In principe kun je inderdaad beter een te klein frame kopen dan te groot. Te klein kun je (voor de benen) corrigeren door het zadel hoger te zetten. Je hebt dan inderdaad wel een andere positie op de fiets (meer voorover). Dat hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, maar ik zou wel zo dicht mogelijk bij jouw "ideale" framemaat blijven. Dat rijdt prettiger.Atlas schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:23:
Zo, 6 jaar geleden de eerste stap in de wielrenwereld gemaakt met een 2e hands Ridley fiets met een framemaat van 64cm. Prima fiets, een km of 5000 op gefietst, maar ik heb toch het idee gehad dat deze niet helemaal goed voor mij was afgesteld en het frame toch iets te groot was.
Dus binnenkort ga ik mezelf eens goed opmeten en daaruit bepalen wat voor framemaat ik nou echt nodig heb, om daarna marktplaats maar eens af te struinen naar een nieuwe 2e hands. Budget is rond de 800 euro dus daar moet wel iets moois en recents voor te vinden zijn lijkt me.
De stap erna is de fiets laten inmeten en kijken of daar nog winst in te behalen is.
En klopt het nog steeds dat je liever een framemaat kleiner kan kopen dan een framemaat groter?
Ik heb voor mijn huidige fiets een 2 jaar (om te kijken of ik dat wielrennen wel leuk vond) gefietst op een fiets die 2 maten kleiner is dan mijn huidige, maar ik merk dat het tocht wel een stuk prettiger fietst op mijn huidige.