Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 OverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 100 101 102 Laatste
Acties:
  • 882.512 views

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:32
Ik zit in Fase 3 (laatste) en was rond de 70k meer kwijt maar ik heb dan ook een stuk groter perceel en een EPC0 woning met warmtepomp en een boel panelen en tuin gunstiger gelegen.
Ik probeer dus te zeggen: moeilijk vergelijken als je niet de exacte informatie hebt.
Je kan in ieder geval al rekenen met de inflatie.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 25-04 19:51
Zenix schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:02:
Ik heb een woning gekocht in 3e fase van project. De Huizen in de 4e fase zijn gewoon 20k duurder geworden, zien jullie ook zulke grote verschillen? Voor mij is dat natuurlijk geen probleem :)
Het gaat hard he, met die prijzen!

• NNCi
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 24-04 00:14
gilgalad schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:00:
[...]

Ja daar zat ik zelf ook al aan te denken. Ik kom echter nog op een derde optie. Ik laat ze liggen maar haal er een paar weg voor een dakraam of dakkapel en plaats op het andere dak nieuwe panelen. (Mits het in m'n budget past)

Als ik ze wil annuleren op grond van welke wetgeving e.a. kan ik ze daartoe dwingen?
Worden in dat geval nog wel de noodzakelijke installaties voor de zonnepanelen aangebracht? Denk aan de leidingen van het dak naar de meterkast, aansluiting omvormer, etc?

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 25-04 19:17
Wij in september 2017 bij makelaar geweest. Uiteindelijk niet gekocht omdat we net pas samen aan het rondkijken waren. Woningen waren daarna allen verkocht. In Jan 2018 bericht van de makelaar dat een koper was afgehaakt kreeg financiën niet rond of uit elkaar geen idee. Toen toch gekocht maar wel 10k duurder geworden. Afgelopen nov volgende fase in de verkoop: 48K duurder dan onze woning ( zelfde grootte perceel, iets andere inrichting en uiterlijk, ook gasgestookt ). Meerwerk is gemiddeld 1/3e duurder geworden.

Toch gaat dit ooit voor problemen zorgen want kan me niet voorstellen dat een 2-1 kapper met garage op maar een perceel van 219 m2 een waarde blijft houden van ruim 4 ton.

• GeeMoney
Ik weet niet of mensen het leuk vinden maar ik heb van de week de electra tekening ontvangen voor de begane grond. (rood is meerwerk :+ )

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Er missen nog een paar kleine dingetjes, maar volgens mij al aardig compleet zo.
Veel loze leidingen, spotjes, wcd's en aparte groepen ;) .

GeeMoney wijzigde deze reactie 18-01-2019 18:15 (8%)

• poosie
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 24-04 20:20
GeeMoney schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:09:
Ik weet niet of mensen het leuk vinden maar ik heb van de week de electra tekening ontvangen voor de begane grond. (rood is meerwerk :+ )

Members only:

Er missen nog een paar kleine dingetjes, maar volgens mij al aardig compleet zo.
Gaaf! Maar eh, waar is je toilet?
:+
Ik heb m gevonden!!!

• ambusched
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 25-04 19:57
Snowhite0901 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:12:
[...]

beetje late reactie maar ik kwam deze tegen:
https://www.gadgetgear.nl...ie-coax-rj45-aansluiting/
lijkt me goed aan te sluiten bij wat je zoekt.
Die heb ik ook gevonden inderdaad. Maar nog geen reviews/gebruikers gevonden dus je link is top. Ga ik snel eens doorlezen. Bedankt _/-\o_

• MAZZA
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:26

MAZZA

Barbie is er weer!

GeeMoney schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:09:

Members only:

Ga je in een deeltjesversneller wonen of zo? :P

• GeeMoney
MAZZA schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:37:
[...]

Ga je in een deeltjesversneller wonen of zo? :P
“Nu kan het nog” heb ik wellicht iets te vaak tegen mijzelf gezegd.
Maar het is wel een feit. Nu kan het allemaal zonder grote ingrepen en extra rommel of exorbitante hoge kosten te maken.
Als het af is en ik zou dan nog allerlei spotjes kabels of groepen willen trekken dan ben ik verder van huis.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 06:46
Snowhite0901 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:12:
[...]

beetje late reactie maar ik kwam deze tegen:
https://www.gadgetgear.nl...ie-coax-rj45-aansluiting/
lijkt me goed aan te sluiten bij wat je zoekt.
ambusched schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:31:
[...]

Die heb ik ook gevonden inderdaad. Maar nog geen reviews/gebruikers gevonden dus je link is top. Ga ik snel eens doorlezen. Bedankt _/-\o_
Dit is gewoon een draagraampje als DIT met een coax en een utp keystone..
Al moet ik toegeven met name het coax-deel is mooier/netter dan met een gangbare coax-koppel-keystone werken en kabel waar je een F-connector opzet o.i.d.

Ook de andere in NL gebruikelijke merken als Gira en Jung hebben soortgelijke draagramen hoor

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 07:53
Hmm voorlopige opleverweek staat op 10. Nutsbedrijven zijn vol bezig en ze zouden gaan starten met het straatwerk. Ik ben bang dat dit weer de oplevering in gevaar brengt...

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 00:05
As maandag komt de stukadoor om al te beginnen om de voorstrijk erop te doen. Hij heeft me echter gevraagd om de radiatoren (3 stuks in totaal) te ontkoppelen.

Ik heb zelf stadsverwarming. Is dit iets wat ik makkelijk zelf kan doen? Of moet ik daar echt een vakman/installateur voor hebben? Want dat gaat helaas niet lukken voor die tijd....

• ambusched
Annuk schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:00:
[...]

[...]

Dit is gewoon een draagraampje als DIT met een coax en een utp keystone..
Al moet ik toegeven met name het coax-deel is mooier/netter dan met een gangbare coax-koppel-keystone werken en kabel waar je een F-connector opzet o.i.d.

Ook de andere in NL gebruikelijke merken als Gira en Jung hebben soortgelijke draagramen hoor
Ook nog een idee, heb deze voor de 'engelse' versie van afdekplaten al wel eens gezien. Niet verder gedacht dit hier te gebruiken. Met keystone en dan bijvoorbeeld deze:

Al vind ik de Niko wel wat mooier denk ik. Heb in ieder geval opties. Bedankt allemaal!

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 06:46
ambusched schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 06:32:
[...]

Ook nog een idee, heb deze voor de 'engelse' versie van afdekplaten al wel eens gezien. Niet verder gedacht dit hier te gebruiken. Met keystone en dan bijvoorbeeld deze:
[Afbeelding]
Al vind ik de Niko wel wat mooier denk ik. Heb in ieder geval opties. Bedankt allemaal!
Kijk ook eens naar dit bericht van @InF.Inc

En doe evt meer inspiratie op in: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4, daar zijn dergelijke dingen ook wel vaker besproken :)

• ambusched
@Annuk ziet er strak uit. Ik heb dat topic gezien maar was na ruim 390 pagina's lezen van dit topic en ook volgens mij iets van 200 pagina's in het keuken topic wel even klaar met lezen :O

Maar ga het wel ff doorklikken voor inspiratie inderdaad.
Ik ga denk ik ook ff een topic daar openen met hoe ik van plan ben het te doen en dan aan jullie.mede Tweakers vragen of ik het goed bedacht heb en wat beter kan.

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 25-04 17:37
Zenix schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:02:
Ik heb een woning gekocht in 3e fase van project. De Huizen in de 4e fase zijn gewoon 20k duurder geworden, zien jullie ook zulke grote verschillen? Voor mij is dat natuurlijk geen probleem :)
Wij zitten ook in fase 3. Fase 4 heeft meer verschillen zullen we maar zeggen. Als we vergelijkbare huizen bekijken is het verschil 2m2 grond en word het 0 op de meter vs BENG van ons (EPC van 0.003). Tripple glas en extra isolatie hebben we al (met 4 mensen in hoekhuis zitten we onder het verbruik van 2 mensen in een flat.

De meerwerkopties zijn ook veel hoger (4k tot 6k meer). Als we kijken naar alleen uitbouw en kaleprijs komen we op 75k bovenop onze prijs in een jaar tijd.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 07:53
GeeMoney schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:23:
[...]

“Nu kan het nog” heb ik wellicht iets te vaak tegen mijzelf gezegd.
Maar het is wel een feit. Nu kan het allemaal zonder grote ingrepen en extra rommel of exorbitante hoge kosten te maken.
Als het af is en ik zou dan nog allerlei spotjes kabels of groepen willen trekken dan ben ik verder van huis.
Je kunt ook nu nog relatief makkelijk 5 buitenkranen installeren, dat wil niet zeggen dat het nuttig is. Maar je zult er vast goed over nagedacht hebben. Kost een kapitaal? Wordt nog een karwei om alles te controleren! En dat moet je zeker doen.

• GeeMoney
Hoijong schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:47:
[...]

Je kunt ook nu nog relatief makkelijk 5 buitenkranen installeren, dat wil niet zeggen dat het nuttig is. Maar je zult er vast goed over nagedacht hebben. Kost een kapitaal? Wordt nog een karwei om alles te controleren! En dat moet je zeker doen.
Het grootste deel is voor verlichting en ik wilde altijd alle vrijheid houden om wat dan ook waar aan te sluiten en daarom heb ik veel loze leidingen. 70 euro per stuk (loze leiding) maar op het totaal plaatje zijn de electra kosten mijn minste zorgen :+ .

• jslaman
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 06:22
€70 voor een loze leiding g is te overzien. Bij ons was het €170.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Xtince schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:49:
As maandag komt de stukadoor om al te beginnen om de voorstrijk erop te doen. Hij heeft me echter gevraagd om de radiatoren (3 stuks in totaal) te ontkoppelen.

Ik heb zelf stadsverwarming. Is dit iets wat ik makkelijk zelf kan doen? Of moet ik daar echt een vakman/installateur voor hebben? Want dat gaat helaas niet lukken voor die tijd....
heb je een foto van je meterkast/warmteafleverset? ik kan je dan mogelijk adviseren. Met een beetje mazzel heeft je afleverset (ding met meter en wisselaars) een aantal afsluiters die je dicht kunt zetten, waarna je het systeem leeg kan laten lopen en de radiatoren afkoppelt.

zie ook pagina 9 van dit document https://www.google.com/ur...Vaw37ZR42YcoekzceofcMds_U

meestal is het zo dat je cv-water rechtstreeks uit het stadswarmte-net komt. dus als je de radiatoe eraf haalt zonder de afsluiter dicht te zetten dan loopt het hele systeem je woonkamer in... voorzichtigheid geboden dus.

wie is je warmteleverancier?

Fr33z wijzigde deze reactie 19-01-2019 10:18 (27%)

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 25-04 19:51
jslaman schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:07:
€70 voor een loze leiding g is te overzien. Bij ons was het €170.
Ik moest er rond de 100e voor betalen. Ze doen maar wat hoor.

• Xtince
Fr33z schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:14:
[...]

heb je een foto van je meterkast/warmteafleverset? ik kan je dan mogelijk adviseren. Met een beetje mazzel heeft je afleverset (ding met meter en wisselaars) een aantal afsluiters die je dicht kunt zetten, waarna je het systeem leeg kan laten lopen en de radiatoren afkoppelt.

zie ook pagina 9 van dit document https://www.google.com/ur...Vaw37ZR42YcoekzceofcMds_U

meestal is het zo dat je cv-water rechtstreeks uit het stadswarmte-net komt. dus als je de radiatoe eraf haalt zonder de afsluiter dicht te zetten dan loopt het hele systeem je woonkamer in... voorzichtigheid geboden dus.

wie is je warmteleverancier?
Ik heb geen foto bij de hand zal het zo even maken. Maar ik heb vandaag de radiatoren verwijderd. Ik kon bij de aansluiting bij de radiator zelf het water dichtdraaien. Maar heb niks dichtgedraaid in de meterkast. Komt in ieder geval geen water uit. Maar begrijp ik dat dat juist niet goed zou zijn?

EDIT: kom net thuis en 1 van de radiatorbuizen toch gaan lekken. Goed dat ik langs ben gekomen. Schade nog minimaal. Maar wil toch alles afsluiten nu. Weet iemand welke ik moet dichtdraaien? Heb nu de water gepakt, maar is vast niet de goede.

https://tweakers.net/ext/f/OkC92cJ6zpiQuIbvdgVcfGoc/thumb.jpg

Kan nu niet rustig naar huis :).

Edit: boekje gevonden, maar weet het nog steeds niet :). Of niets aan doen? Water is nu gestopt. Lag aan de radiatorknop die gaat niet lekker helemaal dicht.

https://tweakers.net/ext/f/rm43xHa3ed5L7xVXZwyNizEO/thumb.jpg

Xtince wijzigde deze reactie 19-01-2019 19:28 (32%)

• Ancent
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 23-04 23:32
GeeMoney schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:36:
[...]

Klopt, dat viel mij ook op bij mijn vorige woning en afgekitte plinten.
De kitnaad echter super dun aanbrengen op echt zo goed als alleen de naad is wel strak (op witte muren inderdaad).
Ik wil dan ook echt geen kitnaad van een centimeter maar dat kan ik hem gewoon vertellen mocht hij komen.
Van de prijs ben ik behoorlijk te spreken, er gaat nog eens 10% af waardoor hij dus nu voor nog geen 1000 euro mijn hele woning voorziet van plinten .
@GeeMoney ik krijg geen 10% extra korting op de 90x12 plinten, is reeds een aanbieding. Hoe heb je dat gefixt? ;)

@ollie_1982 Je krijgt € 50 als je daar klanten aanlevert. Als wij met ze in zee gaan zal ik je een seintje geven.

• Ancent
Xtince schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:54:
[...]

Ik heb geen foto bij de hand zal het zo even maken. Maar ik heb vandaag de radiatoren verwijderd. Ik kon bij de aansluiting bij de radiator zelf het water dichtdraaien. Maar heb niks dichtgedraaid in de meterkast. Komt in ieder geval geen water uit. Maar begrijp ik dat dat juist niet goed zou zijn?

EDIT: kom net thuis en 1 van de radiatorbuizen toch gaan lekken. Goed dat ik langs ben gekomen. Schade nog minimaal. Maar wil toch alles afsluiten nu. Weet iemand welke ik moet dichtdraaien? Heb nu de water gepakt, maar is vast niet de goede.

[Afbeelding]

Kan nu niet rustig naar huis :).

Edit: boekje gevonden, maar weet het nog steeds niet :). Of niets aan doen? Water is nu gestopt. Lag aan de radiatorknop die gaat niet lekker helemaal dicht.

[Afbeelding]
Ik heb in onze vorige woning (stadsverwarming) ook de radiatoren verwijderd. Toen zowel de aanvoer als de retour dichtgezet (de 2 blauwe en 2 rode hendels) in de meterkast en ter hoogte van de radiatoren het systeem leeg laten lopen.

Waarschijnlijk is het voldoende om alleen de aanvoer dicht te zetten, maar welke dat is/zijn :?

• Xtince
Ancent schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:33:
[...]

Ik heb in onze vorige woning (stadsverwarming) ook de radiatoren verwijderd. Toen zowel de aanvoer als de retour dichtgezet (de 2 blauwe en 2 rode hendels) in de meterkast en ter hoogte van de radiatoren het systeem leeg laten lopen.

Waarschijnlijk is het voldoende om alleen de aanvoer dicht te zetten, maar welke dat is/zijn :?
De rode zijn de aanvoer. Die andere begon nu ook te lekken. Maar heb ook maar allemaal dichtgedraaid. Maar de vloerverwarming is volgens mij apart aangesloten? Dus dit zal toch niet de vloerverwarming beinvloeden?

• Ancent
Xtince schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:45:
[...]

De rode zijn de aanvoer. Die andere begon nu ook te lekken. Maar heb ook maar allemaal dichtgedraaid. Maar de vloerverwarming is volgens mij apart aangesloten? Dus dit zal toch niet de vloerverwarming beinvloeden?
Wij hadden toen geen VVW. Maar het lijkt mij dat de aanvoer in de MK zowel de aanvoer voor de VVW als de radiatoren regelt. Nu heb je alles dichtstaan, gesloten circuit. Ik ben geen expert op dit gebied, probeer alleen met je mee te denken.

• Xtince
Ancent schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Wij hadden toen geen VVW. Maar het lijkt mij dat de aanvoer in de MK zowel de aanvoer voor de VVW als de radiatoren regelt. Nu heb je alles dichtstaan, gesloten circuit. Ik ben geen expert op dit gebied, probeer alleen met je mee te denken.
Snap ik. Ik doe het maar even mee. Water is in ieder geval gestopt. Morgen maar even een vakman proberen te bellen. Dank ieder geval met meedenken!

Gevonden:
https://consument.ennatuu...ingssysteem-van-uw-woning

De eerste twee hendels maar weer open gezet.

Xtince wijzigde deze reactie 19-01-2019 20:47 (12%)

• GeeMoney
Ancent schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:27:
[...]

@GeeMoney ik krijg geen 10% extra korting op de 90x12 plinten, is reeds een aanbieding. Hoe heb je dat gefixt? ;)

@ollie_1982 Je krijgt € 50 als je daar klanten aanlevert. Als wij met ze in zee gaan zal ik je een seintje geven.
Die 10% kreeg ik als ik binnen 8 dagen de offerte zou accepteren.
Tevens krijg ik ook als ik iemand aandraag weer 50,- retour. Wie doet er mee? :)

Edit: Ik zie nu dat ook mijn 10% niet doorgaat denk ik aangezien de plint inderdaad in de aanbieding lijkt te zijn. Wel vreemd dat dit dan overal wordt neergezet. Ach, 1180 euro inclusief montage is ook niet gek voor 140 strekkende meters.

GeeMoney wijzigde deze reactie 19-01-2019 22:00 (19%)

• kennyx
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21-04 21:20
boyd91 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:33:
[...]

Hee, toekomstige buurtgenoot! Mijn vriendin en ik hebben ook een huis gekocht in dit project, fase 13.
Mijn vrouw en ik ook :) Wel leuk om ervaringen en iedeen uit te wisselen

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Xtince schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:29:
[...]

Snap ik. Ik doe het maar even mee. Water is in ieder geval gestopt. Morgen maar even een vakman proberen te bellen. Dank ieder geval met meedenken!

Gevonden:
https://consument.ennatuu...ingssysteem-van-uw-woning

De eerste twee hendels maar weer open gezet.
als je alle 6 dichtzet heb je inderdaad geen lekkage, maar ook geen warm tapwater (douchen) meer lijkt me. Klopt dat?

van links naar rechts is het standaard nr 1 en 2 naar stadwarmtenet in de straat, nr 3 en 4 warm tapwater en nr 5 en 6 ruimteverwarming (dus radiatoren, vloerverwarming etc).

je kunt dus, afgaande ook op schema van Ennatuurlijk, alleen de meest rechter 2 afsluiters dicht laten. nrs 1 tm 4 kunnen dan weer open ( wel even voorzichtig testen natuurlijk).

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 12:35
Ik heb lichte zorgen over iets en weet niet of we hier nog iets mee kunnen.
Members only:

In onze woning staat momenteel een straalkachel aan ivm stucwerk.

Tussen de woningen is dus duidelijk een warmtelek, gezien het dak op die plek niet meer bevroren is. Tijdens het plaatsen van het dak vroeg ik me al af hoe zit dit goed gingen dichtmaken

Members only:

Het lijkt wel alsof er voldoende steenwol tussen zit gepropt, maar er is duidelijk minder isolatie op deze plek. De dakplaten hebben een rc van 6, zou dit ook al te zien zijn als het tussenstuk bijvoorbeeld een rc van 4 heeft?
Kan dit een punt van aandacht/oplevering zijn?

Wel positief verrast toen we binnengluurde, dat de naden van de vloerplaten in het plafond zijn dichtgesmeerd. Ze worden volgende week gespoten gok ik. Nu hopen dat er geen grote scheuren komen, want met fijn spuitwerk krijg je dat niet meer netjes denk ik?

Nog maar een paar weken wachten! oOo

Hsb-3 wijzigde deze reactie 21-01-2019 07:23 (3%)

• Online JJ
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09-04 08:52
Paar maanden geleden ook in een 2-onder-1-kap nieuwbouwproject gestapt. De bouw start binnenkort, hopelijk oplevering kwartaal 4 dit jaar. Zogenaamde nul-op-de-meter (NOM) woning, met warmtepomp, 24 zonnepanelen en warmte-terug-win-systeem.

Meerwerk ca. 8k; iedere kamer voorzien van loze leiding, tevens loze leidingen voor speakers in de woonkamer, alles uitgevoerd met Busch-free@home van Busch-Jeager (hopelijk werkt dat samen met Home Assistant). Ook meerdere punten aangebracht voor Unifi AP's. Dakkapel op de 2e verdieping en 2 dubbele tuindeuren.

Keuken ca. 17,5k: standaard keuken laten vervallen en een compleet nieuwe uitgezocht, met een eiland. Composiet blad, apparatuur van Bosch (incl. Home Connect) en Quooker.

Badkamer/toilet ca. 12,5k: standaard sanitair en tegels laten vervallen en ook compleet nieuw uitgezocht.

Deuren ca. 5,2k (11 st.): standaard deuren vervangen door wat luxer type en alle bovenlichten laten vervallen.

Vloeren ca. 16,5k (175m2 excl. badkamer / toilet): gehele huis PVC, beneden visgraat, rest normaal. Incl egaliseren, verlijmen en plinten. Ook incl. de trappen, een dichte en een open variant.

Muren: nog geen idee, waarschijnlijk renovlies.

Plafonds: worden standaard gespoten opgeleverd met een V-naad. Denk niet dat ik dat mooi vind, dus mogelijk ook renovlies.

Raamdecoratie: waarschijnlijk iets van Luxaflex en wat te automatiseren is.

Tuin: nog geen idee, 9x15m en een kleinere voortuin incl oprit voor 2 auto's.

Heeft er iemand ervaring met renovlies op de plafonds? Ik ben geen fan van het standaard spuitwerk en de V-naad, maar stucen lijkt me een risico bij nieuwbouw.

iRacing Profiel

• peterrrr
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 21:59
Online JJ schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:13:
Paar maanden geleden ook in een 2-onder-1-kap nieuwbouwproject gestapt. De bouw start binnenkort, hopelijk oplevering kwartaal 4 dit jaar. Zogenaamde nul-op-de-meter (NOM) woning, met warmtepomp, 24 zonnepanelen en warmte-terug-win-systeem.

Meerwerk ca. 8k; iedere kamer voorzien van loze leiding, tevens loze leidingen voor speakers in de woonkamer, alles uitgevoerd met Busch-free@home van Busch-Jeager (hopelijk werkt dat samen met Home Assistant). Ook meerdere punten aangebracht voor Unifi AP's. Dakkapel op de 2e verdieping en 2 dubbele tuindeuren.

Keuken ca. 17,5k: standaard keuken laten vervallen en een compleet nieuwe uitgezocht, met een eiland. Composiet blad, apparatuur van Bosch (incl. Home Connect) en Quooker.

Badkamer/toilet ca. 12,5k: standaard sanitair en tegels laten vervallen en ook compleet nieuw uitgezocht.

Deuren ca. 5,2k (11 st.): standaard deuren vervangen door wat luxer type en alle bovenlichten laten vervallen.

Vloeren ca. 16,5k (175m2 excl. badkamer / toilet): gehele huis PVC, beneden visgraat, rest normaal. Incl egaliseren, verlijmen en plinten. Ook incl. de trappen, een dichte en een open variant.

Muren: nog geen idee, waarschijnlijk renovlies.

Plafonds: worden standaard gespoten opgeleverd met een V-naad. Denk niet dat ik dat mooi vind, dus mogelijk ook renovlies.

Raamdecoratie: waarschijnlijk iets van Luxaflex en wat te automatiseren is.

Tuin: nog geen idee, 9x15m en een kleinere voortuin incl oprit voor 2 auto's.

Heeft er iemand ervaring met renovlies op de plafonds? Ik ben geen fan van het standaard spuitwerk en de V-naad, maar stucen lijkt me een risico bij nieuwbouw.
Wij hebben ook gekeken naar Renovlies op plafonds, bleek bijna niet mogelijk te zijn. V-Naden dicht (laten) zetten en vervolgens plafonds laten stucen is de beste optie!

• peterrrr
Wij zijn dit weekend even (stiekem) binnengeglipt op de bouwplaats. Metselwerk zal snel beginnen, dakpannen gaan er over 1 week op :-).

We zijn zoekende naar mooie afwerking voor onze zolder. Iemand tips?

http://i65.tinypic.com/zyj2x4.jpg

Volgens technische omschrijving wordt deze als volgt opgeleverd
"Het schuine dak van de woning bestaat uit een geïsoleerde sporenkap met een binnenbekleding van vezelplaat en wordt afgedekt met keramische pannen. De kappen van de woningen worden voorzien van knieschotten. Achter de knieschotten wordt geen dekvloer aangebracht. Aanbrengen van spijkers of schroeven in de kappen kan de waterkerende laag beschadigen en lekkages tot gevolg hebben. Hierop wordt geen garantie gegeven."

Kopersbegeleider geeft even niet thuis. Zou hier bijvoorbeeld renovlies op kunnen?

• jogaa
  • Laatst online: 22-04 21:21
Hsb-3 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:34:
Ik heb lichte zorgen over iets en weet niet of we hier nog iets mee kunnen.
Members only:

In onze woning staat momenteel een straalkachel aan ivm stucwerk.

Tussen de woningen is dus duidelijk een warmtelek, gezien het dak op die plek niet meer bevroren is. Tijdens het plaatsen van het dak vroeg ik me al af hoe zit dit goed gingen dichtmaken

Members only:

Het lijkt wel alsof er voldoende steenwol tussen zit gepropt, maar er is duidelijk minder isolatie op deze plek. De dakplaten hebben een rc van 6, zou dit ook al te zien zijn als het tussenstuk bijvoorbeeld een rc van 4 heeft?
Kan dit een punt van aandacht/oplevering zijn?

Wel positief verrast toen we binnengluurde, dat de naden van de vloerplaten in het plafond zijn dichtgesmeerd. Ze worden volgende week gespoten gok ik. Nu hopen dat er geen grote scheuren komen, want met fijn spuitwerk krijg je dat niet meer netjes denk ik?

Nog maar een paar weken wachten! oOo
Heeft dit niet te maken met ankerloos bouwen? Er zit dus niets tussen de muur met je buren. Alle warmte die over alle zijmuren verdwijnt zal via de spouw naar boven trekken en daar net wat meer warmte geven dan het dak pal boven je. Zomaar een gedachte.

• Bakkenist
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 25-04 16:51
peterrrr schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:01:
Wij zijn dit weekend even (stiekem) binnengeglipt op de bouwplaats. Metselwerk zal snel beginnen, dakpannen gaan er over 1 week op :-).

We zijn zoekende naar mooie afwerking voor onze zolder. Iemand tips?

[Afbeelding]

Volgens technische omschrijving wordt deze als volgt opgeleverd
"Het schuine dak van de woning bestaat uit een geïsoleerde sporenkap met een binnenbekleding van vezelplaat en wordt afgedekt met keramische pannen. De kappen van de woningen worden voorzien van knieschotten. Achter de knieschotten wordt geen dekvloer aangebracht. Aanbrengen van spijkers of schroeven in de kappen kan de waterkerende laag beschadigen en lekkages tot gevolg hebben. Hierop wordt geen garantie gegeven."

Kopersbegeleider geeft even niet thuis. Zou hier bijvoorbeeld renovlies op kunnen?
Sowieso: dakkapel(len) en/of dakramen achteraf laten plaatsen.

Die vezelplaten zijn rampzalig. Al zijn ze bij jou in ieder geval nog wit, projectbouw is meestal bruine of groene plaat. Wat wij momenteel aan het doen zijn: de hele kap voorzien van gipsplaten over de standaardplaten heen, die je daarna netjes kunt afsmeren en latexspuiten zodat het één mooi, naadloos geheel wordt.

Verder: van de nood een deugd maken en bij de knieschotten alle panelen verwijderd, hier worden schuifkasten van gemaakt. Dat er geen dekvloer achter ligt is niet zo'n punt voor bergruimte, waarschijnlijk wel even een vinylvloer uitrollen zodat het minder stoffig wordt.

Dan nog wat metalstudwanden zetten, zodat we een overloopje en twee volwaardige slaapkamers op zolder hebben. En omdat die wanden toch gezet worden, uiteraard ook direct wcd's etc. extra erin.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:24
jogaa schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:44:
[...]

Heeft dit niet te maken met ankerloos bouwen? Er zit dus niets tussen de muur met je buren. Alle warmte die over alle zijmuren verdwijnt zal via de spouw naar boven trekken en daar net wat meer warmte geven dan het dak pal boven je. Zomaar een gedachte.
Ja. Dat heet een warmtelek en dat probeer je te voorkomen bij het ontwerpen van de isolatieschil.

• jogaa
  • Laatst online: 22-04 21:21
ASW1 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:32:
[...]

Ja. Dat heet een warmtelek en dat probeer je te voorkomen bij het ontwerpen van de isolatieschil.
Ja maar je ziet volgens mij nooit isolatiemateriaal tussen de ankerloze muren. Via die kant lijkt me dan dat de warmte het makkelijkst kan ontsnappen uit de woning. Ben geen kenner btw :)

• peterrrr
Bakkenist schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:29:
[...]

Die vezelplaten zijn rampzalig. Al zijn ze bij jou in ieder geval nog wit, projectbouw is meestal bruine of groene plaat. Wat wij momenteel aan het doen zijn: de hele kap voorzien van gipsplaten over de standaardplaten heen, die je daarna netjes kunt afsmeren en latexspuiten zodat het één mooi, naadloos geheel wordt.

Verder: van de nood een deugd maken en bij de knieschotten alle panelen verwijderd, hier worden schuifkasten van gemaakt. Dat er geen dekvloer achter ligt is niet zo'n punt voor bergruimte, waarschijnlijk wel even een vinylvloer uitrollen zodat het minder stoffig wordt.

Dan nog wat metalstudwanden zetten, zodat we een overloopje en twee volwaardige slaapkamers op zolder hebben. En omdat die wanden toch gezet worden, uiteraard ook direct wcd's etc. extra erin.
Dank voor je reactie!

Wij laten uit de bouw 4 kamers maken (met verwarmingen, leidingen etc). :-).

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:24
jogaa schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:08:
[...]

Ja maar je ziet volgens mij nooit isolatiemateriaal tussen de ankerloze muren.
Daar is nog ergens een heel topic over....
In Nederland wordt er meestal alleen een strookje helemaal bovenin gestopt; in Belgie wordt de woningscheidende spouw wel geisoleerd.

Wat hierboven aan de hand is lijkt op slordig aangebrachte glaswol, bovendien zonder enige luchtdichtheid. De convectiestromen die in de spouw ontstaan waaien daar zo doorheen.

• Sikkek
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19-04 15:08
Mijn vriendin (binnenkort vrouw :) ) hebben ook een nieuwbouw woning gekocht, project Heeren van Vroondaal in Den Haag.

Het betreft een vrijstaande woning, woonoppervlak ca 186 m2, grond (in eigendom) ca 344 m2. VON € 729.850,-

Verwarming dmv vloerverwarming met water/water warmtepomp. Wat we sowieso aan meerwerk willen doen is:

- Achterdeur in garage (zit er standaard niet in :| )
- Dakraam in 2e badkamer bovenste verdieping
- Loze leidingen in elke kamer (voor zover niet aanwezig)
- Loze leiding in elk plafond (voor AP)
- Leidingen voor audio in woonkamer
- Groter boilervat
- Zonnepanelen op dak

Iemand nog tips? :)

• TKroon
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
@Sikkek Wat een schitterend huis hebben jullie gekocht!!!! Geweldig :D !

Ga je de zonnepanelen op het platte dak plaatsen? Ik zou bijna zeggen dat het zonde is als je de klassieke gevel "aantast".

• Sikkek
@TKroon Thanks! Ja, panelen op het platte dak, nadeel is dat er niet zoveel op kunnen (9 stuks verwacht ik), maar op de schuine kant zou te veel ontsieren...

• GeeMoney
@Sikkek gave woning! Gefeliciteerd!
Wat zijn de opties vanuit de bouw? (dakkapellen/uitbouw/verlengen/verbreden woning of garage etc.)
Ik zou kijken naar overal vloerverwarming en per ruimte regelbaar.
Eventuele aanbouwen/uitbreidingen zou ik waar financieel mogelijk meenemen.
Wat is je EPC waarde en hoe gaan ze die bereiken met "maar" 9 panelen ?

• Sikkek
@GeeMoney Dakkapel aan achterzijde kan, begane grond uitbreiden met 1.2 of 2.4 meter aan achterzijde kan ook nog. Beide gaan we niet doen (dakkapel kan achteraf goedkoper, achterzijde uitbouw is qua ruimte niet nodig en kost best veel ruimte van de tuin.
Vloerverwarming is al door het hele huis, ik moet nog kijken of elke kamer op een eigen lus zit, dan laat ik achteraf een Honeywell Evohome installeren. EPC waarde is 0.34 geloof ik, maar dat halen ze zonder panelen al (warmtepomp + WTW installatie)

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:24:
[...]

Daar is nog ergens een heel topic over....
In Nederland wordt er meestal alleen een strookje helemaal bovenin gestopt; in Belgie wordt de woningscheidende spouw wel geisoleerd.

Wat hierboven aan de hand is lijkt op slordig aangebrachte glaswol, bovendien zonder enige luchtdichtheid. De convectiestromen die in de spouw ontstaan waaien daar zo doorheen.
Bij onze woning (in België :P) steekt er 6cm rotswol in de woningscheidende spouw. Ik geloof ook dat warmteverlies naar de buren binnenkort wordt meegerekend in de energiepeilberekeningen. Of het helpt tegen geluid weet ik niet. Het is geen stijf materiaal maar maakt wel extra contact natuurlijk.

• GeeMoney
Sikkek schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:26:
@GeeMoney Dakkapel aan achterzijde kan, begane grond uitbreiden met 1.2 of 2.4 meter aan achterzijde kan ook nog. Beide gaan we niet doen (dakkapel kan achteraf goedkoper, achterzijde uitbouw is qua ruimte niet nodig en kost best veel ruimte van de tuin.
Vloerverwarming is al door het hele huis, ik moet nog kijken of elke kamer op een eigen lus zit, dan laat ik achteraf een Honeywell Evohome installeren. EPC waarde is 0.34 geloof ik, maar dat halen ze zonder panelen al (warmtepomp + WTW installatie)
Dakkapel achteraf kan wellicht goedkoper maar vindt ik zelf vaak wel minder mooi en zeker onhandiger mbt afwerking binnen.
Nu die vierkante meters bij je woning pakken (uitbouw beneden) is relatief gezien echt goedkoop en levert in mijn ogen direct meerwaarde op. Hoe groot is je tuin zonder die aanbouw?

Er worden hoe dan ook meerdere lussen gebruikt maar er dient wel technisch met kleppen/motors gewerkt te worden naar een verdeelstation. Anders win je volgens mij weinig qua comfort en regelingen.

• Sikkek
GeeMoney schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:44:
[...]
Dakkapel achteraf kan wellicht goedkoper maar vindt ik zelf vaak wel minder mooi en zeker onhandiger mbt afwerking binnen.
Nu die vierkante meters bij je woning pakken (uitbouw beneden) is relatief gezien echt goedkoop en levert in mijn ogen direct meerwaarde op. Hoe groot is je tuin zonder die aanbouw?

Er worden hoe dan ook meerdere lussen gebruikt maar er dient wel technisch met kleppen/motors gewerkt te worden naar een verdeelstation. Anders win je volgens mij weinig qua comfort en regelingen.
Binnenkort gesprek met kopersbegeleiding waarin ik dit kan navragen, sowieso wil ik elke kamer apart kunnen regelen, dus dat betekend separate lussen met kleppen. Motoren kan dan achteraf als het al niet in de standaard oplevering zit. Uitbouw is echt niet nodig voor ons, gaan we dus niet doen ;)

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 25-04 20:28
Bakkenist schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:29:
[...]

en waarom is dat 'sowieso' het geval ?

• Bakkenist
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 25-04 16:51
Len020 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:34:
[...]

en waarom is dat 'sowieso' het geval ?
Hij vraagt naar afwerking van de zolder, mijn mening is dat je een mooie start maakt door de ruimte lichter (dakramen) en groter (dakkapel) te maken. Of je dat vanuit de bouw laat doen of na oplevering is me om het even. Ok?

• Hsb-3
@jogaa @ASW1, er zit van maaiveld tot bovenkant 1e verdieping een strook rotswol in de woningscheidende spouw. Ik denk zo'n 30cm de spouw in. Het leek mij ook een warmtelek (=bouwfout?). Alle woningen lijken het trouwens te hebben, maar die van ons erger omdat er nu een kachel in staat.

Is dit iets wat terecht is om te melden? En is hier in dit stadium nog wat aan te doen? (of is het zo simpel als de pannen er plaatselijk af en verbeteren?) ik ga morgen in elk geval even contact opnemen met de partij die onze opleverkeuring gaat doen.

@Bakkenist, het kan zijn dat de platen op je knieschotten een constructieve functie hebben in het kader van stijfheid, als je een sporenkap hebt.. Wij mogen ze niet verwijderen en 1 opening per kant was het maximum volgens de aannemer.

@GeeMoney, zonnepanelen om je epc te kunnen halen is een teken van een "slecht" basisontwerp en "makkelijk" denken. Onze woning heeft ook geen standaard zonnepanelen, we hebben wel een ventilatiewarmtepomp, standaard 2 bouwlagen vloerverwarming en een douchewtw. ;)

Hsb-3 wijzigde deze reactie 21-01-2019 17:48 (40%)

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 25-04 19:17
Hsb-3 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:21:
@jogaa @ASW1, er zit van maaiveld tot bovenkant 1e verdieping een strook rotswol in de woningscheidende spouw. Ik denk zo'n 30cm de spouw in. Het leek mij ook een warmtelek (=bouwfout?). Alle woningen lijken het trouwens te hebben, maar die van ons erger omdat er nu een kachel in staat.

Is dit iets wat terecht is om te melden? En is hier in dit stadium nog wat aan te doen? (of is het zo simpel als de pannen er plaatselijk af en verbeteren?) ik ga morgen in elk geval even contact opnemen met de partij die onze opleverkeuring gaat doen.

@Bakkenist, het kan zijn dat de platen op je knieschotten een constructieve functie hebben in het kader van stijfheid, als je een sporenkap hebt.. Wij mogen ze niet verwijderen en 1 opening per kant was het maximum volgens de aannemer.

@GeeMoney, zonnepanelen om je epc te kunnen halen is een teken van een "slecht" basisontwerp en "makkelijk" denken. Onze woning heeft ook geen standaard zonnepanelen, we hebben wel een ventilatiewarmtepomp, standaard 2 bouwlagen vloerverwarming en een douchewtw. ;)
De spouw tussen jullie woning en de buren. Die vraag had ik ook liggen want bij ons was dat hetzelfde.
Vandaag de bouwvakkers erop aangesproken en die zeiden het volgende:

Er wordt 30cm isolatie ingestoken. Er ontstaat warme lucht in de spouw die zorgt dat het isoleert. Volgens hun was stilstaande warme lucht de beste isolatie.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:49
In het kort:

Het idee is dat iedereen zijn huis verwarmd en je dus geen kou hebt aan de andere kant van de muur.
En volgens de nederlandse normen mag je daar vanuit gaan.
Dat is dan ook meteen de rede dat er in belgie gewoon isolatie tussen zit, die gaan ervanuit dat het huis van de buren ook leeg kan staan.

• GeeMoney
@Hsb-3 om een EPC0 te bereiken zal je zelf dus op moeten wekken. Als je al 186m2 hebt met een bodem warmtepomp dan is dat met 9 panelen niet op EPC0 te krijgen, dat was mijn punt. Maar hij blijkt dus 0,34 te hebben en dan is dat een stuk makkelijker te halen.

In mijn geval zou ik zonder aanbouw en dakkapellen 14 panelen krijgen vanuit de bouw en dan is de EPC0 gehaald. Ik bouw echter maximaal uit (3,4m) en heb 2 dakkapellen en nu kreeg ik er standaard 18 omdat het volume van de woning fors omhoog gaat en ze toch die EPC0 moeten halen. Zaken als vloerverwarming, WTW en HR+++ glas hebben we al.

GeeMoney wijzigde deze reactie 21-01-2019 18:09 (39%)

• Hsb-3
GeeMoney schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:06:
@Hsb-3 om een EPC0 te bereiken zal je zelf dus op moeten wekken. Als je al 186m2 hebt met een bodem warmtepomp dan is dat met 9 panelen niet op EPC0 te krijgen, dat was mijn punt. Maar hij blijkt dus 0,34 te hebben en dan is dat een stuk makkelijker te halen.

In mijn geval zou ik zonder aanbouw en dakkapellen 14 panelen krijgen vanuit de bouw en dan is de EPC0 gehaald. Ik bouw echter maximaal uit (3,4m) en heb 2 dakkapellen en nu kreeg ik er standaard 18 omdat het volume van de woning fors omhoog gaat en ze toch die EPC0 moeten halen. Zaken als vloerverwarming, WTW en HR+++ glas hebben we al.
Het is geen NOM project toch? Ik lees ook niks over dat hij dat wil, dus misschien begrijp ik je verkeerd?

• ambusched

• GeeMoney
Hsb-3 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:25:
[...]

Het is geen NOM project toch? Ik lees ook niks over dat hij dat wil, dus misschien begrijp ik je verkeerd?
Hij vraagt om suggesties toch? Een van zijn opties is zonnepanelen dus ik vroeg mij af wat zijn EPC waarde was om wellicht extra panelen aan te bevelen om naar die 0 te komen.

Ik snap dan ook niet dat je aangeeft dat het “slecht ontwerp” betreft en makkelijk denken?

Als de waarde 0 was geweest vanuit de bouw was ik nieuwsgierig hoe ze dat dan bij een dergelijk grote woning zouden halen. (Met 9 panelen) Dan had ik wellicht nog ideeën bij mijn eigen woning op kunnen doen.

GeeMoney wijzigde deze reactie 21-01-2019 21:45 (29%)

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:24
Sikkek schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:19:
Mijn vriendin (binnenkort vrouw :) ) hebben ook een nieuwbouw woning gekocht, project Heeren van Vroondaal in Den Haag.

Het betreft een vrijstaande woning, woonoppervlak ca 186 m2, grond (in eigendom) ca 344 m2. VON € 729.850,-

[Afbeelding: Heeren van Vroondaal]

Erg mooie woning maar wel een bak geld! Perceel had wel wat groter mogen zijn voor 8ton+ (waar je op uit gaat komen).

Wij hebben een 2-kapper laten bouwen (2,5jr geleden) in Waddinxveen (op een vergelijkbaar perceel (327m2) vandaar de reactie over perceel grootte).

Qua tips denk ik aan de volgende:
- Wil je rolluiken of screens? Dan meteen laten doen zodat ze mooi in de gevel verwerkt kunnen worden (vanuit binnen kun je dan bij de motor). Screens zou ik sowieso adviseren aan de zon kant. Wij wilden graag rolluiken voor de 4 slaapkamers op de 1e verdieping (heerlijk donker en isoleert goed + goed tegen te zon) :).
- Neem genoeg loze leidingen, sowieso elke slaapkamer 1 (wat je zelf ook al aangeeft). Zolder een aantal. Begane grond een aantal. Goed nadenken waar je wat wilt hebben.
- Ik zou ook even navragen of je een aparte groep voor de tuin hebt (is wel aan te bevelen)
- Stopcontacten goed checken of ze op een logische plek zitten (en of er genoeg zijn) evenals de lichtpunten

Veel plezier met het traject! Wanneer gaan ze beginnen met bouwen? :)

• Hsb-3
@GeeMoney, ik denk dat ik weer waar de verwarring zit. Ik associeer zonnepanelen niet met naar nul-op-de-meter of naar epc 0 willen, maar gewoon wat voorzien in eigen stroom en "minder op de meter".

Mijn opmerking over slecht ontwerp ging over woningen waar een epc van 0,4 niet gehaald wordt zonder zonnepanelen. Want met goede isolatie, kierdichting en de goede keuze voor (verwarmings) installaties kan je ook makkelijk op 0,4 komen. Een zonnepaneel is dan voor de aannemer/architect een goedkoper lapmiddel om de epc te halen.
Uiteraard, als je naar epc 0 of nul-op-de-meter wil dan kan je niet anders en is het ook iets wenselijks. Wij gaan ze straks ook plaatsen (14 stuks), maar meer om onze vaste lasten te drukken, zonder enige specifieke gedachte naar nul-op-de meter (kan ook niet, omdat we nog gas hebben). Dat de epc lager wordt, is een mooie bijkomstigheid.

Ik breng het misschien niet helemaal helder, maar maar hopelijk snap je mijn punt ;)

• henkjobse
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 25-04 14:00
WoW, wat een schitterende woningen! Gaaf om ook eens zulke nieuwbouw te zien ipv meeste prefab standaard werk. Gefeliciteerd!

Verwarming dmv vloerverwarming met water/water warmtepomp. Wat we sowieso aan meerwerk willen doen is:

- Groter boilervat
- Zonnepanelen op dak

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

- Groter boilervat
- Zonnepanelen op dak

Mooie woning inderdaad :). Locatie ook schitterend, als je van strand / natuur houdt. Kijkduin wordt ook flink aangepakt komende jaren!
Members only:

Sport_Life wijzigde deze reactie 22-01-2019 08:03 (7%)

• ollie_1982
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 25-04 17:24
Ancent schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:27:
[...]

@Ancent Attent :) Thanks! Dat klopt idd, was ik alweer vergeten.

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:25
Hsb-3 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:21:

De platen kunnen er wel af, zolang je het frame maar laat staan. Maar voor het frame kunnen prima een paar schuifdeuren zodat je het makkelijk bereikbaar maakt van alle kanten.

• breagor
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
MeltedForest schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:44:
[...]

De platen kunnen er wel af, zolang je het frame maar laat staan. Maar voor het frame kunnen prima een paar schuifdeuren zodat je het makkelijk bereikbaar maakt van alle kanten.
Dat is niet wat ons is vertelt door onze aannemer.
Wij mogen zeker niet zagen in de knieschotten, dit is ons meermaals op het hart gedrukt. Dus ook geen luik in aanbrengen. Dezen hebben bij ons een constructieve functie.

Verschilt dus waarschijnlijk per woning/daktype of dit wel of niet kan, ik zou het in ieder geval even navragen voordat ik ging zagen.

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
In de technische omschrijving van onze woning staat: "De knieschotten, inclusief beplating, zijn onderdeel van de dakconstructie en mogen daarom niet verwijderd worden".
Zou toch even navraag doen, voordat je ze eraf schroeft.

• GeeMoney
Het dak zal toch niet rusten op rondom MDF plaatjes van 6mm dik?
Dat het Frame inderdaad moet blijven lijkt mij veel logischer, ik kan me niet voorstellen dat die schotten bepalend zijn voor de dakconstructie.

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07:45

MadEgg

Tux is lievvv

Ik ben wel benieuwd naar de bouwkundige uitleg daarvan. Wat dunne MDF-platen doen weinig voor de constructie zou je zeggen. Het frame natuurlijk wel. Ons is ook verteld dat zolang we het frame maar heel zouden laten de platen er wel af konden en/of voorzien worden van luiken.

Tja

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22-04 15:57
GeeMoney schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:16:
Het dak zal toch niet rusten op rondom MDF plaatjes van 6mm dik?
Dat het Frame inderdaad moet blijven lijkt mij veel logischer, ik kan me niet voorstellen dat die schotten bepalend zijn voor de dakconstructie.
Natuurlijk kan het een constructieve functie hebben:
Ten eerste geven de platen steun aan de kleine balkjes van de knieschotten. Die zijn niet zo breed en vrijstaand kunnen ze wegknikken. De platen voorkomen dit.
Daarnaast zou het een functie kunnen hebben in het afdragen van horizontale krachten naar de vloer, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat de schijf van het dak dat doet t.p.v. de aansluiting met de vloer en niet via het knieschot.

Als je de platen dus weg zou willen halen, dan moet je de staanders van het knieschot versterken. Er een even dik balkje tegenaan lijmen en schroeven zal voldoende zijn

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

die platen kunnen wel degelijk onderdeel zijn van de knieschotten. Ze kunnen helpen met het voorkomen van knikken van de staanders en de stabiliteit.

die sticker zit er niet voor niets.

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Hoe kan ik het beste de verdeler van de vloerverwarming instellen? Wij hebben niet op iedere ruimte/verdieping een thermostaat (kan altijd nog , de aannemer vroeg 6k), dus de thermostaat van de woonkamer is leidend voor de gehele woning. De slaapkamers zijn meestal warm genoeg door de isolatie. Kan ik de blauwe knoppen op de verdeler dicht(er) draaien , zoals bij "ouderwetse" radiatoren?
De rode knoppen lijken de aanvoer, maar daar valt niet zoveel aan te verstellen/draaien volgens mij.

Sport_Life wijzigde deze reactie 22-01-2019 11:30 (11%)

• Sikkek
Road-runner83 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:38:
[...]
Qua tips denk ik aan de volgende:
- Wil je rolluiken of screens? Dan meteen laten doen zodat ze mooi in de gevel verwerkt kunnen worden (vanuit binnen kun je dan bij de motor). Screens zou ik sowieso adviseren aan de zon kant. Wij wilden graag rolluiken voor de 4 slaapkamers op de 1e verdieping (heerlijk donker en isoleert goed + goed tegen te zon) :).
- Neem genoeg loze leidingen, sowieso elke slaapkamer 1 (wat je zelf ook al aangeeft). Zolder een aantal. Begane grond een aantal. Goed nadenken waar je wat wilt hebben.
- Ik zou ook even navragen of je een aparte groep voor de tuin hebt (is wel aan te bevelen)
- Stopcontacten goed checken of ze op een logische plek zitten (en of er genoeg zijn) evenals de lichtpunten

Veel plezier met het traject! Wanneer gaan ze beginnen met bouwen? :)
Rolluiken of screens niet, maar we denken wel aan zonwering in de vorm van knikarm schermen aan de zon kant, daarvoor zullen we loze ledingen in de gevel uit laten komen (zonwering zal verder op afstand bediend worden, dus geen knoppen binnen in huis).

Ik hoop dat ze in april/mei starten, omgevingsvergunning wordt (als het goed is ) midden februari onherroepelijk.

• My-life
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:20
@Sport_Life Zijn die blauwe doppen geen afdekkapjes die eraf worden gehaald als de kranen gemonteerd worden? De rode zijn volgens mij ook geen knoppen, maar doorstroommeters.
Heb je de sleutel al? Maak eens een foto van de daadwerkelijke verdeler als je wilt.

My-life wijzigde deze reactie 22-01-2019 12:40 (1%)
Reden: never mind

Specs

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07:45

MadEgg

Tux is lievvv

Sport_Life schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:29:
Hoe kan ik het beste de verdeler van de vloerverwarming instellen? Wij hebben niet op iedere ruimte/verdieping een thermostaat (kan altijd nog , de aannemer vroeg 6k), dus de thermostaat van de woonkamer is leidend voor de gehele woning. De slaapkamers zijn meestal warm genoeg door de isolatie. Kan ik de blauwe knoppen op de verdeler dicht(er) draaien , zoals bij "ouderwetse" radiatoren?
De rode knoppen lijken de aanvoer, maar daar valt niet zoveel aan te verstellen/draaien volgens mij.

[Afbeelding]
Onze verdelers zien er ook zo uit, alleen mist de pomp. Ik heb het afgesteld met veel trial en error. Als eerste heb ik er een blaadje naast gehangen met welke knoppen bij welke ruimte horen en vervolgens steeds de blauwe knoppen een klein beetje verdraaien. En dan maar weer 24 uur wachten om te zien wat het effect is. In een enkel geval moest ik ook aan de flowmeter (de rode units bovenop) draaien omdat die blijkbaar ook invloed op de flow hebben, maar bij de meeste stond die gewoon wijd open.

Beneden gaat het allemaal prima, want daar zit de thermostaat. Op de slaapkamers komt het erg nauw om het niet te warm en niet te koud te krijgen. Ik ga waarschijnlijk alsnog een thermostaat per kamer toevoegen, dan krijgen we een elektrisch motortje op elk van de knoppen van de verdeler, dat is een stuk minder gepriegel dan dit.

MadEgg wijzigde deze reactie 22-01-2019 12:20 (6%)

Tja

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:30
@Sport_Life je kan aan de rode knoppen draaien. Als het goed is, zie je de vlotter van de meter meteen reageren.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
@Sport_Life Wat @MadEgg en @Proton_ aangaven. Wel zie je alleen de vlotter bewegen als de verwarming op dat moment daadwerkelijk draait, als deze uit staat is het moeilijk in te schatten hoe de verdeler momenteel ingesteld staat. Makkelijkste truc is even de verwarming wat hoger te zetten zodat deze gaat werken en de verdelers af te lezen zijn.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Appie76
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 10-04 13:35
Maar moet je de verdeler nou afstellen met de rode (vlotter-)knoppen, met de blauwe, of met allebij? Mijn installateur zei geloof ik "blauwe helemaal open zetten en afblijven, rode naar behoefte afstellen". Klopt dat dan wel?

Ik heb geen signature

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:30
Volg je installateur: instellen met de rode.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

@MadEgg @Proton_ @Tassadar32
Dank! Ik heb de rode borgingen eraf gehaald en de woonkamer + keuken wat hoger gezet en slaapkamers wat lager. Verklaart wel waarom de woonkamer amper op 20 graden te krijgen was.
Komende dagen wat meer afstellen, maar ik kom er nu wel uit :).
Precies zoals hier beschreven https://www.albrand.nl/up...handleiding_flowmeter.pdf

Wel apart dat we geen enkele handleiding hebben gekregen over deze leidignen, vind ik vrij essenstieel temeer omdat de installateur blijkbaar niets heeft afgesteld (slaapkamers stonden veel hoger dan woonkamer/keuken :?)

Sport_Life wijzigde deze reactie 22-01-2019 20:47 (74%)

• ymaenhout
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 24-04 21:36
Wellicht een stomme vraag;

We hebben de volgende rekening ontvangen van de aannemer (2e verdiepingsvloer gestort + buitenspouwblad begane grond gereed).

Heeft het nut om zo lang mogelijk te wachten met betalen (uiteraard wel met inachtneming van de betaaltermijn). Of maakt het voor evt. rente e.d. niks uit ?

• jslaman
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 06:22
Over de dagen dat je de betaling uitstelt ontvang je rente over dat bedrag vanuit het depot, dus ja het maakt wel uit. Echt zoden aan de dijk zetten doet het uitstellen van een week echter niet.

• Hsb-3
Wij hebben het wel gedaan. Dan inderdaad iets minder rente betaald en het bedrag wat werd afgeschreven was lager. Bijv, 800 euro rente+aflossing, ipv 900 euro, doordat het geld nog in het depot zat op het moment van het bepalen van het maandbedrag. Maakt uiteindelijk niet veel uit, maar op moment van afschrijven wel.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
@Sport_Life Ja, ik heb medelijden met mensen die dit niet zelf kunnen uitvogelen en nog meerdere malen experts moeten inschakelen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• ambusched
Wanneer gaan de werkbare dagen in? Staat als beganegrond vloer ligt. Maar is dit de losse platen? Als deze zijn afgestort of als je de rekening binnen hebt beganegrond gereed?

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Tassadar32 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:21:
@Sport_Life Ja, ik heb medelijden met mensen die dit niet zelf kunnen uitvogelen en nog meerdere malen experts moeten inschakelen.
:? Leg uit.. Of bedoel je mensen die hiervoor de aannemer gaan bellen?
Ja , heb ik ook medelijden mee :+
ymaenhout schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:56:

We hebben de volgende rekening ontvangen van de aannemer (2e verdiepingsvloer gestort + buitenspouwblad begane grond gereed).

Heeft het nut om zo lang mogelijk te wachten met betalen (uiteraard wel met inachtneming van de betaaltermijn). Of maakt het voor evt. rente e.d. niks uit ?
Ik had bewust een deel van de overwaarde vorige woning door de notaris naar mijn eigen rekening over laten maken en kon daar de nota's van voorschieten. Zo betaalde ik enkele dagen voor de deadline, stond op tijd op de rekening , en betaal een minimaal bedrag aan hypotheekrente. Tevens zijn we flink over ons (bouw)budget heengegaan, dus op deze manier hadden we wat extra ruimte.
Over het algemeen geldt: hoe later je betaalt hoe beter. Probleem echter met de hypotheekverstrekker is dat je niet exact kunt bepalen wanneer zij uitbetalen.. kan bij drukte wat langer duren en de rente van de aannemer is hoog (9% oid).

Sport_Life wijzigde deze reactie 23-01-2019 09:41 (81%)

• GeeMoney
ambusched schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:23:
Wanneer gaan de werkbare dagen in? Staat als beganegrond vloer ligt. Maar is dit de losse platen? Als deze zijn afgestort of als je de rekening binnen hebt beganegrond gereed?
Die gaan meestal in zodra je de rekening van de 2e termijn hebt ontvangen. (1ste termijn is kopen van de grond, 2e termijn is vaak ruwe begane grondvloer gereed) vanaf dan gaan vaak de werkbare dagen tellen.
Maar wees gerust, ze hebben heeel lang de tijd :)

250 werkbare dagen is +- een jaar.
En je krijgt die 2e termijn factuur pas als vaak van alle woningen de ruwe begane grond vloer gereed is en mijn ervaring is dat dat vaak gek lang op zich laat wachten.

GeeMoney wijzigde deze reactie 22-01-2019 21:30 (15%)

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:47
Onze bouwer geeft aan dat ze gaan opleveren van week 22 tot en met 29 (waarschijnlijk).

Hoe hebben jullie dat gedaan qua keuken en vloeren en muren e.d.? Want de keuken heeft levertijd van 20 weken.... we hebben 1 maand overlap qua huis.

Krijg er allemaal de zenuwen van.. :P

Bekijk mijn site: Remko.me

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Remko.me schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:50:
Onze bouwer geeft aan dat ze gaan opleveren van week 22 tot en met 29 (waarschijnlijk).

Hoe hebben jullie dat gedaan qua keuken en vloeren en muren e.d.? Want de keuken heeft levertijd van 20 weken.... we hebben 1 maand overlap qua huis.

Krijg er allemaal de zenuwen van.. :P
Sport_Life schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:24:
[...]

Wij hadden badkamer en toiletten vanuit de bouw.

Onze planning was als volgt:
12 november sleutel
13-27 november stukadoors
3 december haard
3-4 december tegelen keuken en gang
17-21 december parket vloer gehele woning behalve keuken en gang
21 december keuken

Tussendoor de kleine klusjes zoals opstookprotocol, verhuislampen, sauzen, internet installeren..

23 december zijn we er gaan wonen, officieel ingeschreven op dit adres per 1 januari, iets gunstiger voor de belastingen ;).

Heb eigenlijk alles uitbesteed, uiteindelijk ook het leggen van de vloer boven. En dat is maar goed ook, ben beter in organiseren dan klussen :P (en ik stel hoge eisen)
Daaronder en boven stonden meerdere reacties omtrent dit onderwerp :P.

Ik vond het van tevoren ook een beetje spannend allemaal, temeer omdat sommige 3 of 4 maanden uittrekken voordat ze erin gaan.. maar het viel mij allemaal mee. Note: we hadden wel "de betere" leveranciers over het algemeen, hielden zich goed aan de afspraak. Daar waar we naar verhouding minder betaalden was de service/kwaliteit ook beduidend minder. Bv de schilders van de aannemer waren een stelletje kwasten.. zijn nog een keer teruggekomen om druipers weg te halen, maar eenmaal vertrokken zijn er meer druipers bijgekomen dan dat ze weg hebben gehaald.. 8)7

Sport_Life wijzigde deze reactie 22-01-2019 21:58 (17%)

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:47
Sport_Life schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:53:
[...]

[...]

Daaronder en boven stonden meerdere reacties omtrent dit onderwerp :P.

Ik vond het van tevoren ook een beetje spannend allemaal, temeer omdat sommige 3 of 4 maanden uittrekken voordat ze erin gaan.. maar het viel mij allemaal mee. Note: we hadden wel "de betere" leveranciers over het algemeen, hielden zich goed aan de afspraak. Daar waar we naar verhouding minder betaalden was de service/kwaliteit ook beduidend minder. Bv de schilders van de aannemer waren een stelletje kwasten.. zijn nog een keer teruggekomen om druipers weg te halen, maar eenmaal vertrokken zijn er meer druipers bijgekomen dan dat ze weg hebben gehaald.. 8)7
Lol thnx!
We hebben inderdaad ook gekozen voor de betere (iets duurdere) bedrijven. Verder niks meer in de bouw (welk toilet en badkamer) maar de rest bij goed aangeschreven bedrijven.
Merk ook dat ze zeer actief steeds vragen naar planning..

We wonen nu ook in 'nieuwbouw' maar toen wij hierin trokken was het allemaal nog zelf doen.. nu zoveel meer afhankelijk haha.

Ik zei ook al tegen mijn vrouw, zonder keuken komen we echt wel door. Muren moet voordat de vloer erin komt, dus dat moet wel.. de rest kan 'wachten' en het huis is enigszins leefbaar. :+

Bekijk mijn site: Remko.me

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
ambusched schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:23:
Zoals @GeeMoney al zei: na het afstorten. In ons geval hebben ze dat afstorten zolang mogelijk gerekt (vloerplaten lagen er al een week of 6, voordat ze de naden gingen storten en we de factuur kregen). Kennelijk weegt het voordeel van de extra tijd die ze zo 'kopen' op tegen het langer moeten wachten op hun geld.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

ymaenhout schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:56:

Let wel, als de aannemer of ontwikkelaar te laat betaald wordt, kan hij ook rente in rekening brengen. Die ligt een stuk hoger dan je eigen rente.

@Wackmack Wil je een nieuw deel starten of laat je dat aan een andere koper/huurder van nieuwbouw? :)

Señor Sjon wijzigde deze reactie 23-01-2019 10:04 (9%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23-04 13:34
GeeMoney schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:28:
[...]

250 werkbare dagen is +- een jaar.
Dat is voor de bouw historisch gezien zo rond de 180 dagen op jaarbasis.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Jup
365 dagen in het jaar
104 dagen weekend
40 vakantie/ATV-dagen
6 feestdagen gemiddeld
215 dagen resterend. Daar vallen nog een aantal af vanwege onwerkbaar weer. In de voorwaarden bij Woningborg staat een staatje die je kan aanhouden (https://www.woningborggro...uwtijd-termijnregelingen/, punt 6).

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
Morgen hebben we de voorschouw, gister reed ik er even langs en tot mijn verbazing zag ik nog steeds geen definitieve voordeur (andere deuren weet ik niet) en ook nog geen schuur staan.
Wat mag je bij een voorschouw verwachten? Ik ging altijd er vanuit dat de woning dan ‘af’ zou zijn...

Life is what happens while you're busy making other plans

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Hij is bij oplevering af, een deur is in no-time gewisseld. Dat sparen ze op en doen dan een hele serie, maar het liefst zo laat mogelijk om hem zo min mogelijk te beschadigen.

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:30:
Hij is bij oplevering af, een deur is in no-time gewisseld. Dat sparen ze op en doen dan een hele serie, maar het liefst zo laat mogelijk om hem zo min mogelijk te beschadigen.
Maar zijn dat dan dingen die ik op mijn lijstje moet invullen? Of zijn die too obvious to mention...

Life is what happens while you're busy making other plans

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Nee hoor, wie schrijft, die blijft. Bij een latere discussie kan je altijd terugvallen op die opmerking, hoewel een vooroplevering geen status heeft.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 23-01-2019 10:35 (61%)

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:58
Señor Sjon schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:01:
[...]

Let wel, als de aannemer of ontwikkelaar te laat betaald wordt, kan hij ook rente in rekening brengen. Die ligt een stuk hoger dan je eigen rente.

[mbr]@Wackmack Wil je een nieuw deel starten of laat je dat aan een andere koper/huurder van nieuwbouw? :)[/]
Aangemaakt, deel 1 kan dicht.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Pagina: 1 ... 100 101 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True