Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.036.099 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Uitsmijter
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 09:59
@Joopieboy wow, je hebt je roeping gemist (of doe je hier echt beroepsmatig iets mee?)

Dat muurtje vind ik zeker een mooie vinding, geeft veel meer bruikbaar oppervlakte. Dank je wel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb het van huis uit meegekregen, mijn moeder heeft tuinbouwschool gedaan en tuinieren vind ik gewoon heel leuk om te doen. :) Helaas de mogelijkheid niet om zelf een huis met een tuin te bezitten, maar goed. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 15:52
Joopieboy schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:00:
@De Uitsmijter En binnen de beschoeiing van de gemeente dan een borderrand maken? Kennissen van mij zaten hetzelfde en die hebben een muurtje laten metselen en daarmee de verhoging 'opgelost'. Dan kun je dat mooi gebruiken om een paadje te maken langs het huis met eventueel een poort, en onderaan een strookje gras/groen. Maak je verderop in de tuin een trapje naar beneden en zou je eventueel ervoor kunnen kiezen om vanaf de helft van de tuin het muurtje iets meer de tuin in te laten vallen zodat je onder een terras kan maken. Kun je heerlijk aan het water uit de wind en uit het zicht gaan zitten. :)

Edit: snelle schets:
[afbeelding]
Zou ik wel iets gaan doen met bv leibomen achterin de tuin tegen de inkijk en bij het trapje een mooie prunus ofzo. Bij het water een mooie vlonder maken, lampjes op het muurtje.
Wat een bazen reactie en dat op kerst. Karma voor jou.

Hier gaat het zijn gangetje. Hebben nu op twee na overal mooie lampen hangen. Boven hebben we al gordijnen. Voor beneden komen ze in januari. Tot nu toe nog geen klachten. Enige puntje, de badkamer is relatief klein tov het huis. Voordeel is wel dat we een grotere slaapkamer en inloopkast hebben en wc uit d'r badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Wackmack schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:32:
[...]

Wat een bazen reactie en dat op kerst. Karma voor jou.

Hier gaat het zijn gangetje. Hebben nu op twee na overal mooie lampen hangen. Boven hebben we al gordijnen. Voor beneden komen ze in januari. Tot nu toe nog geen klachten. Enige puntje, de badkamer is relatief klein tov het huis. Voordeel is wel dat we een grotere slaapkamer en inloopkast hebben en wc uit d'r badkamer.
Ben benieuwd wat relatief klein is :)? Aan de fotos te zien heb je idd wel een behoorlijke woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Xtince schreef op maandag 25 december 2017 @ 14:00:
[...]

Ben benieuwd wat relatief klein is :)? Aan de fotos te zien heb je idd wel een behoorlijke woning.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2i8u1km.png

Zo, gelukkig alles at we nodig hebben. Natuurlijk zou een tweede wasbak fijn zijn maar dit is prima. Verder heel blij met de indeling met de overige kamers hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

d0s

sssst

Prachtig huis De Uitsmijter :)

mbt zonnepanelen: ik zit met hetzelfde.. probeer ook de specificatie en nota te krijgen. Zal helaas pas ergens bij oplevering worden want 'specificatie is nog niet bekend'. Een van de weinige dingen die niet gespecificeerd stonden in de technische specificatie. Het enige dat ik weet is dat er 15 panelen opkomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3GLzwXb.png

Bij ons zijn ze 18 december ook begonnen, was voor ons ook dag van het passeren bij de notaris :)

Er is nu uitgezet en ze zijn begonnen met uitgraven. Nu ligt het twee weken stil en hopelijk kunnen ze dan de 2e week januari weer zonder vorst verder.

[ Voor 91% gewijzigd door d0s op 25-12-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Wackmack schreef op maandag 25 december 2017 @ 14:16:
[...]

[afbeelding]

Zo, gelukkig alles at we nodig hebben. Natuurlijk zou een tweede wasbak fijn zijn maar dit is prima. Verder heel blij met de indeling met de overige kamers hierdoor.
Wilde je perse een bad? Want dat lijkt me de meeste ruimte in beslag nemen. Anders toch nog een goede badkamer zo aan de maten te zien

[ Voor 6% gewijzigd door Xtince op 25-12-2017 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@d0s Een reden dat zonnepanelen vaak zo laat mogelijk definitief gemaakt worden, is omdat ze rap beter en/of goedkoper worden.
Bij het tekenen van mijn KOA waren 265 Wp panelen gangbaar, nu zijn dat al 295 Wp panelen en is 320 Wp ook beschikbaar. Dat kan in sommige gevallen dus een paneel schelen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:47

MadEgg

Tux is lievvv

@Proton_ bij ons geven ze ook geen model, wel merk. Maar dat heeft weinig met prestaties te maken, wel met aanbiedingen. Er is mij door de kopersbegeleider op het hart gedrukt dat ze hun uiterste best deden om er zo min mogelijk aan uit te geven terwijl toch de EPC gehaald wordt. Als ik meer wil moest ik dat zelf maar regelen, kost ook nog eens veel minder. Ik ga ook overwegen de standaardpanelen direct te vervangen aangezien ze maar ongeveer 220Wp doen - ondanks dat er inderdaad nu wel meer dan 320 Wp beschikbaar is. Het is dus waarschijnlijk hoofdzakelijk in het voordeel van de aannemer, niet van de koper.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Inderdaad, als ze met een paneel minder de EPC kunnen halen dan steken ze de besparing op materiaal/arbeid gewoon in eigen zak :)
En dat mogen ze ook, begrijp me niet verkeerd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-07 12:19
Toen ons huis paar dagen geleden opgeleverd werd stond de draaiknop van de vloerverwarming op 40 graden, de thermostaat op 20. Nu las ik een https://www.vloeren-site.nl/vloerverwarming.html opstookprotocol waarin staat dat afkoelen belangrijk is. Ik ben dus al en paar dagen aan het koelen met 5 graden per dag.
De thermostaat staat nu op 17 graden, de knop van de vloerverwarming komt op 15 vandaag. Wat kan ik dan het beste met de thermostaat doen, ook naar beneden of op 17 laten staan.
Huis is net gestuct, moet dus ook drogen.
En tot hoever moet de temp naar beneden. Omgevingstemperatuur is nu iets van 7 graden, moet ik echt zover zakken voor ik weer omhoog ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-07 11:02
miles schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:14:
Toen ons huis paar dagen geleden opgeleverd werd stond de draaiknop van de vloerverwarming op 40 graden, de thermostaat op 20. Nu las ik een https://www.vloeren-site.nl/vloerverwarming.html opstookprotocol waarin staat dat afkoelen belangrijk is. Ik ben dus al en paar dagen aan het koelen met 5 graden per dag.
De thermostaat staat nu op 17 graden, de knop van de vloerverwarming komt op 15 vandaag. Wat kan ik dan het beste met de thermostaat doen, ook naar beneden of op 17 laten staan.
En tot hoever moet de temp naar beneden. Omgevingstemperatuur is nu iets van 7 graden, moet ik echt zover zakken voor ik weer omhoog ga?
Geen opstook protocol meegekregen van de aannemer? Die hadden wij wel gekregen. We moesten bij de thermostaat van de vloerverwarming (daariknop) beginnen bij 25 graden en om de dag 5 graden omhoog doen tot de max van 50 graden.

Oja en dan 3 uur per dag de verwarming aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
Nee, niet meegekregen. Verwarming stond aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 19:24
Wat zijn bij jullie de kosten geweest van het vervangen van een metalen kozijn/opdekdeur door een stompe hout deur met een simpel paneeltje?

De prijzen zoals wij ze hebben gekregen zijn ongeveer €800 euro per deur. Ik vind het nogal aan de prijs.. helaas (of ja.. uiteraard) levert de leverancier welke zij gebruiken niet aan particulieren, dus kan de prijs niet controleren. Het weglaten van de deuren levert zo'n €60 per deur op... bizar weinig, maar goed.

Als ik kijk naar bv. Bruynzeel deuren, en dan de duurdere series, dan kom ik uit rond de €500 per deur. Maar dan moeten ze nog geplaatst worden uiteraard. Aangezien het nog een jaar duurt wil ik niet direct op werkspot een klus plaatsen.. maar heeft iemand een indicatie van een tim/klusjesman wat deze vragen voor het plaatsen van een deur?

De overdracht van de grond is inmiddels geweest.. maar nu krijg ik een bericht dat ze in maart pas beginnen met de fundering. Is dit niet wat lang? Van te voren gaven ze aan in 'december te starten met de bouw'... en na het tekenen direct dit bericht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Xtince schreef op maandag 25 december 2017 @ 14:58:
[...]

Wilde je perse een bad? Want dat lijkt me de meeste ruimte in beslag nemen. Anders toch nog een goede badkamer zo aan de maten te zien
Zeker, ideaal met kinderen en zelf ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Wackmack schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:36:
[...]

Zeker, ideaal met kinderen en zelf ook fijn.
Heb zelf geen bad nu en ben ook meer een douche persoon, maar ik heb in de nieuwe woning de ruimte en twijfel wel over een bad voor de kids inderdaad. Alleen mijn vrouw wil het eigenlijk niet en juist niet voor de kids. Aangezien zij diegene is die ze laat douchen is ze bang dat de kleintjes helemaal niet meer uit bad willen, zit zij ermee _O-
Montaner schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 12:56:
Wat zijn bij jullie de kosten geweest van het vervangen van een metalen kozijn/opdekdeur door een stompe hout deur met een simpel paneeltje?

De prijzen zoals wij ze hebben gekregen zijn ongeveer €800 euro per deur. Ik vind het nogal aan de prijs.. helaas (of ja.. uiteraard) levert de leverancier welke zij gebruiken niet aan particulieren, dus kan de prijs niet controleren. Het weglaten van de deuren levert zo'n €60 per deur op... bizar weinig, maar goed.

Als ik kijk naar bv. Bruynzeel deuren, en dan de duurdere series, dan kom ik uit rond de €500 per deur. Maar dan moeten ze nog geplaatst worden uiteraard. Aangezien het nog een jaar duurt wil ik niet direct op werkspot een klus plaatsen.. maar heeft iemand een indicatie van een tim/klusjesman wat deze vragen voor het plaatsen van een deur?

De overdracht van de grond is inmiddels geweest.. maar nu krijg ik een bericht dat ze in maart pas beginnen met de fundering. Is dit niet wat lang? Van te voren gaven ze aan in 'december te starten met de bouw'... en na het tekenen direct dit bericht...
Ik schrok zelf ook van de prijzen voor een houten kozijn en stompe deur. Was ook rond de €800 per deur. Uiteindelijk toch gebleven bij metalen kozijnen. Maar heb wel stompe deuren genomen toch mooier dan opdek. Uiteindelijk voor 6 deuren een bedrag van €540 betaald.

T.a.v. de bouw. Bij mij zouden ze ook in december starten met de “bouw”. Nu zijn ze bezig met de nutsvoorzieningen verleggen blijkbaar. Fundering gebeurd (onder voorbehoud) in februari volgens het bericht. Wacht het af.....

[ Voor 61% gewijzigd door Xtince op 26-12-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-07 13:06
Nog een 'probleem' bij ons. Vanaf oplevering zouden bij ons de zonnepanelen aan staan (2 standaard panelen) maar op het metertje in de meterkast stond nog 00000 aan teruglevering. Het kon zijn dat de panelen nog niet aan stonden werd ons verteld; als er na enkele dagen nog steeds niets bij was gekomen moest ik de schakelaar boven maar even omzetten. Nou, gedaan (schakelaar bleek op O te staan en heb ik naar I verplaatst) maar er is nog steeds niets te zien. Nu las ik in het boekje van de meter dat deze de netto standen aangeeft, wat zou betekenen dat als wij meer verbruiken dan terugleveren er dus gewoon altijd 00000 blijft staan. De buurman heeft echter wel al wat staan op zijn meter.

Hoe kan ik nu ooit controleren of de zonnepanelen aan of uit staan en überhaupt werken? Ik weet alleen het type panelen maar heb er geen app voor of wat dan ook, en de schakelaar is gewoon een of andere standaard schakeldoos die niets specifieks met zonnepanelen te maken heeft (blijkt na Googlen).
miles schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:14:
Ik zit met hetzelfde, maar dan in de situatie stadsverwarming. Bij oplevering stond de verwarming aan, geen protocol meegekregen. Mag ik vragen hoe het knopje o.i.d. er bij jou uitziet waarmee je de temperatuur van de vloerverwarming instelt? (Dus los van de kamerthermostaat.) Bij ons kan ik nergens iets dergelijks vinden; ik zie alleen twee van die witte verwarmingsknoppen met stand 1-4 en 1-8 en twee analoge metertjes die - denk ik - de actuele temperatuur in de leidingen aangeven. Er lijkt hier weinig te finetunen qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:06
Wanneer je zonnepanelen hebt zit er toch ergens een omvormer? Daar kun je het misschien vanaf lezen of misschien kun je de omvormer uitlezen via het netwerk?

Anyways, je hebt denk ik een slimme meter of worden er nog andere meters geïnstalleerd? Ik kan op de meter zelf zien hoeveel ik (in hoog- en laagtarief) heb teruggeleverd en verbruikt, dit wordt niet meer "ouderwets" van elkaar afgetrokken.

Edit: wat overigens wel zou kunnen en met deze dagen ook nog wel redelijk plausibel is, is dat je alle opgewekte stroom direct hebt verbruikt en daarom niets ziet op de meter. Je zou de opbrengst dan uit je omvormer kunnen halen.

[ Voor 22% gewijzigd door IceM op 26-12-2017 18:48 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@Sarrr Er zit bij ons op de vloervwerwarmingunit echt een verwarmingsknop met een schaal. Stapjes van 10, van 50 tot 0.

Ik kan trouwens voorlopig alleen de opbrengst van de zonnepanelen zien op de slimme meter. Daar konden we bij oplevering zien wat er was teruggeleverd (was vrijwel niets). Nu staat de verwarming aan en de mv en zijn mensen aan het werk, zal er ookvrijwel niets meer teruggeleverd worden. Ik zie ook niet meer wat ze opleveren. Als er internet is kan ik wel de P1 uitlezen, tot dan rustig afwachten. Wij hebben ook helemaal geen documentatie van de panelen gekregen. Alleen van het bevestigingssysteem 😤

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Sarrr schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 15:38:

[...]

Ik zit met hetzelfde, maar dan in de situatie stadsverwarming. Bij oplevering stond de verwarming aan, geen protocol meegekregen. Mag ik vragen hoe het knopje o.i.d. er bij jou uitziet waarmee je de temperatuur van de vloerverwarming instelt? (Dus los van de kamerthermostaat.) Bij ons kan ik nergens iets dergelijks vinden; ik zie alleen twee van die witte verwarmingsknoppen met stand 1-4 en 1-8 en twee analoge metertjes die - denk ik - de actuele temperatuur in de leidingen aangeven. Er lijkt hier weinig te finetunen qua temperatuur.
@miles Opstookprotocol zal je zelf uit moeten voeren door de watertemperatuur aan te passen. De installateur of aannemer zal jou van informatie en stappenplan moeten voorzien. Onze woning is 6 december opgeleverd en we kregen tijdens de oplevering geen helder antwoord over het opstookprotocol. Na wat telefoongesprekken met aannemer en installateur toch een uitgebreide handleiding gekregen ivm garantie en het was een eis van de gietvloerleverancier. Let op dat je de watertemperatuur aanpast en niet de oppervlaktetemperatuur. Vraag het opstookprotocol gewoon op bij de aannemer aangezien elke installatie weer anders is. Bij afkoelen waren er toch duidelijk wat krimp geluiden te horen. Thermostaat gewoon op 18 graden gehouden zodat het water door de leidingen blijft stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:37
Dus je hebt steeds de temperatuur op de CV aangepast eigenlijk toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:18

The Legend

*Plop*

Nee je past de temperatuur aan met de thermostaat op de vloerverwarmingverdeler.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
IceM schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:19:
Wanneer je zonnepanelen hebt zit er toch ergens een omvormer? Daar kun je het misschien vanaf lezen of misschien kun je de omvormer uitlezen via het netwerk?

Anyways, je hebt denk ik een slimme meter of worden er nog andere meters geïnstalleerd? Ik kan op de meter zelf zien hoeveel ik (in hoog- en laagtarief) heb teruggeleverd en verbruikt, dit wordt niet meer "ouderwets" van elkaar afgetrokken.

Edit: wat overigens wel zou kunnen en met deze dagen ook nog wel redelijk plausibel is, is dat je alle opgewekte stroom direct hebt verbruikt en daarom niets ziet op de meter. Je zou de opbrengst dan uit je omvormer kunnen halen.
Ik vermoed dat er bij ons zo'n mini omvormer zit op het dak, bij de panelen zelf. Het zijn slechts twee panelen en het enige wat ik in huis heb is een soort aan-uit schakelaar (die van de zonnepanelen zou zijn, werd ons verteld) en geen display o.i.d.

Het kan inderdaad kloppen dat wat wij opwekken direct wordt verbruikt met de lampen die aan staan en het klusgereedschap, zeker gezien het maar 2 panelen zijn. Het is echter lastig te zien of er nu wel of niet iets wordt opgewekt omdat de meter altijd op 0 heeft gestaan. Ik zou inderdaad gewoon de opbrengst willen zien en niet direct de verrekening.

Is het mogelijk om überhaupt iets van een app te koppelen (bijvoorbeeld aan zo'n mini-omvormer), ook als dat er officieel niet bij zit? Ik heb nu de neiging alles z.s.m. te laten vervangen voor panelen die ik zelf kan uitzoeken en waarvan wel duidelijk is waar wat zit...

@willy1986 @The Legend @miles Dat bedoel ik dus, ik heb dus nergens een knop op de vloerverwarmingsverdeler om de temperatuur aan te passen (tenzij het die ene is met verschillende standen 1-8 en 1-4 maar dat is niet geheel representatief). Omdat wij stadsverwarming hebben zit er ook geen CV ergens waar zo'n knop op kan zitten. Ben echt heel benieuwd hoe dat dan bij anderen met stadsverwarming zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:23:
Nee je past de temperatuur aan met de thermostaat op de vloerverwarmingverdeler.
Dat hangt er helemaal vanaf hoe je systeem in elkaar zit, heb je een open of een gesloten verdeler, volledig lage temperatuur verwarming enz..

Daarom even zelf nadenken en overleggen met degene die het heeft gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dat klopt, de meeste vloerverwarmingsystemen zullen een verdeler met pomp en thermostaat hebben. Er zijn ook systemen waarbij dat inderdaad niet zo werkt (zoals de stadsverwarming van Sarr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
Ik heb foto's gemaakt van de situatie bij ons.

De verdeler op zolder (dezelfde zit beneden ook in de trapkast voor de begane grond):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ORnu3ibVTeOBChxC5fgw0fiK/thumb.jpg

De analoge metertjes op die verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5euTZAd1LrRgOdrkm9KuungL/thumb.jpg

De twee knoppen op de verdeler, links met standen 1-4 en rechts met standen 1-8. Dit is volgens mij het enige waarmee ik iets kan instellen en ik weet dus niet precies wat deze knoppen doen. (Misschien weet iemand hier dat?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/exWybqlQRHP1mEChkHzadIH2/thumb.jpg

Een schakelaar met 'open' en 'close' die zichzelf automatisch bedient. Ik vermoed dat die bepaalt wanneer de leidingen open of dichtgezet worden n.a.v. warmte die ik vraag middels de kamerthermostaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b64yTsrFHnZKMFNeV25mOzxT/thumb.jpg

P.S. Overleggen met degene die het heeft gebouwd wil ik uiteraard heel graag, maar reacties blijven momenteel erg uit. Feestdagen, vakantie van bouwvakkers etc. Ondertussen moet ik tijdtechnisch al wel het protocol gaan uitvoeren dus hoop toch online wat verlossing te vinden. :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Sarrr op 27-12-2017 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 15:38
Sarrr schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:58:
De twee knoppen op de verdeler, links met standen 1-4 en rechts met standen 1-8. Dit is volgens mij het enige waarmee ik iets kan instellen en ik weet dus niet precies wat deze knoppen doen. (Misschien weet iemand hier dat?)
[afbeelding]
Dit lijkt me waar je het moet instellen. Mijn ouders hebben een vergelijkbaar systeem.

De rechter van de twee kranen is voor de aanvoertemperatuur. Draai de thermostatische regeling van het aanvoerwater geleidelijk, met 5°C per dag naar de uiteindelijk gewenste vloerwatertemperatuur (veelal 38 tot 40°C).

Stand 9 is 55C en 8 is 49C, 7 is 43C, 6 is 37C enz. Je zou even het typenummer van je systeem moeten opzoeken en de handleiding opzoeken.

EDIT: Let trouwens op dat voor vloerverwarming wordt aangeraden niet boven de 40 graden C te gaan, ook al kan het meestal tot 55.

[ Voor 7% gewijzigd door jasperdeman op 27-12-2017 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miles
@Sarrr ik kwam laatst via dit forum een programmaatje tegen om de zonnepanelen uit te lezen mbv rasp pi. Die ga ik straks gebruiken. Ik ben niet zo’n held met codes maar dit moet gaan lukken. Ik heb ook micro omvormers. Kan nu ff niet opzoeken hoe het exact heet, volgt later vandaag.

@Sarrr
Hier de link
https://www.ztatz.nl/slimme-meter/p1-monitor/

[ Voor 12% gewijzigd door miles op 27-12-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
IceM schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:19:

De werking van de slimmemeter is eenvoudig, lever je via je panelen meer als dat je op dit moment verbruikt dan zie je dat terug op de teller werk terug op de code 2.8.1 en 2.8.2(=teruglevering dal en piek). Indien je minder levert als dat je verbruikt, dan gaan de 1.8.1 of 1.8.2 "langzamer" lopen (=verbruik dal en piek). Ik verwacht dat je voorlopig niet meer gaat leveren als verbruiken. Mijn 8 panelen (8x290Wp) leveren op deze donkere dagen 150w max, en mijn basis verbruik zit rond dat niveau. Gisteren pieken met zon rond de 400W , dan zie ik via de p1 poort als het verbruik 0W(code 1.7.0,opbrengst is 2.7.0). Mijn omvormer geeft aan dat tot nu toe 98kWh is opgewerkt, waarvan nu 50kWh het net is opgegaan.

Zie hieronder een deel van de telegram uit de p1 poort
1-0:1.8.1(000171.976*kWh)
1-0:1.8.2(000304.843*kWh)
1-0:2.8.1(000021.341*kWh)
1-0:2.8.2(000029.161*kWh)
1-0:1.7.0(00.395*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)

[ Voor 12% gewijzigd door Forain op 27-12-2017 21:04 ]

• Sarrr
Forain schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:51:
[...]

De werking van de slimmemeter is eenvoudig, lever je via je panelen meer als dat je op dit moment verbruikt dan zie je dat terug op de teller werk terug op de code 2.8.1 en 2.8.2(=teruglevering dal en piek). Indien je minder levert als dat je verbruikt, dan gaan de 1.8.1 of 1.8.2 "langzamer" lopen (=verbruik dal en piek). Ik verwacht dat je voorlopig niet meer gaat leveren als verbruiken. Mijn 8 panelen (8x290Wp) leveren op deze donkere dagen 150w max, en mijn basis verbruik zit rond dat niveau. Gisteren pieken met zon rond de 400W , dan zie ik via de p1 poort als het verbruik 0W(code 1.7.0,opbrengst is 2.7.0). Mijn omvormer geeft aan dat tot nu toe 98kWh is opgewerkt, waarvan nu 50kWh het net is opgegaan.

Zie hieronder een deel van de telegram uit de p1 poort
1-0:1.8.1(000171.976*kWh)
1-0:1.8.2(000304.843*kWh)
1-0:2.8.1(000021.341*kWh)
1-0:2.8.2(000029.161*kWh)
1-0:1.7.0(00.395*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
Die codes staan bij mij inderdaad op 0. Bedoel je met langzamer lopen ook dat deze gaat teruglopen als je de teruggeleverde stroom 'opgebruikt'? Wat in mijn geval zo lastig is, is dat de panelen wellicht uit stonden ten tijde van de oplevering waardoor ik ook niet kan checken of er bij geen verbruik wel iets minimaals is opgebracht door de panelen. Ik zal de informatie of de panelen überhaupt aan staan / werken dus waarschijnlijk ergens anders vandaan moeten vissen.

@miles Bedankt voor de tip!

@jasperdeman Bedankt! Dat verklaart een hoop en dan ben ik op de goede weg. Deze knop stond dus al maximaal dus ben ik nu per dag aan het terugdraaien in de hoop het afkoelprotocol te volgen. Het egaliseren gebeurt al op 2 januari dus heel veel tijd heb ik inmiddels niet meer. Moet ik ook nog iets doen met die linker van de twee? Ik zag gisteren dat die aan de 'koude' leiding gekoppeld zit (zit een blauwe markering om de leiding en een rode om die andere).

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:06
Zitten je panelen op een aparte groep? Als dat zo is kun je als de zon een keer schijnt alle andere groepen even uitschakelen. Als het goed is zie je dan vrijwel direct op de slimme meter of je teruglevert of niet.

...

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

IceM schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:01:
Zitten je panelen op een aparte groep? Als dat zo is kun je als de zon een keer schijnt alle andere groepen even uitschakelen. Als het goed is zie je dan vrijwel direct op de slimme meter of je teruglevert of niet.
Dat moet kunnen, want het is eigenlijk altijd verplicht om pv op een aparte groep te hebben.

@Sarrr Heeft de omvormer geen schermpje met gegevens als de opbrengst?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• miles
@T.Kreeftmeijer Dat hebben micro omvormers volgens mij niet standaard. Kan je wel los kopen voor de prijs van een zonnepaneel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Laatst online: 17-07 15:20
Xtince schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:16:
[...]

Veel verschil tussen de aannemer en die andere partij? Kan je misschien ook aangeven hoeveel?

Ben namelijk een aantal keer aangeraden om het via de aannemer te laten doen. Dat dat altijd beter zou zijn...
Het gaat om +/- 126m2 wat afgegraven moest worden.

De werkzaamheden:
  • Grond ontgraven / egaliseren tot ca 30cm onder peil en afvoeren t.b.v. aan te brengen teelaarde of straatzand
  • Leveren en aanbrengen 30cm straatzand t.b.v. bestrating incl. verdichten
  • Leveren en aanbrengen 30cm teelaarde
  • Leveren, aanbrengen en verdichten 25cm menggranulaat (gebroken puin)
Het bedrijf via de aannemer vroeg hiervoor (incl. 30% project korting) totaal €3566,- voor. 8)7 Zonder korting kwam hij uit op €4900,- 8)7

Nu betaal ik voor 40cm afgraven, afvoeren en bestraten van de oprit +/- €3500,-. Het bestraten van de oprit wordt gedaan met oude gebakken klinkers (10x10x20) in keperverband.

Verschil met alleen afgraven is €1000,- euro ongeveer, alleen nu wel 40cm diep i.p.v. 30cm.

• Xtince
@ollie_1982 dat is inderdaad wel een behoorlijk verschil en zeker de moeite waard. Ik heb de meerwerkoptie al aangegeven bij de aannemer. Nu maar de offerte afwachten. Als het te hoog is dan maar ook door iemand anders laten doen.

Maar moet wel zeggen dat mijn tuin met ongeveer +/-80m2 wel iets kleiner zal zijn dan die van jou.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ook maar eens het bekende lijstje ingevuld :P.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Eigenlijk wilden we in de stad (centrum) blijven wonen, maar de leuke locaties vonden we te duur voor wat je ervoor kreeg. Met name onze dochter was doorslaggevend, we gunnen haar ruimte en een grote slaapkamer.
Via een bekende van een nieuwbouw project gehoord en na enige twijfel besloten ervoor te gaan. De hele wijk is in jaren 30 stijl dus dat is wel leuk, toch een beetje sfeer ;). Ligt wel buiten het centrum, maar kan nog op de fiets naar mijn werk.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Onderschat: meerkosten voor ruwbouw en badkamer. Eigenlijk overal waar de aannemer tussen zit kost letterlijk het dubbele. Casco badkamer heb ik wel doorgerekend, maar het zou zo weinig schelen dat ik de moeite niet wil nemen om na oplevering nog een badkamer te installeren.

Overschat: dacht dat keuken, badkamer ed uitzoeken veel tijd in beslag zou nemen, maar dat viel best mee. Qua keuken zijn er maar 2 mogelijkheden (L vorm of recht) en qua badkamer hebben we de standaard indeling redelijk behouden.

Overschat: de enorm kleine tuintjes in de wijk.. Omdat we stadstuintjes gewend zijn hebben we hier niet echt op gelet, maar met uitbouw blijft er aan de achterkant zo'n 10x6m over (kavel is 260m2), en dat is bovengemiddeld. Maar we houden niet van tuinieren dus dat is op zich ook niet heel erg.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Totaal zo'n 80-90k (oa uitbouw, open haard, badkamer aangepast, keuken, tuin(architect) ) ofwel zo'n 20%.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Hypotheek is ongeveer 60-70%, overige 30-40% is overwaarde en spaargeld (tuin en keuken).

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Weten we nog niet

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Afhankelijk van wat er van het budget overblijft direct na oplevering, we willen hier een leuk project van maken :).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2017 23:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
De Uitsmijter schreef op maandag 25 december 2017 @ 08:03:
Ik kan straks inderdaad wel gewoon aan de andere kant langs het huis, maar hoe het er nu staat was niet het idee en voor bijna 1000 euro de vierkante meter (tegen Amsterdam aan) verwacht ik inderdaad wat meer dan het spreekwoordelijke pak hagelslag. Juist omdat het om zulke grote bedragen gaat zou je meer precisie kunnen verwachten.

Een veel gehoorde reactie van projectontwikkelaars is dat je ook niet hoeft bij te betalen als je per abuis meer grond geleverd krijgt. Maar ik vraag me dan toch af hoe vaak dat voorkomt. Juist door dit niet-transparante gerommel ontstaat bij mij de indruk dat ik belazerd word en dat hier door ontwikkelaars structureel oneigenlijk voordeel wordt behaald. Daarom wil ik graag weten waarom dat meetproces zo ingewikkeld en rudimentair is.

[...]

Met veel liefde post ik hier nog even een plaatje (is het voor jullie herkenbaar als ik zeg dat ik het deze dagen moeilijk vind om over iets anders dan het huis te praten :) )

[afbeelding]
Het lijkt er op dat wij tegen een zelfde probleem aanlopen. Wij krijgen een hoekhuis met garage met daarnaast nog een strook van circa 3 meter grond. Ik heb speciaal voor dit huis gekozen omdat ik uiteindelijk mijn boot naast de garage wil plaatsen. Van de week bij de grond wezen kijken. Als ik zo naar de paaltjes kijk zit er nog circa 5 a 6 meter naast de garage en dient daar nog een sloot gegraven te worden. Ik vraag mij af of ik dan wel genoeg ruimte overhoudt. Vind het allemaal best wel vreemd. Bij de koop van het huis stond 480m2 grond, bij de aankoop 820m2 en nu vrees ik of ik die vierkante meter wel ga halen...

In jou geval, kan je geen vergunning aanvragen om de beschoeiing te verwijderen en daar hoge beschoeiing voor terug te plaatsen zodat je een vlak stuk grond langs je raam hebt? Je hebt overigens wel edn erg mooi huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Uitsmijter
RvH photo schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 07:59:
[...]

Het lijkt er op dat wij tegen een zelfde probleem aanlopen. Wij krijgen een hoekhuis met garage met daarnaast nog een strook van circa 3 meter grond. Ik heb speciaal voor dit huis gekozen omdat ik uiteindelijk mijn boot naast de garage wil plaatsen. Van de week bij de grond wezen kijken. Als ik zo naar de paaltjes kijk zit er nog circa 5 a 6 meter naast de garage en dient daar nog een sloot gegraven te worden. Ik vraag mij af of ik dan wel genoeg ruimte overhoudt. Vind het allemaal best wel vreemd. Bij de koop van het huis stond 480m2 grond, bij de aankoop 820m2 en nu vrees ik of ik die vierkante meter wel ga halen...

In jou geval, kan je geen vergunning aanvragen om de beschoeiing te verwijderen en daar hoge beschoeiing voor terug te plaatsen zodat je een vlak stuk grond langs je raam hebt? Je hebt overigens wel edn erg mooi huis!
Wat ik uit wat googlen begrijp is dat je pas boven 5% afwijking een zaak hebt (juridisch gezien). Volgens mij zit er wel ergens in je post een typefoutje (480 vs 820).

Als iemand nog antwoord weet op de vraag hoe dit soort situaties kunnen ontstaan (hoe meten ze?) dan hoor ik het graag (en RvH dus ook).

Ik had al eerder bij de gemeente geïnformeerd naar de mogelijkheden van een hogere beschoeiing, maar kreeg toen te horen dat het absoluut niet mogelijk is. Als ik straks meer duidelijkheid heb ga ik het overigens zeker nog een keer proberen. En dank voor het compliment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
Je zou zeggen dat het om een typefout gaat inderdaad. Maar als je dan op de verkaveling kijkt lijkt het wel te kloppen. Er gaat van die 820m2 nog wel eensloot van een meter of 3 a 4 breed af en de diepte van mijn kavel is circa 30m. Oftewel zou je dan netto op 700 meter grond uit komen. Heel apart allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Uitsmijter
RvH photo schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 08:37:
Je zou zeggen dat het om een typefout gaat inderdaad. Maar als je dan op de verkaveling kijkt lijkt het wel te kloppen. Er gaat van die 820m2 nog wel eensloot van een meter of 3 a 4 breed af en de diepte van mijn kavel is circa 30m. Oftewel zou je dan netto op 700 meter grond uit komen. Heel apart allemaal...
Bizar! En telt het oppervlakte van de sloot mee voor jouw kavel? Staat daar iets over in de koopakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
Staat er niet in vermeld, maar daar ga ik niet van uit. Water behoort normaal gesproken tot het waterschap. Daarnaast hoef ik het water niet te onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-07 07:31
De Uitsmijter schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 08:13:
[...]

Wat ik uit wat googlen begrijp is dat je pas boven 5% afwijking een zaak hebt (juridisch gezien). Volgens mij zit er wel ergens in je post een typefoutje (480 vs 820).

Als iemand nog antwoord weet op de vraag hoe dit soort situaties kunnen ontstaan (hoe meten ze?) dan hoor ik het graag (en RvH dus ook).

Ik had al eerder bij de gemeente geïnformeerd naar de mogelijkheden van een hogere beschoeiing, maar kreeg toen te horen dat het absoluut niet mogelijk is. Als ik straks meer duidelijkheid heb ga ik het overigens zeker nog een keer proberen. En dank voor het compliment!
Dat van die 5% klinkt mij ook bekend in de oren, maar in het geval dat er op de tekeningen die je hebt een pad van 1 a 2 meter hebt voor de sloot, en die is nu weg, zou je het eerder daar op kunnen gooien. Want dan krijg je (kavelgrootte buiten beschouwing gelaten) gewoon niet waar je voor getekend hebt.
Niet dat ze het hele huis gaan verplaatsen, maar je snapt het punt ;)

Maar goed, wat schiet je er aan het eind mee op... je wil er toch gaan wonen.

Zo zitten wij in ons project waar mensen een beetje beginnen te mopperen over de tijd die tussen de zgn hoera-brief en het beginnen met heien zit. Die komt namelijk sowieso over de 3 maanden heen, en de laatste woningen in het project gaan richting of net zelfs over de 6 maanden heen. Tja, wil je dan toch van de woning af zien? lijkt ook niet echt wat je wil, want zie maar weer opnieuw ingeloot te worden bij een ander project en dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
IceM schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:01:
Ah, dat is een goed idee. De panelen zitten inderdaad op een aparte groep, dus dat moet een leuke meting zijn.

@T.Kreeftmeijer Nou, die micro-omvormers zitten denk ik op het dak bij de panelen, en daar ben ik niet geweest. :P Er is mij geen display bekend maar ik zou het wel leuk vinden om er iets aan te koppelen, moet me daar nog even in verdiepen of/hoe dat mogelijk is. Wie weet lukt het ook met de RPi (moet ik die wel eerst aanschaffen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 15:38
Sarrr schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:20:
[...]
@jasperdeman Bedankt! Dat verklaart een hoop en dan ben ik op de goede weg. Deze knop stond dus al maximaal dus ben ik nu per dag aan het terugdraaien in de hoop het afkoelprotocol te volgen. Het egaliseren gebeurt al op 2 januari dus heel veel tijd heb ik inmiddels niet meer. Moet ik ook nog iets doen met die linker van de twee? Ik zag gisteren dat die aan de 'koude' leiding gekoppeld zit (zit een blauwe markering om de leiding en een rode om die andere).
Wat betreft die "koude" knop vind ik lastiger te zeggen. Volgens mij bepaald die hoe snel het water door de "vloer" stroomt. Dus als je die hoger zet is het temperatuurverschil tussen aanvoer- en retourwater kleiner (er is minder tijd voor het water om de warmte af te geven aan de vloer).

Volgens mij is een verschil van rond 10 graden gebruikelijk. Dus stel je aanvoerwater is 35 dan moet je met de retourknop spelen tot het retourwater een temperatuur van 25 heeft ongeveer.

Maar dit zeg ik even uit het hoofd op basis van het systeem van mijn ouders een paar jaar terug.

[ Voor 3% gewijzigd door jasperdeman op 29-12-2017 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Sarrr Ik had even niet in de gaten dat het om micro-omvormers gaat. :P Daar kan het inderdaad best logisch zijn dat er geen schermpje op zit. Je zou ook een eigen kWh meter tussen de groep en de omvormers kunnen maken. Dat weet je precies wat de opbrengst is.

@De Uitsmijter Erg mooi huis, ook met dat zwarte boven. :Y

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:55
De Uitsmijter schreef op maandag 25 december

Met veel liefde post ik hier nog even een plaatje (is het voor jullie herkenbaar als ik zeg dat ik het deze dagen moeilijk vind om over iets anders dan het huis te praten :) )

[afbeelding]
[/quote]

Mooi huis, erg mooi met die grenen Rabat delen. Wij krijgen ook zo'n uitstraling. (Www.burggooi.nl/woningen)

Heb jij boven ook deels houtskelet buitenwanden?

[ Voor 3% gewijzigd door DaWayne op 30-12-2017 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Uitsmijter
DaWayne schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:03:
Mooi huis, erg mooi met die grenen Rabat delen. Wij krijgen ook zo'n uitstraling. (Www.burggooi.nl/woningen)

Heb jij boven ook deels houtskelet buitenwanden?
Dat wordt een mooie wijk! Groot gelijk heb je dat je daarop hebt ingetekend! Wanneer gaan ze beginnen met bouwen? Is dit ook een project van BPD?

Zelfs de sites van onze projecten lijken op elkaar: https://www.plantagedesniep.nl/plantage-buyten. Twee jaar geleden hadden ze die 3D alleen nog niet ontdekt ;) Leuke toevoeging!

Die gevelbekleding is bij ons echt alleen cosmetisch. Daaronder ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z0i5IBUhIznHZ3Px9UEQTcae/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
De Uitsmijter schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:41:
[...]

Dat wordt een mooie wijk! Groot gelijk heb je dat je daarop hebt ingetekend! Wanneer gaan ze beginnen met bouwen? Is dit ook een project van BPD?

Zelfs de sites van onze projecten lijken op elkaar: https://www.plantagedesniep.nl/plantage-buyten. Twee jaar geleden hadden ze die 3D alleen nog niet ontdekt ;) Leuke toevoeging!

[afbeelding]
Is inderdaad BPD i.c.m. Dura Vermeer. 12 januari bij de notaris, ergens in april starten en naar verwachting q3-2019 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:06
Ons huis heeft standaard openslaande deuren met een even hoge ruit aan beide kanten ernaast. Nu vinden wij een schuifpui ook wel erg mooi. Zitten hier nog nadelen aan? We moeten er wel bijna altijd doorheen omdat de auto daar geparkeerd staat.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Als je hem echt gebruikt als loopdeur moet je er rekening mee houden dat een schuifpui met dubbel of trippel glas best zwaar gaat. Zeker als je een enkele schuifpui hebt. Wij hebben een schuifpui met 2 schuivende deuren, maar dan nog is het zwaar. Steeds open en dicht doen is dan niet prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:19
Mijn auto staat voor, als ik voor mijn auto er ook door heen moest had ik er wel spijt van gekregen. Heb ik nu voor af en toe containers enz nl stiekem al wel een beetje :+ Het is gewoon niet zo gemakkelijk en snel als een deurklink en gewoon een flink gevaarte om op gang te krijgen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Al een aantal keren hier gepost, maar niet mijn ervaring gepost. En nu vooral achteraf, het is klaar en ik zit erin (3wk). En juist achteraf omdat ik redelijk wist wat er komen zou.

Waarom de keuze nieuwbouw?
We wonen en werken beide (vrouw en ik) in stad Groningen, en hebben een sterke wens om in de stad te blijven wonen. Ons vorig appartement gekocht op de top van de markt (2007) en rond zomer 2015 waren we eruit dat we wilden verhuizen naar groter (120m2+), nieuwer(post 2000)en vooral een tuin. De mensen die bekend zijn in de stad weten dat ongeveer iedereen deze wens heeft (lees vechtmarkt). Na wat oriënteren kwamen we erachter dat als we een woning zouden vinden, dat we moesten accepteren dat er dingen niet naar wens zouden zijn(badkamer,wc of keuken). En als je €300k+ betaal voor iets moet je wel zoveel mogelijk naar wens hebben is mijn mening. Omdat ik zelf werkzaam ben in de bouw (adviesbaan op kantoor), begon het besef dat wat ik wil alleen kan na een verbouwing wordt of nieuwbouw. Dus de "makkelijke" weg gekozen: Nieuwbouw. Uiteindelijk een project gevonden, ingeloot als 2de optant. Voorjaar/zomer 2016 KOA getekend, oplevering bouwvak 2017. Het avontuur kon begonnen! Ik wist waar ik aan begon, vrouwlief nog niet >:) zomer 2016 huis in de verkoop, verkocht, huurappartement regelen, en de rest.... en vooral het taakstellend budget vaststellen!

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Onderschat:
Keuzes, keuzes,keuzes....
Doordat de aannemer alles in prefab uitvoerde moest alles bekend zijn voor 1 november 2016. Hartje zomer zonder eníge gevoel voor dimensies de badkamer, wc + keuken uitzoeken. Meerwerk lijsten door met de meest waanzinnige keuzen. Waar je niet beseft die je dan moet maken.
En vooral keuzes waar de vrouw op moment nog niet aan toe was, wat voor wandafwerking wil je op zolder...

Overschat:
Het vinden van goede onderaannemer. Hoe onderaannemers met particuliere opdrachtgevers omgaan! De een doet alsof hij god is, de ander reageert helemaal niet, en soms heb je parels van vakmannen, vind die en koester die.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Kosten plaatje:
Grond: 80k (160m2)
Woning: 180k (145m2)
Aan de aannemer (14k):
- Badkamer + wc (9,5k), luxere potten, mooiere tegels, drain, regendouche, meubel, vloerverwarming in Bk etc....
- 5 extra 290Wp panelen
- Keuken vervallen
- 9x2 UTP
- Keuken aanpassing
- zooi extra wcd's
- kranen voor + achter (putje achter)
- alle slaapkamer + zolder extra aansluiting voor cai
- luxere traptreden
- cv aansluiting uit wand i.p.v. Vloer (aanrader!)
Keuken: 17k, luxere keuken inductie combi magnetron, combistoom, qooker, chiller, inductie, koelvriescombinatie etc...
Wandafwerking: ~300m2 brander diamant, latex en behang, 4K
Vloerafwerking: keramisch Parket beneden + laminaat boven ~ 8,5k
Wandje geplaatst achteraf (zolder) ~30m2, ~2k (zelf gedaan)

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Totaal inclusief rentelast etc, in de orde van 320k

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Omdat het een betoncasco met gasbeton binnenwanden betreft, gekozen voor fijn stucwerk omdat het mooi is, goed schoon te krijgen. En ook direct gebruiksklaar is.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Moet nog gebeuren.

Wat heb ik geleerd c.q. Tips
Ga heel vroeg op zoek naar betrouwbare onderaannemers! (Tegelzetters, stucadoor etc.) Want wil je kwaliteit daar zul je toch iets voor moeten doen. Je kunt selecteren op prijs, maar mijn ervaring is dat het plezier van korte duur is. Neem een klus op regie (na calculatie), heb ik voor mijn keuken uiteindelijk gedaan, de heren gezien als ze bezig waren, overal werd de tijd voor genomen dus super netjes afwerkt. En je staat alle dagen te kijken of te werken naar dat ding. En wees niet bang om jou planning op te dringen aan de onderaannemers, zij werken voor jou.

Behandel de aannemer zoals hij anderen behandel. Hiermee wil ik zeggen, als je iets heb wat voor jou haast heeft, wees pro-actief, ga niet mailen maar bellen. Als je iets heb wat geen haast heeft verwacht niet dat het heel snel opgelost wordt. Want wat voor jou belangrijk is, is voor de aannemer niet altijd het geval! Wordt vriendjes met de uitvoerder, bij ons hoefde een deur die beschadigd was niet vervangen te worden omdat we zelf achteraf een nieuwe deur met glas wilden. Hierdoor was er wisselgeld gecreëerd! En dat betaalde zich in mijn geval uit.

Voorbeeld: de hoofdfaseschakkelaar viel midden in de nacht uit. De volgende ochtend schakelaar omhoog, geluid uit de aardewerk schakelaar, uitgezet, service afdeling van aannemer gebeld (8:30). Je denkt dat iemand binnen een uur reageert. Na 1 uur, maar zelf teruggebeld, vervolgens via aannemer => installateur => electronteur, iemand voor 11 uur te kijken. Bleek water in de meterkast, badkamer zit er boven (mogelijk lekkage), zelf aannemer weer gebelt, vervolgens 2 uur later een loodgieter bij de deur, volgende ochtend 8 uur de kitter bij mijn huis. En lekkage opgelost! Binnenkort wordt alle automaten van de meterkast vervangen uit voorzorg.

De oplevering is een leuk en formeel moment waar het huis wordt overgedragen van bouwer naar opdrachtgever, neem iemand mee die voor je keurt. Mocht er iets zijn wat zoals hierboven omschreven, de aannemer heeft een verplichting tot het leveren van een goed product. En het kan niet in 1 keer, het heeft tijd nodig.. bij ons is er veel water in de kanalen blijven zitten, dat zorgt in de eerste weken voor aarde-lek problemen.

Bepaal vooraf een taakstellend budget (de totaal kosten), en doe dat op basis van een maandlast die je bereid bent te betalen. Dat wil zeggen alle kosten overzichten moet daar niet overheen gaan. Wordt de keuken duurder, dan moet er ergens anders geld af. Werk in het begin met grove ronde getallen, naar mate je vordert met kiezen worden de getalen fijner(en vaak duurder). In echte bouwprojecten hoor je dat ook altijd, dus hiervoor geldt het ook. Neem je partner mee in de overwegingen. Onderschat niet de kosten van gordijnen, nieuwe meubels, nieuwe pannen (inductie).

Voor het budget, maak een excel sheet, met alles wat je kunt bedenken wat je gaat doen c.q. laten doen, en vul zoveel mogelijk onderdelen in, hoe meer onderdelen hoe minder kans dat er iets vergeten wordt. En overal diversen kosten invullen, hoe meer posten je hebt des te minder groot de post diversen wordt.

Tot slot, je gaat fouten maken, dingen vergeten, dat is allemaal onderdeel van het proces! En ja, het kost klauwen met geld, en je wilt zo min mogelijk van je euro's uitgeven. Als je moet bezuinigen moet jij je afvragen wat is belangrijk? luxe of comfort, luxe is het duurder maken van iets wat er al is, comfort is het verbeteren van je woonervaring. Kies altijd voor het laatste, een qooker is daar een voorbeeld van, kokend water kan uit een waterkoker, alleen het hebben van direct kokend water is echt bizar nuttig! En het wordt altijd duurder dan je voorspeld.

En houd altijd rekening met vertraging, bij ons uiteindelijk 4 maanden geworden.. dat heeft ook financiële gevolgen! Tuin moet dus nog met een reden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:38
Snowhite0901 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:58:
Ons huis heeft standaard openslaande deuren met een even hoge ruit aan beide kanten ernaast. Nu vinden wij een schuifpui ook wel erg mooi. Zitten hier nog nadelen aan? We moeten er wel bijna altijd doorheen omdat de auto daar geparkeerd staat.
Enig voordeel is dat het geen ruimte kost. Voor de rest is de opening kleiner, moet je vaak een balk weghalen tegen inbraak, zijn horren duurder, etc. Ben blij dat ik straks van het onding af ben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-07 22:39
Snowhite0901 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:58:
Wij hebben ook de auto achter en ook de pui gekozen.
De pui heeft bij ons een grotere opening dan als we openslaande deuren hadden gekozen.
Ook meer licht en minder kozijn.

Enige nadeel bij ons vind ik dat hij inderdaad wel zwaar is, voor mezelf geen probleem maar kinderen etc hebben het wat moeilijker.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Señor Sjon schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:09:
[...]

Enig voordeel is dat het geen ruimte kost. Voor de rest is de opening kleiner, moet je vaak een balk weghalen tegen inbraak, zijn horren duurder, etc. Ben blij dat ik straks van het onding af ben.
Mijn ouders hadden in mijn ouderlijk huis een schuifpui, (zelfbouw jaren 80), vind dat idd ondingen. Ik zou het alleen overwegen bij een (enorm) kleine tuin, vanwege de ruimte. Persoonlijk vind ik openslaande deuren veel mooier. Wij hebben zowel voor als achter openslaande deuren, vind ik een grote meerwaarde! Licht komt binnen via de zij erker.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:20
Het argument voor een schuifpui is vaak de benodigde ruimte bij deler, maar per saldo wil je ook nog e schuifdeur uit kunnen, en heb je evenveel ruimte ingebruik als openslaande deuren, en deuren hebben vaak een netto grotere opening als een schuifpui.

(Ik ben pro dubbele deuren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
Ik heb zelf de keuze gemaakt voor een schuifpui, vooral om niet nog meer (na maximale uitbouw) van de tuin af te snoepen. Maar heb daarentegen ook nog de deur in stand gehouden omdat ik in mijn huidige woning ook bijna altijd achterom loop, denk ik dat later ook te doen. 1 grote schuifpui achter (5,7m breed) zou natuurlijk veel mooier zijn geweest. Maar heb toch met het oog naar de toekomst voor het praktische gekozen. En zo te lezen heb ik het goed gedaan om de deur in stand te houden.

Moet wel nog zeggen dat ik de keuken achter heb. Als ik de woonkamer achter had, had ik denk ik wel voor 1 grote pui gekozen

[ Voor 11% gewijzigd door Xtince op 31-12-2017 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 25-07 08:52
Schuifpui is veel praktischer. Geen deur die in de weg staat als die open staat. Nieuwe schuifpui'en gaan toch vrij eenvoudig open? Van die grote hendels en whoop de deur schuift open. Bij mij komen er schuifpuien voor en achter van 4,5m breed.

Zelf de deur tussen hal en woonkamer niet laten plaatsen. Daar komt een schuifdeur voor in de plaats. Dit omdat we de deur vaak open hebben (voor de honden, die dan naar de gang kunnen) en hebben dan geen deur die in de loop open staat tussen keuken en woonkamer.
Schuifdeuren zijn in het algemeen veel praktischer, maar in Nederland wordt daar zelden aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
jogaa schreef op zondag 31 december 2017 @ 18:37:
Schuifpui is veel praktischer. Geen deur die in de weg staat als die open staat. Nieuwe schuifpui'en gaan toch vrij eenvoudig open? Van die grote hendels en whoop de deur schuift open. Bij mij komen er schuifpuien voor en achter van 4,5m breed.

Zelf de deur tussen hal en woonkamer niet laten plaatsen. Daar komt een schuifdeur voor in de plaats. Dit omdat we de deur vaak open hebben (voor de honden, die dan naar de gang kunnen) en hebben dan geen deur die in de loop open staat tussen keuken en woonkamer.
Schuifdeuren zijn in het algemeen veel praktischer, maar in Nederland wordt daar zelden aan gedacht.
Op zich is een schuifpui openen niet moeilijk, in ieder geval niet voor mij... Maar kinderen hebben er toch iets wat meer moeite mee. Ik denk dat een deur toch wat makkelijker is voor dagelijks gebruik. Aangezien ik ook de keuken achter heb, is het toch makkelijker om alle boodschappen binnen te krijgen vanuit achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:46
WIj hebben ook gekozen voor een schuifpui ipv openslaande deuren. Veel handiger als je een beetje frisse lucht wilt, een deur kan je niet makkelijk een stukje open zetten. Een schuifpui wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:38
Schuifpui moet je bijna wel blokkeren met een balk. Dat is gewoon irritant in het dagelijks gebruik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:20
Om je deur op een kleine kier te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/images/HMKEjU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Wow bedankt voor alle reacties. Is die balk bij de huidige generatie schuifpui nog steeds van toepassing dan? dat klinkt niet alsof je hem van beide kanten op slot en open kan doen.
@Rob-T6 je link werkt niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Snowhite0901 op 01-01-2018 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 22:27
wij hebben 2 schuifpuien waarbij beide deuren kunnen schuiven en van binnen en buiten geopend kan worden (met sleutel en vrij kleine hendel). Binnen hebben we in het midden nog een pen waarmee je beide deuren vast kan zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door rewind. op 01-01-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Señor Sjon schreef op zondag 31 december 2017 @ 23:15:
Schuifpui moet je bijna wel blokkeren met een balk. Dat is gewoon irritant in het dagelijks gebruik.
Hoe bedoel je dat? Onze dubbele schuifpui heeft twee hefbomen om de deuren te openen en een cilinderslot gelijk aan de andere buitendeuren. Of bedoel je schuifpuien zonder slot? Die van ons kunnen ook alleen van binnen geopend worden.

[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 01-01-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03:10
The Legend schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:42:
[...]

Hoe bedoel je dat? Onze dubbele schuifpui heeft twee hefbomen om de deuren te openen en een cilinderslot gelijk aan de andere buitendeuren. Of bedoel je schuifpuien zonder slot? Die van ons kunnen ook alleen van binnen geopend worden.
Dan kan je dus alleen via de voordeur naar binnen? Of heb je daarnaast achter ook nog een losse deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
Zo'n pen of balk beschermd wel tegen inbraak. Het probleem is dat je dit alleen van binnenuit kunt doen. Wil je van buitenaf naar binnen dan werkt dat niet😣.
Wij kiezen voor openslaande deuren, mooier en met driepuntsslot ook prima veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

President schreef op maandag 1 januari 2018 @ 12:47:
[...]

Dan kan je dus alleen via de voordeur naar binnen? Of heb je daarnaast achter ook nog een losse deur?
Ook nog een garagedeur en een achterdeur in de bijkeuken (2-1-kap met achterom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
The Legend schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:42:
[...]

Je kan ze sowieso met een slot aan beide zijdes krijgen. Alleen de vraag is, is die balk/pin nodig voor echt goede inbraakveiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Alleen een slot aan de buitenkant is niet voldoende omdat de pui eerst omhoog geheven moet worden. Dan zou je dus ook die hefbomen aan de buitenkant moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
The Legend schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 09:35:
Alleen een slot aan de buitenkant is niet voldoende omdat de pui eerst omhoog geheven moet worden. Dan zou je dus ook die hefbomen aan de buitenkant moeten hebben.
ja, dezelfde bediening buiten als binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-07 11:26

MeltedForest

Lenny-t

Over de hele schuifpui discussie... wij hebben juist voor de schuifpui gekozen! Lekker veel glas, ruimtebesparend, mooi om te zien en makkelijk om een plisséhor in te zetten (al kost die wel bijna €600, iets om rekening mee te houden).

De schuifpuien van 20 jaar geleden die met één haakje vastzitten en met geweld schuiven bestaan niet meer. De moderne hebben gewoon 3 punts sluiting, je hebt een grote hefboom waarmee je de hele pui op rolletjes zet, en vervolgens kan je hem met twee vingers verplaatsen. Hefboom omhoog en je pui staat muurvast, dus ook op een kiertje luchten is geen probleem. Een balk/pin is absoluut niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Maar als je dat dus niet hebt, is er dan nog steeds zo’n balk ter beveiliging nodig aan de binnenkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:12
The Legend schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:54:
Maar als je dat dus niet hebt, is er dan nog steeds zo’n balk ter beveiliging nodig aan de binnenkant?
Nee. Bij mijn vorige buren (huis uit 2009) hadden ze dat niet.
Wij vonden een schuifpui niet mooi dus wij hadden 2 openslaande tuindeuren.
Nu wonen we in een nieuwbouw 30 jarige stijl woning. Daarin passen (naar ons inziens) geen schuifpuien in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Zojuist de extra wandcontactdozen ingetekend in het plattegrond. Besef nu dat ik me heb verkeken op de optie “eenmalig verplaatsen elektra punten” van €195. Heb maar welgeteld drie wandcontactdozen verplaatst, de rest is allemaal extra.

Kom nu in totaal op 19 dubbele en 4 enkele (extra) stopcontacten. Prijskaartje ruim 3,8k. Heb ik zaken overdreven? Heb het wat ruimer genomen ook. Bv tv hoek en game room voor elk apparaat een eigen stopcontact. Wil eindelijk van die klote verlengsnoeren af ☺. Daarnaast in de slaapkamers rekening gehouden met toekomstige inrichting.

Wat me wel opviel is dat een dubbele stopcontact €175 kost en een enkele €165. Is het dan niet veel slimmer om standaard allemaal dubbel te nemen? Voor die €10 extra hoef ik het niet te laten.

Mijn gevoel zegt ergens dat het wellicht technisch niet mogelijk zal zijn die aantal stopcontacten. Heb overigens ook een extra aardlekschakelaar genomen, zou iets voor de extra groepen moeten zijn, echte noob 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Ik wil in m’n te bouwen huis rekening houden met elec aansluiting voor electrische rolluiken. Dus ter hoogte van t rolluik bovenzijde raam een aansluitpunt. Welke optie is dan t meest efficient om als meerwerk aan te vragen? Loze leiding of een lasdoos ter hoogte van t aansluitpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 25-07 12:33
borgoe72 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 02:42:
Ik wil in m’n te bouwen huis rekening houden met elec aansluiting voor electrische rolluiken. Dus ter hoogte van t rolluik bovenzijde raam een aansluitpunt. Welke optie is dan t meest efficient om als meerwerk aan te vragen? Loze leiding of een lasdoos ter hoogte van t aansluitpunt?
Wij hebben (voor screens) aan de buitenkant in de hoek van elk kozijn een loze leiding laten uitkomen. De zonweringen worden allemaal radiografisch bestuurd, dus de loze leiding hoeft alleen spanning op de motor te zetten. De loze leidingen komen in ons geval uit bij de centraaldozen in de betreffende ruimtes. Lasdoos is niet nodig. Zit alleen maar in de weg.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:04:
Zojuist de extra wandcontactdozen ingetekend in het plattegrond. Besef nu dat ik me heb verkeken op de optie “eenmalig verplaatsen elektra punten” van €195. Heb maar welgeteld drie wandcontactdozen verplaatst, de rest is allemaal extra.

Kom nu in totaal op 19 dubbele en 4 enkele (extra) stopcontacten. Prijskaartje ruim 3,8k. Heb ik zaken overdreven? Heb het wat ruimer genomen ook. Bv tv hoek en game room voor elk apparaat een eigen stopcontact. Wil eindelijk van die klote verlengsnoeren af ☺. Daarnaast in de slaapkamers rekening gehouden met toekomstige inrichting.

Wat me wel opviel is dat een dubbele stopcontact €175 kost en een enkele €165. Is het dan niet veel slimmer om standaard allemaal dubbel te nemen? Voor die €10 extra hoef ik het niet te laten.

Mijn gevoel zegt ergens dat het wellicht technisch niet mogelijk zal zijn die aantal stopcontacten. Heb overigens ook een extra aardlekschakelaar genomen, zou iets voor de extra groepen moeten zijn, echte noob 🙃
Was je huis standaard zo karig uitgerust met WCD's? Bij ons was elke slaapkamer al voorzien van 2 a 3 dubbele WCD's en de woonkamer + keuken in elke hoek een dubbele en halverwege de lange wand ook. Ik heb alleen op zolder en in de berging WCD's bijgeplaatst, in totaal 4. Ik snap dat je van verlengsnoeren afwilt maar een muur vol met WCD's is ook niet mooi. Ik heb zelf een 8-voudige WCD 'ingebouwd' in mijn "entertainmentkast" waar alle apparatuur in de kast op is aangesloten zodat er aan de buitenkant maar één WCD nodig is.

Wat betreft de dubbele vs enkele: hou er rekening mee wat hier recent ook voorbij gekomen is dat de enkele volledig ingebouwd zijn terwijl de dubbele waarschijnlijk een stukje uit de muur steken. Ik zou zelf voor de dubbele gaan, maar mogelijk stoor je je daaraan. In de woonkamer willen ze nog wel eens naast elkaar uitgevoerd worden zodat je eigenlijk twee enkele hebt.

Ik zou zelf graag wat USB- en HDMI of DisplayPort inbouwdozen hebben - ik zit eraan te denken om een roomscale VR opstelling in de woonkamer te maken maar zal mijn PC in de berging gaan plaatsen, een meter of 6 verderop. Ik heb hiervoor wel loze leidingen ingetekend. Ik ben alleen een beetje bang dat ik die connectors zelf nooit door de 5/8'' leidingen ga krijgen. Muurplaatjes zijn wel te vinden, maar die lijken allemaal aan de achterkant voorzien te zijn van een female stekker, dus dat helpt ook niet. Iemand nog suggesties?

[ Voor 11% gewijzigd door MadEgg op 03-01-2018 09:08 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-07 22:39
MadEgg schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:03:
[...]
Ik zou zelf graag wat USB- en HDMI of DisplayPort inbouwdozen hebben - ik zit eraan te denken om een roomscale VR opstelling in de woonkamer te maken maar zal mijn PC in de berging gaan plaatsen, een meter of 6 verderop. Ik heb hiervoor wel loze leidingen ingetekend. Ik ben alleen een beetje bang dat ik die connectors zelf nooit door de 5/8'' leidingen ga krijgen. Muurplaatjes zijn wel te vinden, maar die lijken allemaal aan de achterkant voorzien te zijn van een female stekker, dus dat helpt ook niet. Iemand nog suggesties?
Ik denk dat je de connectors er inderdaad niet doorheen krijgt.
HDMI over ethernet gebruiken? Er zijn kastjes die daar ook USB mee over kunnen sturen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-07 09:53
MeltedForest schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:54:
Over de hele schuifpui discussie... wij hebben juist voor de schuifpui gekozen! Lekker veel glas, ruimtebesparend, mooi om te zien en makkelijk om een plisséhor in te zetten (al kost die wel bijna €600, iets om rekening mee te houden).

De schuifpuien van 20 jaar geleden die met één haakje vastzitten en met geweld schuiven bestaan niet meer. De moderne hebben gewoon 3 punts sluiting, je hebt een grote hefboom waarmee je de hele pui op rolletjes zet, en vervolgens kan je hem met twee vingers verplaatsen. Hefboom omhoog en je pui staat muurvast, dus ook op een kiertje luchten is geen probleem. Een balk/pin is absoluut niet meer nodig.
Je kunt hem ook andersom beredeneren. De gewone tuindeuren van nu hebben net zoveel glas als jouw schuifpui. Ik heb 5.8 meter breed waarvan maar 1.5 meter geen glas is met mooie Franse tuindeuren en 2 glazen panelen ernaast..Ook hier ging de plissehor er simpel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Kodess schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:14:
[...]
Ik denk dat je de connectors er inderdaad niet doorheen krijgt.
HDMI over ethernet gebruiken? Er zijn kastjes die daar ook USB mee over kunnen sturen.
Wat ik begrepen heb op internet is dat Cat6 niet voldoende bandbreedte heeft om HDMI voor VR te verstouwen. Ik zal me er eens verder in verdiepen. Een alternatief is om een PVC afvoerpijp door de grond te duwen in de berging, daar past de connector vast wel door. Als ik die dan door de kruipruimte tot de meterkast leg kan ie daar makkelijk omhoog en hoeft hij alleen nog maar door een dun wandje naar de woonkamer. Maar ik heb liever geen kabels door de kruipruimte hangen :'(

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-07 07:31
Over kabels, in de meerwerkoptie kan ik cat5 er doorheen laten trekken, is cat6 niet meer ‘standaard’ tegenwoordig bij nieuwbouw? Dan kan ik hem beter zelf (laten) trekken achteraf?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-07 12:22
frumper schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:11:
Over kabels, in de meerwerkoptie kan ik cat5 er doorheen laten trekken, is cat6 niet meer ‘standaard’ tegenwoordig bij nieuwbouw? Dan kan ik hem beter zelf (laten) trekken achteraf?
Tja nieuwe ontwikkelingen zijn sowieso niet standaard bij nieuwbouw blijkbaar:

We krijgen vanwege het energielabel 2 zonnepanelen op de schuur maar bij de vraag voor meer panelen werd erg ontwijkend geantwoord en dat moest ik zelf maar regelen na oplevering bij dezelfde partij die de 2 panelen tijdens de bouw legt.

Geen woord over lucht/water warmtepomp wat ik best wel een interessante optie vind, ook bij nieuwbouw.

Bij de vraag om de schakelpunten ook uit te rusten met alle stroombedrading ten behoeve van domotica werd moeilijk over gedaan en dat moest ik dan na oplevering ook maar zelf regelen.

Een beetje goede CAT-5 kabel is trouwens prima toekomstbestendig en kan dan ook gewoon 10 gbit/s verwerken. Nu wordt het voor een meerwerkoptie lastig natuurlijk want ja wie weet welke kabel de bouwer in je huis propt. Misschien wel lekker goedkope CCA kabel waar je de gigabit niet eens over gaat halen want ja dat stond toch nergens gespecificeerd.

Ik heb gewoon overal loze leidingen naartoe laten leggen en ik ga na oplevering zelf wel de gewenste netwerkkabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-07 18:41
EdwinB schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:21:
[...]

Tja nieuwe ontwikkelingen zijn sowieso niet standaard bij nieuwbouw blijkbaar:

We krijgen vanwege het energielabel 2 zonnepanelen op de schuur maar bij de vraag voor meer panelen werd erg ontwijkend geantwoord en dat moest ik zelf maar regelen na oplevering bij dezelfde partij die de 2 panelen tijdens de bouw legt.

Geen woord over lucht/water warmtepomp wat ik best wel een interessante optie vind, ook bij nieuwbouw.

Bij de vraag om de schakelpunten ook uit te rusten met alle stroombedrading ten behoeve van domotica werd moeilijk over gedaan en dat moest ik dan na oplevering ook maar zelf regelen.

Een beetje goede CAT-5 kabel is trouwens prima toekomstbestendig en kan dan ook gewoon 10 gbit/s verwerken. Nu wordt het voor een meerwerkoptie lastig natuurlijk want ja wie weet welke kabel de bouwer in je huis propt. Misschien wel lekker goedkope CCA kabel waar je de gigabit niet eens over gaat halen want ja dat stond toch nergens gespecificeerd.

Ik heb gewoon overal loze leidingen naartoe laten leggen en ik ga na oplevering zelf wel de gewenste netwerkkabel trekken.
Onze bouwer plaats ook alleen maar op verzoek extra panelen. Deze staan vreemd genoeg niet in de standaard meerwerklijsten. Warmtepomp was al helemaal onbekend net als een douchegoot WTW.

Weet jij trouwens over CAt 5 gesproken wat slimmer is ? keystones of van die metalen dingen die je in een contactdoos kan stoppen (zoals bijv een coax aansluiting). Het grote verschil heb ik nog niet echt kunnen ontdekken (behalve prijs). Gevoelsmatig zijn keystones een beetje gammel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:26
frumper schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:11:
CAT5 zou ik zeker niet laten doen, CAT5e is voor nu wel snel genoeg. Maar CAT6 is meer toekomst-proof. Ik zelf laat alles loos opleveren en trek er zelf wel de gewenste (kwaliteits)kabel doorheen (zie ook de opmerking van @Xtince over CCA kabels). Ik ga zelf waarschijnlijk voor CAT6a. Er is een heel netwerk topic waar heel veel informatie over de verschillende kabels te vinden is (en ook heel veel discussies over wat goed genoeg, toekomst-proof en overkill is ;-)).

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wij konden kiezen voor Cat5e of Cat6 kabels, of gewoon loze leidingen. Dat laatste heb ik gedaan, want de prijs die ze rekenen voor de kabels is echt bizar hoog. Dan leg ik ze net zo lief zelf, voor die prijs kan ik een hele doos Cat6 per leiding kopen.

Zonnepanelen werd ons inderdaad ook afgeraden om bij te plaatsen via de aannemer. We krijgen 5x 220 Wp panelen, ik ga ze waarschijnlijk na oplevering direct laten verwijderen en op markplaats zetten en vervangen door 15x320 Wp of iets in die richting.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:58
borgoe72 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 02:42:
Heb ik me onlangs ook in verdiept/bedrading voorbereid. Om je rolluiken te bedienen heb je niet veel aan een loze leiding die terugloopt naar de meterkast. Het makkelijkst is om gewoon een stopcontact in te laten tekenen. Als je kunt aangeven dat deze op 105cm (of hoger, ik heb op 130cm gedaan) geplaatst wordt ben je al een heel eind en komen er alleen nog schakeldraden bij.

In ons geval gaat het om 4 ramen in de slaapkamer die ik vanaf een centrale plek wil kunnen bedienen. Ik heb op deze plek een dubbele inbouwdoos gezet met een 2x19mm buis naar buiten (op afloop). Helaas was er geen stopcontact in de buurt waardoor ik besloten heb om deze van een van de bestaande stopcontacten op de muur af te takken en direct daarachter naar buiten te boren. Buiten loopt toch al een buizennetwerkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-07 16:23
@borgoe72 en @zzattack Is het niet mogelijk om direct de rolluiken/screens bij de aannemer af te nemen? Is hier geen optie voor? Bij ons kon dit wel (beneden een 3-tal screens) en op de 1e verdieping rolluiken voor de 4 slaapkamers. Nu was het bij ons dan wel zelfbouw (2-onder-1-kap, grond bij de gemeente gekocht) maar lijkt me toch wel dat andere aannemers dit ook moeten kunnen bieden?

Mooiste van het direct te integreren is dat je geen extra buizen ziet lopen binnen en buiten en dat de rolluiken/screens achter de muur verwerkt zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:05
zzattack schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:40:
[...]

Heb ik me onlangs ook in verdiept/bedrading voorbereid. Om je rolluiken te bedienen heb je niet veel aan een loze leiding die terugloopt naar de meterkast. Het makkelijkst is om gewoon een stopcontact in te laten tekenen. Als je kunt aangeven dat deze op 105cm (of hoger, ik heb op 130cm gedaan) geplaatst wordt ben je al een heel eind en komen er alleen nog schakeldraden bij.

In ons geval gaat het om 4 ramen in de slaapkamer die ik vanaf een centrale plek wil kunnen bedienen. Ik heb op deze plek een dubbele inbouwdoos gezet met een 2x19mm buis naar buiten (op afloop). Helaas was er geen stopcontact in de buurt waardoor ik besloten heb om deze van een van de bestaande stopcontacten op de muur af te takken en direct daarachter naar buiten te boren. Buiten loopt toch al een buizennetwerkje.
Ik heb bewust voor de screens wel gekozen voor loze leiding naar de meterkast: Ik wil enkel stroom naar de screens, schakeldraden hoeven niet want ik wil alleen draadloze bediening ivm domotica. De screens hebben ingebouwde draadloze bediening. In meterkast sluit ik de stroom aan. Aan binnenkant muren heb ik nu geen inbouwdozen zichtbaar.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ollie_1982
ollie_1982 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:50:
Wij hebben afgelopen woensdag de sleutel ontvangen! De oplevering is prima verlopen en 5 punten die op gepakt moeten worden waarvan 1 lekkage :-( . Nadat we beneden aankwamen en de meterkast open deden was de achterwand helemaal nat... Hiervoor hadden we de kranen etc op de badkamer open gehad om de alles even te testen etc.

Er wordt nu onderzoek gedaan waar dit vandaag komt, de badkamer zit er boven. In het ergste geval moet de hele vloer eruit in de badkamer. Morgen heb ik een afspraak voor een status update. Het vervelende is dat ze vanaf nu 2 weken vakantie hebben :-(

Wordt vervolgt...

Verder is de voortuin en oprit al afgegraven en wordt deze morgen bestraat.

De stenen zijn vandaag geleverd. Schrok wel even van het aantal Big Bags :+

Totaal 100m2 voor 2 opritten en stukje voortuin.

[afbeelding]
Even een update, de lekkage is nog aanwezig. A.s. vrijdag komt er een bedrijf langs wat gespecialiseerd is in het opsporen van lekkages. Hopelijk blijft dan de vloer in de badkamer bespaard...

Ik heb de garagevloer behandelt met een epoxycoating. Ik heb dit gevolgd : https://www.praxis.nl/klusadvies/vloercoating

Dit is het resultaat:

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/adtYIrx.jpg

Na:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4sZL7aZ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Yakth8j.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ybdum8L.jpg

Inmiddels ligt onze oprit er in:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XEBpQDS.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XV84hBy.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o6zpqTO.jpg

Gister is ook de ombouw / verlaagd plafond gerealiseerd voor de keuken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xvXwrKp.jpg

De aankomende weken zullen nu wel snel gaan.

Week 1 : stucadoor plafond en ombouw/plafond keuken
Week 2 : tegelvloer beneden en boven stucadoor
Week 3 : laminaat boven erin en beneden renovlies behang
Week 4 : Plafond sauzen, levering keuken en verhuizen.
Week 5 : uitloop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
@vandermark Ah, dan volstaat een loze leiding inderdaad ook wel. Ik plaats achter de schakelaars nog fibaro roller shutters zodat de rolluiken zowel met fysieke knoppen alsook via domotica te regelen zijn.

@ollie_1982 Erg nice die garagevloer, dat ga ik ook overwegen!

[ Voor 17% gewijzigd door zzattack op 03-01-2018 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie_1982
@zzattack Thanks!

Ik heb dit aangeschaft : https://www.praxis.nl/ver...oating-grijs-3-5l/1797083

Hier zit al een schoonmaakmiddel in en een mixer voor op de boormachine. Ik had dat los besteld maar bleek niet nodig te zijn. Ik heb de vloer ook niet schoon gemaakt, alleen gezorgd dat het nagenoeg stofvrij is en de 1e laag met 10% water verdund.

Ik heb wel 3 lagen gedaan, wellicht wat overkill maar geeft wel een mooi resultaat. Het beste zou zijn als je eerst alle oneffenheden opvult en opschuurt zodat het er strakker uit ziet.

Aan de andere kant, het is maar een garage/berging... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
zzattack schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:35:
@vandermark Ah, dan volstaat een loze leiding inderdaad ook wel. Ik plaats achter de schakelaars nog fibaro roller shutters zodat de rolluiken zowel met fysieke knoppen alsook via domotica te regelen zijn.

@ollie_1982 Erg nice die garagevloer, dat ga ik ook overwegen!
Daar heb ik ook over nagedacht maar dan worden de kosten weer hoger door die extra fibaro modules. En je hebt schakelaars in beeld. Direct draadloze motoren zijn dan niet duurder (zelfs goedkoper?) en geen knoppen naast de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Mijn keuze is bewust om met zo standaard mogelijke motoren te werken met het oog op eventuele vervanging, mochten deze het ooit begeven. Geen kans op vendor lockout en de open z-wave protocollen spreken me ook erg aan. De bedieningsknoppen zijn met de fibaro's optioneel. Het lijken me beide goed uit te leggen keuzes :)

[ Voor 8% gewijzigd door zzattack op 03-01-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
zzattack schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:55:
Mijn keuze is bewust om met zo standaard mogelijke motoren te werken met het oog op eventuele vervanging, mochten deze het ooit begeven. Geen kans op vendor lockout en de open z-wave protocollen spreken me ook erg aan. De bedieningsknoppen zijn met de fibaro's optioneel. Het lijken me beide goed uit te leggen keuzes :)
Ik ben er ook nog niet zeker over hoor. Goedkope motoren en fibaro's zijn ook nog optie. Dan komen de fibaro's wel in de meterkast te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:26
vandermark schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:32:
[...]

Ik heb bewust voor de screens wel gekozen voor loze leiding naar de meterkast: Ik wil enkel stroom naar de screens, schakeldraden hoeven niet want ik wil alleen draadloze bediening ivm domotica. De screens hebben ingebouwde draadloze bediening. In meterkast sluit ik de stroom aan. Aan binnenkant muren heb ik nu geen inbouwdozen zichtbaar.
Dat is inderdaad wel de netste manier denk ik. Maar waar heb je de loze leiding precies uit laten komen bij de kozijnen? Ik heb begrepen dat ze naar de bovenhoek moeten, maar hoe ver daarvandaan is acceptabel? Precies op de punt van het kozijn uitkomen zal niet lukken vermoed ik.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
DjRik schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:12:
[...]

Dat is inderdaad wel de netste manier denk ik. Maar waar heb je de loze leiding precies uit laten komen bij de kozijnen? Ik heb begrepen dat ze naar de bovenhoek moeten, maar hoe ver daarvandaan is acceptabel? Precies op de punt van het kozijn uitkomen zal niet lukken vermoed ik.
Jawel, dat is wel de bedoeling. Bij mij komen ze precies tussen kozijn en gemetselde muur in de hoek. Doordat daar ook de kast komt zal je er niks van zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miles
Xtince schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:04:

Als het kan gewoon doen, ook op zolder. ( is er bij ons een beetje bij ingeschoten) Denk ook aan loze leidingen tbv utp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
@Xtince Als een dubbele i.p.v. een enkele maar €10 meerprijs heeft moet je echt navraag doen dat ze hier geen 'halfopbouw' model gebruiken (tenzij je dat niet storend vindt).
Verder vind ik €150 per stopcontact echt krankzinnig duur. Ik zou je adviseren per ruimte 1 of 2 op handige plekken te laten zetten en de rest na oplevering te regelen, dan spaar je jezelf makkelijk 3k uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:51
MadEgg schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:03:
[...]

Je hebt ook USB dozen die met b.v. USB-B worden aangesloten, die krijg je mogelijk wel door een buisje getrokken (mits geen (te) scherpe bochten e.d.).
Wat betreft HDMI ligt me er iets van bij dat er "demontabele" kabels zijn waar je de male-connectoren (of alleen 1 zijdig) makkelijk kunt demonteren, maar hier zou je eventjes naar moeten zoeken, heb zo geen linkjes voor je o.i.d.
Lennartc schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:26:
[...]

Onze bouwer plaats ook alleen maar op verzoek extra panelen. Deze staan vreemd genoeg niet in de standaard meerwerklijsten. Warmtepomp was al helemaal onbekend net als een douchegoot WTW.

Weet jij trouwens over CAt 5 gesproken wat slimmer is ? keystones of van die metalen dingen die je in een contactdoos kan stoppen (zoals bijv een coax aansluiting). Het grote verschil heb ik nog niet echt kunnen ontdekken (behalve prijs). Gevoelsmatig zijn keystones een beetje gammel.
Het voordeel van keystone's is dat je b.v. in 1 inbouwdoos zowel een coax als een utp aansluiting kunt realiseren.
Het nadeel is dat keystones recht vooruit "steken", en die metalen inbouwdoosjes die jij bedoelt steken normaal gesproken vaak schuin naar beneden.
Dit kost je dus (tenzij je haakse connectoren gaat gebruiken) netto iets minder ruimte en naar mijn idee is dit ook minder kwetsbaar (de metalen inbouwdoosjes).

Wat voor verschil zie jij in prijs dan? Want vergis je niet hoor, voor een dubbele aansluiting ben je 2x keystone nodig à €4,- (goedkoop) p.s. + een draagring van een pakweg €5,- dat is globaal dus €13,- en zo'n metalen inbouwdoosje is ook voor ongeveer die prijs te krijgen ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1 ... 49 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2