@
Wackmack ziet er mooi uit! Jammer dat onze ruimte zich er niet voor leent.
Wij hebben afgelopen weekend een uitje Twente gehad - vrijdag met kopersbegeleiding om tafel en daarna de keuken doorgesproken met projectleverancier, en zaterdag de badkamer.
Vandaag kreeg ik de offerte van de meerwerklijst binnen. Wel nogal geschrokken van de meerprijs voor het vervangen van de garagedeur door twee "normale" openslaande deuren: €3970,- moet dat kosten. Ik geloof niet dat we veel keuze hebben hier, maar is dat een reële prijs? Ik zou verwachten dat de garagedeur ook niet heel goedkoop is.
Daarnaast de specificaties van de PV Panelen. Viel me ook tegen: de standaardpanelen leveren maar 220 Wp en de meerkosten voor extra panelen bedragen zo'n €430,- per paneel. Nu ging ik er al vanuit dat ik de extra panelen elders ging aanschaffen maar met de extreem lage opbrengst moet ik er nu zelfs aan gaan denken om de meegeleverde panelen direct te vervangen - het dakoppervlak is ook maar beperkt. Ik ga nog even proberen of er ook een mogelijkheid is om de meegeleverde panelen te upgraden naar een wat beter presterend model. Ze zijn van JASolar overigens - geen idee wat ik daarvan kan verwachten qua kwaliteit en of ik me daar uberhaupt druk over moet maken. Op bv zonnepanelen.nl zijn in ieder geval wel JASolar panelen die 300 Wp leveren te vinden, en voor een lagere prijs nog ook.
Ik heb ook nog gevraagd naar energiebesparende maatregelen als een grondwarmtepomp en WTW-installatie. Volgens de kopersbegeleider was WTW minder efficiënt dan de ingebouwde mechanische ventilatie. Alleen op de afvoer van de douche zou het volgens hem zin hebben, maar dan ook alleen als je lang doucht. Ik heb er zelf geen ervaring mee - ik hoop dat ik hem op zijn woord kan geloven.
Grondwarmtepomp kon wel maar werd volgens hem doorgaans gesubsidieerd door de gemeente daar waar NOM-woningen opgeleverd worden - bij ons is dat niet het geval. Dat moest ongeveer €35k extra gaan kosten - toch maar niet op ingegaan
Voor de rest alles volgens verwachting. Nu nog afwachten wat voor offerte er voor de keuken en de badkamer komt - we hebben ons budget van de keuken inmiddels al 2 x naar boven bijgesteld op basis van offertes hier in de buurt. We kunnen het natuurlijk casco laten opleveren maar het zou wel veel prettiger zijn als de badkamer en keuken gewoon al klaar zijn bij de oplevering.
Voor de keuken hadden we daar de keuze uit het budget huismerk (Sensum), het premium huismerk (een rebrand van Ballerina) of Siematic. Volgens de verkoper was Ballerina kwalitatief net zo goed als Siematic met als plusje dat de binnenkant van de kastjes ook in een kleur naar keuze geleverd kan worden, maar heeft Siematic voor de rest meer frutsels en details voor extra flexibiliteit, zoals meer keuze in hoogte van planken etc. Het zag er in ieder geval wel zeer degelijk uit.
Bij de badkamer ook een mooie 3D-impressie inclusief VR-functie via een app op mijn telefoon gekregen, dat was wel erg leuk gedaan

Maar ook hier ging de prijs vermoedelijk hard omhoog met greeploze badkamermeubels en "rimfree" wandcloset. Wat er al niet om je oren gegooid wordt om je te verleiden meer geld uit te geven