Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.291 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wij kijken momenteel naar een nieuwbouwproject. De huizen worden gasloos geleverd met een WarmteTerugWin unit icm vloerverwarming op begane grond en eerste etage. Ze gaat uit van de volgende temperaturen.

Woonkamer: 20
Keuken 20
Slaapkamer 20
Badkamer 22
Hal/overloop 15
Toilet/kast onder trap/zolder: onverwarmd

Ik zie een van de nadelen van een WTW unit dat het veel geluidsoverlast kan opleveren, vraag me ook af hoe volwassen deze oplossingen al zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:56
shoombak schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:08:
Wij kijken momenteel naar een nieuwbouwproject. De huizen worden gasloos geleverd met een WarmteTerugWin unit icm vloerverwarming op begane grond en eerste etage. Ze gaat uit van de volgende temperaturen.

Woonkamer: 20
Keuken 20
Slaapkamer 20
Badkamer 22
Hal/overloop 15
Toilet/kast onder trap/zolder: onverwarmd

Ik zie een van de nadelen van een WTW unit dat het veel geluidsoverlast kan opleveren, vraag me ook af hoe volwassen deze oplossingen al zijn.
Deze WTW is het probleem niet...maar kan zoals de naam al zegt ook niet verwarmen. Ik neem aan dat er ook een warmtepomp zal zijn. En dan is het afhankelijk of dit een lucht->water (waarschijnlijk) of water->water (met leidingen de grond in) is. De luchtvariabten maken wel wat geluid maar worden toch al wat jaartjes gebruikt.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Je hebt ook Lucht-lucht warmtepomp. Hierop zit geen subsidie. Je kan ook niet koelen zoals wel bij lucht-water. En als het buiten -10 is dan lijkt me dit ook niet echt ideaal. Er staat dan ook een unit buiten te brommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
T.E schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:33:
Je hebt ook Lucht-lucht warmtepomp. Hierop zit geen subsidie. Je kan ook niet koelen zoals wel bij lucht-water. En als het buiten -10 is dan lijkt me dit ook niet echt ideaal. Er staat dan ook een unit buiten te brommen.
ah ok je hebt (uiteraard) gelijk. Maar aangezien dat echt de minst handige variant was had ik die even buiten beschouwing gelaten. Maar idd die zou ook wel eens bij hem kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:22:
[...]

Deze WTW is het probleem niet...maar kan zoals de naam al zegt ook niet verwarmen. Ik neem aan dat er ook een warmtepomp zal zijn. En dan is het afhankelijk of dit een lucht->water (waarschijnlijk) of water->water (met leidingen de grond in) is. De luchtvariabten maken wel wat geluid maar worden toch al wat jaartjes gebruikt.
Even gezocht in de documentatie, maar het lijkt dus om de lucht-water variant te gaan, wat dus gunstig is.
De woning wordt voorzien van een lucht-water warmtepomp. De lucht-water warmtepomp bestaat uit
een buitendeel (tuin) en een binnendeel (technische ruimte) zoals indicatief is aangegeven op de

verkooptekening. De lucht-water warmtepomp bevat tevens een boiler voor warm tapwater. De lucht-
water warmtepomp gebruikt duurzame energie uit de buitenlucht, welke middels het buitendeel door
middel van leidingen is verbonden met het binnendeel, om de woning te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
shoombak schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:03:
[...]

Even gezocht in de documentatie, maar het lijkt dus om de lucht-water variant te gaan, wat dus gunstig is.

[...]
Is imo de allerbeste optie die je maar kunt hebben.
sorry verkeerd gelezen, ik zag tuin dus dacht aan water water. Deze heeft dus idd wat geluidsoverlast zoals hieronder aangegeven.

[ Voor 19% gewijzigd door Snowhite0901 op 05-06-2018 16:37 . Reden: lezen is een kunst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
shoombak schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:03:
[...]

[...]
Met een lucht-water WP heb je wel een buiten unit. Die lijkt op de buitenunit van een airco, en bevat een compressor en een ventilator. Die kan dus voor geluid(soverlast) zorgen, afhankelijk van het model, de plaatsing, enzovoorts.

Een water-water WP heeft geen buitenunit (maar lussen in de grond), maar is fors duurder.

De lucht-water WP is de makkelijkste oplossing, economisch gunstig, en wordt daarom veel toegepast. Ook goed te doen bij verbouw in plaats van nieuwbouw.

Wij vonden de extra investering bij nieuwbouw het wel waard om voor een water-water WP te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:54
My-life schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:38:

Edit: Ik denk dat ik het in eerste instantie verkeerd heb begrepen. Is de oppervlakte van de vloer(verwarming) te klein om de ruimte voldoende te verwarmen?
Het oppervlak is afgenomen vanwege het bad (onder het bad mag geen vloerverwarming komen), maar het aantal kubieke meter lucht dat verwarmd moet worden is gelijk gebleven. Om toch dezelfde ruimte te kunnen verwarmen tot 22 graden moeten ze de buizen in vloer onder een hogere dichtheid plaatsen (denk ik). Dit hebben ze echter niet gedaan omdat ze 'even vergeten' waren dat er een bad kwam.
Wimhaw schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:52:
[...]

Stel voor om wandverwarming te plaatsen boven het bad. Dan klopt het wat warmte betreft weer. Nadelen je kunt dan niet meer in de wand boren en je badkamer wordt op die muur wat smaller. :)
Er komt uiteindelijk een wandverwarming naast het bad. Erboven paste niet. Het probleem is echter dat de aannemer versie A wil plaatsen en ik, als ik toch een radiator moet plaatsen, versie B wil. Ik zou zeggen, kom ons tegenmoet, maar de aannemer weigert.
T.E schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:13:
Ik zou het er niet mee eens zijn en laat ze maar alles openbreken en opnieuw en goed de vloerverwarming aanleggen.
Laat ze niet met een goedkoop alternatief mee weglopen. Zij kwamen voor meerwerk ook met forse bedragen.
Openbreken lijkt mij geen optie. Dat is alleen maar meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Safaci schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:30:
Mensen, ik heb even jullie mening nodig over het volgende.

De aannemer heeft in de badkamer van ons nieuwbouwappartement een fout gemaakt met de vloerverwarming (geen rekening gehouden met plaatsing bad) , waardoor de gegarandeerde 22 graden naar alle waarschijnlijkheid niet gehaald kunnen worden. De aannemer wil nu kosteloos een extra design-radiator plaatsten om toch die 22 graden te kunnen garanderen. Hier zijn wij niet super blij, omdat wij van mening zijn dat zo'n radiator afbreuk doet aan onze badkamer. Maar goed, we zullen wel moeten.

Op de meerwerklijst staan twee opties en uiteraard kiest de aannemer voor de goedkoopste optie (Zehnder Zeno). Wij zouden echter graag voor de duurdere versie (400 euro verschil) willen gaan, omdat deze beter bij onze badkamer past (Zehnder Quaro). De aannemer weigert echter om de duurdere versie te plaatsen en geeft aan dat dit 'vanuit de bouw' niet mogelijk is. Wij zijn van mening dat de aannemer zich weer makkelijk ervanaf maakt. Wij willen geen genoegen nemen hiermee aangezien er een grove fout is gemaakt die niet gerepareerd kan worden. De aannemer kan niet anders dan ons hierin tegenmoet komen, of heb ik het verkeerd?

Hoe zitten jullie hierin?
Zo te lezen is dit niet het eerste discussiepunt. Als er duidelijk op de tekeningen staat dat er een bad komt had ik hun de vloer eruit laten halen. De toekomst is vloerverwarming (lagetemperatuurverwarming) dus weg met al die radiatoren als je de kans hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:11
@Safaci
Even voor de duidelijkheid wandverwarming met vloerverwarmingleidingen. Geen aparte unit.
Zie deze link.... Geen reclame maar alleen als voorbeeld.
https://www.warp-systems....gCEFoltZ5kNxoCBNAQAvD_BwE

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Update 5 juni 2018.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ktBAvydc2phf/540.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
Update 5 juni 2018. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N6P0rA5R4oqLaMUmSFNxufBE/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:07
Safaci schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:48:
[...]

Het oppervlak is afgenomen vanwege het bad (onder het bad mag geen vloerverwarming komen), maar het aantal kubieke meter lucht dat verwarmd moet worden is gelijk gebleven. Om toch dezelfde ruimte te kunnen verwarmen tot 22 graden moeten ze de buizen in vloer onder een hogere dichtheid plaatsen (denk ik). Dit hebben ze echter niet gedaan omdat ze 'even vergeten' waren dat er een bad kwam.
Dan zou ik ze zelf meededelen dat ik akkoord ga met het plaatsen van een wandverwarming ipv het aanpassen van de vloerverwarming onder voorwaarde dat radiator B geplaatst wordt. Gaan ze er niet mee akkoord mogen ze zelf de vloer weer open breken en alsnog de vloerverwarming aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
@Safaci Waarom zie je niet af van die temperatuurgarantie tegen een vergoeding? Vooral bij een inpandige badkamer volstrekt nutteloos. Uit de Woningborg voorwaarden:
Voor de volgende ruimten, voor zover daarin door de ondernemer een verwarmingselement / inblaasrooster is aangebracht, dient de te behalen en te handhaven temperatuur, tot een buitentemperatuur van -10°C, tenminste te zijn:
[...]
Badkamer 22°C
[...]
De berekening van het vermogen dient te geschieden overeenkomstig de ISSO publicatie 51 –‘Warmteverliesberekening voor woningen en woongebouwen’. Gerekend dient te worden met een toeslag voor het opwarmen als bedoeld in de ISSO publicatie 51, die is gebaseerd op een 8 urige nachtverlenging / bedrijfsbeperking en een opwarmtijd van 2 uur.
De 8 uur nachtverlaging heb je nu al nauwelijks, Deze regels staan er al jaren, toen we nog een Rc van 2,5 als standaard hadden. Nu is dat verdubbeld.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Hoi medeklussers,

Probeer zoveel mogelijk zelf te doen in huis, maar zit nog wel met een aantal vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:

- wat kan ik het beste achter de gipsplaten wand zetten als ik later de monitor van mijn pc aan de wand wil bevestigen? MDF? OSB?

- ik heb een klein stukje installatiedraad uit de vloer komen. Hoe kan ik deze het beste verlengen? Een verdeeldoos is denk ik de mooiste optie met daarin lasklemmen? Als het lang genoeg was kon ik de hollewanddoos van de schakelaar gebruiken, maar daar is het net te kort voor

- maakt het wat uit of ik flexibele of harde pvc installatiebuis gebruik in de buitenmuren, welke ik later met rotband weer dicht ga smeren? Iemand moet ik de verbindingen ook perse lijmen met pvc lijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
YinYang schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:05:
Hoi medeklussers,

Probeer zoveel mogelijk zelf te doen in huis, maar zit nog wel met een aantal vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:

- wat kan ik het beste achter de gipsplaten wand zetten als ik later de monitor van mijn pc aan de wand wil bevestigen? MDF? OSB?

- ik heb een klein stukje installatiedraad uit de vloer komen. Hoe kan ik deze het beste verlengen? Een verdeeldoos is denk ik de mooiste optie met daarin lasklemmen? Als het lang genoeg was kon ik de hollewanddoos van de schakelaar gebruiken, maar daar is het net te kort voor

- maakt het wat uit of ik flexibele of harde pvc installatiebuis gebruik in de buitenmuren, welke ik later met rotband weer dicht ga smeren? Iemand moet ik de verbindingen ook perse lijmen met pvc lijm?
- Ik zou zeggen OSB of underlayment. Dat heeft een wat meer hout-achtige structuur (fijn voor schroeven) en je ziet het toch niet.

- Het beste is nieuwe draad erin trekken die lang genoeg is. Is wellicht niet zoveel moeite, en wel heel netjes

- Harde PVC buis is fijner met kabel trekken. Maar het zal je wat meer moeite kosten bij het aanleggen, vanwege het buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:10

vooghel

Cunning linguist

En ja hoor, het is nu officieel bevestigd: opleverdatum is verschoven van begin juli naar eind september. Voornaamste oorzaken (volgens de aannemer) nutsaansluitingen en bestrating; externe factoren dus. Dan nog maar een paar maandjes langer dubbele lasten, er komt ook vast weer een 5% huurverhoging aan van Vesteda :/.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
vooghel schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:50:
En ja hoor, het is nu officieel bevestigd: opleverdatum is verschoven van begin juli naar eind september. Voornaamste oorzaken (volgens de aannemer) nutsaansluitingen en bestrating; externe factoren dus. Dan nog maar een paar maandjes langer dubbele lasten, er komt ook vast weer een 5% huurverhoging aan van Vesteda :/.
Balen zeg! Is de rest van de woning wel af? En bestrating? Is dat een reden om nog niet op te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:03
Volgende week een informatief gesprek na een loting voor een woning.

Hoe kan ik mij het beste hierop voorbereiden?

[ Voor 56% gewijzigd door President op 06-06-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:10

vooghel

Cunning linguist

Xtince schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:51:
[...]

Balen zeg! Is de rest van de woning wel af? En bestrating? Is dat een reden om nog niet op te leveren?
De woning moet bereikbaar zijn middels (tijdelijke) verhardingen, aldus de bouwer. En dat zou in het geval van onze woning door de gemeente geregeld worden.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimhaw
Een dag later: Update 6 juni 2018.
Hoogste punt is bereikt. Pannenbier - wilden de bouwvakkers niet - warme snack vinden ze al voldoende. Dus daarom gehaktballen... :) :9 _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nB7L6UZdSQ13EHQVnxLkn3eS/medium.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Wimhaw op 06-06-2018 19:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:56

d0s

sssst

Hier schiet het ook op, huis gaat alweer uit de steigers. Zonnepanelen liggen erop.
Oplevering vermoedelijk na de bouwvak :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VHsZ7Z2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JgWXg2P.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:17
Crap. Hoe weten ze dat te rekken? Hopen dat ze dat snel corrigeren door een aansluiting. Hier wordt ik wel nerveus van. Ik verwacht deze week de brief met oplevering. Maar misschien is het bij ons ook de aansluiting die laat wachten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Dirtbiter schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:14:
[...]

- Ik zou zeggen OSB of underlayment. Dat heeft een wat meer hout-achtige structuur (fijn voor schroeven) en je ziet het toch niet.

- Het beste is nieuwe draad erin trekken die lang genoeg is. Is wellicht niet zoveel moeite, en wel heel netjes

- Harde PVC buis is fijner met kabel trekken. Maar het zal je wat meer moeite kosten bij het aanleggen, vanwege het buigen.
Thnx! Harde PVC leek mij idd ook wat fijner, mocht ik later opnieuw kabels moeten trekken. Idd wel wat moeilijker in de muur te verwerken.

Ik had er nu 1 naar een nieuw stopcontact met 4 bochten erin (boven om de radiator heen), wordt dat teveel denk je? Is overigens wel 3/4, dus dat is wel ruim genoeg voor de installatiedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
In mijn zoektocht naar een dakkapel, kwam ik de LUXbox tegen (https://luxbox.nl). Volgens de website creeer je hiermee meer of evenveel ruimte als een dakkapel, maar is deze vergunningsvrij. Daarnaast ziet er ook wel goed uit op zich.

Nu wil ik graag een dakkapel om juist wat ruimte te creeren op zolder. Vooral omdat het dak straks aan de voorzijde schuiner naar beneden afloopt (34 graden). Ik ben een beetje huiverig wat op de website van Luxbox staat over evenveel ruimte als een dakkapel. Heeft iemand ervaring met de luxbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

EiT

Xtince schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:59:
In mijn zoektocht naar een dakkapel, kwam ik de LUXbox tegen (https://luxbox.nl). Volgens de website creeer je hiermee meer of evenveel ruimte als een dakkapel, maar is deze vergunningsvrij. Daarnaast ziet er ook wel goed uit op zich.
Vrij moeilijk om op die site een foto te vinden van vooraanzicht, alleen bij vergunningsvrij staat 1 foto.
Snap ook wel waarom, vind het geen porum.

Nu we het toch over dakramen hebben.

Zit te denken bij ons 2 tuimeldakvenster (1140 x 1180, a 1350 p/s) er in het dak te laten zetten, als meerwerk. Hoor je de regen hier goed op? Hoe is het als de zon er op staat, bak je dan boven weg? Moet ik nog ergens anders rekening mee houden (isolatie etc). Ga nog even navragen welk merk het is, weet niet of daar nog veel verschil in zit.

Wil daar 2 kinderkamers maken, moet alleen niet zo zijn dat ze dadelijk wel licht hebben maar niet kunnen slapen van de regen of doodgaan van de hitte omdat de zon er te lang op staat. Ramen komen wel aan de oost kant.

En nog wat anders, kiezen jullie er voor om de trap te "upgraden"? Wij hebben nu een vurenhouten trap maar die ziet er na een paar jaar al niet meer uit. Wil dus beneden een hardhouten, boven weet ik het nog niet, budget is op en die trap zal minder gebruikt worden.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
YinYang schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:45:
[...]
Thnx! Harde PVC leek mij idd ook wat fijner, mocht ik later opnieuw kabels moeten trekken. Idd wel wat moeilijker in de muur te verwerken.

Ik had er nu 1 naar een nieuw stopcontact met 4 bochten erin (boven om de radiator heen), wordt dat teveel denk je? Is overigens wel 3/4, dus dat is wel ruim genoeg voor de installatiedraad.
Hoe meer bochten, en hoe scherper de bochten, hoe moeilijker kabel trekken. Het is teveel als je je kabels (of trekveer) er niet meer doorheen krijgt... :+

Beter 2 flauwe bochten dan één haakse, maar soms gaat het niet anders. Geen onnodige bochten lijkt me het beste advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:38
EiT schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 00:03:
[...]

Vrij moeilijk om op die site een foto te vinden van vooraanzicht, alleen bij vergunningsvrij staat 1 foto.
Snap ook wel waarom, vind het geen porum.

Nu we het toch over dakramen hebben.

Zit te denken bij ons 2 tuimeldakvenster (1140 x 1180, a 1350 p/s) er in het dak te laten zetten, als meerwerk. Hoor je de regen hier goed op? Hoe is het als de zon er op staat, bak je dan boven weg? Moet ik nog ergens anders rekening mee houden (isolatie etc). Ga nog even navragen welk merk het is, weet niet of daar nog veel verschil in zit.

Wil daar 2 kinderkamers maken, moet alleen niet zo zijn dat ze dadelijk wel licht hebben maar niet kunnen slapen van de regen of doodgaan van de hitte omdat de zon er te lang op staat. Ramen komen wel aan de oost kant.

En nog wat anders, kiezen jullie er voor om de trap te "upgraden"? Wij hebben nu een vurenhouten trap maar die ziet er na een paar jaar al niet meer uit. Wil dus beneden een hardhouten, boven weet ik het nog niet, budget is op en die trap zal minder gebruikt worden.
Wij hebben deze maat ook. We hebben er zelf verduisterende rolgordijn ingezet en aan de buitenkant een zonwering voor de hitte. Die laatste is erg eenvoudig te plaatsen en niet duur: zorgt ervoor dat de zon niet binnenkomt en werkt veel beter dan iets aan de binnenkant:

https://www.dakraampje.nl...onwering-090-114x118.html

Afbeeldingslocatie: https://www.dakraampje.nl/pub/media/catalog/product/cache/c687aa7517cf01e65c009f6943c2b1e9/a/m/amz-fakro-buitenzonwering-090.png

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 11:45
goedemorgen,

wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht.
Bij opleveren bevat het een grote zolder (zonder verwarming) met een houten vloer waar ik te zijner tijd 2 (kinder)slaapkamers wil maken.
Nu vraag ik me af wat de meest praktische oplossing is voor de toekomstige verwarming. Het lijkt me handig om daar nu al rekening mee te houden en eventuele aansluitingen al in de bouw aan te laten leggen.

Op de begane grond en eerste verdieping komt vloerverwarming. Over een aantal jaren zal er ook een warmtepomp komen.

Mogelijke opties
1. cv leiding aanleggen en afdoppen.
2. extra groep(en) voor elektrische vloerverwarming. Kan dit op een houten ondervloer?
3. IR-wandpaneel
4. ?

De CV installatie zit trouwens op de begane grond, in de bijkeuken.

wat raden jullie aan / af?

alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door harmpie1147 op 07-06-2018 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:54
Hogader schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:32:
[...]

Dan zou ik ze zelf meededelen dat ik akkoord ga met het plaatsen van een wandverwarming ipv het aanpassen van de vloerverwarming onder voorwaarde dat radiator B geplaatst wordt. Gaan ze er niet mee akkoord mogen ze zelf de vloer weer open breken en alsnog de vloerverwarming aanpassen.
Precies. Dit heb ik reeds aangekaart bij de aannemer (via de projectleider). Nog geen antwoord terug. Je zal net zien dat ze radiator A plaatsen zonder onze goedkeuring.
Señor Sjon schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:29:
@Safaci Waarom zie je niet af van die temperatuurgarantie tegen een vergoeding? Vooral bij een inpandige badkamer volstrekt nutteloos.
Dat is ook een optie. Maar welke vergoeding zou hier tegenover moeten staan?

Dank voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:10

MadEgg

Tux is lievvv

harmpie1147 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:25:
goedemorgen,

wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht.
Bij opleveren bevat het een grote zolder (zonder verwarming) met een houten vloer waar ik te zijner tijd 2 (kinder)slaapkamers wil maken.
Nu vraag ik me af wat de meest praktische oplossing is voor de toekomstige verwarming. Het lijkt me handig om daar nu al rekening mee te houden en eventuele aansluitingen al in de bouw aan te laten leggen.

Op de begane grond en eerste verdieping komt vloerverwarming. Over een aantal jaren zal er ook een warmtepomp komen.

Mogelijke opties
1. cv leiding aanleggen en afdoppen.
2. extra groep(en) voor elektrische vloerverwarming. Kan dit op een houten ondervloer?
3. IR-wandpaneel
4. ?

wat raden jullie aan / af?

alvast bedankt
Ik heb dit destijds ook met de kopersbegeleider besproken, voor exact dezelfde vraag toentertijd. Hij raadde aan om ofwél nu radiatoren op zolder te laten installeren en dan ook gelijk de zolderindeling te realiseren, ofwel om het gewoon helemaal uit te stellen. De CV-leidingen zouden via de lepe hoek van de trap lopen, en daar kunnen ze net zo goed later doorheen gelegd worden. Die schroef je zo open. Het risico wat je krijgt als je nu al 'voorbereidingen' treft is dat je dan net zult zien dat je het in de toekomst toch allemaal wat anders wilt en dat de voorbereidingen dan in de weg zitten.

Ik weet niet of ditzelfde voor jouw woning geldt maar wij hebben toen besloten om de leidingen niet te laten leggen. Daarna overigens alle CV-leidingen laten vervallen maar dat is weer een ander verhaal :+

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08 17:27
vandermark schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:19:
[...]

Wij hebben deze maat ook. We hebben er zelf verduisterende rolgordijn ingezet en aan de buitenkant een zonwering voor de hitte. Die laatste is erg eenvoudig te plaatsen en niet duur: zorgt ervoor dat de zon niet binnenkomt en werkt veel beter dan iets aan de binnenkant:

https://www.dakraampje.nl...onwering-090-114x118.html

[afbeelding]
Interessante optie. Kun je deze van binnenuit open en dicht doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 15:38
NLS_ schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:11:
[...]

Interessante optie. Kun je deze van binnenuit open en dicht doen?
Ja, hij rolt naar boven op. Met een bijgeleverde stok maak je de zonwering aan de onderzijde los en vast en rol je hem van bovenaf op en af. Raam moet wel stuk worden gekanteld maar dat is geen probleem.

Er komt ook nog vrij veel licht binnen. In de praktijk hebben we hem continu naar beneden.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kubusje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:49
Hier exact hetzelfde probleem: oplevering verschoven van juni naar eind september. Reden: nutsvoorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0wer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 12:31
Iemand die goede ervaring heeft met een schilder/stukadoor en vloerenboer omgeving Utrecht?

Muur renovlies + latex ivm werking muren en eiken houten vloer en laminaat.

Gaat om een nieuwbouwwoning die volgend jaar wordt opgeleverd.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 21:29

AJM

Elm0wer schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:13:
Iemand die goede ervaring heeft met een schilder/stukadoor en vloerenboer omgeving Utrecht?

Wij zijn zelf nog bezig met de renovatie van onze woning (locatie Utrechtse heuvelrug) dus ik heb wel wat adressen voor je.
Vloeren:
http://www.vloerenhuisputten.nl/
http://www.jjjdejager.nl/

Bij beide langs geweest en goed geholpen, uiteindelijk gekozen voor de 1e.

Stukadoor:
https://www.fritskool.nl/ Deze stukadoor gaat bij ons een beton cire vloer aanbrengen, maar hij is van origine stukadoor en kan ook sauswerk verzorgen.
https://www.vanaggelenstukadoors.nl/ Deze stukadoor is bij ons nu bezig de wanden en plafonds te stucen, niet goedkoop, maar wel een pietje precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Snowhite0901 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 07:38:

Ik vraag dit omdat ze met de platen bezig zijn en overal ligt het best netjes, behalve bij ons huis.... Vooral aan een van beide kanten lijken ze op een plek elkaar (bijna) te raken.
Het vervolg.... soms hoor je van die gesprekken die je eigenlijk niet wil horen.
Stond bij het huis toen er iemand van de bouwer met een fototoestel kwam terwijl ze de blokken aan het lijmen zijn. Hij kwam foto's maken van de oplossing die de onderaannemer nu gedaan had omdat de platen net niet goed lagen. Bij een aantal huizen hebben ze met een houten plankje moeten zorgen dat er steun is voor de muren.....
Afbeeldingslocatie: https://pic100.picturetrail.com/VOL1058/4389994/9280521/413920907.jpg
Ik weet niet of dit normaal is, maar hout lijkt me geen blijvende structuur, al zou het in de spouw natuurlijk niet heel vochtig mogen worden. Gelukkig is het wel echt maar een heel klein plankje. Denk dat als de rest er staat dat het wel stevig genoeg is, maar toch.

[ Voor 6% gewijzigd door Snowhite0901 op 08-06-2018 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dan wil je dit vooral niet lezen:
http://www.omroepbrabant....woonplaats+[KAARTJE].aspx

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:38:
[...]

Het vervolg.... soms hoor je van die gesprekken die je eigenlijk niet wil horen.
Stond bij het huis toen er iemand van de bouwer met een fototoestel kwam terwijl ze de blokken aan het lijmen zijn. Hij kwam foto's maken van de oplossing die de onderaannemer nu gedaan had omdat de platen net niet goed lagen. Bij een aantal huizen hebben ze met een houten plankje moeten zorgen dat er steun is voor de muren.....
[afbeelding]
Ik weet niet of dit normaal is, maar hout lijkt me geen blijvende structuur, al zou het in de spouw natuurlijk niet heel vochtig mogen worden. Gelukkig is het wel echt maar een heel klein plankje. Denk dat als de rest er staat dat het wel stevig genoeg is, maar toch.
Zo te zien is het alleen de kopse gevel, deze zal niet veel gewicht dragen en een klein beetje over de rand is dan niet erg.
Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en de aannemer vragen om het overstekende deel aan te storten met beton zodat de gehele wand op beton staat ipv een stuk op een plankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
@Snowhite0901 De blokken lijmer heeft dit latje geplaatst om voldoende oplegging te creëren voor de blokkenwand die er op komt . Het overbouwen zonder lat is lastiger omdat de specie dan niet goed blijft liggen en de kim ( is onderste blokje) dan scheef zakt . Je hebt voor dit soort situaties ook kimverbreders die een oplossing kunnen bieden bij een iets te korte vloer . Ik vermoed dat die niet voor handen waren en men wel door moest (planningmatig) . Overbouwen is niet per definitie fout . In het normenblad van de kalkzandsteen leverancier staat hoeveel % van de breedte er overgebouwd mag worden.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
marcel_piet schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:03:
@Snowhite0901 De blokken lijmer heeft dit latje geplaatst om voldoende oplegging te creëren voor de blokkenwand die er op komt . Het overbouwen zonder lat is lastiger omdat de specie dan niet goed blijft liggen en de kim ( is onderste blokje) dan scheef zakt . Je hebt voor dit soort situaties ook kimverbreders die een oplossing kunnen bieden bij een iets te korte vloer . Ik vermoed dat die niet voor handen waren en men wel door moest (planningmatig) . Overbouwen is niet per definitie fout . In het normenblad van de kalkzandsteen leverancier staat hoeveel % van de breedte er overgebouwd mag worden.
Thx voor deze heldere toelichting. Als Kim verbreding een soort metalen framepje is dan ligt die er al:)
Maar dit hoeft dus niet fout te zijn. Mooi.

Edit google images kende deze kimverbreder en die ligt er idd al. Dit is dus extra tov dat.

[ Voor 5% gewijzigd door Snowhite0901 op 08-06-2018 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink confetti
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-01-2024
Jeej! Wij zijn ingeloot voor een nieuwbouwhuis.
Volgende week hebben wij onze eerste afspraak voor het bespreken van de ruwbouw. En dus gelijk de eerste kennismaking met het bouwbedrijf.
Voor ons is het de eerste keer dat we dit meemaken. Zijn er volgens jullie bepaalde vragen/punten waar we het zeker over moeten gaan hebben?
Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Pink confetti schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 19:44:
Jeej! Wij zijn ingeloot voor een nieuwbouwhuis.
Volgende week hebben wij onze eerste afspraak voor het bespreken van de ruwbouw. En dus gelijk de eerste kennismaking met het bouwbedrijf.
Voor ons is het de eerste keer dat we dit meemaken. Zijn er volgens jullie bepaalde vragen/punten waar we het zeker over moeten gaan hebben?
Alle tips zijn welkom!
Hebben jullie de koopaanneemovk, technische omschrijving etc. al binnen? Goed doorlezen en de vragen op basis daarvan bepalen. Let op bouwrente, ontbindende voorwaarde, sluitingsdata en wat krijg je voor je geld (technische omschrijving).

Nog een tip: lees dit topic helemaal door. Heb ik in ieder geval veel van geleerd. Want je komt allerlei problemen en antwoorden tegen, waar jezelf nooit aan hebt gedacht (of zal denken, pas als het zich voordoet ;)).

[ Voor 13% gewijzigd door Xtince op 09-06-2018 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@Pink confetti Wat ik zelf liever eerder bedacht had voor het gesprek met de kopersbegeleider, en die niet op de meerwerkkeuzelijst stonden, zijn:

- Mogelijkheden tot verduurzaming (warmtepomp, balansventilatie) - ik weet niet of je al een NOM-woning hebt of niet
- Prijzen extra PV-panelen / teruggaaf bij weglaten van allen PV-panelen (en zelf na oplevering goedkoper laten plaatsen)
- Zijramen op de zolderverdieping (hier dachten we pas veel te laat aan, toen kon dat echt niet meer, dus wellicht na oplevering nog)

Voor de rest in ieder geval de technische documentatie en de meerwerkkeuzelijst goed doorlezen van tevoren en alle aandachtspuntjes opschrijven en meenemen om te bespreken met de koperbegeleider.

Ik weet niet of je het bijvoorbeeld interessant vindt, maar er komt wel een discussie voorbij over dubbele wandcontactdozen: verwacht/wil je daar twee inbouw-WCD's naast elkaar of is een dubbele half-inbouw/half-opbouw-WCD ook prima? Het is fijn als je dat soort details direct duidelijk hebt zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door MadEgg op 08-06-2018 20:51 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:44
MadEgg schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 20:48:
@Pink confetti Wat ik zelf liever eerder bedacht had voor het gesprek met de kopersbegeleider, en die niet op de meerwerkkeuzelijst stonden, zijn:

- Mogelijkheden tot verduurzaming (warmtepomp, balansventilatie) - ik weet niet of je al een NOM-woning hebt of niet
- Prijzen extra PV-panelen / teruggaaf bij weglaten van allen PV-panelen (en zelf na oplevering goedkoper laten plaatsen)
- Zijramen op de zolderverdieping (hier dachten we pas veel te laat aan, toen kon dat echt niet meer, dus wellicht na oplevering nog)

Voor de rest in ieder geval de technische documentatie en de meerwerkkeuzelijst goed doorlezen van tevoren en alle aandachtspuntjes opschrijven en meenemen om te bespreken met de koperbegeleider.

Ik weet niet of je het bijvoorbeeld interessant vindt, maar er komt wel een discussie voorbij over dubbele wandcontactdozen: verwacht/wil je daar twee inbouw-WCD's naast elkaar of is een dubbele half-inbouw/half-opbouw-WCD ook prima? Het is fijn als je dat soort details direct duidelijk hebt zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Weglaten van PV-panelen met teruggaaf was bij ons niet mogelijk ivm EPC. Achteraf wilde ik zelf namelijk het dak vol leggen ipv de torenhoge meerprijs betalen die ze per paneel vroegen (545 per stuk). Ik gaf aan dat ik wilde tekenen voor het zelf naderhand leggen, maar er was geen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:53
jogaa schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 08:42:
Weglaten van PV-panelen met teruggaaf was bij ons niet mogelijk ivm EPC. Achteraf wilde ik zelf namelijk het dak vol leggen ipv de torenhoge meerprijs betalen die ze per paneel vroegen (545 per stuk). Ik gaf aan dat ik wilde tekenen voor het zelf naderhand leggen, maar er was geen weg.
Klinkt bekend, ik zou 725 euro per extra paneel moeten betalen. Ik laat daarom het ene paneel en indien nodig de rest van de installatie na oplevering vervangen door 15 panelen. Zonde van de oorspronkelijke installatie maar helaas was er ook niet te praten over panelen met meer vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Timmy schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 09:35:
[...]

Klinkt bekend, ik zou 725 euro per extra paneel moeten betalen. Ik laat daarom het ene paneel en indien nodig de rest van de installatie na oplevering vervangen door 15 panelen. Zonde van de oorspronkelijke installatie maar helaas was er ook niet te praten over panelen met meer vermogen...
Yep, ik heb plat dak. Ik ben van plan om de 5 standaard panelen te verplaatsen naar de garage zodat ik het hele dak vrij heb voor een nieuwe installatie achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:43
Timmy schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 09:35:
[...]

Ik geloof dat wij dan geluk hebben gehad voor extra pv, voor ons kwam het op 400€ per paneel van 290w dus wij hebben er wel 6 bij laten plaatsen, incl sterkere omvormer.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wij zouden 430 per paneel extra moeten betalen en zouden dan 220 Wp panelen daarvoor krijgen. Mooi niet dus.

Gelukkig konden we ze wel laten vervallen, voor de 5 panelen kregen we dan 1200€ terug. Ik laat nu 23 305 Wp panelen plaatsen voor 400€ per stuk, inclusief omvormer en optimizers. Moeten we een heel eind komen voor NOM hopelijk.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink confetti
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-01-2024
MadEgg schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 20:48:

Xtince schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 20:35:
[...]

Hebben jullie de koopaanneemovk, technische omschrijving etc. al binnen? Goed doorlezen en de vragen op basis daarvan bepalen. Let op bouwrente, ontbindende voorwaarde, sluitingsdata en wat krijg je voor je geld (technische omschrijving).

Nog een tip: lees dit topic helemaal door. Heb ik in ieder geval veel van geleerd. Want je komt allerlei problemen en antwoorden tegen, waar jezelf nooit aan hebt gedacht (of zal denken, pas als het zich voordoet ;)).
Bedankt iedereen voor de antwoorden.
Het gaat inderdaad om een huis met warmtepomp maar niet standaard met PV panelen. Welke we trouwens zeker wel gaan plaatsen!
Voorlopig koopcontract hebben we al getekend en de technische omschrijving al goed doorgenomen.
De prijzen van het meerwerk doen mij echt stijl achterover slaan 8)7 Maar goed, dat hoort er waarschijnlijk eenmaal bij tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:10
Offerte opgevraagd voor stucen plafond.
€2350 voor 2 verdiepingen, zonder badkamer en toilet. Totaal ong 107 m2. Kortom zo’n €21.90 p/m2. Voorstel is daarnaast ook zwart.

Lijkt me vrij prijzig gezien de andere prijzen die ik hier voorbij zie komen. Nog maar eens wat alternatieve offertes opvragen.

[ Voor 32% gewijzigd door Katseviool op 09-06-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:17
90m2 is ook niet echt veel oppervlakte dus dat helpt mee.
Verder zijn plafonds k$t en werken ze waarschijnlijk de naden weg wat weer materiel en tijd kost. Wat me wel opvalt is het gebruik van enkelvoud. Volgens mij was ik 8-9 offertes verder voor ik een acceptabele prijs zag. Je kan ook nog meer mensen vinden voor dezelfde stukadoor om prijsafspraak te krijgen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
2 juni.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/uagZI0HexYpq/540.jpg

En een weekje later alweer een groot deel van de 1e verdieping zichtbaar :)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/GfZDZYcCEuwd/540.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@Katseviool Dat hebben wij betaald voor al het stucwerk en sauzen (inc plafonds, alles glad, 2-1kap). Was ook inclusief factuur.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Vandaag een brief ontvangen dat er eind juni een officiele handeling van de start bouw is. Soort van feestelijke opening volgens mij. De bouw is overigens in februari al gestart :).

Wat moet ik van zo’n dag verwachten? Kan ik dan ook een kijkje in de woning nemen of is het alleen maar gepraat en “gelach”? Het is namelijk op een doordeweekse dag en twijfel of ik wel vrij moet nemen (bewaar de dagen liever straks voor het klussen :)). Scheelt ook dat ik al kennis heb gemaakt met de buren en ook al met ze heb afgesproken. Dus om de nieuwe buren te zien, hoef ik het niet voor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 12:05
Xtince schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 20:02:
Vandaag een brief ontvangen dat er eind juni een officiele handeling van de start bouw is. Soort van feestelijke opening volgens mij. De bouw is overigens in februari al gestart :).

Wat moet ik van zo’n dag verwachten? Kan ik dan ook een kijkje in de woning nemen of is het alleen maar gepraat en “gelach”? Het is namelijk op een doordeweekse dag en twijfel of ik wel vrij moet nemen (bewaar de dagen liever straks voor het klussen :)). Scheelt ook dat ik al kennis heb gemaakt met de buren en ook al met ze heb afgesproken. Dus om de nieuwe buren te zien, hoef ik het niet voor te doen.
Bij ons 2 weken geleden geweest. Was vanaf 15:30. Eerst 3 speeches van wat (on)belangrijke figuren😉. Daarna bbq en beetje rondbanjeren.
Meer dan de palen/fundering was er nog niet te vinden.
Gaat om 44 woningen, dus was het een grote club, blij dat ik gegaan ben en wat meer kennis heb gemaakt met mensen uit de straat en hun kinderen. (En ze hadden lekkere shasliks)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katseviool
Ik vond het met name leuk om wat nader kennis te maken met de toekomstige buren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08 17:27
NLS_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:34:
[...]
  • Werkbare werkdagen zijn eind juni op volgens mijn berekeningen
  • De aannemer heeft in het bestek (dat ik pas 6 maanden na koop kreeg) opgenomen dat wij als opdrachtgever de aansluitingen moeten aanvragen, maar heeft ons nooit een seintje gegeven wanneer dat moest waardoor ik ze (te) laat heb aangevraagd.
  • In de aanneemovereenkomst staat dat de kosten voor de aansluitingen inclusief zijn, waardoor ik er vanuit ging dat het geregeld zou worden. Nu krijg ik zelf de facturen....
Had nog beloofd antwoord op bovenstaande van rechtsbijstand hier te delen. @MadEgg Even een samenvatting.
  • Na afloop van de werkbare werkdagen zouden we een vergoeding moeten krijgen per kalenderdag a 0,25 promille van de aanneemsom. De werkbare dagen na aftrek van onwerkbaar weer loopt 29 juni af
  • De aannemer dient ervoor zorg te dragen dat je vanaf de dag van oplevering gebruik kunt maken van de nutsvoorzieningen. Is dit niet het geval dan is de woning niet opleveringsgereed en mag je de oplevering weigeren. De aanlegkosten zijn voor de aannemer volgens de aanneemovereenkomst.
Ik weet van mijn buren dat de aannemer beide punten niet zal accepteren. Dus wordt nog een interessante kwestie. Hoop er in goed overleg uit te kunnen komen, maar sluit niet ut dat het een wat lastiger gesprek gaat worden. Aangezien bij uitstel van de oplevering de kalenderdag wel doortellen, en mijn dubbele maandlasten (nu maand 20) ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

MadEgg schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:54:
Bij ons gaat het ook hard. Afgelopen vrijdag was de begane grond gereed, vandaag staan er al twee verdiepingen. Onze erker staat er ook al kant en klaar ernaast.

[afbeelding]

[afbeelding]
3 weken later: alles in de steigers, de zijwanden van de zolder zitten erop en bij de buren hebben ze het dak er al op gelegd. Het begint steeds meer op een echt huis te lijken :)

Afbeeldingslocatie: https://www.bostulp.nl/assets/img/2018-06-09-bostulp/foto1.jpg

@NLS_ Er is toch weinig aan niet te accepteren door de aannemer als het in het contract staat? Al zul je ze mogelijk wel officieel in gebreke moeten stellen en eventueel dreigen met juridische stappen - het lijkt me dat ze wel moeten onderkennen dat ze niet echt sterk staan. Succes in ieder geval!

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
Bij ons is het de afgelopen week als een speer gegaan. Donderdagmiddag was het hoogste punt bereikt en vrijdag lagen alle dakpannen erop Inclusief bevestigingsrails voor de PV panelen.
Op de kopsekanten moeten ze nog het laatste stuk metselen en dan is het alleen nog afvroegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yltMwwoLE5xlNAztcrhrl6sP/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy1991
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:07
Beste tweakers,

Sinds een tijd lees ik al deels mee, aangezien ik sinds vorig jaar een nog te bouwen nieuwbouwwoning hebt gekocht. Helemaal blij met mijn eerste huisje :D Al best wat slimme dingen op gedaan en zie hier ook best wel wat woningen voorbij komen, waar ik stiekem best wel jaloers op ben :+

Op het moment staat het nieuwbouwproject van mij er zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/e2rXYT/20180608_170833.jpg

Maar nu zit er mij toch wat dwars en ik hoop dat jullie wat tips hebben.
Enkele weken terug een erratum ontvangen dat er op de zolder nog een radiator bijgeplaatst moest worden, welke niet op tekening stond. In eerste instantie leek mij dit geen probleem, maar naar een nachtje slapen zag ik dat toch niet zo zitten. Ze wilde de radiator namelijk tegenover de trap plaatsen. De enigste bruikbare muur van de zolder. Om bijvoorbeeld een kast of bed tegenaan te zetten.

Ik heb aan mijn verkoopbegeleidster gemeld, dat ik niet akkoord ging met het erratum en dus de radiator niet op de door hun aangewezen plek wil hebben. Daarnaast een voorstel gedaan om de radiator naast de trap op te hangen.

Situatie op zolder:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gChLno/TW_Opmerking_Erratum_3.png

Kreeg het antwoord terug dat dit niet mogelijk zou zijn. De radiator kon niet verplaatst worden. Meer werd er niet vermeld. Ik heb daarna nogmaals duidelijk gemaakt dat ik de radiator niet op de aangewezen positie wilde hebben, en dat ik wilde weten waarom de radiator niet te verplaatsen is. Hierop kreeg ik het antwoord dat het leidingwerk al is meegenomen in het werk. Leek mij niet heel handig aangezien je nog geen akkoord hebt van je klant? Ze konden wel de radiator los leveren (kosteloos), maar het leidingwerk werd dan wel aangelegd naar die positie. Volgens mij zit ik dan nog steeds met het probleem dat ik niet tegen de kast kan zetten.

Hierop besloten om ook naar WoningWaarborg te bellen, die mij kon vertellen dat het inderdaad afbreuk doet aan de bruikbaarheid van de woning en dat het accepteren van de losse radiator, dat er geen garantie gegeven kon worden op de warmteregeling van de zolder.

Ik heb mijn verkoopbegeleidster dit gemeld en wacht nu op antwoord, maar het zit mij nog steeds niet lekker, aangezien ik al de ervaring heb dat de aannemer vrij stug is.

Hebben jullie nog goede tips om dit goed aan te pakken? En in hoeverre sta ik in mijn recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Is het prefab? Dan is het best lastig. Dat moet achteraf in de vloer de leidingen ingefreesd worden naar de andere kant. Een k-klus daar de aannemer blijkbaar niet op zit te wachten.
Is het geen prefab dan lijkt het me vrij eenvoudig om de leidingen naar de juiste plek te begeleiden voordat de zoldervloer wordt dichtgestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zou vol blijven houden totdat ze toegeven. Heb de radiator ook op die plaats zitten omdat dat het minste impact heeft op het gebruik van de zolder.

Zit de dekvloer er al in? Anders kunnen ze sowieso de leidingen verkassen. Ook al ligt die erin, dan kan het met wat moeite nog. Moeten ze maar geen werkzaamheden verrichten zonder goedkeuring. En hoe het werkproces van de aannemer is (blokjes stapelen, prefab etc) is niet jouw probleem maar die van hem.

Had net zoiets in de keuken (met WCD's en schakelaars op de verkeerde plek), uiteindelijk ook 'gewonnen' door gewoon telkens te blijven weigeren. Uiteindelijk was ik er een keer overdag en sprak ik de installateur die het werk deed, die begreep al die drukte hierover van de aannemer niet. Simpel wat freeswerk en klaar.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
Tassadar32 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:23:
@Katseviool Dat hebben wij betaald voor al het stucwerk en sauzen (inc plafonds, alles glad, 2-1kap). Was ook inclusief factuur.
Thx @Tassadar32 en @gr8-jen, ik ga even meerdere offertes opvragen :)

[ Voor 45% gewijzigd door Katseviool op 10-06-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy1991
jogaa schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:13:
Is het prefab? Dan is het best lastig. Dat moet achteraf in de vloer de leidingen ingefreesd worden naar de andere kant. Een k-klus daar de aannemer blijkbaar niet op zit te wachten.
Is het geen prefab dan lijkt het me vrij eenvoudig om de leidingen naar de juiste plek te begeleiden voordat de zoldervloer wordt dichtgestort.
Het zijn standaard vloerplaten, waarbij ze op de eerste verdieping sleuven hebben moeten hakken voor de centrale luchtafzuiging. Althans zo zag het eruit.
Bastien schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:17:
Zou vol blijven houden totdat ze toegeven. Heb de radiator ook op die plaats zitten omdat dat het minste impact heeft op het gebruik van de zolder.

Zit de dekvloer er al in? Anders kunnen ze sowieso de leidingen verkassen. Ook al ligt die erin, dan kan het met wat moeite nog. Moeten ze maar geen werkzaamheden verrichten zonder goedkeuring. En hoe het werkproces van de aannemer is (blokjes stapelen, prefab etc) is niet jouw probleem maar die van hem.

Had net zoiets in de keuken (met WCD's en schakelaars op de verkeerde plek), uiteindelijk ook 'gewonnen' door gewoon telkens te blijven weigeren. Uiteindelijk was ik er een keer overdag en sprak ik de installateur die het werk deed, die begreep al die drukte hierover van de aannemer niet. Simpel wat freeswerk en klaar.
Bij de laatste kijkdag zat de dekvloer er niet in. Dat was twee en halve week geleden. Heb het 'geluk' dat ik aankomende donderdag weer mag kijken. Bij de eerste kijkdag waren de binnenmuren nog niet geplaatst. Dit zal tevens de laatste zijn tot aan de vooroplevering.

Zolder zag er bij de kijkdag als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/eWSWSo/20180522_155039.jpg

Beide bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Leroy1991 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:46:
[...]

Het zijn standaard vloerplaten, waarbij ze op de eerste verdieping sleuven hebben moeten hakken voor de centrale luchtafzuiging. Althans zo zag het eruit.

[...]

Bij de laatste kijkdag zat de dekvloer er niet in. Dat was twee en halve week geleden. Heb het 'geluk' dat ik aankomende donderdag weer mag kijken. Bij de eerste kijkdag waren de binnenmuren nog niet geplaatst. Dit zal tevens de laatste zijn tot aan de vooroplevering.

Zolder zag er bij de kijkdag als volgt uit:
[afbeelding]

Beide bedankt voor jullie reactie.
Maken ze standaard die zijkanten dicht? Daar heb je juist kastruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Laatst online: 14:56
Als je later kamer indelingen gaat maken is die positie nog niet zo verkeerd. Bij het plaatsen van een muurtje die de zolder in 2 kamers verdeeld, kun je relatief makkelijk de radiator leiding aftakken en een radiator op de voor- en achterkamer plaatsen.

Mocht je andere plannen hebben met de zolder, dan vol blijven houden! Als de dekvloer er nog niet in ligt, dan is het kwestie van slangen leggen naar het juiste punt. Wij hebben een extra radiator op zolder laten aanleggen, omdat het achteraf veel sleufwerk zou zijn en leidingen over de muur zo 70er jaren is ;)

Aanvulling: check ook even waar de verdeler komt te hangen (meestal hangt er ook 1 op zolder) en hoeveel aansluitingen hierop zitten.
Leroy1991 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:32:
Beste tweakers,

Sinds een tijd lees ik al deels mee, aangezien ik sinds vorig jaar een nog te bouwen nieuwbouwwoning hebt gekocht. Helemaal blij met mijn eerste huisje :D Al best wat slimme dingen op gedaan en zie hier ook best wel wat woningen voorbij komen, waar ik stiekem best wel jaloers op ben :+

Op het moment staat het nieuwbouwproject van mij er zo bij:

[afbeelding]

Maar nu zit er mij toch wat dwars en ik hoop dat jullie wat tips hebben.
Enkele weken terug een erratum ontvangen dat er op de zolder nog een radiator bijgeplaatst moest worden, welke niet op tekening stond. In eerste instantie leek mij dit geen probleem, maar naar een nachtje slapen zag ik dat toch niet zo zitten. Ze wilde de radiator namelijk tegenover de trap plaatsen. De enigste bruikbare muur van de zolder. Om bijvoorbeeld een kast of bed tegenaan te zetten.

Ik heb aan mijn verkoopbegeleidster gemeld, dat ik niet akkoord ging met het erratum en dus de radiator niet op de door hun aangewezen plek wil hebben. Daarnaast een voorstel gedaan om de radiator naast de trap op te hangen.

Situatie op zolder:
[afbeelding]

Kreeg het antwoord terug dat dit niet mogelijk zou zijn. De radiator kon niet verplaatst worden. Meer werd er niet vermeld. Ik heb daarna nogmaals duidelijk gemaakt dat ik de radiator niet op de aangewezen positie wilde hebben, en dat ik wilde weten waarom de radiator niet te verplaatsen is. Hierop kreeg ik het antwoord dat het leidingwerk al is meegenomen in het werk. Leek mij niet heel handig aangezien je nog geen akkoord hebt van je klant? Ze konden wel de radiator los leveren (kosteloos), maar het leidingwerk werd dan wel aangelegd naar die positie. Volgens mij zit ik dan nog steeds met het probleem dat ik niet tegen de kast kan zetten.

Hierop besloten om ook naar WoningWaarborg te bellen, die mij kon vertellen dat het inderdaad afbreuk doet aan de bruikbaarheid van de woning en dat het accepteren van de losse radiator, dat er geen garantie gegeven kon worden op de warmteregeling van de zolder.

Ik heb mijn verkoopbegeleidster dit gemeld en wacht nu op antwoord, maar het zit mij nog steeds niet lekker, aangezien ik al de ervaring heb dat de aannemer vrij stug is.

Hebben jullie nog goede tips om dit goed aan te pakken? En in hoeverre sta ik in mijn recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Laatst online: 14:56
In onze bewonersgroep hoor ik voor plafonds stucen prijzen rond de 20 euro per m2 incl. BTW. Dit is zonder verf spuiten / schilderen en incl. dichtmaken V-naden. Dit is regio Breda, mogelijk verschilt dit wat per regio. Dit zijn bekende stukadoors die net werk leveren (let op kwaliteit via bijv. werkspot).
Katseviool schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 13:05:
Offerte opgevraagd voor stucen plafond.
€2350 voor 2 verdiepingen, zonder badkamer en toilet. Totaal ong 107 m2. Kortom zo’n €21.90 p/m2. Voorstel is daarnaast ook zwart.

Lijkt me vrij prijzig gezien de andere prijzen die ik hier voorbij zie komen. Nog maar eens wat alternatieve offertes opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 18:52
Wij mochten afgelopen week voor de eerste keer ons huis in sinds de start bouw oktober 2017.. echt belachelijk maar ja.

In principe was het enkel een inmeetdag maar we hebben gelijk alles gecontroleerd en maar goed ook.. vloerverwarming verdelers, stroompunten, leidingen op de verkeerde plaats.. verkeerde netwerkkabels (5e ipv 6) etc etc.. verder was de afwerking nou ook niet bepaald goed.

Ze gaan proberen de huizen voor de bouwvak op te leveren.. zal nog spannend gaan worden.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:43
Alhoewel de oplevering nog een kleine 8 á 9 maanden duurt, zitten we al na te denken over de vloer. Het zal sowieso PVC worden, maar de vraag is nog even hoe te leggen...
Wat zouden jullie doen, horizontaal, verticaal, of visgraat. Zelf vind ik visgraat erg mooi, behalve dan voor de hal want dat is dan wel erg smal denk ik... En aan visgraat hangt natuurlijk ook weer een ander prijskaartje ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4AdRY4iKyHZq05yuaSZ7CSl6/full.png

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Echt eiken met visgraat en bies. ;)

Anders met het licht meeleggen, in jouw geval van boven naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
Fazer013 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:53:
In onze bewonersgroep hoor ik voor plafonds stucen prijzen rond de 20 euro per m2 incl. BTW. Dit is zonder verf spuiten / schilderen en incl. dichtmaken V-naden. Dit is regio Breda, mogelijk verschilt dit wat per regio. Dit zijn bekende stukadoors die net werk leveren (let op kwaliteit via bijv. werkspot).

[...]
Thx voor je reactie. Vandaag ook met buren over gehad maar die komen ook op rond de 20-21 voor stucen plafond uit. Regio Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Pelox schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:56:
Wij mochten afgelopen week voor de eerste keer ons huis in sinds de start bouw oktober 2017.. echt belachelijk maar ja.

In principe was het enkel een inmeetdag maar we hebben gelijk alles gecontroleerd en maar goed ook.. vloerverwarming verdelers, stroompunten, leidingen op de verkeerde plaats.. verkeerde netwerkkabels (5e ipv 6) etc etc.. verder was de afwerking nou ook niet bepaald goed.

Ze gaan proberen de huizen voor de bouwvak op te leveren.. zal nog spannend gaan worden.
Hier paar weken terug ook voor de eerste keer in de woning mogen kijken tijdens een "kijkersdag". Onze aannemer/ uitvoerder geeft ons wel voldoende vrijheid om te kijken wanneer je zou willen. Maar heb daar geen gebruik van gemaakt, woningen in de ruwbouwfase zien er toch allemaal hetzelfde uit. Maar kan ook tot 30cm van me huis komen.

Waar ik van baalde bij onze kijkersdag was dat het rommelig was georganiseerd, beter gezegd er was niks georganiseerd. Was de eerste keer dat we als buren kennis konden maken. Maar aannemer nam niks geen voortouw of een algemeen praatje, hele vage bijeenkomst was het eigenlijk. Iedereen ging maar zijn eigen weg na 10minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leroy1991
T.E schreef op maandag 11 juni 2018 @ 07:57:
[...]

Maken ze standaard die zijkanten dicht? Daar heb je juist kastruimte.
Ja. Daar kwam ik dus ook te laat achter. Stond in kleine letters in het bouwbestek. Er wordt ook geen dekvloer gestort achter de wand.. |:( Ga twee of drie platen gewoon vervangen door deurtjes, want het wordt wel degelijk een kastruimte.
Fazer013 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:41:
Als je later kamer indelingen gaat maken is die positie nog niet zo verkeerd. Bij het plaatsen van een muurtje die de zolder in 2 kamers verdeeld, kun je relatief makkelijk de radiator leiding aftakken en een radiator op de voor- en achterkamer plaatsen.

Mocht je andere plannen hebben met de zolder, dan vol blijven houden! Als de dekvloer er nog niet in ligt, dan is het kwestie van slangen leggen naar het juiste punt. Wij hebben een extra radiator op zolder laten aanleggen, omdat het achteraf veel sleufwerk zou zijn en leidingen over de muur zo 70er jaren is ;)

Aanvulling: check ook even waar de verdeler komt te hangen (meestal hangt er ook 1 op zolder) en hoeveel aansluitingen hierop zitten.
Ik heb niet de intentie om er twee ruimtes van te maken. Het wordt een hobby/was/opslag ruimte. Heb aan de kamers op de eerste verdieping genoeg. Ik wil zelf ook geen leidingen over de muur.
Zal zeker nog even navragen over die verdeler. De CV hangt bij de trap tegen de muur, dus hij zal zich wel ergens hier bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 18:52
asdf25 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:12:
[...]

Hier paar weken terug ook voor de eerste keer in de woning mogen kijken tijdens een "kijkersdag". Onze aannemer/ uitvoerder geeft ons wel voldoende vrijheid om te kijken wanneer je zou willen. Maar heb daar geen gebruik van gemaakt, woningen in de ruwbouwfase zien er toch allemaal hetzelfde uit. Maar kan ook tot 30cm van me huis komen.

Waar ik van baalde bij onze kijkersdag was dat het rommelig was georganiseerd, beter gezegd er was niks georganiseerd. Was de eerste keer dat we als buren kennis konden maken. Maar aannemer nam niks geen voortouw of een algemeen praatje, hele vage bijeenkomst was het eigenlijk. Iedereen ging maar zijn eigen weg na 10minuten.
Wat betreft buren is het bij ons een heel ander verhaal. We hebben al een gezamenlijke app en hebben al meerdere bijeenkomsten gehad. Dat zit wel goed, misschien wel een beetje te goed :X

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 12:05
DaWayne schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:28:
Ik heb nu de offerte van de elektricien van het project. In totaal 4k, plus 2700 voor 12 inbouwspots met dimmers.
Vandaag de offertetekening goedgekeurd. Nu moet ik de zaagmaat doorgeven voor de spots. Ik heb gegoogeld, en deze lopen van 60mm tot 90mm, best een grote range. Bij Philips meestal 70mm viel me op. Er gaat 230v naar ieder gat. Ik neig naar 70mm gaten, iemand die eerder met dit dilemma te maken heeft gehad? Enig idee wat over 12 maanden "de standaard" is? (Plafond wordt af bouw met spacwerk gespoten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Leroy1991 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:43:
[...]

Ja. Daar kwam ik dus ook te laat achter. Stond in kleine letters in het bouwbestek. Er wordt ook geen dekvloer gestort achter de wand.. |:( Ga twee of drie platen gewoon vervangen door deurtjes, want het wordt wel degelijk een kastruimte.
Dat stond bij ons ook zo in het bestek. En de 'inspectieluiken' voorzien van magneetsluitingen. Dan heb je toch je bergruimte?
Echt 'kastruimte' wordt het toch niet, iets opslaan moet je lijkt mij doen in boxen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die plek moet je niet willen gebruiken. Daar komt alleen maar meuk waarvan je vergeet dat het er ligt. Pas bij de volgende verhuizing kom je het dan tegen. Als je daar dingen op wil bergen, kan je het net zo goed weggooien.

Ik snap ook wel waarom de radiator niet om kan, het is precies de andere kant van de ketel met een trapgat ertussen, incl raveling.

Overigens hebben die knieschotten bij veel woningen een constructieve functie, niet zomaar weghalen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

In onze huidige woning heb ik de knieschotten eruit gesloopt en daarna vervangen door een lagere versie van +- 25cm hoog. Maar niet voordat ik daar eerst een aantal inbouw WCD's en UTP-poortjes ingebouwd had. Een stuk meer bergruimte en praktische aansluitpunten voor mijn PC en server in mijn mancave. Kan het van harte aanbevelen!

Wel heb ik een kast precies op maat gemaakt die optimaal gebruik maakt van de vrijgekomen ruimte, maar dat bevalt me heel goed. Ga ik in het nieuwe huis zeker weer doen.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
Voor de radiator, volhouden... en dan nog meer volhouden ;-)
Ik heb het ook gehad met een ander punt, en heb ook gelijk gekregen. Mocht het er in zitten, melden bij oplevering inclusief aantekenen op het Proces verbaal van oplevering, en blijven volhouden in de communicatie.

Een simpele voeding van de radiator is wel te verslepen.

Op de eerste verdieping zijn er vaak bepaalde platen welke geschikt zijn om de leidingen te verslepen.

Voor wat betreft de knieschotten, openmaken kan prima, maar je ‘moet’ het raamwerk laten staan. Het verplaatsen geeft ook een heel ander krachtenspel in de kap, en kan er voor zorgen dat je kap doorbuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:03
MadEgg schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:36:
In onze huidige woning heb ik de knieschotten eruit gesloopt en daarna vervangen door een lagere versie van +- 25cm hoog. Maar niet voordat ik daar eerst een aantal inbouw WCD's en UTP-poortjes ingebouwd had. Een stuk meer bergruimte en praktische aansluitpunten voor mijn PC en server in mijn mancave. Kan het van harte aanbevelen!

Wel heb ik een kast precies op maat gemaakt die optimaal gebruik maakt van de vrijgekomen ruimte, maar dat bevalt me heel goed. Ga ik in het nieuwe huis zeker weer doen.
Je weet dat in veel gevallen die knieschotten een constructief onderdeel zijn van je dakconstructie? Die kan je niet zonder meer verwijderen. Ze dragen immers je dak welke nu waarschijnlijk enkel nog rust op de uiterste wanden. De nieuwe lagere knieschotten zullen door de lagere plaatsing zeker niet de constructiesterkte kunnen herstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door TLer op 11-06-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

TLer schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:19:
[...]
Je weet dat in veel gevallen die knieschotten een constructief onderdeel zijn van je dakconstructie? Die kan je niet zonder meer verwijderen. Ze dragen immers je dak welke nu waarschijnlijk enkel nog rust op de uiterste wanden. Tenzij je aanvullende maatregelen hebt genomen?
Geen idee wat het doet in de nieuwe woning, maar hier rustte er echt niets op de knieschotten. Het was gewoon een stuk hardboard wat de laatste meter van de vloer van de zolder afsnoepte, aan beide zijdes. Ook geen raamwerk erachter, alleen wat houten blokjes om de boel op zijn plek te houden.

Het dak steunt op dakbalken, zeg maar wat je hier ziet: https://www.klusidee.nl/F...x2/107783_716_groot_2.jpg (niet mijn zolder overigens).

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:03
MadEgg schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:23:
[...]

Geen idee wat het doet in de nieuwe woning, maar hier rustte er echt niets op de knieschotten. Het was gewoon een stuk hardboard wat de laatste meter van de vloer van de zolder afsnoepte, aan beide zijdes. Ook geen raamwerk erachter, alleen wat houten blokjes om de boel op zijn plek te houden.

Het dak steunt op dakbalken, zeg maar wat je hier ziet: https://www.klusidee.nl/F...x2/107783_716_groot_2.jpg (niet mijn zolder overigens).
Tegenwoordig zie je meestal dakconstructies zoals deze en deze mag je zeker niet weg halen

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/89_uEz0OgY_1.jpg

Dat dak wat jij laat zien wordt zo te zien anders ondersteunt en dan is het denk ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

TLer schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:30:
[...]

Tegenwoordig zie je meestal dakconstructies zoals deze en deze mag je zeker niet weg halen

[afbeelding]

Dat dak wat jij laat zien wordt zo te zien anders ondersteunt en dan is het denk ik geen probleem.
Als dat die dakbalken vervangt is dat een betere oplossing, die zaten nog aardig in de weg toen ik er een tussenwandje tussen zette. Uiteindelijk paste het allemaal net, maar zonder was makkelijker geweest.

Ik zal straks als het nieuwe huis klaar is eens even goed gaan kijken hoe en wat, het direct laten instorten was niet helemaal de insteek ;)

Vandaag hebben de brief 'Waterdicht' van de bouwer ontvangen, ondanks dat de daken er nog niet helemaal opzitten. De bijbehorende factuur nog niet gelukkig. Eind juni een kijkdag, als het goed is zitten het dak en de dakpannen er dan wel al op. Kan ik gelijk even opmeten of alles wel de juiste maten heeft.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:19
Leroy1991 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:43:

[...]

Ik heb niet de intentie om er twee ruimtes van te maken. Het wordt een hobby/was/opslag ruimte. Heb aan de kamers op de eerste verdieping genoeg. Ik wil zelf ook geen leidingen over de muur.
Zal zeker nog even navragen over die verdeler. De CV hangt bij de trap tegen de muur, dus hij zal zich wel ergens hier bevinden.
Kan de radiator niet naar de hoek dan? Dat lijkt me iets praktischer dan in het midden. Eventueel is die dan ook nog simpel af te koppelen. Heb hier zelf namelijk geen een radiator op zolder, nooit aangeboden ook trouwens. Zelf gebruik ik de zolder ook als bergruimte. Afgelopen jaar nog geen verwarming gemist eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0wer
AJM schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:22:
[...]

Wij zijn zelf nog bezig met de renovatie van onze woning (locatie Utrechtse heuvelrug) dus ik heb wel wat adressen voor je.
Vloeren:
http://www.vloerenhuisputten.nl/
http://www.jjjdejager.nl/

Bij beide langs geweest en goed geholpen, uiteindelijk gekozen voor de 1e.

Stukadoor:
https://www.fritskool.nl/ Deze stukadoor gaat bij ons een beton cire vloer aanbrengen, maar hij is van origine stukadoor en kan ook sauswerk verzorgen.
https://www.vanaggelenstukadoors.nl/ Deze stukadoor is bij ons nu bezig de wanden en plafonds te stucen, niet goedkoop, maar wel een pietje precies.
Bedankt!!

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0wer
Elm0wer schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:13:

Iemand anders nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Ik ben op zolder een wandje aan het maken met metalstuds. Tussen de gipsplaten heb ik zon 70mm ruimte, is dan 40mm dik knauf isolatie voldoende? Die hebben ze er namelijk bijgeleverd omdat ze die blijkbaar altijd gebruiken, maar lijkt mij wat dun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar hebben we gewoon VAO voor natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy1991
Señor Sjon schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:22:
Die plek moet je niet willen gebruiken. Daar komt alleen maar meuk waarvan je vergeet dat het er ligt. Pas bij de volgende verhuizing kom je het dan tegen. Als je daar dingen op wil bergen, kan je het net zo goed weggooien.

Ik snap ook wel waarom de radiator niet om kan, het is precies de andere kant van de ketel met een trapgat ertussen, incl raveling.

Overigens hebben die knieschotten bij veel woningen een constructieve functie, niet zomaar weghalen dus.
Mijn idee is op het moment om daar spullen neer te leggen die eens per jaar gebruikt. Denk aan kerstspullen etc. Ik ben zeker niet van plan om de knieschotten te verwijderen. Ik weet dat ze constructief meedoen en snap dat het best wat gewicht (in het midden) overdraagt aan de vloer.
Rob-T6 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:21:
Voor de radiator, volhouden... en dan nog meer volhouden ;-)
Ik heb het ook gehad met een ander punt, en heb ook gelijk gekregen. Mocht het er in zitten, melden bij oplevering inclusief aantekenen op het Proces verbaal van oplevering, en blijven volhouden in de communicatie.

Een simpele voeding van de radiator is wel te verslepen.

Op de eerste verdieping zijn er vaak bepaalde platen welke geschikt zijn om de leidingen te verslepen.

Voor wat betreft de knieschotten, openmaken kan prima, maar je ‘moet’ het raamwerk laten staan. Het verplaatsen geeft ook een heel ander krachtenspel in de kap, en kan er voor zorgen dat je kap doorbuigt.
Ga ik zeker doen! En ik mag donderdag kijken. Al verwacht ik niet dat er al radiatoren/leidingen zullen liggen. Ik zit zelf niet op het werk te wachten om een leiding te verplaatsen en vind eigenlijk dat dit de verantwoording van de aannemer is op dit moment.
jip_86 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:22:
[...]

Kan de radiator niet naar de hoek dan? Dat lijkt me iets praktischer dan in het midden. Eventueel is die dan ook nog simpel af te koppelen. Heb hier zelf namelijk geen een radiator op zolder, nooit aangeboden ook trouwens. Zelf gebruik ik de zolder ook als bergruimte. Afgelopen jaar nog geen verwarming gemist eigenlijk.
Nee, ik wil de gehele wand gebruiken voor kast/schappen. Ik voorzie de radiator zelf ook vrij weinig te gaan gebruiken, aangezien de trap naar de zolder open is en warmte van de eerste verdieping hier naar toe zal stijgen. Vind het wel een fijn idee, om er in ieder geval een radiator te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
We hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouwwoning (project) en horen hopelijk vrijdag of we geselecteerd zijn.

Bij orientatie uiteraard al gekeken naar meerwerk opties waarbij 'All electric' hoog op mijn lijst stond. Wat me beetje afschrikt is de hoge prijs van 25K voor: lucht/water warmtepomp, vloerwarming op 1ste / 2de verdieping met na-regeling in de slaapkamers, electrische radiator in badkamer en electrische kookplaat ipv gas. Verdere details zoals bijv. omvang boiler, merk pomp etc zijn (nog) niet bekend.

Met een gasaansluiting zouden die optie 4K zijn, dus je betaalt 21K meer. Huis krijgt wel PV panelen (aantal + Wp nog onbekend) dus all-electric heeft wel mn voorkeur.

Vragen ze hier de hoofdprijs of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

smesjz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:27:
We hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouwwoning (project) en horen hopelijk vrijdag of we geselecteerd zijn.

Bij orientatie uiteraard al gekeken naar meerwerk opties waarbij 'All electric' hoog op mijn lijst stond. Wat me beetje afschrikt is de hoge prijs van 25K voor: lucht/water warmtepomp, vloerwarming op 1ste / 2de verdieping met na-regeling in de slaapkamers, electrische radiator in badkamer en electrische kookplaat ipv gas. Verdere details zoals bijv. omvang boiler, merk pomp etc zijn (nog) niet bekend.

Met een gasaansluiting zouden die optie 4K zijn, dus je betaalt 21K meer. Huis krijgt wel PV panelen (aantal + Wp nog onbekend) dus all-electric heeft wel mn voorkeur.

Vragen ze hier de hoofdprijs of niet?
[Ik ben druk bezig met het in eigen beheer all-electric maken van onze woning.

Richtprijzen voor lucht/water warmtepomp die ik tegengekomen ben is €10k-€15k, inclusief montage. Voor het laten vervallen van CV-ketel + gasaansluiting krijg ik €3100 terug. Dat is komt dus op een meerprijs van 7k€ - 12k€.

Vloerverwarming alleen op BG zou ons via de bouwer €4.4k kosten, via een externe partij laat ik het nu voor 6.5k€ door de hele woning doen. Daar komt helaas wel een kostenpost dekvloer bij aangezien de aannemer die daardoor ook niet kan leggen. Dat levert mij €775 op van de aannemer maar kost mij wel weer €3300 om te laten doen, meerkosten dus 4.5k€.

Elektrische kookplaat kost je misschien €500-€1000 meer afhankelijk van je smaak.

Daarmee kom ik dus op meerkosten van 12.5k€ - 17.5k€ voor een lucht/water warmtepomp in eigen beheer. Voeg naar nog 5k€-10k€ aan toe en je hebt een water/water warmtepomp.

21k€ meer betalen is dus wel aan de hoge kant, net als al het andere meerwerk via de aannemer. Het scheelt je wel een hele hoop kopzorgen, dat is ook wat waard natuurlijk.

Denk er bij de PV-panelen aan dat ze daar ook een hoge prijs voor betalen. Ik heb er zelf voor gekozen om de PV-panelen via de aannemer te laten vervallen en na oplevering het dak vol te leggen - deprijzen en specificaties van de PV-panelen via de aannemer waren wel vrij bedroevend.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:46:
[...]

[Ik ben druk bezig met het in eigen beheer all-electric maken van onze woning.

Richtprijzen voor lucht/water warmtepomp die ik tegengekomen ben is €10k-€15k, inclusief montage. Voor het laten vervallen van CV-ketel + gasaansluiting krijg ik €3100 terug. Dat is komt dus op een meerprijs van 7k€ - 12k€.

Vloerverwarming alleen op BG zou ons via de bouwer €4.4k kosten, via een externe partij laat ik het nu voor 6.5k€ door de hele woning doen. Daar komt helaas wel een kostenpost dekvloer bij aangezien de aannemer die daardoor ook niet kan leggen. Dat levert mij €775 op van de aannemer maar kost mij wel weer €3300 om te laten doen, meerkosten dus 4.5k€.

Elektrische kookplaat kost je misschien €500-€1000 meer afhankelijk van je smaak.

Daarmee kom ik dus op meerkosten van 12.5k€ - 17.5k€ voor een lucht/water warmtepomp in eigen beheer. Voeg naar nog 5k€-10k€ aan toe en je hebt een water/water warmtepomp.

21k€ meer betalen is dus wel aan de hoge kant, net als al het andere meerwerk via de aannemer. Het scheelt je wel een hele hoop kopzorgen, dat is ook wat waard natuurlijk.

Denk er bij de PV-panelen aan dat ze daar ook een hoge prijs voor betalen. Ik heb er zelf voor gekozen om de PV-panelen via de aannemer te laten vervallen en na oplevering het dak vol te leggen - deprijzen en specificaties van de PV-panelen via de aannemer waren wel vrij bedroevend.
Thanks. PV laten vervallen en zelf laten doen staat (nog) niet in de optielijst en ik weet ook niet of dat zo maar mag ivm de eis van EPC van <= 0.26.

Nadeel van een externe partij gebruiken is dat die natuurlijk pas aan de gang kan (neem ik aan) na oplevering en niet tijdens de bouw.

Maar ik blij het nog steeds fors vinden omdat minderwerk voor gasaansluiting, leidingen en CV ketel al verwerkt zijn in die meerprijs van 25K.

Vanuit de bouw wordt wel een WiFI AP opgeleverd, waar je dan weer niet voor kan kiezen om die weg te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

smesjz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:53:
[...]

Thanks. PV laten vervallen en zelf laten doen staat (nog) niet in de optielijst en ik weet ook niet of dat zo maar mag ivm de eis van EPC van <= 0.26.

Nadeel van een externe partij gebruiken is dat die natuurlijk pas aan de gang kan (neem ik aan) na oplevering en niet tijdens de bouw.
De helft van de meer/minderwerkopties die wij afnemen staan niet op de lijst die is aangeleverd aan de kopers. PV-panelen mocht bij ons wel, na akkoordverklaring met het opleveren van een te hoge EPC, en de belofte dat we het zelf gingen plaatsen. Hetzelfde gold ook voor het weglaten van de garagedeur in de berging en het vervallen van de gasinstallatie en de dekvloeren.

Een aantal van de opties die wij aangevraagd hebben stonden wel in hun backend-systeem, te zien aan de meerwerkcodes die die kregen, een aantal hebben ze ook custom voor ons toegevoegd.

Dit hangt allemaal natuurlijk van je bouwer af, maar mijn advies is in ieder geval om niet te snel zaken te accepteren. Zeker niet bij het weglaten van zaken, dat moet in de meeste gevallen kunnen, je betaalt er immers ook zelf voor. Het heeft bij ons ook een 2 maanden geduurd om alles rond te krijgen ;)

Maar je hebt zeker een punt over de oplevering. De eerste 1,5 week na de oplevering kunnen wij zelf nog niets, want dan wordt de vloerverwarming en dekvloeren aangelegd. Ik hoop dat daar tegenover staat dat onze woning door het vele minderwerk als eerste wordt opgeleverd. De laatste nieuwsupdate van de aannemer suggereerde in ieder geval sterk dat het de bedoeling is om de woningen onafhankelijk van elkaar op te leveren en dus zeker niet allemaal tegelijk. Maar daar krijg ik natuurlijk geen garanties over.

Wel heb ik ervoor gekozen om vloerverwarming, dekvloer en stucwerk door dezelfde partij te laten doen, dan komt er niet nog eens de extra last bij van alle aannemers coördineren om de planning strak te houden.
Maar ik blij het nog steeds fors vinden omdat minderwerk voor gasaansluiting, leidingen en CV ketel al verwerkt zijn in die meerprijs van 25K.
Ik meende dat je zei dat de gasoptie 4k€ kostte? Bij mij was die gasoptie standaard in de VON-prijs opgenomen, bij jou dus niet als ik het goed begrijp. Wat zit er dan bij die 4k€ in? Ook vloerverwarming? Je noemde zelf dat het 21k€ meer kostte dan verwarmen en koken op gas.

Als ik de minderkosten weglaat zou het voor mij op 6500 (vloerverwarming) + 3300 (dekvloeren) + 15000 (warmtepomp + montage) + €1000 (inductiekookplaat) = 26800 komen. Zet daar tegenover dat dekvloeren waarschijnlijk wel in jouw aanneemsom opgenomen zitten, en het komt inderdaad een paar duizend te hoog uit. Dat betaal je dan voor dat het bij oplevering allemaal klaar is, moet je maar denken.

Je kunt overigens ook nog een ISDE-subsidie van rond de €1800 krijgen voor een L/W-warmtepomp. Hiervoor moet de aannemer je wel van de facturen voor levering en montage van de pomp aanleveren, maar dat moet ook wel te regelen zijn.
Vanuit de bouw wordt wel een WiFI AP opgeleverd, waar je dan weer niet voor kan kiezen om die weg te laten.
Ook hier weer: gewoon door blijven zeuren als je die niet wilt. Ze kunnen je amper verplichten om dat af te nemen. Ik verwacht alleen niet dat je er veel geld voor terugkrijgt - het levert misschien meer op om dat ding eraf te slopen en via de V&A op Tweakers te verkopen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door MadEgg op 13-06-2018 12:33 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Duidelijk. We overwegen bijv. een GroenHypotheek van de Rabo en die geeft alleen korting bij EPC <= 0.26 dus de vraag is dan of ze akkoord gaan met een belofte om bijv. die PV panelen zelf te plaatsen.

Anyway, jouw aanpak is ook nog wel te overwegen waard maar eerst eens zien of we geselecteerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmpie1147
Wij zijn ook druk met ons nieuwbouwhuis.

We vallen net in de laatste fases waarin nog gewoon een gasgestookte HR c.v. combiketel, CW-klasse 5, fabricaat Intergas Extreme 36 wordt geplaatst.

Ook wij zouden graag gelijk van het gas willen, maar dat gaat financieel niet lukken. De verwachting is dat we over een aantal jaren de gasgestookte ketel gaan vervangen. Maar hiermee willen we al wel zoveel mogelijk rekening mee houden.

We gaan dus koken op inductie en ook nemen we de meerwerkoptie om ook op de eerste verdieping alvast vloerverwarming aan te laten leggen.
De vloerverwarming wordt boven h.o.h. 15cm gelegd en beneden wordt het ter plekke van grote glasvlakken h.o.h. 10cm in een strook van 1 meter aangebracht en de rest op 15cm.
Voor boven lijkt me h.o.h.15 voldoende, maar is het voor beneden misschien een idee om alles op h.o.h. 10cm te laten leggen?

Verder worden er vanuit de bouw 8 PV panelen geplaatst (Type paneel Phono Solar 275Wp Mono Black.) Ook dit willen we pas later uitbreiden met extra panelen. Een extra paneel vanuit de bouw kost namelijk 525 en op dit moment hebben we geen idee hoeveel extra panelen we eventueel nodig hebben.
Is het handig om toch rekening te houden met de toekomstige panelen door het aan te laten leggen van bijvoorbeeld een extra groep naar zolder?

Zijn er nog andere opties waar ik aan zou moeten denken mbt de gasloze situatie in de toekomst?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
harmpie1147 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:15:
Wij zijn ook druk met ons nieuwbouwhuis.

We vallen net in de laatste fases waarin nog gewoon een gasgestookte HR c.v. combiketel, CW-klasse 5, fabricaat Intergas Extreme 36 wordt geplaatst.

Ook wij zouden graag gelijk van het gas willen, maar dat gaat financieel niet lukken. De verwachting is dat we over een aantal jaren de gasgestookte ketel gaan vervangen. Maar hiermee willen we al wel zoveel mogelijk rekening mee houden.

We gaan dus koken op inductie en ook nemen we de meerwerkoptie om ook op de eerste verdieping alvast vloerverwarming aan te laten leggen.
De vloerverwarming wordt boven h.o.h. 15cm gelegd en beneden wordt het ter plekke van grote glasvlakken h.o.h. 10cm in een strook van 1 meter aangebracht en de rest op 15cm.
Voor boven lijkt me h.o.h.15 voldoende, maar is het voor beneden misschien een idee om alles op h.o.h. 10cm te laten leggen?

Verder worden er vanuit de bouw 8 PV panelen geplaatst (Type paneel Phono Solar 275Wp Mono Black.) Ook dit willen we pas later uitbreiden met extra panelen. Een extra paneel vanuit de bouw kost namelijk 525 en op dit moment hebben we geen idee hoeveel extra panelen we eventueel nodig hebben.
Is het handig om toch rekening te houden met de toekomstige panelen door het aan te laten leggen van bijvoorbeeld een extra groep naar zolder?

Zijn er nog andere opties waar ik aan zou moeten denken mbt de gasloze situatie in de toekomst?

alvast bedankt.
- extra loze leiding naar je technische ruimte voor een boiler of WTW
- doucheWTW voor een kleinere benodigde boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
- VV altijd hoh 10cm nemen. Boven helemaal, aangezien vaak veel ruimte verloren gaat aan kasten, bedden, etc. Effectief blijft er een klein verwarmingsvlak over.
- 3 lege loze leidingen naar zolder. 2 voor dikke kabels en 1 voor bv UTP. Pas vol leggen op het moment dat je het gaat gebruiken
- 3x25A aanleggen, in voorkomende gevallen is de huisinstallatie 1x40A.

8 PV panelen is wel veel, daar wordt aardig wat weggecompenseerd. Laat me raden, Mechanische ventilatie met raamroosters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
Señor Sjon schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:20:

8 PV panelen is wel veel, daar wordt aardig wat weggecompenseerd. Laat me raden, Mechanische ventilatie met raamroosters?
uit de technische omschrijving:
VENTILATIEVOORZIENINGEN
  • De woning wordt voorzien van een ventilatiesysteem met natuurlijke toevoer en mechanische afvoer.
  • In de kozijnen zijn waar nodig zelfregulerende ventilatieroosters aangebracht.
  • De afzuiging van de keuken, de badkamer en toiletten vindt plaats d.m.v. mechanische ventilatie
  • De schuifpui wordt uitgevoerd met ventilatierooster in het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
I rest my case. ;)

Pagina: 1 ... 66 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2