27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Die zou ik sowieso altijd al hebben maar al helemaal nu met een nieuwbouw huis.pixels66 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:22:
In hoeverre wordt een rechtsbijstandverzekering aangeraden en daadwerkelijk gebruikt? Ik las eens 1 reactie van iemand die zo'n verzekering direct afsloot hier...
Ziet er mooi uit! Schoonmaken lijkt me alleen een crime!Tassadar32 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:47:
[...]
Zelf bedacht, ontworpen en onderdelen bij elkaar gezocht.
Platen krijgen regelmatig een tik van voeten en kunnen daar tot dusver (4 maanden) prima tegen. Ze zijn 4mm dik zo uit mijn hoofd dus redelijk flexibel.
Vanuit onze zithoek zien we de katten regelmatig de trap op en af rennen, vaak beter entertainment dan de TV.
Life is what happens while you're busy making other plans
Waar verwacht je die voor nodig te hebben dan? Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, sowieso ben ik niet zo'n voorstander van verzekeringen, en een rechtsbijstandverzekering is ook weer een van de meest prijzige varianten.Mirved schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:11:
[...]
Die zou ik sowieso altijd al hebben maar al helemaal nu met een nieuwbouw huis.
Hoe ik het zie is dat de laatste 5% van de aanneemsom niet door de bank wordt vrijgegeven voordat wij als koper verklaren dat de woning volgens afspraak is opgeleverd. Lijkt mij genoeg pressiemiddel, toch weer 14k die ze graag willen hebben. Ik ben vooralsnog niet van plan om een dergelijke verzekering af te sluiten, maar ben wel benieuwd naar waarvoor je het denkt nodig te hebben, en nog informatiever: waar iemand het daadwerkelijk al voor heeft gebruikt.
Tja
Ziet er niet verkeerd uit!Tassadar32 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:12:
Tweede foto zie je dat we de onderste paar treden gewoon open gelaten hebben.
Ik ben wel benieuwd waarom je juist de onderste open hebt gelaten? Je zou juist verwachten dat je daar dan per ongelijk dingen naar beneden zou kunnen laten vallen.
Rechtsbijstand kan juist helpen bij het pressie drukken op opleverpunten lijkt me. Ze kunnen dan wel helpen bij het officieel in gebreke stellen etc. Niet dat je het zelf niet kan, maar het kan wel helpen om volledig de juiste route te zoeken. Denk dat een brief van een advocaat ook meer indruk maakt dan van de afnemer zelf.MadEgg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:59:
[...]
Waar verwacht je die voor nodig te hebben dan? Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, sowieso ben ik niet zo'n voorstander van verzekeringen, en een rechtsbijstandverzekering is ook weer een van de meest prijzige varianten.
Hoe ik het zie is dat de laatste 5% van de aanneemsom niet door de bank wordt vrijgegeven voordat wij als koper verklaren dat de woning volgens afspraak is opgeleverd. Lijkt mij genoeg pressiemiddel, toch weer 14k die ze graag willen hebben. Ik ben vooralsnog niet van plan om een dergelijke verzekering af te sluiten, maar ben wel benieuwd naar waarvoor je het denkt nodig te hebben, en nog informatiever: waar iemand het daadwerkelijk al voor heeft gebruikt.
Mogelijk. Maak er zelf wel altijd een sport van om dergelijke brieven zelf zo juridisch correct mogelijk op te stellen. Ik heb in mijn leven tweemaal een advocaat in de arm moeten nemen (en oh wat zijn die duur), maar in beide gevallen was het wel in situaties waar de rechtsbijstand sowieso niet had geholpen.d0s schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:11:
[...]
Rechtsbijstand kan juist helpen bij het pressie drukken op opleverpunten lijkt me. Ze kunnen dan wel helpen bij het officieel in gebreke stellen etc. Niet dat je het zelf niet kan, maar het kan wel helpen om volledig de juiste route te zoeken. Denk dat een brief van een advocaat ook meer indruk maakt dan van de afnemer zelf.
Tja
Anoniem: 435468
Wij hebben in maart 2017 getekend voor een nieuwbouwwoning.
Het word een 2 onder 1 kap woning in jaren 30 stijl, gebouwd op project Casterhoven in Kesteren.
De buitenkant staat nu vrijwel volledig (op de beglazing en een deel van het voegwerk na...
Zijn er meer mensen die een slechte ervaring met het aangeven van oplevertijden hebben?
Toen wij vorig jaar gingen tekenen werd er zowel door de makelaar als de kopersbegeleider van de bouwer aangegeven dat de verwachte oplevering rond mei/juni 2018 plaats zou gaan vinden.
Helaas is de bouwer pas in september begonnen met heien ipv augustus. daardoor lagen de begane grondvloeren er pas half oktober in (en dan starten pas de werkbare dagen... 220 in ons geval). Er werd toen aangegeven dat er een maand vertraging was en dat de oplevering uitgesteld was naar het 3e kwartaal. Inmiddels is de oplevering uitgesteld naar het 4e kwartaal...
Helaas wil men (ook na meermaals aandringen) geen duidelijkheid over de planning cq oplevering geven.
Lijkt mij toch wel haalbaar om nu onderhand een oplevermaand als indicatie af te kunnen geven?
Erg frustrerend voor ons dat ons geen duidelijkheid verschaft word, wij kunnen nu helemaal niets plannen (erg vervelend als je bedenkt dat de stucadoors gemiddeld een half jaar vol zitten).
Bouwer was er ook niet blij mee zei hij, kost hun allemaal extra geld, helaas lijken ze te vergeten dat dit ons ook z'onbeetje € 5.000,- extra huur voor onze tijdelijke woning kost.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn, ik krijg er bij onze bouwer helaas geen stok achter.
Inmiddels wel het aantal werkbare dagen opgevraagd wat de bouwer volgens hun verbruikt hebben.
Groeten,
Wij hebben nu voor de tweede maal nieuwbouw gekocht en ons is gelukkig beide keren goed uitgelegd dat je pas definitief dingen kan plannen als de officiële brief voor de oplevering er is. Dat is meestal zo kort van tevoren dat je er inderdaad niets meer mee kan dus je kan niet veel anders dan alles ruim plannen, hopelijk aangevuld met af en toe informatie van de bouwer.
Die bouwers willen het echt zo snel mogelijk af hebben, dan kunnen ze namelijk verder in het volgende project, waar ze in deze tijden waarschijnlijk ook nog meer voor krijgen. Als er geen heipalen of bakstenen zijn of alle metselaars zijn op sabbatical kan een bouwer ook niet door. Het enige dat je vrij zeker weet is dat ze voor het verstrijken van het aantal genoemde werkbare dagen klaar zijn, maar die verstrijken meestal pas een half jaar na oplevering
Ik zou graag willen weten of de bouwer verplicht is om dit op te lossen aangezien er in het bouwbesluit staat dat een drempel maar 2 cm mag zijn. We willen graag goed beslagen ten ijs komen op de kijkdag als we het aankaarten dan.
Dus zijn er mensen die weten hoe dit soort dingen in zijn werk gaan?
Bedankt voor je antwoord. Wij hebben echter van de bouwer een mail gehad voor de laatste kijkersdag (2 weken terug) hierin gaven ze aan tijdens de kijkersdag meer nieuws te hebben over de oplevering. Vervolgens hoorden we op de kijkersdag niks nieuws... voelen ons dus een beetje aan het lijntje gehouden. We krijgen inderdaad uiterlijk 2wkn van tevoren pas een definitieve datum.Jheroun schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:15:
@Anoniem: 435468 Het is geen exacte wetenschap, velen hebben dezelfde ervaring als jij. Er worden alleen maar schattingen afgegeven en het wordt pas concreter als het bijna af is. In zo'n folder staat uiteraard wanneer ze het ongeveer af hopen te hebben maar daar kan je niets op plannen.
Wij hebben nu voor de tweede maal nieuwbouw gekocht en ons is gelukkig beide keren goed uitgelegd dat je pas definitief dingen kan plannen als de officiële brief voor de oplevering er is. Dat is meestal zo kort van tevoren dat je er inderdaad niets meer mee kan dus je kan niet veel anders dan alles ruim plannen, hopelijk aangevuld met af en toe informatie van de bouwer.
Die bouwers willen het echt zo snel mogelijk af hebben, dan kunnen ze namelijk verder in het volgende project, waar ze in deze tijden waarschijnlijk ook nog meer voor krijgen. Als er geen heipalen of bakstenen zijn of alle metselaars zijn op sabbatical kan een bouwer ook niet door. Het enige dat je vrij zeker weet is dat ze voor het verstrijken van het aantal genoemde werkbare dagen klaar zijn, maar die verstrijken meestal pas een half jaar na oplevering
Iemand nog tips wat betreft het netwerk? We hebben in iedere kamer een loze leiding uit laten komen, we gaan alles zelf trekken en aansluiten. Ik heb stugge cat6 kabel gezien van konig. Iemand ervaring met dit merk? Ik lees uit een review van een aantal jaar geleden dat het toen niet al te best was.
Onze ervaring is dat je dit het beste na een officiële bezichtiging aan kan geven. Dan kunnen ze er gelijk wat mee doen. Is bij ons ook gedaan met een aantal lekkages die ons opvielen na hevige regen.inkie1 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:06:
Wij moeten de officiële kijkdag nog krijgen maar na een illegale bezichtiging hebben wij gezien dat de drempel naar ons balkon waarschijnlijk veel te hoog gaat worden. Bij de overige woningen in het complex is dit wel goed uitgevoerd.
Ik zou graag willen weten of de bouwer verplicht is om dit op te lossen aangezien er in het bouwbesluit staat dat een drempel maar 2 cm mag zijn. We willen graag goed beslagen ten ijs komen op de kijkdag als we het aankaarten dan.
@frumper Schoonmaken is super makkelijk. we hebben tussen de platen en de trap een afstandshoudertje (ringetje van wit plastic) geplaatst zodat zand er nog doorheen kan vallen (en dus niet klem komt te zitten). De rest komt er met de stofzuiger zo uit. De platen zelf kunnen gewoon met water+zeep afgedaan worden, net als de trap.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
en wat doe je als de aannemer het niet daarmee eens is en je voor de rechter sleept?MadEgg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:59:
[...]
Er gaat nu de komende periode een hele hoop verschillende bedrijven zaken voor mij uitvoeren. Schilder, tegelzetter, tuin, oprit etc. Daarnaast ook nog de koop van allerlei meubels. De opvatting van zo'n bedrijf over de opleverkwaliteit die ze moeten leveren kan flink verschillen tegenover wat jij verwacht. Dan is het toch erg fijn als je de rechtsbijstand kan inschakelen. Die 18 euro per maand is een schijntje voor de zekerheid die je krijgt dat een andere partij dit voor je oppakt en afhandelt. Nog niet gesproken over hun dienstverlening op andere consumenten zaken of bij arbeidsconflicten.
Zo erg als bij jou hebben wij het niet, maar van anderen wel gehoord van extreem lange bouwtijd.Anoniem: 435468 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:45:
Zijn er meer mensen die een slechte ervaring met het aangeven van oplevertijden hebben?
Bij ons hadden ze gezegd 4 tot 5 maanden bouwtijd. Had zelf rekening gehouden met 6. Helaas is dit niet de werkelijkheid. Zou in eerste instantie voor de bouwvak worden opgeleverd. Helaas met bouwvak waarschijnlijk 2 maanden later. Nu tijdelijk vanaf september op een camping in een stacaravan. Hopelijk maar van korte duur.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Tijdens onze illegale bezichtigingen hebben we ook gebreken geconstateerd. Dacht in eerste instantie dat geef ik wel aan bij de oplevering. Heb dat toch niet gedaan. Wat was de bouwer blij dat ik dit had geconstateerd. Ze hadden een leiding in de badkamer gelegd die we niet wilden hebben en op de wc was iets verkeerd gemonteerd. Als ze dat tijdens de oplevering pas hadden gehoord hadden ze beide ruimtes moeten openbreken. Nu konden ze dat herstellen zonder veel extra kosten.inkie1 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:06:
Bouwers weten echt wel dat de kopers gaan kijken ook al zeggen ze dat het niet mag.
Vooralsnog heb ik voor mezelf alles uitgebreid doorgerekend en lijken we er financieel mooi uit te komen met de bekende opties als een 2.40m verlenging van de woonkamer en mooie tuindeuren daarbij inbegrepen.
Komende week hebben we het optiegesprek waarin we het proces verder toegelicht krijgen en direct onderworpen worden aan een financiele check. Als input voor het gesprek heb ik tevens een boel vragen verzameld, veelal geinspireerd door het topic hier, waarvoor dank! Wordt vervolgd.
Recept van de dag: Mosselen - Uien - Peterselie - Wortel - 2 Tenen Knoflook - En vlak voor het op tafel zetten veel, maar dan ook echt veel 'Nee, echt veel' BIERRRRR!!!
Ja dat gaan we ook zeker aangeven, ik vroeg me af of ze het recht hebben om te zeggen dat ze dit niet kunnen veranderen of als ze met allerlei redenen komen dat dit niet meer kan of we dan gelijk hebben om te eisen dat dit wordt aangepast.Anoniem: 435468 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:56:
[...]
Onze ervaring is dat je dit het beste na een officiële bezichtiging aan kan geven. Dan kunnen ze er gelijk wat mee doen. Is bij ons ook gedaan met een aantal lekkages die ons opvielen na hevige regen.
We gaan het zeker aangeven hoor op de kijkersdag, bij de oplevering lijkt me rijkelijk laat.Wimhaw schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:22:
[...]
Tijdens onze illegale bezichtigingen hebben we ook gebreken geconstateerd. Dacht in eerste instantie dat geef ik wel aan bij de oplevering. Heb dat toch niet gedaan. Wat was de bouwer blij dat ik dit had geconstateerd. Ze hadden een leiding in de badkamer gelegd die we niet wilden hebben en op de wc was iets verkeerd gemonteerd. Als ze dat tijdens de oplevering pas hadden gehoord hadden ze beide ruimtes moeten openbreken. Nu konden ze dat herstellen zonder veel extra kosten.
Bouwers weten echt wel dat de kopers gaan kijken ook al zeggen ze dat het niet mag.
Het is echter wel een fout die heel duidelijk is dat kunnen ze niet gemist hebben. Nou ja misschien maken we ons druk om niks en is er al lang een oplossing bedacht dat kan ook nog natuurlijk.
We willen ons alleen niet met een kluitje in het riet laten sturen en ook niet de rest van de tijd met een te hoge drempel zitten waar je steeds over struikelt.
Maar wel een mooi vooruitzicht.
@inkie1 : gewoon mailen naar ze. Als je erop kon, al dan niet legaal, hadden ze het beter moeten beveiligen.
[ Voor 30% gewijzigd door Bastien op 29-06-2018 18:39 ]
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Dan ga ik er vanuit dat de aannemer voldoende reden heeft om aan te nemen dat hij die rechtzaak gaat winnen waarmee het dus hoogstwaarschijnlijk om een situatie gaat die de rechtsbijstandsverzekering niet gaat afdekken. Ik heb me wel eens in de voorwaarden verdiept en schrok echt van alles wat ze uitsluiten.Mirved schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:15:
[...]
en wat doe je als de aannemer het niet daarmee eens is en je voor de rechter sleept?
Rand van de stad van Roosdom Tijhuis? Dat gaat zeker om Reitdiephaven-project? Die heb ik ook bestudeerd van de week. Let wel, het gaat dan wel om EPC 0 huizen, maar niet om NOM huizen. Ze worden nog steeds middels een gasgestookte CV-ketel verwarmd voor zover ik in de documentatie kon vinden. Aangezien je PV-panelen geen gas gaan produceren zal je gasmeter niet op 0 staan aan het eind van het jaar.JohnnyBravo schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:37:
Ik meld me ook hier als verse optiehouder op een huis in een nieuwbouwproject aan de rand van de stad Groningen. In het topic zag ik al een aantal Groningers voorbij komen, veelal in dezelfde situatie als ik: een project van Roosdom Tijhuis, aangeboden via NieuwbouwGroningen. Ook inclusief die keukencheque van bouwcenter Nobel, waar je dan gelijk alweer je vraagtekens bij zet... Het betreft een 'nul-op-de-meter' huis aka epc 0, met een aantal hyopthecaire voordelen die daarbij komt kijken.
Vooralsnog heb ik voor mezelf alles uitgebreid doorgerekend en lijken we er financieel mooi uit te komen met de bekende opties als een 2.40m verlenging van de woonkamer en mooie tuindeuren daarbij inbegrepen.
Komende week hebben we het optiegesprek waarin we het proces verder toegelicht krijgen en direct onderworpen worden aan een financiele check. Als input voor het gesprek heb ik tevens een boel vragen verzameld, veelal geinspireerd door het topic hier, waarvoor dank! Wordt vervolgd.
Verder wel mooie huizen en een mooi plekje, waren deze beschikbaar geweest toen wij op jacht gingen was dat een goede concurrent geweest voor ons Roosdom Tijhuis-project in Leek.
Ook zag ik dat ze hier inderdaad de standaard-keuken vervangen hebben door een keukencheque. Lijkt me in ieder geval een betere invulling, in mijn project is er volgens mij niemand die de standaardkeuken heeft afgenomen en kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat iemand dat wil, dus die ontwerpen is ook aardig verspilde moeite. Ik ben benieuwd of je er bij Nobel uitkomt. In ieder geval lang zo erg niet als de DMG-keuken en badkamerboeren.
Succes met je meerwerkoptiegesprek!
Tja
Hou er rekening mee dat ze niet verplicht zijn hier wat aan te doen. Het bouwbesluit geeft aan dat het bij tenminste een (1) toegang maximaal 2 cm mag zijn, als er meer toegangen zijn, dan hoeven die dus niet allemaal te voldoen.inkie1 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:06:
Wij moeten de officiële kijkdag nog krijgen maar na een illegale bezichtiging hebben wij gezien dat de drempel naar ons balkon waarschijnlijk veel te hoog gaat worden. Bij de overige woningen in het complex is dit wel goed uitgevoerd.
Vaak voldoen achterdeuren bij woningen hier ook niet aan. En soms voldoet de afmeting van buiten naar binnen wel, maar andersom niet (vaak ook omdat er bijvoorbeeld rekening gehouden wordt met 15mm vloerafwerking, maar dat is best fors!)
Iemand enig idee of metselspecie ook te hard kan drogen waardoor we last kunnen krijgen van losse stenen of ander euvel?
Ik weet dat ze met beton storten wel moeten zorgen dat het vochtig blijft (dus afdekken) omdat het anders niet hard genoeg wordt, verpoeierdt of verbrandt.
Heeft iemand dit toevallig wel eens nagevraagd of ervaring mee gehad?
Nu opeens 3 a 4 weken bloedheet en gortdroog. Dat komt niet vaak voor, dus of ze echt ervaring hebben hiermee?
Ja dat had ik gelezen maar het is de enige toegang tot ons balkon in een appartement. En hier hopen we nog heel lang te wonen dus een hoge drempel is voor ons dan echt een obstakel als we ouder worden.Hsb-3 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:43:
[...]
Hou er rekening mee dat ze niet verplicht zijn hier wat aan te doen. Het bouwbesluit geeft aan dat het bij tenminste een (1) toegang maximaal 2 cm mag zijn, als er meer toegangen zijn, dan hoeven die dus niet allemaal te voldoen.
Vaak voldoen achterdeuren bij woningen hier ook niet aan. En soms voldoet de afmeting van buiten naar binnen wel, maar andersom niet (vaak ook omdat er bijvoorbeeld rekening gehouden wordt met 15mm vloerafwerking, maar dat is best fors!)
Helaas voorlopig geen nuts aansluiting. Pas na de bouwvak.
Het gaat om de toegang naar je woning. En die heb je dus al aan de voordeur.inkie1 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:55:
[...]
Ja dat had ik gelezen maar het is de enige toegang tot ons balkon in een appartement. En hier hopen we nog heel lang te wonen dus een hoge drempel is voor ons dan echt een obstakel als we ouder worden.
Je kan natuurlijk iets van kunststof tegels op je balkon leggen (zoiets wat ze bijvoorbeeld ook bij de ikea hebben), scheelt toch weer een cm of 2. Of het moet echt heel diep zijn. Je kan het uiteraard proberen om het aan te geven of ze er wat aan doen, ik zou het dan wel zo snel mogelijk aangeven.
Gaat het trouwens om van buiten naar binnen te gaan of binnen naar buiten?
Het gaat om van binnen naar buiten en wat ik begrijp uit het bouwbesluit mag de drempel voor een buitenruimte ook niet hoger zijn dan 2 cm.Hsb-3 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:18:
[...]
Het gaat om de toegang naar je woning. En die heb je dus al aan de voordeur.
Je kan natuurlijk iets van kunststof tegels op je balkon leggen (zoiets wat ze bijvoorbeeld ook bij de ikea hebben), scheelt toch weer een cm of 2. Of het moet echt heel diep zijn. Je kan het uiteraard proberen om het aan te geven of ze er wat aan doen, ik zou het dan wel zo snel mogelijk aangeven.
Gaat het trouwens om van buiten naar binnen te gaan of binnen naar buiten?
Maar ik wacht de kijkdag even af en kijk dan hoe ze er op reageren dat is uiteindelijk toch de meest logische weg. Bedankt voor het meedenken.
Nu staan er echter een paar dingen in waar ik twijfels over heb.
1. Er staan wel werkbare dagen in maar geen consequenties als het niet op tijd wordt opgeleverd. Volgens de makelaar gebeurt dit nooit, hier heb ik mijn twijfels bij.
2. De aannemer heeft toegezegd per 1 november te starten met de bouw. Dit is nergens terug te vinden in de aannemersovereenkomst. Makelaar geeft aan dat dit toch niet juridisch rechtsgeldig is.
3. Wel een circa grootte van de kavels maar geen compensatie o.i.d. als dit kleiner blijkt te zijn.
4. We kunnen nergens wat over de EPC waardes van de woning vinden. Installateur wordt pas over enkele maanden gekozen, tot die tijd weten we niet hoeveel zonnepanelen etc er op het dak komen. Hier hebben we zelf een beetje een raar gevoel bij.
Daarnaast heeft de aannemer ons verteld dat de keuken verplaatsen maximaal 500 euro kost. Echter heb ik op dit forum hele andere bedragen voorbij zien komen. Aangezien de prijzen sinds een jaar al meer dan verdubbeld zijn bij deze woning wil ik wel zeker weten dat dit nu ook daadwerkelijk zo blijft. Echter moeten we dus nu al tekenen en weten we de prijs van o.a. het verplaatsen van de keuken pas later. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het verplaatsen van de keuken ook daadwerkelijk niet duurder wordt dan 500 euro?
Je makelaar lult want in de koa hier stond gewoon x% vergoeding per dag als er overschrijding van werkbare dagen is. Bij wie ze melden wanneer een dag niet werkbaar is geen idee daar hebben we geen antwoord op gekregen want daar vraagt ook nooit iemand naar
Wanneer er gestart moest worden stond ook netjes in onze koa ook hier weer met compensatie regeling indien het niet zou gebeuren.
Grootte van de kavels stond hier ook Ca, vond ik ook raar, schijnt normale gang van zaken te zijn. Bij x afwijking is er blijkbaar mogelijkheid tot arbitrage maar wie/wat/waar joost mag het weten.
Niet mee eens? Voor jou 10 anderen
Er moet nog een hoop afwerking gebeuren, maar het ziet er toch al heel echt uit. Allen tussenwanden geplaatst, trappen zitten erin, veel leidingen uitgehakt. En overal op de muren instructies gekalkt van wat er nog uitgehakt moet worden en waar leidingen naartoe moeten. Gelukkig stond er in de meterkast ook heel groot 'geen gas' opgeschreven, dus dat gaat goedkomen
Een hoop rare zaken. Bij onze KAO was (volgens Woningborgmodel)yvonnuh01 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:16:
Kan iemand mij mogelijk helpen met de koop- aanneemovereenkomst? Na een jaar eindelijk zo ver dat we deze vandaag hebben ontvangen.
Nu staan er echter een paar dingen in waar ik twijfels over heb.
1. Er staan wel werkbare dagen in maar geen consequenties als het niet op tijd wordt opgeleverd. Volgens de makelaar gebeurt dit nooit, hier heb ik mijn twijfels bij.
2. De aannemer heeft toegezegd per 1 november te starten met de bouw. Dit is nergens terug te vinden in de aannemersovereenkomst. Makelaar geeft aan dat dit toch niet juridisch rechtsgeldig is.
3. Wel een circa grootte van de kavels maar geen compensatie o.i.d. als dit kleiner blijkt te zijn.
4. We kunnen nergens wat over de EPC waardes van de woning vinden. Installateur wordt pas over enkele maanden gekozen, tot die tijd weten we niet hoeveel zonnepanelen etc er op het dak komen. Hier hebben we zelf een beetje een raar gevoel bij.
Daarnaast heeft de aannemer ons verteld dat de keuken verplaatsen maximaal 500 euro kost. Echter heb ik op dit forum hele andere bedragen voorbij zien komen. Aangezien de prijzen sinds een jaar al meer dan verdubbeld zijn bij deze woning wil ik wel zeker weten dat dit nu ook daadwerkelijk zo blijft. Echter moeten we dus nu al tekenen en weten we de prijs van o.a. het verplaatsen van de keuken pas later. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het verplaatsen van de keuken ook daadwerkelijk niet duurder wordt dan 500 euro?
- Het aantal werkbare dagen vastgelegd
- Strikte boetes bij overschrijding hiervan 0.25 promille per kalenderdag
- vastgelegd dat de aannemer binnen 6 maanden na tekenen KAO moest beginnen met de bouw, en zo niet, mogelijkheid tot ontbinden.
- de meerwerkoptielijst waarin onder andere de prijs voor het verplaatsen van de keuken stond een integraal onderdeel van de KAO - door het ondertekenen gingen zowel wij als de aannemer akkoord met de meerwerkoptielijst en de daarop vermeldde prijzen.
Over de grootte van de kavels hadden wij hetzelfde. Er werd ons verteld dat alles secuur werd ingemeten en dat afwijkingen schaars waren, maar dat er jurispredentie was over afwijkingen groter dan 5% waarmee je in principe wel op compensatie of andere maatregelen kon rekenen als de afwijking groter dan dat zou zijn.
Volgt je KAO wel het Woningborg-model?
[ Voor 67% gewijzigd door MadEgg op 29-06-2018 23:09 ]
Tja
Allemaal vrij herkenbaar, dit was bij ons grosso modo ook zo.MadEgg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:58:
- vastgelegd dat de aannemer binnen 6 maanden na tekenen KAO moest beginnen met de bouw, en zo niet, mogelijkheid tot ontbinden.
- de meerwerkoptielijst waarin onder andere de prijs voor het verplaatsen van de keuken stond een integraal onderdeel van de KAO - door het ondertekenen gingen zowel wij als de aannemer akkoord met de meerwerkoptielijst en de daarop vermeldde prijzen.
De EPC voor de woning zal, ook als men er niets over roept, gewoon maximaal 0,4 mogen zijn. Het bouwbesluit moeten ze minimaal volgen natuurlijk. Dat ze niks roepen over de panelen vind ik minder raar, veel hangt ook af van alle overige opties die je neemt. Als jij een uitbouw van 3 meter neemt en je trekt de garage bij de woonkamer zullen ze meer panelen moeten leggen. Exacte aantallen weten ze pas als alle optielijsten duidelijk zijn. Maar ze hebben het denk ik al wel uitgerekend. Na opvragen van alle bouwtekeningen bij de gemeente kreeg ik ook de EPC berekeningen over mijn huis en vanuit de bouwer was al gerekend met 3 en met 4 panelen en pas met 4 haalden ze de EPC. Door onze uitbouw krijgen we nog een 5de paneel.EPC stond van tevoren wel vast, maar het aantal PV-panelen dat daarvoor benodigd was was nog niet zeker. Er werd ons 5 verteld, en dat is ook zo gebleven in de uiteindelijk verleende bouwvergunning die ik bij de gemeente heb opgevraagd.
Die 5% ben ik ook tegengekomen toen ik daar zelf in gedoken was. Bij ons is het echter nog een stuk strenger. In ons project zijn alle kavels al ingemeten, dus een afwijking die komt doordat er wellicht een hek of zo net niet helemaal recht op de erfgrens staat mag, maar dat moet geen meter gaan schelen. Ik wist dat ook dus dat was best een prettige verrassing toen de notaris dit zo uitlegde bij het passeren van de grond.Over de grootte van de kavels hadden wij hetzelfde. Er werd ons verteld dat alles secuur werd ingemeten en dat afwijkingen schaars waren, maar dat er jurispredentie was over afwijkingen groter dan 5% waarmee je in principe wel op compensatie of andere maatregelen kon rekenen als de afwijking groter dan dat zou zijn.
Ik denk dat het wel nogal uitmaakt waar je koopt en hoeveel grond het is. Wij hebben 268m2 in Utrecht, dan ben je wat gieriger over je vierkante meters dan als je 3000m2 buiten de randstad hebt
@yvonnuh01 Bovenstaande vraag ik me ook af, je KAO lijkt me niet heel standaard.Volgt je KAO wel het Woningborg-model?
De grootte van de kavels zal ik dan inderdaad laten voor wat het is. Zoiets heb ik ook nog kunnen achterhalen hoewel het een grijs gebied blijft blijken meer mensen hiermee te zitten.MadEgg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:58:
[...]
Een hoop rare zaken. Bij onze KAO was (volgens Woningborgmodel)EPC stond van tevoren wel vast, maar het aantal PV-panelen dat daarvoor benodigd was was nog niet zeker. Er werd ons 5 verteld, en dat is ook zo gebleven in de uiteindelijk verleende bouwvergunning die ik bij de gemeente heb opgevraagd.
Over de grootte van de kavels hadden wij hetzelfde. Er werd ons verteld dat alles secuur werd ingemeten en dat afwijkingen schaars waren, maar dat er jurispredentie was over afwijkingen groter dan 5% waarmee je in principe wel op compensatie of andere maatregelen kon rekenen als de afwijking groter dan dat zou zijn.
Volgt je KAO wel het Woningborg-model?
We hebben nogmaals contact gezocht met de makelaar en hij bleek zowel de toelichting als de algemene voorwaarden te zijn vergeten. (erg fijn, hier staat dus ook een hoop in vermeld).
Daarnaast heeft hij nog 2 dingen op mijn verzoek aangepast dit betrof NHG en een bedrag van de koopsom van de grond.
Nu heb ik wel over de overige dingen wat kunnen vinden in de algemene voorwaarden en toelichting.
Nu staat er in de algemene toelichting van artikel 11 lid 2 Start bouw
Nadat de verkrijger de overeenkomst heeft getekend, moet binnen 3 maanden daarna met de bouw van het complex waarvan de woning deel uitmaakt, zijn begonnen.
In artikel 11 van de algemene voorwaarden staat dat wanneer ze dit niet doen dit een reden mag zijn voor ontbinding.
Bovenstaande vind ik overigens erg dubieus aangezien ze hebben gezegd dat ze willen beginnen met de bouw op 1 november. Als wij nu zouden tekenen zouden ze naar mijn idee toch uiterlijk 1 oktober moeten beginnen? Dit zou betekenen dat ze dit sowieso niet gaan halen.
In artikel 11 punt 5 staat vermeld dat elke werkdag die wordt overschreven 0,25 promille schadevergoeding per kalenderdag moet worden betaald.
Ons project loopt wel al heel lang. Maar van die 0.4 kan ik wel uitgaan toch? Als ik dit enkel en alleen op mail zwart op wit bevestigd heb is dit dan rechtsgeldig?Jheroun schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:44:
[...]
Allemaal vrij herkenbaar, dit was bij ons grosso modo ook zo.
[...]
De EPC voor de woning zal, ook als men er niets over roept, gewoon maximaal 0,4 mogen zijn. Het bouwbesluit moeten ze minimaal volgen natuurlijk. Dat ze niks roepen over de panelen vind ik minder raar, veel hangt ook af van alle overige opties die je neemt. Als jij een uitbouw van 3 meter neemt en je trekt de garage bij de woonkamer zullen ze meer panelen moeten leggen. Exacte aantallen weten ze pas als alle optielijsten duidelijk zijn. Maar ze hebben het denk ik al wel uitgerekend. Na opvragen van alle bouwtekeningen bij de gemeente kreeg ik ook de EPC berekeningen over mijn huis en vanuit de bouwer was al gerekend met 3 en met 4 panelen en pas met 4 haalden ze de EPC. Door onze uitbouw krijgen we nog een 5de paneel.
[...]
Die 5% ben ik ook tegengekomen toen ik daar zelf in gedoken was. Bij ons is het echter nog een stuk strenger. In ons project zijn alle kavels al ingemeten, dus een afwijking die komt doordat er wellicht een hek of zo net niet helemaal recht op de erfgrens staat mag, maar dat moet geen meter gaan schelen. Ik wist dat ook dus dat was best een prettige verrassing toen de notaris dit zo uitlegde bij het passeren van de grond.
Ik denk dat het wel nogal uitmaakt waar je koopt en hoeveel grond het is. Wij hebben 268m2 in Utrecht, dan ben je wat gieriger over je vierkante meters dan als je 3000m2 buiten de randstad hebt![]()
[...]
@yvonnuh01 Bovenstaande vraag ik me ook af, je KAO lijkt me niet heel standaard.
@jip_86 Dat vinden wij inderdaad ook het vervelende, voor ons 10 anderen.
We zitten nu zelf een beetje in dubio. Een nare smaak aan het project omdat de prijzen circa 30.000 zijn gestegen met toen we erin stapten. Maar we zijn bang dat we ook spijt krijgen als we het niet doen. Vind maar eens iets anders....
Dit zou ik even aankaarten. Bij mij stond er ook 3 maanden, dat is het Woningborg-model. Maar in de aanvullende voorwaarden stond dat dit verlengd werd naar 6 maanden omdat de bouwer heel veel vooraf fabriceert in de fabriek, waardoor ze van mening waren dat enige vertraging voor het beginnen met het grondwerk gerechtvaardigd was.yvonnuh01 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:14:
[...]
De grootte van de kavels zal ik dan inderdaad laten voor wat het is. Zoiets heb ik ook nog kunnen achterhalen hoewel het een grijs gebied blijft blijken meer mensen hiermee te zitten.
We hebben nogmaals contact gezocht met de makelaar en hij bleek zowel de toelichting als de algemene voorwaarden te zijn vergeten. (erg fijn, hier staat dus ook een hoop in vermeld).
Daarnaast heeft hij nog 2 dingen op mijn verzoek aangepast dit betrof NHG en een bedrag van de koopsom van de grond.
Nu heb ik wel over de overige dingen wat kunnen vinden in de algemene voorwaarden en toelichting.
Nu staat er in de algemene toelichting van artikel 11 lid 2 Start bouw
Nadat de verkrijger de overeenkomst heeft getekend, moet binnen 3 maanden daarna met de bouw van het complex waarvan de woning deel uitmaakt, zijn begonnen.
In artikel 11 van de algemene voorwaarden staat dat wanneer ze dit niet doen dit een reden mag zijn voor ontbinding.
Bovenstaande vind ik overigens erg dubieus aangezien ze hebben gezegd dat ze willen beginnen met de bouw op 1 november. Als wij nu zouden tekenen zouden ze naar mijn idee toch uiterlijk 1 oktober moeten beginnen? Dit zou betekenen dat ze dit sowieso niet gaan halen.
Ondanks dat is het wel een beetje een waardeloze clausule. Natuurlijk is de bouwer er niet mee geholpen als een koper zijn contract kan ontbinden, maar daarmee heeft de koper zichzelf ook flink te pakken - hij is zijn toekomstige woning kwijt. De bouwer moet het wel heel bont maken voordat de koper dat zal overwegen dus. Ik zou deze clausule ook liever gepaard zien gaan van een boete bij overschrijding van deze termijn.
Ok, dat staat er dus wel in. Ik zal je in ieder geval aanraden om niet te tekenen voordat de meerwerkopties definitief zijn - waaronder dus het verplaatsen van de keuken. Ook de makelaar en de bouwer zijn er niet blij mee als er wederom een nieuwe koper gezocht moet worden, ondanks dat er voor jou wellicht 10 anderen zijn. Daarnaast begrijp ik uit bovenstaande dat ze meer dan die 3 maanden nodig denken te hebben, dus is er niet veel haast bij. Ze zullen liever de bijna-conversie in een conversie omzetten dan weer van voren af aan moeten beginnen.In artikel 11 punt 5 staat vermeld dat elke werkdag die wordt overschreven 0,25 promille schadevergoeding per kalenderdag moet worden betaald.
Tja

Deze woningen hebben een eigen "voortuin" van een ruime meter, een greppel en tenslotte de openbare straat. De greppel wordt gebruikt om twee sloten met elkaar te verbinden en om overtollig water op te vangen. De greppel is circa een meter diep.
Zoals je op de foto kan zien hebben beide woningen een gescheiden tegelpad (eigendom bewoner) en zit vervolgens in het midden een tegelpad (eigendom gemeente) dat over de greppel gaat. Op dit moment zijn beide tegelpaden nog niet met elkaar verbonden maar ik vermoed dat dit nog gaat gebeuren. In mijn ogen is dit een nogal aparte manier om toegang te krijgen tot je woning, als je bijvoorbeeld een kinderwagen hebt of hulpbehoevend bent dan zou het een hele toer kunnen worden om binnen te komen.
Weet iemand of er normen zijn waarin de toegang tot een woning vanaf de straat wordt beschreven?
We krijgen een aparte factuur van de zonnepanelen zodat de BTW daar op teruggevraagd kan worden. Echter de subsidie op de warmtepomp gaat de projectontwikkelaar zelf houden (1700 euro). Dit terwijl er tijdens de informatieavond in januari 2017 uitgelegd werd dat er op dat moment subsidie op warmtepompen zat, maar dat ze niet konden garanderen dat die subsidie nog van toepassing zou zijn op het moment dat de warmtepompen geplaatst gingen worden. Dit doordat de regels hiervoor mogelijk kunnen veranderen of dat het subsidiepotje simpelweg leeg zou zijn tegen die tijd.
Er werd gezegd dat iedereen die voor 1 mei 2017 de KOA zouden tekenen, de projectontwikkelaar zou garanderen dat er gebruik gemaakt kon worden van deze subsidie. Anders zouden zij die voor hun rekening nemen.
Wij hebben voor deze regeling te laat getekend, maar zijn er wel altijd van uit gegaan dat we dus zelf konden proberen een subsidie aanvraag te doen. Dit blijkt dus tegen te vallen.
Is hier iets tegen te beginnen en heeft er iemand tips?
Signature

Ik heb wel eens op straat staan luisteren en je hoort slechts een licht gezoem. Denk niet dat het veel meer herrie maakt dan een CV ketel die staat te branden.
Signature
@DjRik Staat het ergens zwart op wit? Mondelinge afspraken daar heb je niks aan.
@woekele Ze maken hetzelfde geluid als een airco unit. Je zult er wel aan wennen maar er komt wel geluid vanaf. Zou het vervelender vinden voor de buren.
Signature
Het is (gelukkig) niet mijn huis maar ik zou er inderdaad niet blij mee zijn. De greppel is bijna een meter diep en loopt naar mijn idee veel te stijl af. MAar daarnaast is de voordeur oook erg lastig te bereiken, de foto laat dat helaas niet al te goed zien. Met een rolstoel of kinderwagen lukt het uberhaubt niet. Vandaar dat ik mij afvraag of er normen zijn of eisen aan de toegang van je woning worden gesteld.T.E schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:21:
@Timmy Damn zo'n greppel voor je huis ben je mooi klaar mee. Wist je dat op moment van aankoop? Er zal maar een kind invallen. En trekt die greppel straks geen stank/muggen of zelfs kikkers aan?
Ik weet niet of er regels voor zijn, maar als die er al zijn, zijn ze vrij ruim!Timmy schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:30:
[...]
Het is (gelukkig) niet mijn huis maar ik zou er inderdaad niet blij mee zijn. De greppel is bijna een meter diep en loopt naar mijn idee veel te stijl af. MAar daarnaast is de voordeur oook erg lastig te bereiken, de foto laat dat helaas niet al te goed zien. Met een rolstoel of kinderwagen lukt het uberhaubt niet. Vandaar dat ik mij afvraag of er normen zijn of eisen aan de toegang van je woning worden gesteld.
Voor de voordeur van mijn (nog op te leveren) nieuwbouwwoning liggen twee treden. De woning is 60cm verhoogd gebouwd ten opzichte van de straat. Niet rolstoel-toegankelijk dus.
[ Voor 5% gewijzigd door FragDaddy op 02-07-2018 15:34 ]
Have a wheelie good weekend!
Het gaat om een standaard KAO van SWK. In artikel 5 (termijnen en betalingsregeling) staat het volgende:
Hieruit leid ik af dat we in principe vanaf de datum van ondertekening (zaterdag 7 juli a.s.) de grondkosten verschuldigd zijn. In de volgende twee leden staat hierover het volgende:3. Per de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen zijn de navolgende termijnen verschuldigd:
- termijn grondkosten (incl. omzetbelasting), d.d. 7 juli 2018 € XXXX
De makelaar vertelt ons:4. Tot de koop-/aanneemsom behoort de vergoeding die de ondernemer berekent over de termijnen die per de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen reeds zijn verschuldigd. Deze vergoeding wordt berekend naar een percentage van 7% per jaar voor de grondkosten en 7% per jaar voor de overige termijnen:
a. over het bedrag van de grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf de datum waarop de in artikel 18 lid 1 genoemde opschortende voorwaarden in vervulling zijn gegaan tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen;
b. over de overige in lid 3 van dit artikel vermelde termijnbedragen (exclusief omzetbelasting) vanaf de veertiende dag na die waarop de bouw van de woning is aangevangen casu quo waarop de werkzaamheden zijn gereed gekomen tot de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen.
Deze vergoeding, te vermeerderen met omzetbelasting, dient bij de levering te worden voldaan.
5. Zolang de grond met de eventueel daarop reeds gebouwde opstallen niet aan de verkrijger is geleverd, heeft de verkrijger recht op uitstel van betaling van het verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de ondernemer rente te vergoeden van 7% per jaar voor de grondkosten en 7% per jaar voor de overige termijnen, te berekenen als
volgt:
a.1. over het in lid 3 vermelde bedrag van de grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf
de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen, doch niet eerder dan vanaf de datum waarop de in artikel 18 lid 1 genoemde opschortende voorwaarden in vervulling zijn gegaan tot aan de datum van levering;
a.2. over de overige in lid 3 vermelde termijnbedragen (inclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen tot aan de datum van levering;
b. over de overige termijnen (inclusief omzetbelasting) vanaf de vervaldatum tot aan de datum van levering.
Deze rente dient eveneens bij de levering te worden voldaan. Op de dag van de levering wordt
het op dat moment reeds verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom opeisbaar.
Kan iemand dit wellicht verduidelijken? Is dit een gebruikelijke bepaling en klopt de lezing van de makelaar? Ik vind het vreemd dat we vanaf datum ondertekening al de grondkosten verschuldigd zijn en in het slechtste geval ook daarover dus rente moeten betalen. Maar dat lijkt mij niet wenselijk. Ik begrijp echter dat we rente verschuldigd zouden zijn indien we 'te laat' zijn met de levering of als we later zouden instappen in het project.Maar het komt erop neer dat je pas rente aan <makelaar> gaat betalen als de opschortende voorwaarden zijn vervallen en je nog niet bij de notaris bent geweest om te grond af te nemen (en te betalen) want: doch niet eerder dan vanaf de datum waarop de in artikel 18 lid 1 genoemde opschortende voorwaarden in vervulling zijn gegaan tot aan de datum van levering; Daar krijg je vroeg genoeg bericht over. Dus in principe betalen jullie geen rente aan <makelaar> want jullie gaan gewoon de grond ‘op tijd’ betalen.
Zelf interpreteer ik art. 5 zo dat we de rente niet verschuldigd zijn zolang de grond feitelijk nog niet aan ons geleverd is. Is dit juist?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik begrijp je verwarring, ik had precies hetzelfde. Je makelaar heeft gelijk. Uiteindelijk geldt artikel 5a1, vanaf de opschortende voorwaarden (volgens mij was dat wanneer het onherroepelijk is - zou je even na moeten kijken):VeeGee schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:29:
Enig tijd geleden postte ik hier al over een nieuwbouwproject dat wij op het oog hadden. Uiteindelijk hebben we besloten om de optie die wij op dat project hadden niet te verzilveren. Inmiddels is er een ander project langskomen waar wij beiden veel enthousiaster over zijn. Wederom hebben wij ons ingeschreven en is ons een bouwnummer toegewezen. We staan op het punt om later deze week de KAO te ondertekenen. Nu ben ik zelf jurist en heb ik behoorlijk wat ervaring met het lezen van contracten, maar een aantal bepalingen van de KAO zijn voor mij toch dermate onduidelijk dat ik hoop dat iemand hier wat duidelijkheid kan scheppen.
Het gaat om een standaard KAO van SWK. In artikel 5 (termijnen en betalingsregeling) staat het volgende:
[...]
Hieruit leid ik af dat we in principe vanaf de datum van ondertekening (zaterdag 7 juli a.s.) de grondkosten verschuldigd zijn. In de volgende twee leden staat hierover het volgende:
[...]
De makelaar vertelt ons:
[...]
Kan iemand dit wellicht verduidelijken? Is dit een gebruikelijke bepaling en klopt de lezing van de makelaar? Ik vind het vreemd dat we vanaf datum ondertekening al de grondkosten verschuldigd zijn en in het slechtste geval ook daarover dus rente moeten betalen. Maar dat lijkt mij niet wenselijk. Ik begrijp echter dat we rente verschuldigd zouden zijn indien we 'te laat' zijn met de levering of als we later zouden instappen in het project.
Zelf interpreteer ik art. 5 zo dat we de rente niet verschuldigd zijn zolang de grond feitelijk nog niet aan ons geleverd is. Is dit juist?
Als men met de bouw start alvorens jij de KOA hebt getekend, gaat de rente (welke volgens mij aftrekbaar is) wel lopen over de overige termijnen. Maar meestal start men pas met bouwen enkele maanden nadat de meeste KOA's zijn getekend. Zo niet, dan zou ik als koper dit eruit onderhandelena.1. over het in lid 3 vermelde bedrag van de grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf
de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen, doch niet eerder dan vanaf de datum waarop de in artikel 18 lid 1 genoemde opschortende voorwaarden in vervulling zijn gegaan tot aan de datum van levering;
Ik lees en onderhandel voor mijn werk ook veel koopcontracten en eerlijk gezegd vond ik de KOA ook een drama om te interpreteren. Met name door alle subartikelen en verwijzingen.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2018 21:14 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Is inderdaad een irritant artikel om te lezen. Maar waar het op neerkomt is dat de projectontwikkelaar (of aannemer) kosten heeft gemaakt voor de grond (uiteindelijk jouw grond) hun geld heeft gekost. Een deel van deze kosten willen ze door middel van een rente op de grond aan jouw doorbelasten, meestal ook met terugwerkende kracht. Dus jouw veronderstelling dat je vanaf 7 juli al rente verschuldigd bent over de grond. Dit uiteraard totdat je bij de notaris gaat passeren.VeeGee schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:29:
Enig tijd geleden postte ik hier al over een nieuwbouwproject dat wij op het oog hadden. Uiteindelijk hebben we besloten om de optie die wij op dat project hadden niet te verzilveren. Inmiddels is er een ander project langskomen waar wij beiden veel enthousiaster over zijn. Wederom hebben wij ons ingeschreven en is ons een bouwnummer toegewezen. We staan op het punt om later deze week de KAO te ondertekenen. Nu ben ik zelf jurist en heb ik behoorlijk wat ervaring met het lezen van contracten, maar een aantal bepalingen van de KAO zijn voor mij toch dermate onduidelijk dat ik hoop dat iemand hier wat duidelijkheid kan scheppen.
[...]
Hieruit leid ik af dat we in principe vanaf de datum van ondertekening (zaterdag 7 juli a.s.) de grondkosten verschuldigd zijn. In de volgende twee leden staat hierover het volgende:
[...]
De makelaar vertelt ons:
[...]
Kan iemand dit wellicht verduidelijken? Is dit een gebruikelijke bepaling en klopt de lezing van de makelaar? Ik vind het vreemd dat we vanaf datum ondertekening al de grondkosten verschuldigd zijn en in het slechtste geval ook daarover dus rente moeten betalen. Maar dat lijkt mij niet wenselijk. Ik begrijp echter dat we rente verschuldigd zouden zijn indien we 'te laat' zijn met de levering of als we later zouden instappen in het project.
Ik heb zelf in oktober 2017 de koopovk getekend en kon pas in december 2017 naar de notaris ivm de vergunning van de aannemer die nog niet onherroepelijk was vastgesteld. In de koopovk stond echter dat ik vanaf 1 november rente moest betalen over de grond. Uiteindelijk hebben we met alle kopers bedongen dat de rente pas ging lopen op moment van eerste mogelijkheid passeren bij de notaris. Liet dat nou ff dezelfde dag zijn als dat ik bij de notaris terecht kon
Ik zou dus eerst goed vragen of de vergunning al onherroepelijk is (en je dus zsm terecht zou kunnen bij de notaris). Als dat niet (zeer) binnenkort is, zal ik toch proberen om deze datum aan te passen. Succes!
4. je betaalt 7% rente over grondkosten en 7% rente over verschuldige bouwtermijnen
A. je betaalt alleen rente over grondkosten tussen het moment dat de opschortende voorwaarden in vervuling zijn gegaan en het moment het moment van ondertekenen
B. je betaalt alleen rente over verschuldige termijnen vanaf dat ze 14 gefactureerd hadden kunnen zijn (waarbij 14 dagen waarschijnlijk de betaaltermijn van de bouwtermijnen is).
5. Als je te laat naar de notaris gaat moet je ook 7% rente betalen:
A. over de grond vanaf het moment dat de opschortende voorwaarden voldaan zijn tot aan de levering
B. over de termijnen vanaf de vervaldatum vanaf die termijnen
Dus samengevat:
4 is niet relevant als je de KAO ondertekend voordat de opschortende voorwaarden vervuld zijn
5 is niet relevant als je direct naar de notaris gaat zodra de opschortende voorwaarden vervuld zijn.
Wat je makelaar zegt is dus juist. En wat ik er tot nu toe over gehoord heb is dat ook gebruikelijk.
Tja
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hoewel dit artikel uiteraard te lezen is (uiteindelijk), had dit (ook juridisch!) veel simpeler kunnen worden opgeschreven.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Nu is de ruimte niet heel breed: 2,90 meter exclusief de nog te plaatsen isolatie. Die isolatie gaat me al gauw 20 cm kosten. Wel komt er een dikke spouwmuur tussen de woning en de garage van 37 cm, waarvan volgens mij 15 voor de betonnen prefab-wand. Daarna een laag isolatiemateriaal en dan de gemetselde buitenmuur.
Ik speel met het idee om de gemetselde buitenmuur en de isolatie in de garage weer te verwijderen, de spouw af te sluiten en de prefab-muur af te werken met stucwerk, zodat ik de 20cm aan die zijde weer terug kan winnen.
Hoe haalbaar is dit plan? Het lijkt me dat er een latei geplaatst moet worden om het metselwerk boven de garage te dragen, maar zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Tja
Tesla Model 3 RWD (2023)
Korte situatieschets:
Op onze 2e verdieping staat stalen raveling t.b.v. een toekomstige dakkapel. Deze raveling (IPE-180) ondersteunt tevens de dakplaten en -gordingen. Op verkooptekening staat dat deze stalen profielen 2400mm h-o-h moeten staan. Ook is de positie t.o.v. de gevel met maatlijnen aangegeven. De raveling blijkt echter maar 2174mm uit elkaar te staan, want 1 van de 2 dakspanten staat ca. 23cm verkeerd. Dit levert de volgende problemen op:
1) We plannen een badkamer van 2400mm (staat ook zo op tekening ingetekend als "Voorbereiding badkamer"), waarbij de wanden aansluiten op de raveling (ze zouden onder de raveling komen). Als we dit aanhouden, wordt de badkamer dus noodgedwongen 23cm smaller, maar...
2) Het leidingwerk in de vloer (afvoer toilet, afvoer wastafel, wateraansluitingen toilet en wastafel, voorbereiding airco) zit wel op de afgesproken plaats, en dit matcht nu uiteraard niet meer met de positie van de wand.
De aannemer zegt de fout geplaatste raveling niet te kunnen verplaatsen omdat deze staat op een in de verdiepingsvloer gestortte verankering (en de pannen liggen inmiddels op het dak). hun voorstel is een andere (toekomstige) badkamerindeling te maken, maar daar worden wij niet gelukkig van want de ruimte is immers zo'n 10% kleiner. Aan de andere kant: ik zit niet te wachten op (nog meer) vertraging van de oplevering.
Wat moet/kan ik nu doen?
Ik heb geen signature
Ik denk het enigste wat je kan doen is eisen dat ze het netjes oplossen of een flinke vergoeding vragen. Ze vragen ook grof veel geld voor meerwerk dus daartegenover staat ook een flinke vergoeding lijkt mij.Appie76 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:25:
Welke rechten heb ik als koper wanneer de aannemer iets niet volgens tekening bouwt en aangeeft dat dit niet meer aangepast kan worden? De aannemer erkent de fout, dat wel, maar ik moet nu maar leren leven met de situatie? Ik moet de voorwaarden van de aanneemovereenkomst, Woningborg etc. er nog op na slaan, maar ik weet niet of het daar uberhaupt in vermeld staat.
Korte situatieschets:
Op onze 2e verdieping staat stalen raveling t.b.v. een toekomstige dakkapel. Deze raveling (IPE-180) ondersteunt tevens de dakplaten en -gordingen. Op verkooptekening staat dat deze stalen profielen 2400mm h-o-h moeten staan. Ook is de positie t.o.v. de gevel met maatlijnen aangegeven. De raveling blijkt echter maar 2174mm uit elkaar te staan, want 1 van de 2 dakspanten staat ca. 23cm verkeerd. Dit levert de volgende problemen op:
1) We plannen een badkamer van 2400mm (staat ook zo op tekening ingetekend als "Voorbereiding badkamer"), waarbij de wanden aansluiten op de raveling (ze zouden onder de raveling komen). Als we dit aanhouden, wordt de badkamer dus noodgedwongen 23cm smaller, maar...
2) Het leidingwerk in de vloer (afvoer toilet, afvoer wastafel, wateraansluitingen toilet en wastafel, voorbereiding airco) zit wel op de afgesproken plaats, en dit matcht nu uiteraard niet meer met de positie van de wand.
De aannemer zegt de fout geplaatste raveling niet te kunnen verplaatsen omdat deze staat op een in de verdiepingsvloer gestortte verankering (en de pannen liggen inmiddels op het dak). hun voorstel is een andere (toekomstige) badkamerindeling te maken, maar daar worden wij niet gelukkig van want de ruimte is immers zo'n 10% kleiner. Aan de andere kant: ik zit niet te wachten op (nog meer) vertraging van de oplevering.
Wat moet/kan ik nu doen?
Eigenlijk hoef jij niks te doen maar moet de aannemer wat doen; hij heeft niet afgeleverd zoals afgesproken en daarom zit jij nu met allerlei problemen. Als je niet op (nog) meer vertraging zit te wachten was ik langs de aannemer gegaan voor een bak koffie en de problemen te bespreken. Had dan de wens uitgesproken; om op kosten van hun een nieuwe badkamerindeling te laten maken welke ongeveer voldoet aan jullie vorige eisen/ wensen qua afmetingen (1), leidingwerk te laten verplaatsen naar de nieuwe badkamerindeling (2), muren verplaatsen en afwerken waar nodig voor de nieuwe indeling (3) en had ik een financiële vergoeding gevraagd omdat je nu met voor jullie een onpraktische indeling zit (4). Wat ik bij collega's zie is dat de kopers vaak een tegoedbon krijgen, je mag voor iets meer geld dan de stelpost sanitair uitzoeken, keuken upgraden of meer zonnepanelen.Appie76 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:25:
Welke rechten heb ik als koper wanneer de aannemer iets niet volgens tekening bouwt en aangeeft dat dit niet meer aangepast kan worden? De aannemer erkent de fout, dat wel, maar ik moet nu maar leren leven met de situatie? Ik moet de voorwaarden van de aanneemovereenkomst, Woningborg etc. er nog op na slaan, maar ik weet niet of het daar uberhaupt in vermeld staat.
Korte situatieschets:
Wat moet/kan ik nu doen?
Tijdens het gesprek voel je wel hoe de aannemer erin staat mocht hij je niet tegemoet komen had ik rechtsbijstand/ woningborg ingeschakeld. Dit had ik overigens als allerlaatste gedaan. Je kunt een aannemer beter mee hebben dan tegen je, dan duurt het (nog) langer en daar zit je zo te lezen niet op te wachten. Zonder een plattegrond of beeld van je tweede verdieping is het alleen lastig inschatten voor ons wat een redelijk voorstel is.
Waar ik echter niet helemaal uitkom, of eerder de offerten niet goed begrijp, is voor een dakkapel. Ik kan maar geen grip krijgen op de verschillende soorten, maten, materiaal en prijzen
Wij hebben voor beneden een offerte voor keramisch parket. Bij de omschrijving staat dat de tegels ongeglazuurd zijn. Is dat normaal voor vloertegels? Geeft dat nog bepaalde risico's voor vlekken?
Ik heb zelf al gezocht op internet, maar kan niet echt antwoord vinden. Ik heb de winkel van de tegels nog niet benaderd, die kan mij wat dit betreft alles wijsmaken 😉
Moet ik bij geglazuurde tegels denken aan de glimmende groene tegels van vroeger?
Bij ons vordert de bouw redelijk. Bij verkoop eind 2016 werd oplevering geschat op voor de bouwvak. Nu wordt het waarschijnlijk eind september.
Dit meen je niet!!Timmy schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:18:
...
[afbeelding]
Deze woningen hebben een eigen "voortuin" van een ruime meter, een greppel en tenslotte de openbare straat. De greppel wordt gebruikt om twee sloten met elkaar te verbinden en om overtollig water op te vangen. De greppel is circa een meter diep.
...
Weet iemand of er normen zijn waarin de toegang tot een woning vanaf de straat wordt beschreven?

Kun je niet alsnog meteen bij de bouw wat regelen ?MadEgg schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:47:
Ik zit nog met de volgende overweging. Onze woning krijgt een aangemetselde garage, niet geïsoleerd. Ik wil deze als kantoor aan huis gaan gebruiken, dus de garagedeur is vervallen en er komen twee openslaande deuren in. Daarnaast ga ik er voorzetwandjes + isolatie inzetten, en het dak isoleren.
Nu is de ruimte niet heel breed: 2,90 meter exclusief de nog te plaatsen isolatie. Die isolatie gaat me al gauw 20 cm kosten. Wel komt er een dikke spouwmuur tussen de woning en de garage van 37 cm, waarvan volgens mij 15 voor de betonnen prefab-wand. Daarna een laag isolatiemateriaal en dan de gemetselde buitenmuur.
Ik speel met het idee om de gemetselde buitenmuur en de isolatie in de garage weer te verwijderen, de spouw af te sluiten en de prefab-muur af te werken met stucwerk, zodat ik de 20cm aan die zijde weer terug kan winnen.
Hoe haalbaar is dit plan? Het lijkt me dat er een latei geplaatst moet worden om het metselwerk boven de garage te dragen, maar zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Is het meteen goed geregeld.
Hoe wil je je dak isoleren, ik ga uit van plat dak, mooiste is op het dakplaten isolatie en dan dakleer/epdm. Van onderen isoleren is niet aan te raden.....
Vergeet ook ventilatie niet....
Lid van Vereniging Eigen huis ??Appie76 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:25:
Korte situatieschets:
Wat moet/kan ik nu doen?
Dan daar eens een belletje heen doen.
[ Voor 40% gewijzigd door ZeRoC00L op 04-07-2018 13:02 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Helaas, aangezien het de buitenschil van de woning betreft wilden ze daar niets aan afdoen omdat daarmee het hele bouwbesluit definitief onder de mat geveegd zou worden. Alleen in combinatie met isolatie door de bouwer a €8000,- waren daar mogelijkheden. Veel te duur vonden wij. Inmiddels zijn de stenen en isolatie ook al geplaatst, dus daar nu nog weer over beginnen heeft helemaal geen zin meer.ZeRoC00L schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:57:
[...]
Kun je niet alsnog meteen bij de bouw wat regelen ?
Is het meteen goed geregeld.
Er komt een plat dak op inderdaad, van EPDM op dakbalken. Ik was zelf van plan om deze van onderen te isoleren met isolatieplaten en daar dan een verlaagd plafond onder te maken. Waarom is dat niet aan te raden volgens jou? De ruimte is hoger dan de binnenruimte van de woning, dus qua hoogte zal het niet zo'n probleem zijn volgens mij.Hoe wil je je dak isoleren, ik ga uit van plat dak, mooiste is op het dakplaten isolatie en dan dakleer/epdm. Van onderen isoleren is niet aan te raden.....
De ruimte krijgt van de bouwer een enkele deur aan de achterzijde welke voorzien is van een ventilatierooster. Aan de voorzijde heb ik hier een offerte liggen voor dubbele tuindeuren inclusief 2 ventilatieroosters. Daarmee heb ik dus geen directe mechanische afzuiging, maar wel ventilatie. Als ik de deur naar de keuken open laat zal dat ook een luchtstroom verzorgen lijkt mij. Ik zou nog kunnen overwegen om een aparte afzuigunit te installeren - de bestaande ventilatiekanalen komen volgens mij niet direct in de buurt.Vergeet ook ventilatie niet....
Tja
Het lijkt dus dat oplevering relatief dichtbij is maar toch houdt de bouwondernemer in alle communicatie de oplevering bewust vaag. Nu is de bouwvak natuurlijk nog in aantocht maar toch hoop ik voorzichting wat afspraken voor de afbouw te kunnen maken. Wat is jullie ervaring, moet er na het voltooien van de NUTS voorzieningen nog veel worden gedaan?
Is de bestrating en dergelijk al gedaan? Bij ons wordt dit pas gedaan NA de nutsbedrijven (dus 4 weken nutsbedrijven, 8 weken bestrating/wijk aankleding). Kans is groot dat onze oplevering hierdoor gaat worden opgehoudenTimmy schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:26:
De bouw van mijn huis vordert inmiddels lekker. De dekvloer is gestort, de dakpannen worden een dezer dagen gelegd en de binnenmuren worden in de komende twee weken geplaatst. Ook is inmiddels bekend dat de NUTS aansluitingen komende maand worden gerealiseerd.
Het lijkt dus dat oplevering relatief dichtbij is maar toch houdt de bouwondernemer in alle communicatie de oplevering bewust vaag. Nu is de bouwvak natuurlijk nog in aantocht maar toch hoop ik voorzichting wat afspraken voor de afbouw te kunnen maken. Wat is jullie ervaring, moet er na het voltooien van de NUTS voorzieningen nog veel worden gedaan?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Dat verwacht ik niet, de oplevering van een eerdere fase vond plaats met de tijdelijke bestrating. Maanden later werd de definitieve bestrating er in gelegd.Osxy schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:28:
Is de bestrating en dergelijk al gedaan? Bij ons wordt dit pas gedaan NA de nutsbedrijven (dus 4 weken nutsbedrijven, 8 weken bestrating/wijk aankleding). Kans is groot dat onze oplevering hierdoor gaat worden opgehouden
Bij ons in ieder geval wel. Onze dakpannen zijn er vorige week opgelegd en de binnenmuren zijn gezet. De dekvloeren worden voor de bouwvak bij ons nog gelegd. Toch is bij ons de prognose op eind september. Dus er kan nog wel redelijk wat tijd zitten in de afbouw.Timmy schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:26:
De bouw van mijn huis vordert inmiddels lekker. De dekvloer is gestort, de dakpannen worden een dezer dagen gelegd en de binnenmuren worden in de komende twee weken geplaatst. Ook is inmiddels bekend dat de NUTS aansluitingen komende maand worden gerealiseerd.
Zo zijn bij onze woning de NUTS voorzieningen aangelegd gelijktijdig met een ander rijtje, terwijl dat rijtje een maand later werd opgeleverd. Afbouw/opleverklaar maken zit stiekem nog veel tijd in!
What Do You Call An Alligator In A Vest?

En hier ligt nu eindelijk de bestrating erin, het was enkel en alleen een zandbak tot nu toe. Heeft voor mijn blok 3 maanden geduurd (na oplevering) maar voor sommige bijna een half jaar.

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Aansluiting NUTS ingepland voor week 36, oplevering vanaf week 39. Ik hoop dat ze het gaan halen.
Tja
Is dit een normale planning? Tussen het storten van de zoldervloer en de plaatsing van het dak zit 9 weken (bouwvak niet meegeteld). Want volgens mij kunnen ze niet veel meer doen dan de buitenkant opmetselen tot het dak komt.
Het kan natuurlijk ook komen doordat het bij de dakenleverancier druk is, of tekort aan metselaars waardoor ze er langer over doen, maar vroeg me af of dit gebruikelijk is? Hoe ging dat bij jullie?
Hier trouwens ook geen bestrating voor de aannemer. Wordt bij jullie dan alles bestraat, of bijvoorbeeld alleen de oprit/pad naar de voortuin?
[ Voor 12% gewijzigd door Hsb-3 op 05-07-2018 21:05 ]
Bestrating naar de voordeur (met dezelfde klinkers die in de straat liggen) was inclusief, voor €1200 (dacht ik) werd ook de oprit voor 1 auto daarmee bestraat.
Oplevervolgorde is ook voor buitenstaanders compleet random, wij hadden de voorschouw 5 weken voor oplevering en in die vijf weken is precies niets door de aannemer gedaan - het huis was al compleet af op de nuts na. Een huis aan de overkant van de straat had toen nog geen dakpannen en is een week eerder dan ons opgeleverd (opleverpuntje van hun: al het buitenschilderwerk moest nog gedaan worden).
Mijn belangrijkste tip voor kopers in deze tijd: houd je verwachtingen laag. Vakmensen zijn schaars dus de kans is groot dat er één of meerdere prutsers in je huis hebben gewerkt. Met wat geluk is de elektricien de prutser (mijne wist niet hoe een wisselschakeling aangesloten moet worden, een lichtpunt miste een nul, de groepenverklaring had de vaatwasser en woonkamer omgewisseld, allemaal zonder breekwerk te fixen), met pech is het de tegelzetter en moet de badkamer en toilet compleet overnieuw (buren).
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 05-07-2018 21:28 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je krijgt dan een "koud dak", waardoor er condensatie in je constructie kan optreden met bijbehorende problemen (oa, schimmel). Ook heb je verschillende koudebruggen, omdat je tussen je balken isoleert, niet overal is de isolatie hetzelfde, dus ook weer temperatuursschommelingen in je dak.MadEgg schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:07:
[...]
Er komt een plat dak op inderdaad, van EPDM op dakbalken. Ik was zelf van plan om deze van onderen te isoleren met isolatieplaten en daar dan een verlaagd plafond onder te maken. Waarom is dat niet aan te raden volgens jou? De ruimte is hoger dan de binnenruimte van de woning, dus qua hoogte zal het niet zo'n probleem zijn volgens mij.
Let ook op de aansluiting van je dak naar je woning, daar kan ook een koudebrug ontstaan.
Ik denk dat je buitengevel er af kappen een slecht idee is, ookal win je er mooie cm's mee. Ik zou eerder kijken of je niet naar een dunner wandpakket kan voor je isolatie. En anders, 2,7m binnenruimte is nieteens zo slecht, als je het handig aanpakt.
Wij zitten straks met hetzelfde probleem (ook maar 3 meter ruimte), met als verschil dat we gaan proberen met de buren op te trekken. Zij willen ook over een aantal jaar een garage/aanbouw, en als we dan tegelijk bouwen maken we gewoon een spouw tussen de 2 garages en trekken we het (geisoleerde) dak door waardoor je niet (of nauwelijks) hoeft te isoleren. Maar daar heb jij niet zo veel aan nu.
Vind het lastig om een goed beeld van de situatie te krijgen. Dus misschien is dit onzin.Appie76 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:25:
[…]wanneer de aannemer iets niet volgens tekening bouwt en aangeeft dat dit niet meer aangepast kan worden? De aannemer erkent de fout, dat wel, maar ik moet nu maar leren leven met de situatie? […]
Wat moet/kan ik nu doen?
De raveling staat op de verdiepingsvloer, op een in de vloer gestorte verankering. Ik denk dat het verplaatsen van een staalconstructie erg lastig is. Wat rust er inmiddels allemaal al op?
Maar , die ingestorte ankers zijn denk ik geen argument. Ingestorte ankers hebben meer trek capaciteit dan ingelijmde ankers, maar komt er dan veel trek op de verbinding? Is het niet gewoon vooral drukkracht omlaag?
Dan kunnen de ankers worden afgeslepen, spant verplaatst en op de juiste locatie nieuwe lijmankers inboren.
Ik had jouw elektricien en de tegelzetter van je burenProton_ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:24:
Met wat geluk is de elektricien de prutser (mijne wist niet hoe een wisselschakeling aangesloten moet worden, een lichtpunt miste een nul, de groepenverklaring had de vaatwasser en woonkamer omgewisseld, allemaal zonder breekwerk te fixen), met pech is het de tegelzetter en moet de badkamer en toilet compleet overnieuw (buren).
Nieuwbouw heeft veel voordelen maar teringjantje de lijst met fails wordt langer en langer.
Ik had het over de openbare bestrating, gemeente feestje dus. De aannemer heeft alleen de verplichte parkeerplaats bestraat en dat was logischerwijs klaar bij oplevering.MadEgg schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:52:
Ach ja, wij krijgen geen bestrating van de aannemer, moeten alles zelf regelen.
Ah, ok. Onze woning moet van de gemeente verplicht twee parkeerplaatsen hebben op eigen kavel. Tegen de garage aan. Ook die worden niet door de aannemer bestraat - we zijn wel verplicht om ze aan te leggen maar dat wordt niet voor ons geregeld.Bastien schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 06:06:
[...]
Ik had het over de openbare bestrating, gemeente feestje dus. De aannemer heeft alleen de verplichte parkeerplaats bestraat en dat was logischerwijs klaar bij oplevering.
De openbare weg wel, ga ik dan maar wel vanuit. Door de gemeente dan. Momenteel ligt daar een geasfalteerde weg. Als ik zag hoe die weg eraan toe was bij een project in dezelfde wijk die 1,5 jaar eerder afgerond was, moet die weg wel vervangen worden na de bouw. Sowieso moet dat van de gemeente een weg van klinkers worden. Daar heeft dat echter ook tot driekwartjaar ná de oplevering geduurd voordat de asfaltlaag daar werd vervangend door nette bestrating door de gemeente.
Tja
En het lijkt me dat men ook wacht met het aanleggen van de voortuin tot het openbaar gebied is aangelegd?
Hoe wordt dat trouwens gedaan met opritten, wachten tot de straat definitief klaar is, of meteen na oplevering doen?
Elektra was hier ook halfbakken gedaan, domotica was rampzalig slecht aangesloten (die mensen kunnen echt geen aansluitschema lezen) waarbij meerdere poorten op een module op fase of nul aangesloten waren die intern doorverbonden zijn met als gevolg een enorme kluwen draden en kwetsbare verbindingen achter de schakelaar, dat heb ik lekker zelf aangepakt. Ook een aantal schakelaars verkeerd aangesloten (schakeldraad op nul in plaats van uitgang).
Onze tegelzetter en aannemer hebben bij de badkamer echter zo gefaald dat deze deels opnieuw kan, daar willen ze niet aan beginnen vandaar rechtsbijstand.
Na oplevering laat ik eerst de bronboorder komen voor de warmtepomp en als die klaar is zsm de oprit er overheen. Ik heb geen zin om steeds in de modder te moeten parkeren, dan wordt het binnen ook zo smerig. Met een beetje pech moet het na een jaar nog een keer opnieuw maar dat is dan maar zo.[b][message=55755451,noline]
En het lijkt me dat men ook wacht met het aanleggen van de voortuin tot het openbaar gebied is aangelegd?
Hoe wordt dat trouwens gedaan met opritten, wachten tot de straat definitief klaar is, of meteen na oplevering doen?
De tuinen doen we wel nadat al het andere gedaan is. Ik denk dat we het terras pas in het voorjaar gaan aanleggen, toch nog niet nodig.
Tja
De reden dat wij voor casco gekozen hebben. ( hebben hetzelfde bouwbedrijf ) Heb meerdere buren van jullie horen klagen over de slechte afwerking van de badkamer. Meest leuke eraan dat het bouwbedrijf als de makelaar geen slechte verhalen kende van jullie projectTassadar32 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:23:
@leecher Klinkt bekend. Helft van de tijd was ik sneller klaar door de onderaannemer er bij te pakken en te wijzen op zijn falen. Gelukkig hadden we een lijst van onderaannemers bij de oplevering gekregen dus contact met de aannemer was niet altijd nodig.
Elektra was hier ook halfbakken gedaan, domotica was rampzalig slecht aangesloten (die mensen kunnen echt geen aansluitschema lezen) waarbij meerdere poorten op een module op fase of nul aangesloten waren die intern doorverbonden zijn met als gevolg een enorme kluwen draden en kwetsbare verbindingen achter de schakelaar, dat heb ik lekker zelf aangepakt. Ook een aantal schakelaars verkeerd aangesloten (schakeldraad op nul in plaats van uitgang).
Onze tegelzetter en aannemer hebben bij de badkamer echter zo gefaald dat deze deels opnieuw kan, daar willen ze niet aan beginnen vandaar rechtsbijstand.
Ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen.
Onze bouw ligt er nu zo bij:

Heb wel de neiging om dit weekend het hek over te klimmen en extra mantelbuizen en grondkabel erbij te gooien
We moeten dus alles nog doen zodra we de sleutel hebben, alles en iedereen is ingepland dus we kunnen niet wachten om te starten! We laten ook direct de tuin uitgraven en bestraten door een hovenier.
Zero.
Bouwbedrijf is in ontkenning en de makelaars horen zelden feedback en vragen hier niet om.
Wij hebben aangestampt puin op de oprit laten leggen als ondergrond. Dit stoft nauwelijks, is niet modderig en is dus prima bruikbaar als tijdelijke oprit.MadEgg schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:31:
[...]
Na oplevering laat ik eerst de bronboorder komen voor de warmtepomp en als die klaar is zsm de oprit er overheen. Ik heb geen zin om steeds in de modder te moeten parkeren, dan wordt het binnen ook zo smerig. Met een beetje pech moet het na een jaar nog een keer opnieuw maar dat is dan maar zo.
[ Voor 54% gewijzigd door Tassadar32 op 06-07-2018 09:43 ]
Er komt verrassend weinig terug om hoog het circuit in als er eenmaal gebouwd wordt. Helaas.T.E schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:13:
[...]
De reden dat wij voor casco gekozen hebben. ( hebben hetzelfde bouwbedrijf ) Heb meerdere buren van jullie horen klagen over de slechte afwerking van de badkamer. Meest leuke eraan dat het bouwbedrijf als de makelaar geen slechte verhalen kende van jullie project![]()
Ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen.
Onze bouw ligt er nu zo bij:
[afbeelding]
Heb wel de neiging om dit weekend het hek over te klimmen en extra mantelbuizen en grondkabel erbij te gooien
Ah leuk. Dus daarom hebben we elke keer meldingen en kosten van de beveiliging... Er zijn legio redenen waarom er hekken staan.Tassadar32 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:38:
@T.E Over het hek klimmen moet je gewoon doen, deden wij ook om de haverklap. Wel leuk om iedere dag de voortgang van jouw huis te zien.
Bouwbedrijf is in ontkenning en de makelaars horen zelden feedback en vragen hier niet om.
[...]
Wij hebben aangestampt puin op de oprit laten leggen als ondergrond. Dit stoft nauwelijks, is niet modderig en is dus prima bruikbaar als tijdelijke oprit.
Maar gisteren ben ik door de keukenleverancier gebeld met de vraag wanneer ze zouden kunnen opmeten. Ik heb een “speciale” keuken uitgezocht die een wat langere levertijd heeft. Dus de vraag doorgeschoten aan de aannemer, wanneer de binnenmuren staan en dus kan worden ingemeten.
Volgens de aannemer staan de binnenmuren gepland in week 37 (half september). Nu kan ik niet zo goed inschatten in welke fase van de bouw de binnenmuren geplaatst worden. Is volgens jullie ervaring een oplevering in nov/dec haalbaar als de binnenmuren pas half sept. worden geplaatst?
Wordt wel heel krap..., tenminste, als het vergelijkbaar is als ons project...Xtince schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:48:
De prognose voor oplevering van mijn woning staat op 4de kwartaal van dit jaar. Zal dus wel nov/dec worden waarschijnlijk, omdat eerst een andere blok wordt opgeleverd.
Maar gisteren ben ik door de keukenleverancier gebeld met de vraag wanneer ze zouden kunnen opmeten. Ik heb een “speciale” keuken uitgezocht die een wat langere levertijd heeft. Dus de vraag doorgeschoten aan de aannemer, wanneer de binnenmuren staan en dus kan worden ingemeten.
Volgens de aannemer staan de binnenmuren gepland in week 37 (half september). Nu kan ik niet zo goed inschatten in welke fase van de bouw de binnenmuren geplaatst worden. Is volgens jullie ervaring een oplevering in nov/dec haalbaar als de binnenmuren pas half sept. worden geplaatst?
Bij ons zaten de binnenmuren er al in ieder geval week 21 in. Oplevering is week 37/38 voorzien.
Zag dat met de opmerking hierboven dat je toch voor een bron warmtepomp hebt gekozen of is dit weer wat anders?MadEgg schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:31:
[...]
Na oplevering laat ik eerst de bronboorder komen voor de warmtepomp
Dat je nu al de datum hebt doorgekregen dat je nutsvoorziening krijgt is wel mooi.
Bij ons project hebben ze aangegeven dat ze het misschien voor de bouwvak gaan doen. Of dat daadwerkelijk gaat gebeuren is nog steeds afwachten, want ze durven geen datum door te geven.....

Ja, dat klopt, al moet de exacte beslissing nog genomen worden. We hebben nu 3 aanbiedingen die binnen het budget passen dus dat gaan we binnenkort inboeken.Wimhaw schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:24:
[...]
Zag dat met de opmerking hierboven dat je toch voor een bron warmtepomp hebt gekozen of is dit weer wat anders?
Dat je nu al de datum hebt doorgekregen dat je nutsvoorziening krijgt is wel mooi.![]()
Bij ons project hebben ze aangegeven dat ze het misschien voor de bouwvak gaan doen. Of dat daadwerkelijk gaat gebeuren is nog steeds afwachten, want ze durven geen datum door te geven.....
Ik heb nog aan de bouwer gevraagd of de bronboring tijdens de bouwvak zou kunnen, maar dat zagen ze helaas niet zitten. Aangezien dat ook nogal een puinhoop gaat geven wil ik dat wel zo snel mogelijk na de oplevering geregeld hebben. Zeker ook omdat ze met de boorapparatuur in de achtertuin zullen moeten zijn en dat is handiger zolang er nog geen erfafscheidingen geplaatst zijn - tussen de twee bergingen door is waarschijnlijk onvoldoende ruimte. Het is allemaal nogal even puzzelen met de planning dus.
@Tassadar32 bedankt voor de tip, zal ook eens naar puin kijken. Maar ik verwacht eigenlijk niet dat er dermate veel over de oprit gestampt gaat worden dat die direct weer aan diggelen is en het ziet er wel veel mooier uit met fatsoenlijke bestrating.
Tja
Andere vraag: wij laten in een deel van de garage een extra kamer maken. Nu kost het hele pakket 9k. Alleen een deur en muurtje kost nog geen 1000. Komt nog wel elektra bij. Maar dan mis ik wel ventilatie. Nu kwam de aannemer om een rooster in de buitendeur te plaatsen. Is dat voldoende? En tocht dat niet te veel? Ruimte zal actief gebruikt gaan worden.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Die zijn vrij constant - ik heb 5 offertes voor de boring (2 boringen van +- 120 meter) tussen €6250 en €6850,-. Exclusief BTW wel te verstaan.EiT schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:24:
@MadEgg Wat kost puur de boring? Zit er nu ook aan te denken om de boring direct te laten doen. Enige mogelijkheid bij ons is onder de oprit. En die zou ook op korte termijn na oplevering bestraat moeten worden.
Tja
Goed om te horen. Welk merk/type warmtepomp ga je aanschaffen? Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden en hoe je COP waarden zijn.
Klopt inderdaad! We zijn inderdaad o.a. gevallen voor de mooie locatie van deze derde fase. Het oog wil ook wat, en met deze huizen zitten we ook daarmee goed. Verkooppraatje of niet, dit zijn de eerste huizen die je (voorlopig) gaat zien als je vanuit Zuidhorn de N-weg naar Groningen pakt en het schijnt dat de gemeente daarom ook het e.e.a. aan uiterlijke eisen op tafel gelegd heeft. Wij vinden het iig erg mooie huizen.MadEgg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:50:
[...]
Rand van de stad van Roosdom Tijhuis? Dat gaat zeker om Reitdiephaven-project? Die heb ik ook bestudeerd van de week. Let wel, het gaat dan wel om EPC 0 huizen, maar niet om NOM huizen. Ze worden nog steeds middels een gasgestookte CV-ketel verwarmd voor zover ik in de documentatie kon vinden. Aangezien je PV-panelen geen gas gaan produceren zal je gasmeter niet op 0 staan aan het eind van het jaar.
Verder wel mooie huizen en een mooi plekje, waren deze beschikbaar geweest toen wij op jacht gingen was dat een goede concurrent geweest voor ons Roosdom Tijhuis-project in Leek.
Ook zag ik dat ze hier inderdaad de standaard-keuken vervangen hebben door een keukencheque. Lijkt me in ieder geval een betere invulling, in mijn project is er volgens mij niemand die de standaardkeuken heeft afgenomen en kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat iemand dat wil, dus die ontwerpen is ook aardig verspilde moeite. Ik ben benieuwd of je er bij Nobel uitkomt. In ieder geval lang zo erg niet als de DMG-keuken en badkamerboeren.
Succes met je meerwerkoptiegesprek!
De financiele check zijn we inmiddels goed doorgekomen. Ondanks dat ik me goed had voorbereid werd ik toch nog een beetje verrast door de onafhankelijke adviseur van ThuisInGeld, waar we overigens een fijne klik mee hadden. Mijn vriendin heeft weinig contracturen, maar zou desondanks ervoor kunnen zorgen dat we een hoger hypotheekbedrag kunnen lenen dan ik in 10 jaar sparen met eigen geld zou kunnen bijpassen (als enige koper).We zijn nu aan het overwegen of we het niet toch samen willen financieren ipv ik alleen. In beide gevallen krijgen we een positief advies van de adviseur en dus kunnen we in de komende twee weken kenbaar maken dat we over willen gaan naar de contractfase... en dat willen we!
Recept van de dag: Mosselen - Uien - Peterselie - Wortel - 2 Tenen Knoflook - En vlak voor het op tafel zetten veel, maar dan ook echt veel 'Nee, echt veel' BIERRRRR!!!
Bedankt, dan zat ik in de goede richting, dat zal wel in budget moeten passen.MadEgg schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:26:
[...]
Die zijn vrij constant - ik heb 5 offertes voor de boring (2 boringen van +- 120 meter) tussen €6250 en €6850,-. Exclusief BTW wel te verstaan.
Druk en zetfouten voorbehouden.

3 maanden moet lukken, dus dan zou ik uit gaan van december opleveringXtince schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:48:
De prognose voor oplevering van mijn woning staat op 4de kwartaal van dit jaar. Zal dus wel nov/dec worden waarschijnlijk, omdat eerst een andere blok wordt opgeleverd.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2