Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.241 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Wimhaw schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:56:
[...]

Wij krijgen ook overal vloerverwarming. Op 1ste en 2de verdieping leggen we pvc clicklaminaat met een speciale ondervloer, die geschikt is voor vv. Gegane grond leggen we grote keramische tegels van90bij60cm.
Keramo kan ook, maar is volgens mij duidelijk een stuk duurder dan pvc.
Pvc click laminaat en een ondervloer? Bij mijn moeder is dat na egalisatie gewoon op de vloer verlijmd. Dat waren ook stroken die een soort van in elkaar geklikt werden. Gewoon laminaat moet je idd een speciale ondervloer voor hebben, anders krijg je wat ik heb gehad van de winter met -10 dat je 3 graden verlies hebt tussen ingestelde waarde en bereikte/haalbare waarde....

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Joopieboy schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:06:
[...]

Pvc click laminaat en een ondervloer? Bij mijn moeder is dat na egalisatie gewoon op de vloer verlijmd. Dat waren ook stroken die een soort van in elkaar geklikt werden. Gewoon laminaat moet je idd een speciale ondervloer voor hebben, anders krijg je wat ik heb gehad van de winter met -10 dat je 3 graden verlies hebt tussen ingestelde waarde en bereikte/haalbare waarde....
Je hebt klik pvc en gewone pvc, die laatste moet je altijd lijmen (zijn flexibele stroken), de eerste zijn harde stroken net als klik laminaat, en hoeft niet gelijmd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Sport_Life schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:24:
[...]

... en bij WTW of warmtepomp zou ik ook heel kritisch zijn. Ik verwacht dat die techniek komende jaren heel hard gaat, dus waarom nu 10-15k betalen voor een warmtepomp die mogelijk over 5 jaar een fractie daarvan kost met veel meer efficientie?
Het kan over een aantal jaar vast goedkoper, maar de TCO is voor een warmtepomp in onze situatie al lager dan de gasverwarming en de extra eigen investering is slechts 2-3k in onze situatie (gaat subsidies nog vanaf!). Als je dan ook nog eens 2 verdiepingen vloerverwarming en koeling in de zomer erbij krijgt (extra comfort) word het helemaal een goede deal. Ik ben enigszins verbaasd dat de andere bewoners in onze fase hier inderdaad geen onderzoek naar hebben gedaan en dus niet naar de TCO hebben gekeken, maar alleen het prijskaartje op de meerwerklijst (29k) 8)7.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

MadEgg

Tux is lievvv

De heipalen zitten erin! We zijn vandaag weer op de bouwplaats gaan kijken en wordt duidelijk hard gewerkt. Wel jammer dat enige berichtgeving hierover vanuit de aannemer volledig uitblijft tot nu toe. Een burenborrel was leuk geweest.

Ik kwam ook "leuk" nieuws tegen. Onze woning valt in fase 1, op de website van de gemeente over het project staat nu vermeld dat woningen van fase 2 zonder gasaansluiting gebouwd moeten gaan worden. Dat hadden ze ook wel eerder mogen bedenken. Ik ga de gemeente maar eens contacteren of ze ons nog op de een of andere manier kunnen bijstaan - ze zouden er wmb ook best wat werk van mogen maken om het aantal gasaansluitingen in fase 1 te minimaliseren, omdat die immers ook nog gebouwd moeten worden. Bouwbedrijven ertoe aanzetten om dit alsnog aan hun kopers aan te bieden en hiervoor ook betaalbare oplossingen aan te bieden, al dan niet met financiële ondersteuning van de gemeente. Je kunt altijd blijven dromen nietwaar O-)

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:31
Joopieboy schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:06:
[...]

Lijmen kan ook, maar zelf heb ik niet echt goede ervaringen ermee. Voordeel van de ondervloer is dat het ook nog eens het contact geluid dempt. Kan beide zonder veel problemen. Kies wel een ondervloer met een lage maximale warmteweerstand van ongeveer 0,01 m2K/W. Minder is altijd beter.
Een ander voordeel van clicklaminaat is dat je het makkelijk kunt verwijderen als je er na een paar jaar op uitgekeken bent. Bv door een echtgenote die eens in de zoveel tijd wat anders wilt. :) ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Wimhaw op 26-03-2018 08:21 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:08
Ik kom mij ook melden in dit topic!

Mijn vriendin (25) en ik (28) zijn in de omgeving van Groningen-Zuid al een tijdje op zoek naar een (eerste) huis. We hebben in en om Groningen al een aantal huizen bezichtigd, maar we lopen steeds tegen het feit aan dat de huizen die wij mooi vinden al binnen één dag worden verkocht boven de vraagprijs en zonder enig voorbehoud. Wat dat betreft zijn wij 'starters' en kunnen wij het ons niet veroorloven om direct boven de vraagprijs te bieden zonder enig voorbehoud van financiering en/of bouwtechnische keuring.

Op dit moment wonen wij in een modern huurappartement uit 2008 dat van alle gemakken is voorzien. Onze voorkeur gaat wat dat betreft dus ook uit naar nieuwbouw, maar feitelijk hebben we geen haast. Helaas zijn de projecten in en om Groningen schaars. Ook zijn er weinig vrije kavels beschikbaar.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kortom: enig (objectief) advies is altijd welkom :) !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

@VeeGee belangrijkste advies wat ik zou willen meegeven is jezelf afvragen of je de komende (tien) jaren verbonden wilt blijven met de regio. Als starter zonder eigen vermogen kun je prijsdalingen lastig opvangen mocht je willen verhuizen (zie 2007-2009). Ik zie heel veel Groningers vroeg of laat toch naar de randstad verhuizen.
Of het veel geld is bepaal je zelf, in onze wijk starten geschakelde tweekappers op 550k VON met 230m2 kavel, om maar even te relativeren.

Vergeet ook niet op funda te zoeken naar woningen rond de 450k (ik verwacht dat je daarop uit gaat komen incl tuin, uitbouw, etc). Volgens mij moet je voor dat bedrag wel wat leuks vrijstaand kunnen vinden in een Gronings dorp.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 26-03-2018 10:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@VeeGee Wij hebben ook een 2-onder-een-kapper ten westen van Groningen (Leek) gekocht, vergelijkbare oppervlakte en kavel. Qua meerwerk gaan we er nog wel fors overheen - onze begroting zit op 71K, en daar komt mogelijk nog nog 20k bovenop voor de warmtepomp.

Wat wij hebben gezien waren de projecten voordeliger dan zelf bouwen op een vrije kavel. In november ben ik op de nieuwbouwbeurs in Groningen geweest en het aantal projecten viel mij eigenlijk niet tegen, en ik word ook overladen met mailtjes met uitnodigingen voor nieuwe projecten. Projecten in de stad Groningen zelf gaan meestal vrij hard maar in de dorpen er omheen zie ik vaak nog wel enkele nog niet verkochte woningen.

De prijs is best redelijk denk ik - wel iets meer dan wat wij betalen (350-370k) maar de prijzen zijn ook nog wel gestegen sinds wij getekend hebben. Ik heb ook een Funda-alert ingesteld op vergelijkbare woningen. Er druppelt af en toe wel wat binnen, maar het aanbod is niet heel groot, en prijzen zitten doorgaans tussen de 325K en 375K.

Mijn ervaring is dat nieuwbouw zeker niet goedkoper is ondanks dat de makelaars je dat wel willen laten geloven - ze schermen nogal met de kosten die je bespaart omdat de prijs VON is ipv KK, maar dat er daarna nog vele tienduizenden euro's aan meerwerk overheen komen houden ze meestal maar een beetje stil. Je hebt als het goed is wél alles naar wens (al kost dat soms wat moeite), en alles nieuw. Daarnaast vinden wij het ook leuk om samen met alle nieuwe buren echt de nieuwe buurt te kunnen vormen - in een bestaande wijk is dat toch anders.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 22:45
@VeeGee Wij zitten ook rond de 60k aan meerwerk voor een vergelijkbare nieuwbouwwoning. Ongeveer de helft voor de aannemer (uitbouw, sanitair, loze leidingen, openslaande deuren ipv schuifpui, buitenkraan, extra zonnepanelen) en de rest voor de afwerking (vloeren, muren, tuin).
Vooral sanitair ging harder dan we gedacht hadden, terwijl we echt geen extreem dure dingen hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Al het meerwerk is belachelijk duur. Hier verdienen ze nog eens goud geld mee.

Een stopcontact verplaatsen kost bij ons 75 euro. Dat is een kleine aanpassing van 1 minuut in autocad.
Voor de werknemers is het net zoveel werk. Maarja ze moeten er tijd insteken, het moet uiteindelijk allemaal kloppen. Wordt het vergeten kost het ze geld...

Voor de warmtepomp etc. komt eind deze week een offerte uit. Geschat wordt tussen de 12.000 en 21.000 euro. Wat wel al toegezegd is dat de gasleiding toch geplaatst moet worden omdat dit volgens hun verplicht is. Dus je moet altijd voor vastrecht blijven betalen. Wordt het al minder interessant. Dat is toch belachelijk? Verder over meerwerk viel niet te praten over korting. Gelijk met grote mond dit zijn de prijzen en anders doe het maar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

@VeeGee Bedenk ook vooral wat je prima achteraf zelf kan doen, en laat dat niet door de aannemer doen! Kijk, een uitbouw of vloerverwarming moet je gewoon de aannemer laten doen, maar er zijn een hoop dingen waarmee je wat kan besparen.

Zo heb ik bijvoorbeeld gekozen het meubilair in de badkamer na oplevering te plaatsen/vervangen (douchewand, wastafel, badkamermeubel) en het huis laten opleveren met een groot gapend gat in de gevel en zelf een garagedeur te plaatsen. Binnendeuren nog zoiets, laat ze gewoon lekker standaard en ga zelf opzoek naar een mooie deur met glas als je dat wilt. Simpele dingen maar bespaart al gauw duizenden euro's ten opzichte van de aannemerprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
@T.E Die discussie is hier eerder geweest, lees maar eens even terug hoe de workflow van meerwerk (helaas is). Ja, AutoCad is gewillig... Maar dan weet nog niemand het. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nozem
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-02 12:02
@VeeGee Ik geloofde ook nooit dat de kosten die bovenop een nieuwbaouwwoning komen zo hoog waren tot ik er zelf een half jaar geleden aan begon. Wij zitten nu op 60k voor een gewone hoekwoning. Meerwerk van de projectontwikkelaar is hiervan ongeveer 20k (openslaande deuren en aangebouwde garage). De overige 40k bestaat onder meer uit 2 verdiepingen glasvliesbehang (4k), badkamer (4k), keuken (8k), maar ook meubels, verf en laminaat en nog wel 20 dingen. Hier hebben we (vanwege de reeds enorme lijst) uit geschrapt: de kachel (3k), tuin (10k) en serre (10k).
In onze ogen doen we verder niks geks, maar proberen we wel goedkoop-is-duurkoop keuzes te vermijden. Van te voren denk je van veel dingen dat je het zelf ook wel prima kunt, maar de tijd, frustratie en kwaliteit die hieronder lijden, beperken je snel :)
En je kunt er inderdaad nog makkelijk onderuit. Totodat er ergens een handtekening staat, zit je nergens aan vast en zelfs met handtekening was er geloof ik nog 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Wat een verademing is onder eigen regie bouwen dan.

Ik heb alleen aantallen stopcontacten etc en daar een offerte voor getekend.
Bij het intekenen op tekening vielen er en paar weg, en er kwamen er een paar bij. De preciese plek tekenen we blijkbaar later op de muur uit. Er wordt niet meer over (extra) geld gesproken nu.

Wel waren de veranda en garage flink aan de prijs, en de basis dingen van de instalteur ook duurder dan gehoopt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:08
Sport_Life schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:21:
@VeeGee belangrijkste advies wat ik zou willen meegeven is jezelf afvragen of je de komende (tien) jaren verbonden wilt blijven met de regio. Als starter zonder eigen vermogen kun je prijsdalingen lastig opvangen mocht je willen verhuizen (zie 2007-2009). Ik zie heel veel Groningers vroeg of laat toch naar de randstad verhuizen.
Of het veel geld is bepaal je zelf, in onze wijk starten geschakelde tweekappers op 550k VON met 230m2 kavel, om maar even te relativeren.

Vergeet ook niet op funda te zoeken naar woningen rond de 450k (ik verwacht dat je daarop uit gaat komen incl tuin, uitbouw, etc). Volgens mij moet je voor dat bedrag wel wat leuks vrijstaand kunnen vinden in een Gronings dorp.
Dank voor je reactie! De verwachting is wel dat wij de komende tijd aan deze regio verbonden zullen blijven. Wij komen beiden uit het noorden en hebben eigenlijk nooit de behoefte gehad om te vertrekken naar de randstad. Ook onze (vaste) baan bindt ons eigenlijk aan het noorden.

Mag ik vragen over welke omgeving je het hebt? Dat zijn inderdaad ook forse prijzen! En, inderdaad, voor dat geld is in de omgeving van Groningen wel een vrijstaand huis te vinden in een dorp. Maar onze voorkeur gaat wel uit naar een dorp dat nog redelijk dichtbij de stad ligt en (bij voorkeur) niet te ver richting het noorden van Groningen ligt. Veel goedkoper zal het dan wellicht niet worden.
MadEgg schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:29:
@VeeGee Wij hebben ook een 2-onder-een-kapper ten westen van Groningen (Leek) gekocht, vergelijkbare oppervlakte en kavel. Qua meerwerk gaan we er nog wel fors overheen - onze begroting zit op 71K, en daar komt mogelijk nog nog 20k bovenop voor de warmtepomp.

Wat wij hebben gezien waren de projecten voordeliger dan zelf bouwen op een vrije kavel. In november ben ik op de nieuwbouwbeurs in Groningen geweest en het aantal projecten viel mij eigenlijk niet tegen, en ik word ook overladen met mailtjes met uitnodigingen voor nieuwe projecten. Projecten in de stad Groningen zelf gaan meestal vrij hard maar in de dorpen er omheen zie ik vaak nog wel enkele nog niet verkochte woningen.

De prijs is best redelijk denk ik - wel iets meer dan wat wij betalen (350-370k) maar de prijzen zijn ook nog wel gestegen sinds wij getekend hebben. Ik heb ook een Funda-alert ingesteld op vergelijkbare woningen. Er druppelt af en toe wel wat binnen, maar het aanbod is niet heel groot, en prijzen zitten doorgaans tussen de 325K en 375K.

Mijn ervaring is dat nieuwbouw zeker niet goedkoper is ondanks dat de makelaars je dat wel willen laten geloven - ze schermen nogal met de kosten die je bespaart omdat de prijs VON is ipv KK, maar dat er daarna nog vele tienduizenden euro's aan meerwerk overheen komen houden ze meestal maar een beetje stil. Je hebt als het goed is wél alles naar wens (al kost dat soms wat moeite), en alles nieuw. Daarnaast vinden wij het ook leuk om samen met alle nieuwe buren echt de nieuwe buurt te kunnen vormen - in een bestaande wijk is dat toch anders.
In Leek wordt inderdaad ook nog volop gebouwd zag ik. Daar waren ook nog wel vrije kavels beschikbaar. Misschien toch ook nog eens even goed naar kijken. Maar is een project echt goedkoper dan zelf bouwen? Stel ik koop een vrije kavel van 150k, dan moet ik daar voor 250k toch wel een vrijstaand huis op kunnen zetten? Onder de streep zou je dan net zoveel kwijt zijn, maar dan heb je over het algemeen wel een grotere kavel én woon je vrijstaand. Maar goed, ook hiervoor geldt: locatie, locatie, locatie.

71k meerwerk is inderdaad wel fors. Ik verwacht niet dat wij daarop uit zullen komen, zeker omdat we niet van plan zijn om alle vakjes aan te vinken op de koperskeuzelijst. Veel zakenkunnen inderdaad ook nog makkelijk achteraf, bijvoorbeeld een dakraam. Mijn inschatting is dat dit fors scheelt met de prijs die ik nu zou betalen bij de aannemer.

In Groningen e.o. zijn inderdaad wel wat projecten, maar het gros daarvan is al volledig onder optie en/of verkocht. We hebben ook nog in Meerstad gekeken (dat heeft zeker potentie!), maar is op dit moment nog wel redelijk sfeerloos. Dan heeft een bestaand dorp met voorzieningen wel onze voorkeur. Bovendien lagen de prijzen in Meerstad niet eens zo gek veel lager.
Out.of.Control schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:15:
@VeeGee Wij zitten ook rond de 60k aan meerwerk voor een vergelijkbare nieuwbouwwoning. Ongeveer de helft voor de aannemer (uitbouw, sanitair, loze leidingen, openslaande deuren ipv schuifpui, buitenkraan, extra zonnepanelen) en de rest voor de afwerking (vloeren, muren, tuin).
Vooral sanitair ging harder dan we gedacht hadden, terwijl we echt geen extreem dure dingen hebben gekozen.
Ik verwacht inderdaad ook tussen de 50k - 60k uit te komen aan meerwerk. Ik vrees ook dat het sanitair al snel in de papieren zal lopen. Maar het moet toch mogelijk zijn om de bestaande (basis) badkamer en toiletten voor +- 9k te upgraden naar een redelijke badkamer (zonder bad, maar wel met grotere tegels, regendouche en dubbele wastafel)? Of sla ik dan de plak volledig mis?
nozem schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:58:
@VeeGee Ik geloofde ook nooit dat de kosten die bovenop een nieuwbaouwwoning komen zo hoog waren tot ik er zelf een half jaar geleden aan begon. Wij zitten nu op 60k voor een gewone hoekwoning. Meerwerk van de projectontwikkelaar is hiervan ongeveer 20k (openslaande deuren en aangebouwde garage). De overige 40k bestaat onder meer uit 2 verdiepingen glasvliesbehang (4k), badkamer (4k), keuken (8k), maar ook meubels, verf en laminaat en nog wel 20 dingen. Hier hebben we (vanwege de reeds enorme lijst) uit geschrapt: de kachel (3k), tuin (10k) en serre (10k).
In onze ogen doen we verder niks geks, maar proberen we wel goedkoop-is-duurkoop keuzes te vermijden. Van te voren denk je van veel dingen dat je het zelf ook wel prima kunt, maar de tijd, frustratie en kwaliteit die hieronder lijden, beperken je snel :)
En je kunt er inderdaad nog makkelijk onderuit. Totodat er ergens een handtekening staat, zit je nergens aan vast en zelfs met handtekening was er geloof ik nog 14 dagen bedenktijd.
Bedankt voor jouw schattingen, daar kunnen we ook zeker verder mee! Dat zou ook onze insteek zijn, het hoeft niet allemaal top-of-the-line te zijn, maar goedkoop duurkoop willen we zeker vermijden. Je kunt altijd nog op termijn dingen langzaamaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-07 22:41
wattenstaafje schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:10:
Iemand hier ervaring met Keramo vloeren? Wij krijgen in ons nieuwe huis overal vloerverwarming en twijfelen over het soort vloer. PVC, keramische tegels of dus iets relatief nieuws als keramo. Het moet wel te combineren zijn met kleine kinderen.
Bedoel je zoiets? https://www.vloeren-aanhuis.nl/vloeren/keramo-hout
Of meer tegellook? Ik lees in elk geval even mee: wij hebben nu lamelparket, maar met 2 kleine mannen (1 en 3) en een hond (de hond hebben we inmiddels niet meer) ziet deze vloer er echt niet meer uit. Er gaat bijna dagelijks wel een keer een beker melk oid over de vloer en daarnaast wordt er ook niet echt zachtzinnig met speelgoed omgegaan dus in ons nieuwbouwhuis moet de vloer wel wat duurzamer zijn. De toplaag is inmiddels op meerdere plekken losgekomen en trekt nu (door de droge lucht) krom.

Tegels vinden wij in sommige gevallen wel mooi maar is natuurlijk erg hard en omdat een van de kindjes nog wel eens valt, vinden we dat wel iets om rekening mee te houden.
Gietvloer vinden we mooi, maar is erg duur en zeker niet ongevoelig voor beschadigingen.
PVC vind ik tot nu toe niks omdat je (ik in elk geval tot nu toe) toch merkt dat het nep is. Misschien ook door het geluid of zo.
Hout vinden we het mooiste maar zoals gezegd niet echt handig en in mijn ogen zonde van het geld als de vloer er na een paar jaar niet meer uitziet.
Dus was eens gaan Googlen na jouw bericht en kwam toen op deze vloer (Lindura van Meister). Helaas heb ik er geen ervaring mee maar ben wel benieuwd of anderen er ervaring mee hebben. Op deze vloer wordt 20 jaar garantie gegeven dus dat wekt in elk geval vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Wij hebben keramische tegels met een hout look. Makkelijk in onderhoud, hard dus erg duurzaam, goed voor de vloerverwarming en door de houtlook ziet het er ook nog eens erg mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

VeeGee schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:52:
[...]
In Leek wordt inderdaad ook nog volop gebouwd zag ik. Daar waren ook nog wel vrije kavels beschikbaar. Misschien toch ook nog eens even goed naar kijken. Maar is een project echt goedkoper dan zelf bouwen? Stel ik koop een vrije kavel van 150k, dan moet ik daar voor 250k toch wel een vrijstaand huis op kunnen zetten? Onder de streep zou je dan net zoveel kwijt zijn, maar dan heb je over het algemeen wel een grotere kavel én woon je vrijstaand. Maar goed, ook hiervoor geldt: locatie, locatie, locatie.
Een grotere kavel heb je dan wel inderdaad. Maar prijzen kwamen wat wij zagen wel iets hoger uit voor kavel + woning. Daar komt dan nog alle modificaties, sanitair en keuken bovenop. En dan heb je nog een catalogus-woning die je zelf laat bouwen, als je het zelf laat ontwerpen wordt het nog weer fors duurder. Maar ik heb het idee redelijk snel afgeschoten, dus misschien dat er meer mogelijk is dan ik dacht.
71k meerwerk is inderdaad wel fors. Ik verwacht niet dat wij daarop uit zullen komen, zeker omdat we niet van plan zijn om alle vakjes aan te vinken op de koperskeuzelijst. Veel zakenkunnen inderdaad ook nog makkelijk achteraf, bijvoorbeeld een dakraam. Mijn inschatting is dat dit fors scheelt met de prijs die ik nu zou betalen bij de aannemer.
Nou ja, wij hebben ook niet alles afgecheckt. Wel een uitbouw, dakkapel en erker, dat zijn flinke kosten. De 71k€ is overigens maar voor één-derde bij de aannemer zelf, de rest is voor keuken, badkamer, tuindeuren in de garage, vloeren, wanden, tuin en meer van dat moois.
In Groningen e.o. zijn inderdaad wel wat projecten, maar het gros daarvan is al volledig onder optie en/of verkocht. We hebben ook nog in Meerstad gekeken (dat heeft zeker potentie!), maar is op dit moment nog wel redelijk sfeerloos. Dan heeft een bestaand dorp met voorzieningen wel onze voorkeur. Bovendien lagen de prijzen in Meerstad niet eens zo gek veel lager.
Meerstad leek ons inderdaad ook wat. Daar hebben we ook ingeschreven maar helaas niet ingeloot. Met oog op aarbevingen hebben we daarna besloten om het toch iets westelijker te zoeken - ze zouden theoretisch aardbevingsbestendig bouwen maar of dat echt helemaal goed gaat is nog maar afwachten natuurlijk. Bovendien hebben ze midden in Meerstad een uitzichtblokkerend veld van de NAM liggen wat ook wel vrij ironisch is gegeven dat Meerstad gasloos gebouwd wordt.

Ook hebben wij goed nieuws vanuit de aannemer, gelukkig. Vandaag heb ik een aanbod gekregen om de vloerverwarming te laten vervallen, de gehele verwarmingsinstallatie, de gasaansluiting en de dekvloeren. Daarna mogen wij zelf de verwarming laten verzorgen door een externe partij. Het was wel een alles-of-niets-situatie: ze wilden dus ook geen leidingen leggen want ze hadden geen zin in getouwtrek tussen wie er verantwoordelijk was, het bouwbedrijf of de installateur. Heb ik begrip voor.

Het vervallen van de vloerverwarming scheelt 4.5k€ en het vervallen van de gasaansluiting en de volledige warmwatervoorziening en de dekvloeren levert nog eens 4k€ op. Dat geeft flink wat ruimte om het goed aan te pakken. Die warmtepomp gaat er wel komen *O*

Vanuit de gemeente kreeg ik te horen dat de afspraak met de aannemers was dat ze het niet gasloos hoefde op te leveren maar dat ze die optie wel moesten aanbieden aan de kopers. Daar is nog wat misgegaan dus. :X Maar goed, we komen eruit :)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Laatst online: 19-06 07:24
Ook wij hebben ons enigzins verkeken op de meerprijs, vooral ook de badkamer en toiletten (gekozen voor casco). In totaal heb ik meerwerkkosten geraamd op 100k, waarvan 25k voor de aannemer. Gelukkig heb ik mij woning op tijd verkocht en kan nu (met gezinnetje bij ouders) enigzins sparen. Maar wat een geld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
T.E schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:24:
Wat wel al toegezegd is dat de gasleiding toch geplaatst moet worden omdat dit volgens hun verplicht is. Dus je moet altijd voor vastrecht blijven betalen. Wordt het al minder interessant. Dat is toch belachelijk? Verder over meerwerk viel niet te praten over korting. Gelijk met grote mond dit zijn de prijzen en anders doe het maar niet.
Gasleiding is geen verplichting meer. Dat is écht onzin. Mijn aannemer kwam er ook mee, maar kwam erop terug nadat ik van het SWK te horen kreeg dat dit geen harde eis meer is.
Als ze daarna toch gas gaan aansluiten kun je dit gewoon af laten sluiten, zodat je geen vastrecht hoeft te betalen.
Stel de gas vraag zelf via de SWK site en stuur het antwoord naar je aannemer. Heb ik ook gedaan.
Aannemer heeft daarna een niet verantwoordelijkheid verklaring naar mij opgestuurd dat zij niet meer verantwoordelijk zijn. Die moest ik ondertekend terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
@MadEgg
Toch voor elkaar om geen gas te laten installeren.
Goed geregeld. _/-\o_
Las ook dat ze volledige warmwater voorziening niet gaan installeren. Is dit zonder de leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wimhaw schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:57:
@MadEgg
Toch voor elkaar om geen gas te laten installeren.
Goed geregeld. _/-\o_
Las ook dat ze volledige warmwater voorziening niet gaan installeren. Is dit zonder de leidingen?
Ja, dat dus helaas wel. Het was alles of niets. Hij heeft me wel beloofd dat het niet heel veel om handen had aangezien we de badkamer en keuken ook al casco laten opleveren en de lepe hoek van de trap goed bereikbaar was om de leidingen aan te leggen.

Daarnaast zullen we moeten tekenen dat we ermee akkoord gaan dat de woning niet aan het bouwbesluit voldoet en ook niet aan Woningborg en er geen energielabel afgegeven kan worden omdat er geen verwarming opgeleverd wordt en de berging waar de warmtepomp geplaatst gaat worden (nog) niet geïsoleerd is. Maar dat moesten we toch al aangezien de berging ook zonder garagedeur opgeleverd wordt met een groot gapend gat in de gevel.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
MadEgg schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:28:
[...]

Ja, dat dus helaas wel. Het was alles of niets. Hij heeft me wel beloofd dat het niet heel veel om handen had aangezien we de badkamer en keuken ook al casco laten opleveren en de lepe hoek van de trap goed bereikbaar was om de leidingen aan te leggen.

Daarnaast zullen we moeten tekenen dat we ermee akkoord gaan dat de woning niet aan het bouwbesluit voldoet en ook niet aan Woningborg en er geen energielabel afgegeven kan worden omdat er geen verwarming opgeleverd wordt en de berging waar de warmtepomp geplaatst gaat worden (nog) niet geïsoleerd is. Maar dat moesten we toch al aangezien de berging ook zonder garagedeur opgeleverd wordt met een groot gapend gat in de gevel.
Dat van SWK bouwbesluit was ook bij ons. Gelukkig hadden we de mogelijkheid om verder alle leidingen alvast te laten aanleggen. VV hebben we wel laten leggen inclusief apparte ruimte thermostaten.
Een nieuw huis kost altijd meer dan wat in de brochure vermeld staat. Was bij ons ook. Badkamer, keuken, zonnepanelen, warmtepomp, ander dak type, koste bij ons ruwweg 75mille meer. Zucht.... nog niet behang/verf/vloeren/verhuizing en de laatste kosten post tuin in de begroting meegenomen. Als je dat nog erbij neemt kom je ruim boven de 100k uit. Ach dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
Wimhaw schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:46:
[...]

Als ze daarna toch gas gaan aansluiten kun je dit gewoon af laten sluiten, zodat je geen vastrecht hoeft te betalen.
Dat verschilt per netbeheerder. Afsluiten kost soms ook geld (paar honderd euro), want het is niet een kwestie van alleen even geen gas meer leveren.
Je kan je ook administratief laten afsluiten, maar dat kan maar per 1 jaar en kost dan wat administratiekosten.

Niet laten aanleggen is altijd het goedkoopste (als je geen gas nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@VeeGee 60k meerwerk is niet gek. Wij zaten op 285k VON, en zijn uiteindelijk op zo'n 380k uitgekomen (inclusief 29k Nul op de meter). Ook een 2-onder-1 kapper. In Brabant, aan de bosrand.

Ik kijk soms jaloers naar mijn collega die wel een vrij kavel heeft genomen. Het is meer regelwerk, maar er gaat een stuk meer in een keer goed. Zijn aannemer en onderaannemers doen geen aannames maar bellen hem als er iets onduidelijk is of als ze ideeën hebben hoe het beter kan. Mijn aannemer deed domme aannames die achteraf gecorrigeerd moeten worden, wat een hoop frustratie en soms extra kosten met zich meebrengt.

Wij hebben vooral heel veel spijt dat we de badkamer door onze aannemer hebben laten doen, achteraf gezien hadden we dat liever casco laten opleveren en door een andere partij laten doen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:56
T.E schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:24:
Voor de warmtepomp etc. komt eind deze week een offerte uit. Geschat wordt tussen de 12.000 en 21.000 euro. Wat wel al toegezegd is dat de gasleiding toch geplaatst moet worden omdat dit volgens hun verplicht is. Dus je moet altijd voor vastrecht blijven betalen. Wordt het al minder interessant. Dat is toch belachelijk?
Als je vanaf oplevering geen gas gaat gebruiken, kun je toch ook gewoon geen contract voor de levering van gas afsluiten. Dan zit je nergens aan vast (ook geen vastrecht). Dat die meter er dan wel zit is om vele redenen jammer, maar ze moeten van hun probleem niet jouw probleem maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@T.E @Hogader Waarom dan toch de meter aan laten leggen? Dat ding is ook niet gratis! Bij mijn NOM huis is wel een loze leiding naar de straat gelegd voor een eventuele gasaansluiting, maar meer is echt niet nodig. Overigens neemt een gasmeter ook flink wat ruimte in je meterkast in waar je bijvoorbeeld ook netwerkinrichting of een waterontharder kwijt zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?
Voorlopig is je contract opzeggen genoeg om geen kosten meer te hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Tassadar32 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:41:
@T.E @Hogader Waarom dan toch de meter aan laten leggen? Dat ding is ook niet gratis! Bij mijn NOM huis is wel een loze leiding naar de straat gelegd voor een eventuele gasaansluiting, maar meer is echt niet nodig. Overigens neemt een gasmeter ook flink wat ruimte in je meterkast in waar je bijvoorbeeld ook netwerkinrichting of een waterontharder kwijt zou kunnen.
Een meterkast heeft een verplichte vaste indeling.
Ook al heb je geen gas, dan nog mag je de daarvoor gereserveerde ruimte niet gebruiken voor wat anders, zover ik weet.

Zie bijvoorbeeld: https://www.enexis.nl/ove...nen-meterkast-en-bouwkast

[ Voor 6% gewijzigd door Dirtbiter op 27-03-2018 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:56
Mijn oplossing was met de informatie dat de aannemer sowieso een gasmeter zou aanleggen, ook al vraag je hem dat niet te doen. Kwa kosten ligt dat dus volledig bij de starre aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Dirtbiter Met stadsverwarming is die ruimte gereserveerd voor stadsverwarming ipv gas, dus logischerwijze zou als je beide niet hebt die ruimte vrij te gebruiken zijn. Bij ons komt er dus ook gewoon een deel van de waterontharder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Laatst online: 22:15
Dirtbiter schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:59:
[...]

Een meterkast heeft een verplichte vaste indeling.
Ook al heb je geen gas, dan nog mag je de daarvoor gereserveerde ruimte niet gebruiken voor wat anders, zover ik weet.

Zie bijvoorbeeld: https://www.enexis.nl/ove...nen-meterkast-en-bouwkast
Dat is correct, maar wie controleert dat na oplevering? Niemand. Dus wanneer je electra en water is aangesloten door de netwerkbedrijven kun je de ruimte gewoon voor wat anders gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 11:40
@VeeGee Hier ook een 2-on-1 kap in Nijmegen voor VON €329.500 (standaard GBO 159m2 en kavel 227m2) en totaal aan meerwerk iets meer dan €80k. Hier komt dan nog de achtertuin bij, is wel al afgegraven en gevuld met zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij projectbouw is iets weglaten vaak duurder dan zinloos aanbrengen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 11:58
bacardicoconut schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:29:
[...]

Dat is correct, maar wie controleert dat na oplevering? Niemand. Dus wanneer je electra en water is aangesloten door de netwerkbedrijven kun je de ruimte gewoon voor wat anders gebruiken.
Volgens mij heb ik elders, in dit topic of in het "Ervaringen met het bouwen van een huis" topic, gelezen dat er wel degelijk controles worden uitgevoerd (achteraf of bij aanleg door nutsbedrijf), bijv of de verplichtte ventilatie wel aanwezig is. Ok, als je geen gas aanlegt, komt er misschien geen mannetje om gas aan te sluiten, maar wel eentje voor elektra. Als deze voor dezelfde netbeheerder werkt en een beetje ijverig is, heb je misschien kans dat hij het rapporteert?

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:13
Ik zag vandaag weer eens waarom het schilderwerk hier in het project niet al te best is. Kerel stond in de regen lekker de buitenboel te schilderen. Lekker gewerkt pik :F

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@veegee Nieuwbouw is sowieso niet te vergelijken met bestaande bouw. Voor een nieuwbouw 2 onder 1 kap denk ik redelijk. Wij komen ver boven de 400.000 uit.

2 onder 1 kap inclusief uitbouw 150m2, kavel van 370 m2 €365.000 v.o.n.
Met uitbouw, dakkapel, vloerverwarming extra in badkamer, verbindingsdeur keuken garage nog €30.000 bij. En dan komt de rest nog..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2018 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Is iemand hier ook bezig (geweest) met cementdekvloeren? In verband met de vloerverwarming tbv de warmtepomp gaan we de cementdekvloeren laten vervallen. Ik heb vandaag eens rondgebeld naar wat stucadoors die dat konden doen. Er gaat weer een hele nieuwe wereld open.

- Er zouden al dan niet fibers door het zandcement gedaan moeten worden voor betere geleiding van de vloerverwarming
- Het spackwerk op het plafond onder de vloer waar de dekvloer op gestort wordt zou al dan niet beschadigd kunnen worden door het storten van de vloer. Eentje raadde me aan om ook het spackwerk te laten vervallen omdat dat beter na het storten van de cementdekvloer zou kunnen.
- Een en ander hangt ook nog sterk af van hoe de vloerverwarming gemonteerd wordt, bv op noppenfolie zou het meest ideaal zijn. Weer heen en weer bellen met de installateur.
- Hoe hoog moet een dekvloer zijn? De een zegt minimaal 3 cm, de andere minimaal 6. Maar het mag dan (natuurlijk) weer niet tegen de deuren aankomen.

Uiteindelijk kom ik op prijzen uit van €12,50 tot €15,- per m². Klinkt me niet onredelijk in de oren, maar het kom daarmee natuurlijk wel fors hoger uit dan de minderprijs die we van de aannemer terugkrijgen. Ach ja, we krijgen in ieder geval nog wat terug. Maar ik had wel weer even het gevoel van wat heb ik me op de hals gehaald 8)7

Ook gelijk het stucwerk maar meegenomen in de aanvraag - bedragen van rond de €13,- per vierkante meter. Viel mij erg mee afgaande op wat ik op internet en hier gelezen heb - voor rond €4000,- zijn we dan klaar voor alle wanden.
leecher schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:24:
Ik zag vandaag weer eens waarom het schilderwerk hier in het project niet al te best is. Kerel stond in de regen lekker de buitenboel te schilderen. Lekker gewerkt pik :F
Ja, erg nuttig. Het kan ze soms echt geen reet schelen geloof ik. Tien jaar terug woonde ik in een huurhuis van een particuliere verhuurder via een makelaar. De schilders kwamen daar ook gewoon in de regen het houtwerk schilderen. De bellen stonden er flink in en alle verf bladderde in de weken daarna af. Ik heb dit een paar keer gemeld bij de makelaar maar blijkbaar vonden ze het niet belangrijk ofzo.

Bij nieuwbouw had ik het toch wel iets beter verwacht eigenlijk - zoiets komt bij een oplevering toch sowieso wel aan het licht?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
MadEgg schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:48:
Uiteindelijk kom ik op prijzen uit van €12,50 tot €15,- per m². Klinkt me niet onredelijk in de oren, maar het kom daarmee natuurlijk wel fors hoger uit dan de minderprijs die we van de aannemer terugkrijgen. Ach ja, we krijgen in ieder geval nog wat terug. Maar ik had wel weer even het gevoel van wat heb ik me op de hals gehaald 8)7

Ook gelijk het stucwerk maar meegenomen in de aanvraag - bedragen van rond de €13,- per vierkante meter. Viel mij erg mee afgaande op wat ik op internet en hier gelezen heb - voor rond €4000,- zijn we dan klaar voor alle wanden.
Als je vertrouwen hebt in de aanbieder, dan zou ik voor deze prijzen meteen tekenen.

Prijzen voor een halve cementdekvloer in de badkamers (dus wel met afschot enz., maar 'half' omdat de vloerverwarming al in het cement ligt; het gaat nog om de bovenste paar cm) varieerden bij aanvragen binnen ons project van 25 tot 100 euro/m2 (belachelijk, i know). Hier kun je mooi een indicatie voor prijzen zien. Dan zie je dat een cementdekvloer van 60mm ongeveer 25 euro/m2 incl alles zou moeten kosten.

En stucwerk voor 13 euro/m2 is ook een hele goede prijs. Mijn aanvragen kwamen allemaal op zo'n 18-21 euro/m2 exclusief BTW.

Alle prijzen gaan nu weer door het dak. Iedereen in de bouw heeft het druk, en in goede tijden wordt er gehooid. En in slechte tijden gezeurd.

Dat je minder terugkrijgt van de aannemer dan dat je er voor gaat betalen bij een ander zal altijd zo zijn.
Ik meen dat daar wel regels voor zijn, hoeveel verschil er tussen hetzelfde meer- en minderwerk (bij dezelfde aannemer) zou mogen zitten, maar aangezien bijna alle aannemers boeven zijn, en criminelen niet zoveel op hebben met regeltjes, kun je daar naar fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
(jarig!)

Stucwerk is zeker wel mogelijk voor die prijs ja. Wij hadden offertes voor rond de 10 euro/m2 excl BTW. Het is dan wel zo'n dun pleisterlaagje, maar dat is ook voldoende voor nieuwbouw wanden, het resultaat is erg strak. Houd er wel rekening mee dat het stucwerk ook nog gesausd of gespoten moet worden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Ja, erg nuttig. Het kan ze soms echt geen reet schelen geloof ik.
Volgens mij komen ze er af en toe vaak mee weg en is het dus de moeite waard om het half te doen. Wij hadden twee vensterbanken waar stukken uit waren. Dat zie je toch? Wie bij de aannemer denkt er dan "dat zullen ze vast niet zien" ?? Ik ben zelf niet bijzonder kritisch (mijn vrouw daarintegen wel, die merkte zaken op die de inspecteur van VEH niet eens zag) maar een hap van 3x1cm uit een vensterbank valt toch wel erg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

dj_raoul schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:07:
[...]
Stucwerk is zeker wel mogelijk voor die prijs ja. Wij hadden offertes voor rond de 10 euro/m2 excl BTW. Het is dan wel zo'n dun pleisterlaagje, maar dat is ook voldoende voor nieuwbouw wanden, het resultaat is erg strak. Houd er wel rekening mee dat het stucwerk ook nog gesausd of gespoten moet worden! ;)
Er werd Ardex DF 710 genoemd, dun pleisterwerk speciaal geschikt voor nieuwbouw. Sauzen zal inderdaad nog moeten gebeuren, maar we hebben een hele horde familieleden die graag willen sauzen dus dat komt wel goed :+ Voor een paar honderd euro aan latex en wat toebehoren ben je wel klaar dan.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:40
leecher schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:24:
Ja, erg nuttig. Het kan ze soms echt geen reet schelen geloof ik. Tien jaar terug woonde ik in een huurhuis van een particuliere verhuurder via een makelaar. De schilders kwamen daar ook gewoon in de regen het houtwerk schilderen. De bellen stonden er flink in en alle verf bladderde in de weken daarna af. Ik heb dit een paar keer gemeld bij de makelaar maar blijkbaar vonden ze het niet belangrijk ofzo.

Bij nieuwbouw had ik het toch wel iets beter verwacht eigenlijk - zoiets komt bij een oplevering toch sowieso wel aan het licht?
Het is in de bouwsector echt bizar hoe ze daar mee omgaan. Bij ons project is geconstateerd dat na oplevering nagenoeg alles (>90%) van al het buitenschilderwerk overnieuw moet worden gedaan. Ook binnen is circa 50% van het schilderwerk overnieuw gedaan na oplevering. Als je dan hoort hoe de bouwer erover sprak richting de schilder tijdens de bouw...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Is iemand hier ook bezig (geweest) met cementdekvloeren? In verband met de vloerverwarming tbv de warmtepomp gaan we de cementdekvloeren laten vervallen. Ik heb vandaag eens rondgebeld naar wat stucadoors die dat konden doen. Er gaat weer een hele nieuwe wereld open.
Ja hier was de cement dekvloer van de bouwer 12.50 ex BTW.
De W instalateur doet er een 70 mm giet cement dekvloer op, en die kost 14.00 ex BTW.

Dit zou een betere warmteoverdracht van de vloerverwarming hebben. Voor die 1.5 ex btw per m2 maar gedaan.

Ander groot voordeel, hij zou 100% vlak moeten zijn door heel het huis. Met keramische tegels en PVC zal ik dan weer veel minder kosten hoeven maken voor egaliseren hoop ik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
jacovn schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:52:
[...]

Ander groot voordeel, hij zou 100% vlak moeten zijn door heel het huis.
iemand die 100% vlak beloofd lult uit zijn nek. Vraag maar eens wat zijn definitie voor vlak is, misschien kan hij die niet eens geven. De stukadoor hier beloofde ook 'spiegelglad' maar dat was het op zijn zachts gezegd niet. Zulke 'vakmensen' zou ik bij voorbaat al wantrouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door leecher op 29-03-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

leecher schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:14:
[...]

iemand die 100% vlak beloofd lult uit zijn nek. Vraag maar eens wat zijn definitie voor vlak is, misschien kan hij die niet eens geven. De stukadoor hier beloofde ook 'spiegelglad' maar dat was het op zijn zachts gezegd niet. Zulke 'vakmensen' zou ik bij voorbaat al wantrouwen.
En ze zullen zich altijd beroepen op een of ander NEN norm waar een onvermijdelijke afwijking in vlakheid is vastgelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@RUFFNECK

Dat zal best en dat is juist ook prima maar het is beter om het daar van tevoren eens over te hebben. Als ik had geweten dat de stukadoor de maanlandschap 2.0 norm gebruikte had ik hem niet ingehuurd. jacovn is verteld 100% vlak maar dan heb je straks weer zo'n teleurstelling als een tijdje terug bij de rijdende rechter waarbij die jongen ook een vlakke vloer was beloofd. Die kwam met een waterpas aanzetten om de hoogte verschillen te laten zien maar dat was niet de bedoeling volgens de vloerenlegger.
Ik weet 100% zeker dat jacovn geen 100% vlakke vloer gaat krijgen dus als ik hem was zou ik eens uitzoeken wat zij bedoelen met 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Mijn aannemer zei dat mijn cementdekvloer ook vlak was (met inachtneming van die afwijkingsmarge die er idd mag zijn, en idd prima), maar hij zei vlak is niet hetzelfde als waterpas. Klinkt valide lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Een gasleiding verplicht aan laten leggen terwijl je hem niet nodig hebt. Ofwel dit zou me misschien wel tig euro kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
leecher schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:34:
@RUFFNECK

Dat zal best en dat is juist ook prima maar het is beter om het daar van tevoren eens over te hebben. Als ik had geweten dat de stukadoor de maanlandschap 2.0 norm gebruikte had ik hem niet ingehuurd. jacovn is verteld 100% vlak maar dan heb je straks weer zo'n teleurstelling als een tijdje terug bij de rijdende rechter waarbij die jongen ook een vlakke vloer was beloofd. Die kwam met een waterpas aanzetten om de hoogte verschillen te laten zien maar dat was niet de bedoeling volgens de vloerenlegger.
Ik weet 100% zeker dat jacovn geen 100% vlakke vloer gaat krijgen dus als ik hem was zou ik eens uitzoeken wat zij bedoelen met 100%.
Het is mij uitgelegd als:
Komt een vrachtauto met vloeibaar cement. Grote slang door deur huis in en vloer wordt gegoten.
Dan laten ze de vloer schrikken en trekt er in circel vorm een rimpel langs oppervlakte die zorgt dat de laag vlak is. 100% zal het misschein wel niet zijn, maar het zou goed genoeg moeten zijn voor de afwerkvloer, en een stuk beter dan een standaard cement dekvloer,
Ik zal pogen foto's en video te maken als het zo ver is.

Edit:
Dit lijkt de video van de rijdende rechter
[YouTube: https://youtu.be/A7dS_J4IQow]

En volgens wat me verteld is, is het iets als het laatste stuk uit deze video:

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 29-03-2018 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 10:19

- Er zouden al dan niet fibers door het zandcement gedaan moeten worden voor betere geleiding van de vloerverwarming
- Het spackwerk op het plafond onder de vloer waar de dekvloer op gestort wordt zou al dan niet beschadigd kunnen worden door het storten van de vloer. Eentje raadde me aan om ook het spackwerk te laten vervallen omdat dat beter na het storten van de cementdekvloer zou kunnen.
- Een en ander hangt ook nog sterk af van hoe de vloerverwarming gemonteerd wordt, bv op noppenfolie zou het meest ideaal zijn. Weer heen en weer bellen met de installateur.
- Hoe hoog moet een dekvloer zijn? De een zegt minimaal 3 cm, de andere minimaal 6. Maar het mag dan (natuurlijk) weer niet tegen de deuren aankomen.

- Polyester vezels worden toegevoegd om krimpscheuren beter op te kunnen vangen. Vooral van belang bij vloerverwarming, bij vloeren zonder verwarming is het minder nodig;
- Er wordt gewicht op de vloer (ca. 20-25 kg/m² per cm vloerdikte) toegevoegd, de constructieve vloer kan dan nog iets verder zetten waardoor er meer spanning op het spackwerk komt te staan. Klinkt plausibel om het naderhand te doen;
- Met vloerverwarming is het aan te raden dat je de dekvloer zwevend aanbrengt, dus een laag tussen de dek- en constructieve vloer aanbrengen. Of dat met noppenplaat is of met wapeningsmat op een aluminium folie is volgens mij om het even. Wel kantstrookisolatie toepassen om hechting aan de wanden te voorkomen. Zonder vloerverwarming wordt de constructieve vloer eerst aangebrand zodat de dekvloer hecht aan de ondervloer;
- Zonder vloerverwarming zou 2,5 cm voldoende zijn, met vloerverwarming moet de dikte bovenop de leidingen minimaal 2,5cm bedragen. Vanwege toleranties wordt bijna altijd iets dikker aangehouden, 3cm is dan het uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:33
Ik heb nu de offerte van de elektricien van het project. In totaal 4k, plus 2700 voor 12 inbouwspots met dimmers.
Prijs voor de dimmers valt mij erg mee. Vooral de keuken is een enorme post. (2k)
Het gaat hierbij om:
- extra aardlek 40a/30mA €220
- 6x verplaatsen leiding €336 (56 per leiding)
- extra wcd vriezer €155
- extra wcd op aparte groep € 287
- bedragen en monteren leiding op aparte groep € 618 (206 per leiding)
- bedragen en monteren periode tbv kookplaat op aparte groep € 309

Ik vind vooral die laatste 2 posten erg prijzig (bijna 1000 eu voor bedragen 4 leidingen incl. Automaat). Iemand een idee of een keukenboer of aannemer dit makkelijk kan? En wat zouden de kosten dan ongeveer zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.E

T.E

DaWayne schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:28:
Ik heb nu de offerte van de elektricien van het project. In totaal 4k, plus 2700 voor 12 inbouwspots met dimmers.
Prijs voor de dimmers valt mij erg mee. Vooral de keuken is een enorme post. (2k)
Het gaat hierbij om:
- extra aardlek 40a/30mA €220
- 6x verplaatsen leiding €336 (56 per leiding)
- extra wcd vriezer €155
- extra wcd op aparte groep € 287
- bedragen en monteren leiding op aparte groep € 618 (206 per leiding)
- bedragen en monteren periode tbv kookplaat op aparte groep € 309

Ik vind vooral die laatste 2 posten erg prijzig (bijna 1000 eu voor bedragen 4 leidingen incl. Automaat). Iemand een idee of een keukenboer of aannemer dit makkelijk kan? En wat zouden de kosten dan ongeveer zijn?
Hier valt zoveel op te verdienen. Sterker een complete meterkast met 8 groepen en 2 aardlekschakelaars en kookgroep heb je al voor 300/400 euro.
Leidingen bedraden is zo gebeurd en zijn de kosten niet. Meeste werk is de pvc buizen verplaatsen/hak breekwerk.
Ikzelf ben elektromonteur geweest.
Als ik zo een beetje met natte vingerwerk kijk zou ik dit incl. compleet nieuwe meterkast vervangen en 200 euro materiaal in een dag gemaakt kunnen hebben incl. vervangen meterkast ( dat is evenveel werk als extra groepen plaatsen in de kast ) . Als je kiest voor meterkast aanpassen/uitbreiden reken +- 100 euro aan automaten/bedraden en 2 uur werk hiervoor. Beunhaas tel even 12 uur totaal aan tijd ( ruim berekend ) 20 euro per uur.

Nieuwe meterkast 400
Materiaal ( draad,buis ) 200
Uren: 12x20 = 240 euro.

840 euro heel ruim berekend met nieuwe meterkast.
540 euro met uitbreiden meterkast ( mits de kast groot genoeg is natuurlijk )

Materiaal kan je bij bekende webshops cheap kopen ( zoals mdh-elektroshop )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Pfoeh, het valt nog steeds wel tegen. Vanochtend een gespecificeerde offerte ontvangen voor de aanleg van de grondgebonden warmtepomp + vloerverwarming. Komt op dik €33.000,- uit, inclusief BTW. De warmtepomp is dan een Danfoss Thermia RF 6.

De vloerverwarming zou hier +- 7k€ van uit moeten maken, dus iets van 26k€ voor de warmtepomp. Dat komt toch niet echt overeen met prijzen die je op www.milieucentraal.nl of www.warmtepomp-info.nl vindt waarbij de bovengrens tegen de 20k€ zit.

En dan vergeet ik de de dekvloeren a 2.25k€ en de krachtstroomaansluiting a €640,- nog maar even.

Ik ga nog maar eens wat meer offertes aanvragen. Ik zal nu wel moeten - de overeenkomst met de aannemer om zonder dekvloeren en verwarmingsinstallatie te laten opleveren is inmiddels getekend.

Weet overigens iemand of het hebben van de krachtstroomaansluiting nog een risico met zich meebrengt om een zwaardere stroomaansluiting nodig te hebben waardoor je dan weer meer vastrecht zou moeten betalen? Daar stond een ingezonden brief over in de Volkskrant, maar was hier nog niet op geattendeerd door aannemer of installateur.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
MadEgg schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:16:

Weet overigens iemand of het hebben van de krachtstroomaansluiting nog een risico met zich meebrengt om een zwaardere stroomaansluiting nodig te hebben waardoor je dan weer meer vastrecht zou moeten betalen? Daar stond een ingezonden brief over in de Volkskrant, maar was hier nog niet op geattendeerd door aannemer of installateur.
3x25 zou genoeg moeten zijn (anders heb ik ook een probleem :+). Of dat voor elk model/type geldt, weet ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 30-03-2018 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pfoeh, het valt nog steeds wel tegen. Vanochtend een gespecificeerde offerte ontvangen voor de aanleg van de grondgebonden warmtepomp + vloerverwarming. Komt op dik €33.000,- uit, inclusief BTW. De warmtepomp is dan een Danfoss Thermia RF 6.

De vloerverwarming zou hier +- 7k€ van uit moeten maken, dus iets van 26k€ voor de warmtepomp. Dat komt toch niet echt overeen met prijzen die je op www.milieucentraal.nl of www.warmtepomp-info.nl vindt waarbij de bovengrens tegen de 20k€ zit.

En dan vergeet ik de de dekvloeren a 2.25k€ en de krachtstroomaansluiting a €640,- nog maar even.

Ik ga nog maar eens wat meer offertes aanvragen. Ik zal nu wel moeten - de overeenkomst met de aannemer om zonder dekvloeren en verwarmingsinstallatie te laten opleveren is inmiddels getekend.

6kW warmtepomp, COP3 = 2kW = 3A per fase, dit loopt wel los met een standaard 3x25A aansluiting. Sterker nog, kan makkelijk op een 1-fase aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn

Weet niet of je er iets aan hebt, maar in mijn begroting staat de W installatie op 34K€
Daar zit dan 249 m2 vloerverwarming in, 270 m2 dekvloer 70 mm, 9 kW Alpha innotec inverter grondgebonden wp, boiler van 400 liter. Naregeling op 19 vloer groepen. Alles is dan uitgevoerd met DN32 (leidingen naar vloerverdelers etc)
Vloerverwarming is dan afgesplitst rond de 11K€ (Dekvloer 14€/m2, vloerverwarming 16,20€ /m2 voedingen 650€, naregeling 2450€)
Qua uren staan er 72 uur voor dit alles bij in (a 35€)
Dat is ook nog ex btw allemaal.

Dus niet veel goedkoper, maar wel een instalateur met ervaring die het netjes bouwt en lokaal zit voor ondersteuning indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:34
Onze nieuwbouwwoning wodt ergens in Q1 2019 opgeleverd als alles meezit. Meerwerkverhaal is rond en keuken ook. Vloer moet nog, we denken aan woonbeton. Boven gewoon laminaat.

Ik baal een beetje dat we door alle haast weinig ruimte hebben (gehad) om goed na te denken over wat we willen. De bouwer zegt dat alles kan maar je moet wel weten wat dat is natuurlijk.

Nu druk overal aan het inlezen maar het voelt alsof we al het hele voortraject achter de feiten aanlopen :).

Voorlopig hebben we het volgende al wel rond maar het zou jammer zijn als we er later achterkomen dat we het beter anders hadden kunnen doen:

Keuken en keukeneiland
Uitbouw en deels ombouwen berging tot aanvulling woonkamer
Badkamer en toilet beneden
Indeling kamers 1e verdieping
Soort vloer
Muren doen we nog niks mee

Een kennis van me is stucadoor en kan voor een vriendenprijs de woonkamer stucen. Valt er wat voor te zeggen om de woonkamer wel gewoon meteen te stucen en scheuren voor lief te nemen en er later nog een keer overheen te stucen? Of kunnen we dan beter voor stucbehang oid gaan en pas een jaar later stucen?

Ow...enne. Zijn er goede bronnen mbt interieur bij nieuwbouw? Beetje VT wonen achtig om ideeen op te doen qua bouw en inrichting (niet zozeer meubels en stijl, maar meer bouwtechnisch)...

[ Voor 7% gewijzigd door GustavSan op 31-03-2018 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Is het een bewuste keus geweest om de badkamer op de begane grond te houden?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:34
Harrie_ schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 09:42:
[...]

Is het een bewuste keus geweest om de badkamer op de begane grond te houden?

Er staat hetzelfde maar betekent het ook hetzelfde? :).

Qua meerwerk waren dit zaken waar we al keuzes in konden maken. Dit staat al vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightGrenades
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-09-2022
Hallo allemaal, na dit topic in grote lijnen door gelezen te hebben; een korte introductie van mijn kant.
Wij zitten nog helemaal in de oriënterende fase.. Hebben een project (CPO) op het oog waarvan we weten dat er nog woningen vrij zijn. Nu dus eens bedenken wat de eventuele kosten etc zullen zijn. Ik heb een wilde gok gedaan, willen jullie eens meekijken.
(Overigens zijn wij starters met samen een brutoinkomen a 80.000 per jaar) en wonen nu in een klein appartementje (huur)

Betreft woning ongeveer 100m2 woonopp. Nog geen idee hoe dit wordt opgeleverd (basiskeuken/badkamer of casco?) Hopelijk iig vloerverwarming erbij, anders aanleggen.
- 185.000 V.O.N.
Ik dacht aan 40k meefinancieren voor:

10k keuken
10k badkamer
6k vloer (parket benedenverdieping)
5k elektra zaken
9k nog over.. muren graag klaargemaakt, buitenkraantje, openslaande tuindeuren.
Vergeet ik hier nog iets?

We willen zoveel mogelijk meefinancieren (dus hypotheek a 235.000) hebben spaargeld (15-20k) maar willen dit uitgeven aan inrichting zoals meubels, kasten, laminaat boven etc, verlichting, kleur verf muren etc etc.

Gaan nog langs financieel adviseur uiteraard. Hoe zit het met de dubbele lasten? We zouden dit kunnen dragen, maar hierdoor wordt sparen minder. Ook geen idee hoeveel dit ongeveer zou bedragen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 11-09 14:20
Ik weet niet of het om een appartement gaat of dat je een tuin hebt, maar de tuin is ook een serieuze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightGrenades
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-09-2022
jogaa schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:45:
Ik weet niet of het om een appartement gaat of dat je een tuin hebt, maar de tuin is ook een serieuze post.
True! Er is een tuin bij, maar dit willen we naderhand doen door familielid die hierin een eigen bedrijfje heeft. Dit willen we eerst op de lange termijn schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@LightGrenades ik denk dat je zeer krap zit met de keuken en badkamer (tenzij er standaard inzit en je nog wat veranderingen wil doorvoeren). Want zijn toch posten waar wij ons flink op hebben verkeken. De rest kan ik nog niet inschatten (nog zelf niet aan toegekomen, maar lijken mij niet onredelijk).

Tav dubbele lasten. Ik ben zelf blij dat ik mijn huidige woning heb verkocht en ter overbrugging bij mijn ouders terecht kan. Want ik dacht dat de lasten voor de nieuwbouwwoning in het begin wel mee zouden vallen. Maar we zaten al vanaf het begin op 60% van de totale maandelijkse (hypotheek)lasten. Als ik dan nog mijn vorige woning zou hebben, had ik helemaal niets kunnen sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
LightGrenades schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:52:
[...]

True! Er is een tuin bij, maar dit willen we naderhand doen door familielid die hierin een eigen bedrijfje heeft. Dit willen we eerst op de lange termijn schuiven.
Zorg wel voor noodvoorzieningen dan want het zand dat je meeneemt uit je tuinen schuurt alles kapot als niet je niet uitkijkt ;-)

Vergeet het toiletl niet, daar kan ook verassend veel geld in verdwijnen ;-)

Muren zijn ook nog een aardige post, vergeet ook de plinten niet.

Verhuizing en schoonmaak van je woning na bouwstof etc is ook geen overbodige luxe ;-)

Update:

Hou ook rekening met vertraging van overlevering. Dubbele maandlasten kunnen dan naar worden

[ Voor 7% gewijzigd door Ghotirey op 31-03-2018 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:15

EiT

Vraag me af of je wel nieuwbouw moet doen voor 100m2. Neem aan dat je dan nog geen kinderen e.d. hebt en weet niet of die wens er is.
Tenzij het huis 250k waard is na oplevering zou ik dit zeker in de overweging meenemen. Anders wil je binnen 5 jaar weer verhuizen en gooi je een hoop geld weg.

Als jullie pas net werken en nu al op 80k zitten, zit je waarschijnlijk snel op 100k inkomen en koop je een leuk huis voor het dubbele die echt naar je zin is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

LightGrenades schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:43:
Hallo allemaal, na dit topic in grote lijnen door gelezen te hebben; een korte introductie van mijn kant.
Wij zitten nog helemaal in de oriënterende fase.. Hebben een project (CPO) op het oog waarvan we weten dat er nog woningen vrij zijn. Nu dus eens bedenken wat de eventuele kosten etc zullen zijn. Ik heb een wilde gok gedaan, willen jullie eens meekijken.
(Overigens zijn wij starters met samen een brutoinkomen a 80.000 per jaar) en wonen nu in een klein appartementje (huur)

Betreft woning ongeveer 100m2 woonopp. Nog geen idee hoe dit wordt opgeleverd (basiskeuken/badkamer of casco?) Hopelijk iig vloerverwarming erbij, anders aanleggen.
- 185.000 V.O.N.
Ik dacht aan 40k meefinancieren voor:

10k keuken
10k badkamer
6k vloer (parket benedenverdieping)
5k elektra zaken
9k nog over.. muren graag klaargemaakt, buitenkraantje, openslaande tuindeuren.
Vergeet ik hier nog iets?

We willen zoveel mogelijk meefinancieren (dus hypotheek a 235.000) hebben spaargeld (15-20k) maar willen dit uitgeven aan inrichting zoals meubels, kasten, laminaat boven etc, verlichting, kleur verf muren etc etc.

Gaan nog langs financieel adviseur uiteraard. Hoe zit het met de dubbele lasten? We zouden dit kunnen dragen, maar hierdoor wordt sparen minder. Ook geen idee hoeveel dit ongeveer zou bedragen natuurlijk.
Ik denk dat het best meevalt met de dubbele lasten, in verhouding tot je inkomen. Je start waarschijnlijk wel met zo'n 450 euro per maand aan aflossing, maar de rente bouwt zich langzaam op. Check je KOA voor de termijnen.

Zou idd wel bekijken of je er minimaal 7-10 jaar kunt wonen, want 100m2 met kinderen is krap. Zou persoonlijk ook nooit een groter of duurder huis kopen omdat het kan, maargoed dat moet je zelf beoordelen. Zeker als je net start met werken wil je ook nog leuk met vakantie, makkelijk van baan kunnen wisselen, etc en dan zijn lage lasten wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 13:45
Hier nog even een vraag mbt de EPC waarde.
Bouw start binnen nu en een maand, en we hebben momenteel een discussie over de EPC waarde (moet onder <0.4) zijn.

Wij hebben relatief laat nog een uitbouw erbij genomen, en hebben hierna gevraagd of er nog verdere aanpassingen gedaan moesten worden om aan de EPC norm te voldoen. Bouwer geeft aan dat er niets hoeft te gebeuren. Op het huis komen 4 zonnepanelen te liggen (type onbekend), en betreft 2-1 kap woning met 195m2 woonoppervlakte.

Mijn inziens zouden er bijvoorbeeld wat extra zonnepanelen bij moeten komen om aan de EPC norm te voldoen.

Bij navraag aan de bouwer cq. kopersbegeleider blijkt dat de EPC incl. uitbouw onder de 0.4 zit. Als ik vervolgens verder om uitleg en de actuele berekeningen vraag krijg ik het volgende antwoord:

1. EPC waarde wordt niet per woning maar per project (deel) vastgesteld.
2. Berekeningen worden in een vroeg stadium gemaakt en daardoor nog aannames gedaan. In de uiteindelijke uitvoering dient hier dan minimaal aan voldaan te worden.

Wat is mijn recht als koper? Ik mag/moet toch gewoon de actuele berekening (inclusief uitbouw) kunnen krijgen? Of werkt dat niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je woning moet voldoen aan epc 0,4 en blijkbaar wordt daaraan voldaan. Bij twijfel kun je na oplevering een berekening uit laten voeren, maar volgens mij is dat best prijzig, zelf een PV paneel plaatsen is iig goedkoper.
Ik heb ook wat gezeur gehad om een extra paneel ivm uitbouw. Ik heb uiteraard berekeningen opgevraagd, maar toen kreeg ik te horen dat die te complex waren met een vaag verhaal erbij. Mijn conclusie is dat het allemaal op basis van grove schattingen gaat (uitbouw = +0,05epc = 1pv paneel), en ze helemaal geen berekening hebben uitgevoerd. Uiteindelijk voor de helft van de prijs "geschikt", omdat ik er geen principe kwestie van wil maken. Uiteindelijk is het op de totale koopsom peanuts en steek ik de tijd liever in het uitzoeken van een mooie keuken ;).

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2018 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37

Osxy

Holy crap on a cracker

Je kan kijken of je de vergunningen bij de gemeente kan opvragen, daar heeft de aannemer namelijk de EPC berekeningen bij aangeleverd.

Dit heb ik zelf ook gedaan. De vergunning informatie is voor belanghebbende (dit ben je als koper zeker) op te vragen.

[ Voor 21% gewijzigd door Osxy op 01-04-2018 09:25 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 13:45
Bedankt voor de reacties!

Was reeds bij de gemeente geweest, echter een enkel overzicht per huis (32 woningen) hoeveel de EPC waar de is (enkel 0.39 en 0.40 gezien).

Helaas geen berekeningen.

Iemand ervaring(en) met bedrijven die dit kunnen berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben een optie twee woningen.

1 daarvan is onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://roosdomtijhuis.nl/wp-content/uploads/2017/05/laurierxxl.jpg

Het gaat om de linkerwoning waarbij de voorkant van het huis op het zuiden ligt. Nul op de meter lijkt niet mogeljk aangezien het een ingewikkeld verhaal wordt met de zonnepanelen. (Door de schaduwwerking van het dakaccent en de beperkte hoeveelheid ruimte)

Gasloos kan in ieder geval door de woning zonder CV ketel op te laten leveren en een extern bedrijf een warmtepomp te laten plaatsen (vloerverwarming is aanwezig). Een aantal panelen ter ondersteuning zal de kosten dan iets verlagen.

Een andere mogelijkheid is de aannemer te vragen het gasloos op te leveren. Ze zijn dit aan het onderzoeken maar ik hoorde al wel dat ik dan moet denken aan een combinatie van warmtepomp en balansventilatie met WTW. (Dit in verband met het handhaven van de EPC 0,4)

Met name over balansventilatie lees ik weinig positiefs, zijn er mensen die hier wel goede ervaringen mee hebben en waar moet ik op letten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2018 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:15

EiT

Balansventilatie is gewoon goed, mits je onderhoud pleegt. Min 1x per maand filters uitzuigen, 1-2 keer per jaar filters wisselen, en de buizen 1x in de x jaar laten reinigen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of een balansventilatiesysteem met inblaas via de overloop; dan hoef je minder vaak kanalen te reinigen ;) Aangenomen dat je wel eens stofzuigt...
Itho Qualityflow bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:49:
We hebben een optie twee woningen.

1 daarvan is onderstaande:
[afbeelding]

Het gaat om de linkerwoning waarbij de voorkant van het huis op het zuiden ligt. Nul op de meter lijkt niet mogeljk aangezien het een ingewikkeld verhaal wordt met de zonnepanelen. (Door de schaduwwerking van het dakaccent en de beperkte hoeveelheid ruimte)

Gasloos kan in ieder geval door de woning zonder CV ketel op te laten leveren en een extern bedrijf een warmtepomp te laten plaatsen (vloerverwarming is aanwezig). Een aantal panelen ter ondersteuning zal de kosten dan iets verlagen.

Een andere mogelijkheid is de aannemer te vragen het gasloos op te leveren. Ze zijn dit aan het onderzoeken maar ik hoorde al wel dat ik dan moet denken aan een combinatie van warmtepomp en balansventilatie met WTW. (Dit in verband met het handhaven van de EPC 0,4)

Met name over balansventilatie lees ik weinig positiefs, zijn er mensen die hier wel goede ervaringen mee hebben en waar moet ik op letten?
Heb je welstand ?
Zonnepanelen aan de voorgevel, mooie polys dan heb je een levende gevel 😉

Maar je kunt inderdaad niet veel panelen kwijt als de voor gevel pal zuid ligt.
Plat dak garage en noord dak heb je dan wel nog, noord is iets van 55% van wat zuid zou opbrengen. Plat dak garage ligt in schaduw eigen huis en paar uur niet en dan meest aannemelijk schaduw buurhuis.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 01-04-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 14:40
Beide kanten van het dakaccent kunnen toch vol worden gelegd? En op het zuiddak kan de bovenkant met landscape panelen ook nog wat hebben? Ik schat dat er toch minimaal 16 panelen op kunnen

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hij zou een dak tekening moeten hebben.
Daar heb ik ook om gevraagd, maanden geleden, echter is het blijkbaar een heel rare vraag.

Tekeningen zijn er van de fundamenten, broodjesvloer, 1e verdieping. 2e verdieping. Maar geen dak tekening. Ik hoop hem nog steeds te krijgen voordat het dak er is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
jacovn schreef op zondag 1 april 2018 @ 21:08:
Hij zou een dak tekening moeten hebben.
Daar heb ik ook om gevraagd, maanden geleden, echter is het blijkbaar een heel rare vraag.

Tekeningen zijn er van de fundamenten, broodjesvloer, 1e verdieping. 2e verdieping. Maar geen dak tekening. Ik hoop hem nog steeds te krijgen voordat het dak er is..
Ik werk voor een architectenbureau en wij doen ook woningbouw. Er worden geen tekeningen op detailniveau gemaakt van het dak. Dat is iets wat de aannemer vaak zelf verzorgt op het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Mirved schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:41:
[...]

Ik werk voor een architectenbureau en wij doen ook woningbouw. Er worden geen tekeningen op detailniveau gemaakt van het dak. Dat is iets wat de aannemer vaak zelf verzorgt op het eind.
Is het dak dan niet belangrijk ? Er moeten nu overal toch Zonnepanelen op daken ? Soms maar 1 of 2 als het EPC panelen zijn, maar mensen die meer nadenken leggen er meestal meer, zo mogelijk dak vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
jacovn schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:07:
[...]

Is het dak dan niet belangrijk ? Er moeten nu overal toch Zonnepanelen op daken ? Soms maar 1 of 2 als het EPC panelen zijn, maar mensen die meer nadenken leggen er meestal meer, zo mogelijk dak vol.
Waar die zonnepanelen komen bepaald de aannemer zelf. Die zonnepanelen worden vaak niet eens getekend in de ontwerpfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Mirved schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:21:
[...]

Waar die zonnepanelen komen bepaald de aannemer zelf. Die zonnepanelen worden vaak niet eens getekend in de ontwerpfase.
Ik heb wel een tekening met panelen gekregen, allemaal op 38 graden helling en weinig efficient.
Maar maatvoering zit er niet bij en die heb ik juist nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Wellicht dat tekening dak voor constructeur is (constructietekening)? Los van zonnepanelen worden er ook bepaalde lasten berekend/getekend ivm bijv sneeuwval op een plat dak oid lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
De voortgang van de bouw van onze nieuwbouwwoning valt erg tegen. In december 2016 getekend. In april 2017 was 70% verkocht, in juli is de omgevingsvergunning verkregen (laatste item mbt opschortende voorwaarden), in augustus de hoerabrief ontvangen en in september 2017 gepasseerd.

In februari 2018 zijn ze pas begonnen met heien. Nu 2 maanden verder is de ruwbouw nog niet eens gereed. Volgens het contract gaan de werkbare werkdagen (250!) pas in nadat de ruwbouw gereed is. Volgens mij is dat dus nog steeds niet het geval. Het lijkt erop dat ze de laatste platen op de fundering nog niet leggen om de ruwbouw afronding uit te stellen (mijn aanname), om de werkbare werkdagen nog niet in te laten gaan.
Als ik soms langs de bouwplaats rij dan zie ik er soms maar 3 tot 4 man rondlopen (op een geheel van 20 woningen).

Het gaat tergend langzaam. Wat me frustreert is dat het erop lijkt alsof ze alles enorm aan het rekken zijn. De heipalen zijn veeeel te laat besteld (aannemer durfde geen risico te nemen). Ze zijn daardoor na passeren ook niet binnen 3 maanden kunnen starten met bouwen (reactie was, je mag de koop nog ontbinden...).
En omdat volgens mij de werkbare werkdagen nog niet eens in zijn gegaan mogen ze er nog ruim een jaar over doen.

Toen ik in december 2016 het koopcontract tekende was de verwachting volgens de makelaar nog die januari of hooguit maart starten met bouwen en de verwachting dat ik de sleutel allang zou hebben. Nu moet ik sowieso nog 1 jaar wachten.

Heb ik dit zomaar te slikken? Of zijn er dingen die ik kan doen zonder dat de aannemer doodleuk reageert met 'Je kan wat ons betreft de koop ontbinden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
jogaa schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:00:
De voortgang van de bouw van onze nieuwbouwwoning valt erg tegen. In december 2016 getekend. In april 2017 was 70% verkocht, in juli is de omgevingsvergunning verkregen (laatste item mbt opschortende voorwaarden), in augustus de hoerabrief ontvangen en in september 2017 gepasseerd.

In februari 2018 zijn ze pas begonnen met heien. Nu 2 maanden verder is de ruwbouw nog niet eens gereed. Volgens het contract gaan de werkbare werkdagen (250!) pas in nadat de ruwbouw gereed is. Volgens mij is dat dus nog steeds niet het geval. Het lijkt erop dat ze de laatste platen op de fundering nog niet leggen om de ruwbouw afronding uit te stellen (mijn aanname), om de werkbare werkdagen nog niet in te laten gaan.
Als ik soms langs de bouwplaats rij dan zie ik er soms maar 3 tot 4 man rondlopen (op een geheel van 20 woningen).

Het gaat tergend langzaam. Wat me frustreert is dat het erop lijkt alsof ze alles enorm aan het rekken zijn. De heipalen zijn veeeel te laat besteld (aannemer durfde geen risico te nemen). Ze zijn daardoor na passeren ook niet binnen 3 maanden kunnen starten met bouwen (reactie was, je mag de koop nog ontbinden...).
En omdat volgens mij de werkbare werkdagen nog niet eens in zijn gegaan mogen ze er nog ruim een jaar over doen.

Toen ik in december 2016 het koopcontract tekende was de verwachting volgens de makelaar nog die januari of hooguit maart starten met bouwen en de verwachting dat ik de sleutel allang zou hebben. Nu moet ik sowieso nog 1 jaar wachten.

Heb ik dit zomaar te slikken? Of zijn er dingen die ik kan doen zonder dat de aannemer doodleuk reageert met 'Je kan wat ons betreft de koop ontbinden'.
Erg vervelend dat je, je avontuur met de nieuwe woning op zo’n wijze moet beginnen. Welk regio zit je? Ik zit in het oosten van het land en ze zijn in februari met de bouw begonnen en eind maart was de ruwe begane grond klaar (24 woningen).

Of je wat kan tegen de aannemer durf ik niet te zeggen. Het hangt ook af welke afspraken zijn gemaakt in de koop- aanneemovereenkomst. Daarnaast zou je je situatie voor kunnen leggen aan de raad voor de arbitrage voor de bouw (https://www.raadvanarbitrage.nl/php/main.php). Wellicht kan je info krijgen zonder dat je formeel een traject start tegen de aannemer. Ik neem aan dat “gewoon” ontbinden geen optie voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Nee ontbinden is geen optie. Ik wil er juist heel graag in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Leer er maar mee te leven vrees ik. Ik zit nu een paar dagen voor de oplevering maar heb zo onderhand geen goed woord meer over voor de aannemer (tevens projectontwikkelaar) en de bouwbegeleiding. Zelden zoveel incompetentie en desinteresse meegemaakt.

En het begon op zich best wel aardig goed, het contact en zo. Maar de bouw begon al maanden te laat en vervolgens hebben ze alle tijd die ze konden gebruiken dan ook gebruikt, op een paar weken na. Op zich geen ramp als je netjes communiceert, maar dat was amper het geval. Communiceren via facturen kwam het meestal op neer. Bij mijn blok woningen zat tussen palen boren en oplevering ruwe BG ruim 3 maanden (en dan gaat de teller inderdaad pas lopen). En het palen boren begon bijna 2 maanden na overdracht grond. Als toekomstige eigenaren van het project hebben we vaak geprobeerd de communicatie te verbeteren, maar dat is niet gelukt.

Nu zit ik al twee weken te wachten op een correcte meerwerkfactuur (zaken 2x gefactureerd), krijg ik ook geen reactie op na herhaaldelijke verzoeken en ik moet over 2 dagen betalen i.v.m. de oplevering. Boeit blijkbaar ook niet. En veel beschadigde zaken geconstateerd bij de voorschouw (tot een kozijn aan toe die mogelijk vervangen moeten worden).

Nou ja, straks de sleutel en als alle punten zijn afgehandeld ben ik blij verlost te zijn van ze en kijk ik hopelijk zonniger tegen mijn nieuwe woning aan. :P Heb er absoluut geen spijt van, maar ik snap niet waarom een bedrijf handelt zoals in de eerste paragraaf beschreven... waarom dat nodig is.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Kunnen jullie ons delen met welke bouworganisaties deze slechte ervaringen zijn? Wij zijn ingestapt in een project van Van Wanrooij dat binnenkort hopelijk gaat starten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
Wat een slechte verhalen lees ik hier. Bij ons blok is in nog geen 2 maanden geheid en daarna een woning met dak en al geplaatst. Ze zijn nu aan het metselen van de buitenmuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ons project gaat ook heel hard. November gestart met heien, deze week worden de laatste casco woningen geplaatst. Ondertussen zijn ze bij de eerste blokken al begonnen aan metselwerk. Oplevering geschat Q3. Denk dat ze dat wel gaan halen. Ondertussen dus ook druk bezig ons huidige appartement verkoop klaar te maken. Dat is best gek eigenlijk, voel nu voor het eerst dat we gaan verhuizen . Ga ons oude buurtje toch wel missen.

[ Voor 65% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2018 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@jogaa Klinkt herkenbaar, al is het bij ons wat minder extreem. Hier zijn ze rond de jaarwisseling begonnen en enkele weken geleden zijn de vloerdelen geplaatst, maar er wordt nog gewacht met het afstorten van de naden. De enige reden die ik kan bedenken: de aannemer wil de start van de (in ons geval) 200 werkbare dagen nog even uitstellen. Kennelijk is er onzekerheid over het halen van die planning, anders zou hij de (toch wel forse) termijn voor het gereedkomen van de BG-vloer wel willen innen, lijkt me.
En ook hier lopen er maar weinig bouwvakkers rond, als ik er langs rijd.

We hopen nog steeds voor de Kerst in ons nieuwe huis te zitten, maar ik moet het nog zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Martinus123 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:49:
Kunnen jullie ons delen met welke bouworganisaties deze slechte ervaringen zijn? Wij zijn ingestapt in een project van Van Wanrooij dat binnenkort hopelijk gaat starten...
Ik vrees dat je dit bij het grootste deel van de aannemers gaat meemaken. In goede tijden voor de bouw wordt hun gedrag slechter, omdat ze een machtspositie hebben. Wij lopen tegen het einde van het project, en ik ben ook helemaal moegestreden tegen de aannemer. Er valt gewoon niet tegenop te werken, tegen zoveel stugheid.

Alleen bij kleine aannemers die nog waarde hechten aan persoonlijke aandacht/service zul je dit misschien minder tegenkomen. Maar dat soort aannemers bouwen typisch geen projecten van meerdere huizen tegelijk. Dat zul je wellicht tegenkomen als je vrije sector bouwt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Laatst online: 15-09 13:57
Bij ons een gelijke situatie en planning. Tot heden mogen we niet klagen over de contacten en kwaliteit van het bouwbedrijf. Meerwerk wordt netjes gedaan en staat grotendeels op papier, maar duurt maanden om een correcte meerwerk factuur te krijgen. Kijk eens op bouwnu.nl of het bouwbedrijf een beoordeling heeft.....
Sport_Life schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 23:29:
Ons project gaat ook heel hard. November gestart met heien, deze week worden de laatste casco woningen geplaatst. Ondertussen zijn ze bij de eerste blokken al begonnen aan metselwerk. Oplevering geschat Q3. Denk dat ze dat wel gaan halen. Ondertussen dus ook druk bezig ons huidige appartement verkoop klaar te maken. Dat is best gek eigenlijk, voel nu voor het eerst dat we gaan verhuizen . Ga ons oude buurtje toch wel missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
Ik moet zeggen dat tot nu toe ons contact met de aannemer echt super verloopt. Deze bouwer loopt ook heel erg te koop met dat hij de beste bouwer van nederland is al een paar jaar en blijkbaar wil hij dat graag blijven:)

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Bij ons gaat contact met het bouwbedrijf wat moeizaam, traag met reageren, lastig om zaken te regelen die buiten het standaard meerwerk vallen. Zoals een warmtepomp. Maar tot nu toe gaat alles voorspoedig op de bouwplaats.

Wij zijn laat aangehaakt dus dat maakt het proces voor ons nog sneller. Begin juli 2017 is de verkoop gestart, wij hebben 31 oktober 2017 de KAO getekend. Begin december een voorlopige hoera-brief dat de vergunning verleend was, maar dat er nog 6 weken bezwaarperiode was. Half januari dan de echte hoera-brief dat we naar de notaris konden en dat in maart begonnen zou worden. Ook dat is gelukt, de palen zitten in de grond en de eerste termijn is geïnd. Vanaf de beganegrondvloer hebben ze nog maximaal 130 werkbare dagen om de woning op te leveren en die staat gepland voor medio april.

Qua indicatie van oplevering komt de aannemer helaas nog niet verder dan ergens tussen augustus en november 2018.

Ik ga er vanuit dat die 130 werkbare dagen voor hen echt een worst-case scenario is met nog een marge erop, want de boete die ze aan ons moeten betalen als ze het niet halen volgens de KAO is niet mals. Met 130 werkbare dagen vanaf 1 mei zit je in begin november, dus veel later zal het niet worden tenzij ze de oplevering beganegrondvloer uit gaan stellen.

Alsnog lastig om dan te bepalen wanneer je je huis in de verkoop doet - voor ons zit er idealiter +- 1 maand tussen oplevering nieuwe woning en de overdracht van onze huidige woning. Met een onzeker timeframe van 4 maanden is dat lastig plannen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:28
Als ik die horror-verhalen hoor mag ik toch wel redelijk tevreden zijn over onze bouwer.

Ze reageren altijd redelijk vlug op vragen (binnen een week), al zijn ze niet heel pro-actief in het meedenken met opties, maar er is wel genoeg voor ruimte voor onze eigen ideeën. Op zich ook wel logisch dat ze niet pro-actief zijn, met 32 woningen die in één fase opgeleverd worden kunnen ze niet voor iedereen maatwerk gaan lopen bedenken.

Daarnaast gaat de bouw redelijk vlug. Midden-oktober gingen de eerste palen de grond in en momenteel is het huis al wind- en waterdicht. De verwachte opleverdatum is rond de bouwvak.

Dus dat is dan wel weer jammer want dat betekent óf juli (voor bouwvak) of pas september (na bouwvak), wat weer lastig is met het timen van de verkoop van ons huidige appartement in het centrum van Rotterdam. Voor ons zelf rekenen we voorlopig maar op midden of eind september verhuizen.

Onze bouwer zet ook zeer regelmatig (elke twee weken ofzo) foto's online op facebook, zodat we de bouw goed kunnen volgen zonder er elke week langs te hoeven. Dat vind ik wel heel leuk, kunnen we dan ook weer gelijk delen met familie en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Wij hebben een hele aardige aannemer die in principe prima communiceert. Helaas lijken ze geen enkele macht te hebben over hun onderaannemers want die komen vaak niet opdagen en leveren gewoon slecht werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:36
Hoeveel tijd zat er bij jullie gemiddeld tussen het inschrijven op een project, het ingeloot worden, en vervolgens tekenen van de koopovereenkomst?

Dan kan ik daar een beetje rekening mee houden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Ik weet niet of het gemiddeld is, maar hierbij ons tijdpad:
Bij ons project liep de inschrijving van 12 t/m 19 juni en kregen we de 20e een telefoontje dat we ingeloot waren. Week later gesprek gehad waar we meer informatie kregen en 18 juli de K/AO getekend. Op 2 november zaten we bij de notaris voor de overdracht van de grond en de hypotheekakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:17

vooghel

Cunning linguist

pixels66 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:54:
Hoeveel tijd zat er bij jullie gemiddeld tussen het inschrijven op een project, het ingeloot worden, en vervolgens tekenen van de koopovereenkomst?

Dan kan ik daar een beetje rekening mee houden..
Bij ons:
Inschrijven: februari 2017
Bevestiging ingeloot: maart 2017
Definitief worden omgevingsvergunning en andere administratieve zaken: augustus/september 2017
Tekenen KOA: september 2017
Start bouw (ingraven/storten heipalen): september 2017
Passeren notaris: oktober 2017
Geschatte oplevering eerste woningen: juli 2018

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
inschrijven juni 2017
getekend augustus 2017
Start bouw november 2017
Vloer gereed maart 2018
Verwachte oplevering 1 november 2018
Pagina: 1 ... 59 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2