Ik kreeg bij mijn vorige woning de sleutel al terwijl de ketel nog gehangen moest worden. Vragen. Nee heb je ja kan je krijgen.Proton_ schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:29:
De oplevering van mijn huis is uitgesteld wegens de planning van de nutsbedrijven.
Hierdoor zullen de werkbare dagen overschreden worden.
Is een deeloplevering realistisch, zodat ik alvast kan behangen/vloer leggen/...?
Officieel gezien mag het niet . De woning voldoet niet aan het bouwbesluit en mag dus niet worden overgedragen. Overdracht wordt namelijk gezien als in gebruikname. Maar misschien kun je wat regelen met de aannemer. Zij zullen hier ook niet blij mee zijn.
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Doe inderdaad een UTP kabel. Die sluit je aan op een switch met PoE en je camera is voorzien van stroom en netwerk via dezelfde kabel. Ideaal.NLS_ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:58:
Wij laten ook alle leidingen en elektra in 1 keer goed door de aannemer plaatsen. toevallig net vorige week samen met de aannemer en elektricien alle wandcontactdozen en lichtpunten ingetekend. (wat ik rijkelijk laat vind aangezien er nog steeds wordt gesproken van een oplevering rondom de bouwvak). Maar wel weer fijn dat we alle punten die in het bestek staan zonder meerkosten mogen plaatsen waar we willen.
Wat ik mij nog afvraag. Ik wil op 1 punt buiten een beveiligingscamera plaatsen en wilde daar een stroompunt hebben. De aannemer gaf aan dat ik daar beter utp kon laten plaatsen omdat die camera's tegenwoordig hun stroom via utp krijgen, ik verwachtte via wifi een verbinding te maken met een camera. Is dat jullie ervaring ook?
Inmiddels eindelijk optie offerte voor gasloos.
Om uw woning gasloos (EPC 0,4) aan u te kunnen opleveren dient het onderstaande pakket van maatregelen te worden doorgevoerd:
Niet echt duidelijk wat het inhoudt. Is het een lucht- lucht warmtepomp of lucht-water? Wat is de garantie? Is een 300L boiler mogelijk?
Hoe werkt het systeem... toch wel vragen erover.
Nouja dan vraag je het toch gewoon aan de projectleider. Blijkt dat die er maandag pas weer is.
En maandag moeten we al beslissen!!
Volgens mij lag deze offerte al een maandje op de stapel maar ze willen gewoon niet dat iemand het doet omdat ze er te onbekend mee zijn. Nul op de meter optie was ook al geschrapt....
Buiten dat ze zijn begonnen met graven
Om uw woning gasloos (EPC 0,4) aan u te kunnen opleveren dient het onderstaande pakket van maatregelen te worden doorgevoerd:
- Luchtwarmtepomp met 180 liter boiler t.b.v. warm tapwater. Deze wordt op zolder geplaatst.
- Laagtemperatuurverwarming d.m.v. vloerverwarming op de begane grond, 1e verdieping en indien van toepassing op de slaapkamer op de 2e verdieping/zolder.
- Per verblijfsruimte en op de badkamer is de verwarming naregelbaar d.m.v. een ruimte-thermostaat.
- Gasaansluiting komt te vervallen.
- Aansluitpunt in de keuken t.b.v. elektrisch koken (Perilex aansluiting).
- Achter in de tuin wordt een buitenunit geplaatst op een nader te bepalen plaats.
- Aanpassing elektrische installaties incl. extra PV-panelen overeenkomstig berekening ( dit kan per woning verschillen).
Niet echt duidelijk wat het inhoudt. Is het een lucht- lucht warmtepomp of lucht-water? Wat is de garantie? Is een 300L boiler mogelijk?
Hoe werkt het systeem... toch wel vragen erover.
Nouja dan vraag je het toch gewoon aan de projectleider. Blijkt dat die er maandag pas weer is.
En maandag moeten we al beslissen!!

Buiten dat ze zijn begonnen met graven

Hier zijn ze inmiddels begonnen met het heiwerk. Echter verbaasde het mij dat er de "vibro" techniek wordt toegepast. Iemand ervaring hier mee?
Is dit nou sneller / langzamer dan de standaard heipaal? Kan er helaas weinig over vinden.
Is dit nou sneller / langzamer dan de standaard heipaal? Kan er helaas weinig over vinden.
Het zal ongetwijfeld een lucht/water-warmtepomp zijn, omdat je het hebt over vloerverwarming. Lucht/lucht is namelijk airco.
Ik vind het nogal een meerprijs. Je kan ook de voorbereidingen, dus vloerverwarming en elektrisch koken. Het is inmiddels algemeen bekend dat meerprijs voor bijv PV-panelen bij nieuwbouw de pan uit rijzen. Ook een lucht/water warmtepomp + boiler is met aftrek van subsidie ook nog geen 4000,- (excl aansluiten).
Wat je kan doen is een jaartje aankijken wat je nieuwe gebruik gaat zijn en dan naderhand een geschikte warmtepompinstallatie plus juist aantal PV-panelen op je dak legt.
Ik vind het nogal een meerprijs. Je kan ook de voorbereidingen, dus vloerverwarming en elektrisch koken. Het is inmiddels algemeen bekend dat meerprijs voor bijv PV-panelen bij nieuwbouw de pan uit rijzen. Ook een lucht/water warmtepomp + boiler is met aftrek van subsidie ook nog geen 4000,- (excl aansluiten).
Wat je kan doen is een jaartje aankijken wat je nieuwe gebruik gaat zijn en dan naderhand een geschikte warmtepompinstallatie plus juist aantal PV-panelen op je dak legt.
Dit is ook precies wat mijn plan is. Nu overal vloerverwarming en elektrische koken, en na 1 of een aantal jaar, als de prijs van warmtepompen is gedaald en waarschijnlijk de kwaliteit is verbeterd, dan ombouwen.jogaa schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:43:
Nu lijkt het erop dat onze bouwer niet wil mee werken met overal vloerverwarming maar het schijnt wel dat het al door veel toekomstig bewoners is aangevraagd. Dus ik laat het hier niet bij zitten..
[ Voor 5% gewijzigd door Martinus123 op 09-05-2018 22:25 ]
Verwijderd
Ná 4 weken een prijsopgave voor het gasloos opleveren van de woning die we in optie hebben. 19000 euro.
Inclusief Douche WTW en ventilatie met WTW om de EPC 0,4 te halen. Daarbij 9 zonnepanelen op het Noorden. De prijs is incl. vloerverwarming BG.
Klinkt niet echt aantrekkelijk en ik denk dat het achteraf goedkoper gasloos te maken is. We gaan in ieder geval voor vloerverwarming BG.

Inclusief Douche WTW en ventilatie met WTW om de EPC 0,4 te halen. Daarbij 9 zonnepanelen op het Noorden. De prijs is incl. vloerverwarming BG.
Klinkt niet echt aantrekkelijk en ik denk dat het achteraf goedkoper gasloos te maken is. We gaan in ieder geval voor vloerverwarming BG.
Zie de 4 reacties boven je.Verwijderd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:38:
Ná 4 weken een prijsopgave voor het gasloos opleveren van de woning die we in optie hebben. 19000 euro.![]()
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Even googelen naar 'vibro palen' en je vindt genoeg. Het is vanuit technisch oogpunt een prima alternatief voor prefab palen. Misschien hadden de prefab-palen een te lange levertijd of er was een technische reden om voor vibro palen te kiezen, want voor zover ik weet is prefab over het algemeen goedkoper dan vibro.peterrrr schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:40:
Hier zijn ze inmiddels begonnen met het heiwerk. Echter verbaasde het mij dat er de "vibro" techniek wordt toegepast. Iemand ervaring hier mee?
@T.E @Verwijderd gasloos met warmtepomp zat er voor ons niet in, na veel gezeur wel gasloos voor een teruggaaf van 3k€. Elektrisch koken gaan we sowieso doen dus dat zit niet in de overweging. Vloerverwarming konden we ook niet door de aannemer laten aanleggen, die wilde alleen de beganegrondvloer doen. Daarom wordt onze woning dus zonder dekvloeren opgeleverd zodat we zelf achteraf de vloerverwarming kunnen regelen.
Ik heb hier een offerte liggen voor L/W-warmtepomp voor 12.5k€. Daar komt dan nog naar schatting 10-12k€ overheen voor de aanleg van vloerverwarming door de gehele woning en de dekvloeren. Dan hebben we dus nog geeneens PV-panelen erbij of WTW. Voor nog eens +- 9k€ kunnen we er een brine/water-warmtepomp van maken.
€19.500 voor een volledig gasloze oplossing met L/W-warmtepomp, vloerverwarming, WTW en extra PV-panelen klinkt dus best prima naar mijn mening, en scheelt je een hoop geregel. Afhankelijk van of je tevreden denkt te zijn met L/W of eigenlijk liever W/W wilt zou ik het serieus overwegen.
Ik heb hier een offerte liggen voor L/W-warmtepomp voor 12.5k€. Daar komt dan nog naar schatting 10-12k€ overheen voor de aanleg van vloerverwarming door de gehele woning en de dekvloeren. Dan hebben we dus nog geeneens PV-panelen erbij of WTW. Voor nog eens +- 9k€ kunnen we er een brine/water-warmtepomp van maken.
€19.500 voor een volledig gasloze oplossing met L/W-warmtepomp, vloerverwarming, WTW en extra PV-panelen klinkt dus best prima naar mijn mening, en scheelt je een hoop geregel. Afhankelijk van of je tevreden denkt te zijn met L/W of eigenlijk liever W/W wilt zou ik het serieus overwegen.
Tja
Zojuist bericht gehad van de aannemer dat zij de geplande oplevering niet gaan halen doordat de nutsvoorzieningen niet tijdig aangelegd kunnen worden. De oplevering stond gepland voor eind juni(week 25/26), dit zal nu rond week 37 worden.
Zij geven aan dat zij hierdoor de werkbare dagen die in mijn overeenkomst staan overschrijden(225) en geven mij 2 opties:
1. Oplevering in juni zonder nutsvoorzieningen, die zsm worden aangebracht. Woningborg houdt 5% in depot staan welke worden uitbetaald als nutsvoorzieningen gereed zijn en alle opleverpunten zijn opgelost.
2. Oplevering bij gereedkomen nutsvoorzieningen in week 37.
Die 5% wegzetten was ik sowieso van plan bij de notaris, dus ik zie hier de meerwaarde niet echt van, behalve het feit dat ik eerder in de woning kan. Echter, heb ik niet perse veel haast om er in te gaan.
Helaas zit ik in het buitenland en heb ik mijn aannemingsovereenkomst niet digitaal op het moment, dus kan ik niet controleren wat er precies is afgesproken bij overschrijding werkbare dagen. Wellicht iemand ervaring hiermee, en wat ik er van moet verwachten?
Zij geven aan dat zij hierdoor de werkbare dagen die in mijn overeenkomst staan overschrijden(225) en geven mij 2 opties:
1. Oplevering in juni zonder nutsvoorzieningen, die zsm worden aangebracht. Woningborg houdt 5% in depot staan welke worden uitbetaald als nutsvoorzieningen gereed zijn en alle opleverpunten zijn opgelost.
Die 5% wegzetten was ik sowieso van plan bij de notaris, dus ik zie hier de meerwaarde niet echt van, behalve het feit dat ik eerder in de woning kan. Echter, heb ik niet perse veel haast om er in te gaan.
Helaas zit ik in het buitenland en heb ik mijn aannemingsovereenkomst niet digitaal op het moment, dus kan ik niet controleren wat er precies is afgesproken bij overschrijding werkbare dagen. Wellicht iemand ervaring hiermee, en wat ik er van moet verwachten?
Op zich wel netjes dat ze je de keuze geven. Als je nog zelf veel wilt klussen, dan kun je dat in ieder geval al doen en hoef je niet 12(!) weken te wachten.
Volgens mij staat er gewoon een vergoeding op als ze over de dagen heen gaan. Lijkt er nu een beetje op of ze daar onderuit willen komen.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ik heb gisteren enkele offertes ontvangen voor meerwerkopties (verplaatsen van wanden en deuren etc).
Het mooie is dat er geenszins iets gespecificeerd is. Er is wel een omschrijving, maar geen opsomming die de totaalkosten maken.
Als ik naar de initiële meerwerkoptielijst met prijzen kijk, is het niet duidelijk of hier ook manuren over berekend worden. Bijv: M1 muur verdiepingshoog behangkaar is 175,- incl BTW.
Heeft iemand ervaring of hier dan daadwerkelijk nog werkuren over worden berekend, of mag ik uitgaan van de prijs die op de lijst staat dat het alles inclusief is?
Ik heb maar een mail teruggestuurd om inzichtelijker te krijgen hoe de totaalkosten tot stand zijn gekomen...
Het mooie is dat er geenszins iets gespecificeerd is. Er is wel een omschrijving, maar geen opsomming die de totaalkosten maken.
Als ik naar de initiële meerwerkoptielijst met prijzen kijk, is het niet duidelijk of hier ook manuren over berekend worden. Bijv: M1 muur verdiepingshoog behangkaar is 175,- incl BTW.
Heeft iemand ervaring of hier dan daadwerkelijk nog werkuren over worden berekend, of mag ik uitgaan van de prijs die op de lijst staat dat het alles inclusief is?
Ik heb maar een mail teruggestuurd om inzichtelijker te krijgen hoe de totaalkosten tot stand zijn gekomen...
In mijn project geeft de meerwerklijst per optie de totale kosten. Er staat nooit een specificatie naar materiaal en arbeid, maar de genoemde prijs is het totaal bedrag incl. BTW. Mocht er een koppeling zijn met een (mogelijk) ander meerwerk dan staat dat ook genoemd.keanu_ schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:02:
[...]
Bijv: M1 muur verdiepingshoog behangkaar is 175,- incl BTW.
[...]
Ik neem aan dat dit voor alle projecten geldt.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Geen keuze maken totdat je de aanneemovereenkomst hebt gelezen. Want dit kan zomaar tegen je gebruikt worden als er wel een vergoeding tegenover staat en ze er onderuit willen komen.Kubusje schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 07:53:
Zojuist bericht gehad van de aannemer dat zij de geplande oplevering niet gaan halen doordat de nutsvoorzieningen niet tijdig aangelegd kunnen worden. De oplevering stond gepland voor eind juni(week 25/26), dit zal nu rond week 37 worden.
Welk regio zit je? Want is toch wel behoorlijk verschil met oorspronkelijke opleverdatum.
Ik hoef ook geen verdere specificatie van de meerwerklijst over het materiaal etc, maar mijn offerte is nu enkel tekst en een totaalbedrag. Als ik het globaal zelf uitreken aan de hand van de meerwerklijst, kom ik (uiteraard) ver onder hun geoffereerde bedrag, dus vandaar de ''specificatie'' van de offertefmb schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:44:
[...]
In mijn project geeft de meerwerklijst per optie de totale kosten. Er staat nooit een specificatie naar materiaal en arbeid, maar de genoemde prijs is het totaal bedrag incl. BTW. Mocht er een koppeling zijn met een (mogelijk) ander meerwerk dan staat dat ook genoemd.
Ik neem aan dat dit voor alle projecten geldt.
Ik neem aan dat je nog dingen zelf wilt gaan doen of laat doen? Stucen, schilderen etc. Mag je dan wel gebruik maken van bouwstroom? Anders heb je er niet zoveel aan want ook een stucadoor heeft stroom nodig. En water.Kubusje schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 07:53:
Precies, wilde wel al wat vragen terugschieten naar de aannemer, maar nog niks beslissen.Xtince schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:46:
[...]
Geen keuze maken totdat je de aanneemovereenkomst hebt gelezen. Want dit kan zomaar tegen je gebruikt worden als er wel een vergoeding tegenover staat en ze er onderuit willen komen.
Welk regio zit je? Want is toch wel behoorlijk verschil met oorspronkelijke opleverdatum.
Regio is Zuid-Holland.
Ja, zeker weten. Ook 1 van mijn vragen die ik terug wilde schieten inderdaad.T.E schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:15:
[...]
Ik neem aan dat je nog dingen zelf wilt gaan doen of laat doen? Stucen, schilderen etc. Mag je dan wel gebruik maken van bouwstroom? Anders heb je er niet zoveel aan want ook een stucadoor heeft stroom nodig. En water.
[ Voor 28% gewijzigd door Kubusje op 10-05-2018 11:18 ]
Bij ons zit er al standaard vloerverwarming op de begane grond en op de 1e verdieping op de badkamer.MadEgg schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 01:06:
@T.E @Verwijderd gasloos met warmtepomp zat er voor ons niet in, na veel gezeur wel gasloos voor een teruggaaf van 3k€. Elektrisch koken gaan we sowieso doen dus dat zit niet in de overweging. Vloerverwarming konden we ook niet door de aannemer laten aanleggen, die wilde alleen de beganegrondvloer doen. Daarom wordt onze woning dus zonder dekvloeren opgeleverd zodat we zelf achteraf de vloerverwarming kunnen regelen.
Dus onze offerte lijkt alsof dat extra is maar dat is dus niet zo. Enkel de eerste verdieping wordt dan extra vloerverwarming en de zolder maar als ik het begrijp komen daar dus extra kosten voor. En wanneer zet je op de slaapkamer de vloerverwarming aan? Ik in ieder geval nooit.
Het wordt een rekensommetje die 19.500 euro of het rendabel is.
Ikzelf ga de meterkast vervangen voor een 3 fase met uitbreiding groepen/kookgroep. Kosten ongeveer 400 euro hiervoor.
Aanvraag van 1 fase naar 3 fase kost me 248 euro bij Enexis. Perilex + kabel voor fornuis kost me +- 25 euro. Dus de eerste 673 euro ben ik al kwijt. Mijn uren tel ik niet mee.
Dan heb ik nog 18.827 euro voor de verdere kosten. Uitbreiding zonnepanelen zal ik zoiezo gaan doen geen idee wat de kosten daarvan zijn.
En wat kost het me als ik het over 5 jaar zou doen? Afsluiten gas kost je ook geld. Op de site van liander zie ik dat compleet weghalen gas 687 euro kost.
Dat maakt het verhaal wel iets anders ja, wij krijgen het standaard zonder vloerverwarming. Dan is 19.5k€ wel wat aan de hoge kant. Een specificatie van wat er exact geleverd wordt is dan wel op zijn plaats.T.E schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:27:
[...]
Bij ons zit er al standaard vloerverwarming op de begane grond en op de 1e verdieping op de badkamer.
Dus onze offerte lijkt alsof dat erbij komt maar dat is dus niet zo. Enkel de eerste verdieping wordt dan vloerverwarming. En wanneer zet je op de slaapkamer de vloerverwarming aan? Ik in ieder geval nooit.
Op de slaapkamer verwachten wij ook niet verwarming nodig te hebben, maar wel koeling in de zomer. Slapen in een koele slaapkamer is toch een stuk prettiger.
Enig idee hoeveel PV-panelen je erbij krijgt voor dit bedrag? Ik kom op +- €370 per 290 Wp paneel inclusief installatie, via een derde partij achteraf. Inclusief BTW die je achteraf nog weer terugkrijgt.Het wordt een rekensommetje die 19.500 euro of het rendabel is.
Ikzelf ga de meterkast vervangen voor een 3 fase met uitbreiding groepen/kookgroep. Kosten ongeveer 400 euro hiervoor.
Aanvraag van 1 fase naar 3 fase kost me 248 euro bij Enexis. Perilex + kabel voor fornuis kost me +- 25 euro. Dus de eerste 673 euro ben ik al kwijt. Mijn uren tel ik niet mee.
Dan heb ik nog 18.827 euro voor de verdere kosten. Uitbreiding zonnepanelen zal ik zoiezo gaan doen geen idee wat de kosten daarvan zijn.
En wat kost het me als ik het over 5 jaar zou doen? Afsluiten gas kost je ook geld. Op de site van liander zie ik dat compleet weghalen gas 687 euro kost.
Gas helemaal weg laten halen over een aantal jaren hoeft niet altijd wat ik zo gelezen heb - het is ook mogelijk dat je je gewoon laat afsluiten en dan ook geen vastrecht meer hoeft te betalen, maar dat de leidingen wel blijven liggen waar ze zijn. Zit je alleen dus nog wel met een gasmeter in je meterkast.
Tja
Ah, dan begreep ik je niet helemaal goed. Slecht dat je zo'n onduidelijke aanbieding krijgt. In mijn geval is de offerte eigenlijk de meerwerklijst met per optie het aantal keer dat die in rekening wordt gebracht. Bijv: 8 keer extra loze leiding, 2 keer vorstvrije buitenkraan, etc.keanu_ schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:50:
[...]
Ik hoef ook geen verdere specificatie van de meerwerklijst over het materiaal etc, maar mijn offerte is nu enkel tekst en een totaalbedrag. Als ik het globaal zelf uitreken aan de hand van de meerwerklijst, kom ik (uiteraard) ver onder hun geoffereerde bedrag, dus vandaar de ''specificatie'' van de offerte.
Redelijk transparant dus.
Wel jammer dat extra zonnepanelen relatief duur zijn. Ik heb er standaard 10 en laat er 4 bijplaatsen voor 2.000 euro in totaal. Zie het PV topic.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ik ben bang dat wij voor @T.E de Nul op de Meter optie verpest hebben. We hebben dezelfde aannemer en ik heb vanwege subsidie+btw teruggave facturen gekregen. Alleen de panelen+installatie warmtepomp was al meer dan wat we er in totaal voor betaald hebben (en er zaten nog wat meer aanpassingen zoals extra vloerverwarming in). Wij hebben dus wel brine/water en (ruim?) voldoende panelen om op nul uit te komen.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Vibro's zijn prima palen. Voordeel is vaak de leveringstijd. Je hoeft pas kort voor uitvoering te weten hoe lang de palen precies moeten worden. Ook zwaar heiwerk, harde bovenlagen, of wisselvallige draagkrachtige lagen kunnen reden zijn om voor vibro te kiezen.peterrrr schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:40:
Ook maar even inchecken na lang meegelezen te hebben! In veel gevallen nuttige informatie gevonden.
Ik ben zelf in maart 2017 bij de makelaar geweest en een optie op een nieuwbouwwoning genomen. Een project van 8 woningen in Drenthe. Uiteindelijk in juni de KAO getekend.
In eerste instantie zou er voor de bouwvak begonnen worden, maar dit werd eind oktober. De oplevering staat voor eind mei gepland. Keurig in 7 maand tijd. Het had begin mei moeten worden maar de aansluiting van de nuts voorzieningen liet ook hier even op zich wachten. Erg spannend en leuk allemaal!
Het zijn 2x 4 woningen met een tussenpad en achteropgang naar de tuinen. Ik zit zelf op de eindwoning aan het gangpad, met ongeveer 116m2 een kleine eengezinswoning en mijn starterswoning!
Meerwerkopties:
Uitbreiden woning met 1200mm € 10.600,00 (pffff)
Dakraam € 950,00
Buitenwandcontactdoos
Voorziening tuinverlichting
Zonnepanelen € 2.690,00 (6 extra panelen boven de 2 voor de EPC waarde)
Ombouw Wandcloset
Aansluiting wasdroger
Afsluitbare buitenkraan
Verder nog wat zaken voor de keuken en badkamer via de projectleveranciers (2 linkerhanden hier...).
Helaas is het een project uit 2015. Begin 2017 zijn er wat veranderingen en een prijsverlaging (!) doorgevoerd waarna alles snel was uitverkocht. Daarom ook nog een gasaansluiting en geen warmtepomp. Maar wel lage temperatuur vloerverwarming op begane grond en 1e etage. Wel zonder naregeling, maar dat kan ik eventueel later goedkoper regelen.
De wanden ga ik met Renovlies doen en de vloer met PVC (en vinyl op zolder en eerste etage). Verder gelijk overal een netwerk aanleggen, elke kamer heeft standaard minimaal één loze leiding en in de woonkamer 2. Daar ga ik zelf lekker mee aan de gang.
Ik ben zelf in maart 2017 bij de makelaar geweest en een optie op een nieuwbouwwoning genomen. Een project van 8 woningen in Drenthe. Uiteindelijk in juni de KAO getekend.
In eerste instantie zou er voor de bouwvak begonnen worden, maar dit werd eind oktober. De oplevering staat voor eind mei gepland. Keurig in 7 maand tijd. Het had begin mei moeten worden maar de aansluiting van de nuts voorzieningen liet ook hier even op zich wachten. Erg spannend en leuk allemaal!
Het zijn 2x 4 woningen met een tussenpad en achteropgang naar de tuinen. Ik zit zelf op de eindwoning aan het gangpad, met ongeveer 116m2 een kleine eengezinswoning en mijn starterswoning!
Meerwerkopties:
Uitbreiden woning met 1200mm € 10.600,00 (pffff)
Dakraam € 950,00
Buitenwandcontactdoos
Voorziening tuinverlichting
Zonnepanelen € 2.690,00 (6 extra panelen boven de 2 voor de EPC waarde)
Ombouw Wandcloset
Aansluiting wasdroger
Afsluitbare buitenkraan
Verder nog wat zaken voor de keuken en badkamer via de projectleveranciers (2 linkerhanden hier...).
Helaas is het een project uit 2015. Begin 2017 zijn er wat veranderingen en een prijsverlaging (!) doorgevoerd waarna alles snel was uitverkocht. Daarom ook nog een gasaansluiting en geen warmtepomp. Maar wel lage temperatuur vloerverwarming op begane grond en 1e etage. Wel zonder naregeling, maar dat kan ik eventueel later goedkoper regelen.
De wanden ga ik met Renovlies doen en de vloer met PVC (en vinyl op zolder en eerste etage). Verder gelijk overal een netwerk aanleggen, elke kamer heeft standaard minimaal één loze leiding en in de woonkamer 2. Daar ga ik zelf lekker mee aan de gang.
Kun je dit eens verder uitleggen aub?Tassadar32 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 17:23:
Ik ben bang dat wij voor @T.E de Nul op de Meter optie verpest hebben. We hebben dezelfde aannemer en ik heb vanwege subsidie+btw teruggave facturen gekregen. Alleen de panelen+installatie warmtepomp was al meer dan wat we er in totaal voor betaald hebben (en er zaten nog wat meer aanpassingen zoals extra vloerverwarming in). Wij hebben dus wel brine/water en (ruim?) voldoende panelen om op nul uit te komen.
What Do You Call An Alligator In A Vest?
@bonyuri Onze aannemer bood Nul op de Meter aan voor 29k zonder deze optie uitgewerkt te hebben. Prijs was dus voor hun op de gok en ze gingen er ook niet echt van uit dat iemand dat ook zou afnemen. Na veel zeuren (tot aan de eigenaar van het aannemersbedrijf toe, KAO gegijzeld gehouden) toch wat meer details gekregen en helemaal doorgerekend, bleek netto €10 goedkoper per maand uit te komen met de huidige energieprijzen, meer toekomstbestendig en hoger comfort dus hebben de optie genomen. De aannemer had alleen erg veel moeite om de juiste installateurs ervoor te vinden en de kosten waren een stuk hoger dan geraamd (ook omdat er een flinke dosis uitzoekwerk gedaan moest worden door de projectleider) doordat er ingeschat was met andere voorwaarden dan wat ze daadwerkelijk aanboden. Daarbovenop heb ik gedurende het hele proces er bovenop gezeten en de aannemer geen beslissingen laten maken zonder alles te laten doorrekenen en goedkeuring van mijn kant, ze gaven aan dat het een pilot project was voor hun dus ik wilde wel de nodige zekerheden.
Vanuit mijn kant dus een klant die een goede deal ziet en er op staat dat wat op papier stond ook daadwerkelijk afgeleverd werd in een bruikbare vorm. Vanuit de kant van de aannemer dus een hoofdpijndossier waar (flink) verlies op is gemaakt.
Ik verwachtte eigenlijk dat ze nog wel NoM zouden aanbieden bij @T.E, maar de prijs een stuk hoger zou komen te liggen. Blijkt nu dat ze alleen "gasloos" doen tegen een flinke meerprijs, wat voor de klant niet eens voordeel oplevert. Waarschijnlijk om te kijken of ze op deze manier in de toekomst huizen kunnen gaan bouwen die gasloos zijn (wil de gemeente graag) zonder al te veel meerkosten te hebben. Gewoon een situatie waar ze dus aan het uitzoeken zijn hoe ze zo goedkoop mogelijk aan toekomstige eisen kunnen voldoen (ze zoeken een excuuspanelen oplossing, niet een die daadwerkelijk handig/voordelig is voor de klant).
Vanuit mijn kant dus een klant die een goede deal ziet en er op staat dat wat op papier stond ook daadwerkelijk afgeleverd werd in een bruikbare vorm. Vanuit de kant van de aannemer dus een hoofdpijndossier waar (flink) verlies op is gemaakt.
Ik verwachtte eigenlijk dat ze nog wel NoM zouden aanbieden bij @T.E, maar de prijs een stuk hoger zou komen te liggen. Blijkt nu dat ze alleen "gasloos" doen tegen een flinke meerprijs, wat voor de klant niet eens voordeel oplevert. Waarschijnlijk om te kijken of ze op deze manier in de toekomst huizen kunnen gaan bouwen die gasloos zijn (wil de gemeente graag) zonder al te veel meerkosten te hebben. Gewoon een situatie waar ze dus aan het uitzoeken zijn hoe ze zo goedkoop mogelijk aan toekomstige eisen kunnen voldoen (ze zoeken een excuuspanelen oplossing, niet een die daadwerkelijk handig/voordelig is voor de klant).
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Wie was de aannemer?
Druk en zetfouten voorbehouden.
@EiT Wagemakers uit Oss. Ik hoorde overigens van @T.E dat waar wij alles per mail moesten regelen zij nu in een online BIM omgeving veel kunnen regelen en doorgeven. Wel een goede zet mijns inziens. Al dat op en neer mailen en bellen is ontzettend foutgevoelig.
Vandaag een vreemd iets ontdekt. We hebben 2 jaar geleden een huis betrokken welke uit een project van 4 huizen bestond. Nu keek ik vandaag voor de grap eens op de kadastrale kaart van het kadaster en zag dat ons perceel daarop volledig afwijkt t.o.v. hoe het nu is. In alle bouwtekeningen etc. staat het zoals het nu is. De overige drie huizen kloppen wel. Belletje met het kadaster levert nauwelijks informatie op, die gaven aan dat we maar moesten wachten totdat het kadaster de definitieve opmeting zou komen doen. Die zou binnen 1.5-2 jaar na bouw worden uitgevoerd. Maar die periode is al verstreken.
Het huis rechts naast ons is van dezelfde eigenaar als waar onze grond van gekocht is. Dat wordt momenteel verhuurd. Hun tuin is één grote rommel zonder erfafscheiding dus dat maakt het nog vreemder.
Iemand wel eens zoiets gehad?
Het huis rechts naast ons is van dezelfde eigenaar als waar onze grond van gekocht is. Dat wordt momenteel verhuurd. Hun tuin is één grote rommel zonder erfafscheiding dus dat maakt het nog vreemder.
Iemand wel eens zoiets gehad?
Die online functie werkt wel goed. (volgjewoning.nl) Er zit een chat functie in waar je al je vragen kunt stellen en meerwerk kunt doorgeven. Alle documenten, tekeningen etc staan erin. Op de dagen dat de begeleidster aanwezig is krijg je binnen het uur wel reactie op de chat en alles staat zwart op wit. Groot pluspunt.
Enja het gasloze. Niet echt rendabel denk ik. Zeker niet als je het binnen 10 jaar weer zou gaan verkopen. Nul op Meter daar zie je het voordeel maandelijks van terug. Dat verdient zich een stuk sneller terug. Al moet je er dan ook wel heel lang blijven wonen om die kosten eruit te krijgen. Ik kan beter enkel wat extra pv panelen op dak leggen.
Koken gaan we toch electrisch doen.
Enja het gasloze. Niet echt rendabel denk ik. Zeker niet als je het binnen 10 jaar weer zou gaan verkopen. Nul op Meter daar zie je het voordeel maandelijks van terug. Dat verdient zich een stuk sneller terug. Al moet je er dan ook wel heel lang blijven wonen om die kosten eruit te krijgen. Ik kan beter enkel wat extra pv panelen op dak leggen.
Wij hebben ook volgjewoning.nl. Zeer fijn!T.E schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 15:04:
Die online functie werkt wel goed. (volgjewoning.nl) Er zit een chat functie in waar je al je vragen kunt stellen en meerwerk kunt doorgeven. Alle documenten, tekeningen etc staan erin. Op de dagen dat de begeleidster aanwezig is krijg je binnen het uur wel reactie op de chat en alles staat zwart op wit. Groot pluspunt.
Zijn er hier mensen met ervaring met zonneschermen (screens) op zonne energie? Wij hebben bij ons huis geen rekening gehouden met stroom richting het kozijn, maar zouden wel graag (automatische) buitenzonnewering willen hebben.
Ik heb zelf wel iets gevonden van Fakro, namelijk de AMZ Solar, maar die is alleen voor de dakramen van Fakro. Is er iemand bekend met vergelijkbare producten voor normale verticale ramen?
Ik heb zelf wel iets gevonden van Fakro, namelijk de AMZ Solar, maar die is alleen voor de dakramen van Fakro. Is er iemand bekend met vergelijkbare producten voor normale verticale ramen?
Weer tijd voor een foto-update.
Mijn laatste post 1 mei 2018

Update 12 mei 2018, degene waar de pallets voor staan wordt de onze.
Mijn laatste post 1 mei 2018

Update 12 mei 2018, degene waar de pallets voor staan wordt de onze.

Kleine update over ons nieuwbouw woning na 1,5 maand sinds start van bouw. Project van 8 vrijstaande woningen.

In de garage komt onze L/W warmtepomp. Een aantal aansluitingen zijn al gelegd.
Onderste foto is van 2 weken geleden en de bovenste is van vanochtend.

In de garage komt onze L/W warmtepomp. Een aantal aansluitingen zijn al gelegd.
Onderste foto is van 2 weken geleden en de bovenste is van vanochtend.
[ Voor 27% gewijzigd door Wimhaw op 12-05-2018 20:29 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Hier ook nog een update van onze nieuwe woning; Bouw verloopt voorspoedig en waar ze eerst op Q4 mikten willen ze nu al voor de bouwvak alles gaan opleveren. Afhankelijkheid zit hem enkel in de nutsbedrijven. Nadeel is wel dat je merkt dat de bouw weer goed loopt dus de badkamer, vloeren/muren aannemers zijn erg druk waardoor schuiven lastig wordt. Wat ik ze overigens van harte gun maar me nu wat minder uitkomt 

Afwerking zag er allemaal goed uit en meerwerk wbt electra- en waterpunten was conform tekeningen. Enige wat me opviel was een kleine barst in het blok naast het raam van een van de slaapkamers. ik denk alleen dat dit lastig vervangen is. Iemand met enig bouwverstand een mening over?

Afwerking zag er allemaal goed uit en meerwerk wbt electra- en waterpunten was conform tekeningen. Enige wat me opviel was een kleine barst in het blok naast het raam van een van de slaapkamers. ik denk alleen dat dit lastig vervangen is. Iemand met enig bouwverstand een mening over?

[ Voor 21% gewijzigd door Katseviool op 13-05-2018 00:28 ]
Zelf geen ervaring mee, en misschien ook niet helemaal wat je zoekt, maar somfy heeft volgens mij kleine zonnepaneeltjes die de accu van binnenzonwering oplaadt zodat de accu nooit leeg raakt. Wie weet hebben ze ook zoiets voor buitenzonwering. En of het werkt in de dagelijkse praktijk? Geen idee, maar je kunt het eens uitzoeken...jasperdeman schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 10:44:
Zijn er hier mensen met ervaring met zonneschermen (screens) op zonne energie? Wij hebben bij ons huis geen rekening gehouden met stroom richting het kozijn, maar zouden wel graag (automatische) buitenzonnewering willen hebben.
Ik heb geen signature
@Katseviool Dat blok dat repareren ze wel met bewerken van de muren. Zou me daar niet druk om maken.
@jasperdeman Kende deze oplossing niet maar ziet er wel interessant uit.Vraag goed naar garantie van de accu's en wat een nieuwe accu kost aangezien ook die op den duur vervangen moeten worden.
@jasperdeman Kende deze oplossing niet maar ziet er wel interessant uit.Vraag goed naar garantie van de accu's en wat een nieuwe accu kost aangezien ook die op den duur vervangen moeten worden.
@Wimhaw Krijg je niet een deur naar de garage? Wij gebruiken hem meer als berging en kunnen er van de keuken meteen in, ideaal!
@Road-runner83
Had gekund, maar een keuken kastenwand van 5 hoge kasten met inbouw apparatuur vonden we mooier. Uitbouw had gekund, maar eens houd het op met het uitgeven van geld. PV panelen, mooie keuken en LW warmtepomp vonden wij belangrijker. Misschien gaan we ooit eens een sluis of een overkapping bouwen. Dat is voor de toekomst.
Had gekund, maar een keuken kastenwand van 5 hoge kasten met inbouw apparatuur vonden we mooier. Uitbouw had gekund, maar eens houd het op met het uitgeven van geld. PV panelen, mooie keuken en LW warmtepomp vonden wij belangrijker. Misschien gaan we ooit eens een sluis of een overkapping bouwen. Dat is voor de toekomst.
@Katseviool ik zou me niet te druk maken om het gebarsten blok. Straks met het aanbrengen van het stucwerk wordt dit weer strak afgewerkt . Gezien de foam boven het blok en de dikte van de muur is dit een niet dragende constructieve wand waardoor de kans op verder scheuren naar mijn idee nihil is.
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Thx voor jullie reacties @T.E @marcel_piet! Stelt me weer gerust
Goedeavond! Na heel het topic doorgeworsteld te hebben, naar aanleiding hiervan nog wat kleine aanpassingen laten doen, heb ik nu ook een vraag.
De bouw is al van start (tweekapper, 250m2 grond, 230k von), verwacht wordt net na de kerst te kunnen opleveren. Omdat het meerwerk best de pan uit is gerezen (
) zitten we nu al aan het potje "eigen geld". 35.000 meerwerk in de hypotheek (oa aanbouw 2,4 van 13.500, afbouwpakket met oa complete keuken/badkamer, extra electra, sausklaar stucen, wat individuele wijzigingen) en ernaast zitten we nu op ca 6.500 wat we zelf moeten inleggen
. Op dit moment snoept iedere euro extra meerwerk geld af van ons budget aan afwerking, dus dat is wel spannend.
Met afwerking bedoel ik de vloeren, plinten, gordijnen, lampen. De rest is zo goed als klaar bij oplevering of kan ook makkelijk later (bijv de traphekken dekkend schilderen).
Waar mijn vraag om draait:
Wat er ook aankomt straks is de oprit, de voortuin en de achtertuin. En daar zit het hem ook wat in. De oprit moet gelijk goed worden gedaan, anders loop je overal zand naar binnen. Naar de voordeur moet ook een pad.
We kunnen moeilijk de voortuin een jaar voor schandaal laten liggen. En de buren zullen vast wel een schutting willen, en die moeten we ook kunnen betalen (ik schat dit op 2,5k). En dan de achtertuin.. Dat is ook een berg geld, omdat we niet alles zelf willen doen omdat we het goed willen hebben (vooral de bestrating)
Hoe doen jullie dit?
De bouw is al van start (tweekapper, 250m2 grond, 230k von), verwacht wordt net na de kerst te kunnen opleveren. Omdat het meerwerk best de pan uit is gerezen (
Met afwerking bedoel ik de vloeren, plinten, gordijnen, lampen. De rest is zo goed als klaar bij oplevering of kan ook makkelijk later (bijv de traphekken dekkend schilderen).
Wat er ook aankomt straks is de oprit, de voortuin en de achtertuin. En daar zit het hem ook wat in. De oprit moet gelijk goed worden gedaan, anders loop je overal zand naar binnen. Naar de voordeur moet ook een pad.
We kunnen moeilijk de voortuin een jaar voor schandaal laten liggen. En de buren zullen vast wel een schutting willen, en die moeten we ook kunnen betalen (ik schat dit op 2,5k). En dan de achtertuin.. Dat is ook een berg geld, omdat we niet alles zelf willen doen omdat we het goed willen hebben (vooral de bestrating)
Hoe doen jullie dit?
Wij laten voor ca €1700 de oprit bestraten door de projectstratenmaker met dezelfde klinkermix als de straat. Het pad naar de voordeur, een heg en de grens met de buren (hekwerk met Prunushaag) zat in het project.
Voor €1000 heb je een basic achtertuin met gras, éénjarig goed en een robotmaaier
Voor €1000 heb je een basic achtertuin met gras, éénjarig goed en een robotmaaier
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
6500 voor afwerking is wel weinig, je moet budget hebben voor:Birdy84 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:23:
Goedeavond! Na heel het topic doorgeworsteld te hebben, naar aanleiding hiervan nog wat kleine aanpassingen laten doen, heb ik nu ook een vraag.
De bouw is al van start (tweekapper, 250m2 grond, 230k von), verwacht wordt net na de kerst te kunnen opleveren. Omdat het meerwerk best de pan uit is gerezen () zitten we nu al aan het potje "eigen geld". 35.000 meerwerk in de hypotheek (oa aanbouw 2,4 van 13.500, afbouwpakket met oa complete keuken/badkamer, extra electra, sausklaar stucen, wat individuele wijzigingen) en ernaast zitten we nu op ca 6.500 wat we zelf moeten inleggen
. Op dit moment snoept iedere euro extra meerwerk geld af van ons budget aan afwerking, dus dat is wel spannend.
Hoe doen jullie dit?
- verf
- vloeren
- gordijnen
- schutting
- bestrating, zeker als de gemeente je verplicht op je oprit te parkeren.
En div. accessoires, denk aan deurmat, verlichting, kapstok etc.
Wij hebben daar rond de 20k spaargeld voor gereserveerd. Maar laten dan wel het meeste doen.
Bij onze huidige woning heb ik de voorkant voor 1000 euro mee laten bestraten toen ze met de straat voor bezig waren, dat is rond de 25-30m2.
Achtertuin heb ik een jaar later pas gedaan. Eerste jaar alles kapot gespoten, 2e jaar terras, pad naar achteren en grasmat er in. Volgens mij zo’n 2500-3000 euro voor kwijt. Dit toen laten doen door iemand die nog op school zat en er naast bij kluste als hovenier. Terras lag er bij oplevering al in, maar met 1 cm zand er onder, deze moest dus opnieuw gelegd worden. Wel de tegels van voor ook hier hergebruikt. Dus geen tegels hoeven kopen.
Let er ook op dat je dikke kans heb dat je ook nog grond moet afgraven en afvoeren.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Die 6500 zijn de kosten van het extra meerwerk wat we zelf betalen. Voor de afwerking die meteen af moet zijn, hebben we zo'n 9000 euro "over" op het moment van overdracht en dat moet lukken. Dat was wat meer, maar ik vind loze leidingen, wijzigingen in de indeling en een goede badkamer iets meer waard dan om bij verhuizing overal nieuwe lampen te hebben hangen 
(Vloeren 6000,-, verhuizen 1500, gordijnen 1000, dan iets later de schutting 2500, oprit 1500).
Sausen doen we later, ivm bouwvocht. Muren zijn wel al gestuct bij oplevering. We willen ook nieuwe meubels, dus even een paar maanden sparen en dan alles in een keer.
Het is geen vetpot, maar doebaar. Zo gauw als de dubbele lasten er af zijn komt dat goed.
Ik hoop dat we met alle buren de grond kunnen laten aanvullen, dat scheelt dan een hoop dan om dat voor 1 huis te moeten doen.
Goed idee om tijdelijk gras te leggen in de achtertuin, dan kunnen we idd even vooruit. Hoewel het best een klus is om te maaien dan, een tuin van 14x9.
(Vloeren 6000,-, verhuizen 1500, gordijnen 1000, dan iets later de schutting 2500, oprit 1500).
Sausen doen we later, ivm bouwvocht. Muren zijn wel al gestuct bij oplevering. We willen ook nieuwe meubels, dus even een paar maanden sparen en dan alles in een keer.
Het is geen vetpot, maar doebaar. Zo gauw als de dubbele lasten er af zijn komt dat goed.
Ik hoop dat we met alle buren de grond kunnen laten aanvullen, dat scheelt dan een hoop dan om dat voor 1 huis te moeten doen.
Goed idee om tijdelijk gras te leggen in de achtertuin, dan kunnen we idd even vooruit. Hoewel het best een klus is om te maaien dan, een tuin van 14x9.
Ik zie toch vrij vaak een post verven langskomen... een woning wordt toch opgeleverd met kozijnen die geverfd zijn? Voor zover ik weet moet ik straks alleen aan de slag met de trap....
Life is what happens while you're busy making other plans
Ik doe alle kozijnen (in ieder geval aan de binnenkant) even schuren en weer verven. Bij ons zit er zo'n dun laagje verf overheen dat je de nerf van het hout er onder nog perfect kunt volgen. Doe dat liever meteen als er nog geen vloer in ligt.frumper schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:58:
Ik zie toch vrij vaak een post verven langskomen... een woning wordt toch opgeleverd met kozijnen die geverfd zijn? Voor zover ik weet moet ik straks alleen aan de slag met de trap....
Buitenkant doe ik nog niet meteen, maar ik verwacht dat dat binnen een jaar of drie wel nodig gaat zijn
Inderdaad. Ik ben alleen aan vloeren 15000 euro kwijt.EiT schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:24:
[...]
6500 voor afwerking is wel weinig, je moet budget hebben voor:
- verf
- vloeren
- gordijnen
- schutting
- bestrating, zeker als de gemeente je verplicht op je oprit te parkeren.
En div. accessoires, denk aan deurmat, verlichting, kapstok etc.

[ Voor 24% gewijzigd door FragDaddy op 14-05-2018 08:04 ]
Have a wheelie good weekend!
Bij ons werd de buitenkant van de woning gegrond opgeleverd en moest het dus nog volledig in de lak gezet worden a 5k.frumper schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:58:

Binnenkant ook volledig laten doen omdat deze af fabriek 1 keer gespoten waren maar niet in de kleur die wij mooi vonden.
Ja hier ook gewoon opgeleverd met verf. Ook met druipers, sporen van regenbuien, niet dekkende delen, verf die op sommige plekken gewoon loslaat en waar dan weer andere (nog slechtere) verf onder vandaan komt. Zal wel niet geschuurd en ontvet zijn bij de poging om eerder slecht werk te herstellen.frumper schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:58:
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Dit kan per project verschillen en staat natuurlijk in je bestek/technische omschrijving. Goed doorlezen dusfrumper schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:58:
Krap budget hoor. Vergeet ook niet dat je wanden door herl het huis afgewerkt dienen te worden. Vloer beneden en een vloer boven. Gordijnen in heel het huis voor 1000? Ik vind het knapBirdy84 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:51:
Die 6500 zijn de kosten van het extra meerwerk wat we zelf betalen. Voor de afwerking die meteen af moet zijn, hebben we zo'n 9000 euro "over" op het moment van overdracht en dat moet lukken. Dat was wat meer, maar ik vind loze leidingen, wijzigingen in de indeling en een goede badkamer iets meer waard dan om bij verhuizing overal nieuwe lampen te hebben hangen
Dit lijken me toch punten op bij de oplevering te laten noteren en oplossen door de aannemer? Ik ga zelf niet nog weer een zak geld uitgeven omdat zij hun taak verzaakt hebben.leecher schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:33:
[...]
Ja hier ook gewoon opgeleverd met verf. Ook met druipers, sporen van regenbuien, niet dekkende delen, verf die op sommige plekken gewoon loslaat en waar dan weer andere (nog slechtere) verf onder vandaan komt. Zal wel niet geschuurd en ontvet zijn bij de poging om eerder slecht werk te herstellen.
Ik ga een hele hoop dingen aanpakken en aanpassen na de oplevering, maar zaken die gewoon in het contract en technische omschrijving staan als horende bij de woning ga ik niet overdoen.
@Birdy84 wij willen in eerste instantie de schuttingen netjes laten doen, bij voorkeur samen met de buren. Voor de oprit (die tegen de oprit van de buren aanligt) geldt hetzelfde. De rest ga ik zelf doen. Eerst heel basic, dus dat zal voornamelijk een groot grasveld worden na het egaliseren van de grond, en dan in de zomer van 2019 eens flink aanpakken. We trekken in totaal €4000-€5000 uit voor de tuin direct na oplevering, ik denk dat dat op basis van bovenstaande aanpak voldoende moet zijn.
Voor de rest moet je wel een eind komen met je budget denk ik met twee rechterhanden en als je wat creatief bent. Ik heb vergelijkbare bedragen op de begroting staan, maar ga wel veel zelf doen met hulp van vrienden / familie.
Tja
Klopt, maar de lijst was lang, men moest meermaals terugkomen om simpele problemen op te lossen, het duurt sowieso weken/maanden voordat er uberhaupt iemand op komt dagen. De schilder was al 2x terug geweest. Op een gegeven moment is het de moeite en tijd niet waard om weer te gaan zeiken om de schilder die dan alsnog slecht werk levert.MadEgg schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:03:
Dit lijken me toch punten op bij de oplevering te laten noteren en oplossen door de aannemer? Ik ga zelf niet nog weer een zak geld uitgeven omdat zij hun taak verzaakt hebben.
@leecher Na een paar keer falen laat je een schadevergoeding uitbetalen voor niet uitgevoerde herstelwerkzaamheden en laat je het zelf goed doen. Hoe dan ook zijn de kosten voor de aannemer.
Klinkt leuk op papier, werkt niet zo makkelijk in de praktijk. Zo zag ik pas laatst dat er verf af valt, oplevering is alweer bijna een jaar geleden, geld dat bij de notaris stond is al ingeleverd. In b4 garantie, succes daarmee, zo wachten we ook alweer maanden op een tegelzetter en joost mag weten met wat voor kul excuus ze aan komen zetten waarom het eraf komt. Op een gegeven moment zijn de kosten van tijd en moeite om iets geregeld te krijgen hoger dan gewoon het verlies nemen en het zelf op te lossen. Regels en principes tot je uiterste gelijk najagen is leuk als je niks te doen hebt en je tijd niets waard is. De rest van de mensen maakt bewust dan wel onbewust het sommetje en komt tot de conclusie dat "Hoe dan ook zijn de kosten voor de aannemer" op een gegeven moment niet meer waar is en de kosten voor jou alleen maar blijven stijgen.Tassadar32 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:10:
@leecher Na een paar keer falen laat je een schadevergoeding uitbetalen voor niet uitgevoerde herstelwerkzaamheden en laat je het zelf goed doen. Hoe dan ook zijn de kosten voor de aannemer.
Klinkt als een leuke aannemer....leecher schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:25:
[...]
Klopt, maar de lijst was lang, men moest meermaals terugkomen om simpele problemen op te lossen, het duurt sowieso weken/maanden voordat er uberhaupt iemand op komt dagen. De schilder was al 2x terug geweest. Op een gegeven moment is het de moeite en tijd niet waard om weer te gaan zeiken om de schilder die dan alsnog slecht werk levert.

Maar goed, dat zou je ook op een rechtsbijstandsverzekering kunnen gooien, gewoon accepteren en betalen lijkt me niet wenselijk. En ik ga er al helemaal niet bij voorbaat vanuit dat ik een paar duizend euro moet reserveren om al het schilderwerk over te doen. Dat je achteraf de afweging maakt tussen langer doorzeuren en steggelen met de aannemer of je verlies nemen en het zelf regelen kan ik inkomen maar dat moet niet het uitgangspunt zijn.
In datzelfde straatje kan ik er ook vanuit gaan dat ik de uitbouw opnieuw moet gaan bouwen omdat de aannemer waarschijnlijk papier maché in plaats van cement gebruikt
Tja
Heb de grond bij mijn oprit niet laten verhogen bij oplevering, en daar in de eerste week betongranulaat op laten storten. Sindsdien wel gewoon elke dag mijn auto op geparkeerd, zodat het goed aangereden werd.. Dit was in augustus 2017, en sinds 2 weken ligt er pas een oprit in. Hopelijk was mijn voorbereiding genoeg voor het niet laten verzakken van de oprit, want daar was het mij allemaal om te doen. Als je het direct laat bestraten heb je best een grote kans op verzakking/spoorvorming.Birdy84 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:23:
Hoe doen jullie dit?
Had overigens een pad van wat pallets/steigerplanken naar de voordeur gelegd. Dus tja.. als je het mij vraagt kan je het best een jaar "voor schandaal" (is dat Vlaams?) laten liggen
Dat betongranulaat is niet aangestampt toen het gestort is? Aannemer heeft mij een voorstel gedaan om betongranulaat op de oprit te storten heb specifiek gevraagd of ze dit ook goed doen aanstampen om dit te voorkomen.MeltedForest schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:03:
[...]
Heb de grond bij mijn oprit niet laten verhogen bij oplevering, en daar in de eerste week betongranulaat op laten storten. Sindsdien wel gewoon elke dag mijn auto op geparkeerd, zodat het goed aangereden werd.. Dit was in augustus 2017, en sinds 2 weken ligt er pas een oprit in. Hopelijk was mijn voorbereiding genoeg voor het niet laten verzakken van de oprit, want daar was het mij allemaal om te doen. Als je het direct laat bestraten heb je best een grote kans op verzakking/spoorvorming.
Had overigens een pad van wat pallets/steigerplanken naar de voordeur gelegd. Dus tja.. als je het mij vraagt kan je het best een jaar "voor schandaal" (is dat Vlaams?) laten liggen.
MadEgg schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 23:54:
[...]
Nou ja, het is me wel expliciet toegezegd, dus ik ga het er in ieder geval niet zo bij laten zitten. Uiteindelijk niets zwart-op-wit hierover, maar toegeven kan altijd nog - dan zal ik zelf voor het kruipluik moeten zorgen. Alle leidingen voor verwarming en warmwater moeten nog vanaf de berging naar de rest van de woning gelegd worden, dus geen toegang is geen optie.
Ik heb reactie van de kopersbegeleiding. Het kruipluik in de berging was volgens hem verplicht indien er een waterleiding naar de berging gelegd werd. Aangezien het mij pas later toegezegd was ivm de warmtepomp was het er bij ons niet ingekomen. Een kleine misser van hun kant: bij de eerste meerwerkofferte voor de ruwbouw hadden wij ook al getekend voor de waterleiding in de berging, dus warmtepomp of niet, dat kruipluik had er moeten zitten. Het is mij toegezegd dat het gat er nog ingezaagd gaat worden en dit krijg ik op mijn verzoek nu ook 'zwart op wit' per mail toegestuurd.B152 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 00:14:
[...]
Ff als tip voor de meelezers, jij hebt er nu niet veel meer aan.
Ik zorg altijd dat alle telefonische gesprekken worden opgenomen en alle afspraken per mail worden nagestuurd. Ik stuur dan vaak zelf een overzicht en vraag om een bevestiging.
Succes in iedergeval. Als je een luikje gaat maken ben ik benieuwd naar je ervaringen. Vooral posten in het klussende tweakers topic dan
Ik ben blij dat ik het in de gaten hou - het lijkt nu met een sisser af te lopen
Vandaag ook de factuur voor gereedkomen beganegrondvloer ontvangen, dus de 130 werkbare dagen zijn van start gegaan
[ Voor 15% gewijzigd door MadEgg op 14-05-2018 17:13 ]
Tja
Ah mooi dat jullie er zijn uitgekomen. Scheelt weerMadEgg schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:59:
[...]
[...]
Ik heb reactie van de kopersbegeleiding. Het kruipluik in de berging was volgens hem verplicht indien er een waterleiding naar de berging gelegd werd. Aangezien het mij pas later toegezegd was ivm de warmtepomp was het er bij ons niet ingekomen. Een kleine misser van hun kant: bij de eerste meerwerkofferte voor de ruwbouw hadden wij ook al getekend voor de waterleiding in de berging, dus warmtepomp of niet, dat kruipluik had er moeten zitten. Het is mij toegezegd dat het gat er nog ingezaagd gaat worden en dit krijg ik op mijn verzoek nu ook 'zwart op wit' per mail toegestuurd.
Ik ben blij dat ik het in de gaten hou - het lijkt nu met een sisser af te lopen
Vandaag ook de factuur voor gereedkomen beganegrondvloer ontvangen, dus de 130 werkbare dagen zijn van start gegaanHet aftellen kan beginnen.
Weet je zo volgens welk artikel van het bouwbesluit dat verplicht is?
Nee. Een kleine zoektocht doet mij vermoeden dat het iets interns is van de aannemer. Ik lees hier: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/515B152 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:20:
[...]
Ah mooi dat jullie er zijn uitgekomen. Scheelt weer
Weet je zo volgens welk artikel van het bouwbesluit dat verplicht is?
Dat zou betekenen dat het vanuit het bouwbesluit niet verplicht is. Hij noemde dat dat was omdat er anders als er lekkage optrad je niet bij de leidingen kon komen. Klinkt mij zeer plausibel en zou wmb ook een goede reden zijn om het wél in het bouwbesluit te zetten. Ik ga nog eens verder zoeken, mogelijk dat het onder leidingwerk vermeld staat en niet specifiek betrekking heeft op kruipruimtes.Het Bouwbesluit schrijft geen kruipruimten voor. Verder stelt het Bouwbesluit ook geen eisen aan kruipruimten of aan het aantal kruipluiken.
Het Bouwbesluit stelt dus bijvoorbeeld ook geen eisen aan de ventilatie van een kruipruimte. N.B. Een kruipluik wordt beschouwd als een deel van de vloer.
Tja
Een bekende van me met een drone heeft dit weekend wat foto's voor me gemaakt
Geeft toch net een andere kijk erop
Degene waar het kraantje in staat wordt onze woning.

Degene waar het kraantje in staat wordt onze woning.

Ik heb het buiten de aannemer om gedaan, dus nee niet aangestampt.Mirved schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:21:
[...]
Dat betongranulaat is niet aangestampt toen het gestort is? Aannemer heeft mij een voorstel gedaan om betongranulaat op de oprit te storten heb specifiek gevraagd of ze dit ook goed doen aanstampen om dit te voorkomen.
Weet iemand waarom bij sommige huizen de muren uit blokken worden opgebouwd en bij andere een muur uit een stuk bestaat?
Sport_Life schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:54:
[...]
Neem je een uitbouw? Op de tekening is het niet heel duidelijk, maar ik vind 9m x 5,7m - waar ook nog en gang en trap(kast) in zit - vrij krap IRL. En tussen woonkamer en keuken nog een hoop loze ruimte.. Imo is een uitbouw onvermijdelijk in zo'n geval, of kies ervoor om de garage om te bouwen tot woonkamer (soms een optie). Dus reken op extra kosten (ca 15-20k) en 2,4m minder tuinoppervlak. Nogmaals: mijn mening dus NOFI.
Probeer iig een dergelijke woning te bekijken voor je tekent.
MadEgg schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:21:
[...]
Bij dergelijke aanpakken van trap tegenover de entree heb ik bij een aantal projecten een optie gezien om géén trapkast te nemen, waarmee de trap dus gewoon in de woonkamer zit. Kost je wel de trapkast, maar dat vind ik zelf wel mooier, geeft een ruimtelijker gevoel.
Bij ons zit de trap gewoon in de hal, die hierdoor dus wel groter wordt. Daarmee is er ook een hap uit de woonkamer genomen, maar dan maar aan één kant. Helemaal ideaal is het niet, maar die trap moet toch ergens geplaatst worde ;-)
Nog bedankt allen, en de rest voor de reacties. De trapkast vonden wij toch niet zo'n succes dus o.a. daarom hebben we van de koop afgezien. Ook werd de woning binnen 3 maand opgeleverd, dus allerlei keuzes moesten dan snel gemaakt worden, zagen we toch niet zo zitten. We willen sowieso meer sparen voor interieur/vloeren boven/etc er toch voor gekozen nu niet te doen.DjRik schreef op zondag 22 april 2018 @ 21:24:
[...]
Het huis dat wij gekocht hebben heeft ook een aparte hal en een aparte trap met trapkast. Wij hebben gekozen voor een aanbouw van 2,4 meter en laten daarin de keuken plaatsen. Voordeel is dat er een grote eettafel van 3 meter in past. Aan de voorzijde van de woning komt dus de woonkamer. Standaard impressies van de aannemer (zonder aanbouw):
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Donderdagavond gaan we naar een informatie avond hier in de buurt (Zuidhorn). Er gaan weer een aantal woningen in de verkoop voor het project. Dit gaat via loting, mensen hier bekend mee? Mag je dan 3 keuzes doorgeven o.i.d.?
Blokken is traditioneel. Goedkoper per woning, maar duurder en tijdrovender voor een rij woningen.witterholt schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:14:
Weet iemand waarom bij sommige huizen de muren uit blokken worden opgebouwd en bij andere een muur uit een stuk bestaat?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Voor onze in aanbouw zijnde woning zit ik te denken aan een houten vloer van Hakwood. Deze vloeren worden volledig verlijmd en zijn ook geschikt voor woningen met lage temperatuur vloerverwarming. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze vloerenfabrikant?
Ze zijn erg prijzig, maar het materiaal is geweldig mooi en heeft ook weinig onderhoud nodig.
Ze zijn erg prijzig, maar het materiaal is geweldig mooi en heeft ook weinig onderhoud nodig.
[ Voor 23% gewijzigd door Erikz.nl op 15-05-2018 11:59 ]
en volgens mij worden de kalkzandstenenblokken nu ook vooral gebruikt omdat betonnen platen moeilijk te krijgen zijn i.v.m. productiecapaciteit. Tenminste dat was het verhaal bij ons...Sport_Life schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:28:
[...]
Blokken is traditioneel. Goedkoper per woning, maar duurder en tijdrovender voor een rij woningen.
[ Voor 5% gewijzigd door righthand op 15-05-2018 12:42 ]
Maar welke van de twee heeft meer voordelen of maakt het niet uit?
Zo hard kan het gaan. In december de palen er in en eind volgende week krijgen we de sleutel. Eerder dan het voorspelde augustussamo schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:47:
Ik heb de afgelopen weken flink gelurked aan dit topic om inspiratie op te doen, omdat ook ik aan de nieuwbouwwoning ga. Wij zijn ingeloot op een mooi project en kunnen hopelijk rond augustus volgend jaar die kant op.
Deze week is de deadline voor alle opties. We hebben dus al de keuken en badkamer uitgezocht en opties besproken, alle stopcontacten besproken enz. Alles indienen en dan begint zometeen het lange wachten.
Gisteren kregen we de offerte van de bouwer voor al het loodgieten en electrawerk voor de keuken. We gaan koken op inductie, maar nu willen ze toch een gasleiding leggen naar de kookplaat om daar af te doppen. Ergens vind ik dat zonde van het geld. Inductie is toch een groeimarkt. En als iemand (ik of een eventuele volgende koper) er een andere keuken in wil is het ook maar de vraag of die persoon het gas daar wil. Dus ik heb gevraagd of ze dat kunnen schrappen. Ben erg benieuwd naar hun reactie.
We hebben ook op alle etages vloerverwarming (standaard). Waarschijnlijk gaan we voor PVC beneden en laminaat op de eerste. Zolder komt tijdelijk waarschijnlijk zeil te liggen totdat we die echt gaan indelen.
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
@Wimhaw dat gaat snel, in twee dagen gebeurt deze week dus?
@samo ruim 2 maanden eerder dus? Hoor je dat nu pas of al enkele weken geleden?
Ik ben nu in gesprek met een makelaar voor de verkoop van onze huidige woning. Ik weet alleen niet zo goed was wijsheid is om als gewenste overdrachtsdatum op te geven. De laatste tijdsindicatie die we van de aannemer gekregen hebben is dat ze verwachten vanaf augustus de eerste woningen op te kunnen leveren. Qua werkbare dagen hebben ze echter tot begin december de tijd. Ik blijf liever niet te lang met twee woningen zitten en de overwaarde van onze huidige woning is ook zeer welkom natuurlijk. Aan de andere kant is tussentijds ergens tijdelijk bivakkeren als het uitloopt ook niet prettig.
Wat voor termijn hebben jullie daarvoor genomen?
Ik ben nu in gesprek met een makelaar voor de verkoop van onze huidige woning. Ik weet alleen niet zo goed was wijsheid is om als gewenste overdrachtsdatum op te geven. De laatste tijdsindicatie die we van de aannemer gekregen hebben is dat ze verwachten vanaf augustus de eerste woningen op te kunnen leveren. Qua werkbare dagen hebben ze echter tot begin december de tijd. Ik blijf liever niet te lang met twee woningen zitten en de overwaarde van onze huidige woning is ook zeer welkom natuurlijk. Aan de andere kant is tussentijds ergens tijdelijk bivakkeren als het uitloopt ook niet prettig.
Tja
http://www.dds-bta.nl/bou...ij-de-bouw-van-mijn-huis/witterholt schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:04:
Kijk daar maar eens.
Ik huur mijn koopappartement terug van de nieuwe eigenaar, had ik als voorwaarde gesteld bij de verkoop (nieuwe eigenaar kocht het als melkkoe). Dat is inmiddels wel iets langer dan de bedoeling. Bij tekenen van de KAO was de oplevering november 2017, bij start bouw december 2017 en dat is uiteindelijk april 2018 geworden... Dus gelukkig maar dat ik kon blijven waar ik zat.
Dus lastig te zeggen wat wijsheid is. En het hangt natuurlijk ook af van wat je allemaal wilt (laten) doen na de oplevering. Sommige verhuizen binnen 2 weken, ik neem er 6 weken de tijd voor maar heb dan ook nagenoeg alles klaar behalve buiten. Maar ook belangrijk is hoe de markt bij jou in de buurt is en hoe snel het verkocht zou kunnen zijn.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Mijn woning zal Q4 2018 worden opgeleverd. Om zeker te zijn dat ik mijn keuken op tijd krijg heb ik de voorlopige afleveringsdatum half oktober gesteld. Maar om de keuken ook daadwerkelijk half oktober te kunnen opleveren, moeten ze half juni al kunnen inmeten in de woning.
Nu staat de begane grond er al, maar er is nog niets afgewerkt binnen. Ze zijn nu begonnen aan de eerste verdieping.
Is het normaal dat er al zo vroeg wordt ingemeten? En kan inmeten op dit moment uberhaupt wel? Of de aannemer meewerkt is ook nog maar de vraag.
Nu staat de begane grond er al, maar er is nog niets afgewerkt binnen. Ze zijn nu begonnen aan de eerste verdieping.
Is het normaal dat er al zo vroeg wordt ingemeten? En kan inmeten op dit moment uberhaupt wel? Of de aannemer meewerkt is ook nog maar de vraag.
Bij mij hebben ze in november ingemeten (en de keuken had ik al in september 2016 besteldXtince schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:58:
Mijn woning zal Q4 2018 worden opgeleverd. Om zeker te zijn dat ik mijn keuken op tijd krijg heb ik de voorlopige afleveringsdatum half oktober gesteld. Maar om de keuken ook daadwerkelijk half oktober te kunnen opleveren, moeten ze half juni al kunnen inmeten in de woning.

Maar bij mij bleek de uitvoerder uiteindelijk heel makkelijk en ben ik naderhand nog diverse kering in de woning geweest met (soms als smoes) het verzoek om wat op te kunnen meten. Was eigenlijk nooit een probleem, behalve als ze met takelwerk bezig waren.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Het gerucht ging al een tijdje dat wij eerder waren. De oplevering eerst was globaal voor het project, en wij zijn het derde blok van opleveringen. Maar de zekerheid kregen we pas 4wk voor oplevering.MadEgg schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:38:
Qua overdracht heb ik een schoolgaand kind. Dus de overdracht van het oude huis moet in de schoolvakantie. Onze kopers zijn gelukkig flexibel dus dat maakt het allemaal makkelijker.
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
@MadEgg
Inderdaad afgelopen maandag en dinsdag hebben ze dat gedaan.
Wij hebben een half jaar genomen vanaf het moment van verkoop. 31 Augustus moeten we eruit zijn. Vaak is een hypotheek aanvraag 3 maanden geldig en kun je hem zonder extra kosten nog eens 3 maanden verlengen. Vandaar de 6 maanden.
Als we er niet in kunnen gaan we vanaf 1 september een vakantiehuisje huren op een camping hier vlakbij. In het ergste geval zetten we onze vouwwagen op dezelfde camping.
Inderdaad afgelopen maandag en dinsdag hebben ze dat gedaan.
Wij hebben een half jaar genomen vanaf het moment van verkoop. 31 Augustus moeten we eruit zijn. Vaak is een hypotheek aanvraag 3 maanden geldig en kun je hem zonder extra kosten nog eens 3 maanden verlengen. Vandaar de 6 maanden.
Als we er niet in kunnen gaan we vanaf 1 september een vakantiehuisje huren op een camping hier vlakbij. In het ergste geval zetten we onze vouwwagen op dezelfde camping.
[ Voor 7% gewijzigd door Wimhaw op 16-05-2018 20:34 ]
Even een kleine update betreft bovenstaande:Kubusje schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 07:53:
Werkbare dagen worden pas ergens in oktober/november overschreden, terwijl de verlate oplevering voor september gepland staat. Dus is eigenlijk niet van toepassing.
5% wordt via een bankgarantie gegarandeerd en kan niet van worden afgeweken.
Bouwstroom en water voorziening indien oplevering in juni wordt naar gekeken, nog niks concreet.
Sleutelverklaring(oplevering zonder garantie termijn e.d. in te laten gaan) is niet mogelijk.
Ik ga waarschijnlijk in september laten opleveren, aangezien ik niet echt haast heb en mijn geplande werkzaamheden nog kan verzetten.
Iemand ervaring met termijnen meerwerk en wanneer deze binnenvallen? Ik heb nu 9 termijnen v/d woning betaald en 25% van het meerwerk betaald via een aparte factuur. Wanneer kan ik de rest verwachten? Lijkt me dat het meerwerk in hun ogen gereed is en dit dus binnenkort zal moeten betalen.
Krijg jammer genoeg geen vloerverwarming, aannemer vroeg hier iets van 4k voor, vriendelijk voor bedankt. Wel erg jammer natuurlijk omdat we straks allemaal aan de warmtepompen moeten.Annuk schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 00:58:
[...]
Zo zou ik het bij voorkeur ook doen, maar hoe wordt je woning verder op/afgeleverd?
Als je vv e.d. hebt kan je nog wel eens een klote klus hieraan hebben. Ga je ervan uit het ligt niet te dicht langs de muren (bv 15cm uit de wand), ligt er een buis langs de wand van een andere/2e lus in je woonkamer oid.
Of dat er onderlangs een elektra leiding ligt bv ivm. geschakelde wcd's en dat je erdoor heen boort.
Stukje been there done that.
Zorg iig dat je iemand achter de hand hebt die het snel voor je kan en wil fixen.
Zelfde geldt natuurlijk voor als je wanden gestuced worden opgeleverd en je zelf (nog) geen stucadoor hebt geregeld (duurt vrij lang op het moment voordat ze weer tijd hebben schijnt).
bovenstaande niet bedoeld om te bashen ofzo maar meer van wees er op verdacht.
Iemand goede ervaringen met een bouwkundige oplevering in de buurt van Nijmegen - Tiel?
Bij ons ook zo'n 4k, maar wel laten doen voor de eerste verdieping. Achteraf kan goedkoper, maar hadden het liever gelijk bij oplevering inclusief regeling per kamer. Anders hadden we toch de radiatoren moeten verwijderen, en nu krijgen we het meteen helemaal goed. En ook gelijk in de badkamer. Warme voetjes FTWasdf25 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 23:09:
[...]
Krijg jammer genoeg geen vloerverwarming, aannemer vroeg hier iets van 4k voor, vriendelijk voor bedankt. Wel erg jammer natuurlijk omdat we straks allemaal aan de warmtepompen moeten.
Enige is dat we op zolder nog een radiator hebben... maar moest daar nog vloerverwarming moeten komen doen we dat wel achteraf een keertje... dat is niet zo in het oog
Life is what happens while you're busy making other plans
Linkje werkt niet, de content lijkt me wel interessant.Hertogjan_666 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:43:
[...]
http://www.dds-bta.nl/bou...ij-de-bouw-van-mijn-huis/
Kijk daar maar eens.
Gaat echt als een speer met ons nieuwbouwwoning. Het metselwerk buitenmuur tot de 1ste verdieping is bijna klaar. Anderhalve week geleden lagen er alleen nog een aantal vloerplaten op de fundering.

[ Voor 14% gewijzigd door Wimhaw op 18-05-2018 20:36 ]
Raar ik kan hem gewoon openen..misschien zo?NLS_ schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:07:
[...]
Linkje werkt niet, de content lijkt me wel interessant.
[http://www.dds-bta.nl/bouwontwerp/welke-bouwmethode-kan-ik-kiezen-bij-de-bouw-van-mijn-huis/]
Bij ons gaat het ook hard. Afgelopen vrijdag was de begane grond gereed, vandaag staan er al twee verdiepingen. Onze erker staat er ook al kant en klaar ernaast.

Tja
Ziet er strak uit.MadEgg schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:54:
Bij ons gaat het ook hard. Afgelopen vrijdag was de begane grond gereed, vandaag staan er al twee verdiepingen. Onze erker staat er ook al kant en klaar ernaast.
[afbeelding]
[afbeelding]
Prognose voor ons is oplevering begin november. Wij zetten ons appartement begin juni in de verkoop, met opleverdatum medio november. Eventueel gaan we tijdelijk in een vakantiehuisje.MadEgg schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:38:
Ik verwacht stiekem een stormloop en verkoop binnen 2-3 weken, echter kan ook tegenvallen en dan is het fijn dat we nog even hebben. Heb gemerkt dat het best stressvol is af en toe om 2 huizen te hebben. Nb; heb vrienden die in 2009 deze situatie hadden en die hebben jarenlang dubbele lasten en verhuur gehad enz..
Gelukkig is de bubbel bij ons groot genoeg om nog flink te kunnen zakken, maar toch
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 18-05-2018 22:42 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Klopt, het wordt kant en klaar per vrachtwagen aangeleverd en op de bouwplaats in elkaar gezet. Dan zitten gelijk de kozijnen, deuren en ramen er al in. Bij het rijtje huizen achter ons zijn ze al druk bezig met isolatie en metselen, dat gaat ook snel.Wimhaw schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:27:
[...]
Ziet er strak uit.zag aan je raamkozijn dat je een vergelijkbaar systeem hebt als bij onze bouwer. Kant en klare raamkozijnen die met beugels worden vast gezet op de betonnen muren.
Van de week hebben wij een geschatte oplevertijd van september/oktober gekregen. In dit tempo krijg ik haast het idee dat dat nog steeds ruim genomen is maar we gaan het zien. Zeker aangezien onze woning opgeleverd zal worden zonder dekvloeren, stucwerk, badkamer en keuken dus een groot deel van de afwerking hoeft de aannemer niet doen.
Tja
Dat kan wel zo zijn maar denk dat alle woningen tegelijk worden opgeleverd. En als je dan een paar buren hebt die wel veel meerwerk hebben schiet jij er niks mee op met al je vervallen minderwerk.MadEgg schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:51:
[...]
Klopt, het wordt kant en klaar per vrachtwagen aangeleverd en op de bouwplaats in elkaar gezet. Dan zitten gelijk de kozijnen, deuren en ramen er al in. Bij het rijtje huizen achter ons zijn ze al druk bezig met isolatie en metselen, dat gaat ook snel.
Van de week hebben wij een geschatte oplevertijd van september/oktober gekregen. In dit tempo krijg ik haast het idee dat dat nog steeds ruim genomen is maar we gaan het zien. Zeker aangezien onze woning opgeleverd zal worden zonder dekvloeren, stucwerk, badkamer en keuken dus een groot deel van de afwerking hoeft de aannemer niet doen.
Zijn dit allemaal houten kozijnen die ze direct plaatsen ? Of doen ze dat ook met kunstof ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
In ons project doen ze het met kunststof op dezelfde manier.jacovn schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:48:
Zijn dit allemaal houten kozijnen die ze direct plaatsen ? Of doen ze dat ook met kunstof ?
De bouw komt volgens mij inderdaad weer goed op gang. Prijzen gaan weer omhoog, fase 2 in ons project is zo'n 15% per m2 duurder en alle opleveringen worden maanden naar voren getrokken. Gisteren bevestiging ontvangen dat ze nog voor de bouwvak gaan opleveren ipv eind Q4
Prefab (die kant en klaar geplaatste betondelen) heeft als voordeel dat de bouw sneller gaat. Nadeel is dat je minder flexibel bent. De KZS bouw gaat wat langzamer (maar dan heb je het alsnog over misschien een paar weken op een totale doorloop van 'n half jaar), maar je bent wel flexibeler. Zeker voor elektra is dat wel een belangrijke: in prefab geef je vooraf de plaats aan van alle stopcontacten en schakelaars. Met tradionele bouw worden alle leidingen ingefreesd nadat alle muren al staan. Dan is het dus makkelijker om een stopcontact nog een stukje te verplaatsen als je daadwerkelijk in de ruimte staat ipv alleen op de tekening aan te geven. Ik weet niet of het voor projectbouw helemaal opgaat, maar bij onze zelfbouw (via een totaalbouwer) in ieder geval wel.witterholt schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:04:
Wij krijgen aan de buitenzijde overal houten kozijnen (dark red meranti). De binnenkozijnen (helaas) van staal maar daar kijken we later nog wel eens naar.jacovn schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:48:
Tja
Wij zijn afgelopen donderdagavond naar een informatieavond geweest waar de plannen voor 30 nieuwe woningen werden gepresenteerd. Alleen al op deze avond waren 150 mensen en in de inschrijving loopt nog 9 dagen.. Hebben ons in ieder geval ingeschreven en nu afwachten of we worden ingeloot.
Ik acht de kans klein, wel hebben kandidaten zonder voorbehoud verkoop eigen woning voorrang in de toewijzing/loting dus dat is wel een voordeel voor ons (huurhuis atm). Maar goed, dat zullen zovelen ook hebben lijkt me
Ik acht de kans klein, wel hebben kandidaten zonder voorbehoud verkoop eigen woning voorrang in de toewijzing/loting dus dat is wel een voordeel voor ons (huurhuis atm). Maar goed, dat zullen zovelen ook hebben lijkt me
Als je niet wordt in geloot gewoon als favoriet opslaan op funda.
Soms komt ie weer beschikbaar.
[ Voor 19% gewijzigd door witterholt op 19-05-2018 20:55 ]
Zeker goede tip. Voor mijn woning was ik ook niet ingeloot, maar uiteindelijk wel gekregen doordat ik op funda zag dat die weer vrij waswitterholt schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:20:
Als je niet wordt in geloot gewoon als favoriet opslaan op funda.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2