Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.243 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 14:21
Omdat ik wat prijzen zag van meerwerk, hier wat veel voorkomende opties met onze prijzen. 23 woningen in een nieuwbouwproject tussen de 220.000 en 275.000, gemeente Castricum:

- Vloerverwarming b.g. € 3240
- Vloerverwarming badkamer € 1175
- Vorstvrije buitenkraan € 505
- Loze leiding met UTP bedraden € 175
- Afvoerkanaal tbv wasemkap € 1350
- Bad in badkamer plaatsen € 2320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:15

EiT

Hier wat meerwerk prijzen
Uitbouw 2,4x5,7: 13.500
Uitbouw 2,4x10,7: 24.500 (incl garage)
Verplaatsen keuken: 680 :(
Loze leiding: 145
Loze leiding (50mm) 265
Mantelbuis: 225,- (wil er minimaal 4. 1 voor voortuin voor toekomstige elektrische auto, 1 achtertuin, 2 voor toekomstige warmtepomp)
Uitstortgootsteen berging, warm/koud: 830
Buitenkraan: 325
Schrobputje: 370
Hardhouten trap: 2.150
Hardhouten trap White wash: 3.200
Deur naar berging: 2.000

Wij hebben overigens veel opties, van heel veel deuren, vloeren, vensterbank tot een badkamer radio. Helaas geen standaard opties m.b.t. n.o.m. of t.b.v. energie zuinigheid.

Tikt hard aan ;)
Bij ons zit een 1,9m van berging in de hal/woonkamer. Bij standaard uitbouw van 13k zit deze 1,9m dus niet bij in.
Van ons hoeft de berging geen uitbouw, maar dan krijgen we dus een hoek in de kamer wat ook geen porum is. Moeten nog kijken wat het eventueel kost om die 1,9m erbij te krijgen.

Wil liefst nog badkamer aansluitingen voor 2e verdieping (riool, warm/koud water). Zal ook wel weer een vermogen kosten. Op zich doen we nu niets aan de zolder, maar bedoeling is dat daar 2 slaapkamers + badkamer komen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

EiT schreef op maandag 19 maart 2018 @ 00:44:
Hier wat meerwerk prijzen
Uitbouw 2,4x5,7: 13.500
Uitbouw 2,4x10,7: 24.500 (incl garage)
Verplaatsen keuken: 680 :(
Loze leiding: 145
Loze leiding (50mm) 265
Mantelbuis: 225,- (wil er minimaal 4. 1 voor voortuin voor toekomstige elektrische auto, 1 achtertuin, 2 voor toekomstige warmtepomp)
Uitstortgootsteen berging, warm/koud: 830
Buitenkraan: 325
Schrobputje: 370
Hardhouten trap: 2.150
Hardhouten trap White wash: 3.200
Deur naar berging: 2.000

Wij hebben overigens veel opties, van heel veel deuren, vloeren, vensterbank tot een badkamer radio. Helaas geen standaard opties m.b.t. n.o.m. of t.b.v. energie zuinigheid.

Tikt hard aan ;)
Bij ons zit een 1,9m van berging in de hal/woonkamer. Bij standaard uitbouw van 13k zit deze 1,9m dus niet bij in.
Van ons hoeft de berging geen uitbouw, maar dan krijgen we dus een hoek in de kamer wat ook geen porum is. Moeten nog kijken wat het eventueel kost om die 1,9m erbij te krijgen.

Wil liefst nog badkamer aansluitingen voor 2e verdieping (riool, warm/koud water). Zal ook wel weer een vermogen kosten. Op zich doen we nu niets aan de zolder, maar bedoeling is dat daar 2 slaapkamers + badkamer komen.
Staat je ketel en wasmachine op zolder? Dan heb je water en afvoer bij de hand. Kijk of je daar iets zelf mee kunt scheelt je veel geld.

Wat is je gedachte met de mantelbuizen tbv warmtepompen? Hoe dik zijn de mantelbuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

T.E schreef op maandag 19 maart 2018 @ 01:39:
[...]
Wat is je gedachte met de mantelbuizen tbv warmtepompen? Hoe dik zijn de mantelbuizen?
Dikte staat er niet bij, heb 2x 75mm nodig.

Moet nu al gedaan worden omdat er geen kruipruimte in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@T.E Hoef 2 inderdaad! Wij hebben de 2-onder-1-kapper met heel veel zonnepanelen (Nul op de Meter, volledig energieneutraal) op de Eeuwelseloop. Die van ons is gebouwd door Wagemakers maar die zijn erg slecht in begeleiding en klantcontact (reageren soms weken niet op vragen).

Overigens lijken de meerprijzen die je noemde redelijk op wat wij hadden. Ik kan kijken of ik onze meerwerklijst vanavond even op kan snorren, dan heb je wat meer een idee van wat wij allemaal uitgegeven hebben.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:33
Even een vraag mbt pv-panelen. Wij krijgen er circa 8 op het dak om epc 0,4 te krijgen. We hebben in de achtertuin nog een vrijstaande garage, naar verwachting hele dag tot 20 uur volle bak zon. Garage is 6x3 meter. Wat voor aansluiting is er nodig om pv-panelen op een later moment op de garage te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 14:40
DaWayne schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:42:
Even een vraag mbt pv-panelen. Wij krijgen er circa 8 op het dak om epc 0,4 te krijgen. We hebben in de achtertuin nog een vrijstaande garage, naar verwachting hele dag tot 20 uur volle bak zon. Garage is 6x3 meter. Wat voor aansluiting is er nodig om pv-panelen op een later moment op de garage te plaatsen?
Zorg voor aparte stroomgroep, los van elektra in de garage.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 10:26
Tassadar32 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:10:
Die van ons is gebouwd door Wagemakers maar die zijn erg slecht in begeleiding en klantcontact (reageren soms weken niet op vragen).
Daar hebben veel meer grote projectbouwers last van helaas.

Ze zien je niet als klant. Ze bouwen gewoon xxx woningen op rij en het interesseert ze eigenlijk geen kont wie er komt te wonen.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

In principe is een loze leiding van de meterkast naar de garage voor nu al genoeg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
Zoals eerder gemeld is een loze leiding naar de garage de meest flexibele optie aangezien je dan later kan aansluiten op je groepenkast. Als je de gegevens van de inverter wil uitlezen zal je ook wifi/utp ter plekke nodig hebben. Als je een netwerkkabel die kant op wil brengen heb je een tweede loze leiding nodig. Zorg ook voor een loze leiding naar het dak van de garage toe voor de bekabeling tussen de inverter en de panelen, dat maakt de installatie straks een stuk makkelijker.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
Zorg bij voorkeur dat ze een mantelbuis ø75mm leggen tussen woning (meterkast?) en de vrijstaande garage.
Evt. nog een iets grotere mantelbuis, dan kan je tzt zelf bepalen wat je er door legt en hoeveel, dit is dus afhankelijk van wat je met je garage wilt/gaat doen.
BV: Rechtstreekse groep m.b.t. elektra (voor je zonnepanelen), utp, stromend (koud)water (tyleen). en ga maar even door wat er allemaal evt. nog meer in kan :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 09:28
Steephh schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:06:
Zijn er hier trouwens mensen die de geschakelde houten schuurtjes eenzijdig hebben afgebroken en vervangen door een grote schuur? Of daar plannen voor hebben?

Zoals ik het begrijp plaats de aannemer een betonplaat voor beide schuurtjes (al dan niet ondersteund door 1-2 heipalen) waarop een geschakelde schuur van rabatdelen geplaatst wordt. Hierbij loopt het dak (golfplaat) en de zijwanden (rabathouten delen) door en wordt slechts gescheiden door een losse houten tussenwand.

Ik zal dit nog niet direct doen en maar voordat ik dergelijke plannen verder uitdenk wil ik wel onderzoeken wat dit verder voor impact heeft. Wil úiteraard niet dat de buren hier last van onder vinden door bijvoorbeeld een lekkage aan het schuurtje van hen.

Ter indicatie, het ziet er ongeveer zo uit:

[afbeelding]
Kickje O-) Zijn er nog mensen die iets met hun schuurtje willen gaan doen? :9

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben dezelfde schuurtjes en vind het op zich prima, maar mocht mijn buurman initiatief nemen voor een andere schuur zou ik daar wel aan mee willen werken. Ik zou niet staan te springen als hij zijn deel afbreekt zonder mij daarover in te lichten, lijkt me niet goed voor de constructie.

Trouwens bij ons komen ook halve schuurtjes (dus voor 1 woning), wellicht kun je je aannemer vragen zoiets bij jou te plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2018 13:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

MadEgg

Tux is lievvv

Steephh schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:49:
[...]
Aangezien die schuurtjes zo te zien gedeeld worden met de buren lijkt afbreken me geen optie. Niet laten bouwen gaat de aannemer vermoedelijk niet aan beginnen tenzij de buren ermee instemmen om óók geen schuur te laten bouwen, anders moet dat geheel opnieuw ontworpen worden en daar worden ze vast niet blij van. Ik denk dus dat dit echt een 'nu of nooit' situatie is die je met je toekomstige buren en aannemer moet overleggen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Schuur is verplicht bij de oplevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Sport_Life schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:53:
Wij hebben dezelfde schuurtjes en vind het op zich prima, maar mocht mijn buurman initiatief nemen voor een andere schuur zou ik daar wel aan mee willen werken. Ik zou niet staan te springen als hij zijn deel afbreekt zonder mij daarover in te lichten, lijkt me niet goed voor de constructie.

Trouwens bij ons komen ook halve schuurtjes (dus voor 1 woning), wellicht kun je je aannemer vragen zoiets bij jou te plaatsen.
Dat kost flink meer. In de regel zitten er 3 palen onder een enkele of dubbele schuur ivm stabiliteit.

Door alle ophef over buitenruimtes e.d. is ook het verplichte houthok teruggekomen in het bouwbesluit. Relatief duur vanwege de garanties erop, maar je mag ze als bouwer niet weglaten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Onze mechanische ventilatie in de nieuwbouwwoning maakt op stand 2 erg veel herrie en dan vooral stromingsgeluid. De bouwer heeft bij de bocht naar buiten opgepropt aluminium flexibele buis gebruikt en ook bij de aansluitingen op de ducobox.

Nu e.e.a. over ingelezen en blijkt dat bouwbesluit strenge eisen heeft over geluid mechanische ventilatie. Ik heb opleverpunt van gemaakt met claim dat ze niet voldoen aan bouwbesluit met ontwerp en manier van aansluiten mechanische ventilatie. Bouwer laat nu de installateur contact met me opnemen om langs te komen. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:36

bonyuri

Investigator!

vandermark schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:39:
Onze mechanische ventilatie in de nieuwbouwwoning maakt op stand 2 erg veel herrie en dan vooral stromingsgeluid. De bouwer heeft bij de bocht naar buiten opgepropt aluminium flexibele buis gebruikt en ook bij de aansluitingen op de ducobox.

Nu e.e.a. over ingelezen en blijkt dat bouwbesluit strenge eisen heeft over geluid mechanische ventilatie. Ik heb opleverpunt van gemaakt met claim dat ze niet voldoen aan bouwbesluit met ontwerp en manier van aansluiten mechanische ventilatie. Bouwer laat nu de installateur contact met me opnemen om langs te komen. Ben benieuwd...
Heb je meer informatie over de eisen voor geluid van mechanische ventilatie? Ik heb tijdens de bouw iets opgemerkt waarvan ik verwacht dat het voor geluidsproblemen gaat zorgen, maar ik weet niet zeker of dit tijdens de bouw ook opgelost gaat zijn. Wil me graag kunnen indekken bij oplevering.

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Señor Sjon schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:32:
[...]

Door alle ophef over buitenruimtes e.d. is ook het verplichte houthok teruggekomen in het bouwbesluit. Relatief duur vanwege de garanties erop, maar je mag ze als bouwer niet weglaten.
Dat dacht ik al, imo een beetje jammer, bepaal liever zelf wat voor schuur ik plaats en op welke plaats (staat nu vrij ongunstig bij onze hoekwoning) en bovendien zijn die schuurtjes nogal.. eentonig :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2018 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
bonyuri schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:09:
[...]

Heb je meer informatie over de eisen voor geluid van mechanische ventilatie? Ik heb tijdens de bouw iets opgemerkt waarvan ik verwacht dat het voor geluidsproblemen gaat zorgen, maar ik weet niet zeker of dit tijdens de bouw ook opgelost gaat zijn. Wil me graag kunnen indekken bij oplevering.
Deze vind ik wel goed, al 5 jaar oud!

https://nieman.nl/wp-cont...-10_Ventilatiesysteem.pdf
Gebruik van flexibele (kunststof of aluminium) slangen om de ventilatie-units aan te sluiten op de kanalen is vanaf nu uit den boze. Via die slangen ‘lekt’ te veel geluid via de uitmondingen van ventilatie-units naar de omgeving.

[ Voor 19% gewijzigd door vandermark op 19-03-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-07 22:41
Ik wil eens even iets aan jullie voorleggen:

Eind augustus hebben wij getekend voor ons nieuwbouwhuis. Het 5e huizenblok in een project. Ons blok bestaat uit 25 woningen. De oplevering zou vlak voor of na de bouwvak van 2018 zijn, zo werd ons verteld in het begin.

Half november was de deadline voor het meerwerk.

Half december was de start van de bouw. Gezellig wat gedronken en kennisgemaakt met de nieuwe buren. De funderingen waren uitgegraven dus het leek erop dat het nu echt ging beginnen. Vol goede moed omdat het blok waar de aannemer nu nog mee bezig was, waarschijnlijk 2-3 maanden eerder klaar was dan gepland.

En toen bleef het stil. Zowel qua communicatie als op de bouwplaats. Iedereen heeft braaf afgewacht maar begin februari vond ik het wel mooi geweest. Omdat de aannemer niet van zich liet horen (ik had gebeld voor een statusupdate maar de bouwbegeleider moest eea gaan navragen en reageerde vervolgens niet meer) heb ik uiteindelijk de makelaar ingeschakeld. Vervolgens op 5 februari een e-mail van de aannemer gekregen dat begin maart de palen geboord zouden worden en we kort daarna een update zouden krijgen met o.a. een prognoseoplevering. Eea was wat vertraagd wegens drukte bij het bedrijf dat de palen boort. Heb ik alle begrip voor. Het boren van de palen is dinsdag 6 maart j.l. afgerond en sindsdien helaas weer niets vernomen.

Ik vind dit niet acceptabel. Maar ben ik nou zo ongeduldig of is het normaal dat je als koper iets beter op de hoogte wordt gebracht van de vorderingen (die er niet zijn overigens, ik ga 2 keer per week kijken en sinds 6 maart is er niets meer gebeuerd op de bouwplaats)?

In ons geval is er ook nog een koophuis wat op enig moment te koop gezet moet worden. Dit wil ik op het juiste moment doen zodat kopers niet afgeschrikt worden omdat ze nog erg lang op hun huis moeten wachten maar ik wil ook niet het risico lopen dat wij zelf tijdelijk iets moeten gaan huren. Dus vooralsnog ga ik de afspraak die met de makelaar stond om de foto's te maken (begin april) maar verzetten.

Als er omstandigheden zijn die de bouw vertragen dan kan dat natuurlijk, maar waarom is het blijkbaar zo lastig om ons daarvan op de hoogte te stellen? Overigens heb ik de aannemer vanmorgen laten weten dat ik wil dat er beter gecommuniceerd wordt en dat ik anders een gesprek wil met ze. Heeft iemand anders nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:17

vooghel

Cunning linguist

tinustilburg schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:47:
[...]
Heeft iemand anders nog tips?
Heb je contactgegevens van de aansteende medebewoners? Als jij in je eentje aan de bel trekt maakt dat minder indruk dan wanneer jullie dat gezamenlijk doen.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De pest is wel dat er op dit moment een gekte heerst. Hierdoor heeft alles extreme levertijden. Bv de boorder is nu klaar na 2 maanden vertraging, maar degene die de fundering komt maken heeft nog 4 andere projecten ervoor. Zo stagneert het treintje aan alle kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Laatst online: 03-07 22:41
vooghel schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:56:
[...]

Heb je contactgegevens van de aansteende medebewoners? Als jij in je eentje aan de bel trekt maakt dat minder indruk dan wanneer jullie dat gezamenlijk doen.
Ja heb ik, dus dat zouden we inderdaad ook nog kunnen doen.

Oh en ik snap het ook zeker als het door de drukte komt. Maar ik vind het zo raar dat ze dan gewoon helemaal niets van zich laten horen. Er zal toch wel een soort van planning liggen? Of is het voor de aannemer ook maar afwachten wanneer de volgende partij tijd heeft?

[ Voor 28% gewijzigd door tinustilburg op 19-03-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:31
@tinustilburg
Mijn ervaring je hebt geen poot om op te staan. De bouwer heeft met jou het aantal werkbare werkdagen afgesproken.
Zolang ze zich daaraan houden is er in hun ogen niets aan de hand. Hou er ook rekening mee dat lage temperatuur slecht weer een reden kan zijn dat ze niets kunnen doen.

Onze aannemer heeft van te voren aangegeven dat het kan voorkomen dat het lijkt dat ze niets doen. Vaak is het dan zo dat ze intern onderdelen aan het maken. We hebben een pre-fabricated huis gekocht. Onderdelen worden elders gemaakt en te plaatse in elkaar gezet.
Het is inderdaad niet netjes dat ze niet reageren.

Vandaag zijn ze met ons nieuwbouw project begonnen met het heien 8 vrijstaande woning. Als het goed gaat wordt het net voor de bouwvak opgeleverd.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Sport_Life schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:53:

Ik zou het altijd netjes in overleg doen. Echter wat voor de een wel wat groter en ruimer mag en waar iemand een paar duizend euro tegen aan wil gooien voldoet het schuurtje voor iemand anders prima. Ik spreek al even voorzichtig de verwachting uit dat dat het geval gaat zijn. B)
MadEgg schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:55:
[...]

Aangezien die schuurtjes zo te zien gedeeld worden met de buren lijkt afbreken me geen optie. Niet laten bouwen gaat de aannemer vermoedelijk niet aan beginnen tenzij de buren ermee instemmen om óók geen schuur te laten bouwen, anders moet dat geheel opnieuw ontworpen worden en daar worden ze vast niet blij van. Ik denk dus dat dit echt een 'nu of nooit' situatie is die je met je toekomstige buren en aannemer moet overleggen.
Met de aannemer kan niet meer. Destijds was het totáál geen optie om het weg te laten maar ook niet om te veranderen. En duizenden euro's er tegen aan gooien om de bouwer toch te overtuigen leek me niet zo'n goed idee.. :P
vandermark schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:26:
Check! Bouwbesluit idd.
[...]

Dat kost flink meer. In de regel zitten er 3 palen onder een enkele of dubbele schuur ivm stabiliteit.

Ja ik verwacht dat dat hier ook het geval is. De vraag is wel óf het nodig is. Een schuur is natuurlijk wel van een heel ander kaliber dan een woning. En volgens mij is ondanks dat alles op heipalen staat de grond niet zo extreem als in andere gebieden. :P
Sport_Life schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:28:
[...]
Dat dacht ik al, imo een beetje jammer, bepaal liever zelf wat voor schuur ik plaats en op welke plaats (staat nu vrij ongunstig bij onze hoekwoning) en bovendien zijn die schuurtjes nogal.. eentonig :P.
In mijn geval aan de achterkant van de tuin, maar op termijn lijkt het me wel wat om de schuur een stukje groter te kunnen maken zodat ik de optie heb om er deels een buitenkeuken in te maken en mijn motor te stallen. Die zal anders onder een afdak oid moeten staan. Die tegen dat houten geval aan maken lijkt me niet echt een mooie oplossing.

Wat mij nog wel een mogelijkheid leek is om het tussenschot eventueel weg te halen (uiteraard in overleg :+ ) en dit te vervangen door iets wat meer waterdicht is. De stevigheid moet uiteraard wel gegarandeerd blijven. Als de buren er niet zo'n zin in hebben is met een kleine schadevergoeding in overleg vast wel iets mogelijk leek me. :9

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Steephh schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:40:
[...]

In mijn geval aan de achterkant van de tuin, maar op termijn lijkt het me wel wat om de schuur een stukje groter te kunnen maken zodat ik de optie heb om er deels een buitenkeuken in te maken en mijn motor te stallen. Die zal anders onder een afdak oid moeten staan. Die tegen dat houten geval aan maken lijkt me niet echt een mooie oplossing.

Wat mij nog wel een mogelijkheid leek is om het tussenschot eventueel weg te halen (uiteraard in overleg :+ ) en dit te vervangen door iets wat meer waterdicht is. De stevigheid moet uiteraard wel gegarandeerd blijven. Als de buren er niet zo'n zin in hebben is met een kleine schadevergoeding in overleg vast wel iets mogelijk leek me. :9
Ik ben zelf van plan om er (na oplevering) een overkapping omheen/overheen te maken (in mijn gedeelte van de tuin ;)). Dan blijft de constructie gelijk + grootste voordeel: ik hoef geen woekermeerprijs te betalen aan de aannemer. Maarja had die schuur + overkapping liever elders gehad in de tuin. Past de motor er niet in btw? schuurtje is zo'n 2x3meter toch?

Overigens zitten er bij ons geen heipalen bij de schuur, waarschijnlijk komt er zo'n betonnen plaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2018 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Sport_Life schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:58:
[...]
Ik ben zelf van plan om er (na oplevering) een overkapping omheen/overheen te maken (in mijn gedeelte van de tuin ;)). Dan blijft de constructie gelijk + grootste voordeel: ik hoef geen woekermeerprijs te betalen aan de aannemer. Maarja had die schuur + overkapping liever elders gehad in de tuin. Past de motor er niet in btw? schuurtje is zo'n 2x3meter toch?

Overigens zitten er bij ons geen heipalen bij de schuur, waarschijnlijk komt er zo'n betonnen plaat.
Bij mij komt ook een betonnen plaat te liggen. Maar wat ik begreep is dat deze rust op enkele heipalen. Het schuurtje is naar verwachting 3mx2.5m zijn als ik de maten goed heb. Alleen als je er nog een werkbank in wil zetten en enkele fietsen (normale fiets, mountainbike) dan staat het schuurtje al aardig vol. :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Laatst online: 15-09 12:03
Steephh schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:13:
[...]

Bij mij komt ook een betonnen plaat te liggen. Maar wat ik begreep is dat deze rust op enkele heipalen. Het schuurtje is naar verwachting 3mx2.5m zijn als ik de maten goed heb. Alleen als je er nog een werkbank in wil zetten en enkele fietsen (normale fiets, mountainbike) dan staat het schuurtje al aardig vol. :P
.
Vrienden van mij hebben hun kant van een gedeeld schuurtje gesloopt en daar wat groters met overkapping laten bouwen. Als je er voor zorgt dat je buren geen last van lekkage krijgen en een stevige schuur houden is dat geen probleem. 2x3 was de afmeting op een betonnen plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Nuevocasa schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:26:
[...]
.
Vrienden van mij hebben hun kant van een gedeeld schuurtje gesloopt en daar wat groters met overkapping laten bouwen. Als je er voor zorgt dat je buren geen last van lekkage krijgen en een stevige schuur houden is dat geen probleem. 2x3 was de afmeting op een betonnen plaat.
Dan is de afmeting van mij waarschijnlijk ook 2x3 meter. Dat lijkt me ook logischer. Thanks iig, een bevestiging dat men dat inderdaad eerder gedaan heeft is wel fijn, dan weet ik ook dat het realistisch is om te gaan onderzoeken. :)

Weet je toevallig ook of ze nog verstevigingen / extra materiaal hebben aangebracht bij de schuur van de buren of was dat daar niet bij nodig? :o

[ Voor 10% gewijzigd door Steephh op 19-03-2018 21:28 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Nou, er begint eindelijk wat te rollen :)

Afgelopen vrijdag hypotheek kregen we eindelijk groen licht van de hypotheekverstrekker, vandaag afspraak bij de notaris ingepland nadat hij de conceptakte had ontvangen en volgende week vrijdag eindelijk de akte passeren. De aannemer laat er geen gras over groeien, gelijk een rekening in mijn mailbox van een kleine ton om de grond te betalen. Hoogste factuur die ik ooit ontvangen heb :o Maar er gaan er nog meer volgen vrees ik.

Eens kijken of ik nu weer iets meer meewerking van de kopersbegeleiding kan krijgen, ik kreeg het idee dat ze het allemaal wat te lang vonden duren. Vond ik zelf ook :X

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:40
Tja, die bedragen zijn niet mis... ademhalen, betalen en door :)
Ik vond het alleen in de belastingopgave ineens een schok om te zien hoeveel we momenteel in totaal aan hypotheek open hadden staan (oude hypotheek en nieuwe hypotheek).

Maar mooi dat de boel in gang is gezet!

Bij ons project is deze week de eerste paal de grond in gegaan. Nog niet voor onze bouwfase, maar wel van het gehele project. Krijg je wel het gevoel dat het binnenkort echt gaat beginnen, hoewel ze pas over anderhalve maand bij ons gaan heien...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
MadEgg schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:07:
Nou, er begint eindelijk wat te rollen :)

Afgelopen vrijdag hypotheek kregen we eindelijk groen licht van de hypotheekverstrekker, vandaag afspraak bij de notaris ingepland nadat hij de conceptakte had ontvangen en volgende week vrijdag eindelijk de akte passeren. De aannemer laat er geen gras over groeien, gelijk een rekening in mijn mailbox van een kleine ton om de grond te betalen. Hoogste factuur die ik ooit ontvangen heb :o Maar er gaan er nog meer volgen vrees ik.

Eens kijken of ik nu weer iets meer meewerking van de kopersbegeleiding kan krijgen, ik kreeg het idee dat ze het allemaal wat te lang vonden duren. Vond ik zelf ook :X
De andere nota's zullen waarschijnlijk lager zijn:)
Veel plezier iig dat het nu lijkt te beginnen (al kan het nog heeeeel lang duren voor ze ook daadwerkelijk wat met je grond gaan doen).

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ik denk dat dat mee gaat vallen. Afgelopen weekend was de bouwplaats opeens open, de maanden ervoor waren er vooral werkzaamheden om de grond bouwrijp te maken. Nu liggen de provisorische straten op het terrein al, en er zijn in één week plotseling ook al een rijtje rijwoningen 200 meter van onze kavel af uit de grond gestampt. Goed, alleen de betonnen prefab wanden, maar het zag wel wel indrukwekkend uit wat ze in een week voor elkaar hebben gekregen.

Als het goed is beginnnen ze binnen een paar weken ook met de eerste palen voor onze woning.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Wimhaw schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:09:
@tinustilburg
Mijn ervaring je hebt geen poot om op te staan. De bouwer heeft met jou het aantal werkbare werkdagen afgesproken.
Zolang ze zich daaraan houden is er in hun ogen niets aan de hand. Hou er ook rekening mee dat lage temperatuur slecht weer een reden kan zijn dat ze niets kunnen doen.

Onze aannemer heeft van te voren aangegeven dat het kan voorkomen dat het lijkt dat ze niets doen. Vaak is het dan zo dat ze intern onderdelen aan het maken. We hebben een pre-fabricated huis gekocht. Onderdelen worden elders gemaakt en te plaatse in elkaar gezet.
Het is inderdaad niet netjes dat ze niet reageren.

Vandaag zijn ze met ons nieuwbouw project begonnen met het heien 8 vrijstaande woning. Als het goed gaat wordt het net voor de bouwvak opgeleverd.
8 woningen in 4 maanden tijd opleveren? Het moet niet gekker worden in de huidige periode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk de bouwvak volgend jaar.
Hier doen ze 4 maanden over alleen het metselwerk.
Ik denk dat over een maand de laatste 30 centimeter gebeurd zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
bvbal79 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:32:
[...]

8 woningen in 4 maanden tijd opleveren? Het moet niet gekker worden in de huidige periode :)
Onze bouwer heeft een zeer strakke planning. :) _O- Ze hebben al een woning bijna klaar (no 1 van 9). Als oefening :) De rest doen ze op de automatische piloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:40
Ik zou niet graag die eerste woning willen hebben eerlijk gezegd 😉

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

vandermark schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:39:

https://www.bouwbesluiton...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-2

En dan laat tabel 3.7 zien dat met maximaal 30 db volgens NEN 5077 bepaald karakteristiek installatie-geluidsniveau. De NEN 5077 is net als alle andere NEN boeken niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 17:20
Hoi,

Ook wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht. Financiering is rond. Recent een brief gekregen dat ze verwachten in september te starten met de bouw. Aanvankelijk zouden we afgelopen februari passeren maar dat is uitgesteld vanwege het samenvoegen van 2 fases (en vermoedelijk omdat ze onvoldoende werklui konden vinden). Tot nu toe in ieder geval een positief contact met de kopersbegeleider. Hebben voordat we de koop aannemingsoverkomst tekende twee vragen neergelegd en daar is beide positief op gereageerd ( evt verkleinen keukenraam ivm een U keuken en een extra zijraam op zolder (hoekwoning). Kreeg in het laatste geval keurig een situatieschets en de mededeling dat het mogelijk is (over de kosten konden ze toen nog niks zeggen). Daarnaast ook vooraf een uitgebreide optielijst meerwerk ontvangen. Prijzen zijn als ik het zo lees redelijk marktconform. (uitbouw 2,4m voor 12.400 euro) 3 april de eerste kopersbijeenkomst, we zijn zeer benieuwd naar onze toekomstige buren. Daarnaast hebben we een veel inhoudelijke vragen.

Wat ons erg tegen is gevallen zijn de kosten voor een badkamer. Op dat punt moeten we onze begroting (of wensen) aardig aanpassen. Er zit een hele simpele standaard badkamer in. Het gesprek met de badkamer leverancier viel erg tegen dus ik verwacht dat we de badkamer casco op laten leveren. Wat kregen jullie terug als minderwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Laatst online: 19-06 07:24
Kasperaitis schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:30:
Hoi,

Ook wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht. Financiering is rond. Recent een brief gekregen dat ze verwachten in september te starten met de bouw. aanvankelijk zouden we in februari passeren maar dat is uitgesteld vanwege het samenvoegen van 2 fases (en vermoedelijk omdat ze onvoldoende bouwvakkers konden vinden). Tot nu toe in ieder geval een positief contact met de kopersbegeleider. Hebben voordat we de koop aannemingsoverkomst tekende twee vragen neergelegd en daar is beide positief op gereageerd (evt evt verkleinen keukenraam ivm een U keuken en een extra zijraam op zolder (hoekwoning). Kreeg in het laatste geval keurig een situatieschets en de mededeling dat het mogelijk is (over de kosten konden ze toen nog niks zeggen). Daarnaast ook vooraf een uitgebreide optielijst meerwerk ontvangen. Prijzen zijn als ik het zo lees redelijk marktconform. (uitbouw 2,4 voor 12.400 euro) 3 april de eerste kopersbijeenkomst, we zijn zeer benieuwd naar onze toekomstige buren. Daarnaast hebben we een veel inhoudelijke vragen.

Wat ons erg tegen is gevallen zijn de kosten voor een badkamer. Op dat punt moeten we onze begroting (of wensen) aardig aanpassen. Er zit een hele simpele standaard badkamer in. Het gesprek met de badkamer leverancier viel erg tegen dus ik verwacht dat we de badkamer casco op laten leveren. Wat kregen jullie terug als minderwerk?
Ik kreeg maar €1325 voor de badkamer en €575 per wc (2x) casco. Maja kwam er ook niet uit met de projectleverancier, dus kan nu rustig verder kijken. Al moet ik zeggen dat het ook gewoon erg duur is een badkamer. Ben me nu orienteren of het in Duitsland wat goedkoper is (woon aan de grensstreek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:33
Even een vraag over sanitair. Wij kunnen onze badkamer en 2 toiletten casco laten opleveren, dit scheelt 4k.
Via de projectleverancier hebben we nu een fraaie badkamer (vinden wij zelf😀) geconfigureerd a € 12.600.

Voor dit bedrag krijgen we 2 toiletten (v&b), 2 fonteintje (1 met onderkast). Daarnaast badkamer met bad (wisa standaardspul), douche met wand (incl. 3 nisjes) en douchedeur, hansgrohe rainshower 360air, badmeubel van duravit met kranen hotbath.
Badmeubel incl kraan kost online 3k.
Afwijkende tegels 2k.(achterwand toiletten ,grotere tegelbadkamer, achterwand badmeubel)

Badkamer is 2x3,5 meter

Wij neigen ernaar om dit gewoon te doen, zodat het erin zit als we de sleutel krijgen. Echter is 12,6k een bedrag dat je (ik tenminste) niet zo vaak uitgeeft.
Er zijn vast meer tweakers met een projectwoning en deze keuze, wat kost een 'fatsoenlijke badkamer + 2 toiletten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@DaWayne Wij hebben ongeveer dezelfde afmetingen 2x3,6m. Ik moest bij de projectleverancier voor een degelijke badkamer ruim 19k extra betalen. Vond het te zot. Vandaar casco gekozen.

Heb nu een mannetje gevonden die het voor 5/6k de badkamer en toiletten kan maken. Maar laatst bij een luxe badkamerboer wat spullen uitgekozen, maar was ook alweer 12k. Heb nu besloten om de spullen los te kijken en online te kopen. Volgens de persoon die hem gaat maken, moet je voor 12/13k wel klaar zijn. Voordeel daarbij is dat ik nog alle tijd heb om spullen uit te kiezen en over het ontwerp na te denken. Bij de projectleverancier moest ik binnen 2 weken beslissen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Wat een bedragen voor een badkamer. :X

Het was hier ± € 4500 aan meerwerk en dat vond ik al veel. Tegels waren een stelpost met een bepaald bedrag. Daar zat ik met mijn keuze wel iets boven maar niet overdreven. Tevens heb ik een deel val de muren laten betegelen met de vloertegels (achter de toiletten), dat gaf ook iets verhoging van de prijs uiteraard. Toiletten van V&B met soft close maar dat was al standaard.

Meubels (wasbak met 2 laden en een hangende kast ernaast) netjes maar niet overdreven en voor de douche 1 glaspaneel en 1 glazen douchedeur. Geen bad, daar heb ik mijn hele leven nog niet in doorgebracht en was dat voorlopig ook nog niet van plan. Verder geen zaken die de prijs op konden drijven.

Al met al eigenlijk meer dan ik voor een ruimte waar ik 10 minuten per dag doorbreng had willen betalen, maar goed. Heb geen rekening te houden met WAF dus misschien dat dat al scheelt. :D

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@Bastien the WAF is bij mij ongeveer 8k van de 12 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wat is WAF? :?

Wij krijgen €4700,- terug voor het casco laten opleveren van de badkamer (7.8 m²) + toilet beneden. We hebben offertes voor €13000 - €15000,- inclusief montage gekregen, en ook twee offertes voor €7000,- en €8000,- voor alleen de materialen, exclusief montage. Dat gaat dan om een badkamer met ligbad, douche met douchewand met anti-condens coating, thermostaatkranen, wastafel met onderkast en bovenkast, designradiator en randloos wandcloset. Tegelwerk is dan 60x30 cm op de wanden en 60x60 cm op de vloer.

Wij hadden dit van tevoren ook helemaal verkeerd ingeschat - we hadden ons laten inpakken dat de woning geleverd werd met een moderne, luxe badkamer, maar dat bleek in de praktijk nogal tegen te vallen. Alles zat erin, maar heel erg basis, en vooral: lelijk :X

We hadden €3000,- meerwerk inbegroot, maar dat zou uiteindelijk op iets van €8000,- komen bovenop de stelpost van €6000 van de projectleverancier. Omdat we geen zin hadden om de begroting nog verder uit te breiden hebben we dus maar besloten om de badkamer casco op te laten leveren en zelf te plaatsen. Scheelt een hoop geld.

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xtince
Doorgaans de grootste reden voor een overschrijding van het budget :p.

Wikipedia: Wife acceptance factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
De standaard badkamer in onze woning was ook echt om te janken. Wij hebben voor zo'n 6.000 euro uitgebreid aan sanitair. Dat is exclusief tegels want ben al ruim 2 maanden aan het wachten dat het tegelbedrijf waar we aan vast zitten via het project de offerte doet uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Wij hebben voor 4927 aan sanitairveranderingen in onze badkamer en wc's (en dan hebben we nog geen badkamermeubel :( ) en voor 4671 aan tegelveranderingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons 6k badkamer en 3,5k tegels meerprijs. Alles was al luxe v&b, maar een bad waar je letterlijk in verzuipt is ook niets. Plus muurtje , wastafel meubel..

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:13
Die vond ik wel grappig. Niets mis met V&B (hebben wij hier ook) maar om dat nu luxe te noemen. V&B is gewoon het standaard nieuwbouw/vinex huismerk. Net als huizen in 'jaren 30 stijl' wat staat voor standaard smakeloze eenheidsmeuk (hebben wij hier ook :+) ipv iets van kwaliteit of statuur :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Steephh schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:49:
[...]
vandermark schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:26:
[...]

Ik heb mijn schuur van twee-bij-drie laten vervallen, bouw volgens woningborg, krijg er ongeveer 1800€ voor terug van de aannemer. Dit geld ga ik gebruiken voor de dakdekker en materiaal voor een overkapping, schuur en carport.

Ben alleen al maanden aan het twijfelen hoe ik het moet situeren in de tuin. Heb een hoekwoning, kavel is ongeveer 250m2 en kan aan één kant rondom het huis lopen. Aan de achterkant van mijn tuin loopt een doodlopende weg welke eindigt bij mijn achtertuin. Opzij naast mijn woning loopt een fietspad. Aan de voorzijde liggen een x aantal parkeerhavens. Het idee van de ontwikkelaar/ aannemer is dat je moet parkeren in de achtertuin, de tuin is ongeveer 19meter diep en 8,5meter breed en loopt schuin naar voren af. Alleen wil ik dus graag een overkapping en schuur in de achtertuin zetten. Mijn tuin ligt op het oosten, dus het mooiste is om de overkapping linksachter in te zetten, omdat je dan ’s avonds laat nog zon hebt. In het scenario van de ontwikkelaar moet daarnaast dan het parkeervak komen. De balken van de overkapping kan ik eenvoudig doortrekken en kan er gelijk een carport van maken. Alleen zet ik op deze plek het liefst een schuur neer, aangezien dat een hobbyruimte wordt. Met het oog op verkoop over vijf tot tien jaar is het niet kunnen parkeren op eigen terrein een groot nadeel voor potentiele kopers of denken jullie hier anders over? Zelf heb ik er niet zo’n probleem mee omdat ik liever door de voordeur naar binnen ga en ik de auto hopelijk in een parkeerhaven kan zetten. Alleen twijfel ik hier enorm over. Voortuin is ongeveer zeven-bij-vijf. Mag je daar een parkeerplaats van maken? Ken m'n auto eventueel ook nog aan het einde van de doodlopende weg zetten, alleen is dit niet zo netjes.

Parkeervak/ carport moet ongeveer drie-bij-zes worden, dan hou ik in de breedte nog vijf meter over. Om tussen de overkapping en carport nog een schuur te zetten gaat lastig worden. Aangezien je dan een hele smalle overkapping krijgt, terwijl je hem juist breed wil hebben. Hieronder even snel een schets gemaakt van de tuin.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yldRF4v.png

Iemand wellicht ideeën over wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 11:24
Bij ons is de minderprijs €3.850 voor de badkamer en toilet. Meerprijzen waren ook absurd via de projectleverancier (Raab Karcher), €1100 meerprijs voor een Easydrain, €1100 voor een muurtje met nisje exc tegels en tegelen, etc etc. Uiteindelijk nu voor 11k de badkamer en toilet elders rond gemaakt inc. installatie. Voor ons was het casco opleveren uiteindelijk veel interessanter qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kijk goed in de grondvoorwaarden of je niet verplicht bent om een een parkeervak te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

MadEgg schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:12:
Wat is WAF? :?

Wij krijgen €4700,- terug voor het casco laten opleveren van de badkamer (7.8 m²) + toilet beneden. We hebben offertes voor €13000 - €15000,- inclusief montage gekregen, en ook twee offertes voor €7000,- en €8000,- voor alleen de materialen, exclusief montage. Dat gaat dan om een badkamer met ligbad, douche met douchewand met anti-condens coating, thermostaatkranen, wastafel met onderkast en bovenkast, designradiator en randloos wandcloset. Tegelwerk is dan 60x30 cm op de wanden en 60x60 cm op de vloer.

Wij hadden dit van tevoren ook helemaal verkeerd ingeschat - we hadden ons laten inpakken dat de woning geleverd werd met een moderne, luxe badkamer, maar dat bleek in de praktijk nogal tegen te vallen. Alles zat erin, maar heel erg basis, en vooral: lelijk :X

We hadden €3000,- meerwerk inbegroot, maar dat zou uiteindelijk op iets van €8000,- komen bovenop de stelpost van €6000 van de projectleverancier. Omdat we geen zin hadden om de begroting nog verder uit te breiden hebben we dus maar besloten om de badkamer casco op te laten leveren en zelf te plaatsen. Scheelt een hoop geld.
Wij hebben een badkamer van 6,3 m2 en 2x toilet. Benieuwd naar de casco prijzen die zijn nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 14-09 12:04
Señor Sjon schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:29:
Kijk goed in de grondvoorwaarden of je niet verplicht bent om een een parkeervak te maken.
Dat moeten wij wel. Echter een garage telt niet mee als parkeerplaats. (ze zullen wel de ervaring hebben dat er weinig auto's in staan)
Carport is wel goed hier (Almere)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
asdf25 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:19:
[...]

[...]

[...]

Ik heb mijn schuur van twee-bij-drie laten vervallen, bouw volgens woningborg, krijg er ongeveer 1800€ voor terug van de aannemer. Dit geld ga ik gebruiken voor de dakdekker en materiaal voor een overkapping, schuur en carport.

Ben alleen al maanden aan het twijfelen hoe ik het moet situeren in de tuin. Heb een hoekwoning, kavel is ongeveer 250m2 en kan aan één kant rondom het huis lopen. Aan de achterkant van mijn tuin loopt een doodlopende weg welke eindigt bij mijn achtertuin. Opzij naast mijn woning loopt een fietspad. Aan de voorzijde liggen een x aantal parkeerhavens. Het idee van de ontwikkelaar/ aannemer is dat je moet parkeren in de achtertuin, de tuin is ongeveer 19meter diep en 8,5meter breed en loopt schuin naar voren af. Alleen wil ik dus graag een overkapping en schuur in de achtertuin zetten. Mijn tuin ligt op het oosten, dus het mooiste is om de overkapping linksachter in te zetten, omdat je dan ’s avonds laat nog zon hebt. In het scenario van de ontwikkelaar moet daarnaast dan het parkeervak komen. De balken van de overkapping kan ik eenvoudig doortrekken en kan er gelijk een carport van maken. Alleen zet ik op deze plek het liefst een schuur neer, aangezien dat een hobbyruimte wordt. Met het oog op verkoop over vijf tot tien jaar is het niet kunnen parkeren op eigen terrein een groot nadeel voor potentiele kopers of denken jullie hier anders over? Zelf heb ik er niet zo’n probleem mee omdat ik liever door de voordeur naar binnen ga en ik de auto hopelijk in een parkeerhaven kan zetten. Alleen twijfel ik hier enorm over. Voortuin is ongeveer zeven-bij-vijf. Mag je daar een parkeerplaats van maken? Ken m'n auto eventueel ook nog aan het einde van de doodlopende weg zetten, alleen is dit niet zo netjes.

Parkeervak/ carport moet ongeveer drie-bij-zes worden, dan hou ik in de breedte nog vijf meter over. Om tussen de overkapping en carport nog een schuur te zetten gaat lastig worden. Aangezien je dan een hele smalle overkapping krijgt, terwijl je hem juist breed wil hebben. Hieronder even snel een schets gemaakt van de tuin.
[afbeelding]

Iemand wellicht ideeën over wat te doen?
Het zou me zeer verbazen als er niet in je voorwaarden staat dat je een parkeervak MOET maken. Stel dat je het niet doet dan kan je een boete krijgen met een dwangsom op de verplichting het alsnog te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:17

vooghel

Cunning linguist

Xtince schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:17:
[...]

Doorgaans de grootste reden voor een overschrijding van het budget :p.

Wikipedia: Wife acceptance factor
Tenzij het een aankoop op het gebied van tv's of hifi betreft, dan is het juist een (budget)beperkende factor :P

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 21:00

iMars

Full time prutser

Wife Acceptance Factor ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ja, daar moet je inderdaad budget voor uittrekken ja :+

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 21:00

iMars

Full time prutser

MadEgg schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:13:
[...]

Ja, daar moet je inderdaad budget voor uittrekken ja :+
In dit geval lees ik het als bezuinigen ;) Het mag van vrouwlief ook niet te veel kosten ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wij zijn afgelopen vrijdag de badkamer en keuken bij onze projectleverancier gaan maken (van Wanrooij).

Badkamer en 2 x toilet voor totaal iets meer dan 10k. We kregen nog wat terug voor standaardspul dat we niet wilden, dit viel ons qua meerwerk niet tegen qua kosten. Een badkamer is binnen je project vaak goedkoper dan daarbuiten, in ons huidige huis gaf de andere badkamerboer waar we langs gingen zelfs het advies het binnen het project te doen ivm kosten, installatietijd en potentieel gedoe bij problemen.

Anyhow, onze badkamer is dit geworden (toiletten krijgen dezelfde tegels):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XDYsBzmj1bK633TggEG1fYUs/thumb.jpg

De keuken was een interessantere puzzel, door de problemen met het systeem (houten deur die wij genomen hebben zit er niet in dus frontje klopt niet) liep dat wat uit maar in the end wel getekend. We moeten nog wel een keer terug voor wat puntjes op de i (we hebben nog geen kraan bv :)) maar uiteindelijk bleek ook hier de projectkorting aantrekkelijker dan casco doen. Keuken gaat 25k kosten. Daarnaast houden wij er ook wel van dat we voor alles 1 partij hebben die we op problemen kunnen aanspreken. Eventuele kastje-muur discussies over dingen die mislopen kunnen ze dan binnen hun eigen bedrijf uitvechten :).

Keuken gaat er ongeveer zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jY0ssOS6OQr3pGdGrkBKoL1a/thumb.jpg

Daar staat een 90cm breed inductiefornuis met 2 ovens in, dat wordt nog interessant qua electrische aansluiting. Technische beschrijving zegt 14,8kW, das een hoop maar we gaan nooit 5x boost en 2 ovens op de hoogste stand tegelijk gebruiken. Ik weet weinig van electriciteitszaken maar hoop dat dat fornuis dan op 3x16 kan zodat het huis op 3x25 kan want 3x35 ampere vast recht betalen we liever niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:21
Badkamer en toilet casco oplevering levert mij 2340 retour op (750 en 1590) standaard badkamer past echt niet in een woning van 4 ton. Standaard 30x30 mat zwarte tegeltjes en opbouw materiaal.
Nu zelf een aannemer aangenomen á 8900 (inc btw) en materiaal bij Meijer in Almere á 6500
totaal dus 15400 - 2340 = 13060.

badkamer is dan wel met Hans grohe inbouwdouch en inbouwkranen, V&B subway , verlaagd plafond met spots, RTL vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ondertussen ben ik nog steeds druk met alternatieven voor de standaard gasgestookte CV-ketel vinden. De aannemer is helaas nog steeds onbereikbaar en onwelwillend.

Ik heb met een bedrijf gesproken wat grondboringen doen en grondwarmtepompen levert, die noemden een bedrag van minstens €25.000,- voor boring en pomp, exclusief installatie en andere benodigde aanpassingen aan de woning. Dus dan ga je al gauw richting 30-35k€. Dat tikt toch wel flink aan.

Ook heb ik gesproken met een leverancier die L/W-pompen levert - die schatte de kosten van 5 KWh warmtepomp + boiler + installatie op €6000,- tot €7000,- - dat zou mooi ruimte overlaten voor zonnepanelen om het verhoogde stroomverbruik te compenseren. Maar hij noemde wel dan wel rekening mee moest houden met de buitenunit die +- 60 dB geluid produceert, dat lijkt me aardig storend. Volgens hem maakte merk ook weinig uit - ze maken sowieso herrie.

Zijn er hier nog mensen die iets buiten een onwelwillende aannemer om hebben geregeld? @Wimhaw ik zag dat jij de woning zonder gasaansluiting en CV-ketel omdat je een L/W-pomp laat plaatsen. Wil je delen wat uiteindelijk de totale investering is, dus minderkosten geen gasaansluiting + meerwerk uitgevoerd door aannemer + kosten + installatie warmtepomp? Ik heb géén idee of die 6-7K€ enigszins reëel is, kan weinig vergelijking vinden.

Ik vind het een erg moeizame markt hier in Groningen - ik kan weinig bedrijven vinden die het überhaupt doen en degene die aangeven iets met warmtepompen te doen reageren niet of sturen na een week een verzoek om meer informatie om daar vervolgens niet meer op terug te komen. Bij bellen zijn de juiste personen altijd afwezig en terugbelverzoeken lijken op de grote hoop te gaan. Als iemand nog een goede installateur kan aanbevelen dan hoor ik het graag O-)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:11
@Jheroun Mooie badkamer en keuken! Keuken vind ik toch wel aan de prijs eerlijk gezegd. Wij waren een goede 10K minder kwijt voor een keuken bij Wooning. Qua formaat denk ik vergelijkbaar (alleen dan U opstelling) met 2 grote combi-ovens, 70cm inductie + plafondunit, Quooker en vaatwasser (alles van Siemens). Is wel 3jr geleden aan het eind vd crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Road-runner83 De achterwand is 530 en het is een eiland van 315 x 120, het fornuis met twee ovens is losstaand (sowieso duurder), daarnaast nog een stoomoven en een warmhoudla, en al het houtwerk in het zicht is eiken. De meeste kosten zitten in het hout, dan komt het fornuis en dan komt de rest er een beetje achteraan dwarrelen gok ik :)

Wij hadden van een andere keukenpartij een offerte, in een mindere kwaliteit kast, en die was duurder. Zij wisten ook dat we in een project zaten dus die waren an sich ook redelijk acceptabel in de prijs gaan zitten maar gaven al aan dat ze maar moeilijk met de projectkorting konden gaan concurreren. Uiteindelijk viel de prijs in het project ons niet tegen en het verschil met de andere offerte was groot genoeg (samen met het hebben van één contractpartij) om hiervoor te kiezen.

Bij de vorige keuken die we ooit kochten hebben we veel te veel betaald dus wellicht valt het ons al snel mee tegenwoordig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:11
@Jheroun Ok in het totaal dus 3 ovens en warmhoudla + eiken houtwerk zal het wel een stukkie duurder maken :). Altijd lastig te zeggen of je te veel of te weinig betaald ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@MadEgg Hier het volgende pakket voor 29k aangeschaft:

CV => W/W warmtepomp (7kW) + grondboring
2 verdiepingen radiatoren => vloerverwarming met zoneregeling
6x 270Wp => 32x 270Wp + inverter upgrade
Gasaansluiting vervalt
Monitoring energieverbruik woninggebonden installaties via z-wave modules.

Dit alles inclusief installatie en BTW

Overigens: bij Nul op de Meter kan je 25k extra bijlenen in je hypotheek dus dat dekt al een groot deel van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Tassadar32 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:10:
@MadEgg Hier het volgende pakket voor 29k aangeschaft:

CV => W/W warmtepomp (7kW) + grondboring
2 verdiepingen radiatoren => vloerverwarming met zoneregeling
6x 270Wp => 32x 270Wp + inverter upgrade
Gasaansluiting vervalt
Monitoring energieverbruik woninggebonden installaties via z-wave modules.

Dit alles inclusief installatie en BTW

Overigens: bij Nul op de Meter kan je 25k extra bijlenen in je hypotheek dus dat dekt al een groot deel van de kosten.
Die had ik gelezen inderdaad, dat was via de aannemer toch? Ik zal hem nog eens exact dit pakket voorleggen - dat alles bij elkaar voor 29k€ is zeker een goede optie. Maar als het alleen 30k€ voor de warmtepomp is waar nog installatie, vloerverwarming en extra PV-panelen overheen komen ga je al gauw richting de 40k en dat wordt wel wat gortig.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
@MadEgg je zou brontechnologie uit Ijsselmuiden kunnen vragen voor een bron warmtepom offerte. Ligt redelijk in jullie buurt.

Natuurlijk is het wel belangrijk waar je het laat installeren. Als het ipv je gasketel lokatie is heb je meestal bijna alle aansluiting bij de hand.

Voor een l/w warmtepomp zou je bij de importeurs/fabrikanten een lijst kunnen opvragen van installateurs bij jullie in de buurt.

Over je prijs indicatie. €6-7k is denk ik wel redelijk.
Zelf ben ik ruim het dubbele kwijt, omdat we de warmtepomp binnenunit in de garage hebben laten plaatsen. Extra kosten ivm verplaatsen van leidingen en een duidelijk een duurder systeem. Danfoss DHP-IQ 9.
Het is dus appels met peren vergelijken.

Geluid Normale mode A7W35 63db. Gemonteerd op muur A7W35 op 1mtr 48db en op 4 mtr 46db. Als je het omkast wordt het nog minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@MadEgg Via de aannemer inderdaad. Er is ook erg veel leidingwerk veranderd aangezien de warmtepomp in de schuur naast het huis staat, waar de CV op zolder geplaatst zou worden. Dit maakt uiteraard de leiding naar de bronboring wel een stuk korter en je hoort de warmtepomp absoluut niet. Reken ook even door dat het laten vervallen van de gasaansluiting je best wel wat oplevert. Hier de calculatie van onze optie:

https://drive.google.com/...Y29zRTBn/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@Wimhaw - bedankt, ik ga eens contact opnemen met Brontechnologie. Kampen is nog wel een eindje weg maar op deze bedragen zullen de reiskosten wel in het niet vallen denk ik.

Het hoeft niet per sé tegen bodemprijzen natuurlijk. Vanwaar de keuze voor de Danfoss? Wat voor voordelen biedt die boven een goedkoper model?

46 dB op 4 meter klinkt acceptabel - dat het herrie maakt met je oor er tegenaan is niet zo'n bezwaar.

@Tassadar32 Super, bedankt voor dit gedetailleerde overzicht! Ik ga het met de kopersbegeleider doornemen - hopelijk komen we dan nog ergens.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
@MadEgg
Reden dat ik voor Danfoss heb gekozen is dat dit een Zweeds bedrijf is dat al decennia lang met warmtepompen aan de weg timmert. Net zoals Nibe en Daikin. Ze hebben veel ervaring en zijn betrouwbaar. Een ander belangrijk punt is de boiler voor SWW. Deze is binnen 25 minuten van leeg naar 40grC verwarmd (180ltr) terwijl andere merken er een stuk langer over doen.

Verder had mijn aannemer 1 voorwaarde en dat was dat het kwalitatief goed moest zijn. Dan kom je automatisch in een wat duurder segment. Ik zeg niet dat de rest niet goed is.... Voordat iemand anders hierop reageert. Als ik Panasonic of Techneco had gekozen dan zou mijn aannemer niet ervoor zijn gegaan.

Heb eind vorig jaar al contact opgenomen met Klein Comfort Techniek. Dit is de importeur van de Danfoss warmtepompen. Ook bron doen ze en zitten in Waalwijk.
De eigenaar heeft toen een gratis een berekening gemaakt wat ik nodig had. Het contact was dusdanig goed dat zij van mij en nu ook van mijn aannemer de installatie mogen uitvoeren.

Helaas duurt het nog even. De planning is nu dat ze begin juni de warmtepomp mogen installeren, terwijl morgen pas de heipalen de grond in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

leecher schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:41:
[...]

Die vond ik wel grappig. Niets mis met V&B (hebben wij hier ook) maar om dat nu luxe te noemen. V&B is gewoon het standaard nieuwbouw/vinex huismerk. Net als huizen in 'jaren 30 stijl' wat staat voor standaard smakeloze eenheidsmeuk (hebben wij hier ook :+) ipv iets van kwaliteit of statuur :P
Je hebt wel gelijk, ik drukte me iets te enthousiast uit. Maar wat ik bedoel is dat er op zich prima spul in zit van V&B, alleen hebben we daar weinig aan omdat de minderprijs enorm tegenvalt. V&B bad heeft een internet prijs van 800 euro, maar we krijgen maar 200 euro terug. In de plaats komt een bad van een b-merk, internet prijs van 400 euro, maar kost ons 600 euro.

En natuurlijk heb ik die verkoper voor gek verklaart, maar toen legde hij uit dat alles via de aannemer loopt en hij geen enkele invloed kan uitoefenen.

Als we de badkamer casco zouden uitvoeren zou het onderaan de streep hooguit 1.000 euro schelen, voor dat geld heb ik nu veel gemak (bij oplevering een badkamer en geen discussie bij lekkages).

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2018 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

Ik heb nog contact gehad met Innotherm, zou bij ons op +/- 20k uitkomen met boren en een Nibe F1255-6PC. Zal per situatie natuurlijk anders zijn.

Hebben nu een Nibe F1245 en die staat in de trapkast van de woonkamer, ding horen wij echt niet.

Hier nog een handige lijst met dingen die je vooraf kan regelen:
CV-ketel achterweg laten;
Gasleiding weglaten;
Gasaansluiting weglaten;
Opstellingsruimte warmtepomp bij voorkeur op de begane grond;
Mantelbuizen t.b.v. bronleidingen van buiten naar optellingslocatie warmtepomp (2x75mm);
400V voeding t.b.v. warmtepomp;
Overal lage temperatuur (LT) verwarming zoals vloerverwarming;
Verdelers vloerverwarming mogen worden uitgevoerd zonder pomp;
Verdelers vloerverwarming in kunststof i.v.m. condenseren tijdens koelen;
Voedingsleidingen naar verdelers in kunststof i.v.m. condenseren tijdens koelen;
Eventuele LT convectoren voorzien van condensafvoer t.b.v. condenseren tijdens koelen;
Gehele CV-systeem ontworpen op lage temperaturen (b.v. 35-28°C);
Bij zolderopstelling let op vloerconstructie (gewicht met volle boiler ca. 400kg op 1m2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 14-09 12:04
Mijn ervaring tot dusver is dat als je een instalateur een offerte laat doen voor een Lucht/Water WP van rond de 10 kW je rond de €10.000 zit en dat een Water/Water je snel €7500 extra kwijt bent.
Dat is dan inclusief een Boiler alle Appendages en in bedrijf nemen.

Vloerverwarming hoeft ook niet (veel) meer te kosten dan radiatoren. Ze willen er alleen soms graag veel aan verdienen. Kreeg opgaves van €3000 per verdieping bij 3 bouwers als indicatie. Het kost me nu €16.20 ex btw per m2 waar vloerverwarming ligt, dan is een verdieping met 70 m2 iets van 1100€ ex btw.

De prijzen die je in de Luchtwater warmtepomp thread op dit forum leest van lage prijzen zijn van mensen die het in eigen beheer gedaan hebben. Importeren levert met een L/W blijkbaar €3000 voordeel op.

Scrale troost is dat je als je een EP berekening met CV ketel hebt, en je een nieuwe berekenening laat maken met warmtepomp je subsidie aan kunt vragen. Dat is €2000-€3000 afhankelijk van vermogen bij een
W/W wp.

Wij hebben uiteindelijk een eigen W en E instalateur aangedragen, maar bouwen in eigen beheer en geen project. Ik kwam er ook niet uit met de instalateur die de bouwer standaard gebruikt. Dit zat vastgeroest in zijn eigen ideeen. Veel voor komende kwaal volgens mij.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@jacovn Bij ons zijn voor onze woning ook andere W en E installateurs aangenomen. De E installateur had al moeite met het aansluiten van een doodsimpele domoticamodule (fibaro switch/dimmers) waarbij hij deze niet eens hoeft in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Door al die berichten over een warmtepomp heb ik de aannemer toch even gevraagd naar de warmtepomp in mijn woning (want woningen standaard niet aangesloten op gas). Maar blijkt dus dat ik dat niet heb 8)7.

De woning is namelijk aangesloten op stadsverwarming. Maar vraag me nu af of een warmtepomp sowieso interessant voor me is? Of het uberhaupt ook kan met stadsverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
Xtince schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:14:

De woning is namelijk aangesloten op stadsverwarming. Maar vraag me nu af of een warmtepomp sowieso interessant voor me is? Of het uberhaupt ook kan met stadsverwarming.
Ik woon nu in een woning met stadsverwarming. warmte en dergelijke is goed geregeld. Daar heb ik geen klachten over.

Prijstechnisch is het een drama.
Ten eerste:
Basis prijs is duidelijk hoger dan de combi gas electra.
Ten tweede:
Je wordt ook benadeeld bij prijsveranderingen. Als energieprijs omlaag gaat gaat het vastrecht omhoog en als energieprijs omhoog gaat gaat het vastrecht ook omhoog.
Ten derde:
Je komt nooit meer in aanmerking voor allerlei energiekortingen/aanbiedingen. Dit is altijd gecombineerd met Gas/Electra.
Je wordt altijd benadeeld.

We zijn blij dat we dit 2de helft van dit jaar verhuizen naar een huis zonder gas en stadsverwarming.
Als we hier waren blijven wonen hadden we ook een l/w warmtepomp laten installeren. Stadsverwarming zouden we dan laten afsluiten.
Zitten wel extra kosten aan als je dit na installatie van stadsverwarming gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Stadsverwarming kent vaak een aansluitverplichting. Aansluitkosten zijn ook zomaar 5k, dus als je er nog vanaf kan... Ik zou er altijd vanaf willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@Señor Sjon @Wimhaw Bedankt voor de antwoorden. Ik ben bang dat ik er nu niets meer aan kan doen, aangezien de bouw ook al is gestart. Zal nog wel voor de zekerheid de overeenkomsten checken. De hele wijk is aangesloten op stadsverwarming dus verwacht dat het ook een verplichting is.

Aansluitkosten heb ik overigens geen rekening mee gehouden. Maar volgens mij staat ook in de aanneemovereenkomst dat de aansluitkosten voor nutsvoorzieningen voor verkoper zijn. Ga uit dat stadsverwarming onder de nutsvoorziening valt. Maar zal dit ook even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, maar zonder stadsverwarming waren die kosten er niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Xtince schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:14:
Door al die berichten over een warmtepomp heb ik de aannemer toch even gevraagd naar de warmtepomp in mijn woning (want woningen standaard niet aangesloten op gas). Maar blijkt dus dat ik dat niet heb 8)7.

Dit bekijk je toch vantevoren?

Wij hebben het niet standaard in onze woning. Het is wel een optie. Vanmiddag afspraak met het bouwbedrijf. Benieuwd waarmee ze komen en of ze het al weten.

Maar eerlijk gezegd ben ik niet zo van de warmtepompen.
Op het werk ( werk bij technische dienst oa. zorgcentra's) hebben we een gebouw waar ook warmtepompen inzitten. De ene storing naar de andere waardoor de oude mensen de hele nacht in de kou zitten omdat na reset de vloerverwarming pas de volgende morgen warm is.
De techniek is nog niet ver genoeg en nu ook nog te duur.
Kijk naar zonnepanelen. Die waren 5 jaar geleden ook een stuk duurder en nu kan je ze al kopen bij ikea.
Nog even en ze liggen bij de lidl.

Maar ga zeker de opties bekijken hiervoor. Eventueel voorzorgsmaatregelen nemen voor latere aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
T.E schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:04:
[...]

Wij hebben het niet standaard in onze woning. Het is wel een optie. Vanmiddag afspraak met het bouwbedrijf. Benieuwd waarmee ze komen en of ze het al weten.

Maar eerlijk gezegd ben ik niet zo van de warmtepompen.
Op het werk ( werk bij technische dienst oa. zorgcentra's) hebben we een gebouw waar ook warmtepompen inzitten. De ene storing naar de andere waardoor de oude mensen de hele nacht in de kou zitten omdat na reset de vloerverwarming pas de volgende morgen warm is.
De techniek is nog niet ver genoeg en nu ook nog te duur.
Kijk naar zonnepanelen. Die waren 5 jaar geleden ook een stuk duurder en nu kan je ze al kopen bij ikea.
Nog even en ze liggen bij de lidl.

Maar ga zeker de opties bekijken hiervoor. Eventueel voorzorgsmaatregelen nemen voor latere aanleg.
Klopt, niet slim maar had er nooit zo over nagedacht. Ging er eigenlijk vanuit dat het of gas of warmtepomp zou zijn..... En aangezien de hele wijk geen gas had, ging ik ten onrechte uit van dit laatste. Maja misschien later nog over nadenken, zoals je zegt zal het later ook wat goedkoper worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
T.E schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:04:
[...]

Meeste mensen hebben hier nog nooit van gehoord. Toen ik erover begon op de informatieavond voor ons nieuwbouw project keek de rest mij ook schaapachtig aan omdat ze er nog nooit van gehoord hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ik snap het best dat mensen niet alle mogelijke technieken kennen. Wat ik echter niet begrijp is het weinige onderzoek dat mensen lijken te doen voor ze een huis kopen. Je leest toch de technische beschrijving om te weten wat je gaat kopen :? Sommige mensen lijken echt uit de folder een leuk plaatje uit te zoeken alsof het een trui van Zalando is, terwijl je je huis echt niet terug kan sturen als het niet bevalt ;)

Bij de informatiebijeenkomst over ons project was dat ook erg lollig, mensen hadden daar vragen over wat er in de rest van de wijk gebouwd wordt en wat voor snelheden er op de wegen om de huizen heen gelden, dat staat dus allemaal in het inrichtingsplan voor de wijk dat de gemeente heeft liggen. Ik ben wellicht een overdreven nerd maar als je je afvraagt of er naast je huis een flat wordt gebouwd dan zoek je dat toch uit voodat je een KAO tekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wimhaw schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:01:
@MadEgg je zou brontechnologie uit Ijsselmuiden kunnen vragen voor een bron warmtepom offerte. Ligt redelijk in jullie buurt.

Natuurlijk is het wel belangrijk waar je het laat installeren. Als het ipv je gasketel lokatie is heb je meestal bijna alle aansluiting bij de hand.
Vanochtend heb ik gebeld met Brontechnologie. Een echte verademing! Duidelijke uitleg over voors, tegens en aandachtspunten en ik kreeg ook gelijk een redelijke inschatting van de kosten voor een grondgebonden warmtepomp. De persoon met wie ik sprak schrok wel van de 4.4K die we moeten betalen voor alleen vloerverwarming op de begane grond - voor minder dan dat kon hij het hele huis doen. Hij raadde me dus sterk aan om de aannemer te overtuigen om de vloeren casco te laten opleveren zonder verwarming en de verwarming achteraf te laten installeren. Zeker omdat hij vermoedde dat de vloerverwarming die door de aannemer aangelegd zou worden niet optimaal zou zijn voor LTV.

Concreet kwam de investering op €21K uit, inclusief de subsidie, exclusief (wijzigingen aan) de vloerverwarming / convectoren. Dat is dan ook met een Danfoss warmtepomp, volgens hem ook heel degelijk. Dat is zeker te overwegen, zeker als er nog een leuk bedrag terugkomt van de aannemer door het weglaten van de CV-ketel + gasaansluiting.

Zal alleen nog wel lastig worden om de aannemer te overtuigen om vloeren casco te laten opleveren en alles wat daarbij hoort. Ik heb maandag een afspraak, hopelijk kom ik dan een stap verder.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@MadEgg Dat komt al meer in de goede richting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
MadEgg schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:06:
[...]

Vanochtend heb ik gebeld met Brontechnologie. Een echte verademing! Duidelijke uitleg over voors, tegens en aandachtspunten en ik kreeg ook gelijk een redelijke inschatting van de kosten voor een grondgebonden warmtepomp.

Zal alleen nog wel lastig worden om de aannemer te overtuigen om vloeren casco te laten opleveren en alles wat daarbij hoort. Ik heb maandag een afspraak, hopelijk kom ik dan een stap verder.
Hopelijk krijg je alles voor elkaar zoals je voor ogen hebt. Succes en we horen wel of het je lukt bij de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
Hey beste mensen,

Inmiddels hebben we onze sleutel en kunnen we gaan klussen :-) maar Ik heb een paar vraagjes waar jullie me misschien mee kunnen helpen:

1.) Bij de oplevering viel het ons op dat de kracht van de douche niet zo groot was. De keuringsman van eigen huis viel dit ook op en heeft het op de lijst gezet maar ik moet dus eerst kijken of het daadwerkelijk een gebrek is. Mocht het geen gebrek zijn dan hoop ik wel dat ik hier nog iets aan kan doen. De ketel die wij hebben is de Intergas Extreme (CW5) en hij staat nu op 2.0 bar (als dit al relevant is). Ons bad liet een hardere straal zien dus het zou mogelijk moeten zijn. Heeft er iemand een tip hoe ik dit kan verhogen? (En ik wilde nog wel een regendouche plaatsen later...)

2.) We hebben glasvezel maar ziggo waar ik nu bij zit ondersteunt dat niet. Nou zie ik hier en daar dat de snelheid van glasvezel zo rond de 500 MBit ligt en dat dit bij ziggo via koper max 400Mbit is. Nu ben ik best tevreden met ziggo en heb ik via vodafone dan ook extra kortingen etc. dus ik vroeg mij af of het de moeite waard is om perse via glasvezel internet te hebben. Ga ik dat echt merken? qua zwaar internet doe ik alleen maar netflixen en gamen, grote bestanden downloaden buiten de playstation games doe ik niet dus ik vraag me af of het de moeite is? Iemand enige ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Laatst online: 17:36

bonyuri

Investigator!

Ghotirey schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:48:
1.) Bij de oplevering viel het ons op dat de kracht van de douche niet zo groot was. De keuringsman van eigen huis viel dit ook op en heeft het op de lijst gezet maar ik moet dus eerst kijken of het daadwerkelijk een gebrek is. Mocht het geen gebrek zijn dan hoop ik wel dat ik hier nog iets aan kan doen. De ketel die wij hebben is de Intergas Extreme (CW5) en hij staat nu op 2.0 bar (als dit al relevant is). Ons bad liet een hardere straal zien dus het zou mogelijk moeten zijn. Heeft er iemand een tip hoe ik dit kan verhogen? (En ik wilde nog wel een regendouche plaatsen later...)
Is er niet gewoon een besparende douchekop geplaatst? Dat de CV het makkelijk aan kan, maar dat je gewoon een andere douchekop moet hebben?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
bonyuri schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:11:
[...]

Is er niet gewoon een besparende douchekop geplaatst? Dat de CV het makkelijk aan kan, maar dat je gewoon een andere douchekop moet hebben?
Dat zou kunnen, helaas is het de standaard set die het bouwcentrum heeft geleverd. Op de offerte staat hier helemaal niets over en op de website is hier ook niets over te vinden helaas. Morgen maar even het bouwcentrum bellen hierover dan. Thanks voor de tip, daar had ik iig niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
Jheroun schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:02:
Ik snap het best dat mensen niet alle mogelijke technieken kennen. Wat ik echter niet begrijp is het weinige onderzoek dat mensen lijken te doen voor ze een huis kopen. Je leest toch de technische beschrijving om te weten wat je gaat kopen :? Sommige mensen lijken echt uit de folder een leuk plaatje uit te zoeken alsof het een trui van Zalando is, terwijl je je huis echt niet terug kan sturen als het niet bevalt ;)

Bij de informatiebijeenkomst over ons project was dat ook erg lollig, mensen hadden daar vragen over wat er in de rest van de wijk gebouwd wordt en wat voor snelheden er op de wegen om de huizen heen gelden, dat staat dus allemaal in het inrichtingsplan voor de wijk dat de gemeente heeft liggen. Ik ben wellicht een overdreven nerd maar als je je afvraagt of er naast je huis een flat wordt gebouwd dan zoek je dat toch uit voodat je een KAO tekent?
Hoewel ik het wel met je eens ben is het toch niet altijd zo makkelijk.

Bij ons bijvoorbeeld is voor een bepaald gebied nog niet bekend wat daar gaat komen. De plannen zijn om daar een aantal kleine winkeltjes te plaatsen in de trant van bakker, slager en groenteboer maar dit ligt al tijden bij de gemeente en er is nog niet over besloten. Het kan ook een huisartsenpost en tandarts gebeuren worden of uiteindelijk toch woningen.

Bij ons achter waren 4 kavels voor vrije kavel verkoop met een bepaalde bouwstijl restrictie. Nu echter ons huis klaar is, is dat veranderd vanwege te weinig animo en komen er flink wat meer kleinere woningen.

Zo zijn er ook nog wat andere veranderingen geweest, bijvoorbeeld door invloed van het 'oude' gedeelte van de wijk die het ergens niet mee eens waren en het hebben kunnen verijdelen. Of OV wat vanwege de nieuwe gebouwen moet worden uitgebreid door de gemeente maar wat ook flink wat jaren vertraging oploopt door dat ze het budgetair hebben verplaatst naar volgende termijn :-(

Anywaylang antwoord kort, soms is het nog niet duidelijk wat er precies komt maar kunnen ze wel een indicatie geven en soms is het bekend maar veranderd dat. De makelaar en aannemer zijn hier vaak beter van op de hoogte wat er allemaal gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:08
Driekwart jaar na oplevering van onze woning hebben we de derde gebarsten ruit. Voor de derde keer geeft de aannemer aan dat het een thermische breuk is en dat zij er niets aan gaan doen.

De eerste twee breuken bevonden zich in ramen die vol in de zo'n zijn geplaatst en toen nog raambekleding in het kozijn hadden. Die ramen werden dan ook kokend heet, dus leek het plausibel dat dit thermische breuken waren.

Deze breuk is echter in een raam aan de noordkant (heeft amper een ochtendzonnetje gezien dit jaar) en heeft geen raambekleding die voor extra temperatuurverschil kan zorgen. Kortom, dit wordt (weer) eindeloos geen en werd bellen en mailen om tot een oplossing te komen.

Ik had toch echt gehoopt 10 maanden na oplevering klaar met dit soort problemen te zijn.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ghotirey schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:42:
[...]

Anywaylang antwoord kort, soms is het nog niet duidelijk wat er precies komt maar kunnen ze wel een indicatie geven en soms is het bekend maar veranderd dat. De makelaar en aannemer zijn hier vaak beter van op de hoogte wat er allemaal gebeurd.
Soms is het inderdaad niet helder, of veranderen de plannen nog, dan zou je makelaar je de beste informatie moeten kunnen geven inderdaad. Dan kan je echter dus wel weten dat er niets te weten valt, sommige mensen die ik sprak waren kennelijk niet eens aan het googelen geweest, dat verbaasde mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ghotirey schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:42:
[...]

Hoewel ik het wel met je eens ben is het toch niet altijd zo makkelijk.

Bij ons bijvoorbeeld is voor een bepaald gebied nog niet bekend wat daar gaat komen. De plannen zijn om daar een aantal kleine winkeltjes te plaatsen in de trant van bakker, slager en groenteboer maar dit ligt al tijden bij de gemeente en er is nog niet over besloten. Het kan ook een huisartsenpost en tandarts gebeuren worden of uiteindelijk toch woningen.

Bij ons achter waren 4 kavels voor vrije kavel verkoop met een bepaalde bouwstijl restrictie. Nu echter ons huis klaar is, is dat veranderd vanwege te weinig animo en komen er flink wat meer kleinere woningen.

Zo zijn er ook nog wat andere veranderingen geweest, bijvoorbeeld door invloed van het 'oude' gedeelte van de wijk die het ergens niet mee eens waren en het hebben kunnen verijdelen. Of OV wat vanwege de nieuwe gebouwen moet worden uitgebreid door de gemeente maar wat ook flink wat jaren vertraging oploopt door dat ze het budgetair hebben verplaatst naar volgende termijn :-(

Het ging hier om informatie die over het algemeen in de contractstukken (technische omschrijving) is te vinden. Met name de diverse mogelijkheden van een verwarming (gas) lijkt me handig om tevoren te weten en goed in te lezen in de voor- en nadelen. Ik had persoonlijk nooit gekozen voor stadsverwarming oid (waar je van de levering afhankelijk bent van 1 bedrijf) en bij WTW of warmtepomp zou ik ook heel kritisch zijn. Ik verwacht dat die techniek komende jaren heel hard gaat, dus waarom nu 10-15k betalen voor een warmtepomp die mogelijk over 5 jaar een fractie daarvan kost met veel meer efficientie? Een energiezuinige gaswoning met overall vloerverwarming is volgens mij vrij eenvoudig uit te breiden met een warmtepomp installatie. Maar da's mijn mening he ;).

Bij ons vordert het inmiddels ook best snel, verwachte oplevering nu (weer) Q3. Ben benieuwd :).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 24-03-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
Jheroun schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 10:50:
[...]

Soms is het inderdaad niet helder, of veranderen de plannen nog, dan zou je makelaar je de beste informatie moeten kunnen geven inderdaad. Dan kan je echter dus wel weten dat er niets te weten valt, sommige mensen die ik sprak waren kennelijk niet eens aan het googelen geweest, dat verbaasde mij.
Ah dan begreep ik het verkeerd :-)

En ik moet ook eerlijk zijn, we hebben een kopers app groep en ik verbaas me ook telkens weer over hoe weinig mensen weten of uitzoeken.

Wat dan wel weer leuk is dat je dan andere kopers (zelfde fase) in je huis hebt om te kijken die dan toch regelmatig zeggen "oh wat goed dat je daar aan hebt gedacht zeg, jij bent er flink mee bezig geweest". Geeft toch wel wat voldoening :-)

Misschien dat ik het ook weer overdreven heb gedaan maar ik kwam er zelfs achter toen ik het huis wilde namaken (voor interieur keuzes) in sketchup dat de bouwtekening niet klopte op een paar punten wat betreft maten.
Sport_Life schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:24:
[...]

Het ging hier om informatie die over het algemeen in de contractstukken (technische omschrijving) is te vinden. Met name de diverse mogelijkheden van een verwarming (gas) lijkt me handig om tevoren te weten en goed in te lezen in de voor- en nadelen. Ik had persoonlijk nooit gekozen voor stadsverwarming oid (waar je van de levering afhankelijk bent van 1 bedrijf) en bij WTW of warmtepomp zou ik ook heel kritisch zijn. Ik verwacht dat die techniek komende jaren heel hard gaat, dus waarom nu 10-15k betalen voor een warmtepomp die mogelijk over 5 jaar een fractie daarvan kost met veel meer efficientie? Een energiezuinige gaswoning met overall vloerverwarming is volgens mij vrij eenvoudig uit te breiden met een warmtepomp installatie. Maar da's mijn mening he ;).

Bij ons vordert het inmiddels ook best snel, verwachte oplevering nu (weer) Q3. Ben benieuwd :).
Ja wat betreft die warmtepomp ben ik het met je eens, was mij allemaal te duur voor wat het is. Over 10 jaar komt dat dan wel, zal het idd een fractie van de prijs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wattenstaafje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05-2021
Iemand hier ervaring met Keramo vloeren? Wij krijgen in ons nieuwe huis overal vloerverwarming en twijfelen over het soort vloer. PVC, keramische tegels of dus iets relatief nieuws als keramo. Het moet wel te combineren zijn met kleine kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
wattenstaafje schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:10:
Iemand hier ervaring met Keramo vloeren? Wij krijgen in ons nieuwe huis overal vloerverwarming en twijfelen over het soort vloer. PVC, keramische tegels of dus iets relatief nieuws als keramo. Het moet wel te combineren zijn met kleine kinderen.
Wij krijgen ook overal vloerverwarming. Op 1ste en 2de verdieping leggen we pvc clicklaminaat met een speciale ondervloer, die geschikt is voor vv. Gegane grond leggen we grote keramische tegels van90bij60cm.
Keramo kan ook, maar is volgens mij duidelijk een stuk duurder dan pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Ghotirey schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:41:
[...]
Ja wat betreft die warmtepomp ben ik het met je eens, was mij allemaal te duur voor wat het is. Over 10 jaar komt dat dan wel, zal het idd een fractie van de prijs zijn.
Verwacht dat dit wel mee zal vallen. Nu zit er nog subsidie op en bespaar je de kosten van de gas aansluiting en de CV ketel. Wat je dus netto meer betaald voor de pomp zelf is niet zo veel.
Probleem blijft bij project nieuwbouw dat ze er gigantische prijzen voor vragen.

Duurste is het boren, verwacht dat hier de prijs nog wel naar beneden gaat als er meer en meer bedrijven dit gaan doen. Maar zal altijd wel kostbaar blijven.

Snap deels nog steeds niet waarom het hele verhaal zo duur moet zijn voor project woningen. Zo’n bedrijf hoeft maar 1x langs te komen om te boren wat behoorlijk in kosten zou schelen. Dan heb je vervolgens de besparingen qua EPC etc. Volgens mij moet het goed te doen zijn voor een meer prijs van 10000.
Reden is natuurlijk wel dat ze met een “ouderwetse” loodgieter/cv installateur werken die het niet kan.
Zie dit in mijn dagelijks werk ook te vaak.

Pagina: 1 ... 58 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2