Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.385 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ceaser schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:57:
[...]

Van rustig rijden ga je in ieder geval niet harder rijden. Heb geen ervaring verder met triathlons maar dit zal waarschijnlijk al prima te verbeteren zijn door eenmaal per week een uurtje te fietsen waarin je minimaal 30 min volle bak gaat.
Als je niet weet hoe trainingsleer in elkaar steekt is het misschien handig om daar geen advies over te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:40:
[...]

Als je niet weet hoe trainingsleer in elkaar steekt is het misschien handig om daar geen advies over te geven.
Wat bedoel je dan? Als we deze er maar eens bijpakken (uit het trainen op vermogen, maar ruwweg vertaald naar HR: L2 is duur, L3 is tempo en L4 is rond het omslagpunt):

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-VhB-G3Za73k/VVTO-_qH_kI/AAAAAAAABzI/t_86uY5_A0M/s1600/sweet-spot.jpg

Zie je gewoon dat je met sweetspot training het meeste trainingseffect bereikt in combinatie met duur. Met daarbij in het achterhoofd dat je "goed wordt in wat je trained" en het feit dat de vraagsteller alleen korte afstanden rijdt en niet zo veel trainingsuren op de fiets kan/wil maken lijkt het mij een prima advies om de trainingen die hij doet op een wat hogere intensiteit te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 12-06-2017 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 19:46
Over ca. 1,5 maand wil ik de Mt. Ventoux beklimmen op de racefiets, als we daar op vakantie zijn.
Ik ben een beginner en ben laatste tijd paar keer per week aan het trainen, maar ja verder dan paar keer de dijk op kom ik niet. Hebben jullie nog tips? Ik hoorde dat er verschillende kanten zijn van waaruit je kan rijden.
Vroeg beginnen, regelmatig eten en drinken heb ik al "geleerd"/gehoord. En gewoon heel rustig beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Tjebakka schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:16:
Wat voor merken (of specifieker, welke fietsen) zou ik nog meer in overweging moeten nemen naast Canyon en Rose?

Budget is rond €3000, te rekken tot €3500.

Wishlist:
Ultegra Di2
Carbon frame
Race geometrie (geen endurance/marathon)
(mat)zwart óf juist een felle kleur

Nice to have:
Schijfremmen
Andere crank
Carbon wielset
R8000 Ultegra (nieuwste)

Ik heb nu een Bulls Harrier2 met Shimano 105 (triple) uit 2011, dus alles is wel een verbetering ;)
Canyon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kluus schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:54:
[...]

Wat bedoel je dan? Als we deze er maar eens bijpakken (uit het trainen op vermogen, maar ruwweg vertaald naar HR: L2 is duur, L3 is tempo en L4 is rond het omslagpunt):

[afbeelding]

Zie je gewoon dat je met sweetspot training het meeste trainingseffect bereikt in combinatie met duur. Met daarbij in het achterhoofd dat je "goed wordt in wat je trained" en het feit dat de vraagsteller alleen korte afstanden rijdt en niet zo veel trainingsuren op de fiets kan/wil maken lijkt het mij een prima advies om de trainingen die hij doet op een wat hogere intensiteit te doen.
Sweet spot is ook maar een concept van Coggan zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. Zelf ben ik er geen fan van maar ik denk dat het wel kan dienen als ondersteuning van je duurtrainingen als je niet veel tijd hebt om te trainen.
Van rustig rijden ga je in ieder geval niet harder rijden.
Dit klopt niet. Met rustig trainen verbeter je je efficiëntie en vetverbranding.
Heb geen ervaring verder met triathlons maar dit zal waarschijnlijk al prima te verbeteren zijn door eenmaal per week een uurtje te fietsen waarin je minimaal 30 min volle bak gaat.
In totaal 30 minuten volle bak wel ja, maar niet aan 1 stuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 13:47
Hier nog eens m'n stalen ros posten, 2015 Felt AR1. Blijf het een fantastische fiets vinden... Vooral een unieke fiets, amper een Felt te spotten op de weg. Heeft mij ook veel tijd en moeite gekost om dit frame te pakken te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/s3k3f5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:11:
[...]

Sweet spot is ook maar een concept van Coggan zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. Zelf ben ik er geen fan van maar ik denk dat het wel kan dienen als ondersteuning van je duurtrainingen als je niet veel tijd hebt om te trainen.
Ok, dan zijn we het op zich eens (al ben ik wel redelijk aanhanger van Coggan) ;).

JBplap geeft echter ook aan weinig tijd te hebben om het fietsen te trainen, maar wel sneller te willen. Verder doet hij zo te zien al duurtrainingen met lopen, dus de conditionele voordelen van duurtraining haalt hij waarschijnlijk daar al uit (maar pin me daar niet op vast want ik ben absoluut geen multisporter).

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 12-06-2017 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 21:03
Yihaaa schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:58:
Over ca. 1,5 maand wil ik de Mt. Ventoux beklimmen op de racefiets, als we daar op vakantie zijn.
Ik ben een beginner en ben laatste tijd paar keer per week aan het trainen, maar ja verder dan paar keer de dijk op kom ik niet. Hebben jullie nog tips? Ik hoorde dat er verschillende kanten zijn van waaruit je kan rijden.
Vroeg beginnen, regelmatig eten en drinken heb ik al "geleerd"/gehoord. En gewoon heel rustig beginnen.
Fiets je met een hartslag meter? Dan is het aan te raden om je omslag punt eens om te zoeken. Dan kun je aan de hand daarvan je hartslag zones bepalen. Door tijdens je beklimming je te houden aan je hartslag zones kun je voorkomen dat je voortijdig piekt en het niet red.

Over je hartslag zones en hoe die te bepalen is heel veel te vinden op het web. Echter is mijn ervaring dat je het echt zelf een keer moet ervaren waar jouw limieten liggen.

En heb je een berg in de buurt die kan beklimmen? Dan zou ik daar eens een zaterdag of zondagmiddag een paar keer overheen rijden. Dan kom je vrij snel achter waar je grenzen liggen en oefen je meteen een beetje op het gevoel van het klimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:23
Stancke schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:17:
Hier nog eens m'n stalen ros posten, 2015 Felt AR1. Blijf het een fantastische fiets vinden... Vooral een unieke fiets, amper een Felt te spotten op de weg. Heeft mij ook veel tijd en moeite gekost om dit frame te pakken te krijgen.

[afbeelding]
mooie fiets man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 21:28
Misschien kunnen we het beste triathlon gerelateerde vragen bespreken in het daarvoor bedoelde topic?
Het Triatlontopic - Deel 2
Komt daar ook weer iets leven in.

PS van 30 naar 40 gem in een achtste triathlon doen je niet zomaar
Dat wordt serieus trainen.
Daarnaast is 40 gem knap hard, daarmee doe je mee aan de top van diverse wedstrijden (mits je ook goed kunt zwemmen en lopen).
Zelf fiets ik meestal tussen de 37 en 40 en kom uit in de 1e divisie (1 na hoogste niveau in nederland).
Zwemmen gaat met 15min per km en lopen met 15 a 16km/u over 5-10km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00

[afbeelding]
Dikke bike. Misschien wel mooi om je spacertoren wat in te korten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 19:46
Noxa schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:28:
[...]

Fiets je met een hartslag meter? Dan is het aan te raden om je omslag punt eens om te zoeken. Dan kun je aan de hand daarvan je hartslag zones bepalen. Door tijdens je beklimming je te houden aan je hartslag zones kun je voorkomen dat je voortijdig piekt en het niet red.

Over je hartslag zones en hoe die te bepalen is heel veel te vinden op het web. Echter is mijn ervaring dat je het echt zelf een keer moet ervaren waar jouw limieten liggen.

En heb je een berg in de buurt die kan beklimmen? Dan zou ik daar eens een zaterdag of zondagmiddag een paar keer overheen rijden. Dan kom je vrij snel achter waar je grenzen liggen en oefen je meteen een beetje op het gevoel van het klimmen.
Bedankt voor de tips, het lijkt me inderdaad goed om m'n limieten te bepalen. Ik heb voor de lol laatst eens een miband 2 gekocht (kost weinig 8) ). Heb met dat ding een redelijk beeld (mwah :X ), maar doet helaas geen continue meting, en dus zit al naar wat professionele hartslag meters te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 13:47
Arthur-M. schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:10:
[...]

Helaas, uitgemeten en dit is het geworden... Is al pak meer aero geworden dan mijn vorige fiets, ben wel tevreden van de positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

JBplap schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:30:
Toch maar even melden hier, want ik krijg steeds bevestigd dat ik echt niet kan fietsen :(

Hoe zouden jullie hiervoor trainen om de fietstijd op de 20km te verbeteren, en daarna nog fitter aan het lopen te starten ook.

Ik fiets nu 30km/h gemiddeld, maar dat is gewoon tov de top 10km/h te weinig.

Hoe zouden jullie dit aanpakken met max 2 (korte) trainingen per week?
Moet er bij zeggen dat ik het fietsen het minst leuk vind en meer tijd besteed aan het zwemmen en lopen.
OK, nul komma nul wetenschappelijk onderbouwd, maar bij mij heeft het goed gewerkt voor korte afstanden, en uiteindelijk ook de lange:

- Neem een te zware stadsfiets (kilootje of 17 - 20), maar wel eentje waar je niet door heen trapt en goed kracht op kunt zetten.
- Begin met elke dag (of anders 2x per week) met een route van 5 tot 10 km vol gas te fietsen. D.w.z. zo hard mogelijk rijden tot je niet meer kunt).
- Verhoog elke keer na een week de afstand met 2 km totdat je aan de 20 km zit.
- Combineer dit met nuttige zaken (boodschappen doen) of leuke dingen (familiebezoek) waarbij je na je fietstocht nog een stuk(je) moet lopen.
- Vergeet niet onregelmatige intervallen in te plannen: denk aan verkeerslichten, medeweggebruikers, rotondes etc. Als je maar een paar keer per rit afremt en als het ware bijna uit stilstand, met volle kracht weer moet vertrekken.
- Fiets tegen de wind in, vaak heb je niet eens door dat je tegen de wind in aan het fietsen bent, maar wel intensief aan het trainen bent.
- Als je toch het fietsen het minst leuk vind: Combineer het met andere dingen die je ook minder leuk vind (boodschappen doen, schoonmoeder bezoeken etc.) en zorg dat je de totale tijd die je daar aan besteed steeds korter wordt en je sneller terug naar huis (of andere bestemming) kunt.

Bij mij resulteerde dit in:
- Meer spiermassa. Hierdoor sneller en met minder moeite de afstand kunnen fietsen. Snelheid ging van 28 km/u naar 31/32 km/u (let wel, op de te zware fiets. Racefiets zal nog w.s. nog harder gaan).
- Snel toenemend uithoudingsvermogen en conditie.
- Makkelijker overschakelen van fietsen naar lopen. Hoe vaker je bovenstaande doet, hoe makkelijker het telkens wordt om uit de fietshouding te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

P.s.: Van 30 km/u naar 40 km/u lijkt mij wel erg fors als je dat in korte tijd wilt behalen. Een collega van mij doet ook triatlons, maar heeft om de 40 km/u gemiddeld te halen wel 2 jaar intensief door moeten trainen om dat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:01
Tjebakka schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:16:
Wat voor merken (of specifieker, welke fietsen) zou ik nog meer in overweging moeten nemen naast Canyon en Rose?

Budget is rond €3000, te rekken tot €3500.

Wishlist:
Ultegra Di2
Carbon frame
Race geometrie (geen endurance/marathon)
(mat)zwart óf juist een felle kleur

Nice to have:
Schijfremmen
Andere crank
Carbon wielset
R8000 Ultegra (nieuwste)

Ik heb nu een Bulls Harrier2 met Shimano 105 (triple) uit 2011, dus alles is wel een verbetering ;)
Kijkend naar jouw wenslijst & budget, vergeet dan de Kuota Kryon niet! Heb hem twee weken terug aangeschaft & afgelopen weekend eerste rit gereden O-) - Fantastische fiets!
Frame is van carbon en de 2017 versie is in verschillende kleuren schema's. Zelf heb ik gekozen voor matzwarte (black on Black) uitvoering icm met Di2.

Ik hem gekocht bij Ultrasonic-Bikes in Duitsland (is dichter bij huis (Zwitserland) en kon hem daardoor ook btw vrij exporteren ;) )

http://www.ultrasonic-bikes.de/Rennrad/Komplettraeder-6/Kuota-47/Kuota-Kryon.html

Echter ik weet dat deze zaak in Nederland ook enkele uitvoeringen aanbied, al staan alleen de 2016 kleurenschema's online: (wel mooie actie, Kuota Kryon 2016 icm Di2 voor €2895

https://www.racefiets-ond...i2/frame_kleur-zwart_rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 09:42
Als ik wil trainen op hartslag(zones), heb ik toch niet perse een apparaat als Garmin Edge nodig?
Dan kan ik net zo goed een hartslagmeter aan mijn telefoon koppelen icm met Strava-app?
Zoiets dus: https://www.hartslagmeter...y-217775/wahoo-tickr.html

Hebben jullie daar ervaringen mee? Advies, tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Tijdens het fietsen op een telefoon staren is echt zo onhandig. Dan kun je beter een heel simpel horloge met hartslagmeter kopen. Kost je net zo veel als zo'n Tickr.

En ja, tijdens het fietsen op je horloge staren werkt ook niet briljant, maar je zou dat horloge met een houdertje op je stuur kunnen bevestigen. Bij mijn stokoude Sigma hartslagmeter kreeg ik jaren geleden zo'n houdertje erbij.

[ Voor 41% gewijzigd door dreamscape op 13-06-2017 09:57 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop dan liever een goedkope Sigma die ook gekoppeld kan worden aan een hartslagmeter om je borstkas. Dan heb je en een redelijke fietscomputer (je snelheid wil je toch bijhouden neem ik aan) en je gegevens gewoon voor je neus op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 07:13
Stoere fiets 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arthur-M. schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:10:
[...]

Valt wel mee toch? Dat onderste stukje, direct op het frame, kan er volgens mij niet eens af, dat is gewoon de vorm van de stuurbuis...dus dan resteert er maar één spacer. En volgens mij zit hij al behoorlijk diep. Ik vind het in elk geval niet storend, je ziet soms mensen rijden met echt vijf spacers van anderhalve centimeter, dat is veel storender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 26-09 09:42
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:00:
Koop dan liever een goedkope Sigma die ook gekoppeld kan worden aan een hartslagmeter om je borstkas. Dan heb je en een redelijke fietscomputer (je snelheid wil je toch bijhouden neem ik aan) en je gegevens gewoon voor je neus op het stuur.
Maar dat krijg ik toch niet (fatsoenlijk) op Strava?
dreamscape schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:56:
Tijdens het fietsen op een telefoon staren is echt zo onhandig. Dan kun je beter een heel simpel horloge met hartslagmeter kopen. Kost je net zo veel als zo'n Tickr.

En ja, tijdens het fietsen op je horloge staren werkt ook niet briljant, maar je zou dat horloge met een houdertje op je stuur kunnen bevestigen. Bij mijn stokoude Sigma hartslagmeter kreeg ik jaren geleden zo'n houdertje erbij.
En een houder voor je telefoon dan, is dat niet wat? Alhoewel, volgens mij zie ik geen actuele snelheid op de Strava-app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeeg schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:35:
[...]

Een paar jaar geleden heb ik de Sigma ROX 10.0 gekocht met alle sensoren voor 200. Moet nu toch wel goedkoper te krijgen zijn nu denk ik. Er is nu ook een 7.0. (Edit, zie nu net dat er op de 7 geen hartslag mogelijk is....)

Maar die houden dan gelijk de route bij, cadans, routes rijden dmv kruimelspoor enz enz. Ik koppel de fietscomputer na het fietsen aan de pc en dan staat met een paar klikken alles in Strava.

Maar dan zit je idd niet bij de goedkopere Sigma's die ik eerst bedoelde.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 26-09 14:03
zeeg schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:35:
Je vroeg of je voor het trainen met hartslag iets simpels kon doen zonder een uitgebreide GPS fietscomputer. Dat kan. Ik dacht dat het vooral om hartslag ging en niet zozeer om Strava.

Als je het ook met Strava wilt, dan zou ik toch gaan kijken naar een GPS voor op je fiets (en dat bespreken in het fietscomputer topic...)

Een telefoonhouder werkt best leuk, maar je accu is binnen no time leeg als je tijdens het fietsen je scherm aan wilt laten om ook je hartslaginfo te zien.

Ik neem mijn telefoon mee op de fiets voor noodgevallen, dus wil liever niet ineens met een lege accu zitten. Maar dat zijn keuzes en dat kan voor jou natuurlijk anders zijn.

Kortom: met een tickr en je smartphone werkt het inderdaad wel ja.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 15:54
Zoek eens een toertochtje uit op de Veluwe of Limburg.. Dan kan je vast wat hoogtemeters maken.
Afgelopen weekend ook naar Limburg geweest als voorbereiding op de Marmotte, het is toch wel fijn om wat hoogtemeters in je benen te hebben.. Hier in Noord-Holland zijn ze (bijna) niet te vinden..

Als je toch de Mt Ventoux gaat beklimmen moet je wel starten vanuit Bedoin, is toch het mooiste.
2 jaar terug heb ik hem beklommen samen met mijn meisje die tot dan toen nog geen 100 km had gefietst. We zouden eerst vanuit Salt gaan, maar ik dacht laten we maar gewoon voor Bedoin gaan..

Het heeft wat moeite gekost, maar uiteindelijk zijn we samen boven gekomen.. Daar heb ik verteld dat we toch maar niet de makkelijkste kant hadden gedaan.. Even verbazing, maar daarna vooral trots.. Het laatste stuk is trouwens toch hetzelfde :P

[ Voor 25% gewijzigd door M@cer op 13-06-2017 11:22 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:05
Of nét een fractie verder, dan kun je onder Aken in de Eifel fietsen, heb je ook wat langere klimmen om te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 22:11

Lulukai

God's gift to women

Naar aanleiding van goede ervaringen die ik las in deze topicreeks, heb ik mijn eerste racefiets aangeschaft van Canyon, een Endurace AL 5.0. Maandagavond besteld en vrijdag ontvangen. Monteren ging vlot, door een foutje van mijzelf heb ik de zadelpenklem te hard aangespannen waardoor de draad kapot is gegaan. Een weekje later kreeg ik het vervangonderdeel geleverd van Canyon. Reken op ongeveer 1000 euro voor de fiets inclusief pedalen.
Na 200 kilometer inrijden heb ik wel een ratelend geluid als ik op mijn grootste voorblad rij en kleinste tandwiel (grootste verzet) achteraan, dat moet ik nog eens juist afstellen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r3v58BH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9U24WOp.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YdrDe2F.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Lulukai op 13-06-2017 11:38 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 26-09 15:54
Mooie fiets... Er zit waarschijnlijk een grijs draaiapparaatje in de kabel bij je stuur, daarmee kan je je Voorderailleur mee afstellen..

[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 13-06-2017 11:36 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Laatst online: 25-09 22:04
https://www.zijwielrent.nl/klimtraining-op-vlakkehet/
Lulukai schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:29:
Na 200 kilometer inrijden heb ik wel een ratelend geluid als ik op mijn grootste voorblad rij en kleinste tandwiel (grootste verzet) achteraan, dat moet ik nog eens juist afstellen.
Of de trim stand ontdekken ;)

[ Voor 21% gewijzigd door joint_me op 13-06-2017 11:37 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lulukai schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:29:
Naar aanleiding van goede ervaringen die ik las in deze topicreeks, heb ik mijn eerste racefiets aangeschaft van Canyon, een Endurace AL 5.0. Maandagavond besteld en vrijdag ontvangen. Monteren ging vlot, door een foutje van mijzelf heb ik de zadelpenklem te hard aangespannen waardoor de draad kapot is gegaan. Een weekje later kreeg ik het vervangonderdeel geleverd van Canyon.
Leuke fiets :)

Heb je die vervangende zadelklem gratis gekregen van Canyon? Dan vind ik dat echt prima service. Ook bij de alu-modellen wordt namelijk een momentsleutel geleverd, en als je de instructies niet leest en een onderdeel kapot draait doordat je teveel kracht zet, dan is dat volledig eigen risico...maar je zult je les geleerd hebben neem ik aan :P

Een ratel hier en daar na een paar honderd km ligt in de lijn der verwachting. Na een tijdje gaan nieuwe kabels toch wat schuiven. Gewoon even opnieuw afstellen inderdaad of de trimfunctie gebruiken... In de praktijk zul je overigens weinig op 50x11 rijden neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 22:11

Lulukai

God's gift to women

De nieuwe zadelpenklem heb ik gratis gekregen inderdaad. Heb alles met (mijn eigen) momentsleutel gemonteerd, maar de instructies waren niet ondubbelzinnig geformuleerd.
Ga die voorderailleur eens moeten onderzoeken, tot hiervoor had ik nog nooit zelf aan een fiets gewerkt. Het ratelen is enkel wanneer ik 50-11, 50-12 en 50-14 rij, anders niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Lulukai op 13-06-2017 11:45 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich is een ratel bijna niet te vermijden, daarom heeft de voorderailleur een trimfunctie. Daarmee kun je de kooi een klein tikje naar links resp. naar rechts verschuiven, om schuinere kettinglijnen mogelijk te maken.

Als de ketting op het voorblad en de kleinste kransjes tegen de voorderailleur aanloopt, en je kunt met de trimfunctie de kooi niet verder naar buiten zetten, dan moet de kabel van de voorderailleur wat strakker. Dat kun je doen met het busje dat in de kabel zit die uit de linker shifter komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:33
Heb je al geprobeerd om de kabel strakker te draaien met de kabelversteller vooraan?
Het makkelijkste is om dan eerst even naar het kleine blad te schakelen, dan de versteller een paar slagen linksom te draaien, dan weer terugschakelen naar het grote blad, en kijken of de derailleur ver genoeg naar buiten staat.

[ Voor 188% gewijzigd door Sjoewe op 13-06-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 13:58
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:40:
[...]
Dit soort reacties tonen natuurlijk wel direct aan waarom wat ik wat schrijf pertinent onjuist is?
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:11:
[...]
[...]

Dit klopt niet. Met rustig trainen verbeter je je efficiëntie en vetverbranding.
Hier heb je wel gelijk maar je moet het wel in het juiste kader plaatsen.

Mijns inziens is het vrij nutteloos om met een zeer beperkt aantal trainingsuren dat te spenderen aan relaxed touren om je vetbranding bij te schaven waar we trainen voor een afstand van slechts 20km. Door binnen hetzelfde aantal uren je intentiteit enorm op te schroeven verbrand je (naar het schijnt) nog steeds net zo veel vet met nog een lading suikertjes erbij. Je vetbranding zal dan nog steeds efficienter worden met de bonus dat je er iets meer snelheid bij cadeau krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik kom mij maar eens melden als beginnende wielrenner. Ik heb twee weken geleden mijn tweedehands alu Sensa Umbria ingeruild voor een Canyon Aeroad CF SLX 8.0. Ik zal binnenkort eens kijken of ik een mooie foto kan maken. De Umbria is nu de fiets voor woon-werkverkeer en de Aeroad ga ik in het weekend gebruiken. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik alles goed kan onderhouden. Dat heb ik bij de Umbria nauwelijks gedaan, want dat was toch een koopje. Dus als er tips zijn dan hoor ik dat graag.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Haha, van een Sensa Umbria naar een Aeroad, dat is geen vervelende upgrade :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En zeker niet voor een beginnende wielrenner :P

Even iets anders -- ik heb sinds kort een paar mooie witte sokken maar ben een beetje in dubio hoe ik die nu het beste kan wassen. Ze hebben aan de boord een grijs/rode streep (ze zijn van Gripgrap) dus als ik ze bij de witte was gooi, dan heb ik waarschijnlijk een hele hoop roze overhemden. Aan de andere kant gaan witte spullen in de bonte was uiteindelijk altijd een soort vale grijze kleur aannemen.

Je ziet het: een vraag van levensbelang. Hoe gaan jullie met witte sokken om? :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2017 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:44:

Even iets anders -- ik heb sinds kort een paar mooie witte sokken maar ben een beetje in dubio hoe ik die nu het beste kan wassen. Ze hebben aan de boord een grijs/rode streep (ze zijn van Gripgrap) dus als ik ze bij de witte was gooi, dan heb ik waarschijnlijk een hele hoop roze overhemden. Aan de andere kant gaan witte spullen in de bonte was uiteindelijk altijd een soort vale grijze kleur aannemen.

Je ziet het: een vraag van levensbelang. Hoe gaan jullie met witte sokken om? :)
Ik gooi mijn hele wielrenset bij elkaar, zwarte broek, rood/wit shirt, wit met rode sokken. Wel alleen wasmiddel geen wasverzachter, de bonte was gooi ik er dus niet bij omdat er dus geen wasverzachter bij zit ;)

Verder net heerlijk gefietst waarbij ook mij gemiddelde pr record verbeterd heb naar 28.8km/u. Ben ik alleen bijna thuis en ga ik op het eind nog even flink op de pedalen staan en ga ik met 42km/u over het fietspad, komt er vervolgens een andere wielrenner mij voorbij alsof ik stil sta -O-

[ Voor 3% gewijzigd door FabiandJ op 13-06-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Crazy D schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:42:
[...]

Ik merk alleen heuvel op wel een nadeeltje... heuvel af daarintegen B-)

As we speak aan het wachten op een beurtje van de fiets. Als impulsaankoop de stages powermeter er ook op laten zetten :) ben benieuwd!
En.. hoe bevalt je impulsaankoop? Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
zeeg schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:53:
Als ik wil trainen op hartslag(zones), heb ik toch niet perse een apparaat als Garmin Edge nodig?
Dan kan ik net zo goed een hartslagmeter aan mijn telefoon koppelen icm met Strava-app?
Zoiets dus: https://www.hartslagmeter...y-217775/wahoo-tickr.html

Hebben jullie daar ervaringen mee? Advies, tips?
Ik heb wahoo sensoren voor: cadans, snelheid (gekocht als set en achteraf eigenlijk niet heel zinvol behalve om dus je cadans eens te meten en voor snelheid stabieler dan gps die op strava wel eens uitschieters geeft) en hartslag en die werken allemaal op Bluetooth met Android/ios. Er zijn ook fietscomputers zoals de cateye padrone smart + waarbij er een app op de telefoon draait die de gegevens dan doorstuurt naar de fietscomputer. Met die combinatie van sensoren en Android was mijn ervaring dat de verbinding wel eens wegviel hoewel het met ios stabieler lijkt te werken. Wat ik wel handig vind is dat het niet nog een apparaat is dat moet worden opgeladen want het werkt allemaal op cr232 batterijtjes. Voor route navigatie gebruik ik mijn telefoon wel en dat evt met powerbank.

De wahoo sensoren werken ook met ant+ wat met apparaten die enkel dat gebruiken handig kan zijn. Zo werken de ze ook icm mijn Garmin vivoactive hr die ik onlangs heb gekocht (met sporten korting sparen bij menzis verdient dat zich wel terug :) )
Je kan dus prima eens beginnen met zo'n hartslagmeter icm je telefoon en later evt een fietscomputer of sport/gps horloge.
Met strava zal je volgens mij premium nodig hebben om andere gegevens te kunnen zien op je telefoon. Met verschillende apps zoals die van wahoo is die beperking er niet en kan je wel exporteren naar strava.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 16:17

Crazy D

I think we should take a look.

Reynouts schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:39:
En.. hoe bevalt je impulsaankoop? Ben benieuwd!
Oh ja had niet meer gereageerd.

Als het goed is past ie morgen wel... :X Mijn achterrem zit onderaan m'n fiets (is blijkbaar volgens sommige metingen meer Aero, en met mijn goddelijk strakke lichaam moet ik snelheidsverbeteringen echt op dat niveau gaan zoeken he 8) ).

Dus ze kwamen erachter dat nadat de boel bevestigd was, hij tegen de rem aan kwam en als je niet rond kunt trappen is het nut van trappers sowieso, en een powermeter in het bijzonder, wel weg 8)7 Er is ondertussen een nieuwe remhoef binnen (heet dat zo?) maar heb nog geen tijd gehad langs te gaan, dat ga ik morgen doen. Dus morgenavond weet ik hoe gênant weinig watts ik nou eigenlijk trap :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
FabiandJ schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:41:
[...]
Verder net heerlijk gefietst waarbij ook mij gemiddelde pr record verbeterd heb naar 28.8km/u. Ben ik alleen bijna thuis en ga ik op het eind nog even flink op de pedalen staan en ga ik met 42km/u over het fietspad, komt er vervolgens een andere wielrenner mij voorbij alsof ik stil sta -O-
Er gaat altijd iemand sneller! Leer ermee leven :>
ook weleens dames wielrenners, beter bekend als "gechicked worden"

[ Voor 8% gewijzigd door joint_me op 14-06-2017 09:26 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
joint_me schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:25:
[...]

Er gaat altijd iemand sneller! Leer ermee leven :>
ook weleens dames wielrenners, beter bekend als "gechicked worden"
Doe ik ook wel hoor, was iemand die lid is van de wielrenvereniging hier in de stad dus die heeft flink wat meer trainingsuren dan mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:44:

Ik heb die ook, vorig jaar al een setje die ik met de rest van mijn kleren heb gewassen, die waren aan het einde van het seizoen wel grijzig. Nu heb ik laatst weer een aantal paar gekocht (zowel short als medium cut) en die gewoon bij de was gegooid. Mijn vriendin heeft ze (op mijn verzoek) gewoon met de witte was mee gedaan :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37
Omdat ik inmiddels al weer bijna 10k km met m'n Trek Emonda heb gefietst, tijd voor n+1.
Frame :

Afbeeldingslocatie: http://dl.a2000.nu/gallery/d/26157-2/0+_1_.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.a2000.nu/gallery/d/26161-2/0.jpg

Sram CX1 groep erop en wielen ga ik eens kijken wat wheeltec kan aanbieden.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
N+1 is altijd goed :)

Leuk frame, ook volledig modern met thru axle en direct mount zie ik. Maar wat voor een is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Dacht al zo iets. Hoe is de kwaliteit? Afwerking en de lak enzo? Frame is mooi geprijsd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:03
DDX schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:27:
Omdat ik inmiddels al weer bijna 10k km met m'n Trek Emonda heb gefietst, tijd voor n+1.
Frame :

[afbeelding]

[afbeelding]

Sram CX1 groep erop en wielen ga ik eens kijken wat wheeltec kan aanbieden.
Strak frame, mooie kleur!
Ben benieuwd naar kwaliteit en afwerking inderdaad.

Ik ben op zoek naar een fiets voor mijn vriendin. Wat is een redelijke prijs voor een tweedehands alu fiets met shimano 105 10-speed? Gaat om deze fiets: http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 10:39

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Stufferdt schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:40:
[...]

Strak frame, mooie kleur!
Ben benieuwd naar kwaliteit en afwerking inderdaad.

Ik ben op zoek naar een fiets voor mijn vriendin. Wat is een redelijke prijs voor een tweedehands alu fiets met shimano 105 10-speed? Gaat om deze fiets: http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
€350 ongeveer(?) fiets is minimaal 7 jaar oud maar dat hoeft niet zoveel uit te maken. Ik denk echter wel dat de fiets voor €400+ weg gaat.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
DDX schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:27:
Oh nice, kan je in dit frame ook 650B (gravel+) MTB wielen voeren met die ongelijke chainstays?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Tjebakka schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 17:12:
[...]

€350 ongeveer(?) fiets is minimaal 7 jaar oud maar dat hoeft niet zoveel uit te maken. Ik denk echter wel dat de fiets voor €400+ weg gaat.
Dat is toch nog meer dan ik had verwacht. Zit nog best wat waarde in een fiets die toch ql wat jaartjes oud is.

De verkoper woont praktisch om de hoek, dus probeer zo snel mogelijk een afspraak te maken voor een bezichtiging. Hopelijk kan ik 'm dan voor een mooie prijs overnemen.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Crazy D schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:44:
Als het goed is past ie morgen wel... :X Mijn achterrem zit onderaan m'n fiets (is blijkbaar volgens sommige metingen meer Aero, en met mijn goddelijk strakke lichaam moet ik snelheidsverbeteringen echt op dat niveau gaan zoeken he 8) ).
Uh, nou, niet dus.... verkeerde rem geleverd waardoor ie nog steeds er tegenaan komt... 12Fail :'( Nou ja, als t nog ff duurt is het geen impulsaankoop meer maar gewoon een kadootje voor m'n verjaardag :*) Gelukkig niet specifiek in training voor een bepaald doel, was alleen mentaal wel toe aan een nieuwe blokje stats op m'n Garmin :9~ dat moet nog maar even wachten dus.

Wel met nieuwe schoenen thuis gekomen want de S-Works die ik heb zitten toch iets te strak. Heb nu Northwave Scorpius 2 Plus. Iets minder stijf (al kan dat ook zo voelen omdat ik iets meer bewegingsvrijheid heb in de schoen) maar deze zit best een stuk ruimer. Nog even spelen met de plaatjes, maar het voelt fijner dan de S-Works.
Dus voor de mensen die wat bredere voeten hebben wellicht nog een merk om naar te kijken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 23:00:
Ik zie Ultegra 6600 (of oudere) shifters; dus nieuwer dan 2008 zal-ie niet zijn.
Late update, maarrr: 2009/2010, volgens Sensa zelf :) https://www.facebook.com/...%7B%22tn%22%3A%22R3%22%7D

Ondertussen heb ik dit jaar alweer ruim 1507 km gefietst (jeuj) is het gekraak in/onder 't zadel weer terug (boeh) en krijg ik binnenkort de kans om wat bergen te gaan bedwingen, leisurely. So far so good :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
N+1
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1zd2d0p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/9gvslc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/mx20qp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1hwent.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ojgg9v.jpg

Heb 'm uiteindelijk voor 280 gekocht. Hij is goed onderhouden en de verkoper was best wel een liefhebber. Zoon kreeg groeispurten en fiets was dus te klein.

Er viel me alleen iets op toen ik thuis kwam. De cassette is een 9-speed. Maar de groep is mijn inziens een 105 5600, wat 10-speed is toch? Is de achterderrie nu dus wat strakker afgesteld dan bij een 10s cassette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40
Ik durf je niet te vertellen wat voor groep het is, maar kan je wel vertellen dat het geen 10-speed groep is als die cassette echt 9-speed is en alles soepel werkt. Tenzij je ergens in de kabel een shiftmate oid kan vinden die de cable pull corrigeert. 10-speed shimano shifters zijn namelijk vziw incompatible met 10 speed.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 21:28
Aan de shifters, achterderaileur en crank te zien is het een 10speed groep.
Als de cassette dan 9speed is dan schakelt dat niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Met een 9s cassette op een 10s derailleur kom je nog wel weg, maar je kan er ook gewoon een 10s cassette op zetten hoor. Een 10 speed cassette is namelijk smaller dan een 9 speed cassette, dus je moet er dan zelfs wel een extra 1mm vulring achter zetten om het goed te laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Zouden het dan wellicht 9-speed shifters kunnen zijn met een 10-speed derailleur? Want 10 speed shifters op een 9-speed derailleur zou je toch moeten merken aan de slechte schakelprestaties op iig 2 tandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Laatst online: 22:37
roda_djavulen schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:57:
Dacht al zo iets. Hoe is de kwaliteit? Afwerking en de lak enzo? Frame is mooi geprijsd :)
Afwerking ga ik merken met de tijd, fame is nu opgestuurd vanuit China.
Sjoewe schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 17:27:
[...]

Oh nice, kan je in dit frame ook 650B (gravel+) MTB wielen voeren met die ongelijke chainstays?
volgens specs 700x40c en 27.5x2.1"
650b is zelfde als 27.5" toch ?

Moet nog even kijken welke wielen/banden ik erin ga zetten.
Ik heb wheeltec gemailed voor info en heb pdfjes gehad met allemaal opties.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
DDX schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:29:
650b is zelfde als 27.5" toch ?
Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 11:12
Over vier weekjes willen we twee weekjes richting de heuvels/bergen. We zitten te denken aan Ardennen/Luxemburg/Eiffel. We willen beetje in de buurt blijven omdat mijn vrouw in verwachting is, maar willen wel graag het vakantiegevoel even meekrijgen dit jaar, en dat lukt ons toch beter in het buitenland.

Nu weet ik dat er in dit topic genoeg ervaring is met campings in deze regio's, maar wat zijn jullie echte aanraders voor een campingvakantie in één van deze regio's waar ik lekker kan fietsen, maar ook nog wel wat (niet actiefs) te doen is voor (een in verwachting zijnde) vrouw en aanstaand opa en oma :).

P.s. om eventueel offtopic gaan te voorkomen, mag het uiteraard ook via DM. Alvast bedankt _/-\o_

Daarnaast ben ik helemaal happy met de nieuwste uitvinding. Ik woon in Utrecht en ben erachter gekomen dat er bij mij in de wijk een fietsvereniging actief is die eigenlijk geen vereniging is. Elke woensdag en zondag wordt er verzameld op een vast punt en iedereen die mee wil fietsen is van harte welkom. Zonder dat ook maar een lidmaatschap nodig is.

Er zijn wegkapiteinen die de beginners op sleeptouw nemen en er worden verschillende groepen gevormd voor de verschillende snelheden. Om zo elke week lekker met een groepje van 6 tot 12 man een rondje te kunnen doen maakt het fietsen toch weer dubbel zo leuk. Dat gaat nog vele leuke kilometers geven in de toekomst!

[ Voor 41% gewijzigd door Jwlb op 16-06-2017 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspergeerts
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-09 08:41
Jwlb schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 07:45:
Over vier weekjes willen we twee weekjes richting de heuvels/bergen. We zitten te denken aan Ardennen/Luxemburg/Eiffel. We willen beetje in de buurt blijven omdat mijn vrouw in verwachting is, maar willen wel graag het vakantiegevoel even meekrijgen dit jaar, en dat lukt ons toch beter in het buitenland.

Nu weet ik dat er in dit topic genoeg ervaring is met campings in deze regio's, maar wat zijn jullie echte aanraders voor een campingvakantie in één van deze regio's waar ik lekker kan fietsen, maar ook nog wel wat (niet actiefs) te doen is voor (een in verwachting zijnde) vrouw en aanstaand opa en oma :).
...
Leuk! Ik ga 29 juli voor 2 weken naar Diekirch in Luxemburg. Wij gaan met 2 kleine kids (<2jr) dus we wilden ook niet zo ver rijden, maar er toch wel even uit.

Ik heb nog niet zo goed gekeken naar de mogelijkheden maar volgens de Strava Global Heatmaps wordt er in de omgeving genoeg gefietst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:06
Jwlb schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 07:45:
La Roche-en-Ardenne is denk ik een prima optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-09 08:21
Nadeel van die regio is dat het wel enorm kan plenzen.

Ik heb ook een keer de fout gemaakt daar te gaan zitten omdat mijn vrouw zwanger was (of eigenlijk net bevallen van nr 2). Na welgeteld 12 uur hebben we besloten dat 't m niet ging worden. Het was 12 graden en de voorspelling voor de komende 10 dagen als ongeveer dezelfde temperatuur met niets dan regen. Onze biezen gepakt en naar Zuid-Frankrijk gereden. Heerlijke vakantie gehad aldaar.

Dagje rijden ben je zo weer vergeten. Ziekenhuizen vind je overal.

[ Voor 85% gewijzigd door havana op 16-06-2017 11:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 11:12
havana schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:19:
Nadeel van die regio is dat het wel enorm kan plenzen.

Ik heb ook een keer de fout gemaakt daar te gaan zitten omdat mijn vrouw zwanger was (of eigenlijk net bevallen van nr 2). Na welgeteld 12 uur hebben we besloten dat 't m niet ging worden. Het was 12 graden en de voorspelling voor de komende 10 dagen als ongeveer dezelfde temperatuur met niets dan regen. Onze biezen gepakt en naar Zuid-Frankrijk gereden. Heerlijke vakantie gehad aldaar.

Dagje rijden ben je zo weer vergeten. Ziekenhuizen vind je overal.
Dat is ook zo! Dat is ook wel iets waar we rekening mee houden. Mooi weer willen we natuurlijk ook hebben.

Als de voorspellingen dus slecht zijn zullen we zeker ook wat verder door rijden tot de zon wel schijnt. Maar als er twee goede weken zijn voorspelt is het wel zo lekker ook. We gaan altijd op de bonnefooi, dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
oh crap.. jaartje niet gefietst op de race, maar op de mtb rondgereden.

Van het weekend de racefiets weer helemaal in orde gemaakt, nieuwe bandjes, nieuwe cassette en nieuwe ketting. Voor me gevoel lekker gefietst, conditie is ook prima, maar kwam totaal niet meer in de buurt van de snelheden die ik vorige jaar reed. Logisch op zich. Toch weer net effe een andere zithouding dan op de MTB.

Werk aan de winkel! Wil wat leuke tochtjes gaan rijden komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Vertrek zondag naar Frankrijk, eerst een weekje bij het meer van Annecy en daarna nog een weekje in de Ardeche. Fietsje mee, ben niet echt een klimgeit (understatement), maar goed je moet toch wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwachten jullie dat straks de prijs van de Ultegra 6800 omlaag gaat (uitverkoop) omdat de nieuwe serie eraan komt? Ik ben op zoek naar een nieuwe set dus vandaar. Of is de aankomende 8000 serie dusdanig verbeterd dat ik beter daarvoor kan gaan? Voor m'n gevoel zijn de verbeteringen marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Sjoewe schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:12:
Vertrek zondag naar Frankrijk, eerst een weekje bij het meer van Annecy en daarna nog een weekje in de Ardeche. Fietsje mee, ben niet echt een klimgeit (understatement), maar goed je moet toch wat.
Ik zat vorige week in de ardeche, dat kun je je klim skills aardig ophalen. De klimmetjes zijn niet heel lang maar kunnen wel flink stijl zijn. Veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
Noxa schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:26:
[...]

Ik zat vorige week in de ardeche, dat kun je je klim skills aardig ophalen. De klimmetjes zijn niet heel lang maar kunnen wel flink stijl zijn. Veel plezier!
De Vogezen zijn op 6 uur rijden, daar kan je leuk klimmen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 10:39

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

joint_me schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:39:
[...]

De Vogezen zijn op 6 uur rijden, daar kan je leuk klimmen.
Kun je mooi fietsen bij de Ballons :) zeker weten! Maar ook kans op slecht weer. Ach. Dat heb je in NL ook :P

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 21:38

Peetman

Tjah....

Vandaag m'n stuurlint weer eens vervangen. Het goedkope lint van Xtreme (Rose) was na vrij weinig kilometers al goed aan het slijten. Dit keer ook voor een kleur gekozen die leuk bij de oranje streep op het frame past.

Van:
Fiets zwart stuurlint

Naar:
Oranje stuurlint

Stuurlint zelf ben ik niet zo over te spreken. Het is Fizik Performance lint, vrij dik en asymmetrisch (een rand met gaatjes en een rand is glad. Nadeel is dat ik de doppen er nauwelijks goed in kreeg en als je bij de handvaten de wikkelrichting wil omdraaien ziet het er niet uit omdat je dan de andere rand van het stuurlint ineens ziet.. Volgende keer weer dunner lint en gewoon symmetrisch.
Voelt wel prettig aan en hopelijk is de duurzaamheid ook beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-09 08:21
Ik ga fietsen en ik neem mee.....

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 00:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

havana schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:24:
Lekker weertje ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op die tijd sowieso een Voor- en achterlicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 21:38

Peetman

Tjah....

Toen ik de foto plaatste dacht ik al: ik had dat tasje er even af moeten halen :) . Hij is inderdaad wat aan de grote kant, maar aangezien het nog prima is wil ik het nog niet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Peetman schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 08:33:
Toen ik de foto plaatste dacht ik al: ik had dat tasje er even af moeten halen :) . Hij is inderdaad wat aan de grote kant, maar aangezien het nog prima is wil ik het nog niet vervangen.
Tasje? Waar dan? :P Als je mij ziet rijden zul je wel denken dat ik een verhuisservice begonnen ben... Tas op t frame waar m'n iPhone plus model gewoon inpast (en sleutels, portemonnee, en 2 snelle jelles...) en een rugtas met 3 liter water en genoeg ruimte om nog een compleet 3 gangen menu in mee te nemen :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Crazy D schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:32:
[...]

Tasje? Waar dan? :P Als je mij ziet rijden zul je wel denken dat ik een verhuisservice begonnen ben... Tas op t frame waar m'n iPhone plus model gewoon inpast (en sleutels, portemonnee, en 2 snelle jelles...) en een rugtas met 3 liter water en genoeg ruimte om nog een compleet 3 gangen menu in mee te nemen :X
Jemig, je mist alleen nog een slaapzak :o
Op 3 liter water kan je toch wel 100km vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zo, de zoektocht naar een nieuwe racefiets is begonnen :p
Net mezelf even goed opgemeten. 1m96 met binnenbeenlengte van 89-90cm. Dan kom ik dus op een frame-maat van 60-61 uit. Voor de vergelijking: ik fiets nu op een 64cm frame :+

Ik ga marktplaats maar eens in de gaten houden, Maarja iets met bomen en bos :p

En als ik wen nieuwe fiets heb ga ik dit keer wel een bike-fitting doen. Dan weet ik tenminste zeker dat ik goed op mijn fiets zit :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04
Ik zou eerst een fitting doen en met die gegevens een nieuwe fiets kopen. Daarna wellicht nog een afstelrondje met je nieuwe fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Stufferdt schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:46:
Jemig, je mist alleen nog een slaapzak :o
Op 3 liter water kan je toch wel 100km vooruit.
Yup. Afhankelijk van t weer meer of minder, drink als t warm is makkelijk 3/4 liter per uur en ik heb geen zin om afhankelijk te zijn van een plek om water te tappen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 21:20

sapphire

Die-hard pruts0r

havana schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:24:
Goed humeur, sarcasme laat ik thuis ivm. gewicht :+

Gisteren lekker ritje gemaakt uit werk gelijk door. Viel me op dat er echt amper wielrenners waren ondanks de vrij populaire wegen die ik reed :? Schijnbaar was iedereen verwend geraakt met het mooie weer van de afgelopen tijd :?
72km en denk nog geen 20 racers gezien! Wel mensen in wat verdacht veel leek op winterkleding, serieus gewoon lang-lang met 17 graden en zon. Nou fiets ik nooit koud gekleed maar dit sloeg alles.

Vaders appte net, hij had een lekke band onderweg in the middle of nowhere en was z'n zadeltasje met binnenband vergeten :X Is hij maar de kortste weg terug gefietst met een lekke band. Morgen maar eens kijken, begreep dat z'n velg nog heel was en hij vond de buitenband ook nog wel OK....ben benieuwd.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
wibblemoo schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:32:
Ik zou eerst een fitting doen en met die gegevens een nieuwe fiets kopen. Daarna wellicht nog een afstelrondje met je nieuwe fiets.
+1, dit is de beste volgorde. Eerst een meting doen en aan de hand daarvan een fiets kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Laatst online: 12:33
Gisteren op bezoek geweest bij Canyon in koblenz. Mooie showroom en je krijgt uitgebreid de tijd op fietsen te testen. Weliswaar alleen op het parkeerterrein, maar toch. Ze hebben genoeg fietsen staan in verschillende uitvoeringen om te passen, dat is bij een lokale fietsenmaker wel anders.

Ben 2.5 jaar geleden gaan fietsen en heb toen een 2e hands carbon fiets via marktplaats gekocht. Ben er op zich nog wel tevreden over, maar ben wel aan het kijken voor wat nieuws. Heb mijn oog laten vallen op de Canyon endurace cf slx disc met ultegra en eventueel di2. Was onder de indruk van de fiets: voelt veel directer dan mijn huidige fiets, schakelt geweldig, lekker licht, super afwerking.

Het is een flinke uitgave, maar wel iets waar je veel jaren mee vooruit kan. Enige probleem, ik val precies tussen een L en een XL in. Op beide maten gereden en denk dat de L beter voor mij is. Over 3 weken heb ik een bike fit op de planning staan en zal dan ook met de sportarts die die meting doet eens overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je tussen twee maten invalt, de kleinste nemen.

Verder heeft nog nooit iemand een betere beslissing genomen doordat hij de fiets kon uitproberen in het steegje achter de fietsenboer.

Gewoon kopen wat je een goede fiets vindt in de kleinste maat die voor jou acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

sapphire schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:34:
Gisteren lekker ritje gemaakt uit werk gelijk door. Viel me op dat er echt amper wielrenners waren ondanks de vrij populaire wegen die ik reed :? Schijnbaar was iedereen verwend geraakt met het mooie weer van de afgelopen tijd :?
Twijfelde gister maar moest nog werken en zoooo lekker weer was het nou ook weer niet... Ik zou met arm en beenstukken de deur uit zijn gegaan. Rond de 17 vind ik als je uit de winter komt lekker, maar met het warme weer van de laatste tijd is 17 mij te fris... :)
Morgen weer een eindje toeren, tenzij de vrouw vind dat het beter is om samen te gaan, dan wordt het een kort stukje... anders naar Hoek van Holland of richting Zandvoort, afhankelijk van de wind.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-09 14:00
Dag fietsende tweakers,

Na een paar jaren in het stof en wat kilotjes erbij begint het nu toch echt weer te kriebelen. Vorig jaar heb ik een Bianchi Impulso op de kop kunnen tikken met een campa mix voor een heel heel aannemelijk prijsje. Alleen door tijdsgebrek nog amper op kunnen rijden. Nu gebruik ik de fiets vooral functioneel om van A naar B en weer terug te kunnen in plaats van het OV, wat maximaal 20 km is. Ik merk dat ik het hard rijden zeker nog niet verleerd ben (periode 2012/13 in de zomerperioden ongeveer 70~ km, 5-6 dagen in de week). Nu hoor ik graag jullie tips hoe ik weer een beetje in vorm kan komen. Qua materiaal zit ik in orde: fiets, meer dan genoeg kleding en vorige week Sidi Wire schoentjes kunnen kopen voor een erg leuke prijs. Alleen krijg ik mijn Cateye cadans/kilometerteller niet goed afgesteld. Ik vrees dat de sensor verschoven is en dit niet meer correct gemeten wordt. Ook probeer ik met Strava mijn 'voortgang' in de gaten te houden, alleen schiet de app telkens op pauze zonder reden (?). Ook rijd ik met slicks (vittoria zaffiro slick pro's) en ik vraag me af hoe veilig en rendabel het is met wat natter weer. Mochten jullie nog meer aanvullingen hebben hoor ik het graag, ik zal van de week wat kiekjes maken zodat ik deze met jullie kan delen :)

Edit: Ohja, nog een vraag: Ik heb een heel rare tik bij elke trap. Dit is toch wel een zorgwekkend ding voor mij aan het worden. Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door Reeker op 17-06-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de tik heb ik helaas ervaring. Het kan overal vandaan komen maar de tik die ik had bij het aanzetten kwam uit de crank. Daar zat een scheur in het stuk met de schroefdraad. Uiteindelijk moest de hele crank vervangen worden. Ik heb ervaren dat het erg lastig is om te lokaliseren waar geluidjes vandaan komen op een racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Ja precies, ik heb mijn schroefdraad vorig jaar door vermoeidheid er scheef in gedraaid. Het is nu gemaakt met locktight(?) en het 'werkt'. Vervangen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reeker schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:46:
Ja precies, ik heb mijn schroefdraad vorig jaar door vermoeidheid er scheef in gedraaid. Het is nu gemaakt met locktight(?) en het 'werkt'. Vervangen dus?
Ik ben geen fietsenmaker, weet het dus niet. Bij mij kwam de bout er steeds langzaam uit. Ik vertrouwde het niet niet meer en vond het een mooie reden om de groepset ipv een combi van Veloce/FSA onderdelen helemaal Veloce te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:51:
[...]

Ik ben geen fietsenmaker, weet het dus niet. Bij mij kwam de bout er steeds langzaam uit. Ik vertrouwde het niet niet meer en vond het een mooie reden om de groepset ipv een combi van Veloce/FSA onderdelen helemaal Veloce te maken.
Alright. Ga ik hetzelfde doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 21:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Crazy D schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:28:
[...]

Twijfelde gister maar moest nog werken en zoooo lekker weer was het nou ook weer niet... Ik zou met arm en beenstukken de deur uit zijn gegaan. Rond de 17 vind ik als je uit de winter komt lekker, maar met het warme weer van de laatste tijd is 17 mij te fris... :)
Morgen weer een eindje toeren, tenzij de vrouw vind dat het beter is om samen te gaan, dan wordt het een kort stukje... anders naar Hoek van Holland of richting Zandvoort, afhankelijk van de wind.
Ik zeg ook niet dat het zoooo lekker was maar we zitten midden in 'het seizoen' en het was een prima dag. Zonnetje scheen, het was droog en beetje wind en daarom zeg ik ' zijn we verwend met het mooie weer van afgelopen tijd'. Overigens is 17 graden met zon deze tijd van het jaar een stuk warmer dan net na de winter, iets met kracht van de zon.

Vond het echt frapant dat er zo weinig racerts rond reden :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
Loctite is een beetje ducktape voor schroeven zeg maar :+

http://www.loctite.nl

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
mhr-zip schreef op zondag 18 juni 2017 @ 08:50:
[...]

Loctite is een beetje ducktape voor schroeven zeg maar :+

http://www.loctite.nl
Haha als ik die quotes op de website lees geloof ik dat het wel sterk genoeg is voor m'n crank :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Foto van de "nieuwe" fiets :) . Ik zit nog te twijfelen of ik het zadeltasje gewoon helemaal eraf laat. Het reservespul past gewoon in de achterzak.

Afbeeldingslocatie: https://www.upload.ee/image/7136327/Aeroad.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:18
Brammel schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:45:
Gisteren op bezoek geweest bij Canyon in koblenz. Mooie showroom en je krijgt uitgebreid de tijd op fietsen te testen. Weliswaar alleen op het parkeerterrein, maar toch. Ze hebben genoeg fietsen staan in verschillende uitvoeringen om te passen, dat is bij een lokale fietsenmaker wel anders.

Ben 2.5 jaar geleden gaan fietsen en heb toen een 2e hands carbon fiets via marktplaats gekocht. Ben er op zich nog wel tevreden over, maar ben wel aan het kijken voor wat nieuws. Heb mijn oog laten vallen op de Canyon endurace cf slx disc met ultegra en eventueel di2. Was onder de indruk van de fiets: voelt veel directer dan mijn huidige fiets, schakelt geweldig, lekker licht, super afwerking.

Het is een flinke uitgave, maar wel iets waar je veel jaren mee vooruit kan. Enige probleem, ik val precies tussen een L en een XL in. Op beide maten gereden en denk dat de L beter voor mij is. Over 3 weken heb ik een bike fit op de planning staan en zal dan ook met de sportarts die die meting doet eens overleggen.
Ik ben van plan om binnenkort ook die kant op te rijden. Heb je ook op de Ultimate gezeten? Zo ja, wat is je belangrijkste reden om te kiezen voor de Endurace?

Zelf twijfel ik erg tussen de twee. Rijd graag korte intensieve rondjes van 1/1,5 uur maar heb ook dan al regelmatig last van "kwaaltjes" (pijn in onderrug / tinteling in de handen) dus extra comfort​ spreekt me wel aan, vooral voor die keren dat ik eens wat langer wil fietsen. Maar dat kan ook aan mijn huidige alu fiets liggen, die zal niet goed afgesteld staan denk ik.

Binnenkort een keer een bike-fitting plannen en dan op basis daarvan maar een goede beslissing maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Ezio schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:06:
Foto van de "nieuwe" fiets :) . Ik zit nog te twijfelen of ik het zadeltasje gewoon helemaal eraf laat. Het reservespul past gewoon in de achterzak.

[afbeelding]
Prachtige fiets, jaloers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammel
  • Laatst online: 12:33
Sharkware schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:52:
[...]

Ik ben van plan om binnenkort ook die kant op te rijden. Heb je ook op de Ultimate gezeten? Zo ja, wat is je belangrijkste reden om te kiezen voor de Endurace?

Zelf twijfel ik erg tussen de twee. Rijd graag korte intensieve rondjes van 1/1,5 uur maar heb ook dan al regelmatig last van "kwaaltjes" (pijn in onderrug / tinteling in de handen) dus extra comfort​ spreekt me wel aan, vooral voor die keren dat ik eens wat langer wil fietsen. Maar dat kan ook aan mijn huidige alu fiets liggen, die zal niet goed afgesteld staan denk ik.

Binnenkort een keer een bike-fitting plannen en dan op basis daarvan maar een goede beslissing maken.
Ja, ook even op de ultimate gezeten. Belangrijkste reden voor mij om voor de endurance te gaan is dat ik niet zo lenig ben (kom bij lange na niet met mijn handen bij mijn tenen). Ook ik vind het tof om korte intensieve rondjes van 1/1.5 uur door de week te doen. Daarnaast vaak een wat langere rit in het weekend. Het is ook niet zo dat je bij de endurance enorm rechtop zit als op een stadsfiets, het blijft gewoon een race fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Ezio schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:06:

[afbeelding]
Schitterende fiets, ik houd van rode racefietsen! Als je met het zadel tasje die unit aan je frame bedoelt dan ben je het aan je nieuwe fiets verplicht om het er af te halen. Wat mij betreft staat dat als een vlag op een modderschuit.
Pagina: 1 ... 36 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.