Agu...............
Prima weekje Gran Canaria gehad met perfect weer. Iedere dag zo'n 26-28 graden met nauwelijks wolken.
Ondanks het feit dat het nadrukkelijk een familievakantie was toch best wat leuke ritten kunnen maken.
Rit 1: Mont Leon (50 km/1000 hm)
Eerste dagje, dus gewoon even inbollen. Mont Leon van 2 kanten. Dankzij het warme weer in NL hoef ik niet te acclimatiseren en loopt het klimmen direct al aardig, voor mij uniek.
Rit 2: Soria (82 km / 1600 hm)
Ik pak de kustweg en bij Arguineguin sla ik landinwaarts. Eenmaal aangekomen bij de voet van de klim is de wind totaal weg. Met nauwelijks schaduw is het ineens gigantisch warm. Ik raak bevangen door de hitte. Waar ik in het verleden altijd stug doorfietste als zoiets gebeurde, stop ik nu wijselijk even in de schaduw. Vermogen lijkt nergens meer op, maar ik bereik de top. Na bijvullen in Soria pak ik het slingerweggetje helemaal naar de top. Zitten een paar zeer steile stukken in van 14-16%. Mijn stop heeft me goed gedaan. Aan de andere kant daal ik over de mooiste klim van het eiland en pak vervolgens de kustweg naar huis. In 6 jr tijd is de eerste keer dat ik hier met de fiets rijd! Prachtige weg om te fietsen.
Rit 3: Pico (98 km met 2500 hm)
Een klassiekertje. Naar de top en terug. Gisteren heb ik een rustdag ingelast en zoals altijd ben ik vandaag dan iets minder. Het zij zo. Omdat het gezin 's middags nog naar de dierentuin wil, moet ik er erg vroeg opstaan. Om 6:00 rijd ik in het pikkedonker de klim de Alto de Fataga op. Mooie ervaring wel, zeker als de zon opkomt. Ook fijn dat je op dit uur nog geen last hebt van de warmte, sterker nog, hoe hoger ik kom hoe koeler het wordt. Eigenwijs als ik ben heb ik alleen armstukken bij me. Ik houd bewust nog wat over tot het steile stuk na Ayacata. Dat loopt prima. Daarna nog ruim 8 km naar de top. Aldaar veel wind en slechts 4 graden

. Geen geweldig uitzicht dus ik keer meteen om. Vanaf Ayacata is de temperatuur weer aangenaam. In de afdaling naar San Bartelomé verlies ik zonder dat ik het doorheb een dop van bidon. Goeiegod wat is het asfalt hier beroerd. Nog even de mini-Redoute meepakken en dan weer omlaag bollen. 's Middags dolfijntjes kijken en een "biertje" (1 liter!) drinken (zie foto).
Rit 4: Herradura (75 km / 1350 hm)
Het was een paar jaar geleden dat ik de Passo Herradura nog eens opgereden was. Dit is een van de wat kortere rondjes vanaf Maspalomas, dus heel geschikt voor een familievakantie. Eerst een km of 14 naar het oosten over de mindere mooie kant van de kustweg. Je moet dit zien als een investering. In El Doctoral sla je linksaf. Er rijdt een Spanjool voor me die op de vlakke aanloop al flink tempo maakt. Ik begin zelf liever rustiger. De pas zelf is niet al te lastig en wonderschoon. Ik heb vandaag een superdag, kan de hele klim moeiteloos 270-300 watt trappen wat voor mijn doen veel is. Op een bepaald moment komt de Spanjool in zicht en stel ik me als doel hem in te halen vóór de top. Dat lukt! Daarna is het op en af tot St Lucia. Even bijvullen en dan nog een km of 6 klimmen tot de afdaling begint. Ook de 2 beruchte haarspelden voor de Alto de Fataga gaan lekker (wat ben ik daar toch al vaak gestorven...) Als elk ritje toch zo kon gaan....
Rit 5 (Soria van 2 kanten) 82 km met 1900 hm
Het gezin wil vandaag lunchen in Puerto de Mogan dus ik stippel een route uit die daar eindigt. Moeilijk is dat niet. Ik wil de klim vanaf Mogan graag nog eens doen dus 1 en 1 is 2. Het begin is gelijk aan rit 2. Net als gisteren loopt het super! Na de beklimming van Soria+slingerweggetje daal ik af aan de andere kant, keer om aan de voet en pak deze klim ook nog even mee. Ongeveer halverwege haalt een local me in. Ik pak zijn wiel en na een paar km moet hij passen. Hij zat dus al a bloc... we kletsen wat over fietsen. Hij vindt dit de mooiste klim van het eiland, wat ik alleen maar beamen. Op een paar kleine stukjes na is ie ook niet super lastig. De local pakt het slingerweggetje naar Soria, ik klim eventjes door de top. Anders telt het niet

Op de top keer ik om en daal nogmaals af, nu helemaal naar Puerto Mogan. Aangezien ik nog een half uurtje over heb pak ik nog een stukje kustweg mee. Fijn laatste ritje. Even in de zee springen, fiets in de auto gooien en 2 borden paella naar binnen schuiven, dit alles uiteraard weggespoeld met 2 pullen Tropical bier.
Heb me dit jaar uitstekend vermaakt. Wel viel me op dat er maar erg weinig fietsers waren. Misschien doordat het een rustige laagseizoenweek was?
Eigen fiets meenemen is me goed bevallen (met dank aan de fietskoffer van @
Tsjilp) Uiteindelijk kost het minder tijd dan halen en brengen van een huurfiets en bovendien is het ook nog eens goedkoper (75€ retour, rekening nooit gekregen van TUI

). Aangezien ik deze keer vanaf Eelde vloog en wij zoals altijd een huurauto hadden (vanaf de luchthaven) viel het gesleep ook enorm mee.
[
Voor 103% gewijzigd door
havana op 05-06-2017 08:36
]