Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 OverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 99 ... 102 Laatste
Acties:
  • 899.274 views

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:29

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Inderdaad smoesjes. Dit 'probleem' bestaat al zolang er beton gestort wordt. Hij heeft er gewoon geen zin in, want werk zat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:52
boyd91 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:27:
Met deze post wil ik ook graag inhaken op dit topic. Ik heb samen met mijn vriendin een nieuwbouwhuis gekocht. De verwachte oplevering is december 2019.

Momenteel zijn we in gesprek met de elektriciën. Onder geen beding wil de elektricien nog loze leidingen plaatsen. De enige optie die ik heb zijn reeds bekabelde leidingen, waar dan ook bij wordt vermeld dat de kabels niet meer vervangen kunnen worden.

Ik vind het persoonlijk heel erg vervelend, want het liefst had ik naar iedere kamer loze leidingen laten leggen.

De elektricien heeft drie redenen (of smoesjes?) gegeven waarom loze leidingen niet meer kunnen;
  1. Ons huis bevat zoveel ventilatie en verwarmingssystemen dat de leidingen veel bochten moeten maken waardoor je er achteraf geen kabel meer doorheen krijgt.
  2. Er kan beton in de leidingen lopen tijdens de bouw.
  3. De leidingen kunnen een kink krijgen doordat er tijdens de bouw op gestaan wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja, een compleet l*l verhaal als je het mij vraagt. De beste man heeft er gewoon geen zin in.
Ik zou even dringend contact opnemen met de project uitvoerder en aangeven dat het juist 1 van je redenen is geweest om voor nieuwbouw te kiezen. Je huis "op maat" laten maken.

Ik heb 21(!) >:) loze leidingen en in alle leidingen krijg ik een controle draad en de elektriciën geeft garantie af voor in ieder geval 1 kabel in elke loze leiding (3/4" dus moet echt makkelijk 2 doorheen kunnen maar dat terzijde).

Als de oplevering pas eind 2019 is, hoe kan het in godsnaam dan zo zijn dat zelfs bestaande leidingen niet meer een andere kabel kunnen krijgen 8)7 .

Ik heb gisteren officieel mijn offertes getekend opgestuurd en de laatste wijzigingen laten verwerken en de 2e verdieping gaat er bij ons deze week op. (om aan te geven wat er dus nog mogelijk is)

GeeMoney wijzigde deze reactie 08-01-2019 14:38 (16%)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• boyd91
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12-09 22:26
GeeMoney schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:32:
[...]

Ja, een compleet l*l verhaal als je het mij vraagt. De beste man heeft er gewoon geen zin in.
Ik zou even dringend contact opnemen met de project uitvoerder en aangeven dat het juist 1 van je redenen is geweest om voor nieuwbouw te kiezen. Je huis "op maat" laten maken.

Ik heb 21(!) >:) loze leidingen en in alle leidingen krijg ik een controle draad en de elektriciën geeft garantie af voor in ieder geval 1 kabel in elke loze leiding (3/4" dus moet echt makkelijk 2 doorheen kunnen maar dat terzijde).

Als de oplevering pas eind 2019 is, hoe kan het in godsnaam dan zo zijn dat zelfs bestaande leidingen niet meer een andere kabel kunnen krijgen 8)7 .

Ik heb gisteren officieel mijn offertes getekend opgestuurd en de laatste wijzigingen laten verwerken en de 2e verdieping gaat er bij ons deze week op. (om aan te geven wat er dus nog mogelijk is)
Ik ga er toch nog maar eens wat druk achter zetten.

We hebben nog wel de keuzemogelijkheid om te kiezen welke kabels we naar welke kamers willen trekken, maar ik wil gewoon loze leidingen laten leggen. Daarnaast zou een loze leiding ons €100,- kosten en een leiding met CAT6 kabel bijv. al €189,-

Overigens is de deadline voor het doorgeven van de wensen wel al volgende week (ondanks de verwachte oplevering in december 2019/Q1 2020). :X

boyd91 wijzigde deze reactie 08-01-2019 14:51 (3%)

• GeeMoney
boyd91 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:50:
[...]

Ik ga er toch nog maar eens wat druk achter zetten.

We hebben nog wel de keuzemogelijkheid om te kiezen welke kabels we naar welke kamers willen trekken, maar ik wil gewoon loze leidingen laten leggen. Daarnaast zou een loze leiding ons €100,- kosten en een leiding met CAT6 kabel bijv. al €189,-

Overigens is de deadline voor het doorgeven van de wensen wel al volgende week (ondanks de verwachte oplevering in december 2019/Q1 2020). :X
Niets aantrekken van die deadline hoor, die lag bij ons ook al in september 2018.
Het is loeidruk overal en ik kreeg ook vorige week pas alle tekeningen aangeleverd om mijn eisen en wensen op te kunnen controleren. Dan kunnen ze mij niet verplichten om alles "definitief" te maken in september zonder ook maar een detail tekening gezien te hebben.

Mijn ervaring in onze huidige bouw is juist dat de onderaannemers vrij relaxed zijn en aardig meewerken bij elk verzoek maar dat de project uitvoerder loopt te zeuren op definitieve stukken.
(de onderaannemers klagen op hun beurt weer dat de project uitvoerder niets op tijd aanlevert)

• RUFFNECK
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:40

RUFFNECK

Poentje

Met deze post wil ik ook graag inhaken op dit topic. Ik heb samen met mijn vriendin een nieuwbouwhuis gekocht. De verwachte oplevering is december 2019.

Momenteel zijn we in gesprek met de elektriciën. Onder geen beding wil de elektricien nog loze leidingen plaatsen. De enige optie die ik heb zijn reeds bekabelde leidingen, waar dan ook bij wordt vermeld dat de kabels niet meer vervangen kunnen worden.

Ik vind het persoonlijk heel erg vervelend, want het liefst had ik naar iedere kamer loze leidingen laten leggen.

De elektricien heeft drie redenen (of smoesjes?) gegeven waarom loze leidingen niet meer kunnen;
  1. Ons huis bevat zoveel ventilatie en verwarmingssystemen dat de leidingen veel bochten moeten maken waardoor je er achteraf geen kabel meer doorheen krijgt.
  3. De leidingen kunnen een kink krijgen doordat er tijdens de bouw op gestaan wordt.
Smoesjes...luie electricien, want de "risico's" zijn uiteindelijk toch voor jou (alle 3 smoesjes komen neer op 'je kan geen kabel meer trekken achteraf').? Dus waarom maakt hij zich er druk om. Punt 2 en 3 kunnen idd gebeuren (weet ik uit ervaring), maar dan nog.

Als je door blijft zeuren gaat ie waarschijnlijk ook nog proberen af te schrikken met een absurd hoge meerprijs...

edit: spuit 11 :+

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:32

Wordt er gebruik gemaakt van prefab wanden? Dan kan me wel voorstellen aangezien ze dan vaak flex buis gebruiken en als er iets is waar je geen kabel meer doorheen krijgt dan is het flex buis. Dan begrijp ik wel dat ze geen garantie kunnen geven voor het bijtrekken van kabels.

Wij konden gelukkig wel kiezen voor een loze leiding.
Ik vraag me wel af wat ze gaan doen als er een loze leiding verstopt zit.

• Kasperaitis
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16:28
GeeMoney schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:01:
@Kasperaitis ik heb in mijn vorige nieuwbouw woning alles tot in den treure staan schuren, en ik ga het ook bij mijn aankomende woning weer doen.
Die super strakke wanden gaven mij gek genoeg altijd een goed gevoel als ik er weer naar keek ondanks avonden schuren.
Thanks. Ik denk dat ik dan ook een poging ga wagen.

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13-09 21:18
GeeMoney schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:01:
@Kasperaitis ik heb in mijn vorige nieuwbouw woning alles tot in den treure staan schuren, en ik ga het ook bij mijn aankomende woning weer doen.
Die super strakke wanden gaven mij gek genoeg altijd een goed gevoel als ik er weer naar keek ondanks avonden schuren.
Hoe heb je dat geschuurd? Is daar nog een handig apparaat voor te huren?

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:28

MadEgg

Tux is lievvv

Matthijs.. schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:54:
[...]

Hoe heb je dat geschuurd? Is daar nog een handig apparaat voor te huren?
Ik mocht deze van onze stukadoor gebruiken, ideaal om wanden te schuren. Ik zou niet weten of het ergens te huur is, vast wel iets soortgelijks.

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Tja

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18:51
wrstylo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken daar! door wie laat jij je tegels leggen trouwens?
Tegelzetter moeten we nog uitzoeken. 1 ding per keer😉

• jogaa
  • Laatst online: 15:43
Wijnand1980 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:46:
[...]

Tegelzetter moeten we nog uitzoeken. 1 ding per keer😉
Wij hebben ook uiteindelijk tegels (keramisch parket 200x26cm) besteld bij Tegelhuis Montfoort (ipv Jan Groen). Deze worden gelegd door Ed Roodakker, die had een keurige prijs voor het leggen (ong 40e / m2 allin)

• wantsome
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 13-09 22:55
jogaa schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:42:
[...]

Wij hebben ook uiteindelijk tegels (keramisch parket 200x26cm) besteld bij Tegelhuis Montfoort (ipv Jan Groen). Deze worden gelegd door Ed Roodakker, die had een keurige prijs voor het leggen (ong 40e / m2 allin)
Dat is niet erg goedkoop toch? Of vroegen andere boeven nog meer?

• jogaa
  • Laatst online: 15:43
wantsome schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:05:
[...]

Dat is niet erg goedkoop toch? Of vroegen andere boeven nog meer?
Ja ruim meer. Allin dus incl lijm, levelsysteem en 21% btw

• GeeMoney
jogaa schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:44:
[...]

Ja ruim meer. Allin dus incl lijm, levelsysteem en 21% btw
In visgraat?
Ik heb nu een offerte binnen voor 60,- per m2 maar wel visgraat.

GeeMoney wijzigde deze reactie 08-01-2019 22:49 (14%)

• wantsome
Nu die mannen werk zat hebben weten ze wel wat te vragen. Hoeveel m2 zullen ze per uur leggen? Zeker 5m2 lijkt me als je je vak verstaat.

Voor 1m2 heb je nog geen €10 aan materialen lijkt me (tegellijm, voegmiddel en leveling systeem). Hou je €30 over min btw is dat €24,80 per m2. Leggen ze dus maar 4m2 per uur hebben die mannen een uurloon van €100. Dat vind ik best aardig in de bouw.

Het is geen crisistijd meer en je merkt dat ze allemaal werk in overvloed hebben. Of ik sla gigantisch de plank mis qua materiaalkosten en/of legsnelheid. Ik zou deze twee vragen dus zeker weerleggen bij een tegelzetter. Tegelzetter per uur excl materiaal lijkt me goedkoper ;)

• GeeMoney
wantsome schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:45:
Nu die mannen werk zat hebben weten ze wel wat te vragen. Hoeveel m2 zullen ze per uur leggen? Zeker 5m2 lijkt me als je je vak verstaat.

Voor 1m2 heb je nog geen €10 aan materialen lijkt me (tegellijm, voegmiddel en leveling systeem). Hou je €30 over min btw is dat €24,80 per m2. Leggen ze dus maar 4m2 per uur hebben die mannen een uurloon van €100. Dat vind ik best aardig in de bouw.

Het is geen crisistijd meer en je merkt dat ze allemaal werk in overvloed hebben. Of ik sla gigantisch de plank mis qua materiaalkosten en/of legsnelheid. Ik zou deze twee vragen dus zeker weerleggen bij een tegelzetter. Tegelzetter per uur excl materiaal lijkt me goedkoper ;)
Kwestie vraag en aanbod natuurlijk en een technisch beroep in de bouw is nu goud waard (metselaars, tegelzetters etc.) .
Visgraat heeft een meerprijs omdat niet elke tegelzetter dat kan, daarnaast heb je tegelzetters en echt tegelzetters en omdat het mijn woonkamer betreft heb ik de voorkeur om alles door 1 bedrijf te laten doen ivm garantie en gezeik te voorkomen.
Als er 1 tegel straks (bij wijze van) met 2 dezelfde motieven naast elkaar ligt of er is een hoogteverschil tussen 2 tegels wat voelt als een drempel dan gaat die handel er gewoon uit.

Anders krijg je dat de tegelzetter zegt: die tegels zijn niet zuiver, kan ik niets aan doen.
Tegelboer: die tegel is spatzuiver maar verkeerd gelegd.

Daar pas ik voor op een vloer van 6k (excl. leg kosten) ;) .

• sjorremans
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13-09 14:52
Leuk en interessant om dit topic een beetje te volgen en te lezen.
Wij hebben 2 maanden geleden getekend voor ons eerste nieuwbouwhuis. Oplevering duurt helaas nog wel even, dit is namelijk Q4 2020 :+

Voordeel daarvan is wel dat we nog alle tijd hebben om dingen uit te zoeken en nog even goed te kunnen sparen.

Binnenkort moeten we een afspraak inplannen bij de elektriciën. Ik ben benieuwd, hoor van iedereen dat het geen grappige prijzen zijn wat een elektriciën kost wanneer je bepaalde wensen en eisen hebt. En dat is dan natuurlijk nog maar het begin van alles :P

Nog 2 jaar, dan wonen wij er eindelijk in als het goed is :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• GeeMoney
sjorremans schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:09:
Leuk en interessant om dit topic een beetje te volgen en te lezen.
Wij hebben 2 maanden geleden getekend voor ons eerste nieuwbouwhuis. Oplevering duurt helaas nog wel even, dit is namelijk Q4 2020 :+

Voordeel daarvan is wel dat we nog alle tijd hebben om dingen uit te zoeken en nog even goed te kunnen sparen.

Binnenkort moeten we een afspraak inplannen bij de elektriciën. Ik ben benieuwd, hoor van iedereen dat het geen grappige prijzen zijn wat een elektriciën kost wanneer je bepaalde wensen en eisen hebt. En dat is dan natuurlijk nog maar het begin van alles :P

Nog 2 jaar, dan wonen wij er eindelijk in als het goed is :+
Wellicht leuk om ook de vragen uit de openingspost neer te zetten, krijgen we een idee waarom je ervoor gekozen hebt.

En pfff 2 jaar wachten is wel lang. Groot project of is het wachten op een minimum aantal kopers en begint dan pas planning van de start bouw?

PS. afhankelijk van hoeveel opties je wilt kan het aardig oplopen ja. Ik heb veel aparte groepen en veel loze leidingen en 2 autolaad punten etc. Ik tik de 12k aan inmiddels. (komt ook door spots inbouw op begane grond en badkamers) Die krengen zijn aardig prijzig.

GeeMoney wijzigde deze reactie 09-01-2019 09:39 (10%)

• sjorremans
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13-09 14:52
GeeMoney schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:37:
[...]

Wellicht leuk om ook de vragen uit de openingspost neer te zetten, krijgen we een idee waarom je ervoor gekozen hebt.

En pfff 2 jaar wachten is wel lang. Groot project of is het wachten op een minimum aantal kopers en begint dan pas planning van de start bouw?
Ik zal gelijk antwoord geven op de vragen uit de openingspost, had ik nog niet gezien namelijk. Waarom het zo lang duurt is omdat wij een huis hebben in de laatste fase van het project, waarvan de oplevering Q4 2020 is.
Wij hebben een huis gekocht in Rijswijk-Buiten, project de Tuinen van Sion.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Bestaande bouw was heel lastig om tussen te komen en wij hebben met inloting geluk gehad bij dit project waar we ons voor hebben ingeschreven.
Ook fijn is dat we nu alles naar eigen wens kunnen doen.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Aangezien de oplevering pas eind 2020 is, moet voor ons alles nog gaan lopen. Wat we gaan onderschatten zijn alle kosten die gemoeid zijn met een nieuwbouwhuis denk ik :+

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Op dit moment hebben wij een bouwdepot van 40K
- Uitbouw 2.4m met openslaande deuren : 26000
- Dakraam op zolder: 1100
- Slaapkamer op zolder met vloerverwarming: 3000
- Vergroten badkamer: 1250
- Stuk financiering voor de keuken: 8000

Dit zijn zo'n beetje de grote kosten voor het meerwerk wat we willen.
Dan zitten er nog wat kleine dingen tussen als zand voor de tuin, buitenkraan etc.
De badkamer gaat casco opgeleverd worden.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Gaan we allemaal nog mee maken :)

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Hier zijn we nog niet over uit, ik ben bang dat wanneer we laten stucen we uiteindelijk met scheuren komen te zitten in de eerste jaren.
Maar goed we hebben nog even om hierover na te denken.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Nou voorlopig nog niet :+ Ergens in het voorjaar 2021 moet de tuin wel klaar zijn.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14-09 21:48
Kleine update van mijn badkamerperikelen en arbitrage met de aannemer: net voordat de arbitrage begint wil de aannemer ineens alle problemen oplossen én de tot nu toe gemaakte kosten van de jurist betalen. We gaan de arbitragezaak tijdelijk parkeren om te kijken of we er nog uit kunnen komen met de aannemer.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• boyd91
  • Laatst online: 12-09 22:26
sjorremans schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:10:
[...]

Ik zal gelijk antwoord geven op de vragen uit de openingspost, had ik nog niet gezien namelijk. Waarom het zo lang duurt is omdat wij een huis hebben in de laatste fase van het project, waarvan de oplevering Q4 2020 is.
Wij hebben een huis gekocht in Rijswijk-Buiten, project de Tuinen van Sion.

Bestaande bouw was heel lastig om tussen te komen en wij hebben met inloting geluk gehad bij dit project waar we ons voor hebben ingeschreven.
Ook fijn is dat we nu alles naar eigen wens kunnen doen.

Aangezien de oplevering pas eind 2020 is, moet voor ons alles nog gaan lopen. Wat we gaan onderschatten zijn alle kosten die gemoeid zijn met een nieuwbouwhuis denk ik :+

Op dit moment hebben wij een bouwdepot van 40K
- Uitbouw 2.4m met openslaande deuren : 26000
- Dakraam op zolder: 1100
- Slaapkamer op zolder met vloerverwarming: 3000
- Vergroten badkamer: 1250
- Stuk financiering voor de keuken: 8000

Dit zijn zo'n beetje de grote kosten voor het meerwerk wat we willen.
Dan zitten er nog wat kleine dingen tussen als zand voor de tuin, buitenkraan etc.
De badkamer gaat casco opgeleverd worden.

Gaan we allemaal nog mee maken :)

Hier zijn we nog niet over uit, ik ben bang dat wanneer we laten stucen we uiteindelijk met scheuren komen te zitten in de eerste jaren.
Maar goed we hebben nog even om hierover na te denken.

Nou voorlopig nog niet :+ Ergens in het voorjaar 2021 moet de tuin wel klaar zijn.
Hee, toekomstige buurtgenoot! Mijn vriendin en ik hebben ook een huis gekocht in dit project, fase 13.

• DC Vogelaar
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 26-08 14:36
Vanmiddag een inmeetmoment in onze nieuwe woning waarbij de keukenboer langs zal komen, en de persoon die wij hopelijk in de arm gaan nemen voor het leggen van de vloerverwarming door de gehele woning (excl. badkamer en toilet).

Daarnaast hebben mijn vrouw en ik aanstaande vrijdag een afspraak bij JPG Inrichters (vanuit dit topic, en vanwege goede ervaringen bij mijn ouders) om te gaan bespreken wat we gaan doen met de vloer-, en wandafwerking.

Begin februari staat de voorschouw gepland, een week erna de oplevering. Het komt allemaal wel opeens heel dichtbij nu.

DC Vogelaar wijzigde deze reactie 09-01-2019 11:51 (5%)

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:18

Ja dat is natuurlijk leuk voor de grote vlakken, hoeveel m2 legt de beste man langs de randen en bij de overgangen per uur denk je?

• wantsome
GeeMoney schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:02:
[...]

Kwestie vraag en aanbod natuurlijk en een technisch beroep in de bouw is nu goud waard (metselaars, tegelzetters etc.) .
Visgraat heeft een meerprijs omdat niet elke tegelzetter dat kan, daarnaast heb je tegelzetters en echt tegelzetters en omdat het mijn woonkamer betreft heb ik de voorkeur om alles door 1 bedrijf te laten doen ivm garantie en gezeik te voorkomen.
Als er 1 tegel straks (bij wijze van) met 2 dezelfde motieven naast elkaar ligt of er is een hoogteverschil tussen 2 tegels wat voelt als een drempel dan gaat die handel er gewoon uit.

Anders krijg je dat de tegelzetter zegt: die tegels zijn niet zuiver, kan ik niets aan doen.
Tegelboer: die tegel is spatzuiver maar verkeerd gelegd.

Daar pas ik voor op een vloer van 6k (excl. leg kosten) ;) .
Daar heb je wel gelijk in. Uiteindelijk draait alles om vraag en aanbod. Ik vind tegelwerk nog niet zo spannend, dat zou ik eventueel zelf wel aandurven om te leggen. Loodgieterswerk bijvoorbeeld zou ik mijn handen niet aan durven te branden. Een lekkage wil je echt niet krijgen in je nieuwe woning. Dan is goedkoop echt duurkoop.

Mijn valkuil is echter teveel zelf willen doen 8)7 Anyway ik zou ook nooit iemand prestatiegericht betalen, omdat ik een enorme perfectionist ben en bang ben dat het afgeraffeld wordt. Namelijk hoe sneller ze klaar zijn, hoe hoger hun uurloon ligt. Ook weet ik dat per uur betalen in de meeste gevallen veel goedkoper is dan iets aannemen waarbij je in principe vooraf kunt doorrekenen wat het je gaat kosten. Want het risico dat iets tegen zit (en dus langer bezig dan vooraf verwacht) ligt volledig bij opdrachtnemer en zij willen natuurlijk gewoon een minimumloon per uur verdienen, ook als het tegen zit.

Een prijs per m2 zegt ook niet zoveel in mijn ogen. Bij het ene huis zullen ze langer bezig zijn (veel lastige hoekjes en kleine kamers) dan het andere huis (een grote ruimte). Laat nu net een gemiddelde nieuwbouwwoning niet de meest lastigste tegelklus zijn. ;)

• wantsome
De Rikster schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:12:
[...]

Ja dat is natuurlijk leuk voor de grote vlakken, hoeveel m2 legt de beste man langs de randen en bij de overgangen per uur denk je?
Ik denk dat jij dit antwoord beter weet dan mij :) Wat zeg jij dan hoeveel m2 een tegelzetter in een gemiddelde nieuwbouwwoning met 2.4meter uitbouw (totaal vloer oppervlak BGG 5.7 x 12) moet kunnen betegelen?

• De Rikster
wantsome schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat jij dit antwoord beter weet dan mij :) Wat zeg jij dan hoeveel m2 een tegelzetter in een gemiddelde nieuwbouwwoning met 2.4meter uitbouw (totaal vloer oppervlak BGG 5.7 x 12) moet kunnen betegelen?
Ik denk dat hij alles wel kán betegelen, dat mag geen probleem zijn ;)

Dagproductie is allemaal geheel afhankelijk van een hele hoop zaken waaronder:
- gesteldheid ondergrond
- vlakheid van de tegels
- haaksheid van de tegels
- formaat van de tegels
- indeling van de ruimtes
- verband van de tegels
- overeengekomen eisen aan resultaat
- toegankelijkheid buiten en binnen woning

Je kan niet alles hebben natuurlijk:

De Rikster wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:01 (13%)

• wantsome
Haha mooi plaatje, maar dat plaatje zegt precies wat ik bedoel. Precies waarom ik niet graag met vaste bedragen werk. Dit noem ik namelijk prestatiegericht werken, oftewel snel; dus niet goedkoop & niet goed. Dat is precies wat een m2 prijs in de hand werkt. Uurprijs zal meer richting goed & goedkoop gaan. Ze nemen meer de tijd en zullen naar alle waarschijnlijkheid onder aan de streep ook nog goedkoper zijn. Mijn vader is metselaar en geloof me als hij wat aanneemt is zijn uurloon veelal minimaal het drievoudige ;)

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 17:22
leecher schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:39:
[...]

[...]

Als je elke baksteen in je huis scheurvrij wilt houden ga je een heel erg moeilijk leven tegemoet.
Als je een nieuwe auto koopt verwacht je ook deze zonder krassen te ontvangen in de wetenschap dat krasvrij niet mogelijk is.

Hetzelfde bij een nieuwe woning; ik ga er vanuit dat de bouwer levert zónder gebreken (of zoals in dit geval gebroken bakstenen).

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:10

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Lennartc schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:32:
[...]

Als je een nieuwe auto koopt verwacht je ook deze zonder krassen te ontvangen in de wetenschap dat krasvrij niet mogelijk is.

Hetzelfde bij een nieuwe woning; ik ga er vanuit dat de bouwer levert zónder gebreken (of zoals in dit geval gebroken bakstenen).
Als je een nieuwbouwwoning qua "gebreken" vergelijkt met een nieuwe auto, kun je imo beter geen nieuwbouw kopen. ;)

Sport_Life wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:56 (26%)

• De Rikster
[...]

Het verschil is dat bij een auto merkbeleving een substantieel deel van de prijs rechtvaardigt en ze daarom ook verder dan gaan dan verwacht mag worden bij aflevering omdat onderprestatie tov. andere merken killing voor de naam, dus de verkoop, dus het resultaat is.

Je koopt een seriematige woning niet om de aannemer maar om de locatie icm. het ontwerp, beschikbaarheid en de prijs, de bouwer krijg je hierbij cadeau. Er is geen noodzaak/incentive om verder te gaan dan noodzakelijk want wederkerende klanten zijn geen issue.

Je verwachting/vergelijking dmv. een nieuwe auto is dus niet heel erg gelukkig gekozen/realistisch.

• FrankSpin
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:02
Inmiddels krijgen we steeds meer inzicht in de prijzen voor het meerwerk (buiten standaard lijst).

Ben benieuwd wat jullie mening is over de volgende prijzen

Velux kantelraam type GGL SK06 (1138x1178mm). €1309,-
Antikalksysteem, (NorthStar NSC 14 ED. €2296,-

Internetprijzen voor dakraam liggen rond de €500,- en voor antikalksysteem rond de €1300,-

Ben er nog niet helemaal over uit wat ik nu van de prijzen moet denken.

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 17:03
FrankSpin schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:06:
Inmiddels krijgen we steeds meer inzicht in de prijzen voor het meerwerk (buiten standaard lijst).

Internetprijzen voor dakraam liggen rond de €500,- en voor antikalksysteem rond de €1300,-

Voor dat geld van de internetprijs zijn ze nog niet geplaatst natuurlijk inclusief alle benodigde materialen.

• ymaenhout
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:40
Project wittebrug, fase 6 (start project 2012)
Start bouw: direct na bouwvak 2018, in augustus
Vermoedelijke oplevering: medio mei/juni

huidige status:

We wonen nu in een vrijstaande franse kap van 1940 met helaas een aantal serieuze verborgen gebreken.
Onder andere een rotte dakbalk (was al bijna volledig weg waar deze op de muur rustte, en de volledige muur was compleet horizontaal doorgescheurd (was langs buiten niet te zien) ong 30 cm boven de balkenlaag van de 1e verdieping. Dit heeft ons veel geld gekost om alles netjes te laten repareren. Geld dat we eigenlijk wilde gebruiken voor een nieuwe aanbouw.

Alles op een rijtje gezet en besloten het huis in orde te maken en te verkopen en voor nieuwbouw te gaan om voorlopig geen (groot) onderhoud meer te hebben.
Toevallig was er een volgende fase in het nieuwbouw project waar we, toen we voor onze eerste koopwoning gingen kijken, interesse in hadden, maar op dat moment hadden we absoluut niet de financiële middelen.
Heel toevallig was precies het huis, op het perceel wat we wilde nog vrij. Hemel en aarde bewogen om de optie te krijgen en het is gelukt! :) 8)

overschat:
-
- onderschat:
- zoveel keuze mogelijkheden waar je goed over moet nadenken.
- Hoeveelheid communicatie om iets zwart en wit duidelijk te hebben bij alle partijen.
- prijzen voor meerwerk (bijv een extra wcd, man man man wat een belachelijke prijzen |:( )

+/- 15k voor bijkeuken, extra wcd/loze leidingen, voorbereiding voor zonnepanelen, buitenkraan etc.

Buiten het huis met de grond zelf komen we op een dikke 30k extra uit.

Gaan behangen, renovlies, door van Hese laten doen.

- Oplevering is medio mei/juni.

De schutting/omheining zal die 1e week al plaatsvinden, daar alles afgezet moet zijn voor onze honden.
Dan willen we eerst het tegelwerk dicht bij huis doen alsmede de grondkabel al tot achter leggen en aansluit punten maken voor een buiten-wcd en voor de buitenverlichting.

De rest van de tuin zal met een beetje goede wil voor het najaar zijn :)

• poosie
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 07-09 16:44
Heb nu al erg veel aan dit forum gehad, dus zal ook mijn ervaringen delen om weer andere mensen te helpen.

Vrijstaande woning in Nijmegen, aankoopprijs 559.000,-

We wonen nu in een 2-1 kap waar we 18 jaar geleden de eerste bewoners waren. Om het eerste serieuze onderhoud voor te zijn, nu wederom gekozen voor nieuwbouw om voorlopig weer vooruit te kunnen en te kunnen wonen in een huis met het comfort van nu. Tevens nu de mogelijkheid om alles op die manier aan te pakken waar we de afgelopen 18 jaar spijt van hebben gehad...;-)

De kosten die álles opnieuw doen met zich meebrengt.

Huis heeft standaard overal vloerverwarming, een geïsoleerde garage, intelligent home-systeem, toch nog 65.000 euro meerwerk voor uitbouw, indeling zolder met extra badkamer, dakkapel, 3 dakramen, extra Electra, loze leidingen, deuren, upgrade badkamer/toiletten etc.

Moet nog een keuken komen, tuin aaleggen, renovlies, vloer etc. Hebben hier rond de 90.000 euro voor geraamd (keuken moet de eyecatcher van het huis worden)

Na lang dubben (stuc wel echt mooier, maar willen de komende tijd niet tegen scheuren aankijken) gekozen voor Renovlies incl schuren, egaliseren en sausen.

Oplevering waarschijnlijk juli/augustus (net voor of net na de bouwvak). Binnenkort eens een tuinarchitect opzoeken. Iemand goede ervaringen in dit gedeelte van het land?

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:56
poosie schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:42:
Heb nu al erg veel aan dit forum gehad, dus zal ook mijn ervaringen delen om weer andere mensen te helpen.

We wonen nu in een 2-1 kap waar we 18 jaar geleden de eerste bewoners waren. Om het eerste serieuze onderhoud voor te zijn, nu wederom gekozen voor nieuwbouw om voorlopig weer vooruit te kunnen en te kunnen wonen in een huis met het comfort van nu. Tevens nu de mogelijkheid om alles op die manier aan te pakken waar we de afgelopen 18 jaar spijt van hebben gehad...;-)

Huis heeft standaard overal vloerverwarming, een geïsoleerde garage, intelligent home-systeem, toch nog 65.000 euro meerwerk voor uitbouw, indeling zolder met extra badkamer, dakkapel, 3 dakramen, extra Electra, loze leidingen, deuren, upgrade badkamer/toiletten etc.

Moet nog een keuken komen, tuin aaleggen, renovlies, vloer etc. Hebben hier rond de 90.000 euro voor geraamd (keuken moet de eyecatcher van het huis worden)

Na lang dubben (stuc wel echt mooier, maar willen de komende tijd niet tegen scheuren aankijken) gekozen voor Renovlies incl schuren, egaliseren en sausen.

Oplevering waarschijnlijk juli/augustus (net voor of net na de bouwvak). Binnenkort eens een tuinarchitect opzoeken. Iemand goede ervaringen in dit gedeelte van het land?
Duur keukentje wordt dat dan!?

• tacmulder
  • Laatst online: 13-09 17:29
...
Tevens nu de mogelijkheid om alles op die manier aan te pakken waar we de afgelopen 18 jaar spijt van hebben gehad...;-)
...
Allereerst gefeliciteerd met je (kast van een) huis! :)

Ik ben wel benieuwd naar wat deze punten dan zijn, kun je wellicht hier wat meer over vertellen?
Gaat het om een missend stopcontact of was de totale indeling van het huis onpraktisch?
Vooral benieuwd of wij als mede-tweakers wellicht van jouw fouten kunnen leren ;)

• poosie
BFmango schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:12:
[...]

Duur keukentje wordt dat dan!?
Het is inderdaad geen budget-keuken voor deze hobby-kok. Dit was één van de wensen voor het nieuwe huis waar we goed voor hebben gespaard O-) .

• GeeMoney
tacmulder schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:22:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar wat deze punten dan zijn, kun je wellicht hier wat meer over vertellen?
Gaat het om een missend stopcontact of was de totale indeling van het huis onpraktisch?
Vooral benieuwd of wij als mede-tweakers wellicht van jouw fouten kunnen leren ;)
Om je een idee te geven:
Ik heb 21 loze leidingen (elke kamer 2) , spotjes in woonkamer en badkamer, een grondkabel achter op een eigen groep, grondkabel voor op een aparte groep. WM/Droger/2 ovens/quooker ook allemaal stopcontacten/groepen nodig.
Ik moest betalen voor het verlagen van de stopcontacten vanaf de eerste slaapkamer en verder. (25 euro per stuk!) ik heb wat hotelschakelingen laten maken zodat ik vanuit mijn bed ook het kamerlicht uit kan doen bijvoorbeeld. Ik heb nog wat plafond aansluitingen voor accesspoint laten realiseren.
Tevens 2 autolaad groepen/punten aan laten leggen. (1 buiten en 1 in de garage) .

Dat loopt al gauw in de papieren kan ik je melden.

Ook onze keuken is 30k, mede door een groot kookeiland met zitgedeelte eraan (4meter40) en een bepaald merk keuken waar we echt verliefd op zijn geworden.

GeeMoney wijzigde deze reactie 09-01-2019 18:48 (6%)

• poosie
tacmulder schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:22:
[...]

Ik snap je vraag. Het is sowieso ongelooflijk hoe anders projectmatige nieuwbouw toen was vergeleken met nu. Gedurende de bouw destijds geen kopersbegeleiding gehad (ja, 4 keer een bijeenkomst in een enorme zaal waar de nieuwe bewoners van zo'n 60 huizen zaten met hun vragen), het huis niet één keer in geweest tijdens de bouw, en zo mogelijk (voor die tijd) nóg beroerdere prijzen voor meerwerk als nu. Stopcontacten werden standaard op 110 cm gezet en kostte 65 gulden (ja, zo lang is het geleden... 8)7 ) om die omlaag te brengen. Extra loze leidingen hadden ze nog nooit van gehoord (want net het ISDN-tijdperk achter de rug?) en verder is er tijdens de bouw zo'n beetje alles mis gegaan wat er mis kon gaan (alle gipsplaten konden er wegens vocht en schimmel weer uit omdat de dakpannen vervangen moesten worden voor een andere kleur...)
Om budgettaire reden destijds het hele huis zonder opties op laten leveren waardoor we gedurende de tijd dat we daar woonden steeds een upgrade moesten doen. Wat je in een aantal gevallen toch blijft zien als je het achteraf doet...

Afijn, zo hebben we altijd een kraantje aan de voorkant van het huis gemist, hebben we nu in alle ruimten loze leidingen laten leggen als ook extra stopcontacten, spotjes laten inzagen en gaan we de tuin in 1 keer goed aanpakken. Nu er ook voor gekozen om meteen de badkamer te kiezen die we willen en geen genoegen te nemen met de standaard tegel (we konden toen kiezen tussen lelijk, lelijker en lelijkst en hebben die lelijke maar genomen... :) )

Eigenlijk zou mijn tip dus zijn: als je geen handy-man bent, pak dan het meeste meteen mee bij de bouw. En dan bedoel ik met name een uitbouw, goede vloer, goede keuken, loze leidingen, voldoende stopcontacten. Het doet even pijn in de portemonnaie, maar uiteindelijk zul je achteraf blij zijn, dat je het meteen hebt gedaan en er direct lol van hebt. Alles natuurlijk op basis van het mogelijke budget.

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20:33
[...]

Ik vind een scheurtje in een baksteen helemaal niet gek. Het is toch een vrij grof en grillig materiaal. Wat jij nu eist is dat de metselaar elke steen uitvoerig inspecteert voordat ie hem in de specie plempt. Dat behoort vast wel tot de mogelijkheden, als je een stapel poen meeneemt.

• poosie
GeeMoney schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:44:
[...]

Om je een idee te geven:
Ik heb 21 loze leidingen (elke kamer 2) , spotjes in woonkamer en badkamer, een grondkabel achter op een eigen groep, grondkabel voor op een aparte groep. WM/Droger/2 ovens/quooker ook allemaal stopcontacten/groepen nodig.
Ik moest betalen voor het verlagen van de stopcontacten vanaf de eerste slaapkamer en verder. (25 euro per stuk!) ik heb wat hotelschakelingen laten maken zodat ik vanuit mijn bed ook het kamerlicht uit kan doen bijvoorbeeld. Ik heb nog wat plafond aansluitingen voor accesspoint laten realiseren.
Tevens 2 autolaad groepen/punten aan laten leggen. (1 buiten en 1 in de garage) .

Dat loopt al gauw in de papieren kan ik je melden.

Ook onze keuken is 30k, mede door een groot kookeiland met zitgedeelte eraan (4meter40) en een bepaald merk keuken waar we echt verliefd op zijn geworden.
Precies dat. Nu we wat ouder zijn geworden (au, die doet pijn :'( ) er nu voor gekozen om alle eerdere wensen meteen mee te nemen voor zover mogelijk.

• GeeMoney
poosie schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:56:
[...]

Precies dat. Nu we wat ouder zijn geworden (au, die doet pijn :'( ) er nu voor gekozen om alle eerdere wensen meteen mee te nemen voor zover mogelijk.
Inderdaad, ook hier het geval. Bij vorige nieuwbouw woning 80% meegenomen en achteraf toch spijt van die resterende 20. Nu ook goed gespaard en oude woning(en) goed verkocht waardoor we nu alles mee kunnen en gaan nemen.

• Wijnand1980

Bij mij zitten ze tussen de €40 En €45 per meter. Wel voor afronden/onderhandelen.

Ik merk echter wel dat het minder snel gaat dan jij denkt. Snijwerk, leveren etc kost veel tijd. Bij mijn moeder doet de tegelzetter over 145m2 circa 2 weken. Dan houdt hij dus een heel ander uurtarief over dan waar jij op uitkomt.

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 07-09 10:14
Vrijdag a.s. dan eindelijk de vooroplevering en volgende week woensdag de oplevering. Na 1,5 jaar nadenken en regelen kunnen we eindelijk beginnen met klussen.

Hebben jullie nog tips om de ramen goed te inspecteren? In de brief wordt specifiek vermeld dat voor de ramen geen garantie geldt na oplevering. Uiteraard neem ook een keurder mee met de oplevering, maar wil zelf er ook scherp op zijn.

• ymaenhout
Xtince schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:18:
Vrijdag a.s. dan eindelijk de vooroplevering en volgende week woensdag de oplevering. Na 1,5 jaar nadenken en regelen kunnen we eindelijk beginnen met klussen.

Hebben jullie nog tips om de ramen goed te inspecteren? In de brief wordt specifiek vermeld dat voor de ramen geen garantie geldt na oplevering. Uiteraard neem ook een keurder mee met de oplevering, maar wil zelf er ook scherp op zijn.
Veel plezier! :)
Wat voor keurder neem je mee naar de oplevering ?

• Xtince
ymaenhout schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:27:
[...]

Veel plezier! :)
Wat voor keurder neem je mee naar de oplevering ?
Dank! Ik heb wel wat “research” gedaan naar een keurder. Dankzij dit topic wist ik al dat ik niet voor VEH zou gaan. Uiteindelijk heb ik - mede op basis van overwegend goede reviews op internet - gekozen voor keuringinhuis.nl. Ben benieuwd of het bevalt. Zal hier mijn bevindingen wel posten.

• ymaenhout
Xtince schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:39:
[...]

Dank! Ik heb wel wat “research” gedaan naar een keurder. Dankzij dit topic wist ik al dat ik niet voor VEH zou gaan. Uiteindelijk heb ik - mede op basis van overwegend goede reviews op internet - gekozen voor keuringinhuis.nl. Ben benieuwd of het bevalt. Zal hier mijn bevindingen wel posten.
Aha oke,

ik kan alleen keuringinhuis.nl niet vinden :?

edit: bedoel je keuringshuis.nl ? :)

ymaenhout wijzigde deze reactie 09-01-2019 20:56 (4%)

• The Fatal
  • Laatst online: 00:23
Wij kunnen ons hier ook melden. Gaan binnen nu en een paar weken een voorlopig koop contract tekenen voor een vrijstaand huis in Oosterhout.
Keuze voor nieuwbouw is gemaakt omdat we op de bestaande markt afgelopen jaren niks leuks gezien hebben of dat heel veel aandacht nodig had en dan uiteindelijk net zo duur of misschien nog wel duurder zou zijn dan nieuwbouw.

Nu aan het kijken naar de opties, optie lijst is beetje apart, en staan wat fouten in. Hoop dat als we met de aannemer gaan zitten er meer duidelijk gaat worden, vanuit de makelaar kregen we niet veel info.

Is het normaal dat er voor de aankoop er vrij weinig bekend is?

• GeeMoney
The Fatal schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:57:
Wij kunnen ons hier ook melden. Gaan binnen nu en een paar weken een voorlopig koop contract tekenen voor een vrijstaand huis in Oosterhout.
Keuze voor nieuwbouw is gemaakt omdat we op de bestaande markt afgelopen jaren niks leuks gezien hebben of dat heel veel aandacht nodig had en dan uiteindelijk net zo duur of misschien nog wel duurder zou zijn dan nieuwbouw.

Nu aan het kijken naar de opties, optie lijst is beetje apart, en staan wat fouten in. Hoop dat als we met de aannemer gaan zitten er meer duidelijk gaat worden, vanuit de makelaar kregen we niet veel info.

Als het een eerste fase van een project is dan kan het zijn dat de makelaars niet alle ins en outs weten of zich erin verdiept hebben helaas.
Ik heb mijn krabbel pas gezet toen alle vragen voor mij een antwoord hadden.
Als ze zien dat je serieus bent en wellicht zelfs ingeloot bent dan gaan ze er wel werk van maken om duidelijkheid te scheppen en de koop rond te krijgen.

Laat je niet ophaasten in ieder geval, en alvast veel plezier en succes met alle beslissingen en keuzes! (En neem een pak geld mee :D )

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 22:38

Ons huis wordt begin maart opgeleverd en de definitieve kozijn kleur is pas sinds 3 weken bekend. Vooraf was alles ook nog onduidelijk, ook bij andere projecten. Lijkt me opzich niet zo raar zolang het in grote lijnen niet te veel veranderd.

• The Fatal
GeeMoney schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:07:
[...]

Als het een eerste fase van een project is dan kan het zijn dat de makelaars niet alle ins en outs weten of zich erin verdiept hebben helaas.
Ik heb mijn krabbel pas gezet toen alle vragen voor mij een antwoord hadden.
Als ze zien dat je serieus bent en wellicht zelfs ingeloot bent dan gaan ze er wel werk van maken om duidelijkheid te scheppen en de koop rond te krijgen.

Laat je niet ophaasten in ieder geval, en alvast veel plezier en succes met alle beslissingen en keuzes! (En neem een pak geld mee :D )
Reacties waren meer dat er het een en ander mogelijk is maar in een later gesprek aan orde zou komen.

Wij hadden paar vragen/eisen, we willen erg graag een hout kachel en hier voor moeten voorbereidingen mogelijk zijn, zoals het instorten van zachte stenen.
En voorbereiden op gasloos of meteen gasloos gaan.

Verder komen er veel loze leidingen, maar daarvoor wil ik eerst detail tekeningen zien. Mede omdat ik er zelf erg handig in ben(elektro achtergrond).
Kreeg niet te horen bijvoorbeeld wat voor groepen kast en hoeveel groepen er zouden zijn.

• Xtince
ymaenhout schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:50:
[...]

Aha oke,

ik kan alleen keuringinhuis.nl niet vinden :?

edit: bedoel je keuringshuis.nl ? :)
My bad. Idd keuringshuis

• GeeMoney
The Fatal schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:17:
[...]

Reacties waren meer dat er het een en ander mogelijk is maar in een later gesprek aan orde zou komen.

Wij hadden paar vragen/eisen, we willen erg graag een hout kachel en hier voor moeten voorbereidingen mogelijk zijn, zoals het instorten van zachte stenen.

Verder komen er veel loze leidingen, maar daarvoor wil ik eerst detail tekeningen zien. Mede omdat ik er zelf erg handig in ben(elektro achtergrond).
Kreeg niet te horen bijvoorbeeld wat voor groepen kast en hoeveel groepen er zouden zijn.
Gasloos is verplicht naar mijn weten.
Hout haard zal afhangen van je afvoer of je die kwijt kan naar buiten lijkt me. (Niet dicht bij een raam van de bovenverdieping bijvoorbeeld)

Electra details zoals dat komen later in de bouw pas inderdaad. De huidige normen en eisen moeten zij zich toch aan houden dus als je die opzoekt krijg je al een idee. (Kookgroep voor inductie bijvoorbeeld en wasmachine/droger apart etc.)

• The Fatal
Gasloos is pas verplicht als de omgevings vergunningen aangevraagd zijn na 1 Jul 2018 volgens mij, weet niet wanneer ze aangevraagd zijn, morgen eens bellen met de gemeente.

Ik heb de laatste nen-normen liggen voor elektro. Dus dat is handig.
Had een lijstje gemaakt en dat wordt aardig wat boven op de tekening die ik zo ver gezien heb...

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

FrankSpin schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:06:

Vrij prijzig ja. Is dat dakraam een extra dakraam of een upgrade? Bij ons kostte een upgrade van het standaard 4-pans dakraam naar een dakraam van ongeveer het formaat wat je noemt €600,-. Hebben we niet gedaan om ruimte voor de zonnepanelen vrij te houden en het minder nodig was omdat we aan de andere kant een dakkapel hebben genomen. Met oog op garantie en afwerking zou ik het liever wel door de bouwer laten doen.

Waterontharder zou ik zeker niet doen voor die prijs. Wij hebben er een voor €1290,- laten installeren in de meterkast achteraf. In twee uurtjes gepiept en alles gewoon netjes afgewerkt en opgeruimd.

Wij hebben wel vrij duidelijk de lijn getrokken tussen ruwbouw en afbouw - alle ruwbouwopties hebben wij door de bouwer laten doen, alle afbouw hebben we na oplevering zelf gedaan / laten doen. En ook een groot deel van de aanpassingen elektrische installatie en loze leidingen ook door de bouwer laten doen, op zolder en garage na waar ik dit zelf gedaan heb.

Ruwbouw vonden wij wel heel prettig om gelijk netjes gedaan te hebben, ook geen gesteggel met garanties bij eventuele lekkages en dergelijke. Maar je betaalt er natuurlijk ook gewoon flink voor.

Tja

• Py.
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20:44
Wellicht meer een vraag voor het badkamertopic, maar ik kwam bij het zoeken naar een andere foto deze tegen van onze overloop op de eerste verdieping en vraag me af of het uberhaupt wel zo mag met de waterleidingen ivm. legionella:
http://paladijn.nhlrebel.com/fok/huis/overloop-leidingen.jpg

De dekvloer ligt er ondertussen al een tijdje op... badkamer achterin wordt casco opgeleverd. Wat ik zo via een snelle google moet er een behoorlijke afstand tussen de koudwaterleiding en vloerverwarming zitten, bijvoorbeeld https://kennisbank.isso.nl/docs/checklist/hotspots/2013/4

• Henvar
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 05-09 08:03

Heb je al een partij op het oog voor het renovaties?

• wantsome
Wijnand1980 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:02:
[...]

Bij mij zitten ze tussen de €40 En €45 per meter. Wel voor afronden/onderhandelen.

Ik merk echter wel dat het minder snel gaat dan jij denkt. Snijwerk, leveren etc kost veel tijd. Bij mijn moeder doet de tegelzetter over 145m2 circa 2 weken. Dan houdt hij dus een heel ander uurtarief over dan waar jij op uitkomt.
Dan zit ik er flink naast inderdaad wat betreft legsnelheid. 145m2 in 2 weken is nog geen 2m2 per uur. Ik had verwacht dat een gemiddelde BGG van een nieuwbouwwoning (45~70m2) er in 16 uur wel in ligt. Ben wel benieuwd naar meer ervaringen over hoelang de tegelzetter bezig is geweest :)

• wantsome
@Py. het kan aan mij liggen maar waar zie jij hier waterleiding liggen dan? Ik zie alleen vloerverwarming leidingen en aanvoer/afvoer leidingen liggen.

• Py.
wantsome schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:47:
@Py. het kan aan mij liggen maar waar zie jij hier waterleiding liggen dan? Ik zie alleen vloerverwarming leidingen en aanvoer/afvoer leidingen liggen.
Beide witte leidingen eindigen in de casco badkamer, de rechter is de koudwaterleiding lijkt me? Er zitten ook nog een rood/blauwe leiding in de douchehoek van de badkamer en een enkele blauwe in het casco toilet beneden.
Als het alleen aanvoer voor de vv is, zou dit toch niet door moeten lopen naar de badkamer?

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:45

@The Fatal
Dat lijkt er helaas wel op. Ik heb momenteel een optie op een nieuwbouw huis, klein project van 20 woningen. De optie was voor 3 weken, is verlengt (3 weken) en daar zijn we ook al weer overheen. In de tweede week heb ik een gesprek gehad met de aannemer en mijn lijst met vragen ingediend, een aantal daarvan zijn nog steeds niet beantwoord :-(.
De aannemer wil in februari beginnen en de makelaar begint nu te pushen om de (voorlopige) Koop/Aanneem overeenkomst te tekenen.

Ook kreeg ik deze week pas de mogelijkheid om voor eind januari een afspraak te maken om het standaard sanitair/tegewerk te bekijken en zien wat er nog meer mogelijk is. Ik hoop wel dat ik die dag ook prijzen te zien of te horen krijg want ik wil dat soort kosten inzichtelijk hebben voor ik ga tekenen . . .

Als de kogel definitief door de kerk is zal ik nog wel een eigen 'start post' plaatsen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:18
Py. schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:54:
[...]
Beide witte leidingen eindigen in de casco badkamer, de rechter is de koudwaterleiding lijkt me? Er zitten ook nog een rood/blauwe leiding in de douchehoek van de badkamer en een enkele blauwe in het casco toilet beneden.
Als het alleen aanvoer voor de vv is, zou dit toch niet door moeten lopen naar de badkamer?
Als het tapwater is; wat moet je met warm en koud tapwater bij de verdeler van je vloerverwarming??

Dezelfde soort leidingen worden gebruikt voor CV en tapwater. Ik denk dat die leiding bij de WC toch echt van een andere streng komt

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:49
het lijkt meer op de aanvoer en retour.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:04
@Py.
Ik zou me drukker maken waarom die vloer verdeler op je gang zit. Wordt daar een kastje omheen gemaak ?
Daar blijf je toch last van houden op een overloop ?

Het lijken mij ook voedings leidingen omdat er aftappingen zitten bij de vloerverdeler.

Misschien zit er een ongeregelde groep onder de badkamervloer ?

Wat voor verwarmings systeem krijg je ? Hoge temperatuur of Lage temperatuur.

jacovn wijzigde deze reactie 10-01-2019 06:20 (22%)

• wantsome
Py. schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:54:
[...]
Waarschijnlijk krijg je in de badkamer nog een radiator of moet je dat zelf fixen (dat weet ik niet). Het is normaal dat er een rood en blauw buisje over zit om de aanvoer en afvoer te onderscheiden. Dat is bij mij ook in de casco badkamer. Bij mij is de aanvoer en afvoer leiding trouwens wel volledig afgeschermd en geen kale witte buis. Aanvoer van tapwater zal op een andere manier je badkamer binnen moeten komen. Waarschijnlijk rechtstreeks vanaf onder/boven je badkamer in.

• Py.
Toen ik op een oor lag bedacht ik me al dat het misschien een aansluiting voor een lage temperatuur radiator was. Dan moeten we met de installateur maar kijken hoe die netjes weggewerkt kunnen worden.
Er ligt een "normale" lus voor vloerverwarming die op 22c afgesteld wordt, dat is voor ons afdoende dus we hebben helemaal geen radiator meegenomen. Ik denk dat het een optie is voor mensen die geen vloerverwarming willen of verwachten dat het niet voldoende verwarmd. Bij alle huizen was toilet en badkamer casco trouwens, keuken idem.

Het hele huis is gasloos, we hebben op elke verdieping vloerverwarming en dus ook op elke verdieping zo'n verdelerblok. Afwerking is volgens mij een simpel houten kastje, die vervang ik tzt. zelf wel.

Reden dat ik foto's zocht was vooraankondiging dat we vandaag of morgen een mail krijgen met het voorstel voor een extra luik in de technische ruimte/trapkast omdat de warmtepomp/boiler dermate groot is dat je na plaatsing niet door de deur kan }:O.

• koendio
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:08
Waarom neemt iedereen nu nog zoveel loze leidingen? Ik zie mijn kinderen bv geen tv meer op de kamer hebben, maar een ipad oid waarop ze dingen doen. Huiswerk gaat op de laptop die via wifi verbinding heeft (ga wel accespoint op de gang hangen.
Als er overal voldoende stopcontacten zijn is het toch genoeg? Of zie ik echt iets heel belangrijks over het hoofd?

• poosie
Henvar schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:40:
[...]

Heb je al een partij op het oog voor het renovaties?
Ik heb een afspraak met Abrahamsen uit Lent. Als ik de referenties lees, moet hij echt topwerk afleveren.

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 20:16
koendio schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:44:
Waarom neemt iedereen nu nog zoveel loze leidingen? Ik zie mijn kinderen bv geen tv meer op de kamer hebben, maar een ipad oid waarop ze dingen doen. Huiswerk gaat op de laptop die via wifi verbinding heeft (ga wel accespoint op de gang hangen.
Als er overal voldoende stopcontacten zijn is het toch genoeg? Of zie ik echt iets heel belangrijks over het hoofd?
Als ik kijk bij ons, we hebben 1 loze leiding naar de grote slaapkamer en 5 naar zolder.
Voor de pv installatie, drogeraansluiting, utp kabel(voor AP), en 2 voor als we later de zolder gaan indelen dat we makkelijk evt extra wcd kunnen aanleggen (of bijv de droger verplaatsen) zonder dat de hele muur/vloer open moet.
Maar ik zou niet weten wat ik met 20 loze leidingen moet ;)

• bonyuri
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11-09 12:41

bonyuri

Investigator!

1 loze leiding naar meterkast en 1 loze leiding naar berging op zolder per kamer hier.
Is in mijn geval meer dan genoeg.

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• contrast
  • Niet online
Hier ook aardig wat loze leidingen.
- Achter de toekomstige tv
- 2x in de buitengevel (voor en achter) t.b.v. toekomstige camera's
- In het plafond op zolder t.b.v. een AP
- Kantoortje op zolder
- Naar de 'technische ruimte' op zolder t.b.v. zonnepanelen
- Vanaf de 'technische ruimte' naar het dak (plat) t.b.v. zonnepanelen

• The Fatal
Waar hang je dan je access points op?

• contrast
  • Niet online
The Fatal schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:45:
Waar hang je dan je access points op?
In het plafond (overloop).

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Speakerkabels, UTP, extra stroomleidingen. Draadloos ben ik niet zo van. Wel accesspoints natuurlijk, maar de PC's komen gewoon aan een kabeltje te hangen. Wifi is prima voor smartphones maar voor al het andere erger ik me altijd aan de inferieure kwaliteit van de verbinding.

Tja

• GeeMoney
Ik wil ook alles zoveel mogelijk bedraad hebben. Daarnaast loze leidingen voor camera's, UTP, stroomgroepen en omdat ik ook elke kamer vrij in wil kunnen delen heb ik loze leidingen in elke vaste wand laten plaatsen. Ook de woonkamer is ruim voorzien van loze leidingen en stroom punten zodat ik altijd anders kan gaan zitten zonder dan direct met kabels langs/achter plinten te hoeven gaan werken.

Het is gemak wat je tijdens bouw relatief goedkoop afkoopt. (achteraf zijn sommige zaken gewoon niet zonder ingrijpende werkzaamheden te realiseren).

• The Fatal
Bij jou was het duidelijk maar bij @bonyuri vraag ik me wel af waar ze dan geplaatst worden. Zeker aangezien 5ghz kanalen in nieuwbouw niet veel bereik hebben namelijk.

• GeeMoney
The Fatal schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:05:
[...]

Bij jou was het duidelijk maar bij @bonyuri vraag ik me wel af waar ze dan geplaatst worden. Zeker aangezien 5ghz kanalen in nieuwbouw niet veel bereik hebben namelijk.
Ik heb ze ook op elke overloop geplaatst zo dicht mogelijk bij de slaapkamers.
Door 1 dun wandje/deur komt 5Ghz wel.

• The Fatal
GeeMoney schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:09:
[...]

Ik heb ze ook op elke overloop geplaatst zo dicht mogelijk bij de slaapkamers.
Door 1 dun wandje/deur komt 5Ghz wel.
Dat was ook mijn idee.
Maar alleen een ap benden ga je het tegenwoordig niet meer mee redden. Dus die extra leidingen zijn nodig denk ik :-)

• Jheroun
  • Laatst online: 15-09 12:44
The Fatal schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:17:
[...]

Zorg dat je alles wat voor jou echt van belang is zwart op wit hebt staan vanuit de makelaar met berichtgeving van de projectontwikkelaar/aannemer daarachter. Alles waarvan wordt gezegd dat het 'later' besproken wordt kan je waarschijnlijk vergeten als je eenmaal een KAO getekend hebt.

Die makelaar wil vooral een huis verkopen, die zal bij bijna al je vragen zeggen dat dat 'in principe' mogelijk zal zijn. In het eerste gesprek hadden wij vragen over vloerverwarming, kachel, kelder en nog een hele zwik dingen. Daarbij gaf de makelaar bij bijna alles aan dat dat moest kunnen, maar dat dat gecheckt moest worden. Daar hebben wij uiteraard toen op aangedrongen en de lijst mogelijkheden die terug kwam was ongeveer 0 items groot. Daar hebben wij toen, voor tekenen van de KAO, een punt van gemaakt met als resultaat dat wij uiteindelijk die vloerverwarming wel krijgen (kelder helaas niet :P ).

Moraal van het verhaal: makelaars communiceren rooskleurig en optimistisch.

Hou er overigens ook rekening mee dat dingen die je toch buiten een optielijst om wil gedoe blijven opleveren. Voor ons zijn alle opties wel redelijk helder maar hoe die vloerverwarming precies gaat lopen/werken blijft wazig.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@GeeMoney @The Fatal bij ons komt het 5GHz signaal wel door de cellenbetonwandjes heen, maar de (dragende) betonnen wanden laten weinig van het signaal door. 2.4 GHz ook amper overigens. Gelukkig (?) zijn op de eerste en tweede verdieping alle tussenwanden van cellenbeton dus daar is één accesspoint per verdieping voldoende maar op de begane grond hebben we er nu twee opgehangen aan beide kanten van de betonnen wand tussen woonkamer en keuken.

Tja

• tacmulder
  • Laatst online: 13-09 17:29
poosie schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:48:
[...]

Ik snap je vraag. Het is sowieso ongelooflijk hoe anders projectmatige nieuwbouw toen was vergeleken met nu. Gedurende de bouw destijds geen kopersbegeleiding gehad (ja, 4 keer een bijeenkomst in een enorme zaal waar de nieuwe bewoners van zo'n 60 huizen zaten met hun vragen), het huis niet één keer in geweest tijdens de bouw, en zo mogelijk (voor die tijd) nóg beroerdere prijzen voor meerwerk als nu. Stopcontacten werden standaard op 110 cm gezet en kostte 65 gulden (ja, zo lang is het geleden... 8)7 ) om die omlaag te brengen. Extra loze leidingen hadden ze nog nooit van gehoord (want net het ISDN-tijdperk achter de rug?) en verder is er tijdens de bouw zo'n beetje alles mis gegaan wat er mis kon gaan (alle gipsplaten konden er wegens vocht en schimmel weer uit omdat de dakpannen vervangen moesten worden voor een andere kleur...)
Om budgettaire reden destijds het hele huis zonder opties op laten leveren waardoor we gedurende de tijd dat we daar woonden steeds een upgrade moesten doen. Wat je in een aantal gevallen toch blijft zien als je het achteraf doet...

Afijn, zo hebben we altijd een kraantje aan de voorkant van het huis gemist, hebben we nu in alle ruimten loze leidingen laten leggen als ook extra stopcontacten, spotjes laten inzagen en gaan we de tuin in 1 keer goed aanpakken. Nu er ook voor gekozen om meteen de badkamer te kiezen die we willen en geen genoegen te nemen met de standaard tegel (we konden toen kiezen tussen lelijk, lelijker en lelijkst en hebben die lelijke maar genomen... :) )

Eigenlijk zou mijn tip dus zijn: als je geen handy-man bent, pak dan het meeste meteen mee bij de bouw. En dan bedoel ik met name een uitbouw, goede vloer, goede keuken, loze leidingen, voldoende stopcontacten. Het doet even pijn in de portemonnaie, maar uiteindelijk zul je achteraf blij zijn, dat je het meteen hebt gedaan en er direct lol van hebt. Alles natuurlijk op basis van het mogelijke budget.
Klinkt allemaal heel herkenbaar!
Heel veel dingen (vooral alles bij elkaar en tegelijk) doen pijn in de portemonnee.
Bij ons was vooral de redenatie, alles wat vast onderdeel van het huis gaat worden doen we gelijk vanuit de bouw. Dit zijn hopelijk dingen die je niet snel (lees nooit) meer gaat veranderen.
Dus; dakkapel, vloerverwarming op alle verdiepingen, loze leidingen (23 stuks...), extra stopcontacten, deuren, badkamers & tegelwerk.
Keuken valt daar misschien voor ons net buiten, dit zie ik nog wel in 10-15 jaar vervangen worden. Neemt niet weg dat het wel een mooie keuken moet worden. Misschien alleen niet zo mooi als die van jou ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Als je aan beide kanten van een kamer loze leidingen wil hebben, dan gaat het hard hoor.
Bij een standaard huis:
Beide kanten woonkamer: 2 extra buiten de standaard twee.
Twee per kant maal 3 slaapkamers (vaak slk 1 wel standaard, rest niet) is ook al 10 extra
AP in gang, overloop, zolder zijn er ook 3.
Zolder: PV (2) en je zit al op 17. Afhankelijk van de zolder maak je er 1-2 kamers extra en dan heb ik zonder moeite al 21 leidingen.

• koendio
Señor Sjon schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:47:
[...]

Als je aan beide kanten van een kamer loze leidingen wil hebben, dan gaat het hard hoor.
Bij een standaard huis:
Beide kanten woonkamer: 2 extra buiten de standaard twee.
Twee per kant maal 3 slaapkamers (vaak slk 1 wel standaard, rest niet) is ook al 10 extra
AP in gang, overloop, zolder zijn er ook 3.
Zolder: PV (2) en je zit al op 17. Afhankelijk van de zolder maak je er 1-2 kamers extra en dan heb ik zonder moeite al 21 leidingen.
bij ons is het verschil tussen loze leidingen en (dubbel) stopcontact 20,-
wij laten dan ook iets van 10 extra stopcontacten aanleggen, 4 loze leidingen (2 voor camera's, 2 voor accespunten), 2 mantelbuizen vanuit meterkast (naar achter en zijkant vh huis, en dan nog bij elk kozijn aansluitpunten voor rolluiken/screens. Totaal dus veel extra leidingen, maar wij laten de meeste wel "vullen".

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Let wel dat een loze leiding naar de meterkast gaat, maar een wcd naar het dichtstbijzijnde plafondpunt gaat. Je kan dus niet zonder meer een dubbele wcd ombouwen naar iets anders.

• koendio
morgen is voor ons de deadline voor de afbouw, dus ben nu nog flink aan het sparren wat er allemaal kan.
Wellicht voor de verre toekomst: als ik gordijnrails wil installeren die met een domotica bediening te bedienen zijn, wat voor voorzieningen kan ik dan het beste treffen? loze leiding naar de muur waar de gordijnen komen te hangen? of loze leiding in het plafond? Of moet je nog een aparte voorziening voor de stroom hebben?
Iemand ervaring mee?

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 17:22
je hebt systemen die stroom nodig hebben maar ook die op batterijen werken.
Luxaflex werkt bijv. op 9v batterijen (geen idee hoevaak je die moet wisselen dan).

Als je dit wil is stroom natuurlijk een stabielere keuze, zeker als je dat nog kan laten uitvoeren.

• buntje_
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 24-07 16:51
Dit is nu al een handig topic dus ga dit zeker volgen. Extra loze leidingen zijn zo te lezen altijd handig.

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht waarbij de oplevering april 2020 gepland staat. Vooral heel lastig om een huis te kopen op basis van tekeningen.

Is het reëel als we rekening houden met een bouwdepot van €80.000? Hiervoor moet dan nog gedaan worden:
- Keuken
- Wanden
- Vloeren
- Meerwerk
Badkamer zit er al standaard in maar waarschijnlijk moet die ook een upgrade krijgen. Keuken/badkamer is natuurlijk makkelijk om te zoeken maar we zitten vooral met de kosten van wandafwerking/plafond afwerking. Alles willen we strak hebben, ook de V naden in het plafon moeten weg. Hoeveel moeten we daar ongeveer voor budgetteren?

148m2 woonoppervlakte verdeeld over drie bouwlagen
541m3 inhoud

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14-09 21:48
Tassadar32 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:39:
Kleine update van mijn badkamerperikelen en arbitrage met de aannemer: net voordat de arbitrage begint wil de aannemer ineens alle problemen oplossen én de tot nu toe gemaakte kosten van de jurist betalen. We gaan de arbitragezaak tijdelijk parkeren om te kijken of we er nog uit kunnen komen met de aannemer.
Vandaag is de eigenaresse van het aannemersbedrijf met de tegelzetter langs geweest. Was vanaf het begin al duidelijk dat ze absoluut willen voorkomen dat er een arbitragezaak komt, dus ze gaan alle problemen oplossen. Mag ook wel, zo'n 11 maanden na oplevering.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

buntje_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:50:
Dit is nu al een handig topic dus ga dit zeker volgen. Extra loze leidingen zijn zo te lezen altijd handig.

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht waarbij de oplevering april 2020 gepland staat. Vooral heel lastig om een huis te kopen op basis van tekeningen.

Is het reëel als we rekening houden met een bouwdepot van €80.000? Hiervoor moet dan nog gedaan worden:
- Keuken
- Wanden
- Vloeren
- Meerwerk
Badkamer zit er al standaard in maar waarschijnlijk moet die ook een upgrade krijgen. Keuken/badkamer is natuurlijk makkelijk om te zoeken maar we zitten vooral met de kosten van wandafwerking/plafond afwerking. Alles willen we strak hebben, ook de V naden in het plafon moeten weg. Hoeveel moeten we daar ongeveer voor budgetteren?

541m3 inhoud
Wij hadden een bouwdepot van 80k, 15k duurzaamheidslening en nog een overwaarde van 25k, dat is allemaal in het nieuwe huis gegaan bovenop de VON-prijs. Daar zat dan nog wel een warmtepomp, vloerverwarming en 28 PV-panelen bij in. Het kan allemaal makkelijk op ;)

Gladstuccen van alle plafonds (incl. dichtsmeren V-naden) en wanden heeft ons 16K gekost. Dit had iets minder gekund als de bouwer de woning wél behangklaar had opgeleverd. Wij hebben een woning van soortgelijke afmetingen, 152 m². Wel is hier ook nog een extra wand op zolder meegestuct die na oplevering gebouwd is, en drie wanden en gipsplatenplafond van de aangebouwde garage zijn ook gedaan.

Tja

• buntje_
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 24-07 16:51
MadEgg schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Wij hadden een bouwdepot van 80k, 15k duurzaamheidslening en nog een overwaarde van 25k, dat is allemaal in het nieuwe huis gegaan bovenop de VON-prijs. Daar zat dan nog wel een warmtepomp, vloerverwarming en 28 PV-panelen bij in. Het kan allemaal makkelijk op ;)

Gladstuccen van alle plafonds (incl. dichtsmeren V-naden) en wanden heeft ons 16K gekost. Dit had iets minder gekund als de bouwer de woning wél behangklaar had opgeleverd. Wij hebben een woning van soortgelijke afmetingen, 152 m². Wel is hier ook nog een extra wand op zolder meegestuct die na oplevering gebouwd is, en drie wanden en gipsplatenplafond van de aangebouwde garage zijn ook gedaan.
Dat is nog aanzienlijk meer dan. Maar als ik het goed begrijp kwam de warmtepomp/PV/vloerverwarming bovenop de v.o.n. prijs? Dat zit er bij ons al bij in. Ze geven aan dat de wanden hier inderdaad ook 'behangklaar' opgeleverd worden. Wat is er bij jou mis gegaan?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

buntje_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:13:
[...]
Dat is nog aanzienlijk meer dan. Maar als ik het goed begrijp kwam de warmtepomp/PV/vloerverwarming bovenop de v.o.n. prijs? Dat zit er bij ons al bij in. Ze geven aan dat de wanden hier inderdaad ook 'behangklaar' opgeleverd worden. Wat is er bij jou mis gegaan?
Nouja, mis... in ieder geval de communicatie. Onze woning was standaard gestookt op gas, en wij wilden anno 2018 niet nog een woning bouwen afhankelijk van gas. De bouwer wilde hier niet erg aan meerwerken. Een leverancier van brine/water-warmtepomp in de arm genomen bleek dat wij hiervoor overal vloerverwarming moesten hebben (of in ieder geval, idealiter zouden hebben), maar dit was ook geen optie, de bouwer wilde dit alleen op de begane grond doen. Daarom hebben wij uiteindelijk met de bouwer afgesproken om gasloos en verwarmingsloos op te leveren, en zonder dekvloeren zodat wij zelf de vloerverwarming konden regelen.

Wat er daar mis ging was dat het gevolg van geen dekvloeren was dat alle wand- en plafondafwerking ook kwam te vervallen en er dus tijdens de bouw geen stukadoor in onze woning geweest is. Dit is ons van tevoren nooit meegedeeld en kwam dus als een verrassing. Na wat gesteggel over en weer in ieder geval nog €2500 teruggekregen voor het vervallen van wand- en plafondafwerking maar dat weegt niet op tegen de extra kosten die we ervoor hebben moeten maken.

Ruwweg zou het volgens mij op 10-12k neergekomen zijn als het wel behangklaar opgeleverd was.

Tja

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 14-09 14:04
Helemaal mee eens. De enige toepassing voor loze leidingen die ik zelf in onze woning mis, is het gebruik t.b.v. temperatuur en andere sensoren. Dat is echter alleen maar zinvol als je je sensor netwerk helemaal van te voren ontwerpt en daar heb ik niet aan gedacht toentertijd.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• breagor
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:53
buntje_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:50:

- Keuken
- Wanden
- Vloeren
- Meerwerk

541m3 inhoud
wij hebben ongeveer 50K aan meerwerk opties (oa. uitbouw, zonnepanelen, badkamer upgrade, elektra/netwerk zooi, trapkast en nog tig kleine zooi (buiten kranen, kruipluik etc. etc.).

daarnaast reserveren we ook nog wel zo'n 60k aan eigen geld voor de keuken, wanden, vloeren, tuin, verhuiskosten (2 keer), gordijnen/lampen etc.)

80K moet kunnen, maar dan geen al te rare dingen doen

• Wijnand1980
breagor schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:30:
[...]

wij hebben ongeveer 50K aan meerwerk opties (oa. uitbouw, zonnepanelen, badkamer upgrade, elektra/netwerk zooi, trapkast en nog tig kleine zooi (buiten kranen, kruipluik etc. etc.).

daarnaast reserveren we ook nog wel zo'n 60k aan eigen geld voor de keuken, wanden, vloeren, tuin, verhuiskosten (2 keer), gordijnen/lampen etc.)

80K moet kunnen, maar dan geen al te rare dingen doen
Hier vrijwel hetzelfde. 45k meerwerk voor uitbouw, dakramen, vloerverwarming op elke verdieping, aanpassingen electra en badkamer naar onze wens.
Daarnaast nog 12k gereserveerd voor vloeren, 7k voor renovlies/sauzen, 6k voor 'raamdecoratie', 24k voor keuken, 5k voor zolderindeling en 15k voor tuin.
Alles wel redelijk luxe in gedachten.

Met alleen tuin en raamdeco te gaan lopen we keurig op budget.

• T.E
Tassadar32 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:55:
[...]

Vandaag is de eigenaresse van het aannemersbedrijf met de tegelzetter langs geweest. Was vanaf het begin al duidelijk dat ze absoluut willen voorkomen dat er een arbitragezaak komt, dus ze gaan alle problemen oplossen. Mag ook wel, zo'n 11 maanden na oplevering.
Damn 11 maanden na oplevering ze mogen zich wel schamen. Gaan ze nu je badkamer overhoop halen?

• GeeMoney
T.E schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:48:
[...]

Damn 11 maanden na oplevering ze mogen zich wel schamen. Gaan ze nu je badkamer overhoop halen?
Zeker na oplevering en helemaal als er al betaald is maken ze geen haast meer hoor.
Ik sta er ook echt op dat mijn laatste 5% pas betaald word als alles afgevinkt is.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

MadEgg schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:19:
wij wilden anno 2018 niet nog een woning bouwen afhankelijk van gas.
En nu heb je een woning die (indirect) alsnog afhankelijk is van gas, (bruin)kolen en kernenergie :) Of heb je heel veel zonnepanelen en ook heel veel accu's? De stroom die je nodig hebt voor je warmtepomp moet namelijk wel opgewekt worden, en beschikbaar zijn op het moment dat jij het nodig hebt.

Ben verder ook erg benieuwd hoe de range van de WiFi gaat zijn in de nieuwe woning. In huidige jaren '30 heb je met 1 AP het hele huis + de tuin. Gaat vast minder worden :P

woekele wijzigde deze reactie 10-01-2019 21:19 (15%)

• Xtince
Ook ik heb 10 loze leidingen op strategische plekken opgenomen. Achteraf wel spijt dat ik geen loze leidingen naar de buitengevel heb laten leggen ivm cameras. Iemand enig idee hoe ik dat het beste kan oplossen. Zat al naar een wifi camera te kijken, maar ook deze hebben (wat ik tot nu toe heb gezien) in ieder geval een wcd nodig.... UTP kabel naar buiten trekken gaat hem ook niet worden zonder loze leiding. Iemand ervaring met een echte wireless camera? Kan evt ook z wave product zijn ipv wifi.

• T.E
Xtince schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:17:
Ook ik heb 10 loze leidingen op strategische plekken opgenomen. Achteraf wel spijt dat ik geen loze leidingen naar de buitengevel heb laten leggen ivm cameras. Iemand enig idee hoe ik dat het beste kan oplossen. Zat al naar een wifi camera te kijken, maar ook deze hebben (wat ik tot nu toe heb gezien) in ieder geval een wcd nodig.... UTP kabel naar buiten trekken gaat hem ook niet worden zonder loze leiding. Iemand ervaring met een echte wireless camera? Kan evt ook z wave product zijn ipv wifi.
Ring heeft wifi camera's op accu die vrij lang meegaan. Mijn broer heeft die en werkt buiten mijn verwachting goed. Nadeel is wel dat ze erg prijzig zijn.

• ambusched
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 19:32
Ik heb naar iedere slaapkamer 1 loze leiding 'getrokken'. Ik ga proberen 1 utp en 1 coax kabel te trekken door de leiding. De woonkamer 2 loze leidingen 1 voor coax en 1 voor 2 utp. Hoe berekenen jullie hoeveel kabel je nodig hebt?
Pagina: 1 ... 99 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True