Dat is een Elite aero bidonNoxa schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:21:
[...]
Schitterende fiets, ik houd van rode racefietsen! Als je met het zadel tasje die unit aan je frame bedoelt dan ben je het aan je nieuwe fiets verplicht om het er af te halen. Wat mij betreft staat dat als een vlag op een modderschuit.
Werkelijk?
Ik hoopte dat het bij de plant in de achtergrond hoorde....

Laten we het er maar op houden dat fietsen gefotografeerd dienen te worden zonder bidons.
Overigens +1 voor de rode machine!
Ik had de foto ook zonder bidon dus dat heb ik even gewijzigd
. De bidon is wat mij betreft een noodzakelijk kwaad.
Had een fietsmaat van mij pas ook, bij hem kwam het door de energie bespaar stand in Android...Reeker schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:33:
...
Ook probeer ik met Strava mijn 'voortgang' in de gaten te houden, alleen schiet de app telkens op pauze zonder reden (?).
...
Ik sta op het punt een Merckx Blockhaus 67 te kopen als beginnersfiets, iemand ervarign/mening over deze bike? Thanks!
[ Voor 8% gewijzigd door sQuare8 op 19-06-2017 06:37 ]
Uit nieuwsgierigheid. Waarom ben je bij deze fiets uitgekomen? Voor minder geld heb je volgens mij wel betere fietsen (maar dan moet je het niet erg vinden om een 13 in een dozijn fiets te rijden).sQuare8 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 06:37:
Ik sta op het punt een Merckx Blockhaus 67 te kopen als beginnersfiets, iemand ervarign/mening over deze bike? Thanks!
Ik was opzoek naar een startersfiets (2dehands), en deze stond te koop binnen budget en in de buurt. De prijs leek overgens ongeveer dezelfde als een trek 2.3, ridley orion etc welke gelijkaardige fietsen lijken.wisselwerking schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:15:
[...]
Uit nieuwsgierigheid. Waarom ben je bij deze fiets uitgekomen? Voor minder geld heb je volgens mij wel betere fietsen (maar dan moet je het niet erg vinden om een 13 in een dozijn fiets te rijden).
Mij stoort het helemaal niet om met een 13 in een dozijn fiets te rijden
[ Voor 3% gewijzigd door sQuare8 op 19-06-2017 09:37 ]
Ik heb de trim stand ontdekt, en zo verschuift mijn voorderailleur zodat ik geen geratel meer hoor. Maar dat werkt enkel zolang ik mijn versnelling indruk, zodra ik loslaat begint het geratel terug. Is dit normaal, of moet ik aanpassingen doen zodat de voorderailleur blijft staan op de trimstand?
.
Verwijderd
Nee, de voorderailleur staat dan al in de trimstand. Met nogmaals doorduwen kun je de kooi handmatig nog wat verder duwen (het blijft gewoon een analoog systeem), maar dat is geen 'stand' en de voorderailleur zal dan weer terugspringen zodra je de shifter loslaat.
De oplossing blijft dus: gewoon even aan de stelbus in de shifterkabel draaien totdat het geratel verdwijnt. Als ik het zo hoor komt de ketting tegen de buitenkant van de kooi aan, dus staat de kabel onvoldoende strak; een bekend fenomeen bij nieuwe fietsen. In de tijdsperiode tussen de afstelling in de fabriek en het moment dat jij thuis kilometers gaat maken verloopt de afstelling meestal weer een beetje, doordat nieuwe kabels altijd wat oprekken. Als je hem nu weer goed afstelt zal hij waarschijnlijk niet meer verlopen.
De oplossing blijft dus: gewoon even aan de stelbus in de shifterkabel draaien totdat het geratel verdwijnt. Als ik het zo hoor komt de ketting tegen de buitenkant van de kooi aan, dus staat de kabel onvoldoende strak; een bekend fenomeen bij nieuwe fietsen. In de tijdsperiode tussen de afstelling in de fabriek en het moment dat jij thuis kilometers gaat maken verloopt de afstelling meestal weer een beetje, doordat nieuwe kabels altijd wat oprekken. Als je hem nu weer goed afstelt zal hij waarschijnlijk niet meer verlopen.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 09:40 ]
@wezep , @JorisM
mijn doel is niet om eerste met fietsen te worden hoor
Maar vooral niet meer achteraan eindigen met het fietsonderdeel.
Om voorin te eindigen snap ik dat je ook minimaal de effort van voorin erin moet stoppen (want over fietstalent beschik ik niet)
@Ceaser ,
Ben ik met je eens, doel is immers 'maar' 20km.
Dus heb zelf ook liever iets intensiever.
Dat was eigenlijk ook mijn vraag, hoe kan ik met 1-2 uur in de week mezelf verbeteren op de 20km.
Dat ik voor de beste resultaten bv 6+ uur moet fietsen snap ik, maar is niet gewenst nu.
Andere sporten kosten immers ook 8+ uur in de week en het tijdsbudget sport is een keer op
Terugkoppeling deze week:
1 keer wezen fietsen! (Ok het begin is er dus
)
~15km gefietst in 31min met gem cadans 90 en hs 155 (kom dus vooral kracht tekort?).
Had de heenweg wind mee en dus terug wind tegen.
Op 3/4e van de rit mijn zadel hoger gezet, dat lijkt een stuk fijner.
Ik had altijd begrepen dat je been niet helemaal moest strekken, maar misschien had ik dat in het extreme doorgetrokken en enkele cm voor gestrekt ingesteld.
Die paar km terug was te kort om het echt te beoordelen, maar ik leek makkelijker rond te kunnen trappen.
Wou dat al eerder doen, maar was het steeds vergeten.
Doel deze week: 2x dit rondje fietsen.
Stretch goal: het rondje uitbreiden tot 20+km. (want dit rondje is eigenlijk net te kort)
Gisteren nog een wielrenner kunnen helpen die helaas een auto gekopt had
Er waren al mensen die zich om de man bekommerden, dus ben ik maar naar de fiets gelopen (carbon frame volledig in 2 stukken gebroken halverwege stuurbuis&zitbuis) en zn navigatie + zadeltas eraf gehaald en uiteindelijk ID bewijs gevonden en dit aan politie gegeven.
Zodat hij dat iig niet kwijt zal raken.
Overigens had hij in de buurt van zn zadeltasje nog een Garmin apparaat, rechthoekig kastje van ~10bij5cm wat kan dat geweest zijn?
Soort achterlicht?
Om voorin te eindigen snap ik dat je ook minimaal de effort van voorin erin moet stoppen (want over fietstalent beschik ik niet)
@Ceaser ,
Dat was eigenlijk ook mijn vraag, hoe kan ik met 1-2 uur in de week mezelf verbeteren op de 20km.
Dat ik voor de beste resultaten bv 6+ uur moet fietsen snap ik, maar is niet gewenst nu.
Andere sporten kosten immers ook 8+ uur in de week en het tijdsbudget sport is een keer op
1 keer wezen fietsen! (Ok het begin is er dus
~15km gefietst in 31min met gem cadans 90 en hs 155 (kom dus vooral kracht tekort?).
Ik had altijd begrepen dat je been niet helemaal moest strekken, maar misschien had ik dat in het extreme doorgetrokken en enkele cm voor gestrekt ingesteld.
Die paar km terug was te kort om het echt te beoordelen, maar ik leek makkelijker rond te kunnen trappen.
Stretch goal: het rondje uitbreiden tot 20+km. (want dit rondje is eigenlijk net te kort)
Gisteren nog een wielrenner kunnen helpen die helaas een auto gekopt had
Er waren al mensen die zich om de man bekommerden, dus ben ik maar naar de fiets gelopen (carbon frame volledig in 2 stukken gebroken halverwege stuurbuis&zitbuis) en zn navigatie + zadeltas eraf gehaald en uiteindelijk ID bewijs gevonden en dit aan politie gegeven.
Overigens had hij in de buurt van zn zadeltasje nog een Garmin apparaat, rechthoekig kastje van ~10bij5cm wat kan dat geweest zijn?
Soort achterlicht?
HS 155 is nog niet mega hoog.. Eet je genoeg? Daag je jezelf genoeg uit?JBplap schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:26:
@wezep , @JorisM
@Ceaser ,
1 keer wezen fietsen! (Ok het begin is er dus)
Gisteren nog een wielrenner kunnen helpen die helaas een auto gekopt had![]()
Soort achterlicht?
Ik (27) krijg m'n hartslag met gemak op 170 als ik maar genoeg doortrap, en nog veel hoger als ik wil! Cadans ligt bij mij rond 96.
Je zadel hoger moet ook wel schelen. Knie moet (heel) lichtjes gebogen blijven inderdaad.
Probeer toch ook iets langer te fietsen. Dat half uur per week zet geen doden aan de zeik.
If it aint fixed, it's broken.
Ik zou dan proberen 2x een uur te fietsen.JBplap schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:26:
1x in de week sprint intervals (bijv: 15 minuten warm fietsen, 4x (1 minuut volle bak, halve minuut rust), 6 minuten rustig, weer 4x diezelfde intervals, 6 minuten rustig, 4x intervals, en daarna kwartiertje uitfietsen.
1x in de week sweetspot intervals (bijv: 15 minuten warm fietsen, 8 minuten sweetspot (~ 95% omslagpunt), 4 minuten rustig, 8 minuten sweetspot, 4 minuten rustig, 8 minuten sweetspot, 15 minuten uitfietsen.
Ik vermoed dat het die Garmin fietsradar is: https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/518151Overigens had hij in de buurt van zn zadeltasje nog een Garmin apparaat, rechthoekig kastje van ~10bij5cm wat kan dat geweest zijn?
Soort achterlicht?
Geeft waarschuwingen op je fietscomputer bij achteropkomend verkeer.
Dat is echt heel erg persoonlijk hoor. Ik ken mensen met een omslagpunt van 150, en mensen met een omslagpunt van 195. Dus veel zegt dat niet. Maar ik zou JBplap wel aanraden om omslagpunt te gaan berekenen (hetzij zelf, hetzij via een sportmedische keuring).Tjebakka schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:47:
HS 155 is nog niet mega hoog.. Eet je genoeg? Daag je jezelf genoeg uit?
Ik (27) krijg m'n hartslag met gemak op 170 als ik maar genoeg doortrap, en nog veel hoger als ik wil!
Doe je dat niet, dan blijft het allemaal toch een beetje nattevingerwerk en loop je de kans niet alles uit je trainings te halen wat erin zit.
Aanvulling: ik zou ook tenminste eens in de maand een tijdritje simuleren, zodat je feeling krijgt met hoe hard je de volledige 20km-afstand kunt gaan.
Dus: warmrijden, 20km volle bak, uitfietsen.
Als je dat op altijd hetzelfde parcours doet, en idealiter in steeds dezelfde omstandigheden, dan kun je je vooruitgang goed meten. Ik heb dat best een tijdje gedaan op een parcours van 32km (4 rondjes van
. Daar waar ik begon met ~ 32km/h in de winter, is dat in een paar maanden naar 39km/h in de zomer gegaan.
Dus: warmrijden, 20km volle bak, uitfietsen.
Als je dat op altijd hetzelfde parcours doet, en idealiter in steeds dezelfde omstandigheden, dan kun je je vooruitgang goed meten. Ik heb dat best een tijdje gedaan op een parcours van 32km (4 rondjes van
Die Canyons zijn echt sexy! Vele veilige kilometers gewenstEzio schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:06:
Foto van de "nieuwe" fiets. Ik zit nog te twijfelen of ik het zadeltasje gewoon helemaal eraf laat. Het reservespul past gewoon in de achterzak.
[afbeelding]
Gisterochtend met een maat een mooi rondje door de buurt getrapt. Doel was om wat hoogtemeters mee te nemen. Volgende "pukkels" hebben we aangedaan: Rijssenseberg, Holterberg, Luttenberg, paar kanten de Hellendoornseberg, weer de Holterberg en afsluitend de Herikerberg. Goed voor 84km en 500hm.
https://www.strava.com/activities/1042195116
Wat wel frappant is is dat mijn maat 585hm heeft, die fietst met de app. Ik heb 496hm gemeten met een Garmin Edge 510. Welke ik moet geloven durf ik niet te zeggen.
https://www.strava.com/activities/1042195116
Wat wel frappant is is dat mijn maat 585hm heeft, die fietst met de app. Ik heb 496hm gemeten met een Garmin Edge 510. Welke ik moet geloven durf ik niet te zeggen.
De wijzen komen uit het Oosten!
In mijn ervaring is dat een normale variatie, zelfs tussen verschillende Edge 820's. De Edge 800 gaf bij mij altijd wat minder hoogtemeters weer omdat die minder 'nauwkeurig' was en daardoor kleinere hoogteverschillen niet meenam volgens mij.
De app haalt de hoogtemeters uit de bekende kaarthoogtes (en waarschijnlijk van anderen die hier gefietst hebben). De Edge 510 van de barometer, wat normaliter wel nauwkeuriger is, maar ook gevoeliger voor bijv. zaken als wind. Ik zou je daar niet te veel op blindstaren, dat verschil zal nauwelijks kleiner worden en willekeurig fluctueren heb ik vaak het idee.
De app haalt de hoogtemeters uit de bekende kaarthoogtes (en waarschijnlijk van anderen die hier gefietst hebben). De Edge 510 van de barometer, wat normaliter wel nauwkeuriger is, maar ook gevoeliger voor bijv. zaken als wind. Ik zou je daar niet te veel op blindstaren, dat verschil zal nauwelijks kleiner worden en willekeurig fluctueren heb ik vaak het idee.
Als ik dit lees > https://www.fiets.nl/2017/05/14/merckx-blockhaus-67/ lijkt het een prima fiets. Vooral het frame scoort goed en dat is mooi. De rest kun je op termijn altijd upgraden. Uiteraard wel testen of hij lekker fietst (qua houding) of eventueel een bikefitting doen.sQuare8 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:28:
[...]
Ik was opzoek naar een startersfiets (2dehands), en deze stond te koop binnen budget en in de buurt. De prijs leek overgens ongeveer dezelfde als een trek 2.3, ridley orion etc welke gelijkaardige fietsen lijken.
Mij stoort het helemaal niet om met een 13 in een dozijn fiets te rijden
@NoepZor Tja, er zijn altijd afwijkingen. Als je de gefietste route online verwerkt kunnen er nog weer andere hoogtemeters uitkomen. Gewoon lekker fietsen en niet te veel van aantrekken
[ Voor 12% gewijzigd door wisselwerking op 19-06-2017 15:16 ]
Mijn ervaring is dat strava op basis van de hoogtekaarten altijd de hoogtemeters overschat t.o.v. goede gps devices met een barometer. Werkelijkheid t.o.v. de strava route planner is in de grootte orde van 10-20%, in de bergen nog meer ivm onnauwkeurige kaarten.I-King schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:47:
In mijn ervaring is dat een normale variatie, zelfs tussen verschillende Edge 820's. De Edge 800 gaf bij mij altijd wat minder hoogtemeters weer omdat die minder 'nauwkeurig' was en daardoor kleinere hoogteverschillen niet meenam volgens mij.
De barometer is vrij nauwkeurig (heb ene 810). Bij een rit van 3-5 uur waar ik eindig op hetzelfde punt is het verschil tussen loss/gain 10-15 meters, ongeacht het absolute aantal hoogtemeters. Dat ligt m.i. vaker aan veranderend weer/luchtdruk over een langere periode dan wind.
Bij een tochtje onlangs op de heen- als terugweg over een brug gereden. Volgens Strava was deze op de heenweg -6 meter en op de terugweg +13 meter.
Gebruiken jullie altijd zalf of creme voor je zitvlak als je gaat fietsen?
Verwijderd
Soms, als het een rit van meer dan vier uur wordt. Maar ik doe nog steeds met een gratis potje Futurum crème dat ik ooit eens toegestuurd kreeg omdat ik zo'n trouwe klant ben.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 16:20 ]
Ik vind het fantastisch maar vergeet het vaak. Heb Born voor bikepacking (handige tube) en Assos. De Assos is wel echt veel beter, Born is gewoon vaseline met wat extra mint.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Nooit voor/tijdens een rit.Rudolf schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:56:
Soms na afloop (zeker na een warme dag)
Nog nooit gebruikt. Gelukkig ook nog geen aanleiding gehad om het wel te gebruiken.Rudolf schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:56:
Ik heb het geprobeerd, maar het heeft voor mij geen meerwaarde, talkpoeder idem.Rudolf schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:56:
Daarnaast kan sommige zalf de huid week maken.
Hello fellow humans
Tja... ik heb geen idee hoe ik HS hoger kan krijgen op de fiets.Tjebakka schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:47:
[...]
HS 155 is nog niet mega hoog.. Eet je genoeg? Daag je jezelf genoeg uit?
Ik (27) krijg m'n hartslag met gemak op 170 als ik maar genoeg doortrap, en nog veel hoger als ik wil! Cadans ligt bij mij rond 96.
Je zadel hoger moet ook wel schelen. Knie moet (heel) lichtjes gebogen blijven inderdaad.
Probeer toch ook iets langer te fietsen. Dat half uur per week zet geen doden aan de zeik.

Met lopen kom ik sowieso veel hoger loop dan 175-186 zo ongeveer.
Cadans probeer ik beetje op te letten, anders zakt dat naar 80. 90 komt mooi overeen met 180 stappen/min lopen.
Maar hard fietsen lukt me niet echt, ik ben niet buiten adem, maar ik kan geen gas bij geven met mn benen. (ik weet niet hoe dat moet)
met lopen kan ik ook veel makkelijker een versnelling doen, ik hoop dat dit al gewoon zal verbeteren door idd wekelijks gewoon te gaan fietsen.
Kijk, hier kan ik wat mee!Pelle schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:04:
[...]
Ik zou dan proberen 2x een uur te fietsen.
1x in de week sprint intervals (bijv: 15 minuten warm fietsen, 4x (1 minuut volle bak, halve minuut rust), 6 minuten rustig, weer 4x diezelfde intervals, 6 minuten rustig, 4x intervals, en daarna kwartiertje uitfietsen.
1x in de week sweetspot intervals (bijv: 15 minuten warm fietsen, 8 minuten sweetspot (~ 95% omslagpunt), 4 minuten rustig, 8 minuten sweetspot, 4 minuten rustig, 8 minuten sweetspot, 15 minuten uitfietsen.
Heb de eerste gelijk in garmin gezet nu, straks naar mn toestel (810) laden en dan die als eerste uitvoeren.
Heb de hele set op 3x repeteren gezet en dan iets korter uitfietsen (moet op hetzelfde neerkomen, maar makkelijker in connect te plannen).
Om misverstanden te voorkomen, wat versta je precies onder:
- volle bak (Is dat tot aan zwart voor de ogen/bloed uit de mond? of net een tandje minder. Want zo doe ik het met hardlopen weleens, vind dat gevoel wel lekker, maar moet volgens mij niet te vaak). Al vraag ik me af of ik nu al zover kan komen op de fiets.
- rust & rustig & uitfietsen (zijn die 3 hetzelfde? hartslag laten zakken, makkelijk gesprek voeren tempo?)
Die was het idd!Ik vermoed dat het die Garmin fietsradar is: https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/518151
Geeft waarschuwingen op je fietscomputer bij achteropkomend verkeer.
Duur ding nog, ben blij dat ik die er ook afgehaald heb dan en in zn fietstasje gestopt (die al flink vol zat).
Klopt, hier moet ik echt eens werk van maken.Maar ik zou JBplap wel aanraden om omslagpunt te gaan berekenen (hetzij zelf, hetzij via een sportmedische keuring).
Doe je dat niet, dan blijft het allemaal toch een beetje nattevingerwerk en loop je de kans niet alles uit je trainings te halen wat erin zit.
Laten jullie dit standaard 2x per jaar doen? bv start/eind seizoen? om ook je effect van je training helder te hebben? of
Zwart voor de ogen / bloed uit de mond lijkt me niet gezond, zeker niet op de fietsJBplap schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:37:
Om misverstanden te voorkomen, wat versta je precies onder:
- volle bak (Is dat tot aan zwart voor de ogen/bloed uit de mond? of net een tandje minder. Want zo doe ik het met hardlopen weleens, vind dat gevoel wel lekker, maar moet volgens mij niet te vaak). Al vraag ik me af of ik nu al zover kan komen op de fiets.
Dus 1 tandje minder mag wel, maar als het niet pijn doet dan heb je niet hard genoeg getrapt
Ja. Behalve dan dat je hartslag bij van die korte intervals nauwelijks zal zakken. Het is dus een beetje een gevoelskwestie.- rust & rustig & uitfietsen (zijn die 3 hetzelfde? hartslag laten zakken, makkelijk gesprek voeren tempo?)
Om je toch een beetje een beeld te geven: stel dat je die sprintjes steeds naar de 40-45 doortrekt, dan kun je er vanuit gaan dat je tussen de sprints door maximaal 20-25 moet rijden.
Je omslagpunt verandert niet. Als je dat eenmaal hebt vastgesteld, dan hoef je dat niet later nog eens te doen. Wel is het zo dat het vermogen dat je bij je omslagpunt levert, verandert. Hoe beter je getraind bent, hoe hoger het vermogen is dat je levert op je omslagpunt.Laten jullie dit standaard 2x per jaar doen? bv start/eind seizoen? om ook je effect van je training helder te hebben? of
Het makkelijkst is om progressie via een FTP-test te meten, gebruikmakend van een powermeter. Heb je dat -zoals de meeste wielrenners- (nog) niet, dan zou ik die maandelijkse 20km voluit nemen om te kijken of je progressie boekt. Randvoorwaarde is wel dat je omstandigheden moet zoeken die zo gelijk mogelijk zijn. (de ene maand met windstilte een rondje maken, en de andere maand windkracht 4-5, zal een heel vertekend beeld geven van je gemiddelde snelheid).
Verder is er nog een andere manier van trainen, waar Graham me ooit eens op wees: Tabata intervals. Die komen oorspronkelijk uit het hardlopen, maar ze zijn ook op wielrennen van toepassing.
De stelling daar is dat je beter iedere dag (of desnoods 4 keer per week) kort en intensief kunt trainen, dan 1-2 keer in de week langer.
Zo'n Tabata-sessie ziet er dan zo uit:
10 minuten opwarmen
8x 40s alles geven, 20s benen stil
10 minuten uitfietsen
Dat is dus een half uurtje per dag. Doe dat consequent 4-5 keer in de week en je zult zien dat je kracht en uithoudingsvermogen ook toe gaan nemen.
Onder het motto "omdat het kan" (en m'n fiets is alweer 11.000 km oud....
) overweeg ik deze:
https://www.12gobiking.nl/cube-agree-c-62-pro-2017
Eigenlijk totale onzin m'n fiets is nog prima maar ja vind dat ik m wel verdient heb (als zzp'er een uitermate goed jaar gehad en dit jaar heb ik ook niets te klagen) en een soort van aanmoediging om echt m'n best te doen om af te vallen....
Morgen of woensdagochtend in het echt bekijken om de knoop door te hakken. Vind m mooi
(en heb wat met groen in m'n fietsen....).
Als backup heb ik nog https://www.12gobiking.nl/trek-emonda-sl-6-2017 die vind ik ook mooi... maar mist groene accenten
Eigenlijk totale onzin m'n fiets is nog prima maar ja vind dat ik m wel verdient heb (als zzp'er een uitermate goed jaar gehad en dit jaar heb ik ook niets te klagen) en een soort van aanmoediging om echt m'n best te doen om af te vallen....
Morgen of woensdagochtend in het echt bekijken om de knoop door te hakken. Vind m mooi
Als backup heb ik nog https://www.12gobiking.nl/trek-emonda-sl-6-2017 die vind ik ook mooi... maar mist groene accenten
Exact expert nodig?
Ongetwijfeld is het antwoord "ja" maar de Cube is op 1 juli in speciale aanbieding he: 1699 (tenzij dat om het model 2016 gaat).Crazy D schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:35:
Onder het motto "omdat het kan" (en m'n fiets is alweer 11.000 km oud....) overweeg ik deze:
Persoonlijk zou ik nu als ik een nieuwe fietsk zou kopen voor (hydraulische) schijfremmen gaan.Crazy D schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:35:
Onder het motto "omdat het kan" (en m'n fiets is alweer 11.000 km oud....) overweeg ik deze:
Morgen of woensdagochtend in het echt bekijken om de knoop door te hakken. Vind m mooi(en heb wat met groen in m'n fietsen....).
Dan heb je ook echt een upgrade en als ZZP'er investeer je dan in veiligheid
Vond het op mijn vakantiefiets in de bergen echt superfijn! Geen angst voor over verhitte velgen etc.
Onderhoud stelt ook geen zak voor.
Volgens mij is het 2016 model een stuk goedkoper ja.eddemans schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:00:
Ongetwijfeld is het antwoord "ja" maar de Cube is op 1 juli in speciale aanbieding he: 1699 (tenzij dat om het model 2016 gaat).
Mijn vorige fiets had schijfremmen. Mis het vooral als het wat regenachtig is. Dan is de remkracht wel erg fijnJBplap schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:10:
Persoonlijk zou ik nu als ik een nieuwe fietsk zou kopen voor (hydraulische) schijfremmen gaan.
Dan heb je ook echt een upgrade en als ZZP'er investeer je dan in veiligheid![]()
![]()
Vond het op mijn vakantiefiets in de bergen echt superfijn! Geen angst voor over verhitte velgen etc.![]()
Onderhoud stelt ook geen zak voor.
https://www.12gobiking.nl/cube-attain-gtc-sl-disc-2016
https://www.12gobiking.nl/focus-cayo-disc-105-2017
Exact expert nodig?
Met regen moet je juist extra oppassen met schijven. Je ligt zo op je plaat.
Als je dan voor schijven gaat, neem dan minimaal Ultegra shifters. Die zien er tenminste nog enigszins uit. En steekassen.
Als je dan voor schijven gaat, neem dan minimaal Ultegra shifters. Die zien er tenminste nog enigszins uit. En steekassen.
[ Voor 45% gewijzigd door havana op 20-06-2017 06:16 ]
Hoewel het verleden geen garantie biedt voor de toekomst, val ik alleen als het droog ishavana schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 06:15:
Met regen moet je juist extra oppassen met schijven. Je ligt zo op je plaat.

Maar op basis van de plaatjes wordt het of de Cube 2017, of de Trek. Die vind ik het mooiste
Exact expert nodig?
100% de Trek itt de Cube. Maarehm waarom nieuwkoop? Ik ben zelf normaal helemaal niet van marktplaats maar sinds ik daar zelf een hele mooie fiets heb weten te scoren kijk ik er wat meer naar.. voor €2200 is er zeker wel leuk spul op MP te vinden.Crazy D schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:35:
Morgen of woensdagochtend in het echt bekijken om de knoop door te hakken. Vind m mooi(en heb wat met groen in m'n fietsen....).
Er zijn toch voldoende triathlonschema's te vinden online?JBplap schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:26:
@wezep , @JorisM
@Ceaser ,
http://www.triathlonbond.nl/Atleten/Tipsvoorbeginners.aspx
Volgens mij kan je beter eerst rustig beginnen, werken aan je cadans en techniek en wanneer deze in orde is je pas gaan focussen op snelheid. Beginnen met 2 uur per week fietsen en dit rustig uitbouwen, in plaats van je gelijk storten op zware intervaltraining zoals een aantal hier voorstellen.
[ Voor 4% gewijzigd door AequitasII op 20-06-2017 08:31 ]
Verwijderd
De Trek heeft een mooier frame en meer upgrade-potentieel.Crazy D schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 07:32:
[...]
Hoewel het verleden geen garantie biedt voor de toekomst, val ik alleen als het droog is![]()
![]()
Maar op basis van de plaatjes wordt het of de Cube 2017, of de Trek. Die vind ik het mooisteBesloten om vandaag thuis te werken dus ga zo even in het echt kijken en ze even aanraken
Gooi er een paar lichtere wielen in dan die standaard Bontragers en je hebt echt een uitstekende fiets.
Ik heb mijzelf tot doel gesteld binnenkort een rit van meer dan 70km te maken. Eerst wilde ik dat later dit jaar (naar de MoaM) doen, maar dat was 170+km. Dat vond ik toch iets te gortig.
Over een paar weken een verjaardag bij vrienden in IJsselstein dus daar rij ik dan naar toe (vanuit Breda). Dat is 72km. Als het bevalt rij ik de dag erop weer terug
Mijn langste rit to nu toe is iets van 60km, dus voor mij is het een uitdaging.
Over een paar weken een verjaardag bij vrienden in IJsselstein dus daar rij ik dan naar toe (vanuit Breda). Dat is 72km. Als het bevalt rij ik de dag erop weer terug
Als je 60 kan, lukt 70 ook hoor.Equator schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:15:
Ik heb mijzelf tot doel gesteld binnenkort een rit van meer dan 70km te maken. Eerst wilde ik dat later dit jaar (naar de MoaM) doen, maar dat was 170+km. Dat vond ik toch iets te gortig.
Verwijderd
Gewoon niet te hard beginnen. Probeer op een tempo te rijden waarvan je het gevoel hebt dat het eigenlijk te langzaam is en waarop je echt nog veel reserves hebt. Dan is het gewoon een kwestie van uitfietsen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2017 10:41 ]
Ja, vast en zeker. Maar die 60 was voor mijn klaplong. En ik vermoed - alhoewel ik gebruik ga maken van TbT navigatie op de Polar v650- dat het eerder 75-80 km wordt dan de door Strava beloofde 72
We iemand het wel. Ik haal het sowieso, maar het kost vast een uur of 3 netto rijtijd.
Een triathlon beginner ben ik ook niet echt meerAequitasII schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:29:
[...]
Er zijn toch voldoende triathlonschema's te vinden online?
http://www.triathlonbond.nl/Atleten/Tipsvoorbeginners.aspx
Volgens mij kan je beter eerst rustig beginnen, werken aan je cadans en techniek en wanneer deze in orde is je pas gaan focussen op snelheid. Beginnen met 2 uur per week fietsen en dit rustig uitbouwen, in plaats van je gelijk storten op zware intervaltraining zoals een aantal hier voorstellen.
Die 'wedstrijden' begonnen als zijnde 'de' training om betere conditie te krijgen
Ik trainde dus niet vóór de triathlon, maar de 1/8e triathlons deed ik als conditietraining voor de motorcross.
Met een manche van 20 minuten ben ik nog steeds veel meer kapot dan een 1/8e triathlon
Tegenwoordig vind ik de triathlons ook gewoon leuk en ben de rest er dus ook een betje bij gaan trainen. Al blijft fietsen het minst leuk voor mij, dus eerst 2 uur fietsen en dan uitbouwen gaat hem niet worden. Dan steek ik liever nog meer tijd in de leukere sporten.
Maar laten we dit ontopic houden, ik kom hier voor fietsadvies, niet voor het triathlonnen als geheel, daar is idd een ander topic voor.
ah dat wist ik niet! Lijkt me dan serieus een mooie maar zware opgave. SuccesEquator schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:42:
[...]
Ja, vast en zeker. Maar die 60 was voor mijn klaplong. En ik vermoed - alhoewel ik gebruik ga maken van TbT navigatie op de Polar v650- dat het eerder 75-80 km wordt dan de door Strava beloofde 72
We iemand het wel. Ik haal het sowieso, maar het kost vast een uur of 3 netto rijtijd.
Dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom je advies komt vragen.. Als jij deze adviezen in de wind slaat heeft het geen zin. Jij wilt beter worden, dan moet je meer gaan fietsen.JBplap schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:44:
[...]
Een triathlon beginner ben ik ook niet echt meerdoe al enkele jaren best wat wedstrijden per jaar.
Die 'wedstrijden' begonnen als zijnde 'de' training om betere conditie te krijgen
Ik trainde dus niet vóór de triathlon, maar de 1/8e triathlons deed ik als conditietraining voor de motorcross.
Met een manche van 20 minuten ben ik nog steeds veel meer kapot dan een 1/8e triathlon![]()
Tegenwoordig vind ik de triathlons ook gewoon leuk en ben de rest er dus ook een betje bij gaan trainen. Al blijft fietsen het minst leuk voor mij, dus eerst 2 uur fietsen en dan uitbouwen gaat hem niet worden. Dan steek ik liever nog meer tijd in de leukere sporten.
Maar laten we dit ontopic houden, ik kom hier voor fietsadvies, niet voor het triathlonnen als geheel, daar is idd een ander topic voor.
[ Voor 53% gewijzigd door Tjebakka op 20-06-2017 10:51 ]
Ik ga er sowieso de tijd voor nemen. Ik gok op ongeveer 20-23km per uur dus een uur of 3 met daartussen nog pauzes.Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:41:
Gewoon niet te hard beginnen. Probeer op een tempo te rijden waarvan je het gevoel hebt dat het eigenlijk te langzaam is en waarop je echt nog veel reserves hebt. Dan is het gewoon een kwestie van uitfietsen.
DankTjebakka schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:49:
[...]
ah dat wist ik niet! Lijkt me dan serieus een mooie maar zware opgave. Succes
Gelukkig gaat fietsen mij beter af dan lopen. Dus we komen er vast..
Afgelopen weekend heb ik, samen met 5 collega's, weer meegedaan aan Cycling Zandvoort of beter gezegd de 24 uur rondjes rijden op het circuit van Zandvoort..
Nieuw supersnel asfalt en heerlijk weer zorgde voor een top editie met toptijden... Nadat we 3 jaar terug eerste werden in de bedrijvencompetitie en 2 jaar terug toch wel teleurstellend tweede, hebben we dit jaar weer de eerste plaats veroverd met 7 rondes voorsprong op nummer 2...
Het was weer een hele belevenis, waarbij hard rijden zowat vanzelf gaat... Al snel werd er een soort van peleton gevormd en dan is het, als het je lukt om aan te haken, continue met 40kmh rondjes rijden tijdens je stint die ongeveer een uur duren..
Uiteindelijke resultaat voor mij persoonlijk..

Dit is echt 1 van mijn hoogtepunten in het jaar... Zo'n heerlijk relaxte sfeer, maar ook een spannend evenement.. Verder ook heel veel verschillende soorten deelnemers, van echte raceteams tot een groep meiden die uitrijden vooral heel belangrijk vinden..
Het meeste respect gaat toch wel naar de Solo rijders, die 24 uur in hun eentje op de fiets zitten en meer dan 200 rondes van 4,5 kilometer fietsen met een uiteindelijk gemiddelde snelheid van 36kmh
Nieuw supersnel asfalt en heerlijk weer zorgde voor een top editie met toptijden... Nadat we 3 jaar terug eerste werden in de bedrijvencompetitie en 2 jaar terug toch wel teleurstellend tweede, hebben we dit jaar weer de eerste plaats veroverd met 7 rondes voorsprong op nummer 2...
Het was weer een hele belevenis, waarbij hard rijden zowat vanzelf gaat... Al snel werd er een soort van peleton gevormd en dan is het, als het je lukt om aan te haken, continue met 40kmh rondjes rijden tijdens je stint die ongeveer een uur duren..
Uiteindelijke resultaat voor mij persoonlijk..

Dit is echt 1 van mijn hoogtepunten in het jaar... Zo'n heerlijk relaxte sfeer, maar ook een spannend evenement.. Verder ook heel veel verschillende soorten deelnemers, van echte raceteams tot een groep meiden die uitrijden vooral heel belangrijk vinden..
Het meeste respect gaat toch wel naar de Solo rijders, die 24 uur in hun eentje op de fiets zitten en meer dan 200 rondes van 4,5 kilometer fietsen met een uiteindelijk gemiddelde snelheid van 36kmh

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
2 uur is al een stuk meer fietsen dan ik nu doe...Tjebakka schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:49:
Dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom je advies komt vragen.. Als jij deze adviezen in de wind slaat heeft het geen zin. Jij wilt beter worden, dan moet je meer gaan fietsen.
Zie ook:
Ik sla de adviezen zeker niet in de wind, het schema van @Pelle heb ik nu al gelijk in mn Garmin gezet!JBplap schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:26:
Dus ik ga er zeker mee aan de gang, maar wel met mate.
Weet niet of je altijd 2 bidons nodig hebt, maar ik heb mijn reservespullen in mijn 2e bidon zitten, dus geen zadeltas nodigEzio schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:06:
Foto van de "nieuwe" fiets. Ik zit nog te twijfelen of ik het zadeltasje gewoon helemaal eraf laat. Het reservespul past gewoon in de achterzak.
[afbeelding]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Afgelopen weekend had ik het liefst 4 bidons bij gehadM@cer schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:00:
[...]
Weet niet of je altijd 2 bidons nodig hebt, maar ik heb mijn reservespullen in mijn 2e bidon zitten, dus geen zadeltas nodig
Read the code, write the code, be the code!
Mijn langste was 62km solo. 120km in groep en daarna nog 20km naar huis solo vielen echt enorm mee. Niet te hard willen in het begin, dan komt alles goedEquator schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:15:
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Als je nog eens een leuke groep zoekt om mee te fietsen , en conditie op te bouwen , dan kan je eens met WV Terheijden mee. Wel voornamelijk wat ouderen mensen. Ik ben met mijn 30 jaar zo ongeveer de jongste. Maar op zaterdag en zondag maken ze altijd mooie toertjes. Zaterdag rond de 75 a 90km en zondags tussen de 55 a 70km. allemaal a 28-30 gemiddeld. Mooi om conditue op te bouwen. Je hebt midden in het pelotonnetje niet veel te lijdenEquator schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:15:
www.degroot-it.nl
Dank, ik heb al eens rond gekeken naar een wielerverenining, en ik had er een op het oog, maar die blijkt gestopt te zijn met recreatief rondjes rijden. Maar rij jij mee dan met die groep?degroot schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:10:
[...]
Als je nog eens een leuke groep zoekt om mee te fietsen , en conditie op te bouwen , dan kan je eens met WV Terheijden mee. Wel voornamelijk wat ouderen mensen. Ik ben met mijn 30 jaar zo ongeveer de jongste. Maar op zaterdag en zondag maken ze altijd mooie toertjes. Zaterdag rond de 75 a 90km en zondags tussen de 55 a 70km. allemaal a 28-30 gemiddeld. Mooi om conditue op te bouwen. Je hebt midden in het pelotonnetje niet veel te lijden
Ik ben waarschijnlijk meer in de leeftijd, ik wordt 42 dit jaar
Ow , dan pas je er goed tussen
Ik woon zelf ook in Breda. Heb daar 2 fietsclubs aangeschreven. 1 was inderdaad gestopt met recreatief fietsen ( WV Breda ) , andere nooit reactie van gekregen. Toen kwam ik ooit eens Terheijden tegen tijdens het fietsen. Sindsdien lid geworden daar. Gewoon heel sociaal. Niet door rood licht rijden etc.
En als je met het toeren wat conditie hebt opgebouwd kan je op dinsdagavonden ook met de trainingsploegen mee als je dat leuk vind
En als je met het toeren wat conditie hebt opgebouwd kan je op dinsdagavonden ook met de trainingsploegen mee als je dat leuk vind
www.degroot-it.nl
Wat zijn hier de ervaringen met sport medische keuring, zit zelf te twijfelen om dit te doen omdat ik wat intensiever en gerichter wil gaan trainen o.a. met wetenschap van mijn omslagpunt. Daarnaast ook vanuit medisch oogpunt.
Hier in de buurt heb ik het volgende gevonden:
Hier in de buurt heb ik het volgende gevonden:
- Zeer uitgebreid sportmedisch onderzoek voor topsporters of sporters die exact het omslagpunt (VO2 max.) en hartslagzones nauwkeurig gemeten willen hebben.Als K4-plus ademgasanalyse (oxymetrie) K 7 € 298,-
- Zeer uitgebreide cardiovasculaire screening voor topsporters of sporters die exact het omslagpunt (VO2 max.) en hartslagzones nauwkeurig gemeten willen hebben. Met ademgasanalyse (oxymetrie), zonder uitgebreid onderzoek van houdings- en bewegingsapparaat. K 8 € 250,-
[ Voor 9% gewijzigd door Mvdbeld op 20-06-2017 14:53 ]
In ieder geval krijg je meestal een groot deel vergoed als je een aanvullende verzekering bij je zorgverzekering hebt afgesloten.
Duidelijk, rug is zwakke plek dus misschien goed omdat mee te nemen, bedankt!Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:18:
Dan kijken ze niet uitgebreid naar de manier waarop je loopt c.q. op een fiets zit.
Dat is wel een goede tip. Ik fiets alleen zelden met twee of meer bidons. Ik krijg vrijwel altijd de mogelijkheid om drinken aan te vullen dus is een bidon met 500cl water vaak genoeg. De langste rit die ik met één bidon heb gereden, was 190 kilometer (rondje Markermeer). Ik kan mij voorstellen dat het in het buitenland een ander verhaal wordt.M@cer schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:00:
[...]
Weet niet of je altijd 2 bidons nodig hebt, maar ik heb mijn reservespullen in mijn 2e bidon zitten, dus geen zadeltas nodig
Ik hoop voor je gezondheid dat je wel meer dan één bidon gedronken hebt bij die 190km ritEzio schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:22:
[...]
Dat is wel een goede tip. Ik fiets alleen zelden met twee of meer bidons. Ik krijg vrijwel altijd de mogelijkheid om drinken aan te vullen dus is een bidon met 500cl water vaak genoeg. De langste rit die ik met één bidon heb gereden, was 190 kilometer (rondje Markermeer). Ik kan mij voorstellen dat het in het buitenland een ander verhaal wordt.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ligt er maar net ook op welke intensiteit je fietst natuurlijk, en wat de buitentemperatuur is.
In de winter kan ik op een halve liter ook een rustige 150 km tocht fietsen.
Op een warme zomerdag verbruik ik een halve liter per uur op hoge intensiteit.
Toch probeer ik ook te blijven drinken, ook al heb ik soms weinig dorst.
In de winter kan ik op een halve liter ook een rustige 150 km tocht fietsen.
Op een warme zomerdag verbruik ik een halve liter per uur op hoge intensiteit.
Toch probeer ik ook te blijven drinken, ook al heb ik soms weinig dorst.
[ Voor 3% gewijzigd door Fornoo op 20-06-2017 18:43 ]
En dan kom je op je 'vaste' watertappunt (Er staat zo'n jointhepipe tap? in het centrum van Chaam) en dan doet hij het niet.. Dat ze hem in de winter afsluiten, dat begrijp ik, maar met 25+ zal hij niet meer kapotvriezen denk ik 
Hmm, het is óf een andere organisatie, of hij gaat sowieso weg. Hij staat niet op de kaart ..
Hmm, het is óf een andere organisatie, of hij gaat sowieso weg. Hij staat niet op de kaart ..
[ Voor 17% gewijzigd door Equator op 20-06-2017 18:58 ]
Valt allemaal wel mee hoor... Als je niet zoveel zweet (zoals ik) en redelijk getraind bent is rondje Markermeer bij normaal weer echt wel te doen op 1 grote bidon water (0,75 L)..rockhopper schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:25:
[...]
Ik hoop voor je gezondheid dat je wel meer dan één bidon gedronken hebt bij die 190km rit
Dat, en na een kilometer of 50 ff stoppen om iets te eten ter voorkoming van de hongerklop.Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:41:
Grappig dat iedereen daar zo anders in is. Ik neem namelijk altijd veel drinken mee. Bij ritten onder 1,5 a 2u bij gematigde temperatuur neem ik 1 bidon a 750ml mee, daar boven altijd 2. Ik zweet echt makkelijk en met de rijwind verlies ik blijkbaar snel veel vocht.
Tijdens het fietsen in de hitte van Zuid Frankrijk neem ik standaard 1,5l mee (met elektrolyten). En dan haal ik onderweg een koud cola'tje en nog een fles a 1,5ltr waar dan van die tabletten sportdrank in gaan. Vaak heb ik daarna nog steeds dorst.
Tijdens het fietsen in de hitte van Zuid Frankrijk neem ik standaard 1,5l mee (met elektrolyten). En dan haal ik onderweg een koud cola'tje en nog een fles a 1,5ltr waar dan van die tabletten sportdrank in gaan. Vaak heb ik daarna nog steeds dorst.
Ik heb inmiddels de R24 Spline laten monteren omdat ik hetzelfde gezeik had met de PR2's. Natuurlijk zijn het geen topwielen maar voor mij goed genoeg. Ze zijn in ieder geval sterker dan de PR-2's.sapphire schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:25:
[...]
Tha marginale upgrades, wat de één marginaal vind vind de ander wel de moeite.
Ik ben van PR-2's naar Fulcrum Quattro's gegaan en merkte het verschil echt heel goed tussen die wielsets. Gewicht was amper vooruitgang maar ze zijn veeel mooier (motivatie wielen), stijver, lopen erg lekker en bovenal was het het continue gezeik met die PR2's zat. Ergens bleef dat toch continu in het hoofd hangen want bij elk tikje dacht ik "ow zit er weer een spaak los" en dan is zorgeloos rijden echt geen marginale upgrade
Gisteren weer erg kunnen lachen om een vriend van me, die wilde samen een ritje doen. Eerste stuk wind tegen, hard van stapel gaan en veel grote verhalen. Hij had een keer 'die' eruit gereden, en tijdens die tocht trok hij hem ff door tot zo hard , ect. . Halverwege wil hij dan heuveltjes omhoog al niet meer vol nemen en de laatste paar km komt dan subtiel de hint dat hij het niet erg vind als ik opkop rijd naar huis
Altijd leuk voorspelbare vrienden
Iemand nog een setje PR-2's kopen ?
Hangt van zoveel factoren af, niet alleen hoeveel zweet je maar ook hoeveel drink je (de dag ervoor telt ook mee...). Op een goede warme dag red ik m'n rugzak met 3 liter water wel om die op te drinken op een toch van 100-150km. Neem dan ok nog bidon met limo siroop en zout mee... Ik zweet veel en drink veel...Noxa schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:10:
Grappig dat iedereen daar zo anders in is. Ik neem namelijk altijd veel drinken mee. Bij ritten onder 1,5 a 2u bij gematigde temperatuur neem ik 1 bidon a 750ml mee, daar boven altijd 2. Ik zweet echt makkelijk en met de rijwind verlies ik blijkbaar snel veel vocht.
Nou dit is m geworden, moet nog een betere foto maken maar goed. Ik ben er blij mee

Schiet de hutkoffer maar af...
Eerste indruk is vele malen comfortabeler dan m'n Bulls, weet niet of dat alleen aan carbon toe te wijzen is (hoor je wel vaak dat carbon comfortabeler is dan alu). Ben er iig blij mee. Nog even bedenken of een fiets die je aanschaft om software die je ontwikkeld voor de fietsende mens ook door jezelf getest kan worden zakelijk kunt aftrekken
Powermeter zit erop, moet nog even een goed moment vinden om een FTP test te doen maar vind t nu al leuk, extra cijfertjes
Weet iemand of Garmin eigenlijk als je met een powermeter rijdt, het kcal verbruik wat realistischer berekend? Niet dat me dat an sich veel uitmaakt (ik denk niet, hoppa 800kcal verreden vanavond dus laat de pizza maar komen) maar vind t wel geinig, gewoon een extra getalletje
Exact expert nodig?
Als je met een powermeter fietst heb je een getal waar je wat aan hebt ja.
Vanavond ook lekker, kwam met 40km/u bruggetje over en daar hadden ze even nieuwe lading grind neergegooid (ivm nieuw asfalt)
Kon de bocht nog maar net halen.
Voorlopig maar even dit fietspad niet nemen, want dat gaat nog wel even duren voordat al dat grind is ingereden....
Vanavond ook lekker, kwam met 40km/u bruggetje over en daar hadden ze even nieuwe lading grind neergegooid (ivm nieuw asfalt)
Voorlopig maar even dit fietspad niet nemen, want dat gaat nog wel even duren voordat al dat grind is ingereden....

Mooie fiets! Groen staat hem goed. Die body bag mag er inderdaad afCrazy D schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:23:
[...]
Hangt van zoveel factoren af, niet alleen hoeveel zweet je maar ook hoeveel drink je (de dag ervoor telt ook mee...). Op een goede warme dag red ik m'n rugzak met 3 liter water wel om die op te drinken op een toch van 100-150km. Neem dan ok nog bidon met limo siroop en zout mee... Ik zweet veel en drink veel...
Nou dit is m geworden, moet nog een betere foto maken maar goed. Ik ben er blij mee
[afbeelding]
Schiet de hutkoffer maar af...(en de rode sticker is er al af... ik weet heus wel dat materiaal kapot kan hoeven ze voor mij geen sticker voor op te plakken).
Eerste indruk is vele malen comfortabeler dan m'n Bulls, weet niet of dat alleen aan carbon toe te wijzen is (hoor je wel vaak dat carbon comfortabeler is dan alu). Ben er iig blij mee. Nog even bedenken of een fiets die je aanschaft om software die je ontwikkeld voor de fietsende mens ook door jezelf getest kan worden zakelijk kunt aftrekken![]()
Powermeter zit erop, moet nog even een goed moment vinden om een FTP test te doen maar vind t nu al leuk, extra cijfertjes![]()
Weet iemand of Garmin eigenlijk als je met een powermeter rijdt, het kcal verbruik wat realistischer berekend? Niet dat me dat an sich veel uitmaakt (ik denk niet, hoppa 800kcal verreden vanavond dus laat de pizza maar komen) maar vind t wel geinig, gewoon een extra getalletjeIn principe kun je met powermeter toch behoorlijk berekenen wat je werkelijk verbruikt?

Dat is de fietsbrug langs de afslag A7 naast het oostzanerveld? Dan moet ik die dus voorlopig maar even vermijden.DDX schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:29:
Als je met een powermeter fietst heb je een getal waar je wat aan hebt ja.
[afbeelding]
Ik weet niet helemaal of dit hier hoort, zo niet dan zal ik het bericht verwijderen!
Aanstaand weekend is Battle of the Moutain. Een fietstocht om zoveel mogelijk geld op te halen voor Stichting ALS. Hierbij gaan op de Camerig 8848 hoogtemeters gemaakt worden (evenveel als de mount everest).
Zijn er nog meer mensen die meedoen of misschien nog mee willen gaan doen?
Of zouden jullie anders misschien iets willen doneren? Het geld gaat rechtstreek naar Stiching ALS.
https://8848.battleofthem...ctie/frank-van-den-berghe
Aanstaand weekend is Battle of the Moutain. Een fietstocht om zoveel mogelijk geld op te halen voor Stichting ALS. Hierbij gaan op de Camerig 8848 hoogtemeters gemaakt worden (evenveel als de mount everest).
Zijn er nog meer mensen die meedoen of misschien nog mee willen gaan doen?
Of zouden jullie anders misschien iets willen doneren? Het geld gaat rechtstreek naar Stiching ALS.
https://8848.battleofthem...ctie/frank-van-den-berghe
Als je met powermeter rijdt berekent strava de hoeveelheid arbeid in kJ die je hebt verricht, dat getal is zeer realistisch. Want alle factoren worden automatisch meegerekend: wind, helling, rolweerstand, gewicht. Aan de hand daarvan wordt het aantal calorieën berekend die je hebt verstookt.
Na een lange tocht is het heerlijk om te zien dat ik 3000 calorieën heb verstookt. Onbeperkt eten!
Na een lange tocht is het heerlijk om te zien dat ik 3000 calorieën heb verstookt. Onbeperkt eten!
Heb je een url van die kaart? Heb van het weekend wat gezocht online, maar kon geen volledige kaart vinden.Equator schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:56:
De berekening gaat wel uit van de generieke regel dat de calorieën besteed aan je wattage output 20-25% is van je totale calorieverbruik (de rest gaat op aan "externe factoren" als warmte en andere lichaamsfuncties. Deze regel is wel behoorlijk gelijk voor iedereen.Fornoo schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:33:
Als je met powermeter rijdt berekent strava de hoeveelheid arbeid in kJ die je hebt verricht, dat getal is zeer realistisch. Want alle factoren worden automatisch meegerekend: wind, helling, rolweerstand, gewicht. Aan de hand daarvan wordt het aantal calorieën berekend die je hebt verstookt.
Na een lange tocht is het heerlijk om te zien dat ik 3000 calorieën heb verstookt. Onbeperkt eten!![]()
Zie ook: https://www.trainingpeaks...-is-that-calorie-reading/
Naast de wetenschap hoe veel je mag eten na een training
Beste Tweakers,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een fiets om mijn wieller carrière op te beginnen. Maar nu heb ik een vraagje over de maatvoering. Volgens de berekeningen heb ik een fiets nodig van 57cm, beide een 56 en 58 zitten goed, gezien niet alle merken 57 verkopen. Ik ben relatief lang (1,90) maar ik heb ik verhouding korte benen (0,85 tot mn kruis). Wat is in jullie beleving slechter? Een te grote of een te kleine fiets?
Ik ben al een tijdje op zoek naar een fiets om mijn wieller carrière op te beginnen. Maar nu heb ik een vraagje over de maatvoering. Volgens de berekeningen heb ik een fiets nodig van 57cm, beide een 56 en 58 zitten goed, gezien niet alle merken 57 verkopen. Ik ben relatief lang (1,90) maar ik heb ik verhouding korte benen (0,85 tot mn kruis). Wat is in jullie beleving slechter? Een te grote of een te kleine fiets?
Verwijderd
Precies.
En realiseer je dat framemaat an sich niets zegt. Een '57' bij merk A kan totaal anders zitten dan een '57' bij merk B.
En realiseer je dat framemaat an sich niets zegt. Een '57' bij merk A kan totaal anders zitten dan een '57' bij merk B.
http://join-the-pipe.org/nl en dan even naar beneden scrollen, dan krijg je een wereldkaart.wackmaniac schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:54:
[...]
Heb je een url van die kaart? Heb van het weekend wat gezocht online, maar kon geen volledige kaart vinden.
Uiteraard is het allemaal wetenschap Kluus. Wellicht van belang voor de professionele atleet/wielrenner.
Voor een amateur als ikzelf minder belangrijk. Ik merk zelf dat ik niet aankom in gewicht zolang ik mijn wekelijkse calorie-inname aanpas aan de hoeveelheid calorieën die ik in die week heb verbruikt. Dat betekend soms dat ik veel meer eet na een lange tocht dan ik op een andere dag zou doen.
Voor een amateur als ikzelf minder belangrijk. Ik merk zelf dat ik niet aankom in gewicht zolang ik mijn wekelijkse calorie-inname aanpas aan de hoeveelheid calorieën die ik in die week heb verbruikt. Dat betekend soms dat ik veel meer eet na een lange tocht dan ik op een andere dag zou doen.
Ja ik heb al op meerdere merken gezeten, en gemerkt dat het verschilt. Maar als beginner krijg je veel meer waar voor je geld bij het kopen van een tweedehands fiets. Dus ik moet hetgeen dat ik heb gepast doorzetten naar andere modellen. Maar fijn om te horen dat je beter een iets te kleine dan een te grotere fiets kan hebben!Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:37:
Precies.
Ik heb het zelf ook nog niet op deze manier gebruikt hoor (en ga dat ook niet doen dit seizoen omdat ik er niet op heb getrained). Maar ik kan me zo voorstellen dat dit bij de zwaardere cyclosportieven (Marmotte, ORM etc.) ook best nuttig kan zijn voor de amateur.Fornoo schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:39:
Uiteraard is het allemaal wetenschap Kluus. Wellicht van belang voor de professionele atleet/wielrenner.
80 x de Camerig op? Holy... Of met 80 man 1 x ?berghefr schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:29:
Heb weleens een dagje een rondje gemaakt om het 3 landenpunt op te rijden (vanuit België, dus pak je nog een extra klimmetje mee). Geloof 150hm daardoor in totaal. Maar na 10 x begon zelfs ik (die geen moeite heeft met meerdere keren hetzelfde rondje te rijden..) het wel spuugzat te worden
Heel duidelijk. 2 fietsen in maatje 54cm gehad (eigenlijk 3 hoewel dat bij de MTB ik geloof een L was). De Cube is 56 en het voelt eigenlijk als precies dezelfde maat als de 54 van de andere 2 merken. Misschien ook niet heel vreemd trouwens aangezien wat ik zo gezien heb, er altijd ook lengtes hij de maten staan en er zit altijd een stuk overlap. Bij 54 zit ik met mijn lengte bovenin die range, en met 56 een beetje aan de onderkant.Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:37:
Exact expert nodig?
Niet heel nuttig, in Noord-Holland heb je veel pwn punten bijvoorbeeld.Equator schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:37:
[...]
http://join-the-pipe.org/nl en dan even naar beneden scrollen, dan krijg je een wereldkaart.
En Zuid-Holland ook van duinwaterbedrijf.
Ik had vroeger een app voor android waar ze allemaal in stonden, maar die app bestaat niet meer.
Heb het nogsteeds op mijn lijstje staan om een everesting te doen, zelfs voor mij erg pittgCrazy D schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:52:
[...]
80 x de Camerig op? Holy... Of met 80 man 1 x ?![]()
Heb weleens een dagje een rondje gemaakt om het 3 landenpunt op te rijden (vanuit België, dus pak je nog een extra klimmetje mee). Geloof 150hm daardoor in totaal. Maar na 10 x begon zelfs ik (die geen moeite heeft met meerdere keren hetzelfde rondje te rijden..) het wel spuugzat te worden
Maar als ik die site zo kijk is dit met teams, maakt het wel heel stuk makkelijker.
Camerig lijkt me ook niet de meest handige klim voor een everesting poging, niet steil genoeg waardoor je wel heel veel km's moet maken. (450km als ik het zo zie
[ Voor 50% gewijzigd door DDX op 21-06-2017 10:09 ]
Verwijderd
Van Cube is inderdaad vrij algemeen bekend dat de fietsen erg 'klein' uitvallen.Crazy D schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:52:
[...]
Heel duidelijk. 2 fietsen in maatje 54cm gehad (eigenlijk 3 hoewel dat bij de MTB ik geloof een L was). De Cube is 56 en het voelt eigenlijk als precies dezelfde maat als de 54 van de andere 2 merken. Misschien ook niet heel vreemd trouwens aangezien wat ik zo gezien heb, er altijd ook lengtes hij de maten staan en er zit altijd een stuk overlap. Bij 54 zit ik met mijn lengte bovenin die range, en met 56 een beetje aan de onderkant.
Daarnaast heeft de 'pasvorm' van een fiets ook nog heel veel te maken met geometrie en doelgroep.
Mijn Bulls Harrier van 56 cm 'zit' heel anders (namelijk veel dieper en ongemakkelijker) dan mijn Canyon Endurace van eveneens 56 cm.
Het heeft ook nog te maken met het stuur; een stuur met een reach van anderehalve cm meer kan het karakter van de hele fiets veranderen.
Het is voor ons fietsers zo jammer dat de meeste waterpunten redelijk in het centrum van steden/dorpen staanDDX schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:04:
[...]
Niet heel nuttig, in Noord-Holland heb je veel pwn punten bijvoorbeeld.
En Zuid-Holland ook van duinwaterbedrijf.
Ik had vroeger een app voor android waar ze allemaal in stonden, maar die app bestaat niet meer.
[...]
In Noord-Holland en Zuid-Holland staan er genoeg in duinen, in Zuid-Holland ook aantal midden in open gebieden.wackmaniac schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:10:
[...]
Het is voor ons fietsers zo jammer dat de meeste waterpunten redelijk in het centrum van steden/dorpen staan
Goed om te weten; vanaf 1 sept verkas ik qua werk van Groningen naar Rotterdam, dus mijn fietsrondjes zullen ook in die omgeving gedaan gaan worden.DDX schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:11:
[...]
In Noord-Holland en Zuid-Holland staan er genoeg in duinen, in Zuid-Holland ook aantal midden in open gebieden.
Heb m even tereggezocht, 10 keer was overdreven, was 5 x maar ook stukje richting Camerig erbij voor de afwisseling:DDX schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:04:
Heb het nogsteeds op mijn lijstje staan om een everesting te doen, zelfs voor mij erg pittg![]()
Maar als ik die site zo kijk is dit met teams, maakt het wel heel stuk makkelijker.
Camerig lijkt me ook niet de meest handige klim voor een everesting poging, niet steil genoeg waardoor je wel heel veel km's moet maken. (450km als ik het zo zie)
https://www.strava.com/activities/324519368
Weet nog wel dat ik dus 5 x langs een boer kwam onder aan de Vaalserberg, 1e keer keek ie, 2e x een knikje, 3e x een klein handje, 4e x een veel duidelijke zwaai en een glimlach en de 5e x ook een verbale groet
Exact expert nodig?
In ieder geval bij de strandopgangen van Hoek van Holland (einde badweg; weliswaar een douche, maar ook als tappunt te gebruiken) en Kijkduin (noordzijde boulevard; Deltaplein). Ook hier: niet in het winterseizoen.wackmaniac schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:18:
[...]
Goed om te weten; vanaf 1 sept verkas ik qua werk van Groningen naar Rotterdam, dus mijn fietsrondjes zullen ook in die omgeving gedaan gaan worden.
Dit lijkt mij persoonlijk ideale klim voor een eversting poging :Crazy D schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:30:
[...]
Heb m even tereggezocht, 10 keer was overdreven, was 5 x maar ook stukje richting Camerig erbij voor de afwisseling:
https://www.strava.com/activities/324519368
Weet nog wel dat ik dus 5 x langs een boer kwam onder aan de Vaalserberg, 1e keer keek ie, 2e x een knikje, 3e x een klein handje, 4e x een veel duidelijke zwaai en een glimlach en de 5e x ook een verbale groet
https://www.strava.com/segments/2434758
Red je het met ruim 200km fietsen, minder als de helft van de Camerig.
Camerig lijkt mij ook niet de meest handige, maar is door de organisatie naar voren geschoven. Gelukkig kunnen we het wel in teamverband doen in estafette vorm. Er komen ook al een paar supporters en staan met z'n alle op de camping, dus zal vast wel een gezellige boel wordenDDX schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:04:
[...]
Heb het nogsteeds op mijn lijstje staan om een everesting te doen, zelfs voor mij erg pittg![]()
Camerig lijkt me ook niet de meest handige klim voor een everesting poging, niet steil genoeg waardoor je wel heel veel km's moet maken. (450km als ik het zo zie)
Zit wat in. Niet de meeste hm's maar wel redelijk kort. Wordt het nog saaierDDX schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:41:
Dit lijkt mij persoonlijk ideale klim voor een eversting poging :
https://www.strava.com/segments/2434758
Red je het met ruim 200km fietsen, minder als de helft van de Camerig.
Exact expert nodig?
Ik ben in Enkhuizen even gestopt om wat te eten en te drinken, maar verder heb ik alleen die 500cl water gebruikt. Dat was in maart toen je echt net met korte mouwen kon fietsen (kon eigenlijk net niet, maar ik trek al snel korte kleding aanrockhopper schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:25:
[...]
Ik hoop voor je gezondheid dat je wel meer dan één bidon gedronken hebt bij die 190km rit
Ik ook, dan voel ik mij echt bad-ass vergeleken met de oudjes die dan nog handschoenen en een muts aan hebben haha.Ezio schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:17:
[...]
Ik ben in Enkhuizen even gestopt om wat te eten en te drinken, maar verder heb ik alleen die 500cl water gebruikt. Dat was in maart toen je echt net met korte mouwen kon fietsen (kon eigenlijk net niet, maar ik trek al snel korte kleding aan). Ik ga over een paar weken Pico Veleta beklimmen en dan gaat er wel iets meer mee dan alleen 500cl water (ongeveer 100 kilometer heen- en weer).
Op de site van Dunea (westland tot noorwijkerhout en Delft) staan alle openbare watertappunten: https://www.dunea.nl/kaart-openbare-tapkranenDDX schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:11:
[...]
In Noord-Holland en Zuid-Holland staan er genoeg in duinen, in Zuid-Holland ook aantal midden in open gebieden.
Of anders: https://dopper.com/nl/bet...ratis-watertappunten-app/
Op een kerkhof vind je meestal ook water.
Als ik echt in nood ben spreek ik meestal gewoon iemand aan die in de tuin bezig is. Hier in de provincie hebben wielrenners gelukkig nog geen slechte naam, heb nooit een kritische noot gehoord....
Ook ik ga trouwens verhuizen. Vanaf 18 augustus maak ik mijn rondjes vanaf Utrecht. Ben geen onbekende in die streek, zelf jaren in Amsterdam gewoond en ook nu fiets ik er regelmatig aangezien mijn schoonouders in Zeist wonen.
Als ik echt in nood ben spreek ik meestal gewoon iemand aan die in de tuin bezig is. Hier in de provincie hebben wielrenners gelukkig nog geen slechte naam, heb nooit een kritische noot gehoord....
Ook ik ga trouwens verhuizen. Vanaf 18 augustus maak ik mijn rondjes vanaf Utrecht. Ben geen onbekende in die streek, zelf jaren in Amsterdam gewoond en ook nu fiets ik er regelmatig aangezien mijn schoonouders in Zeist wonen.
[ Voor 32% gewijzigd door havana op 21-06-2017 14:25 ]
Ik vraag meestal bij een tankstation of café, meestal sturen ze je gewoon door naar 't toilet, zonder problemen.
Verwijderd
Tsja...'t is maar net waar die ander mee bezig is. Ik zie soms gasten kort-kort rijden terwijl ik zelf nog met arm- en beenstukken en soms zelfs overschoenen rijd. Als ikzelf met een D1-training bezig ben dan heb ik het minder snel warm, dus dan is dat passend...maar misschien zijn die anderen wel met een keiharde intervaltraining bezig.Maks schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:43:
[...]
Ik ook, dan voel ik mij echt bad-ass vergeleken met de oudjes die dan nog handschoenen en een muts aan hebben haha.
Overigens is het wel een feit dat kou niet goed is voor bewegende knieën, ook al heeft je bovenlichaam het niet koud. Ik weet dus niet of rücksichtslos kort-kort rijden altijd zo badass is.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2017 14:52 ]
Idd, maar liever heb ik gewoon buitenkraantje zodat je fiets niet buiten hoeft te laten staan.I-King schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:32:
Ik vraag meestal bij een tankstation of café, meestal sturen ze je gewoon door naar 't toilet, zonder problemen.
Jammer dat die bij meeste tankstations is weggehaald.
Wat dat betreft is het in Frankrijk wel ideaal, bijna ieder dorp heeft wel een kraantje of openbaar toilet.
Gezellig, zal tzt eens uitkijken naar die blauwe Havana van je.havana schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:24:
Op een kerkhof vind je meestal ook water.
Ik stop nog wel eens bij een camping voor water. Bij sanitair gebouw heb je wel zicht op de fiets.
Verwijderd
Daarom heb ik bij zeer lange tochten altijd een Safeman bij me, dan hoef je tenminste niet constant je fiets in het oog te houden, zodat je makkelijker even ergens naar binnen kunt lopen voor eten of drinken.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.