je kunt hier lang over praten of kort.
maar eigenlijk is het super simpel.
1. je huis heeft een geïsoleerde schil.
(zelfs zonder isolatie materiaal praat je over een geïsoleerde schil, ook enkel steenmuurtje isoleert, alleen niet erg veel, maar houd wel de wind tegen dus isoleert ook.)
en door elke isolatie gaat warmte gewoon door heen.
(hoe beter de isolatie, de langer het duurt voor het er door heen is. dus de beter de isolatie de minder warmteverlies, maar warmte verlies word nooit 0. de gene die een product kan uit vinden waar mee het warmte verlies 0 word voor een betaalbare prijs word stinkend rijk.

)
2. de groter het verschil tussen buiten temperatuur en binnen temperatuur de sneller warmte door isolatie heen dringt.
dus is de binnen temperatuur door nacht verlaging lager, zul je dus ook minder warmte verliezen in die uren.
erg simpel nachtverlaging is minder warmte verlies.
daar kunnen opwarm verliezen nooit iets aan veranderen, die zijn daar te marginaal voor.
3. verwarmen met wat voor apparaat dan ook geeft verlies (rendement is nooit hoger als 100%

).
of je dat verlies nu spreid over de dag door geen nacht verlaging toe te passen, of alleen overdag/avond, echt heel veel verschil maakt dit niet uit.
nachtverlaging heeft eigenlijk altijd wel zin, maar hoeveelheden kunnen zo minimaal zijn (door goede isolatie).
dus heb je een huishouden waar eigenlijk bijna altijd wel iemand thuis is, dan maakt het niet uit om nacht verlaging toe te passen.
woon je in een huishouden waar je alle bij in de morgen ook nog eens 8 uur gaat werken.
dan kan het zijn dat je het huis 8 uur (slapen) + 8 uur werken, niet hoeft te verwarmen, en dan begint nachtverlaging toch wel interessant te worden.
maar maak je geen ilusies, er zijn altijd 3 dingen belangrijker: isoleren, isoleren en heb ik al gezegd isoleren.
toch kun je kiezen voor een opstelling die er voor zorg dat het gewoon weg minder tot niet interessant is om nachtverlaging toe te passen.
zo heb ik een vloerverwarming, en duurt het gewoon erg lang voordat die afgekoeld is en erg lang voordat die opgewarmd is.
tja daar door kan ik wel nacht verlaging toe passen, maar na een nacht is het maar 1 graad afgekoeld.
(en dan moeten de temperaturen echt naar de -5 graden gaan anders haal ik die graad niet eens.)
en dat geeft zo weinig verschil in binnen en buiten temperatuur, dat het eigenlijk geen bal meer uit maakt.
maar stel dat ik nacht verlaging zou toepassen, dan ben ik een domme os.
ik heb een ventilatie lucht warmte pomp.
als ik die uit zet dan ventileer ik perfecte warmte naar buiten.
dat moet ik dus niet doen.
maar ook als de temperatuur onder de 17 graden komt in mijn huis, dan heeft de ventilatie lucht warmtepomp te weinig temperatuur en zal die ook stoppen. (nadeel van dit systeem, helaas.)
voor ventilatie lucht warmtepomp + zuinig gas stoken:
650m3 gas per jaar gebruik.
temperaturen in de huiskamer van 21 graden.
afgelopen jaar met ventilatie lucht warmtepomp + onbezorgd gas stoken (nergens naar gekeken gas op 21 warmtepomp op 22.):
300m3 gas + 1600kWh per jaar gebruik.
temperaturen in de huiskamer van 21 tot 22 graden.
(als ik op deze manier had gestookt met gas moet ik helaas gokken, maar als ik het vergelijk met de buren, dan kom ik uit op 900m3 gas vs 300m3 gas + 1600kWh, helaas een beetje gecalculeerde gok.)
nu heb ik de zaak ingesteld voor komend jaar.
warmtepomp geen nacht verlaging, gewoon 22 graden.
gas ketel stookt overdag naar de 21 graden, en in de nacht naar 19 graden.
(19 graden in de nacht betekend voor mijn huis nacht verlaging, lol die haal hij waarschijnlijk toch niet, of ik moet per ongeluk de deur open laten staan in de nacht.)
ik verwacht hier een 50m3 gas mee te gaan besparen.
de warmtepomp draait gewoon door, dus dat blijft 1600kWh.
de moeite waard?
denk het niet, maar ach, prutsen en proberen is altijd leuk.
(over een paar weken zal ik mijn mindergas grafieken eens posten.
begin van het nieuwe jaar.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)