12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Baal achteraf dat ik de dekvloeren er ook niet uit heb gelaten, in de voorfase waarin er veel beslist moest worden ben ik ziek geworden. Heb best veel minderwerk, alleen had ik achteraf de radiatoren ook weg moeten laten samen met de dekvloeren. Nu moet ik gaan frezen, wat veel arbeidsintensiever is plus elektra loopt over de ruwe vloer. Heb een 50mm afwerkvloer, althans zo staat hij beschreven, aannemers bezuinigen hier vaak op en maken hem minder dik. Hopen dat ik met frezen dus geen elektra leidingen ga raken. Beneden is het nog wel eenvoudig te repareren omdat ik onder de vloer kan, boven wordt dat was lastiger. Heb ook gekeken naar droogbouw systemen maar dan hoog je de vloer een eind op.MadEgg schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:33:
[...]
Dat bespaart je een hoop moeite achteraf om over te schakelen inderdaad. Die grotere diameter is twijfelachtig en wordt zelden aangeboden in mijn ervaring. Ik heb nu met een stuk of tien leveranciers voor vloerverwarming gesproken en maar een enkeling durfde de combinatie van 20/2 buis met 10cm HoH aan. De meerderheid hield het op 16/2 bij 10cm HoH. Een enkeling wilde niet verder gaan dan 16/2 bij 15 cm HoH, tot mijn verbazing.
[...]
Ja, dat vond ik ook erg jammer, dat kon bij ons ook niet. Dat was de aanleiding om de dekvloeren + vloerverwarming te laten vervallen en deze zelf aan te leggen. Alsnog wel de moeite waard - via de bouwer moest de vloerverwarming op de BG €4400,- kosten, nu kost me dat door de gehele woning €5900. Ik wil niet weten wat de bouwer ervoor gevraagd had als ik het door de hele woning had laten doen - maar vermoedelijk wel zo veel meer dat ik zelfs met de €2500,- extra voor de dekvloeren alsnog goedkoper uit ben.
De aannemer vroeg in totaal 5400€ voor twee verdiepingen vloerverwarming inleggen. Best fors daarom heb ik het achterwege gelaten. Heb nu twee offertes opgevraagd.
Offerte 1: 1700€. 12,5cm 14x2 56m2. Had zelf een globale prijs opgevraagd adh contactformulier. Ze hebben mijn mail waarschijnlijk niet goed gelezen want wil in de twee slaapkamers en de hal boven ook vvw. Schat dat de offerte dus wel een 600-800€ duurder wordt. Deze offerte opgevraagd als particulier.
Offerte 2: 3100€. 12,5cm 16x2 76m2. Had naar deze partij ook bouwtekeningen gestuurd. 60% van de prijs bestaat uit arbeid en 40% aan materiaal. Nu dus in overweging om een ZZP'er het te laten frezen en zelf de vloerverwarming erin te leggen. Deze offerte is bij een groothandel opgevraagd via mijn werk dus behoorlijke korting.
Offerte 1 heb ik niet zo veel vertrouwen in, offerte 2 was veel uitgebreider maar kan ook door mijn eigen info komen.
Daar ben ik wel erg benieuwd naar!Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:58:
[...]
Ik heb zelf de trap naar zolder dichtgemaakt omdat ik 2 kleine kinderen heb. Ik stoor me er zelf niet zo aan dat wat donkererder wordt. Als je wil kan ik je wel foto's sturen hoe ik het heb gedaan.
Kosten:
- multiplex plaat 12mm (122cmx244cm)
- Kit (om de naden dicht te kitten)
- Verf
- 1 dag vrij nemen
Onze woning wordt plotseling voor de bouwvak opgeleverd.
[ Voor 33% gewijzigd door Wimhaw op 13-07-2018 22:55 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Voor de keuken eigenlijk dezelfde vraag om voldoende licht te hebben op het werkblad.

We kiezen voor een oneven aantal; dus drie zou voldoende moeten zijn voor de badkamer en vijf voor de keuken in ons geval.Road-runner83 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 09:17:
@witterholt Beter te veel spotjes dan te weinig. Wij hebben er 6 in de badkamer (10m2) wat zeker genoeg is dus ik zou zeggen 4 in jullie geval? In de keuken hebben we er 8 (U keuken van 3,3m bij 2,85m bij 1,8m) wat ook zeker voldoende is.

In het afgelopen half jaar is er tijdens de marketing/verkoop-fase gesproken over allerlei opties. Eigen kamerindelingen, complete woningindeling spiegelen, zolderindeling maken en zelfs een 2e badkamer op zolder. Wij hebben dus al het een en ander bedacht wat ons leuk leek, maar nu blijkt onze optielijst heel kort te zijn en is er van dat alles niets mogelijk.
Ons voornaamste punt is de voorgestelde indeling van de verdieping. De badkamer is 7m² en de grootste slaapkamer 15m². Gezien het totale woonoppervlak 180m² is vinden we dit niet echt passend en eigenlijk wat te veel "hokjes".
Dit is de standaard indeling:

Maar wij zaten meer te denken aan zoiets:
![]() | ![]() |
Helaas krijgen we nu te horen dat er echt niet afgeweken kan worden van het standaardplan. Afwijkingen kunnen consequenties hebben voor de ventilatieberekening e.d. dus dat doen ze niet.
Nu zitten we dus een beetje met een dilemma. Accepteren we de indeling zoals ie is, of gaan we voor een casco badkamer en na oplevering nog een hoop verbouwen? Het is ook bedoeling dat er vloerverwarming komt ipv radiatoren, dat wilde de aannemer wel verzorgen. Hoe haalbaar is het dan om zo'n indeling na oplevering te wijzigen?
Dat is 1 van de grootste nadelen van project woningen. Deze aannemers halen hun winst in grootschalig woningen bouwen met dezelfde materialen, dezelfde plannen en dus ook afmetingen etc.boontje88 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:01:
Binnenkort ontvangen wij ons koopcontract voor een project in Nijmegen (Zuiderveld). In het voortraject zitten we alleen nu al met een situatie waarbij wij eigenlijk net iets anders willen dan de aannemer
In het afgelopen half jaar is er tijdens de marketing/verkoop-fase gesproken over allerlei opties. Eigen kamerindelingen, complete woningindeling spiegelen, zolderindeling maken en zelfs een 2e badkamer op zolder. Wij hebben dus al het een en ander bedacht wat ons leuk leek, maar nu blijkt onze optielijst heel kort te zijn en is er van dat alles niets mogelijk.
Ons voornaamste punt is de voorgestelde indeling van de verdieping. De badkamer is 7m² en de grootste slaapkamer 15m². Gezien het totale woonoppervlak 180m² is vinden we dit niet echt passend en eigenlijk wat te veel "hokjes".
[afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
Helaas krijgen we nu te horen dat er echt niet afgeweken kan worden van het standaardplan. Afwijkingen kunnen consequenties hebben voor de ventilatieberekening e.d. dus dat doen ze niet.
Nu zitten we dus een beetje met een dilemma. Accepteren we de indeling zoals ie is, of gaan we voor een casco badkamer en na oplevering nog een hoop verbouwen? Het is ook bedoeling dat er vloerverwarming komt ipv radiatoren, dat wilde de aannemer wel verzorgen. Hoe haalbaar is het dan om zo'n indeling na oplevering te wijzigen?
Als ik jouw aanpassingen zie gaat dit niet veel verandering brengen in het ventilatieplan.
Deze mensen willen geen moeite doen imho. Ik zou blijven aandringen en als het echt niet wil werken met wat geld schudden?
Het gaat tenslotte om jouw woning waar je gelukkig in moet zijn.
Voor tekenen van het koopcontract had ik de aannemer het meer- en minderwerk met jullie wensen laten afprijzen. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Vloerverwarming laten plaatsen en daarna allerlei wanden slopen en verplaatsen had ik nooit gedaan, op de verdieping is dat een hel. Begane grond met een kruipluik valt dat nog mee. Of je moet de eerste verdieping casco laten opleveren (geen badkamer, geen dekvloeren, geen verwarming etc.). Als je dit laat doen (door een bedrijf) ben je zo 25-30k verder. Als je handige kennissen hebt die geen 45 euro in de uur nemen, kun je het overwegen.boontje88 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:01:
Binnenkort ontvangen wij ons koopcontract voor een project in Nijmegen (Zuiderveld). In het voortraject zitten we alleen nu al met een situatie waarbij wij eigenlijk net iets anders willen dan de aannemer
[afbeelding]
Ik vind die 2e indeling van jullie ook wat hokkerig overkomen dan de indeling van de aannemer. Jullie 1e indeling is wel fraai. Hoe wordt de 2e verdieping opgeleverd? Als de aannemer de indeling niet wil wijzigen op de 1e verdieping kun je overwegen om het bad te verplaatsen naar de 2e verdieping. Als je zorgt dat leidingen er liggen kun je dit in een later stadium zelf nog realiseren.
Zelf heb ik ook een slaapkamer laten vervallen en bij een ander bijgetrokken. Moet 80euro bijbetalen omdat het kozijn verplaatst wordt. Aannemer niet gehoord over ventilatie.
Indeling 2 kan je vergeten denk ik. Achter je wc loopt een leidingkoker voor je wc afvoer en leidingen naar de zolder. Dat zou dan helemaal komen te vervallenboontje88 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:01:
[afbeelding]
Zijn er geen opties de twee slaapkamers samen te voegen of bijv de badkamermuur te verzetten?

De elektra zijn ze afgelopen week ook al druk mee bezig geweest, dus veel meer blijft er dan niet over. Aan de voorraden cementdekvloerzakken voor de deur te zien gaan ze daar binnenkort bij de andere woningen ook mee aan de slag, maar dat wordt bij ons niet gedaan.
Helaas over een week of 2 bouwvak, naar ik begrepen heb gebeurt er dan 4 weken helemaal niets. Terwijl onze woning dan eigenlijk al af is. Alleen die berg bouwaarde in de achtertuin moet nog weggehaald worden
Tja
vanochtend mijn koop/aannemingsovereenkomst getekend voor een NOM-woning! Ik 'mag' alle hoogte- en dieptepunten de komende anderhalf jaar ook gaan meemaken
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different
Wij hebben een projectwoning in de grote boel gekocht met een soortgelijke bovenverdieping. Mijn ervaring met de makelaar is dat ze maar een eind heen kletsen. We hebben zelfs voor het tekenen een prijs van een optie via de makelaar gekregen die helemaal niet bij de bouwer was opgevraagd. De bouwer ging daar niet in mee, zelfs niet terwijl we het schriftelijk op mail hadden. Vóór het tekenen alles aftikken, al zal dat niet altijd mogelijk zijn, omdat je pas later tot inzichten komt.boontje88 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:01:
[afbeelding]
Wat het bemoeilijkt is dat we (nog) niet rechtstreeks met de aannemer contact hebben. De makelaar stuurt al onze vragen schriftelijk door. We krijgen daar vervolgens de antwoorden (zeer beknopt) schriftelijk op terug. Op onze voorgestelde aanpassingen komt dan gewoon terug: "Wij wijken in deze niet af van de reeds in het voortraject geheel uitgezochte opties".
De 2e verdieping wordt volledig "kaal" opgeleverd. Behalve leidingwerk naar boven brengen achter het knieschot was daar niets mogelijk (zelfs geen dakkapel of dakraam). Het bad verplaatsen is een creatieve oplossing! Als we echt niets voor elkaar krijgen is dat wel te overwegen.asdf25 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:32:
Hoe wordt de 2e verdieping opgeleverd? Als de aannemer de indeling niet wil wijzigen op de 1e verdieping kun je overwegen om het bad te verplaatsen naar de 2e verdieping. Als je zorgt dat leidingen er liggen kun je dit in een later stadium zelf nog realiseren.
Die 2e indeling leek me inderdaad ook het meest ingrijpend op het standaardplan. We hadden dit voorstel gedaan omdat al het leindingwerk op de begane grond en 2e verdieping ook aan de voorkant zit. Icm de traphoek leek me dit technisch eigenlijk het meest praktisch.jip_86 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:42:
Indeling 2 kan je vergeten denk ik. Achter je wc loopt een leidingkoker voor je wc afvoer en leidingen naar de zolder. Dat zou dan helemaal komen te vervallen
Zijn er geen opties de twee slaapkamers samen te voegen of bijv de badkamermuur te verzetten?

De buitenzijde is op wat kleine punten volledig gereed. De afgelopen weken zijn ze met de binnenzijde bezig. Trap is geplaatst, wanden zijn gestuct, badkamer en boven wc worden nu voorzien van tegels. Vensterbanken en deuren worden komende week geplaatst en allerlei, tijdens de kijkdag geconstateerde foutjes, worden hopelijk netjes verholpen. Als alles meezit worden de nuts voorzieningen nog net voor de bouwvak aangesloten.
De sleutel krijgen we in iedergeval zeker net voor de bouwvak.

Bij mij houden ze er 23 juli mee op voor een maand (regio zuid). Planning was voor ons waarschijnlijk dak erop voor de bouwvak, maar dat zie ik komende week helaas niet gebeuren...
[ Voor 12% gewijzigd door Xtince op 15-07-2018 17:00 ]
Oplevering huis zonder nuts voorzieningen. Ja dat is mogelijk. Afhankelijk wat je met je aannemer afspreekt. Natuurlijk zijn er altijd voor en tegens. De één zegt nooit doen de ander zegt doen want dan kun je al aan de slag. VEH zegt sowieso niet doen. Onze aannemer is heeft 4 weken bouwvak. Dus dan zouden we pas de laatste week van augustus misschien de sleutel krijgen. Maand dubbele maandlasten extra

Ik heb liever dit weer dan dat de hele tijd regent.
[ Voor 6% gewijzigd door Wimhaw op 15-07-2018 21:13 ]
En ben ook wel tevreden dat ze nog niet met het metselwerk zijn begonnen. Aannemer gaf eerder aan dat als de buitenmuur op de 1e verdieping staat ze met metselwerk zouden beginnen. Wordt nu na de bouwvak (terwijl de zoldervloer er al op ligt). Wel zo prettig met deze temperaturen (en dat de isolatie niet kan verregenen, mocht het onverwacht toch flink regenen komende weken).

*links muur van de buren, rechts die van ons
Dit stuk zit nu helemaal vast aan onze muur omdat er ondertussen meer valspecie op is gevallen. Wij krijgen dit niet los (in ieder geval niet met een houte lat) en zijn benieuwd of dit soort zaken opgelost moeten worden door de aannemer? Wij zijn namelijk bang dat er hierdoor een geluidsbrug is ontstaan, waardoor we uiteindelijk veel meer van de buren gaan horen dan dat we daadwerkelijk zouden willen. Er is niet voor niets gekozen voor een woning met ankerloze spouwmuren...
[ Voor 5% gewijzigd door NeonovA op 15-07-2018 21:20 ]
Goed gespot trouwens
Praktisch gezien is de "slaapkamer" rechtsonder op de tekening niks qua formaat mee te doen, deze zit klem tussen de trap en de dragende muur. Wij konden de badkamer wel verplaatsen, de koof bleef echter wel zitten in de (ex-)badkamer. Je zou voor de eerste indeling kunnen gaan qua layout van de badkamer en kleine slaapkamer. Dan van de slaapkamer rechtsonder een inloopkast maken aan de master linksonder. Je zou dan ook nog een stukje van de hal en kleine slaapkamer af kunnen snoepen om de master wat groter te maken. Als vloerverwarming een optie is zou je dat kunnen overwegen om de radiators weg te krijgen, dat lost mogelijk ook nog wat problemen op.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Variant 2 is een probleem met de standleiding van de WC, die gaan ze niet verplaatsen. Hoe breed is de kleine kamer in variant 2? Want die ziet er eng smal uit.
---
Over de verlichting. Liever teveel dan te weinig. Dimmen kan altijd, bijplaatsen niet. Kijk naar de bundel van de lamp (vaak 30-40 graden) en op die manier kan je globaal de cirkels trekken (je weet de hoogte, je weet de hoek van (15-20 graden/kant), dus je weet ook welke cirkel aan licht je ongeveer hebt. Dit kan je in de basis gebruiken om je verlichting te zetten waar je het wil hebben en hoeveel overlap spotjes zouden kunnen hebben.
[ Voor 36% gewijzigd door Señor Sjon op 16-07-2018 10:09 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Helaas heb ik nu spijt van de plek (nu we ook weten dat we een dakkapel aan de voorzijde van de woning zullen nemen). Is het mogelijk om de loze leidingen en wcd’s relatief eenvoudig weer te laten verplaatsen (als het ware naar de andere hoek, links onder op plattegrond tekening) of moet ik dan weer rekenen op een flinke prijs qua laten doen. Ben zelf niet handig dus zou sowieso een prof moeten doen. Of misschien andere tips? Helaas is het via de aannemer niet meer mogelijk om wijzigingen door te voeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Xtince op 16-07-2018 19:50 ]
Mja, het zou wel kunnen. Je kan de huidige inbouwdozen op de originele plek eruit slopen, de PVC buis verlengen met een flauwe bocht en dan de PVC buis via een nieuwe sleuf (frezen) over de gehele breedte van je muur naar de nieuwe locatie leiden. Daar 'even' twee nieuwe inbouwdozen in je muur frezen en 'klaar is kees'.Xtince schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:49:
Voor mijn mancave op zolder heb ik twee loze leidingen laten trekken en daarnaast twee dubbele wcd’s laten plaatsen.
Helaas heb ik nu spijt van de plek (nu we ook weten dat we een dakkapel aan de voorzijde van de woning zullen nemen). Is het mogelijk om de loze leidingen en wcd’s relatief eenvoudig weer te laten verplaatsen (als het ware naar de andere hoek, links onder op plattegrond tekening) of moet ik dan weer rekenen op een flinke prijs qua laten doen. Ben zelf niet handig dus zou sowieso een prof moeten doen. Of misschien andere tips? Helaas is het via de aannemer niet meer mogelijk om wijzigingen door te voeren.
[afbeelding]
Maargoed, denk dat het aardig wat centjes gaat kosten om dit uit te besteden, maar als je het doet, doe het direct (nu je muren nog allemaal casco zijn etc). Kan je alles mooi wegplamuren en stucen.
Een goedkopere, maar minder nette oplossing, is eventueel de kabels vanaf de originele locatie achter plinten weg te werken naar de gewenste locatie?
[ Voor 5% gewijzigd door Yellowneck op 16-07-2018 20:02 ]
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Jammer dat je zo snel je keuzes moet doorgeven en dan wachten, ga je weer twijfelen over alles (vooral mijn vrouw, haha).
Waarom word je er niet blij van? Omdat het hard is en dus veel werk of is er nog iets anders? Even benieuwd omdat ik ook nog wel het een en ander wil gaan infrezen. Geen hele wanden door gelukkig.Señor Sjon schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:03:
Als het een prefab casco is wordt je niet blij van het doorfrezen over bijna de gehele lengte van de wand.
Tja
De gearceerde muur staat in het renvooi aangegeven als lichte scheidingswand, d=100mm. De licht gearceerde binnenmuren zijn ook een lichte scheidingswand, en de donkergrijze wanden zijn prefab beton. Geen idee wat het verschil in scheidingswand is, wellicht heeft het iets met geluidswering te maken. Dit is ook de reden waarom er op de verdieping 100mm binnenmuren zijn, terwijl de begane grond 70mm is. Als @Señor Sjon aangeeft dat het niet dragend is, geloof ik dat graagTassadar32 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:24:
@boontje88 Die muur middenonder is gearceerd en zal dus een dragende muur zijn, die kan je niet verplaatsen.
Goed idee! Dat zou tenminste ook een werkelijke inloopkast zijn ipv de trapkast die standaard wordt "aangeboden".Tassadar32 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:24:
Je zou voor de eerste indeling kunnen gaan qua layout van de badkamer en kleine slaapkamer. Dan van de slaapkamer rechtsonder een inloopkast maken aan de master linksonder. Je zou dan ook nog een stukje van de hal en kleine slaapkamer af kunnen snoepen om de master wat groter te maken.
Correct.Señor Sjon schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:06:
...dit zullen wel verdiepingshoge ramen zijn?.
De kleinste slaapkamer is in alledrie de tekeningen 240cm breed. In de originele tekening (kamer 1.4) is hij 395cm lang, in variant 1 (badkamer originele plaats) 560cm en variant 2 530cm. Variant 1 is inderdaad wel echt een langwerpig ding. Geen idee wat daar nu echt het mooiste zal zijn.Señor Sjon schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:06:
Hoe breed is de kleine kamer in variant 2? Want die ziet er eng smal uit.

Bij mij zat er 17 maanden tussen opties doorgeven, inclusief sanitair (keuken zelf geregeld maar aannemer heeft wel alle leidingen gelegd op de juiste plek dus dat moest ook vroeg) en de oplevering. Dan begin je je toch af te vragen hoe de keuken en het sanitair er ook alweer uit zagen
[ Voor 44% gewijzigd door Bastien op 16-07-2018 21:53 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Dat vroegen wij ons ook al af na 6 maanden. Van de week bij de keukenleverancier geweest om de frontjes nog eens opnieuw te bekijken, en het bleek toch dat we heel wat anders hadden uitgezocht dan we in ons hoofd hadden dat we hadden uitgezocht. Gelukkig nog net op tijd om een en ander aan te passen.Bastien schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:49:
Als de aannemer al bijtijds de boel moet bestellen dan is het vroeg naar kan het blijkbaar niet anders. Op sommige dingen zit een beste levertijd tegenwoordig. Vooral als alles prefab is.
Bij mij zat er 17 maanden tussen opties doorgeven, inclusief sanitair (keuken zelf geregeld maar aannemer heeft wel alle leidingen gelegd op de juiste plek dus dat moest ook vroeg) en de oplevering. Dan begin je je toch af te vragen hoe de keuken en het sanitair er ook alweer uit zagen![]()
Niet alles wordt van tevoren gedaan. Alle wanden en plafonds e.d. zitten al in onze woning. Van de week kreeg ik een bericht van de kopersbegeleider dat bleek dat de dakdoorvoer voor de keuken niet op de ingetekende plek geplaatst kon worden omdat hij dan door de V-naad geboord zou worden en dat zou de constructie niet ten goede komen. Of het akkoord was om die 24 cm naar achteren op te schuiven. Veel keuze hadden we niet dus dat betekent dat de koof een stukje langer gemaakt moet worden. Komen we ook wel weer overheen, maar toch wel apart dat dat niet van tevoren al bekend was.
Tja
Ik had hier een vraag over gesteld en nu laten ze weten dat de vloerverwarmings slangen afgedopt worden zodat je alle zelf kan gaan leggen. Nou ik begon te koken. Stelletje eikels beginnen overal op te knabbelen.
Maar een mail opgezet met alle verwijzingen van de technische omschrijving, casco offerte etc. dat er niets in verwezen wordt dat de vloerverwarming vervalt. Het is ons ook mondeling toegezegd dat de vloerverwarming aangelegd wordt maar dat staat weer niet zwart op wit dus daar winnen we niet van.
Nu wachten op reactie.
Een prefab wand is 9-10cm dik. Je haalt 20-30% hiervan weg door een sleuf te maken.MadEgg schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:13:
[...]
Waarom word je er niet blij van? Omdat het hard is en dus veel werk of is er nog iets anders? Even benieuwd omdat ik ook nog wel het een en ander wil gaan infrezen. Geen hele wanden door gelukkig.
Erm, wees blij. Bij een casco badkamer ligt de vloerverwarming alleen maar in de weg en raakt gedurende de aanleg van alles alleen maar beschadigd. Juist daarom wordt hij nu afgedopt geleverd zodat je niet een vloerverwarming onder je bad of douchebak aanlegt bijvoorbeeld. Ik heb menig koper beteuterd zien kijken naar het slangenstelsel in zijn casco badkamer.T.E schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:32:
Wij hebben de badkamer casco op laten leveren. De vloerverwarming zou gelegd worden alleen de cement dekvloer niet. De leidingen zouden zichtbaar blijven.
Ik had hier een vraag over gesteld en nu laten ze weten dat de vloerverwarmings slangen afgedopt worden zodat je alle zelf kan gaan leggen. Nou ik begon te koken. Stelletje eikels beginnen overal op te knabbelen.
Maar een mail opgezet met alle verwijzingen van de technische omschrijving, casco offerte etc. dat er niets in verwezen wordt dat de vloerverwarming vervalt. Het is ons ook mondeling toegezegd dat de vloerverwarming aangelegd wordt maar dat staat weer niet zwart op wit dus daar winnen we niet van.
Nu wachten op reactie.
De standaard leidingen lagen prima. We gaan niks verleggen. We gooien er een cement dekvloer overheen en kunnen gaan tegelen. We hebben puur voor casco gekozen omdat het standaard tegelwerk maar lelijke tegels waren en al het meerwerk echt onbeschoft duur was ( een andere toiletpot 600 euroSeñor Sjon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:19:
[...]
Een prefab wand is 9-10cm dik. Je haalt 20-30% hiervan weg door een sleuf te maken.
[...]
Erm, wees blij. Bij een casco badkamer ligt de vloerverwarming alleen maar in de weg en raakt gedurende de aanleg van alles alleen maar beschadigd. Juist daarom wordt hij nu afgedopt geleverd zodat je niet een vloerverwarming onder je bad of douchebak aanlegt bijvoorbeeld. Ik heb menig koper beteuterd zien kijken naar het slangenstelsel in zijn casco badkamer.
Dat klopt. En dan? Ik heb ook prefab-wanden van 7cm dik, dus blijkbaar is 7 cm voldoende om de muur overeind te houdenSeñor Sjon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:19:
[...]
Een prefab wand is 9-10cm dik. Je haalt 20-30% hiervan weg door een sleuf te maken.
Tja
Dieper in het beton zit echter ook nog bewapening. Je haalt dus niet zo'n groot deel van de draagkracht weg.Señor Sjon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:19:
[...]
Herkenbaar, maar wel echt jammer dat de aannemer niet wil meedenken. Misschien kun je toch nog vragen of ze een loze leiding achter het knieschot aan de voorkant willen leggen. Die kun je dan wellicht zelf doortrekken naar waar je hem hebben wilt.
Je moet echt goed zoeken om de naden te vinden. En alles ziet er geen strak uit.
MadEgg schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:57:
[...]
Ik ben ook heel benieuwd naar je ervaringen met renovlies, vooral qua uiterlijk. Dat het blijft hangen geloof ik wel. Voor ons lopen de prijzen niet gigantisch uit elkaar - €14,90 per m² voor renovlies en €18,75 per m² voor (dunpleister) stucwerk, beide inclusief sausen. Dat scheelt op het totaal +- €1300,-. Mooi meegenomen, maar niet doorslaggevend.
Overigens vind ik de €2600 voor renovlies wel erg goedkoop - hoeveel betaal je per m²?
Wie heb je het laten doen?syntesia schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:53:
Behang zit er inmiddels op, en ben erg tevreden over het resultaat!
Je moet echt goed zoeken om de naden te vinden. En alles ziet er geen strak uit.
[...]
En vandaag zijn nog mooi voor de bouwvak de dakplaten (met dakraam) erop gekomen

hmm ik weet niet of ik daar heel gelukkig van zou worden. Dat krijgen ze dus niet voor de bouwvak met pannen dus als het dan in de komende weken mocht gaan regenen dan is heel dat hout al behoorlijk nat.kaboom1555 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:07:
[...]
En vandaag zijn nog mooi voor de bouwvak de dakplaten (met dakraam) erop gekomen
[afbeelding]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
idd lijkt me ook dat regen niet zo goed voor dat hout is.Snowhite0901 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:18:
[...]
hmm ik weet niet of ik daar heel gelukkig van zou worden. Dat krijgen ze dus niet voor de bouwvak met pannen dus als het dan in de komende weken mocht gaan regenen dan is heel dat hout al behoorlijk nat.
Maar is dit echt zo veel goedkoper bouwen? Sneller wel, lijkt me, als ik hierboven lees dat een woning in een maand van fundering omhoog gaat.
Zijn er nog meer voordelen?
(Blij met onze montagebouw)
De tijd op de bouwplaats is zo kort mogelijk, constructief is het functioneel en je voldoet vrij makkelijk aan alle eisen m.b.t. geluid, brandwerendheid, kierdichtingen, etc, etc.Hsb-3 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 06:31:
Waarom wordt er eigenlijk zoveel prefab gebouwd? Dat is toch heel "onaardig" voor de kopers? Als je iets wil veranderen of wil doorbreken is dat erg lastig. Ook als ik lees hoe inflexibel het bij de bouwer gaat. Logisch wel, alles moet besteld worden met de juiste openingen en voorbereidingen.
Maar is dit echt zo veel goedkoper bouwen? Sneller wel, lijkt me, als ik hierboven lees dat een woning in een maand van fundering omhoog gaat.
Wat de onderaannemers aangeven bij ons project: er is minder afwijking. De vloerplaten liggen super strak en sparingen etc zijn volledig recht. Lijkt me ook een belangrijk voordeel.Hsb-3 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 06:31:
Waarom wordt er eigenlijk zoveel prefab gebouwd? Dat is toch heel "onaardig" voor de kopers? Als je iets wil veranderen of wil doorbreken is dat erg lastig. Ook als ik lees hoe inflexibel het bij de bouwer gaat. Logisch wel, alles moet besteld worden met de juiste openingen en voorbereidingen.
Dat lijkt me ook inderdaad. Bij onze prefab-wanden en vloerdelen zijn de afmetingen exact op de millimeter zoals in de plattegrond getekend. Dat lijkt me lastig te doen als je de boel nog in elkaar moet stapelen, maar misschien verkijk ik me daarop.d0s schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:46:
[...]
Wat de onderaannemers aangeven bij ons project: er is minder afwijking. De vloerplaten liggen super strak en sparingen etc zijn volledig recht. Lijkt me ook een belangrijk voordeel.
Tja
Betoncasco bouwen hoeft helemaal niet onaardig te zijn volgens mij. Later iets veranderen of doorbreken is volgens mij ook niet veel lastiger als met cellenbeton. De binnenwanden zijn meestal niet van beton.Hsb-3 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 06:31:
Wat wel belangrijk is dat ruim van tevoren duidelijk is waar leidingen moeten komen. Ook een uitbouw e.d. moeten bekend zijn. De brouwersbegeleiding kan hier wat mij betreft over het algemeen beter mee helpen dan dat nu wordt gedaan.
Dan koop je het toch nietHsb-3 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 06:31:
Dat is toch heel "onaardig" voor de kopers?
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Mijn idee is dat de bouw flink misbruikt maakt van de grote vraag en het minimale aanbod en absoluut niet bezig is met klantvriendelijkheid, maar enkel met winstmaximalisatie...
What Do You Call An Alligator In A Vest?
En bij de bouw heb je ook keuze voor zelfbouw, of woningen in het luxere segment waar wel wat meer keuzevrijheid is.
Maar als jij voor 1 euro brood wil kopen kan je geen handgemaakt versgebakken brood verwachten van de molen om de hoek, aangepast aan jou voorkeuren voor graan en vorm. Nee dan krijg je standaard fabrieksbrood van de Aldi.
Tja
Nou recht niet direct als ik kijk hoe mijn plinten aan de muur zittenMadEgg schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:17:
Ik voel mij op geen enkele manier een zielige koper met prefab. Het is superstrak en recht, en het wordt pijlsnel in elkaar gezet. Ik zie alleen maar voordelen.
Maar wel een efficiënte methode om rijtjeshuizen te bouwen, en die worden nu eenmaal veel gebouwd in NL.
Omdat je met prefab elementen alles onder de juiste condities kan bouwen en niet van het weer afhankelijk bent.Hsb-3 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 06:31:
Alles wordt in de fabriek voorbereid en onder de juiste condities gemaakt. Als je het op de locatie allemaal zelf moet doen, kost dat toch vaak meer moeite. Ook zijn de kosten voor de bouwer hoger, omdat hij dan transport naar een wisselende locatie moet sturen. Nu "dwingen" ze de leverancier alles naar 1 plek te brengen, wat ook weer inkoopvoordeel oplevert.
Ben ik het niet helemaal mee eens, volgens mij moeten ze juist nu bezig zijn met winstmaximalisatie.bonyuri schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:46:
Mijn idee is dat de bouw flink misbruikt maakt van de grote vraag en het minimale aanbod en absoluut niet bezig is met klantvriendelijkheid, maar enkel met winstmaximalisatie...
Het is heel wat jaren slecht gegaan, het gaat nu goed, maar de goede tijden zijn nu alweer aan het keren.
Ja, de vraag is enorm op dit moment, de verkoop gaat als warme broodjes.
Maar, de bouw kent op dit moment een aantal problemen:
- De kostprijs van een woning gaat harder omhoog dan de verkoopprijs, ondanks de gekte op de markt.
- Door te kort aan bouwers, stukadoors, metselaars etc. worden er niet eens zo heel veel meer woningen gemaakt dan een paar jaar terug.
- Door te kort aan materiaal, materieel en handjes stijgen de kosten als een gek, 2 a 3 prijsverhogingen (2-5% per stuk) per onderaannemer per jaar zijn geen uitzondering.
Gevolg: De omzet van de aannemers stijgt wel, maar de winst neemt juist af ten opzichte van de afgelopen paar jaar.
De vraag is hoe lang dit door blijft gaan, hoe veel rek zit er nog in de verkoopprijs, en hoe veel zal de kostprijs nog toenemen. Het zou zo kunnen zijn dat binnen 1-2 jaar er gemiddeld geen/heel weinig winst gemaakt meer wordt in de bouw.
Trust me, I'm an engineer
Daarnaast zorgt seriematig fabriceren voor meer precizie en een hogere kwaliteit. De varianten die kopers willen zijn vaak ook heel beperkt. Gaat vaak om kleine dingen waar je als koper weliswaar meer voor betaald, maar daardoor is het project waarschijnlijk in totaliteit goedkoper en beter.
Eens. Van efficiënt werken wordt mijn woning niet minder.MadEgg schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:17:
Ik voel mij op geen enkele manier een zielige koper met prefab. Het is superstrak en recht, en het wordt pijlsnel in elkaar gezet. Ik zie alleen maar voordelen.
En vervolgens alle latten kromgetrokken...kaboom1555 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 18:22:
Er zit toch waterafstotende folie onder die houten latten? Denk niet dat het met deze temperaturen erg is als die nat worden mocht het überhaupt weer eens gaan regenen... en stel dat het regent zijn ze met een half uurtje zon wel weer droog
Investeer wel in een goede boor, want een schilderijtje in je buitenmuur ophangen gaat een uitdaging worden.MadEgg schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:17:
Ik heb al een mooie festool breek/boorhamer liggen dus dat komt helemaal goed. Goed gereedschap is het halve werk.MeltedForest schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:12:
[...]
Investeer wel in een goede boor, want een schilderijtje in je buitenmuur ophangen gaat een uitdaging worden.
Tja
Zo vlak voor de zomervakantie nog even een bericht met goed nieuws!
Uw woning zal standaard worden uitgevoerd met een 3-fase aansluiting in de meterkast én een CW5 ketel.
Ligt eraan wat je oorspronkelijk zou krijgen....DutchAddick schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 20:12:
We krijgen dit bericht, wat is hier het voordeel van?
Zo vlak voor de zomervakantie nog even een bericht met goed nieuws!
Uw woning zal standaard worden uitgevoerd met een 3-fase aansluiting in de meterkast én een CW5 ketel.
Wat ik in dit topic veel tegenkom:MadEgg schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:17:
- ik moest een jaar geleden alles al doorgeven en wijzigingen doorgeven kan niet meer
- ik kocht de woning (moet nog gebouwd worden) en was te laat met opties doorgeven
- ik wil mijn stopcontact toch 4 meter naar voren geplaatst hebben, maar dat kan niet meer
En zo nog meer.
Daardoor ga ik denken dat prefab best onaardig is voor diegenen die wijzigingen willen tov de standaard.
Het zou dus ook echt niet bij ons passen. We hebben echt veel bijzondere aanpassingen laten doen, tegen reeele prijzen. Ook veel dingen die niet op de optielijst stonden. Een maand geleden nog een toevoeging gedaan op de meerwerklijst voor de zoldervloer (Verplaatsen wasmachine). De zoldervloer is nu al gestort, maar was geen probleem om het zo kort vooraf nog toe te voegen. (Nu natuurlijk hopen dat het ook gedaan is

Ik denk dat wij met prefab best ongelukkig waren geworden, maar wat je zegt, als je weinig anders wil dan "standaard" of "standaard opties" is dat prima. En ik denk dat we wat dat betreft alles behalve doorsnee zijn.
Dat klopt, een CW klasse 3, dus dat is sowieso een verbetering. Maar wat is het voordeel van een 3-fase aansluiting?Xtince schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 20:15:
[...]
Ligt eraan wat je oorspronkelijk zou krijgen....
1. Meer totaal vermogen (je krijgt dat standaard 3x25A ipv meestal 1x35A, dus je kan twee keer zoveel stroom trekken voor je stoppen springen).
2. Mogelijkheid voor apparaten die heel veel vermogen verbruiken: In mijn huis de inductiekookplaat en de water/brine warmtepomp (die de verwarming vervangt, dus als jij een CV-ketel hebt is dit nu niet relevant). Inductiekookplaten van meer dan 2 pitten hebben meestal 2 of 3 fasen nodig (en als je 2 fasen nodig hebt moet de meterkast 3 fasen worden, want 2-fasen-aansluitingen zijn er niet).
Niet dat het heel spannend is als je geen inductieplaat hebt, maar het is een leuke verbetering.
Prefab of niet het maakt mij geen moer uit eerlijk gezegd. Wij kochten onze woning voor de locatie (in 1 van de 4 grote steden) en de (perceel) grootte, als wij de woning niet hadden gekocht waren er 100 anderen geïnteresseerd. Overigens zijn de woningen in onze wijk met traditionele bouw beduidend goedkoper in de afwerking (moet uit de lengte of de breedte komen natuurlijk heHsb-3 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 20:45:
[...]
Wat ik in dit topic veel tegenkom:
- ik moest een jaar geleden alles al doorgeven en wijzigingen doorgeven kan niet meer
- ik kocht de woning (moet nog gebouwd worden) en was te laat met opties doorgeven
- ik wil mijn stopcontact toch 4 meter naar voren geplaatst hebben, maar dat kan niet meer
En zo nog meer.
Daardoor ga ik denken dat prefab best onaardig is voor diegenen die wijzigingen willen tov de standaard.
Het zou dus ook echt niet bij ons passen. We hebben echt veel bijzondere aanpassingen laten doen, tegen reeele prijzen. Ook veel dingen die niet op de optielijst stonden. Een maand geleden nog een toevoeging gedaan op de meerwerklijst voor de zoldervloer (Verplaatsen wasmachine). De zoldervloer is nu al gestort, maar was geen probleem om het zo kort vooraf nog toe te voegen. (Nu natuurlijk hopen dat het ook gedaan is)
Ik denk dat wij met prefab best ongelukkig waren geworden, maar wat je zegt, als je weinig anders wil dan "standaard" of "standaard opties" is dat prima. En ik denk dat we wat dat betreft alles behalve doorsnee zijn.
Als je zegt niet standaard te zijn vraag ik me af waarom je voor projectbouw hebt gekozen?
Met het oog op de toekomst (gasloos) lijkt het mij juist bijna essentieel.Celebithil schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:31:
Niet dat het heel spannend is als je geen inductieplaat hebt, maar het is een leuke verbetering.
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 19-07-2018 22:13 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
[ Voor 10% gewijzigd door Celebithil op 19-07-2018 22:26 ]
In maart was het nog een groene weide gezien de omgevingsvergunning uitgesteld werd ivm. bestemming agrarisch. Volgens de ontwikkelaar foutje gemeente, maar er hebben blijkbaar meerdere mensen liggen slapen - hoe dan ook, drie maandjes uitstel.

In mei werden de wegen voor het bouwverkeer en de rotonde klaargelegd

Vervolgens weer twee maandjes rust tot er hekken werden geplaatst en de grond al wat afgegraven, vergunningen zijn ondertussen in behandeling. Korte blik op onze nieuwe achterburen voor in ieder geval de komende 20 jaar (rond die tijd is Leeuwarden wel door zijn bestemmingsplannen heen en gaan ze weer op zoek naar bouwgrond):

En opeens was er deze grote jongen:

Met paaltjes van 26 meter...

En na een kort weekje heien stond de boel (hogere palen kwam door een minder diepe zandlaag, ze zijn op een gegeven moment minder lange palen gaan gebruiken):

Nu is het nog twee weken wachten tot de omgevingsvergunning definitief is, dan bouwvak en hopelijk volgend voorjaar/begin zomer verbouwen en rond de zomer erin. Resultaat zal dan zoiets zijn, temidden van weilanden en de bestaande buurtschappen op ~15m aan weerzijden:

Twee keer zoveel vermogen, de stroom is (per fase) lager. Totale stroom is er niet want die splits je uit over de fasen.Celebithil schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:31:
3-fase-aansluitingen geven
1. Meer totaal vermogen (je krijgt dat standaard 3x25A ipv meestal 1x35A, dus je kan twee keer zoveel stroom trekken voor je stoppen springen).
2. Mogelijkheid voor apparaten die heel veel vermogen verbruiken: In mijn huis de inductiekookplaat en de water/brine warmtepomp (die de verwarming vervangt, dus als jij een CV-ketel hebt is dit nu niet relevant). Inductiekookplaten van meer dan 2 pitten hebben meestal 2 of 3 fasen nodig (en als je 2 fasen nodig hebt moet de meterkast 3 fasen worden, want 2-fasen-aansluitingen zijn er niet).
Twee-fasen is juis heel normaal, dat word met een kookgroep (2x16A) gedaan op een enkelfasige aansluiting.
Maar staar je niet teveel blind op de maximale aansluitwaardes, dit is worst-case, ik heb mijn 7,8kW plaat nog nooit meer dan 5kW zien trekken, en gemiddeld genomen trekt hij maar een fractie.
Ook zit er nog best wat rek op de maximale stroom voordat een automaat tript.
Anders zou elk gasloos huis met wasdroger, WP, doorstromer, keuken met vaatwasser, quooker, 2 combi ovens en weet ik wat nog meer op minimaal 3x35A moeten zitten op papier. Terwijl in de praktijk er geen problemen zijn met 3x25.
De prefab is alleen de buitenwanden en het dak bij ons project. Wij moesten afgelopen december de ruwbouwmeerwerkopties doorgeven, de huizen staan inmiddels. Dus wel lang van tevoren inderdaad, maar dat wordt naar mijn mening weer goed gemaakt door de korte bouwtijd.Hsb-3 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 20:45:
[...]
Wat ik in dit topic veel tegenkom:
En zo nog meer.
Het zou dus ook echt niet bij ons passen. We hebben echt veel bijzondere aanpassingen laten doen, tegen reeele prijzen. Ook veel dingen die niet op de optielijst stonden. Een maand geleden nog een toevoeging gedaan op de meerwerklijst voor de zoldervloer (Verplaatsen wasmachine). De zoldervloer is nu al gestort, maar was geen probleem om het zo kort vooraf nog toe te voegen. (Nu natuurlijk hopen dat het ook gedaan is)
De tussenwanden zijn gebouwd van cellenbetonblokken. Hier waren later ook meer mogelijkheden mee.
Wij zijn ook niet standaard binnen dit project doordat we vrijwel alles casco laten opleveren, inclusief de dekvloeren. Dat kon gelukkig dus wel, ruim na de ruwbouwdeadline - afgelopen maart heb ik daar nog voor getekend.
Zoals alles heeft prefab zijn voor- en nadelen, net als van cellenbetonblokken. Daarmee is noch de koper nog de bouwer zielig door keuze voor een van beide. Het is een keuze die gemaakt wordt, en je kunt ook besluiten om er niet voor te gaan.
Als we de indeling van de woning compleet anders hadden gewild was ik wel voor zelfbouw gegaan. Wellicht in de toekomst nog eens.
Gister hebben we burenborrel op de bouwplaats gehad. De rijwoningen binnen ons project hebben al een opleverdatum gekregen van half tot eind september, ik hoop dat die van de tweekappers spoedig volgen. Het voegwerk en de dakpannen van onze woning zijn inmiddels helemaal klaar en ook het leidingwerk van zowel water- als elektriciteit is geregeld. Ze waren bezig de steigers af te breken. De meterkast is ook al geplaatst maar moet nog wel aangesloten worden. Bij de buren ligt de vloerverwarming ook al, de dekvloeren moeten er nog overheen. Bij de rijwoningen was dat al klaar en werd er al getegeld in de badkamers en toiletten.
Ik heb aan de opzichter gevraagd wat er binnen onze specifieke woning nog moet gebeuren. Kort lijstje eigenlijk:
- dichtstucadoren van de sleuvel voor het leidingwerk
- deuren plaatsen binnen de woning
- metselwerk van de berging voegen en het dak erop leggen
- afronden installatiewerkzaamheden in de meterkast, en monteren van WCD's in de inbouwdozen
- aftimmeren binnenzijde dakkapel en erkel
- afgraven van de enorme berg bouwgrond die in onze achtertuin ligt (al wil onze dochter die eigenlijk houden
Met dank aan de bouwvak gaat dat minstens 2 maanden duren, helaas. Ze werken nu nog één week door en daarna 4 weken niet. Ons geduld wordt op de proef gesteld

Tja
Op 1 fase kan je makkelijk een woning laten draaien. Je hebt nooit alle zware apparatuur tegelijk aanstaan.bbbrumbrum schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:12:
[...]
Twee keer zoveel vermogen, de stroom is (per fase) lager. Totale stroom is er niet want die splits je uit over de fasen.
Twee-fasen is juis heel normaal, dat word met een kookgroep (2x16A) gedaan op een enkelfasige aansluiting.
Maar staar je niet teveel blind op de maximale aansluitwaardes, dit is worst-case, ik heb mijn 7,8kW plaat nog nooit meer dan 5kW zien trekken, en gemiddeld genomen trekt hij maar een fractie.
Ook zit er nog best wat rek op de maximale stroom voordat een automaat tript.
Anders zou elk gasloos huis met wasdroger, WP, doorstromer, keuken met vaatwasser, quooker, 2 combi ovens en weet ik wat nog meer op minimaal 3x35A moeten zitten op papier. Terwijl in de praktijk er geen problemen zijn met 3x25.
Net zoals een electrische verwarming. Als er wordt aangeduid 2200 watt meestal dan houdt het bij 2000 watt al op.
In ons project was een 2x230 aansluiting voor kookgroep 395 euro! Daarbij was je verplicht uit te breiden naar een 3 fase meterkast 3x25A ( 195 euro ).
Dit is echt te belachelijk voor woorden want dit kan gewoon op 1 fase. Heb dit aangegeven bij het bouwbedrijf maar ze duiden erop dat de installateur dit verplicht.
Ofwel een kookgroep kost je 590 euro. En 3x25 A kost je ook nog jaarlijks meer aan kosten bij je netbeheerder.
Voor nog geen 25 euro heb je een 2 fase kookgroep automaat en die heb je in 5 minuten geplaatst in je 1 fase meterkast. Laat staan wat ze aan inkoop kosten voor de bedrijven. Ze verdienen hier goud geld mee. Maar dat is helaas met alles.
1x25 is even duur als 3x25 voor de netbeheerkosten. Zie bijvoorbeeld https://www.independer.nl...rder/netbeheerkosten.aspx voor een overzicht. Dus ik zie geen reden om dan liever 1x25 te willen.T.E schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:27:
[...]
Op 1 fase kan je makkelijk een woning laten draaien. Je hebt nooit alle zware apparatuur tegelijk aanstaan.
Net zoals een electrische verwarming. Als er wordt aangeduid 2200 watt meestal dan houdt het bij 2000 watt al op.
In ons project was een 2x230 aansluiting voor kookgroep 395 euro! Daarbij was je verplicht uit te breiden naar een 3 fase meterkast 3x25A ( 195 euro ).
Dit is echt te belachelijk voor woorden want dit kan gewoon op 1 fase. Heb dit aangegeven bij het bouwbedrijf maar ze duiden erop dat de installateur dit verplicht.
Ofwel een kookgroep kost je 590 euro. En 3x25 A kost je ook nog jaarlijks meer aan kosten bij je netbeheerder.
Voor nog geen 25 euro heb je een 2 fase kookgroep automaat en die heb je in 5 minuten geplaatst in je 1 fase meterkast. Laat staan wat ze aan inkoop kosten voor de bedrijven. Ze verdienen hier goud geld mee. Maar dat is helaas met alles.
Wij hadden het sowieso nodig voor het NOM-maken van de woning: 3-fase groep voor PV-panelen en 3-fase groep voor warmtepomp. En idd een 2-fase fornuisgroep, maar dat kon ook zonder 3x25 aansluiting. In ons project zaten de kosten verwerkt in de (inderdaad belachelijke hoge) prijzen voor een krachtgroep of een fornuisgroep: respectievelijk €640 en €220. Daar kwam dus niets extra's bovenop.
Gezien het totaal aantal extra groepen wat wij laten aanleggen krijgen we nu 2 groepenkasten in de meterkast tov 1 bij de buren, daar werden ook geen extra kosten voor in rekening gebracht.
Tja
Wij zijn waar ik nu woon van 3x35 teruggegaan naar 3x25 en dat ging van 68 naar 18 euro pm.
Dacht gelezen te hebben dat 1x40A ook goedkoper was dan 3x25. Dit is bij essent.
Edit: Sorry, dat had @MadEgg ook al gezegd...
[ Voor 72% gewijzigd door My-life op 20-07-2018 10:37 ]
3x35 is inderdaad duurder dan 3x25. Maar 3x25 kost evenveel als 1x25. Liander sluit zo te zien helemaal geen 1x25 meer aan, dat is altijd 3x25.T.E schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:27:
Ik doel natuurlijk op een normale situatie. Ikzelf heb geen 3 fase nodig. Heb in de nieuwe woning geen warmtepomp of wat ook wat 3 fase nodig heeft. Maar dat ze verplichten om 3 fase bij een 2x230 kookgroep is natuurlijk te belachelijk.
Wij zijn waar ik nu woon van 3x35 teruggegaan naar 3x25 en dat ging van 68 naar 18 euro pm.
Dacht gelezen te hebben dat 1x40A ook goedkoper was dan 3x25. Dit is bij essent.
Tja
Ligt er heel erg aan hoe groot dat gasloos huis is. Ikzelf zit in de afrondende fase van een nieuwbouwwoning en mijn tussenwoning is klein genoeg om met 1x40A rond te kunnen draaien met PV-panelen en later een L/W warmtepomp. Aan het opladen van een EV hoef ik niet te denken, aangezien ik geen parkeerplaats op eigen terrein heb.Celebithil schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:25:
3-fasen is natuurlijk essentieel voor een gasloos huis, maar gegeven dat er een cv-ketel is, gaat het niet om een gasloos huis. Als je bovendien een gasfornuis hebt (en niet heel veel stroom verbruikt) kan het best wel een verbetering zijn waar je nu nog niets van merkt. Mocht je het bovendien later nodig hebben is het omzetten ook niet heel lastig of duur.
Echter het moet wel gezegd worden dat 3-fase geen overbodige luxe is, maar het betekent over het algemeen wel dat je een andere omvormer en warmtepomp nodig hebt.
idd. zie dat 1x10A 8 euro kost en 1x 40 of 3x25 18 euroMy-life schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:33:
Zo te zien is de prijs van 1x25A/1x30A/1x35A/1x40A en 3x25A gelijk, https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2018/.
Edit: Sorry, dat had @MadEgg ook al gezegd...
Oh, je hebt dus al meteen gas en elektra, dat wist ik niet.Tassadar32 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:00:
@DutchAddick Dat kan zelfs (maanden) na de oplevering nog. De lokale netbeheerder gaat je brieven sturen om je er aan te helpen herinneren. Ik zou het direct na de oplevering doen.
Is dit een normale gang van zaken? Het lijkt mij dat een projectontwikkelaar eerst aan de voorwaarden van de vergunning moet voldoen (x% verkocht etc.) voordat zij de vergunning krijgen.
Same here.DutchAddick schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:02:
Bij ons was de omgevingsvergunning een van de ontbindende voorwaarden van de koop. Raar dat de hypotheek verstrekker daar moeilijk over dit, want ze lopen geen risico als de vergunning er niet zou komen.
Ten tijde van de hypotheekaanvraag was er nog geen omgevingsvergunning, maar aangezien deze als ontbindende voorwaarde was opgenomen in het koopcontract, was dat geen probleem voor onze hypotheekverstrekker.
Heb week geleden brief gekregen dat m'n woning over 2 weken opgeleverd gaat worden. Wou het dit weekend gaan aanvragen. Bij Independer zeiden ze mij dat je dit altijd nog kon regelen en dat je het niet weken/ maanden van tevoren hoeft te regelen.DutchAddick schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:49:
De aannemer regelt de aansluiting op het gas en elektriciteitsnet, maar zelf moet je dan nog een contract afsluiten bij een leverancier (Eneco, Nuon, whatever) toch? En vanaf wanneer kun je dat doen? Ik neem aan pas als de aannemer de opleverdatum heeft gecommuniceerd?
---
Tijdens de bouw ben ik een paar keer in de woning geweest. Had twee puntjes wat me opviel a) lekkage plek thv uitbouw; dit is inmiddels opgelost b) leiding welke nog in het zicht zit in de slaapkamer, dit was meerwerk, heb even een foto toegevoegd. Moet de aannemer/ stukadoor dit niet netjes wegwerken? Op de kopse kant van wand steekt de leiding ongeveer 1 a 2 mm uit.

Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2