• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
In diverse topics is het onderwerp nachtverlaging al een of meerdere keren ter sprake gekomen. Onder andere in de topics over L/W, L/L, W/W warmtepompen als in CV tuning topics etc.

Het is misschien daarom tijd om hier apart een topic over te openen en te kijken hoe nachtverlaging bij iedereen werkt ( of juist niet werkt ).

Wat is nachtverlaging

Nachtverlaging is niets anders de thermostaat 's avonds lager zetten om op deze manier energie te besparen. Het koudste punt van de dag ligt vaak vroeg in de morgen, als hierna het verwarmen wordt gestart kan er dus energie worden bespaard.

Doel van dit topic

Ervaringen uitwisselen wat betreft nachtverlaging, pas je het wel/niet toe, waarom niet en wat zijn je ervaringscijfers. Misschien dat we op basis van alle tweakers hier tot een grote gemene deler kunnen komen wat betreft dit onderwerp en daar andere mensen mee kunnen helpen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 20:32

Koppensneller

winterrrrrr

Doet niet iedereen dit gewoon? Ik dacht dat de programmeerbare thermostaat specifiek voor dit doel was uitgevonden :?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TS trapt af.

Ik stook normaal 24/7 maar ik heb de afgelopen dagen een experiment uitgevoerd met nachtverlaging. Dat wil zeggen om 23:00 de thermostaat 1 graad lager en om 08:00 weer terug naar 19.5 graad. Het toeval wil dat 07-12, 18-12 en 19-12 qua graaddagen min of meer vergelijkbaar zijn.

Ik heb alleen de periode gepakt van 00:00 tot 12:00 omdat daar ook de aanwarmperiode weer in zit.

Mijn cijfers:

DatumkWhBuitentemperatuurGraad-urenVergelijking
07-12-20175,616,111,9100%
18-12-20175,14,913,1113%
19-12-20175,54,313,7139%

Dit zou betekenen dat nachtverlaging ons extra energie kost vergeleken met wanneer we continu stoken.

Echter; Ik heb afgelopen nacht ook nachtverlaging toegepast. Om 00:00 de thermostaat naar 19.0, dus 0.5 graden lager. Vanochtend om 10:00 heb ik de thermostaat weer terug gezet op 19.5. Het resultaat daarvan is dat het ons 39% bespaard zou hebben.

Nu is dus eigenlijk de hamvraag; Zou nachtverlaging met 1 graad mij energie kosten en verlagen met 0,5 graad mij energie kunnen besparen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:42
mkleinman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:41:
Ik heb alleen de periode gepakt van 00:00 tot 12:00 omdat daar ook de aamwarmperiode weer in zit.
Hier ga je de mist in: graaddagen zijn het gemiddelde over de hele dag. Als jij daar selectief een bepaalde periode uit kiest zijn de gegevens gewoon niet meer met elkaar te vergelijken.
(Misschien zaten er dagen bij met extreem koude nachten maar extra warmte overdag)

Verder wordt vaak als argument aangevoerd dat een (HR) ketel 's ochtends extra hard en inefficiënt moet werken om de boel weer op te warmen. Net als de meeste mensen heb ik echter een klokthermostaat en die is slim genoeg om 's ochtends heel geleidelijk (efficiënt) op te warmen. Hebben we dat argument ook maar meteen gehad.

[ Voor 25% gewijzigd door joppybt op 21-12-2017 16:32 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
joppybt schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:46:
[...]

Hier ga je de mist in: graaddagen zijn het gemiddelde over de hele dag. Als jij daar selectief een bepaalde periode uit kiest zijn de gegevens gewoon niet meer met elkaar te vergelijken.
(Misschien zaten er dagen bij met extreem koude nachten maar extra warmte overdag)
Graaddagen is misschien niet de juiste term hier maar graaduren. Ik heb de gemiddelde temperatuur gepakt van de periode 00:00 tot 12:00 en daar de formule voor graaddagen op toegepast. ( dus 18 - gemiddelde temperatuur ).

Ik heb een database thuis met cijfers per minuut van een kleine 40 tal sensoren, waaronder een buitensensor.

Dus de term graaddagen klopt misschien niet maar de methode om de periode tussen 00:00 en 12:00 met elkaar te vergelijken klopt wel 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Het scheelt natuurlijk ook van huis tot huis, het ene huis koelt amper een graad af en het andere zakt tot 14.

Bij mij is de nachtverlaging van 21.30 tot 06.30 's ochtends en dit op 17 °C. Max dat hij nu afkoelt is tot 18.1 °C, bij temperaturen van net boven de 0 's nachts. Slaat dus niet aan. Dan verbruik ik ongeveer 5 M³ gas per dag, waarvan 2 m³ tussen 06.30 - 8.00 als hij volop moet stoken om aan 21 °C te komen. Rest van de dag is dit 3 M³(van 08.00 tot 21.30 dus)

0.22 M³ per uur dus, op 24 uren zou dit dan 5,33 M³ zijn. 's nachts is het natuurlijk kouder, dus dan zal ik per uur wel iets meer verbruiken, laat ons zeggen dat ik dan op 6 M³ zou uitkomen. Voor mij is nachtverlaging dus gunstiger, alhoewel het niet superveel uitmaakt.

Momenteel ligt de verwarming ook de hele dag aan ivm vriendin die zwanger thuis is. Het is ook sedert dit jaar dat ik een Tado heb, dus zal afwachten worden wat het wordt als zij ook weer gaan werken is en de verwarming bijgevolg nog 5 uren minder aan ligt. Verbruik ligt sowieso sedert vorig jaar al gemiddeld meer dan 1 M³ lager doordat de Tado kan moduleren.

Het is moeilijk testen zoiets, van veel factoren afhankelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door skelleniels op 21-12-2017 14:53 ]

http://specs.tweak.to/16567

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-08 22:40
Er zit ook een groot verschil met wat voor verwarming je hebt. Als je bijvoorbeeld vloerwarming hebt, dan is het verstandig om niet continu te verlagen. Maar op een constante stand met minimale verhoging/verlaging. ( ik doe zelf 0.5 graden verschil ) Als ik op een graden verschil doe dan moet hij teveel stoken wat meer kost dan continu.

Daarnaast met meten is het lastig i.v.m. verschillende temperatuur dagen. ( koud of niet koud )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:14
Inderdaad; Hangt heel erg van de omstandigheden af. Met vloerverwarming wordt vaak afgeraden om nachtverlaging toe te passen omdat het veel energie kost om de vloer 's morgens op te warmen.
Dan kan het er ook nog vanaf hangen hoe die vloerverwarming is opgebouwd. (droogbouw, infrezen)
Met een warmtepomp is het verhaal ook weer anders; Die van mij doet er rustig een uur over om de temperatuur een halve graad omhoog te brengen. In mijn geval is nachtverlaging dus een no-go.
Ik heb wel een 'slimme' thermostaat hangen maar die gebruik ik alleen om te zien hoe laat het is...

• Renald0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-05 17:08
Als je de binnentemp over een lijn grafiek zou zetten dan vertraagt de afkoeling naar mate het kouder wordt in huis.
Als je huis afkoelt in de nacht gaat t nooit kouder worden in huis dan het buiten is. (ok, tegenwoordig komt een huis niet in de buurt van de buiten temp op een nacht tijd, maar t is als denk wijze)
Dus je lijn grafiek maakt een soort van zachte landing tegen de buitentemp.

Als je door de nacht verwarmt laat je je brander een temperatuurverschil onderhouden, in de periode met t meeste warmte verlies.
Daarbij komen ook nog de overshoots die je soms hebt en die dus nog extra verlies hebben.

Ik verwarm sowieso niet in de nacht, stelde installateur zo in.

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik pas het zelf (handmatig) wel toe, redenatie is dat bijstoken gedurende de nacht verloren energie is. Belangrijk is wel om in de ochtend niet de verwarming direct te warm te zetten maar gewoon rustig te verwarmen. Ook zet ik de temperatuur nooit lager dan ~16, ooit iets gehoord over condensvorming tussen de muren = snellere geleiding?

Denk dat zolang je hier rekening mee houd nachtverlaging altijd zuiniger zal zijn, niet te snel/veel stoken in de ochtend en temperatuur > dauwpunt.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:15

A13X

Dude

mkleinman schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:41:
Nu is dus eigenlijk de hamvraag; Zou nachtverlaging met 1 graad mij energie kosten en verlagen met 0,5 graad mij energie kunnen besparen?
Ik denk eerlijk gezegd dat:
a: 1 graad verschil in de meetonnauwkeurigheid van jouw thermostaat valt en daarom zie je ook amper verschil.
b: nachtverlaging pas echt interessant is als je een groter verschil pakt, bij mij gaat hij terug naar 15graden omdat ik alleen s'avonds een paar uurtjes de boel warm houd.

Daarbij ligt de winst heel erg aan het systeem dat je hebt. Bij laag temperatuur opwekking in combinatie met bijv. vloerverwarming(traag) is nachtverlaging amper interessant. Het systeem reageert er te traag op zeker in combinatie met een goed geïsoleerd huis.

Bij hoog temperatuur opwekking en radiatoren(snel) is het al veel interessanter, zeker als je huis niet enorm goed is geisoleerd.

De besparing is er zeker, of je hebt continu een hoge dT met buiten en daarmee een hoger energieverlies wat continu moet worden verwarmd. Of je hebt gedurende een deel van de dag een kleinere dT en daarmee een lager energieverlies, maar moet je het huis weer opwarmen.

Of het zin heeft is dus een combinatie van tijd, temperatuurverschil(dT) en hoe groot het energieverlies is.
Voorbeeld:
- jaren 50 woning slecht geisoleerd, ketel met radiatoren, dauerluftung > interessant
- goed geisoleerd nieuwbouw woning, ketel/warmtepomp met vloerverwarming, WTW > niet zo interessant.

Awesome

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sinds wij vlak voor het naar bed gaan de thermostaat op 17gr zetten is ons energieverbruik +- 7% gedaald.
Wij stoken nagenoeg nooit boven de 20gr, en dat is van 16-18:00u tot +- 24:00u. Combi-ketel staat op volle ECO stand en verwarmd met 55gr de radiatoren.(geen convector of vloerverwarming)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-08 19:16
je kunt hier lang over praten of kort.
maar eigenlijk is het super simpel. ;)

1. je huis heeft een geïsoleerde schil.
(zelfs zonder isolatie materiaal praat je over een geïsoleerde schil, ook enkel steenmuurtje isoleert, alleen niet erg veel, maar houd wel de wind tegen dus isoleert ook.)
en door elke isolatie gaat warmte gewoon door heen.
(hoe beter de isolatie, de langer het duurt voor het er door heen is. dus de beter de isolatie de minder warmteverlies, maar warmte verlies word nooit 0. de gene die een product kan uit vinden waar mee het warmte verlies 0 word voor een betaalbare prijs word stinkend rijk. >:) )

2. de groter het verschil tussen buiten temperatuur en binnen temperatuur de sneller warmte door isolatie heen dringt.
dus is de binnen temperatuur door nacht verlaging lager, zul je dus ook minder warmte verliezen in die uren.
erg simpel nachtverlaging is minder warmte verlies.
daar kunnen opwarm verliezen nooit iets aan veranderen, die zijn daar te marginaal voor.

3. verwarmen met wat voor apparaat dan ook geeft verlies (rendement is nooit hoger als 100% >:) ).
of je dat verlies nu spreid over de dag door geen nacht verlaging toe te passen, of alleen overdag/avond, echt heel veel verschil maakt dit niet uit.

nachtverlaging heeft eigenlijk altijd wel zin, maar hoeveelheden kunnen zo minimaal zijn (door goede isolatie).
dus heb je een huishouden waar eigenlijk bijna altijd wel iemand thuis is, dan maakt het niet uit om nacht verlaging toe te passen.
woon je in een huishouden waar je alle bij in de morgen ook nog eens 8 uur gaat werken.
dan kan het zijn dat je het huis 8 uur (slapen) + 8 uur werken, niet hoeft te verwarmen, en dan begint nachtverlaging toch wel interessant te worden.
maar maak je geen ilusies, er zijn altijd 3 dingen belangrijker: isoleren, isoleren en heb ik al gezegd isoleren. >:)

toch kun je kiezen voor een opstelling die er voor zorg dat het gewoon weg minder tot niet interessant is om nachtverlaging toe te passen.
zo heb ik een vloerverwarming, en duurt het gewoon erg lang voordat die afgekoeld is en erg lang voordat die opgewarmd is.
tja daar door kan ik wel nacht verlaging toe passen, maar na een nacht is het maar 1 graad afgekoeld.
(en dan moeten de temperaturen echt naar de -5 graden gaan anders haal ik die graad niet eens.)
en dat geeft zo weinig verschil in binnen en buiten temperatuur, dat het eigenlijk geen bal meer uit maakt.

maar stel dat ik nacht verlaging zou toepassen, dan ben ik een domme os.
ik heb een ventilatie lucht warmte pomp.
als ik die uit zet dan ventileer ik perfecte warmte naar buiten.
dat moet ik dus niet doen.
maar ook als de temperatuur onder de 17 graden komt in mijn huis, dan heeft de ventilatie lucht warmtepomp te weinig temperatuur en zal die ook stoppen. (nadeel van dit systeem, helaas.)

voor ventilatie lucht warmtepomp + zuinig gas stoken:
650m3 gas per jaar gebruik.
temperaturen in de huiskamer van 21 graden.

afgelopen jaar met ventilatie lucht warmtepomp + onbezorgd gas stoken (nergens naar gekeken gas op 21 warmtepomp op 22.):
300m3 gas + 1600kWh per jaar gebruik.
temperaturen in de huiskamer van 21 tot 22 graden.
(als ik op deze manier had gestookt met gas moet ik helaas gokken, maar als ik het vergelijk met de buren, dan kom ik uit op 900m3 gas vs 300m3 gas + 1600kWh, helaas een beetje gecalculeerde gok.)

nu heb ik de zaak ingesteld voor komend jaar.
warmtepomp geen nacht verlaging, gewoon 22 graden.
gas ketel stookt overdag naar de 21 graden, en in de nacht naar 19 graden.
(19 graden in de nacht betekend voor mijn huis nacht verlaging, lol die haal hij waarschijnlijk toch niet, of ik moet per ongeluk de deur open laten staan in de nacht.)

ik verwacht hier een 50m3 gas mee te gaan besparen.
de warmtepomp draait gewoon door, dus dat blijft 1600kWh.
de moeite waard?
denk het niet, maar ach, prutsen en proberen is altijd leuk.
(over een paar weken zal ik mijn mindergas grafieken eens posten.
begin van het nieuwe jaar.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Als je een goed geisoleerd huis hebt en vloerverwarming dan kun je ook kiezen om de nachtverlaging al 'savonds toe te passen bijvoorbeeld om 21:00 al de verwarming lager te zetten en bijvoorbeeld om 5 uur 'smorgens al weer te beginnen met opwarmen (eventueel stapsgewijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zo simpel is het (voor mij iig) niet. Ik heb constraints aan mijn verwarmingsapparaat (HP cool cube). Daar wil ik zo veel mogelijk gas verbruik vermijden, na 2 uur verwarmen op de warmtepomp (elektra) springt de CV ketel bij en gaat gas verbruiken. Maar als ik nachtverlaging toepas, moet deze ketel teveel warmte inbrengen bij het einde van de nachtverlaging, waardoor deze meer gas gaat verbruiken (warmtepomp trekt deze verhoging niet binnen 2 uur). Dus bij ons staat de thermostaat gewoon op 21C. Als ik in de nacht de temp verlaag, kost me dat 10-20% meer aan gas. Wat het aan elektra kost maakt me niet zoveel uit, dat compenseren de zonnepanelen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:07
Nachtverlaging heeft eigenlijk altijd wel zin, maar wat optimaal is hangt heel erg af van je apparatuur.

Ik stook met CV ketel en radiatoren. Ketel werkt het efficientste bij temperaturen tot 60 graden. Ik heb mijn ketel dan ook ingesteld op dat gebied: 38 minimaal, 55 maximaal (ketel slaat af bij +5 overshoot=60).

's nachts laat ik de boel gewoon uit, 's morgens zorgt de thermostaat dat het om 7:00 weer 18 graden is. Die 18 graden houd ik de hele dag aan, wordt handmatig verhoogd naar gewenste temperatuur. 's avonds om 22:00 gaat de verwarming uit.

Voorheen had ik overdag als ik niet thuis was de thermostaat ook op 15 graden. Gevolg was dat 's middags om 15:00 de ketel vol gas op 75-80 graden ging stoken om het op de gewenste tijd op 20 graden te krijgen. Vervolgens moest ie nog flink doorstoken omdat de muren en meubels ook nog moesten opwarmen. Tegen de tijd dat het comfortabel warm was ging de verwarming uit en kon je naar bed.

Nieuwe schema met 18 graden overdag kwam ik achter toen mijn vriendin ziek thuis zat. Thermostaat stookte 's morgens op naar 18 graden en ipv na een uur weer uit te gaan zette ik die handmatig op 18 graden zodat vriendin niet in een steenkoud huis op hoefde te staan. Ik hield destijds dagelijks meterstanden op mindergas.nl bij en zag dat het verbruik juist daalde ipv steeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ken de theorie door en door. Alleen is de praktijk bij mij dat wanneer ik nachtverlaging toepas mijn warmtepomp langer nodig heeft en meer energie verbruikt dan dat ik 24/7 dezelfde temperatuur stook.

Ik heb nu trouwens weer nachtverlaging toegepast ( 0,5 graad ) op de thermostaat zelf en laat de thermostaat nu ook meedenken. Dit laat ik een week of 2 zo draaien, daarna ga ik nachtverlaging met 1 graad toepassen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-08 20:00
Wij verlagen tussen 23:00 en 12:00 van 21 naar 20 graden. S'ochtends kan de zon instraling de temperatuur zo 1 graad omhoog tillen, scheelt weer gasverbruik :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Hier nachtverlaging 19°C -> ca. 17,5°C tussen 23:00 en 05:45.
Ik bespaar in ieder geval aan hulpenergie ca. 100 kWh per stookseizoen.
En nachts hebben we ook geen last van de ventilatoren op de JAGA's.
YMMV

P.S.: Wat de rest aan besparing betreft kan ik alleen maar gissen,
maar het comfort is nog steeds voldoende (WAF).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij beperken de nachtverlaging waardoor de CV af en toe snachts wel eens aan slaat. Omdat ons huis niet heel goed geïsoleerd is voelt het in de ochtend ijskoud als we volledig nachtverlaging toepassen omdat het tussen 21.00-07.00 al snel 4C afkoelt. De warmte is dan ook weer uit de meubels getrokken.

Met beperkte nachtverlaging tot 18C voelt het veel comfortabeler en het energieverbruik lijkt niet hoger, het kost nu ook minder tijd en energie om in de ochtend weer te verwarmen naar 20C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joppybt
Om eens een 'bewijs' te leveren voor mensen die nog twijfelen of nachtverlaging werkt de volgende grafiek. Dankzij een smartmeter weet ik het gasverbruik per uur.
In de grafiek zie je dat de ketel overdag zo'n 0,3 kuub per uur nodig heeft om de temperatuur (20,5 graden) te handhaven.
Om 22:00h gaat mijn klokthermostaat naar 17 graden, om 08:20h gaat hij terug naar 20,5 graden.
Je ziet dat van 22:00h tot 06:00h het verbruik 0 is. Vervolgens begint de thermostaat om 07:00h met opwarmen opdat hij 08:20h warm is.
Om 07:00h en 08:00h is het verbruik dubbel zo hoog omdat het huis moet opwarmen. Maar daar staat tegenover dat je 9 uur lang geen verbruik hebt gehad. Netto heb je dus 7 uur keer 0.3 kuub bespaard door de nachtverlaging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KUJcZYwWyowU-QaxfX7PE4YGj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/61gBRddTGppRvQpakMXD1aMN.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01

Theo

moederbord

joppybt schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:38:
Om eens een 'bewijs' te leveren voor mensen die nog twijfelen of nachtverlaging werkt de volgende grafiek. Dankzij een smartmeter weet ik het gasverbruik per uur.
In de grafiek zie je dat de ketel overdag zo'n 0,3 kuub per uur nodig heeft om de temperatuur (20,5 graden) te handhaven.
Om 22:00h gaat mijn klokthermostaat naar 17 graden, om 08:20h gaat hij terug naar 20,5 graden.
Je ziet dat van 22:00h tot 06:00h het verbruik 0 is. Vervolgens begint de thermostaat om 07:00h met opwarmen opdat hij 08:20h warm is.
Om 07:00h en 08:00h is het verbruik dubbel zo hoog omdat het huis moet opwarmen. Maar daar staat tegenover dat je 9 uur lang geen verbruik hebt gehad. Netto heb je dus 7 uur keer 0.3 kuub bespaard door de nachtverlaging.

[Afbeelding]
Ik heb toch een paar vraagtekens bij je experiment. Zo lijkt je gasverbruik rond de 0.25 kuub/uur te zijn. Iets dat logisch is omdat je huis warm is; vloeren, binnenmuren, meubels alles is 20.5 graad. 's Nachts koelt alles af waardoor je dus die boost 's ochtends hebt om iig de lucht weer op te warmen naar 20.5C. Maar je gasverbruik in de ochtend na die boost lijkt 0.33 kuub/uur te zijn, en daarna ook nog 0.26 kuub/uur. Dit is logisch omdat je huis (muren, vloer, meubels) geen 20.5C zijn, en dus de lucht afkoelen waardoor je meer gas nodig hebt om de lucht weer op te warmen. Door de nachtverlaging verbruik je 's nachts dus geen gas, maar overdag ga je wel meer verbruiken wat je dus terugziet in je cijfers.

De enige reden dat je een huis warm moet stoken is omdat een huis niet oneindig goed geïsoleerd is. De warmte die je aan een woning moet toevoegen staat gelijk aan de warmte die uit de woning weg lekt, en deze is lineair afhankelijk van de verschiltemperatuur tussen binnen en buiten. Door 's nachts de thermostaat 3 graden kouder te zetten zal de gemiddelde temperatuurverlaging die nacht iets van 1.5 graad zijn vanwege de thermische traagheid. Als je om 22:00 uur de thermostaat uit/laag zet dan is het om 22:01 immers nog gewoon 20.5C in huis :P. Gezien er nul gas verbruikt is 's nachts is de afkoeling huis dus lineair gegaan van 20.5C naar iets dan boven de 17C ligt (anders was de CV immers wel even aan gegaan) De gemiddelde temperatuur 's nachts in huis is dus zeker 19C geweest.

Maar effectief bespaar je dus 1.5 graad*8 uren aan thermisch verlies. Ofwel 0.5 graaddag per dag. Met zo'n 8 stookmaanden (240 stookdagen) bespaar je dan 120 graaddagen. Met 2800 graaddagen per jaar is dat 4 % wat je aan gas zal besparen door de verwarming in de nacht lager te zetten.

Wat je metingen dus laten zien is dat door nachtverlaging je gasverbruik een ander patroon krijgt; ipv dat het 24/7 redelijk gelijk is zal het nu dus 8 uren uit/laag zijn, en zal je gewone gas, minus 4% over de resterende 16 uren worden gebruikt. En dat zie je ook exact terug in je data; je hebt een 'opstartpiek' waarna het statische gasverbruik ook hoger geworden is.

7400 Wp op het dak

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:07
@Theo Die opstartpiek hoeft geen probleem te zijn, waar je voor moet waken is dat die piek ook met lage temperaturen gestookt kan worden. Als je ketel ipv warmhouden met 40 graden ineens met 65+ graden moet stoken om het verlies 's morgens in te halen is je winst gewoon weg.

Ik stookte vroeger alleen wanneer ik thuis was, dacht daarmee te besparen, maar toen mijn vriendin bij me kwam wonen merkte ik al snel dat de hele dag een normale temperatuur aanhouden en op laag vermogen bijstoken zuiniger was dan 2,5 uur onafgebroken op max vermogen stoken om het huis bij thuiskomst warm te hebben.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01

Theo

moederbord

_JGC_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:12:
@Theo Die opstartpiek hoeft geen probleem te zijn, waar je voor moet waken is dat die piek ook met lage temperaturen gestookt kan worden. Als je ketel ipv warmhouden met 40 graden ineens met 65+ graden moet stoken om het verlies 's morgens in te halen is je winst gewoon weg.

Ik stookte vroeger alleen wanneer ik thuis was, dacht daarmee te besparen, maar toen mijn vriendin bij me kwam wonen merkte ik al snel dat de hele dag een normale temperatuur aanhouden en op laag vermogen bijstoken zuiniger was dan 2,5 uur onafgebroken op max vermogen stoken om het huis bij thuiskomst warm te hebben.
Goed punt! Als je CV systeem niet optimaal is ingeregeld (Gas besparen door middel van CV tuning deel III) dan heb je de boost 's ochtends met een stookrendement van 95% terwijl bij 24/7 stoken je een stookrendement hebt van 105% .

In het voorbeeld van @joppybt stookt hij die 1 kuub na de nachtverlaging dus met een rendemnt van 95%, terwijl bij 24/7 stoken hij maar 0.9 kuub had gestookt voor dezelfde warmte. Nachtverlaging kost dan dus 0.1 kuub.

Met een gasverbruik van ongeveer 8 kuub per dag kan er dus 4% bespaard worden, dus 0.32 kuub. Maar door het lagere efficiëntie tijdens de boost verlies je 0.1 kuub waardoor hij dus effectief 0.22 kuub per dag kan besparen, want neerkomt op 2.8% aan besparing aan gas.

Met de huidige gasprijzen kan dat voor iemand een nuttige besparing zijn (bij 1500 kuub per jaar is het toch 40 kuub dat je per jaar bespaart). Maar echt veel doet het niet.

Stel je zou een slecht geïsoleerde woning hebben die binnen een uur afkoelt naar 17C, of je hebt altijd de de thermostaat op 17C, en maar een paar uurtjes per dag 21C dan is het een ander verhaal (dan is het geen nachtverlaging maar avondverhoging) . Maar in een gewoon geïsoleerde woning heeft een nachtverlaging gewoon amper zin.

7400 Wp op het dak

• joppybt
Theo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:41:
[...]
Maar in een gewoon geïsoleerde woning heeft een nachtverlaging gewoon amper zin.
Als ik in de grafiek kijk naar het daadwerkelijke gasverbruik (wat tenslotte het enige is dat telt) en elke staaf afrond op 0,3 of 0,6 kuub:
9 * 0,3 + 9 * 0,0 + 2 * 0,6 + 4 * 0,3 = 5,1 kuub
Zonder nachtverlaging zou dat zijn
24 * 0,3 = 7,2 kuub
Besparing = (7,2 - 5,1) / 7,2 = 29%

Dat vind ik toch wel degelijk de moeite waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:58
Volgens mij is er een verschil of je vloerverwarming hebt of niet. Als je vloerverwarming hebt haalt het niet veel uit, als je radiatoren hebt zal het wel wat schelen. Hoe slechter geïsoleerd, hoe groter het effect.

@joppybt Misschien een nachtje doorstoken, en ff corrigeren voor de buitentemperatuur. Dan kunnen we goed vergelijken. En als we het echt goed willen doen, een maandje aan meetpunten is beter :P

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Wat ik een beetje mis in dit draadje is tooltjes om het verbruik bij te houden. Dingen als mindergas.nl bijvoorbeeld. En met tooltjes bedoel ik niet de slimme meter die grafiekjes uitspuugt, die zeggen niks over de dan heersende weersomstandigheden. Een week met min 12 zal mogelijk iets meer gas verbruik vragen als een week met 21 graden.

Wij hebben vvw en stoken die op 30graden CV zijdig. We passen ook nacht verlaging toe van 20 naar 19. Ons huis koelt meestal niet verder af dan 19, dus dat leek ons zinnig. Als we een periode met nvl leggen naast een periode zonder nvl is er een hoger gas gebruik per graaddag zichtbaar bij de periode zonder nachtverlaging.
We hebben een Intergas Xtreme met Intergas modulerende thermostaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:25
In mijn vorige huis paste ik 1 graad nachtverlaging toe om te voorkomen dat de warmtepomp aanging midden in de nacht. die 1e graad was eigenlijk het maximale dat ik in een nacht kwijt raakte.

Dat was in een woonwijk, en vond ik wel zo sociaal naar m'n buren. (nooit klachten gehad trouwens) in het begin van de middag (meeste zon, zowel goed voor warmte als voor de panelen :) ) Stookte ik die ene graad bij en deed ik de sanitair run.

Voor mij was het dus puur het geluid als argument, nooit gemeten wat dit qua verbruik deed. M'n verbruik was al negatief over het jaar gezien, en op momenten dat ik geen opwek had ging de grootste verbruiker niet aan. Ik vond het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

migjes schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:47:

3. verwarmen met wat voor apparaat dan ook geeft verlies (rendement is nooit hoger als 100% >:) ).
of je dat verlies nu spreid over de dag door geen nacht verlaging toe te passen, of alleen overdag/avond, echt heel veel verschil maakt dit niet uit.
Een warmtepomp werkt door het verplaatsen van warmte.
Je kan met 1Kwh dus 4Kwh aan warmte uit de grond onttrekken en je huis in verplaatsen.

Verder heb je in de basis gelijk voor een simpel systeem is de uitkomst vrij simpel.

Echter, bij een warmtepomp heb je vaak een 'back up verwarming' zoals een gasketel (hybride) of weerstandsverwarming. Voor efficiëntie wil je deze zo min mogelijk laten draaien.

Ook als je verwarming een optie heeft tot koelen, zou je die steeds uit moeten zetten? Want als je dan de thermostaat naar beneden zet, ben je het opeens actief koud aan het maken...

Daarnaast is nachtstroom goedkoper, dus als het huis goed geïsoleerd is zou je juist zelfs wat warmte kunnen bufferen ;)

Dus het ligt aan je specifieke installatie, ik geloof dat het bij een gasketel vaak wel nut heeft maar dus niet in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:15

de Peer

under peer review

Accretion schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:37:
[...]

Echter, bij een warmtepomp heb je vaak een 'back up verwarming' zoals een gasketel (hybride) of weerstandsverwarming. Voor efficiëntie wil je deze zo min mogelijk laten draaien.
Nouja vaak... Full electric is steeds meer de norm gelukkig. Backup is niet nodig als het systeem gewoon goed bemeten is. Ik doe niet aan onnodige backups in ieder geval.
Ook als je verwarming een optie heeft tot koelen, zou je die steeds uit moeten zetten? Want als je dan de thermostaat naar beneden zet, ben je het opeens actief koud aan het maken...
Niets steeds, je zet in de winter gewoon de koel-optie uit. Eenmalig. Niet elke dag.
Daarnaast is nachtstroom goedkoper, dus als het huis goed geïsoleerd is zou je juist zelfs wat warmte kunnen bufferen ;)
Veel mensen zullen zonnepanelen hebben en dan saldeer je. dus dit speelt niet.
En straks (na salderen) is het andersom: overdag goedkope stroom, 's nachts juist niet.

Warmte bufferen heeft weer als nadeel dat de delta T (binnen en buiten) hoger is met meer warmteverlies tot gevolg.
Dus het ligt aan je specifieke installatie, ik geloof dat het bij een gasketel vaak wel nut heeft maar dus niet in elk geval.
Met een gasketel is nachtverlaging bijna altijd de moeite waard. Juist omdat de ketel niet veel inefficienter is als hij in de ochtend zijn achterstand moet inhalen. Je beperkt de verliezen 's nachts en zet hem 's ochtends even in de turbo.

Met een warmtepomp zou ik de nachtverlaging minimaal houden. Dus 0.5 tot 1 graad. Want een warmtepomp wordt wel een stuk inefficienter als hij 's ochtends zijn achterstand moet inhalen, helemaal als het mistig en koud is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerbeureM
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-11-2024
Nachtverlaging is altijd interessant. Maar het is nog interessanter als het de bovenhand neemt.
Daarmee wil ik zeggen als je 19 uur aan 1 stuk op een nachttemperatuur kan leven en dan slechts 5 uur aan een dag/avond temperatuur.

4/5 van de dag gebruik je bijvoorbeeld minstens 14 graden
1/5 van de dag gebruik je bijvoorbeeld 20 graden.

Bij goed geïsoleerd huis zal de temperatuur zelfs na 19 uur minder dan 4 graden gedaald zijn. Bij sommige nieuwbouwwoningen gaat het om minder dan 2 graden. Maar het hangt natuurlijk ook van de buitentemperatuur af. Ik heb het hier over normale wintertemperaturen van -5 tot +12. Bij -17 met een stevige wind zal dat natuurlijk meer zijn.

Is je huis niet geïsoleerd dan kan het zijn dat op minder dan 6 uur tijd bij 0 graden buitentemperatuur de woning al 5 graden afgekoeld is. Vloerverwarming hoort niet bij huizen die niets zijn geïsoleerd en dus een heel groot vermogen vragen..

Het beste in die huizen is een heel snelle verwarming, enorm veel vermogen en stralingswarmte.
En in dit soort huizen heb je best wat karakter nodig om te besparen...
Als men dus karakter heeft en 's morgens voor dat ene uurtje op de tanden bijt en hiermee flink zal besparen om enkel een niet goed geïsoleerd huis pas 's avonds warm te houden. Maar aangezien de woning zijn warmte sneller verliest moet je wel weer voldoende tijd rekenen om een dan zeer sterk afgekoeld huis dat zijn opnieuw opwarmende warmte ook weer vrij snel gaat verliezen. Hierdoor is de efficiëntie lager om ook op te kunnen warmen. Enkel als je jaren geduld hebt zal het misschien warm worden. De radiator staat buiten van velen en het klimaat blijkt op te warmen en volgens sommigen verbijsterend snel. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door VerbeureM op 11-09-2022 01:09 ]

Pagina: 1