Kan ik mij niet herinneren dat ik dat vorig jaar ook zo had gedaan, maar ik had al een koopwoning...Roberttt schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:26:
[...]
Dat klopt niet helemaal. Je moet wel degelijk aangeven dat je een eigen woning hebt en dat deze in aanbouw is. Er wordt nog steeds om een WOZ waarde gevraagd, maar het eigen woning forfait wordt op 0 gezet als de woning de rest van het jaar in aanbouw was. De WOZ waarde is de waarde op 1 jan van het jaar, dus grond + bouwkosten tot nu toe.
Zie hier nog een linkje naar een discussie in het aangifte topic: Roberttt in "Belastingaangifte 2016"
je kan ook nog kijken wat je woz waarde was op de peildatum op https://www.wozwaardeloke...ndex.jsp?a=1&accept=true&jogaa schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:39:
[...]
En voor 2017 is het dan alleen de grond? Omdat ik in september 2017 pas ben gaan passeren. Maar de WOZ-waarde doet er eigenlijk niet toe zeg je, omdat het forfait sowieso op 0 gezet wordt. Dat scheelt
onze in aanbouw zijnde woning staat er netjes bij met een woz waarde aan t begin van 2017 van enkel de grond.
[ Voor 11% gewijzigd door cvs79 op 15-01-2018 16:30 ]
Huis nog in aanbouw, dus met oplevering geen ervaring, maar ik kan je wel melden dat wij er qua zowel de keuken als de badkamer niet zijn uitgekomen bij Van Wanrooij.Jheroun schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:40:
Zijn er hier mensen die in een project hun keuken en badkamer bij van Wanrooij hebben afgenomen? Ons hele project is bij van Wanrooij en qua bouw geloof ik dat allemaal wel maar op verschillende review sites staat die keuken/badkamer toko van ze vol met ongelooflijk negatieve ervaringen...
Iemand hier die via die Toko wel een keuken en badkamer netjes opgeleverd heeft gekregen? Ik bedoel dus niet het verkooptraject, dat ze dat kunnen geloof ik wel
De badkamer werd stervensduur, veel zaken konden/mochten niet "want bouwbesluit", dus uiteindelijk volledig standaard gelaten. Wel sanitair her en der verplaatst, zodat leidingwerk al op de juiste plek zit voor de badkamer (kon kosteloos) maar na oplevering gaat de hamer er dus in. We gaan zelf (o.a. online) op zoek naar mooie tegels, kranen en de hele handel. En een vakman in de arm nemen om de boel te monteren. Uiteindelijk niet per se de voordeligste route, maar wel eentje waar we een goed gevoel bij hebben.
Keuken een iets minder uitvoerig verhaal. Wederom duur, beperkte keuze, geen klik met de verkoper. Klaar dus. Uiteindelijk bij 'n andere zaak keuken aangeschaft. Dat we daardoor wel meerwerkkosten hebben voor leidingwerk in orde brengen is dan maar zo.
Wil hiermee niet zeggen dat Van Wanrooij Badkamers & Keukens een slechte zaak is hoor, maar ik werd er gewoon niet enthousiast van, o.a om voorgenoemde redenen.
Ik heb even al je posts in dit topic doorgenomen. Heel leuk dat je zoveel hebt geplaatst, zeker met de foto's erbijollie_1982 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:23:
[...]
Het is inderdaad Keramisch Parket met houtlook, dat is dus gelukt ;-).
Zelf ben ik benieuwd naar hoe jullie vloer er uit ziet als het straks gevoegd is. Ik krijg keramisch parket er nog niet doorheen hier. Eigenlijk zoek ik een showroom of modelwoning waar een groot oppervlakte (zoveel mogelijk vergelijkbaar met een kamer) keramisch parket bekeken kan worden.
Hele mooie vloer, dat ziet er goed uit! Thanks for sharing.ollie_1982 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:09:
[...]
We zijn weer wat weken verder en hierbij even een update.
De vloer op de begane grond ligt er sinds vorige week in en het plafond en ombouw keuken zijn gestuct.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoe staat het met de lekkage?
Signature
Thanks, ik heb gekeken, zelfs nu staat er nog geen WOZ-waarde bij. Voor 1-1-2017 en 1-1-2018 kan ik daar dus helaas niks mee.cvs79 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:29:
[...]
je kan ook nog kijken wat je woz waarde was op de peildatum op https://www.wozwaardeloke...ndex.jsp?a=1&accept=true&
onze in aanbouw zijnde woning staat er netjes bij met een woz waarde aan t begin van 2017 van enkel de grond.
Wij gaan wonen in Nijmegen Noord (Oosterhout, Grote Boel). Jullie? Tot nu zijn wij heel erg tevreden over de stucadoor. Er komt nog een platte plint rondom, dit moet nog gedaan worden.Beaggy schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:12:
Wat een informatief topic is dit zeg. De afgelopen dagen de tijd maar eens genomen om alles te lezen en weer veel bijgestoken. Zelf hebben wij ongeveer een jaar geleden ook een nieuwbouw woning gekocht en hopen binnenkort een opleverdatum te ontvangen. Zal snel een bericht plaatsen van onze leerpunten.
@ollie_1982 volgens mij komen wij in hetzelfde stadsdeel te wonen. Leuk te zien dat jullie blok al is opgeleverd. Ben je tevreden over het stucwerk op het plafond? Zo ja kun je de uitvoerende stukadoor als tip doorgeven of is dat in strijd met forumregels die ik nog niet heb gelezen.
Ik stuur je wel een PM met de gegevens.
Graag gedaan, hopelijk helpen sommige posts anderenMy-life schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:52:
[...]
Ik heb even al je posts in dit topic doorgenomen. Heel leuk dat je zoveel hebt geplaatst, zeker met de foto's erbij.
Zelf ben ik benieuwd naar hoe jullie vloer er uit ziet als het straks gevoegd is. Ik krijg keramisch parket er nog niet doorheen hier. Eigenlijk zoek ik een showroom of modelwoning waar een groot oppervlakte (zoveel mogelijk vergelijkbaar met een kamer) keramisch parket bekeken kan worden.
De vloer is vrijdag gevoegd, ik heb zaterdag even snel een foto gemaakt met de plint die er op komt. Nu is de vloer afgedekt, zal zodra dat er weer af is een foto van de hele woonkamer maken.
Ik vind het echt een hele mooie vloer en als je niet weet dat het een tegel is zou je zeggen dat het echt hout is, puur uiterlijk. Er zit wel een structuur in als je op blote voeten loopt je dat voelt.
Voor nu even deze 2:

Thanks!!DjRik schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:34:
[...]
Hele mooie vloer, dat ziet er goed uit! Thanks for sharing.
Hoe staat het met de lekkage?
Met de lekkage is het nog steeds

Ben je lekker mee zeg. Succes met het vinden en oplossen van de lekkage
Wij hebben zowel de keuken als de badkamer bij Van Wanrooij afgenomen, project bouw tevens van hun.Jheroun schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:40:
Zijn er hier mensen die in een project hun keuken en badkamer bij van Wanrooij hebben afgenomen? Ons hele project is bij van Wanrooij en qua bouw geloof ik dat allemaal wel maar op verschillende review sites staat die keuken/badkamer toko van ze vol met ongelooflijk negatieve ervaringen...
Iemand hier die via die Toko wel een keuken en badkamer netjes opgeleverd heeft gekregen? Ik bedoel dus niet het verkooptraject, dat ze dat kunnen geloof ik wel
Het resultaat krijg ik komend maandag te zien (althans de badkamer, keuken is op afroep en zit er dan nog niet in), bij de vooroplevering. Ik zal mij daarna weer melden of ik er tevreden over ben
Balen man.. had je met de kennis van nu de oplevering alsnog geaccepteerd, of toch niet? Kan een goede les zijn voor toekomstige bouwers.ollie_1982 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:24:
[...]
Thanks!!
Met de lekkage is het nog steeds. De plek waar het bedrijf had aangegeven de lekkage moest zitten zat het niet, dit was bij de douche in de muur. Op dit moment is de vloer open en vandaag nog niks kunnen vinden. Morgen weer verder....
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik ben toch malle pietje niet!
Hi,vooghel schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:15:
Goh, tunnelbouw is bij ons al begonnen (Squares Rotterdam, ook van Thunnissen). Misschien kunnen ze maar 1 project tegelijk doen?
Zie je bij jullie al voortgang in tunnelbouw? Ik ben benieuwd of de muren al bijna staan. Dan kunnen ze (in feb) bij mij beginnen namelijk
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ollie, wat een mooie vloer heb je! Gaaf hoor! Mag ik vragen wat voor merk en kleur je hebt? Ik zie hem zelf ook wel zitten
wel balen van je lekkage. Hopelijk wordt het snel opgelost.
@ollie_1982
dat is wel een hele dikke plint. Bij de bouwmaat kun je ook de plinten kopen maar die zijn minder dik en in verschillende hoogtes. Ik heb 12cm hoog en 8 of 10mm dik genomen. Past perfect.
dat is wel een hele dikke plint. Bij de bouwmaat kun je ook de plinten kopen maar die zijn minder dik en in verschillende hoogtes. Ik heb 12cm hoog en 8 of 10mm dik genomen. Past perfect.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Maakt dat heel veel uit dan? Ik neem toch aan dat de bouwer het probleem in beide gevallen moet oplossen en de boel moet dan hoe dan ook open, zou je zeggen.The Legend schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:59:
[...]
Balen man.. had je met de kennis van nu de oplevering alsnog geaccepteerd, of toch niet? Kan een goede les zijn voor toekomstige bouwers.
Moet je je muren nog doen? En waarom dan deze volgorde gekozen, meestal is het andersom.ollie_1982 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:10:
[...]
Graag gedaan, hopelijk helpen sommige posts anderen.
De vloer is vrijdag gevoegd, ik heb zaterdag even snel een foto gemaakt met de plint die er op komt. Nu is de vloer afgedekt, zal zodra dat er weer af is een foto van de hele woonkamer maken.
Ik vind het echt een hele mooie vloer en als je niet weet dat het een tegel is zou je zeggen dat het echt hout is, puur uiterlijk. Er zit wel een structuur in als je op blote voeten loopt je dat voelt.
Voor nu even deze 2:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik ben heel benieuwd wat het bij ons gaat worden dan. Ik vind het een beetje zonde om een standaardbadkamer te gaan laten slopen maar casco kan niet. Ongelooflijk zonde dat.Bakkenist schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:38:
Huis nog in aanbouw, dus met oplevering geen ervaring, maar ik kan je wel melden dat wij er qua zowel de keuken als de badkamer niet zijn uitgekomen bij Van Wanrooij.
De badkamer werd stervensduur, veel zaken konden/mochten niet "want bouwbesluit", dus uiteindelijk volledig standaard gelaten. Wel sanitair her en der verplaatst, zodat leidingwerk al op de juiste plek zit voor de badkamer (kon kosteloos) maar na oplevering gaat de hamer er dus in. We gaan zelf (o.a. online) op zoek naar mooie tegels, kranen en de hele handel. En een vakman in de arm nemen om de boel te monteren. Uiteindelijk niet per se de voordeligste route, maar wel eentje waar we een goed gevoel bij hebben.
Keuken een iets minder uitvoerig verhaal. Wederom duur, beperkte keuze, geen klik met de verkoper. Klaar dus. Uiteindelijk bij 'n andere zaak keuken aangeschaft. Dat we daardoor wel meerwerkkosten hebben voor leidingwerk in orde brengen is dan maar zo.
Wil hiermee niet zeggen dat Van Wanrooij Badkamers & Keukens een slechte zaak is hoor, maar ik werd er gewoon niet enthousiast van, o.a om voorgenoemde redenen.
De keuken kan wel casco, dan verlies je alleen een kortingscheque, maar die zal toch wel uit de marge komen
Wij willen geen specifieke merken ofzo, qua showroom lijkt het ook wel prima, de slechte reviews gaan vooral over niet complete opleveringen en totaal gebrek aan service om gemaakte fouten te herstellen na oplevering. In ons huidige huis hebben we keuken en badkamer ook bij de projectpartij gedaan, badkamer was meteen goed, keuken een hoop gekluns in het ontwerp (vergeten verwarming, leidingen niet goed op tekening) maar dat is uiteindelijk goedgekomen.
Ik hoor graag van jeKraziey schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:15:
[...]
Wij hebben zowel de keuken als de badkamer bij Van Wanrooij afgenomen, project bouw tevens van hun.
Het resultaat krijg ik komend maandag te zien (althans de badkamer, keuken is op afroep en zit er dan nog niet in), bij de vooroplevering. Ik zal mij daarna weer melden of ik er tevreden over ben
Onze kant was medio december klaar, de andere kant is nu volgens mij bijna zo ver.gr8-jen schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:07:
[...]
Hi,
Zie je bij jullie al voortgang in tunnelbouw? Ik ben benieuwd of de muren al bijna staan. Dan kunnen ze (in feb) bij mij beginnen namelijk![]()
Foto's uit App-groep van afgelopen zaterdag:

Nederlands is makkelijker als je denkt.
Fijn om te horen. na 2 maanden geen vooortgang ga je jezelf wel opvreten
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Kan je door een loze leiding een kabel voor televisie trekken?
Ja hoor, standaard zit er denk ik een loze leiding voor coax in je kamer en een voor netwerk/telefonie? Een daar van heb ik bij mij gebruikt voor een coax aansluiting.
[ Voor 23% gewijzigd door jip_86 op 16-01-2018 12:01 ]
Ja had ik nog steeds gedaan, als we dat niet zouden doen dan mag er ook niemand in en ligt alles stil en zitten wij met extra maanden dubbele lasten. Daarnaast kan je dan geen planning afgeven aan de andere werklui omdat je niet weet wanneer het verholpen is.The Legend schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:59:
[...]
Balen man.. had je met de kennis van nu de oplevering alsnog geaccepteerd, of toch niet? Kan een goede les zijn voor toekomstige bouwers.
@Jheroun wij hebben bij van Wanrooij zowel de badkamer als keuken besteld.
Keuken komt pas na de oplevering, zal omstreeks week 6 geplaatst gaan worden.
Badkamer zit er op het kitten na al geheel in. (en ziet er op het eerste gezicht keurig uit)
onze bouw is overigens wel uitbesteed aan een andere aannemer.
binnenkort vooroplevering dan zullen we het incl. het kitwerk zien.
onze ervaring:
Mooie showroom, veel keuze.
afspraak van een complete dag(incl lunch) was voor ons voldoende omdat we al aardig wisten wat we wilden, maar ik kan me voorstellen dat als je de halve dag hebt voor een keuken of badkamer uit te zoeken, als je geheel onwetend binnenkomt erg kort is.
hoe soepel ze dan zijn qua tijd bij eventuele vervolgafspraken weet ik dan ook niet.
het is dan ook sowieso verstandig om met de diverse deadlines in het vooruitzicht ,wat voorwerk te doen bij andere winkels, en dit niet uit te stellen tot na de afspraak bij van Wanrooij.
voor ons was de prijs in onze ogen redelijk mede door de post van 2500 uit het bestek welke er pas echt op het einde (na bijvoorbeeld een actie met gratis vaatwasser) er af gehaal is. bij aanschaf van zowel de badkamer als keuken kon er nog een kleine afronding af maar heel veel was dit niet.
Verder verloopt al het contact tot nu toe aardig soepel en netjes.
Badkamer zit er op het kitten na al geheel in. (en ziet er op het eerste gezicht keurig uit)
onze ervaring:
afspraak van een complete dag(incl lunch) was voor ons voldoende omdat we al aardig wisten wat we wilden, maar ik kan me voorstellen dat als je de halve dag hebt voor een keuken of badkamer uit te zoeken, als je geheel onwetend binnenkomt erg kort is.
hoe soepel ze dan zijn qua tijd bij eventuele vervolgafspraken weet ik dan ook niet.
het is dan ook sowieso verstandig om met de diverse deadlines in het vooruitzicht ,wat voorwerk te doen bij andere winkels, en dit niet uit te stellen tot na de afspraak bij van Wanrooij.
voor ons was de prijs in onze ogen redelijk mede door de post van 2500 uit het bestek welke er pas echt op het einde (na bijvoorbeeld een actie met gratis vaatwasser) er af gehaal is. bij aanschaf van zowel de badkamer als keuken kon er nog een kleine afronding af maar heel veel was dit niet.
NB ZO 12xRec Twinpeak 365
Bedankt! Zal het via een PM naar je sturen.RvH photo schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:17:
Ollie, wat een mooie vloer heb je! Gaaf hoor! Mag ik vragen wat voor merk en kleur je hebt? Ik zie hem zelf ook wel zittenwel balen van je lekkage. Hopelijk wordt het snel opgelost.
Ja dat weet ik, deze vinden we mooi.Rainesh schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:23:
@ollie_1982
Omdat het tegels zijn van 163x27 is de kans aanwezig dat ze per ongeluk met een tegel tegen de muur stoten, dus op advies van de tegelzetter zo gedaan. Daarna de vloer afgedekt en dan is het geen probleem.bvbal79 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:51:
[...]
Moet je je muren nog doen? En waarom dan deze volgorde gekozen, meestal is het andersom.
Zie ook mijn eerdere reactie ergens hierboven.
Goed om te horen, dank voor het delenALF99 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:02:
@Jheroun wij hebben bij van Wanrooij zowel de badkamer als keuken besteld.
onze ervaring:
Bij van Wanrooij hebben wij een hele dag staan voor sanitair en keuken dus dat moet wel gaan lukken. Van te voren elders babbelen gaan we zeker doen!
Ik heb van collega van mijn vriendin achteraf gehoord dat zij onbeschoft werden behandeld voor zowel de keuken als de badkamer. Opmerkingen zoals 'dat hoef je niet te vragen want dat kunnen jullie toch niet betalen' kwamen daar o.a. voorbij. Totaal nergens op gebaseerd en echt wel vrij bijdehand.Jheroun schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:06:
[...]
Ik hoor graag van jeWellicht worden ze geplaagd door negatieve reviews omdat de positieven niks laten weten
Wij gaan eerst maar eens kijken of ze wat we willen überhaupt kunnen realiseren. Voordat we daarheen gaan proberen we in ieder geval al een paar andere zaken bezocht te hebben, dat maakt het vergelijk wat makkelijker.
Wijzelf hebben juist heel positieve ervaringen met de aankoopbegeleiding; meedenkend, niet dwingend en voor de keuken zijn we nog 1x terug geweest omdat we eerst verder wilden shoppen. Was allemaal geen probleem, dus lijkt dat het per bezoek of zelf per verkoper misschien verschilt?
ollie_1982,
ik heb je ook een pb gestuurd.
ik heb je ook een pb gestuurd.
Daar is nu juist de DM voor, dat hoeft hier niet gemeld te worden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wij zijn van plan om ook eerst de vloertegels op de BG te doen en dan pas de stucadoor. Onze stucadoor en tegelzetter hebben beiden aangegeven dat dit inderdaad handiger was. Onze stucadoor gaf ook aan dat tegelzetters volgens hem varkens zijn en hij af en toe moet terugkomen om stukken muur (en plafond!) lijmrestvrij te maken.
Onze oplevering (indicatie november was net voor kerst) is eindelijk ingepland op 7 Feb. Ik heb een tweetal zaken waarin we nog onenigheid hebben met de aannemer waarover ik hier wel wat advies zou kunnen gebruiken. Klein beetje achtergrond: Onze aannemer communiceert niet of nauwelijks tenzij ik op kantoor voor haar neus sta en geeft dan ook regelmatig onjuiste informatie. Ieder klein foutje wat wij missen in tekeningen ed is jammer, bijbetalen. Ook communicatie met onderaannemers word slecht gedaan, of moeten we zelf maar regelen. Gunfactor =< 0.
1) Doucheput/goot.
De badkamerspecialist (via aannemer) gaf geen opties voor doucheput/goot. Stond ook niks over op de lijst met sanitair. We hebben onze wensen aangegeven richting badkamerspecialist, aannemer en tegelhandel dmv 2d tekeningen en 3d renders waarop duidelijk een douchegoot aanwezig was, we hebben dit niet expliciet vermeld. Op renders van de tegelplaatsing (vanuit de tegelhandel) was ook een douchegoot getekend. We hebben vanwege andere badkamerperikelen een paar weken terug gezien dat er een lelijke, bijna industrieel ogende doucheput geplaatst is. Gelijk bij de aannemer gemeld dat dit niet volgens wens was, maar volgens de aannemer kan hier alleen na oplevering nog iets aan gedaan worden. Er is overigens nergens op papier (opties, sanitair, afwerking) te vinden wat er geplaatst zou worden in de standaardbadkamer, enige indicatie is mijn tekeningen en die van de tegelhandel. Kan ik dit het beste tijdens de oplevering laten opschrijven en dan hopen er nog later uit te komen met de aannemer?
2) Zonnepanelen.
Origineel zouden er 6x270wp (poly) op onze woning komen. Door Nul Op de Meter (NOM) zou dit 32x270wp (mono, full black) worden en zou ons dak aan beide kanten (oost/west) vol liggen. Later kwam de aannemer hier op terug en werd het opeens poly (blauw/aluminium frame). Na veel gesteggel is er met bijbetaling van ~€850 27x320wp mono, full black van gemaakt. Op deze manier houd ik nog dakoppervlak vrij voor extra panelen om mijn EV mee op te laden. Op de laatste versie van de meerwerklijst verschijnt echter opeens deze optie als:
Onze oplevering (indicatie november was net voor kerst) is eindelijk ingepland op 7 Feb. Ik heb een tweetal zaken waarin we nog onenigheid hebben met de aannemer waarover ik hier wel wat advies zou kunnen gebruiken. Klein beetje achtergrond: Onze aannemer communiceert niet of nauwelijks tenzij ik op kantoor voor haar neus sta en geeft dan ook regelmatig onjuiste informatie. Ieder klein foutje wat wij missen in tekeningen ed is jammer, bijbetalen. Ook communicatie met onderaannemers word slecht gedaan, of moeten we zelf maar regelen. Gunfactor =< 0.
1) Doucheput/goot.
De badkamerspecialist (via aannemer) gaf geen opties voor doucheput/goot. Stond ook niks over op de lijst met sanitair. We hebben onze wensen aangegeven richting badkamerspecialist, aannemer en tegelhandel dmv 2d tekeningen en 3d renders waarop duidelijk een douchegoot aanwezig was, we hebben dit niet expliciet vermeld. Op renders van de tegelplaatsing (vanuit de tegelhandel) was ook een douchegoot getekend. We hebben vanwege andere badkamerperikelen een paar weken terug gezien dat er een lelijke, bijna industrieel ogende doucheput geplaatst is. Gelijk bij de aannemer gemeld dat dit niet volgens wens was, maar volgens de aannemer kan hier alleen na oplevering nog iets aan gedaan worden. Er is overigens nergens op papier (opties, sanitair, afwerking) te vinden wat er geplaatst zou worden in de standaardbadkamer, enige indicatie is mijn tekeningen en die van de tegelhandel. Kan ik dit het beste tijdens de oplevering laten opschrijven en dan hopen er nog later uit te komen met de aannemer?
2) Zonnepanelen.
Origineel zouden er 6x270wp (poly) op onze woning komen. Door Nul Op de Meter (NOM) zou dit 32x270wp (mono, full black) worden en zou ons dak aan beide kanten (oost/west) vol liggen. Later kwam de aannemer hier op terug en werd het opeens poly (blauw/aluminium frame). Na veel gesteggel is er met bijbetaling van ~€850 27x320wp mono, full black van gemaakt. Op deze manier houd ik nog dakoppervlak vrij voor extra panelen om mijn EV mee op te laden. Op de laatste versie van de meerwerklijst verschijnt echter opeens deze optie als:
Als de aannemer hier aan kan houden zou dat dus betekenen dat er dus 33x320wp mono full black op mijn dak zou moeten komen te liggen. Zou ik dat er door kunnen krijgen?Wijziging type PV installatie van poly naar mono en een extra panneel (sic). E.e.a. cf afspraken met adviseur.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
@Tassadar32 vervelend je omgang met de aannemer. Tot nu toe (nog wel beginfase) is mijn contact redelijk goed geweest met mijn aannemer. Hopelijk dat dat ook zo blijft, scheelt toch een heleboel koppijn lijkt me zo.
T.a.v. de douchegoot: heb je geen technische omschrijvig ontvangen? Dit lijkt me redelijk verplicht toch? Daar zou in moeten staan wat je allemaal standaard krijgt. Dus ook het feit of het een goot of put betreft
T.a.v. de douchegoot: heb je geen technische omschrijvig ontvangen? Dit lijkt me redelijk verplicht toch? Daar zou in moeten staan wat je allemaal standaard krijgt. Dus ook het feit of het een goot of put betreft
@Xtince Die heb ik ook helemaal doorgenomen (best een boekwerk) maar daar staat niks in over een douchegoot/put. Wel alle andere details tot aan het type kraantje van de aansluiting voor de wasmachine.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Vandaag offerte gehad voor extra zonnepanelen (bovenop de 6 stuks die voor de EPC nodig zijn): all black 280Wp incl benodigde aanpassing omvormer etc á ruim 600,- per paneel. Het gaat hier overigens wel om een in-dak systeem, dus niet bovenop de dakpannen. Toch lijkt het me een (te) hoog bedrag, wat denken jullie?
Kan ik evt later in eigen beheer gemakkelijk een in-dak systeem uitbreiden, of is dat lastig/onmogelijk?
Kan ik evt later in eigen beheer gemakkelijk een in-dak systeem uitbreiden, of is dat lastig/onmogelijk?
Ik heb geen signature
Is het iemand gelukt om een specificatie van de pv panelen te krijgen op de nota ivm btw teruggaaf?
Onze aannemer heeft een vergissing gemaakt en probeert dat in onze schoenen te schuiven (kost ca 300 euro). Ik wil voorstellen dat wij die 300 euro betalen, maar dan wel als zij die panelen willen specificeren.
Onze aannemer heeft een vergissing gemaakt en probeert dat in onze schoenen te schuiven (kost ca 300 euro). Ik wil voorstellen dat wij die 300 euro betalen, maar dan wel als zij die panelen willen specificeren.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Heb dit voor mijn project maanden geleden gevraagd. De panelen die er standaard op komen te liggen kan ik niet opvoeren voor de BTW teruggaaf (zit in de VON prijs en is niet apart gespecificeerd was de reden die ik kreeg) maar de extra panelen wel. Daar kan ik na oplevering een aparte nota voor aanvragen omdat de betaling nu via de meerwerkfactuur gaat en die geen duidelijke specificatie kent.Sport_Life schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:48:
Is het iemand gelukt om een specificatie van de pv panelen te krijgen op de nota ivm btw teruggaaf?
[ Voor 5% gewijzigd door Bastien op 18-01-2018 21:59 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Daar ben ik ook nog mee bezig. Ze weten alleen nog niet welke panelen erop komen.Sport_Life schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:48:
Ik wil t.z.t zeker een gespecificeerde nota t.b.v. de BTW teruggaaf.
Bij ons zitten er ook 7 panelen in de VON prijs, maar ik vind dat ze dit best kunnen specificeren. De vraag is alleen tegen welk bedrag en ik denk dat dat ook lastig is te bepalen, de meerwerk prijs van een paneel is vele malen hoger dan de VON prijs.Bastien schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:58:
[...]
Heb dit voor mijn project maanden geleden gevraagd. De panelen die er standaard op komen te liggen kan ik niet opvoeren voor de BTW teruggaaf (zit in de VON prijs en is niet apart gespecificeerd was de reden die ik kreeg) maar de extra panelen wel. Daar kan ik na oplevering een aparte nota voor aanvragen omdat de betaling nu via de meerwerkfactuur gaat en die geen duidelijke specificatie kent.
Wij krijgen wel een aparte rekening van de zonnepanelen zodra het dak op ons huis ligt (ons dak op het zuiden is enkel zonnepaneel (in-dak systeem)). Wij kunnen dus de BTW terugvragen hiervoor.
Ik wil het zelfde gaan proberen met de warmtepomp die geïnstalleerd zal worden. Ben hier alleen nog niet achteraan gegaan.
Ik wil het zelfde gaan proberen met de warmtepomp die geïnstalleerd zal worden. Ben hier alleen nog niet achteraan gegaan.
Signature
Verwijderd
Wij zijn ons aan het verdiepen in de tegels in de badkamer. We kiezen voor een mat witte tegel van 20x50 op de muur en een grijze vloertegel die oploopt tegen het bad en muurtje van wc. Eerst wilden we delen laten stuken maar daar rekent de tegelboer zoveel meer voor, dus houden we t grotendeels bij de standaard keuzes. Maar nu een ander ding. Welke voeg kiezen we voor de witte tegels op de muur?
Ze hebben van de week ons kavel helemaal uit gegraven. Er ligt een mooie grote hoop naast. Ik ben zo benieuwd naar de planning.. ookal weet ik dat het kan afwijken. Hebben jullie bij aanvang bouw een planning gekregen? Ze voorspellen dat in maart de ruwe begane grond er ligt.
Ze hebben van de week ons kavel helemaal uit gegraven. Er ligt een mooie grote hoop naast. Ik ben zo benieuwd naar de planning.. ookal weet ik dat het kan afwijken. Hebben jullie bij aanvang bouw een planning gekregen? Ze voorspellen dat in maart de ruwe begane grond er ligt.
@Verwijderd Volgens mij hebben wij gewoon een witte/lichtgrijze voeg bij de witte tegels.
Zie ook in het badkamer Topic : https://gathering.tweaker...message/53567221#53567221
Wij hebben geen planning ontvangen wat wanneer exact klaar is vooraf. Wel in een later stadium.
Al voorbeelden hoe de badkamer er uit komt te zien? Gevonden
. Is het zo gebleven zoals je eerder gepost hebt?
Zie ook in het badkamer Topic : https://gathering.tweaker...message/53567221#53567221
Wij hebben geen planning ontvangen wat wanneer exact klaar is vooraf. Wel in een later stadium.
Al voorbeelden hoe de badkamer er uit komt te zien? Gevonden
[ Voor 8% gewijzigd door ollie_1982 op 19-01-2018 22:40 ]
@Verwijderd Wij hebben nooit iets van planning gekregen en zelfs de opleverdatum hebben ze zo laat mogelijk doorgegeven. Sommige aannemers geloven niet in transparantie lijkt het wel.
Verwijderd
Er zijn wel wat dingen anders.. We willen de vloertegel opleggen tegen het bad en tegen de muur waaraan de wc hangt. Op de andere muren de witte tegel. Als standaard meerwerk optie zouden ze ook 1 muur in de doucheruimte met vloertegel opleggen. Maar dat vonden wij beetje gek zicht.ollie_1982 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:06:
@Verwijderd Volgens mij hebben wij gewoon een witte/lichtgrijze voeg bij de witte tegels.
Al voorbeelden hoe de badkamer er uit komt te zien? Gevonden. Is het zo gebleven zoals je eerder gepost hebt?
Wij hebben nu een optie op een huis van rond de 460k. Met wat opties komen we zo op 60k extra uit.
Opzich leuk huis, degelijke locatie. Wel dicht op de straat, maar over buren weer aardig ver weg.
Wat ik een groot nadeel vind is dat het huis nog steeds een gas aansluiting heeft en dus een cv ketel op gas. Aardwarmtepomp geven ze aan dat we daar niet aan moeten beginnen omdat we de enige zijn en kosten aardig oplopen. Luchtwarmtepomp zou kunnen, heeft ook een ander voor gekozen, zit je alleen met een lekijke unit tegen de buiten muur.
Ook voor deze prijs alleen maar op begaande grond vloer verwarming. Meer prijs helaas nog niet onvangen en op zolder helemaal geen verwarming (huidig huis staat vloerverwarmining ook uit op 2e verdieping)
Er is ook een andere wijk in de bouw met wel vloerverwarming op elke verdieping, perceel oppervlakte alleen een stuk kleiner en een standaard rechtoe rechtaan woonkamer. En qua prijs het zelfde.
Buiten deze punten is het huis wel precies wat we zoeken, wel aardig aan de prijs, maar de grond is daar stervens duur (400m2 perceel oppervlakte).
Misschien een CV ketel die puur op stroom werkt? Geen idee hoe dit zich verhoud tot andere opties. Budget zit overigens ook niet veel rek meer in. Krijg er hoofdpijn van
Opzich leuk huis, degelijke locatie. Wel dicht op de straat, maar over buren weer aardig ver weg.
Wat ik een groot nadeel vind is dat het huis nog steeds een gas aansluiting heeft en dus een cv ketel op gas. Aardwarmtepomp geven ze aan dat we daar niet aan moeten beginnen omdat we de enige zijn en kosten aardig oplopen. Luchtwarmtepomp zou kunnen, heeft ook een ander voor gekozen, zit je alleen met een lekijke unit tegen de buiten muur.
Ook voor deze prijs alleen maar op begaande grond vloer verwarming. Meer prijs helaas nog niet onvangen en op zolder helemaal geen verwarming (huidig huis staat vloerverwarmining ook uit op 2e verdieping)
Er is ook een andere wijk in de bouw met wel vloerverwarming op elke verdieping, perceel oppervlakte alleen een stuk kleiner en een standaard rechtoe rechtaan woonkamer. En qua prijs het zelfde.
Buiten deze punten is het huis wel precies wat we zoeken, wel aardig aan de prijs, maar de grond is daar stervens duur (400m2 perceel oppervlakte).
Misschien een CV ketel die puur op stroom werkt? Geen idee hoe dit zich verhoud tot andere opties. Budget zit overigens ook niet veel rek meer in. Krijg er hoofdpijn van
Druk en zetfouten voorbehouden.
@EiT ik weet niet echt een antwoord dat jouw dilemma zou kunnen wegnemen. Maar als ik tenminste 520k zou spenderen aan een woning, zou ik op zijn minst geen twijfel moeten hebben over de “standaard” opties.
@EiT Als de locatie e.d. goed is, en je enkel tegen de gasaansluiting en vloerverwarming ophikt, dan zou ik informeren wat het concreet zou kosten om de woning ipv met gas met een aardwarmtepomp op te leveren, incl lage temperatuur vloerverwarming op de verdiepingen. Je kunt dan ook enigzins koelen met het systeem in de zomer. Vraag ook of het mogelijk is (en tegen welke kosten) om enkel de voorbereidingen voor de warmtepomp te treffen (LTV en leidingwerk) zodat je na oplevering zelf het systeem kunt (laten) aanleggen (en vraag daarvoor ook bij anderen de prijs op). Zo weet je in elk geval waar je over praat...
Ik heb geen signature
@EiT ik zat daar ook een beetje mee, zij het met een iets goedkopere woning. Nog steeds op gas stond me tegen. De aannemer wilde eerst eigenlijk niet meewerken aan alternatieven - er kwam per e-mail geen reactie en bij nabellen een opmerking als dat het nagevraagd zou worden.
Een grondwarmtepomp wordt ons wat te duur, maar ik heb bij een lokale leverancier een offerte opgevraagd voor een pellet CV-ketel. Nog niet helemaal verbrandingsloos maar in ieder geval gasloos, en je krijgt er nog een leuke subsidie voor. Toen ik dat met aan de aannemer vertelde met het verzoek om de gasaansluiting + CV-ketel weg te laten had hij er opeens veel meer oren naar. Ik verwacht deze week in ieder geval nog een offerte.
Ik weet niet wat je overwegingen zijn om liever een gasloze woning te hebben - voor mij is een pellet CV-ketel voorlopig een prima alternatief. Puur op stroom zou ik niet aan beginnen tenzij je enorm veel PV-panelen hebt.
Je kunt in ieder geval altijd offertes opvragen en daar de aannemer mee confronteren, misschien is er dan meer mogelijk. Een beetje druk zetten kan geen kwaad.
Een grondwarmtepomp wordt ons wat te duur, maar ik heb bij een lokale leverancier een offerte opgevraagd voor een pellet CV-ketel. Nog niet helemaal verbrandingsloos maar in ieder geval gasloos, en je krijgt er nog een leuke subsidie voor. Toen ik dat met aan de aannemer vertelde met het verzoek om de gasaansluiting + CV-ketel weg te laten had hij er opeens veel meer oren naar. Ik verwacht deze week in ieder geval nog een offerte.
Ik weet niet wat je overwegingen zijn om liever een gasloze woning te hebben - voor mij is een pellet CV-ketel voorlopig een prima alternatief. Puur op stroom zou ik niet aan beginnen tenzij je enorm veel PV-panelen hebt.
Je kunt in ieder geval altijd offertes opvragen en daar de aannemer mee confronteren, misschien is er dan meer mogelijk. Een beetje druk zetten kan geen kwaad.
Tja
Heb zilvergrijs als voeg. Wit werd me iig afgeraden omdat het raar word op den duur.Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:37:
Wij zijn ons aan het verdiepen in de tegels in de badkamer. We kiezen voor een mat witte tegel van 20x50 op de muur en een grijze vloertegel die oploopt tegen het bad en muurtje van wc. Eerst wilden we delen laten stuken maar daar rekent de tegelboer zoveel meer voor, dus houden we t grotendeels bij de standaard keuzes. Maar nu een ander ding. Welke voeg kiezen we voor de witte tegels op de muur?
Goedemiddag,
Wij zijn nu in de fase dat we uitgenodigd worden voor het tekenen van de koop- en aannemingsovereenkomst.
Behoorlijk pittige tekst zo.
Is het mogelijk om over punten te onderhandelen die in deze overeenkomsten staan?
Hebben jullie nog tips?
Bvd Martijn
Wij zijn nu in de fase dat we uitgenodigd worden voor het tekenen van de koop- en aannemingsovereenkomst.
Is het mogelijk om over punten te onderhandelen die in deze overeenkomsten staan?
Hebben jullie nog tips?
Bvd Martijn
Nope. Hooguit een klein puntje, maar het geval is nu wel: voor jou 10 anderen. Of je moet net een woning te pakken hebben waar wat minder interesse voor is. Ligt overigens ook een beetje aan de makelaar / verkoper. En welke puntjes je over wil handelen. En in hoeverre de verkoop/bouw gestandaardiseerd is.Martinus123 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:55:
Goedemiddag,
Hebben jullie nog tips?
Bvd Martijn
_@/'
Waarover zou je willen onderhandelen? Ik vond de bouwrente zoals die stond vermeld nogal onredelijk en eenzijdig, en heb via de email een akkoord om die te laten vervallen.Martinus123 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:55:
Goedemiddag,
Hebben jullie nog tips?
Bvd Martijn
Contract zelf werd niet aangepast, maar er is geen bouwrente in rekening gebracht so far. Wel kregen we ineens een offerte voor meerwerk wat niet voorzien was
Imo staan er bij ons ook niet echt hele gekke dingen in verder. Als je bij een Woningborg oid bent aangesloten zit het wel goed.
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2018 14:27 ]
Bij ons wordt de lucht-water warmtepomp op het dak geïnstalleerd met een nette ombouw daaromheen. Ziet er uit als een soort grote schoorsteen.EiT schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:16:
Luchtwarmtepomp zou kunnen, heeft ook een ander voor gekozen, zit je alleen met een lekijke unit tegen de buiten muur.
Hieronder een foto van een huis dat bijna opgeleverd wordt. Zo komt het er bij ons straks ook (ongeveer) uit te zien. Misschien is dat een optie?
Signature
@EiT en @MadEgg als je een volledig energieneutraal huis bouwt/koopt mag je 25k extra hypotheek nemen. Wij hebben voor die 25k exact de installatie warmtepomp, vloerverwarming op 1e en zolder, en extra zonnepanelen kunnen doen (inclusief een boel domotica voor monitoring). Met de huidige energieprijzen zijn we zo (inclusief extra rente hogere hypotheek) 10 euro per maand goedkoper uit. Het financiële plaatje word nog veel gunstiger bij eerder afbetalen van die 25k of bij stijgende gas/energieprijzen.
Ik had het al eerder gehoord. Sowieso niet echt relevant - wij zitten ruim onder de maximale hypotheek, die 25k extra zou er zonder problemen nog bij kunnen. Je moet het wel allemaal terugbetalen natuurlijk. En voor een derde van de investering hebben we alsnog een halvering van de stookkosten, dus vooralsnog vind ik dat wel goed genoeg. Als de verkoop van onze huidige woning meer opbrengt dan verwacht gaan we daar zeker eens opnieuw naar kijken.Tassadar32 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:10:
@EiT en @MadEgg als je een volledig energieneutraal huis bouwt/koopt mag je 25k extra hypotheek nemen. Wij hebben voor die 25k exact de installatie warmtepomp, vloerverwarming op 1e en zolder, en extra zonnepanelen kunnen doen (inclusief een boel domotica voor monitoring). Met de huidige energieprijzen zijn we zo (inclusief extra rente hogere hypotheek) 10 euro per maand goedkoper uit. Het financiële plaatje word nog veel gunstiger bij eerder afbetalen van die 25k of bij stijgende gas/energieprijzen.
Tja
Bij ons zijn afgelopen week keramische tegels gelegd en gevoegd. Is heel mooi geworden.
Nu heeft de tegelzetter tussen de tegel en de dorpel van de toiletruimte niet gevoegd. Hier zit dus een kiertje.
Het is klein, maar ik zie het.

Ook tussen de tegel en het onderkozijn van de openslaande deuren en de tegel en het (houten)kozijn naar een raam op vloerhoogte is niet gevoegd. Zit ook een kiertje.
Op die plekken had ik eigenlijk geen plintjes gepland. Eigenlijk wil ik de tegelzetter vragen dit alsnog te voegen. Of is het gebruikelijk dit op een andere manier af te werken?
Nu heeft de tegelzetter tussen de tegel en de dorpel van de toiletruimte niet gevoegd. Hier zit dus een kiertje.
Het is klein, maar ik zie het.

Ook tussen de tegel en het onderkozijn van de openslaande deuren en de tegel en het (houten)kozijn naar een raam op vloerhoogte is niet gevoegd. Zit ook een kiertje.
Op die plekken had ik eigenlijk geen plintjes gepland. Eigenlijk wil ik de tegelzetter vragen dit alsnog te voegen. Of is het gebruikelijk dit op een andere manier af te werken?
Wellicht kan je het laten kitten met donkere kit? Voegen lijkt mij niet ideaal..miles schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:08:
Tnx, daar heb ik dan weer niet aan gedacht.MeltedForest schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:14:
[...]
Wellicht kan je het laten kitten met donkere kit? Voegen lijkt mij niet ideaal..
Waarom is voegen niet ideaal. In het geval van de dorpel zal er toch geen beweging meer zijn tussen de tegels en de dorpel?
Nu ook een warmtepomp, willen eigenlijk niets anders meer. Altijd de juiste temp. in huis. Wij willen echt dit jaar een huis kopen en in de regio waar wij zoeken worden er alleen huizen gebouwd met een CV ketel en vaak alleen vloer verwarming op begaande grond.Appie76 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:12:
@EiT Als de locatie e.d. goed is, en je enkel tegen de gasaansluiting en vloerverwarming ophikt, dan zou ik informeren wat het concreet zou kosten om de woning ipv met gas met een aardwarmtepomp op te leveren, incl lage temperatuur vloerverwarming op de verdiepingen. Je kunt dan ook enigzins koelen met het systeem in de zomer. Vraag ook of het mogelijk is (en tegen welke kosten) om enkel de voorbereidingen voor de warmtepomp te treffen (LTV en leidingwerk) zodat je na oplevering zelf het systeem kunt (laten) aanleggen (en vraag daarvoor ook bij anderen de prijs op). Zo weet je in elk geval waar je over praat...
Aannemer van het huis waar wij nu een optie op hebben willen niet echt meewerken omdat er dan een bodemonderzoek moet plaatsvinden. Ik verwacht met alle ander wensen het huis dan ook buiten budget valt
Zelf bouwen gaat vanwege de tijdsdruk helaas niet lukken.
Kijk nu naar huizen van de rond de 4 ton, om daar zelf warmtepomp te kunnen realizeren. Maar gaat ten koste van veel m2 perceel oppervlakte.
Blijft hoe dan ook moeilijk.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Kun je het deel over aanpassen van de bouwrente toelichten a.u.b.? In zo een eenvoudig mogelijke taalSport_Life schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:19:
[...]
Waarover zou je willen onderhandelen? Ik vond de bouwrente zoals die stond vermeld nogal onredelijk en eenzijdig, en heb via de email een akkoord om die te laten vervallen.
Contract zelf werd niet aangepast, maar er is geen bouwrente in rekening gebracht so far. Wel kregen we ineens een offerte voor meerwerk wat niet voorzien was, die hebben we dan ook niet getekend.
Imo staan er bij ons ook niet echt hele gekke dingen in verder. Als je bij een Woningborg oid bent aangesloten zit het wel goed.
De overgang tussen 2 verschillende materialen zou altijd gekit moeten worden en ook de overgang tussen 2 vlakken (wand-vloer bijvoorbeeld) zou altijd gekit moeten worden.miles schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:30:
[...]
Tnx, daar heb ik dan weer niet aan gedacht.
Waarom is voegen niet ideaal. In het geval van de dorpel zal er toch geen beweging meer zijn tussen de tegels en de dorpel?
Wij hebben afgelopen week de KOA voor een nieuw huis getekend. Wel na flink onderhandelen met de bouwer, maar dat was vooral omdat ze al eind maart / begin april verwachten op te leveren, dus de bouw was al ver gevorderd. En de animo viel blijkbaar tegen aangezien wij de eersten waren die voor 1 van de 4 huizen hebben getekend. Voor zover ik weet zijn er nu 2 verkocht en nog 2 onder optie.
Wij hebben niet over een specifiek onderdeel onderhandeld. Simpelweg een bod gedaan voor het totaal tot nu toe (v.o.n. prijs + bouwrente + meerwerk wat we nog willen hebben). En tevens een afspraak gemaakt over het percentage bouwrente vanaf tekenen KOA tot aan levering bij de notaris.
Maar de ruimte is afhankelijk van vraag en aanbod uiteraard. Misschien kan je wel de bouwrente naar beneden onderhandelen, maar als de bouwer nog niet is begonnen en nog niet de grond heeft betaald maakt dat niet uit.
Wij hebben niet over een specifiek onderdeel onderhandeld. Simpelweg een bod gedaan voor het totaal tot nu toe (v.o.n. prijs + bouwrente + meerwerk wat we nog willen hebben). En tevens een afspraak gemaakt over het percentage bouwrente vanaf tekenen KOA tot aan levering bij de notaris.
Maar de ruimte is afhankelijk van vraag en aanbod uiteraard. Misschien kan je wel de bouwrente naar beneden onderhandelen, maar als de bouwer nog niet is begonnen en nog niet de grond heeft betaald maakt dat niet uit.
Ik snap even niet wat een warmtepomp met de temperatuur in huis te maken heeft? Uiteindelijk is het de vloerverwarming die (via de warmtepomp) je huis verwarmt. Met een traditionele CV i.c.m. met vloerverwarming heb je toch hetzelfde?EiT schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:27:
[...]
Nu ook een warmtepomp, willen eigenlijk niets anders meer. Altijd de juiste temp. in huis.
Op dit moment heb ik ook een warmtepomp in mijn huidge woning en ik ben er niet kapot van. Maakt redelijk veel lawaai, en warm water voorziening is niet geweldig...
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Ik zou denken dat een warmtepomp wat minder comfortabel is? Als je een dag niet stookt en je temperatuur is flink gedaald, dan kost het een dag om je woonkamer 1 graad op te hogen. Ook je sanitair warmwater moet je met een joekel van een boiler werken. Ik zou dus denken dat een CV-ketel vele malen comfortabeler is?bonyuri schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:42:
[...]
Ik snap even niet wat een warmtepomp met de temperatuur in huis te maken heeft? Uiteindelijk is het de vloerverwarming die (via de warmtepomp) je huis verwarmt. Met een traditionele CV i.c.m. met vloerverwarming heb je toch hetzelfde?
Op dit moment heb ik ook een warmtepomp in mijn huidge woning en ik ben er niet kapot van. Maakt redelijk veel lawaai, en warm water voorziening is niet geweldig...
Desondanks kijk ik er ook wel naar
Wij stonden ook voor deze keus. Of achteraan in een nieuwbouwwijk gaan wonen (met warmtepomp) of nieuwbouw in een bestaande wijk (gas aansluiting). Uiteindelijk gekozen voor de bestaande wijk en nieuwbouw 2-kapper met een gasaansluiting en CV. Voordeel van CV en radiatoren boven, is dat het beter regelbaar is en snel warm.
Bij het bouwbedrijf geinformeerd om de CV te vervangen voor een warmtepomp, maar bedragen liepen al snel op naar 20K +. Tevens gaven ze aan dat je isolatie en ventilatie ook aangepast diende te worden om het beste resultaat te halen met een warmtepomp. Zouden dan ook op 1e / zolder verdieping en in garage vloerverwarming moeten leggen ipv radiatoren. Het bouwbedrijf wil hier niet aan beginnen, heeft er mogelijk ook mee te maken dat het een klein project van 8 woningen is en andere bewoners weinig interesse hebben in duurzaamheid. Diverse nieuwe bewoners gaan een gashaard in de woonkamer hangen, moest een hoop moeite doen om mijn vriendin hier vanaf te praten
Wel kort gekeken naar een pallet kachel.
Terugverdien tijd van een warmtepomp is volgens mij nog > 10 jaar. Nu alvast bestaande zonnepanelen uitbreiden en koken op gas vervangen door inductie. Over 5 a 10 jaar maar eens kijken of warmtepomp dan een beter alternatief is. Mogelijk worden ze kleiner / goedkoper / met hoger rendement in de toekomst.
Bij het bouwbedrijf geinformeerd om de CV te vervangen voor een warmtepomp, maar bedragen liepen al snel op naar 20K +. Tevens gaven ze aan dat je isolatie en ventilatie ook aangepast diende te worden om het beste resultaat te halen met een warmtepomp. Zouden dan ook op 1e / zolder verdieping en in garage vloerverwarming moeten leggen ipv radiatoren. Het bouwbedrijf wil hier niet aan beginnen, heeft er mogelijk ook mee te maken dat het een klein project van 8 woningen is en andere bewoners weinig interesse hebben in duurzaamheid. Diverse nieuwe bewoners gaan een gashaard in de woonkamer hangen, moest een hoop moeite doen om mijn vriendin hier vanaf te praten
Terugverdien tijd van een warmtepomp is volgens mij nog > 10 jaar. Nu alvast bestaande zonnepanelen uitbreiden en koken op gas vervangen door inductie. Over 5 a 10 jaar maar eens kijken of warmtepomp dan een beter alternatief is. Mogelijk worden ze kleiner / goedkoper / met hoger rendement in de toekomst.
EiT schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:27:
[...]
Nu ook een warmtepomp, willen eigenlijk niets anders meer. Altijd de juiste temp. in huis. Wij willen echt dit jaar een huis kopen en in de regio waar wij zoeken worden er alleen huizen gebouwd met een CV ketel en vaak alleen vloer verwarming op begaande grond.
Aannemer van het huis waar wij nu een optie op hebben willen niet echt meewerken omdat er dan een bodemonderzoek moet plaatsvinden. Ik verwacht met alle ander wensen het huis dan ook buiten budget valt
Zelf bouwen gaat vanwege de tijdsdruk helaas niet lukken.
Kijk nu naar huizen van de rond de 4 ton, om daar zelf warmtepomp te kunnen realizeren. Maar gaat ten koste van veel m2 perceel oppervlakte.
Exact wat Jogaa zegt. Mijn huis wordt over een jaar opgeleverd maar is ook nog aangesloten op gas. Ik ga gewoon zoveel mogelijk aansluiten op electra(inductie koken ipv traditioneel gas) en veel zonnepanelen op het dak laten leggen.
Mijn ervaring is dat de aannemer in dit soort gevallen (installatie warmtepomp, extra zonnepanelen) de hoofdprijs wil hebben. Dit omdat dit soort aanpassingen relatief veel tijd voor de aannemer kosten.
Je kunt beter het huis standaard laten opleveren en later zelf bovengenoemde aanpassingen gaan doen.
Je kunt beter het huis standaard laten opleveren en later zelf bovengenoemde aanpassingen gaan doen.
Have a wheelie good weekend!
Pff we zitten op het tweakers forum wat een traditionele gedachtes in vaste paradigma's met betrekking tot gas vs warmtepomp....
Een warmtepomp hoeft echt geen 20k te kosten, dat doen ze alleen maar omdat de gemiddelde aannemer te lamlendig is om zich te verdiepen in iets nieuws. Helaas komen ze ook nog weg met zo'n instelling (vanwege de grote krapte op de markt en het gebrek aan scherpe regels van de overheid..)
Een warmtepomp hoeft echt geen 20k te kosten, dat doen ze alleen maar omdat de gemiddelde aannemer te lamlendig is om zich te verdiepen in iets nieuws. Helaas komen ze ook nog weg met zo'n instelling (vanwege de grote krapte op de markt en het gebrek aan scherpe regels van de overheid..)
Klopt. Ik had voor mijn nieuwbouwwoning gevraagd wat extra zonnepanelen kostte. 1650 euro!! voor twee extra panelen. En nee, die waren niet van goud ofzoPeter86 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:47:
Helaas komen ze ook nog weg met zo'n instelling (vanwege de grote krapte op de markt en het gebrek aan scherpe regels van de overheid..)
Maarja: In-roof systeem en de aannemer moet er opnieuw voor tekenen, extra panelen bestellen en instructie geven op de bouwplaats. Hebben ze geen zin in, dus vragen ze de hoofdprijs.
Ik heb even zitten rekenen hoe lang ik in dat huis zou moeten wonen om die twee panelen terug te verdienen. Nou.. Laten we zo zeggen: Dan zou de hypotheek al lang zijn afgelost.
Dus, dat hebben we maar even niet gedaan!
De meeste bouwbedrijven zijn niet zo innovatief, mogelijk moet de overheid / de kopers eens wat meer pushen. Beetje vreemd dat als je iets over warmtepompen / extra zonnepanelen / domotica / geisoleerde garagedeur vraagt het lijkt of ze een Apollo raket moeten bouwen om naar Mars te vliegen :-)
Gelukkig bouwen ze netjes en is achteraf ook het nodige mogelijk. Maar omzet en snelheid lijkt voorop te staan ipv duurzaamheid en klant vraag. Bijv.
-extra zonnepanelen: in voortraject werd er een prijs benoemd voor 6 extra panelen, nu willen ze niet meer leveren. Denk te weinig bewoners die interesse hebben.
-standaard garagedeur: wil deze liever niet geplaatst hebben ivm vervanging door een sectionaal deur. Willen geen minderprijs noemen, zet de deur maar op marktplaats......
Gelukkig bouwen ze netjes en is achteraf ook het nodige mogelijk. Maar omzet en snelheid lijkt voorop te staan ipv duurzaamheid en klant vraag. Bijv.
-extra zonnepanelen: in voortraject werd er een prijs benoemd voor 6 extra panelen, nu willen ze niet meer leveren. Denk te weinig bewoners die interesse hebben.
-standaard garagedeur: wil deze liever niet geplaatst hebben ivm vervanging door een sectionaal deur. Willen geen minderprijs noemen, zet de deur maar op marktplaats......
Zeker ivm duurzaamheid en werkbesparing is het soms toch wat lastig ja. Zo ook in mijn project:Fazer013 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:19:
De meeste bouwbedrijven zijn niet zo innovatief, mogelijk moet de overheid / de kopers eens wat meer pushen. Beetje vreemd dat als je iets over warmtepompen / extra zonnepanelen / domotica / geisoleerde garagedeur vraagt het lijkt of ze een Apollo raket moeten bouwen om naar Mars te vliegen :-)
- Extra PV panelen naast de standaard ivm EPC kosten +- 650 euro per paneel. Dan weet je vooraf niet wat je krijgt EN dat bedrag is nog exclusief alle andere aanpassingen aan omvormer, meterkast, bekabeling etc.
- Warmtepomp of iets soortgelijk is simpelweg niet mogelijk. Huis wordt standaard opgeleverd met een gas aansluiting en de enige mogelijkheid was een grotere CV-ketel.
- Mijn dak ligt pal op het zuiden en daardoor dus ideaal voor PV panelen. Echter zit er een dakraam precies aan die kant van het dak. In een eerdere fase konden de kopers kiezen aan welke kant van het dak ze dat dakraam wilde hebben. Nu echter is het niet mogelijk hem te verwisselen (ook niet tegen meerprijs) of hem weg te laten en aan de voorkant er een bij te zetten. Dat dakraam moet en zal daar komen.
- De bouwkavel wordt tijdens het bouwen afgegraven. Aangezien ik daarna ook een terras wil maken heb ik wat andere grond nodig dan de standaard zwarte grond waarmee ze alles weer aanvullen. Het is echter niet mogelijk dat ze minder werk doen door de tuin niet terug aan te vullen met zwarte grond. Dus dat wordt gewoon direct na oplevering het werk ongedaan maken.
En dat is dan het topje van de ijsberg.
Wij betalen 2800 voor 6 extra panelen van 290wp en een upgrade van de omvormer die daar voor nodig is. Ondanks dat het achteraf doen wschl. goedkoper is, vond ik de prijs nog wel redelijk voor meerwerk.
Hier wel een pluspuntje voor onze kopersbegeleider, ondanks dat de dealine op 1 december was voor de meerwerkopties toch vorige week nog een extra lichtpunt in de woonkamer kunnen krijgen met aparte schakelaar erbij. Was op een punt die ik zelf (en de aannemer ook) compleet over het hoofd gezien hadden wat een (m.i.) logisch punt voor een lamp zou zijn.
Over het zand, die vraag hebben wij al sinds het eerste optiegesprek uitstaan en we krijgen daar volgende maand uitspraak over wat de kosten zijn om witzand ipv zwart te laten storen in de tuin. Maar ik vermoed de hoofdprijs als ik andere wijkbewonders mag geloven. Uitgraven en witxand laten storten door een tuinman schijnt goedkoper te zijn dan meteen wit erin te storten...
Hier wel een pluspuntje voor onze kopersbegeleider, ondanks dat de dealine op 1 december was voor de meerwerkopties toch vorige week nog een extra lichtpunt in de woonkamer kunnen krijgen met aparte schakelaar erbij. Was op een punt die ik zelf (en de aannemer ook) compleet over het hoofd gezien hadden wat een (m.i.) logisch punt voor een lamp zou zijn.
Over het zand, die vraag hebben wij al sinds het eerste optiegesprek uitstaan en we krijgen daar volgende maand uitspraak over wat de kosten zijn om witzand ipv zwart te laten storen in de tuin. Maar ik vermoed de hoofdprijs als ik andere wijkbewonders mag geloven. Uitgraven en witxand laten storten door een tuinman schijnt goedkoper te zijn dan meteen wit erin te storten...
Life is what happens while you're busy making other plans
Hier vanaf augustus ook de vraag uitstaan of het mogelijk is om meer panelen te laten installeren tijdens de bouw. Tot op heden nog geen reactie. Was ook wel benieuwd wie de buren werden, ook hierop nog geen reactie mogen ontvangen, wel paar keer navraag gedaan. Eerste verdiepingsvloer ligt er inmiddels op. Voor de rest is het contact met de aannemer zeer prettig en bouwen ze mooi volgens planning door, zijn elke dag mensen aanwezig. Kan in een laat stadium ook nog veel dingen aanpassen; badkamer indeling, elektra punten, radiatoren die ik verzet wil hebben, binnenmuren verzetten etc.
Deze week knoop doorhakken wat betreft de badkamer, twijfel om het via project te laten lopen of om het zelf te doen. Wou graag een paar muurtjes in de badkamer hebben en o.a. een "bankje" in het douchegedeelte, als ik dit via de projectleverancier laat doen ben ik 1200€ extra kwijt exclusief de tegels en het plakken. Heb een stelpost voor tegels gekregen deze moet ik alleen nog uitzoeken. Maar aangezien tegels vaak duurder zijn dan de stelpost plus het extra muren betreffen verwacht ik hier ook nog wel een meerprijs van 300-500€. Dat ga ik dus niet doen. Dit ga ik sowieso niet doen, dan laat ik het later na oplevering wel paar muren op het bestaande tegelwerk zetten. Nadeel van badkamer casco opleveren is dat al je garanties vervallen, als prijsverschil niet groter is dan 1000-1500€ laat ik de projectleverancier het denk ik lekker doen.
Deze week knoop doorhakken wat betreft de badkamer, twijfel om het via project te laten lopen of om het zelf te doen. Wou graag een paar muurtjes in de badkamer hebben en o.a. een "bankje" in het douchegedeelte, als ik dit via de projectleverancier laat doen ben ik 1200€ extra kwijt exclusief de tegels en het plakken. Heb een stelpost voor tegels gekregen deze moet ik alleen nog uitzoeken. Maar aangezien tegels vaak duurder zijn dan de stelpost plus het extra muren betreffen verwacht ik hier ook nog wel een meerprijs van 300-500€. Dat ga ik dus niet doen. Dit ga ik sowieso niet doen, dan laat ik het later na oplevering wel paar muren op het bestaande tegelwerk zetten. Nadeel van badkamer casco opleveren is dat al je garanties vervallen, als prijsverschil niet groter is dan 1000-1500€ laat ik de projectleverancier het denk ik lekker doen.
Dat is nog goed te doen, hoop dat ik ook zo'n soort voorstel krijg. Toevallig voor bekenden offerteaanvragen gedaan om hele dak vol te laten leggen. Drie offertes ontvangen, goedkoopste offerte is 328€ per paneel en duurste 364€ per paneel. Dat is inclusief montage, omvormer, in sommige gevallen optimisers en aanpassingen in de meterkast. Weet je ongeveer wat een reële prijs is onder concurrentie ingeschreven.frumper schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:17:
Wij betalen 2800 voor 6 extra panelen van 290wp en een upgrade van de omvormer die daar voor nodig is. Ondanks dat het achteraf doen wschl. goedkoper is, vond ik de prijs nog wel redelijk voor meerwerk.
Dit is logisch. Ze graven de grond af, dumpen die ergens om de hoek en nadat de bouw is afgerond is leggen ze diezelfde grond weer terug. "Echt" afvoeren van de grond kost geld.Hogader schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:00:
[...]
- De bouwkavel wordt tijdens het bouwen afgegraven. Aangezien ik daarna ook een terras wil maken heb ik wat andere grond nodig dan de standaard zwarte grond waarmee ze alles weer aanvullen. Het is echter niet mogelijk dat ze minder werk doen door de tuin niet terug aan te vullen met zwarte grond. Dus dat wordt gewoon direct na oplevering het werk ongedaan maken.
Wij moeten een bepaald bedrag per m2 betalen om de grond niet teruggestort te hebben. Klinkt krom, maar is ergens wel logisch...
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Wij zouden vanuit de bouw ook wel een paar zonnepanelen meer willen hebben, maar alle deadlines zijn al verstreken dus dat werd echt de hoofdprijs. Voorlopig maar even met de 6 panelen op oost doen dus en dan straks als we er wonen en weten wat ons eigen huis oplevert maar eens kijken om de hele boel te laten vervangen of er in ieder geval op west een zooi bij te leggen.
Uiteraard zit er ook nog een gas cv in. Wel overal vloerverwarming dus ideaal om het later om te zetten naar een warmtepomp. Maar ook dat is een (uitzoek)klus voor later.
Uiteraard zit er ook nog een gas cv in. Wel overal vloerverwarming dus ideaal om het later om te zetten naar een warmtepomp. Maar ook dat is een (uitzoek)klus voor later.
Via de bouwer geprobeerd of via de makelaar? Als je aan de makelaar je contactgegevens doorgeeft met het verzoek deze bij de andere kopers te bezorgen, dan heb je misschien meer kans.asdf25 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:41:
Was ook wel benieuwd wie de buren werden, ook hierop nog geen reactie mogen ontvangen, wel paar keer navraag gedaan.
Is het uitbreiden van een in-dak systeem zonnepanelen na oplevering onmogelijk/erg duur, of goed te doen?
We overwegen na oplevering panelen bij te leggen (en omvormer evt vervangen ivm capaciteit) want de meerwerkprijs vd aannemer liegt er niet om, maar misschien kan dat helemaal niet (zo makkelijk) met een in-dak systeem?
We overwegen na oplevering panelen bij te leggen (en omvormer evt vervangen ivm capaciteit) want de meerwerkprijs vd aannemer liegt er niet om, maar misschien kan dat helemaal niet (zo makkelijk) met een in-dak systeem?
Ik heb geen signature
Enigszinds kan ik het begrijpen, maar de optie om dan tegen betaling het niet terug te storten en af te voeren is er ook niet. Er moet en zal dubbel werk benodigd zijn.bonyuri schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:01:
[...]
Dit is logisch. Ze graven de grond af, dumpen die ergens om de hoek en nadat de bouw is afgerond is leggen ze diezelfde grond weer terug. "Echt" afvoeren van de grond kost geld.
Wij moeten een bepaald bedrag per m2 betalen om de grond niet teruggestort te hebben. Klinkt krom, maar is ergens wel logisch...
Hoezo, dat is met een horizontaal bodemsysteem, verticaal bodemsysteem kost nauwelijks m2. Verder is L/W ook een optieEiT schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:27:
[...]
Extra zonnepanelen zaten bij ons rond de 550 euro per stuk, maar worden nu niet meer aangeboden vanwege lage interesse van andere bewoners. Hoorde dat één van de bewoners hierdoor wel in de problemen is gekomen met hun groenhypotheek en zaten te wachten op een aangepaste EPC berekening.
Heb begrepen dat het afvoeren van zand nogal hoge kosten met zich meebrengt voor het bouwbedrijf, terwijl een hovenier of particulier dit veel goedkoper mag afvoeren.
Overigens blij met het bouwbedrijf, dat ons huis bouwt. Redelijk flexibel, lopen op planning, bouwen netjes.
Als ik alle reacties zo lees hanteren alle bouwbedrijven deze regels:
-zo min mogelijk communiceren
-slecht reageren op mail
-hoge meerwerk prijzen om zeker geen risico te lopen
-nieuwe bewoners niet met elkaar in contact brengen
-liefst geen nieuwe technieken zoals warmtepomp / domotica / etc.
Zou denken dat je via een portaal via makkelijker kan communiceren met de bewoners. En door bewoners elkaar te laten beinvloeden ook veel meerwerk kan verkopen tegen nette prijzen. Mogelijk iemand hier op het forum met een bouw achtergrond, die kan toelichten waarom bouwbedrijven hierin zo terughoudend zijn en niet met de trends meebewegen?
Heb begrepen dat het afvoeren van zand nogal hoge kosten met zich meebrengt voor het bouwbedrijf, terwijl een hovenier of particulier dit veel goedkoper mag afvoeren.
Overigens blij met het bouwbedrijf, dat ons huis bouwt. Redelijk flexibel, lopen op planning, bouwen netjes.
Als ik alle reacties zo lees hanteren alle bouwbedrijven deze regels:
-zo min mogelijk communiceren
-slecht reageren op mail
-hoge meerwerk prijzen om zeker geen risico te lopen
-nieuwe bewoners niet met elkaar in contact brengen
-liefst geen nieuwe technieken zoals warmtepomp / domotica / etc.
Zou denken dat je via een portaal via makkelijker kan communiceren met de bewoners. En door bewoners elkaar te laten beinvloeden ook veel meerwerk kan verkopen tegen nette prijzen. Mogelijk iemand hier op het forum met een bouw achtergrond, die kan toelichten waarom bouwbedrijven hierin zo terughoudend zijn en niet met de trends meebewegen?
Nieuwe bewoners niet met elkaar in contact brengen: wat dat betreft geluk met de makelaar die voor wie wilde het telefoonnummer door kon geven aan een whatsapp groep beheerder. We zitten er inmiddels met 40+ kavels in :-)
_@/'
Onze makelaar en aannemer deden die moeite ook niet (in contact brengen bewoners zelfde fase). Nul op de meter stond bij ons wel op de optielijst maar ze waren zwaar geschrokken toen ik er serieus informatie over wilde hebben, en graag wat meer dan "meer zonnepanelen, warmtepomp, overal vloerverwarming". Ze hebben toen een extern bureau ingeschakeld om alles door te rekenen en invulling aan dat pakket te geven aangezien ze zelf de expertise niet hebben. Verbruiksmonitoring hadden ze ook geen snars van gesnapt dus hier heb ik z-wave domotica kunnen inzetten.
Nog even terugkomend op de discussie over zonnepanelen.
Ik weet dat er 15 panelen op het dak komen van onze nieuwe woning (volgens tekening), en dat de woning een EPC 0,0 wordt.
Heeft er iemand ervaring met wat dit nou zo doet met de energierekening? Wellicht goed om te vermelden dat het gaat om een 2 onder 1 kap woning welke aangesloten wordt op stadsverwarming. Gezinsgrootte = 2 (nog).
Ik weet dat er 15 panelen op het dak komen van onze nieuwe woning (volgens tekening), en dat de woning een EPC 0,0 wordt.
Heeft er iemand ervaring met wat dit nou zo doet met de energierekening? Wellicht goed om te vermelden dat het gaat om een 2 onder 1 kap woning welke aangesloten wordt op stadsverwarming. Gezinsgrootte = 2 (nog).
Tot het woordje 'stadsverwarming' was het antwoord: "misschien wel een negatieve rekening". Maar stadsverwarming betekent: enorm veel vastrecht betalen. Minder verbruiken maakt daardoor vrijwel niets uit voor het verwarming gedeelte.d0s schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:44:
Nog even terugkomend op de discussie over zonnepanelen.
Collega's van mij met stadsverwarming betalen in een huis van 2010 meer aan de stadsverwarming dan ik aan gas in een huis uit 1980, slecht geïsoleerd. Ik hoop voor je dat het meevalt.
Ik heb nu ook stadsverwarming, die kosten vallen me enorm mee. Maar inderdaad, voor een energieneutrale woning was ik er al wel bang voor dat het juist door dat vastrecht tegen zou vallen.jurjen_g schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:53:
[...]
Tot het woordje 'stadsverwarming' was het antwoord: "misschien wel een negatieve rekening". Maar stadsverwarming betekent: enorm veel vastrecht betalen. Minder verbruiken maakt daardoor vrijwel niets uit voor het verwarming gedeelte.
Collega's van mij met stadsverwarming betalen in een huis van 2010 meer aan de stadsverwarming dan ik aan gas in een huis uit 1980, slecht geïsoleerd. Ik hoop voor je dat het meevalt.
Ik schat zelf een maximale besparing van 30 á 40 euro op de rekening per maand.
Wellicht is het interessant om tzt de mogelijkheden voor een warmtepomp als vervanging voor de stadsverwarming te onderzoeken.
[ Voor 7% gewijzigd door d0s op 23-01-2018 20:05 ]
@d0s Wat voor panelen? Welke ligging? Er zijn diverse tools/rekenhulpen te vinden die met deze informatie een schatting van het op te leveren aantal kWh per jaar kunnen geven. EPC 0,0 betekent op papier volledig zelfvoorzienend. Er word voor de EPC uitgegaan van warmtevraag, lichtvraag (verlichting per m2), verbruik woninggebonden apparatuur en een energiebudget per inwoner. Dit energiebudget per bewoner is wat krap, maar er word gekeken naar het indicatief aantal bewoners op basis van het aantal slaapkamers. Met 1 grote slaapkamer (tweepersoons dus) en drie middelgrote (slaap)kamers heeft ons huis bijvoorbeeld een energiebudget voor 5 bewoners, ook al wonen we er met z'n tweeën en hebben we geen plannen voor kinderen. Gelukkig gaat onze EV nog flink wat energie gebruiken zodat we niet negatief uitkomen. Komen we nog te kort is er nog plaats voor 7 extra panelen (westen) om dit aan te vullen tot ~0.
Zorg er voor dat je al bovenstaande getallen van je aannemer krijgt en hou bij hoeveel je panelen opleveren. Zorg ook voor een energieprestatiegarantie zodat bij rekenfouten het de verantwoordelijkheid van de aannemer is om toch weer op EPC 0 uit te komen.
Zorg er voor dat je al bovenstaande getallen van je aannemer krijgt en hou bij hoeveel je panelen opleveren. Zorg ook voor een energieprestatiegarantie zodat bij rekenfouten het de verantwoordelijkheid van de aannemer is om toch weer op EPC 0 uit te komen.
Afgelopen maandag de voor oplevering gehad en op één ding na zagen de badkamer en het toilet er goed uit. Het ene ding was dat men nog niet (of vergeten was) het fonteintje in het toilet te kitten. Dit uiteraard op de lijst aangegeven en dat moet goed komen voor de oplevering van 31-01. Ook zaten o.a. de douchekop en drainrooster er nog niet in maar dit was ten behoeve van de inbraakgevoeligheid en worden dag voor oplevering geplaatst, aldus de aannemer. De keuken komt op afroep dus gaat er denk ik pas week 9-10 komen.Jheroun schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:06:
Ik hoor graag van jeWellicht worden ze geplaagd door negatieve reviews omdat de positieven niks laten weten
Wij gaan eerst maar eens kijken of ze wat we willen überhaupt kunnen realiseren. Voordat we daarheen gaan proberen we in ieder geval al een paar andere zaken bezocht te hebben, dat maakt het vergelijk wat makkelijker.
Wat ik wel een kwalijke zaak vond (los van badkamer / keuken) was dat er twee dubbele WCD nog niet afgemonteerd waren en de stroomdraden er letterlijk uitkwamen, dit terwijl de elektriciteit al was aangesloten. Je zal maar een klein kind hebben rondlopen en die besluit de kabels eens aan te raken..
Afijn, voor de rest redelijk tevreden met de voor oplevering.
Omdat:Fazer013 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:11:
Mogelijk iemand hier op het forum met een bouw achtergrond, die kan toelichten waarom bouwbedrijven hierin zo terughoudend zijn en niet met de trends meebewegen?
- terugkerende klanten geen issue zijn in de projectontwikkeling, je koopt immers een woning die je aanstaat, op een locatie die je wil en die je (net aan meestal) kan financieren. De projectontwikkelaar/aannemer krijg je hierbij 'cadeau'. Klantenbinding is dus weggegooid geld.
- trends leuk zijn voor enkelvoudige processen maar de bouw een behoorlijk ingewikkelde keten van verschillende partijen is die op projectniveau vrijwel altijd anders is. En dan nog, hoe simpeler de keten wordt hoe minder flexibel want dan ga je echt naar gestandaardiseerde projectbouw waar je alleen uit standaardopties kan kiezen.
- klanten allemaal het idee hebben een Maybach te hebben gekocht en vervolgens met bijbehorend cachet behandeld wensen te worden feitelijk bij projectmatige woningbouw het equivalent van een VW Polo/Golf hebben gekocht (hoewel het meestal de grootste aankoop van hun leven is tot dan toe). Verwachtingsmanagement is nog een hoop in te winnen in bouwland.
- Er nou eenmaal prioriteiten gesteld moeten worden, het halen van deadlines van instortvoorzieningen bijvoorbeeld is voor de voortgang van het gehele project van essentieel belang , de vraag van bouwnummer 178 of de PV panelen ook in een RAL 7089 gespoten frame kunnen worden geplaatst is dat pertinent niet.
- de conversie behoorlijk laag is tussen aanvragen en daadwerkelijke opdrachten voor meerwerk afgezet tegen de tijd die in deze aanvragen gaat zitten.
- de basis van seriematig uiteraard is zoveel mogelijk standaard te houden, wil je volledig custom dan is het proces hier niet op gericht. De prijs van je projectwoning is ook gebaseerd op een bepaalde uniformiteit.
- kopers over het algemeen geen idee hebben van de processen en voorwaarden achter de vragen die ze stellen (even een keuken ergens anders, even een warmtepomp ipv een gasketel, even een infrastructuur voor domotica is niet even wat uit de losse pols schudden. Dit zal berekend, getekend (en dus ge-engineerd) en onderbouwd moeten worden.
- tegen alle verwachtingen in is het nog steeds geen vetpot in de bouw, prijzen van arbeid, materieel, materiaal en processen stijgen harder dan de marge op al aangenomen werken in totaal bedraagt. De vetlaag is nog erg dun, als deze al aanwezig is.
- kopers zich blindstaren op de laagst te vinden eenheidsprijzen van dozenschuivers op internet zonder te willen betalen voor alle andere bijkomende kosten.
- in de koop- aanneemovereenkomst en bijbehorende stukken in principe voldoende wordt omschreven wat je nou precies kan en mag verwachten wat er uiteindelijk geleverd wordt, hiermee voldoet een projectontwikkelaar/aannemer als voor 99,99% aan de informatievoorziening. De nooit opdrogende stroom mails en telefoontjes hoort voor de overgrote meerderheid niet bij deze partij terecht te komen, snap je niet wat je gekocht heb dan kan je ook een bouwbegeleider inhuren zodat er efficiënter op het eigenlijke proces gefoccused kan worden door de bouwer.
- het geen taak is van de bouwer om kopers bij elkaar te brengen, wissel lekker zelf telefoonnummers uit op je projectforum, eerste paal feestje, kijk- en inmeetdagen, hoogste puntviering, vooroplevering of oplevering. Ik zou er persoonlijk ook niet vrolijk van worden als een derde partij mijn gegevens door zou spelen aan mensen die toevallig een woning in hetzelfde project hebben gekocht, dat is iets waar ik persoonlijk zelf de controle over wil hebben.
Daar komt bij dat het oude principe van "een antwoord leidt tot een nieuwe vraag" zeer bekend is bij een kopersbegeleider. Mensen wachten doorgaans het antwoord op hun initiële vraag af, geef je meteen antwoord wordt je gezien als vraagbaak én is de volgende vraag alweer onderweg.
1 Stond er daadwerkelijk spanning op of was de groep afgeschakeld in de meterkast?Kraziey schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 06:50:
Wat ik wel een kwalijke zaak vond (los van badkamer / keuken) was dat er twee dubbele WCD nog niet afgemonteerd waren en de stroomdraden er letterlijk uitkwamen, dit terwijl de elektriciteit al was aangesloten. Je zal maar een klein kind hebben rondlopen en die besluit de kabels eens aan te raken..
2 (kleine) kinderen horen niet op een bouwterrein.
Dat valt mij ook heel erg op. Je koopt een huis van een paar ton, makkelijk de grootste uitgave van je leven. En je hebt op geen enkel moment het gevoel dat je ook daadwerkelijk klant bent of iets hebt te vertellen over de woning.- terugkerende klanten geen issue zijn in de projectontwikkeling, je koopt immers een woning die je aanstaat, op een locatie die je wil en die je (net aan meestal) kan financieren. De projectontwikkelaar/aannemer krijg je hierbij 'cadeau'. Klantenbinding is dus weggegooid geld.
Dat is echt het meest bizarre waar je aan moet wennen als je een (projectmatige) woning koopt.
Nee, de meeste klanten hebben 2 Maybachs gekocht. En de aannemer houdt er meer marge aan over dan het garagebedrijf dat 2 Maybachs verkoopt!- klanten allemaal het idee hebben een Maybach te hebben gekocht en vervolgens met bijbehorend cachet behandeld wensen te worden feitelijk bij projectmatige woningbouw het equivalent van een VW Polo/Golf hebben gekocht (hoewel het meestal de grootste aankoop van hun leven is tot dan toe).
Als je in de huidige woningmarkt nog geen marge kunt draaien als grote aannemer, moet je gewoon de stekker uit je bedrijf trekken.- tegen alle verwachtingen in is het nog steeds geen vetpot in de bouw, prijzen van arbeid, materieel, materiaal en processen stijgen harder dan de marge op al aangenomen werken in totaal bedraagt. De vetlaag is nog erg dun, als deze al aanwezig is.
De persoon die zich bezig houdt met die deadlines is niet de bouwbegeleider die mij antwoord moet geven op een simpele vraag. Daar zou ik niet 3 weken op hoeven wachten. Zeker niet omdat die vraag mij weer allerlei vertraging oplevert bij andere toeleveranciers, bijvoorbeeld de keukenboer.- Er nou eenmaal prioriteiten gesteld moeten worden, het halen van deadlines van instortvoorzieningen bijvoorbeeld is voor de voortgang van het gehele project van essentieel belang , de vraag van bouwnummer 178 of de PV panelen ook in een RAL 7089 gespoten frame kunnen worden geplaatst is dat pertinent niet.
- de conversie behoorlijk laag is tussen aanvragen en daadwerkelijke opdrachten voor meerwerk afgezet tegen de tijd die in deze aanvragen gaat zitten.
[ Voor 61% gewijzigd door FragDaddy op 24-01-2018 10:15 ]
Ik snap waar dat punt vandaan komt. Als ik zie dat sommige mensen willen weten wat de maten van het raam zijn zodat ze jaloezieen kunnen bestellen terwijl de fundering nog niet is gelegd gaan mijn tenen ook krommen. Toch verwacht ik wel dat een bouwer kan aangeven hoeveel zonnepanelen nu op een "in dak" constructie komen als niets meer aangepast kan worden omdat het dan al is "besteld" met alle parameters en over 1 maand geplaatst gaat wordenDe Rikster schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:28:
- Er nou eenmaal prioriteiten gesteld moeten worden, het halen van deadlines van instortvoorzieningen bijvoorbeeld is voor de voortgang van het gehele project van essentieel belang , de vraag van bouwnummer 178 of de PV panelen ook in een RAL 7089 gespoten frame kunnen worden geplaatst is dat pertinent niet.
- tegen alle verwachtingen in is het nog steeds geen vetpot in de bouw, prijzen van arbeid, materieel, materiaal en processen stijgen harder dan de marge op al aangenomen werken in totaal bedraagt. De vetlaag is nog erg dun, als deze al aanwezig is.
En qua vetpot weet ik niet welke bouwer dit dan is. Ik heb gekeken welke plannen bij de gemeente zijn ingediend voor ons project en zag dat er daar werd uitgegaan van kosten van 1 miljoen. Als je dan het aantal woningen neemt en de gemiddelde koopsom (zonder meerwerk) doormidden deelt om de aanneemsom te berekenen zonder grondkosten, kwam ik op ruim 1,6 miljoen. 6 ton vind ik nog wel wat marge
Ja, als dat toch eens waar was? Dat zou een hoop schelen. Maar juist op dit punt gaat zo veel mis. In ons project heb je allerlei verschillende huizen maar de KOA en technische omschrijving is een algemene. Ik moet keuzes nemen voor ruwbouw terwijl ik heel veel context mis. Simpele dingen als hoe groot is mijn achtertuin? Wat ga ik missen als ik uitbouw? Tekeningen waar de maten niet kloppen en waar ik als klant hen op moet wijzen. Opties die conflicteren met het bestemmingsplan...De Rikster schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:28:
[...]
Omdat:
- in de koop- aanneemovereenkomst en bijbehorende stukken in principe voldoende wordt omschreven wat je nou precies kan en mag verwachten wat er uiteindelijk geleverd wordt, hiermee voldoet een projectontwikkelaar/aannemer als voor 99,99% aan de informatievoorziening. De nooit opdrogende stroom mails en telefoontjes hoort voor de overgrote meerderheid niet bij deze partij terecht te komen, snap je niet wat je gekocht heb dan kan je ook een bouwbegeleider inhuren zodat er efficiënter op het eigenlijke proces gefoccused kan worden door de bouwer.
Sorry hoor, maar dat is gewoon prutswerk.
Ik heb deze vraag ook al in het keuken topic geplaatst, maar aangezien het meer bouwtechnisch is, stel ik hier de vraag ook even:
Wij hebben een keuken gekocht met een Bora Basic BIA (inductiekookplaat met afzuiging in de plaat) voor ons -in aanbouw zijnde- huis. De afvoer van de kookplaat wordt onder de verdiepingsvloer (begane grond) naar buiten gebracht.
Helaas kregen we vandaag bericht van onze keukenleverancier dat er bij reeds gebouwde woningen in het project, problemen zijn ontstaat met water in het afvoerkanaal. De uitleg is dat het grond water peil dusdanig hoog staat dat het afvoerkanaal in het water komt te liggen, waardoor er water in kan komen.
Als alternatief wordt er aangeboden om voor een recirculatie model te gaan, maar wij wensen de afgezogen lucht toch echt naar buiten af te voeren.
Zijn dit problemen die vaker voorkomen met een dergelijke afvoer constructie? En weet iemand of er mogelijkheden zijn om de problemen met water in het afvoerkanaal te voorkomen?
Het afvoerkanaal wordt wel met tape dichtgeplakt zeggen ze, maar dat kan het blijkbaar niet voorkomen. Het klinkt mij een beetje alsof er misschien wel een oplossing is, maar dat die kostbaarder is dan dat ze ingecalculeerd hebben. Maar ik kan het mis hebben.
Wij hebben een keuken gekocht met een Bora Basic BIA (inductiekookplaat met afzuiging in de plaat) voor ons -in aanbouw zijnde- huis. De afvoer van de kookplaat wordt onder de verdiepingsvloer (begane grond) naar buiten gebracht.
Helaas kregen we vandaag bericht van onze keukenleverancier dat er bij reeds gebouwde woningen in het project, problemen zijn ontstaat met water in het afvoerkanaal. De uitleg is dat het grond water peil dusdanig hoog staat dat het afvoerkanaal in het water komt te liggen, waardoor er water in kan komen.
Als alternatief wordt er aangeboden om voor een recirculatie model te gaan, maar wij wensen de afgezogen lucht toch echt naar buiten af te voeren.
Zijn dit problemen die vaker voorkomen met een dergelijke afvoer constructie? En weet iemand of er mogelijkheden zijn om de problemen met water in het afvoerkanaal te voorkomen?
Het afvoerkanaal wordt wel met tape dichtgeplakt zeggen ze, maar dat kan het blijkbaar niet voorkomen. Het klinkt mij een beetje alsof er misschien wel een oplossing is, maar dat die kostbaarder is dan dat ze ingecalculeerd hebben. Maar ik kan het mis hebben.
Signature
Dan leggen ze toch een waterdichte buis.
Wij hebben zo'n inductieplaat met afzuiging (NEFF) op het oog, maar we gaan onder de keukenkastjes door naar buiten. Dus niet door de kruipruimte.
Als dat bij jou niet mogelijk is (kookeiland?), zou je voor de recirculatie versie van de Bora kunnen kiezen.
Als dat bij jou niet mogelijk is (kookeiland?), zou je voor de recirculatie versie van de Bora kunnen kiezen.
Lijkt me een hele complexe oplossing voor een simpel probleempje.Dan leggen ze toch een waterdichte buis.
[ Voor 55% gewijzigd door FragDaddy op 24-01-2018 12:00 ]
Of ze nou een normale slang leggen of het uitwisselen voor een waterdichte buis, snap de complexiteit niet helemaal. Recirculatie is altijd een mindere oplossing imho.FragDaddy schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:59:
Lijkt me een hele complexe oplossing voor een simpel probleempje.
Zijn er uberhaupt waterdichte buizen voor? Normaal zijn het gewoon secties buis die je losjes in elkaar schuift. Of moet je dan met PVC afvoerbuis en lijm gaan lopen rommelen? Of iets anders dat er niet voor bedoeld is?bacardicoconut schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:09:
[...]
Of ze nou een normale slang leggen of het uitwisselen voor een waterdichte buis, snap de complexiteit niet helemaal. Recirculatie is altijd een mindere oplossing imho.
Dat kan ik stellig ontkennen.FragDaddy schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:02:
[...]
Nee, de meeste klanten hebben 2 Maybachs gekocht. En de aannemer houdt er meer marge aan over dan het garagebedrijf dat 2 Maybachs verkoopt!
Dat gebeurt nog dagelijks.[...]
Als je in de huidige woningmarkt nog geen marge kunt draaien als grote aannemer, moet je gewoon de stekker uit je bedrijf trekken.
Een laatcyclische sector als de bouw met daar bovenop nog lange doorlooptijden komt nu uitdagingen tegen die bij het aannemen nog niet aan de orde waren (en ja, dat is bedrijfsrisico) metselaars die ipv € 38,- eind 2016 nu lachend € 45,- per uur vragen. PIR isolatie die in een jaar tijd 27% duurder is geworden, prijscorrecties doordat tijdens de crisis de materiaalprijzen evengoed zijn gestegen waardoor de loonontwikkeling achterbleef wat nu gecorrigeerd gaat worden etc etc zorgen er nou eenmaal voor dat de marge op werken die nú in uitvoering zijn veelal simpelweg niet toereikend is.
Zie oa https://facto.nl/grote-bouwbedrijven-top-10-2016/ voor een beter beeld over wat er overblijft bij bouwen.
De kopers- / bouwbegeleider is wel degelijk degene die bepalend is voor deze deadlines. Dat hele backend gedeelte is misschien niet zichtbaar maar wel degelijk aanwezig.De persoon die zich bezig houdt met die deadlines is niet de bouwbegeleider die mij antwoord moet geven op een simpele vraag.
Dat is inderdaad een verschil wat veel klanten niet kunnen maken.gr8-jen schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:36:
[...]
Ik snap waar dat punt vandaan komt. Als ik zie dat sommige mensen willen weten wat de maten van het raam zijn zodat ze jaloezieen kunnen bestellen terwijl de fundering nog niet is gelegd gaan mijn tenen ook krommen. Toch verwacht ik wel dat een bouwer kan aangeven hoeveel zonnepanelen nu op een "in dak" constructie komen als niets meer aangepast kan worden omdat het dan al is "besteld" met alle parameters en over 1 maand geplaatst gaat worden
De prijs die de projectontwikkelaar bruto ontvangt is niet de prijs die de bouwer te besteden heeft. Alleen al aan kosten van architect, constructeur, installatieadviseurs, financieringskosten, winst- en risico etc etc ga je al aan voorbij. Je som is te simpel.En qua vetpot weet ik niet welke bouwer dit dan is. Ik heb gekeken welke plannen bij de gemeente zijn ingediend voor ons project en zag dat er daar werd uitgegaan van kosten van 1 miljoen. Als je dan het aantal woningen neemt en de gemiddelde koopsom (zonder meerwerk) doormidden deelt om de aanneemsom te berekenen zonder grondkosten, kwam ik op ruim 1,6 miljoen. 6 ton vind ik nog wel wat marge
Ter illustratie:
Ik ben op het moment bezig met een project waarvan de bouwkosten voor de omgevingsvergunning zijn geraamd op zo'n 3,8 miljoen en de gezamenlijke koopsommen exclusief grond 4,8 miljoen. Terwijl ik een werkbegroting heb voor de realisatie van zo'n 6,1 miljoen en dat is exclusief adviesgages, leges en financiering maar wel inclusief de bijkomende kosten die met de grondprijs samenhangen (terreininrichting etc).
Die omschreven omvang is puur indicatief (en wordt door de gehaaidere opdrachtgevers als Senor_John bijvoorbeeld zelfs lager opgegeven als je daardoor in een lagere staffel valt).
Dat is ook prutswerk als het daadwerkelijk zo is. Maar op je akte staat toch de perceeloppervlakte vermeld?MAZZA schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:49:
[...]
Ja, als dat toch eens waar was? Dat zou een hoop schelen. Maar juist op dit punt gaat zo veel mis. In ons project heb je allerlei verschillende huizen maar de KOA en technische omschrijving is een algemene. Ik moet keuzes nemen voor ruwbouw terwijl ik heel veel context mis. Simpele dingen als hoe groot is mijn achtertuin? Wat ga ik missen als ik uitbouw? Tekeningen waar de maten niet kloppen en waar ik als klant hen op moet wijzen. Opties die conflicteren met het bestemmingsplan...
Sorry hoor, maar dat is gewoon prutswerk.
En als je 2,4m uitbouwt mis je om en nabij de 2,4m
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2