Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.038.672 views

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
MadEgg schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:03:
[...]

Was je huis standaard zo karig uitgerust met WCD's? Bij ons was elke slaapkamer al voorzien van 2 a 3 dubbele WCD's en de woonkamer + keuken in elke hoek een dubbele en halverwege de lange wand ook. Ik heb alleen op zolder en in de berging WCD's bijgeplaatst, in totaal 4. Ik snap dat je van verlengsnoeren afwilt maar een muur vol met WCD's is ook niet mooi. Ik heb zelf een 8-voudige WCD 'ingebouwd' in mijn "entertainmentkast" waar alle apparatuur in de kast op is aangesloten zodat er aan de buitenkant maar één WCD nodig is.

Wat betreft de dubbele vs enkele: hou er rekening mee wat hier recent ook voorbij gekomen is dat de enkele volledig ingebouwd zijn terwijl de dubbele waarschijnlijk een stukje uit de muur steken. Ik zou zelf voor de dubbele gaan, maar mogelijk stoor je je daaraan. In de woonkamer willen ze nog wel eens naast elkaar uitgevoerd worden zodat je eigenlijk twee enkele hebt.

Ik zou zelf graag wat USB- en HDMI of DisplayPort inbouwdozen hebben - ik zit eraan te denken om een roomscale VR opstelling in de woonkamer te maken maar zal mijn PC in de berging gaan plaatsen, een meter of 6 verderop. Ik heb hiervoor wel loze leidingen ingetekend. Ik ben alleen een beetje bang dat ik die connectors zelf nooit door de 5/8'' leidingen ga krijgen. Muurplaatjes zijn wel te vinden, maar die lijken allemaal aan de achterkant voorzien te zijn van een female stekker, dus dat helpt ook niet. Iemand nog suggesties?
Op zich valt het mee met de standaard wcd’s. Althans dat denk ik. Misschien overdrijf ik het ook wel een beetje. Zal ook wel te maken hebben met mensen (mede noobs) die aangeven “vooral ook aan de wcd’s te denken”. “Zijn nooit genoeg wcd’s”.

Voor de beeldvorming onderstaand mijn keuze voor wcd en loze leiding per verdieping (zie geel gemarkeerd). Nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eeRzS9jfZsJSGZytSziw22Xw/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HDcIP0ewctLBzQI6SImlebKa/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3nIl8caXFjKFXwGqVbGWw673/full.jpg

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-11 20:50
@Xtince
Ik wilde in eerste instantie ook in iedere kamer in iedere hoek wcd en loze leidingen op twee punten per kamer. Ging ook in de papieren lopen dus hebben we het nog eens per (slaap)kamer bekeken.
Woonkamer hebben we wat extra bij laten plaatsen.

Leidingen zijn bij ons 19mm, hier kan 2x utp per leiding door. (3 of 4 schijnt ook te kunnen, maar daar kan ik geen afdekplaatjes en binnenwerk voor vinden)
Wij gaan geen cai aansluiting gebruiken maar nemen KPN glasvezel. TV gaat dan via utp. De cai leidingen kwamen dus vrij. (oa master bedroom). Ergens in een forum gelezen van iemand die een "stekkerdoos" aan beide zijden van het bed geplakt had voor opladen/wekker/verlichting naast bed. Dit scheelde bij ons wcd's want we hadden nog geen idee hoe we de slaapkamer in wilde richten en willen wel aan beide zijden van het bed stroom.

In de kinderkamer leek, met het oog op de toekomst, veel utp handig. Uiteindelijk toch maar voor één loze leiding gegaan. Indien nodig kan er een switch/bureaupatchkastje geplaatst worden voor extra aansluitingen. Wel op de overloop en zolder (hoog) een aansluiting voor AP tbv goed internet.
Ook in de garage een loze leiding tbv UTP, ook met het idee dat er altijd nog een patchrekje geplaatst kan worden mocht dat nodig zijn. (er kunnen tenslotte 4 kabels door de leiding)

Voor extra schakelaars tbv lichtbediening gaan we gebruik maken van KaKu schakelaar, stuk voordeliger dan extra schakelaar maken en toen we meerwerk op moesten geven wisten we ook de kamerindeling nog niet. Dus de kans dat schakelaars/wcd's op de verkeerde plek komen is gewoon aanwezig.
Op zolder had ik nu liever wat meer wcd's gehad, of in ieder geval op een andere plek. Maar ik denk dat het gaat lukken om daar zelf opbouw wcd's te maken. Idem voor verlichting op zolder.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:59

MadEgg

Tux is lievvv

@Xtince Met name op de begane grond en op zolder heb je er heel veel naast elkaar. Persoonlijk zou ik dan ofwel gewoon de helft minder doen en ze zelf even vervangen door een 4-voudige WCD. Staat iets minder mooi want opbouw, maar scheelt een hoop kosten. En anders kun je ook nog overwegen om daar waar je er meerdere naast elkaar hebt na de oplevering een paar gaten (laten) boren naast de bestaande en de WCD's doorlussen. En dan voordat de wanden gestuct worden natuurlijk. Dat zal je een fractie kosten van deze oplossing.

Zelf had ik eerst ook naar slaapkamers en zolder een CAI kabel gelegd, just to be sure, maar aangezien we eigenlijk toch al besloten hebben om glasvezel te nemen en geen Ziggo, gaan we dat ook echt niet gebruiken. Dus die heb ik toch maar weer geschrapt. Scheelt ook weer een bult leidingen, en laat een lege leiding naar de woonkamer achter waardoor één loze leiding daarheen niet meer nodig was.

Op de slaapkamers is het vast wel prettig om in elke hoek een WCD te hebben, dus die zou ik zeker laten staan.

Denk in ieder geval nog even kritisch na over alle extra punten, of je jezelf ze daadwerkelijk ziet gebruiken. Zo ja: doen!

Tja

• Xtince
@MadEgg @miles

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga toch maar nog een keer kritisch langs de keuzes :). Aangezien ik van plan om Ziggo te houden (vind het wel zeer fijn werken) laat ik de cai ook per slaapkamer staan.

Wellicht dat ik in de tv hoek en de zolder nog een aantal kan schrappen. Nu heb ik ooo daadwerkelijk per aan te sluiten apparaat een wcd genomen. Wellicht kan ik wel (vooral op zolder) eventueel toch met verlengsnoeren werken. Want is toch een behoorlijke post zo.

Is het wellicht verstandig om de wcd’s na de bouw te nemen. Een zzp’er regelen ofzo? Of zijn de kosten dan niet echt anders. Heb trouwens de aannemer net gevraagd of de dubbele wcd’s “halfopbouw” versies zijn. Want dan worden het sowieso wat minder (om vervolgens na de bouw in te regelen).

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11 20:28
Xtince schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:34:
@MadEgg @miles
Is het wellicht verstandig om de wcd’s na de bouw te nemen. Een zzp’er regelen ofzo? Of zijn de kosten dan niet echt anders. Heb trouwens de aannemer net gevraagd of de dubbele wcd’s “halfopbouw” versies zijn. Want dan worden het sowieso wat minder (om vervolgens na de bouw in te regelen).
Als je ze door een elektricien laat plaatsen ben je misschien wel iets goedkoper uit, maar als je het doet voordat de stucadoor langkomt kom je met een slijptol, dozenboor en wat gips een heel eind.

• Xtince
zzattack schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:52:
[...]

Als je ze door een elektricien laat plaatsen ben je misschien wel iets goedkoper uit, maar als je het doet voordat de stucadoor langkomt kom je met een slijptol, dozenboor en wat gips een heel eind.
Dank voor je reactie. Voor iets goedkoper laat ik het eerlijk gezegd liever aan de aannemer. Dan ben ik er ook meteen vanaf. Maar is €175 schappelijk voor een dubbele wandcontactdoos? Wellicht een expert die ook de manuren mee kan nemen? Dank!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@Xtince Moet je geen WCD's in je badkamer hebben?

Daarnaast zou ik inderdaad met verlengsnoeren werken ipv voor elk apparaat een eigen doos. Lijkt allemaal mooi natuurlijk, maar als je een TV meubel neerzet heb je liever één kabel naar je meubel en de rest in je meubel.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
Snowhite0901 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 02:23:
Wow bedankt voor alle reacties. Is die balk bij de huidige generatie schuifpui nog steeds van toepassing dan? dat klinkt niet alsof je hem van beide kanten op slot en open kan doen.
@Rob-T6 je link werkt niet?
Duurde even, maar hierbij de link

https://www.kampeerwinkel...of-kozijn/?v=796834e7a283

Afbeeldingslocatie: https://www.creon-kozijnen.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/i/kierstandhouder.jpg

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:38:
[...]

Dank voor je reactie. Voor iets goedkoper laat ik het eerlijk gezegd liever aan de aannemer. Dan ben ik er ook meteen vanaf. Maar is €175 schappelijk voor een dubbele wandcontactdoos? Wellicht een expert die ook de manuren mee kan nemen? Dank!
Het is wel meer dan "iets goedkoper". Een beetje installateur plaatst in 15 minuten een inbouwdoos naast een bestaande inbouwdoos, als je geen rekening met afwerking hoeft de houden (want dat doet de stucadoor). Qua materiaal ben je misschien €25,- kwijt, dus dan zit je op iets van €40,- a €50,- per extra WCD. Als je dat tegenover €175 zet zou ik het wel weten. Het wordt natuurlijk wel duurder met voorrijkosten e.d. dus het loont meer naarmate je er meer laat doen.

Tja

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:13
@Xtince @MadEgg Let natuurlijk wel even op dat ze de evt. extra doorvoeren nog moeten boren/frezen tussen de verdiepingen ;)
Maar het is inderdaad netto al goedkoper als je even excl. voorrijkosten oid rekent. Als dit er wel bij komt moet je zorgen dat je genoeg te doen hebt voor de installateur ;)

Ik zou zorgen dat je b.v. op zolder vlak bij (stijf naast elkaar) bv. 2 dozen + 2 loze leidingen hebt, kan je de ene "misbruiken" voor utp, de ander voor elektra, en kan je nog 3 dozen ernaast boren om 4 stopcontacten + een dubbele utp daar te krijgen/aan te sluiten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@Annuk dat was inderdaad wat ik bedoelde - die €40,- a €50,- zal zijn als je er eentje náást een bestaande WCD laat plaatsen. Als er een nieuwe leiding getrokken moet worden wordt het wel meer werk en duurder. Dus wat jij ook zegt: ik zou één WCD laten plaatsen door aannemer, de rest later bijplaatsen.

Tja

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:13
@MadEgg Okee, die had ik niet helemaal duidelijk ;)
Als er indd al 1 zit is het appeltje-eitje.. Maar ik zou ze denk ik persoonlijk liever loos laten opleveren in dit geval, dan kan je iets veiliger en (voor mij iig) minder moeite de rest bij plaatsen..
Het enige resterende punt is inderdaad daarna de afwerking, maar als je toch zelf een stucadoor laat komen voor de rest zou ik zorgen dat je dit dus eerst doet :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Xtince
EJPostema schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:42:

Daarnaast zou ik inderdaad met verlengsnoeren werken ipv voor elk apparaat een eigen doos. Lijkt allemaal mooi natuurlijk, maar als je een TV meubel neerzet heb je liever één kabel naar je meubel en de rest in je meubel.
Goede! Ik laat de badkamer casco opleveren dus een wcd gaan ze ook niet plaatsen. Maar waarschijnlijk wel een loze leiding. Dan kan ik daar alsnog een wcd van maken volgens mij. Is het aan te raden om 2 loze leidingen naar de badkamer laten lopen? Dit voor mogelijke andere zaken (waar ik nu niet aan denk)?

Want een wcd in de badkamer is toch iets wat ik zeker moet hebben. Is een enorm gemis in mijn huidige woning.

[ Voor 18% gewijzigd door Xtince op 04-01-2018 20:26 ]

• zzattack
Vloerverwarming op aparte groep. Mocht je ook nog een deftige whirlpool o.i.d. voor ogen hebben dan kan 2 extra groepen geen kwaad :)
Als je badkamer boven of in de buurt van de meterkast zit kun je ze natuurlijk ook wel weglaten.

[ Voor 26% gewijzigd door zzattack op 04-01-2018 21:07 ]

• Xtince
zzattack schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:04:
Vloerverwarming op aparte groep. Mocht je ook nog een deftige whirlpool o.i.d. voor ogen hebben dan kan 2 extra groepen geen kwaad :)
Als je badkamer boven of in de buurt van de meterkast zit kun je ze natuurlijk ook wel weglaten.
Dank!! Vloerverwarming is idd een mogelijkheid. Zal er twee loze leidingen van maken. Nu hopen dat de aannemer niet moeilijk zal doen bij een optie in de casco badkamer. Want badkamer is niet boven de meterkast.

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:08
zzattack schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:35:
@vandermark Ah, dan volstaat een loze leiding inderdaad ook wel. Ik plaats achter de schakelaars nog fibaro roller shutters zodat de rolluiken zowel met fysieke knoppen alsook via domotica te regelen zijn.

@ollie_1982 Erg nice die garagevloer, dat ga ik ook overwegen!
Niet overwegen, gewoon doen! Heb zelf vorig jaar direct na oplevering als eerste werk onze garagevloer met dit spul behandeld:

Alabastine garagevloer coating

Tip, eerst de vloer echt meerdere malen goed vegen, liefst ff met de bouwstofzuiger er aantal keer overheen. Dat gruis en stof gaat dus echt overal tussen zitten. Daarnaast, doe dit direct na oplevering, zodra de eerste verhuisdoos in de garage staat denk je wellicht, dat komt nog wel een keer, wat dan niet meer gebeurd :)

Let wel op, ik vond het verbruik per m2 erg aan de optimistiche kant. Ik denk dat je eerder rond de 60- 70% zit van de opgegeven waarde.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 10:07
Scheuren, overal scheuren. Krimpscheuren bij dichtgezette leidingen, zettingsscheuren op random plekken in muren, binnenwanden die los komen te staan van de buitenmuren (je kan nu vanuit de keuken in de hal kijken door die scheur), badkamerplafond dat onderdeel is van de krimpende dakconstructie en nu kieren maakt aan de randen, enzovoorts. Gelukkig zijn we laat met de verf want nu kan ik nog wat maatregelen nemen in het pleisterwerk. Verder beginnen er wat vloertegels in de badkamer hol te klinken en gaat de installateur een zesde en laatste poging doen om hun half assed niet-op-afschot-afvoerleiding in de badkamervloer te symptoombestrijden. Ik begin de uitspraak te snappen dat je het eerste jaar je grootste vijand in je nieuwbouwhut laat wonen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:57
MadEgg schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:33:
[...]

Het is wel meer dan "iets goedkoper". Een beetje installateur plaatst in 15 minuten een inbouwdoos naast een bestaande inbouwdoos, als je geen rekening met afwerking hoeft de houden (want dat doet de stucadoor). Qua materiaal ben je misschien €25,- kwijt, dus dan zit je op iets van €40,- a €50,- per extra WCD. Als je dat tegenover €175 zet zou ik het wel weten. Het wordt natuurlijk wel duurder met voorrijkosten e.d. dus het loont meer naarmate je er meer laat doen.
Het is maar net hoeveel ze aan je willen verdienen volgens mij.

De prijzen die mijn E instalateur rekent (vrije bouw, geen project)
dubbele WCD: 86 (2 ingebouwde dozen, geen opbouw)
Loze leiding 55
UTP beddraden 50
extra groep op enkele WCD 152

Prijzen ex BTW

Dit vind ik al niet erg geodkoop, maar 175 euro voor 1 ????
Ik heb er best wel een aantal , dus dat drukt wellicht de prijs wat.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
jacovn schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 06:28:
[...]

Het is maar net hoeveel ze aan je willen verdienen volgens mij.

De prijzen die mijn E instalateur rekent (vrije bouw, geen project)
dubbele WCD: 86 (2 ingebouwde dozen, geen opbouw)
Loze leiding 55
UTP beddraden 50
extra groep op enkele WCD 152

Prijzen ex BTW

Dit vind ik al niet erg geodkoop, maar 175 euro voor 1 ????
Ik heb er best wel een aantal , dus dat drukt wellicht de prijs wat.
Dat is het verschil tussen vrije bouw en projectbouw. Bij die laatste worden de woningen vrij goedkoop gemaakt, maar verdienen ze flink op alle mogelijke opties die ze aangeven. Het kan immers goedkoop doordat alles hetzelfde is en alle aanpassingen worden dan ook rijkelijk doorberekend.

• EJPostema
Xtince schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:07:
[...]

Goede! Ik laat de badkamer casco opleveren dus een wcd gaan ze ook niet plaatsen. Maar waarschijnlijk wel een loze leiding. Dan kan ik daar alsnog een wcd van maken volgens mij. Is het aan te raden om 2 loze leidingen naar de badkamer laten lopen? Dit voor mogelijke andere zaken (waar ik nu niet aan denk)?

Want een wcd in de badkamer is toch iets wat ik zeker moet hebben. Is een enorm gemis in mijn huidige woning.
Ik heb twee wastafels. Daartussen heb ik een dubbele WDC laten plaatsen. Geen idee hoe jou situatie wordt, maar één loze leiding lijkt me voldoende bij de wastafel. kan je dan zelf een enkele of een dubbele van maken.

daarnaast wil je misschien zo'n handoekenrek? Dit kan ook electrisch zijn, hou daar dan rekening mee, of zorg voor een radiator aansluiting.

Daarnaast wellicht nog een loze leiding voor een lamp boven de wastafel of ergens anders (zelfde voor je toilet)?

Aangezien het casco is kan je dat er zelf ook gaan infrezen, maar ik zou het lekker laten leggen door ze als het kan (laat je wel water leidingen plaatsen?)

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 13:45
Wie heeft hier ervaring met korting op meerwerk (zoals loze leidingen, wcd verplaatsen etc). Bij elkaar toch zo'n 20k aan extra opties. Het is verleidelijk om dit los elders onder te brengen...

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

peterrrr schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:01:
Wie heeft hier ervaring met korting op meerwerk (zoals loze leidingen, wcd verplaatsen etc). Bij elkaar toch zo'n 20k aan extra opties. Het is verleidelijk om dit los elders onder te brengen...
Hogader schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:58:
[...]

Het kan immers goedkoop doordat alles hetzelfde is en alle aanpassingen worden dan ook rijkelijk doorberekend.
Dit. Ik zou het altijd proberen, maar bij ons lukte het niet.

[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2018 21:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:53
Kan je vergeten want dan moeten ze het ook bij de buren doen.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-11 23:32
Dat gaat je niet lukken. Het goedkoopste is casco op laten leveren en alles zelf doen.
EJPostema schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:42:

Of je zet ze allemaal achter je meubel dan heb je niet al die kabels van 3 meter in je kastje zitten en extra ruimte innemen. of de verlengsnoer achter de kast kan ook :)

[ Voor 41% gewijzigd door bvbal79 op 06-01-2018 00:43 ]

• Xtince
EJPostema schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:22:
[...]

Ik heb twee wastafels. Daartussen heb ik een dubbele WDC laten plaatsen. Geen idee hoe jou situatie wordt, maar één loze leiding lijkt me voldoende bij de wastafel. kan je dan zelf een enkele of een dubbele van maken.

daarnaast wil je misschien zo'n handoekenrek? Dit kan ook electrisch zijn, hou daar dan rekening mee, of zorg voor een radiator aansluiting.

Daarnaast wellicht nog een loze leiding voor een lamp boven de wastafel of ergens anders (zelfde voor je toilet)?

Aangezien het casco is kan je dat er zelf ook gaan infrezen, maar ik zou het lekker laten leggen door ze als het kan (laat je wel water leidingen plaatsen?)
Alle leidingen etc. komen de badkamer binnen via de standaard plekken. Ze worden afgedopt geleverd. Daarnaast zit er ook standaard een wandlichtpunt en radiator leidingen. Alleen elektra ontbreekt. Hoewel ik nog niet de exacte plekken weet waar alles gaat komen in de badkamer laat ik denk ik (hopelijk dat het kan) 2 loze leidingen leggen, kan het altijd nog naar de gewenste plek worden verlegd. 1 voor wcd en 1 voor vloerverwarming. Wat adviseren jullie in de casco badkamer waar de plek van de wcd nog niet helemaal duidelijk is. Een loze met of zonder inbouwdoos?

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-11 12:35
Heeft iemand ervaring met het verlengen van een bouwdepot (> 2 jaar)?
Ik heb een optie op een nieuwbouwproject van 550 werkbare werkdagen (ja, I know, lang ;)). Nu heeft de ABNAMRO waar ik mijn hypotheek wil afsluiten een standaard termijn van 2 jaar. De adviseur die ik sprak, gaf aan dat het verlengen wel mogelijk moest zijn..
Ik heb aan de makelaar gevraagd voor een specificatie van de bouwtermijn(en) van de projectleverancier om meer onderbouwing te krijgen voor het verlengen van mijn bouwdepot. Volgens de makelaar ga ik die niet krijgen, maar goed niet geschoten is altijd mis..

• Xtince
@keanu_
https://www.abnamro.nl/nl...depot/mijn-bouwdepot.html

Op basis van de website bij abn 1,5 jaar met maximum verlengen naar 2 jaar. Maar na 1,5 jaar krijg je geen rente meer op je bouwdepot. Dus renteverlies (wel rente betalen maar niets krijgen).

Staat wel dat maximaal 2 jaar bouwdepot kan aanhouden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat op dat moment vast wel verlengd kan worden (want immers heeft de bank dan al heel wat geld in je gestoken, zou dom zijn om dan de afbouw van je woning te “dwarsbomen”). Maar je zou vast wat extra “administratie” kosten moeten betalen op daf moment.

• zzattack
Ik had het idee vandaag wat kabels te trekken. Begon goed maar door de derde buis kwam de trekveer maar niet. Middels de stofzuigertruc een draadje erdoor gekregen en middels die zelfs een nylon trekveer, maar ook daarmee kreeg ik de echte trekveer er niet door.
Vervolgens met de leidingdetector gaan zoeken hoe deze loopt, afgemeten tegen het punt waar de veer niet verder wilde, en zowaar de oorzaak gevonden. Bout waarmee de verwarming vastzit gaat door de loze leiding...

• Xtince
Wij willen graag een elektrische openhaard in de woonkamer straks. Deze zal ik de tv kast ingebouwd worden, een beetje zoals dit: https://www.warmtestore.n...1CPQ-wEAQYAiABEgKUmPD_BwE

Is een dergelijke opstelling niet uiteindelijk schadelijk voor je tv? Dit door de warmte van de haard. En ik heb gelezen dat een dergelijke haard beter op een aparte groep kan worden geplaatst? Klopt dit?

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-11 22:54

d0s

sssst

Xtince schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:17:
Wij willen graag een elektrische openhaard in de woonkamer straks. Deze zal ik de tv kast ingebouwd worden, een beetje zoals dit: https://www.warmtestore.n...1CPQ-wEAQYAiABEgKUmPD_BwE

Is een dergelijke opstelling niet uiteindelijk schadelijk voor je tv? Dit door de warmte van de haard. En ik heb gelezen dat een dergelijke haard beter op een aparte groep kan worden geplaatst? Klopt dit?
Je kan de 'verwarming' van de haard uitzetten lees ik ;-)

• Xtince
d0s schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:47:
[...]

Je kan de 'verwarming' van de haard uitzetten lees ik ;-)
Klopt, bedoel ook meer als de verwarming wel aan staat. En ook de mogelijkheid voor verwarming leidt volgens mij tot het moeten gebruiken van een aparte groep.

• triple__vince
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-04-2023
Altijd bespreken met je kopersbegeleiding, vragen kost niks. Wij hebben namelijk wel korting weten te bedingen...

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wij zitten nu in de fase 'financieringsbehoefte bepalen' waarbij de hypotheek uiteraard wordt afgesloten zonder dat de kopersbegeleiding al opgestart is, die heb ik wel aan de lijn gehad maar gaan pas na vervallen van alle andere dingen met mensen zitten. Gelukkig is onze hypotheekverstrekker tevreden met een door ons getekend lijstje zonder offerte :)

Wel suf is dat de keukenkant van het project al wel een afspraak met ons heeft maar we voor de optie 'deur tussen garage en woonkamer' de positie nog niet weten. Op mail hebben we vanuit de ontwikkelaar staan dat die positie tov de standaard wel veranderd kan worden 'zover de constructie' dat toelaat. Maar dat mag de keukenbouwer dan uitzoeken met hun collega (allemaal van Wanrooij).

Dit wordt wat ons betreft wel de vuurproef voor van Wanrooij. Als ze dit inderdaad een beetje handig op pakken (lijkt het vooralsnog wel op) gaan we waarschijnlijk veel met ze doen, als dit allemaal 'gaat niet, kan niet, wil niet' wordt gaan we voor de inrichting wellicht toch met een eigen aannemer werken. Dat laatste zal sowieso wel goedkoper zijn maar alles via één partij heeft ook zo zijn charme.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:34
@peterrrr Wij hebben ook korting gekregen. De aannemer wilde 75 euro per verplaatsing stopcontact rekenen, is na wat zeuren 75 euro voor het verplaatsen van alle stopcontacten geworden :+

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

We hebben inmiddels het certificaat van bouwgarant ook gekregen en een uitnodiging van de notaris om ergens tussen 15 en 31 januari langs te komen voor de aktepassering. Hypotheek nog niet rond, blijkbaar werken hypotheekverstrekkers niet gedurende de gehele kerstvakantie. Duimen dat alles op tijd geregeld is. :X

Verder zijn we nog aan het kijken om de woning alsnog gasloos te maken. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een pellet cv-ketel. De investering lijkt niet héél groot te zijn, zeker niet als we nog een bedrag terug kunnen krijgen voor het niet laten plaatsen van de gasketel en het niet laten aansluiten van de gasleiding. Ik kom bedragen tegen van rond de 7k, waarbij de subsidie er al afgetrokken is. Heeft iemand hier ervaring mee bij nieuwbouwprojecten?

Tja

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 14:21
MadEgg schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:35:
We hebben inmiddels het certificaat van bouwgarant ook gekregen en een uitnodiging van de notaris om ergens tussen 15 en 31 januari langs te komen voor de aktepassering. Hypotheek nog niet rond, blijkbaar werken hypotheekverstrekkers niet gedurende de gehele kerstvakantie. Duimen dat alles op tijd geregeld is. :X

Verder zijn we nog aan het kijken om de woning alsnog gasloos te maken. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een pellet cv-ketel. De investering lijkt niet héél groot te zijn, zeker niet als we nog een bedrag terug kunnen krijgen voor het niet laten plaatsen van de gasketel en het niet laten aansluiten van de gasleiding. Ik kom bedragen tegen van rond de 7k, waarbij de subsidie er al afgetrokken is. Heeft iemand hier ervaring mee bij nieuwbouwprojecten?
Wij hebben een warmtepomp laten aansluiten (door een andere installateur dan de aannemer), scheelde 2000 euro subsidie, 1200 euro aan gasaansluitkosten en ik schat een +- 1500 aan CV ketel. Hoeveel het scheelde aan CV ketel weet ik niet precies, we kregen 3475 terug voor het vervallen van CV-ketel, thermostaten, en radiatoren op de verdiepingen.

Daarentegen wel overal vloerverwarming laten aanleggen ivm de warmtepomp dus dat verschil werd ergens anders wel weer opgepeuzeld. Met een pelletkachel hoeft dat natuurlijk niet, die bereikt makkelijker de geschikte temperaturen voor radiatoren. Bij ons telde het wegvallen van de radiatoren (esthetisch) en comfort ook nog mee. Viel allemaal mooi samen.

[ Voor 3% gewijzigd door Vincm op 10-01-2018 11:18 ]

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-11 10:21
Als je bezig bent met nieuwbouw zou ik altijd zorgen voor een afgiftesysteem dat overweg kan met lage temperatuur verwarming. Als je de pelletkachel op termijn vervangt door b.v. een warmtepomp dan is het prettig als je woning voldoende heeft aan water van b.v. 40 graden ipv de 60 of 80 die je pelletkachel kan maken.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

De radiatoren laten vervallen lijkt me niet handig, die moeten we ook met een pellet cv-ketel wel hebben. Op de begane grond krijgen we vloerverwarming, maar het is geen optie om vloerverwarming op de verdieping te laten aanleggen. Als ik het goed begrepen heb kan in principe een pellet cv-ketel een gasketel direct vervangen zonder overige aanpassingen. Ik zal daar nog eens wat verder in duiken.

€1200 aan gasaansluitkosten is fors, dat is zeker de moeite waard om in plaats daarvan te investeren in een gasloze oplossing.

Tja

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:18
MadEgg schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:35:
Ik moest officieel de hypotheek rond hebben uiterlijk 1 november. Uiteindelijk is dat 28 december geworden. Totaal niks van gehoord en was allemaal geen probleem.

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 13:45
Iemand hier ervaring met water ontkalkers?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Mirved schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:46:
[...]
Ik moest officieel de hypotheek rond hebben uiterlijk 1 november. Uiteindelijk is dat 28 december geworden. Totaal niks van gehoord en was allemaal geen probleem.
De notaris wil geen afspraak maken voordat we de documenten van de hypotheek kunnen aanleveren. En als de passering na 1 februari is moeten we bouwrente betalen. Niet onoverkomelijk, maar wel zonde van het geld.

Tja

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:48

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:18
MadEgg schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:55:
[...]

De notaris wil geen afspraak maken voordat we de documenten van de hypotheek kunnen aanleveren. En als de passering na 1 februari is moeten we bouwrente betalen. Niet onoverkomelijk, maar wel zonde van het geld.
die bouwrente ga je sowieso betalen, alleen is de rente van je hypotheekverstrekker een stuk aantrekkelijker dan die van de aannemer (die wschl. rond de 6% ligt)

Life is what happens while you're busy making other plans

• Mirved
  • Laatst online: 14:18
MadEgg schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:55:
[...]

Bij mij begon dat pas op 1 januari. Daarom op het laatst mogelijke moment een afspraak gepland met de notaris. Dan betaal je pas zo laat mogelijk hypotheekrente.

1 februari gaat wel krap worden denk ik.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

frumper schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:29:
[...]

die bouwrente ga je sowieso betalen, alleen is de rente van je hypotheekverstrekker een stuk aantrekkelijker dan die van de aannemer (die wschl. rond de 6% ligt)
Natuurlijk ga je die betalen. Maar dat beperk ik liever tot de hypotheker - 2,65% versus 6% maakt nogal een verschil.

@Mirved de financieel adviseur is ervan overtuigd dat 1 februari makkelijk gaat lukken. Als het goed is zijn alle benodigde documenten ook al voorhanden. Je moet alleen steeds zo lang wachten tot ze weer een stap verder zijn in de beoordeling.

Tja

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:58

Osxy

Holy crap on a cracker

frumper schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:29:
[...]

En die van de aannemer is niet aftrekbaar, dus het verschil is NOGAL groot.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:18
Osxy schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:07:
[...]

En die van de aannemer is niet aftrekbaar, dus het verschil is NOGAL groot.
ja en nee... want je begint met de grond alleen te betalen. Stel dat je in plaats van 1 februari op 10 februari bij de notaris zit, dan is dat een derde van de maand. Grondwaarde is 100.000, betaal je 6000/12= 500 per maand /3 = 166 euro aan de aannemer. Via je hypotheek betaal je ongeveer de helft. Dus het kost je dan (inclusief de hypotheekrenteaftrek) zo'n 90 euro. is te overkomen toch?

Life is what happens while you're busy making other plans

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@frumper het is in ons geval wel iets meer. De bouwrente dient volgens het contract aan de aannemer betaald te worden van het moment dat aan de opschortende voorwaarden voldaan is. Dat is komende vrijdag definitief. Daarbij is echter wel de regeling getroffen dat als we voor 1 februari passeren deze de grondrente t/m 1 februari niet in rekening gebracht wordt. Als we het ná 1 februari doen moeten we ook de grondrente over de periode van 12 januari t/m 31 januari betalen. Dat is nog eens €250,- extra.

Tja

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sport_Life schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 23:09:
Kreeg van de week een mail van de aannemer dat ze 1 extra PV paneel in rekening gaan brengen, omdat de EPC waarde niet voldoet i.v.m. de uitbouw (optie). Extra kosten: 700 euro. Gelijk maar een mail terug gestuurd met de vraag of ze de passage uit de KOA en/of gelinkte documenten willen citeren waarin is aangegeven dat dit mogelijk is, want ik ben het nergens tegengekomen :+. Volgens mij kunnen ze dit nooit doen, of wel? (ervan uitgaande dat het idd nergens zwart op wit staat).
Inmiddels mail terug van de aannemer: We krijgen de keuze om geen extra panelen af te nemen, met als gevolg dat we niet voldoen aan het bouwbesluit. In mijn ogen is dit onzin, aangezien de aannemer bij mijn weten verantwoordelijk is voor het bouwbesluit. Maar wel slim van de aannemer om de bal bij ons te leggen..
Wordt vervolgt ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 10-01-2018 18:09 ]

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-11 22:05
Sport_Life schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 18:08:
[...]

Inmiddels mail terug van de aannemer: We krijgen de keuze om geen extra panelen af te nemen, met als gevolg dat we niet voldoen aan het bouwbesluit. In mijn ogen is dit onzin, aangezien de aannemer bij mijn weten verantwoordelijk is voor het bouwbesluit. Maar wel slim van de aannemer om de bal bij ons te leggen..
Wordt vervolgt ;).
1 paneel voor 700 euro extra? Is het een paneel van 365wp en op een gouden frame?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

jogaa schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 18:26:
[...]

1 paneel voor 700 euro extra? Is het een paneel van 365wp en op een gouden frame?
Nee helaas, 225wp (praktijk) op een stalen frame :+. Heb gezegd dat ze voor dat geld het hele dak mogen vol leggen en anders stappen we naar Woningborg. (wel iets andere woorden)

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 10-01-2018 18:37 ]

• d0s

d0s

sssst

Je speelt het goed zo. Aannemer is verantwoordelijk. Dit had in de optie 'uitbouw' moeten zitten.

• miles
Heeft een van jullie nadat alle bouwvakkers en werklui klaar waren de cilinders van het slot vervangen?
Bij ons heeft de aannemer een sleutel voor de klusjes die nog afgerond moeten worden, de stucadoor, die de sleutel aan z'n personeel heeft gegeven, nu ook de mensen die met de vloer bezig zijn.
Ik ben altijd erg goed van vertrouwen, maar het zijn wel veel mensen die met mijn sleutel rond gelopen hebben.

• jip_86
Waarom geef je ze een sleutel als je ze daar niet mee vertrouwd? Nu woon ik wel in een dorp, daar gaat dat wel iets makkelijker ;)

• RUFFNECK
  • Laatst online: 13-11 09:06

RUFFNECK

Poentje

miles schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:18:
Heeft een van jullie nadat alle bouwvakkers en werklui klaar waren de cilinders van het slot vervangen?
Bij ons heeft de aannemer een sleutel voor de klusjes die nog afgerond moeten worden, de stucadoor, die de sleutel aan z'n personeel heeft gegeven, nu ook de mensen die met de vloer bezig zijn.
Ik ben altijd erg goed van vertrouwen, maar het zijn wel veel mensen die met mijn sleutel rond gelopen hebben.
Is de woning al opgeleverd of niet? Bij ons ('zelfbouw') had de aannemer z'n eigen cylinders en sleutels tijdens de bouw welke hij deelde met overige onderaannemers. Vanaf oplevering de de definitieve cylinders en sleutels. Uiteraard had ik ook nog eigen klussers die aan de slag moesten, maar daar heb ik gewoon elke keer in de ochtend voor open gedaan (evt. op weg naar kantoor). De aannemer had ook zijn cylinders kunnen laten voor me, maar dan moest ik alsnog de boel zelf veranderen, had ik geen zin in :P

Als je het al niet vertrouwt zou ik het gewoon vervangen anders woon je straks ook niet echt lekker.

• miles
Het was zomaar een vraag... zoals aangegeven ben ik meestal goed van vertrouwen. De woning is al opgeleverd.
Iedere keer voor iemand aan het werk gaat de deur openen is geen optie, dan kom ik zelf niet meer aan werken toe....

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

d0s schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:26:
Je speelt het goed zo. Aannemer is verantwoordelijk. Dit had in de optie 'uitbouw' moeten zitten.
Precies mijn punt :). Overigens was die uitbouw ook zo'n eur 25.000,-....
miles schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:19:
Het was zomaar een vraag... zoals aangegeven ben ik meestal goed van vertrouwen. De woning is al opgeleverd.
Iedere keer voor iemand aan het werk gaat de deur openen is geen optie, dan kom ik zelf niet meer aan werken toe....
Volgens mij is de kans vrij klein dat een stucadoor (bijvoorbeeld) gaat inbreken. Meeste inbrekers zijn toch mensen zonder vaste woon of verblijfplaats ;) of (semi) criminelen. En iedereen in de bouw heeft werk zat, die gaan echt niet verlegen zitten om een tv scherm van 300 euro.
Ik zou er niet mee zitten.

Ik denk dat de kans groter is dat je bestolen wordt door je aannemer :P

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 10-01-2018 22:52 ]

• jip_86
Denk dat een bedrijf meer verliest aan imagoschade dan dat je uit een huis kan jatten :p

• Jheroun
  • Niet online
Dit is na oplevering neem ik aan? Ik heb na oplevering alle cilinders vervangen door beter spul. Het bouwbesluit vereist dan wel degelijk materiaal, het kan vaak stukken beter en de prijs van een handjevol goede cilinders valt in het niet bij je hypotheek (wij hebben Abloy protec). In een nieuwe wijk krijg je toch dezelfde series sloten en bij ons huidige huis (oplevering 2009) kon je met een voordeursleutel een paar deuren in de wijk open krijgen. Bovendien waren ze niet klopvast. De rest van de wijk, enkele uitzonderingen daargelaten, heeft het standaardspul dus inbrekers hebben een hoop simpeler open te breken huizen ter beschikking ;)

Dat beantwoord overigens nog steeds niet de vraag of je er een aan werklui geeft. Da's natuurlijk persoonlijk. Wij hebben volgens mij de definitieve cilinders er pas ingedaan nadat stukadoors en vloeren enzo klaar waren. Dat is voor je verhuist dus er zit dan wel waarde in je huis (keuken, evt CV) maar weinig persoonlijke binding met die spullen. Wij waren tussen oplevering en verhuizing zelf ook bijna dagelijks bezig in het huis maar nooit zo vroeg als de vloerenman wilde beginnen, en de schilders werkten vaak 's avonds. Tenzij je er zelf al gaat bivakkeren is het voor de flexibiliteit wel zo handig om wat sleutels uit te delen.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:16
Hmm bij het nieuwe bouwbesluit moeten ze kerntrekvast zijn (skg3) maar is dat ook klopvast?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Kubusje
  • Laatst online: 12-11 22:16
Zelf ook al een tijdje met een (eengezins)nieuwbouw woning bezig, bouw gaat inmiddels vrij snel. Oplevering rond april/mei.

Huidige stand van zaken(mijn huis is het middelste huis met doorlopende ramen, deze lopen ook op de 1e verdieping door):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HZzQk4g.jpg

Gisteren voor vloeren wezen kijken, hele mooie pvc vloer gezien: tegel look 60x60 cm, antraciet.
Kosten, €36/m² voor de vloer en €22/m² voor het leggen, dus €58/m² all in.

Nu zag ik in dit topic goede verhalen voorbij komen over https://jpg-inrichters.nl/
Iemand daar recent nog ervaring mee gehad? Wil daar binnenkort toch wel langs gaan om een prijsvergelijk te krijgen, zij schijnen een stuk goedkoper te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Kubusje op 11-01-2018 12:50 ]

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 10:07
Ik heb er ook over nagedacht maar vooralsnog besloten om de sloten te laten zitten. Zodra we de grote uitgaven hebben gehad gaan we het waarschijnlijk alsnog doen. Ik was al bij een sleutelboer geweest en die gaf aan dat de huidige sloten/beslag prima zijn en daar niet heel veel winst valt te halen, het zou dan echt alleen gaan om het vertrouwen. Verder valt er hier op het moment weinig te jatten. Ze doen maar :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• SirMemeAlot
  • Laatst online: 14:17
Ik zit aan het begin van een nieuwbouw project in Leeuwarden. Ik ben nieuwsgierig of iemand weet of een vertrek/kamer ook onverwarmd mag tegenwoordig. Wij willen een bijkeuken uitbouwen(kosten 13675) en moeten daarbij een losse optie nemen van vloerverwarming wat ook 669 kost. Nu vraag ik me af of er standaard al niet een verwarmingsplaat in moet of dat ze dit standaard ook zonder verwarming mogen opleveren en we de extra vloerverwarmingen moeten nemen. Het betreft een bijkeuken dus een verwarmingsplaat boven de vloer vind ik voldoende en dat scheelt me weer 669 voor een functie die mijn inziens weinig toegevoegde waarde heeft. Iemand enig idee hoe dit geregeld is? Momenteel staan op de technische tekeningen geen CV plaat getekend, vandaar mijn vraag.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je ergens anders ook radiatoren/convectoren? Als je overal vloerverwarming hebt, gaat je CV water van hooguit 35 graden maken en daar is een gewone radiator (verwarmingsplaat?) niet van onder de indruk.
Soms heb je op de bg vloerverwarming, maar op de 1e verdieping wel radiatoren. Houd er dan rekening mee dat het leidingwerk van 1e verdieping naar bijkeuken wellicht ook niet goedkoop is.

Overigens mag een onbenoemde ruimte voor 15 graden in de warmteverliesberekening, wellicht dat je dat zonder verwarming haalt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• SirMemeAlot
Nee beneden is alleen vloerverwarming en 1e en 2e verdieping zijn radiatoren. Maar dan vermoed ik dus dat de meerwerkoptie van vloerverwarming in de bijkeuken wel moet. Onverwarmd lijkt me niet verstandig, dan krijg je elke keer als er iemand door de bijkeuken komt veel koude lucht mee het huis in. Ik wil juist een bijkeuken om een voorportaal te krijgen voor de warmte. Vloerverwarming in een bijkeuken leek me alleen niet echt functioneel, maar ik snap je punt!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 00:00

MeltedForest

Lenny-t

Aan de andere kant, wat is 669 nou in verhouding met 13,5k met als extra voordeel dat je eventuele kasten in de bijkeuken direct tegen de muur kan plaatsen?

• RUFFNECK
  • Laatst online: 13-11 09:06

RUFFNECK

Poentje

MeltedForest schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:59:
Aan de andere kant, wat is 669 nou in verhouding met 13,5k met als extra voordeel dat je eventuele kasten in de bijkeuken direct tegen de muur kan plaatsen?
Dit dus. Wat mij betreft een no-brainer, heb zelf ook vv in de bijkeuken en dus lekker vrije wanden.

• SirMemeAlot
Helemaal mee eens, voor het geld laat ik het niet. Vraag me alleen af of het voldoende verwarmt als er in de winter meerdere keren per dag iemand binnenkomt via de bijkeuken. Telkens een laag koude lucht wat dan mee komt.

Ik heb geen ervaring met vloerverwarming, net zo goed niet met nieuwbouw trouwens, dit wordt de 1e keer naar een nieuwbouwwoning.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-11 10:21
Lucht is niet zo heel boeiend als je kijkt naar verwarming. Als de ruimte constant een graad of 19 is dan is alles in de ruimte ook aardig opgewarmd. Als er dan even een deur open staat is de lucht in no-time weer warm, ook als de vloerverwarming op zo'n moment uit zou staan.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-11 23:32
SirMemeAlot schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:50:
Helemaal mee eens, voor het geld laat ik het niet. Vraag me alleen af of het voldoende verwarmt als er in de winter meerdere keren per dag iemand binnenkomt via de bijkeuken. Telkens een laag koude lucht wat dan mee komt.

Ik heb geen ervaring met vloerverwarming, net zo goed niet met nieuwbouw trouwens, dit wordt de 1e keer naar een nieuwbouwwoning.
Gewoon deur naar de bijkeuken open laten staan, is het in no time weer warm. Je gang heeft ook vloerverwarming neem ik aan, doe je toch ook niet al te moeilijk over dat daar de voordeur opengaat :)

• miles
Ik heb een hele suffe vraag. Nadat de stucadoor geweest is ben ik bezig met het terugplaatsen van het schakelmateriaal. Daar waar alleen lichtknopjes zijn, en alles vast geklikt moet worden rammelt het raampje bij het overhalen van de schakelaar. Heb her raampje al gedraaid, maar dat helpt niet. Raampje is vierkant. Iemand tips om dit op te lossen?

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:56
Er is een stukje afval van de stukadoor achtergebleven bij de schakelaar. Het metaal waar het plastic op klikt zit niet goed vastgeschroefd. Alsjeblieft alleen naar schroeven zoeken aan de buitenkant. Binnenkant is de schakelaar en daar wil je niet schroeven 😎

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• miles
De lichtschakelaars komt geen schroef aan te pas. Er is een klein zwart frame dat over de schakelaarknopjes van het element klikt, dat zit stevig. Daarna leg ik het afdekraampje erover heen en klik ik de knop van de schakelaar in de schakelaar . Maar het raampje zit dan niet mooi vast, kan alle kanten op. Het betreft Jung materiaal

• joost_e
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:59

joost_e

Aktief!

Je moet eerst het afdekraampje plaatsen, daarna pas het zwarte frame; die is er namelijk juist om het afdekraam vast te zetten.
miles schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:01:
De lichtschakelaars komt geen schroef aan te pas. Er is een klein zwart frame dat over de schakelaarknopjes van het element klikt, dat zit stevig. Daarna leg ik het afdekraampje erover heen en klik ik de knop van de schakelaar in de schakelaar . Maar het raampje zit dan niet mooi vast, kan alle kanten op. Het betreft Jung materiaal

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
ollie_1982 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:34:
[...]

Even een update, de lekkage is nog aanwezig. A.s. vrijdag komt er een bedrijf langs wat gespecialiseerd is in het opsporen van lekkages. Hopelijk blijft dan de vloer in de badkamer bespaard...

Ik heb de garagevloer behandelt met een epoxycoating. Ik heb dit gevolgd : https://www.praxis.nl/klusadvies/vloercoating

Dit is het resultaat:

Voor:

[afbeelding]

Na:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Inmiddels ligt onze oprit er in:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Gister is ook de ombouw / verlaagd plafond gerealiseerd voor de keuken.

[afbeelding]

De aankomende weken zullen nu wel snel gaan.

Week 1 : stucadoor plafond en ombouw/plafond keuken
Week 2 : tegelvloer beneden en boven stucadoor
Week 3 : laminaat boven erin en beneden renovlies behang
Week 4 : Plafond sauzen, levering keuken en verhuizen.
Week 5 : uitloop....
Mooi dat vloertje. Hoeveel lagen heb je aangebracht? 1 of 2?

• miles
joost_e schreef op zondag 14 januari 2018 @ 14:03:
Je moet eerst het afdekraampje plaatsen, daarna pas het zwarte frame; die is er namelijk juist om het afdekraam vast te zetten.

[...]
Dat ga ik proberen, tnx

• padoempats
Weet iemand hoe de gemeente de WOZ-waarde hanteert van een nieuwbouwwoning in aanbouw?
Ik wil de aangifte 2017 en voorlopige belastingteruggaaf 2018 opgeven en heb daarbij ook de WOZ-waarde van de woning nodig. Ik ben in september 2017 gaan passeren (en feitelijk alleen nog de grond aangekocht + ± 10% vd bouwsom). De bouw zal waarschijnlijk nog wel tot eind 2018 doorlopen.
Volgens de website vd belastingdienst dien je zelf de WOZ-waarde te schatten als de gemeente deze nog niet heeft afgegeven. Ik kan me slecht voorstellen dat de WOZ-waarde voor 2017, waarbij nog niet eens is begonnen met de start vd bouw, de te verwachte eind waarde is.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

jogaa schreef op zondag 14 januari 2018 @ 20:50:
Weet iemand hoe de gemeente de WOZ-waarde hanteert van een nieuwbouwwoning in aanbouw?
Ik wil de aangifte 2017 en voorlopige belastingteruggaaf 2018 opgeven en heb daarbij ook de WOZ-waarde van de woning nodig. Ik ben in september 2017 gaan passeren (en feitelijk alleen nog de grond aangekocht + ± 10% vd bouwsom). De bouw zal waarschijnlijk nog wel tot eind 2018 doorlopen.
Volgens de website vd belastingdienst dien je zelf de WOZ-waarde te schatten als de gemeente deze nog niet heeft afgegeven. Ik kan me slecht voorstellen dat de WOZ-waarde voor 2017, waarbij nog niet eens is begonnen met de start vd bouw, de te verwachte eind waarde is.
Hier kreeg ik afgelopen jaar wel een WOZ-waarde nadat ik gepasseerd had bij de notaris in december 2016. Maar volgens mij niet meer dan de grondwaarde die de gemeente eraan gehangen had (ik mocht nagenoeg het dubbele aftikken bij de notaris). En uiteraard helaas ook de belastingaanslag van de gemeente mogen ontvangen over dat bedrag, maar dan wel voor ongebouwd als ik het mij goed herinner.

Maar één tip: wacht met het aanvragen van de voorlopige teruggaaf tot het huis af is. Je hebt anders kans dat je erg veel terug moet betalen omdat ze je fout inschatten. En zoveel zal de teruggaaf nu ook nog niet zijn, kun je beter pas in 2019 doen en over afgelopen jaar en dit jaar het gewoon met de aangifte terugvorderen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• padoempats
Bastien schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:30:
[...]
Hier kreeg ik afgelopen jaar wel een WOZ-waarde nadat ik gepasseerd had bij de notaris in december 2016. Maar volgens mij niet meer dan de grondwaarde die de gemeente eraan gehangen had (ik mocht nagenoeg het dubbele aftikken bij de notaris). En uiteraard helaas ook de belastingaanslag van de gemeente mogen ontvangen over dat bedrag, maar dan wel voor ongebouwd als ik het mij goed herinner.

Maar één tip: wacht met het aanvragen van de voorlopige teruggaaf tot het huis af is. Je hebt anders kans dat je erg veel terug moet betalen omdat ze je fout inschatten. En zoveel zal de teruggaaf nu ook nog niet zijn, kun je beter pas in 2019 doen en over afgelopen jaar en dit jaar het gewoon met de aangifte terugvorderen.
Voor het afgelopen jaar moet ik het sowieso nu opgeven. Dan kan ik het voor 2018 ook maar alvast invullen :) Wat teruggaaf is welkom ivm dubbele lasten. Anders heb ik dat pas halverwege volgend jaar in mn handen, terwijl het fijn is om het maar te hebben ivm verbouwingen.

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Als je dan toch de tip gaat negeren van @Bastien, vul dan inderdaad waarde van de grond in. Aangezien je aangeeft dat er verder nog niets met de kavel is gebeurd, is de woz niets meer dan dat. Mocht je volgend jaar nou een aanzienlijk hogere woz van de gemeente doorkrijgen, kan je hier gewoon tegen in bezwaar gaan.

Ik weet niet precies hoe het dan zit met bewijsplicht dat er op 1-1-2018 nog niks was gebouwd en wie dat moet aantonen. Misschien moet je nog even een foto maken van de kavel.

• jip_86
Woz staat toch ergens in zo'n online portaal van de overheid? Meende bij de gemeente.

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-11 10:56
BFmango schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:49:
[...]

Mooi dat vloertje. Hoeveel lagen heb je aangebracht? 1 of 2?
Thanks! Ik heb er 3 aangebracht, ik vond het bij 2 lagen nog niet goed genoeg. Als je het eerst zelf opschuurt o.i.d. dan zal 2 wel voldoende zijn.

• ollie_1982
ollie_1982 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:34:
[...]

Even een update, de lekkage is nog aanwezig. A.s. vrijdag komt er een bedrijf langs wat gespecialiseerd is in het opsporen van lekkages. Hopelijk blijft dan de vloer in de badkamer bespaard...

Ik heb de garagevloer behandelt met een epoxycoating. Ik heb dit gevolgd : https://www.praxis.nl/klusadvies/vloercoating

Dit is het resultaat:

Voor:

[afbeelding]

Na:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Inmiddels ligt onze oprit er in:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Gister is ook de ombouw / verlaagd plafond gerealiseerd voor de keuken.

[afbeelding]

De aankomende weken zullen nu wel snel gaan.

Week 1 : stucadoor plafond en ombouw/plafond keuken
Week 2 : tegelvloer beneden en boven stucadoor
Week 3 : laminaat boven erin en beneden renovlies behang
Week 4 : Plafond sauzen, levering keuken en verhuizen.
Week 5 : uitloop....
We zijn weer wat weken verder en hierbij even een update.

De vloer op de begane grond ligt er sinds vorige week in en het plafond en ombouw keuken zijn gestuct.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AKSNm8o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SX5Xz4P.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/28snbuq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7axjo9V.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FGgcpXH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HjirROw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ouZDXBR.jpg

• EJPostema
Kubusje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:49:

Nu zag ik in dit topic goede verhalen voorbij komen over https://jpg-inrichters.nl/
Iemand daar recent nog ervaring mee gehad? Wil daar binnenkort toch wel langs gaan om een prijsvergelijk te krijgen, zij schijnen een stuk goedkoper te zijn.
Ik heb een offerte bij jpg-inrichters geaccepteerd. Ons huis wordt (hopelijk) volgende maand opgeleverd, kan dus nog geen uitspraak doen over de kwaliteit. Maar zoals je zelf zegt zijn de verhalen goed.

Wij kwamen zelf uit op 52m² bij JPG, maar dit hangt erg af van welke PVC vloer je kiest. We hadden niet de goedkoopste. Maar ze zijn zeker scherp geprijst, we waren vooral onder de indruk van de prijs vh glasvezel behang toendertijd (€14.5 m²)

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-11 15:30
ollie_1982 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:09:
[...]

De vloer op de begane grond ligt er sinds vorige week in en het plafond en ombouw keuken zijn gestuct.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Netjes. Heb je onder de tegelvloer nog moeten ophogen om op het niveau van de houten vloer te komen, of kwam het precies goed uit?

Ben eenzelfde opzet aan het overwegen, maar dan hout en gietvloer. Gietvloer is natuurlijk milimeterwerk, dus dat wordt denk ik sowieso ophogen...

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:36

bonyuri

Investigator!

Bakkenist schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:45:
[...]

Netjes. Heb je onder de tegelvloer nog moeten ophogen om op het niveau van de houten vloer te komen, of kwam het precies goed uit?
Volgens mij is die "houten" vloer ook een tegelvloer :P

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• padoempats
MeltedForest schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:28:
Als je dan toch de tip gaat negeren van @Bastien, vul dan inderdaad waarde van de grond in. Aangezien je aangeeft dat er verder nog niets met de kavel is gebeurd, is de woz niets meer dan dat. Mocht je volgend jaar nou een aanzienlijk hogere woz van de gemeente doorkrijgen, kan je hier gewoon tegen in bezwaar gaan.

Ik weet niet precies hoe het dan zit met bewijsplicht dat er op 1-1-2018 nog niks was gebouwd en wie dat moet aantonen. Misschien moet je nog even een foto maken van de kavel.
En hoe zit dat voor 2017? In september heb ik de grond gekocht. Maar voor de WOZ-aangifte geldt de waarde op 1-1-2017. Die is er nog niet. Is dat dan 0? of de grondprijs?

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-11 15:30
bonyuri schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:11:
[...]

Volgens mij is die "houten" vloer ook een tegelvloer :P
Haha, verrek, inderdaad... Ik begreep die wigjes ook al niet helemaal.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:36

bonyuri

Investigator!

ollie_1982 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:09:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Wilde je niet eerst je muren klaar hebben voordat de vloer werd gelegd? Dat is wel mijn streven, maar misschien had je er een speciale reden voor?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

jogaa schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:15:
[...]

En hoe zit dat voor 2017? In september heb ik de grond gekocht. Maar voor de WOZ-aangifte geldt de waarde op 1-1-2017. Die is er nog niet. Is dat dan 0? of de grondprijs?
Klopt op 1-1-2017 was het nog niet jouw bezit dus hoef je het helemaal niet op te geven. Dus niet 0 maar helemaal niet opgeven als woning.

• ollie_1982
Bakkenist schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:45:
[...]

Ben eenzelfde opzet aan het overwegen, maar dan hout en gietvloer. Gietvloer is natuurlijk milimeterwerk, dus dat wordt denk ik sowieso ophogen...
Het is inderdaad Keramisch Parket met houtlook, dat is dus gelukt ;-).

• ollie_1982
bonyuri schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:13:
[...]

Wilde je niet eerst je muren klaar hebben voordat de vloer werd gelegd? Dat is wel mijn streven, maar misschien had je er een speciale reden voor?
De reden is dat het van zulke lange tegels zijn (163cm) de kans dat een muur wordt geraakt tijdens het leggen aanwezig is. Op de muren komt beneden renovliesbehang.

Ik heb de vloer nu afgedekt met dit: https://www.afdekmateriaa...-open-afdekvlies-160-g-m/

• Beaggy
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-10 14:48
Wat een informatief topic is dit zeg. De afgelopen dagen de tijd maar eens genomen om alles te lezen en weer veel bijgestoken. Zelf hebben wij ongeveer een jaar geleden ook een nieuwbouw woning gekocht en hopen binnenkort een opleverdatum te ontvangen. Zal snel een bericht plaatsen van onze leerpunten.

@ollie_1982 volgens mij komen wij in hetzelfde stadsdeel te wonen. Leuk te zien dat jullie blok al is opgeleverd. Ben je tevreden over het stucwerk op het plafond? Zo ja kun je de uitvoerende stukadoor als tip doorgeven of is dat in strijd met forumregels die ik nog niet heb gelezen :s.

• d0s

d0s

sssst

ollie_1982 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:26:
[...]

De reden is dat het van zulke lange tegels zijn (163cm) de kans dat een muur wordt geraakt tijdens het leggen aanwezig is. Op de muren komt beneden renovliesbehang.

Ik heb de vloer nu afgedekt met dit: https://www.afdekmateriaa...-open-afdekvlies-160-g-m/
Mooi spul is dat :)
Ik ga overigens dezelfde volgorde nemen; de muren op het allerlaatst, na het plaatsen van de vloer en keuken.

• padoempats
MeltedForest schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:48:
[...]

Klopt op 1-1-2017 was het nog niet jouw bezit dus hoef je het helemaal niet op te geven. Dus niet 0 maar helemaal niet opgeven als woning.
Kan dat? Ik wil namelijk wel over 2017 de betaalde rente kunnen aftrekken. En dan hoort daar een WOZ-waarde bij.

• Roberttt
  • Laatst online: 00:27
MeltedForest schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:48:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Je moet wel degelijk aangeven dat je een eigen woning hebt en dat deze in aanbouw is. Er wordt nog steeds om een WOZ waarde gevraagd, maar het eigen woning forfait wordt op 0 gezet als de woning de rest van het jaar in aanbouw was. De WOZ waarde is de waarde op 1 jan van het jaar, dus grond + bouwkosten tot nu toe.

Zie hier nog een linkje naar een discussie in het aangifte topic: Roberttt in "Belastingaangifte 2016"

[ Voor 9% gewijzigd door Roberttt op 15-01-2018 14:28 ]

• padoempats
Roberttt schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:26:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Je moet wel degelijk aangeven dat je een eigen woning hebt en dat deze in aanbouw is. Er wordt nog steeds om een WOZ waarde gevraagd, maar het eigen woning forfait wordt op 0 gezet als de woning de rest van het jaar in aanbouw was. De WOZ waarde is de waarde op 1 jan van het jaar, dus grond + bouwkosten tot nu toe.

Zie hier nog een linkje naar een discussie in het aangifte topic: Roberttt in "Belastingaangifte 2016"
En voor 2017 is het dan alleen de grond? Omdat ik in september 2017 pas ben gaan passeren. Maar de WOZ-waarde doet er eigenlijk niet toe zeg je, omdat het forfait sowieso op 0 gezet wordt. Dat scheelt ;)

• Jheroun
  • Niet online
Zijn er hier mensen die in een project hun keuken en badkamer bij van Wanrooij hebben afgenomen? Ons hele project is bij van Wanrooij en qua bouw geloof ik dat allemaal wel maar op verschillende review sites staat die keuken/badkamer toko van ze vol met ongelooflijk negatieve ervaringen...

Iemand hier die via die Toko wel een keuken en badkamer netjes opgeleverd heeft gekregen? Ik bedoel dus niet het verkooptraject, dat ze dat kunnen geloof ik wel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Jheroun op 15-01-2018 15:41 ]

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-11 14:21
Ik heb de elektrische radiator in de badkamer uit de offerte van de standaard inrichting laten halen, want de prijs die werd gerekend voor installatie is bizar hoog. En het gaat alleen om 4 gaten boren en ophangen, dus dat kunnen we zelf ook wel. Wat is een goede en betrouwbare (online) winkel om dit soort sanitair zaken voor een goede prijs aan te schaffen?

[ Voor 3% gewijzigd door DutchAddick op 15-01-2018 15:59 ]

• Roberttt
  • Laatst online: 00:27
jogaa schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:39:
[...]

En voor 2017 is het dan alleen de grond? Omdat ik in september 2017 pas ben gaan passeren. Maar de WOZ-waarde doet er eigenlijk niet toe zeg je, omdat het forfait sowieso op 0 gezet wordt. Dat scheelt ;)
Het gaat om de waarde per 1 jan 2017, als dat alleen een stuk grond was dan alleen grond. Je kan immers ook passeren terwijl er al gebouwd is. Het klopt dat het weinig uitmaakt, maar de belasting dienst vraagt wel aan je om dit in te vullen. Ik heb vorig jaar contact met ze gehad en ze raden aan om het goed in te vullen.

[ Voor 16% gewijzigd door Roberttt op 15-01-2018 15:58 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2