Het leven is te kort om geduld te hebben!
De muren laten we ons geval wel sausklaar stucen omdat het behangklaar wordt opgeleverd. Eventuele scheuren zouden eenvoudig te fixen zijn schijnt.Joopieboy schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:24:
Prima dekkend idd en goed zat voor het begin, huis werkt toch nog de eerste tien jaar dus ik zou dan pas de keuze maken om alles strak te laten stucen, ben je ook van die naden af.
Ah valt mee tochT.E schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:20:
Bij ons dakkapel 2,5m 6850 euro.
Een dakraam 94cm x 140cm 1250 euro.
Wat een prijzen. Wij doen het later zelf.
Hier was het (weliswaar met twee PV-panelen en een extra convector):

Dus dat hebben we ook maar niet gedaan. Dus dat wordt achteraf ook gedaan, heb offertes voor een dakkapel (plat dak, kunststof, EPDM) van 3.50 m (binnenmaats) voor 5000~5800 euro (zonder onderhandelen). Dus dat lijkt goed te komen. Kost je alleen wat uitloop.
Scheelt dat we daarentegen weer besparen op de aanwezige dakraam (Velux GGL MK04) die dan naar de voorzijde kan verplaatst worden.
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
gr8-jen schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:35:
[...]
Ziet er beter uit zonder steigers.
Heeft thunnissen bij jullie al een betere inschatting gedaan dan misschien ergens in die ene maand, misschien niet?
Wij zitten in blok 1, en waarschijnlijk in de eerste week daarvan.quote: ThunnissenWe streven er naar om de woningen van blok 1 in september, week 39 t/m 41 op te leveren.
Oplevering blok 2 zullen dan in september/oktober opgeleverd worden, week 41 t/m 45.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Is het handig om eerst de keuken te laten plaatsen en dan renovlies aan te brengen? Tussen het blad en de bovenkastjes wil ik tegeltjes, dus het zijn op zich geen moeilijke hoekjes. Ik wil zelf naderhand een koof gaan maken om het kanaal van de afzuigkap weg te werken, dus die wil ik sowieso naderhand met renovlies gaan bekleden.
Daarnaast ben ik benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het plafond bekleden met renovlies. Het gaat om een plafond van gipsplaten, dus dit zou opzich vrij gemakkelijk moeten gaan. Gewoon schilderen zou natuurlijk ook gaan (na vullen van de voegen e.d.) maar ben bang dat je de naden met strijklicht dan toch blijft zien.
Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ik heb ook RAL 9010 genomen, werd als “kristalwit” omschreven. Volgens mij zit je dan goed, want idd. dat gelige vind ik ook lelijk. Denk ook niet dat je voor al te meer wit moet gaan.TMC schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:29:
Mijn woning wordt opgeleverd met RAL 9010 deurkozijnen. Ik wil zelf ook witte muren. Is dit dan mooi wit? Ik zie soms op Funda huizen van slechts een paar jaar oud met witte muren en dan van die vieze gelige kozijnen en deuren. Daar word ik enigszins ontoepasselijk van. Zit ik in dit geval met RAL 9010 goed of moet ik aandringen op wittere kozijnen?
In Duitsland lijken ze dit regelmatig toe te passen: YouTube: Decken mit Malervlies tapezieren, Kleber mit einem Farbspritzgerät s...FataMan schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:03:
Daarnaast ben ik benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het plafond bekleden met renovlies. Het gaat om een plafond van gipsplaten, dus dit zou opzich vrij gemakkelijk moeten gaan. Gewoon schilderen zou natuurlijk ook gaan (na vullen van de voegen e.d.) maar ben bang dat je de naden met strijklicht dan toch blijft zien.
Ik heb geen signature
Dit ziet er wel netjes uit. Me eens verder in verdiepen.B152 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:06:
[...]
In Duitsland lijken ze dit regelmatig toe te passen: YouTube: Decken mit Malervlies tapezieren, Kleber mit einem Farbspritzgerät s...
Precies wat ik ook dacht. Had ik die maar eerder door gehad, haha.Appie76 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:20:
Dat doen ze rap! Slimme truc ook om de stroken te overlappen, dan tegelijk door te snijden zodat de naden perfect aansluiten...
Ben benieuwd of iemand dit geeft gedaan met goed resultaat en met welk soort primer / verf
[ Voor 3% gewijzigd door YinYang op 24-06-2018 23:03 ]
Ik denk dat ik hetzelfde heb. Bij mij werd door eigen huis geadviseerd er eerst niets aan te doen vanwege het vocht wat naar zolder zou trekken. Of anders geen voorstrijk of iets dergelijks te gebruiken zodat het kon blijven ademen. De oplossing was dan eerst een goedkope latex te gebruiken als 'voorstrijk' om daarna nog met een goede latex af te werken.YinYang schreef op zondag 24 juni 2018 @ 23:03:
Ben benieuwd of iemand dit geeft gedaan met goed resultaat en met welk soort primer / verf
Ja, heb daar ervaring mee. Nieuwbouwwoning, zolder was aftimmerd met bruine vezelplaten.YinYang schreef op zondag 24 juni 2018 @ 23:03:
Iemand hier weleens de bruine vezelplaten op zolder geschilderd? Van de latex spuiter begreep ik dat het een duur geintje wordt omdat hij er 4x overheen moet gaan, dus ben even aan het kijken wat het me kost als ik het zelf doe.
Het was een helse karwei.
- Alle schroeven, nietjes en naden plamuren
- Schuren
- Randen kitten
- 2 maal grondverf (Flexa Grondverf op waterbasis)
- 2 of 3 lagen Flexa Creations Lak op waterbasis
Kan mij zo niet meer herinneren (alweer ruim half jaar geleden) of het 2 of 3 lagen heeft gekost, waarschijnlijk 3
Maar het uiteindelijke resultaat is erg mooi (al zeg ik het zelf). Glad (zijdeglans), strak en mooi egaal. Heb zo even geen foto er van. Wel van tijdens het verven destijds:

*op bovenstaande foto ben ik bij dat balkje gestopt omdat er vlak voor nog een muur zou komen om de technische ruimte uit het zicht te krijgen. Scheelde ook weer verf

^grondverf
Eind september wederom een woning die opgeleverd wordt. Twijfel nog of ik weer dit helemaal ga doen, of dat ik gewoon overal gipsplaten tegenaan schroef en dan laat stucen.
[ Voor 13% gewijzigd door Yellowneck op 25-06-2018 00:28 ]
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Bij ons waren het groene platen. Op advies van een schilder heb ik het met een verf op basis van Acryl gedaan, geen Latex. 2 lagen erop gedaan. Na een tijdje een Latex laag eroverheen die wel pakt.YinYang schreef op zondag 24 juni 2018 @ 23:03:
Iemand hier weleens de bruine vezelplaten op zolder geschilderd? Van de latex spuiter begreep ik dat het een duur geintje wordt omdat hij er 4x overheen moet gaan, dus ben even aan het kijken wat het me kost als ik het zelf doe.
Als je gelijk een Latex laag eroverheen doet blijft het niet zitten.
Omdat ik lees dat velen de zonnepanelen weer van het dak schroeven en hogere rendementspanelen er op doen, vroeg ik mij af hoe deze panelen presteren. Ik ben een maagd op het gebied van zonnepanelen, vandaar
Edit: volgens de brochure een maximum efficiency van 17,4%.
[ Voor 7% gewijzigd door NelgNL op 25-06-2018 11:56 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Zijn gewoon redelijke panelen. Niet goed of slecht. Er zijn natuurlijk nog efficiëntere panelen die beter presteren, maar die zijn ook een stuk duurder. Prijs/kwaliteit zijn ze gewoon voldoende.NelgNL schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:54:
Vraagje: van de bouwer hebben specificatie van de zonnepanelen gekregen. We krijgen de Trinasolar TSM-PD05.05 met een power range van 265-280W. Hiervan krijgen we 4 stuks.
Omdat ik lees dat velen de zonnepanelen weer van het dak schroeven en hogere rendementspanelen er op doen, vroeg ik mij af hoe deze panelen presteren. Ik ben een maagd op het gebied van zonnepanelen, vandaar
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
En weet je ook nog wat je zo ongeveer kwijt was per m2 omgerekend? We kunnen het namelijk ook laten latex spuiten, wat €10 per m2 kost. Gaat om zo'n 100m2, dus is wel weer even €1000....Yellowneck schreef op maandag 25 juni 2018 @ 00:19:
[...]
Ja, heb daar ervaring mee. Nieuwbouwwoning, zolder was aftimmerd met bruine vezelplaten.
Het was een helse karwei.
- Alle schroeven, nietjes en naden plamuren
- Schuren
- Randen kitten
- 2 maal grondverf (Flexa Grondverf op waterbasis)
- 2 of 3 lagen Flexa Creations Lak op waterbasis
Kan mij zo niet meer herinneren (alweer ruim half jaar geleden) of het 2 of 3 lagen heeft gekost, waarschijnlijk 3. Al met al heeft het heel wat geld gekost, maar gelukkig zijn de A-merk verven bijna altijd wel in de aanbieding bij een bouwmarkt (40~50% korting).
Maar het uiteindelijke resultaat is erg mooi (al zeg ik het zelf). Glad (zijdeglans), strak en mooi egaal. Heb zo even geen foto er van. Wel van tijdens het verven destijds:
[afbeelding]
*op bovenstaande foto ben ik bij dat balkje gestopt omdat er vlak voor nog een muur zou komen om de technische ruimte uit het zicht te krijgen. Scheelde ook weer verf![]()
[afbeelding]
^grondverf
Eind september wederom een woning die opgeleverd wordt. Twijfel nog of ik weer dit helemaal ga doen, of dat ik gewoon overal gipsplaten tegenaan schroef en dan laat stucen.
Doe je dan met zo iets: https://www.gamma.nl/asso...ukspuit-5-liter/p/B501254
We krijgen in maart de sleutel, dan zal het woonbeton als eerste worden gelegd. We willen een louvredak van zo'n 4 meter diep aanleggen, maar ivm de kosten zal dit mogelijk niet direct na oplevering kunnen (duur dak, maar vooral veel initiele kosten bij oplevering). Het liefst laten we de binnenvloer via de openslaande deuren doorlopen naar buiten. Het liefst in elk geval niet een strakke vloer, en dan eenmaal buiten ineens totaal andere tegels.
Iemand idee wat haalbaar is? Kan, mag woonbeton uberhaupt nat worden? Zou een gietvloer wel kunnen? Of toch gewoon tegels buiten?
Nee, maar ik heb dan ook geen latexverf gebruikt wat vaak goedkoper is, maar Flexa Creations Lak (Zijdeglans). Was ook nog eens een speciale mengkleur (Fresh Linen). Maar reken maar 2 lagen grondverf en 3 lagen verf, dan bereken je voor jezelf wat je kwijt bent aan verf alleen.YinYang schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:51:
[...]
En weet je ook nog wat je zo ongeveer kwijt was per m2 omgerekend? We kunnen het namelijk ook laten latex spuiten, wat €10 per m2 kost. Gaat om zo'n 100m2, dus is wel weer even €1000....
Ze doen het niet voor de efficiency, dat verschil is erg klein tussen de moderne panelen van hetzelfde type zonnecellen. Er zijn mensen die de panelen vervangen omdat er vaak maar beperkt ruimte is voor een x aantal panelen. Als je dan zoveel mogelijk vermogen op wilt wekken, kiezen ze achteraf dus voor zonnepanelen met hoger piekvermogens zodat men meer Wp/m2 opwekt.NelgNL schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:54:
Vraagje: van de bouwer hebben specificatie van de zonnepanelen gekregen. We krijgen de Trinasolar TSM-PD05.05 met een power range van 265-280W. Hiervan krijgen we 4 stuks.
Het uiteindelijke resultaat van mijn probleem: Ik trok aan het kortste eind.Leroy1991 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:07:
Update vanaf mijn zijde,
Ze zijn de buitenzijde aan het opmetselen en de pannen en zonnepanelen liggen op het dak. Daarnaast staat nu alle muren aan de binnenzijde en liggen op de begane vloer alle leidingen.
Moet wel zeggen dat ik ervan schrok hoe kris kras ze alle elektra over de vloer leggen.
Over de verwarming, de leidingen liggen er alHeb de verkoopbegeleidster nogmaals duidelijk gemaakt dat ik ze daar niet wil hebben en ze gaf aan nog in gesprek te zijn met de loodgieter en dat dit eigenlijk niet had mogen gebeuren. Ze gaf zelf ook aan dat het niet veel werk zou zijn om de leidingen te verleggen, maar dat de loodgieter nog aan het berekenen is of de verwarming op de door mij aangegeven plek de zolder wel op 15°C kan houden. Ben benieuwd hoe dit gaat, zag bij de eerste huizen in het blok al de dekvloer liggen, dus veel tijd heeft hij niet meer.
[afbeelding]
Daarnaast wist de verkoopbegeleidster mij te vermelden dat het voor hun niet nodig is dat een koper het erratum ondertekend terug stuurt. Ook al is het een wijziging op tekening. Weet iemand hoe dit zit?
Toch begint nu toch wel te kriebelen. De woning met muren geeft veel meer gevoel en kan niet wachten totdat het klaar is. Het lijkt op te schieten en naar alle waarschijnlijkheid krijg ik eind oktober de sleutel![]()
[afbeelding]
Ik heb gesproken met de juridisch adviseur van VEH en die vertelde mij het volgende. Ja, het is het probleem van de aannemer, omdat de bruikbaarheid in het geding zou komen. Maar de bruikbaarheid weegt niet op tegen het feit dat de aannemer niet met zijn planning in het geding mag komen. Om deze afweging te maken moest er veel gerekend gaan worden, waarna ik waarschijnlijk alsnog aan het kortste eind zou trekken en de aannemer gigantisch op de kast zou jagen. Dit zou (vooral in deze drukke periode) ervoor zorgen dat ze in een later stadium zo min mogelijk werk gaan doen, om eventuele problemen op te lossen. (voor mij tien anderen..)
Artikel:

account removal page
Helaas dus maar eieren voor mijn geld gekozen en laat de radiator nu los leveren, zodat ik deze zelf kan verplaatsen. Het blijft wel een naai streek aangezien de aannemer lang heeft laten wachten met antwoorden, waardoor de situatie met het in geding komen van de planning is gecreëerd. Wil daarom iedereen die met een eventueel zelfde probleem zit, vooral meegeven, blijf ze achter de broek zitten. Dit heb ik achteraf te weinig gedaan.
Iets totaal anders, waar het hierboven al over ging, ben zelf ook wel benieuwd hoe iedereen zijn huis heeft geschilderd/van kleur heeft voorzien. Ik laat de muren niet stuken en dacht over het behangklaar heen te schilderen, al heb ik van collega's al gehoord dat waarschijnlijk geen mooi resultaat geeft. Iemand die hier ervaring mee heeft? En hoe glad is behangklaar?
Behangklaar is echt niet te schilderen. Dat moet eerst gestuct worden of je moet het behangen (bv. met renovlies en dan sauzen).Leroy1991 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:05:
Iets totaal anders, waar het hierboven al over ging, ben zelf ook wel benieuwd hoe iedereen zijn huis heeft geschilderd/van kleur heeft voorzien. Ik laat de muren niet stuken en dacht over het behangklaar heen te schilderen, al heb ik van collega's al gehoord dat waarschijnlijk geen mooi resultaat geeft. Iemand die hier ervaring mee heeft? En hoe glad is behangklaar?
Wij zelf kiezen voor renovlies en daarna spuiten.
Nee het is inderdaad nog lang niet klaar. Ze gaan de vloer wel fixen stuurden ze net via volgjewoning.MadEgg schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:13:
[...]
Poeh, daar moet nog wel wat gebeuren zeg. Niet alleen een golvende vloer vloer, die wand rechts is ook slordig en het dak erboven? Ik neem aan dat ze niet veronderstellen dat dit zo'n beetje af is, of wel?
Bouwer is de Bruin-Putten. Er is niet geheid, kon/mocht niet en was blijkbaar niet nodig. Muren opgetrokken uit kalkzandsteenblokken. Alleen beneden vloerverwarming. Boven niet gedaan, want zelfs in de winter slapen we met ramen open...hoe kouder hoe beter.
Zolder is nog helemaal open gelaten. Pak ik zelf aan met een kennis die bouwer is (bouw en afbouw). We willen hier 1 extra dakraam en uiteindelijk 2 slaapkamers voor onze twee kinderen (2,4).
De meeste focus is uitgegaan naar de woonkamer/hal etc. We hebben een voor velen vreemde opstelling gekozen. Een kookeiland met 1 zijde richting de openslaande deuren van de achtertuin. In de hoek van de keuken alleen een keukenwand met een eettafel. Hier de koelkast, ovens en kastjes. Het keukeneiland is 300x105cm en bevat kookplaat, gootsteen, vaatwasser etc...is verder vooral opslag. Geen wand erachter, want te weinig ruimte + we willen perse het keukeneiland als verbindend element tussen woonkamer en eetruimte.
Er komt woonbeton over de gehele benedenvloer. Er wordt een krimpnet aangebracht. We leggen het liefst alles door naar buiten, want daar moet op termijn een terrasoverkapping (louvredak) komen. Geen prioriteit, want huis was duur en extra's nog duurder
Woonbeton op de vloer beneden begroot op zo'n €6.5k (totaal zo'n 80m2).
Keukeneiland + keukenwand + inhoud zo'n €15k (al gekocht vanwege afwijkende positie). Gaan wellicht voor duurder type kastjes dan nog €3,5k erbij.
Na oplevering wordt een muur van 2.2mtr bij de tussendeur eruit gesloopt (kon niet als meerwerk, want geen garantie waarborg cert etc). In plaats daarvan een stalen pui met wrs zo'n zwengeldeur (config: 1 glaspaneel, zwengeldeur, 1 glaspaneel).
Badkamer boven wordt gedaan, zijn we ongeveer €5k aan meerwerk voor kwijt. Moeten wel zelf nog een meubel en douchewant (glas) plaatsen. En ook een grote spiegel. Regendouche kon alleen bij casco, dan kregen we €1250 terug en kwamen we met onze wensen uit op zo'n €20k voor alleen de badkamer. Te duur en nu op zich prima opstelling, prima tegels, prima merken (vb subway 2.0 die we in huidige woning ook hebben, prima dus). Alleen geen regendouche, maar wellicht knal ik dit er ooit zelf nog wel in dmv een voorzetwandje en rachelwerkje op het plafond en dus opnieuw tegelen
Offerte om zolder te doen als meerwerk was te duur en net niet wat we wilden. Ik ga dus zelf een lading ytong blokken naar boven zeulen tzt
Terrasoverkapping moet er komen, gaan we wrs meteen na oplevering achteraan door betonnen fundering in de achtertuin te laten storten. Even goed inlezen hoe ik dit het beste kan aanpakken of waar ik deze losse klus het beste kan laten doen.
Op de 1e verdieping en zolder komt 12mm dik laminaat. Hebben we nu ook hier op de 1e verdieping en zolder en bevalt prima. Gekocht ergens in Kampen (Luxuryfloors) voor een zeer nette prijs. Ga geen woonbeton boven storten en ook geen parket. Geen vloerverwarming dus maakt ook allemaal niet echt uit. Dat Kronotex gebeuren is erg degelijk wat ons betreft.
Ik zit nog met wat 'tweaks'.
Zo wil ik graag een soort lijn bij mijn benedentrap infrezen en dit op een of andere manier van stroom voorzien. Daar wil ik een hue lichtstrip in hebben en het vervolgens met mat glas of iets anders netjes afdekken. Dieper infrezen kan ook en dan bv een verzonken rand erin verwerken (als dit achteraf nog zomaar kan) zodat het alleen maar indirect licht is. Heeft iemand hier wel een wat over gehoord? Vind licht op de traptreden niet zo fraai. Wil met mijn eigen idee ook geen disco of kermis, maar juist een zeer subtiele lichtbron als aanvullend licht, want we mochten aan die kant geen raam (fuck me!). Ik heb een hekel aan een donker trapgat naar boven.
Verder vroeg ik het al eerder hier (dagje terug), maar als iemand tips of ervaringen heeft mbt woonbeton dan hoor ik het graag. Vooral of je woonbeton ook 'buiten' kunt laten aanleggen, namelijk onder onze terrasoverkapping.
Verder heb ik een toffe foto gezien waarbij de stijl overeenkwam met wat wij graag willen. Een betonnen vloer, zwarte kozijnen en zwarte stalen elementen (pui etc), dit in combinatie met een afwerking met licht hout, bijvoorbeeld essenhout. Waar kan ik het beste starten met het zoeken van stroken/planken essenhout van bv 2.4mtr hoog en het liefst zo breed mogelijk? Houthandel? Buitenland?
Wat betreft het stucen. We gaan het of direct laten stucen (met alle gevolgen van dien), of eerst met een hele grove, matte muurverf behandelen. Ons huis krijgt toch een vrij grove uitstraling (ook met donkere tinten) en wellicht valt er wel mee te leven. Ik heb ooit een paar kamers hier laten doen met dan renovlies, maar ik zie dat eigenlijk niet echt zitten. Heb verder een hekel aan behang (tenzij als eyecatcher op een specifieke plek met een specifiek doel). Als we het met die muurverf doen, is het wellicht niet superstrak, maar dat hoeft ook niet, gaten en andere oneffenheden dragen wellicht alleen maar bij aan het wat grove geheel (ik noem bewust 'industrieel' niet, omdat we die stijl in zijn totaal helemaal niet mooi vinden).

Zo jullie hebben flink uitgepakt met individuele keuzes, knap dat jullie gewaagde keuzes durven te maken.
De keuken in twee delen vind ik er opmerkelijk, een koelkast zo ver weg van het aanrecht en gootsteen lijkt mij super onhandig, maar misschien hebben jullie een hele andere manier van koken.
Ook het muurtje bij de slaapkamer zou ik zelf niet doen, raar smal entree-tunneltje, maar ik neem aan dat jullie het bed daar tegen aan willen zetten.
Veel succes in ieder geval!
Die opmerking over de keuken hebben we vaak gehadjasperdeman schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:27:
[...]
Zo jullie hebben flink uitgepakt met individuele keuzes, knap dat jullie gewaagde keuzes durven te maken.
De keuken in twee delen vind ik er opmerkelijk, een koelkast zo ver weg van het aanrecht en gootsteen lijkt mij super onhandig, maar misschien hebben jullie een hele andere manier van koken.
Ook het muurtje bij de slaapkamer zou ik zelf niet doen, raar smal entree-tunneltje, maar ik neem aan dat jullie het bed daar tegen aan willen zetten.
Veel succes in ieder geval!
Wij hebben vrienden met een appartement en die hadden een vergelijkbaar keukeneiland op zo'n positie (niet helemaal hetzelfde). Wij (en zij ook) vonden het altijd heerlijk dat er altijd verbinding was tussen alle delen tijdens het koken, wat hier bij ons echt een momentje is. Of het gezin dan al aan de eettafel (leeftafel) zit, of nog in de woonkamer....het staat allemaal in verbinding. Verder willen we dus die terrasoverkapping en daar dus buiten eten. Ik wilde niet 2 eettafels dichtbij elkaar, 1 binnen en iets verderop 1 buiten. Daarbij is het nu easy om met het eten naar de tuin te lopen...wat ons betreft gaat het wel goedkomen, maar ik begrijp de 'regels' mbt de afstanden tot koelkast en oven volkomen
Wat betreft die slaapkamer. Eerst wilden we de deur aan het einde van het tunneltje plaatsen, maar dat werd dan echt een loze ruimte op de overloop. Nu willen we in de 'tunnel' in elk geval een grote spiegel plaatsen, en een paar haken of een ophangrek voor kleding etc. We vonden het fijn om bij het openen van de deur niet direct een open slaapkamer in te kijken. Ik had liever de hele verdieping aangepast, maar we waren gebonden aan een aantal vaste zaken, tenzij een fors prijskaartje aan meerwerk acceptabel was (was het niet). Als het niet bevalt is zo'n muurje overigens zo weer weg
[ Voor 15% gewijzigd door GustavSan op 26-06-2018 09:06 ]
In Belgie / Duitsland zie je regelmatig beton voor de oprit, mogelijk iets voor je terras als dit dezelfde look geeft als woonbeton binnen. Zoek eens via google op beton oprit.
Trapverlichting zijn wij nog niet uit. Gekeken naar traplichten, maar deze zijn qua inbouw 6 cm diep en moeilijker in te frezen. Hue ledstrip op de rand van de trap (in een alu profiel) kan een optie zijn. Iemand ervaring mee / een foto? Voor onze beneden verdieping staat al een doos Hue spullen klaar.
GustavSan schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:03:
Leuk en waardevol topic. Al eerder eens langs zien komen, maar toen nog in de koopfase en dus uitgesteld. Nu gekocht en wrs Q1/Q2 2019 oplevering. Half-vrijstaand in Driebergen, inbreidingsproject. Na veel over en weer gemail eindelijk onze ideale inrichting. Het gaat om 8 2-onder-1-kappers op een relatief klein stuk grond tov de prijs, maar dit was wel precies wat we zochten (eerst jaren-30, maar dit beviel uiteindelijk ook erg goed).
Bouwer is de Bruin-Putten. Er is niet geheid, kon/mocht niet en was blijkbaar niet nodig. Muren opgetrokken uit kalkzandsteenblokken. Alleen beneden vloerverwarming. Boven niet gedaan, want zelfs in de winter slapen we met ramen open...hoe kouder hoe beter.
Zolder is nog helemaal open gelaten. Pak ik zelf aan met een kennis die bouwer is (bouw en afbouw). We willen hier 1 extra dakraam en uiteindelijk 2 slaapkamers voor onze twee kinderen (2,4).
De meeste focus is uitgegaan naar de woonkamer/hal etc. We hebben een voor velen vreemde opstelling gekozen. Een kookeiland met 1 zijde richting de openslaande deuren van de achtertuin. In de hoek van de keuken alleen een keukenwand met een eettafel. Hier de koelkast, ovens en kastjes. Het keukeneiland is 300x105cm en bevat kookplaat, gootsteen, vaatwasser etc...is verder vooral opslag. Geen wand erachter, want te weinig ruimte + we willen perse het keukeneiland als verbindend element tussen woonkamer en eetruimte.
Er komt woonbeton over de gehele benedenvloer. Er wordt een krimpnet aangebracht. We leggen het liefst alles door naar buiten, want daar moet op termijn een terrasoverkapping (louvredak) komen. Geen prioriteit, want huis was duur en extra's nog duurder.
Woonbeton op de vloer beneden begroot op zo'n €6.5k (totaal zo'n 80m2).
Keukeneiland + keukenwand + inhoud zo'n €15k (al gekocht vanwege afwijkende positie). Gaan wellicht voor duurder type kastjes dan nog €3,5k erbij.
Na oplevering wordt een muur van 2.2mtr bij de tussendeur eruit gesloopt (kon niet als meerwerk, want geen garantie waarborg cert etc). In plaats daarvan een stalen pui met wrs zo'n zwengeldeur (config: 1 glaspaneel, zwengeldeur, 1 glaspaneel).
Badkamer boven wordt gedaan, zijn we ongeveer €5k aan meerwerk voor kwijt. Moeten wel zelf nog een meubel en douchewant (glas) plaatsen. En ook een grote spiegel. Regendouche kon alleen bij casco, dan kregen we €1250 terug en kwamen we met onze wensen uit op zo'n €20k voor alleen de badkamer. Te duur en nu op zich prima opstelling, prima tegels, prima merken (vb subway 2.0 die we in huidige woning ook hebben, prima dus). Alleen geen regendouche, maar wellicht knal ik dit er ooit zelf nog wel in dmv een voorzetwandje en rachelwerkje op het plafond en dus opnieuw tegelen. Nu geen prioriteit.
Offerte om zolder te doen als meerwerk was te duur en net niet wat we wilden. Ik ga dus zelf een lading ytong blokken naar boven zeulen tzt.
Terrasoverkapping moet er komen, gaan we wrs meteen na oplevering achteraan door betonnen fundering in de achtertuin te laten storten. Even goed inlezen hoe ik dit het beste kan aanpakken of waar ik deze losse klus het beste kan laten doen.
Op de 1e verdieping en zolder komt 12mm dik laminaat. Hebben we nu ook hier op de 1e verdieping en zolder en bevalt prima. Gekocht ergens in Kampen (Luxuryfloors) voor een zeer nette prijs. Ga geen woonbeton boven storten en ook geen parket. Geen vloerverwarming dus maakt ook allemaal niet echt uit. Dat Kronotex gebeuren is erg degelijk wat ons betreft.
Ik zit nog met wat 'tweaks'.
Zo wil ik graag een soort lijn bij mijn benedentrap infrezen en dit op een of andere manier van stroom voorzien. Daar wil ik een hue lichtstrip in hebben en het vervolgens met mat glas of iets anders netjes afdekken. Dieper infrezen kan ook en dan bv een verzonken rand erin verwerken (als dit achteraf nog zomaar kan) zodat het alleen maar indirect licht is. Heeft iemand hier wel een wat over gehoord? Vind licht op de traptreden niet zo fraai. Wil met mijn eigen idee ook geen disco of kermis, maar juist een zeer subtiele lichtbron als aanvullend licht, want we mochten aan die kant geen raam (fuck me!). Ik heb een hekel aan een donker trapgat naar boven.
Verder vroeg ik het al eerder hier (dagje terug), maar als iemand tips of ervaringen heeft mbt woonbeton dan hoor ik het graag. Vooral of je woonbeton ook 'buiten' kunt laten aanleggen, namelijk onder onze terrasoverkapping.
Verder heb ik een toffe foto gezien waarbij de stijl overeenkwam met wat wij graag willen. Een betonnen vloer, zwarte kozijnen en zwarte stalen elementen (pui etc), dit in combinatie met een afwerking met licht hout, bijvoorbeeld essenhout. Waar kan ik het beste starten met het zoeken van stroken/planken essenhout van bv 2.4mtr hoog en het liefst zo breed mogelijk? Houthandel? Buitenland?
Wat betreft het stucen. We gaan het of direct laten stucen (met alle gevolgen van dien), of eerst met een hele grove, matte muurverf behandelen. Ons huis krijgt toch een vrij grove uitstraling (ook met donkere tinten) en wellicht valt er wel mee te leven. Ik heb ooit een paar kamers hier laten doen met dan renovlies, maar ik zie dat eigenlijk niet echt zitten. Heb verder een hekel aan behang (tenzij als eyecatcher op een specifieke plek met een specifiek doel). Als we het met die muurverf doen, is het wellicht niet superstrak, maar dat hoeft ook niet, gaten en andere oneffenheden dragen wellicht alleen maar bij aan het wat grove geheel (ik noem bewust 'industrieel' niet, omdat we die stijl in zijn totaal helemaal niet mooi vinden).
[afbeelding]
[afbeelding]
Alu profiel oid heb ik inderdaad aan gedacht, maar de boel moet toch nog gestuct worden en dus dacht ik dat dit wel het moment zou zijn om wat te vrezen. Ik denk aan een lijn van bv 6cm breed en 3cm diep, onderaan tot de grond ingevreesd en stroom via meterkast via kruipruimte die kant op. Dan de lichtstrip erin en een melkglas oid afdekding er overheen. Even kijken over er afdekprofielen van bv 6cm breed zijn (en meteen bv 2mtr lang per deel)?Fazer013 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:31:
Jullie hebben er al flink over nagedacht! Wij hebben de inloopkast op de bovenverdieping ook zo gemaakt en hebben afgelopen weken het resultaat gezien bij de kijkdagen. Lijkt goed uit te pakken en buren waren jaloers. Zichtmuurtje bij inloop van de slaapkamer hebben we niet.
In Belgie / Duitsland zie je regelmatig beton voor de oprit, mogelijk iets voor je terras als dit dezelfde look geeft als woonbeton binnen. Zoek eens via google op beton oprit.
Trapverlichting zijn wij nog niet uit. Gekeken naar traplichten, maar deze zijn qua inbouw 6 cm diep en moeilijker in te frezen. Hue ledstrip op de rand van de trap (in een alu profiel) kan een optie zijn. Iemand ervaring mee / een foto? Voor onze beneden verdieping staat al een doos Hue spullen klaar.
[...]
Dank voor de tip mbt het beton, kan ik zeker wel overwegen, want binnen en buiten overgang is alleen bij de openslaande deuren (te zien).
Qua stijl gaan we dit proberen op te zoeken:

Wel is het huis in de kern anders, geen hoge muren etc, maar ik denk dat het wel mogelijk is dit soort elementen in onze woning terug te laten komen.
Qua louvredak (hopelijk) zoiets:

[ Voor 19% gewijzigd door GustavSan op 26-06-2018 12:38 ]
2 maanden extra dubbele lasten en we kunnen alle klusbedrijven, de keuken- en badkamerboer, tegelzetter, vloerenlegger, schilder, stukadoor en hovenier gaan afbellen en hopen dat ze in het najaar nog een plekje hebben.. verder moeten we ons huis uit eind augustus dus we kunnen ook op zoek naar een tijdelijke huurwoning..
Met dank aan Bouwbedrijf van Grunsven, ik hoop dat hier verder niemand met dit bedrijf in zee is gegaan of nog gaat!
[ Voor 35% gewijzigd door Pelox op 26-06-2018 14:47 ]
Zero.
Wat een actie, erg vervelend.Pelox schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:44:
Zo. En dan krijg je 1.5 week voor oplevering te horen dat ze het niet gaan redden en ze na de bouwvak ,eind augustus, verder gaan. Verder weten we niks, geen nieuwe datum, geen opgaaf van reden niets. Het bouwbedrijf is ook niet te bereiken, niemand neemt de telefoon op. Betreft 6 woningen en niemand weet nu waar ze aan toe zijn. De gehele bouwperiode is er al geen sprake van communicatie met de kopers. Echt een schandelijke vertoning.
2 maanden extra dubbele lasten en we kunnen alle klusbedrijven, de keuken- en badkamerboer, tegelzetter, vloerenlegger, schilder, stukadoor en hovenier gaan afbellen en hopen dat ze in het najaar nog een plekje hebben.. verder moeten we ons huis uit eind augustus dus we kunnen ook op zoek naar een tijdelijke huurwoning..
Met dank aan Bouwbedrijf van Grunsven, ik hoop dat hier verder niemand met dit bedrijf in zee is gegaan of nog gaat!
Neem aan dat je een contract hebt ( Woningborg of vergelijkbaar) waar werkbare dagen in vermeldt staat?
Zou contractueel eerst uitzoek in hoeverre je in je recht staat en of je dat als pressiemiddel kan gebruiken.
Beetje idee dat dit vrij standaard is. Onze aannemer laat eigenlijk ook niks van zich horen. We weten wel dat ze de opleverdatum van voor de bouwvak niet gaan halen en de verwachting nu november is. Maar hoe zeker is dat? Moet ons appartement nog verkopen en wil zo lang mogelijk blijven wonen. Maarja zonder zekere opleverdatum is het moeilijk verkopen. Tevens het regelen van schilder, tegellegger etc is erg moeilijk als je niet zeker weet wanneer het nu opgeleverd wordt.Pelox schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:44:
Zo. En dan krijg je 1.5 week voor oplevering te horen dat ze het niet gaan redden en ze na de bouwvak ,eind augustus, verder gaan. Verder weten we niks, geen nieuwe datum, geen opgaaf van reden niets. Het bouwbedrijf is ook niet te bereiken, niemand neemt de telefoon op. Betreft 6 woningen en niemand weet nu waar ze aan toe zijn. De gehele bouwperiode is er al geen sprake van communicatie met de kopers. Echt een schandelijke vertoning.
Zero.
Maar als je wel wat hoort is dat bindend en gaat het volgens mij vanaf dan al de boete lopen (ook al zijn de werkbare dagen nog niet verstreken)
[ Voor 40% gewijzigd door Snowhite0901 op 26-06-2018 15:17 ]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Tenzij je het elders extreem veel goedkoper kan krijgen zou ik het gelijk laten doen.TMC schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:53:
Een dakraam van 114x118 cm kost 1250 euro. Dit lijkt me prijzig maar ook weer niet extreem prijzig. Wat zouden jullie doen? Achteraf laten plaatsen of direct?
Geen gezeik qua garantie/aansprakelijkheid mocht het gaan lekken en het is er gelijk bij oplevering, niet nóg een partij die je ergens moet plannen na de oplevering en voor de verhuizing.
Hoe kom je bij 1.5 week voor oplevering? Heb je eerder een opleverdatum doorgekregen of was dat een schatting?Pelox schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:44:
In het Woongarant-contract staat als het goed is (in de mijne wel in ieder geval) dat als de oplevering uitgesteld wordt nadat formeel de datum vermeld was, onafhankelijk van de reden, het bouwbedrijf verplicht is tot het betalen van een aardige boete per kalenderdag dat het uitgesteld is (in ons geval geval tegen de €70,- per dag):
Van: https://www.woningborggro...1-KAO-EGH-eigen-grond.zip
Heb jij een dergelijke clausule niet? Het blijft zeer vervelend natuurlijk, maar wel een leuke pleister op de wonde.Bij overschrijding van het overeengekomen aantal werkbare werkdagen en ook, indien een door de
Ondernemer reeds aangekondigde oplevering wordt opgeschort, zal de Ondernemer zonder
ingebrekestelling tot aan de feitelijke dag van oplevering aan de Verkrijger een gefixeerde
schadevergoeding verschuldigd zijn van een kwart promille (0,25‰) van de koop-/aanneemsom per
kalenderdag.
Tja
Daarom geven ze je natuurlijk nooit een officiële datum. Alleen een schatting. Bij mij was de verwachting voor de bouwvak gereed. Dat is nooit officieel gecommuniceerd en dat het dat niet meer werd is ook nooit medegedeeld maar moesten we zelf naar vragen.MadEgg schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:41:
[...]
In het Woongarant-contract staat als het goed is (in de mijne wel in ieder geval) dat als de oplevering uitgesteld wordt nadat formeel de datum vermeld was, onafhankelijk van de reden, het bouwbedrijf verplicht is tot het betalen van een aardige boete per kalenderdag dat het uitgesteld is (in ons geval geval tegen de €70,- per dag):
Gelijk doen voor dat geld ja! Zelf doen is het goedkoopst, maar dan moet je het wel kunnen. Bij uitbesteden kom je er ook wel aan, maar nu meteen bij oplevering en idd met garantie etc...TMC schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:53:
Een dakraam van 114x118 cm kost 1250 euro. Dit lijkt me prijzig maar ook weer niet extreem prijzig. Wat zouden jullie doen? Achteraf laten plaatsen of direct?
Of het zo gaat moet de ervaring nog leren natuurlijkMirved schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:10:
[...]
Daarom geven ze je natuurlijk nooit een officiële datum. Alleen een schatting. Bij mij was de verwachting voor de bouwvak gereed. Dat is nooit officieel gecommuniceerd en dat het dat niet meer werd is ook nooit medegedeeld maar moesten we zelf naar vragen.
Tja
Dus of achter de leuning of in de muur gefreesd. Geen fan van ledjes oid op de treden. Ook geen fan van losse spotjes.
Dit vind ik wel wat hebben (minder sterk 's avonds dan wel, maar dat komt wel goed bij Hue):

Zit alleen met de stroomvoorziening. We hebben het niet tijdig bij de bouwer voorgelegd, want andere zaken waren belangrijker. Nu ligt er al een krimpnet. Het is mij niet duidelijk wanneer vloerverwarming gelegd gaat worden. Maakt dit uit?
Ik dacht namelijk gewoon zelf naar de grond toe te frezen, daar schuin door de kalkwandstenen muur een gat te boren naar de kruipruimte en gewoon zelf een leiding naar de extra stroomvoorziening in de meterkast aan te leggen. De hele Hue adapter gooi ik dan in een waterdichte doos in de kruipruimte, heb ik daar verder ook geen omkijken meer naar.
Onze veranda is zo goed als klaar. Misschien nog een hangstoel en een bank in plaats van dit zitje.
Vorige keer hing de haard nog veels te hoog, nu is het perfect

Succes dan. Want schilders hebben een wachtrij van 6 maanden, idem voor stucwerk, tegelzetters etc.MadEgg schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:34:
[...]
Of het zo gaat moet de ervaring nog leren natuurlijkMaar bij ons is de contractuele afspraak dat wij 5 weken van tevoren de officiële opleverdatum te horen krijgen. Vooralsnog ben ik niet van plan om voor die tijd concrete afspraken met leveranciers van keuken, PV-panelen, warmtepomp, vloeren, stucwerk en dergelijke te maken.
Gelukkig is het hier in het noorden iets minder een gekkenhuis, maar druk is het wel. Het is niet dat ik geen deals sluit met bouwbedrijven, maar alleen dat ik nog geen concrete datum afspreek - ik heb die zelf immers ook nog niet. Ik heb met alle bedrijven afgesproken, ergens tussen eind september en begin november, en dat ik +- 5 weken voor de opleverdatum een definitieve afspraak ga maken. Vonden ze allemaal geen probleem en daar houden ze in hun planning rekening mee.Mirved schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:53:
[...]
Succes dan. Want schilders hebben een wachtrij van 6 maanden, idem voor stucwerk, tegelzetters etc.
Tja
Heb je zelf regelmatig contact gezocht met de aannemer? Als de aannemer maanden niks van zich laat horen bel/mail je zelf toch? Ik ben op een gegeven moment elke vrijdag gaan bellen met de aannemer om te vragen naar updates, op een gegeven moment had hij wel doorPelox schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:58:
ja het gaat er ons niet om dat er vertraging is maar om het gebrek aan communicatie, we hebben nooit iets gehoord en ook nooit een planning gezien.
Dat ziet er wel fraai uit op de trap, dat lijkt me ook wel wat. Ik zou de kabels kunnen trekken vanuit de lepe hoek van de trap. Daar ga ik eens naar kijken!GustavSan schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:15:
Wat betreft traplicht zitten we een beetje aan zoiets te denken: https://www.pinterest.com/pin/258534834842420718/
Dus of achter de leuning of in de muur gefreesd. Geen fan van ledjes oid op de treden. Ook geen fan van losse spotjes.
Dit vind ik wel wat hebben (minder sterk 's avonds dan wel, maar dat komt wel goed bij Hue):
[afbeelding]
[afbeelding]
Zit alleen met de stroomvoorziening. We hebben het niet tijdig bij de bouwer voorgelegd, want andere zaken waren belangrijker. Nu ligt er al een krimpnet. Het is mij niet duidelijk wanneer vloerverwarming gelegd gaat worden. Maakt dit uit?
Ik dacht namelijk gewoon zelf naar de grond toe te frezen, daar schuin door de kalkwandstenen muur een gat te boren naar de kruipruimte en gewoon zelf een leiding naar de extra stroomvoorziening in de meterkast aan te leggen. De hele Hue adapter gooi ik dan in een waterdichte doos in de kruipruimte, heb ik daar verder ook geen omkijken meer naar.
Het ziet er erg mooi uit! Ik ben wel benieuwd hoe donker dit straks in de winter in de woonkamer zal worden. Wij willen in ieder geval iets van een zonwering aan de achterkant, die ligt op het westen dus veel inschijnende avondzon. Of dat een luifel wordt of een veranda moeten we tegen die tijd maar eens afzetten tegen het overgebleven budget.Wackmack schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:47:
Zag dat meerdere mensen een veranda overwegen in dit topic.
Onze veranda is zo goed als klaar. Misschien nog een hangstoel en een bank in plaats van dit zitje.
Vorige keer hing de haard nog veels te hoog, nu is het perfect
[afbeelding]

Tja
Sinds gisteren de sleutels gekregen van ons nieuwe huis. En wij gaan hier ook renovlies in doen. Volgends mij zijn er bij beide voor en nadelen. En ik geloof niet dat het behang er na 3 jaar compleet af ligt. Anders zou het web vol staan met negatieve reacties en zouden die renovlies bedrijfjes niet meer bestaan. Grote voordeel tegenover stucen is gewoon de prijs. Bij mij is het €2600 voor renvlies tegen €6000 voor stucen. Heb bij meerdere bedrijven aangeklopt voor een offerte.DutchAddick schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:21:
Ik twijfel nog erg over de muren, ben nu aan het kijken naar renovlies. Weet iemand een showroom waar ik dit kan bekijken, liefst regio Eindhoven - Den Bosch?
Ik ben ook heel benieuwd naar je ervaringen met renovlies, vooral qua uiterlijk. Dat het blijft hangen geloof ik wel. Voor ons lopen de prijzen niet gigantisch uit elkaar - €14,90 per m² voor renovlies en €18,75 per m² voor (dunpleister) stucwerk, beide inclusief sausen. Dat scheelt op het totaal +- €1300,-. Mooi meegenomen, maar niet doorslaggevend.syntesia schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:51:
[...]
Sinds gisteren de sleutels gekregen van ons nieuwe huis. En wij gaan hier ook renovlies in doen. Volgends mij zijn er bij beide voor en nadelen. En ik geloof niet dat het behang er na 3 jaar compleet af ligt. Anders zou het web vol staan met negatieve reacties en zouden die renovlies bedrijfjes niet meer bestaan. Grote voordeel tegenover stucen is gewoon de prijs. Bij mij is het €2600 voor renvlies tegen €6000 voor stucen. Heb bij meerdere bedrijven aangeklopt voor een offerte.
Overigens vind ik de €2600 voor renovlies wel erg goedkoop - hoeveel betaal je per m²?
Tja
als je er echt naar gaat zoeken dan zie je ze nog (mits deskundig aangebracht) maar ze vallen zeker niet op.DutchAddick schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:20:
Kun je bij renovlies echt totaal geen naden zien, alsof het gestuct is?
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Een ander voordeel is dat je huis binnen 2 dagen klaar is ipv 3 weken.MadEgg schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:57:
[...]
Ik ben ook heel benieuwd naar je ervaringen met renovlies, vooral qua uiterlijk. Dat het blijft hangen geloof ik wel. Voor ons lopen de prijzen niet gigantisch uit elkaar - €14,90 per m² voor renovlies en €18,75 per m² voor (dunpleister) stucwerk, beide inclusief sausen. Dat scheelt op het totaal +- €1300,-. Mooi meegenomen, maar niet doorslaggevend.
Overigens vind ik de €2600 voor renovlies wel erg goedkoop - hoeveel betaal je per m²?
Ik heb zelf ook renovlies ben er super tevreden mee en het is alsof het gestuct is.DutchAddick schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:20:
€12,50 per m² incl 2 lagen sausen met Sigma via een bedrijfje op Werkspot.
Kom maar door
Zeker wel! Bij ons kwamen enkele naden in de zomer naar voren. Renovlies werd in oktober erop gezet en de naden kwamen rond april naar voren. Gelukkig op enkele plekken dus valt mee hoor.DutchAddick schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:20:
Life is what happens while you're busy making other plans
Oh, dat is ook wel nuttige informatie. De naden kunnen nog zo naadloos geplakt worden maar als de muren dan uitzetten trekken ze alsnog open dus?Wackmack schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:36:
[...]
Zeker wel! Bij ons kwamen enkele naden in de zomer naar voren. Renovlies werd in oktober erop gezet en de naden kwamen rond april naar voren. Gelukkig op enkele plekken dus valt mee hoor.
We zitten hier nog over te dubben - ik ga vrijdag bij pasgeplakt renovliesbehang kijken. De opmerking van @Mirved over de tijd die het kost om te plakken is ook een goed punt. Ik zal de renovliesplakker vrijdag eens vragen hoe hij over de naden in de zomer denkt - bij ons moet er ook in oktober / november geplakt gaan worden.
Ik kwam er van de week ook achter dat in onze technische omschrijving staat dat de trap van de begane grond naar de verdieping onafgewerkt zal worden opgeleverd. Daar moeten we zelf nog wat mee dus. Komt dit vaker voor en wat doen jullie er dan mee?
Tja
Benieuwd wat hij daarover gaat zeggen!MadEgg schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:01:
[...]
We zitten hier nog over te dubben - ik ga vrijdag bij pasgeplakt renovliesbehang kijken. De opmerking van @Mirved over de tijd die het kost om te plakken is ook een goed punt. Ik zal de renovliesplakker vrijdag eens vragen hoe hij over de naden in de zomer denkt - bij ons moet er ook in oktober / november geplakt gaan worden.
Hangt denk ik erg af van de binnenmuren: Bij gemetselde kalkzandstenen zullen de muren zelf werken. Wij hebben prefab betonnen wanden uit één stuk. Die gaan echt niet zoveel werken dat naden in het renovlies zichtbaar worden...MadEgg schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:01:
[...]
Oh, dat is ook wel nuttige informatie. De naden kunnen nog zo naadloos geplakt worden maar als de muren dan uitzetten trekken ze alsnog open dus?
Ik kwam er van de week ook achter dat in onze technische omschrijving staat dat de trap van de begane grond naar de verdieping onafgewerkt zal worden opgeleverd. Daar moeten we zelf nog wat mee dus. Komt dit vaker voor en wat doen jullie er dan mee?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
- Of leidingwerk deugdelijk is gelegd? In mijn woning worden de badkamer en toilet casco opgeleverd. Wel fijn om te weten dat leidingwerk deugdelijk is aangesloten alvorens ik alles dicht maak.
- Gaat hij het dak op om doorvoeren en installatie van zonnepanelen te inspecteren ? Betreft een plat dak, zelf weinig aangelegen om 10meter omhoog te klimmen.
Zie op de sites allemaal redelijk globale verhalen wat zo'n keuring inhoudt. Maar niet wat ze allemaal wel en niet doen. Ben ook wel benieuwd naar ervaringen. Rond de 200€ is natuurlijk niet veel geld, als hij ook maar één ding vindt wat ik of mijn vader niet zien of niet weten. Benieuwd naar jullie ervaringen of beweegreden om wel iemand mee te nemen of niet.
Gewoon doen. Op het totaal bedrag is 200-300 euro natuurlijk helemaal niets en het kan je gezeik besparen.asdf25 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:11:
Met een beetje geluk wordt mijn woning over een kleine maand opgeleverd. Ik twijfel sterk om een opleveringskeuring te laten doen. Tijdens de kijkersmiddag zag het er op het oog allemaal keurig uit. Destijds niks nagemeten. Ben zelf bouwkundig onderlegd net als mijn vader, die ik dan mee wil nemen. Toch hebben wij beide niet veel kennis van hoe en volgens welke regels een nieuwbouwwoning opgeleverd hoort te worden. Prijzen op internet zie ik vanaf 180€ en bij VEH 220€. Kijkt en inspecteert zo'n expert ook de volgende zaken;
- Of leidingwerk deugdelijk is gelegd? In mijn woning worden de badkamer en toilet casco opgeleverd. Wel fijn om te weten dat leidingwerk deugdelijk is aangesloten alvorens ik alles dicht maak.
- Gaat hij het dak op om doorvoeren en installatie van zonnepanelen te inspecteren ? Betreft een plat dak, zelf weinig aangelegen om 10meter omhoog te klimmen.
Zie op de sites allemaal redelijk globale verhalen wat zo'n keuring inhoudt. Maar niet wat ze allemaal wel en niet doen. Ben ook wel benieuwd naar ervaringen. Rond de 200€ is natuurlijk niet veel geld, als hij ook maar één ding vindt wat ik of mijn vader niet zien of niet weten. Benieuwd naar jullie ervaringen of beweegreden om wel iemand mee te nemen of niet.
blup
Ik laat dit zelf afhangen van hoe het geheel er tijdens de voorschouw uitziet. Tot nu toe heb ik het idee dat mijn woning prima gebouwd wordt door fatsoenlijk personeel en ook tijdens de kijkdag had ik maar 1 ding kunnen opmerken en dat stond al op de lijst van de uitvoerder voor ik het uberhaupt had gezegd.asdf25 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:11:
Met een beetje geluk wordt mijn woning over een kleine maand opgeleverd. Ik twijfel sterk om een opleveringskeuring te laten doen. Tijdens de kijkersmiddag zag het er op het oog allemaal keurig uit. Destijds niks nagemeten. Ben zelf bouwkundig onderlegd net als mijn vader, die ik dan mee wil nemen. Toch hebben wij beide niet veel kennis van hoe en volgens welke regels een nieuwbouwwoning opgeleverd hoort te worden. Prijzen op internet zie ik vanaf 180€ en bij VEH 220€. Kijkt en inspecteert zo'n expert ook de volgende zaken;
Nadeel als ik pas dingen zie tijdens de uiteindelijke oplevering is dat die pas later worden opgelost, maar dat neem ik voor lief.
Ik heb het zelf opgehangen in augustus vorig jaar. En het hangt er nog precies het zelfde bij als toen we het op hebben gehangen.MadEgg schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:01:
[...]
Oh, dat is ook wel nuttige informatie. De naden kunnen nog zo naadloos geplakt worden maar als de muren dan uitzetten trekken ze alsnog open dus?
De naden die er al waren zijn er nog(maar dat komt vooral door het zelf doen), maar er zijn geen nieuwe
Als een muur zo erg gaat werken dat je naden krijgt tussen je renovlies, dan moet je je net zo hard zorgen maken over scheuren in het stucwerk...
Het blijft met beide een gok, maar ik ben super tevreden over renovlies(wij hebben trouwens die van de hornbach). Op de paar naadjes na die we zelf dus hebben veroorzaakt. Maar het deel dat we wel goed gehangen hebben(het grootste deel); ziet er super strak uit.
Blijkbaar gaat het er heel slecht af, dus als je het op een moment nog wil laten stucen, gaat dat niet (door het vocht kan het zijn dat sommige delen loskomen en dat bobbelt dan). Als het gaat blazen krijg je het ook niet meer mooi. En als je een wat grotere scheur hebt door het ongelijkmatig zakken van je woning en het vlies scheur mee, krijg je dat ook niet meer netjes.
Met stucwerk allemaal wel. Dat is ook de reden dat we voor stuc hebben gekozen, we verwachten namelijk nog wel wat zetting (fundering op staal met stapelbouw), en de scheuren zijn dan vrij gemakkelijk te herstellen. (We wachten nog even tot na de zomer met latexen, zodat het huis goed kan drogen, dus alle scheuren die de eerste 6-9 maanden ontstaan kunnen dan weggewerkt worden (oplevering december/januari))
Dat heb ik ook gehoord. Aan de andere kant van het verhaal heb ik ook meerdere malen gehoord dat renovliesbehang er redelijk makkelijk af te halen zou zijn met een bv. een stoomreiniger, en dat je net zo goed over het renovliesbehang heen kunt stucen. Het is een beetje de stucadoors tegenover de renovliesplakkers geloof ik, beide zeggen ze dat hun oplossing beter is. Iets met 'wij van wc-eend' natuurlijkBirdy84 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:32:
Ik heb met renovlies begrepen dat het idd erg mooi is en snel er op, maar als je op een moment wat anders wil of als je scheuren krijgt of een lekkage dat het een ander verhaal is.
Blijkbaar gaat het er heel slecht af, dus als je het op een moment nog wil laten stucen, gaat dat niet (door het vocht kan het zijn dat sommige delen loskomen en dat bobbelt dan). Als het gaat blazen krijg je het ook niet meer mooi. En als je een wat grotere scheur hebt door het ongelijkmatig zakken van je woning en het vlies scheur mee, krijg je dat ook niet meer netjes.
Met stucwerk allemaal wel. Dat is ook de reden dat we voor stuc hebben gekozen, we verwachten namelijk nog wel wat zetting (fundering op staal met stapelbouw), en de scheuren zijn dan vrij gemakkelijk te herstellen. (We wachten nog even tot na de zomer met latexen, zodat het huis goed kan drogen, dus alle scheuren die de eerste 6-9 maanden ontstaan kunnen dan weggewerkt worden (oplevering december/januari))
Tja
Nee, beide doen ze bij VEH niet. Ze verwijzen naar de garantie en serviceperiodes en de driemaandstermijn voor dit soort dingen. Als je geluk hebt loopt ie met een spiegeltje de onderkant van de badkamerdeur te controleren en te vertellen dat je die moet schilderen. Bij een casco badkamer een retoriek over de ventilatie en dus de hardstenen dorpel niet te dicht op de deur. Heb je wel een badkamer, dan gaat ie met geluk met een knikker het afschot controleren.asdf25 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:11:
Jaja, ik heb er wel 100 meegemaakt.
En wat zeg je als ervaringsdeskundige... iemand van VEH meenemen of iemand anders inhuren? Ik twijfel namelijk nog vanwege de wisselende verhalen...
Life is what happens while you're busy making other plans
Renovlies kun je met flexibel blijvende plamuur van bv Albastine helemaal strak krijgen. Naden dichtsmeren, licht opschuren en dan schilderen. Krijg je het behoorlijk strak mee.garriej schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:32:
[...]
Ik heb het zelf opgehangen in augustus vorig jaar. En het hangt er nog precies het zelfde bij als toen we het op hebben gehangen.
De naden die er al waren zijn er nog(maar dat komt vooral door het zelf doen), maar er zijn geen nieuwe
Als een muur zo erg gaat werken dat je naden krijgt tussen je renovlies, dan moet je je net zo hard zorgen maken over scheuren in het stucwerk...
Het blijft met beide een gok, maar ik ben super tevreden over renovlies(wij hebben trouwens die van de hornbach). Op de paar naadjes na die we zelf dus hebben veroorzaakt. Maar het deel dat we wel goed gehangen hebben(het grootste deel); ziet er super strak uit.
om precies te zijn €2655 incl btw. voor 165m2 dus €16 per m2 en dan worden de ramen er niet bij gerekend,MadEgg schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:57:
[...]
Ik ben ook heel benieuwd naar je ervaringen met renovlies, vooral qua uiterlijk. Dat het blijft hangen geloof ik wel. Voor ons lopen de prijzen niet gigantisch uit elkaar - €14,90 per m² voor renovlies en €18,75 per m² voor (dunpleister) stucwerk, beide inclusief sausen. Dat scheelt op het totaal +- €1300,-. Mooi meegenomen, maar niet doorslaggevend.
Had ook een ander bedrijf die vroeg €14,5 per m2 maar die zei dat hij elke wand gewoon meetelde raam of niet. dus dan kom ik uiteindelijk op het zelfde bedrag uit. want 1 muur van mij is 1 groot raam.
Ik doe al een tijdje geen opleveringen meer (goddank), dus een actuele partij kan ik je niet geven. Wel zijn er in dit topic al genoeg ervaringen genoemd. Het voordeel is wel dat je in the heat of the moment niet alles ziet, zeker niet als het om je eigen spullen gaat.frumper schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:38:
[...]
En wat zeg je als ervaringsdeskundige... iemand van VEH meenemen of iemand anders inhuren? Ik twijfel namelijk nog vanwege de wisselende verhalen...
Bij mij is dat ook het geval (project in Rosmalen). Ergens wel prima, dan kan er met klussen niet veel fout gaan, en daarna gelijk naar eigen smaak te makenMadEgg schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:01:
[...]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dit doen aannemers overigens omdat veel kopers toch zelf de afwerking willen kiezen. De een wil er meteen overzet-tredes opzetten, de ander wil er vloerbedekking op, dan heb je nog blanke lak / wit geverfd (mat/glans).TKroon schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:55:
[...]
Bij mij is dat ook het geval (project in Rosmalen). Ergens wel prima, dan kan er met klussen niet veel fout gaan, en daarna gelijk naar eigen smaak te maken
Om dezelfde reden leveren ze vaak ook geen plinten.
Trust me, I'm an engineer
Niet geschikt om alleen te verfen bedoel je, slijt het dan te veel?Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:37:
Een niet-hardhouten trap staat hoogstens in de grondverf bij de treden. In principe is een vuren trap alleen geschikt voor trapbedekking. Aangeraden wordt het om de eerste twee jaar er niks aan te doen. Pas dan is de werking er een beetje uit.
Ik heb toch wel een beetje spijt dat we de trappen niet naar hardhout geupgrade hebben, ondanks dat dit schrikbarend duur was via het project. Omdat we een open trap hebben vind ik het erg lastig om een mooie afwerking te vinden, het overzetspul zou je dan rondom moeten plakken, ik zie daar weinig oplossingen voor. Tapijt vind ik niks. Ik overweeg al bijna om de treden te laten vervangen als dat mogelijk is, ofwel hele trap

Wij hebben de onderste dichte trap gestoffeerd (treden+stootborden), en de bovenste open trap onderzijde geschilderd, treden voorkant+bovenkant gestoffeerd en netjes afgewerkt met kunststof strippen.dj_raoul schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:28:
[...]
Omdat we een open trap hebben vind ik het erg lastig om een mooie afwerking te vinden, het overzetspul zou je dan rondom moeten plakken, ik zie daar weinig oplossingen voor. Tapijt vind ik niks. Ik overweeg al bijna om de treden te laten vervangen als dat mogelijk is, ofwel hele trap
Blijft daardoor vanaf onderzijde mooi open en licht. Rondom plakken dus niet per se nodig, maar ja, wel tapijt...
Vandaag is er echter weer een vraag bijgekomen...
We gaan vloerverwarming op de begane grond na oplevering zelf aanleggen. De aannemer laten we de CV-installatie volledig aanleggen met alleen de leidingen langs de kant i.v.m. ontbrekende dekvloer. Alleen kwamen we er vandaag achter dat zowel de begane grond als de verdiepingsvloeren uit 1 groep bestaat vanuit de ketel. We hebben de optie om voor 400 euro (+btw en aannemerskosten...) de begane grond met een aparte groep aan te laten leggen t.b.v. de vloerverwarming. Ik weet alleen niet hoeveel zin dat heeft. De aanvoertemperatuur vanuit de CV zou dan lager kunnen zijn met bijbehorend gasbesparing toch?
Volgende week de "kopersmap" ophalen, ik kan nu al niet wachten.
Een van de opties die we wellicht willen, is de trap van de 1e naar zolder als "dichte trap" uitvoeren, met oog op veiligheid voor een eventueel kind, maar ook de honden.
Zijn er Tweakers die die trap dicht hebben uitgevoerd? Ik ben bang dat het te donker wordt daardoor..
FWIW: een potentiele installateur van mijn warmtepomp stelde dat meerdere groepen niet echt veel meerwaarde hadden - je hebt meer aan een zone-regeling op elke verdieping, welke dan best één aanvoergroep kunnen delen.Kemania_11 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:40:
Het is fijn om te lezen dat er zoveel anderen met dezelfde vragen zitten als wij. We hebben vooralsnog hier ook gekozen voor renovlies.
Vandaag is er echter weer een vraag bijgekomen...
We gaan vloerverwarming op de begane grond na oplevering zelf aanleggen. De aannemer laten we de CV-installatie volledig aanleggen met alleen de leidingen langs de kant i.v.m. ontbrekende dekvloer. Alleen kwamen we er vandaag achter dat zowel de begane grond als de verdiepingsvloeren uit 1 groep bestaat vanuit de ketel. We hebben de optie om voor 400 euro (+btw en aannemerskosten...) de begane grond met een aparte groep aan te laten leggen t.b.v. de vloerverwarming. Ik weet alleen niet hoeveel zin dat heeft. De aanvoertemperatuur vanuit de CV zou dan lager kunnen zijn met bijbehorend gasbesparing toch?
Vanwege de kinderen, maar ook om te voorkomen dat we spullen naar beneden van de trap afschoppen (wat in onze huidige woning iets te vaak voorkomt) laten wij de zoldertrap dicht uitvoeren. We hebben een raam op de overloop dus ik ben er niet echt bang voor dat het te donker wordt, maar de praktijk zal het leren.pixels66 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:39:
Inmiddels ben ik ook ingeloot in een schitterend project in Zuid Holland, man wat een stress valt er van je af als je hoort dat je een optie hebt!
Volgende week de "kopersmap" ophalen, ik kan nu al niet wachten.
Een van de opties die we wellicht willen, is de trap van de 1e naar zolder als "dichte trap" uitvoeren, met oog op veiligheid voor een eventueel kind, maar ook de honden.
Zijn er Tweakers die die trap dicht hebben uitgevoerd? Ik ben bang dat het te donker wordt daardoor..
[ Voor 29% gewijzigd door MadEgg op 28-06-2018 15:00 ]
Tja
Iets wat echter zowel hij als wij niet hebben opgemerkt is dat er in 1 van de slaapkamers geen ventilatie is aangebracht. Oorzaak hiervan is dat wij 1 geplande slaapkamer hebben gesplitst in 2 kleinere. De originele kamer had 2 ramen, waarvan 1 met ventilatie. Van de 2 nieuwe kamers heeft er 1 dat dus niet.
We komen er nu achter omdat de aannemer er een mail over stuurt en vraagt voor akkoord over de huidige situatie. Omdat we van plan zijn de betreffende kamer als babykamer te gebruiken neig ik er niet naar om dat akkoord te geven.
De aannemer adviseert om gewoon met het raam te ventileren en niet alsnog ventilatie aan te laten brengen. Oa vanwege de volgende argumenten:
- het gevelaanzicht; het rooster kan maar in 1 kleur worden uitgevoerd, terwijl binnen en buitengevel niet dezelfde kleur zijn.
- Het rooster moet in het draaiend deel geplaatst worden. Dit betekent dat deze tegen de aansluitende wand kan aanlopen en hierdoor kan worden beschadigd en dus niet gebruiksvriendelijk is.
- Het rooster zal uitsteken (circa 10cm) de ruimte in. Dit i.v.m. de benodigde dikte van het rooster (n.a.v. geluidseis geldende voor die gevel).
Iemand hier een suggestie? Is ventilatie van slaapkamers geregeld in het bouwbesluit?
Ik snap dat ze het niet meer zo kunnen maken als in de overige kamers omdat dat in de gevel verwerkt zit, maar ik voel me niet prettig bij enkel ventilatie via het raam voor een babykamer.
Wellicht dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft, ik hoor het graag.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Maar goed, ze hebben het dus over een suskast die ze niet erin kunnen zetten. Dat probleem zou je altijd gehad hebben, dus het is geen reden om het niet te doen. Maar ingewerkt in de gevel is natuurlijk het mooist, jammer dat dat niet meer kan.
Rechtsbijstand afgesloten voor het tekenen van de KAO en er zeer dankbaar voor. Aannemer heeft qua badkamer echt grof prutswerk afgeleverd en vind het allemaal wel goed (doet er niks aan).
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met het niet kunnen voldoen. De kamer heeft een raam van 2m hoog en 53cm breed, waarvan de bovenste 127cm open kan draaien/kieperen.
Zou je eens een foto van de trap kunnen maken zodat ik er een beeld bij heb? Klinkt wel aardig!Tassadar32 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:36:
@pixels66 Wij hebben twee open trappen die we met satijn plexiglas dichtgemaakt hebben. Toch een open gevoel (en een bak licht!) maar wel veilig! Kosten ongeveer € 600 en een paar dagen werk. Reden: blinde kat die geen trappen gewend is en oppaskinderen over de vloer.
Rechtsbijstand afgesloten voor het tekenen van de KAO en er zeer dankbaar voor. Aannemer heeft qua badkamer echt grof prutswerk afgeleverd en vind het allemaal wel goed (doet er niks aan).
Een te openen raam telt als spuiventilatie, maar niet als reguliere ventilatie. De aannemer weet dit ook wel. Alleen dit gaat echt op de letter van het meerwerk en wat er afgesproken is. Als het alleen een extra wandje is geweest en de woning voldoet nog aan de 55% gebruiksoppervlakte eis... dat kan nog weleens lastig zijn. Ik vind het moeilijk om zo te beoordelen.Malfunctions schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:37:
@Señor Sjon Het betreft idd een kleine kamer van ongeveer 6,5 M2. Ik zou toch graag zien dat ze ventilatie aanbrengen, kunnen ze dat weigeren?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met het niet kunnen voldoen. De kamer heeft een raam van 2m hoog en 53cm breed, waarvan de bovenste 127cm open kan draaien/kieperen.
Snap ik. We hebben met de kopersbegeleiding gezeten en aangegeven dat we die slaapkamer wilden splitsen. Daarvoor is er een wand opgeschoven en een wand geplaatst, inclusief kozijn en deur. De vloerverwarming is wel netjes aangepast, inclusief regelunits in beide kamers.Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:57:
[...]
Een te openen raam telt als spuiventilatie, maar niet als reguliere ventilatie. De aannemer weet dit ook wel. Alleen dit gaat echt op de letter van het meerwerk en wat er afgesproken is. Als het alleen een extra wandje is geweest en de woning voldoet nog aan de 55% gebruiksoppervlakte eis... dat kan nog weleens lastig zijn. Ik vind het moeilijk om zo te beoordelen.
Maar ik bedenk me nu net dat ze ook in beide kamers een regelunit voor de ventilatie (klein vierkant dingetje op de muur met stand 1,2,3 en auto, zit in alle kamers en de badkamer) hebben aangebracht. Maar het rooster zijn ze vergeten.
Ik ga met ze in overleg wat ze kunnen bieden. Ik ga in principe niet akkoord met de huidige situatie. Bedankt voor je input.
Bedankt voor je reactie. De zone regeling ziet er inderdaad goed uit en lost ook ons vraagstuk op omtrent het boven kunnen verwarmen als het beneden op temperatuur is. Kunnen we beter het geld van de extra groep aan zoneregeling uitgeven.MadEgg schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:58:
[...]
FWIW: een potentiele installateur van mijn warmtepomp stelde dat meerdere groepen niet echt veel meerwaarde hadden - je hebt meer aan een zone-regeling op elke verdieping, welke dan best één aanvoergroep kunnen delen.
[...]
Ben ook wel benieuwd naar dat plexiglas. Heb je wat fotos?Tassadar32 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:36:
@pixels66 Wij hebben twee open trappen die we met satijn plexiglas dichtgemaakt hebben. Toch een open gevoel (en een bak licht!) maar wel veilig! Kosten ongeveer € 600 en een paar dagen werk. Reden: blinde kat die geen trappen gewend is en oppaskinderen over de vloer.
https://photos.app.goo.gl/Fb4fVfm4eF5fNEBa7
Platen op maat laten maken. Profielen bovenkant (tegen onderkant traptrede geschroefd) van de praxis. Drie/vier gaten voorgeboord in iedere plaat en taps gemaakt voor verzinken schroeven. Plastic dopjes op de schroeven.
Metalen dopjes (eerste foto, prototype met matglas in de verkeerde maat) waren ook een mogelijkheid, dan is verzinken van de schroeven niet nodig, kost iets meer en geeft een andere look, mevrouw stemde voor de optie met de plastic dopjes (overige foto's). Tweede foto zie je dat we de onderste paar treden gewoon open gelaten hebben.
Ziet er goed uit! Je hebt dit dus zelf bedacht en gefabriceerd?Tassadar32 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:12:
@pixels66 @BFmango Net even vlug wat foto's geschoten, disclaimer: avond en met mobiel geschoten, belichting niet optimaal.
https://photos.app.goo.gl/Fb4fVfm4eF5fNEBa7
Platen op maat laten maken. Profielen bovenkant (tegen onderkant traptrede geschroefd) van de praxis. Drie/vier gaten voorgeboord in iedere plaat en taps gemaakt voor verzinken schroeven. Plastic dopjes op de schroeven.
Metalen dopjes (eerste foto, prototype met matglas in de verkeerde maat) waren ook een mogelijkheid, dan is verzinken van de schroeven niet nodig, kost iets meer en geeft een andere look, mevrouw stemde voor de optie met de plastic dopjes (overige foto's). Tweede foto zie je dat we de onderste paar treden gewoon open gelaten hebben.
Maar, trap je niet telkens tegen de platen aan, en kunnen ze het hebben?
Sprekend ook, die kat op de trap!
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2