WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Dat zal dan ultrasoon gelast zijn. Dat is in veel opzichten nog beter dan adereindhulzenditbenikecht schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:27:
Ik heb een nieuwe voorbedrade groepenkast ontvangen en het valt mij op dat er geen adereindhulzen zijn gebruikt op de soepele draden. Wel lijkt het samengeperst in een vierkante vorm. Mag dat?
De losse draadjes moeten dus wel aan elkaar vast zitten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zijn soms ook van die nietjesProton_ schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:18:
[...]
Dat zal dan ultrasoon gelast zijn. Dat is in veel opzichten nog beter dan adereindhulzen
De losse draadjes moeten dus wel aan elkaar vast zitten.
Met adereindhulzen met isolatiekraag heb je vaak dat gedoe dat ze in de weg zitten van de kamrails.
[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-01-2021 17:25 ]
De meeste automaten hebben kooiklemmen daar mag in principe soepeldraad in zonder huls.ditbenikecht schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:27:
Ik heb een nieuwe voorbedrade groepenkast ontvangen en het valt mij op dat er geen adereindhulzen zijn gebruikt op de soepele draden. Wel lijkt het samengeperst in een vierkante vorm. Mag dat?
Wie knutselt trouwens die groepenkast in elkaar? Doen ze dat vanaf de fabriek en hebben ze elke variant op voorraad of sluit de webshop wat op elkaar aan?
Vind ik persoonlijk niet handig
Ne hoor, precies wat ik schreef: de NEN wordt gebruikt om een zo hoog mogelijke factuur te kunnen makenfmb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:12:
[...]
Ik denk dat je het iets anders wilde schrijven, zie boven
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Eentje recht, eentje 90 gradenditbenikecht schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:06:
@Gizz Ze zijn wel zo vierkant, maar zag er niets omheen zitten. Het gaat om een Eaton systeem kast. Bij deze kast waren er allemaal rechte kamrails gebruikt. Bij een vorige bestelde Eaton kast, bij andere aanbieder, had ik ook haakse kam rails. Wat is logischer om te gebruiken? Visueel lijkt mij haaks gebruiken mooier, maar het is lastiger om vast te pakken met een tang.
Tang?
Eaton heeft vanuit de fabriek van die nietjes er aan zitten.
Gewoon nooit doen, ding saneren en zorgen dat er een hoofdschakelaar komt.ditbenikecht schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:02:
@kabeltjekabel Ja, tang, voor die keer als je onder spanning moet werken omdat er geen hoofdschakelaar in zit.
De kosten wegen niet op tegen een zware opdonder in je lijf waar je nog jaren last van hebt.
Dan zijn kamrails helemaal nvt gezien die pas verderop in de installatie zitten.ditbenikecht schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:02:
@kabeltjekabel Ja, tang, voor die keer als je onder spanning moet werken omdat er geen hoofdschakelaar in zit.
Er zijn er trouwens ook waar de L en N binnen één stuk kunststof zitten.
Haha, ja, zo kun je het ook lezen.Ethirty schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:51:
[...]
Ne hoor, precies wat ik schreef: de NEN wordt gebruikt om een zo hoog mogelijke factuur te kunnen maken
Maar we bedoelen wel een beetje het zelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door fmb op 15-01-2021 20:49 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
'We doen het altijd zo'... ofwel; 'We hebben er nog nooit echt over nagedacht'.Melmer schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:33:
[...]
Haha ik had ze bijna om een hele nieuwe kast moeten vragen..![]()
Maar hier bij een update over mijn meterkast verhaal.
Inmiddels zijn de kroonsteentjes weg.. ze wilden niet geloven dat ze zelf de aders mochten vervangen vanuit de meter/hoofdzekering naar hoofdschakelaar. Ze hebben het zelf ook maar nagevraagd bij de netbeheerder.
Daarnaast zijn de 4P aardlekschakelaars vervangen door 2P na een lange discussie (we doen het altijd zo, de regel uit NEN1010 is maar een advies, bla bla).
Rest van de punten ga ik zelf naar kijken.
Want het neemt 2* zoveel ruimte in, zorgt voor 2* zoveel draden tussen ALS en groepen en is tegen het normadvies. Je kunt die Medusa's gewoon voorassembleerd kopen met de goeie config notabene.
Maar ze hebben dus ook kammetjes vervangen? Hebben ze de 2P aardlekschakelaars op zo'n mooie L1-N-L2-N-L3-N-etc kam gezet (met nog vrije ruimte voor wat aardlekautomaten
Precies nooit van gehoord.. en wilden ook niet aannemen dat het fout was. Meer dingen waren onbekend en vreemd. Oude rot, bijna met pensioen.. beetje vastgeroest. Ik had het zelf maar aan moeten geven dat ik 2P aardleks in de kast wou.kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:21:
[...]
'We doen het altijd zo'... ofwel; 'We hebben er nog nooit echt over nagedacht'.
Want het neemt 2* zoveel ruimte in, zorgt voor 2* zoveel draden tussen ALS en groepen en is tegen het normadvies. Je kunt die Medusa's gewoon voorassembleerd kopen met de goeie config notabene.
Maar ze hebben dus ook kammetjes vervangen? Hebben ze de 2P aardlekschakelaars op zo'n mooie L1-N-L2-N-L3-N-etc kam gezet (met nog vrije ruimte voor wat aardlekautomaten)?
Betreft voor geassembleerd: dat was ie. Ze hebben hem met 4P config bij de groothandel besteld en geleverd gekregen. Dus daar gaat ook iets mis. Ik heb ze verteld dat ze het nu weten voor de volgende keer.
Kast nog niet weer open gehad. Ga ik nog even doen om e.e.a te checken (die kammen) en wat andere dingen te fixen.
Er is nu inderdaad genoeg ruimte voor meer uitbereiding.
Nog wel een andere vraag: aangezien er drie fasen zijn wat is de beste verdeling van de groepen over de verschillende fasen? Zo gelijk (naar belasting) mogelijk neem ik aan?
Ik twijfel namelijk of ze dat nu goed hebben gedaan.
Ja, maar dat hangt ook weer af van gebruikspatroon.Melmer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:45:
[...]
Nog wel een andere vraag: aangezien er drie fasen zijn wat is de beste verdeling van de groepen over de verschillende fasen? Zo gelijk (naar belasting) mogelijk neem ik aan?
Ik twijfel namelijk of ze dat nu goed hebben gedaan.
Klopt. Ik lees de P1 poort ook uit icm met DSMR. Maar daar zie ik geen waardes per fase helaas. En volgens mij zou als de meter het doorgeeft te zien zijn.ThinkPadd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:54:
@Melmer Ik zie dat je een slimme meter hebt, ik weet dat iig bij de nieuwere modellen het mogelijk is om de belasting per fase te kunnen aflezen in de telegrammen van de P1-poort.
[ Voor 7% gewijzigd door Melmer op 16-01-2021 09:59 ]
Oke. Ga ik daar nog eens naar kijkenkabeltjekabel schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:36:
[...]
Ja, maar dat hangt ook weer af van gebruikspatroon.
Hoe kunnen we tijdens de bouw al rekening houden met deze wensen? We hebben al een ruimere dan standaard meterkast gepland en een loze leiding van meterkast naar de geplande plek voor de "oplader". Zo mogelijk willen we ook nog flexibel zijn tav mogelijkheden voor in de toekomst, bv andere auto dan de Nissan Leaf.
Als je daar straks 3x25A bijvoorbeeld doorheen wilt halen heb je een behoorlijke kabel nodig. En nog data.
Ook zou ik nog zorgen voor loze leiding(en) naar de zolder. (Powerwall etc). Meer dan dat kun je op dit moment niet echt doen denk ik.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Mijn vrouw zit de vernieuwde eigen huis en tuin te kijken (oude was nog wel leuk om te kijken, nieuwe opzet is niets) maar daar toont een 'expert' de presentatrice hoe je een contra stekker aan een kabel bevestigd.
Zo iets simpels en dan op televisie het alsnog fout doen.
1) Draden veel te kort gestript waardoor er te weinig koper gebruikt kan worden.
2) Geen aderendhulsen gebruiken bij soepele aders
3) Geaarde contrastekker maar geen aarde draad gebruiken...
Man man dat dit op tv mag komen. Verklaart een hoop pruts aansluitingen.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Als je niet begrijpt waarvoor aderhulzen dienen kun je beter niks zeggen.Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:34:
Met twee heb ik niet echt moeite, zo zal het ook in de montagehandleiding van elke stekker staan. Met is wel wat mooier, maar op zich gaat het nergens heen.
Bij een connector waarbij de schroef als een 'boor' (bv zoals bij een kroonsteen, of een stekker) naar beneden draait zijn ze ALTIJD nodig.Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:46:
@AllesKan Maar ze zijn lang niet altijd nodig. En nog minder vaak worden ze voorgeschreven door de fabrikant.
Ik ga toch al een paar decennia mee en nodig heb ik ze voor een snoertje nog nooit gehad. Handig of beter misschien, maar nodig? Mwah.AllesKan schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:55:
[...]
Bij een connector waarbij de schroef als een 'boor' (bv zoals bij een kroonsteen, of een stekker) naar beneden draait zijn ze ALTIJD nodig.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren.Ethirty schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:06:
Ik ga toch al een paar decennia mee en nodig heb ik ze voor een snoertje nog nooit gehad. Handig of beter misschien, maar nodig? Mwah.
Je kunt overigens ook prima remleidingen vastzetten met een slangenklem. Wellicht ook een tip voor je?
Heb je toevallig een linkje naar een huishoudelijke stekker die niet 'crappy' is?Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:15:
@Ethirty Exact datPrima verbinding als er geen kans om mechanische stres is. Alleen voor de crappy stekkers waar je een draad direct onder een schroef moet doen voelt een huls veel toe. Maar aan de andere kant, die kan je beter links laten liggen.
Nee? Dat dacht ik al....
Je bedoelt, zoals zo ongeveer alle voorkomende stekkers?Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:15:
Alleen voor de crappy stekkers waar je een draad direct onder een schroef moet doen voelt een huls veel toe.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik doelde wel op de "draadsloopmethode".Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:25:
@Xander Mwa, dan doelde ik dus niet op de "kroonsteenmethode"
Nope, hier is echter wel de gebruiker die WEL begrijpt wanneer adereindhulzen nodig zijn.Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:25:
@AllesKan Ah, daar is de gebruiker die alleen aangegoten stekkers gebruikt
LOL! Elke fabrikant zal me gelijk geven hoor... (We hebben overigens geen verschil van mening, we hebben slechts een verschil van 'technisch' inzicht'...)Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:37:
@AllesKan Dan hebben we daar simpelweg een verschil van meningEn jij schijnbaar ook met de meeste fabrikanten...
Heb je een linkje naar welke fabrikant dan ook die jouw stelling ondersteund?
[ Voor 12% gewijzigd door AllesKan op 17-01-2021 21:45 ]
En krijg je daar de beste kwaliteit, nee, absoluut niet. Maar wel gekeurd. Als jij dan de keuring niets vind zeggen hebben we natuurlijk weer een andere discussie...
Sorry hoor. Maar je begrijpt totaal niet wat wel en niet veilig is.Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:45:
@AllesKan Nee, meeste zetten de handleiding niet echt online ofzo... Dus zou zeggen, wip eens langs bij een GammelLaatste die ik ik handen had sprak gewoon van strippen en schroeven.
En krijg je daar de beste kwaliteit, nee, absoluut niet. Maar wel gekeurd. Als jij dan de keuring niets vind zeggen hebben we natuurlijk weer een andere discussie...
Geeft niks, met jou miljoenen anderen, maar ga geen adviezen geven zoals dat 'aderhulzen' voor de show zijn.
Er zijn immers wel degelijk situaties waarin ze noodzakelijk zijn, ook als jij diezelfde situaties als niet noodzakelijk ziet.
Je hebt zeer duidelijk 'niet de waarheid in pacht'.
Ach ga weg man, dat heb ik niet gezegd.AllesKan schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:50:
maar ga geen adviezen geven zoals dat 'aderhulzen' voor de show zijn.

Als je het zo goed weet en de rest van de wereld zo dom is wil je die info natuurlijk maar al te graag voor jezelf houdenEr zijn immers wel degelijk situaties waarin ze noodzakelijk zijn, ook als jij diezelfde situaties als niet noodzakelijk ziet.
Je hebt zeer duidelijk 'niet de waarheid in pacht'.

septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:34:
@Freakie1NL 1 en vooral 3 zijn wel heel erg gepruts.![]()
Met twee heb ik niet echt moeite, zo zal het ook in de montagehandleiding van elke stekker staan. Met [aderhulzen...] is wel wat mooier, maar op zich gaat het nergens heen.
Het ging totaal niet om 'mooier zijn', maar om jouw stelling van 'maar op zich gaat het nergens heen'.Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:06:
@AllesKan Dat iets mooier is maakt iets nog niet voor de sier... Maar goed, hou de rest van de wereld maar dom
Een stelling die je dus kennelijk totaal niet kunt verdedigen.
Truste.
Zo'n stekker natuurlijk helemaal niet op solid lol.Septillion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:22:
@AllesKan Hoezo moet ik die meer verdedigen dan dat fabrikanten er ook genoegen mee nemen? Montagehandleiding kan ik niet vinden maar een fabrikant als ABL spreekt gewoon van "Insulation strip length" in hun datasheets. En je gaat mij niet vertellen dat ze bedoelen dat je de stekker alleen op solide draad mag gebruiken. Dus noem me gek, maar dan verwacht ik wel uitleg van degene die zegt dat het wel nodig is om hulzen toe te passen. Als jij met overtuigende tegenargumenten komt heb je me zo over hoor.
Of je adereindhulzen moet gebruiken hangt af van het type klem. Zelfs kroonstoontjes zijn er met kooiklem.
Als jij een slangenklemmetje kan vinden dat dik 200 bar houdtAllesKan schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:09:
[...]
Je kunt overigens ook prima remleidingen vastzetten met een slangenklem. Wellicht ook een tip voor je?
Maar voor een 60 watt peertje kan je best een electrisch "slangenklemmetje" gebruiken.
Hoewel, toen ik in mijn lastrafo (MIG, max 21A primair) keek, zat het 220-snoer zonder hulsjes in het kroonsteentje gedraaid. (bij het vervangen door 2,52mm snoer heb ik er wel hulsjes aan geknepen.)

Zodat ze meer plek innemen, en dus gemakkelijker los gaan, wanneer ze wat bewegen? Twisten is nooit een goed idee.Martin7182 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:17:
Als je toch flexibele draad direct vastschroeft, zorg er dan in ieder geval voor dat je de strengen koper van tevoren even twist.
*EDIT*
Bovendien wat is er nou leuker dan om eindelijk een goede krimptang weer een keer te gebruiken en van een waarboel aan draden een mooi compact geheel te maken.
[ Voor 23% gewijzigd door Freakie1NL op 18-01-2021 11:10 ]
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Het publiek heeft waarschijnlijk helemaal geen krimptang en als je hulzen niet fatsoenlijk krimpt heb je ook een foete boel.Freakie1NL schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:10:
Ongeacht of je in bepaalde toepassingen niet hoeft te krimpen (vraag mij af waarom je het uberhaupt niet zal doen, beter wel dan niet), is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van een dergelijk TV programma om de beste toepassing te laten zien. En niet de mag misschien af en toe wel toepassing.
*EDIT*
Bovendien wat is er nou leuker dan om eindelijk een goede krimptang weer een keer te gebruiken en van een waarboel aan draden een mooi compact geheel te maken.![]()
Maargoed, dat kunnen ze er natuurlijk ook bijzeggen
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-01-2021 11:21 ]
Dat spul ligt tegenwoordig toch ook gewoon in de bouwmarkt.kabeltjekabel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:20:
[...]
Het publiek heeft waarschijnlijk helemaal geen krimptang en als je hulzen niet fatsoenlijk krimpt heb je ook een foete boel.
("Fatsoenlijk" kun je dan misschien nog over discussiëren, maar iedereen kan over adereindhulzen en zo'n tang beschikken, dat hoeft geen belemmering te zijn.)
Natuurlijk, net zoals iedereen over een zelfinstellende striptang kan beschikken maar de bouwmarkt in de filmpjes gewoon voordoet hoe je je koper half doorknipt met zo'n ellendig ding met V-bekkenXander schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:27:
[...]
Dat spul ligt tegenwoordig toch ook gewoon in de bouwmarkt.
("Fatsoenlijk" kun je dan misschien nog over discussiëren, maar iedereen kan over adereindhulzen en zo'n tang beschikken, dat hoeft geen belemmering te zijn.)
Dat lijkt me wel een handige tool, kent iemand zoiets?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Juist als je niet twist, nemen ze meer plek in. Ik twist altijd (meer dan een halve slag is het niet) zodat de draadjes bij elkaar blijven. En natuurlijk altijd trekontlasting gebruiken zodat het niet kan bewegen.Wild Chocolate schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:24:
[...]
Zodat ze meer plek innemen, en dus gemakkelijker los gaan, wanneer ze wat bewegen? Twisten is nooit een goed idee.
Nee, met twisten maak je het dikker, wat dus weer dunner kan worden waardoor je aansluiting los gaat zitten.Martin7182 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:20:
[...]
Juist als je niet twist, nemen ze meer plek in. Ik twist altijd (meer dan een halve slag is het niet) zodat de draadjes bij elkaar blijven. En natuurlijk altijd trekontlasting gebruiken zodat het niet kan bewegen.
Lol nee. Als je wel twist voeg je chaos toe = meer ruimte. Alleen gaan de losgescheurde vezels er minder snel vandoor...Martin7182 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:20:
[...]
Juist als je niet twist, nemen ze meer plek in. Ik twist altijd (meer dan een halve slag is het niet) zodat de draadjes bij elkaar blijven. En natuurlijk altijd trekontlasting gebruiken zodat het niet kan bewegen.
Er zijn ook van die mensen die twisten voor ze het in de huls doen... en dan klagen ze dat de huls niet past
[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-01-2021 20:09 ]
Twee stuks:Yannick-ski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:29:
Pas verdeler aangepast, nog niet helemaal tevreden.
Ben wel geïnteresseerd in eventuele opmerkingen.
- Waarom gebruik je al die klemmen bovenin? Dat maakt het alleen maar nog voller in de kast. Of waren de draden allemaal te kort?
- Ik zou wat kamrails hebben toegepast. Dat scheelt enorm in de hoeveelheid bedrading rond je groepen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Draden inderdaad niet lang genoeg, heb afgelopen week een nieuwe verdeler samengesteld en voorgesorteerd voor een andere woning, hierbij ook andere rijgklemmen gebruikt (etalage klemmen)Andrehj schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:40:
[...]
Twee stuks:
- Waarom gebruik je al die klemmen bovenin? Dat maakt het alleen maar nog voller in de kast. Of waren de draden allemaal te kort?
- Ik zou wat kamrails hebben toegepast. Dat scheelt enorm in de hoeveelheid bedrading rond je groepen.
Kam rail was inderdaad mooier geweest voor de 8 groepjes ben ik het mee eens.
Het leven is geen ponnykamp
Een 3 fase groep van 40A en een 3 fase groep van 25A met hoofdzekeringen van 25A?Yannick-ski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ik zie 40A aardlekschakelaars, 16A aardlekautomaten en 16A automaten. Als je alles moet optellen om aan de juiste waarde van je hoofdautomaten dan loopt iedere nederlander leeg op de vaste lasten.ron321 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:36:
[...]
Een 3 fase groep van 40A en een 3 fase groep van 25A met hoofdzekeringen van 25A?
Zoals eerder genoemd zou ik voor kammen gaan ipv bedrading.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Waar ziet gij die?ron321 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:36:
[...]
Een 3 fase groep van 40A en een 3 fase groep van 25A met hoofdzekeringen van 25A?
Wat is de voorliggende beveiling van de netbeheerder? 3x40?Yannick-ski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rechtsbovenin losse lasklemmen; foei
Je aardlekautomaat rechtsonderin; zeker voor je kookplaat? Gebruik dat ding gewoon waar 'ie voor bedoeld is. 3e fase niet gebruiken vanaf de Perilex.
Drie draden in 1 huls? Huh? Heb je dan 2,5+2,5+6 in een 2x6 huls geknepen? Ook niet helemaal lekker.
De hulzen waren in de aanbieding? Ik zou kamrails gebruiken. Geeft veel meer vrije ruimte.
Heb je de aardrails wel gekoppeld?
Sowieso die rijgklemmen; Gewoon maximalisatie van extra overgangen lijkt het een beetje..
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-01-2021 14:59 ]
Verder zit er een krachtgroep van 3X25A in voor de auto en dit geeft geen enkel probleem met de hoofd zekering. auto laad meestal alleen snachts en is nu begrenst op 3X16A.
Het leven is geen ponnykamp
Huh wat? Natuurlijk is er wel een optie. Bij 7,4 kW kookplaten 1 ader niet gebruiken en de nullen bruggen. Die bruggetjes worden gewoon meegeleverd.Yannick-ski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:13:
Las klemmen in de kast zijn tijdelijk geweest voor de bel, wat betreft de groep voor de kookplaat is er geen andere optie met 3x25A of je moet al 2 aardels met een kookgroep combineren.
Waar heb je de aardpen op aangesloten? Normaliter zet je die groene blokjes aan de buitenkant van de kast zodat je vanaf de zijkant de aardpen kan aansluiten. Hier zie ik nergens de aarding lopen?Yannick-ski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: ah, die witte kabel bovenlangs! Ik vraag me af of dat conform de norm is, hoort dat geen blanke draad te zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door Asteroid9 op 19-01-2021 17:33 ]
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Daar was ik ook naar op zoek, dacht eerst dat ie naar beneden liep, maar die loopt naar het stopcontact...Asteroid9 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:30:
[...]
Waar heb je de aardpen op aangesloten? Normaliter zet je die groene blokjes aan de buitenkant van de kast zodat je vanaf de zijkant de aardpen kan aansluiten. Hier zie ik nergens de aarding lopen?
De doorverbinding tussen het linker en rechter aardblok is met 2.5mm² ook wel wat mager, maar de grote vraag is waar de aarde vandaan komt...
Die dikke witte kabel bovenlangs is 2x0.75mm², mag toch aannemen dat dat niet de aarde is... (Sowieso heeft zo'n diameter wat mij betreft niets in een meterkast te zoeken, maar goed).
Verder eens met @kabeltjekabel over de bijzonder manier van het aansluiten van die Perilex. Daar horen gewoon 3 fasen en 1 nul naar toe te lopen. Twee nuldraden onder 1 klem prutsen is bij 3 fasen nergens voor nodig.
[ Voor 57% gewijzigd door Andrehj op 19-01-2021 19:29 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Misschien is de vraag al eens eerder gesteld maar ik kon niet zo snel het antwoord vinden.
Ik wil een 3 fase doorstroomverwarmer gaan plaatsen (Clage CEX-U) maar waat niet wat voor automaat ik moet gaan gebruiken in mijn 3x25A groepenkast zonder andere 3 fase aansluitingen.
Ik kan een tweedehands Hager ADM466G C16 30mA voor 30 Euro overnemen maar heb geen idee of dit ok is ?
Gaat dit werken of is er een ander beter alternatief.
In plaats van groepjes splitsen met een dubbel adereindhuls kan je ook de rijgklemmen naar elkaar plaatjes en er een burg in zetten.Yannick-ski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:13:
Las klemmen in de kast zijn tijdelijk geweest voor de bel, wat betreft de groep voor de kookplaat is er geen andere optie met 3x25A of je moet al 2 aardels met een kookgroep combineren.
Verder zit er een krachtgroep van 3X25A in voor de auto en dit geeft geen enkel probleem met de hoofd zekering. auto laad meestal alleen snachts en is nu begrenst op 3X16A.
Mijn kristallen bol is gisteren net stuk gevallen, maar dat ding zal toch wel een installatiehandleiding hebben? Wat staat daar in?berri schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:09:
Net eens in dit forum gedoken, ik ben een volslagen leek op elektra gebied.
Misschien is de vraag al eens eerder gesteld maar ik kon niet zo snel het antwoord vinden.
Ik wil een 3 fase doorstroomverwarmer gaan plaatsen (Clage CEX-U) maar waat niet wat voor automaat ik moet gaan gebruiken in mijn 3x25A groepenkast zonder andere 3 fase aansluitingen.
Ik kan een tweedehands Hager ADM466G C16 30mA voor 30 Euro overnemen maar heb geen idee of dit ok is ?
Verder is een C-automaat natuurlijk sowieso niet de juiste, want een verwarmingselement is een zuivere ohmse belasting. Dus je hebt een B-automaat nodig. Dat kan een alamat zijn, of, afhankelijk van ruimte en andere voorkeuren, een aardlekschakelaar met daarachter een installatieautomaat.
En voor de waarde kijk je in de handleiding.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 19-01-2021 19:33 ]
Bedankt voor de reactie, erg duidelijk, en ik begrijp nog beter dat ik er geen verstand van heb, altijd prettig.
Tweehands... waar vandaan dan? Afgekeurd exemplaar? Marktplaats staat er vol mee...berri schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:09:
Net eens in dit forum gedoken, ik ben een volslagen leek op elektra gebied.
En inderdaad liever geen C.
Hint. Het is 2021. Documentatie staat tegenwoordig online. Zoekstring in Google. Eerste link....berri schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:49:
De installatiehandleiding heb ik nog niet.., de Clage is in bestelling.
Bedankt voor de reactie, erg duidelijk, en ik begrijp nog beter dat ik er geen verstand van heb, altijd prettig.
Daar zie je 16 of 20A. Kun je dus in het apparaat instellen, afhankelijk van hoe zwaar je je 3x25A hoofdaansluiting wilt belasten en vooral ook van hoeveel andere apparatuur er nog tegelijk moet kunnen draaien.
Opbouw van de groepenkast ziet er overzichtelijk uit. Nu nog even de labels ;-)
Leuk zo'n doorzichtige kast met hoofdzekeringen. Binnenkort worden er nog twee bijgeschroefd?
Geen aardlekbeveiliging voor de krachtgroep?ShininNL schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:47:
Voor de liefhebber nog een update, nieuwe groepenkast hangt:
[Afbeelding]
Heeft de installateur de aarding ook gemeten?
Wat zien we dan van de buitenlamp?Ga zelf t.z.t. nog wel wat kabelmanagement doen voor de beltrafo en buitenlamp
Wat ik mij wel afvraag is of deze 3 fase groepen nou wel voorzien zijn van een aardlekautomaat? Bij de overige reguliere 1 fase groepen zie ik die namelijk wel duidelijk zitten. Kijk ik er overheen of is een aardlek niet noodzakelijk bij 3 fase groepen?
:strip_exif()/f/image/wYvCbkmzGwfO2PsVZJvGu7H2.jpg?f=fotoalbum_large)
Een aardlekschakelaar of aardlekautomaat heeft altijd een testknop. Dat hebben deze niet, dus zijn de 3-fasegroepen niet beveiligd door een aardlekschakelaar.Anoniem: 100386 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 03:27:
[...]
Daaraan meen ik te herkennen dat het zogenaamde aardlekautomaten zijn (alamat in het kort). Daarbij is de aardlekschakelaar geïntegreerd in 1 module met de 3 automaten voor de 3 fasen.
- groep vaatwasser (2,4kW) + 3 wcds
- groep met quooker (1,6kW) + 3 wcds
- groep met 3 wcds
Welke optie zouden jullie kiezen?
Hoe kom je hier nou bij?Anoniem: 100386 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 03:27:
Maar als je goed kijkt heeft jouw 3 fasenschakelaar (automaat) eigenlijk 4 schakelaars.
Daaraan meen ik te herkennen dat het zogenaamde aardlekautomaten zijn (alamat in het kort). Daarbij is de aardlekschakelaar geïntegreerd in 1 module met de 3 automaten voor de 3 fasen.
Beide automaten, zowel die van de WP als die van het koken zijn gewoon standaard automaten, die behalve de drie fasen ook de nul uitschakelen. Dat is de vierde schakelaar.
Ze hebben zoals als vermeld ook geen testknop, en ook aan het opschrift (B16, en weer zo'n gekke C16 voor de WP...) kun je zien dat het een gewone automaat is, want er staat nergens iets op van 30 of 300 mA, die de maximale foutstroom aangeeft.
@Prolution : Als je het zeker wilt weten zou ik gewoon even de kappen verwijderen, dan kun je zien waar de aanvoer van je krachtgroepen vandaan komt, maar aangezien er nergens een 3-fasen aardlekschakelaar zichtbaar is, lijkt me de kans zeer groot dat je krachtgroepen nu niet zijn voorzien van een aardlekbeveiliging.
Aan de andere kant: van een installateur die niet snapt dat dat nodig is, kun je van alles verwachten, en als je dit topic al een tijdje meeleest, weet je dat de meest idiote constructies al een keer voorbij zijn gekomen.
Misschien heeft een creatieve geest wel alle fasen van de kook-krachtgroep van 1 andere aardlekschakelaar gehaald...

Kappen eraf en kijken dus.
Heb je geen magnetron en/of oven? Lijkt mij ook iets om terdege rekening mee te houden.MMatthijsV schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:03:
Vanwege de aanschaf van een nieuwe keuken ben ik de elektra van de keuken opnieuw aan het aanleggen. Ik twijfel alleen waar ik 3 wcds bij kan aansluiten. Op de wcds zal keukenapparatuur worden aangesloten en incidenteel een airfryer. Het koffiezetapparaat zal op een andere groep komen. Nu heb ik meerdere opties:Ik twijfel vooral aan de gelijktijdige belasting. De kans dat de vaatwasser en de airfryer gelijktijdig aan staan lijkt mij kleiner dan de Quooker die aanslaat tijdens het koken.
- groep vaatwasser (2,4kW) + 3 wcds
- groep met quooker (1,6kW) + 3 wcds
- groep met 3 wcds
Welke optie zouden jullie kiezen?
EuhAnoniem: 100386 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 03:27:
[...]
Maar als je goed kijkt heeft jouw 3 fasenschakelaar (automaat) eigenlijk 4 schakelaars.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Dit kan nog wel netter tochShininNL schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:47:
[Afbeelding]
Ga zelf t.z.t. nog wel wat kabelmanagement doen voor de beltrafo en buitenlamp
[...]
En de flexibele buizen links had ik denk ik gewoon met vaste buis gedaan en dan bovenaan netjes buigen de groepenkast in. Vind dat flexbuis er zo cheap uit zien

Overbodige houten latjes/klosjes van de wanden halen en misschien de wanden even netjes wit verven (die verfspetters zien er niet uit

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2021 10:34 ]
Dit is echt onzin. Niks op type-aanduiding op de automaten wijst erop dat het alamat's zijn.Anoniem: 100386 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 03:27:
[...]
Elke groep moet in principe beveiligd zijn met een automaat en een aardlekschakelaar. Ook de 3 fasen automaat (vask schakelaar genoemd).
Daaraan meen ik te herkennen Als je het niet weet zeg dan niks.
De poster @Prolution zelf ziet het goed er is geen aardlek-bescherming aanwezig voor de krachtgroepen.
Hij heeft twee 3F-automaten.
De kookplaat is 16A B
De warmtepomp 16A C - Dat zou eigenlijk ook B moeten zijn.
Het is wel makkelijk op te lossen.
Groep 12 naast 8 zetten.
Op de positie van 12 een aardlek plaatsen.
[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 20-01-2021 11:34 ]
Aftakken kan vanuit de lasdoos achter het stopcontact. Maar de bel gaat naar rechts, dus niet ideaal. Ik zou nog een zelfde lasdoos (met stopcontact) plaatsen op de rechter groep en daar ook even een net buisje maken. Nu ligt die buis half open.ThinkPadd schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:33:
[...]
...
Beltrafo zou ik ergens rechtsboven monteren en dan aftakken van een groep, zodat je dat snoer ook kwijt bent.
En zoals eerder gezegd; vervang die krachtgroep voor een aardlekautomaat. Eventueel plaats je een 3f aardlekschakalaar naast de hoofdschakelaar (1 unit opschuiven), maar dat kost je relatief veel ruimte.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Heb namelijk aan de installateur gevraagd om in de groepenkast een krachtgroep aan te brengen t.b.v. een laadpaal in de toekomst als ik naar 3 fase over ga.
Wat ik hier zou doen:Prolution schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:57:
Bij m'n nieuwbouw woning heb ik expliciet de optie genomen om een 3 fase kookgroep te nemen. Dat is groep 8 geworden linksboven, de warmtepomp zit ook op een 3 fase groep (nr 12).
Wat ik mij wel afvraag is of deze 3 fase groepen nou wel voorzien zijn van een aardlekautomaat? Bij de overige reguliere 1 fase groepen zie ik die namelijk wel duidelijk zitten. Kijk ik er overheen of is een aardlek niet noodzakelijk bij 3 fase groepen?
[Afbeelding]
Verplaats groep 12 een rij naar boven (en maak er een B16 ipv C16 van). Plaats er een 3f ALS en met een kammetje zet je groep 8 en 12 achter de ALS.
(Naast groep 3 en 7 had ik zelf doorgenummerd. Als je daar later wat bij gaat plaatsen, raakt mijn OCD in de war.)
Die zitten op een aparte groepWild Chocolate schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Heb je geen magnetron en/of oven? Lijkt mij ook iets om terdege rekening mee te houden.
Als je DC-lekbeveiliging in de laadpaal hebt/krijgt, voldoet een alamat (met type A lekstroombeveiliging). Als die dat niet heeft, moet je een aparte aardlek hebben die ook dc-lekstromen detecteerd (type B; NIET B-kar). Schrik niet van de prijzen van die ALS's.ShininNL schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:43:
Op die krachtgroep zit nog niks omdat ik nog op 1 fase zit. De huidige krachtgroep die er zit is niet goed?
Heb namelijk aan de installateur gevraagd om in de groepenkast een krachtgroep aan te brengen t.b.v. een laadpaal in de toekomst als ik naar 3 fase over ga.
Beide apparaten op één groep, of beide apparaten hebben hun eigen groep?
[ Voor 15% gewijzigd door timovd op 20-01-2021 11:13 ]
Die 3 fase automaten zitten inderdaad onmogelijk achter een aardlekschakelaarProlution schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:57:
Bij m'n nieuwbouw woning heb ik expliciet de optie genomen om een 3 fase kookgroep te nemen. Dat is groep 8 geworden linksboven, de warmtepomp zit ook op een 3 fase groep (nr 12).
[Afbeelding]

Er mist inderdaad een aardlekschakelaar, bovendien heeft Attema geen ALEMAT in het gamma dus je zit vast aan een aardlekschakelaar + 3fase automaat. (of je moet er een Eaton ALEMAT in laten zetten, dat gaat je dan ook nog eens schelen in ruimte en bedrading in je kast

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 20-01-2021 11:30 ]
Jammer van de kookgroep, afwezige aardlekbeveiliging op de de 3-fase groep en het zo in het midden monteren van de hoofdschakelaar. Zonder de hoofdschakelaar op te schuiven op de rail past er nu direct al geen enkel 4-moduul breed component bij.ShininNL schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:47:
[Afbeelding]
Ga zelf t.z.t. nog wel wat kabelmanagement doen voor de beltrafo en buitenlamp
Dit was de oude:
[Afbeelding]
Zelfde formaat in Eaton Medusa was ook 2 DIN groter geweest en kun je prefab kopen met reeds 2 3-fase aardlekautomaten.
Incorrect.Anoniem: 100386 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 03:27:
[...]
Elke groep moet in principe beveiligd zijn met een automaat en een aardlekschakelaar.
Ik zou gaan slapen ipv dingen te zien die er niet zijnAnoniem: 100386 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 03:27:
Daaraan meen ik te herkennen dat het zogenaamde aardlekautomaten zijn (alamat in het kort).
Nou, veel idioter wordt het niet qua nummering....Prolution schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:57:
[Afbeelding]
En nee, geen aardlekbeveiliging op die drie fase groepen.
Onderin zie je dat er maar 1 hoofdzekering gemonteerd is, wat een verklaring is voor de aanwezigheid van een kookgroep. Maar wat doet die krachtgroep in een 1-fase systeem?kabeltjekabel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:36:
Jammer van de kookgroep, afwezige aardlekbeveiliging op de de 3-fase groep en het zo in het midden monteren van de hoofdschakelaar. Zonder de hoofdschakelaar op te schuiven op de rail past er nu direct al geen enkel 4-moduul breed component bij.
Dit is de 3 fase aardlekschakelaar van Attema:Anoniem: 100386 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 03:27:
[...]
Elke groep moet in principe beveiligd zijn met een automaat en een aardlekschakelaar. Ook de 3 fasen automaat (vask schakelaar genoemd).
Zie ook Wikipedia: Aardlekautomaat

Lijkt er niet echt op
Een 3P aardlekautomaat hebben ze volgens mij helemaal niet in het assoirtiment.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.