Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.035.962 views

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 09:21

MAZZA

Barbie is er weer!

Jheroun schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:52:
Het denk, plan en rekenfeest is voor ons ook begonnen :X*O*. We waren voorzichtig aan het kijken naar een wat rustiger gelegen woning in Utrecht (we wonen nu in Ondiep), zagen een leuk project in Leidsche Rijn waar we ons toch maar op hadden ingeschreven en zijn ingeloot op onze eerste keus. Toch wat onverwacht moet ik zeggen :P.

De detailfolder is er nog niet dus we zijn nog heel ver van de overeenkomst af maar supertof natuurlijk. We wonen nu ook in een nieuwbouwwoning dus we zijn deze hele riedel al eens door geweest en dat is toen prima bevallen dus we hebben er in ieder geval zin in :).
Gefeliciteerd! Leuke periode voor je inderdaad, al is eerst het financieren etc. niet de meest fantastische bezigheid. Maar daarna volgen de leuke zaken :)

Ik keek even op die link en kwam uit bij 'Eetbare woonwijk Rijnvliet'. Met een urban food forest.. Ze weten blijkbaar van gekkigheid niet meer hoe je gewoon een wijk met betaalbare woonruimte moet bouwen. Waarom al die onzin erbij? :P

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:45
jip_86 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:08:
[...]

Drie jaar is een hoop tijd. Heb zelf 2,5 jaar gewacht, maar dan door fuckups van van andere partijen (zorgwoningen) die ook op dat stuk grond gebouwd zouden worden. Heeft een hoop stress opgeleverd maar achter was die tijd ook voorbij gevlogen :+
Met die kennis van nu zou ik zeggen goed doorvragen of dan ook echt alles gaat beginnen in januari en niet door een of andere fuckup de woningstichting nog niet rond is en de huurflats jouw koopwoningen nog een jaar vertragen oid. Dan zit je dus wel 4 jaar vast omdat jouw krabbel al staat ;)
Dank voor je reactie. Uiteraard zijn er heel wat variabelen die een lange planning kunnen omgooien. Ik hoop daarom ook dat zij in die 3 jaar stiekem van 2,5jaar uitgaan. Het hele project staat voor oplevering voor eind 2020, maar ik wil natuurlijk weten wanneer mijn flat en appartement klaar is. Als zij aangeven, dat kunnen wij niet hard zeggen.. ben ik wel van plan af te haken als koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghotirey
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
keanu_ schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:06:
[...]

Dank voor je reactie. Uiteraard zijn er heel wat variabelen die een lange planning kunnen omgooien. Ik hoop daarom ook dat zij in die 3 jaar stiekem van 2,5jaar uitgaan. Het hele project staat voor oplevering voor eind 2020, maar ik wil natuurlijk weten wanneer mijn flat en appartement klaar is. Als zij aangeven, dat kunnen wij niet hard zeggen.. ben ik wel van plan af te haken als koper.
Ik heb niet het idee dat ze dat ook maar bij welk nieuwbouwproject dan ook doen en kunnen. Indicaties is soms al moeilijk. Ik denk dat je je dan beter op bestaande bouw kan focussen.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
inderdaad. In de koopaanneemovereenkomst staat wel een max aan aantal werkbare dagen. Dit is altijd ruim genomen, want als ze hier boven komen dan moeten ze vrij forse boetes betalen.

Dit is echt de enige indicatie die ze je kunnen en zullen geven. Welk project gaat het om @keanu_ ?

Verwijderd

Iemand tips om tijdens de klusperiode na oplevering je huis een beetje levendig te laten lijken i.v.m. inbraak? Laten jullie bijv. lampen aan s'nachts?

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:01
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:14:
Iemand tips om tijdens de klusperiode na oplevering je huis een beetje levendig te laten lijken i.v.m. inbraak? Laten jullie bijv. lampen aan s'nachts?
Dan ga je je spullen alleen maar beter verlichten. Een dief ziet snel genoeg dat er niemand woont.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Wachten tot de rest klaar is en er woont, dan is de wijk al een stuk levendiger. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Goed hang en sluitwerk, al dan niet in combinatie met een simpel alarm schrikt meer af dan een lamp die vanzelf aan gaat ofzo. Als een woning nog niet gemeubileerd is is toch wel duidelijk dat er niemand woont. Als je je cylinders hebt vervangen door iets dat klop en trek bestendiger is en je buren hebben dat niet gedaan gaan ze wel een deurtje verder ;)

• keanu_
EJPostema schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:14:
inderdaad. In de koopaanneemovereenkomst staat wel een max aan aantal werkbare dagen. Dit is altijd ruim genomen, want als ze hier boven komen dan moeten ze vrij forse boetes betalen.

Dit is echt de enige indicatie die ze je kunnen en zullen geven. Welk project gaat het om @keanu_ ?
Het gaat om Little Coolhaven

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-07 23:22
Pitbull kopen :+

Ik zou lekker je dure spullen uit het zicht leggen.

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
MAZZA schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:04:
[...]

Gefeliciteerd! Leuke periode voor je inderdaad, al is eerst het financieren etc. niet de meest fantastische bezigheid. Maar daarna volgen de leuke zaken :)

Ik keek even op die link en kwam uit bij 'Eetbare woonwijk Rijnvliet'. Met een urban food forest.. Ze weten blijkbaar van gekkigheid niet meer hoe je gewoon een wijk met betaalbare woonruimte moet bouwen. Waarom al die onzin erbij? :P
Dat geleuter over urban food forest is wel tenenkrommend. Maar goed het idee dat je fruitbomen in plaats van die ielige boompjes die nu in de gemiddelde woonwijk worden neergezet is dan wel weer erg leuk. Ik zou het prachtig vinden, mooie appelbloesem in het voorjaar voor je huis. Alleen jammer dat de appels in het najaar op de auto's vallen...

• Señor Sjon
En dat is gelijk de reden waarom ze er niet staan. :P

• Jheroun
  • Niet online
Tsja, waarom ze dat er zo uitgebreid bij zetten? Zal wel voor de goede sier zijn. Voor de marketing was het wat ons betreft niet nodig. Een vrijstaand huis in een groene omgeving met water, weinig verkeer en op fietsafstand van de binnenstad doet meer dan een food forest ;)

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:49

vooghel

Cunning linguist

keanu_ schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:11:
Dat is juist die onzekerheid. En ik begrijp jullie twijfels!
Emoties, emoties.. en toch proberen zoveel mogelijk een rationele keuze te maken in Rotterdam waar de woningmarkt met de prijzen echt oververhit is...
Deze?. Mooi project, maar idd lange doorlooptijd. Helaas is het in de huidige woningmarkt in Rotterdam bijna niet mogelijk om een rationele keuze te maken...

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
vooghel schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:27:
[...]

Deze?. Mooi project, maar idd lange doorlooptijd. Helaas is het in de huidige woningmarkt in Rotterdam bijna niet mogelijk om een rationele keuze te maken...
Hmm, weet niet of dit de laatste jaren veranderd is, maar laatste keer dat ik in Katendrecht geweest was, was het begin van Katendrecht nog echt een getto. Vraag me af of ze dit makkelijk kunnen verkopen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Maanden geleden ingeschreven voor een project in Teteringen, alle formulieren ingevuld en ook inkomen etc opgegeven. Blijkbaar waren er 120 aanmeldingen voor 49 huizen, en wij waren niet geselecteerd / uitgeloot. In oktober zouden eventuele andere huizen beschikbaar komen als mensen afhaakten.
Midden oktober een telefoontje of we nog interesse hadden. Nee we hadden al wat anders gekocht.
Nu weer een mailtje dat er nog steeds woningen beschikbaar zijn (waaronder minimaal 1 waar we ons ook voor opgegeven hadden).

Nou, zak er maar in hoor :')

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• keanu_
vooghel schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:27:
[...]

Nee het gaat om Little Coolhaven tegenover het Erasmus MC.
Dat is overigens ook een mooi project, maar ze borduren voort op een project wat daar niet van de grond kwam. Zou daar overigens niet willen wonen bij Rijnhaven. Wel leuke projecten hoor. Maar Is Fenixloods mooier!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:01
Tsja, dat komt veel voor. Ik viel in eerste instantie buiten de boot (32 woningen en 207 inschrijvingen) en kreeg een half jaar later alsnog een telefoontje. Voor mij hadden 7 inschrijvers een optie op de woningen gehad maar er om allerlei redenen toch van af gezien. Ook zijn een aantal woningen op de vrije markt beschikbaar gekomen.

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:49

vooghel

Cunning linguist

keanu_ schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:52:
[...]

Nee het gaat om Little Coolhaven tegenover het Erasmus MC.
Dat is overigens ook een mooi project, maar ze borduren voort op een project wat daar niet van de grond kwam. Zou daar overigens niet willen wonen bij Rijnhaven. Wel leuke projecten hoor. Maar Is Fenixloods mooier!
Little C is ook mooi, ik heb daar vlakbij gewoond (in een van de 'tower twins' bij de brug) en het is een prima plek. Maar het verbaast me wel dat het nog zo lang gaat duren, voor mijn gevoel zijn ze echt al járen bezig met het ontwikkelen van dat stukje grond.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zijn er hier mensen die een douche-wtw pijp hebben laten installeren in hun projectmatige nieuwbouw woning?

Ik heb navraag gedaan en het kost in ons project 2000 EUR incl., maar ze konden met niet vertellen welk Merk, type en/of wat voor rendement >.<.... Is dit een beetje een normale prijs voor nieuwbouw? Los kan ik de Technea en andere goede merken voor veel minder vinden...

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:45
Mirabis schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:40:
Zijn er hier mensen die een douche-wtw pijp hebben laten installeren in hun projectmatige nieuwbouw woning?

Ik heb navraag gedaan en het kost in ons project 2000 EUR incl., maar ze konden met niet vertellen welk Merk, type en/of wat voor rendement >.<.... Is dit een beetje een normale prijs voor nieuwbouw? Los kan ik de Technea en andere goede merken voor veel minder vinden...
Bij ons is het 1470 inclusief een upgrade van mengkraan naar thermostaatkraan. Ook merk niet bekend maar wel de melding dat hij zowel op de kraan als de ketel komt. Je niet niet vergeten dat de dwtw een prijs is maar daarnaast alle leidingen omgelegd moeten worden en hij ook nog bereikbaar niet blijven.

* Snowhite0901 heeft de goed nieuws brief binnen!

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:42

Dat geld verdien je nooit meer terug dus ik zou het niet doen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-07 14:56
Gisteren de sleutel ontvangen van onze nieuwe woning. :*)

Op zich zag het huis er netjes uit, op wat kleine puntjes na die veelal direct werden opgelost. De eerder genoemde douchegoot lag er echter nog precies hetzelfde bij en gaf ter plekke ook wat discussie, dus die is nu op de lijst gekomen als bezwaar. Geen idee hoe dit zich verder ontwikkelt, maar tot dusver heb ik er een beetje een hard hoofd in dat het opgelost gaat worden. Ik kreeg de indruk dat ze eerst nog een probleem van het bezwaar willen gaan maken. Iemand ervaring met een dergelijke situatie?

Vandaag de eerste dag klussen; beginnen van boven naar beneden. De vloer en keuken komen helaas pas in januari dus we hebben nog de hele maand de tijd voor de rest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 18:19
Douche-WTW zou bij ons op 1200 uitkomen. Hebben het echter op advies van de NOM-expert niet gedaan. Als je met een warmtepomp warm water maakt is het rendement (in euro's) van een douche-WTW opeens een stuk lager en de terugverdientijd een stuk minder interessant.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Als de woning er niet op ontworpen is, is het een dure oplossing. Je hebt in DED een aantal mensen met een douchegoot WTW. Die heeft alleen wel een diepte van ik meen 12 cm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:21:
[...]

Als de woning er niet op ontworpen is, is het een dure oplossing. Je hebt in DED een aantal mensen met een douchegoot WTW. Die heeft alleen wel een diepte van ik meen 12 cm nodig.
Okey hmm... probeerde te achterhalen of het achteraf gemakkelijk geplaatst kon worden maar de leveranciers konden me hier geen duidelijkheid over geven.

Ik ga het toch maar eens afwegen, zeker omdat we geen warmtepomp hebben (of van plan zijn aan te schaffen op korte termijn).

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Douchepijp WTW moet bij voorkeur gelijk onder je douche zitten en heeft een wateraansluiting nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07 23:07
Met deze tool van Milieu Centraal kun je kijken hoeveel je ongeveer bespaart met een dwtw.

Komt erop neer dat wanneer je met een groot gezin heel veel en lang doucht met veel water (regendouche bv), je veel kunt besparen.
Een 2-persoonshuishouden met een gemiddeld douchegedrag bespaar je niet meer dan een eurootje of 100 per jaar.

Ik dacht altijd dat als ik een eigen huis zou hebben, er zéker een dwtw in zou komen, want "iedereen die zo'n besparing laat lopen is op z'n minst niet goed bezig".
De enorme terugverdientijd heeft mij ervan weerhouden om te onderzoeken hoe ik er een kon inpassen in m'n nieuwbouwwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 17-07 20:46
Boppo84 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:28:
Met deze tool van Milieu Centraal kun je kijken hoeveel je ongeveer bespaart met een dwtw.

Komt erop neer dat wanneer je met een groot gezin heel veel en lang doucht met veel water (regendouche bv), je veel kunt besparen.
Een 2-persoonshuishouden met een gemiddeld douchegedrag bespaar je niet meer dan een eurootje of 100 per jaar.

Ik dacht altijd dat als ik een eigen huis zou hebben, er zéker een dwtw in zou komen, want "iedereen die zo'n besparing laat lopen is op z'n minst niet goed bezig".
De enorme terugverdientijd heeft mij ervan weerhouden om te onderzoeken hoe ik er een kon inpassen in m'n nieuwbouwwoning.
Extra voordeel van een dwtw is dat het benodigde voorraadvat voor je warmwater voorziening minder groot kan zijn. Wanneer je van gas los gaat zal je een voorraadvat nodig hebben.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Ik heb het aantal onwerkbare dagen opgevraagd bij de aannemer. Het antwoord laat maar op zich wachten dus zelf ook maar eens op onderzoek uitgegaan. Via VEH kwam ik uit op de volgende website

http://www.bouwkosten.nl/tools/onwerkbaarweer.aspx

Als ik hier mijn postcode invul
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
kom ik uit op een totaal van 58 onwerkbare dagen in de periode van 7 april t/m 1 november. (januari - november = 126 onwerkbare dagen)

Ik heb niet betaald, dus ik zie alleen maar de xxjes (zit er wel over na te denken om die €75,- te lappen)

Misschien ontbreekt er het een en ander aan informatie wat achter de betaalmuur zit, maar is dit niet heel erg veel?

2017 heeft 260 werkbare dagen, volgens VEH blijven hier gemiddeld 180 van over. Na 3 kwartalen zitten ze hier schijnbaar al heel ver overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo89
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-06-2023
Sarrr schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 06:59:
Gisteren de sleutel ontvangen van onze nieuwe woning. :*)

Op zich zag het huis er netjes uit, op wat kleine puntjes na die veelal direct werden opgelost. De eerder genoemde douchegoot lag er echter nog precies hetzelfde bij en gaf ter plekke ook wat discussie, dus die is nu op de lijst gekomen als bezwaar. Geen idee hoe dit zich verder ontwikkelt, maar tot dusver heb ik er een beetje een hard hoofd in dat het opgelost gaat worden. Ik kreeg de indruk dat ze eerst nog een probleem van het bezwaar willen gaan maken. Iemand ervaring met een dergelijke situatie?

Vandaag de eerste dag klussen; beginnen van boven naar beneden. De vloer en keuken komen helaas pas in januari dus we hebben nog de hele maand de tijd voor de rest. :)
Gefeliciteerd! Klinkt of het allemaal heel netjes is gegaan.
Wel balen van de goot, je mag toch verwachten dat ze daar wel wat mee gaan doen?

Veel succes en plezier met klussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:37
vandermark schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:45:
[...]

Extra voordeel van een dwtw is dat het benodigde voorraadvat voor je warmwater voorziening minder groot kan zijn. Wanneer je van gas los gaat zal je een voorraadvat nodig hebben.
Dat denk ik ook. Wij hebben een NOM-woning gekocht met een warmtepomp, waarbij een 200 liter boiler geïnstalleerd wordt voor het warme water. Ik ben bang dat dit aan de krappe kant is. Een douchepijp WTW kan zorgen dat je langer warm water hebt tijdens het douchen, echter wil onze aannemer daar niet aan. Een douchegoot WTW probeer ik nu te laten installeren. Met een rendement van 30% heb ik dan in verhouding niet 200 liter warm water, maar 260 liter. Scheelt toch weer.
Kosten ga ik er waarschijnlijk niet uithalen, maar warm water gedurende een hele douche beurt is op zich wel prettig denk ik :+

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:42
Is het dan niet beter om een 300 of 400 liter boiler te nemen ipv een 'hack' met een douche wtw?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Waarschijnlijk wel, maar deze optie vond ik erg duur. De aannemer vraagt zo'n 2000 euro om de boiler van 200 liter naar 300 liter te vergroten. Bovendien weet ik niet of 200 liter echt te weinig is, het is slechts een vermoeden.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boppo84
  • Laatst online: 17-07 23:07
DjRik schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:39:
Waarschijnlijk wel, maar deze optie vond ik erg duur. De aannemer vraagt zo'n 2000 euro om de boiler van 200 liter naar 300 liter te vergroten. Bovendien weet ik niet of 200 liter echt te weinig is, het is slechts een vermoeden.
Bedenk ook dat je met 200L water van 60graden een stuk meer warm water hebt van 40graden. Om 200L water van 60 naar 40 af te koelen, heb je 133L water van 10graden nodig (of 114L bij 5graden toevoer).

Met een dwtw verhoog je volgens mij de toevoertemperatuur tot hoogstens het rendement maal het verschil in temperatuur tussen je afvoerputje en je toevoerwater, plus de temperatuur van je toevoerwater. Bij 30% rendement en 35graden afvoer wordt 10graden toevoer verwarmd tot 17,5graden.
Daarvan heb je dan 178L nodig om 200L water van 60graden te mengen tot 40graden.

Slechts 45L extra douchewater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
EJPostema schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:09:
Ik heb het aantal onwerkbare dagen opgevraagd bij de aannemer. Het antwoord laat maar op zich wachten dus zelf ook maar eens op onderzoek uitgegaan. Via VEH kwam ik uit op de volgende website

http://www.bouwkosten.nl/tools/onwerkbaarweer.aspx

Als ik hier mijn postcode invul
***members only***
kom ik uit op een totaal van 58 onwerkbare dagen in de periode van 7 april t/m 1 november. (januari - november = 126 onwerkbare dagen)

Ik heb niet betaald, dus ik zie alleen maar de xxjes (zit er wel over na te denken om die €75,- te lappen)

Misschien ontbreekt er het een en ander aan informatie wat achter de betaalmuur zit, maar is dit niet heel erg veel?

2017 heeft 260 werkbare dagen, volgens VEH blijven hier gemiddeld 180 van over. Na 3 kwartalen zitten ze hier schijnbaar al heel ver overheen
Werkbare werkdagen zijn van maandag tot vrijdag, bouwvak gaat er nog vanaf.

Vanaf wanneer is je woning wind- en waterdicht?
Heb je UAV of GIW dagen in je KOA?

2017 heeft behoorlijk veel onwerkbaar weer inderdaad tot nu toe, zoveel regen in de zomer is uitzonderlijk.

Op infoplaza.nl kan je volgens mij eenmalig 8 dagen gratis raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:44
In onze optielijst is er een optie opgenomen om de elektra aansluiting te verzwaren van 1x40a naar 3x25a. Maar hoezo wordt er nog met 1x40a gewerkt? Als ik kijk op de site van bv. Enexis en de 'keuzehulp' invul wat betreft een nieuwe aansluiting, is het minimale waar je op uit kan komen 3x25a.

Zijn de kosten voor de aanvraag bij de netbeheerder zoveel duurder bij 3x25a? Een groepenkast welke geschikt is voor 1x40a of 3x25a scheelt in de basis ongeveer €10.

Ik snap dat ze graag opties verkopen.. maar standaard werk als optie verkopen tegen een forse vergoeding gaat toch wel te ver.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
De Rikster schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:35:
[...]

Werkbare werkdagen zijn van maandag tot vrijdag, bouwvak gaat er nog vanaf.

Vanaf wanneer is je woning wind- en waterdicht?
Heb je UAV of GIW dagen in je KOA?

2017 heeft behoorlijk veel onwerkbaar weer inderdaad tot nu toe, zoveel regen in de zomer is uitzonderlijk.

Op infoplaza.nl kan je volgens mij eenmalig 8 dagen gratis raadplegen.
Volgens mij niet, maar dat zal ik even na moeten zoeken. Heb de Koa niet bijdehand, maar als me het goed herinner niet.

Het huis is sinds september waterdicht volgens mij. Sindsdien zitten de dakpannen erop. Kozijnen en dak was voor de bouwvak al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Montaner ik heb begrepen dat het regelmatig gebeurt dat de netbeheerder standaard een driefase (3x25A) aansluiting levert en de aannemer daar een éénfase kast op monteert. Dan heb je dus effectief 1x25A :/ en de aannemer houdt een tientje in zijn zak.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:04

Amphiebietje

In de blubber

DjRik schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:10:
[...]

Dat denk ik ook. Wij hebben een NOM-woning gekocht met een warmtepomp, waarbij een 200 liter boiler geïnstalleerd wordt voor het warme water. Ik ben bang dat dit aan de krappe kant is.
Veel boilers kunnen ook het water bijverwarmen tijdens het douchen (dacht eigenlijk dat dat standaard zo was). Dat leidt er bij mij toe dat als ik onder de douche sta ik heel even kan merken dat het water iets koeler wordt - nooit echt koud - en ik zonder problemen een lange douche kan nemen met een boiler van maar 70 liter.

Bij de meeste boilers die niet het goedkoopste model zijn, kan je ook van alles instellen, van watertemperatuur (moet volgens mijn installateur boven de 70 graden zijn i.v.m. legionella) en minimum verwarmingstijd tot allerlei extra zooi op de luxe modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 10:11
DjRik schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:10:
[...]

Wij hebben een NOM-woning gekocht met een warmtepomp, waarbij een 200 liter boiler geïnstalleerd wordt voor het warme water. Ik ben bang dat dit aan de krappe kant is. [...]
Wat is wij? Alleen jij en je partner of een gezin met 6 kinderen? Denk dat je dat wel mee moet laten wegen op dit moment. Vat uitbreiden kan later ook nog.

Onze situatie: nog met z'n tweeën, sinds een jaar in deze woning met 200 liter vat (ecodan), gaan regelmatig na elkaar douchen of een van ons bad (en vullen dan regelmatig heet water bij :+) en we hebben nog nooit te weinig warm water gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-07 14:56
Mojo89 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:41:
[...]

Gefeliciteerd! Klinkt of het allemaal heel netjes is gegaan.
Wel balen van de goot, je mag toch verwachten dat ze daar wel wat mee gaan doen?

Veel succes en plezier met klussen!
Je zou het verwachten, maar in de offerte van de badkamer staan wel van die opmerkingen als 'het risico bestaat dat de tegels niet helemaal naadloos aansluiten op de douchegoot' etc. Dus ja, als ze er moeilijk over gaan doen dan heb ik geen idee wat ik ermee moet.

Ik hoor trouwens tot dusver van bijna de hele straat dat de badkamer een drama is qua afwerking. Lijkt me dus sowieso nuttig om daar goed op te letten en achteraan te blijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Boppo84 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:04:
[...]
Slechts 45L extra douchewater.
Ik was al bang dat mijn berekening iets te simpel was. Hoewel 45 liter toch weer scheelt, is het niet zo veel als dat ik gehoopt had misschien.
Amphiebietje schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 09:24:
[...]

Veel boilers kunnen ook het water bijverwarmen tijdens het douchen (dacht eigenlijk dat dat standaard zo was). Dat leidt er bij mij toe dat als ik onder de douche sta ik heel even kan merken dat het water iets koeler wordt - nooit echt koud - en ik zonder problemen een lange douche kan nemen met een boiler van maar 70 liter.

Bij de meeste boilers die niet het goedkoopste model zijn, kan je ook van alles instellen, van watertemperatuur (moet volgens mijn installateur boven de 70 graden zijn i.v.m. legionella) en minimum verwarmingstijd tot allerlei extra zooi op de luxe modellen.
Voor zover ik weet zit er bij ons geen extra verwarmer tussen, dat past wellicht ook niet helemaal in het energiezuinig verwarmen met een warmtepomp. Ook wordt de temperatuur bij ons op 50 graden ingesteld en is er een speciaal legionella programma dat legionella moet voorkomen.
Vincm schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:02:
[...]

Wat is wij? Alleen jij en je partner of een gezin met 6 kinderen? Denk dat je dat wel mee moet laten wegen op dit moment. Vat uitbreiden kan later ook nog.

Onze situatie: nog met z'n tweeën, sinds een jaar in deze woning met 200 liter vat (ecodan), gaan regelmatig na elkaar douchen of een van ons bad (en vullen dan regelmatig heet water bij :+) en we hebben nog nooit te weinig warm water gehad.
Op dit moment alleen ik en mijn partner, maar in de toekomst (over een paar jaar) hebben we mogelijk een wat groter gezin. Wij douchen alleen allebei vrij lang (15-20 minuten) en dan vaak ook na elkaar. Dan moet je dus al voor 40 minuten warm water hebben. Hoe lang douchen jullie ongeveer?

Heb je verder een idee hoe lang het duurt voordat de 200 liter boiler weer gevuld is met warm water als deze leeg is geweest?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Proton_ schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:27:
Na oplevering kan je de rookmelders vervangen door 12-24V varianten en er een AP naast hangen. Dan heb je PoE rookmelders ;)

Of natuurlijk melders op batterijen. Ook netgekoppelde melders moeten na 10 jaar vervangen worden, lithium batterijen gaan net zo lang mee.
Even een quote van een bericht wat ik toevallig tegen kwam. We zijn nu aan het kijken naar meer (en minderwerk). ;)

Ik zag dat in elke kamer een RM (rookmelder) komt te hangen. Nu was mijn idee om op sommige plekken er een AP naast te hangen, maar de rookmelders zijn op 230V aangesloten. Dat gaat dus niet zomaar. Is hoeverre is bovenstaande aanpassing toegestaan? Zou wel een oplossing zijn om 4*195 te besparen voor een leiding uit het plafond. Een gewone loze leiding kost al 120 euro, het bedraden van een leiding 175 euro extra. 8)7 8)7 Dat doe ik dus mooi zelf. :P Verder is de ventilatie natuurlijk weer heel gebrekkig uitgevoerd door alleen in de berging, toilet, badkamer en keuken een afzuig putje aan te leggen. :N Wel ingebouwde vloerverwarming op verschillende plaatsen. *O* *O* En een beetje PV om aan de norm te voldoen...

Verder wordt het heel goed kijken wat we zelf kunnen klussen, want anders rijzen de kosten de pan uit. Ik heb er wel zin is, helaas begint de bouw pas in voorjaar 2018. Ik denk dat ik hier, in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 wel een hoop antwoorden kan vinden. :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:32

MadEgg

Tux is lievvv

@T.Kreeftmeijer de rookmelders op 230v zijn vastgelegd in het bouwbesluit. Voor zover ik kan vinden is dat een regelgevig waar (beroepsmatige) bouwers en verbouwers zich aan moeten houden. Daarmee zou ik zeggen dat er niemand is die er echt iets van kan zeggen als jij besluit om bepaalde door het bouwbesluit verplichte voorzieningen, zoals deze rookmelders, ongedaan te maken en te vervangen door exemplaren op batterijen. Het is immers jouw huis, wat je ermee doet mag je grotendeels zelf weten.

Wel een belangrijke partij hierin is je brandverzekering. Wat vind die ervan? Als er onverhoopt brand uitbreekt en er dan blijkt dat jij de meegeleverde rookmelders onklaar gemaakt hebt hebben ze iets om de verantwoordelijkheid op jou af te wentelen. Ik zou het dus vooral overleggen met je verzekeringsmaatschappij. Als die het prima vinden om over te gaan op brandmelders op batterij (of zoals voorgesteld iets te knutselen met een PoE-switch), is er niets aan de hand.

Overigens vraag ik me wel af hoe je het probleem dan oplost. Je access point heeft toch ook stroom nodig? Dus de stroomleidingen kun je niet verwijderen, en de UTP mag er niet langs. Dat dan weer volgens NEN 1010 (dacht ik). Niemand weerhoudt je ervan om die te overtreden, maar ook daar kan de verzekering weer moeilijk gaan doen als blijkt dat je installatie daar niet aan voldoet.

Persoonlijk heb ik besloten niet de bezuinigen op loze leidingen. Het kost inderdaad wel iets, maar op de totale begroting valt het zo in het niet tegen alle kostenposten dat niet moeilijk ga doen over een leidinkje meer of minder. Heb er momenteel 17 ingetekend - volgende week vastleggen met de kopersbegeleiding. Bijna €2000,- kost dat, in het totaalplaatje. een verwaarloosbare kostenpost. Dat bezuinig ik wel weer door dingen zelf te doen waar ik géén aannemer voor nodig heb.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

MadEgg schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:04:
@T.Kreeftmeijer de rookmelders op 230v zijn vastgelegd in het bouwbesluit. Voor zover ik kan vinden is dat een regelgevig waar (beroepsmatige) bouwers en verbouwers zich aan moeten houden. Daarmee zou ik zeggen dat er niemand is die er echt iets van kan zeggen als jij besluit om bepaalde door het bouwbesluit verplichte voorzieningen, zoals deze rookmelders, ongedaan te maken en te vervangen door exemplaren op batterijen. Het is immers jouw huis, wat je ermee doet mag je grotendeels zelf weten.

Wel een belangrijke partij hierin is je brandverzekering. Wat vind die ervan? Als er onverhoopt brand uitbreekt en er dan blijkt dat jij de meegeleverde rookmelders onklaar gemaakt hebt hebben ze iets om de verantwoordelijkheid op jou af te wentelen. Ik zou het dus vooral overleggen met je verzekeringsmaatschappij. Als die het prima vinden om over te gaan op brandmelders op batterij (of zoals voorgesteld iets te knutselen met een PoE-switch), is er niets aan de hand.
Ah, ja natuurlijk moeten we dat overleggen met de verzekering. Maar als het niet zou mogen, waarom heb je dan deze melders (ze lijken alleen op batterij te werken)? Verder ga ik wel even informeren hoe het zit met de leidingen tussen de rookmelders, gewoon om dat te weten voor het geval dat. :)
Overigens vraag ik me wel af hoe je het probleem dan oplost. Je access point heeft toch ook stroom nodig? Dus de stroomleidingen kun je niet verwijderen, en de UTP mag er niet langs. Dat dan weer volgens NEN 1010 (dacht ik). Niemand weerhoudt je ervan om die te overtreden, maar ook daar kan de verzekering weer moeilijk gaan doen als blijkt dat je installatie daar niet aan voldoet.
Wat dacht je van AP's met POE? Ja, dat staat inderdaad in de NEN1010: geen zwakstroom (UTP) en laagspanning (lichtnet) bij elkaar in 1 buis zonder dubbele isolatie. (YMVK/XMVK kabel mag voor zover ik weet wel samen met UTP door 1 buis).
Persoonlijk heb ik besloten niet de bezuinigen op loze leidingen. Het kost inderdaad wel iets, maar op de totale begroting valt het zo in het niet tegen alle kostenposten dat niet moeilijk ga doen over een leidinkje meer of minder. Heb er momenteel 17 ingetekend - volgende week vastleggen met de kopersbegeleiding. Bijna €2000,- kost dat, in het totaalplaatje. een verwaarloosbare kostenpost. Dat bezuinig ik wel weer door dingen zelf te doen waar ik géén aannemer voor nodig heb.
Mee eens. Loze leidingen zullen naar elke kamer wel komen, en misschien toch wel investeren naar een paar in het plafond.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:02
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:04:
[...]

Ah, ja natuurlijk moeten we dat overleggen met de verzekering. Maar als het niet zou mogen, waarom heb je dan deze melders (ze lijken alleen op batterij te werken)? Verder ga ik wel even informeren hoe het zit met de leidingen tussen de rookmelders, gewoon om dat te weten voor het geval dat. :)
Die zijn er o.a. voor mensen die oudere woningen hebben en/of b.v. 1 in een los staande schuur ;)
Je hebt ook grote kans dat de rookmelders in een zogenaamd lamp-doosje zijn getermineerd die gewoon vanaf de centraaldoos komt inc. z'n koppeldraad.
Alle rookmelders (huidige bouwbesluit) behoren gekoppeld te zijn aan elkaar d.m.v. een draad, oftewel alle rookmelders zitten op ook op dezelfde groep vanuit de meterkast, vermoedelijk met wat verlichting/simpele gebruikers.
[...]

Wat dacht je van AP's met POE? Ja, dat staat inderdaad in de NEN1010: geen zwakstroom (UTP) en laagspanning (lichtnet) bij elkaar in 1 buis zonder dubbele isolatie. (YMVK/XMVK kabel mag voor zover ik weet wel samen met UTP door 1 buis).
Hoe wil je dat gaan doen? :+
YMvK/XMvK door een 3/4" buis (19mm) is al een crime en vult bijna de gehele buis, hoe wil je daar ooit UTP bij door gaan krijgen? Dan zal je al naar formaatje afvoerbuis moeten gaan (minstens 25mm liever nog groter), dus dat idee kan je voor jezelf al afschieten ;)
[...]

Mee eens. Loze leidingen zullen naar elke kamer wel komen, en misschien toch wel investeren naar een paar in het plafond.
Dat is de meest verstandige keuze inderdaad, daar waar jij AP's wilt hebben gewoon dedicated loze leidingen naartoe laten leggen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Bij ons installeren ze 'maar' 3 rookmelders, op de overloop van elke verdieping 1. Volgens mij zijn ze wel geschakeld. Is het verplicht om in elk vertrek een rookmelder te installeren?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:27:
Hoe wil je dat gaan doen? :+
YMvK/XMvK door een 3/4" buis (19mm) is al een crime en vult bijna de gehele buis, hoe wil je daar ooit UTP bij door gaan krijgen? Dan zal je al naar formaatje afvoerbuis moeten gaan (minstens 25mm liever nog groter), dus dat idee kan je voor jezelf al afschieten ;)
Nou, door een mantelbuis. Het was ook niet als oplossing voor deze situatie bedoeld. Bij Ilona zit trouwens dit soort kabel door een 16mm buis, dus het kan wel.
Dat is de meest verstandige keuze inderdaad, daar waar jij AP's wilt hebben gewoon dedicated loze leidingen naartoe laten leggen.
Voor nu is dat inderdaad de beste oplossing.

Over de verbonden melders kom ik nog terug. Wel wordt het huis een enorme verbetering op technisch gebied dan waar we nu in wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keanu_
Ingeloot voor mijn project waar ik al heel lang naar uitkijk!
Binnenkort gesprek met Makelaar over het koopcontract en alle verdere details over het project.
Ik hoop dat ze wat onzekerheid kunnen wegnemen bij mij t.a.v. de oplevering (start januari 2018, geplande oplevering eind 2020!) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:35:
[...]

Nou, door een mantelbuis. Het was ook niet als oplossing voor deze situatie bedoeld. Bij Ilona zit trouwens dit soort kabel door een 16mm buis, dus het kan wel.

[...]
Wat voor mantelbuis bedoel je? Want die is meestal ook al groter dan >25mm, zijn ze kleiner dan is het buis die eigenlijk bedoelt is voor warm/koud water leidingen (16 en 20 mm mantelbuizen).

En weet je zeker dat bij Ilona?? er ymvk/xmvk doorheen zit met een utp, is dat toevallig geen rubberkabel + een utp kabel? (mits je over 5/8e buis praat), anders heb ik er een heel hard hoofd in dat dat past ;)

Zal eens even zoeken of ik nog een fototje heb van een buis waar een YMvK kabel doorheen zit (ook 5/8e buis) maar no way dat je daar nog een utp bij in krijgt, het was al een drama om daar de YMvK doorheen te krijgen, met name de bochten, gelukkig lag het spul nog redelijk "los" zodat we het in delen konden trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:03:
[...]

Wat voor mantelbuis bedoel je? Want die is meestal ook al groter dan >25mm, zijn ze kleiner dan is het buis die eigenlijk bedoelt is voor warm/koud water leidingen (16 en 20 mm mantelbuizen).
Ik bedoel die je meestal in de tuin legt. Die rode dingen met een geribbeld randje. ;)
En weet je zeker dat bij Ilona?? er ymvk/xmvk doorheen zit met een utp, is dat toevallig geen rubberkabel + een utp kabel? (mits je over 5/8e buis praat), anders heb ik er een heel hard hoofd in dat dat past ;)

Zal eens even zoeken of ik nog een fototje heb van een buis waar een YMvK kabel doorheen zit (ook 5/8e buis) maar no way dat je daar nog een utp bij in krijgt, het was al een drama om daar de YMvK doorheen te krijgen, met name de bochten, gelukkig lag het spul nog redelijk "los" zodat we het in delen konden trekken.
Foutje, dat was de spellingscontrole op de telefoon. :( Die leiding waar ik het over had, is bij ons moeten zijn en inderdaad, daar gaat geen UTP meer doorheen. Maar dat is wel duidelijk, het pas niet in een buis tot 19 mm, daar is het iedereen wel over eens. :)

Even een oud fotootje van de huidige meterkast tevoorschijn gehaald:
LAN6 - meterkast links

Het gaat dus om die grijze kabel helemaal links op de foto tussen de gele buizen in.

Verder komt in elke kamer een RM te hangen, dus het lijkt me sterk dat zoals je al eerder zei ze allemaal op de centraal doos van die kamer aangesloten zitten, want dat zou je praktisch het hele huis op 1 groep hebben. Ik vermoed dat dat dus anders zit, maar ik weet het dus niet.

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 03-12-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:17:
[...]

Ik bedoel die je meestal in de tuin legt. Die rode dingen met een geribbeld randje. ;)
Die zijn vaak 40mm of groter, maar dan hebben we het inderdaad over dezelfde ;)
[...]

Foutje, dat was de spellingscontrole op de telefoon. :( Die leiding waar ik het over had, is bij ons moeten zijn en inderdaad, daar gaat geen UTP meer doorheen. Maar dat is wel duidelijk, het pas niet in een buis tot 19 mm, daar is het iedereen wel over eens. :)

Even een oud fotootje van de huidige meterkast tevoorschijn gehaald:
[afbeelding]

Het gaat dus om die grijze kabel helemaal links op de foto tussen de gele buizen in.
De andere linkerkant bedoel je denk ik (rechts :P ) bovenin
Verder komt in elke kamer een RM te hangen, dus het lijkt me sterk dat zoals je al eerder zei ze allemaal op de centraal doos van die kamer aangesloten zitten, want dat zou je praktisch het hele huis op 1 groep hebben. Ik vermoed dat dat dus anders zit, maar ik weet het dus niet.
In elke kamer? :? Lijkt me sterk dat je op iedere slaapkamer e.d. een rookmelder krijgt, maar het kan natuurlijk.
Ik verwacht er minstens op iedere verdieping 1, meestal op de overloop, en in de bijkeuken 1tje en vermoedelijk op de plaats waar ketel/wtw e.d. hangt (bijkeuken of zolder meestal).

Maar ja ze zitten op 1 en dezelfde groep, omdat er een koppeldraad aan zit/moet, en deze mag niet over meerdere groepen lopen ;) Meestal wordt hier een groep voor "misbruikt" waar b.v. je verlichting in de hal en de overloop ook op zit en miss je buitenlamp bij de voordeur, hier zullen verder niet heel veel "zware" verbruikers bij ophangen.

In sommige gevallen zie ik ze zelfs wel eens achter een aparte eigen Alamat zitten zodat ze verder niet afhankelijk zijn van het feit dat er ergens anders bv. ergens sluiting/aardings-problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:27:
De andere linkerkant bedoel je denk ik (rechts :P ) bovenin
Ja natuurlijk, ik ben nog niet wakker... 8)7 8)7
In elke kamer? :? Lijkt me sterk dat je op iedere slaapkamer e.d. een rookmelder krijgt, maar het kan natuurlijk.
Ik verwacht er minstens op iedere verdieping 1, meestal op de overloop, en in de bijkeuken 1tje en vermoedelijk op de plaats waar ketel/wtw e.d. hangt (bijkeuken of zolder meestal).

Maar ja ze zitten op 1 en dezelfde groep, omdat er een koppeldraad aan zit/moet, en deze mag niet over meerdere groepen lopen ;) Meestal wordt hier een groep voor "misbruikt" waar b.v. je verlichting in de hal en de overloop ook op zit en miss je buitenlamp bij de voordeur, hier zullen verder niet heel veel "zware" verbruikers bij ophangen.

In sommige gevallen zie ik ze zelfs wel eens achter een aparte eigen Alamat zitten zodat ze verder niet afhankelijk zijn van het feit dat er ergens anders bv. ergens sluiting/aardings-problemen zijn.
Er komen 10 elektra groepen, waarvan vier ofzo voor de keuken. Verder natuurlijk het benodigd aantal ALSsen, maar daar weet ik nog niet zoveel van. Verder zijn er 8 RMs in het huis. En geen gas, dus alles elektrisch en stadswarmte. Ik heb het hoekje in de berging al opgeëist als 'technische ruimte'. Daar moet de netwerkapparatuur, de PV omvormer, de ventilatie, de vloerverwarming komen. Daartussen en de MK ga ik zelf een goot aanleggen, want die hoeft toch alleen maar door de berging (3.7 meter hoog). Het is trouwsens een stadswoning in Arnhem.

[ Voor 12% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 03-12-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 18:54
MadEgg schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:04:

Rookmelder zijn volgens mij bedoelt om letsel te voorkomen en niet zozeer om brandschade te beperken. Ik kan ook zo snel niets vinden over door de verzekeraard verplichtgestelde rookmelders.

Ik ken ook iemand die door de leiding van de rookmelders een UTP kabel erbij heeft getrokken en 30cm naast de melders een AP heeft opgehangen. Leek mij een prima en ongevaarlijke oplossing.
Overigens hebben naar mijn ervaring de meeste huizen aan een goed geplaatst AP voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
My-life schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:35:
[...]

Rookmelder zijn volgens mij bedoelt om letsel te voorkomen en niet zozeer om brandschade te beperken. Ik kan ook zo snel niets vinden over door de verzekeraard verplichtgestelde rookmelders.
Meestal wel verplicht door verzekeraars als dit ook (al) verplicht is in het dan geldende bouwbesluit.
Ik ken ook iemand die door de leiding van de rookmelders een UTP kabel erbij heeft getrokken en 30cm naast de melders een AP heeft opgehangen. Leek mij een prima en ongevaarlijke oplossing.
Als dit 230v leiding/buis is nooit doen! Dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren!
Alleen een eventuele optie als beide dubbel geïsoleerde kabels zijn, dus nooit bij gewoon VD-draad een UTP kabel trekken.
Overigens hebben naar mijn ervaring de meeste huizen aan een goed geplaatst AP voldoende.
Met de huidige isolatie normen e.d. gaat je dat over het algemeen smerig tegenvallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Het huis waar ik nu in woon heeft 3 verdiepingen. En er zijn 4 AP in gebruik (komt ook door de vorm van de woonkamer.
Het nieuwe huis heeft 4 verdiepingen, dus met 1 AP gaat je dat niet lukken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Montaner schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 22:54:
In onze optielijst is er een optie opgenomen om de elektra aansluiting te verzwaren van 1x40a naar 3x25a. Maar hoezo wordt er nog met 1x40a gewerkt? Als ik kijk op de site van bv. Enexis en de 'keuzehulp' invul wat betreft een nieuwe aansluiting, is het minimale waar je op uit kan komen 3x25a.

Zijn de kosten voor de aanvraag bij de netbeheerder zoveel duurder bij 3x25a? Een groepenkast welke geschikt is voor 1x40a of 3x25a scheelt in de basis ongeveer €10.

Ik snap dat ze graag opties verkopen.. maar standaard werk als optie verkopen tegen een forse vergoeding gaat toch wel te ver.. :)
De meterkast is bij 3x25A marginaal duurder door de faseverdeling over groepen en de hoofdschakelaar. Ik sluit altijd met 3x25A, het meerwerk is meer gedoe dan het oplevert. Sommige installateurs willen de hoofdprijs hiervoor, maar tot op heden kon ik dat altijd wel afkappen. :)
Atlas schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:33:
Bij ons installeren ze 'maar' 3 rookmelders, op de overloop van elke verdieping 1. Volgens mij zijn ze wel geschakeld. Is het verplicht om in elk vertrek een rookmelder te installeren?
Nee, alleen bij een vluchtlengte >15 meter vanuit een verbliijfsruimte. Dan moeten ze in elke verblijfsruimte. Bij een trap in de woonkamer en een zolderindeling kan dit voorkomen.
[...]

Alle brandscheidingen e.d. zijn ervoor om levens te redden. Handhaven van het gebouw is secundiar. Als beperken van schade een eis wordt, dan wordt bouwen veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 4 december 2017 @ 06:40:
[...]

Het huis waar ik nu in woon heeft 3 verdiepingen. En er zijn 4 AP in gebruik (komt ook door de vorm van de woonkamer.
Het nieuwe huis heeft 4 verdiepingen, dus met 1 AP gaat je dat niet lukken. ;)
Inderdaad ga daar maar niet vanuit ;) en zeker niet m.b.t. 5GHz ;)

Mogelijk dat je met 1 of 2 AP's op 2,4GHz je huis kunt dekken, maar met 5GHz gaat je dat niet lukken, dan wil je idealiter per verdieping een AP, en het liefst nog redelijk dicht bij waar het het meest gebruikt wordt.
Als het redelijk verdeeld is (kwa gebruikers betreft) is het best practice het AP meest centraal te hangen, dus meestal op de overloop.

Het allerbeste is en blijft natuurlijk nog dat je zoveel mogelijk alles bedraad aansluit daar waar het kan (doelend op apparaten die wel/geen utp aansluiting hebben).

E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van je woning en je bouwmaterialen ;)

Ik weet dat jij je hier bewust van bent @T.Kreeftmeijer maar dit is ook even ter info van de andere leden hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Annuk schreef op maandag 4 december 2017 @ 00:14:
[...]

Meestal wel verplicht door verzekeraars als dit ook (al) verplicht is in het dan geldende bouwbesluit.

[...]

Als dit 230v leiding/buis is nooit doen! Dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren!
Alleen een eventuele optie als beide dubbel geïsoleerde kabels zijn, dus nooit bij gewoon VD-draad een UTP kabel trekken.

[...]

Met de huidige isolatie normen e.d. gaat je dat over het algemeen smerig tegenvallen ;)
Waarom is het levensgevaarlijk om UTP en 230V voeding in een buis te leggen?

Isolatie is volgens mij enkel van toepassing in de buitenmuren. Binnendeuren zijn vaak van licht hout of zelfs van karton, binnenmuurtjes zijn van gips, de vloeren zijn veelal kanaalplaten. Wel zal tegenwoordig vaker vloerverwarming worden toegepast wat wellicht aardig wat signaal absorbeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
My-life schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:39:
[...]

Waarom is het levensgevaarlijk om UTP en 230V voeding in een buis te leggen?
Het is in beide gevallen koper, dus geleidend materiaal.
Het kan in "extreme" gevallen voorkomen dat je bij het intrekken v/d kabels/draden de mantel zou beschadigen, daardoor kan er bv. 230v op je UTP kabel komen te staan, dit is zowel schadelijk voor jezelf als voor je apparatuur.
Daarom ook dubbel geïsoleerde kabels (UTP is dubbel geïsoleerd) en voor elektra praten we dan over YMvK/XMvK kabel of bv. ook VMvL kabel (huishoudsnoer).

Gooi ik het even over een iets andere boeg voor als bovenstaande mogelijk enigszins onduidelijk voor je is, ik neem aan dat je je ervan bewust bent dat je geen 2 verschillende lichtgroepen door dezelfde buis en/of lasdozen mag leggen?
Dat is o.a. ook om te voorkomen dat je ervan uitgaat dat je groep 1 afschakelt, en je denkt safe te zijn, en je gaat bezig maar dat er dan toch spanning op je stopcontacten/lichtpunt of whatever staat doordat groep 2 ook gekoppeld is (of d.m.v. beschadigde isolatie contact maakt).

Bovenstaande is dus allemaal vanuit veiligheids oogpunt (staat ook beschreven in de NEN1010 2016).
Je mag evt. wel glasvezel of POF (Plastic Optical Fiber) bij door je buizen gooien met VD-draad, dit omdat dit niet van geleidend materiaal is.
Isolatie is volgens mij enkel van toepassing in de buitenmuren. Binnendeuren zijn vaak van licht hout of zelfs van karton, binnenmuurtjes zijn van gips, de vloeren zijn veelal kanaalplaten. Wel zal tegenwoordig vaker vloerverwarming worden toegepast wat wellicht aardig wat signaal absorbeert.
Isolatie is inderdaad voornamelijk van toepassing in de BGG vloer, de buitenmuren en je dak, maar inderdaad wat jezelf al aanhaalt, tegenwoordig steeds meer VV ook in de verdiepingsvloeren, hiervoor ligt er vaak eerst een isolatiemat (beetje vergelijkbaar met ondervloer isolatie van laminaat), daarna een rastermat waarop de VV vast gemaakt wordt en daarna de VV leidingen zelf. Alle 3 dempen ze (de VV leiding d.m.v. het water wat er doorheen loopt).
En ook zeker het beton van je verdiepingsvloeren dempt een aardig stukje als extra nadelige toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Als particulier heb je waarschijnlijk niet zoveel te doen met NEN normen. Als voedingskabels beschadigd is het altijd gevaarlijk, of er nu UTP langs op loopt of niet. Een professional zal het niet doen, maar ik vind 'levensgevaarlijk' overdreven en zou er zelf niet moeite hebben met UTP en voeding door een leiding.
Heb je de keuze om een loze leiding aan te (laten) leggen dan is dat natuurlijk wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-07 20:41
My-life schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:38: Een professional zal het niet doen, maar ik vind 'levensgevaarlijk' overdreven en zou er zelf niet moeite hebben met UTP en voeding door een leiding.
Je zit wel mogelijk met je verzekering mocht er brand uitbreken. Kan mij namelijk voorstellen dat ze dan zeer moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
My-life schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:38:
Als particulier heb je waarschijnlijk niet zoveel te doen met NEN normen. Als voedingskabels beschadigd is het altijd gevaarlijk, of er nu UTP langs op loopt of niet. Een professional zal het niet doen, maar ik vind 'levensgevaarlijk' overdreven en zou er zelf niet moeite hebben met UTP en voeding door een leiding.
Heb je de keuze om een loze leiding aan te (laten) leggen dan is dat natuurlijk wel zo netjes.
Normaal gesproken heb je als particulier niet zoveel met de NEN van doen misschien, maar een particulier "hoort" ook niet aan dergelijke installaties te beunhazen is daarop het wederwoord ;)

Inderdaad als voedingskabels beschadigd raken is het altijd gevaarlijk, maar het probleem is niemand verwacht 230V op een utp kabel die éénieder gewoon vast pakt (en mogelijk zelfs met de vingers op de contacten van de RJ45 plug), daarom is dit zo gevaarlijk, iedereen kijkt wel uit als hij hier of daar VD-draad uit ziet steken o.i.d. maar gaat hier niet vanuit bij een doodgewone utp kabel.

Natuurlijk kan je dergelijke dingen zelf in elkaar beunhazen, maar dit hoort niet en mag niet volgens de regels, zoals @ytterx ook al zegt kan je verzekering hier ook zeker moeilijk over gaan doen als er wat gebeurd, hetzij brand, hetzij dat er iemand wel gewond raakt doordat er 230V op een utp kabel staat welke aangeraakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Welke regels en voorwaarden voor consumenten refereren jullie toch naar? Heb je een bron of een linkje?

Overigens zal het even tintelen als je 230V aanraakt, maar de kans dat is er iets aan overhoud is niet zo groot. Ik verwacht dat menig persoon die weleens met elektra werkt deze ervaring heeft.

[ Voor 50% gewijzigd door My-life op 04-12-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
My-life schreef op maandag 4 december 2017 @ 20:20:
Welke regels en voorwaarden voor consumenten refereren jullie toch naar? Heb je een bron of een linkje?

Overigens zal het even tintelen als je 230V aanraakt, maar de kans dat is er iets aan overhoud is niet zo groot. Ik verwacht dat menig persoon die weleens met elektra werkt deze ervaring heeft.
230v aanraken kan gemakkelijk dodelijk zijn. Dat de aardlekschakelaar je meestal redt is iets anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik ging er van uit dat de rookmelders een eigen buis zullen hebben, omdat ze gekopppeld moeten zijn.
Dan kan je de 230V bedrading eruit trekken en er UTP (PoE) terugleggen.
Daar kan een willekeurige laagspanning rookmelder aan, zoals deze.
(NB daar staat duidelijk bij "Toegestaan door NCP NEN 2555 : Nee")

Mocht het anders uitpakken, en moet de 230V blijven liggen, dan kan dat natuurlijk niet.
Ik heb plenty loze leidingen (maar niet in het plafond) én een trapkoof die centraal ligt, dus wellicht is het gewoon moeilijk doen voor niets.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
My-life schreef op maandag 4 december 2017 @ 20:20:

Daar heb ik je toch al naar gerefereerd? Dit is o.a. de NEN1010 2016 en de ook de NPR5310.
Je mag/moet namelijk nooit wisselstroom en gelijkstroom mengen door 1 buis, als ook laagspannig (230v) en zwakstroom (48/36/24/12V).

Tevens gebeurt er wel wat meer als even tintelen (zelf al eens een goeie opdoffer gehad van 230V??) en dan wat @BFmango zegt, als het goed is en je geluk hebt treed de aardlekschakelaar snel genoeg in werking.
Proton_ schreef op maandag 4 december 2017 @ 21:09:
Ik ging er van uit dat de rookmelders een eigen buis zullen hebben, omdat ze gekopppeld moeten zijn.
Dan kan je de 230V bedrading eruit trekken en er UTP (PoE) terugleggen.
Daar kan een willekeurige laagspanning rookmelder aan, zoals deze.
(NB daar staat duidelijk bij "Toegestaan door NCP NEN 2555 : Nee")

Mocht het anders uitpakken, en moet de 230V blijven liggen, dan kan dat natuurlijk niet.
Ik heb plenty loze leidingen (maar niet in het plafond) én een trapkoof die centraal ligt, dus wellicht is het gewoon moeilijk doen voor niets.
Dergelijke rookmelders (230V) krijgen meestal geen dedicated buisje, ze worden vaak ofwel direct op een centraaldoos ofwel op een lampdoosje gemonteerd, of een (kort) buisje vanaf de centraaldoos naar de rookmelder.
Natuurlijk kan je als je dit wenst er een dedicated buisje voor krijgen, maar hier zal je wel (flink) voor moeten betalen.

Kleine toevoeging op bovenstaande:
Soms gebeurt het inderdaad wel dat er vanuit de mk een apart buisje is voor een rookmelder, dit omdat bv. die groep wordt gebruikt voor de verlichting in de hal en overloop, maar er ook een RM moet in de bijkeuken i.v.m. daar de technische ruimte ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Annuk op 04-12-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:52
Annuk schreef op maandag 4 december 2017 @ 00:14:
[...]

[...]

[...]

Je hebt echt op iedere verdieping een access point nodig. Ik heb in de hal beneden een access point van Ubiquiti aangesloten met een 500mbit verbinding, glasvezel. Daarmee heb ik op de slaapkamer, dat is max 5 meter niet eens bereik. Zo zie je hoe erg het signaal geblokkeerd wordt.

Gelukkig op alle verdieping een access point geplaatst dmv loze leidingen in het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Annuk schreef op maandag 4 december 2017 @ 21:34:
[...]

Dergelijke rookmelders (230V) krijgen meestal geen dedicated buisje,
Vaak juist wel omdat ze meestal gezamenlijk op één groep zitten.
Je kan in verschillende kamers verschillende groepen hebben en dan kan je niet eenvoudig de melders koppelen. Dus daarom vaak wel een aparte buis met het oranje koppeldraad erbij.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 05-12-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Laatst online: 11:51
Gisteravond hadden wij opeens last van lekkage/druppelend water vanuit het plafond. Het water is helder (zoals kraanwater) en na 2a3 uur stopte het met druppelen. Er is niet veel uitgekomen, hooguit een paar mm. De druppels kwamen precies op de rand tussen twee plafond platen en in de uitbouw (ongeveer~30cm in de uitbouw). We hebben op de 1e verdieping vloerverwarming, maar die ligt dus niet boven het punt van de lekkage en alle afvoer leidingen (douche / wasmachine) liggen ook aan de andere kant van het huis.

Uiteraard de bouwer ook al ingeschakeld en die komen er morgen even naar kijken. De buurman heeft een soortgelijk lekkage gehad (in de zomer). Daar werd het afgedaan als bouwvocht. Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Water zoekt de makkelijkste weg, misschien zit het lek niet recht boven de plek waar het uit het plafond komt, maar is het bijvoorbeeld door een kanaal in de kanaalplaat gelopen.

Ik heb er geen ervaring mee, maar iets wat opeens gaat lekken en na 2-3 uur weer stopt klinkt voor mij niet als bouwvocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
leonbong schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:40:
[...]

Vaak juist wel omdat ze meestal gezamenlijk op één groep zitten.
Je kan in verschillende kamers verschillende groepen hebben en dan kan je niet eenvoudig de melders koppelen. Dus daarom vaak wel een aparte buis met het oranje koppeldraad erbij.
Daarom stond er ook nog een kleine toevoeging onder ;)
Kleine toevoeging op bovenstaande:
Soms gebeurt het inderdaad wel dat er vanuit de mk een apart buisje is voor een rookmelder, dit omdat bv. die groep wordt gebruikt voor de verlichting in de hal en overloop, maar er ook een RM moet in de bijkeuken i.v.m. daar de technische ruimte ;)
Het één en ander is geheel afhankelijk van hoe een woning gezet en aangelegd wordt natuurlijk, en hoe het dan het makkelijkst is om iets aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Roberttt schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:57:
Gisteravond hadden wij opeens last van lekkage/druppelend water vanuit het plafond. Het water is helder (zoals kraanwater) en na 2a3 uur stopte het met druppelen. Er is niet veel uitgekomen, hooguit een paar mm. De druppels kwamen precies op de rand tussen twee plafond platen en in de uitbouw (ongeveer~30cm in de uitbouw). We hebben op de 1e verdieping vloerverwarming, maar die ligt dus niet boven het punt van de lekkage en alle afvoer leidingen (douche / wasmachine) liggen ook aan de andere kant van het huis.

Uiteraard de bouwer ook al ingeschakeld en die komen er morgen even naar kijken. De buurman heeft een soortgelijk lekkage gehad (in de zomer). Daar werd het afgedaan als bouwvocht. Wat vinden jullie hiervan?
Kan van alles zijn.
  1. water dat nog uit de kanalen van de kanaalplaatvloer komt
  2. lekkage op dak
  3. lekwater in de spouw (lood niet goed doorgezet tegen binnenblad).
Belangrijk is wel: regende het of had het net geregend? Zo niet, dan is het meestal optie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Laatst online: 11:51
Volgens mij is het gisteren de hele dag droog geweest bij ons (Gouda, als ik buienradar mag geloven). Het regende in ieder geval niet toen ik naar huis ging. Ben benieuwd wat de uitvoerder morgen zegt maar ik gok dat het punt 1 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Roberttt schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:57:

Bij onze nieuwbouw project redelijk veel overlast van water in de kanalen van de vloer. Tot wel 20 liter per kanaal! Zo vertelde de uitvoerder dat soms na 5 tot wel 10 jaar nog water uit de kanalen kan komen! Mijn advies zou zijn, laat de aannemer komen, en laat hem vertellen waar het vandaan komt. En noteer voor jezelf de bijzonderheden, wind, regen etc.... als het weer optreedt dan weet je nog de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-07 21:13
Hoe kan het eigenlijk dat dat water er dan pas na zoveel tijd uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
leecher schreef op woensdag 6 december 2017 @ 00:26:
Hoe kan het eigenlijk dat dat water er dan pas na zoveel tijd uit komt?
De kanalen moet vanwege geluideisen aan de uiteinden worden afgedicht. Dit kan met steenwol, speciale doppen, pur, etc..... en omdat de vloer van minder poreus beton wordt gemaakt kan dus zijn dat je watergevulde holtes in de vloer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Beton is niet zo waterdicht. Meestal wordt er een gaatje geboord waardoor het water weg kan stromen. Bij voorkeur voordat het spuitwerk is geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ja dat snap ik, alleen zou ik denken als het zo lang duurt voordat het water eruit komt dan migreert het dus heel langzaam door het beton. Bij een dergelijk langzame verplaatsing verwacht ik geen druppelen maar een langdurig aanhoudende vochtplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:36
Señor Sjon schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:32:
Beton is niet zo waterdicht. Meestal wordt er een gaatje geboord waardoor het water weg kan stromen. Bij voorkeur voordat het spuitwerk is geweest. ;)
Mocht het toch voorkomen (zoals hierboven) lijkt het me dat je je plafond weer opnieuw kan gaan witten als het water er eindelijk helemaal uit is. Kun je deze kosten dan verhalen op je verzekering of bouwer? Je mag er toch vanuit gaan dat je een watervrij huis krijgt opgeleverd?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Dat lijkt me dan weer niet realistisch bij nieuwbouw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:36
Maar ook niet dat je binnen afzienbare tijd weer opnieuw mag witten... en evt andere schade te krijgen aan bv. vloeren

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Wackmack schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:57:
[...]

Je hebt echt op iedere verdieping een access point nodig. Ik heb in de hal beneden een access point van Ubiquiti aangesloten met een 500mbit verbinding, glasvezel. Daarmee heb ik op de slaapkamer, dat is max 5 meter niet eens bereik. Zo zie je hoe erg het signaal geblokkeerd wordt.

Gelukkig op alle verdieping een access point geplaatst dmv loze leidingen in het plafond.
Hmmm, en ik maar denken dat ik met 1 AP op de overloop eerste verdieping en router in de meterkast wel voldoende wifi moest hebben in het huis. Toch maar wat extra loze leidingen intekenen dan maar. Gelukkig is de sluitingsdatum begin januari.

Wel nog een vraag. Hoe gaat het nu precies met de stroomvoorziening voor een AP (wil ook die van Ubiquiti nemen)? Lijkt mij toch dat 1 loze leiding voldoende is voor het aansluiten van een AP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Xtince schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:19:
[...]

Hmmm, en ik maar denken dat ik met 1 AP op de overloop eerste verdieping en router in de meterkast wel voldoende wifi moest hebben in het huis. Toch maar wat extra loze leidingen intekenen dan maar. Gelukkig is de sluitingsdatum begin januari.

Wel nog een vraag. Hoe gaat het nu precies met de stroomvoorziening voor een AP (wil ook die van Ubiquiti nemen)? Lijkt mij toch dat 1 loze leiding voldoende is voor het aansluiten van een AP?
Poe, voeding gaat dan over de utp. De stroom kan uit een switch of Poe injector komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-07 12:19
Ons huis gaat opgeleverd worden met in het garageplafond pennen zoals in de afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tLVMCqlUSb4vEomluN30g4UX/full.jpg

Omdat de garage een onafgewerkte ruimte is blijft dit zo zitten.
Waarschijnlijk heb ik er niet echt last van, maar als we toch bezig zijn zou ik die pennen wel willen verwijderen.
Ik heb geen klus ervaring, maar garage moet lukken.
Kan ik dit soort pennen met een haakse slijper inkorten, of moet ik daar een tang of een ijzerzaag voor nemen?
Het plafond van de garage is een soort kunststof materiaal waar isolatie in verwerkt zit. Is dit een risico ivm evt. vonken?
Is er dan voor het overgebleven deel van de pen iets van een afdekdopje te krijgen bij de bouwmarkt oid zodat de scherpe rand van de pen niet de komende 30 jaar blijft irriteren?

[ Voor 12% gewijzigd door miles op 06-12-2017 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
Zit er schroefdraad op de pen? Dan zou je, voor de uitstraling, er een moer op kunnen draaien en hem daarna afslijpen (inderdaad een een haakse slijper). Over vonken zou ik me niet druk maken, die veroorzaken niet zo snel brand. Wel even een veiligheidsbril opzetten B) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Heb je nou een staalplaatplafond? De plaatjes zijn niet bijzonder duidelijk. Je kan ze ook gewoon kromslaan. Ik weet niet of helemaal afslijpen handig is, dan zit ie zo los toch? Maar daar heb ik wel een betere foto nodig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Wij zijn tijdens het wachten op de afspraak bij de makelaar en alle informatie over de woning waar we een optie op hebben uiteraard druk aan het puzzelen met de indeling. Ook hier komt het uitbouwdillemma naar voren. Wordt waarschijnlijk de 1,2 meter optie. 2,4 kan ook maar hoewel de tuin wel breed is wordt hij daarmee op een punt erg ondiep. En een woonkamer/keuken van dik 13 meter hoeft ook weer niet, 12 is ook wel genoeg :) Daarnaast zit er ook een schuine uitbouw aan de zijkant die groter kan worden waardoor daar mooi de TV/zithoek kan.

Gisteren waren we op een infoavond voor een ander project hier in Utrecht. Mooie woningen met negatieve epc (warmtepomp, balansventilatie, douche WTW, massas zonnepanelen) en standaard goede afwerking (houten kozijnen, stompe deuren, gestucte wanden en plafonds. Maar ja de prijs is er ook naar. De belangstelling ook, in de folder zit informatie over de inschrijving: er zijn 500 accounts gemaakt op de website van het traject. Er zijn 9 woningen. Dus gaan ze over op een biedingsmethode. Ik snap het helemaal vanuit de winstmaximalisatie voor het project maar toch een beetje jammer, we gaan wel inschrijven maar we doen niet mee aan een biedingsoorlog.

[ Voor 5% gewijzigd door Jheroun op 08-12-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:26
heb je optie of moet je bieden? Het is bij mijn weten 1 van 2 namelijk.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
gr8-jen schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:23:
heb je optie of moet je bieden? Het is bij mijn weten 1 van 2 namelijk.
Sorry voor de verwarring :) We hebben een optie op een woning in een project (x), het bieden gaat over een ander project (y). Dit maakt het project waar we al een optie in hebben in ieder geval weer interessanter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-07 12:19
Señor Sjon schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:38:
Heb je nou een staalplaatplafond? De plaatjes zijn niet bijzonder duidelijk. Je kan ze ook gewoon kromslaan. Ik weet niet of helemaal afslijpen handig is, dan zit ie zo los toch? Maar daar heb ik wel een betere foto nodig. :P
Het plafond van de garage bestaat idd uit een soort stalen profiel waar het isolatiemateriaal al tegenaan zat. Dit is tegen het dak geplaatst.
Helaas kan ik pas nieuwe foto’s maken na oplevering. Wordt vervolgd......

[ Voor 14% gewijzigd door miles op 09-12-2017 04:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Vandaag dan de meer- en minderlijst ontvangen voor keuken en badkamer.

Gekozen voor casco badkamer en toilet. Krijg geen drol terug, maar dat wist ik eigenlijk al :). Waar ik echter wel van “geschrokken” ben (al schrik ik niet meer van onverwacht hoge bedragen, naarmate het proces ook vordert) is het bedrag voor verleggen leidingen/electra etc. voor mijn keuken. Een bedrag van €1.900 (bijna evenveel als minderwerk casco badkamer en toilet!). Is dit een reeel bedrag? Gaat wel om een keuken met kookeiland. Ik neem aan dat je hier niet over kan onderhandelen? Of heeft iemand een andere ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
Bij ons was het meerwerk voor keukenaansluitingen (ook kookeiland) zo'n 1200 euro, daar was niet over te onderhandelen bij ons. Tip die ik wel kan meegeven is om goed te controleren of het gerekende meerwerk wel meerwerk is. Bij ons hadden ze in eerste instantie extra aansluitingen berekend, die standaard al in de technische omschrijving stonden. Pak die er dus bij en streep aansluitingen tegen elkaar weg, zo houd je een lijstje over met aansluitingen die je extra nodig hebt.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-07 08:32
Bij ons stond op tekening een rechthoek met de tekst "keukengebied", waarin de leidingen lostenloos naar eigen wens geplaatst konden worden. Hangt van de ontwikkelaar af dus, maar zo kan het soms dus ook...

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Xtince schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 06:15:
Vandaag dan de meer- en minderlijst ontvangen voor keuken en badkamer.

Gekozen voor casco badkamer en toilet. Krijg geen drol terug, maar dat wist ik eigenlijk al :). Waar ik echter wel van “geschrokken” ben (al schrik ik niet meer van onverwacht hoge bedragen, naarmate het proces ook vordert) is het bedrag voor verleggen leidingen/electra etc. voor mijn keuken. Een bedrag van €1.900 (bijna evenveel als minderwerk casco badkamer en toilet!). Is dit een reeel bedrag? Gaat wel om een keuken met kookeiland. Ik neem aan dat je hier niet over kan onderhandelen? Of heeft iemand een andere ervaring?
Kijk even in je technische omschrijving wat ze aanleggen en wat aanvullend is. 1900€ kom ik qua elektra ook al snel op als ik alles bij de aannemer moet gaan doen. Doorvoer door spouw tbv afzuiging; 220€
Extra groepen aanleggen; 230€ x 5 = 1150€, zijn bedragen excl. BTW. Ik zorg qua elektra dat alles goed ligt en laat een kennis het erin maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Dank voor de tips! Ik laat ook even een kennis meekijken met de tekeningen/lijst van meerwerk. Moet er wel aan geloven denk ik :).

Nog een extra vraagje. Gisteren te horen gekregen dat de loze leidingen een diameter van 16mm hebben. Er is mij aangegeven dat het dan niet mogelijk is om bijvoorbeeld een utp en cai kabel tegelijk door het buisje te laten gaan en ik dus per kabel een loze leiding moet nemen. Is dat correct?

[ Voor 53% gewijzigd door Xtince op 09-12-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:50
Eergisteren de goednieuwsbrief ontvangen! April starten ze met de bouw van Ons project.
Woensdagavond eerste kopersbijeenkomst, hopelijk leuke buren 😀.
Nu wachten tot 6 februari, dan hebben we pas het eerste overleg met de kopersbegeleiding. Daarna zal de stroomversnelling qua keuzes wel starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-07 20:16
Net even in het huis rond gelopen voor de oplevering de 15e. Nu heb ik waar de tv komt te hangen 2x dwcd en 3 loze leidingen op 30cm, en een kabelgoot omhoog. Nu hebben ze onder 1 dwcd en 1 zit naast waar de kabelgoot uitkomt. Hier ben ik zo niet blij mee, alles zou op 30cm zitten behalve de goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Xtince schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:07:
Dank voor de tips! Ik laat ook even een kennis meekijken met de tekeningen/lijst van meerwerk. Moet er wel aan geloven denk ik :).

Nog een extra vraagje. Gisteren te horen gekregen dat de loze leidingen een diameter van 16mm hebben. Er is mij aangegeven dat het dan niet mogelijk is om bijvoorbeeld een utp en cai kabel tegelijk door het buisje te laten gaan en ik dus per kabel een loze leiding moet nemen. Is dat correct?
Ja, dat kan. Al moet utp en coax wel lukken door een 16mm. Ik zou toch eens vragen of 19mm echt geen optie is.

Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2