Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Overigens wel al druk bezig met begrotingen maken etc. Een uitbouw a 1200cm kost 10750 en zouden dan graag op de benedenverdieping een visgraat vloer willen laten leggen (10,1 bij 5,1 afmeting). Voor het aantal m2 kom ik op 2500-3000 uit, maar dan moet het nog gelegd worden. Iemand ervaring/ideeën wat dat ongeveer gaat kosten? In mijn hoofd had ik ongeveer 5000 totaal voor de vloer berekend. (Alleen dus beneden)
Reken voor een mooie visgraat zeker 100-150 euro per m2 (afhankelijk van type vloer en de legger)LightGrenades schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:44:
Thanks allemaal! Gelukkig had ik dat al gedaan vorige week dus we houden het in de gaten. Eerst maar eens zien of we zo worden ingeloot.
Overigens wel al druk bezig met begrotingen maken etc. Een uitbouw a 1200cm kost 10750 en zouden dan graag op de benedenverdieping een visgraat vloer willen laten leggen (10,1 bij 5,1 afmeting). Voor het aantal m2 kom ik op 2500-3000 uit, maar dan moet het nog gelegd worden. Iemand ervaring/ideeën wat dat ongeveer gaat kosten? In mijn hoofd had ik ongeveer 5000 totaal voor de vloer berekend. (Alleen dus beneden)
Weet iemand wat voor soort buis daarvoor nodig is, zodat ik het kan gaan verlengen? We hebben de sleutel namelijk nog niet, maar wil nu al wel alvast zoveel mogelijk voorwerk doen, zodat ik exact weet wat ik moet bestellen en al weet waar het materiaal het goedkoopst is
ID4.1M Honey Yellow
Gaat uberhaupt hier iemand op letten na oplevering?ReseT schreef op maandag 21 mei 2018 @ 00:41:
Weet iemand hier hoe een afzuiging van de keuken (wasemkap) de EPC waarde van een nieuwbouw woning beïnvloed? In onze koopcontract staat dat de koper zich uiterst moet inspanning om binnen een maand na oplevering een EPC waarde gelijk of lager dan 0.2 moet leveren. Echter hebben wij een afzuigkap laten plaatsen die naar buiten afzuigt, zonder een idee te hebben hoe dit de EPC waarde zal beïnvloeden.
Is het de bedoeling dat je 'zelf' de EPC waarde verlaagd ? Of op peil houdt ?ReseT schreef op maandag 21 mei 2018 @ 00:41:
In onze koopcontract staat dat de koper zich uiterst moet inspanning om binnen een maand na oplevering een EPC waarde gelijk of lager dan 0.2 moet leveren.
Voor zover als ik het snap kun je alleen nog zonnepanelen toevoegen, of een CV door een warmtepomp vervangen om EPC te verbeteren. De rest zou de bouwer toch hebben moeten doen (isolatie verbetering, kierdichtheid, lucht wtw, douche twt, korte leidingen warm water etc) en kun je zelf weinig meer aan doen.
Ook een warmtepomp is niet zo maar te plaatsen uiteraard als je geen LTV verwarmings methode hebt.
Bedoelen ze wellicht als je hun EPC 0.2 geleverde gebouw iets doet en dat negatief beinvloed je zelf weer een verbetering MOET doorvoeren (contractueel)
Dus een afzuigkap door de muur is 4 zonnepanelen erbij (als voorbeeld, geen idee hoeveel je compenseren moet)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Jouw contract verbaast mij. Onze bouwer houdt nul rekening met verduurzaming en wuift alles wat wij kopers aandragen weg. We krijgen alleen een drietal zonnepanelen op dak zodat hij nipt aan de minimale 0.4 komt. Voor mijn gevoel kopen we een nieuwe woning die eigenlijk al direct verouderd is. We wachten dus wel op flinke subsidies vanuit de overheid. Want ze zullen wel moeten als ze hun plannen door willen laten gaan.ReseT schreef op maandag 21 mei 2018 @ 00:41:
Weet iemand hier hoe een afzuiging van de keuken (wasemkap) de EPC waarde van een nieuwbouw woning beïnvloed? In onze koopcontract staat dat de koper zich uiterst moet inspanning om binnen een maand na oplevering een EPC waarde gelijk of lager dan 0.2 moet leveren. Echter hebben wij een afzuigkap laten plaatsen die naar buiten afzuigt, zonder een idee te hebben hoe dit de EPC waarde zal beïnvloeden.
Wij gaan in ieder geval ook gewoon direct naar buiten met onze afzuiging. Die filters die je moet vervangen bij recirculatie kosten ook geld en direct naar buiten is nog altijd de beste afzuiging. Bij ons genoeg mensen die dit ook al zo hebben gedaan bij fase 1. Zou je dus niet te druk maken. Dat controleert geen hond. Alleen de bouwer krijgt een controle voordat hij gaat opleveren.
Daar had ik dus nooit voor getekend. Of op zijn minst vragen over gesteld. Het is de verantwoordelijkheid van de verkoper (aannemer) om te voldoen aan de epc eisen ed. Wat is de (contractuele) consequentie indien je niet aan 0.2 voldoet een maand na oplevering?ReseT schreef op maandag 21 mei 2018 @ 00:41:
Afzuigkap naar buiten heeft invloed op de epc waarde, maar de nieuwbouw huizen zijn zo goed geïsoleerd dat je met elke ventilatie blij moet zijn.. Epc van 0 slaat nergens op zolang je geen accu hebt om je gewonnen energie op te slaan en je nog afhankelijk bent van nuon of eneco..
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ja, ik ben er ook bang voor, maar je kunt hopen. Als ik zo naar de werkzaamheden kijk die de aannemer moet verrichten om mij weer een nieuwe factuur te mogen sturen kunnen ze zo twee facturen sturen zonder er ook maar iets voor te moeten doen, het zou toch een hoop tijd moeten schelen. Ach, anders verkort het in ieder geval de totale oplevertijd van het project, dan kan ons hele project misschien een paar dagen eerder opgeleverd wordenT.E schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:04:
[...]
Dat kan wel zo zijn maar denk dat alle woningen tegelijk worden opgeleverd. En als je dan een paar buren hebt die wel veel meerwerk hebben schiet jij er niks mee op met al je vervallen minderwerk.
@ReseT Voorop gesteld dat ik geen verstand van EPC-berekeningen heb, kan ik er natuurlijk wel over proberen te rederen
Een wasemkap zuigt warme lucht en kookdampen van je kookvoorzieningen af. De warmte die bij koken vrijkomt is een bijproduct en geen resultaat van je verwarming. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik het kouder kreeg tijdens het koken, dus het lijkt mij dat de wasemkap minder warmte aan de ruimte onttrekt dan dat je kookapparatuur produceert. Als de wasemkap uitstaat wordt het kanaal naar buiten als het goed is ook door een klep afgesloten zodat er geen vrije luchtstroom is.
Daarmee lijkt het mij dat als je je er echt zorgen over maakt relevanter hoe energie-efficient je kookapparatuur is. Maar die koop je om te koken, niet om je huis te verwarmen.
Ik heb er nog niemand over gehoord in ieder geval. Voor zover ik weet is de aannemer verplicht om aan de EPC-doelen te voldoen, niet de koper. Bij oplevering moet de EPC gehaald zijn volgens het bouwbesluit, wat je er daarna mee doet moet je toch zelf weten?
Door het weglaten van de verwarmingsinstallatie, PV-panelen en garagedeur ga ik ermee akkoord dat de bouwer niet aan de EPC-eisen voldoet, dus dat is ook nog mogelijk. Onze bouwer interesseert zich net als wat @wantsome hierboven zegt niet voor verduurzaming. Al claimen ze in hun folders en marketinginformatie natuurlijk wel dat je zeer duurzaam woont omdat de woning standaard met PV-panelen komt is het niet meer dan het strikt noodzakelijke om aan het bouwbesluit te voldoen.
Tja
Slecht is wellicht niet goede woord, het is meer economisch om er zonnepanelen op te hangen dan het bouwkundig op te lossen.
Je kunt het bij projecten goed zien, dan heeft het hoekhuis 1 paneel meer omdat er meer verlies is door de zijmuur die een tussenwoning niet heeft.
En sommige huizen in projecten met 2 of 3 panelen zijn dan waarschijnlijk beter (of simpeler) gebouwd dan huizen die 4 of 5 panelen hebben.
Dit is overigens met vrije bouw soms net zo denk ik. In onze straat staat een huis met 1 paneel..
Huizen in een blok met allemaal 4 panelen, andere met 5 (alleen staat die aan de zuid/west kant van de rij en dat snap ik niet zo goed)
Veel andere huizen hier hebben er meer, dus 7-12 zodat het dakvlak wat gevuld wordt. Waarschijnlijk een dealer die snapt dat hij een redelijke string moet hebben voor wat rendement,
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning.
In de optielijst die ik heb ontvangen staat het volgende.
Hencofloor naregeling vloerverwarming per ruimte.
(Het leveren en aanbrengen van een thermostaat in elke kamer, waarmee de vloerverwarming per kamer geregeld kan worden)
Hier word €1000 per kamer voor gerekend. Kan dit goedkoper en kan ik dit achteraf doen? Er word namelijk ook de volgende optie aangeboden.
Extra Honeywell T6 Lyric wifi thermostaat op overloop.
Het leveren en aanbrengen van een extra Honeywell T6 Lyric Wifi thermostaat op de overloop, waarmee de vloerverwarming per verdieping geregeld kan worden á €700.
PS: begane grond + 2 etages en ben niet onderlegd in vloerverwarmingen.
Dat is de spirit! Je koopt een huis, daarbij was prijs ongetwijfeld een van de zaken in de keuze afweging.wantsome schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:37:
[...]
[knip] zodat hij nipt aan de minimale 0.4 komt. Voor mijn gevoel kopen we een nieuwe woning die eigenlijk al direct verouderd is. We wachten dus wel op flinke subsidies vanuit de overheid. Want ze zullen wel moeten als ze hun plannen door willen laten gaan.
Dan klaag je dat het precies aan de eisen voldoet, en er geen gratis slagroom bij wordt geleverd.
En als klap op de vuurpijl, wil je er graag wat aan verbeteren, als wij, de samenleving, dat voor je willen betalen.
Maar goed. Ik wil je wel een beetje helpen. Zo royaal als de subsidie op zonnepanelen nu is, gaat deze nooit meer worden. Nederland heeft met het gratis salderen misschien we de royaalste regeling van heel Europa.
Zorg dat er 1 of 2 groepen voor zonnepanelen naar de zolder gaan en laat je dak zo snel mogelijk vol leggen. Salderen zal niet blijven duren.
@MadEgg @jacovnwantsome schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:37:
[...]
Jouw contract verbaast mij. Onze bouwer houdt nul rekening met verduurzaming en wuift alles wat wij kopers aandragen weg. We krijgen alleen een drietal zonnepanelen op dak zodat hij nipt aan de minimale 0.4 komt. Voor mijn gevoel kopen we een nieuwe woning die eigenlijk al direct verouderd is. We wachten dus wel op flinke subsidies vanuit de overheid. Want ze zullen wel moeten als ze hun plannen door willen laten gaan.
Wij gaan in ieder geval ook gewoon direct naar buiten met onze afzuiging. Die filters die je moet vervangen bij recirculatie kosten ook geld en direct naar buiten is nog altijd de beste afzuiging. Bij ons genoeg mensen die dit ook al zo hebben gedaan bij fase 1. Zou je dus niet te druk maken. Dat controleert geen hond. Alleen de bouwer krijgt een controle voordat hij gaat opleveren.
In mijn akte van levering woning staat het het volgende:
Samenvatting lente akkoord:Koper zal zich tot het uiterste inspannen om voor de door hem te________
realiseren woningen een Energieprestatiecoëfficiënt (EPC) te behalen van
kleiner of gelijk aan 0,2. De koper dient binnen een maand na de________
oplevering van de woningen aan de gemeente een opnameprotocol _____
nieuwbouw (BRL 9500, deel 5 voor woningbouw; zie voor meer informatie
https://www.lente-akkoord...ets-EPC-en-ventilatie.pdf te overleggen, ____
waaruit blijkt dat alle energiebesparende maatregelen uit de EPC- _______
berekening daadwerkelijk zijn uitgevoerd. __________________________
Ik maakte mij hierover zorgen omdat dit gewoon niet door de aannemer is overlegd. Ook bij de Notaris is hier niet van gesproken. Dit moet ik dus opleveren binnen 1 maand na oplevering woning aan de gemeente. Voor de gemeente Utrecht is dit ook vreemd. En voor mij ook.Samenvatting
Bij oplevering aantonen wat vooraf is beloofd. Dat kan voortaan. Aan de hand van het
‘Opnameprotocol nieuwbouw’ (BRL 9500 deel 5 en 6, voor woningbouw resp. utiliteitsbouw)
kan vanaf nu worden aangetoond dat alle energiebesparende maatregelen uit de EPCberekening
daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
Het protocol geeft aan hoe u energiemaatregelen als isolatie en kierdichtheid toetst. En
ook hoe de kwaliteit van de ventilatie wordt gecontroleerd. Met als resultaat: de klant kan
er op vertrouwen dat de woning bij oplevering zijn belofte waarmaakt op gebied van
energie en ventilatie.
De ruggengraat van de oplevertoets wordt gevormd door foto’s op cruciale momenten
tijdens de bouw en bewijsmateriaal in de vorm van pakbonnen en certificaten. Er wordt
ook getest bij oplevering. Een infraroodmeting geeft informatie over de aangebrachte
isolatie. Een blowerdoor-test of Qv10-meting toont aan of er geen kieren en lekken
aanwezig zijn in de woning (luchtdoorlatendheid). Een luchtdebietmeting en een
inregelrapport meten ten slotte of de ventilatie in de woning goed functioneert.
Niet alleen wordt de betrouwbaarheid naar de koper of huurder vergroot, de oplevertoets
kan bovendien helpen om het vakmanschap en trots van de bouwprofessional te
verbeteren. De methode is ook geschikt om onderaannemers op de bouw scherp te
houden. De oplevertoets kan kortom helpen om het vertrouwen in de energiekwaliteit van
de woning te bevestigen. Met hulp van de toets kunt u abstracte en onzichtbare energieen
ventilatie-zaken ‘zichtbaar’ maken voor de woonconsument.

ID4.1M Honey Yellow
In beide gevallen gaat het om iets wat de bouwer / verkoper moet doen, zoals het in de tekst staat. Dat akkoord gaat erover dat de bouwer aan de koper laat zien dat hij goed zijn best heeft gedaan, nietwaar? Daar hoef je als koper toch niet specifiek iets voor te doen mag ik hopen - jij betaalt de bouwer om goed werk te leveren. Ik zou het heel bijzonder vinden in ieder geval.ReseT schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:46:
[...]
Ik maakte mij hierover zorgen omdat dit gewoon niet door de aannemer is overlegd. Ook bij de Notaris is hier niet van gesproken. Dit moet ik dus opleveren binnen 1 maand na oplevering woning aan de gemeente. Voor de gemeente Utrecht is dit ook vreemd. En voor mij ook.
Tja
Ik heb zelf extra ventilatiekanalen aangelegd bij verbouwing van de zolder, ik heb alles gekocht bij ventilatieshop.nl daar was alles te krijgen met een duidelijke uitleg, vooral de Guso montageringen zijn geniaal voor een beginnende doehetzelverYinYang schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:00:
Vinden jullie de mechanische ventilatie afzuig ventielen ook niet op onlogische plekken zitten in jullie nieuwbouwwoning? Ik wil (en moet) deze sowieso gaan verplaatsen ivm het verlaagd plafond wat we gaan maken.
Weet iemand wat voor soort buis daarvoor nodig is, zodat ik het kan gaan verlengen? We hebben de sleutel namelijk nog niet, maar wil nu al wel alvast zoveel mogelijk voorwerk doen, zodat ik exact weet wat ik moet bestellen en al weet waar het materiaal het goedkoopst is
Weer? Het is al een jaar zo. De kans 8s groot dat ook jij 15% meer hebt betaald.Katseviool schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:12:
De bouw komt volgens mij inderdaad weer goed op gang. Prijzen gaan weer omhoog, fase 2 in ons project is zo'n 15% per m2 duurder en alle opleveringen worden maanden naar voren getrokken. Gisteren bevestiging ontvangen dat ze nog voor de bouwvak gaan opleveren ipv eind Q4
Thnx! Ik ga daar eens een kijkje nemen!Coolblue schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:23:
[...]
Ik heb zelf extra ventilatiekanalen aangelegd bij verbouwing van de zolder, ik heb alles gekocht bij ventilatieshop.nl daar was alles te krijgen met een duidelijke uitleg, vooral de Guso montageringen zijn geniaal voor een beginnende doehetzelver
[ Voor 32% gewijzigd door T.E op 22-05-2018 08:45 ]
15% is niet zo raar, bij ons is de m2 prijs bij het volgende cluster 25% omhoog gegaan, nu hadden wij nog de mazzel dat we getekend hadden in 2016 met de oude crisisprijzen, zelfs de courtagekosten voor het verkopen van ons huis zijn door de aannemer gedragen, alle volgende clusters in dit project gaan zelfs met de nieuwe prijzen als warme broodjes over de toonbank, zo gek kan het lopen...T.E schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:45:
15% is wel erg veel niet? Over 250.000 euro komt er dan nog even een verhoging van 37.500?
kun je gewoon bij elk huis een gat naar buiten maken? ??Wij hebben ook EPC van rond de 0, maar vind de luchtjes van het koken toch wel ideaal als die gewoon naar buiten gaan ... (eerste ruzie met de bure n in de maakSport_Life schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:10:
[...]
Afzuigkap naar buiten heeft invloed op de epc waarde, maar de nieuwbouw huizen zijn zo goed geïsoleerd dat je met elke ventilatie blij moet zijn.. Epc van 0 slaat nergens op zolang je geen accu hebt om je gewonnen energie op te slaan en je nog afhankelijk bent van nuon of eneco..
verder een vraag over stuccen van nieuwbouw. Wij willen de begane grond laten stuccen. lengte is 11,5 en breedtte is 5.4 en 2,65 hoog. ( totaal gaat het in de BG inclusief binnenn muren denk ik om ongeveer 100m2)
ik heb nu een berekerning van 1500, is dat reeel? Gaat alleen om stuccen, verfen doen we zelf (schoonpa=schilder)
eerste en 2e etage smeren we zelf wel dicht, heb ik in me eigen huis ook gedaan en prima resultaat; beneden mag het wel iets strakker
We hebben dit midden in de crisis gekochtbvbal79 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:20:
[...]
Weer? Het is al een jaar zo. De kans 8s groot dat ook jij 15% meer hebt betaald.
[ Voor 8% gewijzigd door Katseviool op 22-05-2018 18:41 ]
Ligt aan de stand van de hypotheekrenteCoolblue schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:14:
[...]
alle volgende clusters in dit project gaan zelfs met de nieuwe prijzen als warme broodjes over de toonbank, zo gek kan het lopen...
What Do You Call An Alligator In A Vest?
[ Voor 82% gewijzigd door Señor Sjon op 24-05-2018 13:33 ]
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Ik wil graag de plafonds ook gaan stucen maar bij nieuwbouw schijnt ook dit flink te gaan scheuren.
Omdat we een verlaagd plafond willen in de keuken voor spotjes en inbouw unit afzuigkap is alles stucen het mooiste. Iemand ervaring ermee?
1000 euro per kamer is wel heel erg veel. Ik zou even vragen aan de aannemer hoe de vloerverwarmingszones worden gelegd, maar in het algemeen heeft elke ruimte een eigen lus naar de vloerverwarmingsverdeler. Dit is randvoorwaardelijk om elke ruimte apart te kunnen regelen. Op een verdeler kun je zelf gestuurde kleppen plaatsen. Voor mijn toekomstige huis met +- 7 verwarmingszones ga ik achteraf zelf een draadloze thermostaat + ruimte thermostaten + aansturing van de kleppen plaatsen. Als eerste inschatting op basis van de Honeywell website kwam ik uit op +- 1500 euro in totaal om dit achteraf zelf te doenVVeld schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:19:
Hoi,
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning.
In de optielijst die ik heb ontvangen staat het volgende.
Hencofloor naregeling vloerverwarming per ruimte.
(Het leveren en aanbrengen van een thermostaat in elke kamer, waarmee de vloerverwarming per kamer geregeld kan worden)
Hier word €1000 per kamer voor gerekend. Kan dit goedkoper en kan ik dit achteraf doen? Er word namelijk ook de volgende optie aangeboden.
Extra Honeywell T6 Lyric wifi thermostaat op overloop.
Het leveren en aanbrengen van een extra Honeywell T6 Lyric Wifi thermostaat op de overloop, waarmee de vloerverwarming per verdieping geregeld kan worden á €700.
PS: begane grond + 2 etages en ben niet onderlegd in vloerverwarmingen.
[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 22-05-2018 22:16 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Het midden van de crisis was 2012....wacht je al zo lang?Katseviool schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:40:
[...]
We hebben dit midden in de crisis gekochtNa intekening was nog geen 30% vergeven ivm onduidelijkheid omtrent bezwaren omgevingsvergunning.
Bij ons kwam de meerprijs neer op €4300 voor vvw op 1e en 2e verdieping, inclusief 3 zoneregelaars 1e verdieping, 1 zoneregelaar zolder en elektrische handdoekradiator.
Voor €1185 extra wordt alle vvw (ook begane grond) h.o.h. 100mm gelegd en extra zoneregelaar voor zolder. (Worden 2 kamers)
Oppervlak huis 170m2, standaard vvw beneden, radiatoren boven.

In ons huis kon ik iets goedkoper achteraf vloerverwarming regelen dan als meerwerkoptie, maar het gedoe en de rommel waren mij het niet waard...
In ons vorige nieuwbouwhuis zijn de plafonds niet geschuurd. Ook de kalkzandsteen wanden waren na 7 jaar nog perfect.T.E schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:22:
Wat doen jullie met stucwerk bij nieuwbouw ivm scheuren?
Ik wil graag de plafonds ook gaan stucen maar bij nieuwbouw schijnt ook dit flink te gaan scheuren.
Omdat we een verlaagd plafond willen in de keuken voor spotjes en inbouw unit afzuigkap is alles stucen het mooiste. Iemand ervaring ermee?
Enkel de Ytong(?) binnenwanden vertoonden eigenlijk in alle kamers scheuren.
Het ligt denk ik allemaal aan hoe lang je huis heeft kunnen opdrogen
Nieuwbouw, 4 maanden verder. Alles gestuct. Paar miniscule scheurtjes maar die werkt de stucadoor over een jaar wel bij als het huis wat meer gezet is.T.E schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:22:
Wij hebben EPC 0 en afzuiging naar buiten voor koken. Aannemer heeft de woning opgeleverd met gat voor de afzuiging (bora) voorgeboord. Heb een Energie Prestatie Garantie dus in alle gevallen is de aannemer aansprakelijk
[ Voor 16% gewijzigd door Tassadar32 op 23-05-2018 10:27 ]
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
[ Voor 4% gewijzigd door MeltedForest op 23-05-2018 12:46 ]
Uitbouw over volledige achtergevel mag vergunningsvrij tot 4 meter tegenwoordig. Dus een aanvraag vergunning lijkt mij vrij onrealistisch. Boeven zijn hetTKroon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:26:
Beste mede-Tweakers! Ik heb een vraagje: in de tekening is uitbouw A (5,5m breed) een standaard optie voor €17k. Uitbouw B (3,2m breed) hebben ze op verzoek ook als optie toegevoegd voor €18k (!!). De aannemer geeft de reden dat hiervoor een extra vergunning aangevraagd moet worden. Maar is dat wel zo? Het is een klein stuk aan de achterkant, en online zie ik eigenlijk alleen maar dat dit mogelijk is zonder vergunning. Weten jullie iets?
[afbeelding]
Uiteraard bedoel ik dat iets genuanceerder. Ik wil (net als vele andere buren dit ook al aan hebben gegeven bij de kopersbegeleider) mijn woning graag duurzamer opleveren dan standaard. Dus gasaansluiting, cv ketel, gasleidingen en installatiewerk van dit alles laten vervallen (waardoor je dus geld retour krijgt). Hiervoor in de plaats wil ik graag een warmtepomp laten installeren en extra PV panelen. Iedereen krijgt echter direct een nee te horen. Zelfs extra PV panelen laten plaatsen kan niet, het antwoord wat we dan krijgen is: dit kunt u zelf achteraf in eigen beheer doen.MeTooPV schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:47:
[...]
Dat is de spirit! Je koopt een huis, daarbij was prijs ongetwijfeld een van de zaken in de keuze afweging.
Dan klaag je dat het precies aan de eisen voldoet, en er geen gratis slagroom bij wordt geleverd.
En als klap op de vuurpijl, wil je er graag wat aan verbeteren, als wij, de samenleving, dat voor je willen betalen.
Maar goed. Ik wil je wel een beetje helpen. Zo royaal als de subsidie op zonnepanelen nu is, gaat deze nooit meer worden. Nederland heeft met het gratis salderen misschien we de royaalste regeling van heel Europa.
Zorg dat er 1 of 2 groepen voor zonnepanelen naar de zolder gaan en laat je dak zo snel mogelijk vol leggen. Salderen zal niet blijven duren.
Kortom qua duurzaamheid denkt onze aannemer absoluut niet mee en maakt het ze geen worst uit. Ik heb mijzelf er maar bij neergelegd want ik krijg er absoluut niets door bij de kopersbegeleider. Ik ga natuurlijk niet achteraf de gasleiding, nieuwe cv ketel en heel de rattenplan eruit trekken (waar ik eerst voor heb betaald) om zelfstandig volledig uit me eigen zak alsnog een warmtepomp neer te zetten. De Nederlandse staat wil van het gas af. Mag de Nederlandse staat best de consumenten te hulp slaan die momenteel een gewone CV ketel hebben. Niet iedereen heeft even 15-20k op de plank liggen om een warmtepomp in zijn huis te knallen. Zeker niet als dit niet meegefinancierd kan worden met de hypotheek.
Heb je een bron van je mededeling dat de subsidie op zonnepanelen niet royaler zal worden? Het salderen zal inderdaad binnen de kostte keren verdwijnen, want als iedereen uiteindelijk zonnepanelen op zijn dak heeft liggen moet de staat toch ergens zijn (energie)belastingen vandaan kunnen halen. Een royale regeling van Nederland momenteel. Maar achteraf komen de trucjes uit de hoge hoed. Ik weet liever direct waar ik aan toe ben zoals het in de andere landen van Europa wel gebeurt als het op salderen aankomt dus. Geen lokkertjes zoals in Nederland.
Zie het als de wegenbelastingvrije auto die zo'n 7 jaar geleden werd ingevoerd (zo aantrekkelijk dat ik zelf ook bijna 1 had gekocht). Al deze autobezitters betalen nu al iets van 6 jaar lang gewoon wegenbelasting. Leuk al die lokkers. We krijgen vanalles belooft en uiteindelijk gooien ze er alsnog belasting overheen of halen ze het van een andere kant weer dubbel en dwars terug. Enig idee hoeveel belasting we overal op betalen?
De reden dat de aannemer (denk ik) niet happig is op aanpassingen zijn de faalkosten. Die bedragen nog altijd zo'n 10-15% (!) . Elke afwijking veroorzaakt dit soort faalkosten. In een project woning die ik ooit heb gekocht had 1 van de woningen een douchestang boven het bad als optie genomen, dus had het hele rijtje keurig 4 gaatjes in het tegelwerk voor die douchestang. De aannemer mocht vervolgens al die tegels uitbikken en vervangen. Zo gaat dat met opties. Sommige aannemers bouwen ook alleen maar de standaard woning en gaan daarna letterlijk met de sloophamer door elke woning om de opties aan te brengen. Het hoeft dus niet echt onwil te zijn, maar meer zelfkennis.
Dat de subsidie op PV alleen maar minder zal worden is niet officieel gepubliceerd ofzo, maar ik volg dit al jaren. Meer subsidie gaat er echt niet komen, de prijzen zullen natuurlijk nog wel dalen.
Alle verdiepingen worden uitgevoerd met vloerverwarming als hoofdverwarming. De leidingen worden uitgevoerd
in kunststof buizen en worden in de dekvloer opgenomen. De verdeler van de vloerverwarming wordt geplaatst
conform tekening. Het systeem wordt geregeld met een kamerthermostaat in de woonkamer. Onderstaande
temperaturen kunnen worden gerealiseerd bij gelijktijdige verwarming van alle vertrekken.
Temperaturen:
entree / hal 15°C
woonkamer / keuken / eetkamer 20°C
slaapkamers 20°C
badkamer 22°C
toilet 15°C
fmb schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:12:
[...]
1000 euro per kamer is wel heel erg veel. Ik zou even vragen aan de aannemer hoe de vloerverwarmingszones worden gelegd, maar in het algemeen heeft elke ruimte een eigen lus naar de vloerverwarmingsverdeler. Dit is randvoorwaardelijk om elke ruimte apart te kunnen regelen. Op een verdeler kun je zelf gestuurde kleppen plaatsen. Voor mijn toekomstige huis met +- 7 verwarmingszones ga ik achteraf zelf een draadloze thermostaat + ruimte thermostaten + aansturing van de kleppen plaatsen. Als eerste inschatting op basis van de Honeywell website kwam ik uit op +- 1500 euro in totaal om dit achteraf zelf te doen
Staat er geen legenda of renvooi in de tekening? Ik vermoed dat VV staat voor VloerVerwarming. Bij mij is de vloerverwarming verdeler een rechthoek met een diagonale lijn erin. Deze heb ik op de begane grond en op de zolder, niet op de 1e verdieping.VVeld schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:40:
Dank voor je antwoord. Dit is wat ik in het contract kon vinden. Ook zie ik een VV icoontje op elke verdieping.Doet me denken dat elke verdieping een verdeler heeft, maar dat weet ik niet zeker.
Alle verdiepingen worden uitgevoerd met vloerverwarming als hoofdverwarming. De leidingen worden uitgevoerd
in kunststof buizen en worden in de dekvloer opgenomen. De verdeler van de vloerverwarming wordt geplaatst
conform tekening. Het systeem wordt geregeld met een kamerthermostaat in de woonkamer. Onderstaande
temperaturen kunnen worden gerealiseerd bij gelijktijdige verwarming van alle vertrekken.
Temperaturen:
entree / hal 15°C
woonkamer / keuken / eetkamer 20°C
slaapkamers 20°C
badkamer 22°C
toilet 15°C
[...]
De temperaturen zeggen niet zoveel over hoe de zones/lussen worden gelegd, alleen dat de leidingen dichter bij elkaar liggen om een hogere temperatuur te bereiken.
In mijn geval kon de aannemer niet precies aangeven hoe de lussen worden gelegd, alleen dat elke ruimte 1 (of meerdere) eigen lussen heeft. Dat laatste is voldoende om ruimtes individueel te regelen.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
- Begane grond, ingetekend bij de trap.
- 1e verdieping, ingetekend rechts in slaapkamer 1
- 2e verdieping, ingetekend in de washok naast de aansluitingen voor de droger en wasmachine.
Hierbij ook de links naar de tekeningen.
https://drive.google.com/...bXxW5VX6tv1g9Pt8BV5FfXrP_
https://drive.google.com/...qIyx44q-xh50Jsj_GsIXCXrSn
https://drive.google.com/...LPvwY9SGEZ9T-SXLDv30lPNGF
fmb schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:59:
[...]
Staat er geen legenda of renvooi in de tekening? Ik vermoed dat VV staat voor VloerVerwarming. Bij mij is de vloerverwarming verdeler een rechthoek met een diagonale lijn erin. Deze heb ik op de begane grond en op de zolder, niet op de 1e verdieping.
De temperaturen zeggen niet zoveel over hoe de zones/lussen worden gelegd, alleen dat de leidingen dichter bij elkaar liggen om een hogere temperatuur te bereiken.
In mijn geval kon de aannemer niet precies aangeven hoe de lussen worden gelegd, alleen dat elke ruimte 1 (of meerdere) eigen lussen heeft. Dat laatste is voldoende om ruimtes individueel te regelen.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
In de tussentijd is de bouw van ons huis al voor de start vertraagd. Nog voordat de eerste heipaal in de grond staat, krijgen we toegefluisterd dat de we in de laatste fase van het project zitten en dat de oplevering van het hele project minimaal een kwartaal opschuift. Dus van oplevering in uiterlijk Q2 2019, hopen we nu dat we voor de kerst van 2019 er in kunnen gaan trekken. We gaan het zien; juridisch zit alles goed dicht getimmerd; 240 werkbare dagen vanaf oplevering bodemplaat BG. En die oplevering van die plaat gaan ze natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen. Wat nu ook te zien is in de maar matige (eigenlijk geen) progressie die we in de eerste fase zien.
Reden? Te weinig handjes en met name te weinig metselaars.
Wel kloten, want ons mannetje word in de zomer van 2019 vier jaartjes oud en kon dan direct naar de basisschool en BSO om de hoek van ons nieuwe huis.
Dat we daarnaast straks bijna twee jaar dubbele lasten draaien, dat is rottig, maar op zich goed te doen.
Nu zitten wij nog in een project, maar hoe gaan al die zelfbouwers met die krapte van resources om? Die hebben totaal geen onderhandelingskracht in vergelijking met de grote aannemers zoals BAM,VolkerWessels of DuraVermeer.
[ Voor 3% gewijzigd door righthand op 24-05-2018 09:09 ]
Ik plaats een verlaagd plafond in de woonkamer, eetkamer, keuken en hoofd slaapkamer. Het verlaagde plafond van gips laat ik aan stukadoren. Ik vind dimbare spotjes in een plafond echt super strak ogen. Kans op scheuren is denk ik nihil. Qua wandafwerking ben ik er nog niet helemaal uit, denk behang.T.E schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:22:
Op de kop van onze straat zijn vrije bouwkavels. Deze waren verkocht maar nu weer terug in de verkoop door de eigenaars omdat ze gewoonweg geen aannemer kunnen vinden die voor een redelijke prijs het huis willen bouwen.righthand schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:46:
@Tassadar32 kloten om te lezen. Gelukkig maar dat je rechtsbijstand hebt. Ik zal zelf ook nog even onze verzekeringspolis doornemen om te checken of we voor dit soort zaken ook gedekt zijn (nu in huurhuis). Dus dank voor de waarschuwing, al heb je hier zelf ook geen drol aan natuurlijk.
In de tussentijd is de bouw van ons huis al voor de start vertraagd. Nog voordat de eerste heipaal in de grond staat, krijgen we toegefluisterd dat de we in de laatste fase van het project zitten en dat de oplevering van het hele project minimaal een kwartaal opschuift. Dus van oplevering in uiterlijk Q2 2019, hopen we nu dat we voor de kerst van 2019 er in kunnen gaan trekken. We gaan het zien; juridisch zit alles goed dicht getimmerd; 240 werkbare dagen vanaf oplevering bodemplaat BG. En die oplevering van die plaat gaan ze natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen. Wat nu ook te zien is in de maar matige (eigenlijk geen) progressie die we in de eerste fase zien.
Reden? Te weinig handjes en met name te weinig metselaars.
Wel kloten, want ons mannetje word in de zomer van 2019 vier jaartjes oud en kon dan direct naar de basisschool en BSO om de hoek van ons nieuwe huis.
Dat we daarnaast straks bijna twee jaar dubbele lasten draaien, dat is rottig, maar op zich goed te doen.
Nu zitten wij nog in een project, maar hoe gaan al die zelfbouwers met die krapte van resources om? Die hebben totaal geen onderhandelingskracht in vergelijking met de grote aannemers zoals BAM,VolkerWessels of DuraVermeer.
Mirved schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:00:
[...]
Op de kop van onze straat zijn vrije bouwkavels. Deze waren verkocht maar nu weer terug in de verkoop door de eigenaars omdat ze gewoonweg geen aannemer kunnen vinden die voor een redelijke prijs het huis willen bouwen.
Mooie topic en voor mij een reden om lid te worden van Tweakers
Ook ik heb recentelijk een nieuwbouw woning gekocht van Roosdom Tijhuis en gisteren mijn ruwbouw gesprek gehad. Ik had al mijn keuzes van tevoren al gemaakt, dus dat ging vrij soepel.
Alhoewel, achteraf gezien reageerde de kopersbegeleider toch kortaf als ik zei dat ik sommige onderdelen zelf wel kon doen. Nu snap ik ook waarom hij soms kortaf overkwam.
Op het laatste haalde ik toch wel even naar voren dat de uitbouw van 2,4 meter qua kosten wel omlaag kon. Aangezien zij 18.500 ervoor vragen (marktconform), maar ik zelf aangaf dat zij als aannemer veel efficiënter kunnen werken vanuit een nieuwbouw positie. Andere aannemers komen op een soortgelijk bedrag, maar hebben extra kosten zoals het slopen van de achtergevel, vervoeren van materiaal, opstartkosten, etc. Hij weigerde de werkzaamheden van de uitbouw te specificeren. In feite betaal ik nu voor de kale standaard woning (lees: met achtergevel) en ga ik nog eens 18.500 betalen voor ... de 2,4m x hoogte zijgevels, extra betonvloer, dak, en .... ?
Ik snap dat ze winst moeten maken en dat is ook prima. Maar dat hoeft niet 200% te zijn. Ja, wij als kopers zitten in deze markt op een minder goede onderhandelingspositie. Maar de enige antwoord dat ik kreeg was: Nee, we gaan dat niet specificeren en de prijzen zijn van hogerop bepaald en kon hij niet wijzigen of over onderhandelen.
Hebben jullie hier ervaring mee en hoe hebben jullie over de ruwbouw keuzes kunnen onderhandelen?
Dit zijn de prijzen en daar moet je het mee doen.
Sterker nog ze zeiden letterlijk als je het te duur vind dan moet je het niet kopen.
Voor ons 10 anderen.
Geluk dat bij ons de uitbouw prijzen nog meevielen ( 2,4 meter was 12.150 euro excl. electra)
Uiteindelijk bij de slotdag van het meerwerk doorgeven hebben ze het elektra aangepast zonder het in rekening te brengen dat is het enige wat ons is meegevallen. We hebben echt alleen het noodzakelijke meerwerk gedaan om dure kosten te besparen aangezien we zelf handig zijn.
Het is stikken of slikken (ook leggen ze de vloerverwarming door, die vergeet je). De afwerking van beun de haas is vaak wat anders en komt er soms een los stalen portaal om de achtergevel op te vangen. Dan nog wil ik het niet eens hebben over afwijkende stenen, basic kozijnen ipv die van de woning zelf, etc, etc. Ik heb wel wat 'handige harry' bouwsels gezien. Dan is die max paar duizend euro verschil echt de frustratie niet waard.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Was het maar zo'n feest. Ik koop ook van Roosdom Tijhuis, en als wij de uitbouw namen kwam daar bovenop de 15k€ ook nog een een andere meerwerkoptie bij om de vloerverwarming door te leggen in de uitbouw, voor nog eens €640,- extra.Señor Sjon schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:37:
@Creedd Dat is al uitvoerig besproken hier.
Het is stikken of slikken (ook leggen ze de vloerverwarming door, die vergeet je).
Tja
Tja
Maar dan worden die kosten wel gewoon doorberekend in je uitbouw-kostenMadEgg schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:49:
Het was dan ook een verplichte optie als je de meerwerkoptie "Uitbouw" icm meerwerkoptie "Vloerverwarming" nam. Maar wel met een apart prijskaartje. Als de woning standaard met vloerverwarming geleverd wordt zal het wel een ander verhaal zijn, dan zullen ze wel moeten.
Life is what happens while you're busy making other plans
Valt nog mee, uitbouw van 2.4m voor 22k, wel 1k korting omdat de buren ook een uitbouw doen. Ook wordt de vloerverwarming doorgelegd, electra verplaatst en (indien nodig) grotere bron voor de warmtepomp.MadEgg schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:41:
[...]
Was het maar zo'n feest. Ik koop ook van Roosdom Tijhuis, en als wij de uitbouw namen kwam daar bovenop de 15k€ ook nog een een andere meerwerkoptie bij om de vloerverwarming door te leggen in de uitbouw, voor nog eens €640,- extra.
De 2m schuifpui vervangen door 3m schuifpui was ook 3k+ extra
Vloerverwarming op zolder was dan 'slechts' 2k extra.
Hopen dat we nog subsidie kunnen krijgen op de warmtepomp en BTW-teruggave van de panelen.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Bij ons was een uitbouw van 2,4m €12.610 deze hebben wij aangevinkt. 1,2m was €8.580 vond het prijsverschil te laag om niet 2.4 te doen...SlinkingAnt schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:55:
[...]
Valt nog mee, uitbouw van 2.4m voor 22k, wel 1k korting omdat de buren ook een uitbouw doen. Ook wordt de vloerverwarming doorgelegd, electra verplaatst en (indien nodig) grotere bron voor de warmtepomp.
De 2m schuifpui vervangen door 3m schuifpui was ook 3k+ extra
Vloerverwarming op zolder was dan 'slechts' 2k extra.
Hopen dat we nog subsidie kunnen krijgen op de warmtepomp en BTW-teruggave van de panelen.
Vloerverwarming op 1e niet mogelijk. Zonnepanelen kostte bij ons 1000 per stuk

Dat doen we na de oplevering bij een ander....
Schuifpui is 1700 euro 3meter groot...
Net als MadEgg moet ik doodleuk ook nog eens verplicht meer gaan betalen voor de extra vloerverwarming bovenop de 18,5k. En ja nogmaals, ik snap dat ze niets gratis doen en natuurlijk winst moeten maken. Maar er is een verschil tussen 20% winst maken of 200% winst maken.
Ik kreeg ook opmerkingen van Roosdom Tijhuis dat ik het dan niet moest kopen. Terwijl het gewoon ging om het principe ? Maar goed, qua uitbouw heb ik geen andere keuze want dit is wel iets dat je nooit later wilt doen. Dat weten ze maar al te goed gezien de prijzen...Naast dit ik heb ik alleen de vloerverwarming dat ik ga afnemen en de rest ga ik zelf doen. Alle extra's gun ik ze niet na zulke acties, ook al zou het mij tijd schelen.
Bij ons kost een uitbouw van 2,4 meter (7 meter breed) €25.000. Dat was ook wel even slikken. Daar doe je helaas niets aan. De bouw heeft het blijkbaar dusdanig druk tegenwoordig dat er zo weinig capaciteit (mensen en materialen) beschikbaar is dat ze het liever zo simpel mogelijk houden (of je moet de hoofdprijs willen betalen).Creedd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:09:
Dank jullie voor de reacties. Het zal vast uitvoerig zijn besproken hier, maar ik hoopte inderdaad op meer recente reacties en niet zoeken in 255 paginas.
Net als MadEgg moet ik doodleuk ook nog eens verplicht meer gaan betalen voor de extra vloerverwarming bovenop de 18,5k. En ja nogmaals, ik snap dat ze niets gratis doen en natuurlijk winst moeten maken. Maar er is een verschil tussen 20% winst maken of 200% winst maken.
Ik kreeg ook opmerkingen van Roosdom Tijhuis dat ik het dan niet moest kopen. Terwijl het gewoon ging om het principe ? Maar goed, qua uitbouw heb ik geen andere keuze want dit is wel iets dat je nooit later wilt doen. Dat weten ze maar al te goed gezien de prijzen...Naast dit ik heb ik alleen de vloerverwarming dat ik ga afnemen en de rest ga ik zelf doen. Alle extra's gun ik ze niet na zulke acties, ook al zou het mij tijd schelen.
Even een andere vraag. Wij krijgen een warmtepomp met vloerverwarming. Volgens de kopersbegeleiding krijgen we niet per kamer een eigen thermostaat. Dat betekent dat dus dat wanneer de woonkamer 20 graden is, dat de slaapkamers dat ook zijn. Dat lijkt me vrij waardeloos. Nu hebben we ook vloerverwarming en kunnen we dat wel per ruimte regelen. Is dat soms iets dat inherent is aan een systeem met warmtepomp? Nee toch?
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
In principe raak je de thermostaat niet meer aan bij een warmtepomp als deze goed is ingesteld. Je moet alleen vloerverwarming afregelen met de verdeler.Gallus schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:43:
[...]
Bij ons kost een uitbouw van 2,4 meter (7 meter breed) €25.000. Dat was ook wel even slikken. Daar doe je helaas niets aan. De bouw heeft het blijkbaar dusdanig druk tegenwoordig dat er zo weinig capaciteit (mensen en materialen) beschikbaar is dat ze het liever zo simpel mogelijk houden (of je moet de hoofdprijs willen betalen).
Even een andere vraag. Wij krijgen een warmtepomp met vloerverwarming. Volgens de kopersbegeleiding krijgen we niet per kamer een eigen thermostaat. Dat betekent dat dus dat wanneer de woonkamer 20 graden is, dat de slaapkamers dat ook zijn. Dat lijkt me vrij waardeloos. Nu hebben we ook vloerverwarming en kunnen we dat wel per ruimte regelen. Is dat soms iets dat inherent is aan een systeem met warmtepomp? Nee toch?
Wij hebben ook alles eerste keer ingesteld nog een keer bijgeregeld daarna nooit meer aangeraakt. Tevens hebben wij geen eens een thermostaat, geen nut, kan het op de warmtepomp zelf inregelen.
Druk en zetfouten voorbehouden.

Helaas ook via mijn WP installateur te horen gekregen dat de bouw zeker met 3 weken is vertraagt, want zijn WP installatie afspraak van volgende week is vandaag uitgesteld.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Wij krijgen stadsverwarming met een warmtewisselaar CW 4 (8liter per minuut). Kunnen nu een CW 5 (10 liter per minuut) voor €225 extra of een CW 6 (12 liter per minuut) voor €465 extra nemen. Ik neig zelf toch voor de CW 6 te gaan (ook ivm een regendouche). Ik denk dat dit het waard is, maar weet het niet zeker. Derhalve mijn vraag aan jullie: is dit het waard?
Voor 0,1 procent van de kosten voor het huis heb ik in ieder geval een goed gevoel bij de staat van het huis. Daarnaast zijn er toch een aantal kleine zaken die mij als leek niet zouden opvallen. Ook de aannemer gaf vooraf aan het rapport van VEH over te nemen.
De 11 opleverpunten waren veelal kleine zaken (2 punten van het schilderwerk, wat juist opviel doordat het schilderwerk er zeer netjes uit zag, wat vanmiddag ook gelijk is hersteld). Traptrede die wat los zat, beschoeiing die niet was schoongemaakt, dakleer bij de uitbouw wat even netjes moest worden aangeslagen, een lekkende sifon en zo door. Helaas is een verkeerde glaswand voor de douche geleverd, die moet over 3-4 weken uit Italië komen.
Er zat nog wel behoorlijk wat schimmel achter de knieschotten op zolder, maar dit wordt schoongemaakt. Verder het schilderwerk, spackwerk en de muren behoorlijk netjes afgewerkt. Nu rustig aan de slag en medio juli er in!
Een beetje goeie regendouche gaat over de 10 liter per minuut heen, dus dan zou ik zeker die laatste optie nemen.Xtince schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:27:
Wij kregen vandaag een bericht van de aannemer over een aanvullende optie, wat er in eerste instantie niet is aangeboden.
Wij krijgen stadsverwarming met een warmtewisselaar CW 4 (8liter per minuut). Kunnen nu een CW 5 (10 liter per minuut) voor €225 extra of een CW 6 (12 liter per minuut) voor €465 extra nemen. Ik neig zelf toch voor de CW 6 te gaan (ook ivm een regendouche). Ik denk dat dit het waard is, maar weet het niet zeker. Derhalve mijn vraag aan jullie: is dit het waard?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
@Xtince met een regendouche is een ketel met grotere watercapaciteit aan te raden. Vriend heeft in een oud huis een regendouche geplaatst met oude leidingen/ketel en daar wordt je niet blij van. Kijk even bij de specs van je regendouche, want die heb je ook in diverse maten.
Volgens mij heb ik CW 5 icm met regendouche. Niet een hele luxe, maar zoiets als dit.Xtince schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:27:
Wij kregen vandaag een bericht van de aannemer over een aanvullende optie, wat er in eerste instantie niet is aangeboden.
Anyway, douchen gaat prima zonder koud water. Kraan ernaast open gaat ook zonder problemen. Mijn douche is wel water sparend en ik heb warm water via stadsverwarming, wellicht dat het daarom wat anders is
Wij hebben in ons huidige huis zoiets als @EJPostema en onze aansluiting is CW4, werkt prima. Ons nieuwe huis is standaard 5 en wij gaan de upgrade naar 6 dan ook zeker niet doen. Wij zijn met zijn tweeën en hebben 1 badkamer, persoonlijk vind ik hogere waardes vooral zinnig als je meerdere badkamers hebt en door een groter gezin een grote kans op mensen die tegelijk douchen. Maargoed, voor de prijs hoef je het an sich meestal niet te laten, dit is vaak een van de goedkopere opties.NelgNL schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:21:
Nu het over CW5 gaat, ik heb voor onze nieuwbouwwoning geupgrade naar CW5 ivm een regendouche. Wij hebben geen stadsverwarming. Is CW5 voldoende en zijn hier ervaringsdeskundigen?
We hebben een bad en daarnaast een regendouche, werkt prima! niks te klagen.
NB ZO 12xRec Twinpeak 365
Wat zou een goede diameter zijn?Señor Sjon schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:07:
Zorg eerst maar eens dat ze warmwaterleidingen met een fatsoenlijke diameter plaatsen. Je kan wel CW5 of 6 nemen, maar als dat door een rietje moet, dan komt het niet verder dan CW3 of 4 qua waterdruk en capaciteit.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Je hebt dan naregeling nodig. Dan kun je per ruimte waar een thermostaat/regelaar is de temperatuur instellen en gaat die vloerzone open of dicht op basis van de lokale thermostaat.Gallus schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:43:
[...]
Dit kost afhankelijk van de hoeveelheid ruimtes die je wilt regelen nog wel wat extra.
Hier ben ik eigenlijk ook benieuwd naar!!!Creedd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:27:
...
Hebben jullie hier ervaring mee en hoe hebben jullie over de ruwbouw keuzes kunnen onderhandelen?
Wij zijn ingeloot! En daar zijn we heel erg blij mee

Zelf hebben we al wel een idee wat we wel of niet willen gaan doen. Voor ons geen uitbouw (dit zou btw komen op 1,2 mtr: 17.400,- en 2,4 mtr: 24.800,-
Wij kiezen waarschijnlijk voor een extra kozijn voor....schik niet 8.700,-

Overigens kost een terrasoverkapping bijna evenveel als een totale uitbouw, namelijk: 22.300,-
Hoe ze aan de prijzen voor het meerwerk komen blijft mij een raadsel.
Bv. een extra badkamer kost 20.000,- maar als je 'm casco wilt gaat er maar 6.250,- van af...
In ieder geval hebben wij er onwijs veel zin in en alle raad en tips over de ruwbouw gesprekken zijn van harte welkom!
In mijn geval was er nauwelijks ruimte om te onderhandelen, prijzen waren vast. Wensen die niet in de meer-/minderwerklijst stonden waren ook niet bespreekbaar.Pink confetti schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:34:
Hier ben ik eigenlijk ook benieuwd naar!!!
Ik laat uiteindelijk veel binnen het project doen. Ik heb geen zin om zelf te klussen en na een belronde werd mij al snel duidelijk dat weinig ondernemers op kleine projecten zitten te wachten en als ze daar wel zin in hadden dan zou planning een puntje kunnen worden.
Gelukkig hebben wij wel een aannemer (een kennis) die ons wil en kan helpen. Maar het liefst laat ik zoveel mogelijk gelijk doen. Als de prijs het toelaat tenminste.

Inmiddels staat het er zo bij:

Ik neem aan van niet. Maar voor de zekerheid toch gevraagd bij het doorgeven van mijn keuze. Trouwens gekozen voor de CW6.My-life schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:28:
@Xtince Gaat het vastrecht ook omhoog? Zo niet, dan zou ik sowieso CW6 nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Xtince op 25-05-2018 19:02 ]
Hoeveel badkamers heb je wel niet dan?Xtince schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 19:01:
[...]
Ik neem aan van niet. Maar voor de zekerheid toch gevraagd bij het doorgeven van mijn keuze. Trouwens gekozen voor de CW6.
Nu nog geen 😜. Heb maar 1 badkamer, maar wil een flinke regendouche. Heb in de huidige woning een cw5 ketel en ook een regendouche. Maar als iemand beneden de kraan aanzet, heb ik zon pisstraal. Wil ik voorkomen in de nieuwe woning en daarom maar een cw6 genomen.
Komt denk eerder door je waterleidingen en waterdruk.Xtince schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:50:
[...]
Nu nog geen 😜. Heb maar 1 badkamer, maar wil een flinke regendouche. Heb in de huidige woning een cw5 ketel en ook een regendouche. Maar als iemand beneden de kraan aanzet, heb ik zon pisstraal. Wil ik voorkomen in de nieuwe woning en daarom maar een cw6 genomen.
Kans lijkt me ook groot dat je een quooker of soortgelijke kraan neemt. Dan is een cw6 helemaal overkill.
Ja misschien wel. Daar twijfelde ik ook aan. Maar wilde niet voor “die €240” extra het risico lopen. Vooral als je het vergelijkt met de rest van de opties. €24.500 alleen al bij de aannemer als meerwerk (incl. casco plafondafwerking, badkamer, keuken en toiletten).xminator schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:35:
[...]
Komt denk eerder door je waterleidingen en waterdruk.
Kans lijkt me ook groot dat je een quooker of soortgelijke kraan neemt. Dan is een cw6 helemaal overkill.
We hebben vandaag onze 2de nieuwsitem gehad van de aannemer. In week 35 wordt het eerste blok (11 woningen) aangesloten aan de nutsvoorzieningen. Ik zit in het tweede blok (3 woningen). Is helaas nog geen (streef)datum aangegeven. Maar de nutsaansluitingen zijn toch de “finishing touch” van de woning? Of heb ik dat mis? En hoelang duurt het gemiddeld tussen de nutsvoorzieningen en de daadwerkelijke oplevering?
Is trouwens een project in het oosten van het land, dus hoop dat het meevalt met alle onrusten rondom capaciteit woningen aan te kunnen sluiten....
[ Voor 34% gewijzigd door Xtince op 25-05-2018 23:00 ]
Hoeft niet de finishing touch te zijn hoor.. zolang de woning wind/waterdicht en afsluitbaar is kan/mag de nutsvoorzieningen erin (i.v.m. mogelijke diefstallen e.d.)Xtince schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:48:
We hebben vandaag onze 2de nieuwsitem gehad van de aannemer. In week 35 wordt het eerste blok (11 woningen) aangesloten aan de nutsvoorzieningen. Ik zit in het tweede blok (3 woningen). Is helaas nog geen (streef)datum aangegeven. Maar de nutsaansluitingen zijn toch de “finishing touch” van de woning? Of heb ik dat mis? En hoelang duurt het gemiddeld tussen de nutsvoorzieningen en de daadwerkelijke oplevering?
Verder kan ik je niets vertellen over de gemiddelde tijd
Weet je ook wie bij je langs komt? Ik heb zo'n vermoeden dat Siers namelijk dan bij je langs komtIs trouwens een project in het oosten van het land, dus hoop dat het meevalt met alle onrusten rondom capaciteit woningen aan te kunnen sluiten....
Die hebben het wel enorm druk, maar kunnen het zo ik pas begreep redelijk goed bijhouden op het moment...
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dank voor je antwoord! Helaas, maja hopelijk alsnog de laatste fase. Kan in ieder geval niet wachten.Annuk schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:27:
[...]
Hoeft niet de finishing touch te zijn hoor.. zolang de woning wind/waterdicht en afsluitbaar is kan/mag de nutsvoorzieningen erin (i.v.m. mogelijke diefstallen e.d.)
Verder kan ik je niets vertellen over de gemiddelde tijd
[...]
Weet je ook wie bij je langs komt? Ik heb zo'n vermoeden dat Siers namelijk dan bij je langs komt
Die hebben het wel enorm druk, maar kunnen het zo ik pas begreep redelijk goed bijhouden op het moment...
Ik heb eigenlijk geen idee wie langskomt. Weet wel dat Nuon (Ennatuurlijk) energie levert, maar wie aansluit weet ik niet.
Bij ons was het inderdaad wel de "finishing touch", maar wij zitten in een project in het eerste huis van het eerste blok.Xtince schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:48:
[...]
De nuts voorzieningen van een tweede blok zijn nu dus ook al gedaan, terwijl die toch minimaal nog een maand moeten wachten op de oplevering. Jammer genoeg weinig over te zeggen dus...

Nu waren het bij ons allemaal kleine punten en 1 echt "groot" punt, waar de aannemer nog wel een dagje werk aan heeft. Nu vroeg ik me af hoe dit volgende week dan gaat tijdens de oplevering/sleuteloverdracht. Wat als de aannemer het niet als een herstelpunt erkend (moet hij paraaf voor zetten zie ik: https://www.bouwgarant.nl..._van_oplevering_invul.pdf)? Teken ik dan niets, waardoor ik de sleutel ook niet krijg?
Als het wel erkend wordt, dan staat dat natuurlijk in het proces verbaal en moet de aannemer het binnen 3 maanden herstellen, maar ben dus even benieuwd naar het doemscenario
Je weet voordat je tekent toch wat meerwerk prijzen zijn en daarmee ben je akkoord gegaan? Een aannemer verdient trouwens aan meer- maar ook aan minderwerk. Al eens eerder hier in het topic gepost maar aannemers hebben hele slechte jaren gehad doordat de overheid niet heeft ingegrepen. Pas nu jaren na de crises komen ze met plannen:Creedd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:27:
Hallo allen,
Mooie topic en voor mij een reden om lid te worden van Tweakers
Ook ik heb recentelijk een nieuwbouw woning gekocht van Roosdom Tijhuis en gisteren mijn ruwbouw gesprek gehad. Ik had al mijn keuzes van tevoren al gemaakt, dus dat ging vrij soepel.
Alhoewel, achteraf gezien reageerde de kopersbegeleider toch kortaf als ik zei dat ik sommige onderdelen zelf wel kon doen. Nu snap ik ook waarom hij soms kortaf overkwam.
Op het laatste haalde ik toch wel even naar voren dat de uitbouw van 2,4 meter qua kosten wel omlaag kon. Aangezien zij 18.500 ervoor vragen (marktconform), maar ik zelf aangaf dat zij als aannemer veel efficiënter kunnen werken vanuit een nieuwbouw positie. Andere aannemers komen op een soortgelijk bedrag, maar hebben extra kosten zoals het slopen van de achtergevel, vervoeren van materiaal, opstartkosten, etc. Hij weigerde de werkzaamheden van de uitbouw te specificeren. In feite betaal ik nu voor de kale standaard woning (lees: met achtergevel) en ga ik nog eens 18.500 betalen voor ... de 2,4m x hoogte zijgevels, extra betonvloer, dak, en .... ?
Ik snap dat ze winst moeten maken en dat is ook prima. Maar dat hoeft niet 200% te zijn. Ja, wij als kopers zitten in deze markt op een minder goede onderhandelingspositie. Maar de enige antwoord dat ik kreeg was: Nee, we gaan dat niet specificeren en de prijzen zijn van hogerop bepaald en kon hij niet wijzigen of over onderhandelen.
https://www.rijksoverheid...nale-woonagenda-2018-2021
Resultaat is dat veel bouwers en toeleveranciers failliet zijn gegaan. De bouwers en toeleveranciers die over zijn gebleven hebben flink moeten saneren. Nu de woningmarkt ontploft is zijn er 200.000 vaklieden tekort, grote woningnood (moet flink bij worden gebouwd) en is materiaal schaars doordat productielijnen zijn opgedroogd. Dit zorgt allemaal voor grote prijsstijgingen in de bouw. Afgelopen vier jaar veel projecten gezien die aan de voorkant mooie groene cijfers vertoonde maar achteraf enorm verliesgevend waren. Orderport. zit bij de meeste aannemers nu mooi vol dus al het werk wat ze extra aannemen willen ze goed op verdienen om weer "spek op de botten" te krijgen, wat logisch is.
Overigens vind ik 18-25k voor een simpele uitbouw van 240cm x een beukmaat van 5-6m ook compleet krankzinnig. Zelf ook in een nieuwbouwproject gestapt en bij mij kostte vloerverwarming ook tussen de 4-5k voor de begane grond, dit is ook compleet krankzinnig maar ik kan het wel snappen vanuit de aannemer. Heb er voor bedankt maar ik ga niet miepen over de prijs richting de aannemer omdat ik het van tevoren wist.
Als hij hem niet erkent, maar wel op het PV staat, dan kun je gewoon tekenen.YinYang schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:35:
Zo, vandaag de voorschouw gehad. Wel erg fijn om een deskundig iemand mee te laten kijken die toch altijd net wat meer ziet en daarbij ook ongevraagd advies geeft!
Nu waren het bij ons allemaal kleine punten en 1 echt "groot" punt, waar de aannemer nog wel een dagje werk aan heeft. Nu vroeg ik me af hoe dit volgende week dan gaat tijdens de oplevering/sleuteloverdracht. Wat als de aannemer het niet als een herstelpunt erkend (moet hij paraaf voor zetten zie ik: https://www.bouwgarant.nl..._van_oplevering_invul.pdf)? Teken ik dan niets, waardoor ik de sleutel ook niet krijg?
Als het wel erkend wordt, dan staat dat natuurlijk in het proces verbaal en moet de aannemer het binnen 3 maanden herstellen, maar ben dus even benieuwd naar het doemscenario
Je laat dan de discussie open of het opgelost moet worden, maar je kunt wel door met je oplevering.
Later vecht je dan met je aannemer uit wie het op moet lossen.
Als hij het punt niet erkent, en het daarom niet op je PV wil zetten, dan zou je niet moeten tekenen.
Je hebt dan geen bewijs dat jij het als een punt ziet, en dat je later over de verantwoordelijkheid wilt praten.
Die kolom met paraaf is ervoor dat je ook punten waar je het niet over eens bent, vast kunt leggen.
Dus als ik 'm goed begrijp dan:Dirtbiter schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:08:
[...]
Als hij hem niet erkent, maar wel op het PV staat, dan kun je gewoon tekenen.
Je laat dan de discussie open of het opgelost moet worden, maar je kunt wel door met je oplevering.
Later vecht je dan met je aannemer uit wie het op moet lossen.
Als hij het punt niet erkent, en het daarom niet op je PV wil zetten, dan zou je niet moeten tekenen.
Je hebt dan geen bewijs dat jij het als een punt ziet, en dat je later over de verantwoordelijkheid wilt praten.
Die kolom met paraaf is ervoor dat je ook punten waar je het niet over eens bent, vast kunt leggen.
- zetten we alle tekortkomingen op het formulier
- mocht de aannemer het niet eens zijn met een bepaalde tekortkoming, dan zet hij een paraaf in kolom "niet erkend" ==> dit moet dan later dus nog uitgevochten worden
- in kolom "Paraaf" zet IK pas een paraaf zodra een tekortkoming is opgelost (default is deze kolom dus leeg direct na opstellen tekortkomingen?)
Zo lees ik het formulier ook ja.YinYang schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:20:
[...]
Dus als ik 'm goed begrijp dan:
- zetten we alle tekortkomingen op het formulier
- mocht de aannemer het niet eens zijn met een bepaalde tekortkoming, dan zet hij een paraaf in kolom "niet erkend" ==> dit moet dan later dus nog uitgevochten worden
- in kolom "Paraaf" zet IK pas een paraaf zodra een tekortkoming is opgelost (default is deze kolom dus leeg direct na opstellen tekortkomingen?)
Verwijderd
Op meerwerk wordt momenteel vaak flink verdiend. Het meerwerk kun je (bijna) altijd mee financieren. Dit samen met eventueel 'gedoe' achteraf is voor veel mensen vaak reden om dan toch maar die aanbouw te nemen.asdf25 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:54:
[...]
Je weet voordat je tekent toch wat meerwerk prijzen zijn en daarmee ben je akkoord gegaan? Een aannemer verdient trouwens aan meer- maar ook aan minderwerk. Al eens eerder hier in het topic gepost maar aannemers hebben hele slechte jaren gehad doordat de overheid niet heeft ingegrepen. Pas nu jaren na de crises komen ze met plannen:
https://www.rijksoverheid...nale-woonagenda-2018-2021
Resultaat is dat veel bouwers en toeleveranciers failliet zijn gegaan. De bouwers en toeleveranciers die over zijn gebleven hebben flink moeten saneren. Nu de woningmarkt ontploft is zijn er 200.000 vaklieden tekort, grote woningnood (moet flink bij worden gebouwd) en is materiaal schaars doordat productielijnen zijn opgedroogd. Dit zorgt allemaal voor grote prijsstijgingen in de bouw. Afgelopen vier jaar veel projecten gezien die aan de voorkant mooie groene cijfers vertoonde maar achteraf enorm verliesgevend waren. Orderport. zit bij de meeste aannemers nu mooi vol dus al het werk wat ze extra aannemen willen ze goed op verdienen om weer "spek op de botten" te krijgen, wat logisch is.
Overigens vind ik 18-25k voor een simpele uitbouw van 240cm x een beukmaat van 5-6m ook compleet krankzinnig. Zelf ook in een nieuwbouwproject gestapt en bij mij kostte vloerverwarming ook tussen de 4-5k voor de begane grond, dit is ook compleet krankzinnig maar ik kan het wel snappen vanuit de aannemer. Heb er voor bedankt maar ik ga niet miepen over de prijs richting de aannemer omdat ik het van tevoren wist.
Ik ben zelf met een bevriende aannemer de meerwerklijst gewoon even doorgelopen. Opties die redelijk geprijsd waren genomen, en de overige laat ik achteraf door hem doen. Aanbouw was bij ons ook 18k+, dakkapel bijna 8k, dus niet gedaan. Maar vloerverwarming beneden + boven dan weer 3,5k.
Op mijn verzoek heeft de aannemer wel alvast 2 extra heipalen geslagen en ook daar waren ze redelijk in.
Verder heb ik een woning in de fase 1/3 in de wijk. Fase 2 ging 8 maanden later in de verkoop en alle woningen (zelfde typen) waren standaard toen al 10k duurder. Volgende maand gaat fase 3 in de verkoop en het verbaast me niets als de prijzen dan alweer gestegen zijn.
- Na het frezen de sleuf vochtig maken met een plantenspuit
- Roodband erin
- PVC pijp/inbouwdoos erin
- PVC pijp vastzetten met spijkerclips
- Verder opvullen met roodband en met de spatel vlaktrekken
Is dit de juiste methode?
Sleuven kun je eventueel iets slingeren zodat de buis zelf al klemt in de sleuf.YinYang schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:45:
Hoe hebben jullie de extra leidingen/inbouwdozen in de muur vastgezet? Dacht na wat Googlen het volgende:
Is dit de juiste methode?
Spijkers zou ik niet gebruiken ivm mogelijk roest in de toekomst (bruine vlekken).
Je hebt hier ook kunststof wigjes voor.
De dozen zet ik meestal vast met Roodband. Hierbij goed kijken dat deze diep genoeg ligt.
De buizen smeer ik daarna ook aan met roodband, zodat dit al kan drogen. Dat scheelt later weer droogtijd als de stukadoor is geweest
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Had inmiddels ook al ergens een goedkopere optie gelezen ipv de spijkerclips: pvc afval platslaan en dat ertussen stekenydderf schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:22:
[...]
Sleuven kun je eventueel iets slingeren zodat de buis zelf al klemt in de sleuf.
Spijkers zou ik niet gebruiken ivm mogelijk roest in de toekomst (bruine vlekken).
Je hebt hier ook kunststof wigjes voor.
De dozen zet ik meestal vast met Roodband. Hierbij goed kijken dat deze diep genoeg ligt.
De buizen smeer ik daarna ook aan met roodband, zodat dit al kan drogen. Dat scheelt later weer droogtijd als de stukadoor is geweest
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2