Je hebt bij stadsverwarming geen onderhoud en vervangingskosten van de CV ketel meer. Als je dat meerekent is stadsverwarming nog steeds duurder dan gas, maar niet heel veel meer.jurjen_g schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:53:
[...]
Tot het woordje 'stadsverwarming' was het antwoord: "misschien wel een negatieve rekening". Maar stadsverwarming betekent: enorm veel vastrecht betalen. Minder verbruiken maakt daardoor vrijwel niets uit voor het verwarming gedeelte.
Collega's van mij met stadsverwarming betalen in een huis van 2010 meer aan de stadsverwarming dan ik aan gas in een huis uit 1980, slecht geïsoleerd. Ik hoop voor je dat het meevalt.
Ik vind dat je een goed verhaal hebt, en het volgende valt me op:
Tekenend voor de bouw: ze hebben een ongeschikt proces, ze ondervinden elke dag de nadelen, en halen hun schouders op: bedrijfsrisico. Business as usual.Een laatcyclische sector als de bouw met daar bovenop nog lange doorlooptijden komt nu uitdagingen tegen die bij het aannemen nog niet aan de orde waren (en ja, dat is bedrijfsrisico)
Er worden erg weinig lessen geleerd.
De lange doorlooptijden zijn het gevolg van het optimaliseren op stroomsnelheid, waardoor er grote batches zijn (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Little%27s_law). Dit maakt het proces onvoorspelbaar en zijn faalkosten hoog (nb: dit is niet echt een mening, maar blijkt uit de literatuur).
Als ze zouden optimaliseren voor bijvoorbeeld waarde voor de klant, dan moet de doorlooptijd omlaag en dat kan alleen door minder ballen in de lucht te houden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Op de akte staat het perceelopp ca. vermeld. Hier kan meen ik 10% verschil in zitten zonder verdere gevolgen voor de bouwer. Dit wordt later na oplevering wel gecorrigeerd, maar je krijgt geen geld terug als het perceel kleiner blijkt te zijn binnen de marge.De Rikster schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:42:
[...]
Dat is ook prutswerk als het daadwerkelijk zo is. Maar op je akte staat toch de perceeloppervlakte vermeld?
En als je 2,4m uitbouwt mis je om en nabij de 2,4m
Dan is voor de koper ook nog niet duidelijk hoe het huis op het perceel komt te staan en de verdeling voor/achtertuin uitpakt.
Tot slot is dan ook nog niet duidelijk hoe de erfafscheiding geplaatst gaat worden (bij ons is dit ruim 30 cm van de rand van het erf geplaatst, scheelt toch enkele m2 over de gehele lengte) en wat de gevolgen van het recht van overpad van buren voor de afmeting van de achtertuin zijn.
Het is niet zozeer schouders ophalen en doorgaan, het is meer een acceptatie dat er een bepaalde balans is bereikt tussen risicoprofiel en schaalgrootte waarop het proces nog enigszins manageable is. Daarnaast is er gewoonweg de onmacht van de gehele sector om het proces structureel te veranderen door regeldruk, ontbreken van investeringspotentieel, kenniserosie en gebrek aan volwaardige ketenintegratie.Proton_ schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:15:
[...]
Tekenend voor de bouw: ze hebben een ongeschikt proces, ze ondervinden elke dag de nadelen, en halen hun schouders op: bedrijfsrisico. Business as usual.
Er worden erg weinig lessen geleerd.
De lange doorlooptijden zijn het gevolg van het optimaliseren op stroomsnelheid, waardoor er grote batches zijn (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Little%27s_law). Dit maakt het proces onvoorspelbaar en zijn faalkosten hoog (nb: dit is niet echt een mening, maar blijkt uit de literatuur).
Als ze zouden optimaliseren voor bijvoorbeeld waarde voor de klant, dan moet de doorlooptijd omlaag en dat kan alleen door minder ballen in de lucht te houden.
Optimaliseren voor waarde voor de klant (kwaliteit) en doorlooptijden omlaag halen (tijd) zal gaan wringen bij de laatste van de heilige drie-eenheid: geld en dat accepteert de markt weer niet.
1. Moet ik heel eerlijk zeggen dat ik daar niet opgelet heb, maar ik ben wel met een led bedlampje alle WCD's afgegaan om te kijken of ze het deden. De WCD's die dus niet af waren heb ik niet kunnen testen en weet dus ook eigenlijk niet of voor die groep (als het al een aparte groep is), de spanning eraf was gehaald.De Rikster schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:28:
1 Stond er daadwerkelijk spanning op of was de groep afgeschakeld in de meterkast?
2 (kleine) kinderen horen niet op een bouwterrein.
2. Mee eens, was maar even ter verbeelding
bacardicoconut schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:09:
[...]
Of ze nou een normale slang leggen of het uitwisselen voor een waterdichte buis, snap de complexiteit niet helemaal. Recirculatie is altijd een mindere oplossing imho.
Geen idee. Mijn gevoel zegt dat het toch wel mogelijk zou moeten zijn om een waterdicht afvoerkanaal te realiseren. Echter kan ik me wel voorstellen dat ze het als een simpelere klus ingeschat hadden.FragDaddy schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:14:
[...]
Zijn er uberhaupt waterdichte buizen voor? Normaal zijn het gewoon secties buis die je losjes in elkaar schuift. Of moet je dan met PVC afvoerbuis en lijm gaan lopen rommelen? Of iets anders dat er niet voor bedoeld is?
Wel zuur als dit niet blijkt te kloppen, de mogelijkheid om de afvoer onder de begane grond vloer door te leggen was alleen mogelijk indien ik de keuken bij de projectleverancier bestelde. Dit heeft samen met de mogelijkheid tot installatie vóór oplevering van de woning geleid dat ik daar ook de keuken gekocht heb.
Hoe sterk sta ik hier in? Kan ik eisen dat ze een waterdicht afvoerkanaal leveren zonder dat ik voor extra kosten op draai?
[ Voor 0% gewijzigd door Repsect op 24-01-2018 17:48 . Reden: Typo's ]
Signature
Het zal niet makkelijk zijn, daarom beginnen bij wat laaghangend fruit.De Rikster schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:07:
[...]
Het is niet zozeer schouders ophalen en doorgaan, het is meer een acceptatie dat er een bepaalde balans is bereikt tussen risicoprofiel en schaalgrootte waarop het proces nog enigszins manageable is. Daarnaast is er gewoonweg de onmacht van de gehele sector om het proces structureel te veranderen door regeldruk, ontbreken van investeringspotentieel, kenniserosie en gebrek aan volwaardige ketenintegratie.
Optimaliseren voor waarde voor de klant (kwaliteit) en doorlooptijden omlaag halen (tijd) zal gaan wringen bij de laatste van de heilige drie-eenheid: geld en dat accepteert de markt weer niet.
Daarbij denk ik aan dingen die ik bij mijn project heb gezien: er kan 15% gefactureerd worden bij gereedkomen buiengevels. Zoals je al noemde, is er een tekort aan metselaars.
Dus zijn er in mijn project een paar maanden lang 8 huizen half gemetseld en kunnen er 0 facturen uit en lopen 8 huizen vertraging op.
Een andere keuze, die niet meer tijd of geld kost, is om 4 huizen helemaal te metselen. Dan kunnen er 4 facturen uit en lopen er maar 4 huizen vertraging op. De totale looptijd blijft hetzelfde, maar voor de helft van je klanten maakt het een hoop verschil.
Minder tegelijk doen zorgt dat je meer afmaakt (zie mijn link Little's Law), en dingen afmaken levert geld op.
'De bouw' lijkt zoveel mogelijk dingen tegelijk te willen doen en dingen afmaken heeft blijkbaar helemaal geen prioriteit.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wij hebben zowel keuken als badkamer afgenomen bij van Wanrooy. Keukenadviseur was een ontzettend aardige knul, heeft vanaf eerste kennismaken t/m oplevering 1,5 jaar enorm goed meegedacht en snel, duidelijk en helder gecommuniceerd.Jheroun schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:40:
Zijn er hier mensen die in een project hun keuken en badkamer bij van Wanrooij hebben afgenomen? Ons hele project is bij van Wanrooij en qua bouw geloof ik dat allemaal wel maar op verschillende review sites staat die keuken/badkamer toko van ze vol met ongelooflijk negatieve ervaringen...
Iemand hier die via die Toko wel een keuken en badkamer netjes opgeleverd heeft gekregen? Ik bedoel dus niet het verkooptraject, dat ze dat kunnen geloof ik wel
De badkameradviseur daarintergen was een ontzettende hork waar ik menig aanvaring mee heb gehad, en ontzettend spijt heb gehad dat ik de order gegund heb. Kwaliteit van oplevering daarintegen is zeker een dikke prima, eventuele gebreken tijdens de bouw (badmaker / toilet) en na de oplevering vd keuken werden prima opgelost.
Dank voor je ervaring! We gaan het zien. In ons huidige huis (ook nieuwbouw) was de projectbadkamerfiguur ook van de stugge, maar het resultaat was prima, dat vind ik belangrijker dan thee en koekjes ;-) Qua badkamer willen we ook niet zo veel spannends. De keuken gaan wij echter naar de achterkant van het huis verplaatsen waar, met de uitbouw, een ruimte van 5,7 x 5,3 ontstaat, een grotere keuken is een van de hoofdredenen waarom we wilden verhuizen dus dat moet dan wel een mooi ding worden natuurlijkpaul-s83 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:45:
[...]
Wij hebben zowel keuken als badkamer afgenomen bij van Wanrooy. Keukenadviseur was een ontzettend aardige knul, heeft vanaf eerste kennismaken t/m oplevering 1,5 jaar enorm goed meegedacht en snel, duidelijk en helder gecommuniceerd.
De badkameradviseur daarintergen was een ontzettende hork waar ik menig aanvaring mee heb gehad, en ontzettend spijt heb gehad dat ik de order gegund heb. Kwaliteit van oplevering daarintegen is zeker een dikke prima, eventuele gebreken tijdens de bouw (badmaker / toilet) en na de oplevering vd keuken werden prima opgelost.
Wij hebben gekeken naar een Bora systeem, maar aannemer wilde niet door de kruipruimte heen naar buiten. Zouden dan in een koof weer naar plafond hoogte moeten om aan te sluiten op het standaard kanaal. Hierdoor zou de maximale lengte van de Bora afvoer overschreden worden (geloof rond de 5 meter). Recirculatie met Bora hoor ik op zich ook goede verhalen over, filters zijn wel rond de 125 euro per jaar...... Wij zijn uiteindelijk gegaan voor een plafond unit ivm kosten en verlichting.
DjRik schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 17:47:
[...]
[...]
Geen idee. Mijn gevoel zegt dat het toch wel mogelijk zou moeten zijn om een waterdicht afvoerkanaal te realiseren. Echter kan ik me wel voorstellen dat ze het als een simpelere klus ingeschat hadden.
Wel zuur als dit niet blijkt te kloppen, de mogelijkheid om de afvoer onder de begane grond vloer door te leggen was alleen mogelijk indien ik de keuken bij de projectleverancier bestelde. Dit heeft samen met de mogelijkheid tot installatie vóór oplevering van de woning geleid dat ik daar ook de keuken gekocht heb.
Hoe sterk sta ik hier in? Kan ik eisen dat ze een waterdicht afvoerkanaal leveren zonder dat ik voor extra kosten op draai?
Bedankt voor je uitgebreide reactie Rikster!
Wat betreft terugkerende klanten hebben wij behoorlijk onderzoek gedaan naar het bouwbedrijf waar we mee in zee zijn gegaan. Oude medewerker gesproken, huizen bekeken die ze recent hebben gebouwd, jaarrekening, etc. Er was ook een ander nieuwbouw project door een bouwer waar we zelf slechte ervaringen mee hadden, die optie viel voor ons direct af. Tevens doet mond op mond reclame een hoop.
Een huis is een grote aanschaf voor de kopers. De informatievoorziening over specs, tekeningen, FAQ, etc. zijn tegenwoordig stuk makkelijker te regelen. Als meerdere kopers dezelfde vraag stellen, kun je als bouwbedrijf 1x antwoorden. Mogelijk kunnen ze extra meerwerk hierdoor standaardiseren en de serie vergroten en dus meer verdienen.
Voor we in de projectbouw zijn gestapt hebben we gekeken om zelf te bouwen. Aantal kennissen hebben dat de afgelopen jaren gedaan en mochten hun begroting zien. We zagen dat bouwprijzen het afgelopen jaar flink gestegen waren en denk ik nog steeds stijgen. Dit zal voor bepaalde mate ook gelden voor het bouwbedrijf, dat nu onze project woning bouwt. Afgelopen maand is er een vergelijkbaar nieuw project in de verkoop gegaan en die prijzen liggen ruim 10k hoger. Lijkt me een hectische periode in de bouwwereld!?
Wat betreft terugkerende klanten hebben wij behoorlijk onderzoek gedaan naar het bouwbedrijf waar we mee in zee zijn gegaan. Oude medewerker gesproken, huizen bekeken die ze recent hebben gebouwd, jaarrekening, etc. Er was ook een ander nieuwbouw project door een bouwer waar we zelf slechte ervaringen mee hadden, die optie viel voor ons direct af. Tevens doet mond op mond reclame een hoop.
Een huis is een grote aanschaf voor de kopers. De informatievoorziening over specs, tekeningen, FAQ, etc. zijn tegenwoordig stuk makkelijker te regelen. Als meerdere kopers dezelfde vraag stellen, kun je als bouwbedrijf 1x antwoorden. Mogelijk kunnen ze extra meerwerk hierdoor standaardiseren en de serie vergroten en dus meer verdienen.
Voor we in de projectbouw zijn gestapt hebben we gekeken om zelf te bouwen. Aantal kennissen hebben dat de afgelopen jaren gedaan en mochten hun begroting zien. We zagen dat bouwprijzen het afgelopen jaar flink gestegen waren en denk ik nog steeds stijgen. Dit zal voor bepaalde mate ook gelden voor het bouwbedrijf, dat nu onze project woning bouwt. Afgelopen maand is er een vergelijkbaar nieuw project in de verkoop gegaan en die prijzen liggen ruim 10k hoger. Lijkt me een hectische periode in de bouwwereld!?
De Rikster schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:28:
[...]
Omdat:
- terugkerende klanten geen issue zijn in de projectontwikkeling, je koopt immers een woning die je aanstaat, op een locatie die je wil en die je (net aan meestal) kan financieren. De projectontwikkelaar/aannemer krijg je hierbij 'cadeau'. Klantenbinding is dus weggegooid geld.
- trends leuk zijn voor enkelvoudige processen maar de bouw een behoorlijk ingewikkelde keten van verschillende partijen is die op projectniveau vrijwel altijd anders is. En dan nog, hoe simpeler de keten wordt hoe minder flexibel want dan ga je echt naar gestandaardiseerde projectbouw waar je alleen uit standaardopties kan kiezen.
- klanten allemaal het idee hebben een Maybach te hebben gekocht en vervolgens met bijbehorend cachet behandeld wensen te worden feitelijk bij projectmatige woningbouw het equivalent van een VW Polo/Golf hebben gekocht (hoewel het meestal de grootste aankoop van hun leven is tot dan toe). Verwachtingsmanagement is nog een hoop in te winnen in bouwland.
- Er nou eenmaal prioriteiten gesteld moeten worden, het halen van deadlines van instortvoorzieningen bijvoorbeeld is voor de voortgang van het gehele project van essentieel belang , de vraag van bouwnummer 178 of de PV panelen ook in een RAL 7089 gespoten frame kunnen worden geplaatst is dat pertinent niet.
- de conversie behoorlijk laag is tussen aanvragen en daadwerkelijke opdrachten voor meerwerk afgezet tegen de tijd die in deze aanvragen gaat zitten.
- de basis van seriematig uiteraard is zoveel mogelijk standaard te houden, wil je volledig custom dan is het proces hier niet op gericht. De prijs van je projectwoning is ook gebaseerd op een bepaalde uniformiteit.
- kopers over het algemeen geen idee hebben van de processen en voorwaarden achter de vragen die ze stellen (even een keuken ergens anders, even een warmtepomp ipv een gasketel, even een infrastructuur voor domotica is niet even wat uit de losse pols schudden. Dit zal berekend, getekend (en dus ge-engineerd) en onderbouwd moeten worden.
- tegen alle verwachtingen in is het nog steeds geen vetpot in de bouw, prijzen van arbeid, materieel, materiaal en processen stijgen harder dan de marge op al aangenomen werken in totaal bedraagt. De vetlaag is nog erg dun, als deze al aanwezig is.
- kopers zich blindstaren op de laagst te vinden eenheidsprijzen van dozenschuivers op internet zonder te willen betalen voor alle andere bijkomende kosten.
- in de koop- aanneemovereenkomst en bijbehorende stukken in principe voldoende wordt omschreven wat je nou precies kan en mag verwachten wat er uiteindelijk geleverd wordt, hiermee voldoet een projectontwikkelaar/aannemer als voor 99,99% aan de informatievoorziening. De nooit opdrogende stroom mails en telefoontjes hoort voor de overgrote meerderheid niet bij deze partij terecht te komen, snap je niet wat je gekocht heb dan kan je ook een bouwbegeleider inhuren zodat er efficiënter op het eigenlijke proces gefoccused kan worden door de bouwer.
- het geen taak is van de bouwer om kopers bij elkaar te brengen, wissel lekker zelf telefoonnummers uit op je projectforum, eerste paal feestje, kijk- en inmeetdagen, hoogste puntviering, vooroplevering of oplevering. Ik zou er persoonlijk ook niet vrolijk van worden als een derde partij mijn gegevens door zou spelen aan mensen die toevallig een woning in hetzelfde project hebben gekocht, dat is iets waar ik persoonlijk zelf de controle over wil hebben.
Daar komt bij dat het oude principe van "een antwoord leidt tot een nieuwe vraag" zeer bekend is bij een kopersbegeleider. Mensen wachten doorgaans het antwoord op hun initiële vraag af, geef je meteen antwoord wordt je gezien als vraagbaak én is de volgende vraag alweer onderweg.
[...]
1 Stond er daadwerkelijk spanning op of was de groep afgeschakeld in de meterkast?
2 (kleine) kinderen horen niet op een bouwterrein.
Bij ons zat er tussen aankondiging en verkoop een jaar en 100k.....Fazer013 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:12:
knip
[...]
Verwijderd
Ik ben even benieuwd voor degene die al aan einde bouw zitten of al in huis wonen.. Hoeveel tijd zat er bij jullie tussen het moment dat de ruwe begane grond er lag en oplevering?
Geh, hier sturen ze gewoon mail met iedereen in de CC. Oa aanbiedingen voor grondverzet waarbij er als er contant wordt betaald er geen belasting hoeft worden afgetiktDe Rikster schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:28:
- het geen taak is van de bouwer om kopers bij elkaar te brengen, wissel lekker zelf telefoonnummers uit op je projectforum, eerste paal feestje, kijk- en inmeetdagen, hoogste puntviering, vooroplevering of oplevering. Ik zou er persoonlijk ook niet vrolijk van worden als een derde partij mijn gegevens door zou spelen aan mensen die toevallig een woning in hetzelfde project hebben gekocht, dat is iets waar ik persoonlijk zelf de controle over wil hebben.
Wel aardig om te lezen en een beetje herkenbaar. Ik zeik ze ook al maanden aan de kop. Moeten ze maar afspraken nakomen, afvoerbuizen op afschot leggen voordat ze er cement op flikkeren, enzovoorts. Ik heb het ergens wel een beetje met ze te doen maar als ze onderaannemers blijven sturen die net aan capabel genoeg zijn om liggend te schijten gaat dit echt nog heel lang duren
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Moeilijk te zeggen. Hangt van grootte van het project af, grootte van het huis, afwerking van het huis (casco of niet maakt nog al uit), hoe snel nutsvoorzieningen enz kunnen komen en hoe snel straatwerk naar je huis af is. Huis kan wel af zijn, maar zonder straat ben je nog nergens.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:46:
Ik ben even benieuwd voor degene die al aan einde bouw zitten of al in huis wonen.. Hoeveel tijd zat er bij jullie tussen het moment dat de ruwe begane grond er lag en oplevering?
Bij ons zat daar ongeveer 10 kalendermaanden tussen.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:46:
Verwijderd
Ja, dat snap ik. In ons geval is het een project van 39 huizen, zowel vrijstaand, half vrijstaand, 2 onder 1 kap en rijwoningen. Wij wonen in de achterste 2 onder 1 kap die als eerste opgeleverd wordt. Alleen badkamer wordt gedaan door aannemer. Keuken laten we na oplevering zetten. Waarschijnlijk gaan ze de wijk tegelijkertijd meteen woonrijp maken.jip_86 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 01:26:
[...]
Moeilijk te zeggen. Hangt van grootte van het project af, grootte van het huis, afwerking van het huis (casco of niet maakt nog al uit), hoe snel nutsvoorzieningen enz kunnen komen en hoe snel straatwerk naar je huis af is. Huis kan wel af zijn, maar zonder straat ben je nog nergens.
Voor ons nieuwbouwhuis kiezen we waarschijnlijk voor een warmtepomp icm extra zonnepanelen. Even snel gerekend is dat ook een investering van 10k-15k, dat is grofweg 50-75 euro extra per maand aan hypotheek.d0s schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:03:
[...]
Ik heb nu ook stadsverwarming, die kosten vallen me enorm mee. Maar inderdaad, voor een energieneutrale woning was ik er al wel bang voor dat het juist door dat vastrecht tegen zou vallen.
Ik schat zelf een maximale besparing van 30 á 40 euro op de rekening per maand.
Wellicht is het interessant om tzt de mogelijkheden voor een warmtepomp als vervanging voor de stadsverwarming te onderzoeken.
Is stadsverwarming dan nog steeds een onaantrekkelijk initiatief?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik denk niet dat je van antwoorden uit kan gaan. Als het goed gaat klopt het, als je pech hebt heb je "2 maanden vertraging".Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:46:
Ruwe begane grond (eerste blok) was bij ons halverwege december klaar. Misschien komt volgende week de tunnelbekisting. Dan is het bij het vorige project klaar.
Voor ons loopt de planning nog niet zoveel uit (tot nu toe) maar de laatste paar blokken kregen te horen dat het in september zou worden opgeleverd en zoals het er nu uitziet wordt het volgend jaar. (Nooit officiele bevestiging gekregen van uitvoerder wel van projectleiders uit andere projecten hoe snel tunnelbekisting gaat)
Dus nu hopen (voor de andere blokken) dat ze met 4 bekistingen komen ipv 2.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Maand of 8, echter ging het om één 2 onder 1 kap woning. Dus geen project van tientallen rijtjeshuizen.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:46:
Bijzonder om te zien hoe dit uiteenloopt. Bij ons is vorige week de fundering gestort en ze verwachten klaar te zijn voor de bouwvakantie (juli).gr8-jen schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 07:56:
[...]
Ik denk niet dat je van antwoorden uit kan gaan. Als het goed gaat klopt het, als je pech hebt heb je "2 maanden vertraging".
Ruwe begane grond (eerste blok) was bij ons halverwege december klaar. Misschien komt volgende week de tunnelbekisting. Dan is het bij het vorige project klaar.
Voor ons loopt de planning nog niet zoveel uit (tot nu toe) maar de laatste paar blokken kregen te horen dat het in september zou worden opgeleverd en zoals het er nu uitziet wordt het volgend jaar. (Nooit officiele bevestiging gekregen van uitvoerder wel van projectleiders uit andere projecten hoe snel tunnelbekisting gaat)
Dus nu hopen (voor de andere blokken) dat ze met 4 bekistingen komen ipv 2.
Wij verwachten dat ook voor blok 1 (ons blok). Maar ook hier geld weer dat we uitgaan van wat projectleiders vertellen van andere projecten. Tot nu toe krijgen we alleen geirriteerde antwoorden als we al antwoorden krijgen...Mirved schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:02:
[...]
Bijzonder om te zien hoe dit uiteenloopt. Bij ons is vorige week de fundering gestort en ze verwachten klaar te zijn voor de bouwvakantie (juli).
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ik zag vanochtend op het journaal dat vanaf vandaag alle nieuwbouwhuizen niet meer aangesloten worden op het gas, alleen op basis van uitzondering. Ik vraag me echt af, wij gaan komende dinsdag ons koopcontract tekenen maar ons huis is nog wel aangesloten op het gas. Wat zal dit betekenen voor de geplande projecten op dit moment? Moeten deze ook al direct gasloos opgeleverd worden.
Nee hoor, zo'n vaart zal het niet lopen: https://www.cobouw.nl/won...-2019-verdwenen-101257299SirMemeAlot schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:49:
Ik zag vanochtend op het journaal dat vanaf vandaag alle nieuwbouwhuizen niet meer aangesloten worden op het gas, alleen op basis van uitzondering. Ik vraag me echt af, wij gaan komende dinsdag ons koopcontract tekenen maar ons huis is nog wel aangesloten op het gas. Wat zal dit betekenen voor de geplande projecten op dit moment? Moeten deze ook al direct gasloos opgeleverd worden.
Ik hoorde op de radio hier ook over, en hoorde daar vooral dat het bericht vooral het land ingeslingerd werd om een ommekeer teweeg te brengen. En dat het meer een boodschap was aan architecten en projectontwikkelaars om vanaf nu voor alle nieuwe projecten op z'n minst de mogelijkheden te onderzoeken om dit gasloos te realiseren. Dus voorlopig en komende jaren zal er nog wel zat met gasaansluiting ontworpen en opgeleverd worden.
Maar wat ik zag op het Journaal was vanochtend, ik heb het ook een paar keer terug geluisterd maar ze zeggen letterlijk: Nieuwbouwhuizen zullen niet meer worden aangesloten op het gasnet. De tweede kamer heeft de wet aangepast. Fossiele energie is voortaan taboe, alleen bij wijze van uitzondering kan gas nog worden aangelegd. Heb het aantal keer terug geluisterd maar ze zeggen niet dat dit een wetsvoorstel is of dat dit pas actief wordt vanaf 2020 of wat er gebeurd met bestaande projecten.
https://www.gemistvoornmt...al-zonder-gas-26-jan-2018
https://www.gemistvoornmt...al-zonder-gas-26-jan-2018
Volgens mij hebben wij zo'n zelfde soort nieuwsbericht gezien rond de tijd van tekenen van de KOA. Wij koken en stoken inmiddels alweer een paar maanden op gasSirMemeAlot schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:49:
Het moet dus nog blijkbaar door de eerste kamer. Onze eerste paal gaat eind april de grond in, dus ik ga er niet vanuit dat er plotseling nog wijzigingen komen. Ik vraag me alleen wel af wat het met je woningwaarde doet over zeg 20 jaar als jij nog op gas aangesloten zit. Ik vermoed dat ze tzt stiekem de gasprijs stiekem flink gaan ophogen. Ons is gemeld dat wij niet gasloos zouden kunnen ivm dat we te dicht op een waterwingebied zitten. Wat vreemd is want het blok achter ons worden wel nul op de meter woningen...
Life is what happens while you're busy making other plans
Is opzich niet heel vreemd, je nieuwe woning kan wel bijna klaar zijn maar als de nutsvoorzieningen en definitieve infrastructuur (straatwerk, groen en verlichting bijvoorbeeld) niet gereed is kan je niet opleveren. Hoe meer woningen in een plan zitten hoe meer 'last' je hebt van dit soort bijkomende zaken.Mirved schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:02:
[...]
Bijzonder om te zien hoe dit uiteenloopt. Bij ons is vorige week de fundering gestort en ze verwachten klaar te zijn voor de bouwvakantie (juli).
Bij ons project zijn ze net voor de kerst begonnen met graven, inmiddels liggen de prefab funderingsbalken er. Ze hebben aangegeven ook verwaachte oplevering voor de bouwvak. Het is wel veelal prefab.
De vergunning is op basis van EPC berekening en die is (al dan niet) gebaseerd op een gasketel.
De gasaansluiting met terugwerkende kracht verbieden zou betekenen dat ze de vergunning herroepen, en dat kan niet zomaar.
Dus ik denk dat het hooguit voor nieuwe projecten met nieuwe vergunningen geldt.
De gasaansluiting met terugwerkende kracht verbieden zou betekenen dat ze de vergunning herroepen, en dat kan niet zomaar.
Dus ik denk dat het hooguit voor nieuwe projecten met nieuwe vergunningen geldt.
Daar zit ik dus ook mee, ik denk stiekem ook dat ze prijzen wel eens flink omhoog kunnen gaan. Vandaar dat ik gasloos niet eens een heel raar idee vind. Ze gaven bij ons aan dat de wijk midden in de stad ligt en dat gasaansluitingen er al liggen, daarom hebben ze niet gekozen voor 'nul op de meter'. Ze zouden dit veelal bij buitenwijken doen omdat ze anders nog gasleidingen moeten leggen wat een kostbare zaak is. Zit zelf wel te kijken wat ik allemaal op elektrisch kan doen en wat het kost om extra zonnepanelen te nemen.frumper schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:32:
Het moet dus nog blijkbaar door de eerste kamer. Onze eerste paal gaat eind april de grond in, dus ik ga er niet vanuit dat er plotseling nog wijzigingen komen. Ik vraag me alleen wel af wat het met je woningwaarde doet over zeg 20 jaar als jij nog op gas aangesloten zit. Ik vermoed dat ze tzt stiekem de gasprijs stiekem flink gaan ophogen. Ons is gemeld dat wij niet gasloos zouden kunnen ivm dat we te dicht op een waterwingebied zitten. Wat vreemd is want het blok achter ons worden wel nul op de meter woningen...
De nabijheid van een waterwingebied lijkt me een kul-argument. Waarom zou een lucht/water-warmtepomp niet voldoen?frumper schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:32:
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
+ je hebt veel meer ruimte op je kookplaat!Fazer013 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:51:
Wij hebben gekeken naar een Bora systeem, maar aannemer wilde niet door de kruipruimte heen naar buiten. Zouden dan in een koof weer naar plafond hoogte moeten om aan te sluiten op het standaard kanaal. Hierdoor zou de maximale lengte van de Bora afvoer overschreden worden (geloof rond de 5 meter). Recirculatie met Bora hoor ik op zich ook goede verhalen over, filters zijn wel rond de 125 euro per jaar...... Wij zijn uiteindelijk gegaan voor een plafond unit ivm kosten en verlichting.
[...]
Dit is wel een interessante. Maar dat geldt dan ook voor alle oudere huizen die nu nog in het land staan en ook nog een gasaansluiting hebben.frumper schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:32:
Ik vraag me alleen wel af wat het met je woningwaarde doet over zeg 20 jaar als jij nog op gas aangesloten zit. Ik vermoed dat ze tzt stiekem de gasprijs stiekem flink gaan ophogen.
Met andere woorden: Je bent zeer zeker niet de enige
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Daarnaast kost gas nog steeds de helft van elektrisch koken. Oftewel dat argument geldt nog niet echt.
En meer keus in inductieplaten nu we geen Bora hebben gekozen wordt het een Siemens 5 pits met flexzone en andere tweaker functies :-)
Op gas koken was qua aanschafkosten stuk voordeliger geweest, aangezien de gas aansluiting er al standaard lag (nu perilex aansluiting meerwerk) en gas kookplaten al snel de helft goedkoper zijn dan inductie.
Op gas koken was qua aanschafkosten stuk voordeliger geweest, aangezien de gas aansluiting er al standaard lag (nu perilex aansluiting meerwerk) en gas kookplaten al snel de helft goedkoper zijn dan inductie.
RvH photo schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:11:
[...]
+ je hebt veel meer ruimte op je kookplaat!
[ Voor 25% gewijzigd door Fazer013 op 26-01-2018 13:51 ]
Bij ons zijn een jaar na tekenen net de heipalen de grond ingegaan en de verwachte oplevering is Q1 2019, het rare is dat er in de EPC berekening een douchepijp wtw staat die in de technische omschrijving van de aannemer staat als n.v.t.
Mag een aannemer afwijken van de EPC berekening? Volgens eerdere vragen in het topic wordt de bouwvergunning uitgegeven op basis van de EPC berekening? Dan zou deze toch ook in de technische omschrijving moeten staan?
Mag een aannemer afwijken van de EPC berekening? Volgens eerdere vragen in het topic wordt de bouwvergunning uitgegeven op basis van de EPC berekening? Dan zou deze toch ook in de technische omschrijving moeten staan?
Dan volgt er waarschijnlijk een erratum waarin een andere rekenfactor voor de pv-panelen wordt aangenomen. Douche-wtw’s zijn ondingen van de grootste orde die in de praktijk nauwelijks tot rendement leiden.Coolblue schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 22:32:
Bij ons zijn een jaar na tekenen net de heipalen de grond ingegaan en de verwachte oplevering is Q1 2019, het rare is dat er in de EPC berekening een douchepijp wtw staat die in de technische omschrijving van de aannemer staat als n.v.t.
De aannemer dient een EPC waarde te realiseren conform de afgegeven vergunning, hoe deze gerealiseerd wordt is een tweede.
Hoezo zijn dat ondingen? In een ander topic op dit forum denken ze daar heel anders over.De Rikster schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 22:56:
[...]
Dan volgt er waarschijnlijk een erratum waarin een andere rekenfactor voor de pv-panelen wordt aangenomen. Douche-wtw’s zijn ondingen van de grootste orde die in de praktijk nauwelijks tot rendement leiden.
De aannemer dient een EPC waarde te realiseren conform de afgegeven vergunning, hoe deze gerealiseerd wordt is een tweede.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Dat van die ondingen ben ik het ook niet mee eens, omdat wij ons huis al verkocht hebben wonen we tijdelijk in een nieuwbouw huurhuis met douche wtw, een half bad kost ons +/- 0,8 m3 en 10 minuten douchen nog geen 0,2 m3 aan gas, vandaar dat ik hier op ben gaan letten bij onze toekomstige projectwoning.De Rikster schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 22:56:
[...]
Dan volgt er waarschijnlijk een erratum waarin een andere rekenfactor voor de pv-panelen wordt aangenomen. Douche-wtw’s zijn ondingen van de grootste orde die in de praktijk nauwelijks tot rendement leiden.
Bij een bad doet een dwtw niets. Dan komt er geen warm water langsCoolblue schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:52:
[...]
Dat van die ondingen ben ik het ook niet mee eens, omdat wij ons huis al verkocht hebben wonen we tijdelijk in een nieuwbouw huurhuis met douche wtw, een half bad kost ons +/- 0,8 m3 en 10 minuten douchen nog geen 0,2 m3 aan gas, vandaar dat ik hier op ben gaan letten bij onze toekomstige projectwoning.
Edit Ah sorry het is nog vroeg dat bedoelde je juist
[ Voor 5% gewijzigd door Snowhite0901 op 27-01-2018 10:21 ]
@De Rikster Wellicht kan je hier uitleggen waarom zo'n simpel apparaat dat zonder onderhoud 5 kW+ terugwint een onding is:
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
En wat als de EPC waarde niet wordt behaald ivm een uitbouw? Is de aannemer dan verplicht kosteloos aanpassingen te doen (vb extra pv) of mogen ze dit doorrekenen aan koper? Hoe gaan jullie hiermee om?De Rikster schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 22:56:
[...]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Heeft iemand hier toevallig een meerkwerklijst waarin prijzen staan voor uitbreiding van vloerverwarming?
De woning die wij hebben gekocht heeft standaard alleen op de begane grond vloerverwarming, op de andere etages is dat geen standaardoptie. Daar hebben we contact over gehad en wij gaan een offerte krijgen voor het toevoegen van vloerverwarming op etages 1 en 2. Die offerte komt in februari pas maar we zijn nu de meerwerklijst voor de hypotheek aan het maken, vandaar de vraag.
Etage 1 is 10,9 x 5,7 m. Etage 2 is 8 x 5,7m. Standaard staan op die etages radiatoren, dus met die vloerverwarmingsuitbreiding moet alles ook omgezet worden naar lage temperatuursverwarming (als ik de juiste term gebruik
)
Als iemand een idee heeft in wat voor ordegrootte dat zit hoor ik het graag, ik ga nu een vrij blinde gok in de meerwerklijst zetten namelijk
De woning die wij hebben gekocht heeft standaard alleen op de begane grond vloerverwarming, op de andere etages is dat geen standaardoptie. Daar hebben we contact over gehad en wij gaan een offerte krijgen voor het toevoegen van vloerverwarming op etages 1 en 2. Die offerte komt in februari pas maar we zijn nu de meerwerklijst voor de hypotheek aan het maken, vandaar de vraag.
Etage 1 is 10,9 x 5,7 m. Etage 2 is 8 x 5,7m. Standaard staan op die etages radiatoren, dus met die vloerverwarmingsuitbreiding moet alles ook omgezet worden naar lage temperatuursverwarming (als ik de juiste term gebruik
Als iemand een idee heeft in wat voor ordegrootte dat zit hoor ik het graag, ik ga nu een vrij blinde gok in de meerwerklijst zetten namelijk
Getallen van andere projecten geven je geen betere indicatie. Loopt nogal uiteen.Jheroun schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:46:
Heeft iemand hier toevallig een meerkwerklijst waarin prijzen staan voor uitbreiding van vloerverwarming?
Etage 1 is 10,9 x 5,7 m. Etage 2 is 8 x 5,7m. Standaard staan op die etages radiatoren, dus met die vloerverwarmingsuitbreiding moet alles ook omgezet worden naar lage temperatuursverwarming (als ik de juiste term gebruik)
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Een doucheWTW is in mijn ogen een onding omdat je feitelijk meer moet ‘verspillen’ omdat je rendement afhankelijk is van je verbruik. En omdat deze veelal wordt gebruikt om de EPC berekening te sluiten itt dat een realistische afweging wordt gemaakt tussen de initiële investering en terugverdientijd. Let vooral op dat hoe meer overige voorzieningen worden getroffen de effectieve terugverdientijd langer wordt, bij een warmtepomp ipv een gasgestookte ketel ben je hier zomaar 40% langer mee bezig.
Een doucheWTW heeft pas effect als je navenant meer gaat douchen (vooral langer) een douchepijpWTW is in de basis dan nog de beste keuze van de drie soorten.
Een doucheWTW heeft pas effect als je navenant meer gaat douchen (vooral langer) een douchepijpWTW is in de basis dan nog de beste keuze van de drie soorten.
Bij ons geen standaard optie, maar via de project-installateur €4.350 voor oppervlak dat circa 10% groter is.Jheroun schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:46:
Prijs is incl. Elektrische handdoekradiator badkamer.
Daarbij was onze zolder geen standaard verblijfsruimte, dat scheelt ook.
Op 1e verdieping zit per slaapkamer (3×) aparte zoneregeling. Op zolder 1x
Thanks! Dus heel grof 5k voor heel grof hetzelfdeDaWayne schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:22:
[...]
Bij ons geen standaard optie, maar via de project-installateur €4.350 voor oppervlak dat circa 10% groter is.
Prijs is incl. Elektrische handdoekradiator badkamer.
Daarbij was onze zolder geen standaard verblijfsruimte, dat scheelt ook.
Op 1e verdieping zit per slaapkamer (3×) aparte zoneregeling. Op zolder 1x
Dat zit uiteraard verdisconteerd in de meerprijs van de aanbouw of als gekoppelde meerwerkoptie dus dan ziet optielijst er zo uit bijvoorbeeld:Sport_Life schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:56:
[...]
En wat als de EPC waarde niet wordt behaald ivm een uitbouw? Is de aannemer dan verplicht kosteloos aanpassingen te doen (vb extra pv) of mogen ze dit doorrekenen aan koper? Hoe gaan jullie hiermee om?
- uitbouw achterzijde: € 24.000,-
- Maatregelen tbvEPC compensatie ivm kiezen uitbouw achterzijde: €1.875,-
Dat zou ik ook verwachten. Maar bij ons staat het niet in de meerwerklijst aangegeven. In eerste instantie moesten we de volledige meerprijs van zonnepanelen betalen (700 euro per stuk), dat is na enig geklaag de helft geworden. Op zich is dat geen onredelijk bedrag en op de totale koopsom is het minimaal, maar ik vroeg me af of de aannemer recht heeft dit te eisen van kopersDe Rikster schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:38:
[...]
Dat zit uiteraard verdisconteerd in de meerprijs van de aanbouw of als gekoppelde meerwerkoptie dus dan ziet optielijst er zo uit bijvoorbeeld:
- uitbouw achterzijde: € 24.000,-
- Maatregelen tbvEPC compensatie ivm kiezen uitbouw achterzijde: €1.875,-
[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2018 20:25 ]
Lekker doordacht van zo'n aannemer dan. Contracttechnisch lijkt dit mij hun probleem. Voor de koop/aanneemsom moet je wel een huis krijgen dat aan het bouwbesluit voldoet, als ze dan allerlei opties bieden en daarin niet meerekenen wat ze voor de EPC waarde moeten aanpassen lijkt me dat ze een wijze les gaan leren 
In ons project komen zonnepanelen op het dak, hoeveel weten ze nog niet, zal dus wel zo'n zelfde geval worden. Bij navragen gaven ze aan dat dat inderdaad later berekend wordt. Daarbij wordt er niets gezegd, en staat er niks in het contract, over extra kosten voor de koper. Dus het ziet er naar uit dat een extra paneeltje hier of daar al in de marge op de opties zit. Lijkt me prima.
Dat kan ook echt niet anders lijkt me. Je koopt een huis voor bedrag x en daar regel je een hypotheek voor. Als het project dan niet goed doordacht is zou een rekening voor 10k wegens EPC ellende dan kunnen betekenen dat mensen geld te weinig hebben en hun huis niet meer kunnen betalen. Als je zelf bouwt loop je dat soort risico's maar als je uit een folder een huis koopt is dat alles ter verantwoording van iemand anders.
In ons project komen zonnepanelen op het dak, hoeveel weten ze nog niet, zal dus wel zo'n zelfde geval worden. Bij navragen gaven ze aan dat dat inderdaad later berekend wordt. Daarbij wordt er niets gezegd, en staat er niks in het contract, over extra kosten voor de koper. Dus het ziet er naar uit dat een extra paneeltje hier of daar al in de marge op de opties zit. Lijkt me prima.
Dat kan ook echt niet anders lijkt me. Je koopt een huis voor bedrag x en daar regel je een hypotheek voor. Als het project dan niet goed doordacht is zou een rekening voor 10k wegens EPC ellende dan kunnen betekenen dat mensen geld te weinig hebben en hun huis niet meer kunnen betalen. Als je zelf bouwt loop je dat soort risico's maar als je uit een folder een huis koopt is dat alles ter verantwoording van iemand anders.
@De Rikster Grappig dat we het met dezelfde feiten zo met elkaar oneens zijn 
Ik zie zonnepanelen juist als een soort aflaat, waarbij verspilling van gas op een ander moment kan worden gecompenseerd met een overschot aan elektriciteit, terwijl een WTW unit (ventilatie, douche) verspilling bij de bron aanpakt.
Het feit dat iets meer scheelt bij meer verspilling lijkt me een hele fijne eigenschap: je haalt een factor 'gedrag' uit de vergelijking, en gedrag zorgt voor de hoofdmoot van het energiegebruik (en kan niet in de EPC score).
Een DWTW moet je niet zo snel mogelijk terug willen verdienen door langer en heter te douchen
In plaats daarvan kies je een 30% kleinere boiler en heb je een lager verbruik én hoger comfort omdat een 5 kW warmtepompje genoeg is om de boiler niet af te laten koelen.
Maar goed, voor de bouwwereld is de TCO en energiebalans van een huis over zijn levensduur natuurlijk volstrekt irrelevant. De meeste klanten willen ook niet verder dan 10 jaar vooruit kijken, dus dat snap ik wel.
De afweging tussen 50 jaar lang duur warm water door het riool spoelen, of je huis €500 duurder maken is dan snel gemaakt.
Ik zie zonnepanelen juist als een soort aflaat, waarbij verspilling van gas op een ander moment kan worden gecompenseerd met een overschot aan elektriciteit, terwijl een WTW unit (ventilatie, douche) verspilling bij de bron aanpakt.
Het feit dat iets meer scheelt bij meer verspilling lijkt me een hele fijne eigenschap: je haalt een factor 'gedrag' uit de vergelijking, en gedrag zorgt voor de hoofdmoot van het energiegebruik (en kan niet in de EPC score).
Een DWTW moet je niet zo snel mogelijk terug willen verdienen door langer en heter te douchen
In plaats daarvan kies je een 30% kleinere boiler en heb je een lager verbruik én hoger comfort omdat een 5 kW warmtepompje genoeg is om de boiler niet af te laten koelen.
Maar goed, voor de bouwwereld is de TCO en energiebalans van een huis over zijn levensduur natuurlijk volstrekt irrelevant. De meeste klanten willen ook niet verder dan 10 jaar vooruit kijken, dus dat snap ik wel.
De afweging tussen 50 jaar lang duur warm water door het riool spoelen, of je huis €500 duurder maken is dan snel gemaakt.
Zo denk ik er ook overJheroun schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:28:
Lekker doordacht van zo'n aannemer dan. Contracttechnisch lijkt dit mij hun probleem. Voor de koop/aanneemsom moet je wel een huis krijgen dat aan het bouwbesluit voldoet, als ze dan allerlei opties bieden en daarin niet meerekenen wat ze voor de EPC waarde moeten aanpassen lijkt me dat ze een wijze les gaan leren
Bij ons staat er bij de opties ook incl. Pv-aanpassing indien noodzakelijk.
Ben wel benieuwd, want nergens staat het aantal panelen vermeldt, dit moet nog bepaald worden.
Nu inclusief uitbouw achter, erker zijkant n 3 dakramen op zolder😉.
Qua bouwtijd zie ik hier wel hele ambitieuze trajecten voorbijkomen. Bij ons is de verwachting circa 1.5 jaar. Start april, start oplevering q3-2019.
Oplevering van 3 woningen per week, wij zijn nr 36 van de 44 2-kappers. Dus ik ga uit van eind 2019.
Ben wel benieuwd, want nergens staat het aantal panelen vermeldt, dit moet nog bepaald worden.
Nu inclusief uitbouw achter, erker zijkant n 3 dakramen op zolder😉.
Qua bouwtijd zie ik hier wel hele ambitieuze trajecten voorbijkomen. Bij ons is de verwachting circa 1.5 jaar. Start april, start oplevering q3-2019.
Oplevering van 3 woningen per week, wij zijn nr 36 van de 44 2-kappers. Dus ik ga uit van eind 2019.
Wij laten op zolder vloerverwarming leggen (was geen enkele verwarming voorzien). Onze zolder is 9,7 x 4,8m, waarbij in de technische ruimte geen vloerverwarming gelegd wordt + schuin dak, dus wordt ook niet tot helemaal in de punt gelegd natuurlijk.Jheroun schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:46:
Etage 1 is 10,9 x 5,7 m. Etage 2 is 8 x 5,7m. Standaard staan op die etages radiatoren, dus met die vloerverwarmingsuitbreiding moet alles ook omgezet worden naar lage temperatuursverwarming (als ik de juiste term gebruik)
Let er op, dat je de vloerverwarming laat leggen dat geschikt is voor slaapkamers (als dat je doel is natuurlijk), want daar zit bij ons nog verschil in (hoh van de vloerverwarming is nu 150mm). Tevens laten we de vloerverwarming in 2 groepen leggen, zodat we in de toekomst 2 kamers kunnen realiseren en tevens de vloerverwarming afzonderlijk kunnen regelen.
Kosten voor dit bedroeg €1410,-
[ Voor 0% gewijzigd door Repsect op 28-01-2018 09:56 . Reden: Typo’s ]
Signature
Wij moet voor 3,5 bij 6,3 1250 euro betalen voor onze zolder waar een radiator voor niet verblijfsgebied was ingetekend en we nu LTV krijgen gecalculeerd voor verblijfsgebied. Voor onze geisoleerde garage 2,8 bij 6,1 550 euro vervanging van radiator niet verblijfsgebied.
Over vloerverwarming gesproken: wij hebben op bg, 1e vd en 2e vd vloerverwarming. Op de bg willen we parket en tegels (in de keuken), en waarschijnlijk vanwege budget boven laminaat. We konden kiezen voor aparte vloerverwarming zones, maar hebben dat niet gedaan. Ik ben nu alleen bang dat het op de slaapkamers te warm wordt, omdat laminaat beter geleid. Is dat terecht? Of kunnen we achteraf nog makkelijk zones aanbrengen?
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 28-01-2018 17:01 ]
@Sport_Life Je kunt de groepen op de verdeler boven wat knijpen met de draaiknop, zodat er minder water naar de 1e en 2e verdieping gaat.
Overigens geleiden tegels beter dan laminaat+ondervloer.
Overigens geleiden tegels beter dan laminaat+ondervloer.
Beste Tweakers,
Onze oplevering zit eraan te komen. Heeft iemand goede ervaringen met een keuringsbureau voor een opleveringskeuring in Zuid-Holland? We zijn lid van de VEH, maar twijfel om daar een keuring aan te vragen gezien de gemende ervaring die online (oa in dit topic) te vinden zijn.
Onze oplevering zit eraan te komen. Heeft iemand goede ervaringen met een keuringsbureau voor een opleveringskeuring in Zuid-Holland? We zijn lid van de VEH, maar twijfel om daar een keuring aan te vragen gezien de gemende ervaring die online (oa in dit topic) te vinden zijn.
@ThinkP Wij hebben dat de vorige keer wel via VEH gedaan en dat was prima. Als je twijfelt over de diensten van VEH kan je je lidmaatschap beter opzeggen
Ervaringen zullen met alle dienstverleners gemengd zijn, geen bedrijf is perfect.
@Jheroun
Dank voor je reactie!
We zijn een paar maandjes terug lid geworden vanwege de aankomende oplevering, maar ik had toen nog niet de ervaringen hier en elders gelezen, waarvan er sommigen behoorlijk negatief zijn. Zodoende zijn we iig nog een half jaar lid. Ik heb er inderdaad maar uit opgemaakt dat het er sterk vanaf hangt wie je treft. Dat is alleen niet zo'n lekker gevoel, bij zo'n belangrijk moment. Ik hoop dus dat er iemand is die ervaring heeft met een ander, misschien kleinschaliger, bureau. Of ik turf de positieve reacties van VEH en besluit daar alsnog voor te gaan
Dank voor je reactie!
We zijn een paar maandjes terug lid geworden vanwege de aankomende oplevering, maar ik had toen nog niet de ervaringen hier en elders gelezen, waarvan er sommigen behoorlijk negatief zijn. Zodoende zijn we iig nog een half jaar lid. Ik heb er inderdaad maar uit opgemaakt dat het er sterk vanaf hangt wie je treft. Dat is alleen niet zo'n lekker gevoel, bij zo'n belangrijk moment. Ik hoop dus dat er iemand is die ervaring heeft met een ander, misschien kleinschaliger, bureau. Of ik turf de positieve reacties van VEH en besluit daar alsnog voor te gaan
Is er iemand die kan inzien welke dagen er in 2017/2018 onwerkbaar waren?
Op bouwkosten.nl vragen ze er 75 euro voor, en als iemand het voor me kan inzien zou dat wel tof zijn
Op bouwkosten.nl vragen ze er 75 euro voor, en als iemand het voor me kan inzien zou dat wel tof zijn
Ik heb van onze aannemer eind 2017 een mailtje gekregen dat ze dat jaar 4 dagen niet hebben kunnen werken. In 2018 heb ik ze er nog niet over gehoord, hoewel we wel storm hebben gehad. Wellicht komen ze er nog mee.bonyuri schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:37:
27-11-2017
Regen/wind
30-11-2017
Regen
11-12-2017
Sneeuwval/vorst
12-12-2017
Sneeuwval/vorst
Mag ik vragen welke regio? Ik ben zelf woonachtig in Zeeland, wellicht dat vorst daar een iets minder groot probleem is, maar wind een wat groter probleem
Toch bedankt. Bij ons hebben ze het over 17 onwerkbare dagen, wat me dan weer een beetje veel lijkt in vergelijking met jou. Ook al ben je woonachtig in een andere regio...
De aannemer van mij doet er geen uitspraken over behalve dat ie binnen de werkbare dagen blijft.
Verschillende andere kopers hebben er al om gevraagd, iets met kluitje en riet. Het enige wat ze aangaven was dat er erg slecht weer was in kwartaal 4 en dus veel uitval, maar toen zat alles al nagenoeg dicht dus dat kan geen groot issue zijn geweest. Hier trouwens het oosten des lands.
Maar het opleveren is wel irritant laat, wachten wachten wachten en heel misschien eind maart terwijl oktober vorig jaar bij het verkooppraatje is voorgelogen. Maar dat is nog binnen de termijn, zelfs zonder uitval.
Maar het opleveren is wel irritant laat, wachten wachten wachten en heel misschien eind maart terwijl oktober vorig jaar bij het verkooppraatje is voorgelogen. Maar dat is nog binnen de termijn, zelfs zonder uitval.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Heeft ook te maken met de soort werkzaamheden natuurlijk. Wind hoeft geen belemmering te zijn voor metselwerk, maar wel voor het storten van de beton voor de wanden door een grote hijskraan (zoals bij ons project onlangs).
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Daar heb je de stempels voorvooghel schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:22:
Heeft ook te maken met de soort werkzaamheden natuurlijk. Wind hoeft geen belemmering te zijn voor metselwerk, maar wel voor het storten van de beton voor de wanden door een grote hijskraan (zoals bij ons project onlangs).
Ik zie om de 2 dagen een foto of filmpje hoe ver het bij jullie is en hoor meerdere hypotheses over hoe lang het nog duurt voor de bekisting bij ons komt
Boven een bepaalde windkracht mag een kraan machinist gewoonweg niet draaien, dat is te gevaarlijk voor de werklui.
Bijvoorbeeld een wandbekisting neerzetten met windkracht 5 a 6. De 20 m2 van een kleine wandkist is dan net een vlieger aan een touwtje, alleen een beetje zwaar.... en dus erg gevaarlijk voor de mannen.
Loop zelf maar eens met een houten plaat (2,4x1,2 meter) buiten in de wind. ;
Bijvoorbeeld een wandbekisting neerzetten met windkracht 5 a 6. De 20 m2 van een kleine wandkist is dan net een vlieger aan een touwtje, alleen een beetje zwaar.... en dus erg gevaarlijk voor de mannen.
Ik kijk zelf iedere werkdag op deze site:bonyuri schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:37:
http://www.bouwendnederland.nl/bouwweer
Mbt vorst kan ik het daaruit opmaken iig en met een beetje moeite kan je dit inzien voor de laatste maanden van 2017.
Bij ons is het zo dat de 180 werkbare dagen volgens contract pas bijna gaan lopen. Als het goed is ligt deze week iig de ruwe begane grondvloer erop en dat zou betekenen dat de dagen gaan lopen (en we een nieuwe factuur gaan krijgen
Dit gaat alleen over vorstverlet toch? En ik neem aan dat als daar staat norm gehaald dat dit verlet oplevert? Ik mis ook een beetje de achtergrond van die gegevens, waarom staat het links en rechts (CAO en WW), is een van die twee al genoeg?Hogader schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:45:
[...]
Ik kijk zelf iedere werkdag op deze site:
http://www.bouwendnederland.nl/bouwweer
Mbt vorst kan ik het daaruit opmaken iig en met een beetje moeite kan je dit inzien voor de laatste maanden van 2017.
Bij ons is het zo dat de 180 werkbare dagen volgens contract pas bijna gaan lopen. Als het goed is ligt deze week iig de ruwe begane grondvloer erop en dat zou betekenen dat de dagen gaan lopen (en we een nieuwe factuur gaan krijgen)
Wij kregen van de aannemer te horen dat er 13 hele, en 18 halve onwerkbare dagen zijn geweest tussen 19 juni 2017 en 1 februari. Enschede. Hierdoor komen ze van 133 mogelijk werkbare dagen (ze rekenen 4 weken bouwvak en 2 weken kerstverlet), op 111, 'mooi binnen de 120' uit de aanneemovereenkomst.bonyuri schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:58:
Toch bedankt. Bij ons hebben ze het over 17 onwerkbare dagen, wat me dan weer een beetje veel lijkt in vergelijking met jou. Ook al ben je woonachtig in een andere regio...
IDe data van de onwerkbare dagen wilden ze niet noemen in de mail. Ik vind het behoorlijk veel, maar ook als het de helft is gaat het dan dus maximaal om enkele dagen overschrijding, dat is tientjes werk. Ik laat het er daarom maar bij.
Ik vind het anno 2018 wel van de zotte dat je dit als consument niet gratis kan verifiëren.
Maar: donderdag dus de sleutel
Wij hebben voor het tekenen van de KOA gevraagd hoe het zit met controle op werkbare dagen, of gemeld gaat worden als er niet gewerkt wordt en bij wie. Daar hebben we toen ook geen duidelijk antwoord opgekregen want ja geen idee en dat heeft nog nooit iemand gevraagd. Het gaat maar om bijna 2 ton lekker boeiend hoe lang ze erover doen jatoch
Ik vraag me dan af wie die KOA heeft geschreven en of die gewoon copy/paste aan ons wordt doorgeschoven of dat iemand daadwerkelijk nog checkt wat erin staat.
Dat dus, plus dat de trog met beton die aan de kraan hangt alle kanten op slingert.Rob-T6 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:13:
Boven een bepaalde windkracht mag een kraan machinist gewoonweg niet draaien, dat is te gevaarlijk voor de werklui.
Krijg net een mailtje van de bouwbegeleiding; de indeling van de badkamer zoals wij die in Woonon hebben aangegeven kan niet
Tekening met suggestie van aannemer:
Rood is bestelde situatie, blauw is voorstel
@vooghel Kan je niet de wasbak naast de cabine kwijt? Aan de andere zijde van de badkamer?
Dan de voorzijde uitvoeren als deur
Dan de voorzijde uitvoeren als deur
Ja, dat is nu mijn reactie naar de begeleider. Maar ik hou er al rekening mee dat dat niet kan i.v.m. de water- en stroomleidingen.
Het is nogal lastig zoeken wat wanneer nou echt van kracht gaat.. maar ze beginnen bij ons te bouwen in maart. Met een beetje pech wordt dit na 1-1-2019 opgeleverd. Hoe zit dit dan? Mogen deze huizen nog wel worden aangesloten (indien de aansluitplicht eerder wordt geschrapt dan oplevering)?frumper schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:32:
@vooghel Wij hebben ook zo'n situatie als bij jou in het rood, met douchewand en wastafel. Wij hebben uiteindelijk een wastafel van 40 cm diep genomen (breedte 1 m). Is vandeweek geplaatst en ziet er erg mooi uit. Nu is er bij ons voldoende ruimte.
Onze badkamer is 2,3 breed, het douchedeel is 90 cm breed. De douchewand is bij ons van glas, dat scheelt wat ruimte tov een wandje van 7 cm.
Onze badkamer is 2,3 breed, het douchedeel is 90 cm breed. De douchewand is bij ons van glas, dat scheelt wat ruimte tov een wandje van 7 cm.
@Montaner
Deze wijzigingen zullen doorgevoerd moeten worden in het Bouwbesluit. Zolang dat niet is gebeurd zullen aanvragen om omgevingsvergunningen voor bouwen getoetst worden aan de huidige normen. Vergunningen die afgegeven zijn blijven van kracht, ook al veranderen de normen. Zelfde geldt voor de veranderde EPC normen. Als jij een vergunning hebt die is afgegeven voor de wijziging dan mag je die gewoon gebruiken (dus het huis bouwen) ook al gelden op dat moment hogere eisen voor nieuwe aanvragers.
Deze wijzigingen zullen doorgevoerd moeten worden in het Bouwbesluit. Zolang dat niet is gebeurd zullen aanvragen om omgevingsvergunningen voor bouwen getoetst worden aan de huidige normen. Vergunningen die afgegeven zijn blijven van kracht, ook al veranderen de normen. Zelfde geldt voor de veranderde EPC normen. Als jij een vergunning hebt die is afgegeven voor de wijziging dan mag je die gewoon gebruiken (dus het huis bouwen) ook al gelden op dat moment hogere eisen voor nieuwe aanvragers.
Ik ben toch malle pietje niet!
Wel een ongelukkige indeling; in zowel de oude als nieuwe situatie benut je maar 1 kant van de badkamer. Ruimte er bovenin is maar loze ruimte. Ik zou kostte wat het kost de wastafel bovenin hebben.vooghel schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:28:
[...]
Dat dus, plus dat de trog met beton die aan de kraan hangt alle kanten op slingert.
Krijg net een mailtje van de bouwbegeleiding; de indeling van de badkamer zoals wij die in Woonon hebben aangegeven kan niet. Tussen de dubbele wastafel en de vergrote douchecabine blijft maar 32cm ruimte over, dat is te smal. Nu toch maar een standaard douchecabine.
[afbeelding]
lijkt me lastig een wastafel bovenin je badkamer......asdf25 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:13:
[...]
Wel een ongelukkige indeling; in zowel de oude als nieuwe situatie benut je maar 1 kant van de badkamer. Ruimte er bovenin is maar loze ruimte. Ik zou kostte wat het kost de wastafel bovenin hebben.
Waarom? Toevoer (douche) zit er al in de buurt.bvbal79 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:56:
[...]
lijkt me lastig een wastafel bovenin je badkamer......
het was een grapje, letterlijk bovenin de badkamer kan natuurlijk nietasdf25 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:01:
[...]
Waarom? Toevoer (douche) zit er al in de buurt.
Sterker nog, dat lege stuk was de plek voor de badkuip die we niet nemen; dus aan- en afvoer moet niet al te ingewikkeld zijn (zeg ik als leek). De stroomleiding voor de verlichting boven de wastafel kan wel een issue worden.asdf25 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:01:
[...]
Waarom? Toevoer (douche) zit er al in de buurt.
Ik heb met mijn vriendin een 2-onder-1-kap woning gekocht in het project Parksingel in Oegstgeest. De aannemer voor het project betreft DV, het gehele plan omvat 28 nieuwe woningen, waarvan 12 geschakeld, 6 vrijstaand en 10 2o1k.
Inmiddels druk bezig met de meerwerkbegroting behorende bij de hypotheek. We gaan uit van een ruime 80k, die we met gemak meegefinancierd krijgen.
Bij de woning wordt een kleine keuken twv 9k geleverd, wanneer we kiezen voor casco krijgen we een tegoed van 6.5k mee. Daarnaast worden de twee badkamers en drie toiletten opgeleverd in een standaard afwerking van de aannemer. We kunnen daarvoor nog kiezen voor 3 'upgrades', of bij de leverancier zelf op bezoek gaan.
Aangezien de woning 219m2 oppervlak heeft, hebben wij niet gekozen het volume te vergroten. Dit kon eventueel door een 1,2m uitbouw bg of voor bg+1e verdieping te nemen. Kosten van een dergelijke uitbouw waren 21k respectievelijk 38k.
Wat me steekt is dat de woning wordt opgeleverd met een gasaansluiting inclusief CV ketel. Ik zie liever een lucht-lucht warmtepomp + elektrische boiler van een liter of 120/150 terug in onze woning. Daarnaast krijgen we een x-aantal PV panelen op het dak - hoop hierover dinsdag duidelijkheid te krijgen - en wellicht kies ik voor een paar extra wanneer dit tegen een goede prijs kan. We gaat het hier komende dinsdag over hebben in ons eerste kopersgesprek (duur ongeveer 6 uur, inclusief verkenning badkamers, toiletten en keuken).
Wat DV goed doet (vind ik dan) is dat men verkoopadviseurs in dienst heeft. Je praat dus met een commercieel ingesteld persoon, niet direct met een techneut/bouwer.
Blijf dit topic volgen en updates posten natuurlijk!
Inmiddels druk bezig met de meerwerkbegroting behorende bij de hypotheek. We gaan uit van een ruime 80k, die we met gemak meegefinancierd krijgen.
Bij de woning wordt een kleine keuken twv 9k geleverd, wanneer we kiezen voor casco krijgen we een tegoed van 6.5k mee. Daarnaast worden de twee badkamers en drie toiletten opgeleverd in een standaard afwerking van de aannemer. We kunnen daarvoor nog kiezen voor 3 'upgrades', of bij de leverancier zelf op bezoek gaan.
Aangezien de woning 219m2 oppervlak heeft, hebben wij niet gekozen het volume te vergroten. Dit kon eventueel door een 1,2m uitbouw bg of voor bg+1e verdieping te nemen. Kosten van een dergelijke uitbouw waren 21k respectievelijk 38k.
Wat me steekt is dat de woning wordt opgeleverd met een gasaansluiting inclusief CV ketel. Ik zie liever een lucht-lucht warmtepomp + elektrische boiler van een liter of 120/150 terug in onze woning. Daarnaast krijgen we een x-aantal PV panelen op het dak - hoop hierover dinsdag duidelijkheid te krijgen - en wellicht kies ik voor een paar extra wanneer dit tegen een goede prijs kan. We gaat het hier komende dinsdag over hebben in ons eerste kopersgesprek (duur ongeveer 6 uur, inclusief verkenning badkamers, toiletten en keuken).
Wat DV goed doet (vind ik dan) is dat men verkoopadviseurs in dienst heeft. Je praat dus met een commercieel ingesteld persoon, niet direct met een techneut/bouwer.
[ Voor 5% gewijzigd door Erikz.nl op 31-01-2018 11:56 ]
Dat met de stempels was natuurlijk een "grappige" opmerking, vandaar de:vooghel schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:28:
[...]
Dat dus, plus dat de trog met beton die aan de kraan hangt alle kanten op slingert.
Krijg net een mailtje van de bouwbegeleiding; de indeling van de badkamer zoals wij die in Woonon hebben aangegeven kan niet. Tussen de dubbele wastafel en de vergrote douchecabine blijft maar 32cm ruimte over, dat is te smal. Nu toch maar een standaard douchecabine.
[afbeelding]
De badkamer zou misschien anders kunnen. Wat vind je van een iets smallere wasbak zodat deze gedraaid kan worden en tegen de loze ruimte komt. Zoiets als deze:
https://www.badkamerxxl.nl/ink-dock-wastafel-80x40-cm
Het lijkt me dat daar toch die leidingen vandaan komen.
Dan heb je "bovenin" ruimte voor een paar kasten waar alle handoeken en shampoos in kunnen. Je hebt nog steeds vrije inloop als ik naar die deur rechts kijk en de ruimte lijkt groter.
Edit: Ik zie dat ze bij jou ook al zo stom zijn dat de vloertegels niet dezelfde breedte hebben als de wandtegels...
Edit2: Ben je de enige met die optie waardoor het niet past of zijn er meer? Als er meer zijn gaat die aannemer makkelijker mee als jullie allemaal hetzelfde willen. Heb je het al na gevraagd bij de rest?
[ Voor 11% gewijzigd door gr8-jen op 31-01-2018 12:12 ]
Wat is de v.o.n. als ik vragen mag en hoeveel grond krijg je erbij? 21k voor 1,2m1 erbij is wel vrij fors, ik betaal iets meer dan 10k incl. btw en dat vond ik al veel. Waar bestaat je 80k meerwerk uit?Erikz.nl schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:54:
Ik heb met mijn vriendin een 2-onder-1-kap woning gekocht in het project Parksingel in Oegstgeest. De aannemer voor het project betreft DV, het gehele plan omvat 28 nieuwe woningen, waarvan 12 geschakeld, 6 vrijstaand en 10 2o1k.
Ben ook wel benieuwd waarom je liever met een commercieel iemand (verkoper) praat dan met een techneut?
Een verkoper zit er maar met een doel; jou zoveel mogelijk geld uit de zakken kloppen.
Wat betreft de badkamers, toilet en keuken had ik gevraagd wat de stelposten waren en eerst rondom je heen kijken wat je graag wilt. Mijn ervaring is dat projectleveranciers behoorlijk prijzig zijn.
Het kavel is 310m2 groot, de woning ligt aan de achterzijde aan het water, aan de voorzijde aan een park van een paar hectare groot. VON was 819k.asdf25 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:04:
[...]
Wat is de v.o.n. als ik vragen mag en hoeveel grond krijg je erbij? 21k voor 1,2m1 erbij is wel vrij fors, ik betaal iets meer dan 10k incl. btw en dat vond ik al veel. Waar bestaat je 80k meerwerk uit?
Ben ook wel benieuwd waarom je liever met een commercieel iemand (verkoper) praat dan met een techneut?
Een verkoper zit er maar met een doel; jou zoveel mogelijk geld uit de zakken kloppen.
Wat betreft de badkamers, toilet en keuken had ik gevraagd wat de stelposten waren en eerst rondom je heen kijken wat je graag wilt. Mijn ervaring is dat projectleveranciers behoorlijk prijzig zijn.
Wij vonden de prijzen voor uitbouw ook vrij fors, en omdat we met z'n tweeën zijn kan ik best leven met een woning van 220m2, ik heb daarvoor geen extra 10 of 20m2 extra nodig, zelfs al komt er een kind of 3, dan nog hebben we voldoende ruimte en slaapkamers (5 stuks).
We hebben nu heel ruim begroot wat betreft meerwerk:
30k keuken
15k badkamers
10k toiletten
8k gevel- en verplaatsingsopties (hele achtergevel krijgt één set openslaande deuren met gevelbrede zijlichten, verplaatsen badkamer zodat een walk-in closet ontstaat).
5k klein grut (hier en daar leidingen anders)
2k extra PV panelen
10k vloeren (bg) en muren/plafonds (gehele huis) afwerken
We denken zelf dat 30k voor een keuken waarvoor we al een cheque van 9k krijgen best ruim is. Ook voor de badkamers en toiletten zijn allicht minimale wijzigingen nodig. Voor een badkamer willen we bijvoorbeeld een grotere inloopdouche en een mooi meubel, de andere badkamer laten we ongemoeid. Voor de toiletten willen we mooier sanitair dan de standaard afwerking.
Daarnaast kan er eventueel nog flink wat bij met spaargeld, maar dat willen we vooral gebruiken voor roerende zaken, zoals niet verlijmde laminaatvloeren op de verdiepingen, hang- en sluitwerk upgrades en natuurlijk meubels. Tuin gaan we eerst heel simpel doen, waarbij ik zelf voor de aanleg zorg. Wanneer we van verwarmingssysteem zouden wijzigen van CV naar WP+boiler moet daar ook nog wat geld naar toe, dat gaat de aannemer natuurlijk nooit zelf betalen.
Wat betreft ons contactpersoon bij de aannemer: contact is laagdrempelig, en er is goed overleg mogelijk merk ik nu al telefonisch en via de site waar we de bouw van ons huis kunnen volgen. Ik laat me natuurlijk niet zomaar de luren leggen met verkooptrucjes; het gaat om een hoop geld en ik moet en zal het krijgen zoals ik wil, tegen een schappelijke prijs, dus ook wanneer ik daarvoor de hort op moet. Voor alles geldt: ik wil goed inzicht in de kosten, en ik ga zeker shoppen om te kijken wat eea me kan opleveren aan besparingen. Eerst maar eens kijken wat de projectleveranciers ons te bieden hebben.
@Erikz.nl
Voor 30k kan je een erg mooie keuken neerzetten, als er nog 9k check bij zit wordt hij nog mooier
Ter vergelijking: wij hebben nu 30k staan voor een erg ruime keuken (eiland van ruim 3m plus een wand van een meter of 4) met vier ovens en geheel in eiken uitgevoerd qua deuren en zichtbare houtdelen.
Er van uit gaande dat er al iets van een standaardtoilet en badkamer is zien die bedragen daarvoor er reëel uit, hoewel een badkamer ook snel flink op kan lopen als je bijzondere tegels en kranen wilt.
10k voor vloeren en afwerken van muren en plafonds lijkt me dan weer erg weinig. Wat wil je daarvoor doen? Voor een flinke lap mooi parket op een etage kan je dat al gauw kwijt zijn. En als je alle muren en plafonds gestucd en gesaust wil hebben gaat dat voor zo'n groot huis ook al richting 20k. Ter vergelijking: In ons project (~190m2 huis) is dat een meerwerkoptie: 23k voor stucen en sausen van alle muren en plafonds. Dat kan vast goedkoper als je het buiten het project om doet maar 10k voor en vloeren en alle wand en plafondafwerking lijkt me weinig. Of je moet alleen hout en verf kopen en de rest zelf gaan doen
Voor 30k kan je een erg mooie keuken neerzetten, als er nog 9k check bij zit wordt hij nog mooier
Er van uit gaande dat er al iets van een standaardtoilet en badkamer is zien die bedragen daarvoor er reëel uit, hoewel een badkamer ook snel flink op kan lopen als je bijzondere tegels en kranen wilt.
10k voor vloeren en afwerken van muren en plafonds lijkt me dan weer erg weinig. Wat wil je daarvoor doen? Voor een flinke lap mooi parket op een etage kan je dat al gauw kwijt zijn. En als je alle muren en plafonds gestucd en gesaust wil hebben gaat dat voor zo'n groot huis ook al richting 20k. Ter vergelijking: In ons project (~190m2 huis) is dat een meerwerkoptie: 23k voor stucen en sausen van alle muren en plafonds. Dat kan vast goedkoper als je het buiten het project om doet maar 10k voor en vloeren en alle wand en plafondafwerking lijkt me weinig. Of je moet alleen hout en verf kopen en de rest zelf gaan doen
Maar ik gok dat dat niet een uitbouw van 2 verdiepingen hoog is of wel?asdf25 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:04:
[...]
Wat is de v.o.n. als ik vragen mag en hoeveel grond krijg je erbij? 21k voor 1,2m1 erbij is wel vrij fors, ik betaal iets meer dan 10k incl. btw en dat vond ik al veel.
nm ik lees zelf niet goed. Ik weet niet hoe breed die uitbouw is?
[ Voor 9% gewijzigd door Snowhite0901 op 31-01-2018 12:49 ]
Begroting keuken en toiletten vind ik aan de ruime kant, begroting voor badkamers en vloeren/muren/plafonds weer erg laag.Erikz.nl schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:18:
We hebben nu heel ruim begroot wat betreft meerwerk:
30k keuken
15k badkamers
10k toiletten
8k gevel- en verplaatsingsopties (hele achtergevel krijgt één set openslaande deuren met gevelbrede zijlichten, verplaatsen badkamer zodat een walk-in closet ontstaat).
5k klein grut (hier en daar leidingen anders)
2k extra PV panelen
10k vloeren (bg) en muren/plafonds (gehele huis) afwerken
Vooral vloeren en het net afwerken van plafonds en muren gaat geld in zitten.
En reken daarbij ook nog maar een 5k extra als onvoorzien. Voor wijziging plannen ofzo.
Wat bij ons vooral tegenviel was het vinden van mooiere en daarbij dus duurdere oplossingen
We hebben de wastafel gekozen uit de opties die Woonon (online portaal voor meerwerk) biedt; dit is de enige echt dubbele (wat we per se wilden). En doordat het aantal indelingsopties van de etage en de groot is, en een deel van de kopers een casco badkamer heeft, zijn er maar weinig met dezelfde problemen. Uit de groepsapp weet ik maar één andere koper; en die heeft toevallig precies tegelijk dezelfde vraag gesteld over het verplaatsen van de wastafel. Mocht het wel kunnen, dan hou ik er rekening mee dat er nog kosten bijkomen voor het verleggen van de leidingen, maar dat zou ik nog acceptabel vinden (zolang ze binnen het redelijke blijven).gr8-jen schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:00:
[...]
Dat met de stempels was natuurlijk een "grappige" opmerking, vandaar de:.
De badkamer zou misschien anders kunnen. Wat vind je van een iets smallere wasbak zodat deze gedraaid kan worden en tegen de loze ruimte komt. Zoiets als deze:
https://www.badkamerxxl.nl/ink-dock-wastafel-80x40-cm
Het lijkt me dat daar toch die leidingen vandaan komen.
Dan heb je "bovenin" ruimte voor een paar kasten waar alle handoeken en shampoos in kunnen. Je hebt nog steeds vrije inloop als ik naar die deur rechts kijk en de ruimte lijkt groter.
Edit: Ik zie dat ze bij jou ook al zo stom zijn dat de vloertegels niet dezelfde breedte hebben als de wandtegels...
Edit2: Ben je de enige met die optie waardoor het niet past of zijn er meer? Als er meer zijn gaat die aannemer makkelijker mee als jullie allemaal hetzelfde willen. Heb je het al na gevraagd bij de rest?
@Jheroun
De bedoeling is dat die 30k aan de keuken niet opgaat, aangezien we dit begroot hadden voordat duidelijk was dat er al 9k vanuit de aannemer als cheque komt. Ik zit meer aan een 25k keuken te denken waar we dan de cheque nog op in kunnen leveren. Voor de toiletten willen we echt standaardwerk, je zit er maar een paar uur per dag. Tegelwerk ziet er bouw-af al goed uit vinden we.
Het zou ongeveer mogelijk moeten zijn om de muren voor 5k te vliezen en schilderen, ik wil de komende jaren geen stuc aangezien ik dan scheuren kan blijven dicht smeren. De vloer op de BG wordt PVC, maar ik ga er vanuit dat er wat overloop is vanuit het keukenbudget om dat te regelen. Niet-vaste vloeren op de verdiepingen betalen we uit eigen zak, niet uit depot.
De bedoeling is dat die 30k aan de keuken niet opgaat, aangezien we dit begroot hadden voordat duidelijk was dat er al 9k vanuit de aannemer als cheque komt. Ik zit meer aan een 25k keuken te denken waar we dan de cheque nog op in kunnen leveren. Voor de toiletten willen we echt standaardwerk, je zit er maar een paar uur per dag. Tegelwerk ziet er bouw-af al goed uit vinden we.
Het zou ongeveer mogelijk moeten zijn om de muren voor 5k te vliezen en schilderen, ik wil de komende jaren geen stuc aangezien ik dan scheuren kan blijven dicht smeren. De vloer op de BG wordt PVC, maar ik ga er vanuit dat er wat overloop is vanuit het keukenbudget om dat te regelen. Niet-vaste vloeren op de verdiepingen betalen we uit eigen zak, niet uit depot.
@Erikz.nl Is dat vliezen een prijsopgaaf uit het project? Bij ons scheelt het vliezen tov het stucen een procent of 25, zeg ik uit mijn hoofd. Maar als je plafonds niet hoeven scheelt dat al. Meestal heb je bij nieuwbouw van die v naden in je plafond en die vinden wij oerlelijk daarom nemen wij die ook mee.
Wij hebben overigens in ons huidige huis na oplevering ook meteen alles laten stucen en qua scheuren is dat ons reuze meegevallen. Ja, er zitten een aantal haarfijne scheuren maar die zie je pas als je er in de buurt komt. Wij hebben er nooit iets aan gedaan in ieder geval. Ik weet zeker dat de mensen die ons huis gaan kopen heel blij zijn dat er stucwerk zit en geen vliesbehang, die zijn na het sausen klaar. Maar je moet je huis vooral inrichten hoe je het zelf wil hebben natuurlijk
Wij hebben overigens in ons huidige huis na oplevering ook meteen alles laten stucen en qua scheuren is dat ons reuze meegevallen. Ja, er zitten een aantal haarfijne scheuren maar die zie je pas als je er in de buurt komt. Wij hebben er nooit iets aan gedaan in ieder geval. Ik weet zeker dat de mensen die ons huis gaan kopen heel blij zijn dat er stucwerk zit en geen vliesbehang, die zijn na het sausen klaar. Maar je moet je huis vooral inrichten hoe je het zelf wil hebben natuurlijk
Wij zitten ook bij Dura Vermeer. Oorspronkelijk zouden we het sanitair via de showroom "Thuis" kunnen upgraden in 4 stijlen. Dit is bij ons project geannuleerd, loopt nu via installateur en tegelboer. Daar kunnen we uitkiezen hoe wij het uiteindelijk willen hebben. Gaat het bij jullie wel via die showroom in Haarlem?Erikz.nl schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:54:
De aannemer voor het project betreft DV, het gehele plan omvat 28 nieuwe woningen, waarvan 12 geschakeld, 6 vrijstaand en 10 2o1k.
We kunnen daarvoor nog kiezen voor 3 'upgrades', of bij de leverancier zelf op bezoek gaan.
Voor wat betreft de verkoopadviseurs. Dat liep in het begin (tot tekenen KAO) prima. Nu wacht ik al 3 weken op antwoord op de vraag of ik een correcte plattegrond kan krijgen en op de vraag of er mogelijkheden zijn voor energiezuiniger wonen. Aangezien jouw huis circa 30% duurder is zal daar wel de focus vanuit DV liggen
@Jheroun
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, die keuze moeten we zelf maken, ook kijken wat dat voor een huis als het onze (wat een erg prijzige woning is) gaat doen wat betreft de uitstraling. Het vliezen+schilderen heb ik van een vriend die ongeveer 30% minder oppervlakte had dan dat wij hebben, in een eerdere fase van het project. Ik heb dat natuurlijk wel met die 30% oppervlakte verrekend. Ik ga sowieso bij de zaak door wie hij het heeft laten doen een offerte aanvragen.
@DaWayne
Het is de bedoeling dat wij eea bij Thuis gaan uitzoeken. Maar wanneer me de standaard stijlen niet bevallen, dan wil ik alsnog gewoon naar de projectleverancier kunnen, dat lijkt me ook niet meer dan logisch in dit geval.
Wat betreft duurzaam wonen zijn wij al met een aantal andere kopers aan het pushen bij DV, ben benieuwd, ze schijnen niet te willen meebuigen. Best apart, aangezien ze op bijvoorbeeld hun youtube kanaal prat gaan met hun nul op de meter woningen. Het kan toch niet meer zijn dat anno 2017 (en straks in 2018) woningen met gasaansluiting worden opgeleverd lijkt me?
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, die keuze moeten we zelf maken, ook kijken wat dat voor een huis als het onze (wat een erg prijzige woning is) gaat doen wat betreft de uitstraling. Het vliezen+schilderen heb ik van een vriend die ongeveer 30% minder oppervlakte had dan dat wij hebben, in een eerdere fase van het project. Ik heb dat natuurlijk wel met die 30% oppervlakte verrekend. Ik ga sowieso bij de zaak door wie hij het heeft laten doen een offerte aanvragen.
@DaWayne
Het is de bedoeling dat wij eea bij Thuis gaan uitzoeken. Maar wanneer me de standaard stijlen niet bevallen, dan wil ik alsnog gewoon naar de projectleverancier kunnen, dat lijkt me ook niet meer dan logisch in dit geval.
Wat betreft duurzaam wonen zijn wij al met een aantal andere kopers aan het pushen bij DV, ben benieuwd, ze schijnen niet te willen meebuigen. Best apart, aangezien ze op bijvoorbeeld hun youtube kanaal prat gaan met hun nul op de meter woningen. Het kan toch niet meer zijn dat anno 2017 (en straks in 2018) woningen met gasaansluiting worden opgeleverd lijkt me?
Eindelijk feest! Zoals eerder in dit topic al aangegeven duurder het even (Februari 2016 getekend, mei 2016 notaris... maart 2017 begane grondvloer gereed)... 15 februari 2018 vooroplevering... vrijdag 23 februari oplevering!
Vloerenboer kan gelukkig gelijk de 26e aan de slag, en ook de tuinkamer (overkapping met glazen schuifwand) komen ze gelijk die 1e week plaatsen.
Foto van begin deze maand, ramen zitten er ondertussen al in. Gaat om rechter deel met ronde raampje.
Vloerenboer kan gelukkig gelijk de 26e aan de slag, en ook de tuinkamer (overkapping met glazen schuifwand) komen ze gelijk die 1e week plaatsen.
Foto van begin deze maand, ramen zitten er ondertussen al in. Gaat om rechter deel met ronde raampje.
@Arnold
Dat is wel een belachelijk lange doorlooptijd. Ik heb je perikelen niet gelezen, maar hoe kan het gebeuren dat je 2 jaar op je woning moet wachten? Hadden ze de startdatum bouw zo ruim ingepland?
Dat is wel een belachelijk lange doorlooptijd. Ik heb je perikelen niet gelezen, maar hoe kan het gebeuren dat je 2 jaar op je woning moet wachten? Hadden ze de startdatum bouw zo ruim ingepland?
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2