14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Naalroc schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:11:
@ron321 Leg dan eens uit wat een hotelschakeling is?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t7nfBEbMA4qAnHFUIy0uIp5D.jpg?f=user_large)
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Enige meer officiële bron graag.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat staat gewoon in de topicstartNaalroc schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:11:
@ron321 Leg dan eens uit wat een hotelschakeling is?
Het gaat om het plaatje, niet om de tekst.Naalroc schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:18:
En met welke autoriteit schrijft "Tinus" dit dan wel?
Enige meer officiële bron graag.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Duidelijk, zoiets nog nooit tegen gekomen, maar idd, het staat in de topicstart.
Toch denk ik dat de meesten met een hotel schakelaar, een wissel schakelaar bedoelen
Met dat bruine draadje is de nieuwe;kabeltjekabel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 05:45:
@thecave1 post eens foto's van oude en nieuwe schakelaar. Je had eerst 1 element dat 2 lampen schakelde met in totaal 1 bruin en 3 zwart? Dan zou je dus een wissel/wisselschakelaar gehad moeten hebben met gedeelde input...
:strip_exif()/f/image/EEbW4GhsMzwzjbGfn1FOkfZX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v9stJwMg3hTrtzobiGHj53es.jpg?f=fotoalbum_large)
thecave1 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:41:
[...]
En hier nog een foto van de oude voordat ik m eruit haalde
Met dat bruine draadje is de nieuwe;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt in ieder geval de goede schakelaar.thecave1 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:41:
[...]
Met dat bruine draadje is de nieuwe;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar je moet niet alle combinaties uitproberen, je moet het gewoon goed aansluiten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g828Tuqky1Se4Y0KTWQfjk90.jpg?f=user_large)
De bruine draad ("1") komt bij de nieuwe schakelaar dus op de "verdieping", onder het rode contact samen met de al aanwezige bruine draden. Alle zwarte draden sluit je aan op het onderste niveau.
[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 09-01-2021 12:14 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Kan ik van de kookgroep twee automaten maken door het extra schuifje te verwijderen, of moet ik ‘m vervangen met twee losse automaten?
Kan ik de huidige 5 aderige kabel van de kookgroep gebruiken voor 1 van de twee automaten?
Het gaat om een Eaton medusa groepenkast.
[ Voor 5% gewijzigd door orf op 09-01-2021 12:23 ]
Als je een 3fase voeding van je netbeheerder krijgt en je kast als 3 fase uitgevoerd is kun je de nieuwe er in zetten. De 5 draden breng je dan naar je waarschijnlijke perilex wcd. 3fase+nul+aarde.orf schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:21:
Ik krijg binnenkort een nieuwe keuken. Voor de kookplaat heb ik al een krachtgroep (aardlekautomaat). Maar in de meterkast zit ook een kookgroep op 1 fase.
Kan ik van de kookgroep twee automaten maken door het extra schuifje te verwijderen, of moet ik ‘m vervangen met twee losse automaten?
Kan ik de huidige 5 aderige kabel van de kookgroep gebruiken voor 1 van de twee automaten?
De meeste normale kookplaat sluit je dan aan met 2xfase+nul+aarde. Heb je een hele dikke dan heb je de derde fase ook nodig.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
De krachtgroep zit er al in en ik heb een 3 fase aansluiting.habbekrats schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:05:
[...]
Als je een 3fase voeding van je netbeheerder krijgt en je kast als 3 fase uitgevoerd is kun je de nieuwe er in zetten. De 5 draden breng je dan naar je waarschijnlijke perilex wcd. 3fase+nul+aarde.
De meeste normale kookplaat sluit je dan aan met 2xfase+nul+aarde. Heb je een hele dikke dan heb je de derde fase ook nodig.
De kookgroep is een erfenis van de oude keuken die eigenlijk helemaal niet in een 3-fase kast hoort. Die wil ik gaan gebruiken als 2 losse groepen.
Kan ik die kookgroep als 2 losse automaten gebruiken door het schuifje te verwijderen, of moet ik ‘m vervangen met 2 nieuwe groepen. En kan/mag ik de bestaande kabel gebruiken voor 1 van de twee automaten, waarbij ik een aantal aders niet gebruik?
Die 5-aderige kabel sluit je dan toch gewoon aan op die je nieuwe krachtgroeporf schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:21:
Ik krijg binnenkort een nieuwe keuken. Voor de kookplaat heb ik al een krachtgroep (aardlekautomaat). Maar in de meterkast zit ook een kookgroep op 1 fase.
Als je het bruggetje eraf sloopt blijven er gewoon twee aan elkaar geplakte automaten over ja.
Die gaat de verkeerde kant op.kabeltjekabel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:58:
[...]
Die 5-aderige kabel sluit je dan toch gewoon aan op die je nieuwe krachtgroep![]()
Als je het bruggetje eraf sloopt blijven er gewoon twee aan elkaar geplakte automaten over ja.
Geen probleem.orf schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:12:
[...]
En kan/mag ik de bestaande kabel gebruiken voor 1 van de twee automaten, waarbij ik een aantal aders niet gebruik?
Zorg wel dat de ongebruikte aders aan beide kanten netjes zijn afgeisoleerd. In de groepenkast zou ik daarvoor railklemmen gebruiken als je die kwijt kunt.
De tekening is inderdaad de oorspronkelijke definitie van een hotelschakeling. In de volksmond wordt het linker gedeelte, de twee wisselschakelaars, een hotelschakeling genoemd. Dus zonder het rechter gedeelte. Wat mensen doorgaans een hotelschakeling noemen is dus niet het 'hele plaatje'
Je hebt honderd procent gelijk, maar echt relevant is dat hier. niet. Het wordt een hotelschakeling als er op tussenliggende verdiepingen meerdere schakelaars (kruisschakellaars) tussen worden gezet die de zelfde lamp of meerdere lampen parallel bedienen (b.v. een hele trappenhal in een hotel). Het schema dat ron321 weergeeft is daar een variant op. Maar daar is hier in geen van beide gevallen overduidelijk geen sprake van. Een officiële bron? Ik ben de vroegere boekjes kwijt, maar het staat in elk praktijkboek.ron321 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:21:
[...]
Het wordt vaak hotelschakeling genoemd maar dat is het niet.
Het is een wisselschakeling.
Verder als aanvulling op mijn eerdere commentaar en op die van anderen, ik zie nu dat het muntje nog niet viel. Ik bedoelde daarmee dat beneden de bruine draad op de P klem moet zitten en boven de lampendraad.
In plaats van P kan die klem ook zijn aangeduid met L. De twee bijbehorende zwarte draden (de wisseldraden) sluit je willekeurig aan. Het mag duidelijk zijn dat bij een gecombineerde schakelaar (d.w.z. twee in één) je moet letten welke draden bij elkaar horen. Die P of L worden dan P1 en P2 of L1 en L2.
Kom je er met deze uitleg of met die van de anderen nog niet uit, geen schande, vraag er dan iemand bij die er verstand van heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 09-01-2021 18:14 ]
Ik heb hier een kabel waar nergens een code a la H03VVH2-F is beschreven.
Lekker handig. Het betreft een Salcavi Technic Talamello (PU) Italy -FRDR 300/300
Blijkbaar een stekkerfabrikant in ... Europa.
https://www.salcavi.com/e...ansparent-pvc-cables.html
Welk code zou hier horen? het ziet eruit alsof het een kabel voor tafellampen is bedoeld. (transparant en platte snoer met daarin twee gescheiden aders)
[ Voor 18% gewijzigd door MedionAkoya op 09-01-2021 20:23 ]
Trein?
Tweelingsnoer zou ik tegenwoordig niet meer gebruiken. Tenzij de gescheiden aders beide apart dubbel geïsoleerd zijn. Sowieso alleen binnen gebruiken.MedionAkoya schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:21:
ik weet niet of het hier hoort. Want het heeft een stekker.
Ik heb hier een kabel waar nergens een code a la H03VVH2-F is beschreven.
Lekker handig. Het betreft een Salcavi Technic Talamello (PU) Italy -FRDR 300/300
Blijkbaar een stekkerfabrikant in ... Europa.
https://www.salcavi.com/e...ansparent-pvc-cables.html
Welk code zou hier horen? het ziet eruit alsof het een kabel voor tafellampen is bedoeld. (transparant en platte snoer met daarin twee gescheiden aders)
Voor zover mijn kennis reikt is de aanduiding 300/300 V net even aan de lage kant en zou het eigenlijk 300/500 V moeten zijn. Wanneer we over 230 Volt spreken, tussen fase en nul, dan gaat het over de effectieve spanning, ook wel 230 Volt RMS genoemd. Bij wisselstroom hebben we echter te maken met een piekspanning, de top van de sinusgolf. Om die te berekenen moeten we de effectieve spanning vermenigvuldiging met "vierkantswortel 2". Dat komt neer op ongeveer 325 Volt piek. Dat is 25 Volt boven de 300 Volt die ze met tekst op de kabel hebben gedrukt. In de praktijk zal het wel meevallen maar strikt genomen mag het niet en moet het 300/500 V zijn.
Bij drie-fase spreken we over 400 Volt tussen de fasen. In dat geval moet de kabel geschikt zijn voor 600 Volt. 400 maal vierkantswortel 2 is 566 Volt. Dat is 66 Volt boven de 500 Volt van de eerder genoemde kabel.
Het is een transparante kabel, als je buitenste isolatie afscheurd, dan zie je dat elke ader een eigen isolatie heef. Dus het is geen tweelingsnoer.FrankHe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 00:01:
[...]
Tweelingsnoer zou ik tegenwoordig niet meer gebruiken. Tenzij de gescheiden aders beide apart dubbel geïsoleerd zijn. Sowieso alleen binnen gebruiken.
Voor zover mijn kennis reikt is de aanduiding 300/300 V net even aan de lage kant en zou het eigenlijk 300/500 V moeten zijn. Wanneer we over 230 Volt spreken, tussen fase en nul, dan gaat het over de effectieve spanning, ook wel 230 Volt RMS genoemd. Bij wisselstroom hebben we echter te maken met een piekspanning, de top van de sinusgolf. Om die te berekenen moeten we de effectieve spanning vermenigvuldiging met "vierkantswortel 2". Dat komt neer op ongeveer 325 Volt piek. Dat is 25 Volt boven de 300 Volt die ze met tekst op de kabel hebben gedrukt. In de praktijk zal het wel meevallen maar strikt genomen mag het niet en moet het 300/500 V zijn.
Bij drie-fase spreken we over 400 Volt tussen de fasen. In dat geval moet de kabel geschikt zijn voor 600 Volt. 400 maal vierkantswortel 2 is 566 Volt. Dat is 66 Volt boven de 500 Volt van de eerder genoemde kabel.
Tja, 300/300. Bizar, echter het is alleen voor verlichting bedoeld, hier mijn huis is dat maximaal 18 watt (spaarlampen, geen gloeilampen). Deze snoer komt wel van een Europese firma. Verder stat er staat geen VDE op.
[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 11-01-2021 08:45 ]
Trein?
Maar het is geen installatiekabel maar voor verlichting achter de schakelaar prima lijkt mij.
[ Voor 81% gewijzigd door leonbong op 11-01-2021 08:52 ]
Bij wisselspanning is de piek van de sinusgolf niet ineens hoger bij krachtstroom. Die zitten op exact dezelfde hoogte, alleen 120graden verderopFrankHe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 00:01:
[...]
Tweelingsnoer zou ik tegenwoordig niet meer gebruiken. Tenzij de gescheiden aders beide apart dubbel geïsoleerd zijn. Sowieso alleen binnen gebruiken.
Je kan de RMS berekenen door √3 van de eerder genoemde 230V pakken. Dan heb je de spanning tussen de twee fases. Maar de piek blijft die eerder genoemde √2 van 230V. Het potentiaalverschil is alleen hoger omdat de ene fase -170v is terwijl de andere +230v is. Bijvoorbeeld.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
De piekspanning tussen fasen onderling is rond die 566 Volt. Tussen een enkele fase en nul is de piekspanning rond de genoemde 325 Volt. Voor verschillende toepassingen gelden verschillende specificaties voor kabels.Mojo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:07:
[...]
Bij wisselspanning is de piek van de sinusgolf niet ineens hoger bij krachtstroom. Die zitten op exact dezelfde hoogte, alleen 120graden verderop
Je kan de RMS berekenen door √3 van de eerder genoemde 230V pakken. Dan heb je de spanning tussen de twee fases. Maar de piek blijft die eerder genoemde √2 van 230V. Het potentiaalverschil is alleen hoger omdat de ene fase -170v is terwijl de andere +230v is. Bijvoorbeeld.
Excuses, dat heb ik dan verkeerd begrepen.MedionAkoya schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:44:
[...]
Het is een transparante kabel, als je buitenste isolatie afscheurd, dan zie je dat elke ader een eigen isolatie heef. Dus het is geen tweelingsnoer.![]()
[...]
Dat weet ik. Het potentiaalverschil is zo groot. Maar per fysieke ader van de kabel zal de spanning alsnog niet hoger zijn dan jouw eerder genoemde √2 x 230V. De eisen qua spanning aan de kabel zijn niet anders bij 3-fase dan 1-fase, zolang alle andere parameters gelijk blijven.FrankHe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:24:
[...]
De piekspanning tussen fasen onderling is rond die 566 Volt. Tussen een enkele fase en nul is de piekspanning rond de genoemde 325 Volt. Voor verschillende toepassingen gelden verschillende specificaties voor kabels.
Neemt niet weg dat 3-fase lang niet altijd de logische toepassing is, bij een lampje aansluiten ofzo.
[ Voor 19% gewijzigd door Mojo op 11-01-2021 09:28 ]
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Maar bij een hoger potentiaalverschil moet de isolatie toch ook een hogere spanning aankunnen? Dus moet de betreffende kabel geschikt zijn voor 0,6 kV. Dat staat er ook altijd netjes op.Mojo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:26:
[...]
Dat weet ik. Het potentiaalverschil is zo groot. Maar per fysieke kabel zal de spanning alsnog niet hoger zijn dan jouw eerder genoemde √2 x 230V.
Aaah, nu snap ik wat je bedoelt. Ja, ben ik met je eens.FrankHe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:29:
[...]
Maar bij een hoger potentiaalverschil moet de isolatie toch ook een hogere spanning aankunnen? Dus moet de betreffende kabel geschikt zijn voor 0,6 kV. Dat staat er ook altijd netjes op.
Voor een aansluitsnoer is 300/300V dan toch prima? Hoewel voor een snoer waar beschadigingen waarschijnlijker zijn (bv verlengsnoeren) de extra isolatie van /500V natuurlijk wel weer fijn is.De nominale spanning van kabels en draden die gebruikt worden bij AC moet groter dan of gelijk zijn aan de bedrijfsspanning.
[...]
De nominale spanning van kabels en draden wordt als volgt uitgedrukt: U/U0, waarbij:
•U0 de effectieve spanning is tussen de fase en de aarde (metalen mantel/afscherming van de kabel of natuurlijke omgeving)
• U de effectieve spanning is tussen twee fasen van een meerdradige kabel of een samenstelling van enkeladerige kabels
Daarnaast heb je ook nog de gemiddelde waarde die voor dit geval niet belangrijk is maar is Ugem = 2/Pi* 325V
Ik dacht op AliExpress wat nieuwe te kopen en die er zelf op te solderen maar deze zijn waarschijnlijk ook te klein.
Wie weet waar ik fatsoenlijke terminal blocks kan kopen?
:strip_exif()/f/image/kn6WyI3Ro1N4iWOjk8c0goJ4.jpg?f=fotoalbum_medium)
Xander schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:13:
[...]
Onderstaande heb ik gedaan. Vervolgens kan ik met de linker schakelaar de beneden lamp aan en uit zetten en met de rechter schakelaar de boven lamp.
Echter als ik de boven lamp aan zet kan ik deze met de schakelaar boven niet meer uitzetten.....
Je hebt in ieder geval de goede schakelaar.
Maar je moet niet alle combinaties uitproberen, je moet het gewoon goed aansluiten.
[Afbeelding]
De bruine draad ("1") komt bij de nieuwe schakelaar dus op de "verdieping", onder het rode contact samen met de al aanwezige bruine draden. Alle zwarte draden sluit je aan op het onderste niveau.
Misschien een gekke gedachte, maar als jouw gewenste maat niet past, is het dan wel geschikt voor wat je voor ogen hebt? Anders kan je ook wel dunnere kabels en hulzen pakken.Dennis schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:02:
Ik heb een din rail transformator gekocht voor mijn groepenkast. Nu zijn de connectors op dit ding te klein voor soepele draad met adereindhulzen.
Ik dacht op AliExpress wat nieuwe te kopen en die er zelf op te solderen maar deze zijn waarschijnlijk ook te klein.
Wie weet waar ik fatsoenlijke terminal blocks kan kopen?
[Afbeelding]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik las die 325V (topwaarde) aanvankelijk even verkeerd doordat het vermenigvuldigingsteken ontbrak of over het hoofd zag, want later zag ik het wel. Maar nu je dit toch ter sprake brengt, als je het toestaat een kleine aanvulling wat betreft het verschil tussen die twee. De effectieve waarde is inderdaad zoals je zegt de gelijkspanning met hetzelfde vermogen, de gemiddelde waarde is de waarde van een gelijkspanning met dezelfde lading. Beide vermelde waarden natuurlijk alleen voor een zuiver sinusvormige spanning. Bij vervormde stromen en spanningen worden dat andere getallen. Samengevat bij een zuivere sinusvorm is:habbekrats schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:48:
Effectieve wisselspanning spanning is dus 230 V, de effectieve wisselspanning is waarbij deze evenveel vermogen produceert als DC.
Daarnaast heb je ook nog de gemiddelde waarde die voor dit geval niet belangrijk is maar is Ugem = 2/Pi* 325V
De effective waarde = √2/2 x topwaarde en de gemiddelde waarde = 2/π x topwaarde.
[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 11-01-2021 18:25 ]
Of 230 volt via een vaste of soepele kern komt maakt niet uit toch? Ik gebruik overal in mijn kast soepel draad en dat wil ik hier ook gewoon doen. Alle andere DIN rail apparaten die ik heb is dat geen enkel probleem.Ethirty schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:05:
Misschien een gekke gedachte, maar als jouw gewenste maat niet past, is het dan wel geschikt voor wat je voor ogen hebt? Anders kan je ook wel dunnere kabels en hulzen pakken.
Dit bedoelde ik dus inderdaad. Dunnere draad met kleinere hulzen past wellicht wel.Septillion schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:37:
@Dennis Er wordt toch ook niet om soepel vs vast gesproken? Alleen of het wel noodzakelijk is dat je zulke dikke draad probeert te gebruiken, of dit nu soepel of vast is.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
https://www.sandervunderink.nl/abb-inzetstuk175-01.htmlWVL_KsZeN schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:59:
Ik moet een paar buizen invoeren in een HLD33, maar dan aan de onderkant. Zoals onze Sander al schrijft past de "ABB buisinvoerstuk 175-04R" niet aan de onderkant van een HLD22 of HLD33. Heb hem eigenwijs als ik ben toch besteld. Als ik een stukje plastic af zou vijlen aan de achterkant van de buisinvoer, dan past het wel. Of weet iemand een betere manier? Die andere invoeren zijn voornamelijk voor flink grotere diameters dan de 16/19mm..
Omschrijving vanuit ABB:
Inzetstuk 2 x 16/19 + 1 x 19/25/32 + 2 x 25/32 mm
[ Voor 22% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-01-2021 15:44 ]
Ja, maar ik zoek 3x 16mm buiskabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:37:
[...]
https://www.sandervunderink.nl/abb-inzetstuk175-01.html
Omschrijving vanuit ABB:
Inzetstuk 2 x 16/19 + 1 x 19/25/32 + 2 x 25/32 mm
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Schuif er een sok op.. dan is 'ie ook 19.
Tamiya connectorErrieseeka schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:40:
Ik zoek zoiets en dan aan het andere uiteinde een GU5.3 fitting. Land enig idee waar ik dat kan bestellen? Of zelf fabriceren? [Afbeelding]
Per ader een speciaal pennetje aanknijpen en dan in dat plastic ding klikken.
[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-01-2021 16:26 . Reden: typo ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De piekspanning is belangrijk voor de isolatiewaarde. De effectieve spanning is de waarde waarmee we rekenen.habbekrats schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:48:
Effectieve wisselspanning spanning is dus 230 V, de effectieve wisselspanning is waarbij deze evenveel vermogen produceert als DC.
ABS()Martin7182 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:37:
De gemiddelde waarde van een zuivere wisselspanning is volgens mij gewoon 0.
Tijdens de installatie vertelde de monteur mij dat de draden vanuit de meter/hoofdzekering te kort waren om ze goed op de nieuwe hoofdschakelaar te laten aansluiten en dat hij ze niet mocht vervangen.
Met als resultaat: 4 verlengde 6mm2 aders met kroonstenen en wat tape erom heen.
Uiteraard niet blij mee. Maar op dat moment kon ik niet anders dan het laten doen. Hele huis hangt nu aan een paar kroonsteentjes...

Maar wat is nu een goede oplossing?
Installateur terug laten komen en het op een andere manier laten oplossen?
Netbeheerder laten komen voor het vervangen van de hoofd(smelt)zekering voor een automaat en dan direct de aders goed laten aansluiten op de hoofdschakelaar?
[ Voor 3% gewijzigd door Melmer op 14-01-2021 08:01 ]
Ik denk dat deze installateur vooral wel zal hebben aangegeven dat hij geen zegelrecht heeft.Septillion schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:46:
@Melmer Weet niet wat je precies (vooraf) met de installateur hebt afgesproken. Maar als ik iemand in zou huren voor het vervangen van de meterkast dan verwacht ik dat alles goed gebeurd. Indien niet, is het aan hem om het op te lossen / monteur te sturen die het wel magoplossen.
En dan mag hij formeel ook geen hoofdschakelaar aansluiten, want dat mag niet onder spanning.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dat klopt, maar in hoeverre is dat relevant hiervoor?Martin7182 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:37:
De gemiddelde waarde van een zuivere wisselspanning is volgens mij gewoon 0.
Signatures zijn voor boomers.
Zeg ik, volledig zijn probleem van maken dusCyberpope schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:52:
[...]
Ik denk dat deze installateur vooral wel zal hebben aangegeven dat hij geen zegelrecht heeft.
En dan mag hij formeel ook geen hoofdschakelaar aansluiten, want dat mag niet onder spanning.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Nee volgens mij niet. Hij heeft zegelrecht. Hoofdzekeringen zijn eruit geweest en het is opnieuw verzegeld.timovd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:11:
@Melmer, Heeft die installateur dat onder spanning gedaan, of zijn de zegels doorgeknipt en de hoofdzekering(en) er uit gedraaid? Dan is het sowieso verstandig om de zekeringen opnieuw te verzegelen.
Dit heb ik ook vooraf gevraagd en afgesproken dat ze dit zouden doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Melmer op 14-01-2021 09:25 ]
Maar heel netjes is het toch niet?BarryH schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:09:
Ik weet niet of deze oplossing nou zo verkeerd is
Waarom zou je niet voor AS gaan?koifim schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:25:
Kort vraagje: vanuit de bouw van ons nieuwe huis laat ik een loze leiding van de meterkast naar de buitenmuur plaatsen voor de aansluiting van een laadpaal. Hierdoor wil ik 5x4mm2 YMvK (zonder aardscherm) trekken. De bouwer zet een ¾ buis (19mm) op de tekening. Lijkt mij dat dat krap wordt en dat ik beter “duims” (25mm) kan laten plaatsen, toch?
Bij mij heeft de bouwer twee loze rioolbuizen (ja echt) gelegd van onder de meterkast tot onder de fundering. Het werkte maar het was aardig wat gedoe.
Ik kan je vertellen dat een echte loze leiding, gebogen, zonder opstaande randjes mijn leven wel wat makkelijker had gemaakt.
Be small, act BIG.
Fundering is al klaar en hier wilden ze niet aan beginnen. Had namelijk eerst gevraagd om een mantelbuis. Geen aardscherm omdat de kabel niet onder de grond gaat en hij op 1 meter hoogte uit de muur komt (ter hoogte van de onderkant van de laadpaal).thaMini schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:29:
[...]
Waarom zou je niet voor AS gaan?
Bij mij heeft de bouwer twee loze rioolbuizen (ja echt) gelegd van onder de meterkast tot onder de fundering. Het werkte maar het was aardig wat gedoe.
Ik kan je vertellen dat een echte loze leiding, gebogen, zonder opstaande randjes mijn leven wel wat makkelijker had gemaakt.
Be small, act BIG.
Nee, maar zonder zegelrecht zijn er weinig andere opties.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Knap slordig van hem dan dat hij liever een paar kabeltjes aan elkaar prutst dan ze vervangen door iets langere kabeltjes.Melmer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:20:
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga eerst even met de installateur bellen.
[...]
Nee volgens mij niet. Hij heeft zegelrecht. Hoofdzekeringen zijn eruit geweest en het is opnieuw verzegeld.
Dit heb ik ook vooraf gevraagd en afgesproken dat ze dit zouden doen.
Lijkt me dat ze dit voor eigen rekening mogen komen oplossen.
Ik blijf me verbazen over het niveau van erkende elektriciens. Hoe krijgt dit soort bedrijven zegelrecht?
[ Voor 9% gewijzigd door Ethirty op 14-01-2021 11:00 ]
#team_UTC+1
Andere optie was wellicht een aansluitblok?BarryH schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:52:
[...]
Nee, maar zonder zegelrecht zijn er weinig andere opties.
https://www.elektramat.nl/eaton-aansluitblok-4p-100a-70-mm/
Weet niet of het er voor bedoelt is.
Maar er is gewoon zegelrecht dus lijkt mij eenvoudig (en goedkoper) met een paar nieuwe draden te fixen zijn.
[ Voor 37% gewijzigd door Melmer op 14-01-2021 11:05 ]
Helemaal mee eens.Ethirty schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:59:
[...]
Knap slordig van hem dan dat hij liever een paar kabeltjes aan elkaar prutst dan ze vervangen door iets langere kabeltjes.
Lijkt me dat ze dit voor eigen rekening mogen komen oplossen.
Ik blijf me verbazen over het niveau van erkende elektriciens. Hoe krijgt dit soort bedrijven zegelrecht?
Doe eens een foto?Melmer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:15:
Gisteren is hier de groepenkast vervangen. Van een oude kast met smelt zekeringen naar automaten.
Tijdens de installatie vertelde de monteur mij dat de draden vanuit de meter/hoofdzekering te kort waren om ze goed op de nieuwe hoofdschakelaar te laten aansluiten en dat hij ze niet mocht vervangen.
Met als resultaat: 4 verlengde 6mm2 aders met kroonstenen en wat tape erom heen.
Uiteraard niet blij mee. Maar op dat moment kon ik niet anders dan het laten doen. Hele huis hangt nu aan een paar kroonsteentjes...![]()
Netbeheerder laten komen voor het vervangen van de hoofd(smelt)zekering voor een automaat en dan direct de aders goed laten aansluiten op de hoofdschakelaar?
Vraag hem om het netjes op te lossen, of stuur de foto incl zijn naam naar de instantie die voor het zegelrecht verantwoordelijk is.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Uit installatie JournaalMelmer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:15:
Gisteren is hier de groepenkast vervangen. Van een oude kast met smelt zekeringen naar automaten.
Uiteraard niet blij mee. Maar op dat moment kon ik niet anders dan het laten doen. Hele huis hangt nu aan een paar kroonsteentjes...![]()
“Er worden op het gebied van het zegelrecht wel eens regels overtreden omdat installateurs zich niet altijd bewust zijn hoe ver hun rechten reiken. Soms komen ze installaties tegen uit de jaren vijftig waarbij de bedrading erg is verouderd. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de bekabeling tot aan de hoofdschakelaar, maar installateurs die de bekabeling van een installatie vernieuwen, zullen mogelijk ook de bekabeling vóór de hoofdschakelaar willen vervangen. Dat is meestal niet toegestaan.”\
MAW Veel installateurs mogen slechts het zegel op de zekeringkast verbreken om veilig te kunnen werken. Zegels op meters mogen ze niet aanzitten, dat doen ze ook niet aangezien zegels gemerkt zijn en dus traceerbaar. Als de bedrading dermate oud is bv katoen kun je wel eisen dat de netbeheerder dit in orde maakt.
Je ziet er niet zoveel van (de verleningen zitten achter de meter)Illusion schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:41:
[...]
Doe eens een foto?
Vraag hem om het netjes op te lossen, of stuur de foto incl zijn naam naar de instantie die voor het zegelrecht verantwoordelijk is.
:strip_exif()/f/image/JsVbUI3BvwtwBN3ymo3nVkvb.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk vertelde ze mij precies dit. Hij mocht de bedrading niet zelf vervangen. Maar als dit opnieuw het antwoord is (nog geen contact kunnen krijgen). Bedrading was gewoon vd.habbekrats schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:03:
[...]
Uit installatie Journaal
“Er worden op het gebied van het zegelrecht wel eens regels overtreden omdat installateurs zich niet altijd bewust zijn hoe ver hun rechten reiken. Soms komen ze installaties tegen uit de jaren vijftig waarbij de bedrading erg is verouderd. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de bekabeling tot aan de hoofdschakelaar, maar installateurs die de bekabeling van een installatie vernieuwen, zullen mogelijk ook de bekabeling vóór de hoofdschakelaar willen vervangen. Dat is meestal niet toegestaan.”\
MAW Veel installateurs mogen slechts het zegel op de zekeringkast verbreken om veilig te kunnen werken. Zegels op meters mogen ze niet aanzitten, dat doen ze ook niet aangezien zegels gemerkt zijn en dus traceerbaar. Als de bedrading dermate oud is bv katoen kun je wel eisen dat de netbeheerder dit in orde maakt.
Dan moet ik toch de netbeheerder inschakelen? Of zijn er andere installateurs die wel voldoende zegelrecht hebben?
Ik lees ook het volgende:
Zegelrecht geldt voor (huis)installaties met hoofdzekeringen t/m 3 x 80 ampère. Als u zegelrecht heeft, mag u:
- Een door de netbeheerder verzegelde aansluiting openen en opnieuw verzegelen.
- Het verzegelde (meter) klemmendeksel openen en opnieuw verzegelen t.b.v. het vervangen van bedrading van de afgaande kant van de meter naar de groepenkast van de klant.
- De hoofdzekering aansluitkast openen en opnieuw verzegelen t.b.v. verwijderen van een zekering tijdens werkzaamheden om spanningsloos te kunnen werken.
- Voor meetdoeleinden nieuwe of gewijzigde Elektrische installaties onder spanning zetten.
- Let op! Het zegelrecht is niet bedoeld voor het vervangen van een hoofdzekering n.a.v. een storing in de installatie.
- Let op! Het is de installateur niet toegestaan om de aansluiting te verzwaren/verlichten of aan te passen.
- Let op! Uitgesloten van deze regeling zijn flatkasten die onderdeel zijn van de infrastructuur van Liander, waarop meerdere individuele huisinstallaties aangesloten zijn.
[ Voor 38% gewijzigd door Melmer op 14-01-2021 13:58 ]
Tenminste, volgens mij zie ik een met blauw tape omwikkelde kabel.
#team_UTC+1
Jep. Viel mij ook op.Ethirty schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:37:
Zo te zien was een normale blauwe neutrale kabel ook te moeilijk voor hem?
Ik zie een bruin getapete kabel uit de 2e buisinvoer boven. Net alsof deze splitst in 2. Waarom hangt dat andere eind van die bruine kabel losEthirty schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:37:
Zo te zien was een normale blauwe neutrale kabel ook te moeilijk voor hem?
Waarom daar getapet is weet ik niet.Zwartoog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:40:
[...]
Ik zie een bruin getapete kabel uit de 2e buisinvoer boven. Net alsof deze splitst in 2. Waarom hangt dat andere eind van die bruine kabel los
Maar de kookplaat op 2 fasen. L3 niet in gebruik op dit moment. Maar ligt er wel in voor eventueel latere upgrade.
[ Voor 18% gewijzigd door Melmer op 14-01-2021 13:42 ]
De kookgroep (oven + gasstel) is volledig doorgesmolten via de 2 blauwe draden. Mijn vriendin stond te koken met de oven aan en toen ik thuis kwam hing er een rookwolkje nabij de meterkast. Zekering is niet gesprongen ook. Waarschijnlijk heeft het nooit 100% goed aangesloten gezeten daar (woon er pas 2 jaar, heb er verder niet aan gerommeld).
Direct saneren deze groepenkast denk ik?
:strip_exif()/f/image/Yrr3IkPb44FX8TH4kquT6B0V.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb het volgende na een bezichtiging gekregen:
Nieuwe ABB groepenkast met 12 groepen, 3 aardlekschakelaars en een krachtgroep t.b.v. ooit een laadpaal + voorbereiden op 3 fase stroom.
2 nieuwe groepen trekken naar de wasmachine en droger, deze zit nu in één mantel door de kruipruimte heen, dit is blijkbaar niet toegestaan. (dit is de dikke kabel linksonder op de foto)
incl arbeid 1200 euro.
Meestal is niet altijd.habbekrats schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:03:
Uit installatie Journaal
@Melmer kan natuurlijk altijd even met zijn netbeheerder bellen, zij kunnen ongetwijfeld ook aangeven welke eventuele derde partijen dit wel mogen.
Tja.Melmer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:30:
[...]
Je ziet er niet zoveel van (de verleningen zitten achter de meter)
[Afbeelding]
- De blauwe draad was ook op
- Éénfase eindgroepen achter driefasen aardlekschakelaars wordt al een tijdje afgeraden. Waarom zou je het dan toch doen?! Was er ruimte te veel in de kast?
- "Krulletjes" draaien zoals bij de eerste 8 groepen en de krachtgroep wordt ook afgeraden vanwege de mogelijke spoelwerking.
- Die lasklem links onderin de verdeler mag eigenlijk ook niet
- Waarom zijn er maar 2 van de 3 fasen van de krachtgroep aangesloten?
- Wat is er met de bedrading van de krachtgroep gebeurd daar bovenin? Zit ook een bult tape omheen?
Ik ken deze Medusa kasten niet zo, maar ik neem aan dat met het deksel geplaatst de onderkant wel dicht is? Of steek je daar nog zo je handen in?
Ja, lijkt me een mooi moment om het geheel te sanerenShininNL schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:52:
Nieuwe ABB groepenkast met 12 groepen, 3 aardlekschakelaars en een krachtgroep t.b.v. ooit een laadpaal + voorbereiden op 3 fase stroom.
2 nieuwe groepen trekken naar de wasmachine en droger, deze zit nu in één mantel door de kruipruimte heen, dit is blijkbaar niet toegestaan. (dit is de dikke kabel linksonder op de foto)
incl arbeid 1200 euro.
Kosten van een nieuwe groepenkast kun je zelf berekenen (even samenstellen op zo'n site), en dan zit je denk ik zo aan de 600,- euro. Gezien het "werk" en het meerwerk vind ik 1200 geen gekke prijs. Maar zelf doen is leuker
Contact gehad met de netbeheerder. Geven aan dat alle installateurs met zegelrecht dit gewoon mag doen.Xander schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:57:
[...]
Meestal is niet altijd.Alles valt of staat met de overeenkomst die installateur heeft met de netbeheerder(s).
@Melmer kan natuurlijk altijd even met zijn netbeheerder bellen, zij kunnen ongetwijfeld ook aangeven welke eventuele derde partijen dit wel mogen.
[...]
Tja.
- De blauwe draad was ook op
- Éénfase eindgroepen achter driefasen aardlekschakelaars wordt al een tijdje afgeraden. Waarom zou je het dan toch doen?! Was er ruimte te veel in de kast?Vroeg je om een onnodig duurdere optie?
- "Krulletjes" draaien zoals bij de eerste 8 groepen en de krachtgroep wordt ook afgeraden vanwege de mogelijke spoelwerking.
- Die lasklem links onderin de verdeler mag eigenlijk ook niet
- Waarom zijn er maar 2 van de 3 fasen van de krachtgroep aangesloten?
- Wat is er met de bedrading van de krachtgroep gebeurd daar bovenin? Zit ook een bult tape omheen?
Ik ken deze Medusa kasten niet zo, maar ik neem aan dat met het deksel geplaatst de onderkant wel dicht is? Of steek je daar nog zo je handen in?
Bedankt voor je inzicht. Die 3 fasen aardlekschakelaars heb ik niet om gevraagd. Ik heb om 14 groepen gevraagd en vier aardlekschakelaars. Dan neem ik aan dat een installateur op de hoogte is van de laatste richtlijnen en de juiste componenten gebruikt.
Maar genoeg punten om ze even terug te roepen..
[ Voor 12% gewijzigd door Melmer op 14-01-2021 16:40 ]
Lijkt wel of je eigenlijk een enkelfase installatie hebt omdat er onder je meter maar 1 stop ingedraaid is. Dat zou verklaren waarom je nul is uitgebrand.ShininNL schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:52:
Wat vinden van jullie van deze offerte die ik heb ontvangen? Korte situatieschets:
De kookgroep (oven + gasstel) is volledig doorgesmolten via de 2 blauwe draden. Mijn vriendin stond te koken met de oven aan en toen ik thuis kwam hing er een rookwolkje nabij de meterkast. Zekering is niet gesprongen ook. Waarschijnlijk heeft het nooit 100% goed aangesloten gezeten daar (woon er pas 2 jaar, heb er verder niet aan gerommeld).
[Afbeelding]
incl arbeid 1200 euro.
Kan je een betere foto van je kwh-meter en die doorzichtige kast maken?
Is een enkelfase installatie, dat geeft hij ook al aan: voorbereiden op 3-fase.Illusion schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:00:
[...]
Lijkt wel of je eigenlijk een enkelfase installatie hebt omdat er onder je meter maar 1 stop ingedraaid is. Dat zou verklaren waarom je nul is uitgebrand.
Kan je een betere foto van je kwh-meter en die doorzichtige kast maken?
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
In een enkelfase installatie kan je geen krachtgroep plaatsen. Ook niet tijdelijk of “voor later”Asteroid9 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:01:
[...]
Is een enkelfase installatie, dat geeft hij ook al aan: voorbereiden op 3-fase.
En gezien problemen met de nul, verdient dat dus wat extra aandacht/bewustwording.
[ Voor 12% gewijzigd door Illusion op 14-01-2021 16:05 ]
Misschien wel zo handig om gelijk om te zetten naar 3-fase, de tarieven daarvan stijgen ook alleen maar. Dan kan alles gelijk netjes aangesloten worden.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Raar. Gewoon aansluiten.Melmer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:41:
[...]
Waarom daar getapet is weet ik niet.
Maar de kookplaat op 2 fasen. L3 niet in gebruik op dit moment. Maar ligt er wel in voor eventueel latere upgrade.
Sowieso; 14 groepen. Hop; 3x 2P aardlekschakelaar, 12 normale groepen, 2 aardlekautomaten. Is samen maar 22 breed ipv 30.
Met een beetje vijlen, of een randje wegsnijden met een scherp mesje, past het inzetstuk prima. Heb ik recentelijk ook moeten doen omdat de webshop aangaf dat het paste maar de praktijk anders uitwees.WVL_KsZeN schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:45:
Ga ik dat eens proberen. Ik ga eerst even vijlen aan die buisinvoer die ik heb en als dat niet gaat, dan ga ik voor die andere.
Nette prijs, als ik zelf geen elektromonteur zou zijn zou ik dat voor die prijs laten doen.ShininNL schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:52:
Wat vinden van jullie van deze offerte die ik heb ontvangen? Korte situatieschets:
[Afbeelding]
incl arbeid 1200 euro.
Ik neem aan dat er naar de WM en droger twee kabels onder de vloer getrokken worden.
Ik heb afgelopen zomer voor een werkgever diverse groepenkasten vervangen, daar stond gemiddeld een dag werk voor, niet zelden had ik op het eind van de dag de kramp in mijn vingers.
één maal was het twee dagen werk maar dat was een woonboederij.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Een dag is wel stevig hoor. Dat ga je niet volhouden tot je 71ste (tegenwoordig).frisianstar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:04:
[...]
Nette prijs, als ik zelf geen elektromonteur zou zijn zou ik dat voor die prijs laten doen.
Ik neem aan dat er naar de WM en droger twee kabels onder de vloer getrokken worden.
Ik heb afgelopen zomer voor een werkgever diverse groepenkasten vervangen, daar stond gemiddeld een dag werk voor, niet zelden had ik op het eind van de dag de kramp in mijn vingers.
één maal was het twee dagen werk maar dat was een woonboederij.
Ik doe zoiets in 2 dagen, bij meer dan 8 groepen (non-standaard kast) zelfs 3 dagen.
[ Voor 204% gewijzigd door Jim423 op 14-01-2021 21:11 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Dat is een niet sinusoïde wisselspanning met gelijkspanningscomponent.
Martin7182 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:33:
[...]
Dat is een niet sinusoïde wisselspanning met gelijkspanningscomponent.
Gemiddelde en gemiddel grootte zijn gewoon verschillende dingen.
Kan je gerust nu al doen. Ik heb het in oktober gedaan, stedin komt ergens in februari...ShininNL schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:50:
Klopt zodra de nieuwe groepenkast er hangt ga ik gelijk de aanvraag voor 3 fase starten, ik vermoed dat daarvan de vraag groter zal worden de komende jaren, dus ook de prijs
Bij Liander kun je na akkoord zelf de installatiedatum inplannen, dus tijdig aanvragen is sowieso aan te bevelen, later inplannen kan altijd nog....
Wie knutselt trouwens die groepenkast in elkaar? Doen ze dat vanaf de fabriek en hebben ze elke variant op voorraad of sluit de webshop wat op elkaar aan?
Koper vierkant zoals deze draden? Dat zijn juist de adereindhulzen. Als het goed is zijn het niet alle losse draadjes zelf die toevallig in een vierkante vorm blijven zitten, maar zit er echt een vierkante huls omheen geperstditbenikecht schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:27:
Ik heb een nieuwe voorbedrade groepenkast ontvangen en het valt mij op dat er geen adereindhulzen zijn gebruikt op de soepele draden. Wel lijkt het samengeperst in een vierkante vorm. Mag dat?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Minder overgangen.Viru schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:10:
Waarom geen aansluitblokje gebruikt?
Vind het niks dubbele draden uit een hoofdschakelaar
Haha ik had ze bijna om een hele nieuwe kast moeten vragen..kabeltjekabel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:20:
[...]
Raar. Gewoon aansluiten.
Sowieso; 14 groepen. Hop; 3x 2P aardlekschakelaar, 12 normale groepen, 2 aardlekautomaten. Is samen maar 22 breed ipv 30.
Maar hier bij een update over mijn meterkast verhaal.
Inmiddels zijn de kroonsteentjes weg.. ze wilden niet geloven dat ze zelf de aders mochten vervangen vanuit de meter/hoofdzekering naar hoofdschakelaar. Ze hebben het zelf ook maar nagevraagd bij de netbeheerder.
Daarnaast zijn de 4P aardlekschakelaars vervangen door 2P na een lange discussie (we doen het altijd zo, de regel uit NEN1010 is maar een advies, bla bla).
Rest van de punten ga ik zelf naar kijken.
Maar fijn dat het (deels) is opgelost door ze.
[ Voor 16% gewijzigd door Ethirty op 15-01-2021 16:15 ]
#team_UTC+1
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.