dus niet mijn voorkeur.

[ Voor 26% gewijzigd door Speedsmile op 05-01-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Opzicht goed punt, in principe heb ik op zijn minst 7-9 kW nodig bij -10, blijkt uit de energie logs van afgelopen 1.5 jaar (Kamstrup aan CV ketel). Daar gaat nog wel dak en vloer isolatie bij komen, en dan verwacht ik dat daar richting 20-30% vanaf gaat.
De 9 kW modellen zitten op het randje van 1 of 3 fase, zo zie ik dat de nieuw J-generatie 9kW monoblocks uberhaubt nog geen 3 fase variant hebben, maar wel een 3kW backup heater :?
Tenzij de warmtepomp eigenlijk te klein is gaat de backup heater niet zo vaak aan. In de eerste 12 maanden is die van mij 5 uur aan geweest en heeft dus 15 kWh verbruikt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
busscherski schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:57:
[...]

Tenzij de warmtepomp eigenlijk te klein is gaat de backup heater niet zo vaak aan. In de eerste 12 maanden is die van mij 5 uur aan geweest en heeft dus 15 kWh verbruikt.
Zeker, maar ik vraag me af hoe een 9kW warmtepomp, die dus bij COP ~3 grofweg 3 kW trekt, nog even een 3 kW backupheater op 1 fase doet bij 16A afzekering :> . Tenzij het dus idd 2x 1 fase is ;), moet dat eens even in de installatie handleiding checken. :?

EDIT: Gevonden: 9 kW J-gen pana, idd 2x 1 fase..., meteen ook duidelijk 3,8 kW voor de pomp, en dan is de andere fase de backup heater van 3 kW...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjUvyCNxBrn-KWmlmNw4VNAf4TY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V233zAH5hPncVac5M4CJJtrX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Speedsmile op 05-01-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
EDIT: Gevonden: 9 kW J-gen pana, idd 2x 1 fase..., meteen ook duidelijk 3,8 kW voor de pomp, en dan is de andere fase de backup heater van 3 kW...
Voor niets gaat de zon op he :)
Geen reden om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik kan het op de foto net niet zien, maar zijn het wel Type A aardleks? Als het nog Type AC zijn wil je ze sowieso vervangen. Levensduur van 50 jaar lijkt me overigens wat lang. Want ja, bij het afschakelen onder load slijten ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:54
Wellicht klein detail maar stop je aarddraad in een buisje. Ziet er toch beetje knullig uit zo met die kabelspijkertjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 14:55
Meeste warmtepompen zijn gewoon 1 groep van 16A of ga je gaat een sporthal verwarmen.
Aan de specs te zien ga je dus een sporthal verwarmen (sarcasme).

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 22:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Septillion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:03:
Ik kan het op de foto net niet zien, maar zijn het wel Type A aardleks? Als het nog Type AC zijn wil je ze sowieso vervangen. Levensduur van 50 jaar lijkt me overigens wat lang. Want ja, bij het afschakelen onder load slijten ze.
Ah, dit is een erg goed punt. Normaal staat dat er vrij duidelijk op dacht ik, maar ik zie het hier niet.
Het betreft ABB 903-743.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObJzduwk20PeVKCDJryJ7q4yvjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HHH9Ifbr1bjRlkH9w5Y5cAgx.png?f=fotoalbum_large

Saillant detail: https://www.productwaarsc...e-aardlekschakelaars-abb/ :X

EDIT: Oude datasheet gevonden; type F370 serie, lijkt wel A te zijn.
Datasheet

Overigens, wat mij betreft kan de levensduur vraag ten ruste worden gelegd: de datasheet vermeld 5000 trips, ik neem aan dat dit onder full-rated current getest wordt, en gezien niemand elke maand die test knop indrukt...
Ik ben altijd wel voor om het goed te doen, maar geheel onnodig prima spullen vervangen is ook wat overdreven.

[ Voor 21% gewijzigd door Speedsmile op 05-01-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Goed dat je de datasheet hebt gevonden, daar had ik moeite mee :p

De check-site lijkt helaas down. Ik zou dus op zijn mist eens navraag doen bij ABB. Indien geen 100% uitsluiting dat het eventueel een is die valt onder de terugroepactie zou ik gewoon door de zure appel heen bijten en nieuwe plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Ja, ik heb even wat rondgeneust, en is er best wat over te doen geweest indertijd, inclusief TROS Radar uitzending ;). Het lijkt erop dat het testmechanisme niet voldoende was voor juiste werking te controleren, en ze dan wel afschakelen, maar bij 30 mA lekstroom op de groep niet.
Ik heb ABB gemaild, ben benieuwd.

Ik neig er zo wel naar om die toch te verangen inderdaad ;) dubieus verhaal. Leerzame avond zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Speedsmile schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:21:
[...]
Wat betreft de aardleks: die van ABB zijn al gouw 80-90e voor de 3P+N zo ver ik kan zien, dus dat schilt al behoorlijk. Is er eigenlijk iets bekend van slijtage/levensduur van dit soort componenten? Als het 50 jaar mee kan...zit het nu niet eens op de helft levensduur ;)
Nee hoor. Kost 51 Euro voor de normale lijn of zelfs maar 35 Euro voor de Mistral-lijn. Koop a.u.b. geen EMAT of Garcia. Dat is gestempelde Chinese meuk uit een onbekende en die wil je niet uren achter elkaar op 15 A gaan belasten. Misschien gaat het goed (het hoeft niet slecht te zijn), misschien brand je meterkast uit, of werkt de beveiliging niet meer... Ik zou niet op veiligheid met Hang Lo merken gaan besparen.

Stel je bespaart 100 Euro door EMAT spul te nemen en je schrijft de meterkast in 10 jaar technisch af.
Dan heb je het over een tientje per jaar of ene kleine 3 cent per dag. Dat mag een beetje extra zekerheid wel kosten, toch?
Ik vind alleen de typische manier van schakelen van zonnepanelen aan een losse groep wat apart,
De hoofdreden dat een PV installatie op een aparte groep moet zitten is om te voorkomen dat er binnen de groep te veel stroom gaat lopen (in theorie max. 16 A uit de panelen plus max. 16 A uit het net. Dan zouden je draden zo langzaamaan gloeidraadjes worden ;)
uitschakelen hoofschakelaar geeft niet per definitie spannings loze installatie, ik weet dat de omvormers dan uitschakelen; maar hoe veilig is dat geimplementeerd :?
Voor zover ik weet heel goed. Een omvormer die bedoeld is om aan het net te zitten mag geen spanning leveren als er geen netspanning is.
Daarnaast moet er een DC schakelaar zijn waarmee je voor de zekerheid de omvormer van de panelen los kunt koppelen.
[...]
Opzich goed punt, in principe heb ik op zijn minst 6-7 kW nodig bij -10, blijkt uit de energie logs van afgelopen 1.5 jaar (Kamstrup aan CV ketel). Daar gaat nog wel dak en vloer isolatie bij komen, en dan verwacht ik dat daar richting 20-30% vanaf gaat.
Wat me opvalt is dat voor de 1-fase T-CAP H-serie WP word aanbevolen om die
op 30A af te zekeren(?!?) en de 3-fase op 16A. Maar daar hebben anderen meer verstand van.
Ik heb veel liever dat het vermogen van een WP over 3 fasen wordt verdeeld (en doet ene 3-fase WP dat ook?), dan dat 1 fase vaak, en andere fase soms tot bij de max wordt belast.
Ik kan de 3e krachtgroep nu evt achterwege laten. Ik twijfel of ik nog een krachtgroep in de schuur aanbreng (las apparaat heel soms hier, die haal ik nu via de perilex van de keukenla ;)), anders zou die daarvast aan gealloceerd kunnen worden.

Even tellend zou ik met een aardlekautomaat voor de zonnepanelen (idd duur) ipv automaat + aardleksch. dan zelfs met 1 kast toe kunnen, maar die zou dan wel meteen tjokvol zitten. Dat heeft dus niet mijn voorkeur.
Misschien je kast alvast een maatje groter kopen? Want je gaat een kWH meter willen (en een beltrafo?), en misschien later nog wat andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Speedsmile schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:27:
Ja, ik heb even wat rondgeneust, en is er best wat over te doen geweest indertijd, inclusief TROS Radar uitzending ;). Het lijkt erop dat het testmechanisme niet voldoende was voor juiste werking te controleren, en ze dan wel afschakelen, maar bij 30 mA lekstroom op de groep niet.

Ik neig er zo wel naar om die toch te verangen inderdaad ;) dubieus verhaal. Leerzame avond zo ;)
Een bedrijf als ABB neemt z'n verantwoordelijkheid en kan ook goed vaststellen waar het probleem zit er waar niet.
Normaal heb ik geen moeite om oude spullen te hergebruiken (sterker nog, doe ik graag). Maar met elektrische (veiligheid) de ik dat toch liever niet. Het is makkelijker en veiliger als alles in de meterkast even oud is.
Dit natuurlijk nog los van het feit of het type nog wel mag.
Maar ik zou die 70 Euro in twee nieuwe gewoon investeren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nee, ca. 5 a 20 euro meer en het neemt maar de helft van de ruimte in. Gezien de kosten van ruimte... net zo duur.
Een 3P+N aardlekschakelaar van een A-merk kost 35 Euro.
50 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Speedsmile schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:27:

Met de link;
https://www.npostart.nl/radar/12-03-2007/TROS_1126858

Item over die aardlekschakelaars vanaf 19:03

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2021 02:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@kabeltjekabel Wat is de reden dat je die 35,- doorhaalde. Ik gaf toch netjes aan dat dat voor de Mistral-lijn is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-o--UU-Tx9Z8yZNe7rCUl0gvv4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xuw3uVX9fMkGZJPSmiXEEk5k.png?f=fotoalbum_large
en dat de normale lijn 51 Euro kost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dxyf7FS5K_U4zOZyg-XKEu-HgIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3rE4U57673YDuNHUWuGE5o3.png?f=fotoalbum_large
En voor deze aardlekautomaat is de 103,25 de laagste prijs die ik zo snel vind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZUh2nAAMpNu0wj9RnTshm5yGSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0I42oFU4mAtYoUwiUjBxm7XN.png?f=fotoalbum_large
Voor de volledigheid nog de installatieautomaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37MOIuQm9sPi-w5iXckskoA9Z64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QAD6zVWJRtw2fmywo0EjRtLo.png?f=fotoalbum_large
Dus aardlek+automaat is 62.45 of 78.49 tov 103.25 Euro voor gecombineerd apparaat.
Dus het is maar net wat belangrijker is: Prijs of plek.
Wat ik bedoelde met "het kan altijd later nog" is dat wanneer je toch uitbreiding wilt, je een aardlek plus automaat door een twee aardlekautomaten kunt vervangen. Is achteraf natuurlij kveel duurder. Maar hangt af welke kans je dat nu geeft.
Bij 80% dat het gebeurt: Dan natuurlijk nu aardlekautomaten.
Bij 10% kans voor de goedkopere oplossing gaan.

Ik heb zelf net een voorbedraade ABB Mistral-lijn IP65 groepenkast (wat die heeft een deurtje) met (3P+N) Mistral aardleks en normale automaten gekregen. Ik was dus wel geïnteresseerd of ik uit de specs het prijsverschil kan halen (verschillen die ik zag heb ik geel gemaakt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/corkJptgLvsDcG7rFmu_-g6Ya5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fArnqp3J0nijl2L2Tw1DJtbN.png?f=fotoalbum_large
Zoals ik het interpreteer lijtk de Mistral zelfs betere specs te hebben (hogere kortsluitvastheid).
Dat verschil in spanning tussen 230 (1P?) en 400 V (3P) betekent volgens mij niets.
De Mistral is ook gewoon 'Made in Italy', dus het is ook geen lage-lonen product.
Een belangrijk verschil is koppelbaarheid met een nevenapparaat. Maar dat niet relevant voor thuis.

Zijn er dan nog redenen om niet voor een Mistral te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Super hulp heren! Ik had nog niet heel diep gekeken in de verschillende opties voor de aardlek en had een vrij snelle selectie op de elektramat site gemaakt.
Het worden sowieso nieuwe, in principe heb ik voor de zonnepanelen waarschijnlijk toch een 300mA versie nodig (tbc), dus dan gaat het over alleen een enkele schakelaar hergebruiken. Dat is het inderdaad niet waard, zeker niet met bovengenoemde prijzen.

Vanavond eens even verder vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Speedsmile schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:25:
[...]

Zeker, maar ik vraag me af hoe een 9kW warmtepomp, die dus bij COP ~3 grofweg 3 kW trekt, nog even een 3 kW backupheater op 1 fase doet bij 16A afzekering :> . Tenzij het dus idd 2x 1 fase is ;), moet dat eens even in de installatie handleiding checken. :?

[Afbeelding]
Nog even wat andere modellen bekeken. Bij Mitsu ligt het anders. Daar is er van de 8.5 kW een 1- en 3-fase variant. Waarbij de 1 -fase variant 25A afzekering vraagt. Dat lukt dus niet met behoud van selectiviteit, bij de 3-fase wel ;) met 16A afzekering wel. Maar goed, dat komt dan later, de kWh meter en de 3e krachtgroep laat ik er dan voorlopig uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-884iX2fXmMRrdO_257Ei6RNLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ALhLCAxN86CbL3wovq4m2ScD.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1