Ghotirey schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:05:
[...]
Wat is nu de correcte manier om met die opleveringen om te gaan, ik begrijp van jou dat je eigenlijk in veel gevallen gewoon moet tekenen maar ik hoor dan ook weer verhalen hier op het forum dat die mensen die dat gedaan hebben vervolgens weken/maanden mogen wachten totdat het probleem ook is opgepakt.
Indien je woning daadwerkelijk onbewoonbaar is (niet wind- en/of waterdicht, niet afsluitbaar, niet aangesloten op nutsvoorzieningen) dan moet je sowieso niet tekenen (en de aannemer in gebreke stellen). Zijn er onvolkomenheden dan noteer je die op het proces verbaal van oplevering en dan ontvang je na het tekenen hiervan de sleutels (als je alle termijnen plus meerwerk hebt voldaan).
Veelal loopt er ook een handig ventje rond om de kleine puntjes direct op te lossen tijdens de oplevering maar dat is geen gegeven.
De aannemer heeft normaal gesproken drie maanden de tijd om de genoteerde punten op te leveren, de meeste aannemers streven ernaar om dit binnen drie weken te doen behoudens levertijden. Om dit te organiseren en samen te voegen (om niet iedereen voor elk trutdingetje apart te laten komen zijn die drie weken vaak ook wel echt nodig.
Deze drie maanden zijn ook om andere tekortkomingen te melden die je bij een optische inspectie (oplevering) niet kan constateren, denk hierbij aan verkeerd geschakelde lichtpunten, meerwerk leidingen niet aangebracht of op de juiste positie etc.) Later geconstateerde beschadigingen kan je
niet meer na de oplevering melden ivm de overdracht van het eigendom en dus de verantwoordelijkheid.
Je moet de aannemer wel de gelegenheid bieden om daadwerkelijk zijn punten te verhelpen, moet hij nog wat stucwerk herstellen maar heb jij dezelfde middag al een behanger ingepland dan kan dat wel eens misgaan, geef dit soort dingen daarom al bij de voorschouw aan en de meeste uitvoerders zullen hier (iig proberen) rekening mee te houden.
Als er een garantieregeling van toepassing is dan blijft er 5% op de derdengeldrekening van de notaris staan die
automatisch vrijvalt na drie maanden tenzij je aangeeft dat er nog onvolkomenheden niet zijn opgelost en wat daar naar redelijkheid voor bedrag achtergehouden moet worden. (€ 10.000,- achterhouden voor een beschadigde vensterbank bijvoorbeeld staat niet in verhouding). Geef dit dus tijdig aan bij de notaris (ongeveer twee maanden na de oplevering zal de betere notaris hier zelf naar informeren maar hou dit zelf in de gaten).
Ik heb bijvoorbeeld nu een probleem dat 2 loze leidingen niet geplaatst zijn terwijl ze wel op de tekening staan. Ze staan echter niet in de meerwerklijst maar ik heb altijd alleen een tekening gekregen na aanpassingen ter goedkeuring. Als dit probleem blijft tot de oplevering, hoe kan ik daar dan het beste mee omgaan?
Al aankaarten bij de kopersbegeleiding en even nagaan waarvoor (en waarop dus) je hebt getekend voor akkoord. Over het algemeen geldt dat de geschreven bevestiging voorrang heeft op de tekeningen welke ter indicatie wordt gebruikt.
Heb je de extra loze leidingen wel betaald?
BFmango schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:02:
[...]
Vreemd. Want in mijn ervaring (twee bouwprojecten meegemaakt met telkens vrij hechte groepen kopers) zijn de meeste kopers best wel realistisch wanneer er wel of niet getekend kan worden. Ik ben vrij coulant geweest en anderen rondom mij ook.
Want je kan die mensen toch ook gewoon uitleggen wat het niet-tekenen inhoudt? Als ik of een van mijn collega's op mijn werk, onze klanten of leveranciers een fout maakt dan wordt er hier niet zo drastisch gereageerd als jij nu doet voorstellen. Je moet niet vergeten dat mensen iets laten bouwen dat enorm veel geld kost en ze daar best wel zenuwachtig van kunnen worden. Als je mensen rustig informeert dan kom je volgens mij veel verder.
Je moet ook niet vergeten dat omdat het zo'n grote aankoop is voor mensen het aan te raden is dat zij zich voldoende inlezen op voorhand wat de implicaties zijn van het niet tekenen. Hier is genoeg over te vinden als je googelt op "oplevering nieuwe woning". Snap dan ook niet dat mensen op een woning van 400k gaan lopen kijken waar ze de goedkoopste opleverkeuring kunnen laten doen en niet iemand ook met de voorschouw meenemen.
Mensen die roepen: "fixen of ik teken niet" zijn vaak weinig voor rede vatbaar, ik blijf altijd rustig maar daar worden kwade mensen vaak nog kwader van. Heb ook weleens vijf uur gespendeerd om iemand uit te leggen waarom hij wel moest tekenen en als hij niet zou tekenen wat de consequenties waren voor hem. Toen was ik het wel zat en heeft de politie hem uit zijn eigen toekomstige woning verwijderd. Sindsdien besteed ik er ook geen tijd meer aan als een discussie die kant opgaat. Je moet eens weten wat een dingen je meemaakt als je gaat opleveren, mensen die de laatste termijn + meerwerk contant meenemen naar de oplevering en oprecht verbaasd en geïrriteerd dat je geen anderhalve ton wil aannemen
Scheelt misschien dat ik nooit een woning heb opgeleverd die in mijn ogen niet minimaal voldoet aan hetgeen je redelijkerwijs mag verwachten. VEH komt altijd graag naar woningen die ik oplever want die staan er gewoon goed bij.