Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.301 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: Onze woning wordt bijna opgeleverd en ik wil een elektricien inhuren voor 14 extra WCD's. Ons huis wordt gebouwd in prefab beton, waar de uitsparingen voor alle extra WCD's al in de muur zitten (maar zijn dichtgesmeerd omdat ik deze niet gekozen heb).

Nu attendeerde iemand mij erop dat je niet zomaar van een bestaande WCD naar een nieuwe WCD kunt frezen ivm de wapening in het prefab beton.

Nagevraagd bij de kopersbegeleider en zij zegt ook dat ze dit niet adviseren en dat in de bouw de elektriciteit telkens vanaf "onderen" (door de dekvloer) komt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit wel ondanks de zorgen van de kopersbegeleider of kan een elektricien vanaf onderen nog extra WCD's aanleggen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 07:56

d0s

sssst

Ook maar eens een update.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DuOTVTf.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lad3T37.jpg

Zonnepanelen liggen er netjes op :)

Van binnen zijn ze alles nu aan het afwerken en strak trekken, helaas lukt het net niet meer om voor de bouwvak op te leveren. Oplevering vermoedelijk in week 36.

Loopt nu wel een mailwisseling met de aannemer over een lichtpunt wat niet is mee geschoven met de uitbouw, ondanks dat dit in de contractstukken wel zo is ingetekend. Aannemer geeft nu aan dat het lichtpunt icm een andere optie (grotere hal) verplaatst wordt, maar niet icm met een uitbouw. Ze hebben beide opties in dezelfde 'optietekening' gezet, en geven aan dat daar de verwarring is ontstaan. Het staat verder nergens tekstueel beschreven.

Ze hebben het echter destijds op verzoek van mijn kant nog wel aangepast in de contractstukken, en staat dus ook zo ingetekend. Ik denk dus denk dat ik redelijk sterk sta hierin, maar het is afwachten.

Ander punt: het Frans balkon is in de concept tekeningen wit, maar is nu donker geleverd. Dat staat ook zo in de technische omschrijving helaas. In het wit is het echter veel mooier, omdat de vensterbanken en andere accenten zoals de luifel ook wit zijn. We denken er dus aan om het balkon te laten poedercoaten straks. Iemand daar ervaring mee?

@Verwijderd Dat kan prima, zolang het om niet te lange afstanden gaat. Heel makkelijk dat alle sparingen er al zitten natuurlijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door d0s op 06-07-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

MadEgg

Tux is lievvv

Wimhaw schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:46:
@MadEgg
Goed om te horen. Welk merk/type warmtepomp ga je aanschaffen? Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden en hoe je COP waarden zijn.
We zijn er nog niet helemaal uit, wachten nog op een offerte. Zoals het er nu uitziet wordt het ofwel een Techneco Toros Vision TVPT9 ofwel een PicoEnergy RuralEco WPS618. Door alle conflicterende informatie van de leveranciers twijfel ik nog een beetje - de PicoEnergy is een inverter, de andere offertes die we gekregen hebben gaan om niet-modulerende warmtepompen. Eentje was heel stellig dat modulerende pompen sneller stuk zouden gaan, de anderen onthielden zich van commentaar en de aanbieder van de inverter zei (zoals verwacht) dat ik daar absoluut niet bang voor hoef te zijn.

De PicoEnergy heeft in ieder geval een mooi feature-pakket en ziet er degelijk uit, en de inverter bespaart weer een buffervat wat naast dat het geld kost ook weer aardig wat ruimte inneemt. Het blijft een moeilijke keuze - over geen van de merken warmtepompen die mij geoffreerd zijn zijn veel ervaringen te vinden. Wel heb ik vernomen dat de belangrijkste componenten (iig de compressor) van de meeste Duitse, Oosterrijkse en Scandinavische warmtepompen uit een en dezelfde fabriek komen rollen, dus heel veel verschil zou het ook weer niet mogen zijn.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Señor Sjon schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:58:
Ah leuk. Dus daarom hebben we elke keer meldingen en kosten van de beveiliging... Er zijn legio redenen waarom er hekken staan.
Hoort inderdaad niet, maar als de factuur op de mat de enige bron van informatie is over de voortgang dan vraag je er natuurlijk wel om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
jasperdeman schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:08:
[...]

Wordt wel heel krap..., tenminste, als het vergelijkbaar is als ons project...
Bij ons zaten de binnenmuren er al in ieder geval week 21 in. Oplevering is week 37/38 voorzien.
Hoeveel woningen had je in het project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52
Xtince schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:43:
[...]
Hoeveel woningen had je in het project?
32. Ik moet wel zeggen dat er bij ons natuurlijk sowieso de bouwvak tussen valt. En dat wij de allerlaatste fase van oplevering zijn. Ik denk niet dat andere huizen uit het project nou heel veel eerder binnenmuren hadden, maar die worden wel al vanaf (uit mijn hoofd) week 34/35 opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
jslaman schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:06:
[...]

Hoort inderdaad niet, maar als de factuur op de mat de enige bron van informatie is over de voortgang dan vraag je er natuurlijk wel om.
Dat was ook de hele reden om over het hek te klimmen en te gaan kijken. Informatievoorziening was niet aanwezig en facturen waren de enige voortgang die we zagen. Verder werd er over kijkdagen gesproken maar die zijn er nooit geweest :(. Dan maar zelf gaan kijken :P.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
d0s schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:24:
Ook maar eens een update.

[afbeelding]
[afbeelding]

Zonnepanelen liggen er netjes op :)

Van binnen zijn ze alles nu aan het afwerken en strak trekken, helaas lukt het net niet meer om voor de bouwvak op te leveren. Oplevering vermoedelijk in week 36.

Loopt nu wel een mailwisseling met de aannemer over een lichtpunt wat niet is mee geschoven met de uitbouw, ondanks dat dit in de contractstukken wel zo is ingetekend. Aannemer geeft nu aan dat het lichtpunt icm een andere optie (grotere hal) verplaatst wordt, maar niet icm met een uitbouw. Ze hebben beide opties in dezelfde 'optietekening' gezet, en geven aan dat daar de verwarring is ontstaan. Het staat verder nergens tekstueel beschreven.

Ze hebben het echter destijds op verzoek van mijn kant nog wel aangepast in de contractstukken, en staat dus ook zo ingetekend. Ik denk dus denk dat ik redelijk sterk sta hierin, maar het is afwachten.

Ander punt: het Frans balkon is in de concept tekeningen wit, maar is nu donker geleverd. Dat staat ook zo in de technische omschrijving helaas. In het wit is het echter veel mooier, omdat de vensterbanken en andere accenten zoals de luifel ook wit zijn. We denken er dus aan om het balkon te laten poedercoaten straks. Iemand daar ervaring mee?

@Verwijderd Dat kan prima, zolang het om niet te lange afstanden gaat. Heel makkelijk dat alle sparingen er al zitten natuurlijk :)
In de bouw geldt een rangorderegeling en dan is het nieuwste document leidend. Als jouw bestektekening nieuwer is dan het bestek, zou het geleverd moeten worden met een wit hek.
Als de tekening en het bestek van dezelfde datum zijn dan gaat het bestek voor en zal je het zelf wit moeten laten spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
jasperdeman schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 09:36:
[...]

32. Ik moet wel zeggen dat er bij ons natuurlijk sowieso de bouwvak tussen valt. En dat wij de allerlaatste fase van oplevering zijn. Ik denk niet dat andere huizen uit het project nou heel veel eerder binnenmuren hadden, maar die worden wel al vanaf (uit mijn hoofd) week 34/35 opgeleverd.
Dank! Hopelijk zit daar verschil bij mij. Zijn 24 woningen en ons blok is nummer 12,13,14 voor oplevering. Dus wellicht nov/dec gewoon haalbaar blijft. Hoop het wel in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
jslaman schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:06:
[...]

We moeten hier ook overal zelf achteraan, maar ik heb ondertussen wel een globale planning ontvangen. En als we willen zijn we binnen werktijden van harte welkom en kunnen we kijken, mits ze niet net een vloer gestort hebben of iets anders waardoor het niet verstandig is om de bouw te bezoeken en als we eerst even gebeld hebben dat we langs willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Ik heb een optie op een nieuwbouwhuis welke (als één van de laatste) nog met gasaansluiting en CV-ketel geleverd gaat worden. Er is geen optie voor een warmtepomp, wel beschikt het huis standaard over zonnepanelen en vloerverwarming op de beganegrond. Om voorbereid te zijn op de toekomst ben ik van plan elektrisch te koken en eventueel vloerverwarming op de tweede verdieping te laten plaatsen. Voor dat laatste zijn de kosten ca. €5.000. Is dit een verstandige keus? Ik hoor graag jullie advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 07:56

d0s

sssst

Ernemmer schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:15:
[...]

In de bouw geldt een rangorderegeling en dan is het nieuwste document leidend. Als jouw bestektekening nieuwer is dan het bestek, zou het geleverd moeten worden met een wit hek.
Als de tekening en het bestek van dezelfde datum zijn dan gaat het bestek voor en zal je het zelf wit moeten laten spuiten.
Dank je. Het staat alleen in het wit op de concept tekeningen. In het bestek staat het wel in de kleur zoals het geleverd is. Dat wordt dus zelf even eraf schroeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik weet niet of ik de vraag hier moet steplen, maar het gaat al wel een aantal keer in dit topic over rechtsbijstand;

Wat is een goede rechtsbijstand als het gaat om een nieuwbouwwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:29
MarcoC schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:45:
Ik heb een optie op een nieuwbouwhuis welke (als één van de laatste) nog met gasaansluiting en CV-ketel geleverd gaat worden. Er is geen optie voor een warmtepomp, wel beschikt het huis standaard over zonnepanelen en vloerverwarming op de beganegrond. Om voorbereid te zijn op de toekomst ben ik van plan elektrisch te koken en eventueel vloerverwarming op de tweede verdieping te laten plaatsen. Voor dat laatste zijn de kosten ca. €5.000. Is dit een verstandige keus? Ik hoor graag jullie advies.
Tja verstandige keus... Goede vraag. Gas in woningen is net als dieselmotoren in auto's. Ik zou aan beiden niet meer beginnen nu. Voor die 5000 euro bespaar je veel ellende om het achteraf te laten doen.
Persoonlijk had ik het gedaan en zelfs zo snel mogelijk gas afgekoppeld. Ik ben blij dat de woning waar ik vorige week voor ben ingeloot zonder gas gebouwd wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Iemand een goede oplossing voor her volgende?

We hebben eindelijk de kleur latex gevonden welke we op de muur in de woonkamer gaan sausen. Maar nu wil ik ook nog een voorzetwandje gaan maken bij de tv van interieurplaat of MDF (nog niet uit wat het beste is).

Kan ik die latex ook gebruiken voor dit voorzetwandje? Of moet ik voor hout perse een ander soort verf halen? Ik ben namelijk bang dat we dan veel kleurverschil krijgen. Ook omdat de muurverf extra mat is.

En als het echt niet anders is dan moet het ook maar met gipsplaten gemaakt worden, maar doe het liever met bijv MDF/interieurplaat, omdat ik zelf niet kan stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:29
YinYang schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:10:
Iemand een goede oplossing voor her volgende?

We hebben eindelijk de kleur latex gevonden welke we op de muur in de woonkamer gaan sausen. Maar nu wil ik ook nog een voorzetwandje gaan maken bij de tv van interieurplaat of MDF (nog niet uit wat het beste is).

Kan ik die latex ook gebruiken voor dit voorzetwandje? Of moet ik voor hout perse een ander soort verf halen? Ik ben namelijk bang dat we dan veel kleurverschil krijgen. Ook omdat de muurverf extra mat is.

En als het echt niet anders is dan moet het ook maar met gipsplaten gemaakt worden, maar doe het liever met bijv MDF/interieurplaat, omdat ik zelf niet kan stucen.
Ik zou geen latex op hout doen maar gewoon watergedragen grondverf + lak. Mocht je wel willen texen dan zou ik er eerst renovlies op plakken. Wij hebben dat ook gedaan voor onze kastenwand van de keuken, je ziet geen verschil met de muur.

[ Voor 70% gewijzigd door IceM op 07-07-2018 13:29 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
pixels66 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:21:
[...]

Tja verstandige keus... Goede vraag. Gas in woningen is net als dieselmotoren in auto's. Ik zou aan beiden niet meer beginnen nu. Voor die 5000 euro bespaar je veel ellende om het achteraf te laten doen.
Persoonlijk had ik het gedaan en zelfs zo snel mogelijk gas afgekoppeld. Ik ben blij dat de woning waar ik vorige week voor ben ingeloot zonder gas gebouwd wordt..
Dat gevoel heb ik ook. Ik had ook liever een warmtepomp gehad, maar de keuze is niet reuze en verder is alles aan deze woning en locatie volledig naar wens. Tevens betekent wachten op een volgend huis naar grote waarschijnlijk ook weer een hogere aanschafprijs waardoor je financieel niet voordeliger uit bent. Daarom mijn idee om zoveel mogelijk voorbereid te zijn op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

MarcoC schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:25:
[...]

Dat gevoel heb ik ook. Ik had ook liever een warmtepomp gehad, maar de keuze is niet reuze en verder is alles aan deze woning en locatie volledig naar wens. Tevens betekent wachten op een volgend huis naar grote waarschijnlijk ook weer een hogere aanschafprijs waardoor je financieel niet voordeliger uit bent. Daarom mijn idee om zoveel mogelijk voorbereid te zijn op de toekomst.
Je kunt het natuurlijk ook gasloos en cv-loos laten opleveren en zelf achteraf een warmtepomp plaatsen. Dat doen wij. Ik ging ons huis er niet voor laten liggen, en was bij ons ook niet een optie. Wel een hoop werk, maar ik heb het er voor over.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
MadEgg schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:53:
[...]

Je kunt het natuurlijk ook gasloos en cv-loos laten opleveren en zelf achteraf een warmtepomp plaatsen. Dat doen wij. Ik ging ons huis er niet voor laten liggen, en was bij ons ook niet een optie. Wel een hoop werk, maar ik heb het er voor over.
Kan je hier iets meer over vertellen? Hoe heb je dit aangepakt, wat waren de uitdagingen, en wat waren de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

MarcoC schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 14:27:
[...]

Kan je hier iets meer over vertellen? Hoe heb je dit aangepakt, wat waren de uitdagingen, en wat waren de kosten?
Ik heb vrij snel aangegeven aan de kopersbegeleiding dat ik niet gasgestookte verwarming wilde. Hij was wat terughoudend en stelde dat dat niet kon.

Na me flink in de materie verdiept te hebben, en ook op basis van adviezen binnen dit topic van o.a. @Tassadar32 en @Wimhaw vaker in oveleg met de kopersbegeleiding gegaan. Ze wilden niet echt meewerken, uiteindelijk is de deal geworden:

- Vloerverwarming begane grond vervalt
- Dekvloeren door gehele woning vervallen
- CV-ketel vervalt
- Gasleiding vervalt
- Warmwaterleidingen en verwarmingsleidingen door hele woning vervallen

En dan mocht ik het zelf gaan uitzoeken. Inmiddels heb ik getekend voor de vloerverwarming, dekvloeren, warmwater- en verwarmingsleidingen, voor de warmtepomp heb ik nog 2 brine/water-warmtepompen in overweging, hoop de komende week de knoop door te kunnen hakken.

Qua kosten heb ik het onderstaande hier niet zo heel lang geleden gepost:
MadEgg schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:46:
[...]
[Ik ben druk bezig met het in eigen beheer all-electric maken van onze woning.

Richtprijzen voor lucht/water warmtepomp die ik tegengekomen ben is €10k-€15k, inclusief montage. Voor het laten vervallen van CV-ketel + gasaansluiting krijg ik €3100 terug. Dat is komt dus op een meerprijs van 7k€ - 12k€.

Vloerverwarming alleen op BG zou ons via de bouwer €4.4k kosten, via een externe partij laat ik het nu voor 6.5k€ door de hele woning doen. Daar komt helaas wel een kostenpost dekvloer bij aangezien de aannemer die daardoor ook niet kan leggen. Dat levert mij €775 op van de aannemer maar kost mij wel weer €3300 om te laten doen, meerkosten dus 4.5k€.

Elektrische kookplaat kost je misschien €500-€1000 meer afhankelijk van je smaak.

Daarmee kom ik dus op meerkosten van 12.5k€ - 17.5k€ voor een lucht/water warmtepomp in eigen beheer. Voeg naar nog 5k€-10k€ aan toe en je hebt een water/water warmtepomp.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
IceM schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:24:
[...]

Ik zou geen latex op hout doen maar gewoon watergedragen grondverf + lak. Mocht je wel willen texen dan zou ik er eerst renovlies op plakken. Wij hebben dat ook gedaan voor onze kastenwand van de keuken, je ziet geen verschil met de muur.
Thnx! Dat is een goed advies! 😃 Zou je het dan van MDF maken en daar renovlies op plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:29
YinYang schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 15:57:
[...]

Thnx! Dat is een goed advies! 😃 Zou je het dan van MDF maken en daar renovlies op plakken?
Ik zou de MDF platen dan wel 1x gronden (zie ook hier) maar MDF kan prima volgens mij. Hier hechthout (multiplex platen) gebruikt en dat kan ook.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
MadEgg schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 15:20:
[...]

Ik heb vrij snel aangegeven aan de kopersbegeleiding dat ik niet gasgestookte verwarming wilde. Hij was wat terughoudend en stelde dat dat niet kon.

Na me flink in de materie verdiept te hebben, en ook op basis van adviezen binnen dit topic van o.a. @Tassadar32 en @Wimhaw vaker in oveleg met de kopersbegeleiding gegaan. Ze wilden niet echt meewerken, uiteindelijk is de deal geworden:

- Vloerverwarming begane grond vervalt
- Dekvloeren door gehele woning vervallen
- CV-ketel vervalt
- Gasleiding vervalt
- Warmwaterleidingen en verwarmingsleidingen door hele woning vervallen

En dan mocht ik het zelf gaan uitzoeken. Inmiddels heb ik getekend voor de vloerverwarming, dekvloeren, warmwater- en verwarmingsleidingen, voor de warmtepomp heb ik nog 2 brine/water-warmtepompen in overweging, hoop de komende week de knoop door te kunnen hakken.

Qua kosten heb ik het onderstaande hier niet zo heel lang geleden gepost:

[...]
Dank voor je antwoord. Toch nog wel een gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=55407877,noline]Wijnand1980 schreef
Het niet aanvullen met bouwgrond was geen optie en ging Dura niet mee akkoord.
Heeft Dura daar een reden voor gegeven?
Ik sta namelijk op het punt mijn aannemer hetzelfde te vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rjrfqg8h9ip96.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g8ifvc.jpg

Zonet even wat foto's gemaakt met mn drone van hoe alle leidingen erbij liggen.
Makkelijk straks om o.a de riolering op te sporen om zelf een schrobput bij te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door T.E op 07-07-2018 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:15
Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 16:45:
[...]

Heeft Dura daar een reden voor gegeven?
Ik sta namelijk op het punt mijn aannemer hetzelfde te vragen..
Het zou kunnen zijn dat er op het project sprake is van een gesloten grondbalans . Hierdoor moet de oude ontgraven grond weer terug in de tuinen. Het niet terug aanbrengen ervan zorgt dat de aannemer met grond blijft zitten en deze voor een behoorlijk tarief moet laten afvoeren.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
marcel_piet schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:14:
[...]

Het zou kunnen zijn dat er op het project sprake is van een gesloten grondbalans . Hierdoor moet de oude ontgraven grond weer terug in de tuinen. Het niet terug aanbrengen ervan zorgt dat de aannemer met grond blijft zitten en deze voor een behoorlijk tarief moet laten afvoeren.
Bij ons was het “niet aanvullen van achtertuin” een optie. Deze optie bleek later zelfs gratis te zijn. Dus wel erg fijn van de aannemer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52
Xtince schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:25:
[...]

Dank! Hopelijk zit daar verschil bij mij. Zijn 24 woningen en ons blok is nummer 12,13,14 voor oplevering. Dus wellicht nov/dec gewoon haalbaar blijft. Hoop het wel in ieder geval :)
Ik hoop het voor je :). Let wel, wij hebben volgens mij 0 vertraging door weer gehad in deze periode, dat kan richting de hefts/winter natuurlijk ook mee gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
De aannemer gaf bij ons aan dat de grond wordt aangevuld tot 10cm onder bovenkant bg-vloer, met afschot naar de achterkant van het perceel. Iemand enig idee of er dan nog veel grond bij moet? Ik dacht dat een klinker zo'n 10 cm dik is, dus zou mooi uitkomen.

Enige wat dan nog moet gebeuren is uitgraven voor waar groen komt, maar die grond kunnen we denk ik weer gebruiken om nog een klein beetje op te hogen. Ik begreep dat het anders best wat geld kost en je ook met de hoogte van de erfafscheiding zit.

Ben wel benieuwd wat de redenen zijn om het achterwege te laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:48
Wil je de bestrating goed doen dan moet ook zo’n 10cm zand rekenen dus dan moet je 20 cm onder de onderdorpel uit graven. De uitkomende grond gebruiken om de bloemborders op te hogen ligt een beetje aan het ontwerp, deze kan je natuurlijk middels kantplanken/betonbielzen of iets dergelijks zo gek maken als je zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:53
Hsb-3 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:46:
De aannemer gaf bij ons aan dat de grond wordt aangevuld tot 10cm onder bovenkant bg-vloer, met afschot naar de achterkant van het perceel. Iemand enig idee of er dan nog veel grond bij moet? Ik dacht dat een klinker zo'n 10 cm dik is, dus zou mooi uitkomen.

Enige wat dan nog moet gebeuren is uitgraven voor waar groen komt, maar die grond kunnen we denk ik weer gebruiken om nog een klein beetje op te hogen. Ik begreep dat het anders best wat geld kost en je ook met de hoogte van de erfafscheiding zit.

Onder tegels moet zand. Als je klei hebt dan moet je anders zelf de klei af voeren

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Hsb-3 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:46:

Heb vernomen dat de grond die er uit komt, niet te gebruiken is bij het aanleggen van een tuin. Teveel rotzooi/stenen in de grond. Dus dan zou je het zelf moeten afgraven en afvoeren. Dat laatste scheelt je dus als de aannemer dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Xtince schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:52:
[...]

Heb vernomen dat de grond die er uit komt, niet te gebruiken is bij het aanleggen van een tuin. Teveel rotzooi/stenen in de grond. Dus dan zou je het zelf moeten afgraven en afvoeren. Dat laatste scheelt je dus als de aannemer dat doet.
Nergens voor nodig, spit het om, verwijder eventuele stenen (ik had zelf een paar emmers op 350 m2 nieuwbouwgrond. Laat een paar kuub compost komen en meng dat erdoor. Dan heb je meestal prima grond, ervan uitgaande dat je zwarte grond hebt en geen zand.

En zoals al eerder benoemd onder de tegels zand, als je het een beetje handig doet kun de de vrijgekomen grond weer kwijt in je tuin, hoef je ook niets af te voeren

Luister vooral niet naar al die hoveniers die gelijk alles willen afgraven, meestal nergens voor nodig. Spitten en grondverbeteren met compost kun je zelf en kost een fractie.

Voor een nieuwbouw tussenwoning op 100 m2 is een tuin aanleggen echt niet zoveel werk....

[ Voor 8% gewijzigd door Lordp! op 08-07-2018 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Peter86 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:49:
[...]

Nergens voor nodig, spit het om, verwijder eventuele stenen (ik had zelf een paar emmers op 350 m2 nieuwbouwgrond. Laat een paar kuub compost komen en meng dat erdoor. Dan heb je meestal prima grond, ervan uitgaande dat je zwarte grond hebt en geen zand.
Hier ook gedaan, al liggen aan de voorzijde de steentjes etc. er nog wel op. Zitten allemaal bodembedekkers in nu dus dat overgroeit het wel. Of ik moet mij een keer vervelen. :P

Achter zijn de meeste steentjes wel verwijderd omdat daar niet alles bedekt wordt. En de hovenier heeft het zo aangelegd. Alles omgespit, mest erop voor wat voeding en nu allemaal plantjes en boompjes in de tuin. My first garden O+. Heerlijk met dit weer, had ik 27 jaar eerder moeten doen...

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Peter86 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:49:
[...]
Luister vooral niet naar al die hoveniers die gelijk alles willen afgraven, meestal nergens voor nodig. Spitten en grondverbeteren met compost kun je zelf en kost een fractie.
We willen alleen het straatwerk laten aanbrengen en als we voor kunstgras kiezen dat ook professioneel laten leggen. Als we voor echt gras kiezen dan willen we het ook laten egaliseren e.d. De borders en planten doen we zelf (kost ook echt geen drol, als je online al je (kleine) planten bestelt,nwaar we nu wonen voor 300 euro planten voor een hele tuin)

Maar je hebt gelijk met het grondverbeteren, dat hebben we hier ook gedaan. Lag overal geel zand, we hebben dat ongeveer 2:1 gemengd met potgrond tot zo'n 30cm diep, en onderin het plantgat ook potgrond gedaan. De planten doen het hier al 6 jaar super.

De uitkomende grond is hier al verspreid over het oppervlak (al na het gereedkomen van de begane grondvloer), en ligt nu denk ik 15-20 cm onder de bovenkant vloer. Ik neem aan dat de aannemer dat met schone grond aanvult en niet vanuit een ander bouwproject :o
Leek me ook wel makkelijk voor de bestrating, dat nu alles wordt platgelopen en de machines die er overheen rijden, dat het al goed inklinkt. Maar daar zijn de meningen over verdeeld lees ik?

Het is trouwens zandgrond, voormalig akkerbouwgrond. En ook heel vruchtbaar, er staat al een tijd een oerwoud :+

[ Voor 4% gewijzigd door Hsb-3 op 09-07-2018 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:37
heb een vraag waarvan ik niet zeker weet of deze in dit topic hoort of the grote electra topic.

bij ons het volgende: wij hebben ons een paar maanden ingeschreven voor een nieuwbouwproject bij ons in de wijk wat zou betekenen dat de nieuwe woning waar we ons voor hadden ingeschreven een leuke upgrade zou zijn van ons huidige woning (anders zou je het natuurlijk niet doen). Destijds zijn we uitgeloot.

nu hebben de mensen die de eerste optie hadden de financiering niet rond gekregen en kwam de woning weer beschikbaar en hebben wij de optie gekregen.

Nou heb ik tijdens het eerste contact moment (nu 4 weken geleden) bij de verkopende partij (BPD in dit geval) aangegeven dat we meerwerk zouden willen laten doen en dat ik wilde weten wanneer de deadline was. Geen gehoor,.....meerdere keren aangekaart maar reactie was dat de vraag uitstond en nog geen reactie.

nou gingen we afgelopen vrijdag het voorlopig koopcontract tekenen en heb ik vooraf geeist dat we antwoord zouden krijgen op de deadline vraag. Nou hoorden we vrijdag dat de deadline inmiddels verstreken is en we de zaken die we wilden niet meer kan :-(

de dingen die we wilden waren vooral dingen als loze leidingen en een leidingvrije zone voor een houtkachel.

we gaan nog wel in discussie met de aannemer maar heb er eerlijk gezegd een beetje een hard hoofd in.

hebben mensen ervaring hiermee? kun je dit soort dingen ook achteraf erin fietsen oid? Tips? (behalve enorm slijmen bij de aannemer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
NewienM schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:01:
heb een vraag waarvan ik niet zeker weet of deze in dit topic hoort of the grote electra topic.

bij ons het volgende: wij hebben ons een paar maanden ingeschreven voor een nieuwbouwproject bij ons in de wijk wat zou betekenen dat de nieuwe woning waar we ons voor hadden ingeschreven een leuke upgrade zou zijn van ons huidige woning (anders zou je het natuurlijk niet doen). Destijds zijn we uitgeloot.

nu hebben de mensen die de eerste optie hadden de financiering niet rond gekregen en kwam de woning weer beschikbaar en hebben wij de optie gekregen.

Nou heb ik tijdens het eerste contact moment (nu 4 weken geleden) bij de verkopende partij (BPD in dit geval) aangegeven dat we meerwerk zouden willen laten doen en dat ik wilde weten wanneer de deadline was. Geen gehoor,.....meerdere keren aangekaart maar reactie was dat de vraag uitstond en nog geen reactie.

nou gingen we afgelopen vrijdag het voorlopig koopcontract tekenen en heb ik vooraf geeist dat we antwoord zouden krijgen op de deadline vraag. Nou hoorden we vrijdag dat de deadline inmiddels verstreken is en we de zaken die we wilden niet meer kan :-(

de dingen die we wilden waren vooral dingen als loze leidingen en een leidingvrije zone voor een houtkachel.

we gaan nog wel in discussie met de aannemer maar heb er eerlijk gezegd een beetje een hard hoofd in.

hebben mensen ervaring hiermee? kun je dit soort dingen ook achteraf erin fietsen oid? Tips? (behalve enorm slijmen bij de aannemer)
Ligt aan een aantal dingen:
- zijn ze al begonnen met bouwen?
- de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewienM
Snowhite0901 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:12:
[...]

Ligt aan een aantal dingen:
- zijn ze al begonnen met bouwen?
- de aanneemer.
- nope. heiwerkzaamheden zullen pas over twee a drie weken beginnen (als er een bouwvak is zelfs later)
- aannemer = Stolwijk

we begrepen dat een aannemer tegenwoordig echt niet meer zit te wachten op wijzigingen als het "proces" al loopt. Kan ik me op zich ook wel in vinden maar nu leveren ze straks een woning op waar zelfs geen vaatwasser aansluiting in zit. Lijkt me ook niet echt logisch

[ Voor 28% gewijzigd door NewienM op 09-07-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
NewienM schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:15:
[...]

- nope. heiwerkzaamheden zullen pas over twee a drie weken beginnen (als er een bouwvak is zelfs later)
- aannemer = Stolwijk
Ik hoefde niet perse de naam van de aannemer hoor :) In principe zijn dat soort dingen geen dingen waar nu al inkoop enzo mee gemoeid is. Het ligt dus echt aan de goodwill van de aannemer, en hoe snel hij de tekeningen etc nog aan wil/kan passen.
Loze leidingen kan je vaak ook nog wel zelf in de muren, maar als je vloerverwarming hebt is het gewoon erg lastig overal te komen. Vloerverwarming weg halen voor je kachel is helemaal niet te doen. Misschien een optie dan helemaal geen dekvloeren en vloerverwarming te laten leggen maar dat moet je maar net willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

Als de partij al niet reageert voordat je getekend hebt dan kun je je een voorstelling maken van hoe dit erna is. Als je later in een project stapt is het niet ongebruikelijk dat sommige keuzes, voor een uitbouw bijvoorbeeld, als voor je gemaakt zijn.

Heb je vrijdag getekend?

Als het betoncasco betreft dan zijn de wanden mogelijk al besteld waardoor extra leidingen en contactdozen niet meer mogelijk is. Het omleggen van vloerverwarming zou toch wel moeten kunnen. Hoe zit het bijvoorbeeld voor je keuken, kun je daar de leidingen nog wel voor bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Snowhite0901 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:18:
[...]

Ik hoefde niet perse de naam van de aannemer hoor :) In principe zijn dat soort dingen geen dingen waar nu al inkoop enzo mee gemoeid is. Het ligt dus echt aan de goodwill van de aannemer, en hoe snel hij de tekeningen etc nog aan wil/kan passen.
Loze leidingen kan je vaak ook nog wel zelf in de muren, maar als je vloerverwarming hebt is het gewoon erg lastig overal te komen. Vloerverwarming weg halen voor je kachel is helemaal niet te doen. Misschien een optie dan helemaal geen dekvloeren en vloerverwarming te laten leggen maar dat moet je maar net willen
Als er over drie weken geheid wordt (lijkt me stug in de vakantie), dan zijn de vloeren ook al besteld.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 07:45
Ons project is in een fase gekomen dat aanpassingen van energiebronnen niet of moeilijk af te stemmen zijn met de aannemer. Immers de bouw is gaan rollen (BG platen zitten er al op) en is niet meer te stoppen. Echter willen een aantal bewoners toch een gasloze woning realiseren. Dit vraagt om extra isolatie, andere zonnepanelen maar ook extra structurele aanpassingen die nu niet zijn voorzien. Ook is het volgens aannemer (als ook bewonersinitiatief) in deze fase alleen nog mogelijk om L/W warmtepompen te realiseren. En dan hebben we dan niet over de maanden vertraging in de lopende bouw. Fijn als je dat allemaal financieel kan dragen, maar 4 extra maanden dubbele woninglasten is best wel kostbaar in de Randstad.

Daarnaast heb ik geen zin heb in 30+ synchroon draaiende L/W warmtepompen in de straat. Gelukkig ziet de overheid dit ook als probleem en staat dit hoog op de agenda om dit zo snel mogelijk in het bouwbesluit mee te nemen en dergelijke overlast te voorkomen.

Met alle respect voor de tweakers die resoluut gas afschrijven (worden superlatieve vergelijkingen gemaakt met dieselvoertuigen...).Maar als je in een bouwproject of in bestaande bouw met directe buren zit en op eigen initiatief een L/W warmtepomp laat plaatsen; in hoeverre houden jullie rekening met het leefgenot van jullie buren en betrekken jullie de buren pro-actief in de keuze van de oplossing? Of kijken jullie enkel naar de meest technisch effectieve oplossing en de potentiele kostenvoordelen die dat met zich meebrengen?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden

En misschien moet deze naar het gasloos topic in A/W/M, maar in mijn geval betreft het nieuwbouwproject en hoop ik op de verschillende invalshoeken van andere tweakers. Vooral omdat in een nieuwbouwwijk goede burenrelaties erg belangrijk zijn om je in je wijk thuis te voelen. Dergelijke beslissingen rondom warmtepompen en overlast kunnen dat soort relaties flink onder druk zetten en tot groepsvorming en spanningen in de straat leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@righthand Daarom zijn wij voor w/w warmtepomp gegaan. l/w is wat mij betreft maar een halve oplossing met redelijk wat nadelen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59

Ligt aan de goodwill van de aannemer inderdaad. Bij ons (we kochten vrij laat in het proces) waren de grote zaken (1.2 meter uitbouw, uitbreiding badkamer, etc.) al gekozen. Maar toen ik later netwerkkabels van de meterkast naar de slaapkamers wilde, was dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

righthand schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:49:
Ons project is in een fase gekomen dat aanpassingen van energiebronnen niet of moeilijk af te stemmen zijn met de aannemer. Immers de bouw is gaan rollen (BG platen zitten er al op) en is niet meer te stoppen. Echter willen een aantal bewoners toch een gasloze woning realiseren. Dit vraagt om extra isolatie, andere zonnepanelen maar ook extra structurele aanpassingen die nu niet zijn voorzien. Ook is het volgens aannemer (als ook bewonersinitiatief) in deze fase alleen nog mogelijk om L/W warmtepompen te realiseren. En dan hebben we dan niet over de maanden vertraging in de lopende bouw. Fijn als je dat allemaal financieel kan dragen, maar 4 extra maanden dubbele woninglasten is best wel kostbaar in de Randstad.
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Gebouwen die aan het huidige bouwbesluit doen, alle nieuwbouw dus, is prima geschikt voor warmtepompen. Balansventilatie zou een leuke toevoeging zijn maar niet noodzakelijk. Of je W/W-warmtepompen kunt installeren is denk ik afhankelijk van de locatie. Als je een beetje tuin hebt kan dat prima later, als je het over appartementen hebt of woningen op kleine kavels kon dat nog wel eens lastig worden.
Daarnaast heb ik geen zin heb in 30+ synchroon draaiende L/W warmtepompen in de straat. Gelukkig ziet de overheid dit ook als probleem en staat dit hoog op de agenda om dit zo snel mogelijk in het bouwbesluit mee te nemen en dergelijke overlast te voorkomen.

Met alle respect voor de tweakers die resoluut gas afschrijven (worden superlatieve vergelijkingen gemaakt met dieselvoertuigen...).Maar als je in een bouwproject of in bestaande bouw met directe buren zit en op eigen initiatief een L/W warmtepomp laat plaatsen; in hoeverre houden jullie rekening met het leefgenot van jullie buren en betrekken jullie de buren pro-actief in de keuze van de oplossing? Of kijken jullie enkel naar de meest technisch effectieve oplossing en de potentiele kostenvoordelen die dat met zich meebrengen?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden
Dit is precies de reden dat wij voor een W/W-warmtepomp gaan. De aannemer werkt hier niet aan mee en levert de woning kaal op. Na oplevering zijn we hierdoor een week of 2 extra kwijt om vloerverwarming te laten aanleggen, bronboring te laten doen en warmtepomp te laten installeren. We hebben geen zin in een loeiende airco in de tuin. Al valt dat in de praktijk ook nog redelijk mee, maar W/W-warmtepompen zijn wel een stuk stiller.

Bij ons nieuwe huis om de hoek is een rij huurwoningen NOM opgeleverd, alleen voorzien van een L/W-warmtepomp. Qua lawaai valt het nog best mee eigenlijk, maar ik vind die grote kasten in de tuin wel oerlelijk.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
MadEgg schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:31:
[...]
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Gebouwen die aan het huidige bouwbesluit doen, alle nieuwbouw dus, is prima geschikt voor warmtepompen. Balansventilatie zou een leuke toevoeging zijn maar niet noodzakelijk. Of je W/W-warmtepompen kunt installeren is denk ik afhankelijk van de locatie. Als je een beetje tuin hebt kan dat prima later, als je het over appartementen hebt of woningen op kleine kavels kon dat nog wel eens lastig worden.
Dat is uit onderzoek van een door een bewoner ingehuurde adviesbureau naar voren gekomen en alsmede door de aannemer onderkent. Dus niet mijn wijsheid (echt alpha hiero), maar ervaren vakmensen. Gaat hier ook niet om of het technisch niet kan, maar vooral of het ook financieel haalbaar is met de gewenste terugverdientijd.
Dit is precies de reden dat wij voor een W/W-warmtepomp gaan. De aannemer werkt hier niet aan mee en levert de woning kaal op. Na oplevering zijn we hierdoor een week of 2 extra kwijt om vloerverwarming te laten aanleggen, bronboring te laten doen en warmtepomp te laten installeren. We hebben geen zin in een loeiende airco in de tuin. Al valt dat in de praktijk ook nog redelijk mee, maar W/W-warmtepompen zijn wel een stuk stiller.

Bij ons nieuwe huis om de hoek is een rij huurwoningen NOM opgeleverd, alleen voorzien van een L/W-warmtepomp. Qua lawaai valt het nog best mee eigenlijk, maar ik vind die grote kasten in de tuin wel oerlelijk.
Blijkt dat bronboring (daar heb ik bijvoorbeeld dan wel weer oren naar), ook in deze fase door aannemer wordt uitgesloten (beschikbare materieel om dit te doen is blijkbaar zeer schaars). Adviesbureau geeft aan dat bronboring voor deze categorie huizen (met deze energievraag) enkel kosteneffectief is wanneer dat grootschalig en dus collectief wordt uitgevoerd. Waardoor je dus weer afhankelijk bent van projectuitvoerder, die dus een collectieve w/w oplossing uitsluit.

Ook al geven ze maar een 'beetje' lawaai, wanneer je zelf met een flink lagere energierekening wordt gecompenseerd, snap ik dat jezelf wat toleranter kan zijn.

Echter je buren krijgen geen compensatie voor de geluidsoverlast, hoe gering die overlast ook mag zijn. Het wordt volgens mij ook echt anders wanneer er links en rechts van je een dergelijke unit in de tuinen of dak van de directe buren synchroon staat te blazen en je daar dag in dag uit onvrijwillig mee wordt geconfronteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vergeet niet dat je een projectwoning hebt. Dat wordt nogal eens uit het oog verloren. Een project staat al tijden in de planning, gasloos komt in het nieuws en dan moet 'even' het hele systeem omgegooid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

righthand schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:54:
[...]
Dat is uit onderzoek van een door een bewoner ingehuurde adviesbureau naar voren gekomen en alsmede door de aannemer onderkent. Dus niet mijn wijsheid (echt alpha hiero), maar ervaren vakmensen. Gaat hier ook niet om of het technisch niet kan, maar vooral of het ook financieel haalbaar is met de gewenste terugverdientijd.
Kijk, en dat is dus iets wat ik persoonlijk niet echt interessant vind: terugverdientijd. Wat is de terugverdientijd van mijn uitbouw van 2,4m? Wat is de terugverdientijd van mijn dakkapel? Of van mijn erker? In die richting zie ik het. Ik wilde een warmtepomp omdat ik in Groningen woon en dus van het gas afwil om obvious redenen, en omdat ik het mooi vind om tot op zekere hoogte zelfvoorzienend te zijn. Daarnaast spreekt het comfort van vloerkoeling mij ook enorm aan.

Ik ga er niet vanuit dat ik de investering ga terugverdienen. Sowieso is dat onmogelijk om te berekenen aangezien we de toekomstige prijzen van gas en elektra niet weten. Zoals het er nu uitziet zouden de prijzen van gas best wel eens flink kunnen gaan stijgen, dat veranderd het plaatje natuurlijk enorm.
righthand schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:54:
[...]
Blijkt dat bronboring (daar heb ik bijvoorbeeld dan wel weer oren naar), ook in deze fase door aannemer wordt uitgesloten (beschikbare materieel om dit te doen is blijkbaar zeer schaars). Adviesbureau geeft aan dat bronboring voor deze categorie huizen (met deze energievraag) enkel kosteneffectief is wanneer dat grootschalig en dus collectief wordt uitgevoerd. Waardoor je dus weer afhankelijk bent van projectuitvoerder, die dus een collectieve w/w oplossing uitsluit.
Ja, de aannemer kan het besluiten niet te doen, dat gebeurt nog steeds veel inderdaad. Zij doen dat met andere motieven, hoofdzakelijk financieel. Dat betekent niet dat het technisch niet kan. Van onze projectmatige gasgestookte EPC 0.4 een NOM-woning maken kost ons ongeveer 30K en een hele hoop geregel. Geen van onze buren doen dat. Ik verwacht niet dat ik die 30K ga terugverdienen, maar ik ga er wel veel lol van hebben.
Echter je buren krijgen geen compensatie voor de geluidsoverlast, hoe gering die overlast ook mag zijn. Het wordt volgens mij ook echt anders wanneer er links en rechts van je een dergelijke unit in de tuinen of dak van de directe buren synchroon staat te blazen en je daar dag in dag uit onvrijwillig mee wordt geconfronteerd.
Daar ben ik het wel mee eens, en daarom nemen we dus ook een L/W maar een W/W-pomp. Zonder ondersteuning vanuit de aannemer. We willen het onszelf en onze buren niet aandoen. Naast dat een W/W-warmtepomp een hoger comfort biedt en beter rendement.
Señor Sjon schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:09:
Vergeet niet dat je een projectwoning hebt. Dat wordt nogal eens uit het oog verloren. Een project staat al tijden in de planning, gasloos komt in het nieuws en dan moet 'even' het hele systeem omgegooid worden.
Dat gaat wel een beetje twee kanten op. Ik heb na mijn perikelen met de bouwer gesproken met de gemeente. Die hebben mij verteld dat bij de projectaanvraag de bouwers moesten beloven aan de gemeente om gasloos verwarmen als optie aan te bieden, en daar zijn de bouwers akkoord mee gegaan. Desondanks maken ze dat dus niet waar - met veel moeite krijg ik het gasloos onverwarmd opgeleverd maar daar houdt het wel mee op.

Daarnaast worden door dezelfde projectontwikkelaars ook sociale huurwoningen gebouwd in dezelfde wijk die NOM met L/W-warmtepomp opgeleverd worden. 100 meter verderop. Waarom het bij de koopwoningen dan überhaupt geen optie is is mij een raadsel, ze hebben blijkbaar wel enige contacten met leveranciers op dat gebied.

[ Voor 26% gewijzigd door MadEgg op 09-07-2018 13:00 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Omdat de meerprijs voor NOM bij een corporatie terugverdiend kan worden met de EPV (EnergiePrestatieVergoeding) die bovenop de huurprijs komt. Zo krijgen ze de investering terug via de maandelijkse huurkosten. Bij koopwoningen niet en dan is een 30k meerprijs opeens wel hoog. Tel daarbij op dat de woningmarkt in de provincie Groningen ook wat minder overspannen is dan de Randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Señor Sjon schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:27:
[...]

Als er over drie weken geheid wordt (lijkt me stug in de vakantie), dan zijn de vloeren ook al besteld.
In hoeverre hebben de vloeren hiermee te maken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sparingen voor haarden worden vaak al meegestort in de fabriek. De tekeningen daarvan zijn al definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewienM
DutchAddick schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:26:
[...]

Ligt aan de goodwill van de aannemer inderdaad. Bij ons (we kochten vrij laat in het proces) waren de grote zaken (1.2 meter uitbouw, uitbreiding badkamer, etc.) al gekozen. Maar toen ik later netwerkkabels van de meterkast naar de slaapkamers wilde, was dat geen probleem.
vanochtend contact gehad met de kopersbegeleiding die op zijn beurt weer contact heeft gehad met de aannemer. Die zag van een aantal opties het nut wel van in dus die ging op zijn beurt weer met de technische tekenaar contact opnemen (leuk zo'n hele chain van contacten). Ben benieuwd waar ze mee komen.

dingen zoals uitbouw en open slaande deuren waren gelukkig door de eerste optie nemers al gekozen.

vwb senor sjon; vwb de haard, we hebben geen vloerverwarming op de eerste verdieping dus met een beetje geluk zijn er genoeg plekken waar geen leidingen doorheen lopen. Als ze dit aan kunnen geven ben ik ook wel blij dnek ik want dan kunnen we er met het inrichten rekening mee houden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:48
Voor een sparing in de vloer met vloerverwarming is het mogelijk om gewoon met een spuitbus af te tekenen op de ruwe betonvloer waar die moet komen zodat de slangen er om heen gelegd worden. Het gat laat je na oplevering boren. Dit hangt af van de goodwil van de aannemer/uitvoerder maar op deze wijze wordt een keuken en wanden ook afgetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacmulder
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-08 17:59
@righthand Toevallig een project in Leidschendam? Het klink allemaal wel heel bekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Er komen steeds meer alternatieven om gasloos te kunnen gaan. En mbt warmtepompen, je hebt ook varianten.
In ons huis komt een ventilatiewarmtepomp die de warmte uit de ventilatielucht onttrekt en hiermee de vloerverwarming en het warme water opwarmt. Er zit een klein boilervat in, zodat je direct warm water hebt.
Dat is dus een kast op zolder die de mechanische ventilatieunit vervangt. Kosten ca 3500, maar mogelijkheid tot subsidie.

De cv-ketel is voor de piekbelasting, maar ik denk dat als we er zonnepanelen en een zonneboiler bijplaatsen, of panelen en een elektrische cvketel dat we dan gasloos kunnen. De loze leidingen zijn al aangelegd hiervoor. We gaan binnenkort in gesprek met een installateur, om te kijken wat de mogelijkheden zijn en wat handig is.
En gezien heel nederland gasloos moet, verwacht ik binnen 5 jaar behoorlijk wat innovatie op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hsb-3 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:08:

En gezien heel nederland gasloos moet, verwacht ik binnen 5 jaar behoorlijk wat innovatie op dit gebied.
Dat is ook mijn verwachting. Wij krijgen een ouderwetse cv + overal vloerverwarming en hr++ glas. Op het dak passen 15 pv panelen (nu 8 ). Is het dan een kwestie van warmtepomp installeren en aansluiten op de vloerverwarming, of vraagt het om hele grote verbouwingen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
tacmulder schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:36:
@righthand Toevallig een project in Leidschendam? Het klink allemaal wel heel bekend
Ons huis wordt in het Noorden van Rotterdam gebouwd.

Maar zoals Señor Sjon ook al aangaf, denk ik dat veel kopers in projectbouw niet in de gaten hebben hoe strak alles is georganiseerd om het project toch nog met een leuke marge af te ronden. Vooral nu vakmensen en materialen schaarser / duurder blijken te zijn dan initieel begroot.

Dus deze strijd tussen koper en aannemer zal nog wel even een jaartje of twee doorgaan, vermoed ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door righthand op 10-07-2018 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E

T.E

Sport_Life schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:49:
[...]

Dat is ook mijn verwachting. Wij krijgen een ouderwetse cv + overal vloerverwarming en hr++ glas. Op het dak passen 15 pv panelen (nu 8 ). Is het dan een kwestie van warmtepomp installeren en aansluiten op de vloerverwarming, of vraagt het om hele grote verbouwingen?
Het is onmogelijk dat alle huizen gasloos worden. Veel oude huizen zijn er niet eens geschikt voor. En als iedereen gasloos gaat, wordt er veel meer stroom afgenomen. Ook alle kabels en trafohuizen moeten verzwaard worden. Meer windmolens etc. En wat denk je van grote gebouwen als ziekenhuizen, kantoorpanden of fabrieken etc. Dat is onmogelijk die van het gas te krijgen. De media naait iedereen op en we trappen er allemaal in.
Gas wordt veel duurder dat zal zijn. Maar ik geloof niet dat er over 30 jaar geen gasaansluiting meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
T.E schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:48:
[...]

Het is onmogelijk dat alle huizen gasloos worden. Veel oude huizen zijn er niet eens geschikt voor. En als iedereen gasloos gaat, wordt er veel meer stroom afgenomen. Ook alle kabels en trafohuizen moeten verzwaard worden. Meer windmolens etc. En wat denk je van grote gebouwen als ziekenhuizen, kantoorpanden of fabrieken etc. Dat is onmogelijk die van het gas te krijgen. De media naait iedereen op en we trappen er allemaal in.
Gas wordt veel duurder dat zal zijn. Maar ik geloof niet dat er over 30 jaar geen gasaansluiting meer is.
In het verleden deed iedereen huizen verwarmen met steenkool. Toen kwam de vondst van het gas en moest iedereen over op de radiator en is 99% van het land binnen 20 jaar over gegaan. Het is zeker niet onmogelijk om binnen 30 jaar 99% van het land over te krijgen. Ja dat gaat een hoop geld en aanpassingen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Señor Sjon schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:06:
Sparingen voor haarden worden vaak al meegestort in de fabriek. De tekeningen daarvan zijn al definitief.
Of dit vaak wordt gedaan weet ik niet. Ik heb het zelf nog nooit gezien, maar ik zit dan ook niet in het vak. Achteraf boren wordt in elk geval ook gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door My-life op 10-07-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Je zal een boiler kwijt moeten van 2-300 liter als je een gezin hebt en de buitenunit van de warmtepomp. Of je moet een water/water warmtepomp nemen die de grond ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

T.E schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:48:
[...]
Het hoeft niet alleen opgelost te worden met lagetemperatuur-verwarming natuurlijk. Er zijn legio mogelijkheden te verzinnen hoe dit anders dan met warmtepompen opgelost kan worden. Meer stadsverwarming bijvoorbeeld. Of misschien is er wel iets te realiseren met waterstof, ik noem maar wat. Sowieso wordt er steeds meer geïsoleerd dus de totale warmtevraag in Nederland zal ook steeds lager worden.

30 jaar is een lange tijd. Helemaal geen gasaansluiting meer is een flinke klus maar ze zullen op zijn minst zeer schaars geworden zijn.
Señor Sjon schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:22:
Omdat de meerprijs voor NOM bij een corporatie terugverdiend kan worden met de EPV (EnergiePrestatieVergoeding) die bovenop de huurprijs komt. Zo krijgen ze de investering terug via de maandelijkse huurkosten. Bij koopwoningen niet en dan is een 30k meerprijs opeens wel hoog. Tel daarbij op dat de woningmarkt in de provincie Groningen ook wat minder overspannen is dan de Randstad.
Ja dat klopt. Maar waarom zou in een markt waarbij kopers graag 15-20k betalen voor een uitbouw van 2,4 meter en in het algemeen vele tonnen betalen voor een nieuwe woning, opeens geen plek meer zijn voor een meerwerkoptie van 20k tot 30k voor gasloos verwarming of NOM? De bouwers hoeven het toch niet te betalen, de kopers betalen dat. Net zoals de kopers alle overige verplichte aanpassingen volgens het bouwbesluit moeten betalen.

Als mijn bouwer me een optie voor 30k€ had aangeboden om NOM te doen had ik het direct gedaan. Voor 35k€ waarschijnlijk ook nog wel. En als de optie er was geweest hadden mogelijk andere kopers in mijn project de optie ook wel overwogen. Nu werd er simpelweg verteld door de bouwer dat het niet kon, en dat vind ik behoorlijk jammer in deze tijd.

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tacmulder
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-08 17:59
righthand schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:54:
[...]

Ons huis wordt in het Noorden van Rotterdam gebouwd.

Maar zoals Señor Sjon ook al aangaf, denk ik dat veel kopers in projectbouw niet in de gaten hebben hoe strak alles is georganiseerd om het project toch nog met een leuke marge af te ronden. Vooral nu vakmensen en materialen schaarser / duurder blijken te zijn dan initieel begroot.

Dus deze strijd tussen koper en aannemer zal nog wel even een jaartje of twee doorgaan, vermoed ik zo.
Ik ben mij er ontzettend van bewust hoe projectbouw in elkaar steekt, met veel lezen op dit forum zie je al de nodige informatie voorbij komen :)

Deze gas-loos discussie loopt ook bij ons project inclusief een opgesteld bewoners initiatief.

Even gas-loos is gewoon niet even, veel mensen vergeten ook dat hiervoor de nodige aanpassingen gedaan moeten worden; vloerverwarming, lw/ww pompen en wellicht overige aanpassingen om dit alles te faciliteren (vloer constructie?).
Daarnaast schatten een hoop mensen het kostenplaatje vrij rooskleurig in, "want een lw-pomp kost maar 15K". met alle aanpassing ga je al snel naar het dubbele, helemaal in projectbouw.

Ik heb me er bij neer gelegd. Ik ga niet nu 30-40K uitgeven om het voor elkaar te krijgen.
We zien over 10 jaar wel hoe of wat, hopelijk zijn er dan meer mogelijkheden tegen interessantere prijzen.

Ja het is jammer van de vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping en dat dit mogelijk alsnog zou moeten gebeuren indien we van het gas af gaan. Maar de bouw is helaas al te ver gevorderd om dit nog te wijzigen.

Uiteindelijk is het bericht van de overheid gewoon te laat voor het project.
Vervelend, maar jammer maar helaas.

Side Note: Ik ben ook erg benieuwd hoe de overheid hun plannen wil waarmaken en iedereen van het gas af wil krijgen, helemaal in bestaande bouw.
Ik heb zo'n vermoeden dat als mensen het echte kosten plaatje voorgeschoteld krijgen dat ze gewoon weer voor 2K een nieuwe CV ketel bestellen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
MadEgg schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:19:
[...]

Het hoeft niet alleen opgelost te worden met lagetemperatuur-verwarming natuurlijk. Er zijn legio mogelijkheden te verzinnen hoe dit anders dan met warmtepompen opgelost kan worden. Meer stadsverwarming bijvoorbeeld. Of misschien is er wel iets te realiseren met waterstof, ik noem maar wat. Sowieso wordt er steeds meer geïsoleerd dus de totale warmtevraag in Nederland zal ook steeds lager worden.

30 jaar is een lange tijd. Helemaal geen gasaansluiting meer is een flinke klus maar ze zullen op zijn minst zeer schaars geworden zijn.

[...]

Ja dat klopt. Maar waarom zou in een markt waarbij kopers graag 15-20k betalen voor een uitbouw van 2,4 meter en in het algemeen vele tonnen betalen voor een nieuwe woning, opeens geen plek meer zijn voor een meerwerkoptie van 20k tot 30k voor gasloos verwarming of NOM? De bouwers hoeven het toch niet te betalen, de kopers betalen dat. Net zoals de kopers alle overige verplichte aanpassingen volgens het bouwbesluit moeten betalen.

Als mijn bouwer me een optie voor 30k€ had aangeboden om NOM te doen had ik het direct gedaan. Voor 35k€ waarschijnlijk ook nog wel. En als de optie er was geweest hadden mogelijk andere kopers in mijn project de optie ook wel overwogen. Nu werd er simpelweg verteld door de bouwer dat het niet kon, en dat vind ik behoorlijk jammer in deze tijd.
Als er tussen keuken, badkamer, uitbouw en NOM gekozen moet worden, dan is NOM het eerste wat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Señor Sjon schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:34:
[...]

Als er tussen keuken, badkamer, uitbouw en NOM gekozen moet worden, dan is NOM het eerste wat gaat.
Vast. Maar die keuze hoeft de bouwer toch niet te maken voor de kopers? Voor ons was dat geen keuze die gemaakt hoefde te worden, ruimte zat in de hypotheek. Daarnaast geven sommige hypotheekverstrekkers ook meer ruimte voor NOM-woningen. Biedt het aan als optie, hang er een prijskaartje aan met de gebruikelijke ruime marges in de meerwerkopties en je ziet wel wat ervan komt. Een beetje meewerken aan een vraag vanuit de markt is toch niet zo veel gevraagd?

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
NOM is een alles of niets propositie in projectbouw. In een rij de ene wel en de andere niet is niet te doen. Want met een bodempomp, als je er maar één hebt, dan krijg je het volledige grondonderzoek en -boring voor je kiezen. Dan betaal je opeens 10k meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Señor Sjon schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:42:
NOM is een alles of niets propositie in projectbouw. In een rij de ene wel en de andere niet is niet te doen. Want met een bodempomp, als je er maar één hebt, dan krijg je het volledige grondonderzoek en -boring voor je kiezen. Dan betaal je opeens 10k meer.
Toch niet helemaal mee eens. In projectverband is het ongetwijfeld goedkoper. Ik doe het nu in eigen beheer, inclusief grondboring, als enige woning binnen ons project. Hierbij betaal ik nodeloos extra voor de dekvloeren omdat de bouwer die niet meer legt en ik een kwart terugkrijg van wat ik ervoor moet betalen om het achteraf te laten leggen. Totale meerkosten om van mijn woning NOM te maken: +- 30k€. Daar zitten dan ook de kosten in voor vloerverwarming door de gehele woning wat veel mensen toch al doen of op zijn minst op de begane grond.

Dat moet de bouwer dus sowieso al goedkoper kunnen regelen, en dat is wmb een acceptabele prijs. Als het hele project meedoet heeft de bouwer dus gelijk meer marge om in de zak te steken. Of ze doen het net als wat ik al een paar keer heb gezien bij uitbouwen: korting als de buren ook meedoen.

Het kost een hele hoop hoofdbrekens, dat wil ik graag geloven (want dat doet het mij nu ook). Maar het is ook wel gewoon best een deel onwil vanuit bouwers om er even wat tijd en moeite in te steken, terwijl het toch uitermate actueel is.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Toen het project bedacht werd niet. Ook wordt een garantie verwacht van de aannemer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Señor Sjon Bij ons was het gewoon een optie. Wij zijn de enige die het genomen hebben. 1 van de 12 huizen dus. Kosten €30k dus komt goed overeen met de ervaring van @MadEgg maar dan wel met garantie en energie prestatiegarantie.

Kan dus prima en was eigenlijk met vrij weinig aanpassingen te realiseren (2 verdiepingen vloerverwarming, WP op de bg in de berging naast het huis, gasloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het ene project is natuurlijk het andere niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Bij ons stond de NOM in het begin nog op de optielijst. Kosten uitzoekwerk; 1.500 euro. Richtprijs was tussen de 30/50.000 euro. Bij aanschaf werd die 1500 euro verrekend.

Later nadat we getekend hadden is deze optie ingetrokken en kwam er uiteindelijk alleen een gasloos optie ( lucht-lucht warmtepomp) die nergens op sloeg en waar ze weinig vragen over konden beantwoorden. We hadden ook 4 dagen de tijd om hiervoor te kiezen. Het was me wel duidelijk dat ze liever niet hadden dat iemand voor het gasloos zou kiezen.

@Tassadar32 woont in dezelfde wijk als waar wij gaan wonen en het wordt ook door hetzelfde bouwbedrijf gebouwd. Hij is dus de enige die NOM heeft in de wijk. Dat is dus 1 van de 24 woningen (2-1 kappers) in een nieuwbouw wijk... waar zijn we nu mee bezig vraag ik me dan af als ze willen dat iedereen van het gas afgaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@Señor Sjon Het ene project is inderdaad het andere niet, maar elk huis heeft wel bepaalde eigenschappen die je steeds ziet terugkomen. Er kunnen in huizenbouw verschillende keuzes gemaakt worden (vloerverwarming vs radiator vs convectieput bijvoorbeeld) die allemaal prima in te passen zijn in alle huizen. De keuze van bouwbedrijven om ontzettend moeilijk te doen over w/w NOM/gasloos is achterhaald. Er is inderdaad nog niet heel veel vraag naar, maar in bijna alle moderne nieuwbouw prima in te passen. Als er klanten om vragen moet dit tegen een realistische prijs te doen zijn, een negatief antwoord is hierin ontzettend kortzichtig en klantonvriendelijk.

@MadEgg Je gaat heel blij zijn met vloerkoeling. Afgelopen week is het in onze woning constant 23 graden geweest ondanks glazen achterpui en lichtstraat in de woonkamer zonder raamdecoratie of zonwering (moet er nog komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Ik heb wat extra schakelmateriaal etc. nodig van GIRA ST55 wit glanzend. Na wat Googlen komt elektratotaal.nl bij mij het goedkoopste eruit. Iemand misschien toch nog goedkopere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Tassadar32 @T.E Het is gewoon een crime om in een bestaande ontwikkeling in te passen. Je bent namelijk op slopershoogte met tekenwerk, onderaannemers, inkoop, vergunning, EPC, etc, etc. Vandaar dat er weerstand is bij bouwers in het stadium van het project wanneer kopers komen kijken. Voor een WP is tevens de warmteopwekking veel kritischer. Elke domme ketel jaagt wel 30kW warmte je huis in, maar elektrisch gaat dat toch in wat kleinere stapjes. Ook zijn sommige ISSO/Woningborg normen niet echt heel lekker i.c.m. een WP, want gebaseerd op gasgestookt.

@YinYang , dit is niet echt het topic, maar verleg je aandacht naar Duitsland als je veel nodig hebt. Scheelt zo 20-25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
MadEgg schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:53:
[...]

Toch niet helemaal mee eens. In projectverband is het ongetwijfeld goedkoper. Ik doe het nu in eigen beheer, inclusief grondboring, als enige woning binnen ons project. Hierbij betaal ik nodeloos extra voor de dekvloeren omdat de bouwer die niet meer legt en ik een kwart terugkrijg van wat ik ervoor moet betalen om het achteraf te laten leggen. Totale meerkosten om van mijn woning NOM te maken: +- 30k€. Daar zitten dan ook de kosten in voor vloerverwarming door de gehele woning wat veel mensen toch al doen of op zijn minst op de begane grond.

Dat moet de bouwer dus sowieso al goedkoper kunnen regelen, en dat is wmb een acceptabele prijs. Als het hele project meedoet heeft de bouwer dus gelijk meer marge om in de zak te steken. Of ze doen het net als wat ik al een paar keer heb gezien bij uitbouwen: korting als de buren ook meedoen.

Het kost een hele hoop hoofdbrekens, dat wil ik graag geloven (want dat doet het mij nu ook). Maar het is ook wel gewoon best een deel onwil vanuit bouwers om er even wat tijd en moeite in te steken, terwijl het toch uitermate actueel is.
wat een ..... is die bouwer dan. Ik kreeg keurig de prijs uit bestek als korting toen de W instalateur de dekvloer ging leveren. Dus dat was iets van 4 euro per m2 meer betalen voor een beter geleidende vloer.

Ik bouw dan in eigen opdracht, maar ook daar gaat het vaak moeizaam met de bouwer voor dingen waarvan je denkt dat het toch wel makkelijk te regelen zou zijn.

Maar zulke bouwers kunnen hun lol op met gasloos en BENG >:)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
@jacovn Kssst, naar het zelfbouwtopic jij. Daar werk je 1-op-1 met een bouwer. In dit topic is het 1-op-24 in deze casus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

jacovn schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:39:
[...]

wat een ..... is die bouwer dan. Ik kreeg keurig de prijs uit bestek als korting toen de W instalateur de dekvloer ging leveren. Dus dat was iets van 4 euro per m2 meer betalen voor een beter geleidende vloer.

Ik bouw dan in eigen opdracht, maar ook daar gaat het vaak moeizaam met de bouwer voor dingen waarvan je denkt dat het toch wel makkelijk te regelen zou zijn.

Maar zulke bouwers kunnen hun lol op met gasloos en BENG >:)
Tsja, dat is met al het minderwerk zo. We hebben er een aantal:

Weglaten garagedeur: €425,- terug. Geen idee wat het zou moeten kosten, maar wel een stukje meer dan dat. Vervangende openslaande deuren gaan iig €3500,- kosten

Weglaten gasinstallatie, warmwaterleidingen, alle radiatoren en CV-ketel: €3100,- terug. Ik wil ook niet weten wat dat kost, maar voor alleen de CV-ketel ben je al de helft kwijt en de radiatoren zijn ook niet gratis natuurlijk. De aansluitkosten voor de netbeheerder zijn ook niet laag.

Casco opleveren keuken levert €2750,- maar kost weer minstens €580 om de standaardleidingen elders neer te leggen, de extra leidingen zijn helemaal kassa.

Casco opleveren badkamer levert €4700,- voor een 'standaard'-badkamer die je ook niet voor minder dan 10k€ geinstalleerd gaat krijgen.

Dekvloeren laten vervallen levert €775,- op, kost me weer €3300 om te laten plaatsen en dan heb ik met €18,50 per m² nog best een aardige deal weten te maken geloof ik.

De 'beste' deal was dan nog wel het vervallen van de 260 Wp PV-panelen, 5 stuks. Levert nog €1160,- op, In verhouding met bovenstaande nog best acceptabel.

Dus het kwam niet als verrassing. En het verbaasd me ook niet echt, het is toch allemaal seriewerk waar de aannemer veel betere prijzen in een project voor kan krijgen dan je met een enkele woning krijgt. En daarnaast komt er voor de aannemer de last bij van het bijhouden en coördineren van alle afwijkingen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:07
In ons nog te bouwen nieuwbouwappartement hebben wij de mogelijkheid om gratis de betonnen muren te laten “ontkisten”. Scheelt het laten stucen ;),
Persoonlijk vind ik dit een erg mooie toevoeging en geeft het een industrieel karakter waar ik naar op zoek ben in de woning.
Ik zal niet alle muren laten ontkisten, maar met name de buitenwanden, gezien de rest metalstud is.

Heeft iemand ervaring met het ontkisten en eventuele nabewerking bij oplevering, zijn er dingen om specifiek rekening mee te houden?

[ Voor 5% gewijzigd door keanu_ op 10-07-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nog nooit van gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
@Señor Sjon

is gewoon prefab maar niet genoeg personeel om de delen uit de bekisting te halen dus flikkeren ze het zo maar neer :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
[...]

Volgens mij valt het allemaal best mee, ik denk dat het water van de warmtepomp eerst via je cv moet lopen met een temperatuursensor die aangeeft wanneer er bijverwarmd moet worden. De afmetingen van de kast vallen ook best mee, net wat groter dan een cvketel (vooral als je dan de versie hebt met 50l boiler, we krijgen de Ecolution 50 van Inventum). En wellicht dat je een andere doorvoor door je dak moet hebben.

Maar als je al overal ltv hebt, dan denk ik dat het wel mee valt met de verbouwing. Ik heb gelezen dat mensen enkel met het plaatsen van een ventilatiewarmtepomp van 800 m3 pj naar 200 m3 gas pj zijn gegaan. Dat vond ik nogal wat!
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:02:
[...]

Je zal een boiler kwijt moeten van 2-300 liter als je een gezin hebt en de buitenunit van de warmtepomp. Of je moet een water/water warmtepomp nemen die de grond ingaat.
Bij een ventilatiewarmtepomp is er geen buitenunit. Ik vind het ook daarom wel een mooi stukje techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Señor Sjon schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:02:
[...]

Beide opties zijn mogelijk qua ruimte, gaat mij er voornamelijk om dat ik de huidige vloerverwarming kan laten liggen (ltv). Ik ben me er pas in gaan verdiepen toen de keuken, badkamer etc geregeld was, dus te laat om nog aanpassingen door te voeren. Wel hebben we bewust gekozen voor inductie koken. (11kw kookplaat :))

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 11-07-2018 00:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Sport_Life schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 00:13:
[...]

Beide opties zijn mogelijk qua ruimte, gaat mij er voornamelijk om dat ik de huidige vloerverwarming kan laten liggen (ltv). Ik ben me er pas in gaan verdiepen toen de keuken, badkamer etc geregeld was, dus te laat om nog aanpassingen door te voeren. Wel hebben we bewust gekozen voor inductie koken. (11kw kookplaat :))
Op basis van de informatie die ik de afgelopen maanden hierover verzameld heb: in principe kun je stellen dat woningen die aan het huidige bouwbesluit voldoen dermate goed geïsoleerd zijn dat een warmtepomp kan. Als je in de belangrijkste verblijfsruimtes vloerverwarming hebt is dat in de basis voldoende, overige ruimtes verwarmen dan vanzelf mee en daar kun je eventueel de radiatoren ook nog door LTV convectoren laten vervangen. Als je overal vloerverwarming hebt kom je er sowieso mee uit, ongeacht de specificaties.

Daarbij is efficiëntie nog wel een puntje. Hoe groter de afgifteoppervlak, hoe lager de aanvoertemperatuur van je warmtepomp kan zijn. Wat ik tot nu toe gezien heb ik worden veel nieuwbouwwoningen met vloerverwarming met 15cm hart-op-hart uitgevoerd omdat dat met goede isolatie afdoende is om de woning te verwarmen met hoge temperatuur. Met een warmtepomp kom je daar ook wel uit, maar dan moet de aanvoertemperatuur wel hoger zijn dan als het bijvoorbeeld 10cm hart-op-hart zou liggen. Grotere diameter buizen helpen ook om het afgifteoppervlak te vergroten. En bij een lagere aanvoertemperatuur hoeft de warmtepomp minder werk te doen en zal deze dus efficiënter werken. Bij vloerkoeling is een groot afgifteoppervlak nog belangrijker aangezien je daar de aanvoertemperatuur niet te laag kunt doen omdat je dan condensvorming krijgt. Dus ook hier weer, hoe meer afgifteoppervlak hoe beter. Al zou je voor de koeling eigenlijk liever buizen door je plafond willen hebben lopen.

Je kunt er dus sowieso vanuit gaan dat als je overal vloerverwarming hebt in een nieuwbouwwoning je zonder al te veel moeite een L/W-warmtepomp kunt installeren. Of B/W, maar dan zal er geboord moeten worden. Het rendement (en daarmee het te verwachten energieverbruik) hangt dan af van de specificaties van je vloerverwarming en van de isolatie en ventilatie van je woning.

[ Voor 7% gewijzigd door MadEgg op 11-07-2018 09:14 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
IceM schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 16:14:
[...]

Ik zou de MDF platen dan wel 1x gronden (zie ook hier) maar MDF kan prima volgens mij. Hier hechthout (multiplex platen) gebruikt en dat kan ook.
Nog een vraagje: hoe heb jij de hoeken mooi strak afgewerkt? Je moet het glasvliesbehang netjes/recht afsnijden en ook de hoek strak zien te krijgen (bij stucen hebben ze altijd profielen waarmee dat perfect gaat)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@Sport_Life Ik zou dan gaan kijken voor B/W of W/W. Vloerkoeling is wel een ontzettend groot pluspunt deze warme dagen. Ook is het efficiënter dan L/W. Aanschafkosten zijn hoger maar subsidie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:41
YinYang schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:16:
Ik heb wat extra schakelmateriaal etc. nodig van GIRA ST55 wit glanzend. Na wat Googlen komt elektratotaal.nl bij mij het goedkoopste eruit. Iemand misschien toch nog goedkopere alternatieven?
Kijk ook eens bij www.sandervunderink.nl ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Heeft iemand toevallig tips waar ik losse dakdelen van een louvredak kan kopen? Ik vind het compleet laten bouwen van het dak aan de dure kant. Daarbij kan ik prima zelf een dak bouwen, maar ik zou het wel handig vinden om pre-fab louvredelen (daklammelen) te kunnen kopen. Iemand tips (desnoods buitenland)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sorry, maar wat heeft dit met projectbouw te maken. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
MadEgg schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:51:
[...]

Tsja, dat is met al het minderwerk zo. We hebben er een aantal:

Weglaten garagedeur: €425,- terug. Geen idee wat het zou moeten kosten, maar wel een stukje meer dan dat. Vervangende openslaande deuren gaan iig €3500,- kosten

Weglaten gasinstallatie, warmwaterleidingen, alle radiatoren en CV-ketel: €3100,- terug. Ik wil ook niet weten wat dat kost, maar voor alleen de CV-ketel ben je al de helft kwijt en de radiatoren zijn ook niet gratis natuurlijk. De aansluitkosten voor de netbeheerder zijn ook niet laag.

Casco opleveren keuken levert €2750,- maar kost weer minstens €580 om de standaardleidingen elders neer te leggen, de extra leidingen zijn helemaal kassa.

Casco opleveren badkamer levert €4700,- voor een 'standaard'-badkamer die je ook niet voor minder dan 10k€ geinstalleerd gaat krijgen.

Dekvloeren laten vervallen levert €775,- op, kost me weer €3300 om te laten plaatsen en dan heb ik met €18,50 per m² nog best een aardige deal weten te maken geloof ik.

De 'beste' deal was dan nog wel het vervallen van de 260 Wp PV-panelen, 5 stuks. Levert nog €1160,- op, In verhouding met bovenstaande nog best acceptabel.

Dus het kwam niet als verrassing. En het verbaasd me ook niet echt, het is toch allemaal seriewerk waar de aannemer veel betere prijzen in een project voor kan krijgen dan je met een enkele woning krijgt. En daarnaast komt er voor de aannemer de last bij van het bijhouden en coördineren van alle afwijkingen.
Het kan altijd erger. Wij krijgen bij casco keuken €0 terug.. je krijgt een keukencheque ter waarde van €3000 die je enkel aan een complete keuken via de projectleverancier kunt besteden. Als je kiest om elders te kopen vervalt de cheque. Casco badkamer is niet mogelijk vanwege woningborg aldus aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Casco badkamer is vaak een probleem in appartementen, in gezinswoningen kan het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
MadEgg schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:58:
[...]

Op basis van de informatie die ik de afgelopen maanden hierover verzameld heb: in principe kun je stellen dat woningen die aan het huidige bouwbesluit voldoen dermate goed geïsoleerd zijn dat een warmtepomp kan. Als je in de belangrijkste verblijfsruimtes vloerverwarming hebt is dat in de basis voldoende, overige ruimtes verwarmen dan vanzelf mee en daar kun je eventueel de radiatoren ook nog door LTV convectoren laten vervangen. Als je overal vloerverwarming hebt kom je er sowieso mee uit, ongeacht de specificaties.

Daarbij is efficiëntie nog wel een puntje. Hoe groter de afgifteoppervlak, hoe lager de aanvoertemperatuur van je warmtepomp kan zijn. Wat ik tot nu toe gezien heb ik worden veel nieuwbouwwoningen met vloerverwarming met 15cm hart-op-hart uitgevoerd omdat dat met goede isolatie afdoende is om de woning te verwarmen met hoge temperatuur. Met een warmtepomp kom je daar ook wel uit, maar dan moet de aanvoertemperatuur wel hoger zijn dan als het bijvoorbeeld 10cm hart-op-hart zou liggen. Grotere diameter buizen helpen ook om het afgifteoppervlak te vergroten. En bij een lagere aanvoertemperatuur hoeft de warmtepomp minder werk te doen en zal deze dus efficiënter werken. Bij vloerkoeling is een groot afgifteoppervlak nog belangrijker aangezien je daar de aanvoertemperatuur niet te laag kunt doen omdat je dan condensvorming krijgt. Dus ook hier weer, hoe meer afgifteoppervlak hoe beter. Al zou je voor de koeling eigenlijk liever buizen door je plafond willen hebben lopen.

Je kunt er dus sowieso vanuit gaan dat als je overal vloerverwarming hebt in een nieuwbouwwoning je zonder al te veel moeite een L/W-warmtepomp kunt installeren. Of B/W, maar dan zal er geboord moeten worden. Het rendement (en daarmee het te verwachten energieverbruik) hangt dan af van de specificaties van je vloerverwarming en van de isolatie en ventilatie van je woning.
Dus om samen te vatten is jouw advies om op alle verdiepingen 10cm hart-op-hart vloerverwarming te laten plaatsen met een dikkere diameter buis dan normaal? Voor op een latere terwijl een warmtepomp bij te plaatsen.

Onze bouwer wil niet meewerken aan vloerverwarming op eerste en tweede verdieping, wat ik niet kan begrijpen. Dat je geen NOM aanbiedt oké, maar ook aan 0 voorbereidingen voor duurzaamheid voor de toekomst meewerken vind ik dikke minpunten voor een bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Martinus123 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:19:
[...]
Dus om samen te vatten is jouw advies om op alle verdiepingen 10cm hart-op-hart vloerverwarming te laten plaatsen met een dikkere diameter buis dan normaal? Voor op een latere terwijl een warmtepomp bij te plaatsen.
Dat bespaart je een hoop moeite achteraf om over te schakelen inderdaad. Die grotere diameter is twijfelachtig en wordt zelden aangeboden in mijn ervaring. Ik heb nu met een stuk of tien leveranciers voor vloerverwarming gesproken en maar een enkeling durfde de combinatie van 20/2 buis met 10cm HoH aan. De meerderheid hield het op 16/2 bij 10cm HoH. Een enkeling wilde niet verder gaan dan 16/2 bij 15 cm HoH, tot mijn verbazing.
Onze bouwer wil niet meewerken aan vloerverwarming op eerste en tweede verdieping, wat ik niet kan begrijpen. Dat je geen NOM aanbiedt oké, maar ook aan 0 voorbereidingen voor duurzaamheid voor de toekomst meewerken vind ik dikke minpunten voor een bouwer.
Ja, dat vond ik ook erg jammer, dat kon bij ons ook niet. Dat was de aanleiding om de dekvloeren + vloerverwarming te laten vervallen en deze zelf aan te leggen. Alsnog wel de moeite waard - via de bouwer moest de vloerverwarming op de BG €4400,- kosten, nu kost me dat door de gehele woning €5900. Ik wil niet weten wat de bouwer ervoor gevraagd had als ik het door de hele woning had laten doen - maar vermoedelijk wel zo veel meer dat ik zelfs met de €2500,- extra voor de dekvloeren alsnog goedkoper uit ben.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
MadEgg schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:33:
[...]

Dat bespaart je een hoop moeite achteraf om over te schakelen inderdaad. Die grotere diameter is twijfelachtig en wordt zelden aangeboden in mijn ervaring. Ik heb nu met een stuk of tien leveranciers voor vloerverwarming gesproken en maar een enkeling durfde de combinatie van 20/2 buis met 10cm HoH aan. De meerderheid hield het op 16/2 bij 10cm HoH. Een enkeling wilde niet verder gaan dan 16/2 bij 15 cm HoH, tot mijn verbazing.
[...]
Helder, dank. Is 16x2 de reguliere diameter van vloerverwarming? Of is dit een dikkere variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Ik ben weer even gaan kijken bij de woning, ziet er goed uit. Zoldervloer ligt er op, ze zullen eerdaags wel gaan storten (breedplaat).
Alleen nu twijfel ik of ik nog even een belletje naar de aannemer moet doen.
Het lijkt namelijk of er wat lijm tussen de kalkzandsteenblokken zit, in de woningscheidende spouw. Voor zover ik kan zien, lijkt het alsof hierdoor de twee muren een "bruggetje" hebben naar elkaar toe. Ik kan het niet goed zien, omdat ik van 4,5 m afstand moet kijken en ik geen diepte zie, alleen of ik er wel of niet doorheen kan kijken. Toen alleen de begane grond opgebouwd was, was alles schoon, maar nu de tweede bouwlaag klaar is, is er dus eea tussengevallen.

Ik heb ooit gelezen dat als je al een verbinding hebt zo groot als een spijker, dat je al vreselijk last kunt krijgen van contactgeluid. En laat nu mijn nieuwe buurman piano spelen..

Kan ik de aannemer bellen om te vragen of hij met een lat oid die lijm wegtikt? Zal dat te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Martinus123 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:40:
[...]
Helder, dank. Is 16x2 de reguliere diameter van vloerverwarming? Of is dit een dikkere variant?
16/2 is vrij gebruikelijk ja. Dat is wat je ook bij de gemiddelde bouwmarkt kan krijgen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Martinus123 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:12:
[...]

Het kan altijd erger. Wij krijgen bij casco keuken €0 terug.. je krijgt een keukencheque ter waarde van €3000 die je enkel aan een complete keuken via de projectleverancier kunt besteden. Als je kiest om elders te kopen vervalt de cheque. Casco badkamer is niet mogelijk vanwege woningborg aldus aannemer.
Misschien kun je voor 3.000 euro de goedkoopste keuken (onderdelen, zonder werkbak en apparatuur) uitzoeken zodat in elk geval je leidingen e.d. op de goede plaats komen?

Casco badkamer niet mogelijk vanwege woningborg lijkt mij onjuist.
Als koper, wil ik dat de ondernemer de badkamer in mijn appartement casco (dus ook zonder tegelwerk) uit gaat voeren. Moet de ondernemer mijn verzoek inwilligen?

In de Algemene Voorwaarden behorende bij de Woningborg-modelovereenkomsten is bepaald dat een ondernemer op een aantal gronden een verzoek tot wijziging af kan wijzen. Dat kan zijn wanneer het verzoek, gelet op het stadium van de bouw, ongewenst is te achten. Een verzoek kan ook worden afgewezen wanneer de wijziging strijdig is met de opzet van het bouwplan of met de normen waaraan het privé-gedeelte of het gebouw moet voldoen. Een zodanige norm is het Bouwbesluit. Deze bepaalt dat natte ruimten zoals de badkamer, een waterdichte vloer- en wandafwerking moeten hebben. Het laten vervallen van tegelwerk impliceert dat niet meer wordt voldaan aan deze eis, dus kan de ondernemer het verzoek om die reden afwijzen. Bovendien zal de ondernemer in geval van een appartementencomplex bij zijn afweging ook rekening moeten houden met de belangen van en de risico’s voor de andere appartementseigenaren.

Daarnaast speelt het een rol dat u, in eerste instantie, een overeenkomst heeft gesloten waarbij de ondernemer zich verplicht tot realisering van een complete woning en u tot afname daarvan. Wanneer één der partijen de reeds gesloten overeenkomst wenst te wijzigen, is daarvoor de instemming van de andere contractspartij nodig.
https://www.woningborggro...ragen/meer-en-minderwerk/

De sleutel ligt in de laatste zin, " Wanneer één der partijen de reeds gesloten overeenkomst wenst te wijzigen, is daarvoor de instemming van de andere contractspartij nodig."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
GustavSan schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 17:46:
Heeft iemand toevallig tips waar ik losse dakdelen van een louvredak kan kopen? Ik vind het compleet laten bouwen van het dak aan de dure kant. Daarbij kan ik prima zelf een dak bouwen, maar ik zou het wel handig vinden om pre-fab louvredelen (daklammelen) te kunnen kopen. Iemand tips (desnoods buitenland)?
Señor Sjon schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:12:
Sorry, maar wat heeft dit met projectbouw te maken. :?
Ah ja :). We hebben een nieuwbouwhuis gekocht, onderdeel van inbreidingsproject met acht 2-onder-1-kap woningen. Wordt in Q1 2019 opgeleverd. Hebben bewust geen uitbouw gedaan ivm 12 meter diepe tuin die anders minder dan 10 meter diep zou worden. In plaats daarvan willen we een terrasoverkapping, maar ik kwam er al snel achter dat 1) de bouwer dit niet aanbiedt (logisch) en 2) dat we met een aantal zaken rekening moeten houden.

We willen bv de vloer door laten storten naar buiten. Dus woonbeton binnen en deels buiten (als terras onder de overkapping). Dit zodat het lijkt alsof de vloer doorloopt naar buiten. De overkapping wordt ruim 9 meter breed en 3 meter diep....dus moet er wel iets in waardoor er wat licht doorheen komt. Vandaar de vraag mbt een louvredak (zelf bouw)...want ik heb offertes van meer dan 15.000 euro voor 9.7x3mtr louvredak. Vind ik aan de dure kant, want het dak bouwen kan ik zelf ook prima (goede vriend is aannemer, timmerman, afbouwer) alleen die onderdelen van het louvredak zelf (die lamellen) zijn nergens zomaar te vinden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik denk dat je beter hier kan neuzen: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pixels66 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:39:
Inmiddels ben ik ook ingeloot in een schitterend project in Zuid Holland, man wat een stress valt er van je af als je hoort dat je een optie hebt!

Volgende week de "kopersmap" ophalen, ik kan nu al niet wachten.

Een van de opties die we wellicht willen, is de trap van de 1e naar zolder als "dichte trap" uitvoeren, met oog op veiligheid voor een eventueel kind, maar ook de honden.

Zijn er Tweakers die die trap dicht hebben uitgevoerd? Ik ben bang dat het te donker wordt daardoor..
Ik heb zelf de trap naar zolder dichtgemaakt omdat ik 2 kleine kinderen heb. Ik stoor me er zelf niet zo aan dat wat donkererder wordt. Als je wil kan ik je wel foto's sturen hoe ik het heb gedaan.

Kosten:
- multiplex plaat 12mm (122cmx244cm)
- Kit (om de naden dicht te kitten)
- Verf
- 1 dag vrij nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
pixels66 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:39:

Zijn er Tweakers die die trap dicht hebben uitgevoerd? Ik ben bang dat het te donker wordt daardoor..
Je kan extra lichtpunten laten plaatsen waar je verwacht dat het donker wordt

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Pagina: 1 ... 71 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2