Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.034.116 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:28

MadEgg

Tux is lievvv

Bij ons was een klein dakraam standaard, upgrade naar een fatsoenlijke maat moest 640€ kosten. Dat hebben we dus maar laten zitten, we kijken na oplevering wel of meer licht wenselijk is.

Sowieso hebben we al een grote dakkapel laten plaatsen. Wel aan de andere zijde van de zolder, waar nog een scheidingswand tussenkomt. Dus qua licht helpt dat niet echt.

Voor zaken als dakkapellen en dakramen zou ik wel goed prijzen vergelijken. Uitbouw en erker hebben we wel gelijk gedaan omdat het dan veel meer een geheel is en dat ook ingrijpendere klussen zijn, met fundering e.d. Dan liever meer betalen en gelijk goed.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink confetti
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-01-2024
asdf25 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 15:58:
...Hoe wordt je de binnenkant van je ruimte afgewerkt door beide?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Pink confetti schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:18:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Iemand ervaring mee?
Door aannemer over het algemeen gelijk met de rest van de ruimte. Dus waarschijnlijk behangklaar. Je zult er geen extra werk aan hebben. Het staat als het goed is gespecificeerd op de optielijst.

Onze dakkapel ook: gipsplatenplafond aan de bovenkant, afgetimmerd aan de zijkanten. En netjes afgewerkt langs de randen in de dakplaten.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:15
Je ziet ook vaak dat een zolder vaak als onbenoemde ruimte gespecificeerd is en dan doen ze echt alleen het hoognodige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniekp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-03-2024
Mokum80 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:08:

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Moet nog worden bepaald, maar schat circa 7,5k aan aanpassingen, loze leidingen, extra stopcontacten etc. Keuken is een stelpost van 8,5k, schat hier 10k extra aan uit te geven. Badkamer zit er al in, maar zal nog wel extra gaan kosten om het op te leuken. Heb bijna 10% extra hypotheek aangevraagd voor het meerwerk.
Ligt er maar net aan wat je allemaal wil laten doen. Qua meerwerk waren wij bijna € 65.000,-.
- Dakkapel met 3 ramen
- uitbouw aan de zijkant zodat de trap niet in de kamer staat
- Uitbouw aan de achterkant van 240
- Garage isoleren en opsplitsen in een bijkeuken en garage
- Zolder aftimmeren
- Spotjes met dimmers
- Wasmachine en droger aansluiting naar beneden
- Buitenkraan en verlichting
Mokum80 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:08:

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Verwacht 10% zonder de inrichting, op een al appartement dat standaard al luxe wordt afgeleverd.
Dit vind ik zelf ook nog lastig. Bedoel je de vloeren, tuin en verf etc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05
Voor 400 euro geef je de garantie van je dak op... Maar deze vraag is al vaak in dit topic gesteld. Even in het topic terugzoeken. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik gellof dat er hier laatst al een discussie over bomen ging. Wij zitten met een mandelig terrein, voornamelijk parkeerplaats waar ook bomen op komen te staan. We mogen hier ook voorstellen voor doen. Hebben jullie tips wat voor bomen het minste rotzooi op je auto enzo geven?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-06 07:54
Een slagboom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:28
Volgens mij geeft een prunus niet veel troep en heb je een week per jaar mooie bloesem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 01:06

fmb

Mastasidaz schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:14:
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning. De woning wordt EPC 0. Bij het tekenen voor de woning moet ik doorgeven of er een dakraam geplaatst dient te worden op zolder. Er zit standaard geen dakraam in :|.
...
Ik vraag me af waar het verschil in zou kunnen zitten, heeft dit te maken met de EPC? Dat er eventueel een extra zonnepaneel geplaatst dient te worden?
Een andere relevante vraag: komen er zonnepanelen op het dak(deel) waar het dakraam in komt?
Zoja: dan is achteraf doen aanzienlijk lastiger of vrijwel onmogelijk?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Bostup zonder steigers
Gister nog even op de bouwplaats geweest. Die persoon die je daar achter de hekken ziet rennen ben ik niet O-) Alle steigers weg, het lijkt net op de foto uit de folder die we vorig jaar voor dit project kregen, inclusief het wolkenhemeltje. Alleen de jungle op de voorgrond was daar wat strakker :+ We zijn nog steeds zeer tevreden over onze keuze :)

Ze zijn voor de bouwvak net halverwege de dekvloeren gekomen - de linker drie zijn voorzien, de rechter twee nog niet. En wij worden overgeslagen op ons verzoek.
D.deJong schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:30:
[...]

Chips!!
Dan zou ik de wens op vloerverwarming op de verdieping laten vallen. Ik stook bijvoorbeeld zelden boven, alleen de badkamer.
Ik heb het nog even met de vloerverwarming-man overlegd. Hij stelde voor om te kijken of er leidingen ingefreest kunnen worden, aangezien er ook nog wel eens twee leidingen elkaar kruizen. Daarmee zou de dekvloer direct 16mm hoger moeten worden. Frezen in beton moet wel lukken als ik een betonsleuvenzaag huur - ik vraag me af hoeveel je uit een kanaalplaat weg kunt frezen zonder de structurele integriteit om zeep te helpen... Aangezien de bouwer er in de badkamer ook een deel uitgehakt heeft voor het leidingwerk lijkt het me geen kwaad te kunnen. Iemand een idee?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Bij een kanaalplaatvloer moet je niet gaan hakken zeker niet de hoeveelheid leidingen zoals op de foto, de platen zijn hol en op het dunste deel slechts 20 tot 30mm. Als het een in het werkgestorte vloer zou zijn was het geen probleem
Zoek het in de dikte van de vloer en bij de weldorpel van de trap, eventueel alle treden middels overzettreden zoals bij traprenovatie opdikken (zijn ze gelijk netjes)
Is wandverwarming/koeling geen optie?

[ Voor 130% gewijzigd door D.deJong op 30-07-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

D.deJong schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:00:
Bij een kanaalplaatvloer moet je niet gaan hakken zeker niet de hoeveelheid leidingen zoals op de foto, de platen zijn hol en op het dunste deel slechts 20 tot 30mm. Als het een in het werkgestorte vloer zou zijn was het geen probleem
Zoek het in de dikte van de vloer en bij de weldorpel van de trap, eventueel alle treden middels overzettreden zoals bij traprenovatie opdikken (zijn ze gelijk netjes)
Is wandverwarming/koeling geen optie?
Het voorstel was om de plekken waar twee leidingen over elkaar heen liggen uit te hakken. Dat is op slechts twee plekken over een lengte van misschien 10 centimeter.

In de badkamer hebben ze over de gehele breedte van de ruimte (in de lengterichting van de kanaalplaten) twee keer een flinke geul uitgehakt. Die mocht niet breder dan twee kanalen worden volgens de aannemer omdat het anders de zwak zou worden. Dat is alsnog een leidinggeul van iets van 20 cm breed geworden. Dat zou meer dan voldoende zijn om alle leidingen doorheen te leggen, als ik er even vanuit ga dat ik al het leidingwerk opnieuw zou doen en in horizontale banen zou leggen, en het laatste stuk recht langs de muur zou doen.

Alsnog lijkt me de besparing van 16mm hoogte van éen buishoogte eraf halen al een flinke winst, en de hoeveelheid hakwerk daarvoor is minimaal.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Dan hebben ze het kanaal open gehakt, dit kan wel en in combinatie met het openhakken van de stortnaden moet je dan een heel eind komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Laatst online: 10-03-2023
We zijn weer even gaan kijken hoe het er nu bijligt zo in de bouwvak. Nu viel ons op dat het bouwhek niet (meer) op de erfgrens staat, maar een stuk dichter bij het huis (en ook nog scheef toelopend). Het erfgrenspaaltje was overigens niet meer te bekennen. De percelen achter ons rijtje zijn te koop voor zelfbouw, een ervan die wel al verkocht is heeft een bouwkeet neergezet tegen het hekwerk van de aannemer aan.
Gelukkig niet bij ons perceel, maar ik vroeg me af hoe dat bij jullie gaat met de erfgrens.

Ik wil niet hebben dat er straks een bouwkeet op onze grond staat en we dan moeten wachten tot ze klaar zijn met bouwen voordat we het perceel kunnen afscheiden.
Of dat er gedoe ontstaat over grondeigendom (helemaal omdat de paaltjes van het kadaster er dus niet meer staan). na de bouwvak ga ik de projectontwikkelaar bellen, maar misschien iemand hier hier ook ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Jullie aannemer is er verantwoordelijk voor om de erfgrenzen aan te geven en de toekomstige buren mogen niet op jullie grond staan. Jullie aannemer zorgt er echt wel voor dat hij op kan leveren en dat gaat niet met een keet in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 31-05 20:32
sniekp schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:44:
[...]

Ligt er maar net aan wat je allemaal wil laten doen. Qua meerwerk waren wij bijna € 65.000,-.
- Dakkapel met 3 ramen
- uitbouw aan de zijkant zodat de trap niet in de kamer staat
- Uitbouw aan de achterkant van 240
- Garage isoleren en opsplitsen in een bijkeuken en garage
- Zolder aftimmeren
- Spotjes met dimmers
- Wasmachine en droger aansluiting naar beneden
- Buitenkraan en verlichting

[...]

Dit vind ik zelf ook nog lastig. Bedoel je de vloeren, tuin en verf etc?
Upgrade van standaard keuken, badkamer, meerwerk elektra/loze leidingen en verf. Vloer ga ik denk ik niet volledig redden, komt er nog deels bij - evenals vitrage en overige inboedel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Ben de gehele ochtend aan het speuren voor een woonverzekering (in eerste instantie alleen opstal, maar inboedel kan er ook wellicht bij is maar paar euro). Nu moet ik nog veel werkzaamheden uitvoeren in en rondom de woning. Ik verwacht dus pas met 8-10 maanden de woning te betrekken. Bijna alle voorwaarden bij elke verzekeraar gaan ervan uit dat je binnen korte termijn de woning betrekt. Reaal is het meest gunstig; binnen 6 maanden moet je erin wonen anders vergoeden ze geen schade als gevolg van inbraak, diefstal of vandalisme. Liefst sluit ik een verzekering af welke het eerste jaar compleet dekt ook als de woning leeg staat. Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Laatst online: 21:54

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Mastasidaz schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:14:
Hallo allemaal,

Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning. De woning wordt EPC 0. Bij het tekenen voor de woning moet ik doorgeven of er een dakraam geplaatst dient te worden op zolder. Er zit standaard geen dakraam in :|.

Het plaatsen van een dakraam kost 1095 (Velux dakvenster type GGL MK04, 780x980).

Na een korte zoektocht op Google ben ik uitgekomen bij https://www.dakraamgarant.nl. Hier plaatsen ze hetzelfde raam voor € 696.

Ik vraag me af waar het verschil in zou kunnen zitten, heeft dit te maken met de EPC? Dat er eventueel een extra zonnepaneel geplaatst dient te worden?
Vrienden van mij hebben ook de "goedkope" keuze gemaakt. Hier hebben ze nu wel enorm spijt van.

Omdat ze geen dakraam hadden tijdens de bouw, kon het het op de zolder niet luchten. Bouwvocht /warme lucht heeft zich opgehoopt in de zolderruimte. Met als gevolg dat de hele zolder vochtplekken had en onder de schimmel zat. (Dit heeft zich vooralgeuit na oplevering, warmer weer, stoken van het huis etc.)

Ze hadden echter direct na oplevering een afspraak staan voor het plaatsen van een dakraam, en deze is geplaatst.

Nu voel je het aankomen, de bouwer geeft aan dat schimmel/vocht komt door het zelf plaatsen van een dakraam, en garantie op het dak is vervallen omdat je er zelf mee aan de slag bent gegaan.

Hier is nog steeds getouwtrek over met de bouwer, maar juridische stappen zetten is lastig voor hen; geen rechtsbijstandverzekering...

Mijn advies, slik die 400,- en bedenk dat je met die 400,- een berg geregel hebt afgekocht. (Zoeken, offertes aanvragen, aanwezig zijn, controleren etc.)

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
400 euro is een hoop geld maar ik zou er het gezeik achteraf niet voor willen hebben.
Het niet kunnen luchten tijdens de bouw is een van de grootste problemen. De schimmel staat overal op en ook al zit er een dakraam is het nog een uitdaging, er is gewoon te weinig circulatie op zo’n zolder zeker achter de knieschotten.
Bij iedere klacht aangaande het dak zal er eerst naar het dakraam worden gewezen, terecht of niet.
En als dooddoener, wat maakt die 400 euro uit op een looptijd van 30 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Eigenlijk zou je zo snel mogelijk een vochtvreter achter die knieschotten willen zetten. Of zou dat geen schimmelvorming voorkomen?

In onze toekomstige woning zitten op zolder twee dakramen en twee kleine ramen in de zijgevels welke open kunnen. We hebben wel optie voor extra dakramen, maar denk dat we het hiermee wel gaan redden qua ventilatie en lichtinval.

[ Voor 46% gewijzigd door witterholt op 31-07-2018 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Al zet je maar een ventilator achter het schot en het liefst 2 luiken open zetten. Op den duur is het bouwvocht wel weg maar het duurt veel langer dan je denkt.

[ Voor 32% gewijzigd door D.deJong op 31-07-2018 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
D.deJong schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:05:
Al zet je maar een ventilator achter het schot en het liefst 2 luiken open zetten. Op den duur is het bouwvocht wel weg maar het duurt veel langer dan je denkt.
En een vochtvreter? 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Kan nooit kwaad, maar circulatie is het belangrijkste.
Een vochtvreter pakt die meters niet ben ik bang voor.
De schimmel zit er hoogstwaarschijnlijk al op voor oplevering maar het zou mee kunnen vallen met het weer van de afgelopen maanden.
Wij hebben wel eens een oplevering op moeten schuiven omdat we gewoon niet van het bouwvocht af kwamen en dus niet konden beginnen met tegelen en stucen en dit was opleveren gepland voor de bouwvak.
Sta je daar met je peen en uien gezicht met hoogzomer te stoken en te sjouwen met bouwdrogers.

[ Voor 53% gewijzigd door D.deJong op 31-07-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
D.deJong schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:16:
[...]

Kan nooit kwaad, maar circulatie is het belangrijkste.
Dus alle luiken, binnendeuren en ramen op zolder open laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
witterholt schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:21:
[...]

Dus alle luiken, binnendeuren en ramen op zolder open laten?
Jep, laat maar waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

D.deJong schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:40:
400 euro is een hoop geld maar ik zou er het gezeik achteraf niet voor willen hebben.
Het niet kunnen luchten tijdens de bouw is een van de grootste problemen. De schimmel staat overal op en ook al zit er een dakraam is het nog een uitdaging, er is gewoon te weinig circulatie op zo’n zolder zeker achter de knieschotten.
Bij iedere klacht aangaande het dak zal er eerst naar het dakraam worden gewezen, terecht of niet.
En als dooddoener, wat maakt die 400 euro uit op een looptijd van 30 jaar?
Het klinkt aannemelijk, maar zou het vanuit dat idee niet verplicht moeten zijn om een dakraam op zolder te hebben ten behoeve van de ventilatie? Het is dan wel geen verblijfsruimte maar schimmelvorming moet je sowieso niet willen lijkt me.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Het is vaak een onbenoemde ruimte en staat gelijk aan bijvoorbeeld een trapkast. Als het benoemd is als verblijfsruimte is ventilatie verplicht maar als de ventilatiebox daar hangt met een extra mondje in die ruimte dan volstaat dat wellicht volgens de regels van bouwbesluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 19:55
Het probleem ontstaat sinds er gebouwd wordt met Rc waardes van 6 en hoger. Daarbij word de bouwtijd steeds korter en ligt de nadruk op luchtdichting en als je door de goede isolatie en luchtdichting totaal geen ventilatie stroom hebt op zolder ( de Mv box daar gelaten ) dan hangt de schimmel een centimeter dik aan het plafond. Er zijn al bouwbedrijven die om die reden de door zichzelf ontwikkelde woningen voorzien van een standaard dakraam puur on ellende te voorkomen.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
Door de hogere isolatienormen, luchtdicht bouwen, en hoogwaardige harde isolatie stop je je woning in een soort van boterhamzakje en kan het vocht slechts een kant op en dat is de woning in. Terwijl dat het vroeger geen probleem was door het gebruik van glas/steenwol en de woning dus kon ademen.
Vaak wordt er door de bouwer gekozen om de kozijnen met beglazing en al te plaatsen waardoor je vroeg in het bouwtraject de ventilatie al minimaliseert.
Een beetje tocht kan voor een gezond leefklimaat geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Wij hebben ook niet gekozen voor een dakraam/dakkapel. Dit meer omdat de prijzen bizar hoog waren en het zelf doen achteraf een heel stuk goedkoper was. Zoiezo ook pas nodig mochten we de zolder ooit als slaapkamer gaan gebruiken.

Nu wel de vraag gesteld hoe er omgegaan wordt met ventilatie. Hier nog geen antwoordt op gehad.
Het kan zijn dat er misschien wel gewoon een dakraam inkomt ivm isolatie maar dat ze toch eerst proberen er centjes uit te halen.

Zo ook was er een optie voor isoleren van de garagevloer. Hier hebben wij voor gekozen. Maar nu lijkt het erop dat ze dit standaard bij elke garage gaan doen. Mocht dit zo zijn wat zijn dan onze rechten aangezien we hier nu wel extra voor betalen en er voor getekend is? Dan zouden wij 700+ euro ervoor betalen en de buurman die er niet voor gekozen heeft krijgt het voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

T.E schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:35:
Zo ook was er een optie voor isoleren van de garagevloer. Hier hebben wij voor gekozen. Maar nu lijkt het erop dat ze dit standaard bij elke garage gaan doen. Mocht dit zo zijn wat zijn dan onze rechten aangezien we hier nu wel extra voor betalen en er voor getekend is? Dan zouden wij 700+ euro ervoor betalen en de buurman die er niet voor gekozen heeft krijgt het voor niks.
Daar ben ik ook benieuwd naar - zij het in mindere mate. Onze buren betalen naar hun zeggen voor een douche-WTW, terwijl die bij alle huizen geïnstalleerd is en ons als late instappers niet eens is aangeboden als optie.

Zelf betalen wij €110,- voor een dubbele WCD in de meterkast. Een tijdje hierna zag ik bij nadere inspectie in de technische documentatie staan dat die standaard al geplaatst wordt. Ik heb het er toen bij laten zitten maar ben wel benieuwd wat ze nu bij oplevering gedaan hebben: één of twee dubbele WCD's in de meterkast. Uit principe ga ik ze er dan wel een tweede bij laten plaatsen als die nog niet geplaatst is. Raar dat dit soort dingen voorkomen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

MadEgg schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:43:
[...]

Het klinkt aannemelijk, maar zou het vanuit dat idee niet verplicht moeten zijn om een dakraam op zolder te hebben ten behoeve van de ventilatie? Het is dan wel geen verblijfsruimte maar schimmelvorming moet je sowieso niet willen lijkt me.
Aannemers en aannames gaat helaas niet samen. Bij ons project ook de meest bizarre dingen : geen wcd in de meterkast, geen aparte groep voor droger in het washok, geen vaatwasser aansluiting in de keuken, enz. Uiteindelijk allemaal meerkosten die de aannemer incalculeert. In de eerste fase zo'n 4 jaar geleden zat dit er allemaal wel bij, inclusief keuken. (enig nadeel is dat die mensen al 4 jaar in een bouwput wonen).

Nog even los van de uitbouw van 25k :).

Maarja het is midden in de (rand)stad dus de aannemer kan vragen wat ie wil. Zag al een vergelijkbare woning voor 600k VON te koop staan (wij betaalden 435k VON nu zo'n 1,5 jaar terug).

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2018 13:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Sport_Life schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:14:
[...]

Aannemers en aannames gaat helaas niet samen. Bij ons project ook de meest bizarre dingen : geen wcd in de meterkast, geen aparte groep voor droger in het washok, geen vaatwasser aansluiting in de keuken, enz. Uiteindelijk allemaal meerkosten die de aannemer incalculeert. In de eerste fase zo'n 4 jaar geleden zat dit er allemaal wel bij, inclusief keuken. (enig nadeel is dat die mensen al 4 jaar in een bouwput wonen).

Maarja het is midden in de randstad dus de aannemer kan vragen wat ie wil. Zag al een vergelijkbare woning voor 600k VON te koop staan (wij betaalden 435k VON nu zo'n 1,5 jaar terug).
Aannemers en aannames wellicht niet, maar zou het bouwbesluit hier niet in moeten voorzien? Er gelden voor overige ruimtes / onbenoemde ruimtes andere eisen qua ventilatie dan voor verblijfsruimtes, dat is logisch op zich. Maar ook voor onbenoemde ruimtes zou toch wel op zijn minst voldoende ventilatie in acht genomen moeten worden om schimmelvorming tegen te gaan, zou je zeggen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MadEgg schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:37:
[...]

Aannemers en aannames wellicht niet, maar zou het bouwbesluit hier niet in moeten voorzien? Er gelden voor overige ruimtes / onbenoemde ruimtes andere eisen qua ventilatie dan voor verblijfsruimtes, dat is logisch op zich. Maar ook voor onbenoemde ruimtes zou toch wel op zijn minst voldoende ventilatie in acht genomen moeten worden om schimmelvorming tegen te gaan, zou je zeggen.
Ik denk eerder dat aannemers de termen misbruiken. In plaats van "slaapkamer" geven ze de naam "onbenoemde ruimte", welke eigenlijk bedoeld is voor een kleine zolderruimte e.d. Zelfde verhaal met de EPC norm. Het doel van de EPC norm is reductie van energie, dat ga je niet krijgen met 2 of 3 PV panelen van 250WP terwijl er ondertussen geen HR+++ glas in wordt gezet want te duur... Laat staan (de voorbereidingen van) een warmtepomp.

Een bouwbesluit kan daar weinig aan veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Het blijft schimmig zoals projectontwikkelaars er mee om gaan, het is niet verplicht dus doen we het niet standaard en anders draaien we de koper een poot uit.
Ik kan het een aannemer niet kwalijk nemen, winstmarges op een standaard woning zijn niet hoog en de risico’s wel. Er is geen enkele branche waar kadootjes weg worden gegeven en waarom zouden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:00
ArCadE schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:05:
[...]

Wie heb je het laten doen?
smart stuc heeft het gedaan, kwam nog wel een paar dingetjes tegen.
Ze hebben bij veel randen vergeten te kitten, dus nu ziet dat er niet uit en er zit op 1 muur een paar barstjes, maar dat is zo te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basje85
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 18:13
Op de eerste verdieping worden de slaapkamer deuren geluidswerend (-20db) uitgerust. Tijdens de gesprekken met de kopersbegeleider heb ik hierna navraag gedaan . De kopersbegeleider gaf aan dat dit het gevolg is van de CV en MV die op zolder geplaatst zijn. Prima beargumentatie leek me.

Nu vraag ik mij wel af of de plaatstalen kozijnen en het bovenlicht ook deze geluidswerende waarden hebben. Dit wil ik eens gaan navragen bij de kopersbegeleider. Zijn er anderen die hetzelfde hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
basje85 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:20:
Op de eerste verdieping worden de slaapkamer deuren geluidswerend (-20db) uitgerust. Tijdens de gesprekken met de kopersbegeleider heb ik hierna navraag gedaan . De kopersbegeleider gaf aan dat dit het gevolg is van de CV en MV die op zolder geplaatst zijn. Prima beargumentatie leek me.

Nu vraag ik mij wel af of de plaatstalen kozijnen en het bovenlicht ook deze geluidswerende waarden hebben. Dit wil ik eens gaan navragen bij de kopersbegeleider. Zijn er anderen die hetzelfde hebben gehad?
http://www.berkvens.eu/pdf/geluiddeurkozijnwijzer.pdf
Hier staat alles omschreven, als ze het goed doen is het een compleet pakket van bijv berkvens.

[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 01-08-2018 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basje85
D.deJong schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:21:
[...]

http://www.berkvens.eu/pdf/geluiddeurkozijnwijzer.pdf
Hier staat alles omschreven, als ze het goed doen is het een compleet pakket van bijv berkvens.
Dat is nog eens een interessant lijstje. Dank hiervoor. Berkvens is ook de deuren leverancier van mijn project.

Berkvens geeft aan dat de deur en het kozijn -20db geluidswerend zijn (incl het glas). Het laatste gaat een beetje tegen mijn gevoel in maar als de aannemer het maakt zoals aangegeven staat heb je in mijn beleving weinig discussie mogelijkheden. Wel staat er iets anders interessants in het document voor deuren zonder valdorpel (ik ga ervan uit dat ik deze krijg). qoute " In verband met de geluid- werendheid is het noodzakelijk 4 à 5 m2 absorptiemateriaal aan te brengen rondom de trapopgang". In de technische omschrijving lees ik hier totaal niets over. Alle wanden en plafonds zijn met harde materialen afgewerkt. Heeft iemand dezelfde situatie waarbij er absorptie materiaal is toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
De kozijnen komen toch bij de slaapkamers en niet bij de trapopgang, dan zie ik het nut niet van een dempend materiaal in het trapgat. Als er rode gibo blokken worden gebruikt is dit tegen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basje85
Ik denk dat ze de opmerking maken omdat er geen valdorpel is en de geluidsgolven ongehinderd de ruimte in kunnen trekken. Het absorberende materiaal dient dus geluid te dempen voordat het bij de deur komt. De rode gibo dient alleen het geluid te absorberen wat op de wand komt. Dit heeft dus geen effect op het verminderen van het geluidswerende vermogen van de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Dit zie ik niet gebeuren, een geluiddempend materiaal om het trapgat? Hoe dan? Wat dan? Bedoelen ze zachte vloerbedekking?
Hangt de geluidsbron op zolder?

[ Voor 12% gewijzigd door D.deJong op 01-08-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basje85
De geluidsbron is de CV en/of mechanische ventilatie afzuiging volgens de kopersbegeleider. Zij heeft aangegeven dat daarom deze deuren nodig zouden zijn. Wat dan deze absorberende maatregelen zouden moeten zijn weet ik niet. Daar ben ik ook zo benieuwd naar en hopelijk heeft iemand vergelijkbare ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-06 15:38
@basje85 Die documentatie van Berkvens komt uit 2007. Laatste Bouwbesluit is versie 2012, met een aantal kleinere revisies tussendoor. De eis van -20 dB Llu;k is niet meer van toepassing voor nieuwbouwwonningen. Installaties mogen nu maximaal 30 db aan geluid in verblijfsruimtes van woonfuncties produceren. Succes met uitvogelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruisertje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2021
D.deJong schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:51:
Dit zie ik niet gebeuren, een geluiddempend materiaal om het trapgat? Hoe dan? Wat dan? Bedoelen ze zachte vloerbedekking?
Hangt de geluidsbron op zolder?
Het Bouwbesluit stelt ook eisen aan de hoeveelheid galm in 'verkeersruimten' zoals een hal. Daarbij wordt door het beperken van de galm ook de geluidbron gedempt.

Galm beperk je met absorberende materialen. B.v met vezelplaten aan het plafond. Of door de ruimte kleiner te maken. Zie de wet van Sabine: Wikipedia: Nagalmtijd

https://www.bouwbesluiton...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basje85
@aikink en @Cruisertje dank voor de aanvullingen. Het het document van @aikink blijkt de noodzaak van een geluidswerende deur. Dit als gevolg van de aanwezigheid van een MV box.

De deur en het kozijn zullen hier aan voldoen alleen had ik mijn twijfels over het glas. Als ik deze bron mag geloven is dat ongegrond http://www.hoogrendements...e/geluidswerend-glas.html

Dit zou betekenen dat de binnendeuren voldoen aan het bouwbesluit. Dat is weer een prettige geruststelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Deze regel gaat over openbare en besloten gemeenschappelijke verkeersruimten zoals het trappenhuis bij appartementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Soms is het voor een aannemer makkelijker (en misschien ook wel goedkoper) om een rij hetzelfde te laten uitvoeren. Eén afwijkende (die van jullie) geeft meer kans op fouten dan alles hetzelfde.

Rechten om je geld terug te krijgen heb je volgens mij niet, waarom ? Je krijgt toch wat je vraagt/betaalt, dat de buren het gratis krijgen is misschien zuur.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Voor onze zolder hebben we niet echt een bestemming, behalve wasruimte. In meerwerk niet gekozen voor een dakraam, maar is nu echt warm / klammig op zolder met dit weer. Woning is net een maand opgeleverd en heeft op zolder mechanische ventilatie. Nu toch maar gekozen om achteraf 2 dakramen te gaan plaatsen om in toekomst beter te kunnen luchten. Kunnen nu bijna 2 onderhoudsvrije (kunststof Velux) ramen plaatsen voor hetzelfde geld als 1 houten Velux raam via het meerwerk. Tevens kunnen we zelf de posities bepalen van de dakramen.

ps. onze garagevloer is standaard geisoleerd. Dak isolatie was niet apart mogelijk via meerwerk, alleen de garage volledig isoleren tegen een hoge prijs. Vreemde is dat bij de overburen het garagedak wel geisoleerd is via meerwerk. Blijft een vreemd verhaal van het bouwbedrijf............ Net zoals een meerwerk optie om de garage uit te bouwen op eigen grond zoals het in de offerte staat. En in de praktijk wordt de muur op de erfscheiding gezet, omdat ze dat altijd zo bouwen. Zouden we hier nog problemen mee kunnen krijgen in toekomst (bijv. kadaster)?
Wij hebben ook niet gekozen voor een dakraam/dakkapel. Dit meer omdat de prijzen bizar hoog waren en het zelf doen achteraf een heel stuk goedkoper was. Zoiezo ook pas nodig mochten we de zolder ooit als slaapkamer gaan gebruiken.

Nu wel de vraag gesteld hoe er omgegaan wordt met ventilatie. Hier nog geen antwoordt op gehad.
Het kan zijn dat er misschien wel gewoon een dakraam inkomt ivm isolatie maar dat ze toch eerst proberen er centjes uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-05 19:14
Wij plaatsen ook pas achteraf een dakraam. Bij de verkoop van het huis was er bijna niets bekend over hoe en wat het zou worden. Wij hebben daarom maar gekozen om achteraf een uitzet tuimelvenster te plaatsen die in kunstoog is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Velux dakramen waren bij ons ook 'maar' 1000 euro ex. Wel geplaatst en afgetimmerd uiteraard.
Dat was later ook vast goedkoper geweest. Alleen garantie op dak etc. is ook wel handig om te hebben.

Het meest belachelijk was optie naar triple glas bij Velux. Dat was adviesprijs per raam bijna net zo duur als alle andere ramen in huis upgraden van 2 naar 3 laags.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

jacovn schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:05:
Velux dakramen waren bij ons ook 'maar' 1000 euro ex. Wel geplaatst en afgetimmerd uiteraard.
Dat was later ook vast goedkoper geweest. Alleen garantei op dak etc. is ook wel handig om te hebben.

Het meest belachelijk was optie naar triple glas bij Velux. Dat was adviesprijs per raam bijna net zo duur als alle andere ramen in huis upgraden van 2 naar 3 laags.
Had jij niet zelfbouw?

Laten we over driedubbelglas maar niet beginnen. Ik heb dat nog gevraagd aan de kopersbegeleider - wordt er driedubbelglas geplaatst en zo nee, kan ik dat upgraden? Ik heb zelden zo'n glazige blik gekregen, zo van waarom zou je dat in godsnaam willen. Daar kijken we later wel eens naar dus.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
MadEgg schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:10:
[...]

Had jij niet zelfbouw?

Laten we over driedubbelglas maar niet beginnen. Ik heb dat nog gevraagd aan de kopersbegeleider - wordt er driedubbelglas geplaatst en zo nee, kan ik dat upgraden? Ik heb zelden zo'n glazige blik gekregen, zo van waarom zou je dat in godsnaam willen. Daar kijken we later wel eens naar dus.
Ja maar dat maakt de Velux ramen niet goedkoper.. Zitten best wel wat uren aftimmering in en die betaal je met name denk ik. Verder pakken ze de volle marge op de onderdelen, het is allemaal adviesprijs.

De velux screen voor buiten en het verduisterend gordijn voor binnen zou ook gewoon de adviesprijs moeten kosten (en ik moest het zelf aanbrengen) dus dat heb ik maar online met 43% korting gekocht, en de 15 euro promotie actie per onderdeel van Velux terug. Kost nu minder dan de helft.

Overigens zal Velux 3 laags glas wel anders zijn dan een 3 laags in een gevel. Met wat pech raakt een hagelsteen een schuin dak raam precies onder 90 graden en heb je veel meer energie overdracht dan op een normaal raam waar het schuin op valt.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 02-08-2018 15:18 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Laatst online: 10-03-2023
Bij ons kost een dakraam 1600,-. Daarom ook maar niet gedaan. In de zijgevel is wel een raam dat open kan, dus dan ventileren we daar maar mee (er zit ook een afzuigpunt van de mv op zolder). De zolder wordt in eerste instantie opbergruimte, en mogelijk werkplek. Als dat gebeurt zal extra daglicht niet mis zijn denk ik.

Maar inderdaad, als het 1000 euro was geweest, hadden we het waarschijnlijk wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:20
MadEgg schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:10:
[...]
Ik heb zelden zo'n glazige blik gekregen
lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
Hsb-3 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:30:
Bij ons kost een dakraam 1600,-. Daarom ook maar niet gedaan.
Bij ons kost het €1250,- en ook niet genomen.
De prijs was niet de doorslaggevende factor (speelt wel mee). Echter wilt de aannemer geen andere type als het door hun gekozen type, Fakro 78x98, installeren. Dat terwijl wij graag 2x Velux Integra 160x78 willen hebben.

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
Naar aanleiding van een aantal opmerkingen hier, een vraag over de garantie van het dak.
Wij laten achteraf een dakkapel plaatsen. Vervalt dan je garantie over het hele dak of alleen het gedeelte waar het dakkapel is geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Shikaka schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 17:12:
Bij ons kost het €1250,- en ook niet genomen.
De prijs was niet de doorslaggevende factor (speelt wel mee). Echter wilt de aannemer geen andere type als het door hun gekozen type, Fakro 78x98, installeren. Dat terwijl wij graag 2x Velux Integra 160x78 willen hebben.
Hsb-3 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:30:
Bij ons kost een dakraam 1600,-.

Maar inderdaad, als het 1000 euro was geweest, hadden we het waarschijnlijk wel gedaan.
Het was 1000 ex BtW, dus €1210.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Het hoort natuurlijk alleen het gedeelte te zijn waar je zelf aan sleutelt maar qua garantie zijn ze soms zo kinderachtig en zullen iedere smoes gebruiken om een claim af te wijzen. Als er hier iemand is die anders heeft meegemaakt dan hoor ik het graag, dat zou goed zijn voor mijn visie op de aannemelarij.
Wat de prijzen van meerwerk betreft, een pak van Hugo boss kost ook geen 500 euro inkoop maar dat doen sommige van ons wel gewoon.

[ Voor 17% gewijzigd door D.deJong op 02-08-2018 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:35
D.deJong schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 18:59:
Het hoort natuurlijk alleen het gedeelte te zijn waar je zelf aan sleutelt maar qua garantie zijn ze soms zo kinderachtig en zullen iedere smoes gebruiken om een claim af te wijzen. Als er hier iemand is die anders heeft meegemaakt dan hoor ik het graag, dat zou goed zijn voor mijn visie op de aannemelarij.
Wat de prijzen van meerwerk betreft, een pak van Hugo boss kost ook geen 500 euro inkoop maar dat doen sommige van ons wel gewoon.
Ik ben wel benieuwd hoe jij hier als ondernemer dan mee om zou gaan...

Jij levert als ondernemer een woning met bepaalde eigenschappen op. Vervolgens besluit de eigenaar de eigenschappen van die woning aan te passen; er wordt een dakkapel geplaatst. Enkele maanden later belt de eigenaar jou op met de melding dat zijn dag lekkage vertoont.

De meeste ondernemers zullen garantieclaims inderdaad afwijzen en dat betekent dat de bewijslast omgekeerd wordt. Aan de eigenaar dus de taak om met het bewijs te komen door bijvoorbeeld een expert in te huren. Als de bewijslast omonstotelijk is rest de ondernemer niets anders dan het probleem op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Als uitvoerder krijg je er regelmatig mee te maken als ik nog in het opleveringsproces zit, na oplevering gaat het over naar afdeling garantie/onderhoud.
Zelf kan ik prima beoordelen of een klacht gegrond is of niet en ga ook zeker niet op alle slakken zout leggen, mijn voordeel en ook nadeel is dat het merendeel van de werkzaamheden door derden zijn uitgevoerd en zie die maar weer op de bouw te krijgen na de eindfactuur.
Bij bijv een dakkapel zal de lekkage niet in de randzone of onder de dakkapel moeten zitten zonder discussie.
Als ik zeker van mijn zaak ben en ik ben de discussie zat stel ik soms nog wel eens voor om het op basis van ongelijk te herstellen.

[ Voor 11% gewijzigd door D.deJong op 02-08-2018 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
Bedankt voor de reacties!

Ik was nu eigenlijk van plan 1 dakraam te laten installeren op zolder tot ik het volgende hoorde van de makelaar: Het is mogelijk dat er door plaatsing van het dakraam PV panelen verplaatst dienen te worden of uitgebreid. De aanvullende kosten worden nader bepaald door de installateur,

Ik vind dit best vreemd eigenlijk. Betaal je ten eerste al meer dan gebruikelijk voor een dakraam, worden er wellicht nog meer (onbekende) kosten in rekening gebracht.

Als je 5 dakramen laat installeren kan ik me voorstellen dat er extra kosten worden gerekend. Met 1 dakraam verwacht ik dat die extra kosten minimaal zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Mastasidaz op 02-08-2018 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alessandro01
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-05 13:12
Sport_Life schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:14:
[...]

Maarja het is midden in de (rand)stad dus de aannemer kan vragen wat ie wil. Zag al een vergelijkbare woning voor 600k VON te koop staan (wij betaalden 435k VON nu zo'n 1,5 jaar terug).
For real? Een uitbouw 25k 8)7 mag ik vragen bij wie en waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

alessandro01 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:55:
[...]

For real? Een uitbouw 25k 8)7 mag ik vragen bij wie en waar?
Ja in 1 van de 4 grote steden.. :/ :o

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2018 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Mastasidaz schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:22:
Ik was nu eigenlijk van plan 1 dakraam te laten installeren op zolder tot ik het volgende hoorde van de makelaar: Het is mogelijk dat er door plaatsing van het dakraam PV panelen verplaatst dienen te worden of uitgebreid. De aanvullende kosten worden nader bepaald door de installateur,
In mijn meer-/minderkeuzelijst werd het alsvolgt beschreven:
Extra PV panelen
Bij het toepassen van opties wijzigt mogelijk de uitkomst van de EPC berekening voor uw woning. Wanneer deze nieuwe EPC waarde boven de wettelijk gestelde waarde uitkomt compenseren wij dit door de toepassing van extra PV panelen (á € 825,= per PV paneel). Dit zullen wij automatisch meenemen op de opdrachtbevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@Timmy €875 per paneel? Damn, dan was onze aannemer met €475,- per paneel nog behoorlijk goedkoop. En dat vonden wij al te duur. We gaan dat nu achteaf doen en betalen nu €400 per paneel, inclusief montage en omvormer voor 23 stuks. Afhankelijk van hoeveel ruimte op het dak is kunnen we nog stijgen tot 29 panelen met dezelfde omvormer dus dan wordt het nog goedkoper.

Dergelijke eisen hadden mij sowieso wel doen kiezen om dakramen e.d. achteraf te laten plaatsen. De prijzen zijn al vrij hoog, maar als er dan verplicht extra extreem duren PV-panelen tegenaan gegooid worden wordt het volstrekt onacceptabel.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Ja, ze weten wel wat voor prijzen ze kunnen vragen ;)

De prijs ging wel drastisch omlaag toen ik een offerte voor 24 panelen opvroeg maar met een kleine 600 Euro per stuk is het verstandiger om het na oplevering te laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 19:55
Leuk die discussie over garantie . Doorgaans (een enkele uitzondering daar gelaten) letten de leken alleen op geld bij het laten aanpassen van hun woning . Deels terecht want dat doe ik zelf ook . Je bent tenslotte een dief van je portemonnee maar je moest eens weten hoe vaak de service dienst van een aannemer moet komen opdraven na een storm om een lekkage aan het dak te bekijken waar dan eek garantie verzoek voor ingedient wordt. Deze serviceman van 150€ per uur komt dan even langs en treft een wipwap dakkapel aan met aansluitingen op het dak waar de honden geen brood van lusten. Uit coulance wordt er dan vaak geen rekening verstuurd maar wordt de klacht afgewezen . De bewoners blijven teleur gesteld achter en de aannemer moet het meerwerk weer wat duurder maken om de kosten van de service man te dekken.... en zo houdt de wereld elkaar bezig.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alessandro01
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-05 13:12
Sport_Life schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 00:05:
[...]

Ja in 1 van de 4 grote steden.. :/ :o

***members only***
Wow 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
marcel_piet schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:19:
Leuk die discussie over garantie . Doorgaans (een enkele uitzondering daar gelaten) letten de leken alleen op geld bij het laten aanpassen van hun woning . Deels terecht want dat doe ik zelf ook . Je bent tenslotte een dief van je portemonnee maar je moest eens weten hoe vaak de service dienst van een aannemer moet komen opdraven na een storm om een lekkage aan het dak te bekijken waar dan eek garantie verzoek voor ingedient wordt. Deze serviceman van 150€ per uur komt dan even langs en treft een wipwap dakkapel aan met aansluitingen op het dak waar de honden geen brood van lusten. Uit coulance wordt er dan vaak geen rekening verstuurd maar wordt de klacht afgewezen . De bewoners blijven teleur gesteld achter en de aannemer moet het meerwerk weer wat duurder maken om de kosten van de service man te dekken.... en zo houdt de wereld elkaar bezig.
Ik neem aan dat je in een dergelijke situatie diegene die het dakkapel heeft geplaatst aan kunt spreken? Vooral als de man van €150 pu verklaard dat het aan het dakkapel ligt. Ook dat is natuurlijk een gedoe voor een leek. Als jurist durf ik dan de strijd wel aan te gaan, al kost dat natuurlijk ook weer kostbare tijd.

Hopen er maar gewoon op dat het dakkapel goed wordt geplaatst en het dak heel blijft :). Beste voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-05 19:14
Ik krijg een standaard garage van 6x3. Hoeveel verlichting plaatsen jullie daar in? Ik zit te denken aan een dubbele led tl balk. Hoop dat dat genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 20:35

d0s

sssst

edit: wrong topic..

[ Voor 89% gewijzigd door d0s op 03-08-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:44
RvH photo schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:14:
Ik krijg een standaard garage van 6x3. Hoeveel verlichting plaatsen jullie daar in? Ik zit te denken aan een dubbele led tl balk. Hoop dat dat genoeg is.
Wanneer je alleen je auto wilt parkeren dan heb je niet veel nodig. Als je een automatische deuropener hebt dan zit daar altijd verlichting op die enkele minuten blijft branden. Dan zou je zelf genoeg hebben aan een enkel WCD waarop continu spanning staat.

Wil je fietsen parkeren dan is een TL of LED-strip variant wellicht geen slecht idee. Wil je hobbymatig dingen gaan doen, houtbewerken, bloemschikken dan zal ik ten minste twee lichtpunten maken. Maar dat kan ook prima door vanaf een geschakelde WCD op het plafond met een stekker en kabel naar een TL of ledstrip(voeding) te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
marcel_piet schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:19:
Dit kan je als aannemer aan de voorkant afvangen door ze eerst een formulier te laten invullen en foto's/ video's mee te laten sturen. Ik werk ook bij een bouwbedrijf maar bemoei me niet met nieuwbouw. Paar jaar terug in de bouwvak door gewerkt, weken ervoor waren er tientallen woningen opgeleverd, toen regende het klachten na aanleiding van een storm. Achteraf bleek dat de dakdekker het zetwerk van de dakopstanden niet met de juiste kit had afgewerkt. Resultaat; overal stroomde het water naar binnen omdat het zetwerk los waaide. Dan ben je inderdaad dagen bezig met administratieve werk om klachten op te nemen en uit te zetten. Nadeel was dat natuurlijk iedereen met vakantie is en je de klachten niet kunt oplossen. Geen idee hoe het juridisch verder opgelost is, mensen moesten wel weken wachten voordat hun klacht opgelost was.

Daarom zou ik ook nooit een dakraam door een derde laten plaatsen. Bij zo'n casus als hierboven wijst iedereen al naar elkaar. Wil niet ervaren hoe dat gaat tussen aannemer en derde partij die niet door de aannemer inhuurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
RvH photo schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:14:
https://www.ledlichtdisco...sdeSuF9mmtwEaAilNEALw_wcB

2 van deze hangen aan het plafond, beetje overkill maar als ik nu een schroefje laat vallen kan ik hem tenminste vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Mastasidaz schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:22:
Bedankt voor de reacties!

Ik vind dit best vreemd eigenlijk. Betaal je ten eerste al meer dan gebruikelijk voor een dakraam, worden er wellicht nog meer (onbekende) kosten in rekening gebracht.

Als je 5 dakramen laat installeren kan ik me voorstellen dat er extra kosten worden gerekend. Met 1 dakraam verwacht ik dat die extra kosten minimaal zijn?
Als het een indak systeem is kan ik het mij voorstellen, als jij precies in het midden van de bedachte zone panelen je dakraam wil dat er iemand gaat koeren en het extra geld gaat kosten. Als het gewoon montage op beugels over de dakpannen is dan moeten de meerkosten op een extra metertje snoer na meevallen.
Dat kopersbegeleiding het nog niet weet lijkt mij ook logisch, hij zal het op tekening moeten laten zetten en doorgeven aan de installateur en die zal dan reageren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:39

MeltedForest

Lenny-t

D.deJong schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:33:
[...]

https://www.ledlichtdisco...sdeSuF9mmtwEaAilNEALw_wcB

2 van deze hangen aan het plafond, beetje overkill maar als ik nu een schroefje laat vallen kan ik hem tenminste vinden.
Dit is precies wat ik ook zoek! Ik heb een ruimte van ~5x3,5m dus jij zegt dat 2x 90cm of 120cm ook zou volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
MeltedForest schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:04:
[...]

Dit is precies wat ik ook zoek! Ik heb een ruimte van ~5x3,5m dus jij zegt dat 2x 90cm of 120cm ook zou volstaan?
Ligt er aan wat je gaat doen in de garage, ik heb er een bijkeuken van gemaakt en ik sleutel er aan mijn fietsen dus wilde veel licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:39

MeltedForest

Lenny-t

D.deJong schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:46:
[...]

Ligt er aan wat je gaat doen in de garage, ik heb er een bijkeuken van gemaakt en ik sleutel er aan mijn fietsen dus wilde veel licht.
Eigenlijk doe ik niks en het is puur opslag. En er staat een drankenkoelkast in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
In dat geval volstaat een sfeervol peertje aan het plafond en een hangtafel met wat barkrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:44
D.deJong schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:32:
In dat geval volstaat een sfeervol peertje aan het plafond en een hangtafel met wat barkrukken.
Als het je ding is dan zet je er een biljart neer. En twee van die oude houten wagenwielen aan de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:36

Zenix

BOE!

Gisteren ingeschreven voor nieuwbouwproject, wordt mijn eerste huis. Ben benieuwd :) Het huis is compleet met keuken en badkamer.

Als ik wordt ingeloot dan heb ik al wat meerwerk voor ogen:
- Genoeg 5/8 leidingen voor netwerk
- Vloerverwarming (begane grond)
- Huis wordt met gasaansluiting opgeleverd, kijken of daar wat aan te doen is.
- 3 fasen als dat er nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zenix schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:55:
Als ik wordt uitgeloot dan heb ik al wat meerwerk voor ogen:
Dat komt toch pas als je wordt ingeloot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Napo schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:32:
[...]

Dat komt toch pas als je wordt ingeloot?
Klopt ingeloot :P Maar ik heb al specificaties gekregen via brochures, weet dus al wat ik wil qua meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:25

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Zenix schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:55:
Gisteren ingeschreven voor nieuwbouwproject, wordt mijn eerste huis. Ben benieuwd :) Het huis is compleet met keuken en badkamer.

Als ik wordt uitingeloot dan heb ik al wat meerwerk voor ogen:
- Genoeg 5/8 leidingen voor netwerk
Neem dan 3/4 als het kan, dan kan je fatsoenlijk 2 cat6 of 7 kabels door een buis trekken.
- Vloerverwarming (begane grond)
Dat zal wel standaard zijn om de EPC te halen. Wij hebben dat gelijk in het hele huis laten aanleggen. Maar een paar kamers hadden al om de EPC te halen.
- Huis wordt met gasaansluiting opgeleverd, kijken of daar wat aan te doen is.
Dat zijn wel de laatste huizen dan. Is het niet zo dat die tijd (bijna) voorbij is?
Maar even serieus: gas zal wel betekenen geen stadswarmte/warmtenet. Dus dan zal je denk ik een warmtepomp of boiler op (zonne)energie (elektriciteit) moeten hebben.
- 3 fasen als dat er nog niet is.
Ook dat wordt volgens mij tegenwoordig vaak standaard opgeleverd. Maar dat zegt natuurlijk niets...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:38:
[...]

Dat zijn wel de laatste huizen dan. Is het niet zo dat die tijd (bijna) voorbij is?
Maar even serieus: gas zal wel betekenen geen stadswarmte/warmtenet. Dus dan zal je denk ik een warmtepomp of boiler op (zonne)energie (elektriciteit) moeten hebben.

[...]
Laatste omgevingsvergunningen waren van juni ja, sinds juli mogen ze (tenzij uitzondering) geen gasaansluiting meer hebben.
https://www.lente-akkoord...ieuwbouw-per-1-juli-2018/

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:38:
[...]

Neem dan 3/4 als het kan, dan kan je fatsoenlijk 2 cat6 of 7 kabels door een buis trekken.

[...]

Dat zal wel standaard zijn om de EPC te halen. Wij hebben dat gelijk in het hele huis laten aanleggen. Maar een paar kamers hadden al om de EPC te halen.

[...]

[...]

Ook dat wordt volgens mij tegenwoordig vaak standaard opgeleverd. Maar dat zegt natuurlijk niets...
Klopt moest inderdaad 3/4 zijn. De vloerverwarming zit er nu NIET bij, maar wil ik wel graag, sowieso voor begane grond.

Het gas ja, het is jammer dat het erbij zit... Maar waarschijnlijk zijn de plannen al eerder ingediend en gaan ze deze huizen gewoon op gas aansluiten, terwijl ze pas eind 2019 opgeleverd worden. Ik heb liever gelijk een warmtepomp inderdaad. Maar zoals ik al heb gelezen in dit topic gaat dit niet altijd even makkelijk... Hier in de buurt zijn alle projecten trouwens nog met gas, geen project gezien zonder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:25

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Paragon93 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:44:
[...]

Laatste omgevingsvergunningen waren van juni ja, sinds juli mogen ze (tenzij uitzondering) geen gasaansluiting meer hebben.
https://www.lente-akkoord...ieuwbouw-per-1-juli-2018/
Sinds een maand dus. Dan heeft @Zenix best wel pech, haha.
Zenix schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:46:
[...]

Klopt moest inderdaad 3/4 zijn. De vloerverwarming zit er nu NIET bij, maar wil ik wel graag, sowieso voor begane grond.
Ik heb ook pas sinds volgend jaar vloerverwarming, hoe dat is weet ik niet.
Het gas ja, het is jammer dat het erbij zit... Maar waarschijnlijk zijn de plannen al eerder ingediend en gaan ze deze huizen gewoon op gas aansluiten, terwijl ze pas eind 2019 opgeleverd worden. Ik heb liever gelijk een warmtepomp inderdaad. Maar zoals ik al heb gelezen in dit topic gaat dit niet altijd even makkelijk... Hier in de buurt zijn alle projecten trouwens nog met gas, geen project gezien zonder gas.
Nee, ik hoorde iets moois over de stadswarmte:

Als je het niet afneemt (om wat voor reden dan ook) kreeg je een boete per dag dat je geen aansluiting hebt. En dat was niet mals; gevolg: je bent (praktisch) verplicht een stadswarmte aansluiting af te nemen. 8)7 Of dat ook bij jou geldt, zou ik niet weten.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik ben hartstikke blij met onze nieuwbouwwoning die in 2019 zal worden opgeleverd mét gasaansluiting. Relatief schoon. Relatief goedkoop. Geen lawaai van buiten-units. Geen verplichte veel te dure abonnementen bij warmtenetten. Niet zogenaamd milieuvriendellijk zijn maar stiekem duizenden kWh's aan stroom van kolencentrales/kerncentrales opslurpen als de zon niet schijnt. En met 500-1000 kuub per jaar valt de impact op Groningers in het gaswinningsgebied ook wel mee. Bovendien vind ik dat deze mensen gewoon fatsoenlijke compensatie/versteviging moeten krijgen i.p.v. dit schijnheilige beleid.

[ Voor 5% gewijzigd door woekele op 04-08-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Waarschijnlijk zijn er tegen het einde van de levensduur van de cv ketel al betere en goedkopere alternatieven voor een warmtepomp. Voor nu is de betere woningisolatie al een prima verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

woekele schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:09:
Ik ben hartstikke blij met onze nieuwbouwwoning die in 2019 zal worden opgeleverd mét gasaansluiting. Relatief schoon. Relatief goedkoop. Geen lawaai van buiten-units. Geen verplichte veel te dure abonnementen bij warmtenetten. Niet zogenaamd milieuvriendellijk zijn maar stiekem duizenden kWh's aan stroom van kolencentrales/kerncentrales opslurpen als de zon niet schijnt. En met 500-1000 kuub per jaar valt de impact op Groningers in het gaswinningsgebied ook wel mee. Bovendien vind ik dat deze mensen gewoon fatsoenlijke compensatie/versteviging moeten krijgen i.p.v. dit schijnheilige beleid.
Halfslachtig moet je het niet doen. Je kunt ook voor een W/W-warmtepomp gaan zonder buitenunit en zonder herrie. Met +- 1500 kWh aan stroomverbruik die je wegsnoept als de zon niet schijnt en teruglevert als de zon wel schijnt. En als de zon wel schijnt ook nog even de warmte opslaan zodat je in de winter efficiënter kunt verwarmen. Beter dan het gas opsnoepen waar je helemaal niets voor teruglevert.

We moeten hoe dan ook van fossiele brandstoffen af en gas is daar één van.

Het energienet als buffer gebruiken is de enige juiste oplossing - het is milieutechnisch absoluut onwenselijk dat een ieder zijn eigen energie op gaat slaan, al de accucapaciteit die daarvoor nodig is maakt het er niet beter op. Beter kan dat regionaal gebeuren, met ondergrondse stuwmeren bijvoorbeeld. Ze pompen nu een deel van het gewonnen gas in Groningen weer terug onder de grond om pieken in de gasvraag op te kunnen vangen. Vervang dat proces met water en we zijn een stuk duurzamer bezig.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03:26
woekele schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:09:
Relatief goedkoop.

Bovendien vind ik dat deze mensen gewoon fatsoenlijke compensatie/versteviging moeten krijgen i.p.v. dit schijnheilige beleid.
Als ze gas 4x zo duur maken als electriciteit zijn mensen gemotiveerd om over te stappen op een alternatief en is er geld voor compensatie!

Alleen zal dit bij flink wat huishoudens voor financiële problemen gaan zorgen... Je zegt het zelf al: blij met gas, want goedkoopste optie op het moment.

Genoeg zonne-energie, windenergie en aard energie mogelijk alleen is alles duurder dan gas. De reden dat bouwers uit zichzelf niet voor een alternatief gaan: hogere kosten, dus minder interesse en elke euro aan energie is een euro die niet aan andere zaken wordt uitgegeven.

Ligt het nou aan mijn buurt of worden er ondanks het tekort aan woningen vooral veel huizen gebouwd in plaats van hoge flats?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

President schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:21:
[...]
Genoeg zonne-energie, windenergie en aard energie mogelijk alleen is alles duurder dan gas. De reden dat bouwers uit zichzelf niet voor een alternatief gaan: hogere kosten, dus minder interesse en elke euro aan energie is een euro die niet aan andere zaken wordt uitgegeven.
Dat is niet waar. Er zijn diverse hypotheekverstrekkers die meer krediet verlenen voor NOM-woningen. Mocht je hypotheekverstrekker dat niet doen dan kun je de energiebespaarlening aanvragen tot maximaal 50.000€ om je huis NOM te maken, tegen een rente die lager ligt dan de gemiddelde hypotheekverstrekker en met gunstigere voorwaarden.

Ik blijf me dan ook verbazen over hoeveel mensen er niet in geïnteresseerd zijn om als ze toch al meer dan 3 ton uitgeven aan een huis, daar ook nog een investering in milieuvriendelijk / duurzaam wonen bij te doen, of als we het echt puur financieel willen bekijken, om hun energierekening overbodig te maken.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MadEgg schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:26:
[...]

Dat is niet waar. Er zijn diverse hypotheekverstrekkers die meer krediet verlenen voor NOM-woningen. Mocht je hypotheekverstrekker dat niet doen dan kun je de energiebespaarlening aanvragen tot maximaal 50.000€ om je huis NOM te maken, tegen een rente die lager ligt dan de gemiddelde hypotheekverstrekker en met gunstigere voorwaarden.

Ik blijf me dan ook verbazen over hoeveel mensen er niet in geïnteresseerd zijn om als ze toch al meer dan 3 ton uitgeven aan een huis, daar ook nog een investering in milieuvriendelijk / duurzaam wonen bij te doen, of als we het echt puur financieel willen bekijken, om hun energierekening overbodig te maken.
Heel simpel : ik ben van mening dat de ontwikkeling nog niet volwassen genoeg is, dus zowel qua kosten als efficiëntie verwacht ik de komende jaren flinke stappen.
Over een jaar of 5-10 zal er zoveel vraag zijn naar groene energie (zelf opgewekt) , dat bedrijven daarop in springen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2018 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
President schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:21:
[...]

Als ze gas 4x zo duur maken als electriciteit zijn mensen gemotiveerd om over te stappen op een alternatief en is er geld voor compensatie!

Alleen zal dit bij flink wat huishoudens voor financiële problemen gaan zorgen... Je zegt het zelf al: blij met gas, want goedkoopste optie op het moment.

Ligt het nou aan mijn buurt of worden er ondanks het tekort aan woningen vooral veel huizen gebouwd in plaats van hoge flats?
De vraag naar flats is er bijna niet meer, hooguit nog eens wat luxere appartementen maar echt die woningbouwflats uit de jaren 60-70 wilt niemand meer in wonen.

Grootste reden is natuurlijk de huursubsidiegrens van 710 euro, voor dat bedrag kunnen ze meestal wel een eengezinswoning bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 04-08-2018 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Sport_Life schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 23:01:
[...]

Heel simpel : ik ben van mening dat de ontwikkeling nog niet volwassen genoeg is, dus zowel qua kosten als efficiëntie verwacht ik de komende jaren flinke stappen.
Over een jaar of 5-10 zal er zoveel vraag zijn naar groene energie (zelf opgewekt) , dat bedrijven daarop in springen.
De technologie van warmtepompen is al decennia oud. Koelkasten worden al heel lang gemaakt volgens precies hetzelfde princip en warmtepompen worden ook al tientallen jaren toegepast. Ze behalen een efficientie van A+++ of een SCOP van 5 of hoger. Er is ongetwijfeld wat te winnen qua efficiëntie maar grote sprongen verwacht ik daar niet meer.

Qua kosten zal het vast ook wel wat goedkoper worden bij massaproductie maar het zijn nou eenmaal complexe apparaten. Bij W/W-warmtepompen gaan de boringen vast niet veel goedkoper worden. De apparaten plus montage kunnen vast goedkoper bij veel meer vraag en aanbod maar die prijzen zie ik ook niet zo snel halveren.

Volgens dezelfde redenatie zou ik ook nooit een nieuwe PC of een nieuwe auto kunnen kopen. Er zal in de toekomst zeker een beter en/of goedkoper model komen. Maar in de tussentjid heb ik er al mooi de vruchten van geplukt.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MadEgg schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:33:
[...]

De technologie van warmtepompen is al decennia oud. Koelkasten worden al heel lang gemaakt volgens precies hetzelfde princip en warmtepompen worden ook al tientallen jaren toegepast. Ze behalen een efficientie van A+++ of een SCOP van 5 of hoger. Er is ongetwijfeld wat te winnen qua efficiëntie maar grote sprongen verwacht ik daar niet meer.

Qua kosten zal het vast ook wel wat goedkoper worden bij massaproductie maar het zijn nou eenmaal complexe apparaten. Bij W/W-warmtepompen gaan de boringen vast niet veel goedkoper worden. De apparaten plus montage kunnen vast goedkoper bij veel meer vraag en aanbod maar die prijzen zie ik ook niet zo snel halveren.

Volgens dezelfde redenatie zou ik ook nooit een nieuwe PC of een nieuwe auto kunnen kopen. Er zal in de toekomst zeker een beter en/of goedkoper model komen. Maar in de tussentjid heb ik er al mooi de vruchten van geplukt.
Ik zou het eerder vergelijken met electrische auto's, de techniek van een accu bestaat ook al heel lang, maar toch zijn er nu pas auto's die een range halen van meer dan 300-400km. Komende jaren gaat de ontwikkeling nog harder en over een jaar of 10 rijden kopen we vrijwel allemaal electrisch als nieuwe wagen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Sport_Life schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:49:
[...]

Ik zou het eerder vergelijken met electrische auto's, de techniek van een accu bestaat ook al heel lang, maar toch zijn er nu pas auto's die een range halen van meer dan 300-400km. Komende jaren gaat de ontwikkeling nog harder en over een jaar of 10 rijden kopen we vrijwel allemaal electrisch als nieuwe wagen denk ik.
Maar aan de efficientie van elektromotoren gaat ook niet veel verbeteren. Noch de transmissie. Op het gebied van energieopslag is er nog wel een hele boel te halen, danwel met betere accu’s, danwel met bijvoorbeeld waterstof.

Voor warmtepompen verwacht ik niet dergelijke sprongen. Met name op invertergebied is er nog wel wat te halen omdat het ontwerp van het systeem daarmee een stuk minder nauwkeurig moet, waardoor ontwerp / montage goedkoper wordt. Qua efficientie gaat dat niets uitmaken en qua comfort ook niet, alleen de initiele investering wordt er misschien iets lager van. Meer dan 2-3k gaat dat ook niet schelen.

Tja

Pagina: 1 ... 74 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2