Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.288 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:38
Tassadar32 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:53:
Of 70mm als je nog domotica wil inbouwen later. Echt een stuk meer ruimte, wel erg fijn!
Ik heb met 50mm nog geen een keer te weinig ruimte gehad, Z-wave dimmers passen prima achter de (puls)schakelaar

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@vandermark Past prima, maar met 70 is het allemaal net wat makkelijker en kan je ook een bypass nog kwijt in de pot.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Tassadar32 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:41:
@vandermark Past prima, maar met 70 is het allemaal net wat makkelijker en kan je ook een bypass nog kwijt in de pot.
Waar haal je die vandaan? Ik zie overal 40 of 50, een enkele keer 60mm.

Daarnaast is 70mm ook wel erg veel - veel binnenmuren hebben een dikte van 70mm dus dan ben je er al gelijk dwars doorheen.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:44
MadEgg schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:47:
[...]

Waar haal je die vandaan? Ik zie overal 40 of 50, een enkele keer 60mm.

Daarnaast is 70mm ook wel erg veel - veel binnenmuren hebben een dikte van 70mm dus dan ben je er al gelijk dwars doorheen.
Gelijk aan de andere kant ook een stopcontact :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
Onze binnenmuren waren 100 dik dus dat paste wel (al was het op sommige plaatsen wel door naar de andere kant). Onze dozen hebben een extra ring om de 70mm te halen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nu de opleverdatum heel langzaam in zicht komt en we inmiddels bijna alle leveranciers hebben geselecteerd (door heel Nederland..), is het tijd om de planning eens te bekijken :).

De oplevering staat gepland op 1 November, we zijn bezig met de verkoop van onze huidige woning en die willen we half November opleveren. Dus 2 weken om in ieder geval beneden alles in orde te krijgen. Eventueel kunnen we tijdelijk bij ouders bivakeren.

Planning nu:
1 November stucadoor ca 300m2 stucen (4mm a 16,50 per m2 > is dat een redelijke prijs?)
15 November plaatsen haard (geen stucwerk)
16-19 November schilderen
19 November plaatsen parketvloer
22 November plaatsen keuken

Het is redelijk strak daar ben ik van op de hoogte :) maar is het mogelijk of onderschat ik de boel? :).

Tevens zijn we ook stevig over ons budget heen gegaan. Begroot was meerwerk van 80k, we zitten nu excl. tuin op 95k. Gelukkig is onze huidige woning ook goed in prijs gestegen afgelopen jaar, maar we zullen dus wel veel moeten voorfinancieren. Mede daarom dus ook de strakke planning.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 30-05-2018 18:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Sorry voor beetje offtopic misschien, maar vond het ook weer zo wat om een heel nieuw topic te maken. Onze woning is in 2013 opgeleverd waarbij het dak een RC≥4,0 m2K/W. Zover ik weet kan je die waarde 1:1 overnemen voor het eventueel plaatsen van een dakkapel. Deze zou dus eigenlijk minimaal 4 moeten zijn voor een zelfde niveau en om het gelijkwaardig te houden. Natuurlijk kan je zeggen dat hoger altijd beter is, maar als ik het dak en de wangen uit laat voeren in 4.0 dan zou dat in principe toch meer dan toereikend zijn?

En wat mij opviel is dat het ene bredrijf zegt: neem maar verholen goten (we hebben platte pannen dus geen golfje) en de ander zegt: verholen goten? meer kans op lekkage, dat leveren wij niet.
Iemand die daar nog iets zinnigs over kan zeggen? :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Sport_Life schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:58:
Dat is bij ons nog wel een discussie puntje: leg je eerst de parketvloer en zet je daar de keuken bovenop, of zet je eerst de keuken op het beton en dan de parketvloer (waarbij onder de keuken niks komt te liggen)?

Ik neig zelf naar het 2e, zo was het in ons oude huis ook en ik heb zelf nooit een minpunt kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:43
DutchAddick schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:22:
[...]

Dat is bij ons nog wel een discussie puntje: leg je eerst de parketvloer en zet je daar de keuken bovenop, of zet je eerst de keuken op het beton en dan de parketvloer (waarbij onder de keuken niks komt te liggen)?

Ik neig zelf naar het 2e, zo was het in ons oude huis ook en ik heb zelf nooit een minpunt kunnen ontdekken.
Ik zou het wel doorleggen. Mocht je over tien jaar een nieuwe keuken willen zit je niet aan dezelfde maat vast, mocht je nog geen nieuwe vloer willen.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchAddick schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:22:
[...]

Vind ik ook lastig. Wij hebben dan ook nog eens gedeeltelijk plavuizen of natuursteen in de keuken (alleen nog geen leverancier gevonden) naast het parket, ik meen me te herinneren dat de keukenverkoper adviseerde om wel de keuken erop te plaatsen, omdat anders de vaatwasser nooit meer eruit kan. Budgettechnisch zou ik zeggen zo weinig mogelijk tegels.

En wat @frumper zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Nu de opleverdatum heel langzaam in zicht komt en we inmiddels bijna alle leveranciers hebben geselecteerd (door heel Nederland..), is het tijd om de planning eens te bekijken :).

De oplevering staat gepland op 1 November, we zijn bezig met de verkoop van onze huidige woning en die willen we half November opleveren. Dus 2 weken om in ieder geval beneden alles in orde te krijgen. Eventueel kunnen we tijdelijk bij ouders bivakeren.

Planning nu:
1 November stucadoor ca 300m2 stucen (4mm a 16,50 per m2 > is dat een redelijke prijs?)

Het is redelijk strak daar ben ik van op de hoogte :) maar is het mogelijk of onderschat ik de boel? :).

Tevens zijn we ook stevig over ons budget heen gegaan. Begroot was meerwerk van 80k, we zitten nu excl. tuin op 95k. Gelukkig is onze huidige woning ook goed in prijs gestegen afgelopen jaar, maar we zullen dus wel veel moeten voorfinancieren. Mede daarom dus ook de strakke planning.
De periode van 14 dagen tussen stucadoor en haard, is dat ingegeven door een termijn die de stucadoor zegt nodig te hebben? Ik ben druk bezig om leverancier te proberen te regelen, maar heb nog geen idee hoeveel tijd ik daarvoor moet uittrekken. Kun je niet parallelliseren overigens? Als de stucadoor een eind op weg is kun je toch prima beginnen met schilderen, bijvoorbeeld?

Persoonlijk lijkt je lijstje mij niet heel krap - als het wel krap blijkt te zijn krijgen wij het nog vrij zwaar :X Ik heb 2 weken extra gepland maar daarin moet er nog héél veel meer gebeuren: vloerverwarming, dekvloeren, warmtepomp, schuurisolatie, badkamer.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
orange.x schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:36:
Sorry voor beetje offtopic misschien, maar vond het ook weer zo wat om een heel nieuw topic te maken. Onze woning is in 2013 opgeleverd waarbij het dak een RC≥4,0 m2K/W. Zover ik weet kan je die waarde 1:1 overnemen voor het eventueel plaatsen van een dakkapel. Deze zou dus eigenlijk minimaal 4 moeten zijn voor een zelfde niveau en om het gelijkwaardig te houden. Natuurlijk kan je zeggen dat hoger altijd beter is, maar als ik het dak en de wangen uit laat voeren in 4.0 dan zou dat in principe toch meer dan toereikend zijn?

En wat mij opviel is dat het ene bredrijf zegt: neem maar verholen goten (we hebben platte pannen dus geen golfje) en de ander zegt: verholen goten? meer kans op lekkage, dat leveren wij niet.
Iemand die daar nog iets zinnigs over kan zeggen? :) Thanks!
Je verliesoppervlak wordt groter, dus om een gelijkblijvend energieverlies (komt ook nog eens een raam bij) te behouden zou je naar een hogere isolatiegraad toe moeten.
Maar om eerlijk te zijn, nette uitvoering (lucthdichting, geen gaten in isolatie) valt veel meer te halen! Het is nogal een hap uit je isolatieschil, en ff een paar PURbussen leegjagen is niet de oplossing voor alles....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:08

Planning nu:

Opzich te doen denk ik, maar waarom jezelf niet 2 weken meer gunnen als je de woning toch nog gaat verkopen? Die 2 weken dubbele lasten zouden mij de mindere stress echt wel waard zijn.

Overigens denk ik dat de kans klein is dat de oplevering ook daadwerkelijk 1 november wordt opgeleverd. Niets is zo veranderlijk als de bouw, het kan zo 2 maanden eerder of later worden :P

Bij ons was het in januari ook mei voor alle woningen, nu zijn de eerste in april opgeleverd en de laatste met geluk eind juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tieske88 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:13:
[...]

Opzich te doen denk ik, maar waarom jezelf niet 2 weken meer gunnen als je de woning toch nog gaat verkopen? Die 2 weken dubbele lasten zouden mij de mindere stress echt wel waard zijn.

Overigens denk ik dat de kans klein is dat de oplevering ook daadwerkelijk 1 november wordt opgeleverd. Niets is zo veranderlijk als de bouw, het kan zo 2 maanden eerder of later worden :P

Bij ons was het in januari ook mei voor alle woningen, nu zijn de eerste in april opgeleverd en de laatste met geluk eind juli.
We willen ons appartement nu verkopen, en de overdracht november is al vrij laat. Reden om nu te verkopen is omdat de prijs al hoog zat is (huizenmarkt slaat hier behoorlijk op hol 8)7) en 2 huizen is toch best wel spannend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
bbbrumbrum schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:09:
[...]

Je verliesoppervlak wordt groter, dus om een gelijkblijvend energieverlies (komt ook nog eens een raam bij) te behouden zou je naar een hogere isolatiegraad toe moeten.
Maar om eerlijk te zijn, nette uitvoering (lucthdichting, geen gaten in isolatie) valt veel meer te halen! Het is nogal een hap uit je isolatieschil, en ff een paar PURbussen leegjagen is niet de oplossing voor alles....
Duidelijk, we willen het sowieso laten doen door een bedrijf met ervaring. Beter iets meer betalen en goed dan wat gebeun voor weinig (minder eigenlijk, weinig is het sowieso niet!).
Ik vraag me alleen wel af of die 4 nu niet gewoon voortkomt uit een bouwbesluit, of dat dat echt berekend is vanwege het totale verliesoppervlak. Het is momenteel al een enorm dak (nok 4,3m hoog, en van voor naar achteren iets van 9,5m x 5,1m. Dus opzich standaard nieuwbouwd maar wel vrij hoge zolder. En er is vanuit de bouw ook al een dakkapel geplaatst. Ik zou nog kunnen informeren wat daar de RC waarde van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

orange.x schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:56:
[...]

Duidelijk, we willen het sowieso laten doen door een bedrijf met ervaring. Beter iets meer betalen en goed dan wat gebeun voor weinig (minder eigenlijk, weinig is het sowieso niet!).
Ik vraag me alleen wel af of die 4 nu niet gewoon voortkomt uit een bouwbesluit, of dat dat echt berekend is vanwege het totale verliesoppervlak. Het is momenteel al een enorm dak (nok 4,3m hoog, en van voor naar achteren iets van 9,5m x 5,1m. Dus opzich standaard nieuwbouwd maar wel vrij hoge zolder. En er is vanuit de bouw ook al een dakkapel geplaatst. Ik zou nog kunnen informeren wat daar de RC waarde van is.
Volgens mij is het uiteindelijke totale warmteverlies van de woning ook (evenredig) afhankelijk van de oppervlakte, zie bijvoorbeeld de formules op deze website: http://www.joostdevree.nl/shtmls/r-waarde.shtml

Als je doel is om het warmteverlies op zolder gelijk te houden, moet dan de Rc waarde van de dakkapel dan niet als volgt worden berekend?

Rc_dakkapel = Rc_huidig *(Totale oppervlak wanden dakkapel + dak dakkapel) / (Oppervlak verwijderd deel uit dak)

Dus stel:
Rc_huidig = 4
Oppervlak wanden + dak dakkapel = 12
Oppervlak verwijderd deel dak = 8
Geeft Rc_dakkapel = 4 * 12/8 = 6

[ Voor 5% gewijzigd door fmb op 30-05-2018 23:58 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
frumper schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:27:
[...]

Ik zou het wel doorleggen. Mocht je over tien jaar een nieuwe keuken willen zit je niet aan dezelfde maat vast, mocht je nog geen nieuwe vloer willen.
Goed punt, ik zal eens bij de keuken leverancier informeren, kijken wat zij zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:12
DutchAddick schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:07:
[...]

Goed punt, ik zal eens bij de keuken leverancier informeren, kijken wat zij zeggen.
Wij hebben 2 jaar geleden in ons nieuwbouwhuis de vloerverwarming en tegelvloer laten leggen door de aannemer, zodat het klaar was toen we de sleutel kregen. De keuken hebben we zelf gezet in 2 dagen, op de tegelvloer. Ik zou geen nadeel kunnen noemen van op de vloer zetten (behalve dat je iets meer vloer nodig hebt :P).

En inderdaad, over 10 jaar keuken zat maar vloer nog niet, gewoon nieuwe keuken erop (als de vloer het nog toe laat). Men heeft er bij de keukenzaak ook niks negatiefs over gezegd destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Als je je keuken zat bent en weghaalt om te vervangen zit je alsnog met aansluitingen op plekke waar ze waarschijnlijk niet langer gewenst zijn. En krijg je bovendien niet (gebrek) aan verkleuring, daar waar de keuken de vloer bedekt?

Het lijkt mij dat je in de praktijk ook met de vloer aan de slag moet als je de keuken gaat vervangen, tenzij de nieuwe keuken op exact dezelfde plaats komt. Of je moet met een echte houten of stenen vloer werken die je opnieuw kunt aflakken.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Wat betreft de vloer onder de keuken dat ligt ook een beetje aan welk soort keuken je hebt. Als je met een kookeiland werkt zou ik het sowieso altijd doen.
Sport_Life schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:56:
[...]
We willen ons appartement nu verkopen, en de overdracht november is al vrij laat. Reden om nu te verkopen is omdat de prijs al hoog zat is (huizenmarkt slaat hier behoorlijk op hol 8)7) en 2 huizen is toch best wel spannend..
Ik zit beetje in hetzelfde schuitje. Oplevering zou nu in november zijn maar dat is zo onzeker. Dat ik wacht met het in de verkoop zetten tot september. Dan hoop ik meer duidelijkheid te hebben. Sowieso zijn de zomermaanden een slechte periode om te verkopen.

Wij geven onszelf een maand speling. Als het dan toch uitloopt (aardige kans) hebben we toch wat ruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door Mirved op 31-05-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:34

Planning nu:

Zit er wel genoeg tijd tussen voor het drogen van het stucwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightGrenades
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-09-2022
Nou, Funda in de gaten houden hoeft niet, we zijn ingeloot voor 1 van de woningen waar we ons voor hadden ingeschreven! Erg blij! Volgende week op gesprek bij de makelaar en dan maar eens zien wat er allemaal op ons afkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Paul Hewson schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:46:
[...]

Zit er wel genoeg tijd tussen voor het drogen van het stucwerk?
Ik lees overal 1 mm per dag. Het is 4mm stucwerk. Dus dat lijkt me voldoende op zich. De 2e etage zal als laatste gestuct worden, maar daar hoeft ook pas later wat mee te gebeuren.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 31-05-2018 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:33
@Sport_Life Houdt er rekening mee dat gaten groter zijn dan 4mm, die moeten ook droog en in november kan het weer ook tegenzitten. Jou planning zou mij te krap zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Sport_Life schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:00:
[...]

Ik lees overal 1 mm per dag. Het is 4mm stucwerk. Dus dat lijkt me voldoende op zich. De 2e etage zal als laatste gestuct worden, maar daar hoeft ook pas later wat mee te gebeuren.
Ik heb onlangs mijn nieuwe woning ook laten stucen, plafonds 90m2 en muren 220 m2. Dit heeft inclusief sausen 3 weken geduurd. Twee lagen stucwerk van een paar millimeter, drogen, schuren, kitten en twee keer sausen.

Nu had het misschien iets sneller gekund want bij die mensen lopen er altijd projecten tegelijk maar toch. Alleen het afplakken van alle ramen, deuren, kozijnen, sanitair etc is twee keer gedaan ivm goed drogen en koste bij elkaar opgeteld al drie dagen volgens mij.

En dan was het bij mij met prima weer, meestal 20+ en droog. Twee weken is imo erg ambitieus. En hou er rekening mee dat je in die weken verder weinig tot niets in je woning kunt doen want alles wordt wit en stoffig.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:09
Kan iemand mij misschien vertellen wat precies de regels zijn voor tussen de huizen in een rijtjeshuis?
Voor zover ik kan vinden lijkt het alsof de spouw 5cm moet zijn, maar hoe zit het met de vloerplaten? Als deze elkaar niet raken is het goed? Of moet hier ook 5cm tussen zitten.
Ik vraag dit omdat ze met de platen bezig zijn en overal ligt het best netjes, behalve bij ons huis.... Vooral aan een van beide kanten lijken ze op een plek elkaar (bijna) te raken.
Afbeeldingslocatie: https://pic100.picturetrail.com/VOL1058/4389994/9280521/413912450.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pic100.picturetrail.com/VOL1058/4389994/9280521/413912449.jpg

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:56
@Snowhite0901 de vloerplaten liggen niet tegen elkaar om geluidsoverdracht tegen te gaan. Bij ons zat er een kleine 5 cm tussen en lag het er wel strakker in dan op jouw foto. Als de platen elkaar maar niet raken, de muren zullen ze hopelijk wel rechter plaatsen :-)

@Bastien goede tips, wij houden ook 2 a 3 weken doorlooptijd aan voor het stucwerk in onze planning (deze zomer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:13

Planning nu:

Wij hadden geen haard, en renovlies in plaats van stucwerk maar de muren, vloeren en keuken ging in ongeveer jouw planning. Maar:
- onze opleverdatum is van 'oktober' naar 1 december en vlak daarvoor naar 1 februari gegaan.
- ik heb hele korte lijntjes gehouden met de aannemer voor vloeren en muren, om te zorgen dat zijn mannen ook daadwerkelijk beschikbaar waren direct na oplevering.
- wij hadden in totaal 1 maand na sleutel ontvangst om de oude huurwoning leeg op te leveren. Fysiek betekende dat 1 week om te verhuizen. Dat gaat op zich wel, maar ook dan is het de eerste weken nog kamperen in je nieuwe huis.

Vooral dat tweede punt schijnt steeds meer een probleem te worden. Dus: passen de werkzaamheden in 3 weken? waarschijnlijk wel. Kunnen ze qua planning dan ook komen? Dat is de vraag... Krijg je de sleutel op 1 november? ik wed van niet...

Ik zou ofwel je huis snel verkopen en tijdelijk elders gaan wonen (huur of ouders zoals je voorstelt), ofwel huis later verkopen en datum oplevering van je oude woning in afstemming met je daadwerkelijke opleverdatum nieuwe woning doen. Gezien de huizenmarkt zou ik dat laatste tegenwoordig wel aandurven. Zelf heb ik in maart 2016 verkocht en vanaf juli 2016 ruim1,5 jaar gehuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door jurjen_g op 01-06-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:13
ging iets mis

[ Voor 98% gewijzigd door jurjen_g op 01-06-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:56

d0s

sssst

jogaa schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:52:
Nog even terugkomend op de OZB en WOZ vraag bij nieuwbouw. Het lijkt erop dat als je op 1 januari eigenaar bent van de grond, maar er nog geen heipaal in zit, je mooi de klos bent en je onroerende zaak wordt aangemerkt als 'niet-woning'. Het wordt pas voor de OZB een woning (in aanbouw) als de eerste paal in de grond zit. Ik ben in september wezen passeren en in februari kwamen de palen pas. Nu betalen we dus dubbel tarief (niet-woning) omdat de bouw vertraagd is. Natuurlijk gaan we in beroep, maar het ziet er niet best uit.

En het wordt erger, omdat het een niet-woning is, kunnen we voor de periode technisch gezien ook geen hypotheekrente aftrekken.

Anderen in dezelfde situatie, waarbij de grond vorig jaar is gepasseerd, maar de palen pas dit jaar zijn geslagen? En dus ook extra hoge OZB voor hun kiezen krijgen?
Hier dezelfde situatie.. onaangename aanslag van de gemeente omdat we eigenaar en gebruiker zijn van een niet-woning. Daar hangt een fors belastingpercentage aan vast.

Eigenlijk heel krom, wij hebben vlak voor de kerst getekend. Als we op 2 januari hadden getekend hadden we deze aanslag volgens mij niet gehad.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Ook hier een aanslag gisteren in de bus gekregen. Half december getekend. Had ergens gehoopt dat ze het waren vergeten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Fazer013 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:42:
@Snowhite0901 de vloerplaten liggen niet tegen elkaar om geluidsoverdracht tegen te gaan. Bij ons zat er een kleine 5 cm tussen en lag het er wel strakker in dan op jouw foto. Als de platen elkaar maar niet raken, de muren zullen ze hopelijk wel rechter plaatsen :-)
Bedankt voor je antwoord. Is dit een onderbuikgevoel of ook gestaafd ergens mee? Ik weet dat ze uit elkaar moeten liggen ivm contactgeluid maar of daar afstand wel of geen rol speelt durf ik niet te zeggen.

Ook vwb die 5cm tussen de muren zou ik graag iets hebben waar ik mee kan schermen want ik heb ergens het gevoel dat ze dit kleiner gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:21
Snowhite0901 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 07:38:
Kan iemand mij misschien vertellen wat precies de regels zijn voor tussen de huizen in een rijtjeshuis?
Voor zover ik kan vinden lijkt het alsof de spouw 5cm moet zijn, maar hoe zit het met de vloerplaten? Als deze elkaar niet raken is het goed? Of moet hier ook 5cm tussen zitten.
Ik vraag dit omdat ze met de platen bezig zijn en overal ligt het best netjes, behalve bij ons huis.... Vooral aan een van beide kanten lijken ze op een plek elkaar (bijna) te raken.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou me meer zorgen maken over die 15 / 25kv hoogspanningsleidingen... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:19
Snowhite0901 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 07:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het ligt er vrij slordig bij imo.

Je wil geen contactgeluid. Volgens mij wordt circa 4,5 cm afstand aangeraden. Echter als je 4,5 cm hebt is de kans groter op mortel/speciebaarden en dat wil je niet hebben. Dus vaak wordt dan voor iets groter gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
witterholt schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:27:
[...]

Ik zou me meer zorgen maken over die 15 / 25kv hoogspanningsleidingen... :/
Thx voor de zorgen, ze lijken hier dichterbij maar staan op 100m afstand. Andere huizen staan nog veel dichterbij. Het is trwns 380kv.
xminator schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:42:
[...]

Het ligt er vrij slordig bij imo.

Je wil geen contactgeluid. Volgens mij wordt circa 4,5 cm afstand aangeraden. Echter als je 4,5 cm hebt is de kans groter op mortel/speciebaarden en dat wil je niet hebben. Dus vaak wordt dan voor iets groter gegaan.
Maar er staat nergens dat het moet?

[ Voor 4% gewijzigd door Snowhite0901 op 01-06-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:17:
[...]

Thx voor de zorgen, ze lijken hier dichterbij maar staan op 100m afstand. Andere huizen staan nog veel dichterbij. Het is trwns 380kv.

[...]

Je koopt wat er op tekening staat, dus als op tekening staat 4 cm, moet het 4 cm zijn en als op tekening een rechte lijn is getekend dan mag het er niet zo slordig in liggen als wat er op de foto te zien is.

Ik heb net even de toleranties nagekeken van VBI kanaalplaten en dat mag bij schuine platen 40mm zijn.
Belangrijkste eis is dat het niet tegen elkaar komt, of er nu 1 of 5 cm tussen zit maakt voor contactgeluid niet uit.

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 01-06-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:19
Snowhite0901 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:17:
[...]

[...]

Een snelle google levert op dat het minstens 2cm moet volgens het bouwbesluit.

@Ernemmer ik las ooit dat het weldegelijk effect heeft t.a.v. Geluidsisolatie. Bovendien zoals eerder gezegd loop je meer risico op cmeent/specie afval tussen je spouw en dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
xminator schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:56:
[...]

Een snelle google levert op dat het minstens 2cm moet volgens het bouwbesluit.

@Ernemmer ik las ooit dat het weldegelijk effect heeft t.a.v. Geluidsisolatie. Bovendien zoals eerder gezegd loop je meer risico op cmeent/specie afval tussen je spouw en dat wil je niet.
De afstand tussen de platen zal inderdaad heel iets effect hebben, maar van vallende specie hebben we tegenwoordig geen last meer omdat dit soort woningscheidende wanden gelijmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightGrenades
Hoi allemaal!

Omdat we zijn ingeloot voor een woning en binnenkort naar de makelaar en de bank moeten voor de hypotheek ben ik een overzicht aan het maken met betrekking tot de dubbele lasten. Wat zijn we kwijt per maand aan ons huurhuis, aan hypotheek, wat kunnen we blijven sparen. Wat ik er van begrijp is dat, op het moment dat je de hypotheek passeert, gaat beginnen met het betalen van de hypotheek.

Stel, v.o.n. 220 en 30k meerwerk = 250.000 met een bruto maandlast a 974 (annuïteit, 30 jaar, 2,39%)
De hypotheek passeert bv in januari, dus we beginnen in januari met betalen. Omdat het een annuïteit is, begint het bedrag ook met 974. Omdat ongeveer de helft (na betalen grond) overblijft in het bouwdepot krijgen we daar nog rente over. Ik begreep dat je die rente kunt verrekenen met je hypotheekbedrag.
Als de bouw vanaf januari 8 maanden duurt, ga je dus dan (als de rente verrekent wordt met hypotheekbedrag) steeds meer betalen omdat er ook steeds minder in het bouwdepot overblijft. In hoeverre je elke maand omhoog gaat, is denk ik afhankelijk van hoeveel bouwtermijnen er worden opgenomen in je KOA?

Ik dacht dus starten met ongeveer in maand 1 500, maand 2 550, 650, 700, etc etc. Het zal vast niet elke maand met 50 omhoog gaan, maar is mijn denkwijze correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:53
LightGrenades schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:12:
In hoeverre je elke maand omhoog gaat, is denk ik afhankelijk van hoeveel bouwtermijnen er worden opgenomen in je KOA?
Klopt, in de overeenkomst staat het aantal termijn en de bijbehorende percentages genoemd. Het volgende overzicht komt uit die van mij:
Aanvang bouw (5%)
Ruwe begane grond vloer (20%)
Ruwe eerste verdieping vloer (7,5%)
Ruwe tweede verdieping vloer (7,5%)
Gevels begane grond (7,5%)
Gevels eerste en tweede verdieping (7,5%)
Dak waterdicht (12,5%)
Dekvloeren (10%)
Stuc-, spuit-, tegelwerk (12,5%)
Oplevering (10%)

Daarnaast heb je het meer-/minderwerk, vaak betaal je 25% rond aanvang bouw en de rest tegen het einde. En tenslotte de grond welke je direct betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:23
@LightGrenades
Je beredenering is wel heel positief. Bouwdepot rente ontvang je, maar sommige financiers hanteren hierover een lagere rente dan de hypotheekrente. Dat verschil betaal je dan extra.
Termijnen zijn inderdaad in de OKA afgesproken, alleen de snelheid kan variëren afhankelijk van hoe snel de bouwer bouwt. Ze spreken altijd een maximaal aantal werkdagen af. 8 maanden bouw is snel, maar als het tegen zit kan het ook langer duren. Aantal dagen is vaak 220 dgn (1 jaar) of zelfs langer. Ook in het OKA vastgelegd.
Het kan zijn dat ze heel snel de ruwe begane grond vloer leggen en dan weken niets of weinig doen. En plotseling gaat het even weer als een speer. Er is geen peil op te trekken hoe snel ze het bouwen. Hou rekening met het ergste maximaal aantal werkbare werkdagen en niet het snelste scenario wat ze voorspiegelen als alles meezit. Dat gebeurt nagenoeg nooit. Ze zijn nu ook voor ons aan het bouwen en lopen nu al ruim 4 weken achter.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightGrenades
Wimhaw schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:49:
@LightGrenades
Je beredenering is wel heel positief. Bouwdepot rente ontvang je, maar sommige financiers hanteren hierover een lagere rente dan de hypotheekrente. Dat verschil betaal je dan extra.
Termijnen zijn inderdaad in de OKA afgesproken, alleen de snelheid kan variëren afhankelijk van hoe snel de bouwer bouwt. Ze spreken altijd een maximaal aantal werkdagen af. 8 maanden bouw is snel, maar als het tegen zit kan het ook langer duren. Aantal dagen is vaak 220 dgn (1 jaar) of zelfs langer. Ook in het OKA vastgelegd.
Het kan zijn dat ze heel snel de ruwe begane grond vloer leggen en dan weken niets of weinig doen. En plotseling gaat het even weer als een speer. Er is geen peil op te trekken hoe snel ze het bouwen. Hou rekening met het ergste maximaal aantal werkbare werkdagen en niet het snelste scenario wat ze voorspiegelen als alles meezit. Dat gebeurt nagenoeg nooit. Ze zijn nu ook voor ons aan het bouwen en lopen nu al ruim 4 weken achter.
Ja, wellicht te positief haha, maar het gaat me meer om de denkwijze dan het aantal maanden dat ze bouwen natuurlijk. Mijn partner en ik kunnen de dubbele lasten dragen, dus het aantal maanden maakt an zich niet uit (wel zonde natuurlijk :P )

Wat ik uit je laatste alinea begrijp (correct me if I'm wrong): stel dat ze zijn begonnen met bouwen dus betaal (hypothetisch) bijvoorbeeld dan 500 van de uiteindelijke 1000 hypotheeklasten. Als ze dan 2 maand niet bouwen, blijft dat bedrag in maand 1 en maand 2 500 totdat ze weer verder gaan en een aantal bouwtermijnen snel afhandelen in één maand en wij dus bij maand 3 800 betaal. (Nogmaals, bedragen zullen niet kloppen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Weet iemand waarvoor het hout boven de trap is, wat je altijd bovenaan de trap ziet? Is dit voor de bedekking van de kanaalplaten misschien?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2vx3a04.jpg

Ik wil wandspotjes boven de gehele trap maken en dus eigenlijk ook op de plek waar het hout zit. Maar ik heb dus geen idee wat ik achter het hout kan verwachten.

Er zijn m.i. een paar opties:
- gehele plaat hout weghalen, zodat ik met de sleuvenfrees van beneden tot bovenaan de trap door kan gaan (maar weet dus niet wat er achter de houten plaat zit)
- Door de plaat heen boren en de gehele muur erachter, zodat ik in de kamer die erachter zit de wandlamp aan kan sluiten. Nadeel is echter wel dat ik dan ook nog een keer terug helemaal door de muur moet, omdat ik dit wandlampje geschakeld wil hebben met de andere wandlampjes onderaan de trap.
- Het gewoon zo laten en overal de wandlampjes inbouwen m.u.v. dit gedeelte, maar is dan wel weer jammer en "net niet"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightGrenades
Timmy schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:41:
[...]

Klopt, in de overeenkomst staat het aantal termijn en de bijbehorende percentages genoemd. Het volgende overzicht komt uit die van mij:
Aanvang bouw (5%)
Ruwe begane grond vloer (20%)
Ruwe eerste verdieping vloer (7,5%)
Ruwe tweede verdieping vloer (7,5%)
Gevels begane grond (7,5%)
Gevels eerste en tweede verdieping (7,5%)
Dak waterdicht (12,5%)
Dekvloeren (10%)
Stuc-, spuit-, tegelwerk (12,5%)
Oplevering (10%)

Daarnaast heb je het meer-/minderwerk, vaak betaal je 25% rond aanvang bouw en de rest tegen het einde. En tenslotte de grond welke je direct betaalt.
Ah, duidelijk! Het zou dus kunnen dat ze in 1 maand meerdere bouwtermijnen afstrepen en je hypotheek bedrag dus met die percentages omhoog gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:43
Vergeet ook niet dat je vanaf dag 1 wel je hele aflossing betaalt. Dus als de grond de helft zou zijn, betaalbare van de tweede helft ook al de aflossing vanaf dag 1.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
YinYang schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:03:
Weet iemand waarvoor het hout boven de trap is, wat je altijd bovenaan de trap ziet? Is dit voor de bedekking van de kanaalplaten misschien?
Aftimmering inderdaad van de vloerrand en overgang tussen wand en vloer.

Bij overspanningsrichting van de kanaalplaten evenwijdig aan het trapgat, zal achter de houten plaat een stalen raveelijzer aanwezig zijn om de vloer te dragen. Dat is een hoeklijn (L profiel) die hangt aan de vloerplaat naast het trapgat, en aan de andere kant op de muur rust. Die zou ik maar heel houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Thx all hier kan ik wel wat mee. Ik kon vooral dingen over spouwbuitenmuren vinden maar niet over tussen muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
frumper schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:07:
Vergeet ook niet dat je vanaf dag 1 wel je hele aflossing betaalt. Dus als de grond de helft zou zijn, betaalbare van de tweede helft ook al de aflossing vanaf dag 1.
@LightGrenades vooral dit. Je aflossing is meestal hoger dan de rente die je betaalt. Ik betaal vanaf de start al zon 70% van de maandlasten (incl. rente teruggaaf in bouwdepot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
*dubbel*

[ Voor 96% gewijzigd door Xtince op 01-06-2018 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
verjager schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:15:
[...]

Aftimmering inderdaad van de vloerrand en overgang tussen wand en vloer.

Bij overspanningsrichting van de kanaalplaten evenwijdig aan het trapgat, zal achter de houten plaat een stalen raveelijzer aanwezig zijn om de vloer te dragen. Dat is een hoeklijn (L profiel) die hangt aan de vloerplaat naast het trapgat, en aan de andere kant op de muur rust. Die zou ik maar heel houden...
Dankje! Er doorheen boren zal dus ook geen optie zijn. Dan wordt het maar 2/3e van de trap verlichten (1e kleine + de middelste lange wand) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
LightGrenades schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:04:
Ah, duidelijk! Het zou dus kunnen dat ze in 1 maand meerdere bouwtermijnen afstrepen en je hypotheek bedrag dus met die percentages omhoog gaat.
Zeker! Hoe sneller de bouwer de doelen haalt hoe sneller jij de facturen ontvangt. Als er met casco betonbouw gewerkt wordt zul je zien dat de termijnen voor vloeren en muren snel op elkaar volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Wij hebben onze 1e factuur ook binnen. Wij ontvangen over het bouwdepot evenveel rente als we betalen.

In ons contract staat zelfs dat ze er 300 werkbare dagen over mogen doen.
En elke 1000 euro aan meerwerk is een dag extra.
Maar voor minderwerk zijn weer geen mindagen opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
YinYang schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:24:
Dankje! Er doorheen boren zal dus ook geen optie zijn. Dan wordt het maar 2/3e van de trap verlichten (1e kleine + de middelste lange wand) :)
Hangt nog wel af van overspanningsrichting van de vloerplaten. Bij mijn huis is het trapgat met de lange kant evenwijdig aan de overspanning. Maar bij een 'gewoon' rijtjeshuis, is het meestal andersom. Het raveelijzer zit dan aan de lange zijde van het trapgat, en rust op de vloerplaten die langs de korte kanten lopen. Dan zit er dus geen raveelijzer in de weg, maar mag je alsnog geen sleuven in de vloerrand frezen. Hooguit een gaatje boren door de vloer t.p.v. het 1e kanaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 17:30
Heb je wel kanaalplaten @YinYang ? Deze aftimmering in vakjargon Spiegelstuk genoemd dekt inderdaad de aansluiting Wand/vloer/wand af en volgt hierbij de vorm van de trapboom. Meestal zit er in het trapgat een stelruimte van 10 mm aan beide zijde van de trap om te voorkomen dat deze er niet in past na het maken van de vloer. Als de aannemer de binnenwanden vervolgens strak tegen de trap aan bouwd wat wel het mooiste is en het minste aftimmerwerk geeft dan zit er al minimaal een cm ruimte achter de houten plaat . Daarachter tref je dan de betonvloer , kanaalplaat of het stalen raveelijzer aan.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
LightGrenades schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:02:
[...]

Wat ik uit je laatste alinea begrijp (correct me if I'm wrong): stel dat ze zijn begonnen met bouwen dus betaal (hypothetisch) bijvoorbeeld dan 500 van de uiteindelijke 1000 hypotheeklasten. Als ze dan 2 maand niet bouwen, blijft dat bedrag in maand 1 en maand 2 500 totdat ze weer verder gaan en een aantal bouwtermijnen snel afhandelen in één maand en wij dus bij maand 3 800 betaal. (Nogmaals, bedragen zullen niet kloppen natuurlijk)
Ja dit kan in theorie. Het kan zijn dat er 2 of meer termijnen gereed zijn. Bij ons was het 2 termijnen afgelopen maand die ze gebouwd hebben.
Succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2na8l81.jpg

Is een dergelijke plek in de ruwbouw reden om actie te ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Dersan schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:34:
[afbeelding]

Dat werken ze wel weer bij. Of is dit na oplevering? ( lijkt me niet als ik de leidingen op de grond zie liggen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Dersan schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:34:
[afbeelding]

Nee, ze vullen het op en daarna stucen ze er nog overheen. Dan zie je er niks meer van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
25 mei:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/vdXk0uADIUzk/360.jpg

2 juni:

Inmiddels wordt er lekker gemetseld!

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/uagZI0HexYpq/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/i4dDeEGjGrve/540.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
T.E schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:57:
[...]

Dat werken ze wel weer bij. Of is dit na oplevering? ( lijkt me niet als ik de leidingen op de grond zie liggen )
Nee dit is nog tijdens de bouw. Volgende week dekvloeren er in. Wilde alleen even advies inwinnen hier of dit ondanks het netjes afwerken dan geen zwakke plek blijft. Bedankt iig :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 12:05
Even een n00b vraag wellicht.
Na de bij oplevering wordt onze tuin "aangevuld" opgeleverd. Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Wij willen ongeveer 40% gras, 30% bestrating, 30% borders. Totaal 400m2.

Moeten we hier nog veel aan doen qua afgraven aanvullen e.d.? (Ben nu het meerwerk bekend is onze budgetten aan het checken en bijstellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:13

JustDutch

was ambtenaar :)

DaWayne schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:15:
Na de bij oplevering wordt onze tuin "aangevuld" opgeleverd. Wat moet ik me hierbij voorstellen?

Moeten we hier nog veel aan doen qua afgraven aanvullen e.d.? (Ben nu het meerwerk bekend is onze budgetten aan het checken en bijstellen)
Je zet er niet bij waarmee de tuin aangevuld wordt. Meestal betekent dat volgens mij dat de tuin vlak gemaakt wordt op het niveau zoals in je technische omschrijving staat en daarvoor wordt uitgekomen grond (ge grond die ontgraven is voor de bouw) gebruikt. Als er niet voldoende uitgekomen grond is, dan wordt dit met grond aangevuld (grond is geen zand, maar ook geen teelaarde). Dus afhankelijk van wat je met je tuin wilt doen (terras, borders e.d.) zul je nog extra zand en aarde moeten kopen.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bouwgrond idd. Als je een tuin wilt aanleggen dan moet je je borders laten afgraven en dan teelaarde/tuingrond laten storten, met de bouwgrond kun je niks...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
DaWayne schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:15:

Heb zelf op aanraden van een kennis gekozen voor “niet aanvullen” achtertuin. Want blijkt een flinke klus te zijn om juist de bouwgrond weer af te graven en af te voeren. Maar ben geen expert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Laatst online: 31-08 17:27
Bouw gaat bij ons weer een stapje vooruit. Eindelijk de pannen erop (rondom het huis eigenlijk).

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/FfrIHX2mIX7kVpK3fFg97ya6lp6MJFDXMFMk4eklgHD8YC-JVP9Sp5Zn61-OpTs9YLdS1rmU4zdHajz9Zv7GdPxsaxJzOSex-MvjFU0Hnr0PtVpAVlsX467lTXw_tXO7z4RZ9HY9FbbHMmJHAtxkkoyOBpugl3BaHZ5lLPGGIQ7VNk7HAXY5HON8eMg6-eIXvQd6y7o__sgN2DZd2bZOfJNh7gQcaI2Ml4TrGR-ms3Ct_7-qMPWxsA9O5clDgjgN7SYrTvU6P7TkhE2ClOTWvS5dHVSjLPsEUjQfMdzaBmZ1MtluS0AmfAxLJswXsv1sCzKQH5XIWg4MXo86CdC5RaT4nli73VOIDA2Hm_Lj9aVAvrAuST3aubxppY9EL6KJCF-sU_LH2QwmnCcDO_NVq_woMxHCCg-j25BbparvGUWp5LC4ODC_jVLbvNJFz3DjZNdY7qg3qjbglLXeZq8uvlQDSXiXgdSXh9oP8SnW8IQpov_tyWUNiVCq3h3jS5sKo3bHXxWS3LW3FxhaOQ-ShEnJEsyfnsmoSR4fBJyxXfLHmosizehOjoEGUYGB-c97XSWQOkp0d8J9W4VYFhJykXmD4R2YPMJd4e179HYk=w1948-h1460-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/GFrI5Qzxx--ziyJ7KcWytnKjrXFnBSwlXF74kB5KYr-PCHC9ieaNlEG0HGe9dQZ9oryQ0RpT1xlyn90eo85XbjoRd29dzNV2vdTxgQL8cuPIhoVOuJyvRFRnYRxdXCJzmvtT6BM1kEVSN9RZpRIwkUrnV9ksMlHtYaoVQRDaQ45aZu0je95jhSnCosNQvM2F6Ee51zgskqviu-PfrBZFOMU73xRnn8XM8kntnekpvQaqLAYmD0XTzkXjj5AFoqmiMax4SjIOSYRpoPgaIHRs1bpTUTpA9wtZ0ksc7c0Dut3JBo5NS0Oq3gTRfT2aCnyyihClfthD-1gtaw7gg7zTL8quzOaeGsCM8Gvh24ICMyWWYWVR0ViwrhTvWeQvZBGYgDg5_Fpr4ceqO6itU0Bpil1AaZuMrrjwtW1iKJP8jfzc6uf-A-t33mZdxunmA8yPzd5itpAczajB-y9AVHMOcFuu4-JQUFq6hl2smHgEH0mnhsLJ-pb6ntwzfsMKkJUwJ72bNDcR_lSuKkRYD8WLWT_MNapQ0htOSeif3mWuB-FFWgpwVaJjOqMZ1kQ1sm_cN2ZCsUqFePk3-6_adardNUjbYpzYh56ni8FxfOWP=w1948-h1460-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/oFPiMKb7TmvlfMwdw6_JsAfJ_iEq62nvvnQX7J4sseQT0Mct_bCIh_S-b3HtwQZt4eNkJU1j55irzTCeGgwWMxK9jUgnTBrosGA1-q8fBF-6ZPBgVE4X7Z1RTfXvJhPQ8OBsuCVE_VHIJBYLJtWgZzC-nBr4BVjJb8fMAcz1_ZdGy3wfTC0vlr1bT98_5QU-qLIW4mz_QgHtS5DhYTvIkra7n0GKo9Mm-DAdqcF2ITnNe2I1omolMhScveuMvaU6K_XNZRsbT1F7YaN7DQkMidWN1Vp5qYRY4n1IY0fh5zoSdVM18y6f2hmfhQCO9YmorASwG0_KnKCG5Yydxsouw_Rr35UzyyWnT2IqXnNeeGb2fibDO8Z4crSR3GtxRCTws7oJ7Gdht0CxMdpXI_saHQbtBULy4rEFiS9UeCp4xqOQNCjJerooYZmJP0yEwEHJNWeDOi2cuf03-tRZV5hJs0d_Om0Jd9ngZNAucQbm-IvfzqSNmGCkjbUuwZIR2ClMUkctLiVz9bpf5MaxDu5ygCTbTnessAfwy8HGXnyGdTc9ey-CQNyQmb_XXIg7t60yRhHK7PPcDkCa8f38mpBX6MPHq9Vw4idNp-xyRPhg=w1948-h1460-no

Hoop nog voor de bouwvak opgeleverd te krijgen. Vraag me alleen af of dit kan aangezien de elektra ed pas half augustus wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
NLS_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:47:
Bouw gaat bij ons weer een stapje vooruit. Eindelijk de pannen erop (rondom het huis eigenlijk).

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoop nog voor de bouwvak opgeleverd te krijgen. Vraag me alleen af of dit kan aangezien de elektra ed pas half augustus wordt aangesloten.
Kan het mis hebben, maar denk niet dat ze opleveren zonder de nutsaansluitingen. Uiteindelijk is dat de verantwoordelijkheid van de aannemer. Reken dus maar op augustus denk ik. Moet je ook niet willen een oplevering zonder nutsaansluitingen, want uiteindelijk haal je ook een stukje verantwoordelijkheid op je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightGrenades
Hoi allemaal! In de koperkeuzelijst kwam ik het volgende tegen:

10 Betalingsregeling meer- en minderwerk
Voor het meerwerk en minderwerk geldt dat 25% aan u gefactureerd wordt bij de opdracht daartoe en 75% voor de oplevering van uw woning. Alle prijzen van deze lijst zijn inclusief 21% BTW.

Wij willen een aantal zaken vanuit de lijst (elektra, veranderingen standaard keuken en badkamer) in onze hypotheek meenemen. De hypotheek gaat pas vlak voor de bouw in lijkt me. Wanneer geef ik iemand opdracht daartoe. Stel, we kiezen de keuken ver voor de bouw uit, wanneer betalen we dan de eerste 25%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
LightGrenades schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:41:

Voor het meerwerk en minderwerk geldt dat 25% aan u gefactureerd wordt bij de opdracht daartoe en 75% voor de oplevering van uw woning. Alle prijzen van deze lijst zijn inclusief 21% BTW.

Wij willen een aantal zaken vanuit de lijst (elektra, veranderingen standaard keuken en badkamer) in onze hypotheek meenemen. De hypotheek gaat pas vlak voor de bouw in lijkt me. Wanneer geef ik iemand opdracht daartoe. Stel, we kiezen de keuken ver voor de bouw uit, wanneer betalen we dan de eerste 25%?
De aankoop bestaat meestal uit twee delen, de grond en de woning. Over het algemeen betaal je de woning zodra je bij de notaris zit, reken op circa de helft van de totale aankoopprijs. De notaris regelt deze betaling. Dat is ook direct het moment waarop je hypotheek begint en je gaat aflossen op de gehele hoofdsom.

De woning betaal je in termijnen waarbij de hoogte van de termijnen afhankelijk is van de werkzaamheden (zie een pagina terug voor een overzicht van de termijnen zoals die bij mij gelden). Na het afronden van een termijn ontvang je een factuur. De factuur stuur je door naar de hypotheekverstrekker en deze betaalt deze vaak rechtstreeks.

Het meerwerk dat je voor oplevering laat doen betaal je voor een deel redelijk snel, vaak bij aanvang bouw of zodra je geen wijzigingen meer kan indienen. De rest betaal je een stuk later.

Als je de keuken via de projectleverancier laat leveren dan krijg je hier ook gewoon een factuur voor, waarschijnlijk tezamen met het andere meerwerk. Kies je een andere leverancier voor je keuken dan spreek je zelf de betalingscondities af, maar dan wordt de keuken pas na oplevering geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door Timmy op 03-06-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

LightGrenades schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:41:

Op basis van mijn ervaring: de hypotheek gaat in zodra je de akte passeert bij de notaris. Op dat moment wordt je in ieder geval eigenaar van de grond. De bouwer bepaalt wanneer die datum ongeveer is - als je je niet aan hun datumperiode houdt betaal je bouwrente (in de orde van 6 - 8% van de grondtermijn, staat in je KOA).

Hoever dat is voordat de bouw aanvangt varieert ook natuurlijk.

Wij kregen eerst een factuur 'start bouw' toen ze begonnen met graafwerkzaamheden. Ruim maand later kwam de factuur gereedkoming begane grond, een week later de factuur voor gereedkoming vloer eerste en tweede verdieping. Op diezelfde dag kwam er ook een factuur voor 25% van het meerwerk, de rest wordt bij oplevering gefactuureerd.

Volgens mij is dat allemaal redelijk gestandaardiseerd volgens het Woningborg model, maar het kan natuurlijk afwijken. Een en ander was ook uitgebreid gedocumenteerd in de KOA die ook volgens Woningborg-model was opgesteld.

'Bij opdracht daartoe' lijkt me ietwat apart, veelal moet je de meerwerkkeuzes al ruim voor de start bouw doorgeven. Bij onduidelijkheid: vraag je kopersbegeleider.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:31
Bij ons kwam de factuur voor 25% van het meerwerk gelijk met de factuur voor het gereedkomen van de ruwe BG-vloer (aannemer is Dura Vermeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Hopelijk kan iemand me helpen. Ik wil een opbouw stopcontact vervangen voor inbouw. Er komt een nieuw gipswandje, dus daar wordt de inbouw wcd in verwerkt.

Nu wil ik de kabel dus een eindje verplaatsen; hij moet net om het hoekje achter de liggende balk omhoog komen, zie afbeeldingen (weet niet waarom tinypic ze een kwartslag heeft gedraaid).

Hoe zouden jullie dit oplossen? Want de pijp die er nu ligt krijg ik niet meer gebogen. Die begint zelfs al een beetje te knikken. Het heeft ook geen zin om de dekvloer verder terug weg te slopen, want de pvc pijp komt daar onder een metaal stuk uit.

Ikzelf dacht er aan om de pvc pijp ergens in de dekvloer weg te halen (hoe kan ik dat het beste doen?) en er dan vervolgens een pvc sok aan te hangen + een nieuwe flexibele (kan/mag dat?) pvc pijp, dat is meteen wat makkelijker met de bochtjes.

Kan dat zomaar? Ben namelijk wel bang dat de mortel tot binnenin de pijp komt als ik de vloer erna weer dicht stort? Of zal dat wel meevallen?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2v2ysr7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/ri6sfk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
Xtince schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:27:

Kan het mis hebben, maar denk niet dat ze opleveren zonder de nutsaansluitingen. Uiteindelijk is dat de verantwoordelijkheid van de aannemer. Reken dus maar op augustus denk ik. Moet je ook niet willen een oplevering zonder nutsaansluitingen, want uiteindelijk haal je ook een stukje verantwoordelijkheid op je.
Aan wat voor verantwoordelijkheid zit je te denken?

Zijn nog een paar andere omstandigheden rondom wiens verantwoordelijkheid het is.
  • Werkbare werkdagen zijn eind juni op volgens mijn berekeningen
  • De aannemer heeft in het bestek (dat ik pas 6 maanden na koop kreeg) opgenomen dat wij als opdrachtgever de aansluitingen moeten aanvragen, maar heeft ons nooit een seintje gegeven wanneer dat moest waardoor ik ze (te) laat heb aangevraagd.
  • In de aanneemovereenkomst staat dat de kosten voor de aansluitingen inclusief zijn, waardoor ik er vanuit ging dat het geregeld zou worden. Nu krijg ik zelf de facturen....
Dus ja, hoe we hier nu weer mee omgaan weet ik nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door NLS_ op 03-06-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
NLS_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:34:
[...]

Aan wat voor verantwoordelijkheid zit je te denken?

Zijn nog een paar andere omstandigheden rondom wiens verantwoordelijkheid het is.
  • Werkbare werkdagen zijn eind juni op volgens mijn berekeningen
  • De aannemer heeft in het bestek (dat ik pas 6 maanden na koop kreeg) opgenomen dat wij als opdrachtgever de aansluitingen moeten aanvragen, maar heeft ons nooit een seintje gegeven wanneer dat moest waardoor ik ze (te) laat heb aangevraagd.
  • In de aanneemovereenkomst staat dat de kosten voor de aansluitingen inclusief zijn, waardoor ik er vanuit ging dat het geregeld zou worden. Nu krijg ik zelf de facturen....
Dus ja, hoe we hier nu weer mee omgaan weet ik nog niet.
Naar mijn weten is het de plicht van de aannemer om de woning aan te sluiten op de nutsvoorzieningen. Dat zou als het goed is ook (in zoveel woorden) in de koopaanneemovereenkomst staan. Als eigenaar moet je wel zelf wel je aanmelden bij de energiemaatschappij, maar dat is anders dan de woning aansluiten aan de nutsvoorzieningen.

Aangezien (in mijn verhaal) het de plicht is van de aannemer, zou je, als je eerder een oplevering hebt en dus het risico voor jou is, bij eventuele problemen rondom de aansluitingen ook op jezelf zijn gewezen. Wellicht zou je juridisch dus de aannemer in dat geval niet kunnen aanspreken. Mocht je het eerder opgeleverd krijgen, zou ik dat wel even (laten) onderzoeken.

Ik snap eerlijk gezegd je punt 2 en 3 niet. Klinkt mij raar in de oren. Waar krijg je facturen van? Naar mijn weten moet de aannemer ervoor zorgen, zou daar toch even achteraan gaan.

p.s. hoe heb je de werkbare dagen berekend? Ook rekening gehouden met dagen waarop niet gewerkt kan worden, vorst etc?

[ Voor 3% gewijzigd door Xtince op 04-06-2018 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 12:05
Joopieboy schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:50:
Bouwgrond idd. Als je een tuin wilt aanleggen dan moet je je borders laten afgraven en dan teelaarde/tuingrond laten storten, met de bouwgrond kun je niks...
Hmm, net van mensen die 1 straat eerder zijn gaan wonen begrepen dat ze alles hebben laten afgraven en opnieuw aanvullen a €4000.
Het niet aanvullen met bouwgrond was geen optie en ging Dura niet mee akkoord.

Als ik het goed begrijp moet er voor bestrating dus afgegraven worden en een zandbed geplaatst.
Voor borders afgraven en tuinaarde.
Voor gras idem? Of groeit dit ook wel als we de bouwgrond mengen met tuinaarde oid? (Gras=helft tuin=helft niet gebudgetteerd kosten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Als je het een beetje handig aanpakt en je wat ruimte hebt graaf je 15 tot 20 cm af voor het straatwerk, daar stort je een laagje zand. De grond gooi je op de tuin/maak verhoogde borders. De tuingrond verbeter je vervolgens met compost. Compost zorgt voor mooie luchtige grond, je drainage wordt beter en water wordt beter vastgehouden. Wel eerst even spitten, vervolgens compost er doorheen werken

Is wat werk maar scheelt je veel geld. Compost en zand kost je hoogstens een paar honderd euro.... En je hoeft een paar weken niet naar de sportschool
DaWayne schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:56:
[...]

Hmm, net van mensen die 1 straat eerder zijn gaan wonen begrepen dat ze alles hebben laten afgraven en opnieuw aanvullen a €4000.
Het niet aanvullen met bouwgrond was geen optie en ging Dura niet mee akkoord.

Als ik het goed begrijp moet er voor bestrating dus afgegraven worden en een zandbed geplaatst.
Voor borders afgraven en tuinaarde.
Voor gras idem? Of groeit dit ook wel als we de bouwgrond mengen met tuinaarde oid? (Gras=helft tuin=helft niet gebudgetteerd kosten)

[ Voor 7% gewijzigd door Lordp! op 04-06-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
Xtince schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:59:
[...]

Aangezien (in mijn verhaal) het de plicht is van de aannemer, zou je, als je eerder een oplevering hebt en dus het risico voor jou is, bij eventuele problemen rondom de aansluitingen ook op jezelf zijn gewezen. Wellicht zou je juridisch dus de aannemer in dat geval niet kunnen aanspreken. Mocht je het eerder opgeleverd krijgen, zou ik dat wel even (laten) onderzoeken.

Ik snap eerlijk gezegd je punt 2 en 3 niet. Klinkt mij raar in de oren. Waar krijg je facturen van? Naar mijn weten moet de aannemer ervoor zorgen, zou daar toch even achteraan gaan.

p.s. hoe heb je de werkbare dagen berekend? Ook rekening gehouden met dagen waarop niet gewerkt kan worden, vorst etc?
Snappen doe ik het ook niet. Maar goed de aannemer zegt dat ik de aansluitingen moet aanvragen (bij Liander dus niet de energieleverancier) via mijnaansluiting.nl. Denk dat ik eens bij de rechtsbijstand ga informeren hoe het zit., want ook op mij komt het vreemd over.

De werkbare dagen heb ik berekend door vanaf de maandag na de factuur van de gereedkomen ruwe begane grond (dat was de startdatum), alle werkdagen te tellen. Daarna aftrek van de feestdagen, 1 week kerstvakantie en de dagen dat de aannemer heeft aangegeven dat er onwerkbaar weer was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:14

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

NLS_ schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:27:
[...]

Snappen doe ik het ook niet. Maar goed de aannemer zegt dat ik de aansluitingen moet aanvragen (bij Liander dus niet de energieleverancier) via mijnaansluiting.nl. Denk dat ik eens bij de rechtsbijstand ga informeren hoe het zit., want ook op mij komt het vreemd over.

De werkbare dagen heb ik berekend door vanaf de maandag na de factuur van de gereedkomen ruwe begane grond (dat was de startdatum), alle werkdagen te tellen. Daarna aftrek van de feestdagen, 1 week kerstvakantie en de dagen dat de aannemer heeft aangegeven dat er onwerkbaar weer was.
Vaak rekenen de bouwers met forfaitaire aantal werkbare werkdagen. Zie bijvoorbeeld
https://www.woningborggro...-GWRN-2016-DEFINITIEF.pdf

(hmm twijfel, link gaat over afbouwregeling via woningborg)

[ Voor 3% gewijzigd door djlinsen op 04-06-2018 13:43 ]

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

@djlinsen die versie is wel heel shabby. De eerste 10% overschrijding zouden ze dan niet hoeven te betalen, en na 90 dagen overschrijding maakt het allemaal geen drol meer uit en wordt het niet duurder voor ze? Daar zou ik niet akkoord mee gaan.

Bij ons gaat het om deze voorwaarden: https://www.woningborggro...1-KAO-EGH-eigen-grond.zip

Hierbij is géén minimum overschrijding en ook geen maximum overschrijding opgenomen, geen maximum bedrag en is er ook compensatie als de aankondigde opleverdatum uitgesteld wordt. Daarnaast wordt er hier niet gerept over forfaitaire werkbare dagen, maar wordt een definitie van een daadwerkelijk onwerkbare dag gegeven.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kubusje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:49
Iemand ervaring met de situatie waar een termijn betaald is maar de werkzaamheden niet volledig waren uitgevoerd? Zit momenteel veel in het buitenland dus kan vaak niet controleren of dingen uitgevoerd zijn; bij een vriendin die een huis een blok verderop heeft waren de werkzaamheden wel uitgevoerd dus ik ging er vanuit dat het bij mij ook zo was.

Ik heb een tijdje terug termijn 9 voor tegel/spuit/stuc werk betaald, deze werkzaamheden zijn echter maar deels uitgevoerd(er is enkel betegeld). Met als gevolg dat er minder geld in mijn bouwdepot zit, waardoor mijn hypotheek bedrag hoger is(rentevergoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Je zal moeten reclameren bij de aannemer dat hij ten onrechte een factuur heeft ingediend. Helaas duurt dat vaak langer dan dat de termijn werkelijk vervallen is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 10:44
Kubusje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:43:
Iemand ervaring met de situatie waar een termijn betaald is maar de werkzaamheden niet volledig waren uitgevoerd? Zit momenteel veel in het buitenland dus kan vaak niet controleren of dingen uitgevoerd zijn; bij een vriendin die een huis een blok verderop heeft waren de werkzaamheden wel uitgevoerd dus ik ging er vanuit dat het bij mij ook zo was.

Ik heb een tijdje terug termijn 9 voor tegel/spuit/stuc werk betaald, deze werkzaamheden zijn echter maar deels uitgevoerd(er is enkel betegeld). Met als gevolg dat er minder geld in mijn bouwdepot zit, waardoor mijn hypotheek bedrag hoger is(rentevergoeding).
Praktischer is denk ik even aankaarten en aangeven dat je het termijn daarna naar rato later zal betalen ter compensatie. Het zal toch geen weken zijn dat ze de termijnfactuur te vroeg hebben gestuurd?
Per saldo maken een paar weken te vroeg betalen toch ook niet gek veel uit op 10-25K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:14
Net bericht gekregen dat aansluiting nutsvoorzieningen gepland staat voor eerste week oktober. Oplevering in december. Hopelijk gaan wij dus geen last krijgen van de vertragingen bij nutsvoorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:21
Ehm, is dit reden voor onrust? Het betreft hier ook een nog vrij nieuwe wijk: https://www.destentor.nl/...in-vuur-en-vlam~ac02b6bd/

[ Voor 16% gewijzigd door witterholt op 04-06-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Bij mij zit het dak er inmiddels op. Wanden zijn inmiddels behangklaar, afwerkvloeren zitten er in. Installateur was begonnen met het trekken van de draden, bouw gaat al redelijk naar het eind. Oplevering stond gepland voor week 31, aannemer heeft nu al twee keer aangegeven dat ze niet weten wanneer ze kunnen gaan opleveren i.v.m. de nuts. December zijn ze gestart met bouwen ruim daarvoor hebben ze al de nuts aangevraagd. Nog steeds geen planning afgegeven door de nutsbedrijven.

Hoorde via via ook dat er bij een bedrijf welke voor veel energiebedrijven de nuts aanleggen er het laatste jaar veel personeel is vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:28
Is het mogelijk om ergens te zien wanneer NUTS-aansluitingen worden aangesloten?

Ik weet wel dat je kan zien wanneer internet/glasvezel aangelegd wordt (https://thd-fpi-info.fourstack.nl/) maar voor NUTS ben ik zo'n website niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
witterholt schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:58:
Ehm, is dit reden voor onrust? Het betreft hier ook een nog vrij nieuwe wijk: https://www.destentor.nl/...in-vuur-en-vlam~ac02b6bd/
In Heiloo (N-H) is vorige week zaterdag brand ontstaan op een drietal huizen dat (naar ik gehoord heb) een paar dagen later opgeleverd zou worden. De oorzaak is niet gecommuniceerd maar er wordt kortsluiting vermoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-07 22:11
Timmy schreef op maandag 4 juni 2018 @ 18:41:
[...]

In Heiloo (N-H) is vorige week zaterdag brand ontstaan op een drietal huizen dat (naar ik gehoord heb) een paar dagen later opgeleverd zou worden. De oorzaak is niet gecommuniceerd maar er wordt kortsluiting vermoed.
Oei! Dat is echt balen voor die mensen. De kopers doen er verstandig aan zelf een expert in te schaken om de schade goed te laten onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
DaWayne schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:56:
[...]

Hier hebben we ook de bovenste laag bouwgrond gemengd met tuinaarde en daar groeit het gras keihard op. Nou moet ik wel zeggen dat die bouwgrond zelf ook best vruchtbaar is want bij de huizen waar nog niks aan de tuin is gedaan staat een oerwoud.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightGrenades
Xtince schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:23:
[...]

@LightGrenades vooral dit. Je aflossing is meestal hoger dan de rente die je betaalt. Ik betaal vanaf de start al zon 70% van de maandlasten (incl. rente teruggaaf in bouwdepot).
Nog bedankt trouwens, duidelijk! We zullen het donderdag bij de makelaar wel horen, wat de grond gaat kosten en wat de termijnen zijn. Onze adviseur van de bank kan ons denk ik wel dan een geschat overzicht geven qua opbouw hypotheek tijdens bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightGrenades
MadEgg schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:06:
[...]

'Bij opdracht daartoe' lijkt me ietwat apart, veelal moet je de meerwerkkeuzes al ruim voor de start bouw doorgeven. Bij onduidelijkheid: vraag je kopersbegeleider.
Ja, ik denk dat het wat ongelukkig geformuleerd is, maar ik begrijp dus bij aanvang bouw en dus vanuit bouwdepot.

Enig idee hoe lang het vaak duurt van tekenen bij notaris voor de grond tot start bouw? We hebben donderdag een afspraak, maar ben wel benieuwd wat gemiddeld is? Mag toch hopen dat dat redelijk snel op elkaar aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
LightGrenades schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:49:
Enig idee hoe lang het vaak duurt van tekenen bij notaris voor de grond tot start bouw? We hebben donderdag een afspraak, maar ben wel benieuwd wat gemiddeld is? Mag toch hopen dat dat redelijk snel op elkaar aansluit.
Ik heb begin oktober getekend en de grond werd eind januari afgegraven. Eind februari was de fundering gereed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 17:20
Wij hebben afgelopen november de KOA getekend. Daar stond in vermeld dat ze verwachtte in februari te kunnen passeren. In februari de mededeling dat fase 3 (onze fase) en fase 4 samengevoegd zou worden en dat ze aankomende september verwachten te starten. (overigens is de bouwrente ook opgeschoven tot het passeren) Medio juni zou er dan gepasseerd kunnen worden.
Wij hebben een hypotheekofferte voor een half jaar, met de mogelijkheid om 3 maanden te verlengen. Deze verlenging verloopt 20 juli. Nu kregen we vandaag te horen dat in juni passeren ook niet gaat lukken, de omgevingsvergunning blijkt nog niet rond. Daar zit overigens een bezwaartermijn van 6 weken op dus dat we juni niet zouden halen wisten ze minimaal 3 weken geleden ook al.

Ik heb vanmiddag gelijk geschakeld met onze financieel adviseur. Die gaf aan dat als het zeker zou zijn dat we niet voor 20 juli kunnen passeren hij zou gaan overleggen met de bank om de offerte nogmaals te verlengen. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Kan ik de extra kosten die dit met zich mee brengt ergens verhalen? En wat als ze het onverhoopt nog een aantal maanden uitstellen? Ik kan in de KOA overeenkomst hier niks over vinden.
Ik bedoel, wij worden met een hoop onverwachte kosten opgezadeld voor iets waar we totaal geen invloed op hebben. Of hoort dit risico er gewoon bij?

[ Voor 5% gewijzigd door Kasperaitis op 04-06-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
MadEgg schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:00:
@djlinsen die versie is wel heel shabby. De eerste 10% overschrijding zouden ze dan niet hoeven te betalen, en na 90 dagen overschrijding maakt het allemaal geen drol meer uit en wordt het niet duurder voor ze? Daar zou ik niet akkoord mee gaan.

Bij ons gaat het om deze voorwaarden: https://www.woningborggro...1-KAO-EGH-eigen-grond.zip

Hierbij is géén minimum overschrijding en ook geen maximum overschrijding opgenomen, geen maximum bedrag en is er ook compensatie als de aankondigde opleverdatum uitgesteld wordt. Daarnaast wordt er hier niet gerept over forfaitaire werkbare dagen, maar wordt een definitie van een daadwerkelijk onwerkbare dag gegeven.
Ik denk dat "voor de kopers ongunstig" een betere omschrijving is dan shabby. Heb nav de antwoorden hier de vragen ook maar uitgezet bij rechtsbijstand. Als jullie het interessant vinden kan ik ook de antwoorden plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

LightGrenades schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:49:
[...]

Ja, ik denk dat het wat ongelukkig geformuleerd is, maar ik begrijp dus bij aanvang bouw en dus vanuit bouwdepot.

Dat moet je de bouwer vragen. Het komt er op neer dat de bouwer zo snel mogelijk de grond wil passeren zodat ze die lasten niet meer hoeven te dragen. Het mag echter pas zodra de ontbindende voorwaarden van de bouwer opgeheven zijn. Dat is in ieder geval afhankelijk van of de omgevingsvergunning definitief verleend is en het Woningborg-certificaat. Zodra dat allemaal voor elkaar is zal de bouwer je zo snel mogelijk bij de notaris willen hebben.

Daarnaast staat er als het goed is iets over de start bouw tov het tekenen van de KAO. In de Woningborg-voorwaarden die ik eerder aanhaalde staat dat ze binnen 3 maanden na ondertekenen ervan moeten starten met de bouw, en als ze dat niet doen, dat je de koop mag ontbinden. In mijn KAO heeft de aannemer die periode verlengd naar 6 maanden, naar eigen zeggen omdat ze veel minder op de bouwplaats doen en veel meer vooraf in de fabriek. Ik vraag me af of ze daar in de praktijk echt heel bang voor zijn - een koper zal hier niet snel gebruik van maken lijkt me, tegen die tijd zit je er al zo in dat het niet echt aantrekkelijk is om afstand te nemen van het gekochte.

Qua termijn tussen tekenen bij de notaris en start bouw ben ik niet representatief - daar zaten in ons geval 3 dagen tussen omdat het allemaal wat lang duurde om de hypotheek rond te krijgen. Ze wilden ons echter eind januari naar de notaris hebben en eind maart is de bouw gestart, dus daar in principe 2 maanden tussen. Op basis van de Woningborg voorwaarden zou dat redelijk representatief moéten zijn.
NLS_ schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:44:
[...]
Ik denk dat "voor de kopers ongunstig" een betere omschrijving is dan shabby. Heb nav de antwoorden hier de vragen ook maar uitgezet bij rechtsbijstand. Als jullie het interessant vinden kan ik ook de antwoorden plaatsen.
Je hebt gelijk ;) Maar het idee van Woningborg was wel een beetje dat het vooral voor de kopers goed was dacht ik.

Ik ben zeer benieuwd wat de rechtsbijstand ervan gaat zeggen!

[ Voor 11% gewijzigd door MadEgg op 04-06-2018 22:04 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:57
witterholt schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:58:
Dat zijn buren van mij van een paar kavels verderop. Het ging hier om geïntegreerde zonnepanelen. Hier hoor/lees je wel vaker over dat er warmte problemen zijn. Dit huis was net een half jaartje ofzo opgeleverd. De mensen moeten nu een paar maand elders onderdak zoeken. Ik heb mede daarom de panelen gewoon op de pannen laten leggen. Ziet er iets minder mooi uit, maar geen problemen met warmte afgifte, iets goedkoper en meer subsidie. Voor mij een nobrainer.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:56
Mensen, ik heb even jullie mening nodig over het volgende.

De aannemer heeft in de badkamer van ons nieuwbouwappartement een fout gemaakt met de vloerverwarming (geen rekening gehouden met plaatsing bad) , waardoor de gegarandeerde 22 graden naar alle waarschijnlijkheid niet gehaald kunnen worden. De aannemer wil nu kosteloos een extra design-radiator plaatsten om toch die 22 graden te kunnen garanderen. Hier zijn wij niet super blij, omdat wij van mening zijn dat zo'n radiator afbreuk doet aan onze badkamer. Maar goed, we zullen wel moeten.

Op de meerwerklijst staan twee opties en uiteraard kiest de aannemer voor de goedkoopste optie (Zehnder Zeno). Wij zouden echter graag voor de duurdere versie (400 euro verschil) willen gaan, omdat deze beter bij onze badkamer past (Zehnder Quaro). De aannemer weigert echter om de duurdere versie te plaatsen en geeft aan dat dit 'vanuit de bouw' niet mogelijk is. Wij zijn van mening dat de aannemer zich weer makkelijk ervanaf maakt. Wij willen geen genoegen nemen hiermee aangezien er een grove fout is gemaakt die niet gerepareerd kan worden. De aannemer kan niet anders dan ons hierin tegenmoet komen, of heb ik het verkeerd?

Hoe zitten jullie hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:33
@Safaci Is het duidelijk dat de aannemer een fout heeft gemaakt?
Staat er zwart op wit dat er op de plek van het bad geen vloerverwarming gelegd had moeten worden? Zo ja, dan lijkt mij het heel redelijk van jou om met een radiator genoegen te nemen. Als de aannemer de fout zou moeten herstellen dat betekend dit neem ik aan dat de tegelvloer en dekvloer eruit gehaald zal moeten worden, dat kost hem een stuk meer.

Edit: Ik denk dat ik het in eerste instantie verkeerd heb begrepen. Is de oppervlakte van de vloer(verwarming) te klein om de ruimte voldoende te verwarmen?

[ Voor 16% gewijzigd door My-life op 05-06-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Safaci schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:30:
Mensen, ik heb even jullie mening nodig over het volgende.

De aannemer heeft in de badkamer van ons nieuwbouwappartement een fout gemaakt met de vloerverwarming (geen rekening gehouden met plaatsing bad) , waardoor de gegarandeerde 22 graden naar alle waarschijnlijkheid niet gehaald kunnen worden. De aannemer wil nu kosteloos een extra design-radiator plaatsten om toch die 22 graden te kunnen garanderen. Hier zijn wij niet super blij, omdat wij van mening zijn dat zo'n radiator afbreuk doet aan onze badkamer. Maar goed, we zullen wel moeten.

Op de meerwerklijst staan twee opties en uiteraard kiest de aannemer voor de goedkoopste optie (Zehnder Zeno). Wij zouden echter graag voor de duurdere versie (400 euro verschil) willen gaan, omdat deze beter bij onze badkamer past (Zehnder Quaro). De aannemer weigert echter om de duurdere versie te plaatsen en geeft aan dat dit 'vanuit de bouw' niet mogelijk is. Wij zijn van mening dat de aannemer zich weer makkelijk ervanaf maakt. Wij willen geen genoegen nemen hiermee aangezien er een grove fout is gemaakt die niet gerepareerd kan worden. De aannemer kan niet anders dan ons hierin tegenmoet komen, of heb ik het verkeerd?

Hoe zitten jullie hierin?
Stel voor om wandverwarming te plaatsen boven het bad. Dan klopt het wat warmte betreft weer. Nadelen je kunt dan niet meer in de wand boren en je badkamer wordt op die muur wat smaller. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:56
jasperdeman schreef op maandag 4 juni 2018 @ 18:14:
Is het mogelijk om ergens te zien wanneer NUTS-aansluitingen worden aangesloten?

Ik weet wel dat je kan zien wanneer internet/glasvezel aangelegd wordt (https://thd-fpi-info.fourstack.nl/) maar voor NUTS ben ik zo'n website niet bekend.
Daar staat volgens mij gewoon de wensweek in die je bij mijnaansluting.nl ingevoerd hebt.

Als ik namelijk dit voor mijn postcode doe, staat er 6/7/2018 en dat is week 27 (mijn aanvraag was voor die week)
Echter de schouw hebben ze gezet in week 25, en de laatste termijn die ik gehoord heb hier voor nuts aansluiting was 6 weken na schouw. Ik geloof er niet in dat ze dat 2 weken later al gaan aansluiten.

Ze komen alles in een keer aansluiten als het goed is (is hier niet altijd zo, riool doet gemeente en die komt niet tegelijk..)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Ik zou het er niet mee eens zijn en laat ze maar alles openbreken en opnieuw en goed de vloerverwarming aanleggen.
Laat ze niet met een goedkoop alternatief mee weglopen. Zij kwamen voor meerwerk ook met forse bedragen.

Bij een vriend van mij waren ze van de gangverlichting een schakelaar vergeten ( zou een hotelschakeling zijn, ofwel 2 schakelaars. Dit hadden ze opgelost met een bewegings sensor. Die vriend was ermee akkoord gegaan.
Na een jaar sensor defect. Nieuwe meer dan 60 euro. Dus ze zadelen hem met een probleem op terwijl het hun probleem was. Ik had ze een nieuwe leiding laten frasen. Dan maar alles opnieuw stucen en verven.
Pagina: 1 ... 65 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2