Op dit moment ben ik bezig met het plannen van de aanpassingen aan onze woning richting PV installatie (topic zal nog volgen), en richting een warmtepomp. Het betreft een eind jaren 60 woning, waar de meterkast een jaar of 15 geleden wel een aanpassing heeft gehad richting een ABB HAF kast.
Afgelopen jaar is de bovenverdieping verbouwd, waar ik de nodige aanpassingen heb gemaakt om te moderniseren (centraal doos systeem als indeling, kabels vervangen , nieuw schakelmateriaal etc).
Binnenkort komt er een nieuw dak, met zo snel mogelijk erna zonnepanelen (O-W tussen 6-10 kWp 3 fase), waar ook de nodige loze leidingen voor voorzien zijn. De meterkast is waarschijnlijk 15 jaar geleden een keer vernieuwd, echter helaas zonder hoofdschakelaar, en is op dit moment niet echt geschikt om verder uit te breiden. Hier moet dus eerst wat aan gedaan worden.
Huidige situatie:
3x25A hoofdaansluiting, met slimme meter.
ABB kast 220x390 met:
2 aardlek schakelaars
Met verdeeld:
Schakelaar 1:
1 3p Krachtgroep (kookplaat/oven) d.m.v. 3 aanelkaar geschakelde 16A automaten.
3 aangesloten 16A automaten, en 1 vrije automaat. (die mag natuurlijk ook niet aangesloten worden, anders >4 groepen op deze aardlek)
Schakelaar 2:
2 Aangesloten 16A automaten, en 2 vrije automaten.
:strip_exif()/f/image/tFtdzDhLjk85GLLJu0ZpY7lr.jpg?f=fotoalbum_large)
Duidelijk dus niet volgens huidige NEN op zijn minst op:
1. Geen hoofdschakelaar
2. 3 fase aardlek automaten voor 1 fase automaten. (alhoewel niet verplicht zover ik begrijp)
3. Nog oude kleuren bedrading, jammer dat dit 15jr geleden niet meteen is vervangen. Hier ga ik iets aan doe zodra ik de beneden groepen final heb ingedeeld.
Gewenste situatie
Uitbreiding en herverdeling met 2e ABB kast 220x390 om tot het volgende totaal te komen.
1. Hoofdschakelaar
3x 2p aardlek schakelaar
richting: 8 16A automaten
2x 4p kracht aardlek schakelaars waarvan:
Aardlekschakelaar 1:
Voedend richting 2 3P+N 16A automaten
1. Kookgroep
2. Warmtepomp
Aardlekschakelaar 2:
Aangesloten via 3e 3P+N 3x16A automaat aan de PV omvormer.
Evt is er zo nog ruimte voor een 4e krachtgroep voor toekomstige auto laders e.d.
/f/image/EBFN72O7K9dQ99M37HlI1ZRu.png?f=fotoalbum_large)
Vragen:
1. Algemene opzet ok? alternatieven die ik over het hoofd zie?
2. Evt nog meer problemen met huidige kast gespot?
2. Ik wilde 2 huidige 4p aardlekschakelaars hergebruiken, bezwaren?
3. Zelfde vraag hergebruik de 3 aanelkaar geschakelde 1p automaten als krachtgroep? mag dit nog? (kon hier zo snel niets over vinden).
4. Mag de PV evt achter dezelfde kracht aardlekschakelaar als de andere 2 krachtgroepen? (dus 1 ipv 2)
5. Evt voor PV een aardlekautomaat pakken ipv schakelaar?
Afgelopen jaar is de bovenverdieping verbouwd, waar ik de nodige aanpassingen heb gemaakt om te moderniseren (centraal doos systeem als indeling, kabels vervangen , nieuw schakelmateriaal etc).
Binnenkort komt er een nieuw dak, met zo snel mogelijk erna zonnepanelen (O-W tussen 6-10 kWp 3 fase), waar ook de nodige loze leidingen voor voorzien zijn. De meterkast is waarschijnlijk 15 jaar geleden een keer vernieuwd, echter helaas zonder hoofdschakelaar, en is op dit moment niet echt geschikt om verder uit te breiden. Hier moet dus eerst wat aan gedaan worden.
Huidige situatie:
3x25A hoofdaansluiting, met slimme meter.
ABB kast 220x390 met:
2 aardlek schakelaars
Met verdeeld:
Schakelaar 1:
1 3p Krachtgroep (kookplaat/oven) d.m.v. 3 aanelkaar geschakelde 16A automaten.
3 aangesloten 16A automaten, en 1 vrije automaat. (die mag natuurlijk ook niet aangesloten worden, anders >4 groepen op deze aardlek)
Schakelaar 2:
2 Aangesloten 16A automaten, en 2 vrije automaten.
:strip_exif()/f/image/tFtdzDhLjk85GLLJu0ZpY7lr.jpg?f=fotoalbum_large)
Duidelijk dus niet volgens huidige NEN op zijn minst op:
1. Geen hoofdschakelaar
2. 3 fase aardlek automaten voor 1 fase automaten. (alhoewel niet verplicht zover ik begrijp)
3. Nog oude kleuren bedrading, jammer dat dit 15jr geleden niet meteen is vervangen. Hier ga ik iets aan doe zodra ik de beneden groepen final heb ingedeeld.
Gewenste situatie
Uitbreiding en herverdeling met 2e ABB kast 220x390 om tot het volgende totaal te komen.
1. Hoofdschakelaar
3x 2p aardlek schakelaar
richting: 8 16A automaten
2x 4p kracht aardlek schakelaars waarvan:
Aardlekschakelaar 1:
Voedend richting 2 3P+N 16A automaten
1. Kookgroep
2. Warmtepomp
Aardlekschakelaar 2:
Aangesloten via 3e 3P+N 3x16A automaat aan de PV omvormer.
Evt is er zo nog ruimte voor een 4e krachtgroep voor toekomstige auto laders e.d.
/f/image/EBFN72O7K9dQ99M37HlI1ZRu.png?f=fotoalbum_large)
Vragen:
1. Algemene opzet ok? alternatieven die ik over het hoofd zie?
2. Evt nog meer problemen met huidige kast gespot?
2. Ik wilde 2 huidige 4p aardlekschakelaars hergebruiken, bezwaren?
3. Zelfde vraag hergebruik de 3 aanelkaar geschakelde 1p automaten als krachtgroep? mag dit nog? (kon hier zo snel niets over vinden).
4. Mag de PV evt achter dezelfde kracht aardlekschakelaar als de andere 2 krachtgroepen? (dus 1 ipv 2)
5. Evt voor PV een aardlekautomaat pakken ipv schakelaar?
[ Voor 3% gewijzigd door Speedsmile op 05-01-2021 20:36 ]
If good's on the left, then I'm sticking to the right.