Dat mogen ze idd wel bijwerken. Hier ga je toch niet mee akkoord?
Dat was niet mijn plan nee. Mijn inziens moeten ze wand gewoon dikker opzetten met stucwerk nu. Maar ik heb geen idee of dit normaal is om te eisen? Woning wordt over 2 weken opgeleverd.T.E schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:06:
Dat mogen ze idd wel bijwerken. Hier ga je toch niet mee akkoord?
Zou geen specifieke oplossing eisen, zou eisen dat het netjes afgewerkt is. Hoe? Dat is aan hun.asdf25 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:27:
[...]
Dat was niet mijn plan nee. Mijn inziens moeten ze wand gewoon dikker opzetten met stucwerk nu. Maar ik heb geen idee of dit normaal is om te eisen? Woning wordt over 2 weken opgeleverd.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
@asdf25 Als je het nog niet eerder hebt aangegeven, zou ik nog niets gaan “eisen”, maar gewoon vragen
.
Neem aan dat dit soort puntjes zo gefixed zijn? Of je moet echt een slechte aannemer hebben....
Neem aan dat dit soort puntjes zo gefixed zijn? Of je moet echt een slechte aannemer hebben....
Logischer lijkt me leiding uithakken, dieper leggen en dat stukje opnieuw stucen.asdf25 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:27:
[...]
Dat was niet mijn plan nee. Mijn inziens moeten ze wand gewoon dikker opzetten met stucwerk nu. Maar ik heb geen idee of dit normaal is om te eisen? Woning wordt over 2 weken opgeleverd.
Ik ben toch malle pietje niet!
dit gebeurt vaker . Veel worden de leidingen in de betonvloer neergestort en ten tijde van het maken van de vloer is het soms lastig alles exact op de juiste plaats te zetten. Als de binnen wanden dan gebouwd worden blijkt het niet helemaal te passen en dient de elektricien dit aan te passen . Hier is dit niet gedaan en steekt de leiding uit de wand . De oplossing is simpel . Uithakken dieper terug plaatsen daarna afsmeren en klaar is kees piet of achmed . Gewoon op je vooropleverlijstje of schouwlijst zetten zodat dit voor de oplevering is opgelost.
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Kan iemand mij vertellen hoe dik doorgaans de binnenmuren zijn?
De binnenmuren in mijn woning staan pas gepland in week 37 en de oplevering in dec.
De keukenleverancier geeft echter aan dat mijn keuken 15-16 weken (na inmeten) kan duren. Aangezien het gaat om een kookeiland en kastenwand, waarbij ik bij de kastenwand 25cm aan beide zijde overhoud zegt de keukenleverancier dat ze ook kunnen inmeten zonder binnenmuur. Aannemer vind het inmeten geen probleem, maar vind het vreemd dat ze inmeten zonder dat de binnenmuren gereed zijn. Loop ik hier ergens risico? Of zal dat wel meevallen?
De binnenmuren in mijn woning staan pas gepland in week 37 en de oplevering in dec.
De keukenleverancier geeft echter aan dat mijn keuken 15-16 weken (na inmeten) kan duren. Aangezien het gaat om een kookeiland en kastenwand, waarbij ik bij de kastenwand 25cm aan beide zijde overhoud zegt de keukenleverancier dat ze ook kunnen inmeten zonder binnenmuur. Aannemer vind het inmeten geen probleem, maar vind het vreemd dat ze inmeten zonder dat de binnenmuren gereed zijn. Loop ik hier ergens risico? Of zal dat wel meevallen?
Weet niet echt een antwoord hierop, maar ik kan me voorstellen dat het voor jou een zorgpuntje is. Echter, je zal vast niet de eerste zijn waar deze keukenboer dat zo doet en wellicht misschien ook de bestektekening van de woning (waarin type muren en diktes altijd op staan) met ze delen?Xtince schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:01:
Bij mij (volgens mij standaard) 70mm dik, slaapkamerscheidende wanden 100mm. Staat in technische omschrijvingXtince schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:01:
Mijn keukenleverancier wou er expliciet niet aan. Achteraf maar goed, aangezien een muur 10 cm verschil in zat.Xtince schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:01:
Ja die heb ik ze sowieso gegeven. Aan de hand daarvan zou het dus ook geen probleem moeten zijn. Moet er maar op vertrouwen.RUFFNECK schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:10:
[...]
Weet niet echt een antwoord hierop, maar ik kan me voorstellen dat het voor jou een zorgpuntje is. Echter, je zal vast niet de eerste zijn waar deze keukenboer dat zo doet en wellicht misschien ook de bestektekening van de woning (waarin type muren en diktes altijd op staan) met ze delen?
Goede tip! Zojuist gekeken. Over de muren staat het volgende. Neem aan dat ze met “lichte scheidingswanden” de binnenmuren bedoelen? Zou dus hetzelfde zijn als bij jou.DaWayne schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:43:
[...]
Bij mij (volgens mij standaard) 70mm dik, slaapkamerscheidende wanden 100mm. Staat in technische omschrijving
1. De woningscheidende wanden zijn van kalkzandsteenelemen- ten in ankerloze uitvoering, dik 120-60-120 mm.
2. De binnenspouwbladen van de kop- en langsgevels, alsmede de dragende binnenwanden worden uitgevoerd in kalkzand-
steen elementen, dikte volgens berekening constructeur, en worden waar nodig voorzien van dilatatievoegen.
3. De lichte scheidingswanden in de woning worden opgebouwd uit gasbetonpanelen dik resp. 70 en 100 mm.
4. Boven gevelopeningen worden waar nodig lateien of metselwerkwapening aangebracht.
Ok dat is wel een behoorlijk verschil. Is dat dan ten opzichte van de tekening of na inmeten? Bij mij juist dat de keukenleverancier er zelf mee komt.d0s schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:12:
[...]
Mijn keukenleverancier wou er expliciet niet aan. Achteraf maar goed, aangezien een muur 10 cm verschil in zat.
Ten opzichte van de tekening.. lijmer had de muur 10 cm uit de richting gezet.
Achteraf geen ramp, gewoon opgelost met een kast van 10 cm groter. Maar inmeten dus echt pas doen nadat de muren staan. In mijn geval had ik anders met een overschot van 10 cm naast de keuken gezeten.
Achteraf geen ramp, gewoon opgelost met een kast van 10 cm groter. Maar inmeten dus echt pas doen nadat de muren staan. In mijn geval had ik anders met een overschot van 10 cm naast de keuken gezeten.
Als je er niet mee zit, prima natuurlijk. Maar 10cm is wel een enorme afwijking, als ik daarmee in de problemen zou komen met bv de keuken had ik het van de aannemer niet geaccepteerd, dan breken ze hem maar af en zetten hem op de goede plek weer terug. Lijkt me dat 10cm niet meer binnen welke acceptabele marge dan ook valt.d0s schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:40:
Ten opzichte van de tekening.. lijmer had de muur 10 cm uit de richting gezet.
Tja
We kwamen niet in de problemen met de keuken. Kwam zelfs wat beter uit qua maten. Anders hadden we het natuurlijk niet geaccepteerd. De hal is in zijn geheel 10cm uit de richting, waardoor de woonkamer ook 10cm kleiner is geworden. Maar zoals gezegd: was voor ons geen probleem.MadEgg schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:55:
[...]
Als je er niet mee zit, prima natuurlijk. Maar 10cm is wel een enorme afwijking, als ik daarmee in de problemen zou komen met bv de keuken had ik het van de aannemer niet geaccepteerd, dan breken ze hem maar af en zetten hem op de goede plek weer terug. Lijkt me dat 10cm niet meer binnen welke acceptabele marge dan ook valt.
Aanvullend wel zwart op wit laten zetten dat de afwijking er is en dat evt. later opdoende problemen als gevolg hiervan voor rekening voor de aannemer komen.
ik denk als het prefab was geweest, dat we ook gewoon deze woning hadden gewild. we hebben aan zelf bouwen gedacht, maar was boven budget, dus daar kijken we over 10 jaar nog wel eens naarSport_Life schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:05:
Als je zegt niet standaard te zijn vraag ik me af waarom je voor projectbouw hebt gekozen?
De eerste keer dat we om een "vreemde" wijziging vroegen, dachten we ook dat het niet zou kunnen. Maar alles bleek mogelijk. Als het niet had gekunt, waren we er ook wel overheen gekomen. Maar nu hebben we alles precies zo kunnen laten maken zoals we willen, zodat we niet achteraf nog vanalles moeten verleggen en openfresen e.d. Als het prefab was geweest, was dat niet gelukt (gezien we vrij laat instapte, het was de laatste woning die nog te koop stond, en het grondwerk was al gestart bij het tekenen bij de notaris). Maar ik denk dat als je er optijd bij bent en alles wat je wil optijd bedenkt, dat het idd niet veel uit maakt.
Ps: ik vind prefab dus niet zielig ofzo, haha, alleen minder flexibel als je twijfelaar bent of tijdens het proces nog wijzigingen hebt.
Beetje ongelukkig hier geformuleerd maar bedoelde eigenlijk aankaartenXtince schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 00:07:
@asdf25 Als je het nog niet eerder hebt aangegeven, zou ik nog niets gaan “eisen”, maar gewoon vragen.

Wat vinden jullie hiervan? Zo heb ik diverse leidingen ingefreesd gevonden tijdens de kijkdag. Ik vind het met name bijzonder omdat er geen pijl op te trekken is. In alle woningen waar ik tot nu toe in gewoond heb gingen de leidingen loodrecht naar boven, beneden, of opzij. Erg prettig als je wilt weten waar je kunt boren. Met dergelijke freespatronen is het niet echt te voorspellen waar de leidingen zitten en zul je behoorlijk met een leidingzoeker in de weer moeten om je booractiviteiten te plannen.
Op de vloeren ook een wirwar van leidingen maar dat was wel aardig volgens verwachting, al had ik liever gezien dat ze overal niet-flexibele buis gebruikt hadden - die dingen zijn heel naar om achteraf kabels door te trekken. Booractiviteiten in de vloeren zijn ook veel zeldzamer.
Tja
Is 'normaal'. Ik was ook in de veronderstelling dat de leidingen loodrecht liepen, ben ook niet anders gewend (appartementencomplexen). Maar onlangs twee nieuwbouwwoningen meegemaakt, en daar lopen de leidingen ook gewoon willekeurig en diagonaal over de muren. Gewoon fotos maken bij het opleveren en achter de hand houden voor als je ooit gaat boren e.d.MadEgg schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:33:
[afbeelding]
Wat vinden jullie hiervan? Zo heb ik diverse leidingen ingefreesd gevonden tijdens de kijkdag. Ik vind het met name bijzonder omdat er geen pijl op te trekken is. In alle woningen waar ik tot nu toe in gewoond heb gingen de leidingen loodrecht naar boven, beneden, of opzij. Erg prettig als je wilt weten waar je kunt boren. Met dergelijke freespatronen is het niet echt te voorspellen waar de leidingen zitten en zul je behoorlijk met een leidingzoeker in de weer moeten om je booractiviteiten te plannen.
Op de vloeren ook een wirwar van leidingen maar dat was wel aardig volgens verwachting, al had ik liever gezien dat ze overal niet-flexibele buis gebruikt hadden - die dingen zijn heel naar om achteraf kabels door te trekken. Booractiviteiten in de vloeren zijn ook veel zeldzamer.
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Dit is zelfs noodzakelijk, omdat je geen draad kan trekken door haakse bochten. Alles wat niet recht omhoog of recht naar beneden kan zal dus met een vloeiende bocht moeten. Het is dus handig om nu foto’s te maken met maatvoering en referentie erbij zodat je je straks weet waar je wel en niet kan boren, zonder geklooi met leidingzoekers.MadEgg schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:33:
[afbeelding]
Haakse bochten kun je met wat moeite best trekken en is makkelijker dan flexbuis in mijn ervaring. Beter nog, gewoon een buigveer gebruiken en de haakse bochten in in de PVC buis buigen zonder moffen te gebruiken.The Legend schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:21:
[...]
Dit is zelfs noodzakelijk, omdat je geen draad kan trekken door haakse bochten. Alles wat niet recht omhoog of recht naar beneden kan zal dus met een vloeiende bocht moeten. Het is dus handig om nu foto’s te maken met maatvoering en referentie erbij zodat je je straks weet waar je wel en niet kan boren, zonder geklooi met leidingzoekers.
Ik had het zelf nooit zo aangesloten in ieder geval. Ben alleen bang dat de bouwer mijn kritiek niet gaat accepteren als ik het zo lees.
Tja
Een haakse bocht uitfrezen is moeilijker, je moet meer meters frezen als je alleen horizontaal of verticaal wil frezen, en het bedraden van leidingen met haakse bochten is lastiger (daarbij: 1 haakse bocht gaat misschien nog, maar een tweede en je trekveer loopt vast). Dit zijn allemaal factoren die de aannemer geld kosten versus het gemak van een klant bij het boren van een gaatje. Ik denk dat je geen kans maakt nee
[ Voor 11% gewijzigd door The Legend op 22-07-2018 12:12 ]
Bovendien is dit geen flexbuis, duur heeft namelijk allemaal ribbels en is idd en ramp in wat in te trekken. Dit is prima te doen.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Dit is wel flexbuis. Wellicht niet helemaal goed op deze foto te zien, maar op het niet-geschaalde origineel zijn de ribbels van de flexbuis heel duidelijk te zien.Snowhite0901 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 13:21:
Bovendien is dit geen flexbuis, duur heeft namelijk allemaal ribbels en is idd en ramp in wat in te trekken. Dit is prima te doen.
Oh, ik dacht dat dat de reden was om €125,- voor een extra WCD en €95,- voor een loze leiding te rekenenThe Legend schreef op zondag 22 juli 2018 @ 12:09:
Een haakse bocht uitfrezen is moeilijker, je moet meer meters frezen als je alleen horizontaal of verticaal wil frezen, en het bedraden van leidingen met haakse bochten is lastiger (daarbij: 1 haakse bocht gaat misschien nog, maar een tweede en je trekveer loopt vast). Dit zijn allemaal factoren die de aannemer geld kosten versus het gemak van een klant bij het boren van een gaatje. Ik denk dat je geen kans maakt nee

Ik ga in ieder geval een uitgebreide fotorapportage maken van alle wanden zolang de leidingen nog te zien zijn. En ook van de vloeren voordat de dekvloeren eroverheen gaan. Je weet maar nooit wanneer het handig is.
Tja
Koopje, onze loze leidingen zijn 150 euro en WCD 200.MadEgg schreef op zondag 22 juli 2018 @ 13:35:
[...]
Dit is wel flexbuis. Wellicht niet helemaal goed op deze foto te zien, maar op het niet-geschaalde origineel zijn de ribbels van de flexbuis heel duidelijk te zien.
[...]
Oh, ik dacht dat dat de reden was om €125,- voor een extra WCD en €95,- voor een loze leiding te rekenen![]()
![]()
Ik ga in ieder geval een uitgebreide fotorapportage maken van alle wanden zolang de leidingen nog te zien zijn. En ook van de vloeren voordat de dekvloeren eroverheen gaan. Je weet maar nooit wanneer het handig is.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
@MadEgg als je foto’s maakt zorg dan dat je een goede oriëntatie hebt en maatvoering . Bij voorkeur een meetlint of object waarvan jij weet hoe lang deze is . Anders kun je 1000 foto’s maken maar heb je er geen drol aan. Thans dat is mijn ervaring 😉
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Goede tip! Het zal alsnog wel helpen denk ik - je hebt in ieder geval een idee hoe de leidingen ongeveer lopen dus kunt gerichter te werk gaan met een leidingzoeker. Maar een meetlint erbij lijkt me ook wel erg handig.marcel_piet schreef op zondag 22 juli 2018 @ 17:02:
@MadEgg als je foto’s maakt zorg dan dat je een goede oriëntatie hebt en maatvoering . Bij voorkeur een meetlint of object waarvan jij weet hoe lang deze is . Anders kun je 1000 foto’s maken maar heb je er geen drol aan. Thans dat is mijn ervaring 😉
Tja
Dan schrijf je de maten toch gewoon op de muur en maak daar een foto van
Druk en zetfouten voorbehouden.
Even advies gevraagd. Twee weken geleden zijn we wezen kijken bij onze nieuwbouw woning in aanbouw. (Stiekem door het hek gegaan
). Helaas constateerde we daar dat de buitenkraan aan de linker kant van de woning aangelegd wordt in plaats van rechts achter.
tldr De project ontwikkelaar meld dat dit niet aangepast kan worden en biedt nu twee 'oplossingen' kraan laten zitten of in zijn geheel laten vervallen. welke beide geen oplossingen voor het probleem zijn.

We hebben gemeld bij de project ontwikkelaar dat we het 'vermoeden' hadden dat de kraan aan de verkeerde kant geplaats werdt. We kregen onderstaande reactie
Waarop we onderstaande mail ontvangen waar in ze gelukkig wel onderkennen een fout te hebben gemaakt.
Moet ik voet bij stuk houden of de optie in zijn geheel laten vervallen? En hopen dat de buiten muur waar het gat nu in zit weer netjes hersteld wordt.

tldr De project ontwikkelaar meld dat dit niet aangepast kan worden en biedt nu twee 'oplossingen' kraan laten zitten of in zijn geheel laten vervallen. welke beide geen oplossingen voor het probleem zijn.

We hebben gemeld bij de project ontwikkelaar dat we het 'vermoeden' hadden dat de kraan aan de verkeerde kant geplaats werdt. We kregen onderstaande reactie
Waarop wij hebben aangegeven dat we niet akkoord gaan en dat we verwachten dat de kraan zoals aangegeven op de tekening wordt geplaatst zodat we makkelijk de voor en achterkant van de tuin kunnen bereiken met een tuinslang. En dat we in het uiterste geval vooraf op de hoogte waren gebracht.Het klopt inderdaad dat (in tegenstelling tot wat staat aangegeven in de verkoopbrochure) de buitenkraan op de achtergevel wordt aangebracht aan de kant zit waar géén elektra wordt aangebracht.
De elektricien heeft namelijk aangegeven dat dit géén gewenste situatie is.
Waarop we onderstaande mail ontvangen waar in ze gelukkig wel onderkennen een fout te hebben gemaakt.
Toen we het probleem melde was de vloer verwarming nog niet aangelegd en was het mijn inziens makkelijk geweest de kraan op de juiste plek aan te brengen.Dat u hiervan niet tijdig op de hoogte bent gesteld spijt ons en hiervoor bieden wij u onze excuses aan.
Het aanbrengen van de buitenkraan op een ander plaats is niet meer mogelijk, ook in verband met de reeds aangebrachte vloerverwarming en voor de waterleiding benodigde koude zones ter voorkoming van legionella.
Indien u met huidige plaats van de buitenkraan niet akkoord kunt gaan bieden wij u aan om dit punt 100.02 ( buitenkraan aan de achtergevel) van de keuzelijst alsnog laten vervallen.
Graag vernemen wij zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 23-7-2018 12.00 uur of u de buitenkraan wenst te handhaven of dat u deze wenst te laten vervallen.
Moet ik voet bij stuk houden of de optie in zijn geheel laten vervallen? En hopen dat de buiten muur waar het gat nu in zit weer netjes hersteld wordt.
Het oneindige X 0
is die paar meter echt het verschil tussen wel of niet je hele tuin kunnen bereiken? Persoonlijk denk ik hierbij: hoe boeiend is het echt, laat lekker hangen. Maar wellicht mis ik info.
Idee was om op de zijkant een haspel te hangen zodat deze niet midden op het terras zou hangen. Kan je natuurlijk wel werken met een verlengstuk enzo.woekele schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:52:
is die paar meter echt het verschil tussen wel of niet je hele tuin kunnen bereiken? Persoonlijk denk ik hierbij: hoe boeiend is het echt, laat lekker hangen. Maar wellicht mis ik info.
Het oneindige X 0
Anoniem: 1024575
Same here, vandaag is de eerste dag van de bouwvak (3 weken) hier en de vooropnames staan gepland voor week 37 / 10 sept. Mijn lijstje lijkt erg op die van jou (doorgestreept wat niet van toepassing is) en ook ik begin een beetje zenuwachtig te worden of dit gehaald gaat worden......MadEgg schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:52:
[...]
Ik heb aan de opzichter gevraagd wat er binnen onze specifieke woning nog moet gebeuren. Kort lijstje eigenlijk:
- dichtstucadoren van de sleuvel voor het leidingwerk
- deuren plaatsen binnen de woning
- metselwerk van de berging voegen en het dak erop leggen
- afronden installatiewerkzaamheden in de meterkast, en monteren van WCD's in de inbouwdozen
- aftimmeren binnenzijde dakkapel en erkel
- afgraven van de enorme berg bouwgrond die in onze achtertuin ligt (al wil onze dochter die eigenlijk houden)
Met dank aan de bouwvak gaat dat minstens 2 maanden duren, helaas. Ze werken nu nog één week door en daarna 4 weken niet. Ons geduld wordt op de proef gesteld
Dit zijn echt bouwbedrijven foutjes en ze komen met domme antwoorden om eronderuit te komen. Wat maakt de electricien nou uit dat er een waterleiding vlak bij een stopcontact zit. Die zijn niet voor niets ip65, of wel spatwaterdicht.Wokker schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:45:
Even advies gevraagd. Twee weken geleden zijn we wezen kijken bij onze nieuwbouw woning in aanbouw. (Stiekem door het hek gegaan). Helaas constateerde we daar dat de buitenkraan aan de linker kant van de woning aangelegd wordt in plaats van rechts achter.
[afbeelding]
[...]
Waarop wij hebben aangegeven dat we niet akkoord gaan en dat we verwachten dat de kraan zoals aangegeven op de tekening wordt geplaatst zodat we makkelijk de voor en achterkant van de tuin kunnen bereiken met een tuinslang. En dat we in het uiterste geval vooraf op de hoogte waren gebracht.
[...]
Toen we het probleem melde was de vloer verwarming nog niet aangelegd en was het mijn inziens makkelijk geweest de kraan op de juiste plek aan te brengen.
Verplaatsen zal niet meer gaan. Ik zou zeggen probeer het op een akkoordje te gooienkraan laten zitten maar wel van de kosten meerwerklijst af.
Kan je dit ook niet aan je aannemer uitleggen, misschien krijgen ze dan wat meer begrip voor de situatie.Wokker schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:14:
[...]
Idee was om op de zijkant een haspel te hangen zodat deze niet midden op het terras zou hangen.
Overigens lijkt het mij ook nog prima mogelijk om via de kruipruimte nog weer naar de andere kant van de woning te gaan en daar gewoon de buitenkraan aan te sluiten.
Het verhaal van "elektricien wil dit niet" is inderdaad echt onzin. Dan zou je je wasmachine ook niet kunnen gebruiken, want de waterleiding en de elektriciteit kan niet naast elkaar. Breng dit ook zo naar je aannemer want hij wil zich er gewoon onderuit lullen. Hij zorgt maar dat de kraan alsnog op de goede plek komt.
Ook van mijn kant maar even een update: 

28-4-2018, de grond is er klaar voor en de hekken staan er.

15-5-2018, de graafwerkzaamheden beginnen.

27-5-2018, de vorm van ons huis is al zichtbaar. De palen zitten al in de grond.

1-7-2018, een paar dagen later licht er een zwarte mat over de palen. Dat zal wel nodig zijn voor het beton…

4-7-2018, Het raamwerk ligt er inmiddels. Hier komen de muren op.

10-7-2018, er wordt gewerkt.

20-7-2018, de buizen en leidingen ligger er inmiddels voor een groot deel al. De andere hoek alleen nog niet.

Dit zijn de leidingen en buizen die binnenkomen. De twee zwarte is stadswarmte, de grote grijze het riool. Maar weet iemand wat er door de groene, rode, blauwe en andere grijze moet komen?
Ik mis nog koud water, stroom en de telecom. Zijn dat standaard kleuren of is dat per situatie anders?
En verder hoop ik maar dat ze alles goed netjes aanleggen. Ik heb er wel vertrouwen in, ze hebben al onze vragen en speciale verzoeken bij de opties netjes behandeld. Ze willen we een muurtje 10 cm laten opschuiven, op de tekening geen probleem. Zo hebben we nog wel wat meer rare opties.
We willen alleen nog even bevestiging voor een 25 mm buis naar achter, voor eventueel een lader voor e-auto. Daar moeten we nog bevestiging voor krijgen.
Nu is het bouwvak en dus is het 3 weken stil…
Tot nu toe
Ik begin maar gelijk met de foto's. Dat vind iedereen altijd leuk...
28-4-2018, de grond is er klaar voor en de hekken staan er.

15-5-2018, de graafwerkzaamheden beginnen.

27-5-2018, de vorm van ons huis is al zichtbaar. De palen zitten al in de grond.

1-7-2018, een paar dagen later licht er een zwarte mat over de palen. Dat zal wel nodig zijn voor het beton…

4-7-2018, Het raamwerk ligt er inmiddels. Hier komen de muren op.

10-7-2018, er wordt gewerkt.

20-7-2018, de buizen en leidingen ligger er inmiddels voor een groot deel al. De andere hoek alleen nog niet.

Dit zijn de leidingen en buizen die binnenkomen. De twee zwarte is stadswarmte, de grote grijze het riool. Maar weet iemand wat er door de groene, rode, blauwe en andere grijze moet komen?
Ik mis nog koud water, stroom en de telecom. Zijn dat standaard kleuren of is dat per situatie anders?
En verder hoop ik maar dat ze alles goed netjes aanleggen. Ik heb er wel vertrouwen in, ze hebben al onze vragen en speciale verzoeken bij de opties netjes behandeld. Ze willen we een muurtje 10 cm laten opschuiven, op de tekening geen probleem. Zo hebben we nog wel wat meer rare opties.
We willen alleen nog even bevestiging voor een 25 mm buis naar achter, voor eventueel een lader voor e-auto. Daar moeten we nog bevestiging voor krijgen.
Nu is het bouwvak en dus is het 3 weken stil…
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Vandaag definitief te horen gekregen dat we een dag voor de oplevering (as donderdag) toch nuts voorzieningen krijgen.
Had al geregeld dat we van de overburen stroom en water konden tappen tijdens de bouwvak. Gelukkig hoeft dat niet meer.
Komende weken wordt het bikkelen om einde van de maand te kunnen verhuizen. Alle zzp'ers zijn geregeld voor stucadoor werk en vloer tegel leggen in de woonkamer/keuken. Met dank aan @NightPlayR voor het stucadoor bedrijf van zijn neef.
Helaas komt de keuken pas 8 oktober.
Danfoss dhp-iq 9 max L/W warmtepomp wordt in de laatste week van augustus geïnstalleerd.
We gaan ervoor.

Komende weken wordt het bikkelen om einde van de maand te kunnen verhuizen. Alle zzp'ers zijn geregeld voor stucadoor werk en vloer tegel leggen in de woonkamer/keuken. Met dank aan @NightPlayR voor het stucadoor bedrijf van zijn neef.
Danfoss dhp-iq 9 max L/W warmtepomp wordt in de laatste week van augustus geïnstalleerd.
We gaan ervoor.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Mag ik vragen wat jij betaalt voor het leggen van de vloertegel? Ik heb offertes van diverse zzpers, allemaal tussen de 50 en 70 euro per m2 incl btw en materiaal (excl tegels)Wimhaw schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:28:
Vandaag definitief te horen gekregen dat we een dag voor de oplevering (as donderdag) toch nuts voorzieningen krijgen.Had al geregeld dat we van de overburen stroom en water konden tappen tijdens de bouwvak. Gelukkig hoeft dat niet meer.
Komende weken wordt het bikkelen om einde van de maand te kunnen verhuizen. Alle zzp'ers zijn geregeld voor stucadoor werk en vloer tegel leggen in de woonkamer/keuken. Met dank aan @NightPlayR voor het stucadoor bedrijf van zijn neef.![]()
We gaan ervoor.![]()
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hoi @Sport_Life, niet schrikken. Maar €41 per m2
Wel via de tegelboer geregeld. Zij hebben afspraken met zzp'ers gemaakt dat ze voor hun klanten een lagere prijs krijgen. In slechte tijden bleven ze via de tegelboer ook opdrachten krijgen.
Voor wat hoort wat... Ik klaag niet hoor.
O ja, natuurlijk incl materiaal (excl. Tegels) en BTW.
Wel via de tegelboer geregeld. Zij hebben afspraken met zzp'ers gemaakt dat ze voor hun klanten een lagere prijs krijgen. In slechte tijden bleven ze via de tegelboer ook opdrachten krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door Wimhaw op 23-07-2018 21:15 ]
Mag ik vragen welke tegelboer dit geweest is? Via PM graag, we willen natuurlijk geen reclame maken. Alvast bedankt.Wimhaw schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:11:
Weer eens over tegels gesproken.
Wie weet er nog een tegelwinkel met een breder assortiment keramisch parket / houtlook tegels.
(welke liefst ook in visgraat te leggen zijn). Vind het echt lastig iets te vinden. Omgeving Utrecht (maar verder mag ook)
Wie weet er nog een tegelwinkel met een breder assortiment keramisch parket / houtlook tegels.
(welke liefst ook in visgraat te leggen zijn). Vind het echt lastig iets te vinden. Omgeving Utrecht (maar verder mag ook)
Ik ben ook wel benieuwd welke leverancier dat isWimhaw schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:11:
Ik ook....Sport_Life schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:46:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd welke leverancier dat is.
@Sport_Life @ArCadE,Zitten aan de Rotterdamse weg in Delft. Begint met een K. en zijn ook leverancier van een groot keukenmerk. Zoek op "keukens Delft Rotterdamseweg" in google. Niet al te gek groot, maar ze hebben wel met mooie spullen. Hopelijk is dat bij jullie in de buurt. Succes ermee!
[ Voor 29% gewijzigd door Wimhaw op 24-07-2018 07:50 ]
Wij zijn zelf naar een groothandel in Vianen gegaan. Erg moderne en uitgebreide showroom met ook een flinke keuze aan keramisch houtlook. Doen trouwens ook natuursteen. Je moet wel even een afspraak maken. Proces is daar trouwens wel prettig. Eerst een uurtje rondlopen (kom dan ook een uur voor je afspraak binnen) en tijdens het uitgebreide adviesgesprek gaan ze door de mogelijkheden en wensen/voorkeuren. Wij vonden het in ieder geval erg fijn en doordat afspraken verplicht zijn, is het erg rustig en heb je het gevoel dat ze echt de tijd en aandacht voor je hebben.Gremen schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:33:
https://mo-b.nl/showrooms-en-showtuinen/vianen.html
Ze zitten ook in Limburg.
We zijn via de tegellegger aan dit adres gekomen. Zij kopen hier een groot deel van de tegels (met een leuke korting trouwens).
Trouwens die prijzen exclusief tegel die hier worden genoemd, vind ik wel aan de hoge kant. Na een aantal offertes heb ik nu een betrouwbare en zeer goed beoordeelde tegellegger die 60 bij 60 standaard keramisch legt voor 35 euro m2 (inclusief lijm en egaliseren). Wij gaan zelf voor Neolith 120 bij 120 en omdat dit zo dun en sterk is hebben ze er meer werk aan. Maar dan zit je nog op een m2 legprijs van 59 euro (inclusief lijm en egaliseren).
Onze situatie is dan wel nieuwbouw en rond 67m2 wat gelegd moet gaan worden.
[ Voor 14% gewijzigd door righthand op 24-07-2018 08:30 ]
Dit zie je wel meer, leidingen komen uit de plafond vloer en worden op creatieve manier naar de juiste locatie gefreesd. Bij ons zat de ventilatie en thermostaat midden op een muurtje, zodat je daar geen kastje kan neerzetten of schilderij kan ophangen. We hebben ze zelf na oplevering een halve meter opzij verplaatst. Van tevoren niet over nagedacht en zo kan ik mijn slijptol weer eens gebruiken
Ondertussen met dit warme weer zit boven het renovlies behang erop en zijn de kamers geschilderd. Beneden is de stucadoor bijna klaar en wordt deze week latex op het plafond gespoten. Diverse andere klusjes tussendoor en veel ritjes naar de bouwmarkt, wat veel tijd kost. Niet het beste klusweer 30 graden plus.
Ondertussen met dit warme weer zit boven het renovlies behang erop en zijn de kamers geschilderd. Beneden is de stucadoor bijna klaar en wordt deze week latex op het plafond gespoten. Diverse andere klusjes tussendoor en veel ritjes naar de bouwmarkt, wat veel tijd kost. Niet het beste klusweer 30 graden plus.
MadEgg schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:33:
[afbeelding]
Ja, ik zat er inderdaad ook al over te denken om zelf de sleuvenfrees maar ter hand te nemen en deze opnieuw te doen, de locatie is niet echt optimaal. Alleen zonde van die stukjes muur die dan voor niets eruit gehakt zijn. De leiding voor de thermostaat moet sowieso nog een ander doel krijgen, de warmtepomp die wij krijgen heeft dacht ik helemaal geen kamerthermostaat.Fazer013 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:17:
Dit zie je wel meer, leidingen komen uit de plafond vloer en worden op creatieve manier naar de juiste locatie gefreesd. Bij ons zat de ventilatie en thermostaat midden op een muurtje, zodat je daar geen kastje kan neerzetten of schilderij kan ophangen. We hebben ze zelf na oplevering een halve meter opzij verplaatst. Van tevoren niet over nagedacht en zo kan ik mijn slijptol weer eens gebruiken
Tja
Wij leggen een 80-80 keramische tegel. De prijs was tov andere hier in het westen behoorlijk lager. Scheelde toch ruim 10 tot 20 euries. Dat is snel verdiend met een oppervlak van ook 67m2righthand schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:17:
[...]
Trouwens die prijzen exclusief tegel die hier worden genoemd, vind ik wel aan de hoge kant. Na een aantal offertes heb ik nu een betrouwbare en zeer goed beoordeelde tegellegger die 60 bij 60 standaard keramisch legt voor 35 euro m2 (inclusief lijm en egaliseren). Wij gaan zelf voor Neolith 120 bij 120 en omdat dit zo dun en sterk is hebben ze er meer werk aan. Maar dan zit je nog op een m2 legprijs van 59 euro (inclusief lijm en egaliseren).
Onze situatie is dan wel nieuwbouw en rond 67m2 wat gelegd moet gaan worden.
Goede tip. Niet eens over nagedacht eigenlijk. Moet wel even kijken of het mogelijk is om dat formaat deze tegel te laten snijden. Zoals het ons was uitgelegd heb je dus een beperking in maten. Meestal worden ze groot aangeleverd (in ons geval 1.2m bij 1.2m) en kun je dan het delen in twee in de lengte of breedte. Dus een formaat 60 bij 60 of 60 bij 120.Wimhaw schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:44:
[...]
Wij leggen een 80-80 keramische tegel. De prijs was tov andere hier in het westen behoorlijk lager. Scheelde toch ruim 10 tot 20 euries. Dat is snel verdiend met een oppervlak van ook 67m2
ik ga even mailen
Leidingen die naar andere muren gaan hebben we als meerwerk gedaan en zitten direct op de juiste plaats. Bijv. op zolder in uiterste hoek een stopcontact plaatsen zou ik zelf 5 meter muur, een radiator en achter knieschotten door moeten.
Leidingen die max aantal meter op dezelfde muur verplaatst dienen te worden hebben we zelf gedaan. De eerste keer de sleuvenfrees in je nieuwe muur zetten doet "even zeer", daarna ga je bedenken of je niet wat extra kan frezen
ps. de sleuvenfrees (huren in bouwmarkt) met bouwstofzuiger geeft een stuk minder stof dan een slijptol
Leidingen die max aantal meter op dezelfde muur verplaatst dienen te worden hebben we zelf gedaan. De eerste keer de sleuvenfrees in je nieuwe muur zetten doet "even zeer", daarna ga je bedenken of je niet wat extra kan frezen
ps. de sleuvenfrees (huren in bouwmarkt) met bouwstofzuiger geeft een stuk minder stof dan een slijptol
MadEgg schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:10:
[...]
Ja, ik zat er inderdaad ook al over te denken om zelf de sleuvenfrees maar ter hand te nemen en deze opnieuw te doen, de locatie is niet echt optimaal. Alleen zonde van die stukjes muur die dan voor niets eruit gehakt zijn. De leiding voor de thermostaat moet sowieso nog een ander doel krijgen, de warmtepomp die wij krijgen heeft dacht ik helemaal geen kamerthermostaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Fazer013 op 24-07-2018 11:18 ]
Volgens mij gaan ze nooit 4 tegels uit één tegel van 1.2mx1.2m snijden... Randen worden altijd minder mooi bij snijden imho. Beter tegels uitzoeken in het formaat dat je wilt.righthand schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:01:
[...]
Goede tip. Niet eens over nagedacht eigenlijk. Moet wel even kijken of het mogelijk is om dat formaat deze tegel te laten snijden. Zoals het ons was uitgelegd heb je dus een beperking in maten. Meestal worden ze groot aangeleverd (in ons geval 1.2m bij 1.2m) en kun je dan het delen in twee in de lengte of breedte. Dus een formaat 60 bij 60 of 60 bij 120.
ik ga even mailen
Thanks!Wimhaw schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:45:
@Sport_Life @ArCadE,Zitten aan de Rotterdamse weg in Delft. Begint met een K. en zijn ook leverancier van een groot keukenmerk. Zoek op "keukens Delft Rotterdamseweg" in google. Niet al te gek groot, maar ze hebben wel met mooie spullen. Hopelijk is dat bij jullie in de buurt. Succes ermee!
Wimhaw schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:45:
Heb nu 2 offertes van 54 euro per m2 (ZZP'ers) en 2 offertes van 67 en 77 euro per m2 (niet ZZP'ers). Prijzen incl btw en materiaal, excl. tegels.
Heb liever 1 winkel/leverancier die de verantwoordelijkheid neemt voor de tegels + het leggen, maar die zijn zeldzaam.
Teunissen en Becking in Wierden.Gremen schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:33:
www.fliesen-huening.deSport_Life schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:25:
[...]
. Zit wel in de buurt, maar leveren niet de tegel die we willen (zelfde "print" als in onze badkamer/toiletten, maar dan andere tint/kleur).
Heb nu 2 offertes van 54 euro per m2 (ZZP'ers) en 2 offertes van 67 en 77 euro per m2 (niet ZZP'ers). Prijzen incl btw en materiaal, excl. tegels.
Heb liever 1 winkel/leverancier die de verantwoordelijkheid neemt voor de tegels + het leggen, maar die zijn zeldzaam.
Als het zeldzaam is dan is een stukje rijden geen probleem?
Ik heb enkel de tegels daar aangeschaft, aannemer heeft het gelegd.
www.highflow.nl
Iemand hier ervaring met Beton Ciré stukadoors?
Ik krijg offertes van tussen de 175 de m2 / 200 de m2 voor een badkamer, vooral omdat er bij casco eerst een afwerklaag heen moet.
Dat moet toch goedkoper kunnen?
Ik krijg offertes van tussen de 175 de m2 / 200 de m2 voor een badkamer, vooral omdat er bij casco eerst een afwerklaag heen moet.
Weet iemand wat de consequenties zijn als vloerverwarming in een open keuken minder diep in de dekvloer ligt als in de woonkamer? In de woonkamer zal het op 8 cm liggen ongeveer en in de keuken op 2 cm diep.
We moeten nog in overleg hierover maar ik zou graag weten wat de gevolgen zijn, het lijkt ons lastig te verwarmen, ook nog geen idee of het apart te regelen is. En is er meer kans op scheuren misschien?
We moeten nog in overleg hierover maar ik zou graag weten wat de gevolgen zijn, het lijkt ons lastig te verwarmen, ook nog geen idee of het apart te regelen is. En is er meer kans op scheuren misschien?
Vraag me af of bouwvocht met deze hitte er sneller uit is...ti’s sinds mei al mooi weer en alleen op onze kijkdag is er wat regen gevallen (14 juni) daarna constant droog en sinds vorige week maandag zitten de ramen en en deuren erin en hebben sinds vorige week dinsdag nutsvoorziening
verwachting eerste week september oplevering
Zo veel verschil lijkt me raar maar geen probleem. Bij ons is 1 lus voor de keuken en 2 voor de woonkamer dus die kun je apart regelen.inkie1 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:32:
Weet iemand wat de consequenties zijn als vloerverwarming in een open keuken minder diep in de dekvloer ligt als in de woonkamer? In de woonkamer zal het op 8 cm liggen ongeveer en in de keuken op 2 cm diep.
[ Voor 0% gewijzigd door gr8-jen op 25-07-2018 20:30 . Reden: Auto correct @#$%^& ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
@Sport_Life Zie de 13de de tegelzetter. Zou hem kunnen vragen wat hij vraagt voor klanten, die niet bij K hun tegels hebben gehaald. Stuur svp een pm
TnxWimhaw schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:52:
@Sport_Life Zie de 13de de tegelzetter. Zou hem kunnen vragen wat hij vraagt voor klanten, die niet bij K hun tegels hebben gehaald. Stuur svp een pm
Vraagje, wellicht kunnen jullie helpen met ideeën
We twijfelen hoe de tegels het mooiste uitkomen. Voor nu hebben we onderstaande bedacht, wat vinden jullie hiervan? Het zou het mooiste zijn als de tegels vanuit de gang doorlopen, maar dan komt het weer halverwege de erker uit. Het gaat dus om de scheidingslijn tussen woonkamer en keuken.

[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2018 22:17 ]
Vanwaar dat verschil? Ik heb mij door diverse vloerverwarming- en dekvloerleveranciers laten vertellen dat er minimaal 5 centimeter bovenop de vloerverwarmingsbuizen zou moeten liggen, omdat anders de kans op scheurvorming veel te groot wordt. 2 cm lijkt me dan ernstig weinig.inkie1 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:32:
Tja
Waarom niet gewoon het parket doortrekken? dit geeft veel meer eenheid, lengte en warmte.Sport_Life schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 21:20:
[...]
Tnxheb inmiddels na een middagje rond bellen een leverancier gevonden die ook kan plaatsten voor ca 45 euro. Dus ik denk dat die het gaat worden!
Vraagje, wellicht kunnen jullie helpen met ideeën. In de woonkamer komt (eikenhout) parket, de keuken en gang wil ik voorzien van tegels (betonlook).
We twijfelen hoe de tegels het mooiste uitkomen. Voor nu hebben we onderstaande bedacht, wat vinden jullie hiervan? Het zou het mooiste zijn als de tegels vanuit de gang doorlopen, maar dan komt het weer halverwege de erker uit. Het gaat dus om de scheidingslijn tussen woonkamer en keuken.
[afbeelding]
De ruimte kan het hebben.
Met tegels, hoe of welke mooie vorm je ze ook legt, de scheidingslijn zal blijven. Zeker met hout naar betonlook.
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar.d0s schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:12:
Parket in de keuken vind ik onpraktisch. Hebben we nu ook, en daar ligt al enige tijd een zeiltje overheen (we zijn niet zo handig in de keuken). Scheidingslijn vinden we niet erg, maar de overgang van gang naar keuken twijfelen we aankeanu_ schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 22:51:
[...]
Waarom niet gewoon het parket doortrekken? dit geeft veel meer eenheid, lengte en warmte.
De ruimte kan het hebben.
Met tegels, hoe of welke mooie vorm je ze ook legt, de scheidingslijn zal blijven. Zeker met hout naar betonlook.
Iets anders, we hebben spuitwerk op het plafond geannuleerd bij onze aannemer, ervan uitgaande dat we dat kunnen stucen. Nu zegt onze stucadoor dat hij kanaalplaatvloeren niet mag stucen vanwege kans op scheuren enzo. Ik heb liever een scheur dan die lelijke V naden. Zijn er mensen die kanaalplaatvloeren wel laten stucen?
Er is een fout gemaakt constructietechnisch en dat hebben ze opgelost door bij ons extra beton te storten op de keukenvloer. Ik denk eigenlijk dat er nog niet eens 2 cm op ligt, 1 buis kwam er al bovenuit. Ik ben heel bang dat ze het niet kunnen oplossen en gaan zeggen dat het allemaal geen kwaad kanMadEgg schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 22:16:
[...]
Vanwaar dat verschil? Ik heb mij door diverse vloerverwarming- en dekvloerleveranciers laten vertellen dat er minimaal 5 centimeter bovenop de vloerverwarmingsbuizen zou moeten liggen, omdat anders de kans op scheurvorming veel te groot wordt. 2 cm lijkt me dan ernstig weinig.
We gaan in ieder geval juridisch advies in winnen.
Naast juridisch advies zou ik ook technisch advies inwinnen: bel eens een vloerverwarmingsbedrijf in de buurt en leg het ze voor. Als het inderdaad absoluut onverstandig is heb je een directe bron waar je mee kunt schermen.inkie1 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:19:
[...]
Er is een fout gemaakt constructietechnisch en dat hebben ze opgelost door bij ons extra beton te storten op de keukenvloer. Ik denk eigenlijk dat er nog niet eens 2 cm op ligt, 1 buis kwam er al bovenuit. Ik ben heel bang dat ze het niet kunnen oplossen en gaan zeggen dat het allemaal geen kwaad kan![]()
We gaan in ieder geval juridisch advies in winnen.
Tja
Ik denk dat we straks een bouwtechnicus gaan inschakelen of dat de rechtsbijstand dat gaat doen maar alvast even bellen is wel een goed idee.MadEgg schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:21:
[...]
Naast juridisch advies zou ik ook technisch advies inwinnen: bel eens een vloerverwarmingsbedrijf in de buurt en leg het ze voor. Als het inderdaad absoluut onverstandig is heb je een directe bron waar je mee kunt schermen.
@inkie1 top! Succes!
Wij zitten nu met een gerelateerd probleem. De vloerverwarming-man gaf aan dat er 5 cm bovenop de vloerverwarmingsbuizen moet komen. Daarmee zou de dekvloer dus een cm of 7 dik moeten zijn, door de gehele woning. De bouwer heeft echter ontworpen met een dikte van 6 cm voor de begane grond en 5 cm voor de verdiepingen.
Ik dacht, daar komen we wel uit, desnoods zaag ik een centimeter of wat van de onderkant van de deuren af. Hij attendeerde me erop dat dat niet het enige probleem is, maar dat je bijvoorbeeld ook moet denken aan de hoogte van de buitendorpel en de hoogte van de onderste traptrede - als de vloer te hoog is dan ga je steeds over die trede struikelen / er vanaf vallen.
Ik ben benieuwd of je dit bij een afwijking van 1 a 2 cm al merkt, en hoe we dit op zouden kunnen lossen. Het enige wat ik kan bedenken is de traptreden allemaal ook een cm of 2 ophogen, maar mogelijk ga je dan weer struikelen over de onderkant van de traptreden omdat die dan de hoog worden. Iemand nog creatieve ideeën?
Wij zitten nu met een gerelateerd probleem. De vloerverwarming-man gaf aan dat er 5 cm bovenop de vloerverwarmingsbuizen moet komen. Daarmee zou de dekvloer dus een cm of 7 dik moeten zijn, door de gehele woning. De bouwer heeft echter ontworpen met een dikte van 6 cm voor de begane grond en 5 cm voor de verdiepingen.
Ik dacht, daar komen we wel uit, desnoods zaag ik een centimeter of wat van de onderkant van de deuren af. Hij attendeerde me erop dat dat niet het enige probleem is, maar dat je bijvoorbeeld ook moet denken aan de hoogte van de buitendorpel en de hoogte van de onderste traptrede - als de vloer te hoog is dan ga je steeds over die trede struikelen / er vanaf vallen.
Ik ben benieuwd of je dit bij een afwijking van 1 a 2 cm al merkt, en hoe we dit op zouden kunnen lossen. Het enige wat ik kan bedenken is de traptreden allemaal ook een cm of 2 ophogen, maar mogelijk ga je dan weer struikelen over de onderkant van de traptreden omdat die dan de hoog worden. Iemand nog creatieve ideeën?
Tja
Ik zou de betonlook doorleggen met erker mee, gewoon een extra vierkant hoek erker/keuken.Sport_Life schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 21:20:
[...]
Tnxheb inmiddels na een middagje rond bellen een leverancier gevonden die ook kan plaatsten voor ca 45 euro. Dus ik denk dat die het gaat worden!
Vraagje, wellicht kunnen jullie helpen met ideeën. In de woonkamer komt (eikenhout) parket, de keuken en gang wil ik voorzien van tegels (betonlook).
[afbeelding]
Vloerverwarming kan prima in 5 tot 6 cm, dat de beste man uitgaat van een voor hem ideaalbeeld zegt niet dat het verboden of onmogelijk is. Zijn opmerking over de trap en wijzigen van de optrede (hoogte trede) snijd wel hout, 2cm verschil merk je echt goed zeker als je de trap af loopt.MadEgg schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:31:
@inkie1 top! Succes!
Ook als er nog elektraleidingen tussendoor/onder liggen? Ik ben een beetje bang voor scheuren aangezien we er een PVC-vloer op willen verlijmen. In ieder geval op de begane grond.D.deJong schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 05:53:
[...]
Vloerverwarming kan prima in 5 tot 6 cm, dat de beste man uitgaat van een voor hem ideaalbeeld zegt niet dat het verboden of onmogelijk is. Zijn opmerking over de trap en wijzigen van de optrede (hoogte trede) snijd wel hout, 2cm verschil merk je echt goed zeker als je de trap af loopt.
Sowieso wordt het krap met wachten tot de dekvloer droog genoeg is om de vloer te leggen in verband met de verhuizing. Ik had gehoopt vlak voor de bouwvak nog een opleverdatum te horen te krijgen, maar tot nu toe niets. Dat maakt het lastig plannen voor de vloerverwarming- en dekvloerenleggers. Nog 2 dagen te gaan...
Tja
Wij hebben heel lang zitten twijfelen hierover. Uiteindelijk bij doorvragen op de diverse offertes komt het erop neer dat er een grote kans is op scheuren. Ik heb een stucadoor gevonden die voor een redelijk bedrag de naden wil dichtsmeren en direct weer spuiten, dus zonder te stucen. Een andere stucadoor zegt weer dat dit absoluut niet mogelijk is: verwarring alom.Sport_Life schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:14:
[...]
Parket in de keuken vind ik onpraktisch. Hebben we nu ook, en daar ligt al enige tijd een zeiltje overheen (we zijn niet zo handig in de keuken). Scheidingslijn vinden we niet erg, maar de overgang van gang naar keuken twijfelen we aan.
Iets anders, we hebben spuitwerk op het plafond geannuleerd bij onze aannemer, ervan uitgaande dat we dat kunnen stucen. Nu zegt onze stucadoor dat hij kanaalplaatvloeren niet mag stucen vanwege kans op scheuren enzo. Ik heb liever een scheur dan die lelijke V naden. Zijn er mensen die kanaalplaatvloeren wel laten stucen?
In elk geval zijn ze het over een ding eens: de enige manier om het echt goed te doen is door het plafond volledig te verlagen. Helaas is dat een duur grapje, zeker in deze tijd...
Wat bij ons ook niet helpt, is dat de trap in de woonkamer zit. Dat zorgt voor veel extra werk bij het verlagen. We hebben nu maar besloten om het op een later moment te doen, als de woning volledig is uitgewerkt.
Ik zou gewoon naden dichtsmeren en stucen, tuurlijk de kans is groot dat eea gaat scheuren. Maar de kans bestaat ook dat dit slechts een fijne haarscheur is of dat het helemaal niet scheurt, kan he. De vraag is ook, is zo'n lokale scheur makkelijk te repareren (dus zonder het hele plafond opnieuw te moeten doen) na x jaar of niet? Want om pas na x jaar in een bestaande woning de plafond te gaan stucen is echt lastig, met alle spullen die je al in het huis hebt.
V naden glad stucen gaat prima maar wel in 2 fases. Eerst alles primeren en de naden volzetten, als dit hard is het hele plafond laten stucen.je moet de eerste keer volzetten omdat er iets krimp in zit bij het uitharden en die smeer je weg bij de tweede keer.
Als de leidingen elkaar kruisen wordt de dekking inderdaad erg krap, electrapijp plus klem is al gauw 24 mm dik en de vloerverwarming ook zoiets. Weet je zeker dat het kruist?MadEgg schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:55:
[...]
Ook als er nog elektraleidingen tussendoor/onder liggen? Ik ben een beetje bang voor scheuren aangezien we er een PVC-vloer op willen verlijmen. In ieder geval op de begane grond.
Sowieso wordt het krap met wachten tot de dekvloer droog genoeg is om de vloer te leggen in verband met de verhuizing. Ik had gehoopt vlak voor de bouwvak nog een opleverdatum te horen te krijgen, maar tot nu toe niets. Dat maakt het lastig plannen voor de vloerverwarming- en dekvloerenleggers. Nog 2 dagen te gaan...
@d0s @My-life Wij hebben een beton cire vloer laten stucen door dit bedrijf https://www.fritskool.nl/producten/beton-cire-beton-look
Ze hebben ook ervaring met badkamers (o.a. te zien in de showroom). De vloer zat qua prijs op ongeveer €110 per m2.
Ze hebben ook ervaring met badkamers (o.a. te zien in de showroom). De vloer zat qua prijs op ongeveer €110 per m2.
Die kans acht ik vrij groot jaD.deJong schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:16:
[...]
Als de leidingen elkaar kruisen wordt de dekking inderdaad erg krap, electrapijp plus klem is al gauw 24 mm dik en de vloerverwarming ook zoiets. Weet je zeker dat het kruist?

Op de begane grond valt het nog wel mee, daar liggen slechts enkele leidingen over de vloer. Op de verdieping en op zolder zijn het er behoorlijk veel, dat wordt lastig te vermijden.
Tja
Chips!!MadEgg schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:21:
[...]
Die kans acht ik vrij groot ja
[afbeelding]
Op de begane grond valt het nog wel mee, daar liggen slechts enkele leidingen over de vloer. Op de verdieping en op zolder zijn het er behoorlijk veel, dat wordt lastig te vermijden.
Dan zou ik de wens op vloerverwarming op de verdieping laten vallen. Ik stook bijvoorbeeld zelden boven, alleen de badkamer.
Haha, en dan zijn we weer terug bij af en had ik net zo goed de vloerverwarming + dekvloeren door de aannemer kunnen laten leggen.D.deJong schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:30:
[...]
Chips!!
Dan zou ik de wens op vloerverwarming op de verdieping laten vallen. Ik stook bijvoorbeeld zelden boven, alleen de badkamer.
De vloerverwarming op de verdieping dient vooral voor vloerkoeling zodat ik in de zomer de bron van de grondwarmtepomp kan regenereren. En natuurlijk kan genieten van een koeler huis. Die weglaten is dus niet echt een optie. Ik ga eerder de hele trap omhoog hijssen dan de vloerverwarming op de verdieping laten vallen. Het blijft nog even puzzelen hoe, maar het gaat er komen...

Tja
De trappen zijn vaak gestapeld en tussen die twee delen kun je makkelijk een uitvulling plaatsen. Dagje klooien als je de leuningen en traphekjes meerekent maar goed te doen voor een handige Harry.
Vandaag was de grote dag want onze woning werd vanochtend opgeleverd. Wel spannend omdat we niet wisten hoever ze zouden komen, want we hadden afgesproken dat ze ook zouden opleveren als ze nog niet klaar zouden zijn.
Met gezonde spanning de oplevering gedaan en wat bleek bijna alles was af.
Op een paar dingen na was alles gedaan. Deze zijn netjes genoteerd en worden deels nog komende week nog verholpen. Ook al is het bouwvak.
Wel netjes toch?
Met gezonde spanning de oplevering gedaan en wat bleek bijna alles was af.
Op een paar dingen na was alles gedaan. Deze zijn netjes genoteerd en worden deels nog komende week nog verholpen. Ook al is het bouwvak.
Wel netjes toch?

@Wimhaw gefeliciteerd, mooi huis
!
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Beetje een nabrander maar ook wij hebben het spuitplafond geannuleerd. Met een kamerlengte van 14 meter heb ik straks wel 7 V naden in de kamer. Een zeer betrouwbare stukadoor gaat dat mooi strak maken en ja dat kan gewoon. Eventuele scheurtjes kunnen in een later stadium worden bijgewerkt mocht dat nodig zijn, maar de stukadoor verwacht niet dat dat nodig is.Iets anders, we hebben spuitwerk op het plafond geannuleerd bij onze aannemer, ervan uitgaande dat we dat kunnen stucen. Nu zegt onze stucadoor dat hij kanaalplaatvloeren niet mag stucen vanwege kans op scheuren enzo. Ik heb liever een scheur dan die lelijke V naden. Zijn er mensen die kanaalplaatvloeren wel laten stucen?
De nieuwe bewoners van ons oude huis hebben net het plafond en alles laten stuken. De stukadoor vertelde dat het nu kan omdat het huis er 10 jaar staat, maar vroeger was het geen goed idee, heb ik mij laten vertellen.Erniebert schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:19:
[...]
Beetje een nabrander maar ook wij hebben het spuitplafond geannuleerd. Met een kamerlengte van 14 meter heb ik straks wel 7 V naden in de kamer. Een zeer betrouwbare stukadoor gaat dat mooi strak maken en ja dat kan gewoon. Eventuele scheurtjes kunnen in een later stadium worden bijgewerkt mocht dat nodig zijn, maar de stukadoor verwacht niet dat dat nodig is.
Scheuren krijg je altijd wel. In een van de V naden zat ook een scheur van enkele meters.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Helaas geen bouwkeet. We zitten op de kopsekant van een industrie terrein. Er staan een aantal van dit soort gebouwen. Gelukkig kijken we grotendeels er langs. Bij de sloot aan de achterzijde zetten we een paar geleide fruitbomen om dat gebouw te camoufleren. Verder komt er ook nog een overkapping van 3 mtr diep bij 5mtr lang en ca. 2,5mtr hoog langs dezelfde sloot.T.E schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:04:
wauw mooi huis maar ik mag hopen dat dat grijze gebouw de bouwkeet is... ?
We wisten het van te voren, maar het huis is prachtig en ook betaalbaarder met meer grond dan vergelijkbare huizen in de woonwijken in de buurt. De rest van de omgeving is veel beter. Vlakbij een bos en een groot groen gebied. Beide op loop afstand.
In de weerspiegeling van de ramen lijkt het erop dat er tegenover de woning kassen staan?Wimhaw schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:29:
[...]
Helaas geen bouwkeet. We zitten op de kopsekant van een industrie terrein. Er staan een aantal van dit soort gebouwen. Gelukkig kijken we grotendeels er langs. Bij de sloot aan de achterzijde zetten we een paar geleide fruitbomen om dat gebouw te camoufleren. Verder komt er ook nog een overkapping van 3 mtr diep bij 5mtr lang en ca. 2,5mtr hoog langs dezelfde sloot.
We wisten het van te voren, maar het huis is prachtig en ook betaalbaarder met meer grond dan vergelijkbare huizen in de woonwijken in de buurt. De rest van de omgeving is veel beter. Vlakbij een bos en een groot groen gebied. Beide op loop afstand.
Wel een mooie grote woning!
Een fruitboom is kaal in de winter.. wij hebben nu een leilaurier staan die blijft prachtig groen in de winter.Wimhaw schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:29:
[...]
Helaas geen bouwkeet. We zitten op de kopsekant van een industrie terrein. Er staan een aantal van dit soort gebouwen. Gelukkig kijken we grotendeels er langs. Bij de sloot aan de achterzijde zetten we een paar geleide fruitbomen om dat gebouw te camoufleren. Verder komt er ook nog een overkapping van 3 mtr diep bij 5mtr lang en ca. 2,5mtr hoog langs dezelfde sloot.
Hier hebben wij destijds ook naar gekeken. Het is zo duur jn dr badkamer door de kleine oppervlakte en doordat het twee laags is. Wij hebben er ook voor gekeken om het in de keuken én vloer te doen. Achteraf toch voor parker gekozen. Hoe meer oppervlakte hie goedkoper het wordt.d0s schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:12:
@kaboom1555 @AJM
Goede tip met de laurier. We hebben ze gezien op de tuinbeurs in Den Bosch. Waren we vergeten.
Over de kas. Je hebt de foto goed bekeken.
Inderdaad er zit nu nog een kas aan de overzijde. Deze blijft nog tot volgend jaar oktober en dan komen er daar ook nieuwbouw huizen. De eigenaar is nog even met de gemeente aan het steggelen hoeveel woningen er moeten komen. De gemeente wil er eentje meer er hebben. Dus de kas is tijdelijk.
Goede tip met de laurier. We hebben ze gezien op de tuinbeurs in Den Bosch. Waren we vergeten.
Over de kas. Je hebt de foto goed bekeken.
Als je in de V naden goed met band werkt, kan je een hoop opvangen en krimpnaden beperken.T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:28:
[...]
De nieuwe bewoners van ons oude huis hebben net het plafond en alles laten stuken. De stukadoor vertelde dat het nu kan omdat het huis er 10 jaar staat, maar vroeger was het geen goed idee, heb ik mij laten vertellen.
Scheuren krijg je altijd wel. In een van de V naden zat ook een scheur van enkele meters.
Die scheur zat er ook pas sinds een aantal jaar.Erniebert schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:41:
[...]
Als je in de V naden goed met band werkt, kan je een hoop opvangen en krimpnaden beperken.
Als je het laat stuken neem je een risico. Met geluk heb je weinig last van scheuren en naden en met pech veel.
We hoeven daar voorlopig nog niet over na te denken...
Wij gaan het plafond ook laten stucen.
Neem maar het risico op scheuren. Weet niet wat erger is scheuren of die lelijke v naden met spuitwerk.....
Neem maar het risico op scheuren. Weet niet wat erger is scheuren of die lelijke v naden met spuitwerk.....
Wij laten ook de naden dichtzetten en dan het plafond glad stucen. Als we het nu niet doen dan doen we het nooit meer want dan hebben we geen zin in de troep.
Zo, het duurde even alle pagina's doorgenomen te hebben maar erg leerzaam en leuk. Hierbij mijn voorstel post.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Ik woon al jaren in een sociale huurwoning, welke nauwelijks onderhouden wordt. Ik kijk uit om naar een woning te verhuizen die lekker fris en nieuw is, goed geïsoleerd etc. Een tweede reden is de huizenmarkt, ik woon in Amsterdam en heb geen zin om na 5 min bezichtiging een kwart van de vraagprijs over te bieden. Na meerdere keren in Amsterdam uitgeloot te zijn in een nieuwbouwproject, deze zomer ingeloot in een nieuwbouwproject met appartement net buiten Amsterdam. Helaas wel een lange bouwduur, over 3 jaar pas gereed. Maar zit op zich nog prima in het mooie Amsterdam, grote begane grond woning in een goede wijk, voor lage prijs.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Nu zie ik al dat de tijd die benodigd is om alles te regelen onderschat heb. Hoe je de woning wilt indelen, en daarmee meerwerk opties uitkiezen is er al een. Badkamer, keuken uitkiezen. Inrichting etc. De woonkamer heeft een beetje lastige indeling dus kom daar niet helemaal uit hoe deze het best in te delen is, maar wil hiervoor 'professioneel' advies inwinnen. Heb weinig ruimtelijk inzicht daarvoor.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Moet nog worden bepaald, maar schat circa 7,5k aan aanpassingen, loze leidingen, extra stopcontacten etc. Keuken is een stelpost van 8,5k, schat hier 10k extra aan uit te geven. Badkamer zit er al in, maar zal nog wel extra gaan kosten om het op te leuken. Heb bijna 10% extra hypotheek aangevraagd voor het meerwerk.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Verwacht 10% zonder de inrichting, op een al appartement dat standaard al luxe wordt afgeleverd.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Ik denk de muren te laten stucen. Het plafond wordt in structuur spuitwerk opgeleverd, en gezien deze hoger dan standaard is denk ik het zo te laten. Zoveel omhoog kijk je toch niet
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin
Heb alleen een balkon. Woon nu in een begane grond woning met tuin, daar zit ik nooit in. Komt ook omdat het in de stad is, had graag buiten de stad een woning met tuintje gehad, maar hoog wonen met balkon is ook prima voor mij.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Ik woon al jaren in een sociale huurwoning, welke nauwelijks onderhouden wordt. Ik kijk uit om naar een woning te verhuizen die lekker fris en nieuw is, goed geïsoleerd etc. Een tweede reden is de huizenmarkt, ik woon in Amsterdam en heb geen zin om na 5 min bezichtiging een kwart van de vraagprijs over te bieden. Na meerdere keren in Amsterdam uitgeloot te zijn in een nieuwbouwproject, deze zomer ingeloot in een nieuwbouwproject met appartement net buiten Amsterdam. Helaas wel een lange bouwduur, over 3 jaar pas gereed. Maar zit op zich nog prima in het mooie Amsterdam, grote begane grond woning in een goede wijk, voor lage prijs.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Nu zie ik al dat de tijd die benodigd is om alles te regelen onderschat heb. Hoe je de woning wilt indelen, en daarmee meerwerk opties uitkiezen is er al een. Badkamer, keuken uitkiezen. Inrichting etc. De woonkamer heeft een beetje lastige indeling dus kom daar niet helemaal uit hoe deze het best in te delen is, maar wil hiervoor 'professioneel' advies inwinnen. Heb weinig ruimtelijk inzicht daarvoor.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Moet nog worden bepaald, maar schat circa 7,5k aan aanpassingen, loze leidingen, extra stopcontacten etc. Keuken is een stelpost van 8,5k, schat hier 10k extra aan uit te geven. Badkamer zit er al in, maar zal nog wel extra gaan kosten om het op te leuken. Heb bijna 10% extra hypotheek aangevraagd voor het meerwerk.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Verwacht 10% zonder de inrichting, op een al appartement dat standaard al luxe wordt afgeleverd.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Ik denk de muren te laten stucen. Het plafond wordt in structuur spuitwerk opgeleverd, en gezien deze hoger dan standaard is denk ik het zo te laten. Zoveel omhoog kijk je toch niet
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin
Heb alleen een balkon. Woon nu in een begane grond woning met tuin, daar zit ik nooit in. Komt ook omdat het in de stad is, had graag buiten de stad een woning met tuintje gehad, maar hoog wonen met balkon is ook prima voor mij.
Nu is alles nog kaal, maar denk inderdaad dat als er meer begroeiing is dat gebouw totaal niet zal opvallen. Ik zou me er weinig zorgen over maken.Wimhaw schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:29:
[...]
Hallo allemaal,
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning. De woning wordt EPC 0. Bij het tekenen voor de woning moet ik doorgeven of er een dakraam geplaatst dient te worden op zolder. Er zit standaard geen dakraam in
.
Het plaatsen van een dakraam kost 1095 (Velux dakvenster type GGL MK04, 780x980).
Na een korte zoektocht op Google ben ik uitgekomen bij https://www.dakraamgarant.nl. Hier plaatsen ze hetzelfde raam voor € 696.
Ik vraag me af waar het verschil in zou kunnen zitten, heeft dit te maken met de EPC? Dat er eventueel een extra zonnepaneel geplaatst dient te worden?
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning. De woning wordt EPC 0. Bij het tekenen voor de woning moet ik doorgeven of er een dakraam geplaatst dient te worden op zolder. Er zit standaard geen dakraam in
Het plaatsen van een dakraam kost 1095 (Velux dakvenster type GGL MK04, 780x980).
Na een korte zoektocht op Google ben ik uitgekomen bij https://www.dakraamgarant.nl. Hier plaatsen ze hetzelfde raam voor € 696.
Ik vraag me af waar het verschil in zou kunnen zitten, heeft dit te maken met de EPC? Dat er eventueel een extra zonnepaneel geplaatst dient te worden?
Nee. Je betaalt extra voor de service, het gemak en garantiebehoud. Gewoon die 400 euro extra lappen.Mastasidaz schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:14:
Hallo allemaal,
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning. De woning wordt EPC 0. Bij het tekenen voor de woning moet ik doorgeven of er een dakraam geplaatst dient te worden op zolder. Er zit standaard geen dakraam in.
Of gewoon die 400 in je zak steken, als dakraamgarant ook alles voor je doet met garantie.. Een dakraam is een simpel klusje wat prima na oplevering kan!
Precies dit. Daarom laten we bijvoorbeeld ook een dakkapel achteraf doen. Scheelt me zon €2000. Moeite waard.MeltedForest schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:15:
Of gewoon die 400 in je zak steken, als dakraamgarant ook alles voor je doet met garantie.. Een dakraam is een simpel klusje wat prima na oplevering kan!
Dakramen (2 stuks) heb ik trouwens wel via de aannemer laten. Zelfde ramen als genoemd, maar dan €860 per stuk. Achteraf laten doen was minimaal verschil, daarom maar gekozen om meteen mee te laten nemen.
Maar idd dat soort zaken die achteraf redelijk eenvoudig zijn te realiseren, doe ik allemaal na oplevering (mits weinig prijsverschil dus).
Voor een minimaal prijsverschil liet ik het mooi door de aannemer doen. Werkzaamheden aan de schil van de woning liet ik niet gauw door derden uitvoeren, i.v.m. garantie. Hoe wordt je de binnenkant van je ruimte afgewerkt door beide?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2