VeeGee schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:52:
[...]
In Leek wordt inderdaad ook nog volop gebouwd zag ik. Daar waren ook nog wel vrije kavels beschikbaar. Misschien toch ook nog eens even goed naar kijken. Maar is een project echt goedkoper dan zelf bouwen? Stel ik koop een vrije kavel van 150k, dan moet ik daar voor 250k toch wel een vrijstaand huis op kunnen zetten? Onder de streep zou je dan net zoveel kwijt zijn, maar dan heb je over het algemeen wel een grotere kavel én woon je vrijstaand. Maar goed, ook hiervoor geldt: locatie, locatie, locatie.
Een grotere kavel heb je dan wel inderdaad. Maar prijzen kwamen wat wij zagen wel iets hoger uit voor kavel + woning. Daar komt dan nog alle modificaties, sanitair en keuken bovenop. En dan heb je nog een catalogus-woning die je zelf laat bouwen, als je het zelf laat ontwerpen wordt het nog weer fors duurder. Maar ik heb het idee redelijk snel afgeschoten, dus misschien dat er meer mogelijk is dan ik dacht.
71k meerwerk is inderdaad wel fors. Ik verwacht niet dat wij daarop uit zullen komen, zeker omdat we niet van plan zijn om alle vakjes aan te vinken op de koperskeuzelijst. Veel zakenkunnen inderdaad ook nog makkelijk achteraf, bijvoorbeeld een dakraam. Mijn inschatting is dat dit fors scheelt met de prijs die ik nu zou betalen bij de aannemer.
Nou ja, wij hebben ook niet alles afgecheckt. Wel een uitbouw, dakkapel en erker, dat zijn flinke kosten. De 71k€ is overigens maar voor één-derde bij de aannemer zelf, de rest is voor keuken, badkamer, tuindeuren in de garage, vloeren, wanden, tuin en meer van dat moois.
In Groningen e.o. zijn inderdaad wel wat projecten, maar het gros daarvan is al volledig onder optie en/of verkocht. We hebben ook nog in Meerstad gekeken (dat heeft zeker potentie!), maar is op dit moment nog wel redelijk sfeerloos. Dan heeft een bestaand dorp met voorzieningen wel onze voorkeur. Bovendien lagen de prijzen in Meerstad niet eens zo gek veel lager.
Meerstad leek ons inderdaad ook wat. Daar hebben we ook ingeschreven maar helaas niet ingeloot. Met oog op aarbevingen hebben we daarna besloten om het toch iets westelijker te zoeken - ze zouden theoretisch aardbevingsbestendig bouwen maar of dat echt helemaal goed gaat is nog maar afwachten natuurlijk. Bovendien hebben ze midden in Meerstad een uitzichtblokkerend veld van de NAM liggen wat ook wel vrij ironisch is gegeven dat Meerstad gasloos gebouwd wordt.
Ook hebben wij goed nieuws vanuit de aannemer, gelukkig. Vandaag heb ik een aanbod gekregen om de vloerverwarming te laten vervallen, de gehele verwarmingsinstallatie, de gasaansluiting en de dekvloeren. Daarna mogen wij zelf de verwarming laten verzorgen door een externe partij. Het was wel een alles-of-niets-situatie: ze wilden dus ook geen leidingen leggen want ze hadden geen zin in getouwtrek tussen wie er verantwoordelijk was, het bouwbedrijf of de installateur. Heb ik begrip voor.
Het vervallen van de vloerverwarming scheelt 4.5k€ en het vervallen van de gasaansluiting en de volledige warmwatervoorziening en de dekvloeren levert nog eens 4k€ op. Dat geeft flink wat ruimte om het goed aan te pakken. Die warmtepomp gaat er wel komen
Vanuit de gemeente kreeg ik te horen dat de afspraak met de aannemers was dat ze het niet gasloos hoefde op te leveren maar dat ze die optie wel moesten aanbieden aan de kopers. Daar is nog wat misgegaan dus.

Maar goed, we komen eruit