Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.038.686 views

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 16:30

RUFFNECK

Poentje

Heb je daar foto's van?

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11 20:28
Door een kleine miscommunicatie is de woonkamer van onze net opgeleverde woning eerder sausklaar gestuct dan bedoeld. Ik had namelijk nog enkele WCD's willen plaatsen waarvan 1 wat hoger in een muur, met het idee dat de stucadoor hier nog overheen gaat.
Vraag is nu wat het gevolg gaat zijn als ik deze sleuven en gaten alsnog maak. De betreffende muur wordt sowieso nog met 2 lagen geverfd. Als ik deze zeer netjes dicht zet, gaat dit dan een zichtbaar effect hebben? En wat zou hiervoor het beste product zijn (rotband, mp75, fugenfit, fix&finish)?

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-11 22:54

d0s

sssst

zzattack schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:11:
Door een kleine miscommunicatie is de woonkamer van onze net opgeleverde woning eerder sausklaar gestuct dan bedoeld. Ik had namelijk nog enkele WCD's willen plaatsen waarvan 1 wat hoger in een muur, met het idee dat de stucadoor hier nog overheen gaat.
Vraag is nu wat het gevolg gaat zijn als ik deze sleuven en gaten alsnog maak. De betreffende muur wordt sowieso nog met 2 lagen geverfd. Als ik deze zeer netjes dicht zet, gaat dit dan een zichtbaar effect hebben? En wat zou hiervoor het beste product zijn (rotband, mp75, fugenfit, fix&finish)?
Zie je niks meer van als je deze 2 keer dichtzit met fix n finish :)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:52

Osxy

Holy crap on a cracker

Vandaag de officiële aftrap van de bouw gehad, leuk de buren ontmoeten en als verrassing kregen we een kerststukje mee met hierin een steen in de kleur van onze woning. Dit was tot nu toe een verrassing (3 kleuren mogelijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V9kwF1UV4gUTlJEjNYt0eb6J/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k8s5k6kOYdSWxjW0mn5yN2Pi/full.jpg

Helaas is het hei werk 5 huizen voor het einde stil komen te liggen wegens trillingen en schade aan omliggende woningen, dit gaat ze nu dus anders oplossen (details werden niet genoemd).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• zzattack
d0s schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:30:
Zie je niks meer van als je deze 2 keer dichtzit met fix n finish :)
Geen weg terug :)

Iets anders waar ik over twijfel: wij hebben een aantal stopcontacten als meerwerk dubbel laten uitvoeren. Omschrijving hiervan was "enkele wandcontactdoos aanpassen naar dubbele wandcontactdoos" (meerprijs €30). Ook hebben wij een aantal stopcontacten laten bijplaatsen op handige locaties en hierbij telkens voor de 'dubbele' uitvoering gekozen (meerprijs €40 t.o.v. enkel stopcontact).
Ik was in de veronderstelling dat zij een doosje ernaast zouden boren en hier een net inbouwstopcontact van zouden maken. Maar ze hebben 'half-opbouw' stopcontacten van gemaakt. In eerste instantie leek me dit niet zo erg maar 2 dagen later baal ik er wel van. Voor een garage of zolder vind ik het prima maar in de woonkamer ziet het er niet uit.

In de t.o. kan ik niets terugvinden over de uitvoering van dit meerwerk, enkel dat alles uit dezelfde busch jaeger lijn zou komen. Is dit een normale manier van opleveren/heeft het zin om hier moeilijk over te doen?

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26

MadEgg

Tux is lievvv

@zzattack zo zijn dubbel uitgevoerde WCD's toch altijd? Jij ging blijkbaar uit van twee enkele WCD's. Kan me goed voorstellen dat daar een hogere prijs van €30,- voor gerekend zou worden, er moet immers veel meer werk gedaan worden. Feitelijk is dat gewoon een extra enkelvoudige WCD. Die kosten bij ons project €115,- per stuk (tov €125,- voor een dubbele).

Ik denk dus niet dat je veel kans maakt bij de aannemer. Een verschil in verwachtingen is geen grond om bezwaar te maken vrees ik.

Tja

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

zzattack schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:51:
[...]

Iets anders waar ik over twijfel: wij hebben een aantal stopcontacten als meerwerk dubbel laten uitvoeren. Omschrijving hiervan was "enkele wandcontactdoos aanpassen naar dubbele wandcontactdoos" (meerprijs €30). Ook hebben wij een aantal stopcontacten laten bijplaatsen op handige locaties en hierbij telkens voor de 'dubbele' uitvoering gekozen (meerprijs €40 t.o.v. enkel stopcontact).
Ik was in de veronderstelling dat zij een doosje ernaast zouden boren en hier een net inbouwstopcontact van zouden maken. Maar ze hebben 'half-opbouw' stopcontacten van gemaakt. In eerste instantie leek me dit niet zo erg maar 2 dagen later baal ik er wel van. Voor een garage of zolder vind ik het prima maar in de woonkamer ziet het er niet uit.

In de t.o. kan ik niets terugvinden over de uitvoering van dit meerwerk, enkel dat alles uit dezelfde busch jaeger lijn zou komen. Is dit een normale manier van opleveren/heeft het zin om hier moeilijk over te doen?
Zo zijn bij ons de verticale wcd's uitgevoerd. Wij hebben ze allemaal horizontaal laten plaatsen en dan worden het tevens dubbele wcd's, dit is ook expliciet uitgelegd. Kostte ook wel een hoop geld, maar dat wordt verklaard dat er dubbele leidingen lopen, in plaats van 1.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:04

MeltedForest

Lenny-t

MadEgg schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:05:
@zzattack zo zijn dubbel uitgevoerde WCD's toch altijd? Jij ging blijkbaar uit van twee enkele WCD's. Kan me goed voorstellen dat daar een hogere prijs van €30,- voor gerekend zou worden, er moet immers veel meer werk gedaan worden. Feitelijk is dat gewoon een extra enkelvoudige WCD. Die kosten bij ons project €115,- per stuk (tov €125,- voor een dubbele).

Ik denk dus niet dat je veel kans maakt bij de aannemer. Een verschil in verwachtingen is geen grond om bezwaar te maken vrees ik.
Ligt maar net aan de definitie, bij ons zijn de dubbele wcd's zo uitgevoerd:

Afbeeldingslocatie: https://elektro-kopen.nl/wp-content/uploads/2017/06/jung-duo-wcd.jpg

Ik denk dat @zzattack ze ook zo had verwacht.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:58
Dat heb ik ook ja, maar ook met optie om ze van verticaal allemaal horizontaal te plaatsen. Die zijn overigens gewoon naar elkaar doorgelust met een leiding.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

MeltedForest schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:15:
[...]

Ligt maar net aan de definitie, bij ons zijn de dubbele wcd's zo uitgevoerd:

[afbeelding]

Ik denk dat @zzattack ze ook zo had verwacht.
Ik begrijp dat dat wel verwacht was ja. Maar technisch gezien is dat niet een dubbele WCD maar twee enkele WCD's met een dubbel afdekraampje ervoor. De gebruikte terminologie is correct in de technische omschrijving. Een dubbele WCD heeft één inbouwdoos nodig en levert twee aansluitpunten.

edit
Overigens, als je je er erg aan stoort kun je altijd nog aan de aannemer vragen om ze toch te vervangen door enkele WCD's. Laat daarna een klusbedrijf komen om even een extra gat ernaast te boren en er een inbouwdoosje in te plaatsen. Doorlussen is zo gedaan en zolang de wanden nog niet afgewerkt zijn levert het verder ook niet heel veel ellende op.

[ Voor 22% gewijzigd door MadEgg op 20-12-2017 12:38 ]

Tja

• zzattack
MadEgg schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:05:
@zzattack zo zijn dubbel uitgevoerde WCD's toch altijd?
Bij 'dubbele wcd' dacht ik aan 2 enkele naast elkaar. De extra moeite die dit zou kosten valt aardig mee, gat boren en draadjes doorlussen. De meerwerkprijzen valt sowieso geen touw aan vast te knopen, maar mij lijkt dat dit voor de genoemde meerprijs wel realizeerbaar was.
Overigens levert google images een vergelijkbaar beeld op. Ongeveer de helft zijn 2 aparte doosjes naast elkaar en de andere helft een enkele doos met de stopcontacten boven elkaar.
Sport_Life schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:09:
[...] Kostte ook wel een hoop geld, maar dat wordt verklaard dat er dubbele leidingen lopen, in plaats van 1.
Dat is een onzin verklaring dan. Die worden gewoon doorgelust.
MadEgg schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:26:
[...]
Ik begrijp dat dat wel verwacht was ja. Maar technisch gezien is dat niet een dubbele WCD maar twee enkele WCD's met een dubbel afdekraampje ervoor. De gebruikte terminologie is correct in de technische omschrijving. Een dubbele WCD heeft één inbouwdoos nodig en levert twee aansluitpunten.
Niet geheel mee eens maar ik begrijp de verwarring. Wat dan vooral stookt is dat er nu een 'dubbel' stopcontact van 5 euro opgeschroefd is i.p.v. een enkel stopcontact + afdekraampje van samen 5 euro. Waarom betalen we daar 40 euro meerprijs voor?
MadEgg schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:26:
[...]
Overigens, als je je er erg aan stoort kun je altijd nog aan de aannemer vragen om ze toch te vervangen door enkele WCD's. Laat daarna een klusbedrijf komen om even een extra gat ernaast te boren en er een inbouwdoosje in te plaatsen. Doorlussen is zo gedaan en zolang de wanden nog niet afgewerkt zijn levert het verder ook niet heel veel ellende op.
Dat zou ik zelf nog wel afkunnen maar het is vooral een hoop gedoe. Te meer omdat de ijverige stucadoor in 2 dagen ruim 200m² heeft afgewerkt. Planning was dat de woonkamer vrijdag pas aan de beurt was.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

zzattack schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:51:
Niet geheel mee eens maar ik begrijp de verwarring. Wat dan vooral stookt is dat er nu een 'dubbel' stopcontact van 5 euro opgeschroefd is i.p.v. een enkel stopcontact + afdekraampje van samen 5 euro. Waarom betalen we daar 40 euro meerprijs voor?
Ja, dat vraag ik me bij heel veel meerwerk af ;) Als je iets degelijker installatiemateriaal hebt kom je nog wel aan een meerprijs van €15,- a €20,- maar bij Busch-Jaeger maakt dat weinig uit.
Dat zou ik zelf nog wel afkunnen maar het is vooral een hoop gedoe. Te meer omdat de ijverige stucadoor in 2 dagen ruim 200m² heeft afgewerkt. Planning was dat de woonkamer vrijdag pas aan de beurt was.
Oja, ik had de aanleiding even gemist. Druk aan het breken zo te zien! Ach ja, beter nu dan over een halfjaar, nietwaar?

Ik zit nog te twijfelen of ik in de keuken boven het werkblad enkele WCD's ga laten plaatsen en zelf het gat ernaast ga (laten) boren, of dat ik toch €230,- meer betaal en het de aannemer laat doen... er is al zoveel te klussen.

Tja

• zzattack
Jammer, het levert aardig wat extra werk op, maar inderdaad beter nu dan zodra we over zijn.

€230 voor een extra!? Ik zou het wel weten...

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

zzattack schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:03:
€230 voor een extra!? Ik zou het wel weten...
Nee, €230,- voor 2 extra. Ik krijg standaard 2 dubbele WCD's in de keuken. Ik wil daar 4 enkele voor in de plaats hebben, en een enkele extra kost €115,- per stuk.

Tja

• zzattack
Ik had electriciën moeten worden

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Nee, je had projectbouwer moeten worden.

De electricien krijgt gewoon een uurtloontje terwijl hij in een uur 10 van deze WCD's aansluit voor zijn opdrachtgever :)

Have a wheelie good weekend!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

zzattack schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:51:
[...]

Bij 'dubbele wcd' dacht ik aan 2 enkele naast elkaar. De extra moeite die dit zou kosten valt aardig mee, gat boren en draadjes doorlussen. De meerwerkprijzen valt sowieso geen touw aan vast te knopen, maar mij lijkt dat dit voor de genoemde meerprijs wel realizeerbaar was.
Overigens levert google images een vergelijkbaar beeld op. Ongeveer de helft zijn 2 aparte doosjes naast elkaar en de andere helft een enkele doos met de stopcontacten boven elkaar.

[...]

Dat is een onzin verklaring dan. Die worden gewoon doorgelust.

[...]

[...]

Ik bedoel natuurlijk 2 aansluit punten, aparte vakken.

• eeweep
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-11 15:09
In onze nieuwe woning (oplevering juni 2017) hebben een leuk gevalletje van werking van de vloer.

Verlijmde PVC en sinds een maand loopt er een leuke afdruk over de breedte.

https://ibb.co/kS7NX6

Uiteraard contact opgenomen met aannemer/vloer leverancier en die weten natuurlijk niet hoe snel ze moeten zeggen dat dit niet hun probleem is.

Iemand hier ervaring hiermee, ik wil dit toch hogerop gaan zoeken want dit ziet er niet voor een vloer die je toch een lange tijd wil gebruiken. Vind het ook raar dat je een dure woning koopt en vloer en ze direct alle verantwoording afwijzen.

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
eeweep schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:20:
In onze nieuwe woning (oplevering juni 2017) hebben een leuk gevalletje van werking van de vloer.

Verlijmde PVC en sinds een maand loopt er een leuke afdruk over de breedte.

https://ibb.co/kS7NX6

Uiteraard contact opgenomen met aannemer/vloer leverancier en die weten natuurlijk niet hoe snel ze moeten zeggen dat dit niet hun probleem is.

Iemand hier ervaring hiermee, ik wil dit toch hogerop gaan zoeken want dit ziet er niet voor een vloer die je toch een lange tijd wil gebruiken. Vind het ook raar dat je een dure woning koopt en vloer en ze direct alle verantwoording afwijzen.
Ik ga er vanuit dat je garantie hebt op je vloer? Kun je daar iets over terugvinden?

Trust me, I'm an engineer

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:50
Paragon93 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:25:
[...]

Ik ga er vanuit dat je garantie hebt op je vloer? Kun je daar iets over terugvinden?
Zit het probleem in de pvc-vloer of is er in het beton iets aan de hand... dat kun je pas zien als je het eruit gaat halen :|
m.i. kun je dan bij of de aannemer of de pvc-legger aankloppen.

Life is what happens while you're busy making other plans

• eeweep
frumper schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:49:
[...]

Zit het probleem in de pvc-vloer of is er in het beton iets aan de hand... dat kun je pas zien als je het eruit gaat halen :|
m.i. kun je dan bij of de aannemer of de pvc-legger aankloppen.
Dat is nu nog niet duidelijk, na veel aandringen is vorige week iemand van de vloer langs geweest en die begon gelijk over het feit dat er nog bouwwerkzaamheden in de buurt plaatsvinden. Wij wachten nog op de officiele reactie maar mijn onderbuik gevoel zegt dat ze naar de aannemer gaan wijzen. Het lijkt op een scheur in de ondervloer, maar het zou ook nog kunnen zijn dat de egaline laag omhoog komt, je kunt hem namelijk voelen.

Een voordeel voor ons is dat een paar huizen verder ook een PVC vloer ligt van dezelfde leverancier en daar is eenzelfde scheur zichtbaar. Andere bewoners met PVC hebben tot nu geen problemen dus vandaar dat wij ons eerst op de vloerleverancier richten.

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Heb je de vloer opgestookt voordat het PVC erop kwam?

• eeweep
MeltedForest schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:05:
Heb je de vloer opgestookt voordat het PVC erop kwam?
Uiteraard, onze vorige woning was ook nieuwbouw dus we wisten al waar we goed op moesten letten. Vandaar dat wij nu natuurlijk best balen, de vloer ziet er prachtig uit, alleen die lelijke afdruk in de kamer verpest het zeg maar.

Het lijkt me ook best lastig om dit netjes op te lossen, dat deel moet er dan uit maar je hebt echt een vakman nodig omdat weer strak te krijgen.

• ALF99
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-03 07:24
De oorzaak van zo'n "mollengang" is inderdaad een scheur in je dekvloer. deze scheur drukt plaatselijk je egalisatie los ,dat is de bobbel die je ziet.
Als je het openhaalt zul je een smal randje over de lengte van de scheur losse egalisatie aantreffen met daaronder een scheur in de dekvloer.
Is dit een zandcementvloer met vloerverwarming, en zo ja Hechtend op de beton of op isolatieplaten (zwevend) gelegd?

NB ZO 12xRec Twinpeak 365

• eeweep
ALF99 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:10:
De oorzaak van zo'n "mollengang" is inderdaad een scheur in je dekvloer. deze scheur drukt plaatselijk je egalisatie los ,dat is de bobbel die je ziet.
Als je het openhaalt zul je een smal randje over de lengte van de scheur losse egalisatie aantreffen met daaronder een scheur in de dekvloer.
Is dit een zandcementvloer met vloerverwarming, en zo ja Hechtend op de beton of op isolatieplaten (zwevend) gelegd?
Het is een zandcementvloer met vloerverwarming en zover ik weet is deze in/op het beton aangelegd.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Rond onze optie op een nieuwbouwwoning begint nu de irritatiefase rond het meerwerk :)

Wij willen hier zoveel mogelijk ons droomhuis van maken, in de meerwerklijst staat een en ander maar daar staat ook in dat er voor dingen die daar niet staan wel contact opgenomen kan worden. De makelaar ging daar ook vrij enthousiast mee om en gaf bij sommige dingen zelfs aan dat er meer naar gevraagd werd. Leuke verhalen maar in the end kan er gewoon helemaal niks. Zeg dan meteen dat de meerwerklijst de meerwerklijst is en dat er verder niks kan, scheelt moeite -O-

Een paar voorbeelden:
  • Vloerverwarming ook op etage 1 en 2 kan niet want is geen standaard optie (ja doh)
  • Verplaatsen aansluitpunt wasmachine kan niet ivm eis over ventilatie (dan gewoon offreren extra ventilatie te bouwen komt kennelijk niet bij ze op)
  • Vervangen van stalen opdekdeuren voor houten kozijnen met stompe deuren kan maar daarvoor is er voor tekenen van KAO geen enkele indicatie van kosten van want 'dat kan nogal varieren'.
  • Open haard staat in het sfeerboek van de ontwikkelaar maar geen toezeggingen voor KAO dat het ook daadwerkelijk gaat kunnen want 'dat hangt af van specifieke locatie'.
  • Kelder kan ook niet, maar dat dat een bak extra werk is die je niet doet als je dat vaker in de seriebouw doet snap ik dan weer wel.
Het is nog steeds een mooi huis op een mooie plek maar wij krijgen nu wel de neiging om alleen de ruwbouwopties te nemen en de rest daarna met een eigen aannemer te doen, of om er maar helemaal van af te zien. Ik vind deze opstelling erg raar, ik denk dat wij dik een ton aan meerwerkopties willen (keuken, badkamer, vloeren, stucen, sausen kan allemaal vanuit het project) maar ze lijken er erg weinig voor te willen doen. Het ontneemt mij de zin om twee jaar lang met die partijen aan de slag te gaan }:|

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11 14:48
Ik weet niet wat voor huis (rij of 2kapper ofzo?), maar bijv. voor vloerverwarming op de 1e/2e etage moet de hele vloer dikker worden, dat kan best wat gevolgen hebben, ook voor je buren.

Bij ons kon dat wel, maar dan moesten de directe buren ook meedoen (twee-kapper), denk dat het te maken heeft met de hoogte vd ruimten/kozijnen/weet ik veel wat die wel gelijk moeten blijven, dus hoger. Ongetwijfeld te veel moeite voor jullie aannemer om het weer te laten tekenen ofzo.
Nu dus boven alleen in de douche/wc, en die heeft natuurlijk al een hogere vloer. Achteraf ook prima, want verwarming staat nooit aan boven, behalve in de douche/wc.

Je ziet vaak wel dat bij grotere projecten en de grotere aannemers de vrijheid veel beperkter is. Bij ons maar 10 woningen en echt alles kon, achteraf nog meer dan ik dacht (als ik naar 1 vd woningen kijk, haha, alle kanten nog meer uitgebouwd dan normaal).

• Jheroun
  • Niet online
Giant87 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:38:
Ik weet niet wat voor huis (rij of 2kapper ofzo?), maar bijv. voor vloerverwarming op de 1e/2e etage moet de hele vloer dikker worden, dat kan best wat gevolgen hebben, ook voor je buren.
Halfvrijstaand, alleen de garage grenst aan het huis ernaast.Vloerverwarming naar de garage doortrekken is overigens wel een optie 8)7 .
Bij ons kon dat wel, maar dan moesten de directe buren ook meedoen (twee-kapper), denk dat het te maken heeft met de hoogte vd ruimten/kozijnen/weet ik veel wat die wel gelijk moeten blijven, dus hoger. Ongetwijfeld te veel moeite voor jullie aannemer om het weer te laten tekenen ofzo.
Nu dus boven alleen in de douche/wc, en die heeft natuurlijk al een hogere vloer. Achteraf ook prima, want verwarming staat nooit aan boven, behalve in de douche/wc.
Qua warmte heb je waarschijnlijk gelijk maar wij zijn vooral graag alle radiatoren kwijt :)
Je ziet vaak wel dat bij grotere projecten en de grotere aannemers de vrijheid veel beperkter is. Bij ons maar 10 woningen en echt alles kon, achteraf nog meer dan ik dacht (als ik naar 1 vd woningen kijk, haha, alle kanten nog meer uitgebouwd dan normaal).
Het is inderdaad een groot project, wij hebben een optie in fase 2 van iets van 50 huizen maar in totaal bouwen ze er 500 geloof ik. Ik kan snappen dat seriebouw goedkoop is omdat alles standaard is maar het huis waar het hier om gaat is een zogenaamde 'special' waar er 4 van in het eerste project van 150 huizen komen, dan is alles toch al afwijkend.

Los daarvan vind ik het vooral stom dat ze alles oppakken om uit te zoeken terwijl het antwoord nee blijft. Dit is de tweede fase, je gaat mij niet vertellen dat er bij de 50 huizen die ze al verkocht hebben niemand deze vragen heeft gesteld. Dan geef je toch gewoon duidelijk aan dat alles wat kan in de meerwerklijst staat en dat de rest niet kan? Scheelt iedereen een hoop moeite. De standaardversie op papier vinden wij niet voldoende, de ruwbouwopties die er wel zijn geven het huis veel potentie. Om het af te maken zijn er dan nog die vragen die ik eerder noemde. Als in het begin duidelijk was dat corresponderen over opties geen zin had waren we enthousiaster gebleven dan nu. Een rits 'nee dat kan niet' geeft toch een vervelende bijsmaak.

Wij zijn behoorlijk veeleisend maar dat lijkt me wel het publiek dat je krijgt als mensen 7 ton in een huis douwen, misschien zijn ze dat niet gewend of zo. Ik zag dat de inschrijving voor een kleiner project hier in de buurt ook is geopend, wellicht daar ons geluk ook maar weer eens beproeven :9 . Zelfde prijsklasse maar wel gewoon overal standaard vloerverwarming en naadvrije plafonds enzo. Die snappen kennelijk van nature beter wat mensen bij een vrijstaand huis verwachten.

• Ghotirey
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
Jheroun schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:08:

Wij zijn behoorlijk veeleisend maar dat lijkt me wel het publiek dat je krijgt als mensen 7 ton in een huis douwen, misschien zijn ze dat niet gewend of zo. Ik zag dat de inschrijving voor een kleiner project hier in de buurt ook is geopend, wellicht daar ons geluk ook maar weer eens beproeven :9 . Zelfde prijsklasse maar wel gewoon overal standaard vloerverwarming en naadvrije plafonds enzo. Die snappen kennelijk van nature beter wat mensen bij een vrijstaand huis verwachten.
Misschien ook wel de bedoeling gezien het nog maar een optie is? Als jullie dan naar een ander ding gaan kijken komt er misschien iemand met minder 'lastige' wensen.

Als ik naar je wensen kijk vind ik ze meer dan normaal. De reactie zijn dan ook idd niet zo logisch of sociaal. Daarentegen snap ik wel dat ze moeten voldoen aan eisen enzo. Bij ons was het wisselend wat allemaal wel en niet kon.

Bij ons kon een kelder ook niet. Hoewel technisch mogelijk zou dat een hoop ellende geven en daarom deden ze dat niet. Jammer maar wel blij met een eerlijk antwoord. Grotere schuur in de tuin kon dan weer niet om andere redenen. Verder kon er wel veel in het huis, hebben de indeling behoorlijk anders gedaan en een hoop andere dingen die afweken van de meerwerkopties. Aan de gevels kon dan weer niets gedaan worden omdat die door een gemeentebesluit niet anders mochten zijn (er staan in de wijk 3 hele lelijke gebouwen en daar had de gemeente nogal spijt van dus hele strenge eisen voor de rest van de gebouwen).

Aangezien wij 1 van de eerste huizen in de rij zijn was bij ons alles steeds eerder klaar en zijn best veel buren bij ons binnen wezen kijken maar omdat wij nogal afweken met de rest hadden ze er uiteindelijk niet zoveel aan :)

Maar goed 7 ton en dan hoop van je wensen niet kunnen doen... Ik zou persoonlijk verder kijken denk ik. Nu hadden we ook om dat soort redenen besloten om het niet te doen als die niet konden (wel een stuk lager qua prijs). Gelukkig konden die wel in ons geval.

• eeweep
Toevallig zojuist brief ontvangen van de stoffeerder. Klacht is ongegrond zeggen ze, is scheur in ondervloer en niet hun verantwoording.

Aannemer wijst naar hun voorwaarden over krimpscheuren, gaat dus een verhaal worden met lange adem ben ik bang.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-11 12:48
Jheroun schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:08:
[...]

Halfvrijstaand, alleen de garage grenst aan het huis ernaast.Vloerverwarming naar de garage doortrekken is overigens wel een optie 8)7 .

[...]

Qua warmte heb je waarschijnlijk gelijk maar wij zijn vooral graag alle radiatoren kwijt :)

[...]

Het is inderdaad een groot project, wij hebben een optie in fase 2 van iets van 50 huizen maar in totaal bouwen ze er 500 geloof ik. Ik kan snappen dat seriebouw goedkoop is omdat alles standaard is maar het huis waar het hier om gaat is een zogenaamde 'special' waar er 4 van in het eerste project van 150 huizen komen, dan is alles toch al afwijkend.

Los daarvan vind ik het vooral stom dat ze alles oppakken om uit te zoeken terwijl het antwoord nee blijft. Dit is de tweede fase, je gaat mij niet vertellen dat er bij de 50 huizen die ze al verkocht hebben niemand deze vragen heeft gesteld. Dan geef je toch gewoon duidelijk aan dat alles wat kan in de meerwerklijst staat en dat de rest niet kan? Scheelt iedereen een hoop moeite. De standaardversie op papier vinden wij niet voldoende, de ruwbouwopties die er wel zijn geven het huis veel potentie. Om het af te maken zijn er dan nog die vragen die ik eerder noemde. Als in het begin duidelijk was dat corresponderen over opties geen zin had waren we enthousiaster gebleven dan nu. Een rits 'nee dat kan niet' geeft toch een vervelende bijsmaak.

Ook al eens overwogen om zelf een huis te laten bouwen? Stukje grond kopen (indien beschikbaar) en dan zelf op zoek naar een geschikte aannemer. Dat moet toch wel lukken met een budget van 7 ton. Deze route hebben wij genomen in het westen van het land (2-kapper weliswaar) maar we konden al onze woonwensen (zoals 4 slaapkamers op 1e verdieping waarvan 1 met inloopkast, speelkamer op de bgg, grote berging met vloerverwarming aan huis, etc) kwijt :)

• Jheroun
  • Niet online
Ghotirey schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:23:
Misschien ook wel de bedoeling gezien het nog maar een optie is? Als jullie dan naar een ander ding gaan kijken komt er misschien iemand met minder 'lastige' wensen.
Tsja, maar ze zijn er net als wij wel tijd aan kwijt nu (vooral de makelaar dan), dan kan je beter transparanter zijn dan de indruk wekken dat er vanalles kan terwijl er niks kan. Er wordt behoorlijk snel op vragen gereageerd enzo dus het is zeker niet verschrikkelijk maar sommige dingen wil je helder hebben voordat je een KAO tekent. We moeten nu voor extra leidingen, haard, veranderen binnenmuren, andere kozijnen en deuren en nog wat dingen maar eerst tekenen en dan afwachten of we er met zo'n kopersbegeleider uitkomen.

Kijk achteraf kan je alles aanpassen naar wens, dus in the end kan alles maar ik vind het gewoon doodzonde om een huis op te laten leveren, dan alle kozijnen en deuren er uit te trekken en weg te gooien en er een eigen aannemer op zetten. Hetzelfde voor allerlei binnenmuren en leidingen. Maargoed, we gaan het zien. Locatie plus ruwbouw blijft het belangrijkste om te onthouden ;)
Road-runner83 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 15:01:
[...]

Ook al eens overwogen om zelf een huis te laten bouwen? Stukje grond kopen (indien beschikbaar) en dan zelf op zoek naar een geschikte aannemer. Dat moet toch wel lukken met een budget van 7 ton. Deze route hebben wij genomen in het westen van het land (2-kapper weliswaar) maar we konden al onze woonwensen kwijt :)
Zeker, lijkt me supergaaf maar ben niet helemaal thuis in de kavelmarkt hier in Utrecht. Zag laatst op funda wel voor bijna 6 ton een stukkie grond van 300 m2 dus vraag me af of dat voor dit totaal dan gaat lukken. Ik kan in dit project nog vragen of we alleen de grond kunnen kopen zonder de aannemingsovereenkomst maar dat vinden ze vast niet goed :P

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-11 08:31
Wij hebben een aantal weken geleden dan eindelijk getekend voor ons nieuwbouwproject. We waren de allerlaatsten maar konden gelukkig nog wel al het meerwerk laten doen. De reden dat we voor nieuwbouw hebben gekozen is drieledig: enerzijds kunnen we het volledig naar onze smaak inrichten, veel garantie op zaken en de prijs. We hebben in een dorp gekocht, dicht bij de Randstad, maar toch nog betaalbaar. Tussen wat we op het oog hadden in stedelijk gebied en wat we gekocht hebben zit 50K verschil! En dat met slechts 10 km verschil in afstand.

Qua meerwerk zitten we nu op 35K: vloerverwarming, grotere badkamer, dakkapel, verlengde entree, stopcontacten, voorbereidingen voor camerabewaking enzovoorts.

Overigens bij onze bouwer faire manier van handelen. Natuurlijk is meerwerk duur, maar we hebben vandaag een kerstkadootje gekregen: DTS onderdorpels waren een optie, wordt nu standaard zonder er voor hoeven te betalen.

Erg veel zin in!
Osxy schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:02:
Vandaag de officiële aftrap van de bouw gehad, leuk de buren ontmoeten en als verrassing kregen we een kerststukje mee met hierin een steen in de kleur van onze woning. Dit was tot nu toe een verrassing (3 kleuren mogelijk)
(knip)
Dan hebben wij in het hetzelfde project gekocht, toekomstige buurman ;)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:52

Osxy

Holy crap on a cracker

NelgNL schreef op donderdag 21 december 2017 @ 15:09:
Wij hebben een aantal weken geleden dan eindelijk getekend voor ons nieuwbouwproject. We waren de allerlaatsten maar konden gelukkig nog wel al het meerwerk laten doen. De reden dat we voor nieuwbouw hebben gekozen is drieledig: enerzijds kunnen we het volledig naar onze smaak inrichten, veel garantie op zaken en de prijs. We hebben in een dorp gekocht, dicht bij de Randstad, maar toch nog betaalbaar. Tussen wat we op het oog hadden in stedelijk gebied en wat we gekocht hebben zit 50K verschil! En dat met slechts 10 km verschil in afstand.

Qua meerwerk zitten we nu op 35K: vloerverwarming, grotere badkamer, dakkapel, verlengde entree, stopcontacten, voorbereidingen voor camerabewaking enzovoorts.

Overigens bij onze bouwer faire manier van handelen. Natuurlijk is meerwerk duur, maar we hebben vandaag een kerstkadootje gekregen: DTS onderdorpels waren een optie, wordt nu standaard zonder er voor hoeven te betalen.

Erg veel zin in!

[...]

Dan hebben wij in het hetzelfde project gekocht, toekomstige buurman ;)
Grappig, moet dan even de bouwbegeleider gaan mailen want ik heb de DTS onderdorpels nog op mijn offerte staan ;)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-11 08:31
Osxy schreef op donderdag 21 december 2017 @ 15:15:
[...]

Grappig, moet dan even de bouwbegeleider gaan mailen want ik heb de DTS onderdorpels nog op mijn offerte staan ;)
Gaat aangepast worden begrijp ik.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-11 12:48
Jheroun schreef op donderdag 21 december 2017 @ 15:08:
[...]

[...]

Zeker, lijkt me supergaaf maar ben niet helemaal thuis in de kavelmarkt hier in Utrecht. Zag laatst op funda wel voor bijna 6 ton een stukkie grond van 300 m2 dus vraag me af of dat voor dit totaal dan gaat lukken. Ik kan in dit project nog vragen of we alleen de grond kunnen kopen zonder de aannemingsovereenkomst maar dat vinden ze vast niet goed :P
Ik weet niet of dit voor jou een goede locatie is maar hier heb je kavels vanaf 221K (332m2):
http://www.bouwkavelsonli...avel-in-Utrecht-2242.html

Dat ga je met 7ton zeker redden in het totaal (zolang het geen huis wordt van 500m2 woonoppervlakte) :)

EDIT
Zonde! Inschrijving is al gesloten zie ik:
https://www.utrecht.nl/wo...e-kavels/kavels-parkzuid/

Wordt een erg mooie kleinschalige wijk zo te zien (hou ik wel van) maar wellicht was je al op de hoogte van deze...

[ Voor 15% gewijzigd door Road-runner83 op 21-12-2017 15:21 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Weer flink wat opgeschoten vandaag, vlak voor de vakantie. Vandaag hebben we de meerwerklijst definitief ingevuld. Uiteindelijk flink wat meerwerk, maar badkamer en keuken casco. De garagedeuren vervangen door openslaande deuren hebben we geschrapt, en voor een teruggaaf van €425,- konden we de standaard garage-kanteldeur ook laten vervallen. Die wordt dus achteraf geplaatst na de opleverin. Alle tijd om een mooie uit te zoeken en hoogstwaarschijnlijk voor minder geld.

Ook vandaag de offerte voor de keuken ook getekend bij een lokale keukenleverancier voor 17k€, en de installatietekening is verwerkt door de aannemer, dus dat komt ook allemaal goed.

Van de badkamerleverancier kreeg ik vanochtend de offerte eindelijk, na daar 2 weken over gedaan te hebben. Toen ik twee uur later terugbelde om wat zaken te bespreken bleken ze plotseling gesloten te zijn, vandaag en morgen, ivm balansen. Terwijl morgen onze uiterste deadline is. Toen was ik helemaal klaar met het tijdgerek dus is de offerte de prullenbak ingegaan. Nu hebben we nog een halfjaar om te bepalen of ik de badkamer zelf ga plaatsen of dat we toch nog lokaal op zoek gaan naar een leuke leverancier.

Wellicht wordt het na drukke weken van veel uitzoeken toch nog een rustige kerstvakantie :)

Tja

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
MadEgg schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:51:
Van de badkamerleverancier kreeg ik vanochtend de offerte eindelijk, na daar 2 weken over gedaan te hebben. Toen ik twee uur later terugbelde om wat zaken te bespreken bleken ze plotseling gesloten te zijn, vandaag en morgen, ivm balansen. Terwijl morgen onze uiterste deadline is. Toen was ik helemaal klaar met het tijdgerek dus is de offerte de prullenbak ingegaan. Nu hebben we nog een halfjaar om te bepalen of ik de badkamer zelf ga plaatsen of dat we toch nog lokaal op zoek gaan naar een leuke leverancier.
Exact dezelfde reden waarom ik de badkamer en toiletten ook casco laat opleveren :). Was er ook helemaal klaar mee. Doelbewust rekken en prijstechnisch geen enkele beweging....

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-11 12:35
Vandaag gesprek met makelaar over ons nieuwbouwtraject.
Werkbare werkdagen tot oplevering: 550 (na oplevering van kelder)
Geen duidelijkheid welk segment(flat) ze als eerste gaan oplevering. ''In principe'' wel mijn cluster als eerste, maar goed, als dat niet op papier staat, koop je daar niets mee..

ff slikken en tijd om hierover na te denken wat te doen (zijn 15 flats, start bouw verwacht maart 2018, oplevering vanaf eind 2020).

• The Legend
  • Laatst online: 14-11 15:25

The Legend

*Plop*

Zo’n onzekere lange bouwtijd zou ik alleen accepteren als je het volledige bedrag achteraf mag betalen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn van de bouwer..

Ik ben toch malle pietje niet!

• Xtince
Ik moet begin januari de afbouwopties hebben doorgegeven. Ik heb hierover nog een vraag met betrekking tot de mechanische ventilatie.

Het huis wordt dus voorzien van een mechanische ventilatie met een kamerthermostaat in de woonkamer en een extra handzender in de keuken. Echter, aangezien de wc’s (2x) en de badkamer geen raam hebben, vind ik het belangrijk om de mechanische ventilatie in deze ruimten ook separaat te kunnen bedienen. De wc’s en de badkamer laat ik overigens casco opleveren (ga er wel vanuit dat de mechanische ventilatie wel gewoon inzit voor deze ruimten).

Ik heb nu de optie om een extra handzender (€110 p stuk) te nemen. Dus 3 x € 110 als ik in de wc’s en badkamer een dergelijke zender wil ophangen. Daarnaast kan ik voor €125 een klokthermostaat nemen ipv de standaard thermostaat die er in zit.

Wat raden jullie mij aan? Want weet eerlijk gezegd niet goed wat ik van die opties moet verwachten. En is dit achteraf uberhaupt nog mogelijk om je mechanische ventilatie “uit te breiden”? Dank!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:50
De extra handzender zou ik het type van opvragen en eerst kijken wat die in de winkel kost. Waarschijnlijk een euro of 70. Dus gewoon los kopen na oplevering!

Life is what happens while you're busy making other plans

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@Xtince lijkt me wel los te krijgen, en vast goedkoper. Maar goed om even na te zoeken.

Maar géén raam in de badkamer? Ook geen mogelijkheid toe? Ik zou er niet aan beginnen. Ik heb een aantal jaren in een nieuwbouwappartement (uit 2005) gewoond zonder raam in de badkamer en met mechanische ventilatie. De MV kon dat echt niet aan, de badkamer was de hele dag vochtig en er was bijna niet op te poetsen tegen de schimmelvorming. Het rare daar was dat de badkamer wel aan de buitenwand grensde en de boven- en benedenburen wél een raam hadden. Ik heb nog even overwogen om daar toch een raam in te laten zetten maar aangezien het een huurwoning was ben ik er toch maar niet aan begonnen.

Tja

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:41
zzattack schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:51:
[...]

BJ heeft toch ook gewoon dubbele vlak inbouw? met zon ovaal doosje erachter ipv rond?

• zzattack
Die zijn er wel ja maar alsnog zijn er ronde inbouwdozen ingefreesd

• Xtince
MadEgg schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:42:
@Xtince lijkt me wel los te krijgen, en vast goedkoper. Maar goed om even na te zoeken.

Maar géén raam in de badkamer? Ook geen mogelijkheid toe? Ik zou er niet aan beginnen. Ik heb een aantal jaren in een nieuwbouwappartement (uit 2005) gewoond zonder raam in de badkamer en met mechanische ventilatie. De MV kon dat echt niet aan, de badkamer was de hele dag vochtig en er was bijna niet op te poetsen tegen de schimmelvorming. Het rare daar was dat de badkamer wel aan de buitenwand grensde en de boven- en benedenburen wél een raam hadden. Ik heb nog even overwogen om daar toch een raam in te laten zetten maar aangezien het een huurwoning was ben ik er toch maar niet aan begonnen.
Helaas geen mogelijkheid om een raam te creeeren. Want “midden in” de woning zeg maar. Ik was hier ook echt huiverig over, maar na navraag (vooral ook tav schimmelvorming etc) is door meerdere personen aangegeven dat een MV wel voldoende zou moeten zijn. Nu twijfel ik weer. Maar geen weg terug overigens :)).

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 07:28
Voor ventilatie op de badkamer is het juist beter om het raam niet open te doen maar een goede mechanische ventilatie te installeren. Warme lucht neemt veel meer vocht op als koude lucht die je via je open raam naar binnen zou halen. Met enkel mechanische ventilatie komt de lucht onder de deur door (en dus warm).

[ Voor 14% gewijzigd door IceM op 22-12-2017 11:52 ]

...

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:48:
[...]
Helaas geen mogelijkheid om een raam te creeeren. Want “midden in” de woning zeg maar. Ik was hier ook echt huiverig over, maar na navraag (vooral ook tav schimmelvorming etc) is door meerdere personen aangegeven dat een MV wel voldoende zou moeten zijn. Nu twijfel ik weer. Maar geen weg terug overigens :)).
Wellicht is de MV-techniek wat vooruit gegaan sinds 2005 ;) We hadden toen ook alleen bediening in de keuken, dat was erg onhandig, dus een losse unit erbij in de badkamer is dan wel het minste. Raar dat dat er standaard niet bijzit trouwens - bij ons project wordt in de badkamer een bedieningspaneel voor de MV geplaatst terwijl er daar wel gewoon een raam is.
IceM schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:51:
Voor ventilatie op de badkamer is het juist beter om het raam niet open te doen maar een goede mechanische ventilatie te installeren. Warme lucht neemt veel meer vocht op als koude lucht die je via je open raam naar binnen zou halen. Met enkel mechanische ventilatie komt de lucht onder de deur door (en dus warm).
In ieder geval in de zomer komt er warme lucht van buiten. Ik ervaar het echt als een enorm verschil, de mechanische ventilatie of een raampje open, en dat in het voordeel van het raam. Wat je zegt klopt natuurlijk in de theorie, dus wat dan het verschil maakt...

[ Voor 30% gewijzigd door MadEgg op 22-12-2017 11:59 ]

Tja

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:56
@Xtince In de toiletten is extra bediening zinloos. Alleen in de badkamer is het wel nuttig.
@MadEgg Waarschijnlijk had jouw badkamer geen raam vanwege brandoverslag regels tussen appartementen. Als je appartementen om en om een raam geeft, voldoe je zonder brandwerend glas e.d.
Overigens, MV in stand 2 moet genoeg zijn om je badkamer te ventileren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Xtince
Dank allen. Duidelijk! Maar zijn de extra zaken voor de MV ook achteraf te regelen. Of is dat dan lastig qua type etc?

Enig idee wat het verschil zou zijn van een standaard thermostaat en een klok thermostaat? Heb de vraag overigens net ook bij de bouwer neergelegd. Vraag me af of dat de €125 extra waard is.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 10:07
beetje laat maar bij deze. Ik denk niet dat ik er iets aan ga doen. Misschien nog een keertje aansmeren voordat de latex eroverheen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/x76s7gba7/scheur1.png

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/sy225ckwf/scheur2.png

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11 12:11
Xtince schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:02:
Dank allen. Duidelijk! Maar zijn de extra zaken voor de MV ook achteraf te regelen. Of is dat dan lastig qua type etc?

Enig idee wat het verschil zou zijn van een standaard thermostaat en een klok thermostaat? Heb de vraag overigens net ook bij de bouwer neergelegd. Vraag me af of dat de €125 extra waard is.
Je zou moeten vragen welk type ze leveren. Op coolblue kan je bv al mooie smart-klokthermostaten krijgen voor dat geld, met waarschijnlijk meer opties. Moet je hem alleen zelf vervangen, maar dat is vaak kinderspel.

Wij krijgen een aparte extra draadloze besturing voor de MV bij oplevering. Maar die dingen zijn vaak ook voor 40-50 euro te koop. Is natuurlijk afhankelijk van de type die zij installeren, maar meestal zijn die zelf wel aan te schaffen na oplevering.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 15:52
Xtince schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:30:
Ik moet begin januari de afbouwopties hebben doorgegeven. Ik heb hierover nog een vraag met betrekking tot de mechanische ventilatie.

Het huis wordt dus voorzien van een mechanische ventilatie met een kamerthermostaat in de woonkamer en een extra handzender in de keuken. Echter, aangezien de wc’s (2x) en de badkamer geen raam hebben, vind ik het belangrijk om de mechanische ventilatie in deze ruimten ook separaat te kunnen bedienen. De wc’s en de badkamer laat ik overigens casco opleveren (ga er wel vanuit dat de mechanische ventilatie wel gewoon inzit voor deze ruimten).

Ik heb nu de optie om een extra handzender (€110 p stuk) te nemen. Dus 3 x € 110 als ik in de wc’s en badkamer een dergelijke zender wil ophangen. Daarnaast kan ik voor €125 een klokthermostaat nemen ipv de standaard thermostaat die er in zit.

Wat raden jullie mij aan? Want weet eerlijk gezegd niet goed wat ik van die opties moet verwachten. En is dit achteraf uberhaupt nog mogelijk om je mechanische ventilatie “uit te breiden”? Dank!
Toiletten zou ik niks aan doen. Als het goed is, zit er wel afzuiging van je MV, en dus gaat 'die lucht' vanzelf weg. Als je weet dat er kort na jou iemand naartoe moet, dat zet je vanuit je woonkamer even de MV op standje 3. O-)

Voor je badkamer zou je ook kunnen kijken naar een hygro-sensor. Die meet de luchtvochtigheid, en schakelt dan de MV in. Ligt er een beetje aan wat voor MV je hebt. Wat uitgebreidere 'type D' installaties (balansventilatie) hebben dat wel, vaak al standaard.

• IceM
Xtince schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:30:
Ik heb nu de optie om een extra handzender (€110 p stuk) te nemen. Dus 3 x € 110 als ik in de wc’s en badkamer een dergelijke zender wil ophangen.
Zoals aangegeven, WC is denk ik niet nodig. Wij hadden in onze oude woning deze RF unit in de badkamer om de ventilatie daar hoger te zetten.

...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:56
Xtince schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:02:

Ligt eraan welke standaard is (gokje, Honeywell Round in Modulation of On/Off versie) en de klokthermostaat is in de regel een Chonotherm Vision. Maar dat zal je na moeten vragen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• keanu_
The Legend schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:21:
Zo’n onzekere lange bouwtijd zou ik alleen accepteren als je het volledige bedrag achteraf mag betalen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn van de bouwer..
haha, was het maar zo'n feest, maar dat geldt helaas voor geen enkele nieuwbouw.

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

keanu_ schreef op donderdag 21 december 2017 @ 23:05:
Vandaag gesprek met makelaar over ons nieuwbouwtraject.
Werkbare werkdagen tot oplevering: 550 (na oplevering van kelder)
Geen duidelijkheid welk segment(flat) ze als eerste gaan oplevering. ''In principe'' wel mijn cluster als eerste, maar goed, als dat niet op papier staat, koop je daar niets mee..

ff slikken en tijd om hierover na te denken wat te doen (zijn 15 flats, start bouw verwacht maart 2018, oplevering vanaf eind 2020).
15 flats heb je ook niet in 9 maanden gebouwd, dus je zou (net als de rest van de kopers) toch gewoon geduld moeten hebben ben ik bang.

• keanu_
MeltedForest schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:08:
[...]

15 flats heb je ook niet in 9 maanden gebouwd, dus je zou (net als de rest van de kopers) toch gewoon geduld moeten hebben ben ik bang.
Het feit dat het bouwen van 15 flats tijds kost, ben ik mij ook goed van bewust hoor. ;)
Heb persoonlijk wat onzeker gevoel bij de 550 werkbare werkdagen zonder duidelijkheid welke flat als eerste wordt opgeleverd, maar goed, dit zal de aannemer en makelaar beiden niet kunnen wegnemen ;( .. keuzes, keuzes!

• Jheroun
  • Niet online
Vanmiddag een belletje gehad van makelaar/ontwikkelaar, ze vonden zelf de antwoorden over wat we wilden ook nogal kortaf dus ze hebben het er met de aannemer over gehad. Resultaat is dat ze wel een aanbieding gaan doen voor het leggen van vloerverwarming op alle drie de etages *O* Ook wat andere punten betreft horen we nu mensen meedenken ipv nee zeggen. Ik moet zeggen dat ik prettig verrast ben door in ieder geval de communicatie die er ontstaan is. Ik denk dat we ervoor gaan, donderdag zitten we voor de KAO.

Het ligt er al mooi bij ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Vt4QmLvocFgtP2mtksMakcl/thumb.jpg

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-11 10:56
Wij hebben afgelopen woensdag de sleutel ontvangen! De oplevering is prima verlopen en 5 punten die op gepakt moeten worden waarvan 1 lekkage :-( . Nadat we beneden aankwamen en de meterkast open deden was de achterwand helemaal nat... Hiervoor hadden we de kranen etc op de badkamer open gehad om de alles even te testen etc.

Er wordt nu onderzoek gedaan waar dit vandaag komt, de badkamer zit er boven. In het ergste geval moet de hele vloer eruit in de badkamer. Morgen heb ik een afspraak voor een status update. Het vervelende is dat ze vanaf nu 2 weken vakantie hebben :-(

Wordt vervolgt...

Verder is de voortuin en oprit al afgegraven en wordt deze morgen bestraat.

De stenen zijn vandaag geleverd. Schrok wel even van het aantal Big Bags :+

Totaal 100m2 voor 2 opritten en stukje voortuin.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UymbI6c.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ollie_1982 op 22-12-2017 19:53 ]

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Gaat hier hard nu. 3-5 weken geleden bouwput uitgegraven, vandaag liggen de verdiepingsvloeren er al op. Waar ik me zorgen over maak; donderdag zijn de binnenmuren gelijmd van mijn woning en vandaag liggen de vloeren er op. Op internet kan ik er niks vinden over uitharding/ verwerkingstijd.

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-11 21:15
Vandaag even op de bouwplaats wezen kijken om de bouwvakkers een goede kerst te wensen en een fles wijn in de handen te drukken. Het begint ergens op te lijken. Ergens is het volgens mij ook wel bijzonder dat we altijd welkom zijn op de bouwplaats en dat de uitvoerder het leuk vindt om ons even te vertellen waar hij mee bezig is, en hoe ver hij in het proces zit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bEnQzLl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zXoN7Q4.jpg

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bouwvakkers, wijn? :+

Maar idd altijd leuk om te volgen en in de gaten te houden. :Y

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-11 11:15
Haha ja wijn, daar moest ik ook om gniffelen.

@Xtince vwb mechanische ventilatie: wij wonen nu 11 jaar in een huis uit 2003 met enkel MV in de badkamer, geen verdere ventilatiemogelijkheid. Ik moet zeggen dat het redelijk gaat: de deur overdag op een kier laten scheelt al veel. Vaak zet ik 's morgens na het douchen, zodra ik beneden kom, de MV even op MAX tijdens het ontbijt, that's it. Ok, eens in het jaar spuit ik wat HG op een paar kleine schimmelplekken, maar da's goed te doen en meer vanwege optische dan gezondheidsredenen. Ik zou zeggen: als je MV fatsoenlijk aangelegd en afgesteld is, zou ik me over schimmels/vocht geen grote zorgen maken.

Ik heb geen signature

• NLS_
Joopieboy schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 21:44:
Bouwvakkers, wijn? :+

Maar idd altijd leuk om te volgen en in de gaten te houden. :Y
De wijn was voor thuis en voor de kerst. In de keet had ik een krat bier achter gelaten. ;-)

edit: Je hebt wel gelijk dat het waarschijnlijk niet echte wijndrinkers zijn. Eigenlijk vond ik het gebaar belangrijker dan de inhoud van de fles.

[ Voor 20% gewijzigd door NLS_ op 22-12-2017 23:03 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag een leuke dag gehad; 2e afspraak bij de haardenboer voor de liftdeur haard! In eerste instantie wilden we een klassieke schouw, maar bij nader inzien vinden wij dat bij nieuwbouw toch minder fraai cq gewaagd. Dus nu gaat het waarschijnlijk een liftdeurhaard met plankjes worden, ongeveer als volgt (nieuwe versie is dat muurtje links weg valt, dus plankjes worden aan de muur geboord ipv tussen 2 wandjes en eronder komt een bankje met kussens):
vr
In de vakjes links komt de audio apparatuur, tv wordt opgehangen boven dressoir en kabels worden overal netjes doorgelust achter/onder de haard. Tips zijn welkom!

Kreeg van de week een mail van de aannemer dat ze 1 extra PV paneel in rekening gaan brengen, omdat de EPC waarde niet voldoet i.v.m. de uitbouw (optie). Extra kosten: 700 euro. Gelijk maar een mail terug gestuurd met de vraag of ze de passage uit de KOA en/of gelinkte documenten willen citeren waarin is aangegeven dat dit mogelijk is, want ik ben het nergens tegengekomen :+. Volgens mij kunnen ze dit nooit doen, of wel? (ervan uitgaande dat het idd nergens zwart op wit staat).

Bouw gaat gelukkig wel voorspoedig en los van bovenstaande gaat de communicatie ed ook vrij goed met de aannemer :). Wel scherp blijven maar dat hoort erbij.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 22-12-2017 23:23 ]

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-11 22:54

d0s

sssst

Hun bieden de uitbouw aan als meerwerkoptie, en dan had het paneel daar bij in moeten zitten. Dus ergens in de meerwerklijst/optiebeschrijving.

De EPC van de woning staat vast, en is verantwoording van de aannemer om dit vanuit de opties te borgen.

[ Voor 22% gewijzigd door d0s op 22-12-2017 23:16 ]

• Xtince
Zoals eerder aangegeven laat ik mijn badkamer casco opleveren. Bij casco zullen de standaard aansluitingen (zoals een wandlicht, leidingen afgedopt) worden voorzien. Ik bedacht me net dat ik wel stopcontacten wil in de badkamer die er niet standaard inzitten. Is het verstandig (en mogelijk) om wel alvast een loze leiding vanuit de meterkast naar de badkamer te laten lopen voor een stopcontact? Of kan de elektriciteit later worden getrokken vanuit de (standaard) wandlichtpunt?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ik zat met dezelfde vraag. Ik heb het met onze kopersbegeleider overlegd maar volgens hem was dat de volledige verantwoordelijkheid van de badkamerinstallateur - het was niet mogelijk om opties te doen in de badkamer. Geen extra leidingen, geen extra elektra. Alles op de standaardplek. Ik vond het wel bijzonder, maar goed.

Ik ga het dus doortrekken vanaf het standaardlichtpunt en frees wel een gootje in de muur.

Tja

• Xtince
MadEgg schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 10:10:
Ik zat met dezelfde vraag. Ik heb het met onze kopersbegeleider overlegd maar volgens hem was dat de volledige verantwoordelijkheid van de badkamerinstallateur - het was niet mogelijk om opties te doen in de badkamer. Geen extra leidingen, geen extra elektra. Alles op de standaardplek. Ik vond het wel bijzonder, maar goed.

Ik ga het dus doortrekken vanaf het standaardlichtpunt en frees wel een gootje in de muur.
Ok, ik zal de vraag ook even stellen aan de kopersbegeleider. Maar het is dus wel mogelijk om vanuit de standaardlichtpunt elektriciteit voor een stopcontact te regelen? Echt een noob wat dat betreft en moet nog een aannemer zoeken voor de badkamer :). Wil in ieder geval koste wat het kost minimaal een en het liefst een dubbele wandcontactdoos. Heb ik nu niet in de badkamer en is echt een groot gemis.

• NLS_
Xtince schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 09:52:
Zoals eerder aangegeven laat ik mijn badkamer casco opleveren. Bij casco zullen de standaard aansluitingen (zoals een wandlicht, leidingen afgedopt) worden voorzien. Ik bedacht me net dat ik wel stopcontacten wil in de badkamer die er niet standaard inzitten. Is het verstandig (en mogelijk) om wel alvast een loze leiding vanuit de meterkast naar de badkamer te laten lopen voor een stopcontact? Of kan de elektriciteit later worden getrokken vanuit de (standaard) wandlichtpunt?
Wij laten ook de badkamers en toilet casco opleveren. Maar evengoed mag ik wel aangeven waar ik de leidingen wil en waar er stopcontacten moeten komen. Is voor ons makkelijker om dit in 1 keer te doen.

• Xtince
NLS_ schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:21:
[...]

Wij laten ook de badkamers en toilet casco opleveren. Maar evengoed mag ik wel aangeven waar ik de leidingen wil en waar er stopcontacten moeten komen. Is voor ons makkelijker om dit in 1 keer te doen.
De leidingen mag ik helaas niet aangeven, dus ben bang dat het ook voor een extra loze leiding gaat. Zal het opgooien, normaal gesproken is de aannemer zeer toegankelijk. Maar mijn plan B kan dan zijn om uit de wandlicht de trekken? Weet ik ook in hoeverre ik moet “aandringen” bij de aannemer ☺

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:08:
[...]

Ok, ik zal de vraag ook even stellen aan de kopersbegeleider. Maar het is dus wel mogelijk om vanuit de standaardlichtpunt elektriciteit voor een stopcontact te regelen? Echt een noob wat dat betreft en moet nog een aannemer zoeken voor de badkamer :). Wil in ieder geval koste wat het kost minimaal een en het liefst een dubbele wandcontactdoos. Heb ik nu niet in de badkamer en is echt een groot gemis.
Nouja, het zal iets extra werk kosten waarschijnlijk. Het lichtpunt is waarschijnlijk voorzien van een aarde, nul en schakeldraad. Voor een WCD wil je ook een fasedraad hebben. De schakeldraad is in een andere inbouwdoos middels een schakelaar verbonden aan de fasedraad. De kans is dus aanwezig dat je vanaf de schakelaar de fasedraad moet aansluiten en doortrekken naar het lichtpunt, zodat je het vanaf daar weer door kunt trekken naar de nog aan te leggen WCD. Het kabels trekken valt op zich wel mee.

In mijn vorige woning heb ik het ook zo aangepakt, daar was ook geen WCD in de badkamer. Het eventuele breekwerk is meer werk dan de extra koperdraad er langs trekken.

Tja

• Xtince
MadEgg schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:43:
[...]

Nouja, het zal iets extra werk kosten waarschijnlijk. Het lichtpunt is waarschijnlijk voorzien van een aarde, nul en schakeldraad. Voor een WCD wil je ook een fasedraad hebben. De schakeldraad is in een andere inbouwdoos middels een schakelaar verbonden aan de fasedraad. De kans is dus aanwezig dat je vanaf de schakelaar de fasedraad moet aansluiten en doortrekken naar het lichtpunt, zodat je het vanaf daar weer door kunt trekken naar de nog aan te leggen WCD. Het kabels trekken valt op zich wel mee.

In mijn vorige woning heb ik het ook zo aangepakt, daar was ook geen WCD in de badkamer. Het eventuele breekwerk is meer werk dan de extra koperdraad er langs trekken.
Dank, ben blij dat het in ieder geval mogelijk is als plan B. Hoop dat de aannemer niet moeilijk doet over een loze leiding naar de badkamer. Want is toch wat makkelijker

• Ancent
  • Laatst online: 19-12-2023
ollie_1982 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:50:
Wij hebben afgelopen woensdag de sleutel ontvangen! De oplevering is prima verlopen en 5 punten die op gepakt moeten worden waarvan 1 lekkage :-( . Nadat we beneden aankwamen en de meterkast open deden was de achterwand helemaal nat... Hiervoor hadden we de kranen etc op de badkamer open gehad om de alles even te testen etc.

Er wordt nu onderzoek gedaan waar dit vandaag komt, de badkamer zit er boven. In het ergste geval moet de hele vloer eruit in de badkamer. Morgen heb ik een afspraak voor een status update. Het vervelende is dat ze vanaf nu 2 weken vakantie hebben :-(

Wordt vervolgt...

Verder is de voortuin en oprit al afgegraven en wordt deze morgen bestraat.

De stenen zijn vandaag geleverd. Schrok wel even van het aantal Big Bags :+

Totaal 100m2 voor 2 opritten en stukje voortuin.
Proficiat Ollie! Al is die lekkage wel irritant |:(

Het afgraven van de klei, opvullen met zand en de bestrating hebben jullie dat in eigen beheer opgepakt of zit daar nog een deel aan werkzaamheden vanuit de aannemer in?

• ollie_1982
  • Laatst online: 09-11 10:56
@Ancent Dank! Ja is irritant maar vertrouw dat het z.s.m. wordt opgelost. Vanochtend was de loodgieter er en ze hebben het water nu afgesloten wat naar de badkamer etc. gaat en voor nood een losse kraan gemonteerd in de meterkast zodat ik wel koud water kan pakken. Naar de WC gaan kan dus niet... lang leven de goede buur O-)

2 januari gaan ze verder i.v.m. vakantie. De lekkage lijkt in ieder geval pas halverwege de meterkast te beginnen, daarboven is alles droog... hopelijk wordt het daar gevonden hoeft de vloer van de badkamer er niet uit.

Wordt vervolgt.

Het afgraven konden wij via de aannemer laten doen, althans een bedrijf die door de aannemer in de arm was genomen maar deze vroeg gewoon de hoofdprijs. Hier hebben we voor bedankt.

We hebben het nu met de hele straat dus bij 1 partij neergelegd en hebben de afgelopen 2 weken alles (opritten en voortuinen) afgegraven en het wordt nu bestraat.

• Xtince
ollie_1982 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:45:
@Ancent
Het afgraven konden wij via de aannemer laten doen, althans een bedrijf die door de aannemer in de arm was genomen maar deze vroeg gewoon de hoofdprijs. Hier hebben we voor bedankt.

We hebben het nu met de hele straat dus bij 1 partij neergelegd en hebben de afgelopen 2 weken alles (opritten en voortuinen) afgegraven en het wordt nu bestraat.
Veel verschil tussen de aannemer en die andere partij? Kan je misschien ook aangeven hoeveel?

Ben namelijk een aantal keer aangeraden om het via de aannemer te laten doen. Dat dat altijd beter zou zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door Xtince op 24-12-2017 10:17 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja beter voor de aannemer ja. :) Ik weet dat bij mijn ouderlijk huis wij een 'verzwaarde' oprit hebben aan laten leggen, dus split eronder samen met de buren (meter of 6 diep en breed) voor zo rond de anderhalf duizend euro. Iets wat de aannemer voor een oprit vroeg met standaard bestrating en een laagje geel zand eronder. :)

• Jheroun
  • Niet online
Heeft iemand hier nog tips voor tutorials over floorplanner of sketchup ofzo? Ik wordt helemaal gek van die software }:| . Floorplanner lijkt wat intuitiever maar doordat hij zelf continue de maten van dingen blijft herberekenen klopt het nooit |:(. Ik blijf voorlopig maar bij printouts en potlood plus geodriehoek denk ik :)

• Ancent
  • Laatst online: 19-12-2023
Jheroun schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:05:
Heeft iemand hier nog tips voor tutorials over floorplanner of sketchup ofzo? Ik wordt helemaal gek van die software }:| . Floorplanner lijkt wat intuitiever maar doordat hij zelf continue de maten van dingen blijft herberekenen klopt het nooit |:(. Ik blijf voorlopig maar bij printouts en potlood plus geodriehoek denk ik :)
Ik heb Sketchup geleerd door de YouTube video's van Archilecture te bekijken. Doe het stap voor stap, video voor video. Kost wat tijd maar dan weet je wel wat je aan het doen bent en waar je op moet letten.

https://www.youtube.com/w...QaoWf4HvAhAqUYuglP-Jl57To

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jheroun schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:05:
Ik heb deze video gebruikt voor mijn eerste schets: YouTube: les2 sketchup 3d plattegrond maken

Na een middagje proberen is het toch aardig gelukt :).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 24-12-2017 16:13 ]

• De Uitsmijter
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 09:59
Ik zit nog steeds te worstelen met het probleem van de kavelgrootte. De beschoeiing van de naastliggende sloot is afgelopen week aangebracht en nu blijkt het huis ineens bijna in de sloot te staan, in ieder geval is er te weinig ruimte om nog aan die zijde langs het huis te lopen omdat er in ruim een meter afstand ongeveer 80cm hoogteverschil overbrugd moet worden.

Nog los van alle acties die ik hier op ga ondernemen, wil ik graag begrijpen hoe dit soort situaties kunnen ontstaan. De afstand tot de maan, een brug van 80 meter lang die precies past als die op zijn plek wordt getakeld, alles kunnen we heel precies meten. Maar dan is het niet mogelijk om van te voren te meten of mijn kavel 19 of 21 meter breed wordt?

Dat is toch eigenaardig. Kan iemand hier vertellen waarom dit kennelijk zo lastig is? Is dit technisch lastig, of is het misschien een juridisch probleem? Waarom kan een landmeter niet met een nauwkeurigheid van 5 centimeter gewoon een piketpaaltje in de grond slaan?

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Ancent schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:11:
[...]

Ik heb Sketchup geleerd door de YouTube video's van Archilecture te bekijken. Doe het stap voor stap, video voor video. Kost wat tijd maar dan weet je wel wat je aan het doen bent en waar je op moet letten.

https://www.youtube.com/w...QaoWf4HvAhAqUYuglP-Jl57To
Archilecture heb ik ook gebruikt, goede handleiding.

• leecher
De Uitsmijter schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:31:
in ieder geval is er te weinig ruimte om nog aan die zijde langs het huis te lopen omdat er in ruim een meter afstand ongeveer 80cm hoogteverschil overbrugd moet worden.
Daar kan je toch gewoon een trapje maken?

• De Uitsmijter
leecher schreef op zondag 24 december 2017 @ 21:54:
[...]

Daar kan je toch gewoon een trapje maken?
Mooi dat je constructief meedenkt ;)

Dat zou zeker kunnen, maar is weinig praktisch met fiets, kruiwagen en al het andere dat rolt. En eerlijk gezegd is de oplossing van later zorg (huis en sloot zijn inmiddels lastig te verplaatsen)

Ik ben nu vooral benieuwd of iemand me kan uitleggen hoe dit komt. Wat is er zo nou lastig aan om die kavels wat minder onnauwkeurig in te meten?

• jip_86
Misschien heb je een foto? Snap niet helemaal hoe je aan de lange kant van je huis die toch makkelijk meer dan een meter is 80cm omlaag moet binnen een meter. En kun je niet langs de andere zijde lopen?

Los daarvan is de positionering bij ons ook niet je van het. Hier is er een uitbouw op de erfgrens terecht gekomen. Dit heeft als gevolg dat de stoep daar nu dus gewoon tegen de muur aan ligt. Als je het zelf zou voorstellen bij de gemeente voor je eigen huis lachen ze je vierkant uit, maar het is er wel gekomen :')

• leecher
De Uitsmijter schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:31:
Ik zit nog steeds te worstelen met het probleem van de kavelgrootte. De beschoeiing van de naastliggende sloot is afgelopen week aangebracht en nu blijkt het huis ineens bijna in de sloot te staan, in ieder geval is er te weinig ruimte om nog aan die zijde langs het huis te lopen omdat er in ruim een meter afstand ongeveer 80cm hoogteverschil overbrugd moet worden.

Nog los van alle acties die ik hier op ga ondernemen, wil ik graag begrijpen hoe dit soort situaties kunnen ontstaan. De afstand tot de maan, een brug van 80 meter lang die precies past als die op zijn plek wordt getakeld, alles kunnen we heel precies meten. Maar dan is het niet mogelijk om van te voren te meten of mijn kavel 19 of 21 meter breed wordt?

Dat is toch eigenaardig. Kan iemand hier vertellen waarom dit kennelijk zo lastig is? Is dit technisch lastig, of is het misschien een juridisch probleem? Waarom kan een landmeter niet met een nauwkeurigheid van 5 centimeter gewoon een piketpaaltje in de grond slaan?
Alles kan, waarom ze het doen geen idee. Zal wel teveel moeite zijn. Ze vragen je gewoon iets van een ton neer te leggen voor de belofte 'je krijgt ongeveer dit'. Ongeveer is een prima aanduiding voor een pak hagelslag maar niet voor een paar honderd euro per m2. Ben je het er niet mee eens dan zijn er voor jou wel 10 anderen die het prima vinden. Vonden wij toen ook irritant.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Is het iemand al gelukt een gespecificeerde nota van de zonnepanelen te ontvangen? Volgens mij kun je dan de btw terug krijgen, toch al snel 1.000 euro. Lijkt me vanuit de aannemer een kleine moeite om op de laatste nota enkele regels toe te voegen met de prijs van de panelen en omvormers !

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 25-12-2017 01:10 ]

• De Uitsmijter
Ik kan straks inderdaad wel gewoon aan de andere kant langs het huis, maar hoe het er nu staat was niet het idee en voor bijna 1000 euro de vierkante meter (tegen Amsterdam aan) verwacht ik inderdaad wat meer dan het spreekwoordelijke pak hagelslag. Juist omdat het om zulke grote bedragen gaat zou je meer precisie kunnen verwachten.

Een veel gehoorde reactie van projectontwikkelaars is dat je ook niet hoeft bij te betalen als je per abuis meer grond geleverd krijgt. Maar ik vraag me dan toch af hoe vaak dat voorkomt. Juist door dit niet-transparante gerommel ontstaat bij mij de indruk dat ik belazerd word en dat hier door ontwikkelaars structureel oneigenlijk voordeel wordt behaald. Daarom wil ik graag weten waarom dat meetproces zo ingewikkeld en rudimentair is.
jip_86 schreef op maandag 25 december 2017 @ 00:12:
Misschien heb je een foto? Snap niet helemaal hoe je aan de lange kant van je huis die toch makkelijk meer dan een meter is 80cm omlaag moet binnen een meter. En kun je niet langs de andere zijde lopen?

Los daarvan is de positionering bij ons ook niet je van het. Hier is er een uitbouw op de erfgrens terecht gekomen. Dit heeft als gevolg dat de stoep daar nu dus gewoon tegen de muur aan ligt. Als je het zelf zou voorstellen bij de gemeente voor je eigen huis lachen ze je vierkant uit, maar het is er wel gekomen :')
Met veel liefde post ik hier nog even een plaatje (is het voor jullie herkenbaar als ik zeg dat ik het deze dagen moeilijk vind om over iets anders dan het huis te praten :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FrY1jX1evP1hditsoNr5ZKlW/full.jpg

• The Legend
  • Laatst online: 14-11 15:25

The Legend

*Plop*

Hoe ga je nu je ramen lappen aan die kant :?

Ik ben toch malle pietje niet!

• IceM
Wtf, dat kan toch niet zo? Ik kan me ook niet voorstellen dat dat zand niet weg spoelt met zo'n afschot.

...

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:12
WTF? Dat lijkt net alsof je huis elk moment de sloot ik n kan schuiven. Geen idee of er normen voor zoiets bestaan, maar ik betwijfel of deze situatie eraan voldoet. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• jip_86
Wow op die manier 80 cm :o
Dan heb je zo ong een steiger nodig om over te lopen. Dat lijkt me niet de bedoeling dat je dat zelf mag gaan regelen. Neem aan dat de brochure daar zeeën van ruimte weer geeft? Exacte maten kan je over discussiëren, maar als daar een paadje getekend is moet die er ook gewoon kunnen komen. Zo als the legend zegt, je kan nu idd niet eens je ramen lappen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:00
Of je fiets de tuin in krijgen :-/

Tot waar loopt je erfgrens? Ben je verantwoordelijk voor de schuine grond?

• leecher
@De Uitsmijter

Ik zie genoeg mogelijkheden. Een steiger, kleine grondkerende constructie zodat je de grond gewoon aan kan vullen, enzovoorts. Wie dat gaat betalen lijkt me een grotere uitdaging.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

De Uitsmijter schreef op maandag 25 december 2017 @ 08:03:
Ik kan straks inderdaad wel gewoon aan de andere kant langs het huis, maar hoe het er nu staat was niet het idee en voor bijna 1000 euro de vierkante meter (tegen Amsterdam aan) verwacht ik inderdaad wat meer dan het spreekwoordelijke pak hagelslag. Juist omdat het om zulke grote bedragen gaat zou je meer precisie kunnen verwachten.

Een veel gehoorde reactie van projectontwikkelaars is dat je ook niet hoeft bij te betalen als je per abuis meer grond geleverd krijgt. Maar ik vraag me dan toch af hoe vaak dat voorkomt. Juist door dit niet-transparante gerommel ontstaat bij mij de indruk dat ik belazerd word en dat hier door ontwikkelaars structureel oneigenlijk voordeel wordt behaald. Daarom wil ik graag weten waarom dat meetproces zo ingewikkeld en rudimentair is.

[...]

Met veel liefde post ik hier nog even een plaatje (is het voor jullie herkenbaar als ik zeg dat ik het deze dagen moeilijk vind om over iets anders dan het huis te praten :) )

[afbeelding]
En een beschoeiing plaatsen geen optie?

Wel een mooi huis zeg!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

De Uitsmijter schreef op maandag 25 december 2017 @ 08:03:

[...]

[afbeelding]
En hoe ziet de kadastraal plattegrond eruit?

• NLS_
Met veel liefde post ik hier nog even een plaatje.
Dat lijkt me idd wel een probleem. Wat staat er op je bouwtekening en in je bestek? Bij ons is het zo dat we zelf verantwoordelijk zijn voor de beschoeiing van de tuin en om een voorziening op te nemen voor een overbrugging van ongeveer 2.5 meter naar beneden (we wonen straks op een dijk). Staat beschreven in bestek en ingetekend op bouwtekening. Als er bij jou geen hoogteverschil staat ingetekend, en er in je bestek staat dat er vlak wordt opgeleverd lijkt me dit niet redelijk. Zo kun je er niks mee.

• De Uitsmijter
NLS_ schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:00:
[...]

Dat lijkt me idd wel een probleem. Wat staat er op je bouwtekening en in je bestek? Bij ons is het zo dat we zelf verantwoordelijk zijn voor de beschoeiing van de tuin en om een voorziening op te nemen voor een overbrugging van ongeveer 2.5 meter naar beneden (we wonen straks op een dijk). Staat beschreven in bestek en ingetekend op bouwtekening. Als er bij jou geen hoogteverschil staat ingetekend, en er in je bestek staat dat er vlak wordt opgeleverd lijkt me dit niet redelijk. Zo kun je er niks mee.
Beschoeiing is voor rekening van het project. We hadden die graag hoger gehad, maar dat mag weer niet van de gemeente...

Volgens de situatietekening hadden we daar een meter meer ruimte gehad. En dat maakt net het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dN7hJ59s6CErPSLKnkPnrvOO/full.png

En dank voor de complimenten en het meedenken!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

@De Uitsmijter En binnen de beschoeiing van de gemeente dan een borderrand maken? Kennissen van mij zaten hetzelfde en die hebben een muurtje laten metselen en daarmee de verhoging 'opgelost'. Dan kun je dat mooi gebruiken om een paadje te maken langs het huis met eventueel een poort, en onderaan een strookje gras/groen. Maak je verderop in de tuin een trapje naar beneden en zou je eventueel ervoor kunnen kiezen om vanaf de helft van de tuin het muurtje iets meer de tuin in te laten vallen zodat je onder een terras kan maken. Kun je heerlijk aan het water uit de wind en uit het zicht gaan zitten. :)

Edit: snelle schets:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5a40dba0b0a6e/5a40dba0835ec-20171225_120538.jpg
Zou ik wel iets gaan doen met bv leibomen achterin de tuin tegen de inkijk en bij het trapje een mooie prunus ofzo. Bij het water een mooie vlonder maken, lampjes op het muurtje.

[ Voor 20% gewijzigd door Joopieboy op 25-12-2017 12:10 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2