Is dat negatief? Wij hebben dat ook namelijkSeñor Sjon schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:20:
Laat me raden, Mechanische ventilatie met raamroosters?
Is dat niet vrij gebruikelijk dan? Ik ben geen woningen tegengekomen op onze zoektocht vorig jaar die van balansventilatie oid voorzien waren. Helaas.
Het lijkt me wel interessant om te kijken of ik de MV-unit kan vervangen door een WTW-unit die aan het buffervat van de warmtepomp gekoppeld kan worden oid, maar dat komt later nog wel eens.
Tja
Vraag ik me ook af bij de korte reactie.. Is dat dan positief of negatief?
Het is niet de meest energiezuinige optie. Er zijn dus waarschijnlijk flink wat PV-panelen nodig om de minimale EPC te halen.pixels66 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:25:
[...]
Vraag ik me ook af bij de korte reactie.. Is dat dan positief of negatief?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
In principe zou je voor de ombouw naar full-electric uiteindelijk een WTW willen. Het feit dat je 8 panelen hebt, zegt mij dat er minstens 4-5 op liggen om te compenseren voor het minder efficiënte ventilatiesysteem.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik ben blij dat we geen wtw hebben. Ca 20% van de woningen heeft een (open) haard, wij ook overigens. Schijnt met wtw dat die dan vuile lucht naar binnen blaast. Oh en begin aub niet over de haarden discussie..
Bij ons oude huis kreeg ik voor mechanische ventilatie juist meer punten voor het energielabel
Bij ons oude huis kreeg ik voor mechanische ventilatie juist meer punten voor het energielabel
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 13-06-2018 16:14 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Heb zelf een berekening gemaakt wat onze kosten zijn. Kosten wp + installatie €12k, kosten vvw 1ste verdieping +kamer regeling electrische radiator badkamer en zolder vvw. €6,5k.smesjz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:27:
We hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouwwoning (project) en horen hopelijk vrijdag of we geselecteerd zijn.
Bij orientatie uiteraard al gekeken naar meerwerk opties waarbij 'All electric' hoog op mijn lijst stond. Wat me beetje afschrikt is de hoge prijs van 25K voor: lucht/water warmtepomp, vloerwarming op 1ste / 2de verdieping met na-regeling in de slaapkamers, electrische radiator in badkamer en electrische kookplaat ipv gas. Verdere details zoals bijv. omvang boiler, merk pomp etc zijn (nog) niet bekend.
Met een gasaansluiting zouden die optie 4K zijn, dus je betaalt 21K meer. Huis krijgt wel PV panelen (aantal + Wp nog onbekend) dus all-electric heeft wel mn voorkeur.
Vragen ze hier de hoofdprijs of niet?
Extra installatie/aanpassingen/engineering kosten door aannemer ook zo'n €7,5k. Teruggave gas aansluiting €4k en wp subsidie €2k.
Totaal prijs is een kleine €20k bij ons.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Er gaan wel een hoop indianenverhalen (en slechte installaties, ook die van haarden) rond.Sport_Life schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:13:
Ik ben blij dat we geen wtw hebben. Ca 20% van de woningen heeft een (open) haard, wij ook overigens. Schijnt met wtw dat die dan vuile lucht naar binnen blaast. Oh en begin aub niet over de haarden discussie..
Kopersbegeleiding vloog mij zowat aan toen ik begon over WTW en of er een kans was dat wij WTW kregen bij volledige uitbouw (2,4 x 11m) en een deel van garage als appart kamer/kantoor maakte (ipv alleen een deur en muurtje, 2,5k vs 9k)Señor Sjon schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:29:
In principe zou je voor de ombouw naar full-electric uiteindelijk een WTW willen. Het feit dat je 8 panelen hebt, zegt mij dat er minstens 4-5 op liggen om te compenseren voor het minder efficiënte ventilatiesysteem.
Reactie:
Nee hoor, we gooien er gewoon meer zonnepanelen op. En mensen moeten maar niet denken dat we dit soort wijzigingen gaan doen, je wist waar voor je tekende.
Ze komen nog voor een verrassing te staan. In de meerwerklijst omschrijving staat: De berging is voorzien van 6 natuurlijke ventilatiepunten in het dak. Maar ze zijn even vergeten dat er nog een verdieping boven de garage zit en er geen raam in zit voor de ventilatie roosters

Voor de rest ging gesprek prima, zolang het maar niet over energie besparende technieken ging.
Hadden ze al te veel energie in gestoken in vorige fase (kwamen ze daar 1 maand voor start bouw mee) en mensen wilde het toch niet. Tja, gek he voor 35k die je ook nog eens binnen een maand ergens vandaan moet toveren.
Wilde overigens gewoon voor die WTW betalen.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ik begreep dat veel mensen die nieuwbouw kopen tijdelijk gaan huren. Nu hebben we redelijk snel ons appartement verkocht, maar we moeten er wel snel uit. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik kom op funda wel huurhuizen tegen, maar een beetje woning kost 1500-1750 per maand. Dat moet toch wel goedkoper kunnen?
Ik denk dat het handiger is om je appartement pas van de hand te doen wanneer je nieuwbouw af is. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan huren. Zeker als je twee keer verhuizen meerekent.Sport_Life schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:49:
Ik begreep dat veel mensen die nieuwbouw kopen tijdelijk gaan huren. Nu hebben we redelijk snel ons appartement verkocht, maar we moeten er wel snel uit. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik kom op funda wel huurhuizen tegen, maar een beetje woning kost 1500-1750 per maand. Dat moet toch wel goedkoper kunnen?
En als je appartement in een de randstad staat hoef je je weinig zorgen te maken denk ik dat je het niet verkoopt.
EDIT: Wij wachten in ieder geval tot we genoeg zekerheid over opleverdatum (wordt nu waarschijnlijk half september) en gaan dan mikken op op overdracht oude huis (appartement ook) op 1 november. Dat geeft ons de tijd om de nieuwbouw helemaal klaar voor bewoning te maken zonder al te veel druk te voelen.
[ Voor 17% gewijzigd door jasperdeman op 13-06-2018 20:56 ]
Aanmelden bij de grote verhuurders in de stad/omgeving waar je wil huren. Wij hadden in Rotterdam uiteindelijk de keuze tussen een woning van Woonstad en een van Vesteda; het is die laatste geworden. Zorg wel dat je alle (financiële) documentatie bij de hand hebt, want voor een huurwoning van <1000 p.m. willen ze vaak meer van je weten dan voor een hypotheek van >400.000.Sport_Life schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:49:
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Hypotheekverstrekkers willen vaak pas een hypotheekaanbod doen als je geen hypotheek meer hebt lopen. Ook kun je pas na de verkoop de eventuele overwaarde bepalen (en gebruiken).jasperdeman schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:54:
[...]
Ik denk dat het handiger is om je appartement pas van de hand te doen wanneer je nieuwbouw af is. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan huren. Zeker als je twee keer verhuizen meerekent.
En als je appartement in een de randstad staat hoef je je weinig zorgen te maken denk ik dat je het niet verkoopt.
EDIT: Wij wachten in ieder geval tot we genoeg zekerheid over opleverdatum (wordt nu waarschijnlijk half september) en gaan dan mikken op op overdracht oude huis (appartement ook) op 1 november. Dat geeft ons de tijd om de nieuwbouw helemaal klaar voor bewoning te maken zonder al te veel druk te voelen.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Hmmm, bij ons boden ze een overbruggingskrediet aan voor de periode van dubbele lasten. Dit betekende wel dat ik slechts een bepaalde waarde mocht rekenen als fictieve waarde van het bestaande huis (85% van de WOZ-waarde) wat aanzienlijk lager ligt dan de werkelijks verwachte markt/verkoop-waarde.vooghel schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:57:
[...]
Hypotheekverstrekkers willen vaak pas een hypotheekaanbod doen als je geen hypotheek meer hebt lopen. Ook kun je pas na de verkoop de eventuele overwaarde bepalen (en gebruiken).
Daardoor hadden we misschien iets minder ruimte qua hypotheek voor het nieuwe huis, maar dat is (met het oog op minder werken vriendin in de toekomst) niet erg.
Aanvankelijk wilden wij ook pas de overdracht na oplevering van onze nieuwbouwwoning, maar we hebben het huis sneller verkocht dan gedacht voor een goede prijs (3 dagen ver boven vraagprijs) dus moeten we enkele maanden overbruggen.
Wanneer we de overwaarde aflossen op de nieuwe hypotheek en zonder de rente van onze oude hypotheek besparen we zo'n 1400 euro. Dus huren onder dat bedrag is goedkoper dan blijven wonen in ons koop appartement.
Wanneer we de overwaarde aflossen op de nieuwe hypotheek en zonder de rente van onze oude hypotheek besparen we zo'n 1400 euro. Dus huren onder dat bedrag is goedkoper dan blijven wonen in ons koop appartement.
[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 13-06-2018 21:30 ]
Tsjah, als het lukt dan heb je alleen het ongemak van twee keer verhuizen. Maar wel de zekerheid dat je huis voor een goede prijs verkocht is. Gefeliciteerd.Sport_Life schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:21:
Aanvankelijk wilden wij ook pas de overdracht na oplevering van onze nieuwbouwwoning, maar we hebben het huis sneller verkocht dan gedacht voor een goede prijs (3 dagen ver boven vraagprijs) dus moeten we enkele maanden overbruggen.
Wij zitten overigens met een bevalling vlak rond de oplevering, dan wil ik niet ook nog het gedoe hebben van twee keer verhuizen, dan maar liever iets meer rente betalen

Tja, voor onze woning waren standaard 5 PV-panelen inbegrepen, voor een EPC van 0,4. Waarschijnlijk volledig om het warmteverlies door ventilatie tegen te compenseren.Señor Sjon schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:29:
Best naar eigenlijk dat PV-panelen tegenover warmteverlies mogen staan. PV-panelen zijn vrij goedkoop en simpel uit te breiden, later balansventilatie inbouwen is bijna niet te doen. In ieder geval niet als je het uit het zicht wil houden. Bij ons wilde de kopersbegeleider er overigens ook niets van weten - ik heb er nog naar gevraagd maar kreeg de mededeling dat het niet energiezuiniger was en dat het daarom niet mogelijk was

Oh? Dat was bij ons geen enkel probleem - we hebben momenteel gewoon twee volwaardige hypotheken op ons naam staan. De oude wel een flink stuk lager dan de nieuwe, maar het maximum hypotheekbedrag (wat we niet gehaald hebben) werd niet beïnvloed door de bestaande hypotheek. Een overbruggingskrediet konden we dan weer niet krijgen omdat we onze huidige woning nog niet verkocht hebben. Pas zodra we een verkoopcontract zouden hebben zou dat kunnen. Gelukkig hebben we die ook niet echt nodig, al is het wel even een zure appel, de dubbele lasten.vooghel schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:57:
[...]
Hypotheekverstrekkers willen vaak pas een hypotheekaanbod doen als je geen hypotheek meer hebt lopen. Ook kun je pas na de verkoop de eventuele overwaarde bepalen (en gebruiken).
Tja
Die kan je dicht zetten. Maar ook dan komt er nog koude lucht naar binnen in de winter.jip_86 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:27:
Ventilatieroosters in je ramen waait inderdaad lekker door als het beetje waait buiten
Ik had er een op de slaapkamer. Je voelt in de winter de tocht door het ventilatierooster binnenkomen.
@EiT bij ons was het verhaal dat door de warmtepomp de terugverdientijd van de WTW ventilatie veel langer zou worden en het dus niet rendabel zou zijn. Zelfde redenatie rond de doucheWTW waar ik om gevraagd had.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Tsjah, het klopt wel wat de kopersbegeleiding zegt. Je wist waar je aan begon. Meerwerklijst was wrs. ook al beschikbaar voordat je ging tekenen. Projectmatig nieuwbouw is standaard prima, maar wil je luxer en beter dan zul je toch echt richting ‘zelfbouw’ moeten gaan.
Het blijft projectbouw natuurlijk. Het hele installatieconcept omgooien gebeurt dan niet snel gebeuren. Het is vaak duur en dan zegt de koper, "Nee, dank je". Het is in een project bijna niet te doen.
Dat natuurlijke toevoer en mechanische afvoer per definitie slecht is, betwijfel ik. Lekker frisse lucht binnen, we sluiten ons al te veel op (met alle gezondheidsrisico's die daarbij horen).
Onze woning heeft ook natuurlijke toevoer en mechanische afvoer, maar wel een ventilatiewarmtepomp, vloerverwarming op beide verdiepingen (geen radiatoren) en een douchewtw. Geen PV standaard, maar die gaan we na oplevering wel plaatsen. De basis is naar mijn idee best goed (gelukkig) en de overstap naar gasloos over een jaar of 10 ook niet al te lastig.
Onze woning heeft ook natuurlijke toevoer en mechanische afvoer, maar wel een ventilatiewarmtepomp, vloerverwarming op beide verdiepingen (geen radiatoren) en een douchewtw. Geen PV standaard, maar die gaan we na oplevering wel plaatsen. De basis is naar mijn idee best goed (gelukkig) en de overstap naar gasloos over een jaar of 10 ook niet al te lastig.
Voor ons net de reden om wél voor balansventilatie te kiezen. Zo kan ik de aanvoer plaatsen waar het minste kans is op kachellucht en heb ik de mogelijkheid om nog een extra actieve koolfilter te plaatsen. Bij roosters trek je gewoon de ongefilterde lucht binnen. Je kan de roosters dan wel sluiten aan de vuile kant.Sport_Life schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:13:
Wat mij betreft verbieden ze heel dat kachelgedoe maar tenzij je geen buren hebt in een ruime omtrek.
Zo sta ik er ook in. Wij zitten nu in een appartement uit 1890, dus we gaan al heel wat stappen vooruit.Birdy84 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:40:
Dat natuurlijke toevoer en mechanische afvoer per definitie slecht is, betwijfel ik. Lekker frisse lucht binnen, we sluiten ons al te veel op (met alle gezondheidsrisico's die daarbij horen).
Imo is het overdreven om je huis helemaal af te sluiten en dicht te stoppen, voelt voor mij niet goed.
En met overal vloerverwarming icm gesloten haard als het ècht koud is, zijn we goed voorbereid op (verplichte) toekomstige warmtepompen ed.
Iedereen die ik hoor over warmtepomp heeft het meteen over terugverdientijd, investering etcetera. Dan vraag ik me af of het nou werkelijk om het milieu gaat of stiekem toch die krenterige Nederlandse mentaliteit
[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 14-06-2018 11:40 ]
Natuurlijke toevoer is wel het meest onderhoudsvriendelijk en met zelf regulerende roosters heb je ook geen last van de wind die erop waait. Natuurlijk is de lucht die binnenkomt wel koud in de winter, maar dat is echt alleen als je binnen een meter van het rooster staat/zit.
WTW ventilatie is voor het grootste deel van de bevolking gewoon slechter dan natuurlijke toevoer, omdat "vergeten" wordt om de filters elk jaar te vervangen. Hetzelfde geldt voor recirculatie afzuigkappen. Vet filters wassen de meeste mensen nog wel, maar je wil niet weten hoe weinig mensen weten dat je het koolstoffilter ook moet wassen/vervangen.
WTW ventilatie is voor het grootste deel van de bevolking gewoon slechter dan natuurlijke toevoer, omdat "vergeten" wordt om de filters elk jaar te vervangen. Hetzelfde geldt voor recirculatie afzuigkappen. Vet filters wassen de meeste mensen nog wel, maar je wil niet weten hoe weinig mensen weten dat je het koolstoffilter ook moet wassen/vervangen.
Update vanaf mijn zijde,
Ze zijn de buitenzijde aan het opmetselen en de pannen en zonnepanelen liggen op het dak. Daarnaast staat nu alle muren aan de binnenzijde en liggen op de begane vloer alle leidingen.
Moet wel zeggen dat ik ervan schrok hoe kris kras ze alle elektra over de vloer leggen.
Over de verwarming, de leidingen liggen er al
Heb de verkoopbegeleidster nogmaals duidelijk gemaakt dat ik ze daar niet wil hebben en ze gaf aan nog in gesprek te zijn met de loodgieter en dat dit eigenlijk niet had mogen gebeuren. Ze gaf zelf ook aan dat het niet veel werk zou zijn om de leidingen te verleggen, maar dat de loodgieter nog aan het berekenen is of de verwarming op de door mij aangegeven plek de zolder wel op 15°C kan houden. Ben benieuwd hoe dit gaat, zag bij de eerste huizen in het blok al de dekvloer liggen, dus veel tijd heeft hij niet meer.

Daarnaast wist de verkoopbegeleidster mij te vermelden dat het voor hun niet nodig is dat een koper het erratum ondertekend terug stuurt. Ook al is het een wijziging op tekening. Weet iemand hoe dit zit?
Toch begint nu toch wel te kriebelen. De woning met muren geeft veel meer gevoel en kan niet wachten totdat het klaar is. Het lijkt op te schieten en naar alle waarschijnlijkheid krijg ik eind oktober de sleutel
Ze zijn de buitenzijde aan het opmetselen en de pannen en zonnepanelen liggen op het dak. Daarnaast staat nu alle muren aan de binnenzijde en liggen op de begane vloer alle leidingen.
Moet wel zeggen dat ik ervan schrok hoe kris kras ze alle elektra over de vloer leggen.
Over de verwarming, de leidingen liggen er al

Daarnaast wist de verkoopbegeleidster mij te vermelden dat het voor hun niet nodig is dat een koper het erratum ondertekend terug stuurt. Ook al is het een wijziging op tekening. Weet iemand hoe dit zit?
Toch begint nu toch wel te kriebelen. De woning met muren geeft veel meer gevoel en kan niet wachten totdat het klaar is. Het lijkt op te schieten en naar alle waarschijnlijkheid krijg ik eind oktober de sleutel

Het gesprek voor meerwerk opties moet nog komen en we hebben nog geen kopersbegeleiding toegewezen gekregen, maar we zijn al druk bezig met uitspitten van de lijst.
Vraag: we lezen overal dat iedereen loze leidingen per kamer laat aansluiten. In onze woonkamer zitten er al twee, en in 2 van de 3 slaapkamers ieder 1 loze leiding. In de derde slaapkamer + zolder willen we dit graag ook laten doen. Vraag: is 1 per kamer genoeg? Hoe moet ik me dat voorstellen als in; hoeveel kabels moeten en kunnen erdoor? En welke kabels.. internet, tv, vaste telefoon?
Vraag: we lezen overal dat iedereen loze leidingen per kamer laat aansluiten. In onze woonkamer zitten er al twee, en in 2 van de 3 slaapkamers ieder 1 loze leiding. In de derde slaapkamer + zolder willen we dit graag ook laten doen. Vraag: is 1 per kamer genoeg? Hoe moet ik me dat voorstellen als in; hoeveel kabels moeten en kunnen erdoor? En welke kabels.. internet, tv, vaste telefoon?
Wij hebben 1 leiding per kamer, maar wel 19mm zodat ik er evt 2 draden doorheen kan trekken. 1 internetkabel en een andere. Vaste telefoon... seriously?? Wij krijgen standaard geeneens meer een telefoonaansluiting in de woonkamer, was een meerwerkoptie. Hebben we dus niet genomen. De laatste keer dat ik met een vaste lijn gebeld heb is jaren geleden. Voor de slaapkamers zou ik er dus helemaal geen kabel voor laten trekken.LightGrenades schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:51:
Het gesprek voor meerwerk opties moet nog komen en we hebben nog geen kopersbegeleiding toegewezen gekregen, maar we zijn al druk bezig met uitspitten van de lijst.
Op zolder 2 leidingen, links en rechts eentje zodat we daar beide kanten op kunnen.
Life is what happens while you're busy making other plans
Niet dat we van plan zijn om vaste telefonie te nemen, het staat wel als mogelijkheid op de optielijstfrumper schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:56:
[...]
Wij hebben 1 leiding per kamer, maar wel 19mm zodat ik er evt 2 draden doorheen kan trekken. 1 internetkabel en een andere. Vaste telefoon... seriously?? Wij krijgen standaard geeneens meer een telefoonaansluiting in de woonkamer, was een meerwerkoptie. Hebben we dus niet genomen. De laatste keer dat ik met een vaste lijn gebeld heb is jaren geleden. Voor de slaapkamers zou ik er dus helemaal geen kabel voor laten trekken.
Op zolder 2 leidingen, links en rechts eentje zodat we daar beide kanten op kunnen.
Welke kabels zouden er nog meer door heen kunnen? Ook coax voor de tv.
Wij hadden vandaag het startbouw moment waarbij de wethouder een vloerdeel op de juiste plek manoeuvreerde met de hijskraan. Startbouw is ruim genomen want het schiet al lekker op 

Cat5 internet kabel. Deze kan met coax samen in een 19mm buis.LightGrenades schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:04:
[...]
Niet dat we van plan zijn om vaste telefonie te nemen, het staat wel als mogelijkheid op de optielijstMaar thanks, duidelijk antwoord. Moeten dus navragen hoe mm de leiding is.
Gaat het om dat de leidingen kriskras over de vloer lopen of omdat elektra leidingen over de vloerverwarwarming leidingen liggen? Dat eerste lijkt me normaal toch?Leroy1991 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:07:Moet wel zeggen dat ik ervan schrok hoe kris kras ze alle elektra over de vloer leggen.
Over de verwarming, de leidingen liggen er alHeb de verkoopbegeleidster nogmaals duidelijk gemaakt dat ik ze daar niet wil hebben en ze gaf aan nog in gesprek te zijn met de loodgieter en dat dit eigenlijk niet had mogen gebeuren. Ze gaf zelf ook aan dat het niet veel werk zou zijn om de leidingen te verleggen, maar dat de loodgieter nog aan het berekenen is of de verwarming op de door mij aangegeven plek de zolder wel op 15°C kan houden.
Wat een onzin van die loodgieter/installateur. Ik zou niet weten hoe hij dat wil berekenen. Het gaat erom dat er genoeg vermogen in de ruimte gebracht wordt. Als je geen wanden bouwt, gaat dat prima met die radiator.Leroy1991 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:07: (...) Ze gaf zelf ook aan dat het niet veel werk zou zijn om de leidingen te verleggen, maar dat de loodgieter nog aan het berekenen is of de verwarming op de door mij aangegeven plek de zolder wel op 15°C kan houden.
(...)
Die installateur heeft er gewoon geen zin in..
Heb zelf een poos bij een woningbouw installateur gewerkt dus weet hoe ze denken.
Ik doe naar elke kamer minstens een loze leiding voor 2xCAT6 en ook naar de overloop voor de access points. In de woonkamer naar de hoeken voor luidsprekersnoer. Ook nog een voor HDMI/USB naar de berging voor een VR-set. En een naar de berging en zolder voor later aan te leggen leidingen voor krachtstroom, bv voor een extra omvormer voor PV-panelen.LightGrenades schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:04:
[...]
Niet dat we van plan zijn om vaste telefonie te nemen, het staat wel als mogelijkheid op de optielijstMaar thanks, duidelijk antwoord. Moeten dus navragen hoe mm de leiding is.
Tja
Mijn standaard huis was ook al vrij royaal met de loze leidingen. Desalnietemin heb ik overal minstens 2x een loze leiding per kamer. En dan in precies tegenover gestelde hoeken, zodat je altijd de inrichting 180 graden kan draaien en nog steeds goed uitkomt. Daarnaast heb ik loze leidingen voor speakers en er ook eentje bij de keuken voor toekomstige keuken apparatuur dat gebruik kan maken van ethernet.LightGrenades schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:51:
Het is heel simpel: kijk wat je waar neer gaat zetten en aan de hand daarvan weet je wat je er nodig hbt.LightGrenades schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:51:
En don't do it! Pak die meerwerkoptie niet. Dat soort bekabeling kan je later prima zelf aansluiten. Ik zou de soms bizarre bedragen die je betaald liever besparen. Het is absoluut geen rocket science.
Zorg in ieder geval vooral dát je genoeg loze leidingen hebt. Again: dat is een beetje inschat werk. Ik ben er zelf compleet los in gegaan maar daarbij ook loze leidingen voor alarmsysteem / domotica / etc in alle vertrekken. Voor ik het wist zat ik op 18 éxtra loze leidingen..
[ Voor 7% gewijzigd door Steephh op 15-06-2018 10:15 ]
_@/'
Ik heb ook naar zolder en alle slaapkamers extra loze leidingen bijgelegd. Als ook een mantelbuis naar de garage. Je betaald er belachelijk veel voor maar een gootje tegen de muur of losse kabels in het zicht is wel het lelijkste wat er is.
Bij ons hebben ze nu 19mm gestort in de betonnen verdiepingsvloer, ter hoogte van het plafond wordt daar 16mm ingeschoven en in de muur gefreesd tot een paar cm boven de dekvloer. Lekker makkelijk waarschijnlijkT.E schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:52:
[...]
Cat5 internet kabel. Deze kan met coax samen in een 19mm buis.

Dan wordt het maar een weekendje vloeken, maar er gaan bij mij toch echt twee Cat6a kabels doorheen lopen.
Wij hebben naar zolder 3 extra loze leidingen laten leggen. Een voor zonnepanelen, een voor toekomstige droger en een voor utp. Daarbij ook rekening gehouden met mogelijke verplaatsing van de wasmachine, want waar hij nu komt te staan kan je geen afsluitbare zolderkamer maken (of je moet telkens via die kamer naar je wasmachine, of je houdt maar een zolderkamer van 2,5m breed over. Dus hebben meteen extra water en extra afvoer laten leggen naar de andere kant van de trap. En 2 extra dubbele stopcontacten op zolder.
En de achterdeur naar de zijgevel verplaatst, anders hou je zo'n doorloopruimte wat de indelingsmogelijkheden erg beperkt.
Weet iemand trouwens of ze bij een breedplaatvloer al het leidingwerk normaal in de betonvloer doen of in de dekvloer? De betonvloer op de verdieping is gestort en ik zie de wateraanvoeren al ruim boven de vloer uit steken. Zal de afvoer er ook al in liggen?
En de achterdeur naar de zijgevel verplaatst, anders hou je zo'n doorloopruimte wat de indelingsmogelijkheden erg beperkt.
Weet iemand trouwens of ze bij een breedplaatvloer al het leidingwerk normaal in de betonvloer doen of in de dekvloer? De betonvloer op de verdieping is gestort en ik zie de wateraanvoeren al ruim boven de vloer uit steken. Zal de afvoer er ook al in liggen?
Wij hebben de volgende loze leidingen liggen (is dan wel een zelfbouw 2-kapper):
- Woonkamer 2
- Speelkamer 1
- 4 slaapkamers op 1e verdieping elk 1
- Zolder 3
Dit is voor ons voldoende maar had achteraf op de overloop op 1e verdieping er liever ook 1 gehad voor een access point. Andere kant van het huis is het bereik aardig belabberd (prefab betonnen huis met 10/20cm dikke muren). Ga komend weekend een wifi punt proberen via het stroomnetwerk die onder de overkapping hangt en rechtstreeks naar de meterkast loopt voor tuin/andere kant huis...ben benieuwd!
Edit: loze leidingen zijn dacht ik ook 19mm flexibele buis maar kreeg er helaas geen coax en UTP doorheen. Wel 2x UTP is gelukt in de woonkamer door 1 buis maar op een gegeven moment ben je er klaar mee en vind je het best als er 1 (coax of UTP) kabel goed doorheen loopt
- Woonkamer 2
- Speelkamer 1
- 4 slaapkamers op 1e verdieping elk 1
- Zolder 3
Dit is voor ons voldoende maar had achteraf op de overloop op 1e verdieping er liever ook 1 gehad voor een access point. Andere kant van het huis is het bereik aardig belabberd (prefab betonnen huis met 10/20cm dikke muren). Ga komend weekend een wifi punt proberen via het stroomnetwerk die onder de overkapping hangt en rechtstreeks naar de meterkast loopt voor tuin/andere kant huis...ben benieuwd!
Edit: loze leidingen zijn dacht ik ook 19mm flexibele buis maar kreeg er helaas geen coax en UTP doorheen. Wel 2x UTP is gelukt in de woonkamer door 1 buis maar op een gegeven moment ben je er klaar mee en vind je het best als er 1 (coax of UTP) kabel goed doorheen loopt
[ Voor 19% gewijzigd door Road-runner83 op 15-06-2018 13:44 ]
Inmiddels hebben wij ons eerste gesprek gehad met de kopersbegeleider.
Vond 't een lachertje... Had het gevoel dat wij meer op de hoogte waren dan hij.
Verder...niks kon en qua meerwerk niks hoeft, liever niet zelfs, dat bracht allemaal extra werk mee.
En ook qua begeleiden is er niks gebeurd. Moet overal zelf achteraan, zonder dat hij zegt wat, waar en hoe... Ik vond het maar heel vreemd. Wij hebben keurig deze afspraak afgewacht, bleek dat we al een paar stappen verder hadden kunnen zijn. De deadline's zijn best snel, vandaar..
Het ligt waarschijnlijk aan mij hoor, ik had denk ik ook nogal té hoge verachtingen.
Vond 't een lachertje... Had het gevoel dat wij meer op de hoogte waren dan hij.
Verder...niks kon en qua meerwerk niks hoeft, liever niet zelfs, dat bracht allemaal extra werk mee.
En ook qua begeleiden is er niks gebeurd. Moet overal zelf achteraan, zonder dat hij zegt wat, waar en hoe... Ik vond het maar heel vreemd. Wij hebben keurig deze afspraak afgewacht, bleek dat we al een paar stappen verder hadden kunnen zijn. De deadline's zijn best snel, vandaar..
Het ligt waarschijnlijk aan mij hoor, ik had denk ik ook nogal té hoge verachtingen.
@Birdy84 ik vermoed dat de afvoer er ook al in ligt, de dekvloer lijkt me sowieso te dun om een afvoer in te leggen, en bovendien moet de afvoer denk ik ook op afschot liggen, wat me niet haalbaar lijkt...
Ik heb geen signature
Thanks iedereen voor reacties! Duidelijk dus om meer loze leidingen te laten leggen. Wellicht dus ook handig om in de hal beneden en boven aan te laten leggen. Overigens bizarre bedragen in onze optielijst voor het laten bedraden, dat regelen we dan liever zelf.
Volgend vraagstuk: we hebben concept KAO ontvangen. Het volgende staat er in en begrijp het niet helemaal:
''Ter zake van de aankoop door de Verkrijger van de onder I van deze akte bedoelde woning is financiering benodigd in verband waarmee de overeenkomst wordt aangegaan onder de bij niet-vervulling ontbindende voorwaarde dat de Verkrijger binnen twee (2) maanden na diens ondertekening van deze akte voor de financiering van de woning een hypothecaire geldlening verkrijgt tegen geen grotere maandelijkse verplichting dan EUR 1.000,-, zulks onder bij de grote geldverstrekkende instellingen normaal geldende voorwaarden en bepalingen, gebaseerd op een te verkrijgen hypothecaire geldlening van EUR 246.500,-.''
Zeggen ze nou dat we geen hogere hypotheek kunnen nemen dan 246.500,-? V.O.N. is 220.000. Of heeft dit te maken met een weigering? Neem aan dat de geldverstrekker beslist hoe hoog de hypotheek mag zijn.
Volgend vraagstuk: we hebben concept KAO ontvangen. Het volgende staat er in en begrijp het niet helemaal:
''Ter zake van de aankoop door de Verkrijger van de onder I van deze akte bedoelde woning is financiering benodigd in verband waarmee de overeenkomst wordt aangegaan onder de bij niet-vervulling ontbindende voorwaarde dat de Verkrijger binnen twee (2) maanden na diens ondertekening van deze akte voor de financiering van de woning een hypothecaire geldlening verkrijgt tegen geen grotere maandelijkse verplichting dan EUR 1.000,-, zulks onder bij de grote geldverstrekkende instellingen normaal geldende voorwaarden en bepalingen, gebaseerd op een te verkrijgen hypothecaire geldlening van EUR 246.500,-.''
Zeggen ze nou dat we geen hogere hypotheek kunnen nemen dan 246.500,-? V.O.N. is 220.000. Of heeft dit te maken met een weigering? Neem aan dat de geldverstrekker beslist hoe hoog de hypotheek mag zijn.
Bij ons stonden hadden we dezelfde clausule, met stipjes op de plekken waar je bedragen noemt. Die mochten we zelf invullen - enige invloed op de ontbindende voorwaarde dus. Dat hebben we ingevuld op basis van onze eerste schatting van het meerwerk wat we erbij wilde hebben. Aangezien je het over een concept hebt neem ik aan dat dat in jouw geval ook zo kan.LightGrenades schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:57:
Tja
Het gaat erom dat je niet kan ontbinden als je een hypotheek van 3 ton aanvraagt en geweigerd wordt omdat de woning te weinig waard zou zijn. Het is dus vroeger gebeurd dat iemand op een woning van 150k een enorme hypotheek aanvroeg om van een contract af te komen. Dit blokkeert zo'n actie.LightGrenades schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:57:
Thanks iedereen voor reacties! Duidelijk dus om meer loze leidingen te laten leggen. Wellicht dus ook handig om in de hal beneden en boven aan te laten leggen. Overigens bizarre bedragen in onze optielijst voor het laten bedraden, dat regelen we dan liever zelf.
Señor Sjon schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:19:
[...]
Het gaat erom dat je niet kan ontbinden als je een hypotheek van 3 ton aanvraagt en geweigerd wordt omdat de woning te weinig waard zou zijn. Het is dus vroeger gebeurd dat iemand op een woning van 150k een enorme hypotheek aanvroeg om van een contract af te komen. Dit blokkeert zo'n actie.
Dank! Heb de makelaar direct gemaild en al antwoord terug. Het was inderdaad een schatting en we zouden het al kunnen laten aanpassen wanneer we weten hoe hoog we de hypotheek willen nemen. We hebben al een geschat wat we aan meerwerk willen meenemen (30K). Mogen dus de koop ontbinden wanneer de rente straks ineens hoger zou zijn, en we niet meer dan (bijvoorbeeld) 1200 bruto maandlasten willen. Dit kunnen we dus vastleggen.MadEgg schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:05:
[...]
Bij ons stonden hadden we dezelfde clausule, met stipjes op de plekken waar je bedragen noemt. Die mochten we zelf invullen - enige invloed op de ontbindende voorwaarde dus. Dat hebben we ingevuld op basis van onze eerste schatting van het meerwerk wat we erbij wilde hebben. Aangezien je het over een concept hebt neem ik aan dat dat in jouw geval ook zo kan.
Wel lastig lezen, zo'n KAO. Wat moet je wel en niet laten aanpassen, en wat kan wel. Tips waar we op kunnen letten?
Veel is niet aan te passen. Dit is info die nodig is om de KAO te maken.
Haha, true! De makelaar neemt gelukkig de tijd nog om alles met ons door te nemen en te bespreken. Het voelt nu nog allemaal als hocus pocus taalSeñor Sjon schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:39:
Veel is niet aan te passen. Dit is info die nodig is om de KAO te maken.
Kleine update: Gaat best wel snel met de bouw. Op wat voegwerk na is de buitenzijde klaar. Binnen zijn ze nu bezig met de leidingen voor elektra, sanitair en afzuiging.

[ Voor 31% gewijzigd door Wimhaw op 15-06-2018 17:49 ]
Wij hebben vlakbij op een camping een chalet voor 5 personen gehuurd. Gelukkig in het na seizoen.Sport_Life schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:49:
De afloop: de overhang was te groot en ze gaan het inderdaad aanstorten.Snowhite0901 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:38:
[...]
Het vervolg.... soms hoor je van die gesprekken die je eigenlijk niet wil horen.
Stond bij het huis toen er iemand van de bouwer met een fototoestel kwam terwijl ze de blokken aan het lijmen zijn. Hij kwam foto's maken van de oplossing die de onderaannemer nu gedaan had omdat de platen net niet goed lagen. Bij een aantal huizen hebben ze met een houten plankje moeten zorgen dat er steun is voor de muren.....
[afbeelding]
Ik weet niet of dit normaal is, maar hout lijkt me geen blijvende structuur, al zou het in de spouw natuurlijk niet heel vochtig mogen worden. Gelukkig is het wel echt maar een heel klein plankje. Denk dat als de rest er staat dat het wel stevig genoeg is, maar toch.
Bedankt voor alle reacties.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Erg mooie woning!Wimhaw schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:49:
Kleine update: Gaat best wel snel met de bouw. Op wat voegwerk na is de buitenzijde klaar. Binnen zijn ze nu bezig met de leidingen voor elektra, sanitair en afzuiging.
[afbeelding]
Je kan ook bij de makelaar informeren. Vriend van mij kreeg zijn huis niet verkocht. Word nu via diezelfde makelaar voor korte huur verhuurd aan mensen. Misschien is dat bij jullie ook wel mogelijk.Sport_Life schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:49:
Ik vond het bij ons best goed, ze hadden ook voorbeelden van meerwerk. O.a. Wandafwerking, dakafwerking, deurgarnituur, etc. zelfs een hor voor de ramen. Binnen een week op 80% van de vragen antwoord en ook wat meevallers. Zolang het niet over verduurzaming ging was er veel mogelijkPink confetti schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:50:
Inmiddels hebben wij ons eerste gesprek gehad met de kopersbegeleider.
Bij ons gaat alles over loze leidingen en elektra via elektricien. Moeten we nog heen.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Bij ons wilden ze eigenlijk alleen weten of we een uitbouw zouden willen dakraam etc..EiT schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 20:35:
[...]
Ik vond het bij ons best goed, ze hadden ook voorbeelden van meerwerk. O.a. Wandafwerking, dakafwerking, deurgarnituur, etc. zelfs een hor voor de ramen. Binnen een week op 80% van de vragen antwoord en ook wat meevallers. Zolang het niet over verduurzaming ging was er veel mogelijk
Dakafwerking etc, nog niet over gehad. Komt misschien nog?
Deuren gaan via svedex volgens mij.
We hebben een heleboel vragen gesteld, we hebben nóg niets gehoord. Maar er is nog geen week voorbij.
Dat is bij ons ook zo inderdaad. Onze eigen aannemer vond dat juist weer vreemd dat wij als klant naar een onder aannemer moeten gaan. Het ligt allemaal ook niet naast de deur, moeten bijna half nederland door.EiT schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 20:35:
[...]
Bij ons gaat alles over loze leidingen en elektra via elektricien. Moeten we nog heen.
Maar goed het is dan wel fijn om met de "specialist" aan tafel te zitten ipv iemand die het half weet. Dus ik vind het niet zo heel vreemd. We moeten inderdaad nog naar de elektriciën toe.
Vaak wordt er in seriematige woningbouw inderdaad besloten om de kopers naar de elektricien , loodgieter , keuken, en sanitair/tegel showrooms te gaan . Dit omdat deze partijen sneller de mogelijkheden kunnen aangeven als de kopersbegeleider . Anders zitten er teveel mensen tussen en duurt het (te) lang en worden er zaken toegezegd die later niet mogelijk blijken. En zoals al gezegd wordt zij zijn de specialist . Dit is ook de reden dat vaak ingrijpende opties als WTW en andere duurzame opties worden afgewezen. Aannemers zijn echt niet tegen verduurzaming maar wel tegen ingrijpend meerwerk dat door de complexiteit simpelweg niet rendabel is en ze achteraf met de gebakken peren zitten en garantie moeten verlenen op iets dat door de klant verzocht werd maar eigenlijk niet haalbaar blijkt of niet goed op andere zaken zijn afgestemd.
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Dat hebben we al gedaanjip_86 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 20:01:
[...]
Je kan ook bij de makelaar informeren. Vriend van mij kreeg zijn huis niet verkocht. Word nu via diezelfde makelaar voor korte huur verhuurd aan mensen. Misschien is dat bij jullie ook wel mogelijk.
Dat is ook een goed idee. Naast onze wijk zit een camping /bungalow park. Heb gelijk geinformeerdWimhaw schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:53:
[...]
Wij hebben vlakbij op een camping een chalet voor 5 personen gehuurd. Gelukkig in het na seizoen.
[ Voor 50% gewijzigd door Sport_Life op 16-06-2018 10:49 ]
Ik ga straks alle wanden en plafonds laten stucen. Ik zit nu even met de keuken. Ik neem een grote kastenwand (zie foto) waarbij aan weerszijden 20cm en boven rond de 40cm ruimte overblijft. Ik denk er nu over na om daar een muurtje omheen te maken zodat de kastenwand worden ingebouwd. Het ‘muurtje’ wil ik dan ook stucen.
Maar als ik eerst er omheen bouw dan loop ik natuurlijk het risico dat straks de kastenwand niet past. Maar als ik eerst de kastenwand laat plaatsen en daarna die kleine stukken laat stucen loop ik dan niet het risico dat de kastenwand vies wordt/beschadigd? Tips?
Maar als ik eerst er omheen bouw dan loop ik natuurlijk het risico dat straks de kastenwand niet past. Maar als ik eerst de kastenwand laat plaatsen en daarna die kleine stukken laat stucen loop ik dan niet het risico dat de kastenwand vies wordt/beschadigd? Tips?

Ik heb zelf een voorzet wand om de keukenwand gemaakt, de keukenkasten heb ik 10cm uit de wand laten komen wat een mooi effect geeft. Stucadoor heeft daarna alles netjes afgewerkt zonder beschadigingen.Xtince schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:13:
Ik ga straks alle wanden en plafonds laten stucen. Ik zit nu even met de keuken. Ik neem een grote kastenwand (zie foto) waarbij aan weerszijden 20cm en boven rond de 40cm ruimte overblijft. Ik denk er nu over na om daar een muurtje omheen te maken zodat de kastenwand worden ingebouwd. Het ‘muurtje’ wil ik dan ook stucen.
Dat is dus ook mij bedoeling (kwam niet op de naam van voorzetwandiRobert schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:36:
[...]
Ik heb zelf een voorzet wand om de keukenwand gemaakt, de keukenkasten heb ik 10cm uit de wand laten komen wat een mooi effect geeft. Stucadoor heeft daarna alles netjes afgewerkt zonder beschadigingen.
@Xtince die ruimte naast je kastenwand is misschien we handig om je handdoek/theedoek op te kunnen hangen. Afhankelijk van hoe verder je indeling is, zouden ze daar mooi uit het zicht kunnen hangen. Met een voorzetwand heb je die mogelijkheid niet (meer).
Ik heb geen signature
Klopt, zegt mijn vrouw ook haha. Maar vind zon voorzetwand wel mooi staan 😜Appie76 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 16:25:
@Xtince die ruimte naast je kastenwand is misschien we handig om je handdoek/theedoek op te kunnen hangen. Afhankelijk van hoe verder je indeling is, zouden ze daar mooi uit het zicht kunnen hangen. Met een voorzetwand heb je die mogelijkheid niet (meer).
Ja dat snap ik dan ook wel weer
Ik heb geen signature
Na plaatsing van de keuken, wel zo makkelijk.Xtince schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:11:
[...]
Dat is dus ook mij bedoeling (kwam niet op de naam van voorzetwand). Heb je dat na plaatsing keuken of voordat de keuken heb geplaatst gerealiseerd? Of als er eenmaal is ingemeten voorzetwand plaatsen?
Zal de stucadoor dus twee keer langs moeten laten komen. Want had de volgorde in gedachten:iRobert schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:27:
[...]
Na plaatsing van de keuken, wel zo makkelijk.
- stucen plafond muren
- vloer
- keuken
Ik heb ook zo'n keukenwand waar de kastjes uit 'zweven'. Deze ombouw heb ik eerst gemaakt, dan de kasten erin en dan stucen. Als je gewoon goeie afmetingen hebt (en een goeie timmerman voor de ombouw en een nette stucadoorXtince schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:53:
[...]
Zal de stucadoor dus twee keer langs moeten laten komen. Want had de volgorde in gedachten:
- stucen plafond muren
- vloer
- keuken
Wat ga je met die loze ruimtes er naast en er boven doen? Dat worden pure stofnesten en je verliest kastruimte?Xtince schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:13:
[afbeelding]
Ik zou gewoon een lokale keukenboer kastjes op maat laten maken. In plaats van vast zitten aan de standaard maten van standaard keukens. Kwalitatief beter en goedkoper ook nog eens.
[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 17-06-2018 12:54 ]
Haha, lees de post eens zou ik zeggen. Dat is precies waar z'n hele post om gaat.Noord27 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:52:
[...]
Wat ga je met die loze ruimtes er naast en er boven doen? Dat worden pure stofnesten en je verliest kastruimte?
Denk buiten de standaard maten. Gewoon netjes op maat laten maken. Betere kwaliteit sluitwerk als van Mandemakers (vallen toch alle keuken bedrijven onder in NL), meer ruimte en veeeel meer keuze in afwerking.jasperdeman schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:53:
[...]
Haha, lees de post eens zou ik zeggen. Dat is precies waar z'n hele post om gaat.
Ik spreek uit ervaring, want plaats op jaarbasis toch wel 80 terrazzo aanrechtbladen. En zie daardoor legio keukens, afwerkingen en prijzen wat de tussenhandel rekent voor kastjes, kranen, etc.
[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 17-06-2018 12:59 ]
FtfyNoord27 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:56:
[...]
Denk buiten de standaard maten. Gewoon netjes op maat laten maken. Betere kwaliteit sluitwerk als van Mandemakers (vallen toch alle de meeste keuken bedrijven onder in NL), meer ruimte en veeeel meer keuze in afwerking.
Ik spreek uit ervaring, want plaats op jaarbasis toch wel 80 terrazzo aanrechtbladen. En zie daardoor legio keukens, afwerkingen en prijzen wat de tussenhandel rekent voor kastjes, kranen, etc.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Hier van de week weer bezichtiging gehad. Gaat opeens allemaal snel aangezien de prognose voor oplevering over 5 weken is 
Zag alleen wel dat de zoldervloer allesbehalve waterpas is - las hier al dat dit idd ook niet hoeft.

Aan de andere zijde zag je zelfs een klein stuk van het gaas, waaronder de vloerverwarming ligt, boven het cement uitkwam.
En ze hadden een kiep/draai raam die we als meerwerk hadden besteld vergeten te monteren.
Zag alleen wel dat de zoldervloer allesbehalve waterpas is - las hier al dat dit idd ook niet hoeft.

Aan de andere zijde zag je zelfs een klein stuk van het gaas, waaronder de vloerverwarming ligt, boven het cement uitkwam.
En ze hadden een kiep/draai raam die we als meerwerk hadden besteld vergeten te monteren.
Gisteren heeft mijn broer met zijn drone rondom ons nieuw huis gefilmd. Dit is het resultaat na een kleine en snelle montage.
https://m.facebook.com/st...811726&id=100001731775428
https://m.facebook.com/st...811726&id=100001731775428
Poeh, daar moet nog wel wat gebeuren zeg. Niet alleen een golvende vloer vloer, die wand rechts is ook slordig en het dak erboven? Ik neem aan dat ze niet veronderstellen dat dit zo'n beetje af is, of wel?Katseviool schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:34:
Hier van de week weer bezichtiging gehad. Gaat opeens allemaal snel aangezien de prognose voor oplevering over 5 weken is
[afbeelding]
Tja
Morgen wordt eindelijk de tuin afgemaakt. Door de veranda en slechte levering van de stenen helaas drie maanden later.
Nu kwam ik in de volgende situatie, vandaar deze post. Er zit een verschil van 50cm in de tuin. Aan de achterzijde van het huis en tuin. Nu kwam de hovenier met twee opties. Vol storten met zand zou 200 kuub zand kosten of een trapje maken. Natuurlijk voor het laatste gekozen. Ergens wel leuk, zo springt het terras er straks uit.
Vanwege de kosten was de eerste optie geen doen. Tijdens de oplevering is met de VEH hier niet naar gekeken. Heeft de aannemer hier nog een rol in?
Nu kwam ik in de volgende situatie, vandaar deze post. Er zit een verschil van 50cm in de tuin. Aan de achterzijde van het huis en tuin. Nu kwam de hovenier met twee opties. Vol storten met zand zou 200 kuub zand kosten of een trapje maken. Natuurlijk voor het laatste gekozen. Ergens wel leuk, zo springt het terras er straks uit.
Vanwege de kosten was de eerste optie geen doen. Tijdens de oplevering is met de VEH hier niet naar gekeken. Heeft de aannemer hier nog een rol in?
Het hangt er denk ik van af wat er in de aanneemovereenkomst is afgesproken. Als daar verder niets staat vermeld over grondwerk in de tuin dan hoeft de aannemer daar in beginsel niets te doen. Misschien kun je de situatie verduidelijken met een foto? Loopt het terrein van nature af/op? Of is er sprake van een gat van 50 cm diep die is toe te schrijven aan de bouwwerkzaamheden?
Loopt van natura af, verder niet zo heel spannend maar door de tuin is het al vrij snel een groot aantal. Net over leg gehad met de aannemer. Gaan toch ophogen, anders ligt de tuin straks onder water omdat alleen onze tuin een stuk lager ligt. Zal in deze dagen wel wat foto's plaatsen. Wordt volgens mij wel mooiFrankHe schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:32:
Het hangt er denk ik van af wat er in de aanneemovereenkomst is afgesproken. Als daar verder niets staat vermeld over grondwerk in de tuin dan hoeft de aannemer daar in beginsel niets te doen. Misschien kun je de situatie verduidelijken met een foto? Loopt het terrein van nature af/op? Of is er sprake van een gat van 50 cm diep die is toe te schrijven aan de bouwwerkzaamheden?
Je kan ook ophogen met blokken piepschuim. Zeker als het alternatief een week met een kruiwagen is, een aanrader 
Maar je zal toch afschot moeten hebben, zeker als jij het laagst ligt. Ophogen is niet altijd een goede oplossing. Anders een beekloopje door de tuin?
Maar je zal toch afschot moeten hebben, zeker als jij het laagst ligt. Ophogen is niet altijd een goede oplossing. Anders een beekloopje door de tuin?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met die EPS blokken moet je uitkijken dat je tuin niet gaat drijven / omhoog komt als het grondwaterpeil stijgt.Proton_ schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:04:
Je kan ook ophogen met blokken piepschuim. Zeker als het alternatief een week met een kruiwagen is, een aanrader
Ondertussen al een tijdje aan het meelurken in dit topic gezien mijn woning momenteel ook wordt gebouwd.
Betreft een leuke tussenwoning in een nieuwbouwwijk in Noord-Holland. Het hele proces liep bij ons best aardig, al zijn we wel onwijs geschrokken van de meerwerkprijzen, en dan vooral van de uitbouw. Een 2,4 meter uitbouw, beukmaat 5.4m kwam bij ons op een bedrag van €24.500. Daarop kregen we welgeteld 600,- korting omdat een van de buren hier ook voor koos.
Gelukkig is dat allemaal achter de rug, en is men in April begonnen met bouwen.

Nu is het ons het volgende opgevallen tijdens de bouw. Na het plaatsen van de betonvloeren heeft men op sommige stukken de vloer moeten volstorten zodat het een geheel werd. Aan de zijkant van de betonplaten is piepschuim gezet zodat het niet in de tussenmuren kon lopen. Dit alles is goed gegaan, maar op een gegeven moment hebben ze bij ons het piepschuim weggehaald op een bepaald punt. Zie foto.

Nu hebben ze echter vandaag de eerste stenen neergelegd voor de woningscheidende wand, en wat schetst mijn verbazing, ze hebben over het gat de stenen gelegd. Nu werk ik niet in de bouw, maar hoort men dit niet dicht te maken, ook i.v.m. isolatie? Of moeten we ons hier verder geen zorgen over maken?
Betreft een leuke tussenwoning in een nieuwbouwwijk in Noord-Holland. Het hele proces liep bij ons best aardig, al zijn we wel onwijs geschrokken van de meerwerkprijzen, en dan vooral van de uitbouw. Een 2,4 meter uitbouw, beukmaat 5.4m kwam bij ons op een bedrag van €24.500. Daarop kregen we welgeteld 600,- korting omdat een van de buren hier ook voor koos.

Gelukkig is dat allemaal achter de rug, en is men in April begonnen met bouwen.

Nu is het ons het volgende opgevallen tijdens de bouw. Na het plaatsen van de betonvloeren heeft men op sommige stukken de vloer moeten volstorten zodat het een geheel werd. Aan de zijkant van de betonplaten is piepschuim gezet zodat het niet in de tussenmuren kon lopen. Dit alles is goed gegaan, maar op een gegeven moment hebben ze bij ons het piepschuim weggehaald op een bepaald punt. Zie foto.

Nu hebben ze echter vandaag de eerste stenen neergelegd voor de woningscheidende wand, en wat schetst mijn verbazing, ze hebben over het gat de stenen gelegd. Nu werk ik niet in de bouw, maar hoort men dit niet dicht te maken, ook i.v.m. isolatie? Of moeten we ons hier verder geen zorgen over maken?

Een woningscheidende wand heeft een luchtspouw, zoals ook te zien op de foto. Isolatie is niet nodig om dat de woningscheidende wand al binnen de isolatieschil valt. Akoestisch isoleren is als het goed is niet nodig omdat de vloerplaten geïsoleerd zijn en elkaar niet raken.
Ik ben toch malle pietje niet!
Volgens mij vrij standaard in de nieuwbouwblokken van tegenwoordig. Zo is het bij mij in ieder geval ook gedaan. Daarnaast zullen ze er straks in verband een blok bovenop zetten, waardoor dit qua sterkte ook opgevangen wordt. Het blok is groter dan de overspanning van het gat.
Zelf ga je er nooit meer iets van zien, aangezien ze (als ik het goed heb) tot aan de rand van de steen die nu gelegd is een smeervloer storten.
Zelf ga je er nooit meer iets van zien, aangezien ze (als ik het goed heb) tot aan de rand van de steen die nu gelegd is een smeervloer storten.
Ah duidelijk, bedankt voor jullie informatie.
Verwacht dat ze vandaag verder gaan met het opbouwen van de muren. Tempo zit er bij ons project aardig in nu.
Verwacht dat ze vandaag verder gaan met het opbouwen van de muren. Tempo zit er bij ons project aardig in nu.
Dat heet een ankerloze spouwmuur en het voorkomt al jaren menig burenruzie.
Wellicht heeft het te maken met je financiële draagkracht maar dit heb ik in ieder geval nog nooit meegemaakt.Wij hebben nu voor de tweede keer een nieuwbouwwoning gekocht en in beide gevallen zijn we gewoon in ons bestaande huis blijven wonen om dat pas in de verkoop te zetten als de oplevering voor het nieuwe huis enigszins planbaar was.vooghel schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:57:
[...]
Overwaarde kan je voor de verkoop ook al bepalen door een taxatie uit te laten voeren, wij hebben die dan ook al mee kunnen nemen, omdat de bank (Rabo in ons geval) dat als zeker genoeg ziet. Daardoor komen wij in de periode die we dubbele lasten hebben voor ons nieuwe huis ook al in een gunstigere rentestaffel: het totaal aan schulden is lager dan het totaal aan waarde in de huizen.
Kortom, het zit wat anders dan je stelt
Die laatste opmerking over gunstigere rente, daar heb ik geen ervaring mee, maar verder: inderdaad, nieuwe hypotheek aangaan zonder huidige woning verkocht te hebben kan in principe gewoon. De bestaande woning moet getaxeerd worden, maar hou er rekening mee dat de meeste hypotheekverstrekkers een veiligheidsmarge toepassen en rekenen met X% van deze getaxeerde marktwaarde. Vaak is dit 90%, maar sommigen hanteren 75%. Dit kan ervoor zorgen dat je minder kunt lenen dan je zelf had gedacht omdat je zelf rekening hield met 100% opbrengst. En, indien je ondanks deze theoretische, lagere opbrengst toch nog overwaarde hebt op je bestaande woning, en hiermee alvast rekening wilt houden in de nieuwe hypotheek, dan bestaat hiervoor een zgn. overbruggingskrediet. Maar goed, dit soort zaken kunnen misschien beter besproken worden in het hypotheken-topic elders in dit forum.
Ik heb geen signature
Weet iemand of het verplaatsen van een trap ook mogelijk is? Het huis waar ik (en mijn vriendin) in geïnteresseerd zijn heeft een open trap in de woonkamer. Indien mogelijk heb ik deze liever in de gang maar ik snap dat dit lastig is gezien de impact wat dit heeft. Meerwerklijst is helaas nog niet beschikbaar.
Andere optie zou zijn om wanden om de trap in de woonkamer te plaatsen met een deur er voor maar dan wordt de doorgang van kamer naar keuken wel heel krap...
Zelfde geldt voor de trap naar zolder maar hier is wat makkelijker een deur te plaatsen verwacht ik.
Plattegrond:
Andere optie zou zijn om wanden om de trap in de woonkamer te plaatsen met een deur er voor maar dan wordt de doorgang van kamer naar keuken wel heel krap...
Zelfde geldt voor de trap naar zolder maar hier is wat makkelijker een deur te plaatsen verwacht ik.
Plattegrond:

Ik zou er eerlijk gezegd niet op rekenen, dat is zo'n verwoven onderdeel van het projectbouw.kever678 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:06:
Weet iemand of het verplaatsen van een trap ook mogelijk is? Het huis waar ik (en mijn vriendin) in geïnteresseerd zijn heeft een open trap in de woonkamer. Indien mogelijk heb ik deze liever in de gang maar ik snap dat dit lastig is gezien de impact wat dit heeft. Meerwerklijst is helaas nog niet beschikbaar.
Nee, dat gaat niet gebeuren in projectbouw.
Zeker op dit moment nog tien andere klanten die niet de hele woning willen buiten de meerwerklijst om willen verbouwen.
Zeker op dit moment nog tien andere klanten die niet de hele woning willen buiten de meerwerklijst om willen verbouwen.
[ Voor 58% gewijzigd door Señor Sjon op 19-06-2018 16:41 ]
Enige optie is dan om wanden om de trap heen te plaatsen en een deur te plaatsen. Ben bang dat de doorgang dan (te) krap wordt...
Ben bang dat dat niet gaat er loopt een koof aan de linkerkant naar boven. Althans daar lijkt het op. Als dat niet zo is zou je kunnen overwegen de eerste bocht eruit te halen. Direct recht langs de wand naar bovenkever678 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:06:
Plattegrond:
[afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door Wimhaw op 19-06-2018 16:49 ]
Krijg je bij het verwijderen van de eerste bocht niet de deur naar de trap op een onhandige plek in de eetkamer/keuken en moet je dan ook niet de 2e bocht er uit halen?Wimhaw schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:43:
[...]
Ben bang dat dat niet gaat er loopt een koof aan de linkerkant naar boven. Althans daar lijkt het op. Als dat niet zo is zou je kunnen overwegen de eerste bocht eruit te halen. Direct recht langs de wand naar boven
Are you following me, Are you following me?
Je hebt geen last van de deur als je de deur weglaat. Op de overloop zou je wel een deur kunnen plaatsen. Dit om tocht naar boven te voorkomen. Als dit geen probleem is zou je deze deur op de eerste verdieping zelfs weg kunnen laten. Recht door naar boven lijkt me niet echt een optie, behalve als je de trap in de eetkamer eerder laat beginnen. Pas wel dan op dat je je hoofd niet stoot bij de rand van de trapgat opening. Rechtdoor en eindigen in slaapkamer is volgens mij ook niet handig.djlinsen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:10:
[...]
Krijg je bij het verwijderen van de eerste bocht niet de deur naar de trap op een onhandige plek in de eetkamer/keuken en moet je dan ook niet de 2e bocht er uit halen?
Hier ook geen probleem met hypotheek nieuwe woning.. Ons oude huis is pas oplevering november.. ABN deed niet moeilijk over 2 hypotheken, zelfs op mijn salaris geregeld. Waarschijnlijk wat Jheroun zegt draagkracht te laag.. Ik ga zelfs met meer hypotheek goedkoper wonen in nieuw huis.. En los af!Jheroun schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:08:
[...]
Wellicht heeft het te maken met je financiële draagkracht maar dit heb ik in ieder geval nog nooit meegemaakt.Wij hebben nu voor de tweede keer een nieuwbouwwoning gekocht en in beide gevallen zijn we gewoon in ons bestaande huis blijven wonen om dat pas in de verkoop te zetten als de oplevering voor het nieuwe huis enigszins planbaar was.
Overwaarde kan je voor de verkoop ook al bepalen door een taxatie uit te laten voeren, wij hebben die dan ook al mee kunnen nemen, omdat de bank (Rabo in ons geval) dat als zeker genoeg ziet. Daardoor komen wij in de periode die we dubbele lasten hebben voor ons nieuwe huis ook al in een gunstigere rentestaffel: het totaal aan schulden is lager dan het totaal aan waarde in de huizen.
Kortom, het zit wat anders dan je stelt
In ons nieuwe huis heb ik 1 loze leiding naar onze slaapkamer. Nu wil ik daar een tv neer gaan zetten, maar weet niet of ik nu coax of utp door die leiding moet trekken? Dacht zelf om beiden te doen (achteraf wordt lastig ivm vele bochten) maar weet niet of je dan snel storing krijgt? Ik heb nog solid Belden kabel over, maar die is unshielded...
Dat piepschuimblok heeft hier geen functie als isolatie. Dat wordt in die voeg gepropt voordat ze er cement in storten zodat het cement niet weg loopt. Als het cement is uitgehard (zoals bij jou) heeft het piepschuimblok dus geen functie meer. Kan blijven zitten, kan weg. Maakt niet uit.NeonovA schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:56:
Het was mij ook wel bekend dat het een ankerloze spouwmuur ging worden, daar was ik namelijk ook erg blij mee gezien ik mij al snel erger aan burengeluiden.![]()
Ging mij over het piepschuimblok wat ze volledig hadden weggehaald.
[afbeelding]
Coax en utp samen door een leiding geeft geen storing. Het zijn beide geen kabels waar vermogen overheen gaat (dus geen magnetisch veld om de kabel) en de coax-kabel is van zichzelf netjes afgeschermd. Dat de UTP kabel niet is afgeschermd is geen enkel probleem.YinYang schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:23:
In ons nieuwe huis heb ik 1 loze leiding naar onze slaapkamer. Nu wil ik daar een tv neer gaan zetten, maar weet niet of ik nu coax of utp door die leiding moet trekken? Dacht zelf om beiden te doen (achteraf wordt lastig ivm vele bochten) maar weet niet of je dan snel storing krijgt? Ik heb nog solid Belden kabel over, maar die is unshielded...
[ Voor 33% gewijzigd door FragDaddy op 20-06-2018 08:18 ]
Have a wheelie good weekend!
Coax en utp gaan door 1 buis door een 19mm buis. Wel samen tegelijk erin trekken en met wat zeep gaat het wat soepeler.YinYang schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:23:
Er zijn tegenwoordig ook enkele ramen waar utp en coax op aangesloten kunnen worden. Wel een gefrot maar het gaat.

Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2