Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 OverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 100 101 102 Laatste
Acties:
  • 872.989 views

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:32
woekele schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:09:
[...]

En nu heb je een woning die (indirect) alsnog afhankelijk is van gas, (bruin)kolen en kernenergie :) Of heb je heel veel zonnepanelen en ook heel veel accu's? De stroom die je nodig hebt voor je warmtepomp moet namelijk wel opgewekt worden, en beschikbaar zijn op het moment dat jij het nodig hebt.

Ben verder ook erg benieuwd hoe de range van de WiFi gaat zijn in de nieuwe woning. In huidige jaren '30 heb je met 1 AP het hele huis + de tuin. Gaat vast minder worden :P
Ik snap @MadEgg wel, ik was blij dat mijn nieuwe woning het er al standaard bij had.
Nu heeft hij namelijk relatief een kleine investering moeten doen en is er dus tijdens de bouw al rekening mee gehouden(bron geboord etc.). Nu op gas zorgt ervoor dat je al die narigheid over misschien wel 20 jaar moet gaan ondernemen. En zijn woning heeft ook nog eens 28 panelen op het dak waardoor energie en saldering het gewoon in mijn ogen ook de juiste beslissing is.
Het is dat mijn dak al vol ligt met 20 panelen anders had ik ook nog bijgekocht. Warmtepomp en eigen bron zaten bij de bouw in.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 23:19
T.E schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:24:
[...]

Ring heeft wifi camera's op accu die vrij lang meegaan. Mijn broer heeft die en werkt buiten mijn verwachting goed. Nadeel is wel dat ze erg prijzig zijn.
Thnx. Idd behoorlijk prijzig. Met black friday wel een ring 2 video deurbel op de kop getikt. Ik ga er over nadenken. Andere nadeel is ook dat je voor de cloud moet betalen. Voor de deurbel hoeft dat niet perse (opnames opslaan) maar voor de camera wel een must. Of nog even doorsparen 😜

• GeeMoney
Xtince schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:35:
[...]

Thnx. Idd behoorlijk prijzig. Met black friday wel een ring 2 video deurbel op de kop getikt. Ik ga er over nadenken. Andere nadeel is ook dat je voor de cloud moet betalen. Voor de deurbel hoeft dat niet perse (opnames opslaan) maar voor de camera wel een must. Of nog even doorsparen 😜
Je hebt geen kamer met een loze leiding/utp die grenst aan je buitengevel? Dan krijg je die namelijk alsnog wel naar buiten en middels PoE kan je dan een camera ophangen.

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:39
ambusched schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:30:
Ik heb naar iedere slaapkamer 1 loze leiding 'getrokken'. Ik ga proberen 1 utp en 1 coax kabel te trekken door de leiding. De woonkamer 2 loze leidingen 1 voor coax en 1 voor 2 utp. Hoe berekenen jullie hoeveel kabel je nodig hebt?
Wij hadden hetzelfde plan voor onze 2-kapper (uit 2016, zelfbouw weliswaar). Echter kwamen we van een koude kermis thuis ;).

Helaas zijn er bij ons de flexibele buizen met ribbels gebruikt voor de loze leidingen, hier heb ik verder geen navraag naar gedaan bij de aannemer aangezien ik niet beter wist :(. Zelfs op een paar plekken werd één kabel lastig en heb ik een professional ingehuurd aangezien het ons niet lukte met een trekveer (2 gebruikt van 10m en 20m zo uit m'n hoofd).

Alleen op één plek in de woonkamer is 2 UTP gelukt.

Erg jammer want ik had de volgende wandcontactdoos in gedachten:
http://www.kabelstrekken.nl/wp-content/uploads/2015/08/Combi-contactdoos-UTP-coax-open-150x150.jpg

Nu hebben alle slaapkamers (4 op de 1e verdieping) een coax aansluiting, die op onze kamer is volop in gebruik maar voor de kids had ik beter nog niks kunnen doen want wie weet hoe de wereld er over 5/10jr uit ziet (kids zijn nu 6jr, 4jr en 8mnd)...

Ik zou dus eerst even checken welke soort loze leiding je hebt (flexibele buis met ribbels of een vaste PVC buis?) maar ik ben bang dat de flexibele het vaakst gebruikt word ;).

• Xtince
GeeMoney schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Je hebt geen kamer met een loze leiding/utp die grenst aan je buitengevel? Dan krijg je die namelijk alsnog wel naar buiten en middels PoE kan je dan een camera ophangen.
Op zich wel maar door de uitbouw krijg ik dan denk ik niet een heel goed beeld. Had het dan liever op de begane grond. Wil de camera aan de achterkant van de woning. Aan de zijkant/oprit zijde hangt dus al de ring video deurbel. Maar nav reactie van @T.E kijk ik nu naar de ring floodlight camera (https://www.50five.nl/rin...2GzA7QEAQYAiABEgIbnPD_BwE) wel een leuk ding. Meteen ook als licht te gebruiken (moet vrouwtje ook overtuigen :p haha).

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

GeeMoney schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:33:
[...]
En zijn woning heeft ook nog eens 28 panelen op het dak waardoor energie en saldering het gewoon in mijn ogen ook de juiste beslissing is.
Het is dat mijn dak al vol ligt met 20 panelen anders had ik ook nog bijgekocht.
Het is wel afwachten wat er met de saldering gebeurt na 2020. Wel fijn om die informatie te hebben voor een grote investering vind ik. Op grote schaal is het niet houdbaar zonder goede energie-opslag-mogelijkheid: huizen die massaal stroom opwekken op momenten dat die stroom niet nodig is en vervolgens gratis stroom terugverlangen op momenten dat stroom wél schaars is.
GeeMoney schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:36:
Gewoon met de boor naar buiten bedoel je? Zit er ook aan te denken om het zo te doen inderdaad. Beetje schuin naar beneden boren van binnen gezien.

woekele wijzigde deze reactie 10-01-2019 22:05 (23%)

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:54
Xtince schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:00:
[...]

Op zich wel maar door de uitbouw krijg ik dan denk ik niet een heel goed beeld. Had het dan liever op de begane grond. Wil de camera aan de achterkant van de woning. Aan de zijkant/oprit zijde hangt dus al de ring video deurbel. Maar nav reactie van @T.E kijk ik nu naar de ring floodlight camera (https://www.50five.nl/rin...2GzA7QEAQYAiABEgIbnPD_BwE) wel een leuk ding. Meteen ook als licht te gebruiken (moet vrouwtje ook overtuigen :p haha).
Die heeft mijn broer idd. Je kan op afstand ook het alarm af laten gaan. Wel grappig dat mijn broer dat deed en ik zijn telefoon afpakte en wegrende. De buurt zal gekgeworden zijn :)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:13
breagor schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:30:
[...]

wij hebben ongeveer 50K aan meerwerk opties (oa. uitbouw, zonnepanelen, badkamer upgrade, elektra/netwerk zooi, trapkast en nog tig kleine zooi (buiten kranen, kruipluik etc. etc.).

daarnaast reserveren we ook nog wel zo'n 60k aan eigen geld voor de keuken, wanden, vloeren, tuin, verhuiskosten (2 keer), gordijnen/lampen etc.)

80K moet kunnen, maar dan geen al te rare dingen doen
Volgens mij kun je het zo gek maken als je zelf wilt, doet me een beetje denken aan onze bruiloft. Daar kun je ook makkelijk 30k uitgeven, terwijl <10k ook haalbaar is.

Wat enorm scheelt is hele woning laminaat ipv visgraat, standaard keuken van de aannemer ipv een groot keukeneiland op een andere locatie dan waar de casco leidingen zitten, geen uitbouw.. etc.

Heb nu alle rekeningen betaald behalve de stukadoor , heb al een paar keer gevraagd wanneer zijn nota komt maar krijg geen reactie :? . Zou ie mij vergeten zijn? O-) :o

Sport_Life wijzigde deze reactie 10-01-2019 22:13 (10%)

Anima Sana in Corpore Sano

• T.E
woekele schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:02:
[...]

Het is wel afwachten wat er met de saldering gebeurt na 2020. Wel fijn om die informatie te hebben voor een grote investering vind ik. Op grote schaal is het niet houdbaar zonder goede energie-opslag-mogelijkheid: huizen die massaal stroom opwekken op momenten dat die stroom niet nodig is en vervolgens gratis stroom terugverlangen op momenten dat stroom wél schaars is.

[...]

Gewoon met de boor naar buiten bedoel je? Zit er ook aan te denken om het zo te doen inderdaad. Beetje schuin naar beneden boren van binnen gezien.
Ik zou van buiten naar binnen boren. Als je van binnen naar buiten boort heb je kans dat er een baksteen doormidden gaat. Binnen kan je bijwerken. Heb je niet toevallig een garage?

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 21:22
@buntje_ ons meerwerk komt op ca 35k,dat is uitbouw en complete afbouw (badkamer, toilet en keuken naar wens, stucwerk). En wat loze leidingen.

Na oplevering komen nog 14 pv panelen op het dak(ca 6k) dat gaat ook nog uit de hypotheek.

Voor de rest is het eigen geld. Vloeren en plinten ca 5k voor het hele huis.
Schutting 2,5k.

En dan is het even klaar.

We verwachten voor de tuin met tuinhuis en oprit nog zo'n 10k kwijt te zijn, maar dat zal stukje bij beetje gaan.

Al met al zo'n 60k bovenop de casco prijs om het helemaal klaar te hebben.

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:49
Hsb-3 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:20:
@buntje_ ons meerwerk komt op ca 35k,dat is uitbouw en complete afbouw (badkamer, toilet en keuken naar wens, stucwerk). En wat loze leidingen.

Na oplevering komen nog 14 pv panelen op het dak(ca 6k) dat gaat ook nog uit de hypotheek.

Voor de rest is het eigen geld. Vloeren en plinten ca 5k voor het hele huis.
Schutting 2,5k.

En dan is het even klaar.

We verwachten voor de tuin met tuinhuis en oprit nog zo'n 10k kwijt te zijn, maar dat zal stukje bij beetje gaan.

Al met al zo'n 60k bovenop de casco prijs om het helemaal klaar te hebben.
Op rond de 60k gokken wij ook. Ga wel veel afbouw zelf doen.

• Hsb-3
  • Laatst online: 21:22
Het scheelt dat we niet zo'n dure smaak hebben. Onze keuken is bijvoorbeeld, inclusief plaatsen, 6.800,-. Niks spannends maar wel precies naar onze smaak. In de badkamer ook vrij goedkope tegels, maar wel wat we mooi vinden. En het was extra mooi omdat het niet duur was :p

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:13
Hsb-3 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:26:
Het scheelt dat we niet zo'n dure smaak hebben. Onze keuken is bijvoorbeeld, inclusief plaatsen, 6.800,-. Niks spannends maar wel precies naar onze smaak. In de badkamer ook vrij goedkope tegels, maar wel wat we mooi vinden. En het was extra mooi omdat het niet duur was :p
Mijn vrouw heeft een hele dure smaak :+. En dat is geen grap.

Ik ben wel benieuwd wat de waarde is nu de woning af is, voor de hypotheek maakt het vrij weining uit (zitten al in de 1 na laagste categorie), meer die dat hebben gedaan? :).

Anima Sana in Corpore Sano

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:13

MadEgg

Tux is lievvv

[...]
Zoals @GeeMoney zei inderdaad liever nu dan over ergens tussen 5 tot 15 jaar geforceerd moeten. En als inwoner van de provincie Groningen staat het wat dichter bij mij. Flinke investering nu, wel blij dat het nu allemaal gasloos is.

En met 28 PV-panelen (investering 11k waarvan we de BTW krijgen we als het goed is binnenkort nog terugkrijgen) zijn we op papier redelijk zelfvoorzienend. Er zit inderdaad een gat tussen wanneer we de energie opwekken en wanneer we het gebruiken. Zolang de salderingsregeling bestaat is dat wel prima. In de tussentijd hou ik mijn ogen open voor andere oplossingen. Het lijkt me bijvoorbeeld prima om bij overcapaciteit van de panelen naast het huis koelen, met de warmtepomp ook gewoon extra warmte te creeëren (al dan niet met COP 1) en de grond in te pompen. Powerwalls hebben ook potentie al zijn die vrij prijzig en accu's ook niet supermilieuvriendelijk. Ook zijn er windmolens voor op het dak, dat principe lijkt me ook mooi.

De portomonnee is nu even leeg genoeg maar we zijn nog niet klaar met de verduurzaming op de lange termijn. Het mooie van de warmtepomp is dat we behoorlijk flexibel zijn met oplossingen - bij een gasgestookte CV-ketel blijf je afhankelijk van gas, en de kans dat je dat zelf duurzaam kunt gaan opwekken lijkt me vrij klein.

Tja

• MAZZA
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19-02 08:34

MAZZA

Barbie is er weer!

Vandaag kijkdag gehad in onze nieuwbouwwoning. Het blijkt dat de kozijnen in de achtermuren op hele andere plekken zitten dan op de tekening aangegeven...

Beneden is dat wel oke, in die zin dat de openslaande deuren in het midden zijn uitgelijnd (de muren aan weerskanten hebben een gelijke breedte).

Boven hebben we een kamer echter zo breed mogelijk laten maken (was standaard 1990mm breed en is verbreed naar 2290mm). Groter was niet mogelijk omdat dan het kozijn van het raam in de kamer ernaast begon.

Nu blijkt dus dat er nog een stuk muur zit van zo'n 30cm. Daar hadden we dus makkelijk nog wat verder gekund. Op de tekening stond het dus verkeerd aangegeven (of het is verkeerd gebouwd, kip-ei).

Ik baal hier wel van, omdat de ene kamer nu onnodig groot is terwijl de andere kamer wat aan de kleine kant is.

Ik vraag me ook af wat ik hier nu mee moet doen, ik heb iig een mail gestuurd naar de kopersbegeleider. Hebben jullie tips?

• GeeMoney
[...]

[...]

Ongeacht wat er met de saldering gebeurd wek ik in ieder geval een goed deel zelf op en dat is altijd nog beter dan geen panelen. (Ik wek dat deel dus sowieso schoner op dan de Nuon ;) )16 stuks zaten al bij mijn woning in de prijs in en ik kon er max 4 bijkopen op de zuid kant ivm 2 dakkapellen.
Dat bijkopen is peanuts op een heel huis en ik ook een loze leiding getrokken voor de zekerheid richting garage waar ik ook nog een kruipruimte heb laten maken.
Hopelijk komt er in de nabije toekomst dus een mogelijkheid om het zelf op te slaan. (Schoon en betaalbaar) maar voor nu zitten we goed met de huidige regelingen.

Ik zou dan ook voorzichtig van buiten naar binnen boren inderdaad en een beetje schuin laten weglopen ivm water/vocht.

@MAZZA direct aangeven bij de project ontwikkelaar/voorman! Als je tekening juist is, er zo snel mogelijk op aandringen de zaken te corrigeren. (Ik zou dat corrigeren ook goed gebruiken omdat jij ent op een fout in de bouw en niet lief vraagt om een wijziging op de standaard die je eventueel nu pas ziet)

GeeMoney wijzigde deze reactie 10-01-2019 23:01 (11%)

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

MadEgg schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:30:
En als inwoner van de provincie Groningen staat het wat dichter bij mij. Flinke investering nu, wel blij dat het nu allemaal gasloos is.
Groningen, waar ik zelf ben opgegroeid en mijn familie woont (en schade aan de woning heeft ervaren), zou geen factor hoeven zijn in de keuze. Gas kan ook van andere plekken komen dan uit Groningen (ook buiten Rusland) en elektriciteit wordt vaak nog steeds met gas opgewekt, het blijft dus gewoon in gebruik.
Het mooie van de warmtepomp is dat we behoorlijk flexibel zijn met oplossingen - bij een gasgestookte CV-ketel blijf je afhankelijk van gas, en de kans dat je dat zelf duurzaam kunt gaan opwekken lijkt me vrij klein.
Je bent nu afhankelijk van elektriciteit en je zult inderdaad eerst powerwalls (accu's) etc. nodig hebben voor je niet meer (indirect) afhankelijk bent van gas/(bruin)kool. Wel tof dat jullie alvast verder in de toekomst kijken en weloverwogen en praktisch erin staan. Zelf gas opwekken gaat 'm inderdaad niet worden. Ik hoop zelf op een schone/efficiënte opwek van van waterstof die ze t.z.t. door de gasleiding kunnen sturen.
GeeMoney schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:36:
Ik zou dan ook voorzichtig van buiten naar binnen boren inderdaad en een beetje schuin laten weglopen ivm water/vocht.
Thanks!

woekele wijzigde deze reactie 10-01-2019 23:14 (15%)

• ollie_1982
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19-02 12:23
poosie schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:49:
[...]

Ik heb een afspraak met Abrahamsen uit Lent. Als ik de referenties lees, moet hij echt topwerk afleveren.
Eric heeft bij ons de benedenverdieping gedaan en ik kan je vertellen dat hij echt topwerk af heeft geleverd.

• poosie
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21:16
Xtince schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:00:
[...]

Ik heb 'm ook even opgezocht. Hij ziet er niet echt hufter-proof uit. Hoe voorkom je dat het ding onklaar wordt gemaakt?

• ambusched
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 19:32
Road-runner83 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:54:
[...]

Wij hadden hetzelfde plan voor onze 2-kapper (uit 2016, zelfbouw weliswaar). Echter kwamen we van een koude kermis thuis ;).

Helaas zijn er bij ons de flexibele buizen met ribbels gebruikt voor de loze leidingen, hier heb ik verder geen navraag naar gedaan bij de aannemer aangezien ik niet beter wist :(. Zelfs op een paar plekken werd één kabel lastig en heb ik een professional ingehuurd aangezien het ons niet lukte met een trekveer (2 gebruikt van 10m en 20m zo uit m'n hoofd).

Alleen op één plek in de woonkamer is 2 UTP gelukt.

Erg jammer want ik had de volgende wandcontactdoos in gedachten:
[Afbeelding]

Nu hebben alle slaapkamers (4 op de 1e verdieping) een coax aansluiting, die op onze kamer is volop in gebruik maar voor de kids had ik beter nog niks kunnen doen want wie weet hoe de wereld er over 5/10jr uit ziet (kids zijn nu 6jr, 4jr en 8mnd)...

Ik zou dus eerst even checken welke soort loze leiding je hebt (flexibele buis met ribbels of een vaste PVC buis?) maar ik ben bang dat de flexibele het vaakst gebruikt word ;).
Ja zoiets heb ik ook in gedachten. Hopen dat het lukt. Ze zijn nu de wanden aan het gieten in ons plan deel dus zal het in de gaten houden en anders ff navragen.
Welk merk utp/coax wanddoos had je gevonden?

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22:03
T.E schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:48:
[...]

Damn 11 maanden na oplevering ze mogen zich wel schamen. Gaan ze nu je badkamer overhoop halen?
Deel van de vloer, muur en ombouw bad word opnieuw betegeld. Afvoer van de douche word vervangen. Wel een flinke operatie dus, maar ging het niet zo laten als het nu is (ergste geval hadden we het op eigen kosten gedaan).

@GeeMoney Ja, de 5% hebben we nog steeds achter de hand (net zoals een aantal buren). Het lijkt erop dat ze er vanuit gaan dat ze die toch wel een keer krijgen. Proceskosten voor arbitrage lijkt ze meer te doen, die willen ze echt vermijden.
GeeMoney schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:33:
[...]
Ik snap @MadEgg wel, ik was blij dat mijn nieuwe woning het er al standaard bij had.
Nu heeft hij namelijk relatief een kleine investering moeten doen en is er dus tijdens de bouw al rekening mee gehouden(bron geboord etc.). Nu op gas zorgt ervoor dat je al die narigheid over misschien wel 20 jaar moet gaan ondernemen. En zijn woning heeft ook nog eens 28 panelen op het dak waardoor energie en saldering het gewoon in mijn ogen ook de juiste beslissing is.
Het is dat mijn dak al vol ligt met 20 panelen anders had ik ook nog bijgekocht. Warmtepomp en eigen bron zaten bij de bouw in.
Was bij ons ook de afweging. Nu direct naar WP geeft de mogelijkheid om zelf een energiebron te kiezen (PV, gas, kolen, wind. Alles kan). Met 28*320Wp op het dak en nog ruimte voor extra panelen komen we al een heel eind. Volgend jaar met een EV kunnen er nog wat panelen bij omdat we dan toch veel meer gaan afnemen. We hebben in de berging al loze leidingen en een stukje muur gereserveerd voor een powerwall of andere thuisaccu. Op het moment dat dat rendabel word komt die er wel, zo lang salderen/terugleververgoeding nog dekkend is is dat niet nodig.

Tassadar32 wijzigde deze reactie 11-01-2019 08:42 (48%)

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Outlander PHEV -> Tesla Model 3 LR AWD EAP | TNM Lolo 3.7kW

• Saied_
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19-02 13:54
Xtince schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:17:
Ook ik heb 10 loze leidingen op strategische plekken opgenomen. Achteraf wel spijt dat ik geen loze leidingen naar de buitengevel heb laten leggen ivm cameras. Iemand enig idee hoe ik dat het beste kan oplossen. Zat al naar een wifi camera te kijken, maar ook deze hebben (wat ik tot nu toe heb gezien) in ieder geval een wcd nodig.... UTP kabel naar buiten trekken gaat hem ook niet worden zonder loze leiding. Iemand ervaring met een echte wireless camera? Kan evt ook z wave product zijn ipv wifi.
Is je spouw geïsoleerd? Mocht dat niet het geval zijn dan kan je proberen daar een gat in te boren en dan via de spouw en de kruipruimte naar de meterkast te gaan (dit is vaak wel een hoop gepriegel). Of iets minder werk: kabelgootje over de muur de grond in. Flink graven tot je in de kruipruimte terecht komt en via daar naar de meterkast je kabel trekken (uiteraard wel in een PVC buis).

• jtm_
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 18-02 16:57
Dag allemaal, ik ben nieuw hier en ik heb al veel gezocht op internet, maar kon niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. Wellicht heeft één van jullie hier ervaring mee?

Ik heb samen met mijn vriendin een optie op een nieuwbouwwoning. Aangezien ik flink wat eigen geld heb ik afkomstig uit de overwaarde van mijn appartement, wil ik dit direct gaan gebruiken zodat we een minder hypotheekbedrag nodig hebben. Bovendien moet ik deze overwaarde wel gebruiken voor het huis, wil ik nog aanspraak maken op hypotheekrente over de waarde van dit bedrag.

Hoe gaat dit precies in z’n werk? Stel de woning kost inclusief meerwerk 450k, (waarvan 150k grondkosten) en ik heb 100k eigen geld. Dan hebben we dus een hypotheek van 350k nodig. Betalen begint vanaf moment van passeren, dan worden we eigenaar van de grond. Op dat moment moet het geld voor de grond (150k) dus betaald worden.

Moet ik die 100k eigen geld zelf overmaken naar de projectontwikkelaar? Of moet dit allemaal via het bouwdepot? Kan ik het geld daar zelf in ‘storten’? Of gaat die via de bank, dus dat zij als het ware je bouwdepot beheren? En heb ik het nou goed dat wanneer je normaal rente gaat betalen na de eerste betaling van de grondkosten, deze rente nu een stuk lager is omdat ik dus 2/3 van de grond heb betaald met eigen middelen?

• GeeMoney
jtm_ schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:30:
Dag allemaal, ik ben nieuw hier en ik heb al veel gezocht op internet, maar kon niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. Wellicht heeft één van jullie hier ervaring mee?

Ik heb samen met mijn vriendin een optie op een nieuwbouwwoning. Aangezien ik flink wat eigen geld heb ik afkomstig uit de overwaarde van mijn appartement, wil ik dit direct gaan gebruiken zodat we een minder hypotheekbedrag nodig hebben. Bovendien moet ik deze overwaarde wel gebruiken voor het huis, wil ik nog aanspraak maken op hypotheekrente over de waarde van dit bedrag.

Hoe gaat dit precies in z’n werk? Stel de woning kost inclusief meerwerk 450k, (waarvan 150k grondkosten) en ik heb 100k eigen geld. Dan hebben we dus een hypotheek van 350k nodig. Betalen begint vanaf moment van passeren, dan worden we eigenaar van de grond. Op dat moment moet het geld voor de grond (150k) dus betaald worden.

Moet ik die 100k eigen geld zelf overmaken naar de projectontwikkelaar? Of moet dit allemaal via het bouwdepot? Kan ik het geld daar zelf in ‘storten’? Of gaat die via de bank, dus dat zij als het ware je bouwdepot beheren? En heb ik het nou goed dat wanneer je normaal rente gaat betalen na de eerste betaling van de grondkosten, deze rente nu een stuk lager is omdat ik dus 2/3 van de grond heb betaald met eigen middelen?
In mijn geval is die 100k als bouwdepot in de hypotheek opgenomen. Volgens mij ook verplicht mits je aanspraak wilt blijven maken op de aftrek.
Je hypotheek is dus 450k waarvan 100k een bouwdepot is. Je rente/maandelijkse lasten zijn dan berekend op 350k. (De rest is immers eigen geld geweest en "leen" je dus ook niet)

Dat is wat ik gedaan heb met mijn overwaarde van mijn woning(en) en de rest van mijn eigen geld is gewoon nog in privé en daar kan ik ook extra werk/termijnen van betalen maar als dat na oplevering ervoor zorgt dat je bouwdepot niet opgemaakt is, dan zal dat terug gestort worden weer naar privé. Dus ik betaal nu (wat mag en kan) gewoon uit mijn bouwdepot tot deze leeg is en dan spreek ik pas mijn privé spaartegoeden aan.

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mij is verteld dat als je eigen geld gaat gebruiken voor de aankoop je dit direct op het begin moet besteden (dus bij aankoop grond).

• jtm_
  • Laatst online: 18-02 16:57
GeeMoney schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:39:
[...]

Je hypotheek is dus 450k waarvan 100k een bouwdepot is. Je rente/maandelijkse lasten zijn dan berekend op 350k. (De rest is immers eigen geld geweest en "leen" je dus ook niet)
Oh, dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat de hoogte van het bouwdepot gelijk was aan de waarde van het huis. Want vanuit het bouwdepot wordt toch alles in termijnen betaald aan de aannemer, totdat het volledige bedrag betaald is?

• GeeMoney
jtm_ schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:00:
[...]

Oh, dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat de hoogte van het bouwdepot gelijk was aan de waarde van het huis. Want vanuit het bouwdepot wordt toch alles in termijnen betaald aan de aannemer, totdat het volledige bedrag betaald is?
De waarde van je huis stijgt naarmate je het bouwdepot inzet voor ruwe verbeteringen (lees: luxe(re) badkamer, vloerverwarming, uitbouw, meerwerk etc.) Vandaar dat dit dus toegestaan is, mits je er geen auto van koopt natuurlijk.

Ik zou hoe dan ook even een financieel adviseur in de hand nemen, die kosten kan je uiteindelijk toch ook weer grotendeels aftrekken en dan krijg je ook gewoon maatwerk en weet je precies waar je aan toe bent.

GeeMoney wijzigde deze reactie 11-01-2019 12:03 (15%)

• eno_W
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 19-02 16:34
Bij ons ging het om spaargeld en geen overwaarde en moest dat direct bij de notaris overgemaakt worden.

Dus we hebben een hypotheek alleen voor het restant bedrag, maar voor de eerste betaling(en) moesten we eerst zelf geld overmaken. Pas daarna konden we gebruik maken van het bouwdepot. De aflossingen gingen uiteraard wel meteen na overdracht van de grond van start, maar doordat het volledige bedrag nog in depot stond, betaalden we nog geen rente op dat moment (of die werd verrekend formeel, wat op hetzelfde neerkwam).

Edit: Ik heb dit indertijd nog wel nagevraagd over hoe die rente verrekend werd, want ik las ook dat er banken zijn die de rente wel in rekening brengen en dan de verrekening terugstorten in het depot, waardoor je aan het eind dus nog geld overhoudt in depot. Dit werd dan als een eenmalige aflossing gestort in je hypotheek. Uiteraard kun je dit dan nog wel gebruiken voor de financiering van je vloer of wanden oid, maar het had onze voorkeur, zeker gezien de periode dubbele lasten, om dit gewoon verrekend te hebben met de maandelijkse betalingen. Dan kun je er toch vrijer over beschikken.

eno_W wijzigde deze reactie 11-01-2019 12:10 (36%)

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:39
ambusched schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:34:
[...]

Ja zoiets heb ik ook in gedachten. Hopen dat het lukt. Ze zijn nu de wanden aan het gieten in ons plan deel dus zal het in de gaten houden en anders ff navragen.
Welk merk utp/coax wanddoos had je gevonden?
Ik zou ze dan door deze beste man laten maken/installeren (kon 3jr geleden ook geen andere vinden):
http://www.kabelstrekken.nl/combi-contactdoos-utp-en-coax

Uiteindelijk is hij ook langs geweest om een aantal kabels te trekken die ons niet lukte....hij had een speciaal apparaat om met meer kracht een trekveer door de loze leiding te krijgen...

• ambusched
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 19:32
Mirved schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:59:
[...]

Mij is verteld dat als je eigen geld gaat gebruiken voor de aankoop je dit direct op het begin moet besteden (dus bij aankoop grond).
Dit was bij ons ook zo. Ze willen je eigen inleg meteen zien

• Xtince
poosie schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:53:
[...]

Ik heb 'm ook even opgezocht. Hij ziet er niet echt hufter-proof uit. Hoe voorkom je dat het ding onklaar wordt gemaakt?
Vraag ik mij ook nog af. Al duurt het wel even om hem losgerukt te hebben. Dan is het alarm al afgegaan, ik al geinformeerd en de beelden (helaas wel betaald abbo van €30 p jaar) al in de cloud. Ik denk er nog over na hoor. €300 vind ik wel veel geld als je daar ook nog eigenlijk een abo voor nodig heb.

Wat wel zo is dat Ring levenslang diefstalgarantie geeft op hun producten. Dus bij diefstal sturen ze een nieuwe (wel aangifte doen bij de politie).
Saied_ schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:43:
[...]

Is je spouw geïsoleerd? Mocht dat niet het geval zijn dan kan je proberen daar een gat in te boren en dan via de spouw en de kruipruimte naar de meterkast te gaan (dit is vaak wel een hoop gepriegel). Of iets minder werk: kabelgootje over de muur de grond in. Flink graven tot je in de kruipruimte terecht komt en via daar naar de meterkast je kabel trekken (uiteraard wel in een PVC buis).
Spouw is als het goed is wel geisoleerd. Daarnaast heb ik geen kruipruimte in mijn woning. Dus dat gaat ook niet lukken. Dan maar goed orienteren op een echt wireless camera.

Xtince wijzigde deze reactie 11-01-2019 13:04 (33%)

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-02 13:16
Xtince schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:01:
[...]

Vraag ik mij ook nog af. Al duurt het wel even om hem losgerukt te hebben. Dan is het alarm al afgegaan, ik al geinformeerd en de beelden (helaas wel betaald abbo van €30 p jaar) al in de cloud. Ik denk er nog over na hoor. €300 vind ik wel veel geld als je daar ook nog eigenlijk een abo voor nodig heb.

Wat wel zo is dat Ring levenslang diefstalgarantie geeft op hun producten. Dus bij diefstal sturen ze een nieuwe (wel aangifte doen bij de politie).
Werkt dat ding ook nog als Ring failliet gaat of de server offline haalt?

• Tassadar32
@Xtince Ik heb gekozen voor Unifi, vooral omdat er dan lokale opslag gebruikt word en het systeem dus niet afhankelijk is van een abonnement. Integratie met andere domotica is ook uitstekend. Helaas hebben ze geen battery-powered oplossing en geen buitencamera die via wifi werkt (alleen POE). Ik zou toch sterk aanraden om te gaan kijken of het mogelijk is ergens ethernet naar buiten te brengen, die kan je dan binnen met een wireless bridge en injector aansluiten op wifi indien nodig.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Outlander PHEV -> Tesla Model 3 LR AWD EAP | TNM Lolo 3.7kW

• T.E

Stel je hebt een woning gekocht van 450.000 euro en je hebt een hypotheek nodig van 350.000 euro dan ga je die 350.000 euro bij een bank financieren. Omdat je grondkosten 150.000 euro zijn mag je dus 100.000 euro overmaken naar de notaris en 50.000 euro komt uit het depou. Die zorgen weer dat het terecht komt bij de projectontwikkelaar of wat ook. Je gaat vanaf dat moment voor je grond 50k hypotheek betalen. Verder wordt alles betaald doormiddel van facturen die je gaat indienen bij je bank. ( de overige 200.000 euro ) Er komen bij overdracht nog wel notariskosten etc bij.. Volgend mij mag je die niet meefinancieren maar dat weet ik niet zeker wij hebben ze in ieder geval zelf betaald.

T.E wijzigde deze reactie 11-01-2019 14:41 (8%)

• kemperelly
  • Laatst online: 20:34
Hallo, ik ben nieuw hier (lees al een tijdje mee, maar nu net een account aangemaakt en reden om zelf te posten...).

Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning..met warmtepomp, niet omdat het moet want de omgevingsvergunning laat nog gas toe, maar na lang twijfelen toch maar voor een warmtepomp gekozen ivm de huidige gasperikelen van de overheid.

Onze warmtepomp komt op de garage te staan, nu zag ik onlangs onderstaande opmerking binnenkomen van de aannemer:

De tekenaar heeft de werktekeningen uitgewerkt waarbij in overleg met de installateur is bepaald dat de leidingen van de WTW-box anders moeten verlopen. De leidingen van de WTW-box lopen over de gevel naar de warmtepomp omdat dit niet binnendoor te realiseren is.

Foto van de tekening uploaden lukt me nu even niet, maar de aannemer wil de leidingen van de warmtepomp vanaf de garage over de muur naar het dak omhoog laten lopen en daar een aluminium afdekkap overheen zetten.

Lijkt mij dat het toch gewoon mogelijk moet zijn om deze leidingen achter het metselwerk te maken?

• Xtince
Mirved schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Geen idee, dan ben je screwed denk ik. Want dan heb ik niets aan de ring apparatuur. Met mij miljoenen anderen. Want volgens mij worden de producten wereldwijd verkocht en doorgaans ook geroemd op internet.
Tassadar32 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:18:
@Xtince Ik heb gekozen voor Unifi, vooral omdat er dan lokale opslag gebruikt word en het systeem dus niet afhankelijk is van een abonnement. Integratie met andere domotica is ook uitstekend. Helaas hebben ze geen battery-powered oplossing en geen buitencamera die via wifi werkt (alleen POE). Ik zou toch sterk aanraden om te gaan kijken of het mogelijk is ergens ethernet naar buiten te brengen, die kan je dan binnen met een wireless bridge en injector aansluiten op wifi indien nodig.
Op zich heb ik straks allemaal unifi spul in huis. Maar vandaag ook weer gekeken. Ga dat allemaal niet voor elkaar krijgen zonder hele grote werkzaamheden. Want eerste loze leiding met utp zit 12 meter verderop :). Aan de keukenzijde (achterkant/tuinzijde) helaas geen loze leiding laten leggen. Ook omdat ik in eerste instantie niet aan een alarmsysteem dacht. Helaas. Maar wifi zou wel goed moeten zijn in huis met unifi spul ook op plafond paar meter verderop. Is infrezen in plafond en dan naar buiten leiden een oplossing? Is wel een betonnen plafond dus gaat denk ik lastig worden, wil er ook niet heel veel geld aan uitgeven eerlijk gezegd (binnen het huis al veel maatregelen genomen).

Vandaag dan de vooroplevering gehad. Toch wel wat opmerkingen, vooral de kitafwerking is op sommige plekken om te huilen.

Maar heb toch nog een vraag aan jullie. Ik heb gekozen voor stompe deuren met stalen kozijnen ipv opdekdeuren. Maar de scharnieren van de deuren zijn aan de buitenkant gemonteerd, waardoor ik hele lelijke grote stalen vlakken heb bij de scharnieren (aan de buitenzijde en dus zichtbaar als de deur dicht is). Heb helaas geen foto gemaakt op dat moment (spijt van). Maar ik zie dat bij geen enkel stompe deur op internet tegen. Mijn vrouw is er al helemaal niet blij mee. Maar meer mensen een ervaring met stompe deuren met stalen kozijnen? Hoe zien jullie scharnieren eruit. Ik heb het gevoel dat iets niet klopt. Ik ga dat maandag toch weer even aankaarten. Kan woensdag bij de oplevering pas weer fotos maken. Maar wil in ieder geval wel een puntje van maken. Met zulke scharnieren had ik toch voor opdek gekozen. Hoop dat ik het wat heb kunnen uitleggen....

Xtince wijzigde deze reactie 11-01-2019 19:01 (49%)

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:19
Mirved schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Failliet zal wel meevallen, is van Amazon.

Denk dat privacy eerder het probleem is. Beelden worden niet encrypt opgeslagen en medewerkers van Ring kunnen gewoon meekijken.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Tassadar32
@Xtince En een verdieping hoger? Je kan prima achter de plint een gaatje naar buiten maken voor UTP, dan hangt de camera een tikje hoger maar dat maakt voor de werking niet veel uit.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Xtince schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:51:
[...]
Maar heb toch nog een vraag aan jullie. Ik heb gekozen voor stompe deuren met stalen kozijnen ipv opdekdeuren. Maar de scharnieren van de deuren zijn aan de buitenkant gemonteerd, waardoor ik hele lelijke grote stalen vlakken heb bij de scharnieren (aan de buitenzijde en dus zichtbaar als de deur dicht is). Heb helaas geen foto gemaakt op dat moment (spijt van). Maar ik zie dat bij geen enkel stompe deur op internet tegen. Mijn vrouw is er al helemaal niet blij mee. Maar meer mensen een ervaring met stompe deuren met stalen kozijnen? Hoe zien jullie scharnieren eruit. Ik heb het gevoel dat iets niet klopt. Ik ga dat maandag toch weer even aankaarten. Kan woensdag bij de oplevering pas weer fotos maken. Maar wil in ieder geval wel een puntje van maken. Met zulke scharnieren had ik toch voor opdek gekozen. Hoop dat ik het wat heb kunnen uitleggen....
Wat bedoel je met grote stalen vlakken?

• Xtince
Tassadar32 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:30:
@Xtince En een verdieping hoger? Je kan prima achter de plint een gaatje naar buiten maken voor UTP, dan hangt de camera een tikje hoger maar dat maakt voor de werking niet veel uit.
Gaat denk ik helaas niet werken. Want gaat om de achterkant van de woning en de slaapkamer aan de achterkant kijkt uit op de uitbouw 2,5m waardoor juist het stuk van de tuin (vooral ook omdat we een overkapping nemen) dat ik gefilmd wil hebben niet in beeld. Dus ben wel echt gewezen op een wifi camera.

Kom nu ook deze tegen:

https://shop.somfy.nl/somfy-outdoor-camera-wit

Zou ik hiermee ook de beelden bijv naar mijn nas kunnen sturen? Kan niet zo achterhalen wat nu de opslag mogelijkheden ervan zijn.
Harrie_ schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:07:
[...]

Wat bedoel je met grote stalen vlakken?
Daar waar normaal de stalen gedeelten van de scharnieren aan de binnenzijde van het kozijn zit, zijn ze nu zichtbaar aan de buitenkant. Dus niet alleen de pinnetjes zeg maar, maar ook nog een stukje plaat. Dom dat ik geen fotos heb gemaakt :). Maar zie het ook nergens op internet zo terug bij stompe deuren. Heb er wel melding van gemaakt nu bij de aannemer. Ben benieuwd. Maar hopelijk hier iemand met stalen kozijnen en stompe deuren.

Xtince wijzigde deze reactie 11-01-2019 21:18 (26%)

• The Fatal
Xtince schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:07:
[...]

Gaat denk ik helaas niet werken. Want gaat om de achterkant van de woning en de slaapkamer aan de achterkant kijkt uit op de uitbouw 2,5m waardoor juist het stuk van de tuin (vooral ook omdat we een overkapping nemen) dat ik gefilmd wil hebben niet in beeld. Dus ben wel echt gewezen op een wifi camera.

Kom nu ook deze tegen:

https://shop.somfy.nl/somfy-outdoor-camera-wit

Zou ik hiermee ook de beelden bijv naar mijn nas kunnen sturen? Kan niet zo achterhalen wat nu de opslag mogelijkheden ervan zijn.
Heb je kruipruimte?

• Xtince
Nee helaas niet.

• The Fatal
Toevallig mantelbuizen van bv elektra, gas, water die vanaf de meterkast naarbuiten gaan?
Buiten open graven, netwerk kabel er bij trekken en dan zo naar de schuur/garage toe of naar achter.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
[...]
Daar waar normaal de stalen gedeelten van de scharnieren aan de binnenzijde van het kozijn zit, zijn ze nu zichtbaar aan de buitenkant. Dus niet alleen de pinnetjes zeg maar, maar ook nog een stukje plaat. Dom dat ik geen fotos heb gemaakt :). Maar zie het ook nergens op internet zo terug bij stompe deuren. Heb er wel melding van gemaakt nu bij de aannemer. Ben benieuwd. Maar hopelijk hier iemand met stalen kozijnen en stompe deuren.
Je bedoelt dat het linkergedeelte van het scharnier zoals hieronder aan de buitenkant van het kozijn zit, i.p.v. aan de binnenkant?

• Tassadar32
[...]

[...]
Ideaal, via de slaapkamer naar buiten en dan over het dak naar de dakrand. Paar cm omlaag en dan een cam ophangen. Als er grind op het dak ligt kan je de kabel daar onder verbergen (anders een donkere kabel nemen die minder opvalt).

• Jwlb
  • Laatst online: 22:08
ollie_1982 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:06:
[...]

Eric heeft bij ons de benedenverdieping gedaan en ik kan je vertellen dat hij echt topwerk af heeft geleverd.
En ons hele huis en uitermate tevreden. Echte vakman. Doe hem de groeten uit Utrecht 😉

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:24
kemperelly schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:52:
De leidingen van de WTW-box lopen over de gevel naar de warmtepomp omdat dit niet binnendoor te realiseren is.
Waarom lopen er eigenlijk leidingen van een WTW ventilatie naar een warmtepomp?
Klinkt als moeilijk doen voor niets. De WTW haalt immers de warmte eruit.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Xtince
Harrie_ schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:42:
[...]

Je bedoelt dat het linkergedeelte van het scharnier zoals hieronder aan de buitenkant van het kozijn zit, i.p.v. aan de binnenkant?

[Afbeelding]
Meer zoiets maar dan met het platte deel een veel langer stuk zeg maar. In ieder geval heel lelijk.. Zelfs spijt van dat ik stompe deuren heb genomen (en ook nog extra voor heb betaald :)). Hopelijk kan ik ze nog (eenvoudig) laten vervangen..

https://tweakers.net/ext/f/1AZynb96BcURW4JgWbIXXHmR/thumb.jpg
Tassadar32 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Ideaal, via de slaapkamer naar buiten en dan over het dak naar de dakrand. Paar cm omlaag en dan een cam ophangen. Als er grind op het dak ligt kan je de kabel daar onder verbergen (anders een donkere kabel nemen die minder opvalt).
Daar had ik nog niet aan gedacht inderdaad een idee. Maar is een wifi camera zo slecht eigenlijk? Heb nu wel een aantal gezien, nu nog wat reviews lezen. Want scheelt weer allerlei stappen te nemen. Ik schat in dat ik in ieder geval zeer goed wifi zal hebben op desbetreffende plek (Ubiquiti unifi pro op +/- 5 meter afstand).

Xtince wijzigde deze reactie 11-01-2019 23:45 (31%)

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:35
Proton_ schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:26:
[...]

Waarom lopen er eigenlijk leidingen van een WTW ventilatie naar een warmtepomp?
Klinkt als moeilijk doen voor niets. De WTW haalt immers de warmte eruit.
Ik vermoed geen balansventilatie. De ontrokken energie, moet dus ergens anders naar toe. In dit geval naar de WP.

• AlexSaxoMusic
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 18-02 11:53
Xtince schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:42:
[...]

Meer zoiets maar dan met het platte deel een veel langer stuk zeg maar. In ieder geval heel lelijk.. Zelfs spijt van dat ik stompe deuren heb genomen (en ook nog extra voor heb betaald :)). Hopelijk kan ik ze nog (eenvoudig) laten vervangen..

[Afbeelding]
Is dat via Berkvens gegaan? De deur leverancier van veel nieuwbouwhuizen geloof ik.
Wij hebben zojuist namelijk onze inlog goed mogen ontvangen en kunnen onze deuren samenstellen.
Om van de basis opdek deur een stompen deur (VerdiWood) te maken betaal je tot mijn grote verbazing €507,- euro extra? En voor de bovenverdieping zelfs €520,-! Ik dacht hele andere bedragen te hebben gelezen op het internet :o

Dus ik ben wel benieuwd of jij zoveel hebt betaald voor het maken van een stompen deur en dus ook nog eens lelijke scharnieren krijgt.

• Xtince
AlexSaxoMusic schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:22:
[...]

Is dat via Berkvens gegaan? De deur leverancier van veel nieuwbouwhuizen geloof ik.
Wij hebben zojuist namelijk onze inlog goed mogen ontvangen en kunnen onze deuren samenstellen.
Om van de basis opdek deur een stompen deur (VerdiWood) te maken betaal je tot mijn grote verbazing €507,- euro extra? En voor de bovenverdieping zelfs €520,-! Ik dacht hele andere bedragen te hebben gelezen op het internet :o

Dus ik ben wel benieuwd of jij zoveel hebt betaald voor het maken van een stompen deur en dus ook nog eens lelijke scharnieren krijgt.
Is inderdaad via Berkvens gegaan. Maar heb zelf geen bijzondere deur genomen, omdat de prijzen belachelijk waren. Aangezien ik echter wel stompe deuren wilde heb ik in ieder geval de kozijnen en bijbehorende standaard deuren in stompe variant genomen. Al met al rond de €600 voor de totale woning. Dus gelukkig geen duizenden euros aan besteed. Maar had dit niet verwacht. Misschien dat ik de scharnieren in dezelfde kleur als de deur verf ofzo, misschien dat het minder opvalt.

Edit: maar zal als ik jou was eerst even specifiek vragen naar de scharnieren (mocht je voor stompe deuren gaan).

Xtince wijzigde deze reactie 12-01-2019 12:40 (4%)

• arpeggio
  • Laatst online: 21:59
[...]

[Afbeelding]
Welk model van deze Berkvens scharnieren gaat het om?
https://berkvens.nl/model/scharnieren-en-paumelles

• Tassadar32
[...]

Daar had ik nog niet aan gedacht inderdaad een idee. Maar is een wifi camera zo slecht eigenlijk? Heb nu wel een aantal gezien, nu nog wat reviews lezen. Want scheelt weer allerlei stappen te nemen. Ik schat in dat ik in ieder geval zeer goed wifi zal hebben op desbetreffende plek (Ubiquiti unifi pro op +/- 5 meter afstand).
Wifi is minder betrouwbaar dan bekabeld, verder kan je met een ethernetkabel ook POE doen zodat je de stroomvoorziening voor je cams centraal in de meterkast (met eventueel een UPS) kan doen. Lokale opslag is wat mij betreft noodzakelijk, kijk maar naar het recente schandaal waarbij medewerkers van Ring videobeelden van klanten konden inzien.

• Xtince
Thnx. Kon het gisteren op de website niet zo snel vinden. Maar het is deze. Op de foto valt het nog mee. In het echt foeilelijk.
https://berkvens.nl/product/berdo-bladscharnier-stomp
Tassadar32 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:33:
[...]

Wifi is minder betrouwbaar dan bekabeld, verder kan je met een ethernetkabel ook POE doen zodat je de stroomvoorziening voor je cams centraal in de meterkast (met eventueel een UPS) kan doen. Lokale opslag is wat mij betreft noodzakelijk, kijk maar naar het recente schandaal waarbij medewerkers van Ring videobeelden van klanten konden inzien.
Thanks!

Xtince wijzigde deze reactie 12-01-2019 15:36 (36%)

• Jheroun
  • Laatst online: 19-02 16:36
@Xtince Maar die plaat zit toch in de deur geschroefd aan de zijkant van de deur? Niet op het zichtbare vlak? Dat scharnier gaat natuurlijk aan een van de kanten uitsteken maar dat je die plaat ziet vind ik wel erg raar.

Zo zou ik verwachten dat het er uit ziet:
https://tweakers.net/ext/f/aKthBNn1aRBpvUFp5y1bPLCY/thumb.jpg

Jheroun wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:38 (30%)

• Xtince
@Jheroun Ook dat was mijn verwachting. Ik weet niet of je foto de desbetreffende scharnieren betreffen, maar van de zijkant ziet het er idd zo uit. Echter van de voorzijde heb je nog een extra plaatje zeg maar... is lastig uit te leggen zo. Maar ik zal woensdag even een foto van maken dan wordt het wel helder. Ik had het nooit eerder zo gezien, maar mijn smaak is het totaal niet (moet je voorstellen wat vrouwtje er van vind :p).

• Ancent
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 17:46
Tassadar32 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:18:
En de G3 micro? Of is dat een indoor camera?

• Tassadar32
@Ancent Die is dus niet waterdicht. Voor buiten heb je de G3 (bullet) of de flex (beiden bedraad). Overigens moet de micro ook nog ergens stroom vandaan halen.

• Ancent
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 17:46
Tassadar32 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:49:
@Ancent Die is dus niet waterdicht. Voor buiten heb je de G3 (bullet) of de flex (beiden bedraad). Overigens moet de micro ook nog ergens stroom vandaan halen.
Ik begreep dat alleen een vaste netwerk aansluiting het probleem was. Stroom zal je, neem ik aan, altijd nodig hebben. Batterijen of een accu lijkt mij niet fijn werken.

Ik zou het met zo’n micro onder een afdakje wel aandurven denk ik ;)

• Xtince
Ancent schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:20:
[...]

Ik begreep dat alleen een vaste netwerk aansluiting het probleem was. Stroom zal je, neem ik aan, altijd nodig hebben. Batterijen of een accu lijkt mij niet fijn werken.

Ik zou het met zo’n micro onder een afdakje wel aandurven denk ik ;)
Dat klopt ook en de camera komt sowieso onder een afdak te hangen. Dus ga hier toch wel ff goed naar kijken, dank voor het meedenken!

• AlexSaxoMusic
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 18-02 11:53
Xtince schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:30:
[...]

Is inderdaad via Berkvens gegaan. Maar heb zelf geen bijzondere deur genomen, omdat de prijzen belachelijk waren. Aangezien ik echter wel stompe deuren wilde heb ik in ieder geval de kozijnen en bijbehorende standaard deuren in stompe variant genomen. Al met al rond de €600 voor de totale woning. Dus gelukkig geen duizenden euros aan besteed. Maar had dit niet verwacht. Misschien dat ik de scharnieren in dezelfde kleur als de deur verf ofzo, misschien dat het minder opvalt.

Edit: maar zal als ik jou was eerst even specifiek vragen naar de scharnieren (mocht je voor stompe deuren gaan).
Bij ons in de standaard deur de "Verdi" plafond hoge deur. Het kozijn is dus een opdekdeur in metaal.
Echter hebben wij niet de mogelijkheid om hier een stompen versie van te maken.
Op het moment dat ik voor een stompen deur kies dan wordt dat direct de "VerdiWood" versie van hout en betaal je dus ruim €500,-. Begrijp ik het goed dat jij via Berkvens wel de standaard deur in stompen versie (metaal) hebt kunnen krijgen?

• Xtince
AlexSaxoMusic schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:58:
[...]

Bij ons in de standaard deur de "Verdi" plafond hoge deur. Het kozijn is dus een opdekdeur in metaal.
Op het moment dat ik voor een stompen deur kies dan wordt dat direct de "VerdiWood" versie van hout en betaal je dus ruim €500,-. Begrijp ik het goed dat jij via Berkvens wel de standaard deur in stompen versie (metaal) hebt kunnen krijgen?
Ik heb eens even gekeken. Maar ik heb de Berdo. En kon van deze dus wel de stompe versie (met bijbehorende metalen kozijn) krijgen. Voor €77 per deur+kozijn meerwerk. Zie onderstaand:

https://tweakers.net/ext/f/QHZgMbnQchJffho7hnIa2HOE/thumb.jpg

• fmb
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:19
AlexSaxoMusic schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:58:
[...]

Ook ik kon in het project waar ons huis momenteel wordt gebouwd via mijndeur.nl de deuren en deurposten kiezen. Wij hadden per deurpost 4 mogelijkheden:
* staal of hout
* met of zonder bovenlicht
En uiteraard per deur: stomp of opdek

• 3CPO
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19-02 17:04
koendio schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:15:
morgen is voor ons de deadline voor de afbouw, dus ben nu nog flink aan het sparren wat er allemaal kan.
Wellicht voor de verre toekomst: als ik gordijnrails wil installeren die met een domotica bediening te bedienen zijn, wat voor voorzieningen kan ik dan het beste treffen? loze leiding naar de muur waar de gordijnen komen te hangen? of loze leiding in het plafond? Of moet je nog een aparte voorziening voor de stroom hebben?
Iemand ervaring mee?
Ik zit met dezelfde vraag. Heeft iemand hier elektrische (rol)gordijnen met vaste stroomvoorziening?
Waar moeten de leidingen komen?

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19:09
Jheroun schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:35:
@Xtince Maar die plaat zit toch in de deur geschroefd aan de zijkant van de deur? Niet op het zichtbare vlak? Dat scharnier gaat natuurlijk aan een van de kanten uitsteken maar dat je die plaat ziet vind ik wel erg raar.

Zo zou ik verwachten dat het er uit ziet:
[Afbeelding]
Mooie deuren, wij hebben een zelfde model. Van Weekamp.

• T.E
Hoe is bij jullie de standenschakelaar van de mechanische ventilatie? Is die draadloos of bedraad?

Ik was vandeweek bij vrienden met een nieuwbouwhuis en die hadden een draadloze standenschakelaar.
Als ik ergens een hekel aan heb is het draadloos als het ook bedraad kan. ( ellende met batterijen en nog dat die dingen duur zijn als je ze na een paar jaar kan vervangen )

• T.E
3CPO schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:05:
[...]

Ik zit met dezelfde vraag. Heeft iemand hier elektrische (rol)gordijnen met vaste stroomvoorziening?
Waar moeten de leidingen komen?
Ikea komt ook met electrische rolgordijnen op accu. Ook te bedienen met google home.

nieuws: Ikea voegt rolgordijnen die met spraak te besturen zijn toe aan colle...

Maar aansluiten stroom zal van het type afhangen en of je een standenschakelaar ernaast wilt of draadloos.
Mooiste is een leiding die uitkomt in de module dus dan links of rechtsboven waar de rolgordijn wordt opgehangen. Dan zie je geen bedrading.

T.E wijzigde deze reactie 13-01-2019 11:19 (5%)

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 01:00
T.E schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:11:
Hoe is bij jullie de standenschakelaar van de mechanische ventilatie? Is die draadloos of bedraad?

Ik was vandeweek bij vrienden met een nieuwbouwhuis en die hadden een draadloze standenschakelaar.
Als ik ergens een hekel aan heb is het draadloos als het ook bedraad kan. ( ellende met batterijen en nog dat die dingen duur zijn als je ze na een paar jaar kan vervangen )
ik had hem graag draadloos gehad, nu heb ik zo'n lelijke ouderwetse knop in de keuken...

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:42
T.E schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Ikea komt ook met electrische rolgordijnen op accu. Ook te bedienen met google home.

nieuws: Ikea voegt rolgordijnen die met spraak te besturen zijn toe aan colle...
[YouTube: HomeKit Rollo: IKEA Kadrilj und IKEA Fyrtur]

Maar aansluiten stroom zal van het type afhangen en of je een standenschakelaar ernaast wilt of draadloos.
Mooiste is een leiding die uitkomt in de module dus dan links of rechtsboven waar de rolgordijn wordt opgehangen. Dan zie je geen bedrading.
Ik vind Ikea rolgordijnen altijd mindere kwaliteit qua materiaal... snel buigen en lelijk aan de zijkanten...

Wat gaat iedereen doen bij zijn openslaande deuren? Bij onze huidige woning hebben we bij de openslaande deuren gordijnen.. maar dit vinden we toch niet zo handig... (doen we eigenlijk nooit dicht, en de kinderen maken ze altijd vies door van buiten komen).

Bekijk mijn site: Remko.me

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20:35
Remko.me schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:18:
[...]

Ik vind Ikea rolgordijnen altijd mindere kwaliteit qua materiaal... snel buigen en lelijk aan de zijkanten...

Wat gaat iedereen doen bij zijn openslaande deuren? Bij onze huidige woning hebben we bij de openslaande deuren gordijnen.. maar dit vinden we toch niet zo handig... (doen we eigenlijk nooit dicht, en de kinderen maken ze altijd vies door van buiten komen).
Herkenbaar. Wij hebben nu ook gordijnen die 99% van de tijd open zijn. Deze verbergen echter ook 2 lelijke radiatoren naast de openslaande deuren, dat is straks niet meer nodig.
Toch hebben we nog geen fraai alternatief voor het nieuwe huis. We denken dus weer aan gordijnen...

• ollie_1982
Remko.me schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:18:
[...]

Wij hebben gekozen voor jaloezieën en hebben eigenlijk alleen de buitenste altijd omlaag. Bij de deuren zelf hebben we zo altijd omhoog.

• Remko.me
ollie_1982 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:40:
[...]

Wij hebben gekozen voor jaloezieën en hebben eigenlijk alleen de buitenste altijd omlaag. Bij de deuren zelf hebben we zo altijd omhoog.
Heb je een foto voor ons? _/-\o_ :)

• ollie_1982
Remko.me schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:41:
[...]

Niet zo bij de hand. Zal deze morgen wel even maken.

• ollie_1982
[...]

Hier wel een met alles omlaag. Had ik al een keer eerder gepost.

https://gathering.tweaker...message/56150309#56150309

• Remko.me
ollie_1982 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:54:
[...]

Thanks dat ziet er inderdaad goed uit! Niet 'koud' of 'saai'

• Henvar
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:30
ollie_1982 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:54:
[...]

Is dat pvc of steen op de vloer?

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 01:29
Henvar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:21:
[...]

Is dat pvc of steen op de vloer?
Volgens mij deze, had het al eens gevraagd 😬

https://www.rbtegels.nl/p...m-dc-4-franse-eiken-beige

• Jheroun
@twodigits Die foto kwam ergens van Internet dus misschien waren het jouw deuren wel ;)

Wij moeten nog op zoek naar deuren, we hebben binnen het project houten stompe kozijnen zonder bovenlicht genomen maar hebben daar de goedkoopste deur in gelaten. Wij willen glas in lood in een aantal deuren en dat was geen optie binnen het project. De stompe deuren die er standaard in zitten gaan wij dus vervangen, maar binnenkort eerst maar eens langs een glas in lood atelier :)

• Shikaka
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:30
In ons, hopelijk snel op te leveren, woning. Hebben we in elke kamer een aparte thermostaat voor de vloerverwarming.
Echter zag ik tijdens de voorschouw afgelopen week de uiteindelijke kamerthermostaten, foeilelijk! Helaas geen foto van gemaakt, weet nu dus het type niet.

Zelf zat ik te kijken om deze te vervangen voor de Nest thermostaten, mooi design, maar schijnen nogal dom te zijn in combinatie met vloerverwarming. En erg prijzig (geen punt als het allemaal perfect werkt Inc mooi design).
Zal er in totaal 7 moeten vervangen. Waarvan 1 bedraad de rest draadloos.

Iemand een idee welke thermostaten een goede oplossing zouden bieden?

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

• GeeMoney
Shikaka schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:31:
In ons, hopelijk snel op te leveren, woning. Hebben we in elke kamer een aparte thermostaat voor de vloerverwarming.
Echter zag ik tijdens de voorschouw afgelopen week de uiteindelijke kamerthermostaten, foeilelijk! Helaas geen foto van gemaakt, weet nu dus het type niet.

Zelf zat ik te kijken om deze te vervangen voor de Nest thermostaten, mooi design, maar schijnen nogal dom te zijn in combinatie met vloerverwarming. En erg prijzig (geen punt als het allemaal perfect werkt Inc mooi design).

Volgens mij kan je alles wat Smart is al weglaten. Die werken niet op de vloerverwarming.
Ik zit met hetzelfde straks en dat kreeg ik in ieder geval te horen. Al zijn ze bij mij wel allemaal bedraad trouwens, verbaasde mij ook nog.

GeeMoney wijzigde deze reactie 13-01-2019 23:25 (7%)

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:48
GeeMoney schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:24:
[...]

Volgens mij kan je alles wat Smart is al weglaten. Die werken niet op de vloerverwarming.
Ik zit met hetzelfde straks en dat kreeg ik in ieder geval te horen. Al zijn ze bij mij wel allemaal bedraad trouwens, verbaasde mij ook nog.
Alles wat "smart" is werkt in principe wel, maar is ontzettend overbodig in combinatie met vloerverwarming. Slimme thermostaten proberen op een slimme manier de thermostaat in te stellen zodat je niet onnodig energie verbruikt. Echter is met vloerverwarming de meest energiezuinige instelling heel simpel: de thermostaat 24/7 op constante temperatuur houden.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

MarcoC schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:35:
[...]

Alles wat "smart" is werkt in principe wel, maar is ontzettend overbodig in combinatie met vloerverwarming. Slimme thermostaten proberen op een slimme manier de thermostaat in te stellen zodat je niet onnodig energie verbruikt. Echter is met vloerverwarming de meest energiezuinige instelling heel simpel: de thermostaat 24/7 op constante temperatuur houden.
Nachtverlaging heeft altijd zin, ook met vloerverwarming. Door de lange reactietijd heb je daar wel een klokthermostaat bij nodig.

In een zeer goed geisoleerd huis, zoals nieuwbouw, heeft nachtverlaging redelijk weinig voordeel dus het is het waarschijnlijk niet waard, maar je zou marginaal kunnen besparen met een perfect ingestelde klokthermostaat.

Tja

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:35
Shikaka schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:31:

Welke zoneregeling heb je? Misschien kun je niet zomaar iedere thermostaat gebruiken.

Misschien heeft de fabrikant ook nog mooiere thermostaten. Uponor Smatrix heeft bijvoorbeeld meerdere designs.

• MarcoC
MadEgg schreef op maandag 14 januari 2019 @ 00:34:
[...]

Nachtverlaging heeft altijd zin, ook met vloerverwarming. Door de lange reactietijd heb je daar wel een klokthermostaat bij nodig.

In een zeer goed geisoleerd huis, zoals nieuwbouw, heeft nachtverlaging redelijk weinig voordeel dus het is het waarschijnlijk niet waard, maar je zou marginaal kunnen besparen met een perfect ingestelde klokthermostaat.
Ik heb iemand op Tweakers dit een keer zien onderzoeken, de energiebesparing met nachtverlaging bleek verwaarloosbaar klein (niet meetbaar) of zelfs afwezig. Wel n=1 uiteraard.

Een Nest zal je in ieder geval nooit terugverdienen.

MarcoC wijzigde deze reactie 14-01-2019 08:41 (4%)

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:11
MarcoC schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:40:
[...]
Ik heb iemand op Tweakers dit een keer zien onderzoeken, de energiebesparing met nachtverlaging bleek verwaarloosbaar klein (niet meetbaar) of zelfs afwezig. Wel n=1 uiteraard.

Een Nest zal je in ieder geval nooit terugverdienen.
hmm ik meen juist het tegenovergestelde gezien te hebben....
* Snowhite0901 gaat zoeken

*edit:
wisselende ervaringen:
Nachtverlaging ervaringen

Snowhite0901 wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:27 (8%)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Snowhite0901 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:20:
[...]

*edit:
wisselende ervaringen:
Hoe groter het verschil tussen buiten- en binnentemperatuur, hoe meer warmte er verloren gaat. Isolatie houdt dit natuurlijk voor een groot deel tegen, maar het natuurkundige principe blijft hetzelfde. Daardoor kost het minder energie om je huis kouder te houden 's nachts.

Met vloerverwarming kan het wel zo zijn dat het een uur duurt voordat je vloer is afgekoeld tot de kamertemperatuur en dat het ook een uur duurt om weer lekker op gang te komen. Als je dat combineert met een zeer goed geïsoleerd huis dat amper afkoelt in de tussenliggende periode is je winst zeer klein, en heeft verlaging vooral zin als je op vakantie gaat of zoiets waardoor je langer van huis weg bent. Hiervoor een klokthermostaat of een "slimme" thermostaat aanschaffen zal dan dus inderdaad duurder zijn dan wat het je oplevert.

Tja

• Tassadar32
@MadEgg Slimme thermostaten of iets met nachtverlaging werd ons ook afgeraden (WP, LTV, VV, Zoneregeling).

@Shikaka Wij hebben zoneregeling van Uponor, hier zijn verschillende thermostaten voor beschikbaar van simpele draaiknop (lelijk ding) tot aan design met digitaal display. Ik zou dan ook even kijken of binnen het systeem wat je aannemer wil gaan gebruiken geen andere thermostaten beschikbaar zijn.

• GeeMoney
@MadEgg in mijn vorige woning heb ik het een jaar wel gedaan (verlagen) en een jar niet.
Ondanks dat het natuurlijk geen proef is met een exact zelfde verloop was de uitkomst wel in het voordeel van continu stoken. (Scheelde ongeveer 200m3)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

GeeMoney schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:58:
@MadEgg in mijn vorige woning heb ik het een jaar wel gedaan (verlagen) en een jar niet.
Ondanks dat het natuurlijk geen proef is met een exact zelfde verloop was de uitkomst wel in het voordeel van continu stoken. (Scheelde ongeveer 200m3)
Dan moeten er andere processen gespeeld hebben of andere omstandigheden. Op basis van natuurwetten is het te bewijzen dat er voor nachtverlaging minder warmte-energie nodig is dan om 's nachts de temperatuur gelijk te houden.

Maar stel je hebt een opstelling met een gasgestookte CV-ketel en een warmtepomp ernaast ter ondersteuning dan zou het zomaar kunnen dat het negatief uitpakt omdat na de nachtverlaging de warmtepomp niet voldoende capaciteit heeft voor de verwarming en de CV-ketel dus bij moet springen, terwijl dit niet nodig was geweest zonder nachtverlaging.

Bij een mono-opstelling met enkel een warmtepomp zou het kunnen dat het elektrische element moet bijspringen, dat is natuurlijk ook niet goed voor de efficiëntie.

Met een goede klokthermostaat die de thermostaatinstelling geleidelijk aan opvoert in plaats van in een keer volle bak te gaan stoken zijn deze effecten voor het grootste deel te ondervangen, maar het vergt wel enige fijnafstemming.

Tja

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:37
De meeste mensen hebben een hogere warmtebehoefte naarmate de dag vordert. Voorbeeld: de meeste vinden 's ochtends 19 graden prima, eind van de middag 20 en 's avonds nog een halve of hele graad erbij. Dat is echt iets heel universeels, je ziet ook dat de meeste standaardprogramma's van thermostaten zo zijn ingericht. Hebben jullie dat niet?
Zelfs al zou ik continu stoken dan zou ik alsnog einde avond de temperatuur wat laten zakken.

De enige manier waarop een ketel meer kan verbruiken met nachtverlaging is doordat hij op te hoge temperatuur weer bij gaat stoken waardoor hij buiten het HR bereik komt en inefficienter wordt. Je kunt ook je keteltemperatuur op max 50 a 60 graden instellen, dan gebeurt dat sowieso niet. Een lager temperatuurverschil met buiten zou dan altijd enige besparing moeten geven, al zal het vermoedelijk niet heel veel zijn.

• ollie_1982

• ollie_1982
[...]

Zoals beloofd net even foto's gemaakt. Let niet op de "handjes" op de ramen ;) . Verder wilde de schoonmaakster de jaloezieën schoonmaken en heeft het rechter touwtje los getrokken, moet ik nog even vast maken. Vandaar dat deze scheef hangt.

ollie_1982 wijzigde deze reactie 14-01-2019 12:45 (11%)
Reden: Afbeeldingen aangepast

• Jheroun
Bekend soort opstelling, onze keuken wordt ook zoiets :) @ollie_1982 Hoe breed is die ruimte? Wij gaan ook aanrecht, eiland en eettafel op deze manier neerzetten en we vragen ons af hoe breed de tafel kan zijn als we ook nog tussen eiland en tafel naar de deuren naar buiten willen kunnen lopen.

• ollie_1982
Jheroun schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:50:
Bekend soort opstelling, onze keuken wordt ook zoiets :) @ollie_1982 Hoe breed is die ruimte? Wij gaan ook aanrecht, eiland en eettafel op deze manier neerzetten en we vragen ons af hoe breed de tafel kan zijn als we ook nog tussen eiland en tafel naar de deuren naar buiten willen kunnen lopen.
De ruimte is 5.7m breed. Op dit moment hebben wij nog onze tuintafel binnen staan omdat we nog op zoek zijn naar een eettafel voor binnen.

De tafel die nu binnen staat en wat er ook terug gaat komen is 300x100 cm. Aan 1 kant van de tafel hebben we een bank (nieuwe is inmiddels onderweg) en aan de andere kant komen 4 stoelen. Door een bank te gebruiken levert dit extra ruimte op tussen het eiland en de eettafel.

We hebben nu met de huidige opstelling 160cm ruimte tussen het eiland en de stoelen. Dit zal straks iets minder worden omdat de bank die we besteld hebben een rugleuning heeft. Ik denk dat we uit komen op 140-150cm aan ruimte.

Die ruimte is voor ons meer dan voldoende.

• Xtince
Even voor de zekerheid. Met betrekking tot de opstookprotocol voor de vloerverwarming moet ik toch aan de knop van de verdeler/vloerverwarming draaien en niet ophogen en terug middels de kamerthermostaat?

• Pelox2002
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:25
Xtince schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:12:
Even voor de zekerheid. Met betrekking tot de opstookprotocol voor de vloerverwarming moet ik toch aan de knop van de verdeler/vloerverwarming draaien en niet ophogen en terug middels de kamerthermostaat?
mijn advies.. laat het de installateur doen.

• RUFFNECK
  • Laatst online: 22:53

RUFFNECK

Poentje

Xtince schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:12:
het opstookprotocol (opstoken en afkoelen) voor vloerverwarming gaat uit van de watertemperatuur van de verwarmingsinstallatie, niet van een eventuele thermostaat-temperatuur in de betreffende ruimte.
(kan je zo googlen ;) )

• Xtince
Pelox2002 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:19:
[...]

mijn advies.. laat het de installateur doen.
Die is er niet meer na sleuteloverdracht :). En ga er niet vanuit dat ze tijdens de bouw al rekening mee hebben gehouden. Maar zo moeilijk is het toch niet?
RUFFNECK schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:20:
[...]

het opstookprotocol (opstoken en afkoelen) voor vloerverwarming gaat uit van de watertemperatuur van de verwarmingsinstallatie, niet van een eventuele thermostaat-temperatuur in de betreffende ruimte.
(kan je zo googlen ;) )
Thanks! Ja dat dacht ik al. Maar hoorde van iemand net dat hij met de thermostaat bezig is geweest, dacht al kan niet waar zijn. Heb meer vertrouwen in de deskundigen hier dan google 😊.

• Jheroun
@ollie_1982 Precies de afmetingen die bij ons ook gelden, 5,7 breed, lengte van de keuken is bij ons 5,2 ofzo. Alleen ons eiland komt straks exact tot het midden van de ruimte (midden van de openslaande deuren). Maar gezien de ruimte die ik op die fotos van jou nog zie moet dat goed komen.

Wij nemen eerst onze huidige tafel mee (2x1m) maar willen uiteindelijk een langere tafel (3m x wat uitkomt in de ruimte, ergens tussen de 90 en 110cm). Wij hadden overigens ook al het plan om aan één kant van de tafel een bank neer te zetten en aan de andere kant vier stoelen :D

• MarcoC
Snowhite0901 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:20:
[...]

*edit:
wisselende ervaringen:
Het kan aan mij liggen, maar in dat topic wordt toch juist bevestigd dat nachtverlaging in combinatie met vloerverwarming weinig tot geen zin heeft?
Pagina: 1 ... 100 101 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True