smesjz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:53:
[...]
Thanks. PV laten vervallen en zelf laten doen staat (nog) niet in de optielijst en ik weet ook niet of dat zo maar mag ivm de eis van EPC van <= 0.26.
Nadeel van een externe partij gebruiken is dat die natuurlijk pas aan de gang kan (neem ik aan) na oplevering en niet tijdens de bouw.
De helft van de meer/minderwerkopties die wij afnemen staan niet op de lijst die is aangeleverd aan de kopers. PV-panelen mocht bij ons wel, na akkoordverklaring met het opleveren van een te hoge EPC, en de belofte dat we het zelf gingen plaatsen. Hetzelfde gold ook voor het weglaten van de garagedeur in de berging en het vervallen van de gasinstallatie en de dekvloeren.
Een aantal van de opties die wij aangevraagd hebben stonden wel in hun backend-systeem, te zien aan de meerwerkcodes die die kregen, een aantal hebben ze ook custom voor ons toegevoegd.
Dit hangt allemaal natuurlijk van je bouwer af, maar mijn advies is in ieder geval om niet te snel zaken te accepteren. Zeker niet bij het weglaten van zaken, dat moet in de meeste gevallen kunnen, je betaalt er immers ook zelf voor. Het heeft bij ons ook een 2 maanden geduurd om alles rond te krijgen
Maar je hebt zeker een punt over de oplevering. De eerste 1,5 week na de oplevering kunnen wij zelf nog niets, want dan wordt de vloerverwarming en dekvloeren aangelegd. Ik hoop dat daar tegenover staat dat onze woning door het vele minderwerk als eerste wordt opgeleverd. De laatste nieuwsupdate van de aannemer suggereerde in ieder geval sterk dat het de bedoeling is om de woningen onafhankelijk van elkaar op te leveren en dus zeker niet allemaal tegelijk. Maar daar krijg ik natuurlijk geen garanties over.
Wel heb ik ervoor gekozen om vloerverwarming, dekvloer en stucwerk door dezelfde partij te laten doen, dan komt er niet nog eens de extra last bij van alle aannemers coördineren om de planning strak te houden.
Maar ik blij het nog steeds fors vinden omdat minderwerk voor gasaansluiting, leidingen en CV ketel al verwerkt zijn in die meerprijs van 25K.
Ik meende dat je zei dat de gasoptie 4k€ kostte? Bij mij was die gasoptie standaard in de VON-prijs opgenomen, bij jou dus niet als ik het goed begrijp. Wat zit er dan bij die 4k€ in? Ook vloerverwarming? Je noemde zelf dat het 21k€ meer kostte dan verwarmen en koken op gas.
Als ik de minderkosten weglaat zou het voor mij op 6500 (vloerverwarming) + 3300 (dekvloeren) + 15000 (warmtepomp + montage) + €1000 (inductiekookplaat) = 26800 komen. Zet daar tegenover dat dekvloeren waarschijnlijk wel in jouw aanneemsom opgenomen zitten, en het komt inderdaad een paar duizend te hoog uit. Dat betaal je dan voor dat het bij oplevering allemaal klaar is, moet je maar denken.
Je kunt overigens ook nog een ISDE-subsidie van rond de €1800 krijgen voor een L/W-warmtepomp. Hiervoor moet de aannemer je wel van de facturen voor levering en montage van de pomp aanleveren, maar dat moet ook wel te regelen zijn.
Vanuit de bouw wordt wel een WiFI AP opgeleverd, waar je dan weer niet voor kan kiezen om die weg te laten.
Ook hier weer: gewoon door blijven zeuren als je die niet wilt. Ze kunnen je amper verplichten om dat af te nemen. Ik verwacht alleen niet dat je er veel geld voor terugkrijgt - het levert misschien meer op om dat ding eraf te slopen en via de V&A op Tweakers te verkopen
[
Voor 30% gewijzigd door
MadEgg op 13-06-2018 12:33
]