Al een aantal keren hier gepost, maar niet mijn ervaring gepost. En nu vooral achteraf, het is klaar en ik zit erin (3wk). En juist achteraf omdat ik redelijk wist wat er komen zou.
Waarom de keuze nieuwbouw?
We wonen en werken beide (vrouw en ik) in stad Groningen, en hebben een sterke wens om in de stad te blijven wonen. Ons vorig appartement gekocht op de top van de markt (2007) en rond zomer 2015 waren we eruit dat we wilden verhuizen naar groter (120m2+), nieuwer(post 2000)en vooral een tuin. De mensen die bekend zijn in de stad weten dat ongeveer iedereen deze wens heeft (lees vechtmarkt). Na wat oriënteren kwamen we erachter dat als we een woning zouden vinden, dat we moesten accepteren dat er dingen niet naar wens zouden zijn(badkamer,wc of keuken). En als je €300k+ betaal voor iets moet je wel zoveel mogelijk naar wens hebben is mijn mening. Omdat ik zelf werkzaam ben in de bouw (adviesbaan op kantoor), begon het besef dat wat ik wil alleen kan na een verbouwing wordt of nieuwbouw. Dus de "makkelijke" weg gekozen: Nieuwbouw. Uiteindelijk een project gevonden, ingeloot als 2de optant. Voorjaar/zomer 2016 KOA getekend, oplevering bouwvak 2017. Het avontuur kon begonnen! Ik wist waar ik aan begon, vrouwlief nog niet

zomer 2016 huis in de verkoop, verkocht, huurappartement regelen, en de rest.... en vooral het taakstellend budget vaststellen!
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Onderschat:
Keuzes, keuzes,keuzes....
Doordat de aannemer alles in prefab uitvoerde moest
alles bekend zijn voor 1 november 2016. Hartje zomer zonder eníge gevoel voor dimensies de badkamer, wc + keuken uitzoeken. Meerwerk lijsten door met de meest waanzinnige keuzen. Waar je niet beseft die je dan moet maken.
En vooral keuzes waar de vrouw op moment nog niet aan toe was, wat voor wandafwerking wil je op zolder...
Overschat:
Het vinden van goede onderaannemer. Hoe onderaannemers met particuliere opdrachtgevers omgaan! De een doet alsof hij god is, de ander reageert helemaal niet, en soms heb je parels van vakmannen, vind die en koester die.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Kosten plaatje:
Grond: 80k (160m2)
Woning: 180k (145m2)
Aan de aannemer (14k):
- Badkamer + wc (9,5k), luxere potten, mooiere tegels, drain, regendouche, meubel, vloerverwarming in Bk etc....
- 5 extra 290Wp panelen
- Keuken vervallen
- 9x2 UTP
- Keuken aanpassing
- zooi extra wcd's
- kranen voor + achter (putje achter)
- alle slaapkamer + zolder extra aansluiting voor cai
- luxere traptreden
- cv aansluiting uit wand i.p.v. Vloer (aanrader!)
Keuken: 17k, luxere keuken inductie combi magnetron, combistoom, qooker, chiller, inductie, koelvriescombinatie etc...
Wandafwerking: ~300m2 brander diamant, latex en behang, 4K
Vloerafwerking: keramisch Parket beneden + laminaat boven ~ 8,5k
Wandje geplaatst achteraf (zolder) ~30m2, ~2k (zelf gedaan)
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Totaal inclusief rentelast etc, in de orde van 320k
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Omdat het een betoncasco met gasbeton binnenwanden betreft, gekozen voor fijn stucwerk omdat het mooi is, goed schoon te krijgen. En ook direct gebruiksklaar is.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Moet nog gebeuren.
Wat heb ik geleerd c.q. Tips
Ga heel vroeg op zoek naar betrouwbare onderaannemers! (Tegelzetters, stucadoor etc.) Want wil je kwaliteit daar zul je toch iets voor moeten doen. Je kunt selecteren op prijs, maar mijn ervaring is dat het plezier van korte duur is. Neem een klus op regie (na calculatie), heb ik voor mijn keuken uiteindelijk gedaan, de heren gezien als ze bezig waren, overal werd de tijd voor genomen dus super netjes afwerkt. En je staat alle dagen te kijken of te werken naar dat ding. En wees niet bang om jou planning op te dringen aan de onderaannemers, zij werken voor jou.
Behandel de aannemer zoals hij anderen behandel. Hiermee wil ik zeggen, als je iets heb wat voor jou haast heeft, wees pro-actief, ga niet mailen maar bellen. Als je iets heb wat geen haast heeft verwacht niet dat het heel snel opgelost wordt. Want wat voor jou belangrijk is, is voor de aannemer niet altijd het geval! Wordt vriendjes met de uitvoerder, bij ons hoefde een deur die beschadigd was niet vervangen te worden omdat we zelf achteraf een nieuwe deur met glas wilden. Hierdoor was er wisselgeld gecreëerd! En dat betaalde zich in mijn geval uit.
Voorbeeld: de hoofdfaseschakkelaar viel midden in de nacht uit. De volgende ochtend schakelaar omhoog, geluid uit de aardewerk schakelaar, uitgezet, service afdeling van aannemer gebeld (8:30). Je denkt dat iemand binnen een uur reageert. Na 1 uur, maar zelf teruggebeld, vervolgens via aannemer => installateur => electronteur, iemand voor 11 uur te kijken. Bleek water in de meterkast, badkamer zit er boven (mogelijk lekkage), zelf aannemer weer gebelt, vervolgens 2 uur later een loodgieter bij de deur, volgende ochtend 8 uur de kitter bij mijn huis. En lekkage opgelost! Binnenkort wordt alle automaten van de meterkast vervangen uit voorzorg.
De oplevering is een leuk en formeel moment waar het huis wordt overgedragen van bouwer naar opdrachtgever, neem iemand mee die voor je keurt. Mocht er iets zijn wat zoals hierboven omschreven, de aannemer heeft een verplichting tot het leveren van een goed product. En het kan niet in 1 keer, het heeft tijd nodig.. bij ons is er veel water in de kanalen blijven zitten, dat zorgt in de eerste weken voor aarde-lek problemen.
Bepaal vooraf een taakstellend budget (de totaal kosten), en doe dat op basis van een maandlast die je bereid bent te betalen. Dat wil zeggen alle kosten overzichten moet daar niet overheen gaan. Wordt de keuken duurder, dan moet er ergens anders geld af. Werk in het begin met grove ronde getallen, naar mate je vordert met kiezen worden de getalen fijner(en vaak duurder). In echte bouwprojecten hoor je dat ook altijd, dus hiervoor geldt het ook. Neem je partner mee in de overwegingen. Onderschat niet de kosten van gordijnen, nieuwe meubels, nieuwe pannen (inductie).
Voor het budget, maak een excel sheet, met alles wat je kunt bedenken wat je gaat doen c.q. laten doen, en vul zoveel mogelijk onderdelen in, hoe meer onderdelen hoe minder kans dat er iets vergeten wordt. En overal diversen kosten invullen, hoe meer posten je hebt des te minder groot de post diversen wordt.
Tot slot, je gaat fouten maken, dingen vergeten, dat is allemaal onderdeel van het proces! En ja, het kost klauwen met geld, en je wilt zo min mogelijk van je euro's uitgeven. Als je moet bezuinigen moet jij je afvragen wat is belangrijk? luxe of comfort, luxe is het duurder maken van iets wat er al is, comfort is het verbeteren van je woonervaring. Kies altijd voor het laatste, een qooker is daar een voorbeeld van, kokend water kan uit een waterkoker, alleen het hebben van direct kokend water is echt bizar nuttig!
En het wordt altijd duurder dan je voorspeld.
En houd altijd rekening met vertraging, bij ons uiteindelijk 4 maanden geworden.. dat heeft ook financiële gevolgen! Tuin moet dus nog met een reden...