Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 OverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 21
Acties:
  • 885.290 views

• bones
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-05 13:39
Onze nieuwbouw woning word in Oktober opgeleverd. Grootste problemen zijn hoe je de muurafwerking gaat doen (stucen of behang), en wat voor vloer er in komt.

Stucen raad iedereen af ivm bouwscheuren, dus gaan nu voor glasvezelbehang. Ik heb al voorbeelden gezien waarbij je de behang naden niet ziet, en het daardoor op glad stucwerk lijkt.

Qua vloer hebben wij een woning met vloerverwarming en verkoeling. Beste zou zijn een gietvloer of tegels, maar dat vinden wij niet mooi.
Alternatief is een PVC vloer, dat vinden wij wel mooi, maar deze dient dan aan de vloer gelijmd te worden. Is dus erg prijzig, en als je het na een aantal jaar wil vervangen is dat een hele klus.

Verder hadden wij begroot om voor 15k klaar te zijn met de badkamer en keuken, en dat is nu 20k geworden.
Vloer + muren hadden wij begroot op 6k, en dat is nu 16k geworden.

Tuin doen we pas een jaar later, net voor de zomer, deels van ons vakantiegeld. Hebben dat op 6k begroot.

• revolised
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 11:40
Onze nieuwbouw woning wordt in maart/april opgeleverd. Zoals bovenstaand verhaal inclusief keuken, badkamer en toilet. Echter zit alleen de basis variant van alle 3 in het aankoopbedrag. Voor de keuken moesten we 5500 bijbetalen (dubbele opstelling, witte kasten, dik composiet werkblad beton-look en uiteraard voorzien van de nodige apparaten) en voor de badkamer en toilet ongeveer 4000.

Ook wij willen voor behang gaan, ook om eerder genoemde redenen. Wij kiezen voor renovlies. De gemiddelde prijs hiervoor is 15 per m2, inclusief verven in 2 gewenste kleuren. Ik hoop dat ik hier nog iets goedkopers weet te vinden.

Omdat er standaard vloerverwarming in het huis aanwezig is in alle vertrekken, kiezen we op de begane grond voor keramisch parket (lange planken van steen in houtlook). Hiervoor zijn we 57 per m2 kwijt, inclusief plaatsen. Op de bovenverdiepingen weten we het nog niet zeker, maar waarschijnlijk laminaat. Budget voor boven ongeveer 2000.

Het huis is standaard voorzien van een warmtepomp, boiler en zonnepanelen. Dit kun je huren of kopen, wij kiezen voor kopen wat neerkomt op ongeveer 15000.

Gezien we aan het water zitten (hoofdreden dat we dit huis hebben gekocht) is het het meest praktisch om de tuin direct te laten doen. Dit hebben wij begroot op ongeveer 8000.

Waarschijnlijk vergeet ik de helft... Er komt veel bij kijken en de afstemming met de aannemer verloopt niet zoals het zou moeten in onze ogen. Het zal wel goedkomen, maar op dit moment verloopt alles redelijk stroef.

In ieder geval succes aan iedereen die in hetzelfde schuitje zit!

• hutch
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19-05 17:21
Interessant topic, deze ga ik volgen komende tijd. We hebben deze maand ook het koopcontract voor onze nieuwbouwwoning getekend. Zal naar verwachting zomer 2017 worden opgeleverd.

Qua opties loopt het vrij hard op aangezien onze woning standaard zonder keuken en garage wordt opgeleverd. Grootste kostenposten tot zover: garage met openslaande dubbele houten deur (~19k), uitbouw 2,4M (~14k), diverse aanpassingen aan leidingwerk en loze leidingen etc. (~3k). Daar staat tegenover dat deze woning wel over zonnepanelen, warmtepomp installatie en vloerverwarming beschikt.

We laten badkamer en toiletten casco opleveren.Budget voor badkamer en toiletten ligt rond de 15k, keuken rond de 20k. Qua vloer willen we beneden keramische tegels laten leggen en op de bovenverdieping parket. Wandbekleding is nog nader te bepalen. Stucwerk heeft de voorkeur, maar de afweging t.a.v. bouwscheuren is bij ons ook aan de orde.

Aangezien we een grote tuin aan het water hebben willen we hier snel mee aan de slag. Daarom hebben we een tuinarchitect in de arm genomen zodat er een plan ligt waar we zelf mee aan de slag kunnen om op de aanleg te besparen. Voor de badkamer hebben we een zelfde aanpak door o.b.v. een goede tekening zelf de aanleg te gaan doen.

Groot voordeel van onze aannemer is dat deze erg goed meedenkt en er heel veel mogelijk is.

• rkvvkevin
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19-05 17:41
Ik bevind mij momenteel in eenzelfde nieuwbouwfase. Afgelopen week is onze financiering goedgekeurd en vrijdag zal deze bij de notaris worden afgerond.

Zit er enige rek in meerwerk opties bij de aannemer?

Wij zijn momenteel al actief bezig om enkele wijzigingen door te voeren bij keuken en badkamer. Ik merk wel dat daar nog korting te behalen valt.

Succes allen met de komende periode!

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:30
quote:
hutch schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:34:
Interessant topic, deze ga ik volgen komende tijd. We hebben deze maand ook het koopcontract voor onze nieuwbouwwoning getekend. Zal naar verwachting zomer 2017 worden opgeleverd.

Qua opties loopt het vrij hard op aangezien onze woning standaard zonder keuken en garage wordt opgeleverd. Grootste kostenposten tot zover: garage met openslaande dubbele houten deur (~19k), uitbouw 2,4M (~14k), diverse aanpassingen aan leidingwerk en loze leidingen etc. (~3k). Daar staat tegenover dat deze woning wel over zonnepanelen, warmtepomp installatie en vloerverwarming beschikt.

We laten badkamer en toiletten casco opleveren.Budget voor badkamer en toiletten ligt rond de 15k, keuken rond de 20k. Qua vloer willen we beneden keramische tegels laten leggen en op de bovenverdieping parket. Wandbekleding is nog nader te bepalen. Stucwerk heeft de voorkeur, maar de afweging t.a.v. bouwscheuren is bij ons ook aan de orde.

Aangezien we een grote tuin aan het water hebben willen we hier snel mee aan de slag. Daarom hebben we een tuinarchitect in de arm genomen zodat er een plan ligt waar we zelf mee aan de slag kunnen om op de aanleg te besparen. Voor de badkamer hebben we een zelfde aanpak door o.b.v. een goede tekening zelf de aanleg te gaan doen.

Groot voordeel van onze aannemer is dat deze erg goed meedenkt en er heel veel mogelijk is.
Hoe is je ervaring met de tuinarchitect, goed bevallen? Wil je er iets meer over vertellen aangezien wij het elfde willen doen.

• Wicked-Game
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18-05 11:41
http://www.vanarnhem-bouwgroep.nl/upload/images/header.jpg
http://cdn.binqmedia.nl/woonwijs/1048252186/6.jpg

Ook wij zijn bezig met een nieuwbouw project. Het betreft bouwnummer 2.

Qua meerwerk hebben we een kleine 9000,- euro extra. Dit omvat o.a. een wijziging in de achterpui, dakramen, creëren van aparte zolderkamers, elektra aanpassingen, hal verlengen, gesloten trap incl trapkast i.p.v. open trap, beton doorstorten t.b.v. terras etc.

Qua keuken en badkamer konden we shoppen bij de aangewezen leveranciers. De bouwer plaatst geen standaard keuken en ook geen standaard badkamer. We kregen voor beiden een budget van de bouwer mee van 7500,- euro keuken, en 7500,- euro badkamer. Als we dit niet via de leverancier zouden doen kregen we maar 1250,- euro retour. Wij hebben maar besloten op basis van de eerste offertes om bij de leveranciers te bestellen. Ook mede ivm garantie en het verplaatsen van leidingen en afvoeren.

Dit laatste ivm een kook/water eiland wat er gebouwd gaat worden.

Qua elektra wensen en overige zaken hebben we een gesprek gehad met de elektromonteur. Hier zijn we nog mee in onderhandeling, aangezien de offerte die zij afgaven ons veel te duur was en goedkoper moet kunnen. In deze offerte zijn o.a. meegenomen aanpassing meterkast ivm keuken, aanleg van buizen en bedrading voor netwerk, buizen en bedrading voor beveiligings doeleinden, bedrading en buizen voor tuinverlichting, extra WCD's, dimmers etc., invrezen van lamp aansluitingen en bedraden en aansluiten etc.

Vloer voor beneden is voor ons al duidelijk. Dit gaat een Dolce Sabbia Grigio worden in de maat 80x80. Hier gaan wij nog wel bij tegelzetters/handelaren voor langs voor de scherpste prijs incl. leggen en materieel. Mochten jullie nog hiervoor tips hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Qua wandafwerking zijn wij nog zoekende. Nieuwbouwmuren/plafonds werken de eerste +/- 5 jaar, waardoor scheurvorming ontstaat. Nu kan ik een paar dingen gaan doen.

1. Spuitwerk, waarbij reparatie gemakkelijk is en de kosten relatief goedkoop zijn. Nadeel is dat het bijvoorbeeld niet glad is (bevat een korrel).

2. Gladstucen, met kans op meer reparaties in verloop van tijd.

3. Renovliesbehang, en daaroverheen laten stucen. http://www.easy-stuc.nl/easy-stuc/

Hier zijn wij in iedergeval nog niet uit. Hangt ook beetje af qua kosten. Eventueel jullie nog tips?

De tuin hebben we nog niet naar gekeken. Begroting van de tuin ligt op 12000,- euro. Dit zal pas Maart/April bekeken gaan worden. Oplevering van het huis is namelijk januari, en dan is tuinaanleg niet de hoogste prio.

• revolised
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 11:40

Bovenstaand is een tekening van onze rij. Wij hebben vanaf dit oogpunt het 1 na laatste (4e) huis gekocht. Omdat de tuinen vrij klein zijn, ervoor gekozen om geen uitbouw te nemen. Schrik niet, ze vroegen voor een 2,4m uitbouw ruim 36000! Inmiddels, na protest is de prijs gezakt met 5000, maar nog steeds een vermogen als je het mij vraagt. Er zijn begrijpelijk dus weinig buren die voor een uitbouw gaan.

Gezien we allemaal tweakers zijn, wat hebben jullie in gedachten voor een thuisnetwerk?

• Wicked-Game
quote:
revolised schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:25:
[afbeelding]

Bovenstaand is een tekening van onze rij. Wij hebben vanaf dit oogpunt het 1 na laatste (4e) huis gekocht. Omdat de tuinen vrij klein zijn, ervoor gekozen om geen uitbouw te nemen. Schrik niet, ze vroegen voor een 2,4m uitbouw ruim 36000! Inmiddels, na protest is de prijs gezakt met 5000, maar nog steeds een vermogen als je het mij vraagt. Er zijn begrijpelijk dus weinig buren die voor een uitbouw gaan.

Gezien we allemaal tweakers zijn, wat hebben jullie in gedachten voor een thuisnetwerk?
Stevige prijs voor een uitbouw. We hebben dit nagevraagd bij onze bouwer uit interesse, en die kwam op een 2,4m uitbouw op 25000,- euro all in. Nog steeds een flink bedrag natuurlijk, maar goedkoper als wat jullie voorgehouden is.

Wij hebben het niet gedaan aangezien we meer dan voldoende ruimte beneden gaan krijgen.

Qua netwerk laat ik in elke kamer (gezien toekomst kids) een patch aansluiting maken. Bekabeling door het gehele huis is Cat6. Woonkamer krijgt bij de tv een patch aansluiting. Hoe leuk WiFi ook is, vertrouw ik meer op de UTP aansluitingen met eventueel later een AP erop voor WiFi vegroting richting de tuin bijv.
quote:
whoami schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:34:
[...]
Wat is het voordeel van het 3de ?
Wij hebben traditioneel pleisterwerk (optie 2 bij jou dus). Dit jaar wonen we 5 jaar in onze woning en hebben we onze bovenverdieping afgewerkt (geschilderd etc...) Nadat we alle gaatjes en beschadigingen weggewerkt hadden, hebben we een vliesbehang gehangen dan dat dan geschilderd.
Voordeel is dat het totaal geen scheurvorming oid laat zien aangezien het een soort behang is. Nadeel vind ik dat het juist een soort behang is :D

Ik werd hier op gewezen door vrienden die het in hun huis hebben laten doen. Dit gaan we nog bekijken bij ze om te zien hoe het eindresultaat bij ze is geworden.

Wicked-Game wijzigde deze reactie 10-08-2016 11:40 (47%)

• Redshark
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-05 22:23
Wij krijgen onze woning over een aantal maanden opgeleverd dus haak ik lekker aan :-)
quote:
Wackmack schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:49:
Leuke reacties. De bedragen lopen zeker snel op. Voor een keuken of mooie visgraat vloer heb ik veel geld voor over maar voor de muren, bleh. We hebben straks 6 kamers (200m2) dus behangen of stucen gaat in de kosten lopen. Kreeg een factuur voor het hele huis renovlies €5500,- Echt bizar veel geld dus dat moet veel goedkoper kunnen. Jullie al een berekening voor de tuin gemaakt? Heb al zoveel leuke ideeën maar waarschijnlijk doet je dat het eerste toch nog niet. Misschien alvast een stuk gras zaaien.
Voor renovlies lijkt dat een flinke prijs. Deze week toevallig wat offertes aangevraagd voor 230 m2 en die zaten allemaal rond de € 3400,- Wel vrij standaard, behangen en verven in 1 of 2 tinten, keuken met afschrobbare verf.

Vergis je overigens niet hoe de muren je uitstraling kunnen bepalen, mooie muren in je huis zijn zeker wat geld waard in mijn ogen.

Redshark wijzigde deze reactie 10-08-2016 13:35 (0%)
Reden: typeo

• hutch
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19-05 17:21
quote:
Wackmack schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:13:
[...]

Wow, wat een goede aanpak. Mag ik vragen wat het budget is? Hoe groot is de tuin, m2? Heb je je moodboad op pinterest? Ben erg benieuwd naar het project. Heb je een linkje van je huis? Kan ook in DM.
...

[...]

...
Budget voor de tuin (maar dat gaan we dus allemaal zelf doen) ligt rond de 10-15k. Gaat hierbij wel om een achtertuin van bijna 300m2 en een voortuin van rond de 50m2. We hebben een moodboard gemaakt welke ik kan omzetten naar JPEG (kan die wel even via DM met je delen).

Project ziet er een beetje zo uit. Vrij uitzicht aan de achterkant :D Die pica rechtsonder is recent genomen aan de achterkant van het kavel.

• bvbal79
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19-05 19:36
Hier ook een nieuwbouwwoning aangeschaft

http://www.allure-blaricum.nl/fase-6/fase-6/

hoekwoning van linker blok.
Standaard badkamer en een bon van 5000 euro bij de keukenboer (totalprojects in Lelystad). Tuin en erfafscheiding zijn inclusief.
We willen op zolder slapen en daar moet dus een dakkappel komen. Helaas zijn er strenge regels bij de gemeente voor deze wijk en mag er geen kunsstof zijn, dus daar gaat 8000 euro naar een houten dakkappel.

overig meerwerk:
- uitbouw 1,2 m
- langere muur keuken en trap in hal ipv woonkamer met dichte kast
- zolder 2 kamers
- grotere berging in de tuin
- 2 x velux dakraam op zolder
- veel kabelwerk en verplaatsing lichtpunten etc

Keuken naar ons wens ingericht, kookeiland, grote kastenwand en Amerikaanse Koelkast --> 13000 euro extra kosten. Badkamer kwam ook nog 5000 euro bovenop de standaard prijs (wilden een bad en een luxere badmeubel)

Muren gaan we ook voor renovlies maar dan bij www.jpg-inrichters.nl, was voor ons het goedkoopst. 230 m2 muur voor 4000 euro
We hebben vloerverwarming op de begane grond en 1ste verdieping
Beneden leggen we tegels via http://www.tegelprijsvechter.nl/ 4500 euro
Boven en de trap wordt PVC ook weer via JPG, gratis leggen en korting icm met de muren. 50 m2 vloer 2000 euro en de trap 1500 euro
Zolder wordt een goedkoop laminaatje van de gamma :)

Uitbouw is maar 1,2 m omdat we later een tuinkamer willen realiseren (of als het budget het nog toelaat gelijk maar dan via www.tuinmaximaal.nl en niet de hovenier die de tuin gaat doen)

Al met al zijn we uiteindelijk 80.000 euro meer kwijt dan de vraagprijs von, maar dat is deels ingecalculeerd in de hypotheek en deels zal een persoonlijke lening worden waar nog renteaftrek voor geldt en die we versnelt willen aflossen, want ga na verhuizing aardig in salaris omhoog)

De raamdecoratie hebben we ook al geregeld via www.inhuisplaza.nl Zij hadden in mei 10% korting op de gehele collectie.

bvbal79 wijzigde deze reactie 11-08-2016 11:11 (6%)

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

quote:
Wackmack schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 08:43:

Zie dat je voor je wandafwerking maar € 500,- kwijt bent, De wanden worden toch altijd behang klaar opgeleverd? Dus dan moet je toch iets eerst behangen of stucen? Hoe is dit bij jou gegaan?
Hoe is de berekening gegaan bij de wandafwerking? Als ik naar onze woning kijk, die is qua oppervlakte 200m2 echter zijn alle wanden bij elkaar 350m2 (staat in de offerte).
In ons geval was behangklaar behoorlijk glad. Een paar bultjes wegsteken en putjes opvullen en verder voorstrijk en latex uit een aanbieding ertegenaan gesmeerd. Buren hebben alles laten stuccen maar vergeleken met ons resultaat vinden ze dat nu zonde van het geld...

• vlahonda
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16-05 21:07
quote:
Hallo "buurman" , wij hebben ook voor dat project zitten kijken maar hebben uiteindelijk gekozen voor het tuin van Blaricum project. Zit er vlakbij. :)

• Scr33x0r
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11:12
quote:
bvbal79 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:25:
[...]

Huur je nu tijdelijk iets? Wij hebben besloten om te wachten met verkopen tot eind dit jaar in verband met de late start van bouwen. Wel stonden mijn ouders garrant om een schenking te geven gezien ze de bank 10% onder der verwachtte verkoopwaarde ging zitten.
Wij hebben eerst een paar maanden bij mijn ouders gewoond, nu huren we tijdelijk iets. We hadden het huis verkocht en wilden eigenlijk ook pas iets nieuws kopen als dat gedaan was. In eerste instantie hadden we verwacht dat de bouw wat eerder zou starten, maar voordat we de koopovereenkomst gingen tekenen werd wel duidelijk dat de planning iets anders lag. We hadden echter ons huis al verkocht en tja, dan maar een tijdje ergens tijdelijk zitten.

Overigens dit wordt ons huis ongeveer:

Begane grond:

Verdieping:

Zolder:

Qua keuken gaat het er ongeveer zo uit zien:

Met aan de kopse een tafel:

Scr33x0r wijzigde deze reactie 11-08-2016 14:51 (49%)

iRacing Profiel | Steam Profiel | YouTube channel

• Gri77ie
  • Registratie: februari 2016
  • Nu online

Gri77ie

Ja ja...ik ga al...

In Juli 2015 is onze nieuwbouw woning opgeleverd. Bestrating hebben we meteen geregeld. Schutting ook. Doe je het samen met de buren ben je vaak rond de 30 euro/meter klaar.

Wel hebben we dat jaar meteen de veranda gemaakt. Dit dan van Douglas hout. Kosten ong. 1700 euro aan materiaal.

De tuin zelf moeten we nog doen. We wonen aan het water en we willen eea met de beschoeiing gaan doen in combinatie met een vlonder. Kosten geraamd op ongeveer 6500 Euro.

Gras hebben wij gewoon via graszaad gedaan. met drie doosjes graszaad waren we klaar. Was bij elkaar iets van 50 euro.

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• Dirtbiter
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14-04 21:33
Wij nemen deel aan een CPO project (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap), wat zo'n beetje inhoudt dat wij met 30 gezinnen een vereniging hebben opgericht, en een complete wijk gaan laten bouwen.

Over 3 weken weten we wie de aannemer wordt (aanbesteding), en krijgen we dus preciezer inzicht in de kosten van ons huis (tot nu toe alleen maar ramingen). Ook kopersopties en dergelijken komen dan aan bod.
Nu volop bezig met het uitzoeken van vloer/keuken/toiletten/badkamer, om een idee te krijgen van de mogelijkheden, kosten en ook technische aansluitingen, die we dan weer met de aannemer moeten bespreken.

Interessant topic dit, ga ik zeker volgen!

De afwerking van de muren is bij alle nieuwbouw een heikel punt.
Ons is nog als tip gegeven om spuitwerk te laten doen, en dat dan glad te laten strijken. Dat heeft het uiterlijk van stucwerk, maar is veel goedkoper. Dan is het minder erg als het scheurt, en laat je het na een paar jaar opnieuw doen, of dan evt echt stuccen.
Iemand daar ervaring mee? Of kan spuitwerk zonder afstrijken ook al zo glad als stucwerk?

• Rubman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:23

Rubman

Just as clear as a foggy night

He wat leuk een topic gericht op nieuwbouw uit projecten.
Viel met Ervaringen met het bouwen van een huis en Ervaring met huis kopen - Deel 8 altijd een beetje tussen wal en schip imho.

Hier verwachting dat maart/april de bouw is afgerond, gestart halverwege mei.
In eerste instantie was de verwachting juni, maar een van de laatste fasen in het project dus kinderziektes eruit.

Is onze eerste koopwoning en meteen nieuwbouw dus er kwam best wat op ons af.
Zoals schrikken van de prijzen voor meerwerk (al valt het nog mee met ~15000 voor aanbouw van 2,4m met openslaande deuren)
Rekenen wat we wel laten doen en wat zelf, keuken uitzoeken etc.
Maar dit zou het moeten worden.

hoekwoning, enkel zonder zijramen want de tuin van de buren grenst er direct aan.

Zolder wordt wel iets anders ingedeeld om de ruimte beter te benutten maar heb ik even geen tekening van.

En inmiddels staat alles er zo bij en lijkt het flink op te schieten

De voordeur is er in ieder geval al.

Gelukkig geen plastic kozijnen maar keurig hardhout en leuke details imho, een van de eerste jaren 30 nieuwbouw woningen die we echt mooi vonden.

Wij zitten er heel erg aan te denken om glasvlies behang te doen omdat stucen nu eenmaal niet verstandig is binnen het eerste jaar.
Verven gaan we verder allemaal zelf doen, wel zo handig dat mijn vriendin bij een verf producent werkt en we goedkoop aan echt premium verf en materialen kunnen komen _/-\o_. Afwasbare verf voor de keuken, mooie nieuwe kleuren voor de rest van we woning enzo echt heel fijn.

We krijgen op de benedenverdieping vloerverwarming en willen ook eigenlijk op deze verdieping de vloer laten leggen. Het liefst hebben we natuurlijk hout, maar dat is niet een hele goeie combi dacht ik en tegels willen we absoluut niet.
Dat is denk ik de grootste hersenbreker als het gaat om inrichting want je wil een degelijke vloer die er ook nog eens mooi uit ziet.
PVC hoor ik gemengde verhalen over qua kwaliteit en vind ik vaak wat hard klinken met lopen enzo.

Rubman wijzigde deze reactie 02-09-2016 09:17 (23%)

Ik ben achteruit de toekomst in gestruikeld. - van Rossum M.
Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dit topic is gemoved uit WI. Laten we afspreken dat we dit topic voor de projectmatige woningbouw is en Ervaringen met het bouwen van een huis voor particulier opdrachtgeverschap.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:30

vhal

ಠ_ಠ

Wat mij opviel bij de nieuwbouwwoningen is dat de diepte van de woning wel beperkt is waardoor je wel een uitbouw 'moet' nemen om een beetje ruimte te creëren in de woonkamer. Ik zag veel woningen waarvan het muurtje van trap(kast) tot aan gevel slechts 3 meter is (of soms nog minder). Een beetje bank of tv-meubel kan je er net aan kwijt. Een uitbouw is dan mogelijk maar daar rekent men sowieso de hoofdprijs voor.

Onze woning is nog in aanbouw, duurt eigenlijk te lang naar mijn zin. Men is gestart medio okt 2015 en de oplevering is geschat op begin december 2016 (als ik even uit ga van het blok wat men tegenover heeft gebouwd). Meer dan een jaar voor een suffe tussenwoning :/ Het huidige appartementencomplex van 8 verdiepingen hoog waar wij woningen ging nog sneller dan dit project :') Geen idee waar het aan ligt.

Vorige week hadden we een kijkdag toen de dekvloer was gestort en voldoende was uitgehard. Toen viel het mij op dat de zolder nogal vochtig en muf rookte. Zitten er van die 'funghi' schimmelplekken op nagenoeg alle knieschotten en dakdelen.

De uitvoerder was niet echt onder de indruk, andere kopers van een eerdere fase hadden het ook en daar was het blijkbaar 'netjes opgelost'. Ik weet het nog zo net niet hoor... :r

Daarnaast waren de planken voor het dakraam al krom getrokken door het vocht :')

Een ander ding wat iemand tegenkwam van een eerdere fase was onderstaande oplossing om een tuindeur te bevestigen aan een schuur. Ziet er weer top uit zo... :+

Ach ja, je woont weer nieuw hé met nieuwbouw maar ondertussen draait de projectontwikkelaar je een poot uit met alle meerwerkopties :P Loze leiding > 140€ p/s terwijl je er niet genoeg LL kan hebben in een huis :P

Mijn pas gekochte auto vertoont een gebrek, wat nu?

• Gri77ie
  • Registratie: februari 2016
  • Nu online

Gri77ie

Ja ja...ik ga al...

quote:
Wackmack schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 23:04:
[...]

Je foto doet het niet. Hebben hier mensen ervaring met rrn veranda? Wil zeker een veranda laten bouwen. Hierdoor zit je veel vaker buiten en het verlengd je huis heb alleen nog weinig idee vanmde kosten. Heb nog alle tijd maar zou mooi zijn als hier mensen er al ervaring mee hebben.

Foto doet het al. Al eenfoto hoe het gaat worden?
Cker ervaring met een veranda !

Kijk maar even in een eerdere post die ik hier gedaan heb. Is met foto van mijn veranda. Superblij mee en inderdaad zit je veel vaker, maar ook veel langer buiten. Inmiddels de verwarming ook opgehangen dus kom maar op met de winter. Meteen mooi om te bbq in de winter.... 8)

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:23
Ik woon inmiddels in mijn 2e nieuwbouwwoning. Zeker de 2e keer veel laten doen (renovlies, gietvloer, keuken, badkamer, loze leidingen, tuin, oprit) en alleen laminaat, douchewand en plinten zelf gedaan.

Renovlies zit er erg mooi op. Easystuc is volgens mij te druk, kregen wij ook geen of late respons van. Maar gelukkig zijn er heel veel bedrijfjes die dit ook doen (vaak net zo duur).

De tuin is het hoogtepunt; redelijk groot (10x16), grote voortuin en 21m oprit. Goede ontwerpen laten maken en de beste gekozen, eigenlijk ging dat zoals hier al eerder stond, moodboards, bezoeken ter plekke, bij de terrasleverancier etc. Ook uitgebreid beplantingsplan! We hebben het geheel aan laten leggen en het zit er supermooi in!

Qua inrichting hebben we ook een interieur schets laten maken, we waren bang dat het te strak werd (was in ons vorige huis t geval) en dat heeft tot vrij veel kleur op de muur geleid, maar het is echt heel mooi. Nu nog langzaam de laatste meubels vervangen of aanschaffen, en dan is het echt helemaal af.

• AnthonyR
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-05 20:18

AnthonyR

XO: MiachiRS | Forza 3/4/5/6/7

Foto's worden gewaardeerd. Inspiratie kan altijd helpen voor vele.

• Rubman

Rubman

Hier ook weer een update van de bouw, en dit weekend maar ff (semi-illegaal) de woning ingewandeld om ff het houten trappetje op te klimmen en de eerste verdieping te bekijken O-)

Buiten (van boven naar beneden, voor zij achter)

Voordeur (binnen en buiten)

Samen met mij mams achterin de woning :+

Beneden

Boven, vanaf trappetje geschoten en maar niet meer trap naar volgende verdieping opgeklommen.

Alle binnenmuren moeten uiteraard nog gedaan worden. Het metselwerk heeft hoogste punt bereikt wat nu mogelijk is dus vandaag zijn ze als het goed is begonnen met het metselen van andere blok aan de overkant van de straat en ons blok begonnen met de opbouw van de zolderverdieping en dak O-).

Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• Denman
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-05 23:48
Ah, dit topic was mij nog even ontgaan. Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht, welke hopelijk in november wordt opgeleverd. Ik heb nog een vraag omtrent de tuin maar zal eerst netjes de vragen van de TS beantwoorden:

Waarom de keuze nieuwbouw?
Was voornamelijk een vurige wens van mijn vrouw, omdat we dan echt alles naar eigen wens en smaak konden inrichten. Bovendien hebben we wel gezocht naar bestaande woningen, maar voldeden deze nooit echt aan onze eisen. De ene had wel een open haard maar geen ligbad (voor de kleine) en ga zo maar door.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat: de begeleiding en communicatie. Ik moest enorm veel zelf achter dingen aan bellen of regelen. De hypotheekadviseur heeft ons keurig geholpen, maar nadat we de handtekening hadden gezet was de buit binnen en amper meer wat van gehoord. Idem voor de verkopende makelaar.
Vanuit de aannemer zijn de mailtjes kort en zakelijk, gelukkig kan ik goed opschieten met de uitvoerder, dus als ik vragen of opmerkingen heb ga ik tegenwoordig gewoon direct naar hem toe :P
De kijkdagen die ons beloofd zijn hebben we nooit meegemaakt en ik verwacht ook niet dat die er nog gaan komen. De aannemer is verplicht ons op de hoogte te houden van de vorderingen, maar doet dat volledig legitiem door middel van de facturen :+.
Onderschat: de tijd die er nog in gaat zitten. Niet alleen vanwege bovenstaande, maar ook vanwege het uitzoeken van de inrichting, zoals badkamer, keuken, open haard etc. Dit is gelukkig leuk om te doen :)

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Circa € 25.000,00. Dit betrof een uitbouw, buitenkraan, geëmailleerd glas voorzijde i.v.m. keukenblok, verplaatsen CV ketel zolder naar andere zijde, openslaande deuren in uitbouw, loze leidingen naar alle kamers, het vergroten van de badkamer, een radiator op zolder en het verplaatsen van alle wandcontactdozen naar 30cm boven de grond (ja, dat laatste zou tegenwoordig standaard moeten zijn).
Uiteraard is over dit alles onderhandeld en een prijs afgesproken.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Alleen de uitbouw hebben we mee gefinancierd in de hypotheek. Alle overige zaken gaan we zelf financieren. Hiervoor hebben we een bedrag van € 45.000,00 gereserveerd. Een groot gedeelte is al aanbetaald.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Begane grond en 1e verdieping worden sausklaar gestuct (na oplevering). Zolder laten we (nog) ongemoeid.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Hier komt dus de vraag. Het moet allemaal nog opgeleverd worden, en ik krijg een offerte van de aannemer. We willen de tuin volledig bestraten en alleen wat potten met planten neerzetten. Het wordt absoluut geen grote tuin, hier hebben we bewust voor gekozen. Circa 35-40m2.
De aannemer vraagt € 620,- voor: "Het afgraven en afvoeren van zwarte grond en klei, het leveren en aanbrengen van een zandbed circa 20cm dik tbv toekomstig straatwerk in de gehele achtertuin".

Laat ik voorop stellen dat we op de begane grond alles laten doen, maar dat ik op zich niet lui ben :P
Omdat we de eerste weken toch niet veel kunnen doen dacht ik: dat omspitten, afvoeren en een zandbed aanleggen kan ik zelf ook wel. Bespaart toch weer 620 Euro. Maar is zoiets wel zelf te doen, ook al is het een kleine tuin?
Of is het altijd aan te raden zoiets te laten doen?

Join het GoT Pulse-Team!

• Dirtbiter
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14-04 21:33
quote:
Denman schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:17:
Laat ik voorop stellen dat we op de begane grond alles laten doen, maar dat ik op zich niet lui ben :P
Omdat we de eerste weken toch niet veel kunnen doen dacht ik: dat omspitten, afvoeren en een zandbed aanleggen kan ik zelf ook wel. Bespaart toch weer 620 Euro. Maar is zoiets wel zelf te doen, ook al is het een kleine tuin?
Of is het altijd aan te raden zoiets te laten doen?
40m2 met 20cm = 8 kuub zand. Dat moet eruit en erin. Er gaan ongeveer 13 kruiwagens in een losse kuub zand. Dat zijn 104 kruiwagens.

Plus een container van 8 kuub voor het afvoeren van het zand: 325 euro (eerste prijs die ik online vind)
En 8 kuub wit (ophoog) zand: 203 euro.

Dus voor ongeveer 100 euro doet de aannemer dat voor je, en bespaart je 208 keer met een volle kruiwagen rijden, en die dus ook 208 keer volscheppen en leeggooien.

Ik zou het wel weten O-)

• Scr33x0r
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11:12
quote:
miles schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:27:
Hebben jullie bij voorbaat al over het wegwerken van speakersnoeren nagedacht?
Ik heb aan beide zijden van de woonkamer stroompunten en loze leidingen ingetekend om netwerk aan te kunnen leggen.
Maar de kabeltjes van de speakers zullen vooralsnog gewoon over de vloer moeten lopen.
Wij zullen geen hout of laminaat leggen, dus even tussen de plint duwen zal ook geen oplossing worden.
Ik wel.. Ik heb besloten om mijn receiver in de trapkast te doen, dus heb een dikke loze leiding van tv naar trapkast lopen en dan van trapkast naar achter voor de rear speakers heb ik ook een loze leiding..

iRacing Profiel | Steam Profiel | YouTube channel

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

quote:
Denman schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:26:
Hmmm ok, dan zal november niet meer haalbaar zijn vrees ik... :(

Het glas zit er dan wel bijna in, maar het is nog niet geheel wind- en waterdicht. Tel ik daar 2 weken bij op dan zit ik alweer op halverwege december, en dan moet het qua weer ook nog allemaal meezitten.

Kan ons allemaal niet snel genoeg gaan. Jammer dat de communicatie best slecht is, en dat de verwachte opleverdatum steeds verschuift. Was het eerst (door de eigenaar zelf) nog voor de bouwvak, is het nu november geworden wat niet haalbaar lijkt, dus het zou me niks verbazen als het januari / februari gaat worden :X
Ach, de enige "nieuwsbrieven" die wij krijgen zijn de facturen. :') Voor de rest hoor je gewoon niks. Het is dat er een vrij actieve FB groep is en dat ik dagelijks wel langs de bouwplaats rij maar anders is het voor een koper die niet in de buurt woont wel heeeel karig.

Ergens wel sneu, koop je iets karigs van twee tientjes bij Coolblue, wordt je letterlijk kapot gespammed met "informatie", koop je een huis van 2-3-4 ton, hoor je niks _O-

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Tsja, welkom in de bouw. :p

Je wil ook niet op $random tijden allerlei kopers op de bouw hebben, zeker gezien de strenge regels met veiligheid tegenwoordig (helmen en schoeisel om maar 2 intikkers te noemen). Het is veel geld, maar de meeste lucht zat in de grond, niet in de bouw. Die draaien maar met een paar procent marge onder de streep. Zet je meer kopersbegeleiding in, dan ben je te duur en loop je het werk mis.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 21-09-2016 22:17 (19%)

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-05 16:32
Even reagerend op de prijzen van meerwerk waar onze klanten standaard het idee van hebben dat wij (aannemers) hier 'dik geld aan verdienen' bij bijvoorbeeld het aanleggen van een extra dubbele wandcontactdoos. Dit gaat over dusdanig veel schijven waar de klant geen weet van heeft (en wil hebben):
  • Kopersbegeleider bespreekt wens met koper
  • Kopersbegeleider verwerkt dit in een tekstuele omschrijving + meerwerktekening
  • Kopersbegeleider vraagt hier een akkoord op inclusief kostenopstelling
  • Kopersbegeleider verwerkt deze na ontvangst in het systeem en zet meerwerk uit naar installateur(s)
  • Installateur verwerkt het meerwerk op een tekening
  • Kopersbegeleider controleert het aangepaste tekenwerk
  • Installateur verstrekt aangepaste tekenwerk aan werkvoorbereider
  • Werkvoorbereider verstrekt aangepaste tekenwerk en meerwerklijst aan alle betrokken onderaannemers en uitvoering
  • Alle betrokken onderaannemers werken hun documentenversie bij
  • Eventueel extra programmatie op te nemen in de wandbekisting indien nieuwe positie binnen project
  • Installateur voert het meerwerk in één arbeidsgang uit met het standaardwerk (extra instort/freeswerk en materialen)
  • Uitvoerder controleert of onderaannemer/installateur juiste versie tekenwerk heeft
  • Uitvoerder controleert het meerwerk extra tov het standaardwerk
  • Installateur bedraad en monteert het meerwerk in één arbeidsgang af met het standaardwerk (extra arbeid en materialen)
  • Installateur meet het meerwerk in één arbeidsgang door met het standaardwerk (extra arbeid)
  • Aannemer en installateur gaan de garantieverplichting ten aanzien van het aangebrachte meerwerk voor meerdere jaren aan
Even een versimpelde weergave afhankelijk van de organisatie van de aannemer en onderaannemers/installateurs maar geeft wel een redelijk beeld waarom een extra wcd makkelijk €150,- kost. En een extra wcd is ongeveer de simpelste meerwerkoptie om te verwerken.

De Rikster wijzigde deze reactie 23-09-2016 13:22 (4%)

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
rkvvkevin schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 17:57:
Meerwerk kan prijzig zijn, daar heeft een ieder zeer keer begrip voor (ik in ieder geval wel). Toch durven nog veel aannemers / onderaannemers zich rijk te rekenen. Vandaag een prijs gekregen voor het leggen van 2 mantelbuizen van meterkast naar vrijstaande berging +/- 20 meter à€1900. Dan moet dit meerwerk wel over heel veel schijven gaan, wil je aan dat bedrag komen?
Dan leg je het toch zelf aan? Je hebt het over 50 meter (want 2 buizen) uit je eerdere post rkvvkevin in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic" haal ik dat het rond 50 is per buis. Ik neem aan dat die gebeugeld wordt aan de fundering voor hij onder de balk doorgaat naar buiten toe. Dat is 40 euro/m1 incl BTW met e.e.a. aan grondwerk. Aangezien je TU Bouwkunde hebt (ik heb bachelor built environment namelijk :P) moet dat geen verrassing zijn. ;)

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Wellicht iets als floorplanner? Die zie je constant op Funda verschijnen. De tekening die je daar hebt is een bouwkundige tekening die vaak is opgewerkt met photoshop.

• miles
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 18-05 23:50
quote:
vhal schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:40:
[...]

Geen idee wat EPC is maar ik zie niet echt veel projecten waarbij vloerverwarming de standaard begint te worden. Bij onze woning zijn radiatoren standaard.
Zonnepanelen zie ik wel regelmatig voorbij komen in de brochures, of deze dan ook gelijk het eigendom worden van de koper is wel verschillend.
In ons nieuwbouw huis zit standaard vloerverwarming. Ivm EPC mag de aannemer (volgens zijn zeggen) geen gaatjes boren door de vloer naar de ondergelegen kruipruimte. (hij zegt voor oplevering ook geen doorgang voor de afzuigkap naar buiten te mogen maken)
Om dat later zelf te doen, nadat de vloer afgedekt is, lijkt me een beetje risky ivm de vloerverwarming.
Eerder in een reeds afgebouwd huis gezien dat die buizen van de vloerverwarming echt dicht op elkaar en langs de wand liggen.

miles wijzigde deze reactie 27-09-2016 16:29 (7%)

• jwgoverg
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17-05 14:48
Ik had anderhalf geleden hetzelfde, mijn huis is inmiddels opgeleverd en sta op het punt om er in te trekken. Het certificaat was pas op het allerlaatste moment binnen, een paar dagen voor transport. Natuurlijk niet erg duidelijk allemaal.

Nog een tip van mij het zal vast vaker gezegd zijn maar ik was lid geworden van vereniging eigen huis en daar iemand van ingehuurd voor de opleveringskeuring. Die man was zijn geld dubbel en dwars waard. Veel gebreken gezien die ik zelf nooit gezien zou hebben.

Een rechtsbijstand verzekering is ook aan te raden, ervaring van onze buurt is dat ze voor kleine dingen na oplevering nog wel langs komen (deur niet goed afgesteld etc) maar als het wat groter is weigeren ze in actie te komen. Dan moet je het echt gaan eisen en dreigen met verlengen van bankgarantie e.d. En de meeste dingen zie je pas als je zelf aan de gang gaat met klussen en aan het einde van het opleveringsrondje ben je behoorlijk gaar en zie je ook niet alles meer.

Wij hadden met de buurt meteen een whatapp groep gemaakt en omdat iedereen achter elkaar oplevering had, hadden we mooi de puntjes en elkaar doorgegeven zodat iedereen daar op kon letten. Veel dingen waren bij alle huizen fout gegaan. De projectleider was daar niet blij mee hehe _/-\o_

Diablo 3 WD

• Richard
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:40

Richard

Kuru Kuru Kururin

quote:
De Rikster schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:23:
[...]

Een begane grond vloer boven een kruipruimte hoort luchtdicht uitgevoerd te worden conform de geldende voorschriften. Dit klopt dus wel wat de aannemer zegt.

Opleveringskeuring van VEH ben ik niet zo wild van, heb zelf zo'n 1000 woningen opgeleverd en de klanten hebben doorgaans meer aan een onafhankelijk (VEH is niet onafhankelijk) bureau met mensen met meer vakkennis. VEH levert een woning voor je op en eigenlijk hoor je het samen te doen, zo'n vent kan jou niet vertellen wat jij wel en niet acceptabel vindt.
quote:
Eigen Huis Bouwkundig Advies B.V. brengt door bemiddeling een keuringsopdracht tot stand tussen u en een van de bij haar aangesloten zelfstandig bouwkundigen.
quote:
Stap 3: opleveringskeuring
U ontmoet de bouwkundige voor de woning.
De bouwkundige, de opleveraar en u controleren de woning visueel op gebreken, meestal van boven naar beneden en eerst binnen, daarna buiten. Informeer de bouwkundige als het meerwerk niet volgens afspraak is uitgevoerd.
Bij een appartement keurt de bouwkundige in principe alleen het privégedeelte.
Tijdens de rondgang kunt u al uw vragen stellen.
U krijgt uitleg over het in gebruik nemen van de woning en installaties.
De bouwkundige noteert per ruimte de eventuele gebreken.
De opleveraar noteert in een zogeheten proces-verbaal van oplevering de gevonden gebreken. U controleert dit document samen met de bouwkundige voordat u het tekent voor akkoord. De bouwkundige adviseert u over de stappen na de opleveringskeuring.
De kosten van de opleveringskeuring betaalt u eenvoudig via een eenmalige incasso die u na afloop van de keuring tekent.
Binnen een dag na de keuring ontvangt u per e-mail het rapport met de bevindingen van de bouwkundige.
Ik hen echt zeer, zeer goede ervaringen met deze opleverkeuringen.
Meneer van VEH liep echt alles keurig door; en wees ons letterlijk overal op alles. "Welke hoogte heeft u de toiletpot afgesproken?" (en meteen nameten)
Keurig uitleg gekregen over installaties en hun onderhoud; ook simpele dingen als raamuitzetters, velux dakraam en dat afzuigkapfilter (knipbaar) in de luchtroosters boven de ramen een hoop rotzooi buitenhoud.

De mijne was ook gewoon onafhankelijk.

Aan het einde van de route hadden we iets van 13 (oplever)punten waarop mijn aannemer aangaf "Kan ik de 10 dingen die ik binnen een uur op kan lossen (pur in een meterkast buisje spuiten en afsnijden)" van de lijst laten; zodat de 3 "echte punten blijven staan".
Daarop heb ik gekeken naar de keuringsmeneer en gezegt "Hoe denkt u daar over"
De aannemer zei toen geïrriteerd "Ik heb verder niets met hem te maken"
De keuringsmeneer zei "Jawel; ik ben ingehuurd om deze mensen hun belangen te behartigen; en daardoor wil ik ze ook het advies geven om niet aan deze fraude mee te werken". 8)

Aannemer wilde natuurlijk hoog op de ranglijst "weinig opleverpunten" komen.

• bvbal79
quote:
De Rikster schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:00:
[...]

Dat is heel attent van deze meneer maar is meer een indicatie dat je woning er al behoorlijk strak bijstond voor de oplevering. Dit soort zaken kan je namelijk na de oplevering ook prima zelf nameten en doorgeven als het niet klopt. Dit is een soort toneelstukje wat ze opvoeren om de tijd vol te maken die voor een oplevering staat.
Bij opleveringen waar de kennis van de bouwkundige echt nodig is zullen ze beginnen met vertellen dat ze een visuele inspectie zullen uitvoeren op het uitgevoerde werk, ze uitleg geven van de installaties in de woning en dat je eventuele afwijkingen in meer- en minderwerk lekker op je gemak na de oplevering kan nakijken.

[...]

Dat zal de aannemer ook doen als je geen VEH hebt uitgenodigd. Ik doe het meestal 50/50 met de VEH/onafhankelijke bouwkundige omdat ik geen zin heb als een hondje er achter aan te lopen en een goede oplevering/uitleg onwijs veel vragen/opmerkingen achteraf scheelt.

[...]

Stond dat op zijn pet? Een bouwkundige van VEH is niet onafhankelijk, hij heeft er belang bij zoveel mogelijk dingen op te schrijven.

[...]

Tot zover niks geks, formeel heeft de aannemer 0,0 te maken met wie jij ook meeneemt, enkel de mensen die de koop- aanneemovereenkomst hebben getekend.

[...]

Het is geen fraude omdat er geen sprake is van onwettig handelen zolang jij er mee instemt (ik zou je ook adviseren om er niet mee akkoord te gaan overigens). In zijn tablet heeft hij per opleverpunt een checkbox waar hij kan aanvinken dat het punt tijdens/direct na de oplevering is opgelost, dan heb jij het vastgelegd en de aannemer ze niet op zijn conto.

[...]

Dan had hij een handig ventje mee moeten nemen naar de oplevering die dergelijke puntjes tijdens de oplevering direct verhelpt ;)

[...]

De motivatie hiervan is met name het tegengaan van argon vanuit de kruipruimte door de bgg vloer heen.
Ik begrijp dat je een anti-VEH persoon bent gezien je argumenten etc. Maar kom je nu ook met een advies wie we danwel zouden moeten nemen?

• Wicked-Game
Onze woning zijn ze druk mee bezig.

Die staat er nu zo bij:

Elke week zien we grote veranderingen. Dus de vaart zit er op het ogenblik wel in. Ben alleen wel benieuwd of de opleverindicatie van januari 2017 gehaald gaat worden. Het is wel een klein projectje van in totaal 4 woningen.

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 05:52
Correct, het is een starterswoning a 90m2

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

En toen lag er vrij onverwacht de 6-weken opleverbrief in de bus.. :|

Het regelen gaat beginnen :')

• Denman
quote:
vhal schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:21:
En toen lag er vrij onverwacht de 6-weken opleverbrief in de bus.. :|

[afbeelding]

Het regelen gaat beginnen :')
Gefeliciteerd!

Ik kijk ook niet uit naar al het geregel straks, maar ben toch jaloers op je vanwege die brief :P

Join het GoT Pulse-Team!

• BasilFX
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 09:55

BasilFX

BasilFX

Mijn vriendin en ik zijn ingeloot voor de zevende fase van een nieuwbouwproject in Arnhem Noord. Een mooi energieneutraal hoekhuis (EPC 0,0) met 264m² grond en 140m² woonoppervlak en eigen oprit. Tuin op het noorden, maar met een gemiddelde diepte van 15m blijkt uit de zonnesimulaties dat dit geen probleem zal zijn :)

Twee gesprekken met de makelaar zitten er al op, en we hebben in grote lijnen het meerwerk doorgegeven. Toch twijfelen we nog over de volgende zaken:
  • De begane grond heeft zo'n typische U-vorm: keuken achter, smal stukje, woonkamer voor. We kunnen dit tussenstuk omdraai van 1,60x2,80m naar 2,70x2,80m. Voordeel: meer licht van woonkamer naar keuken, maar minder lange rechte muren in keuken en woonkamer (2,70m versus 3,80m). Daarnaast moet de badkamer verplaatst worden zodat de leidingen boven elkaar uitkomen, wat ten koste gaat van de drie slaapkamers, tenzij je de master bedroom weer opdeelt.
  • We twijfelen nog over een uitbouw van 1,80m of 2,40m. Verschil in prijs is ~2500 euro, maar levert wel 3,3m² meer op. De keuken wordt dan 5,40x4,70m of 5,40x5,30m. De tuin wordt dan ongeveer 13,20x9,00m of 12,60x9,00m. Meer ruimte is beter, maar direct nodig hebben we het niet, en we weten niet of we het zonde van de tuin vinden.
  • De begane grond en eerste verdieping krijgen vloerverwarming. Voor een meerprijs van ~1800 euro kunnen we de zolder ook laten uitvoeren met vloerverwarming. De ene zegt: doe het wel want de investering valt mee, de ander zegt: de zolder warmt toch wel op door de zon (twijfel ik over vanwege zonnepanelen en goede isolatie) en opstijgende warmte (twijfel ik ook over want nok is 4,6m hoog). Vloerverwarming is traag, dus dat zal ook een rol spelen.
Iemand wat tips of commentaar om ons te helpen bij de laatste twijfels :9? Met de rest van komen we op ~60.000 euro uit voor een dwarskap, geïsoleerde garage en uitbouw.

http://www.basilfx.net

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Uitbouw: grootste kiezen. Later is het alleen maar gedonder en het is goed voor de verkoopbaarheid.
Vloerverwarming zolder: ik zou het altijd nemen. Als je een zolderindeling maakt ideaal. Later loop je te klooien met radiatoren.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 11:34
knip: verplaatst naar ander topic (excuus voor het verkeerd plaatsen) ;w

BastaRhymez wijzigde deze reactie 13-10-2016 08:55 (96%)

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

quote:
BastaRhymez schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 08:26:
Wij zijn (of beter gezegd: ik ben) ook aan het kijken om eventueel te verhuizen naar een grotere woning.
Nu wil ik graag dit huis laten bouwen.
Ik denk dat je beter in Ervaringen met het bouwen van een huis kunt gaan zitten.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Rubman schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 08:20:
[...]

Oke ff wat meer werk dan ergens op basis van map gegevens de positie van de zon gedurende de dag laten zien.
Hoopte op iets ala maps waar je object kan neerzetten om zo ook de schaduwval te zien, maar is denk ik teveel gevraagd.
Nu zijn we al regelmatig langs geweest en de bebouwing eromheen is niet hoog dus maak me niet zorgen, was alleen nieuwsgierig.

Ander dingetje, ik heb het idee dat onze bouw een stuk sneller gaat dan gepland. Zoals eerder gepost zijn ze met buiten al zo goed als klaar (dakpannen gingen er deze week op dacht ik). Binnen zijn ze al volop bezig met de elektra en andere leidingen aanleggen e.d.
Op zich is dit allemaal goed nieuws alleen zitten wij met de keuken, waar wij tijdig moeten aangeven wat de opleverdatum is of dat deze is verschoven (staat er nu in voor ~maart 2017)
Gezien wij ook nog wat willen wijzigen in de keuken (kastkleur en 1 apparaat veranderen) is het wel handig om de data wat scherper te hebben.

Ik neem aan dat de aannemer in de huidige fase wel een wat betere schatting kan geven van mogelijke oplevermaand o.i.d. of kan ik zelf al een soort van gemiddelde tijd aanhouden op basis van wat er gedaan is?
Sketchup heeft een google maps plugin. Snel je huisje tekenen en dan met de sliders spelen.

Dan krijg je zoiets:

(kaart stond hier uit)

Let wel, dit zijn dan weer screenshots in AutoCad geplakt. Ben geen grafisch wonder. :+

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

quote:
vandermark schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:17:

Met name die ventilatie door roosters vind ik jammer... Als ik dit lees is dat niet comfortabel bij koude buitentemperaturen: http://www.dwa.nl/wp-cont...-voor-woningen-EPC-04.pdf

Iemand daar idee/mening over?
Dat het allemaal wel meevalt, ik stoor mij er niet aan. Het hoeft niet per definitie slecht te zijn.

• De Rikster
quote:
Rubman schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:23:
Net weer terug van de bouwplaats en alle pannen zitten er ook op (op 4 na ofzo) *O*

Zolder is allemaal bruine spaanplaat afwerking met in de nok scharnieren. Iets wat ik nog nooit eerder gezien of gehoord heb. Denk persoonlijk gemak voor de bouw want je hangt de plaat op een balk en hangt hem in het geheel zo aan de muur en schroeft hem vast.
Ga dit nog wel even navragen bij de aannemer hoe dit nu echt zit.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/scharnierkap.shtml

• jwgoverg
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17-05 14:48
quote:
Denman schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:50:
Bij ons wordt er standaard alleen COAX naar de woonkamer gelegd. Alle overige leidingen naar de eerste verdieping / zolder zijn allemaal loze leidingen.

Nu wil ik in de woonkamer naar de TV eigenlijk zowel Cat6 als een degelijke (Hirschmann?) COAX kabel trekken. Dat zijn beide volgens mij best dikke kabels. Ik hoop dat het lukt om de 2 nieuwe kabels met de huidige te verbinden en deze zo naar de meterkast te trekken. Iemand hier ervaring mee in een nieuwbouwwoning?

Dan wil ik hetzelfde nog doen naar alle overige kamers boven, maar dan met een veer. Dat wordt met zulke kabels nog een uitdaging denk ik :X
Op papier laten zetten dat ze alle leidingen 19 mm uitvoeren en grote inbouwdozen. Liefst ook dat ze geen flexibele buis gebruiken. Dan moet CAT6 en COAX makkelijk lukken (kabelglijmiddel gebruiken, en goed aan te trekveer verbinden zonder propje). De bochten naar de inbouwdoos zijn het vervelends, die bouwvakkers houden daar geen rekening mee en maken alles gewoon 90 graden en knallen er flexbuis in (daar betaalde ik dan 120 euro per stuk voor). Ze hadden mondeling gezegd dat ze dit niet zouden doen tijdens meerwerk uitzoeken maar goed zo spijt van dat ik dit niet op papier hadden laten zetten (naïef).

Er is een topic op tweakers nette LAN afwerking, staat alles in over kabels trekken.

Hier was vanuit de bouw een coax en een cat 5e aansluiting standaard afgemonteerd, die was netjes HIRSCHMAN kabel, de cat 5e aansluiting was om te huilen, verkeerde kabel gebruikt flexible ipv stug en de keystone niet goed afgemonteerd.

CAT6 opleg van 6 euro per meter die ik net voorbij zag komen is echt belachelijk. En waarschijnlijk trekken die boeren de kabel dan helemaal naar de klote door er aan te trekken alsof het installatiedraad is.

Gewone alles als loze leiding doen en achteraf zelf kabels trekken. Des noods regel je iemand die helpt ben je alsnog veel goedkoper uit en kan je zelf je kabel kiezen (goede kwaliteit 100% koper, stugge cat6 of cat 5e).

Diablo 3 WD

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 13:50
Kennis van me heeft dat. Het ziet er beter uit dan ik had gedacht, makkelijk schoon te maken, werkt goed met vloerverwarming, etc, etc.

Nadelen zijn dat het erg hard is (geluid, dingen laten vallen), voegen heeft en koud aanvoelt. Als je iets wil hebben dat lijkt op hout zonder de nadelen van hout zou ik gaan voor PVC. Is betaalbaarder, warmer, beter wat geluid betreft, makkelijker te vervangen/repareren. Ik was behoorlijk onder de indruk van de kwaliteit van de (niet budget) varianten en ook hoe het er uiteindelijk op een vloer uitziet. Grote kans dat we dit in onze nieuwe woning ook gaan gebruiken.

• Rubman

Rubman

Net te horen gekregen dat de verwachte oplevering nog verder is vervroegd naar februari.
Dus kort gezegd in de folder stond juni, na de eerste paal werd gezegd maart/april en nu dus al februari.

• leecher
quote:
vandermark schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:04:
Wie hebben hier in de keuze voor de vloer nagedacht over keramisch parket? Lijkt me aardig ideaal, zeker met vloerverwarming als hoofdverwarming (hoger rendement dan hout). Andere bedenkingen/aandachtspunten? Ik weet dat het duurder is.
Ja wij, maar steeds komen wij tot de conclusie dat wij van echte materialen houden en niet van iets anders dat op een echt materiaal moet lijken. Bijvoorbeeld
- steen met een plaatje van hout erop (keramisch parket)
- plastic met een plaatje van hout of steen erop (PVC)
- nep aanrechtbladen met een HPL laag met een plaatje van hout/steen erop
- geperst hout/spaanplaat met een plaatje van hout erop geplakt (e.g. keukenkastjes)

Hoe meer we zien en voelen hoe walgelijker het wordt :P

Wij gaan nu waarschijnlijk voor een normale tegelvloer, welke tegels weten we nog niet. Wel dat we deze vloer zelf gaan leggen en dat het grote tegels worden (60-80cm). Dat is een klus die prima zelf te doen is als je er met 2 personen wat tijd in steekt. Ik heb wat ervaring opgedaan met de badkamervloer en dat ging perfect (60x60cm 12mm hardgebakken tegels). Als je goed voorbereid en de juiste spullen gebruikt kan je een perfecte vloer tegelen.

Gewoon zorgen dat je ondergrond netjes vlak is en niet besparen op de materialen (sla de Gamma maar over). Tegels bewerken is een eitje met een haakse slijper met diamantschijf (ecotools). Om te zorgen dat elke tegel perfect ligt heb ik Lash Clips gebruikt. Verder is een mooie tegelsnijder een goede investering, een leuke Rubi heb je al voor ~€100. Wat filmpjes kijken op youtube voor handige technieken helpt ook, daar heb ik wat mooie tips op gezien zoals het 'backbutteren' van grote tegels en een extra klodder op de elke hoek van elke tegel zodat daar zeker weten dekking is.
Mijn badkamervloertje is nog elke dag een plezier om te zien en ik kijk er naar uit om er een in de woonkamer te hebben liggen.

Ik heb ook nog een vraag: Wij willen de CV en MV box op de vliering laten plaatsen (stahoogte 2,5m in het midden). Dat kan en mag maar wel tegen de meerwerkprijs van €715. Ik zoiets hier pas ergens gelezen maar kan het niet meer vinden. Is dit een normale prijs? Zou ik er nog wat vanaf kunnen krijgen?

• leecher
quote:
EJPostema schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:40:

Snelle speurtocht op google leert dat er partijen zijn die laminaat verkopen incl leggen voor 7 e/m². Dit zou ik niet zo snel doen hoor, maar om even aan te geven dat 25 e/m² wel echt prijzig is
Leg eens de €7/m2 en de goede kwaliteit €25/m2 laminaat van bijv Parador naast elkaar dan weet je waarom dat prijsverschil erin zit ;)

• Kraziey
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17-05 14:53

Kraziey

PSN: Kraziey-k

Gistermiddag dit topic toevallig gevonden en na alle 17 de pagina's doorgelezen te hebben (met veel nuttige info!) is het tijd om ook een bijdrage te leveren, in zover dat kan in mijn situatie :)
Wij zitten vrij in het begin van ons eerste nieuwbouw traject. Hypotheek is rond, passeren notaris gebeurt ergens pas in februari en begin maart 2017 moet de bouw dan eindelijk beginnen. Men is nog bezig met het slopen van oude woningen en bouwklaar maken van de grond.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Omdat wij beide geen klussers zijn en toch echt iets nieuws wilde, wat we naar eigen smaak konden inrichten. Zitten nu in een huurappartement en daar kan je toch maar tot bepaalde hoogte het inrichten zoals je zelf wilt. We hebben gekeken naar bestaande woningen maar qua kosten en hoeveelheid werk om het naar eigen smaak in te richten gekozen voor nieuwbouw. Dat ik al 4.5 jaar in een "uitgeleefd" appartement zit speelde ook wel mee :9

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Tot nu toe nog niets, maar ik geloof zeker dat we nog genoeg zullen tegenkomen.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Keuken is al gekozen, €8100,-
Badkamer is al gekozen, €7000,-
Uitbouw, meerwerk €12000,-
Badkamer iets groten maken, meerwerk €800,-
Schuifpui, meerwerk €1650,-

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Het huis en meerwerk zit in de hypotheek.
Keuken en badkamer is spaargeld, we hopen het met €20000,- te redden voor de rest. Tuin en zolder zijn projecten voor een later tijdstip (op de schutting/poort na)

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Nog een punt van discussie. We neigen naar goedkoop spuitwerk en over 4-5 jaar alles helemaal gladstucten + sauzen maar we zijn er nog niet uit.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Tuin doen we in de lente van 2018. Schutting plaatsen we wel en wellicht wat graszaad.

Zijn ons nu aan het oriënteren op de vloer, er zit standaard vloerverwarming in dus we moeten even kijken wat daar het best bij aansluit.
Tot zover mijn verhaal tot nu toe, ik zal dit topic regelmatig blijven volgen / updaten in de toekomst 8)

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik zou dat keramische 'parket' alleen overwegen in de badkamer als het in de stijl van de badkamer/woning past.

• Rubman

Rubman

quote:
EJPostema schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:15:
[...]

In principe kan hout. Ook als het niet een stempel heeft voor vloerverwarming.

Bij elke houte vloer geld dat de installateur rekening moet houden met de water temperatuur die de vloer in gaat. Deze moet omlaag tov tegels of pvc, om krom trekken te voorkomen. Hoeveel omlaag hangt af van de type vloer. Maar het kan in principe met elke vloer. Al lever je dan wellicht wat comfort i
Ja we kijken naar Hout, maar dan wel eentje met thermische onderlaat (dus echt gemaakt op vloerverwarming)
We willen wel een beetje rendement houden en de enige echt goede die wij gevonden hebben is tot nu toe HollandscheVloeren (die worden door meerdere partijen gelegd en zijn dus door heel NL beschikbaar)

Ben nu een beetje aan het rondkijken naar andere fabrikanten/leveranciers.

• Redshark
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-05 22:23
quote:
Wackmack schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 21:34:

Van de week online gezocht naar verschillende leveranciers en zij jullie misschien bekend met de volgende leveranciers:

http://www.fairwood.nl/ voor de parketvloer, eventueel visgraat
http://qlickdesign.nl/qlickflooring/ voor de gietvloer, als het mooi oogt
Onze vloer komt bij Fairwood vandaan. Of eigenlijk, daar komt hij binnenkort vandaan want dinsdag wordt de woning opgeleverd. Is een uitstekende winkel, wij werden erg goed geholpen en zijn meerdere keren teruggeweest met wat vragen. Prijzen zijn goed in vergelijking met andere aanbieders.

Ik ken iemand die na 6 jaar terug is gegaan om wat vloerdelen bij te kopen na een aanbouw, ging prima.
Wat mij betreft dus een aanrader.

• De Rikster
quote:
vandermark schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:16:
Nog zoiets: de wijze waarop de ankerloze spouwmuur aansluit op de beneden vloer is ivm geluidsisolatie erg belangrijk en er zijn meerdere opties die verschillend scoren: http://www.sbrcurnet.nl/p...etails-voor-de-woningbouw

Het is toch normaal dat je een koper van iets van 3ton hier goed over informeert hoe je dit gaat doen?
Sorry dat ik het zo oneerbiedig zeg maar dat is niet bepaald de norm, je koopt een huis en mag er gevoegelijk vanuit gaan dat deze volgens alle huidige normen en eventueel aanvullende eisen opgeleverd gaat worden.

Wil je inspraak in dergelijke keuzes dan is projectmatige nieuwbouw wellicht niet de juiste keuze voor jullie maar eerder particulier opdrachtgeverschap of zelfbouw.
quote:
EJPostema schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:15:
Bij elke houte vloer geld dat de installateur rekening moet houden met de water temperatuur die de vloer in gaat. Deze moet omlaag tov tegels of pvc, om krom trekken te voorkomen. Hoeveel omlaag hangt af van de type vloer. Maar het kan in principe met elke vloer. Al lever je dan wellicht wat comfort i
Ook hier een beetje oneerbiedig maar je koopt een seriematige nieuwbouwwoning, de installateur hoeft nergens rekening mee te houden behalve de vermogens volgend uit de transmissieberekening en de bijhorende maximale warmteweerstand op te geven in de documentatie.
Zonder verdere opdracht richting de ontwikkelaar/aannemer/installateur ligt de verantwoordelijkheid van de compatibiliteit van de temperatuur in de slangen icm de gekozen vloerafwerking bij de koper, welke deze vervolgens kan delegeren aan degene die de vloerafwerking aanbrengt.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

quote:
Rubman schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 06:43:
Gisteren wezen kijken bij een "kleine" vloeren en huisinrichting zaak bij ons nieuwe huis in de buurt.
quote:
Wackmack schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:03:
Vandaag wezen kijken voor een vloer.
Super mooie visgraat en gietvloer gevonden.
Helemaal mooi dat beide vloeren door dezelfde winkel worden verkocht. Na een uurtje een offerte gekregen.
Moeten jullie die wezen nog wat te eten en drinken geven voordat jullie hen op de vloer zetten als decoratiemateriaal?

/flauw ;)
quote:
Hoe is jullie ervaring met het onderhandelen voor een vloer cq meubelzaak? Bij de keuken ging het makkelijk. Bij vloer zaken nog geen ervaring. Verder geleerd dat er blijkbaar toch massief eiken vloeren op een vloerverwarming kunnen.
Afhankelijk van de winkel. Maar als de prijs ok is, waarom nog onderhandelen? Dat het bij een keuken makkelijk ging wil niet gelijk zeggen dat de prijs in beginsel al goed was (nu eeenmalig 50% korting !!1, teken nu)

• Wackmack
quote:
cheiron schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:16:
[...]

Dat is boeiend, ik ben nog geen enkele aanbieder van houten vloeren tegen gekomen die een massief eiken vloer op vloerverwarming aanbeveelt. Daar hebben ze allemaal (logisch klinkende) redenen voor zoals de werking van de vloer en de warmtedoorlatendheid.
Ik ook nog niet. Het gaat om een visgraat vloer waar enkele delen qua hoogte iets van elkaar verschillen.
De verkoper gaf aan dat de visgraat destijd zo werd gelegd.
Hierdoor komt er warmte door. Verder krijg je gewoon garantie. Betrof ook geen goedkope vloer, rond de €100,- per m2. Zal straks wel een foto uploaden.

Verder hadden ze ook enkele goedkopere vloeren. Bij deze kreeg je geen garantie icm vloerverwarming.
Weet niet zeker of het massief eiken was maar wel zeker eiken.

Hier twee foto's

Wackmack wijzigde deze reactie 23-10-2016 10:47 (16%)

• EJPostema
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-05 14:13
Ik heb een vraag over de KOA. Wij hebben die een tijd geleden getekend en hierin accepteerde we ook alle bijbehorende bijlagen. Hierin heb ik onlangs een discrepantie ontdekt.

Ik de technische omschrijving van de woning wordt uitgelegd dat de tegels in het toilet tot een hoogte komen van 1,50m en in de badkamer van 1,80m en achter de douche 2,10m.

Echter staat in de afwerkstaat van het interieur staat dat in zowel het toilet als in de badkamer de tegels tot plafondhoogte komen.

De aannemer is natuurlijk van mening dat de technische omschrijving voor gaat. Is dit ook echt zo?

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

In de AV of de KAO staat in welke volgorde documenten gelezen moeten worden. Vaak:
1, contract
2. technische omschrijving
3. afwerkstaat
4. tekeningen
5. AV

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 09:54
quote:
EJPostema schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:29:
Ik heb een vraag over de KOA. Wij hebben die een tijd geleden getekend en hierin accepteerde we ook alle bijbehorende bijlagen. Hierin heb ik onlangs een discrepantie ontdekt.

Ik de technische omschrijving van de woning wordt uitgelegd dat de tegels in het toilet tot een hoogte komen van 1,50m en in de badkamer van 1,80m en achter de douche 2,10m.

Echter staat in de afwerkstaat van het interieur staat dat in zowel het toilet als in de badkamer de tegels tot plafondhoogte komen.

De aannemer is natuurlijk van mening dat de technische omschrijving voor gaat. Is dit ook echt zo?
Hier ben ik ook nieuwsgierig naar. We hebben wel de optie om een buitenaansluiting elektra te laten maken tbv zonwering:
quote:
LOZE LEIDING ZONWERING [VOORGEVEL] €170,-.
Het aanbrengen van een loze leiding in de voorgevel t.b.v. een na oplevering aan te brengen elektrisch bedienbare zonwering. Positie conform optietekening V&W.
Ik ga ervan uit dat ik niet per screen/zonwering deze optie moet hebben maar een aantal zaken kan koppelen? We hebben op de zuidzijde bijv. 3 ramen van elk een meter breed binnen een muur van 4,5 meter. Met één loze leiding moet ik deze alle drie toch kunnen bedienen?

vandermark wijzigde deze reactie 26-10-2016 07:43 (17%)

Trouwfotograaf: https://www.bartvandermark.nl

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

quote:
Wackmack schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 07:16:
Loze leiding zonder inbouwdoos:
Het aanbrengen van een loze leiding zonder inbouwdoos vanaf de meterkast, welke wordt voorzien van een controledraad. Plaats volgens uw opgave. 110,00

Loze leiding met inbouwdoos
Het aanbrengen van een loze leiding met inbouwdoos welke wordt voorzien van een controledraad. De loze leiding loopt vanuit de meterkast en eindigt met een inbouwdoos met blinddeksel.
Plaats volgens uw opgave. 130,00

Ik dacht dat ik de bovenste moest kiezen voor loze leidingen waarin UTP moet. Hierop moet toch nog een contactdoos met UTP. De aannemer zei echter dat ik de onderste moet kiezen omdat ik anders met een blauwe doos zit.

Nu ben ik aan het twijfelen, de eerste klinkt mij logisch voor UTP. Wat zeggen jullie?
Bij optie 1 denk ik aan:

http://www.klusbeter.nl/apokalypsis/wp-content/uploads/klemdeksel-of-klemmende-afdekplaat.png
Of zelfs gewoon een geel PVC buisje uit de muur.

Bij optie 2 denk ik aan:

http://cdn.pollin.de/article/xtrabig/X551162.1.JPG

Waar ze da zo'n blinddeksel plaatsen.
https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8852557201438-424-424.jpg

Het is dan aan jezelf om die blindplaat eraf te halen (en te bewaren for future use); kabel trekken en een het gat te voorzien van zoeen:

http://static.webshopapp.com/shops/004230/files/001810251/156x164x1/gira-centraalplaat-data-zwm.jpg

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Richard schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 07:57:
[...]

Bij optie 1 denk ik aan:

[afbeelding]
Of zelfs gewoon een geel PVC buisje uit de muur.

Bij optie 2 denk ik aan:

[afbeelding]

Waar ze da zo'n blinddeksel plaatsen.
[afbeelding]

Het is dan aan jezelf om die blindplaat eraf te halen (en te bewaren for future use); kabel trekken en een het gat te voorzien van zoeen:

[afbeelding]
Bijna.
Optie 1 is gewoon ergens een geel pvc buisje uit laten steken met een controledraad. Die zijn vaak voor zonwering, alarmsystemen, lichtsensoren, buitenlichtpunten etc die geen centraaldoos gebruiken.
Optie 2 heb je nodig. Dan heb je een 'standaard' loze leiding in een blauwe/rode/grijze einddoos met zo'n wit kapje die hierboven bij optie 1 staat.

Een raam met deksel wordt echt niet geplaatst voor een loze leiding. Die zijn niet universeel (d.w.z., die moeten ze bij de betreffende elektralijn houden die in de rest van het huis zit aan schakelmateriaal).

• ThatsHollywood
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
quote:
Wackmack schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 21:48:
Dat ga ik van de week zelf doen, het schetsen dan. Gewoon benieuwd hoe andere Tweakers het hebben aangemaakt.
www.tekenjetuin.nl. Fijn programma om een ruweschets voor je tuin op te zetten.

• rkvvkevin
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19-05 17:41
quote:
vandermark schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 19:43:
Ik heb een vraag.
We hebben besloten om de nieuwbouwwoning waar we voor zijn geselecteerd te gaan kopen :)
Nu betreft het een klein inbreidingsplan met 24 woningen. Onze woning zit aan de rand op een hoek met een driehoekige kavel. Ook is deze woning de enige die een redelijke zij-uitbouw heeft zoals te zien op onderstaande tekening. Standaard is deze uitbouw van 0-0,5 meter boven maaiveld voorzien van metselstenen en daarboven rabatdelen. Dat laatste vinden we erg lelijk dus hebben we aan de makelaar gevraagd wat het kost dit weg te laten en de gehele uitbouw te voorzien van metselwerk zodat het meer één geheel wordt. Hier is een circa prijs voor afgegeven van 2.000-2.500 euro. We willen hiermee akkoord gaan.

De vraag is: ik wil deze verandering laten opnemen in de overeenkomst, mag ook in de optielijst. Is dit een rare vraag? Voor ons is het erg belangrijk en ik vind de email die de makelaar heeft doorgestuurd niet zeker genoeg. Omdat wij ook de enige zijn met deze uitbouw mag ik toch wel wat 'maatwerk' verwachten op dit punt in de overeenkomst?

Link naar plattegrond met uitbouw: http://www.bartvandermark.nl/diversen/BG.JPG
Doorsnedes met rabatdelen waar we metselwerk willen: http://www.bartvandermark.nl/diversen/Doorsnede.JPG

Edit, daarnaast klopt de tekening voor uitbouw ook niet: plafond is 20cm te laag, dit is al bevestigt door bouwer aan makelaar. Ik wil eigenlijk ook dat er correcte tekeningen in overeenkomst staat, is dit ook een terechte 'eis'?
Een kleine moeite voor de makelaar, maar scheelt voor jou een hoop ellende! Ik zeg juist wel op papier laten zetten, zodat een en ander vast staat!

• ThatsHollywood
  • Niet online
quote:
vandermark schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 19:43:
Ik heb een vraag.
We hebben besloten om de nieuwbouwwoning waar we voor zijn geselecteerd te gaan kopen :)
Nu betreft het een klein inbreidingsplan met 24 woningen. Onze woning zit aan de rand op een hoek met een driehoekige kavel. Ook is deze woning de enige die een redelijke zij-uitbouw heeft zoals te zien op onderstaande tekening. Standaard is deze uitbouw van 0-0,5 meter boven maaiveld voorzien van metselstenen en daarboven rabatdelen. Dat laatste vinden we erg lelijk dus hebben we aan de makelaar gevraagd wat het kost dit weg te laten en de gehele uitbouw te voorzien van metselwerk zodat het meer één geheel wordt. Hier is een circa prijs voor afgegeven van 2.000-2.500 euro. We willen hiermee akkoord gaan.

De vraag is: ik wil deze verandering laten opnemen in de overeenkomst, mag ook in de optielijst. Is dit een rare vraag? Voor ons is het erg belangrijk en ik vind de email die de makelaar heeft doorgestuurd niet zeker genoeg. Omdat wij ook de enige zijn met deze uitbouw mag ik toch wel wat 'maatwerk' verwachten op dit punt in de overeenkomst?

Link naar plattegrond met uitbouw: http://www.bartvandermark.nl/diversen/BG.JPG
Doorsnedes met rabatdelen waar we metselwerk willen: http://www.bartvandermark.nl/diversen/Doorsnede.JPG

Edit, daarnaast klopt de tekening voor uitbouw ook niet: plafond is 20cm te laag, dit is al bevestigt door bouwer aan makelaar. Ik wil eigenlijk ook dat er correcte tekeningen in overeenkomst staat, is dit ook een terechte 'eis'?
Pas even op met de makelaar... deze zegt wel vaker dat zaken kunnen die tijdens de bouw dan eigenlijk niet kunnen... Enige wat de makelaar doet is verkopen en verder contact gaat via de aannemer. Soort optie die jij doorgeeft zal opgenomen worden in de meer-minderwerklijst.

Waarom oppassen? bij ons was volgende de makelaar ook 'alles' mogelijk. Totdat bij de notaris bleek dat er niets maar dan ook niets aan de gevel veranderd mag worden met daarop zelfs een dwangsom :/

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Als een kopersbegeleider teveel communiceert, heeft ie te weinig werk. ;)

Zonder dollen. Je moet echt onderscheid houden in zaken die van een lijstje komen en waar dus standaarden voor zijn (energiecontract bv) en de individuele vragen/wensen. Ik ken overigens ook genoeg van de andere kant met non-responsieve kopers die daarna beledigd zijn dat ze iets niet op tijd hebben kunnen kiezen. 8)7

Ik heb ook weleens mensen uit hun bed moeten lichten om hun woning op te leveren... :X Gewoon vergeten dat men een tweekapper van 300k heeft afgerekend o.i.d. Soms vraag je je af hoe ze ooit aan een financiering zijn gekomen.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 02-11-2016 12:03 (12%)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

ik denk dat een gemiddelde projectontwikkelaar dan wel kopersbegeleiding nog nooit van LEAN hebben gehoord. Hoe omslachtig sommige zaken wel niet gaan. Papiertje hier, papiertje daar, papiertje gaat naar een ander bakje, papiertje ligt een week in een bakje om vervolgens weer naar een ander bakje te gaan, tig offertes, mailtjes enz. En wil je toch iets wijzigen na de sluitingsdatum terwijl de oplevering ruim een jaar verder ligt? Nou, PECH GEHAD, KAN NIET!!!!111!!1!! is de reactie. Om uiteraard bij de voorschouw wederom dezelfde fout te zien die je bij de eerste kijkdag 3 maanden terug al had aangegeven... :')

Iets zegt mij dat volgende week de funghi op zolder er nog vrolijk op zit :+

vhal wijzigde deze reactie 02-11-2016 15:34 (24%)

• DonDJ.
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20-11-2016
quote:
corporalnl schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:35:
Hoi iedereen,

Ben kort dit topic aan het volgen, en dacht ik plaats een reactie.
Wij zijn nog in de begin fase van de nieuwbouw woning. Goed nieuws brief moeten we nog ontvangen en de hypotheek is bijna rond. Verwachting is Q4 2017/Q1 2018 dat het gereed is.

Mijn vraag is aan welke kosten moeten we rekening houden ( puur klus kosten )?
Dan kan kunnen we een budget maken.

De volgende heb ik zelf al opgesomt ( mede door dit topic ):

Keuken
Badkamer/toilet ( incl muren/vloeren )
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin
Diversen ( kabels,verlichting etc )

Thx alvast!
Hangt geheel af van hoe gek je het zelf wilt maken. Wil je een basis keuken of luxe keuken?
Muren: wil je bijvoorbeeld stucen of glasvezelbehang?
Wl je de tuin zelf aanleggen of geheel laten ontwerpen en aanleggen...

etc etc

Ik denk dat je op basis van je budget keuzes moet maken, niet andersom.

DonDJ. wijzigde deze reactie 03-11-2016 11:43 (3%)

strava

• Denman
quote:
Hoi iedereen,

Wij zijn nog in de begin fase van de nieuwbouw woning. Goed nieuws brief moeten we nog ontvangen en de hypotheek is bijna rond. Verwachting is Q4 2017/Q1 2018 dat het gereed is.

Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin

Thx alvast!
Eigenlijk wat DonDJ zegt inderdaad, bepaal wat je graag in het huis wil en hoe je het wilt. Op basis daarvan zal je uiteindelijk inderdaad keuzes moeten gaan maken (tenzij je budget ongelimiteerd is maar dan zou je geen hypotheek nodig hebben :P).
Verder moet je rekening houden met (on-)mogelijkheden. De meeste (goedkope) laminaatvloeren zijn bijvoorbeeld niet geschikt voor vloerverwarming, al weet ik niet of je dat hebt.

Zo hebben wij bijvoorbeeld gekozen voor een open haard, wilden we perse. Kost best een hoop geld en is een luxeproduct, en daarom besparen we weer op de keuken (IKEA, voldoet prima aan onze wensen) en op de vloeren boven (enigszins goedkoop laminaat).

Verder hebben we er voor gekozen dat we beneden alles laten doen. Dus montage van de keuken, het leggen van de parketvloer, plaatsen open haard, stucen van de muren. Dit omdat je daar toch het meeste zit, en dan moet het gewoon goed zijn. Als je handig bent kan je een aantal dingen daarvan natuurlijk zelf doen, bespaart een hoop geld.
Daarentegen doen we boven (behalve het stucen) eigenlijk alles zelf, wat weer kosten bespaart.

Een tip is: laat waar mogelijk offertes opstellen voor de genoemde zaken, en vraag ook meerdere offertes op per item. Zo kan je prijzen vergelijken en wellicht een hoop geld besparen. Op die manier kan je ook een grove inschatting maken van alle kosten. Vergeet daarbij niet ook kleine dingetjes zoals lampen/verf/vitrage te budgetteren, want hier gaan ongemerkt veel kosten in zitten.
En oh ja, wellicht ten overvloede: teken nooit, maar dan ook NOOIT de eerste de beste offerte in een badkamer/keukenzaak. Je wordt dan namelijk voor 99% zeker getild.

Join het GoT Pulse-Team!

• killerbee1958
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 11:32
quote:
Hoi iedereen,

Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin

Thx alvast!
Gordijnen voor de diverse ruimtes
Aanleggen/verplaatsen van aansluitingen (water/gas/elec) tbv keuken
Verhuiskosten

Maar de grote dingen heb je volgens mij wel op je netvlies

• JaMaaT
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19-05 20:12
quote:
Hoi iedereen,

Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin

Thx alvast!
Kozijnen en deuren aflakken?
Raamdecoratie (duuuuuuur)

• EJPostema
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-05 14:13
quote:
Hoi iedereen,

Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin

Thx alvast!
Heb je geen meer/minderwerk lijst? daar staat al wel veel in.

Al aan vloerverwarming gedacht? En vergeet electra niet, wij hebben toch zo'n €2000 uitgegeven (incl keuken electra) om dit naar onze wens te maken. Was wat duurder dan gedacht.

Verder hangt het er ook vanaf in welke staat je huis wordt opgeleverd

EJPostema wijzigde deze reactie 03-11-2016 15:10 (3%)

• miles
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 18-05 23:50
quote:
EJPostema schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:09:
[...]

Heb je geen meer/minderwerk lijst? daar staat al wel veel in.

Al aan vloerverwarming gedacht? En vergeet electra niet, wij hebben toch zo'n €2000 uitgegeven (incl keuken electra) om dit naar onze wens te maken. Was wat duurder dan gedacht.

Verder hangt het er ook vanaf in welke staat je huis wordt opgeleverd
Je moet echt de meerwerklijst even doorlopen.
Paar dingen die zo bij mij naar voren komen buiten wat al genoemd is:
- (extra) raam/dakkapel op zolder
- deur op zolder
- dichte trap naar zolder -> kost wat meer maar de buitenkant van de trap wordt bij ons afgewerkt afgeleverd, zijn we daar even klaar mee + bekleden van een dichte trap is weer goedkoper dan van een open trap
- vloerverwarming / designradiator - vanuit muur ipv vloer / douchewand / meubels badkamer / hangtoilet
- deurbeslag
- aanpassen deuren / kozijnen / bovenlichten
- extra groepen (wie ontwerpt er nu een huis zonder aansluiting voor droger...... -> hup, weer een extra groep) 2000 euro is veel geld, maar zit je erg snel aan, ontwerp elektrische installatie vaak nogal minimalistisch, wat zou je met vier stopcontacten in je woonkamer of een stopcontact in de meterkast willen, lichtpunten zitten op plekken waar je die helemaal niet wilt hebben en loze leidingen lijkt wel een vies woord te zijn.
- domotica
- (extra) zonnepanelen
- raampje/(keuken)deur in garage

Misschien zijn een aantal dingen wel inclusief bij jouw huis. Verschilt per project. Aantal van deze dingen kan je natuurlijk ook na oplevering of na sparen doen, maar andere dingen zijn wel handig om direct mee te laten nemen.

miles wijzigde deze reactie 03-11-2016 20:42 (5%)

• Wackmack
quote:
Hoi iedereen,

Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin

Thx alvast!
Dit heb ik in mijn begroting staan, let op dit is alleen de basis.

Uitgave:
Keuken
Badkamer
Gietvloer
Parket
Vloerbedekking
Muren
Gordijnen
Luxaflex
Inloopkast

Kreeg net een linkje van de aannemer naar mijndeuren.nl
Hier kan je je geld ook aardig verliezen. Het gaat toch om 10 deuren, kozijnen, beslag maar we laten dit standaard. De basis is prima voor ons.

Wel een kleine tegenvaller. We willen een beton cire vloer voor de keuken, hal en toilet. De wilde de wanden door trekken van de toilet met beton cire echter als we dit willen wordt het toilet casco opgeleverd. Je zou denken, wat maakt het uit voor de aannemer? Dit scheelt hem tegels maar het zal wel met garantie te maken hebben. We laten de wanden nu betegelen.

Net enkele proefmonsters binnen gekregen van beton cire, wow :9~ _/-\o_
Kan het niet iedereen aanraden en het is gelukkig nog enigsinds betaalbaar. Wij zitten nu op € 95,- per meterr. Visgraat is bijvoorbeeld al duurder.

Wackmack wijzigde deze reactie 03-11-2016 21:06 (29%)

• De Rikster
quote:
bvbal79 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 16:32:
[...]

Nee we zijn gewoon klein :). dak is steil, maar je hebt een knieschot van 1.5 m, dus bij een laag hangend toilet moet je wel heel lang zijn om niet fatsoenlijk te zitten etc.... maar als het toch te kort is dan hebben we in ieder geval zoiets in gedachten:
[afbeelding]
Daar kan je toch niet lekker staan?

Of moet je sowieso zitten van je vrouw? oOo

• bvbal79
quote:
Rubman schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:46:
Wij hebben naar aanleiding van de discussie over knieschotten hier besloten om even een mailtje eruit te doen naar de aannemer.
Deze geeft aan dat enkel de constructie dragend is en de schotten niet, maar dat dit niet altijd het geval is.
We kunnen dit bij de oplevering aan de voorman vragen.

Nu zijn we dus even bezig met een lijstje voor onszelf en misschien wel algemeen wat betreft vragen voor tijdens de oplevering.
Kan niet 123 een lijst online vinden, maar er zijn vast mensen die ook zoiets gemaakt hebben.
Voor ons staat er dus op
Welke platen zijn makkelijk weg te halen/danwel in te zagen om de ruimte achter de knieschotten te benutten.
Wat zijn mogelijkheden tot boren in de muur danwel plafond (uitbouw) voor plaatsing pelletkachel.

Veel verder dan dit kom ik niet 123, dus ideeën zijn welkom O-)
eerste hit op google:

http://www.woningborggroe...rdeling-en-oplevering.pdf

• Denman
quote:
Malfunctions schreef op zondag 06 november 2016 @ 09:52:
[...]

Bij onze nieuwbouwwoning hebben we de keuken ook gewijzigd en moeten we meerwerkkosten betalen voor t omleggen van de vloerverwarming. Was €125. Terwijl we de keuken hebben gewijzigd van een L naar een lange keuken van 4,5 meter.
Hou dit wel even goed in de gaten. Wij hadden min of meer hetzelfde: in verband met de plaatsing van een open haard moesten we de vloerverwarming daar weglaten om een luchttoevoer te kunnen boren naar de kruipruimte. Volgens de aannemer moest de hele vloerverwarming dan opnieuw berekend worden, kosten na wat onderhandeling: 175 Euro exclusief BTW.
Toen we een kijkdag hadden viel me op dat de vloerverwarming alsnog over de plek was gelegd waar geboord moet gaan worden :')
Het is ter plekke omgelegd, maar ze mogen uiteraard wel een creditje gaan aanmaken ;)
Oftewel de tip: probeer een kijkdag te regelen (als ze het zelf niet initiëren) om het leidingwerk te fotograferen. Dan weet je zeker dat hetgeen is afgesproken ook uitgevoerd is.
quote:
jurjen_g schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:47:
Wij hebben in augustus de koop/ aanneemovereenkomst getekend voor ons nieuwbouwproject dat ergens Q3/Q4 2017 hopelijk kan worden opgeleverd. Ondanks dat de levering van de grond pas eind december/ januari wordt, moeten we al wel binnenkort de "technische tekening" voor de keuken aanleveren.

Nu zijn we er eigenlijk nog niet uit met de projectleverancier. Vorm en plaats van de keuken staat wel vast, maar de kans is aanwezig dat we de keuken uiteindelijk niet bij de projectleverancier gaan afnemen. Probleem: zonder getekende offerte heb ik geen technische tekening. Zijn er hier mensen die hier ook tegen aan zijn gelopen, en weten hoe je eenvoudig aan een goede technische tekening t.b.v. leidingwerk komt? In elk geval is de plaats van de keuken afwijkend van de standaard keuken, dus ik moet sowieso correct leidingwerk verplaatsing aangeven.
Probleem liepen wij ook min of meer tegenaan. We wilden graag een kookeiland, en dan ook nog via de IKEA. Die leveren uiteraard geen technische tekeningen aan voor het verleggen van de leidingen. En de installateur van IKEA kan wel leidingen verleggen, maar tegen (hoge) kosten en dat wilden we voorkomen.
We hebben toen bij de aannemer een voorbeeld van een technische tekening opgevraagd, zoals ze het aangeleverd willen zien (aanzichten van alle zijden). Gelukkig heb ik een handige pa, die heeft aan de hand van die tekeningen en die van de IKEA alle leidingen / stroompunten ingetekend. 2 Weken terug is de installateur langs geweest om in te meten, alles was prima voor elkaar :Y)

edit:
Wat leecher dus eigenlijk zegt. Mocht je onze tekeningen als voorbeeld kunnen gebruiken dan zal ik ze even proberen te vinden :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
vhal schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:43:
Even schaamteloos gejat van de FB groep maar de bewoners van hun 1-dag-geleden-opgeleverde huis vonden dit vandaag achter de knieschotten (waar wij dus ook 2 maanden terug al schimmel zagen op de dakdelen)

[afbeelding]

Dus Sjon, kom er maar in met bouwvocht, ventileren en 'is normaal' :P ;)

Probleem is dat de knieschotten niet zonder gereedschap te verwijderen zijn waardoor je dit in de eerste instantie niet ziet. Is het dan maar normaal dat je je halve zolder moet slopen om de boel te inspecteren?

[afbeelding]

Maandag de voorschouw...ik ben benieuwd :')

* vhal neemt alvast zijn gereedschap mee...
We zeggen ook gekscherend:
Jaar 1: laat je ergste vijand erin wonen
Jaar 2: laat je beste vriend erin wonen
Pas vanaf jaar 3 kan je fatsoenlijk wonen. :+

Ik laat meestal wit afgewerkte platen plaatsen bij mijn projecten. Dan ben ik veel flexibeler in zolderindelingen verkopen en het ziet er stukken beter uit (plus geen schimmelellende).

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Bij buiskabel (wat erop staat) moet je denken aan zoiets:

toen ik het plaatje voor je zocht kwam ik automatisch je andere antwoord tegen:

http://www.infratel.nl/50fo7514.html

Het is dus een distributiemof.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

quote:
Rubman schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:12:
[...]

Zou dus iets van Glasvezel moeten zijn als ik het goed lees.
Ook echt deze distributiemof gevonden en enkel met FttH aangeduid.

Had wel het idee dat er glasvezel zou komen, maar was nog vrij onduidelijk.
Nu lijkt het toch echt tot aan huis te komen liggen
Oh ja sorry daar was ik niet helemaal duidelijk in, Dit is overduidelijk glasvezel inderdaad; en de distributiemof er zo bij lijkt me dat het vrijwel zeker je huis in gelegt / geblazen gaat worden.

• Magicw00b
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19-05 23:30
(jarig!)
Hier ook maar eens reageren.
Wij hebben afgelopen zomer een nieuwbouw woning gekocht. De bouw is vorige week gestart en nu worden we tijdens het uitzoeken geconfronteerd met een regel dat we geen leidingwerk in de woning scheidende wand mogen aanbrengen. De badkamer leverancier kon mij niet vertellen waarom dit niet mag. De badkamer van de buren grenst ook aan die zelfde wand.
Misschien dat iemand het hier weet?

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
vandermark schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:54:
[...]

Maar mag het dan echt niet? Of is het 'lastig'? Ik denk dan bijvoorbeeld wegfrezen van tv kabels in leiding goot in wand. Dat doe je meestal pas na oplevering en die wand is vaak ook woning scheidende wand. Mag zoiets in die gevallen dan dus niet?
In het proces is het (te) lastig, aangezien de casco's als eerste geproduceerd moeten worden. Ook zijn betoncasco's vaak dunner omdat ze door massa en wapening al kunnen voldoen aan sterkte en geluidseisen. Haal je hier een stuk uit voor een leiding, dan is het weer kritisch qua norm. In kalkzandsteen of poriso bijvoorbeeld is frezen weer een eitje.

• Fable
  • Laatst online: 11:15
quote:
vhal schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:11:
Tijdens mijn toevallige zoektocht om na te gaan wat voor soort glas men in de woning heeft gebruikt (stond niet in tech.omschrijving), kwam ik vandaag tot het volgende. Schijnbaar komt het spul uit Polen (Effectglass...nooit van gehoord). Op het raam zelf stond vrij weinig, alleen het volgende

33.1/15/33.1LE+A

Nou is mijn raamkennis niet helemaal up-to-date maar zover ik begreep komt het dus erop neer dat het 'gewoon' HR++ is met aan 2 zijdes gelaagd glas, dikte 33.1-15-33.1mm ?

Is HR+++ niet tegenwoordig standaard?
De wandopeningen moeten voldoen aan het bouwbesluit (gemiddelde U-waarde van maximaal 1,6) en HR++ is dan ruim voldoende met een U-waarde van 1,1.
HR+++ wordt vaak toegepast bij echt energiezuinig woningen aangezien dat triple glas is.

Fable wijzigde deze reactie 14-11-2016 19:27 (113%)

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Hmmm, interessante methode. Die ga ik ook eens bij een volgend project voorstellen hier. >:)

• Markprinsen
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18-05 22:57
quote:
vhal schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:25:
Voordat de behanger aan de gang gaat moet ik eigenlijk nog even nadenken over de TV en de bijbehorende kabels. Wordt het wederom een plakgootje of toch netjes weggewerkt in de muur. Nou zijn de spouwmuren van KZS waardoor ik eigenlijk het beste bij Boels een sleuvenfrees_stofzuiger kan huren voor een gootje. Maar ja, ik heb echt 0 ervaring in het gebruik van zo'n ding en hoe krijg je netjes een sleuf waar een platte goot in past? Aan de andere kant, je bent toch wel weer ruim 80 euro kwijt aan materiaalhuur...

Hoe gaan anderen dit evt oplossen? Plakgootje of toch wegwerken in de muur?
Niks huren! Gewoon een dozenboor pakken en 15 gaten boren, dan met een beitel alles uithakken. Beetje plaksel er in en PVC buis er in drukken. Dan afsmeren en daar over heen behangen.

Mocht je een heel dunne leiding nodig hebben (5/8 buis oid). Dan kan je altijd nog met een Haakse slijper icm een diamant zaagblad een sleuf frezen en uithakken met een beitel.

Zo'n sleuvenfrees is makkelijk als je veel meters moet frezen.

• Denman
quote:
Wackmack schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:30:

100% dat ik ga frezen, vervolgens leg ik er een pvc buis is.

[afbeelding]

Dit is toch veel mooier dan zo'n plakgootje.
Dit vind ik zelf inderdaad ook heel gaaf. Helaas krijg ik een hangende TV er niet doorheen bij de directie. Ja ik weet het, iets met ingeleverde ballen enzo... :P
quote:
BastaRhymez schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:54:
[...]

Dat is niet helemaal waar.
Heijmans Infra gaat momenteel (erg) slecht, maar Heijmans Utiliteit en Bouw gaan "gewoon" goed. Vooralsnog weinig rede om je zorgen te maken als koper.

Quote uit de trading update van Heijmans:

[...]

Mocht het al zover komen (dat Heijmans failliet gaat zoals hierboven ergens werd gesuggereerd door iemand), dan zal er eerst een afsplitsing plaats vinden en zal alleen de Infra tak verdwijnen. Echter zal dit imho niet heel snel gebeuren. Omzet hebben ze, in de race voor twee mega (infra) projecten en daarbij zijn ze "too big, to fall". Maatschappelijke kosten zullen te hoog zijn, doordat lopend werk toch afgemaakt zal moeten worden, maar andere aannemers zullen dat natuurlijk niet gratis doen.
Maar even buiten dit om: is een grote bouwer als Heijmans niet "verzekerd" via een instantie zoals Woningborg?
Wij hebben een Woningborg Certificaat waarop vermeld staat dat de bouw wordt overgenomen door een andere aannemer, mocht onze aannemer onverhoopt failliet gaan.

Oh ja, gisteravond de opleverbrief ontvangen van ons huis: 20 december! *O*
Het plannen kan beginnen, helaas wel een beetje een rot periode want rond die dagen zullen de leveranciers waarschijnlijk niet, of niet makkelijk, plannen.
Oh well... we houden gewoon rekening met eind januari klaar :P

Join het GoT Pulse-Team!

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Denman schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:02:
[...]

Dit vind ik zelf inderdaad ook heel gaaf. Helaas krijg ik een hangende TV er niet doorheen bij de directie. Ja ik weet het, iets met ingeleverde ballen enzo... :P

[...]

Maar even buiten dit om: is een grote bouwer als Heijmans niet "verzekerd" via een instantie zoals Woningborg?
Wij hebben een Woningborg Certificaat waarop vermeld staat dat de bouw wordt overgenomen door een andere aannemer, mocht onze aannemer onverhoopt failliet gaan.

Oh ja, gisteravond de opleverbrief ontvangen van ons huis: 20 december! *O*
Het plannen kan beginnen, helaas wel een beetje een rot periode want rond die dagen zullen de leveranciers waarschijnlijk niet, of niet makkelijk, plannen.
Oh well... we houden gewoon rekening met eind januari klaar :P
Wut? En waar moet je center speaker dan? Daarvoor moet de TV toch echt hangen. Of heb je van die melkpakjes. :N

• AnthonyR
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-05 20:18

AnthonyR

XO: MiachiRS | Forza 3/4/5/6/7

quote:
dimako_ schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:36:
[...]

Helemaal offtopic, maar welk tv meubel is dit? Erg mooi.
Artyx Expression - http://www.artyx.nl/nl

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:14

Bastien

I don't mind

quote:
DeOS schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:04:
[...]

Hoe is het afgelopen met je rookmelder op zolder? Nog een reactie gehad van je aannemer? :)
Ja... ze gaan er niet in mee. Welke argumenten ik ook aandroeg en met welke documenten ik ook kwam. 'Kreeg' 'm alleen als ik voor 10K de zolder liet opdelen in twee ruimtes want dan moet het wel. Dus mja.

Heb nu maar besloten om het als meerwerk te laten doen (incl. schakeling met de andere twee). Mocht ik nog een keer een mogelijkheid zien om het wel voor elkaar te krijgen ze te overtuigen, al is het met de oplevering, zie ik dan wel weer verder. De kosten waren ook niet zo dusdanig idoot, het is een leuk bedrag voor een rookmelder maar ze moeten de boel doortrekken naar de zolder en ook het elektra erop aansluiten.

Heb vandaag getekend voor heel wat meer meer (en minder)werk. Voel me nu nog armer dan na het tekenen van de koop-/aannemingsovereenkomst. :D En dat ze nu eens gaan beginnen met bouwen, hup hup. Maar het uitzoekwerk met de opties (incl. keuken/sanitair) is 98% klaar dus binnenkort kan ik mij een beetje gaan oriënteren op de afwerking. Kijken hoeveel ik daarbij over het budget heen ga. Lang leve een duidelijke en overzichtelijke boekhouding. :)

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

quote:
DeOS schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:31:
Over Woningborg gesproken, ik heb nog steeds geen certificaat terwijl we eind september hebben getekend. Aannemer hier nogmaals achter aangestuurd. Hoe lang duurde dit bij jullie?
Een paar maanden na tekenen van de KAO, heel precies weet ik dit niet meer.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Denman
quote:
Wackmack schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 19:33:
Maandag D-Day! Dan begint de start van de bouw. Hopelijk dit jaar nog passeren. Wordt pas 30 dec als het lukt. Is wat gezeur met de omgevingsvergunning.

Op het laatste moment nog twee zwakke plekken in het beton kunnen creëren straks. Doen we voor de open haard.
Zijn er nog extra kosten verbonden aan het creëren van die zwakke plekken? Wij laten het boren "gewoon" door de leverancier van de open haard doen en daar zijn uiteraard ook kosten aan verbonden, maar ben wel benieuwd :)

Gisteren kregen we overigens de tekeningen binnen (voor- / boven- en zijaanzicht) van de haard. Nog ruim 3 weken tot de oplevering, en 2 dagen daarna plaatsing van de haard. Komt wel lekker dichtbij nu, zin in!
Ook gezien het feit dat we nu met z'n drietjes op zo'n 45m2 leven, niet te doen :+

Afgelopen vrijdag ook een afspraak gemaakt voor het plaatsen van de vloer en de keuken. Dacht op tijd te zijn voor de keuken, want wilde afspraak op 19 + 20 januari zetten, maar dat bleek gezien de drukte al onmogelijk :o. Staat nu op 23 + 24 januari, dag erna komen de verhuizers onze spullen weer brengen en kunnen we definitief over.
quote:
Wackmack schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:25:
Hebben hier mensen ervaring met het plaatsen van gordijnen bij een hoog plafond? Door dat wij een splitlevel hebben is onze woonkamer 310cm.

Leuk effect totdat je gaat kijken voor gordijnen. De maat is 570x310 Bij twee winkels kreeg ik een offerte van rond de €2000,- Door de hoogte kunnen veel gordijnen niet omdat de stof gaat verhangen. Tweede punt is de rails.

Denk nu om ergens een stof te kopen en het te laten naaien door een klein winkeltje. Snap sowieso niet waarom een stukje stof zo duur moet zijn.
Zoals eerder aangehaald is Kwantum een goede optie. Daar gaan wij ook kijken. De gordijnen in mijn vorige huis kwamen overigens bij Leen Bakker vandaan. Ook daar een uitstekende kwaliteit voor een prima prijs.

Van de zomer bij Kwantum nog een mooie loungeset voor in de tuin gescoord voor 550 Euro. Hoekbank van 3 bij 2,5 meter, inclusief kussens en een losse tafel + glasplaat :D

Join het GoT Pulse-Team!

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Nee, maar dat wordt steeds meer LED (die 'eco'-halogeen varianten zijn nu ook uit de handel begreep ik). Dan moet je i.p.v. een euro per lamp opeens 5-10 euro per lamp betalen voor iets wat je max een paar weken gebruikt.

• De Rikster
quote:
Roberttt schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:55:
[...]
Inmiddels hebben wij te horen gekregen dat we 7 december mogen komen kijken. Als goed is ligt de vloerverwarming dan erin maar nog geen dekvloer, kunnen we daar mooi foto's van maken.
Serieus?

Als ik iets pertinent niet wil hebben zijn het hordes dolende kopers over vloerleidingen, of geen slangen rollen of de dekvloer er al in en hard. In de tussentijd wil ik niemand in die woningen zien :X

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Getegelde vloeren worden dan waarschijnlijk in de specie gelegd i.p.v. gelijmd. Dus dat wordt in één keer gedaan. Die valt dan onder stuc- spuit- en tegelwerk.

Overigens, als nog een halve gevel gemetseld moet worden, dan klopt het toch gewoon? Je kreeg een termijn voor de gereedgekomen vloer en geen termijn voor het gereedkomen van de ruwbouw gevels.

http://www.woningborggroe...gelingen-eengezinshuizen/

• De Rikster
quote:
ThatsHollywood schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:01:
Kerel van het 'opleverbedrijf' zei dat dit normaal was 8)7 .... nou mooi niet imho... wat vinden jullie, is dit acceptabel?
Yep, maar dat gaat meneer van VEH je prima uitleggen waarom dat zo wordt uitgevoerd met een schuifstuk als je dat vraagt. Mogelijk vraagt hij nog waarom je er niet voor hebt gekozen kozijnen zonder bovenlicht te laten plaatsen :+

Maar los van je vraag, je oplevering gaat straks over 'goed' of 'niet goed' en niet over 'mooi' of 'niet mooi'. Dit is volledig binnen de specificaties van de toegepaste stalen nastelkozijnen dus geen opleverpunt.

De Rikster wijzigde deze reactie 29-11-2016 19:53 (8%)

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat kan heel veel oorzaken hebben. Als ze nog met 0,6 gerekend hadden en naar 0,4 moeten, dan redt je het in de projectbouw vaak niet met alleen isolatie.

• ThatsHollywood
  • Niet online
Jeuj, vandaag sleutel gekregen! woning was prima op orde op een paar puntjes na.. Eigen huis aankoopkeuring voelde toch wel even zonde... maja :+

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

quote:
vandermark schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:33:
Is vrij duur om het even zo te zeggen... wat een prijzen.
Ach ja, niet echt een verrassing toch voor projectbouw? :P

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Proton_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:23:
Net bij de badkamerboer geweest; we hebben het één en ander aangepast (ander douchescherm, ander fonteintje in het toilet, andere toiletzittingen) maar geen spullen erbij.
De prijs van het nieuwe spul wordt verrekend met het vervallen van de standaard spullen (waar je natuurlijk te weinig voor terugkrijgt).
Is het dan redelijk om €500 arbeid te rekenen?
Het lijkt mij voor de arbeid niet uitmaken of een fonteintje rond of vierkant is...
Dit is een vaste klacht, maar we kopen bv 30-40 wastafels in met bv 40% korting voor een project. Als we er één teruggeven, dan krijg je niet de retailprijs terug, maar wat de aannemer betaald heeft. Dan nog verliest de aannemer ook weer wat staffelkorting die je ook doorbelast krijgt. :+
quote:
Rubman schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:48:
Ik heb net de mail gekregen dat er een kijkdag is gepland met het hele blok/project.

Dit is neem ik aan niet de vooroplevering waar een inspecteur bij langs kan komen toch?
Kijkdagen vs (voor)oplevering
Kijkdag is vrijblijvend. Dat is alleen spieken hoe de vlag erbij hangt en eventueel foto's maken van leidingwerk.

Pagina: 1 2 3 ... 21

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True