Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.323 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:23
T.E schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:23:
[...]

Coax en utp gaan door 1 buis door een 19mm buis. Wel samen tegelijk erin trekken en met wat zeep gaat het wat soepeler.
Er zijn tegenwoordig ook enkele ramen waar utp en coax op aangesloten kunnen worden. Wel een gefrot maar het gaat. [afbeelding]
Oh wauw. Dat ziet er strak uit zo, ondanks dat die COAX er niet zo in hoort :D

Ik ga in mijn nieuwe huis geen coax meer trekken overigens. Alles UTP.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:08
Ik zou persoonlijk ook eerder voor dubbel UTP kiezen over enkel UTP en Coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Voor bijvoorbeeld ziggo of kpn tv heb je coax nodig. Voor glasvezel utp. Dus net wat voor abbo je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:52
T.E schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:36:
Voor bijvoorbeeld ziggo of kpn tv heb je coax nodig. Voor glasvezel utp. Dus net wat voor abbo je hebt.
Voor KPN heb je UTP nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Timmy schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:49:
[...]

Voor KPN heb je UTP nodig...
Ok dacht coax aangezien bij mn broer coax ligt en die heeft kpn. Maar kan nog een oud iets zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:52
T.E schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:03:
Ok dacht coax aangezien bij mn broer coax ligt en die heeft kpn. Maar kan nog een oud iets zijn :)
Misschien digitenne (bestaat dat nog?) maar voor Interactieve TV heb je utp nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ook hier gaat alles UTP worden. Waarschijnlijk de cat7-kabels. Ik maak dan een patchkast in de meterkast, en kan als 10gbit in de toekomst breder beschikbaar komt eenvoudig upgraden door alleen de switch te vervangen :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
TKroon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:00:
Ook hier gaat alles UTP worden. Waarschijnlijk de cat7-kabels. Ik maak dan een patchkast in de meterkast, en kan als 10gbit in de toekomst breder beschikbaar komt eenvoudig upgraden door alleen de switch te vervangen :)
Cat6e voldoet ook prima voor 10gbps. Die zijn wat beter te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32
Timmy schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:39:
[...]

Misschien digitenne (bestaat dat nog?) maar voor Interactieve TV heb je utp nodig
Via glasvezel wordt soms ook nog analoge tv en DVB-C geleverd. Daar gebruik je coax voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18

MadEgg

Tux is lievvv

TKroon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:00:
Ik heb in mijn huidige woning Cat-7 kabels getrokken maar ga dat in de nieuwe woning echt niet meer doen. Die kabels zijn veel te dik en te stug, ik kreeg het niet voor elkaar om meer dan één kabel door een 19mm leiding te krijgen. Ik ga dus lekker Cat-6A doen in de nieuwe woning, qua snelheid biedt het de komende tijd geen voordeel. Alleen op extreem lange kabels is Cat-7 beter, maar zo groot wordt mijn huis toch niet.

Ik ga ook geen coax-kabels meer trekken, alles wordt UTP.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:25:
[...]

Ik heb in mijn huidige woning Cat-7 kabels getrokken maar ga dat in de nieuwe woning echt niet meer doen. Die kabels zijn veel te dik en te stug, ik kreeg het niet voor elkaar om meer dan één kabel door een 19mm leiding te krijgen. Ik ga dus lekker Cat-6A doen in de nieuwe woning, qua snelheid biedt het de komende tijd geen voordeel. Alleen op extreem lange kabels is Cat-7 beter, maar zo groot wordt mijn huis toch niet.

Ik ga ook geen coax-kabels meer trekken, alles wordt UTP.
Ga ik overwegen, dank. Heb je stugge cat6a met patchpaneel en direct aan de wandcontactdozen? Of heb je keystones in de wandcontactdozen geklikt, en aan de andere zijde normale connectors direct in de switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

TKroon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:40:
[...]
Ga ik overwegen, dank. Heb je stugge cat6a met patchpaneel en direct aan de wandcontactdozen? Of heb je keystones in de wandcontactdozen geklikt, en aan de andere zijde normale connectors direct in de switch?
Ik heb een patchpaneel en WCD's waar ik de kabels rechtstreeks met een LSA punchdowntool in heb vastgezet.

Voor het patchpaneel was dat met de Cat-7 kabels geen probleem, daar is voldoende ruimte omheen. Maar ook hier was het in de WCD's heel krap om dit voor elkaar te krijgen met de stugge kabels.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:53:
[...]

Ik heb een patchpaneel en WCD's waar ik de kabels rechtstreeks met een LSA punchdowntool in heb vastgezet.

Voor het patchpaneel was dat met de Cat-7 kabels geen probleem, daar is voldoende ruimte omheen. Maar ook hier was het in de WCD's heel krap om dit voor elkaar te krijgen met de stugge kabels.
Duidelijk :) Scheelde het wat kosten betreft veel om voor deze oplossing te gaan (ivm de soepele kabels, keystones en direct in de switch)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

TKroon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:27:
[...]

Duidelijk :) Scheelde het wat kosten betreft veel om voor deze oplossing te gaan (ivm de soepele kabels, keystones en direct in de switch)?
Daar ben ik niet direct mee bezig geweest ;) Ik wilde het liever net in de muur verwerkt hebben dan dat er overal kabeltjes uit de muur hangen, dus ik heb het alternatief niet overwogen.

Patchpaneeltje kostte ongeveer 3 tientjes, de WCD's kosten een tientje per stuk. Ik heb 7 dubbele WCD's, dus dan kom je op €100,- extra. En dan nog een set patchkabeltjes erbij om de switch met het patchpaneel te verbinden. Zet daar de keystones voor €4,- per stuk tegenover en je hebt een aardig idee - het heeft me denk ik +- €100,- meer gekost boven het alternatief. Veruit de duurste investering was echter de 200 meter Cat-7 kabel - als ik toen Cat-6A had genomen had dat zo €150,- gescheeld.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Sorrie even mierenziften...
jogaa schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:22:
[...]

Cat6e voldoet ook prima voor 10gbps. Die zijn wat beter te trekken
CAT6e = CAT6A ;)
My-life schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:32:
[...]

Via glasvezel wordt soms ook nog analoge tv en DVB-C geleverd. Daar gebruik je coax voor.
Analoge TV over glasvezel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:35
FrankHe schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:09:
Sorrie even mierenziften...

[...]

CAT6e = CAT6A ;)
Of CAT6e = CAT5e ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
@FrankHe Het kastje in de meterkast krijgt glasvezel binnen en er komt internet (RJ45), telefoon (RJ11) en analoge tv (CAI/COAX) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:52
Waarschijnlijk niet voor lang. De meeste glasvezelaanbieders willen van het DVB-C gebeuren af en alleen op IPTV over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
My-life schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:37:
@FrankHe Het kastje in de meterkast krijgt glasvezel binnen en er komt internet (RJ45), telefoon (RJ11) en analoge tv (CAI/COAX) uit.
Wow dat heb ik nog nooit gezien. Lijkt me een soort tussenoplossing voor de periode dat er alleen DVB-C decoders waren en ze nog niet beschikten over goede ethernet / IP decoders? Ik neem inderdaad aan dat die glas --> CAI --> decoder oplossing heel binnenkort glas --> UTP --> decoder gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmic1612
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
Wij hebben een optie tot koop op een nieuwbouwwoning.
ze bieden NOM aan middels onderstaande opties
standaard wordt er al vloerverwarming aangelegd op de begane vloer.
het lijkt me erg duur persoonlijk, hoe bereken ik überhaupt de terugverdientijd (als die er al is)
de makelaar kon ons ieder geval niks meer vertellen

Luchtwarmtepomp (t.b.v. gasloos)
Het aanbrengen van een luchtwarmtepomp in de woning .
- Luchtwarmtepomp, binnen en buiten unit.
- Boilervat 300L inclusief het vergroten van de technische
ruimte en de aanpassing van de meterkast.
- Vloerverwarming op alle verdiepingen
- Zone regeling per verblijfsruimte en in de badkamer(s).
- Elektrische radiator in de badkamer.
Prijsindicatie tussen de €24.000,- en de €25.000,-.
Onder voorbehoud van de definitieve uitwerking en het
woningtype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zoneregeling kun je volgens mij makkelijk achteraf doen, als het al überhaupt nodig is. Mogelijk scheelt dat weer een paar duizend euro.

En 25k zegt ook vrij weinig, hoe duur en hoe groot is de woning?

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 20-06-2018 20:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
silmic1612 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:25:
het lijkt me erg duur persoonlijk, hoe bereken ik überhaupt de terugverdientijd (als die er al is)

woningtype.
In dat lijstje zie ik alleen gasloos, het stukje NOM (zonnepanelen) ontbreekt nog.

Een beetje standaard woning heeft toch wel 1000-1500 euro energiekosten per jaar, die vervallen dus voor het grootste deel bij een NOM woning.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 20-06-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmic1612
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
het is een 2onder1 kap woning , prijs : 550k. oppervlakte 185m2, kavel is 350m2

en inderdaad is het toch geen NOM maar gasloos, er wordt een EPC van 0.4 gegarandeerd, waarbij er dus nog een onbekend aantal panelen voor worden geplaatst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ik denk niet dat je om de vloerverwarming heen kunt. Met een warmtepomp-oplossing praat je over lage-temperatuur-verwarming en dan kom je al snel uit op vloerverwarming of als je dat niet wilt dan krijg je belachelijk grote radiatoren. Met reden is dat je bij een lage temperatuur veel oppervlakte nodig hebt. Dat zorgt voor een groot verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur waardoor het hele systeem zeer efficient werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

woningtype.
Kort geleden ook nog besproken hier, zie mijn eerdere reactie: MadEgg in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"

Prijs is, zoals alles met meerwerkopties, wat aan de hoge kant maar niet volstrekt onrealistisch. Een dergelijk bedrag ben je al snel kwijt.

Mijn 'NOM-pakket-in-eigen-beheer' om van de standaard woning (EPC 0.4 met gasgestookte CV-ketel) een gasloze NOM-woning met grondwarmtepomp te maken kost ons ongeveer €35k. Dit is inclusief 7000 Wp aan PV-panelen waarmee het energieverbruik vrijwel volledig afgedekt zou moeten zijn. Aan subsidies komt er daarna nog €5000 (ISDE en BTW-teruggaaf PV-panelen, en €500 van de gemeente) terug. Trek daar een 7k€ vanaf en je hebt ipv een grondwarmtepomp een luchtwarmtepomp.

Op die subsidies kun je in principe ook aanspraak maken als het door de projectaannemer uitgevoerd wordt, wel moet deze je dan de juiste documentatie hiervoor verstrekken: gespecificeerde facturen met de geleverde producten.

[ Voor 6% gewijzigd door MadEgg op 20-06-2018 22:08 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

woningtype.
Wij hadden hetzelfde, alleen een 180L boiler en incl. perilex voor elektrisch koken. Totaalprijs 19.500 euro. Uitbreiding meterkast was niet eens bij de prijs inbegrepen. Heel vaag.
Ze konden ons ook niks vertellen maar moesten wel binnen enkele dagen besluit nemen.

Het is een luchtwarmtepomp wat niet ideaal is. Er zit ook geen subsidie op.

Heb je toch interesse? Als eerste wordt het interessant als je het uit eigen zak gaat/kan betalen. Neem je dit mee in de hypotheek dan is je rendement al een heel stuk lager aangezien je er gewoon al die tijd rente over gaat betalen. Tenminste zo zie ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

T.E schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:04:
[...]
Heb je toch interesse? Als eerste wordt het interessant als je het uit eigen zak gaat/kan betalen. Neem je dit mee in de hypotheek dan is je rendement al een heel stuk lager aangezien je er gewoon al die tijd rente over gaat betalen. Tenminste zo zie ik het.
Dat is ook betrekkelijk natuurlijk. Stel dat je de 25k€ uit eigen zak kunt betalen. Je kunt in plaats daarvan ook 25k€ minder hypotheek nemen - er zijn maar weinig mensen die een huis kopen zonder hypotheek, dus die situatie laat ik maar even buiten beschouwing. Dus in zekere zin betaal je ook het gasloos-pakket gewoon uit je hypotheek.

Terugverdientijd vond ik zelf niet het belangrijkste eigenlijk, als Groninger wilde ik graag gasloos verwarmen ;) Sowieso is de terugverdientijd van alleen gasloos vrij lang - het schiet pas op als je er voldoende PV-panelen bijneemt om het hogere energieverbruik te compenseren. Wel is de kans dat het aantrekkelijker wordt de komende tijd aangezien de gasprijzen zullen stijgen naarmate er meer geïmporteerd moet worden. Maar daar kun je nu nog niet echt betrouwbare berekeningen op los laten.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@silmic1612 Wij hadden voor 30k volledig NOM met w/w warmtepomp. Was waarschijnlijk te goedkoop aangeboden door de aannemer (ons voordeel), dus met ook nog subsidie warmtepomp en BTW aftrek meegerekend was het zeker goedkoper (inclusief financiering in de hypotheek) dan standaard met CV ketel. Bovendien ook zeer comfortverhogend (extra vloerverwarming/koeling op verdiepingen en zoneregeling).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 14:56
Nog een paar weken tot oplevering en dan gaat bij ons de gaskraan (CV-ketel) open! Warmtepomp was in ons project geen optie. We hebben gekozen voor de locatie van het huis. Panelen gaan we wel uitbreiden, merk dat andere bewoners zich compleet niet interesseren voor warmtepompen / zonnepanelen. Zijn ook 3 bewoners die nu een huis hebben met warmtepomp (van max 10 jaar oud) en blij zijn, dat ze hier vanaf zijn. Over 5 a 10 jaar eens kijken hoe de ontwikkelingen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:17
Kan me voorstellen dat de interesse niet altijd hoog ligt. Als ik naar mezelf kijk heb ik in mijn eentje nu een maandbedrag van 55 euro. Als ik daar 20k voor had moet investeren om 0 op de meter te krijgen is dat 20.000 / 55 per maand / 12 maanden = 30 jaar terugverdientijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Dat ga je er gemakshalve wel vanuit dat er niets stuk gaat. Net zoals een combi-ketel heeft ook een warmtepomp installatie een beperkte levensduur lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@jip_86 Wij hebben een maandbedrag van € -36 met NOM ;)
@My-life W/W Warmtepomp is veel meer slijtvast dan een CV. Meer dan de helft van de aanlegkosten zit in de bronboring en die gaat echt niet kapot. In feite is zo'n warmtepomp niet complexer dan een koelkast, het kan zijn dat na 20 jaar de compressor er mee ophoud maar dat is maar een fractie van de aanschafkosten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Tassadar32 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:23:
@jip_86 Wij hebben een maandbedrag van € -36 met NOM ;)
@My-life W/W Warmtepomp is veel meer slijtvast dan een CV. Meer dan de helft van de aanlegkosten zit in de bronboring en die gaat echt niet kapot. In feite is zo'n warmtepomp niet complexer dan een koelkast, het kan zijn dat na 20 jaar de compressor er mee ophoud maar dat is maar een fractie van de aanschafkosten.
Dat, en ook een aanzienlijk deel van de meerkosten zijn kosten andere zaken als vloerverwarming en leidingwerk. Dat gaat zeker 30 jaar mee, met weinig onderhoud over het algemeen. Bij een NOM-pakket zitten natuurlijk ook PV-panelen. De opbrengst zal daarvan wel wat aflopen in de loop der tijd maar die gaan ook niet snel stuk.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-09 15:36
Ik heb onlangs de koopovereenkomst getekend voor een nieuwbouwhuis. Een aantal huizen staan nog onder optie. Krijg ik van de week een bericht dat de ontwikkelaar de koopsom van de huizen met €5000 heeft verhoogd. Reden: ivm oplopende bouwkosten. Voor mijn woning geen gevolgen omdat ik al getekend heb. Maar mag dit zomaar? Koopsom verhogen van een woning in optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Heb je de woning nou gekocht of niet. Koopovereenkomst tekenen is kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 15:54

RUFFNECK

Poentje

BFmango schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:56:
Het staat er letterlijk...

Anyways of het mag/kan of niet, zal wel afhankelijk zijn van de voorwaarden van zo'n optie denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
BFmango schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:56:
Ik heb de koopovereenkomst getekend. Dus ja, gekocht. Ging mij meer om de andere die nog niet getekend hebben maar wel geconfronteerd worden met een prijsverhoging van €5000. Ik zou daar namelijk flink van balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
RUFFNECK schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:59:
[...]

Anyways of het mag/kan of niet, zal wel afhankelijk zijn van de voorwaarden van zo'n optie denk ik..
Op de prijslijst staat dat die geldig is tot 30 juni. Maar wel met de kanttekening dat hier geen rechten aan ontleend kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:35
Fazer013 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:44:
Nog een paar weken tot oplevering en dan gaat bij ons de gaskraan (CV-ketel) open! Warmtepomp was in ons project geen optie. We hebben gekozen voor de locatie van het huis. Panelen gaan we wel uitbreiden, merk dat andere bewoners zich compleet niet interesseren voor warmtepompen / zonnepanelen. Zijn ook 3 bewoners die nu een huis hebben met warmtepomp (van max 10 jaar oud) en blij zijn, dat ze hier vanaf zijn. Over 5 a 10 jaar eens kijken hoe de ontwikkelingen gaan.
Wij zitten in een soortgelijke situatie; binnen tien jaar kunnen er wel weer veel betere en goedkopere alternatieven voor een warmtepomp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

VVeld schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:04:
[...]

Ik heb de koopovereenkomst getekend. Dus ja, gekocht. Ging mij meer om de andere die nog niet getekend hebben maar wel geconfronteerd worden met een prijsverhoging van €5000. Ik zou daar namelijk flink van balen.
Dan zouden kopers het nog kunnen proberen met de oude prijs obv een mondeling akkoord. Bij ons haalt de aannemer ook alles uit de kast om her en der nog extra omzet te genereren. Zoals verplichte extra pv panelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:17
Moest hier voor een tweede keer tekenen omdat het te lang duurde een het contract weer verlopen was. Toen kon ik voor datum x weer tekenen, anders ging de prijs ook omhoog. Scheelde toch 2000 euro in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Sport_Life schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:50:
[...]
Dan zouden kopers het nog kunnen proberen met de oude prijs obv een mondeling akkoord. Bij ons haalt de aannemer ook alles uit de kast om her en der nog extra omzet te genereren. Zoals verplichte extra pv panelen..
Verplichte extra PV panelen? Jij bent niet verplicht om extra PV panelen te kopen. Trap er niet in. EPC eisen zijn de zorg van de aannemer/projectontwikkelaar om aan te voldoen (niet jij als koper) en daar gebruiken ze veelal PV panelen voor omdat dat het goedkoopste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
jip_86 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:08:
Moest hier voor een tweede keer tekenen omdat het te lang duurde een het contract weer verlopen was. Toen kon ik voor datum x weer tekenen, anders ging de prijs ook omhoog. Scheelde toch 2000 euro in mijn geval.
Pfff kan nog veel gekker. Bij ons kwam er tussentijds een verhoging van 25.000 euro bovenop en de beloofde keukencheque van 10.000 euro is ingetrokken. Daarnaast is de gehele binnenboel gestript vwb extra’s of luxe voorzieningen. Allemaal na het tekenen van de voorlopige overeenkomst, helaas was de definitieve overeenkomst nog niet getekend :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

wantsome schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:46:
[...]

Verplichte extra PV panelen? Jij bent niet verplicht om extra PV panelen te kopen. Trap er niet in. EPC eisen zijn de zorg van de aannemer/projectontwikkelaar om aan te voldoen (niet jij als koper) en daar gebruiken ze veelal PV panelen voor omdat dat het goedkoopste is.
Dat klopt wat je zegt. Na wat heen en weer gemail hebben we toch besloten akkoord te gaan (weliswaar met flinke korting). Enerzijds omdat een extra pv paneel nooit verkeerd is en aan de andere kant was de aannemer echt niet van plan om extra panelen te plaatsen zonder betaling. Vandaar :).
Aan de andere kant, de prijzen stijgen nu zo hard dat we al een aardige overwaarde hebben, terwijl we er nog niet eens wonen :P. Net ons appartement verkocht met zo'n 115k overwaarde :X.

Om die reden begrijp ik aannemers heel goed, nieuwbouwwoningen stijgen gewoon mee met de markt. En dat zal in de Randstad wel iets harder zijn dan in Zeeland.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2018 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
Sport_Life schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:58:
[...]

Dat klopt wat je zegt. Na wat heen en weer gemail hebben we toch besloten akkoord te gaan (weliswaar met flinke korting). Enerzijds omdat een extra pv paneel nooit verkeerd is en aan de andere kant was de aannemer echt niet van plan om extra panelen te plaatsen zonder betaling. Vandaar :).
Aan de andere kant, de prijzen stijgen nu zo hard dat we al een aardige overwaarde hebben, terwijl we er nog niet eens wonen :P
Hij is verplicht die panelen te leggen als hij boven de gestelde EPC waarde komt, anders mag hij niet eens opleveren aan je. Dus linksom of rechtsom had hij die er toch op moeten leggen, ook zonder betaling.

Ja die stijgende huizenprijzen vinden wij ook wel leuk. Laat ze de komende jaren nog maar flink stijgen :) hoorde op de radio vandaag dat de huizenprijzen een recordhoogte hebben bereikt :)

Jezus 115k overwaarde? Dat een mooie winst :o hadden wij ook maar een paar jaar eerder gekocht, voor ons is dit onze eerste koopwoning. Helaas eerst paar jaar gehuurd 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door wantsome op 21-06-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

wantsome schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:04:
[...]

Hij is verplicht die panelen te leggen als hij boven de gestelde EPC waarde komt, anders mag hij niet eens opleveren aan je. Dus linksom of rechtsom had hij die er toch op moeten leggen, ook zonder betaling.

Ja die stijgende huizenprijzen vinden wij ook wel leuk. Laat ze de komende jaren nog maar flink stijgen :) hoorde op de radio vandaag dat de huizenprijzen een recordhoogte hebben bereikt :)
Ik heb gewoon geen zin in gezeur/discussie met de aannemer, dus vandaar.

En wat mij betreft mag de woningmarkt nu wel stabiliseren (dat is wat anders dan crashen of dalen). Uiteindelijk zijn die hoge prijzen voor niemand goed, het is veel beter als iedereen gewoon naar zijn inkomen kan leven en wonen, in plaats van dat dat alleen is weggelegd voor vermogende huishoudens.
Maarja het zal wel gepaard gaan met een flinke crash/correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 11:18
Wij zijn momenteel ook met nieuwbouw bezig, project van 18 huizen en slecht 1 daarvan wordt gasloos geleverd. Meerprijs was 17.500. Ik ga het overigens zelf installeren en verwacht het daardoor voor een aanzienlijk lager bedrag te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Momenteel bezig met een nieuwbouwwoning waarbij uitgegaan wordt van een EPC van 0. Nu hebben bepaalde bouwkundige opties als een uitbouw blijkbaar een negatief effect en om dit te compenseren moet je 1 pv paneel a 700,- extra afnemen per 2 opties.

Is het niet zo dat de aannemer maar moet zorgen dat de EPC gehaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
shoombak schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:38:
Momenteel bezig met een nieuwbouwwoning waarbij uitgegaan wordt van een EPC van 0. Nu hebben bepaalde bouwkundige opties als een uitbouw blijkbaar een negatief effect en om dit te compenseren moet je 1 pv paneel a 700,- extra afnemen per 2 opties.

“In Nederland geldt voor woningbouw sinds 2006 een eis van 0,8.[1] De EPC-berekening is opgenomen in het bouwbesluit, en sinds 1995 is het verplicht deze bij een bouwaanvraag in te dienen.[2] Vanaf 2011 geldt de strengere norm van 0,6 voor woningen.[3] Vanaf 2015 is de EPC-norm voor woningen veranderd naar 0,4”

Dus 0 lijkt mij niet correct. Mijn nieuw te bouwen huis zit ook op 0,4

[ Voor 5% gewijzigd door VVeld op 21-06-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
wantsome schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:46:
[...]

Ik neem aan dat dit gewoon in de aanbieding van de opties zit. U wilt een uitbouw? Dat is X euro voor de uitbouw en 700 voor een extra paneel. Op die manier is het wel transparant. En je kan zelf ja of nee zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
MeTooPV schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:49:
[...]

Ik neem aan dat dit gewoon in de aanbieding van de opties zit. U wilt een uitbouw? Dat is X euro voor de uitbouw en 700 voor een extra paneel. Op die manier is het wel transparant. En je kan zelf ja of nee zeggen.
Bij ons project hebben woningen met een uitbouw evenveel panelen als de standaard woning. Is dat niet overal dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
RUFFNECK schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:59:
[...]

No shit Sherlock. Als je een koopovereenkomst tekent is het geen optie meer. Je kan geen optie hebben maar tegelijk wel een geldige koopovereenkomst hebben getekend.
VVeld schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:04:
[...]

Als de koopovereenkomst al is getekend dan mag het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door BFmango op 21-06-2018 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 15:54

RUFFNECK

Poentje

BFmango schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:04:
[...]

No shit Sherlock. Als je een koopovereenkomst tekent is het geen optie meer. Je kan geen optie hebben maar tegelijk wel een geldige koopovereenkomst hebben getekend.
Ik had de vraagsteller zijn bericht anders wel goed gelezen aangezien ik reageerde op precies dat wat ie vroeg over "de andere mensen die een optie hadden" en niet over hemzelf... Sherlock.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Erniebert schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:49:
[...]

Pfff kan nog veel gekker. Bij ons kwam er tussentijds een verhoging van 25.000 euro bovenop en de beloofde keukencheque van 10.000 euro is ingetrokken. Daarnaast is de gehele binnenboel gestript vwb extra’s of luxe voorzieningen. Allemaal na het tekenen van de voorlopige overeenkomst, helaas was de definitieve overeenkomst nog niet getekend :X
Een “voorlopige” koopovereenkomst is gewoon bindend. Het woordje voorlopig wil niet zeggen dat het nog definitief moet worden gemaakt. Ze noemen het voorlopig omdat de daadwerkelijke overdracht pas bij de notaris plaatsvindt.

Ik denk dat het juridisch niet mogelijk is na het tekenen van de (voorlopige) koopovereenkomst voorwaarden te gaan wijzigen, tenzij er een bepaling in de koopovereenkomst staat dat het mogelijk is (tot bijv. ondertekening notaris). Maar dan is het echt stom om met een dergelijke bepaling akkoord te gaan.

Dus of je bent genaaid of het verhaal is niet volledig :). Of nog een optie, je bedoeld met een voorlopige overeenkomst geen overeenkomst maar een inschrijving :). Meerdere opties haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
witterholt schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:29:
[...]

Wij zitten in een soortgelijke situatie; binnen tien jaar kunnen er wel weer veel betere en goedkopere alternatieven voor een warmtepomp zijn.
In ons geval was de NOM met warmtepomp goedkoper dan CV (verschil € ~10 per maand) dus was het een no-brainer om dat nu te doen en niet gevoelig te zijn voor stijgende energieprijzen de komende 30 jaar. Ja, over 10 jaar is er misschien wel wat beters dan een W/W warmtepomp NOM oplossing, maar ik verwacht in de komende paar jaar dat voor veel mensen (als ze alle kosten doorrekenen) de W/W warmtepomp toch langzaamaan rendabeler word dan een CV. Overigens als de warmtepomp NOM iets duurder was dan de CV had ik em nog steeds genomen, de twee extra verdiepingen vloerverwarming en koeling zijn zeer comfortverhogend. Vooral koeling is super in een huis met een lichtstraat in de uitbouw en de achtergevel bijna volledig glas, pompt mooi al die warmte weer de grond in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

[...]

Idem, en ik had ook de ~20k niet liggen voor een w/w warmtepomp (een l/w warmtepomp vind ik een slechtere oplossing). Dus gewoon voor gas gegaan en als de ketel aan vervanging toe is zien we dan wel weer wat er te koop is aan alternatieve warmtebronnen en tegen welke prijs. Ik ga er vanuit dat een w/w warmtepomp + aanleggen van de bron in de loop van de jaren ook wel wat goedkoper gaat worden. Uiteraard zijn we wel alvast gaan koken op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
shoombak schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:38:

Dat doen ze toch op die manier? In dit geval wordt het niet uitgesmeerd over alle woningen, maar alleen de mensen die een optie kopen.
wantsome schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:58:
[...]

Bij ons project hebben woningen met een uitbouw evenveel panelen als de standaard woning. Is dat niet overal dan?
Waarschijnlijk heb je al een halve paneel 'over'. Dan hoeft bij een uitbouw niks aangepast te worden. Zelf heb ik een hekel aan dit soort variabelen, dus rust meestal de huizen uit met een extra paneel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
Als je 700 euro rekent voor een extra paneel haal je ook mooi een andere verliespost weer op natuurlijk.
Kan me echt niet voorstellen dat een instalateur veel meer aan de bouwer in rekening brengt dan het paneel zelf kost (als ze van 4 naar 5 gaan bijvoorbeeld). En de panelen die ik op projectmatig gebouwde huizen zien zijn niet de duurste types..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:37
Bij ons stond er gewoon dat na opties de EPC opnieuw berekend zou worden en dat extra panelen dan voor kosten van ons zouden zijn. Dit is denk ik eerlijker (als de prijs tenminste normaal zou zijn geweest).
Stel je hebt een optie die eigenlijk 0,75 pv nodig heeft en een die 0.25 nodig heeft. Dan zou een aannemer als hij het in de prijs moet doen gewoon 1 paneel bij de ene optie en 1 paneel bij de tweede optie doen. Met de andere manier hoeft hij er maar 1.

Onze buren moesten 3 extra panelen kopen....

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 14:56
Net nog even op de bouw geweest, cv ketel hangt er al. Compacte ketel met hogere capaciteit, maakt ook geen herrie. Komende 10 jaar zal de techniek stuk beter worden. Vergelijk het met de diesel / benzine auto's, we rijden nog steeds niet massaal elektrisch. Benieuwd wat er komende 5 a 10 jaar gaat gebeuren qua techniek.

Van aannemer begreep ik dat veel van de projecten in de komende 2 jaar nog een cv ketel krijgen. Richting najaar gaat hier volgende project in de verkoop, benieuwd wat die huizen gaan kosten. Aannemer vertelde ook dat ze moeilijk aan personeel kunnen komen en sommige afspraken ook niet nakomen (kunnen ergens anders meer verdienen). Tevens wordt materiaal duurder, verwacht dat huizenprijzen nog wel een paar jaar gaan stijgen nu het economisch "goed" gaat met Nederland.

Zag laatst bij kennis in meerwerklijst de optie uitbouw staan incl. extra zonnepaneel met een totaalprijs.
[...]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ik blijf die PV-panelen voor de EPC maar raar geneuzel vinden, en het voelt haast als koppelverkoop om andere minder optimale beslissingen van de bouwer te compenseren. Het bouwbesluit zou mijns inziens moeten voorzien in dat een bouwer voldoende aandacht besteedt aan isolatie en kierdichtheid en daar zou de woning op afgerekend moeten worden. Als de bouwer hierin tekort schiet is het wat mij betreft niet echt een oplossing om er dan maar wat extra PV-panelen op te knallen, in dat geval is het meer een lapmiddel.

Overigens werd er in mijn project helemaal niet over meer/minder PV-panelen gerept. Standaard zouden er 5 PV-panelen geplaatst worden en dat was onafhankelijk van of je wel of niet een uitbouw, erker of dakkapel nam. Ik neem aan dat die 5 PV-panelen dus voldoende zijn om de EPC laag genoeg te brengen met alle mogelijke opties.

Vanochtend ook weer op de bouwplaats geweest. Dak erop, dakkapel erin, een deel van de aangemetselde berging is gemetseld en het metselwerk op de begane grond schiet ook al flink op. Het wordt steeds mooier! 8)

Afbeeldingslocatie: https://www.bostulp.nl/assets/img/2018-06-22-bostulp/foto1.jpg

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Isolatie e.d. is al vastgelegd in het bouwbesluit. Alleen een PV-paneel compenseert de energievraag gelijk, waardoor ze relatief gunstig doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
MadEgg schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:39:
Overigens werd er in mijn project helemaal niet over meer/minder PV-panelen gerept. Standaard zouden er 5 PV-panelen geplaatst worden en dat was onafhankelijk van of je wel of niet een uitbouw, erker of dakkapel nam. Ik neem aan dat die 5 PV-panelen dus voldoende zijn om de EPC laag genoeg te brengen met alle mogelijke opties.
Vijf zie ik vaker langs komen. Bij ons zetten ze er ook vijf op, aldus de kopersbegeleider, en da's een huis met erker van ~200m2 na een stukje uitbouw.

In de stukken die ik bij de gemeente had opgevraagd zat ook een document met EPC berekeningen, best interessant. Voor het huis zonder uitbouw hadden ze twee berekeningen gemaakt, eentje met drie en eentje met vier panelen. Voor de EPC was drie net te weinig dus het werden er vier. Met de opties die wij hebben genomen was er kennelijk nog een vijfde paneel nodig. ZIt overigens gewoon allemaal bij de prijzen van de opties inbegrepen maar daar hadden ze ook wel voldoende marge voor :P

In ons project is de prijs van de huizen alleen tussen de fases in veranderd, wij hebben in fase 2 gekocht en een soortgelijk huis is in fase 3 38k duurder. Geen idee of er ook nog met afwerking of keukencheques is geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Señor Sjon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:53:
Isolatie e.d. is al vastgelegd in het bouwbesluit. Alleen een PV-paneel compenseert de energievraag gelijk, waardoor ze relatief gunstig doorwerken.
Blijkbaar is het niet voldoende vastgelegd in het bouwbesluit. Hoe kan het anders zijn dat als je een uitbouw doet er een extra PV-paneel nodig is (in ons project)? Blijkbaar is die uitbouw dan onvoldoende geisoleerd. Het interesseert mij persoonlijk vrij weinig hoeveel PV-panelen de bouwer erop wil leggen namelijk - dat kun je uitermate goed (en goedkoper) achteraf doen, er is heel veel keuze in en de bouwer gaat toch naar de meest economische optie kijken in plaats van de beste. En ondertussen betaal je er uiteindelijk als koper wel gewoon voor natuurlijk.

Isolatie en dergelijke is een heel ander verhaal, dat is veel efficiënter om tijdens de bouw te doen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, dat heeft met de uitbreiding van de woning te maken. Je hebt meer vierkante meters te verwarmen plus een groter verliesoppervlakte (dak en zijkanten). Dit heeft invloed op de EPC. En ja, een koper kan het zelf voordeliger PV-panelen leggen. Enig minpuntje is dat de bouwer verplicht is EPC <0,4 op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Señor Sjon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:11:
Nee, dat heeft met de uitbreiding van de woning te maken. Je hebt meer vierkante meters te verwarmen plus een groter verliesoppervlakte (dak en zijkanten). Dit heeft invloed op de EPC. En ja, een koper kan het zelf voordeliger PV-panelen leggen. Enig minpuntje is dat de bouwer verplicht is EPC <0,4 op te leveren.
Ja dat snap ik. Ik heb zelf verder geen verstand van EPC-berekeningen. Ik vind het alleen jammer dat het besluit blijkbaar op een dergelijke manier geformuleerd is dat het op de een of andere manier PV-panelen kan verplichten. Of in ieder geval dat PV-panelen toegepast kunnen worden om bepaalde doelen te halen. Het zou zich wat mij betreft alleen moeten richten op bouwkundige zaken, en niet op de opwekking van energie. Ik heb liever betere isolatie dan meer PV-panelen. En als de isolatie al optimaal is, is het ook klaar. PV-panelen kun je dan zelf wel toevoegen of als optie door de aannemer laten doen, in plaats van als verplichting.

[ Voor 4% gewijzigd door MadEgg op 22-06-2018 11:16 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ha, maar de betreffende NEN waar de EPC op gebaseerd is, is met consultaties samengesteld. Waarom denk je dat we nog steeds natuurlijke toevoerroosters kennen (Buva, Duco)? Of waarom installaties überhaupt goed beloond worden (UNETO-VNI)? Daar zit lobbywerk achter.

PV-panelen werken beter dan andere maatregelen omdat ze direct het energieverbruik 'oplossen' in een EPC. Zeker met de huidige isolatiewaarden en kierdichtingen, voegt meer van dat soort bouwkundige zaken niet zo heel veel meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Lobby-werk, het zal ook eens anders ;) Ik ben in ieder geval blij dat mijn bouwer akkoord ging met het weglaten van de verplichte PV-panelen en ik er nog een redelijk bedrag voor terugkreeg. Zeker als ik dat vergelijk met het bedrag wat ik terugkreeg voor het laten vervallen van de dekvloeren, dat is echt een schijntje van de werkelijke kosten. Bij de PV-panelen kreeg ik +- 80% terug van de daadwerkelijke kosten, dat vond ik best netjes.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
Señor Sjon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:11:
Ik zit hier in de verkeerde thread natuurlijk, maar ik krijg een huis opgeleverd zonder enige technische installatie van de bouwer en die moet eigenlijk ook aan 0.4 voldoen.
Natuurlijk zit in de EPC berekening de installatie ook wel en het wordt ook in eigen beheer meegebouwd.

Maar zonnepanelen lappen alles op in huidige systeem. Als ik het her bereken naar de wattpeak die er op komt kom ik onder 0 uit denk ik :)

Aan BENG voldoet het echter dan nog steeds niet, maar daar zijn we nog niet aan gebonden. Maar hieruit blijkt wel dat die EPC norm het net niet is.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 22-06-2018 11:30 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
Señor Sjon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:47:

Waarschijnlijk heb je al een halve paneel 'over'. Dan hoeft bij een uitbouw niks aangepast te worden. Zelf heb ik een hekel aan dit soort variabelen, dus rust meestal de huizen uit met een extra paneel.
We krijgen 'maar' 3 panelen op het dak van onze tussenwoning (welk vermogen en type/merk is nog onbekend). Voor een beukmaat van 570x960 (in ons geval met uitbouw 570x1200 dus) is dat niet veel. Kan ik er vanuit gaan dat de isolatie van onze woningen standaard al relatief op orde is? Want die PV panelen worden alleen gebruikt om te voldoen aan die EPC, had liever bouwkundig aan die eisen voldaan zoals met bijvoorbeeld tripple glas, maja PV panelen zijn een stuk goedkoper voor de aannemer >:). Soms zie ik 5-6 panelen op dak liggen bij andere 0.4 EPC woningen van hetzelfde formaat. De hoekwoningen krijgen 4 panelen overigens.

Wat ik wel vreemd vind eigenlijk, andere tussenwoningen in ons project met een beukmaat van maar 480x960 krijgen standaard 4 panelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoekwoningen hebben een groter verliesoppervlakte in de gevel. Ook kan je een doucheWTW hebben of WTW ventilatiesysteem. Tot slot worden de kierdichtingen ook steeds beter, die geven ook een goede 'bonus' door minder warmteverliezen.

Triple glas is totaal onzinnig voor EPC 0,4.

[ Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 22-06-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
MadEgg schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:39:
Ik blijf die PV-panelen voor de EPC maar raar geneuzel vinden, en het voelt haast als koppelverkoop om andere minder optimale beslissingen van de bouwer te compenseren. Het bouwbesluit zou mijns inziens moeten voorzien in dat een bouwer voldoende aandacht besteedt aan isolatie en kierdichtheid en daar zou de woning op afgerekend moeten worden. Als de bouwer hierin tekort schiet is het wat mij betreft niet echt een oplossing om er dan maar wat extra PV-panelen op te knallen, in dat geval is het meer een lapmiddel.

Vanochtend ook weer op de bouwplaats geweest. Dak erop, dakkapel erin, een deel van de aangemetselde berging is gemetseld en het metselwerk op de begane grond schiet ook al flink op. Het wordt steeds mooier! 8)

[afbeelding]
Mooi dakkapel! Hoe breed is die? Zat het er in als optie of meerwerk? Bij ons was het een optie 2m breed voor 7k 8)7 . Heb dus besloten om het achteraf te laten doen. Heb nu een offerte van 7,5k voor 5m breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wantsome
Xtince schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:02:
Mooi dakkapel! Hoe breed is die? Zat het er in als optie of meerwerk? Bij ons was het een optie 2m breed voor 7k 8)7 . Heb dus besloten om het achteraf te laten doen. Heb nu een offerte van 7,5k voor 5m breed.
7k is nog goedkoop! Bij ons zelfs € 8.9k voor een 3 vlaks dakkapel. Breedte staat er niet bij maar gok ook rond de 2m breed. In ieder geval een klein prulding is het en het standaard dakraam verviel er ook nog mee. Vraag me niet waarom, maar toch zijn er mensen die deze optie hebben genomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
Señor Sjon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:00:
Hoekwoningen hebben een groter verliesoppervlakte in de gevel. Ook kan je een doucheWTW hebben of WTW ventilatiesysteem. Tot slot worden de kierdichtingen ook steeds beter, die geven ook een goede 'bonus' door minder warmteverliezen.

Triple glas is totaal onzinnig voor EPC 0,4.
Het hele project krijgt gewoon mechanische ventilatie en ventilatieroosters in de kozijnen. De aannemer heeft het sowieso niet op verduurzaming, alles wat daar maar enigsinds mee te maken heeft is niet mogelijk en moet je maar zelf achteraf in eigen beheer doen. Zaken later vervallen krijg je niets voor retour of is niet mogelijk. Zaken aanpassen zoals vloerverwarming op de 1e en 2e kost klauwen met geld, terwijl het is makkelijker, sneller en goedkoper dan radiators heb ik begrepen van een loodgieter. Je zou er dus geld op toe moeten krijgen :+

Vind het alleen vooral bijzonder waarom wij met een bredere woning slechts 3 panelen krijgen en de kleinere formaten er 4 krijgen. Wat kan daar de reden voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:25

d0s

sssst

wantsome schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:25:
[...]

Het hele project krijgt gewoon mechanische ventilatie en ventilatieroosters in de kozijnen. De aannemer heeft het sowieso niet op verduurzaming, alles wat daar maar enigsinds mee te maken heeft is niet mogelijk en moet je maar zelf achteraf in eigen beheer doen. Zaken later vervallen krijg je niets voor retour of is niet mogelijk. Zaken aanpassen zoals vloerverwarming op de 1e en 2e kost klauwen met geld, terwijl het is makkelijker, sneller en goedkoper dan radiators heb ik begrepen van een loodgieter. Je zou er dus geld op toe moeten krijgen :+

Vind het alleen vooral bijzonder waarom wij met een bredere woning slechts 3 panelen krijgen en de kleinere formaten er 4 krijgen. Wat kan daar de reden voor zijn?
Andere panelen? Dakraam op de gevel? keuze verwarming? Bij ons project waren dat allemaal factoren.

Wij krijgen 15 zonnepanelen (2 onder 1 kap, EPC 0.0), maar zit nog altijd te wachten op specificatie voor het alvast terugvragen van de BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar zijn legio redenen voor mogelijk, tot het feit dat het een plan op een oude vergunning is aan toe. EPC 0,4 hebben we sinds 2015, daarvoor 0.6. Als nu een oude ontwikkeling verkocht wordt, kan dit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:02:
[...]

De dakkapel was een meerwerkoptie voor €5950,-. Binnenmaat is 3,80 breed, de binnenmaat van de woning is 5,40 meter. Achteraf bleek dat de prijs eigenlijk voor een andere (kleinere) dakkapel was en dat dit fout in de keuzelijst terecht was gekomen, maar omdat iedereen van deze prijs uitgegaan was hebben ze deze ook aangehouden. Vond ik wel netjes.

[ Voor 3% gewijzigd door MadEgg op 22-06-2018 12:31 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02
wantsome schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:13:
[...]

7k is nog goedkoop! Bij ons zelfs € 8.9k voor een 3 vlaks dakkapel. Breedte staat er niet bij maar gok ook rond de 2m breed. In ieder geval een klein prulding is het en het standaard dakraam verviel er ook nog mee. Vraag me niet waarom, maar toch zijn er mensen die deze optie hebben genomen 8)7
Bij ons is een dakkapel in het project € 7800 voor een 1,5m variant. Toch hebben wij besloten er twee te nemen. De reden? Het is geen standaard prefab dakkapel maar een die is ontworpen door de architect van het huis. Het dakkapel heeft dus matchende kozijnen in dezelfde kleur. Daarnaast heb je ook geen gedoe met garantie achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 12:33
Nano2009 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:42:
[...]

Bij ons is een dakkapel in het project € 7800 voor een 1,5m variant. Toch hebben wij besloten er twee te nemen. De reden? Het is geen standaard prefab dakkapel maar een die is ontworpen door de architect van het huis. Het dakkapel heeft dus matchende kozijnen in dezelfde kleur. Daarnaast heb je ook geen gedoe met garantie achteraf.
Bij ons 6400 voor 1.40 maar wel gedaan omdat we het stiekem gewoon mooi vinden en geen gedoe achteraf wilden hebben.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

wantsome schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:13:
[...]

Dat is wel heel duur! Dakraam zit bij ons op de andere helft van het dak, dus die kwam niet te vervallen door de dakkapel. Wat ik wel bijzonder vond is dat als we meer PV-panelen zouden afnemen bij de bouwer, het dakraam zou komen wél zou komen te vervallen omdat er geen onderbreking tussen de door de bouwer geselecteerde PV-panelen mag zitten ivm micro-omvormers of iets dergelijks. Ik heb maar niet naar de details gevraagd, ik vond ze toch al veel te duur.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Bij ons dakkapel 2,5m 6850 euro.
Een dakraam 94cm x 140cm 1250 euro.

Wat een prijzen. Wij doen het later zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
94x140 kost je ook ~800-900 euro achteraf. De gemiddelde aannemer trekt gelijk zijn handen af van het dak qua garantie als je iemand anders de zaag erin laat zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02
Ook wij mogen actief deel gaan nemen aan dit topic. Volgende week gaan wij de KAO ondertekenen voor een nieuwbouw project aan de noord/oost kant van Breda. Inmiddels bijna alle posts doorgelezen en daar al zeer waardevolle informatie uit kunnen halen. Waarvoor dank!

Waarom de keuze nieuwbouw?
Vooral de locatie van het nieuwbouw project sprak ons erg aan. Daarnaast zijn nieuwbouw woningen goed geïsoleerd en is er de mogelijkheid om alles veel naar wens aan te passen.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Daar moeten we nog achter gaan komen (zitten nog aan het begin van het traject). Het eerste wat mij nu wel al enigszins tegen is gevallen zijn de kosten voor het meerwerk. Maar daar zijn wij gelukkig niet de enige in :)

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Hebben tot nu toe alleen het ruwwerk door hoeven te geven.
- Uitbouw 2,4 meter 15,7k
- Dakkapel voor 7,8k
- Dakkapel achter 7,8k
- 3 Ramen vervangen voor openslaande dubbele deuren met zijlichten 3,5k
- Extra slaapkamer op de zolder 3,6k

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Weten we nog niet.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Hierover zijn wij nog aan het twijfelen. Alhoewel wij dit pas aan het einde van het jaar door hoeven te geven neigen we nu wel naar stucen. Al lijkt na het lezen van dit topic en het zien van verschillende foto's renovlies ook een goede optie te zijn welke wij zeker gaan onderzoeken.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Weten we nog niet. Ligt ook aan het seizoen waarin het huis wordt opgeleverd (prognose is nu eind 2019 waardoor wij mogelijk wachten tot het voorjaar van 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Señor Sjon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:22:
94x140 kost je ook ~800-900 euro achteraf. De gemiddelde aannemer trekt gelijk zijn handen af van het dak qua garantie als je iemand anders de zaag erin laat zetten.
Een Velux dakraam kost +- 400/500 euro ligt aan wat voor type je neemt. Zelf plaatsen is misschien enkele uren werk. Kwestie van dakpannen eraf halen en een gat zagen en het dakraam erin leggen en rondom afwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Grapjas. :P

Een PK08 kost in goedkoopste configuratie al ~500 euro. Daar komen nog gootstukken (~120) en isolatiemembraan/dampmantel (~70) bij. Dat raam is al 700 euro zonder montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Señor Sjon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:45:
Grapjas. :P

Een PK08 kost in goedkoopste configuratie al ~500 euro. Daar komen nog gootstukken (~120) en isolatiemembraan/dampmantel (~70) bij. Dat raam is al 700 euro zonder montage.
Gootstukken zitten er meestal bij. De rest niet. Maar nog altijd goedkoper dan die 1250 euro :)
Maargoed wij hebben ook zo min mogelijk meerwerk gedaan om straks zelf aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet als je online samenstelt. ;) Dan moet je alles nog bij elkaar vegen. Maar goed, laat het aftimmeren nog een paar uur kosten, materiaal, etc, dan ben je zo wel een redelijk bedrag kwijt voor dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:47:
[...]

Dat doen ze toch op die manier? In dit geval wordt het niet uitgesmeerd over alle woningen, maar alleen de mensen die een optie kopen.

[...]

Maar het vreemde is dat er gesteld wordt dat het bouwbesluit 0,4 is maar ze voor ons project uitgaan van 0,0. Waardoor het voelt alsof wij moeten betalen voor deze extra maatregelen die niet wettelijk verplicht zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat klopt. Er zijn wel meer dingen aan je woning niet wettelijk verplicht waar je wel voor betaalt. :P Zal ook wel iets zijn tussen de gemeente en de ontwikkelaar dat ze EPC 0 of beter bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Voor onze EPC 0-woning is nu eindelijk activiteit op de bouwplaats. Een 2 weken geleden zijn de bronnen voor de warmtepompen geboord en sinds gisteren rijden er graafmachines rond voor de fundering.

KAO getekend begin juni 2017 8)7

Ondanks dat EPC-0 nog niet verplicht is, is de hele wijk al EPC-0, en voor sommige huizen is ook nul-op-de-meter een optie. Ook voor onze kavel, alleen de meerprijs (€8k oid) voor het vollegen van de N/O-zijde met zonnepanelen is te duur én ontneemt de mogelijkheid om er later nog een dakkapel op te zetten.

Pakket aan besparende maatregelen bestaat uit triple-glas, W/W warmtepomp, doucheWTW en luchtWTW. Daarnaast 12 PV-panelen om de energiekosten van de warmtepomp 'af te dekken'.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MeTooPV schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:49:
[...]

Nee, was niet vermeld. Dus we hadden onze rechtsbijstand kunnen inschakelen (juridisch sta je natuurlijk heel sterk). Zoals gezegd niet gedaan en een extra paneel afgenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-06-2018 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:00

vooghel

Cunning linguist

Bij ons zijn ze ook weer een stuk verder. Alle steigers weg, borstwering voor de deuren, en de erfafscheiding van het blok staat ook een heel eind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nMS3aD3zGaRRL05lajptUyYP/full.jpg
De zes meest linkse vierkantjes zijn ons huis :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZVzRO4FJ0MSjvS2UKxRZime7/full.jpg
Achtergevels met erfafscheiding in opbouw.

[ Voor 18% gewijzigd door vooghel op 22-06-2018 22:02 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
frumper schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:43:
[...]

Bij ons 6400 voor 1.40 maar wel gedaan omdat we het stiekem gewoon mooi vinden en geen gedoe achteraf wilden hebben.
Dat is een hoop geld voor 1,4m. Welk gedoe achteraf? Is in een dag geplaatst. Laat het meteen na oplevering doen. Misschien wel het allermakkelijkste klus om te regelen van de hele verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
*dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Xtince op 23-06-2018 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:16

EiT

Wij kunnen gewoon daksparingen laten maken en het achteraf doen, 150-250 voor een raam, 350-450 voor een dakkapel.

Dakkapel 1,5m kost 5k en 2,5m kost 7,5. Vind ze alleen niet mooi.

Als we een daksparing laten maken, laten ze dan isolatie etc weg? Of hoe moet ik dat zien? Twijfel nu weer een beetje over de velux ramen ivm zon en regen er op.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 12:33
Xtince schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 01:38:
[...]

Dat is een hoop geld voor 1,4m. Welk gedoe achteraf? Is in een dag geplaatst. Laat het meteen na oplevering doen. Misschien wel het allermakkelijkste klus om te regelen van de hele verbouwing.
Hij wordt nu in de stijl van de woning meegenomen en behoud van garantie van het dak. Ken mensen die na het laten plaatsen problemen hadden met het dak, kan je vertellen dat ik daar voorlopig niet op zit te wachten ;)

En verder us een kleine dakkapel nou eenmaal duurder als je hem met grotere vergelijkt. Maar wij hebben bewust voor deze gekozen.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
Ik ben al de hele week bezig om een weeknummer voor oplevering te krijgen. De aannemer verteld via via dat het waarschijnlijk ergens in september is. Toch kon ik de donderdag op de bouw kijken en alles in onze straat is sinds deze week aangesloten tot aan de meter en de meter is er ook. De onderaannemer van de netbeheerder bevestigd dit. Gas licht en water. Toch blijft de makelaar die tussen ons en de aannemer zit zeggen dat niet zeker is wanneer de netbeheerder klaar is en dat de aannemer nu even niet reageerd op telefoon sms en Watsapp berichten....

Alsof de aannemer niet kan bepalen hoe lang het duurt om een berging neer te zetten en gas water en licht aan onze kant aan te sluiten. Ook al loopt alles volgens planning en wachten we op de netbeheerder |:( }:|

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
Als je een plafond door de aannemer laat afwerken met spuitwerk, moet je er dan nog rekening mee houden dat je het plafond daarna nog moet texen? Het moet gewoon wit zijn, niets bijzonders verder, maar is het spuitwerk voldoende dekkend?

Ik ben namelijk een planning aan het maken voor als de woning opgeleverd is, en het plafond van 1 verdieping texen kost al met al toch wel een dag. (We laten plafond verdieping 1 spuiten, b.g. wordt gewoon stuc)

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
vooghel schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 21:59:
Bij ons zijn ze ook weer een stuk verder. Alle steigers weg, borstwering voor de deuren, en de erfafscheiding van het blok staat ook een heel eind.

[afbeelding]
De zes meest linkse vierkantjes zijn ons huis :).

[afbeelding]
Achtergevels met erfafscheiding in opbouw.
Ziet er beter uit zonder steigers.
Heeft thunnissen bij jullie al een betere inschatting gedaan dan misschien ergens in die ene maand, misschien niet?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:25

d0s

sssst

Appie76 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:42:
Als je een plafond door de aannemer laat afwerken met spuitwerk, moet je er dan nog rekening mee houden dat je het plafond daarna nog moet texen? Het moet gewoon wit zijn, niets bijzonders verder, maar is het spuitwerk voldoende dekkend?

Ik ben namelijk een planning aan het maken voor als de woning opgeleverd is, en het plafond van 1 verdieping texen kost al met al toch wel een dag. (We laten plafond verdieping 1 spuiten, b.g. wordt gewoon stuc)
Ja, zo wordt 90% van de nieuwbouwwoningen afgewerkt en in veel gevallen doen mensen daar verder ook niks meer aan :)
Pagina: 1 ... 68 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2