Erniebert schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:19:
[...]
Er is ons een appartement voorgesteld met een concept technische omschrijving/ afwerkniveau. Dat schept verwachtingen. Als dan zonder communicatie vooraf de definitieve omschrijving twee weken voor ondertekening van de AKO op de mat valt en alles is vwb afwerkniveau van binnen in de apartementen gestript of tot een minimum terug gebracht dan snap ik de verbazing wel. Bij ons kwam de rook uit onze oren. In de huidige markt is kennelijk alles maar toegestaan. Voor jou honderd anderen. En soms nog meer! Ze zijn de gekte voorbij.
@
Erniebert @Verwijderd
Dat een TO zo erg verandert is nieuw voor mij. Vandaag nog even met collega’s besproken en de mensen die wat langer in de bouw zitten hebben het nog niet meegemaakt.
Wel kan ik jullie het volgende meegeven.
In de acht maanden is de bouw he-le-maal omgeslagen.
Zelf zit ik nu op een project waar we twee onder een kap en eengezinswoningen realiseren. Onze begroting stamt uit begin 2017. Start heiwerk stond gepland op november 2017.
Bijna alle, maar dan ook alle elementen hebben we met een min moeten inkopen. De kosten kunnen we niet halen bij de kopers of de ontwikkelaar. We mogen blij zijn als dit project eindigt op een nul. Dan hebben we het echt SUPER gedaan. Voor de crisis konden alle offertes gestand tussen de begrotings en uitvoeringstraject blijven, nu is dat net even anders.
Het ergste waren de metselaars, van de vijf partijen die we aangevraagd hadden in de begrotingstraject hebben vier een prijsverhoging doorgevoerd. Varierend tussen de 10/20 procent. Dat is dik 40/80k waar je dag tegen zegt in ons geval. Gelukkig was er een metselaar die zijn prijzen gestand hield omdat ze heel graag met ons in aanraking wouden komen maar hij kwam uiteindelijk toch met allemaal bizzare toeslagen bij afwijkend metselwerk anders dan standaard steentjes leggen. Uiteindelijk toch een min van 31k.
Levertijden:
Heipalen wacht je gerust 30 weken op. Je moet nog geluk hebben om in die tijd een heistelling zien vast te leggen. En dat gaat zo maar door. Van de vloeren tot kozijnen. Allemaal levertijden die ongekend zijn. Onze voorkeursleveranciers staan zelfs vol t/m eind 2019. Geen ruimte meer. Dat het zo druk is betekent ook iets anders, alle partijen hebben weer werk zat en gaan prijzen verhogen. Dat gebeurt ook. PIR isolatie kan je niet meer krijgen. Als je het dan toch inkoopt, is het ongekend duur.
Zie volgende link:
https://www.cobouw.nl/won...rder-meegemaakt-101254716
Dit alles kan een indicatie zijn waarom de aannemer en ontwikkelaar er voor gekozen hebben om de afwerking terug te schroeven. Anders kan je het niet maken in deze tijd.
Voor jullie toch 100 anderen zoals je het al zelf zegt. Op deze manier blijft het toch van jullie, met een concessie, helaas een mindere afwerking.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 04-05-2018 20:36
]