Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.038.713 views

• yvonnuh01
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-12-2024
We hebben zojuist de optielijst met meerwerk ontvangen. We willen gaan voor de meest uitgebreide optie (gasloos), hierbij krijg je: lucht/water warmtepomp, mechanische toe-en afvoer voorzien van warmteterugwin systeem en 2 extra zonnepanelen voor € 10.149. Daarnaast willen we nog 8 extra zonnepanelen a € 4.360.
Ik ben alleen een beetje in dubio of we nu niet alles beter achteraf kunnen doen.

Waar ik erg van schrok is de optie om de vloerverwarming boven en beneden apart te regelen. (2 thermostaten). Deze optie kost € 1.700. Waarvan € 1.200 voor het startpakket v/d zoneregeling. Nu vroeg ik me af of dit ook mogelijk is om achteraf te regelen.

De tweede optie waar we over na zitten te denken is de meest uitgebreide optie + 4 zonnepanelen en een pelletkachel op de begane grond. De warmte van de pellet lijkt ons fijn naast de vloerverwarming + mogelijk ook een besparing in de enegiekosten bij erg koude dagen.

[ Voor 17% gewijzigd door yvonnuh01 op 14-11-2017 20:56 ]

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ivz7eo.jpg

Keuken overdag, afzuigkap moet nog worden gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/v78614.jpg

Hier is het plafond gespoten net zoals de afzuigkap. Erg strak plafond en keuken. Erg erg blij mee. Lekker strak met vijf kasten en een groot eiland.

[ Voor 5% gewijzigd door Wackmack op 14-11-2017 22:15 ]

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:26
Wackmack schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:11:
[afbeelding]

[afbeelding]

Hier is het plafond gespoten net zoals de afzuigkap. Erg strak plafond en keuken. Erg erg blij mee. Lekker strak met vijf kasten en een groot eiland.
Mooie keuken zeg, lekker strak, daar houd ik ook van.

En dat plafond ook zeg! Hoe is dat gedaan?
Heb je dat "kaal" laten opleveren en zelf iemand laten komen? En wat kostte dat ongeveer per m2?
Wij zitten nog heel erg te twijfelen of we het standaard spachtelputz laten aanbrengen door aannemer (met zichtbare V-naden) of zelf laten glad stucen wat mij veel mooier lijkt maar kans op scheuren schijnt te geven.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-11 22:54

d0s

sssst

jasperdeman schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:17:
[...]

Heb je dat "kaal" laten opleveren en zelf iemand laten komen? En wat kostte dat ongeveer per m2?
Wij zitten nog heel erg te twijfelen of we het standaard spachtelputz laten aanbrengen door aannemer (met zichtbare V-naden) of zelf laten glad stucen wat mij veel mooier lijkt maar kans op scheuren schijnt te geven.
Ik denk niet dat er standaard spachtelputz op je plafond komt. Lijkt me eerder spacwerk te zijn. Je kan ook het plafond met deklatten 10cm verlagen en dan met gips afwerken. Zo laat ik het doen denk ik, zo helemaal geen last van scheuren en mogelijkheid tot verlichting maar wens.

• jasperdeman
d0s schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:57:
[...]

Ik denk niet dat er standaard spachtelputz op je plafond komt. Lijkt me eerder spacwerk te zijn. Je kan ook het plafond met deklatten 10cm verlagen en dan met gips afwerken. Zo laat ik het doen denk ik, zo helemaal geen last van scheuren en mogelijkheid tot verlichting maar wens.
Je hebt volgens mij gelijk, volgens de technische omschrijving wordt het plafond "voorzien van plafondspuitwerk".

Al is het verschil is tussen spackspuitwerk en spachtelputz optisch volgens mij niet zo heel groot.

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:36
jasperdeman schreef op woensdag 15 november 2017 @ 08:04:
[...]

Je hebt volgens mij gelijk, volgens de technische omschrijving wordt het plafond "voorzien van plafondspuitwerk".

Al is het verschil is tussen spackspuitwerk en spachtelputz optisch volgens mij niet zo heel groot.
Zeker wel, spachtelputz is echt compleet anders..

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:07
Daar zit een wereld tussen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jasperdeman
pixels66 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:21:
[...]

Zeker wel, spachtelputz is echt compleet anders..
Oh ik geloof je meteen, maar zou jij mij dan het verschil kunnen uitleggen?

Als ik op google afbeeldingen zoek dan zie ik bij spackspuitwerk:
Afbeeldingslocatie: http://www.rivostuc.nl/assets/images/rivostuc-spackspuiten-01.480x0.jpg

En bij spachtelputz:
Afbeeldingslocatie: https://www.homedeal.nl/wp-content/uploads/sites/3/2015/05/Spachtelputz-1.jpg

Ik vind dat op het scherm in ieder geval erg veel op elkaar lijken...

• pixels66
jasperdeman schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:40:
[...]

Oh ik geloof je meteen, maar zou jij mij dan het verschil kunnen uitleggen?

Als ik op google afbeeldingen zoek dan zie ik bij spackspuitwerk:
[afbeelding]

En bij spachtelputz:
[afbeelding]

Ik vind dat op het scherm in ieder geval erg veel op elkaar lijken...
De foto geeft het niet goed weer, maar ik heb even een foto van mijn wand gemaakt. Spachtelputz is een hele fijne korrel, waar je direct schaafwonden van krijgt.. Spacwerk is eigenlijk een ronde, zachte structuur, en lijkt dan ook wat matter..

Spachtelputz wordt met de hand aangebracht, eigenlijk in je wand gewreven(kutgeluid), en spacwerk kan gespoten worden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9frR9YAdhvJIOfoOx36X1VNk/full.jpg

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Maar is jouw wand nu spachtelputz of spack?

• pixels66
Mijn wanden zijn spachtelputz (voor de duidelijkheid, in mijn huidige bestaande woning uit 1961).. Ik wil nooit meer anders, velen vinden het ouderwets, wij vinden het fantastisch..

Overigens makkelijk aan te brengen, goedkoop, en als je de kleur zat bent, makkelijk over schilderen. Vorige week 2 wanden van een groentint naar Taupe veranderd in 3 uurtjes..

Als we ooit eens worden ingeloot voor de nieuwbouw die wij willen, komt dit er weer..

• Ghotirey
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
Haribo112 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:00:
[...]

Als op de tekening die extra leidingen er op staan, en die tekeningen zijn ook ondertekend, dan lijkt het mij duidelijk dat die leidingen er gewoon moeten komen. Kan best zo wezen dat het niet op de meerwerklijst staat; maar dat betekent dus dat het standaard is.
Mjah ik heb mijn betoog kenbaar gemaakt aan de aannemer, ben benieuwd naar de reactie.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-11 15:33

bonyuri

Investigator!

Je hebt toch een leidingplan afgetekend neem ik aan? Ik heb iedere tekening van de aannemer nauwkeurig doorgenomen en iedere onduidelijkheid of fout doorgegeven en aan laten passen en toen pas mijn krabbel er onder gezet.

Op het moment dat er zometeen een leiding mist of verkeerd ligt dan mogen ze van mij alles weer openbreken en hem er alsnog inleggen :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40
yvonnuh01 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:09:
We hebben zojuist de optielijst met meerwerk ontvangen. We willen gaan voor de meest uitgebreide optie (gasloos), hierbij krijg je: lucht/water warmtepomp, mechanische toe-en afvoer voorzien van warmteterugwin systeem en 2 extra zonnepanelen voor € 10.149. Daarnaast willen we nog 8 extra zonnepanelen a € 4.360.
Ik ben alleen een beetje in dubio of we nu niet alles beter achteraf kunnen doen.
Als ik de optie had gehad om voor 10k een warmtepomp en balansventilatie te kiezen, had ik geen seconde getwijfeld. Het lijkt me sterk dat je daar achteraf ver onder kunt zitten, tenzij je zelf alles kunt installeren.

Voor zonnepanelen hebben wij ook getwijfeld over de meerprijs van 430 per paneel, inclusief grotere omvormer , maar toch wel gedaan. Je kan zelf waarschijnlijk een paar 100 euro goedkoper uit zijn achteraf, maar nu zit het direct bij oplevering klaar, en heb je maar 1 aanspreekpunt voor garantie perikelen

Verwijderd

Atlas schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:30:
Wat de eindinspectie betreft: is het de euro's waard om hier een keurmeester van Vereniging Eigen Huis mee naar toe te nemen?
Ja, maar niet van VEH. Onafhankelijk bureau inhuren, kost net zo veel of minder. Typ in google Opleveringsinspectie en je hebt tig aanbieders.

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001

vooghel

Cunning linguist

Gisteren bericht gekregen van de aannemer, en ons huis staat nu gepland om in juni opgeleverd te worden *O*. Het gaat met 5 huizen per week (31 totaal), en wij horen bij de 1e 5. Halverwege het opleverproces zit de bouwvak, dus de helft van de aanstaande bewoners baalt :P.

* vooghel hoopt wel dat vloerenleggers, renovliesplakkers en keukenplaatsers niet aan bouwvak doen...

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11 19:58
Niet te vroeg juichen, drie weken vorstverlet en je zit ook na de bouwvak >:)
Zomer is het mooi weer om te klussen. Kun je alle ramen en deuren open gooien enz, maar je zit ook wel met bedrijven die dicht zijn.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-11 12:35
Hoe komt het dat de zonnepanelen zo duur zijn bij nieuwbouw projecten, neem aan dat ze in bulk ingekocht worden dus dan moeten ze toch niet al te duur zijn?

Heb nu een aanbod van VEH voor zonnepanelen collectieve inkoop voor 16 panelen+omvormer+installatie voor 4,6k dat is al 2x zo goedkoop als @yvonnuh01 voor 8 extra.

https://bettyskitchen.nl

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 15:52
aegis schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:52:
Hoe komt het dat de zonnepanelen zo duur zijn bij nieuwbouw projecten, neem aan dat ze in bulk ingekocht worden dus dan moeten ze toch niet al te duur zijn?

Heb nu een aanbod van VEH voor zonnepanelen collectieve inkoop voor 16 panelen+omvormer+installatie voor 4,6k dat is al 2x zo goedkoop als @yvonnuh01 voor 8 extra.
Omdat het meerwerk is vanuit de aannemer, en die willen er maximaal op verdienen.
Ze gokken erop dat je voor het gemak het mee laat nemen in de hoofdopdracht, en daarom rekenen ze de hoofdprijs.

Naast het feit dat het ook wat geld kost om in het lopende project de inkoop aan te passen, tekeningen aan te passen, monteurs/bouwvakkers te informeren, uitgevoerde werk apart te controleren en revisie aan te passen. Maar dan nog is meerwerk meestal erg duur.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
vooghel schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:52:Halverwege het opleverproces zit de bouwvak, dus de helft van de aanstaande bewoners baalt :P.
Uit ervaring liever een week na de bouwvak dan de week ervoor. Aannemer die geen thuis geeft, en echt t minimale doet om maar de week tot de bouwvak te rekken. Gevolg is dat je kunt kiezen tussen 4 weken wachten of zelf maar de gebreken oplost...

Zeker dat ik niet nogmaals een huis koop van die toko. Voor de Vorm zal ik geen naam noemen O-) d

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 10:07
SlinkingAnt schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:11:
[...]

Uit ervaring liever een week na de bouwvak dan de week ervoor. Aannemer die geen thuis geeft, en echt t minimale doet om maar de week tot de bouwvak te rekken. Gevolg is dat je kunt kiezen tussen 4 weken wachten of zelf maar de gebreken oplost...
Exact dit, opleveren vlak voor de bouwvak = rekening houden met een vertraging van de hele bouwvak. Een beetje vertraging wordt dan direct een paar weken vertraging. Wij dachten dat het wel mee zou vallen met de opleverpunten en daar ook (gelukkig niet allemaal) vakantiedagen op afgestemd. Van die planning is nooit wat gekomen want de bouwvak kwam er dus tussen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:17
jurjen_g schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:10:
[...]

Als ik de optie had gehad om voor 10k een warmtepomp en balansventilatie te kiezen, had ik geen seconde getwijfeld. Het lijkt me sterk dat je daar achteraf ver onder kunt zitten, tenzij je zelf alles kunt installeren.

Voor zonnepanelen hebben wij ook getwijfeld over de meerprijs van 430 per paneel, inclusief grotere omvormer , maar toch wel gedaan. Je kan zelf waarschijnlijk een paar 100 euro goedkoper uit zijn achteraf, maar nu zit het direct bij oplevering klaar, en heb je maar 1 aanspreekpunt voor garantie perikelen
Die 430 euro valt dan ook nog relatief mee in de projectbouw als ik het hier zo lees. @yvonnuh01 heeft blijkbaar 545 per paneel betaald. Eigenlijk moet je natuurlijk kijken naar de kosten per Wp, maar het materiaal per paneel zal over het algemeen niet meer zijn dan 300 euro per stuk incl. omvormer, en de installatie bij nieuwbouw is makkelijk omdat de leidingen voorbereid kunnen worden, stijgers er al staan, enz.

Helaas worden er giga marges gerekend zoals bijna bij alle opties. Op dit gebied zou de overheid wat mij betreft best meer mogen reguleren. Bij ieder nieuwbouwhuis de prijs voor extra zonnepanelen maximaliseren en vanaf een bepaalde prijsklasse de optie verplicht maken bijvoorbeeld.

• Ghotirey
bonyuri schreef op donderdag 16 november 2017 @ 08:56:
Je hebt toch een leidingplan afgetekend neem ik aan? Ik heb iedere tekening van de aannemer nauwkeurig doorgenomen en iedere onduidelijkheid of fout doorgegeven en aan laten passen en toen pas mijn krabbel er onder gezet.

Op het moment dat er zometeen een leiding mist of verkeerd ligt dan mogen ze van mij alles weer openbreken en hem er alsnog inleggen :)
Ja de tekeningen zijn ook getekend. Probleem zit hem erin dat wij deze dus wel hebben aangegeven en dat ze dus verwerkt zijn maar dat ze uiteindelijk niet in de meerwerkofferte staan qua prijs. Op de tekening wel die getekend bij de meerwerkofferte zit en dus ook volgens afspraak maar de aannemer is ze vergeten te verwerken.

Wat dat betreft zijn er veel meer dingen verkeerd gegaan. Teveel stopcontacten gerekend, te weinig lichtschakelaars etc. etc. Die heb ik allemaal moeten corrigeren (zelf nog een correctie moeten maken op de bouwtekening qua maten omdat die niet klopte) maar deze is er dus doorheen geslipt. Maar goed ik kan niet al zijn werk voor hem doen natuurlijk..... 8)7

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-11 22:05
yvonnuh01 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:09:

Waar ik erg van schrok is de optie om de vloerverwarming boven en beneden apart te regelen. (2 thermostaten). Deze optie kost € 1.700. Waarvan € 1.200 voor het startpakket v/d zoneregeling. Nu vroeg ik me af of dit ook mogelijk is om achteraf te regelen.

De tweede optie waar we over na zitten te denken is de meest uitgebreide optie + 4 zonnepanelen en een pelletkachel op de begane grond. De warmte van de pellet lijkt ons fijn naast de vloerverwarming + mogelijk ook een besparing in de enegiekosten bij erg koude dagen.
Ik zou denken dat het veel goedkoper moet kunnen van 10149,-. Hier vind je bijv een lucht/water warmtepomp incl 200L boilervat voor warmwater voor nog geen 6000 euro. Krijg je ook nog eens 2K subsidie op. Ik weet niet of je eenvoudig 2K subsidie kan krijgen als je het als optie bij nieuwbouw neemt. Reken dan nog max 1500 euro voor installatie en je zit op 5500 euro voor je verwarming en warmwater. En hou je nog een gas-cvketel over die je kunt verkopen.

1700 euro voor zoneregeling vind ik ook serieus geld. Voor dat geld zou ik 3 of 4 meer zonnepanelen nemen. Dat levert meer op dan een beetje besparen om per zone te regelen.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:28
vooghel schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:52:
Gisteren bericht gekregen van de aannemer, en ons huis staat nu gepland om in juni opgeleverd te worden *O*. Het gaat met 5 huizen per week (31 totaal), en wij horen bij de 1e 5. Halverwege het opleverproces zit de bouwvak, dus de helft van de aanstaande bewoners baalt :P.

* vooghel hoopt wel dat vloerenleggers, renovliesplakkers en keukenplaatsers niet aan bouwvak doen...
Pin je hier niet teveel op vast. Ons huis, een van de laatste uit project van 28, zou eind oktober opgeleverd worden. Na de zomer bleek al dat dat niet ging lukken. Twee weken geleden communiceerde de aannemer (informeel) 6 december, nu is het waarschijnlijk 12 december. Op mijn vraag hoe en wat was het antwoord dat het nog niet af is.
Geen slecht weer tijdens de bouwperiode, geen andere tegenslagen. Je weet pas wanneer er opgeleverd wordt als je de brief in huis hebt.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-11 09:16
Wackmack schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:11:
[afbeelding]

[afbeelding]

Die zwarte kraan...is dat de nieuwe quocker? mooi man. Keuken verde4 ook mooi zeg. Heb je niet nog overwogen om de wasbak zwasrt te nemen?

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

miles schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 08:00:
[...]

Pin je hier niet teveel op vast. Ons huis, een van de laatste uit project van 28, zou eind oktober opgeleverd worden. Na de zomer bleek al dat dat niet ging lukken. Twee weken geleden communiceerde de aannemer (informeel) 6 december, nu is het waarschijnlijk 12 december. Op mijn vraag hoe en wat was het antwoord dat het nog niet af is.
Geen slecht weer tijdens de bouwperiode, geen andere tegenslagen. Je weet pas wanneer er opgeleverd wordt als je de brief in huis hebt.
Ik zou liever hebben dat ze de oplevering iets uitstellen (nu is eind oktober -> half december wel erg lang) dan dat ze het afraffelen en je met 128 opleverpunten zit :)

• Appie76
  • Laatst online: 06-11 11:15
Wackmack schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:58:
Regelmatig zie ik hier de discussie langs komen renovlies VS stucen. Net bij daglicht de muren gezien met renovlies. Erg erg strak, niet verwacht. Bekijk zelf, de laatste foto is behang van zijde maar zelfs dat is redelijk strak. Natuurlijk is stucen altijd strakker maar dit is voor ons strak genoeg.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb je alleen de wand (en de schouw) laten voorzien van renovlies, of ook de kasten/planken? Ik vermoed te zien van niet, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar even. En waar zijn die kasten/planken eigenlijk van gemaakt?

Wij zijn aan het kijken voor de inrichting van ons nieuwbouwhuis-in-aanbouw, en overwegen ook zoiets dergelijks.

Bedankt!

Ik heb geen signature

• Wackmack
jasperdeman schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:17:
[...]

Dank! Heb plafond is gestuct door een kennis. Inclusief spuiten was het 1500e. Het hele plafond ligt vol netten waardoor het niet zou kunnen scheuren. Niet goedkoop maar het geld zeker waard. Het mooie aan je plafond stucen is dat je de stroompunten erg makkelijk kan laten verplaatsen. Verder hebben we nog 2 stroompunten dicht laten maken.

Zal morgen goede foto's posten nu het droog en erg weg strak is.
bvbal79 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 08:24:
[...]

Die zwarte kraan...is dat de nieuwe quocker? mooi man. Keuken verde4 ook mooi zeg. Heb je niet nog overwogen om de wasbak zwasrt te nemen?
Ja, dat is de nieuwe Quooker. Goeie tip van de bak maar helaas niet over nagedacht. Wat wel heel fijn is dat de wasbak extra groot is. Was er net nog even, echt heel fijn zo'n ruime wasbak. De Quooker kwam ook pas op het laatste moment. De keuken was al ruim een jaar geleden gekozen. Helemaal blij met de keuken. Net het koffie apparaat van whirlpool aan gehad en alles voelt erg degelijk. Zal morgen wat foto's posten. Het komt zeker niet over al een b merk.
Appie76 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:10:
[...]

Heb je alleen de wand (en de schouw) laten voorzien van renovlies, of ook de kasten/planken? Ik vermoed te zien van niet, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar even. En waar zijn die kasten/planken eigenlijk van gemaakt?

Wij zijn aan het kijken voor de inrichting van ons nieuwbouwhuis-in-aanbouw, en overwegen ook zoiets dergelijks.

Bedankt!
De schouw en muren zijn allen bekleed met renovlies. De constructie pm de haard is van Mdf en is geschilderd. Twee keer in de grondverf en twee keer in de lak. Kan morgen een foto posten als je wilt?

Net weer even gekeken in de woning. De visgraat ligt er in, wow! Nu al zo mooi. Moet nog wel goed worden geschuurd en worden afgelakt. Maandag de band erin en dan begint de afwerking. Volgende week eindelijk verhuizen 😎 Morgen eindelijk het plafond met daglicht kunnen bekijken. Ben echt benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door Wackmack op 17-11-2017 21:54 ]

• d0s

d0s

sssst

Wackmack schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:24:
[...]

Dank! Heb plafond is gestuct door een kennis. Inclusief spuiten was het 1500e. Het hele plafond ligt vol netten waardoor het niet zou kunnen scheuren. Niet goedkoop maar het geld zeker waard. Het mooie aan je plafond stucen is dat je de stroompunten erg makkelijk kan laten verplaatsen. Verder hebben we nog 2 stroompunten dicht laten maken.

Zal morgen goede foto's posten nu het droog en erg weg strak is.

[...]

Ja, dat is de nieuwe Quooker. Goeie tip van de bak maar helaas niet over nagedacht. Wat wel heel fijn is dat de wasbak extra groot is. Was er net nog even, echt heel fijn zo'n ruime wasbak. De Quooker kwam ook pas op het laatste moment. De keuken was al ruim een jaar geleden gekozen. Helemaal blij met de keuken. Net het koffie apparaat van whirlpool aan gehad en alles voelt erg degelijk. Zal morgen wat foto's posten. Het komt zeker niet over al een b merk.

[...]

De schouw en muren zijn allen bekleed met renovlies. De constructie pm de haard is van Mdf en is geschilderd. Twee keer in de grondverf en twee keer in de lak. Kan morgen een foto posten als je wilt?

Net weer even gekeken in de woning. De visgraat ligt er in, wow! Nu al zo mooi. Moet nog wel goed worden geschuurd en worden afgelakt. Maandag de band erin en dan begint de afwerking. Volgende week eindelijk verhuizen 😎 Morgen eindelijk het plafond met daglicht kunnen bekijken. Ben echt benieuwd.
wat bedoel je met netten? :)

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
d0s schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:57:
[...]

:X

Heb een verrassing voor hem........

• Wackmack
d0s schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:57:
[...]

Gaas is misschien een beter woord. Het is ter ondersteuning. Hierdoor schijnt het niet te gaan scheuren. Kan misschien nog wel een foto vinden.

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 16:30

RUFFNECK

Poentje

Stucnet? Overigens zeggen alle stucadoors die ik gesproken hebben dat bij gebruik van gaas of netten het niet niet gaat scheuren, maar dat het de kans slechts significant vermindert. Eigenlijk "het kan, maar het hoeft niet" dus.
Niets om jou per se het tegendeel te bewijzen hoor @Wackmack, ik zeg het in het algemeen, het ziet er, zoals anderen al zeggen, heel goed uit bij jou :)

• Appie76
@Wackmack Foto's? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik denk dat niemand bezwaar heeft tegen meer foto's in deze thread!

Ik heb geen signature

• d0s

d0s

sssst

Wackmack schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 07:58:
[...]

Gaas is misschien een beter woord. Het is ter ondersteuning. Hierdoor schijnt het niet te gaan scheuren. Kan misschien nog wel een foto vinden.
Ok :) Ik ben ook zeer benieuwd naar de foto's! Van zowel het eindresultaat als van het werk.. benieuwd hoe ze het hebben aangepakt!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/25u09d4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2vcjpyf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/294ht7q.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/11ihcpj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/u4hlh.jpg

Hier nog wat foto's. De vloer ligt erin. Komende week de band erin, schuren, lakken en de splinten.

Lastig om een goede foto van het plafond te maken maar volgens mij geeft dit een aardig beeld.

Thnx voor alle leuke reacties!

• My-life
Ziet er allemaal mooi uit @Wackmack . Mag ik vragen hoe groot de vloerplanken zijn? 70 bij 15 cm bijvoorbeeld?

Nog een vraag voor jullie projectwoningkopers. Is de badkamervloer altijd wat hoger dan de vloeren ernaast? Ik vraag me af of het uitmaakt als de badkamer door de aannemer wordt voorbereid en tijdens de bouw wordt geplaatst vergeleken met een casco opgeleverde badkamer waar achteraf het leidingwerk nog moet worden gelegd.

• jasperdeman
Wackmack schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:39:
Hier nog wat foto's. De vloer ligt erin. Komende week de band erin, schuren, lakken en de splinten.

Lastig om een goede foto van het plafond te maken maar volgens mij geeft dit een aardig beeld.

Mooie vloer ook! Wat voor type vloer is dat?

• d0s

d0s

sssst

My-life schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:04:
Ziet er allemaal mooi uit @Wackmack . Mag ik vragen hoe groot de vloerplanken zijn? 70 bij 15 cm bijvoorbeeld?

Nog een vraag voor jullie projectwoningkopers. Is de badkamervloer altijd wat hoger dan de vloeren ernaast? Ik vraag me af of het uitmaakt als de badkamer door de aannemer wordt voorbereid en tijdens de bouw wordt geplaatst vergeleken met een casco opgeleverde badkamer waar achteraf het leidingwerk nog moet worden gelegd.
Nee, normaal mag dat juist niet het geval zijn omdat de leidingen al goed worden gelegd tijdens de bouw en in de vloer. Als je dekvloer er in zit en je moet dan nog leidingen gaan verplaatsen of afschot maken heb je natuurlijk een probleem, en bestaat de kans dat je vloer hoger komt te liggen.

Maar als je er vanaf het begin rekening mee houd (of laat houden) zou je vloer niet hoger moeten worden.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 10:07

Geen idee wat gangbaar is maar hier ligt de badkamervloer wel wat hoger (cm of 7 denk ik) dan de rest maar misschien komt dat omdat we voor vloerverwarming hebben gekozen. Je moet dat spul toch ergens laten.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:40
Volgens mij is het vrij normaal dat een badkamer iets hoger is bij een woning waar kanaalplaatvloeren zijn gebruikt, in mijn huidige woning (6 jaar oud) is dat ook zo.

...

• robino007
  • Laatst online: 11-11 22:09
Kreeg net een appje dat wij volgende week de uitnodiging voor de oplevering krijgen oOo

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 19:24

Wokker

De avond wokkel

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ziet er nu al erg mooi uit. Wij krijgen ons huis pas over 1 jaar als het goed is. Wij willen ook een visgraat vloer nemen (of giet vloer). Maar twijfelen nog om hem ook door te leggen in de keuken ivm het knoeien in de keuken. Weet jij of zo'n vloer makkelijk schoon te houden is?

Het oneindige X 0

• Appie76
@Wackmack Bedankt voor de foto's, erg mooi aan het worden!

Dit is ook grotendeels "onze stijl". Ik zie dat de wand met de hoge keukenkasten (en die met de haard?) niet wit zijn, maar een beetje "crême". Weet je zo de naam vd kleur / ral nummer?

En ook ik ben wel benieuwd naar welke vloer dit is. Ik neem aan dat er vloerverwarming onder ligt?

[ Voor 56% gewijzigd door Appie76 op 19-11-2017 10:18 ]

Ik heb geen signature

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:08

MadEgg

Tux is lievvv

@Wackmack ziet er echt mooi uit! De keuken komt redelijk overeen met het ontwerp wat wij hebben liggen.

Wat praktische vragen: je hebt zo te zien alleen een werkblad op het eiland en niet tegen de wand. Heb je dan nog WCD's op het eiland, en zo jaar waar? Of heb je geen losse apparatuur?

Nadat wij het ontwerp even hadden laten bezinken kwamen er vragen op als waar komt dan het tostiijzer en de koffieautomaat?

En wil je delen wat je voor de keuken betaald hebt? En wat voor apparatuur heb je erin?

Wij hebben onze afspraak bij de projectleverancier een week naar voren kunnen halen, we mogen er nu op 8 december terecht. We willen graag goed beslagen ten ijs komen dus prijsindicaties zijn van harte welkom :)

Tja

• My-life
@Wokker Wij hebben nu ook een houten vloer in de keuken die geolied is. Je kunt stofzuigen en dwijlen, maar vetvlekken blijf je wel zien. Ook slijt de vloer voor het aanrecht hard omdat we daar naar verhouding meer lopen. Of dat erg is blijft persoonlijk, een 'geleefde' vloer kan best mooi zijn.
Wij willen ook visgraat, maar ik wil geen hout meer in de keuken. Keramisch parket kan een oplossing zijn, maar dit hebben we nog niet in het echt gezien, alleen maar wat staaltjes in winkels. En anders hout in de woonkamer en plavuizen in de keuken.

@d0s Als de badkamer casco wordt opgeleverd wordt er geen dekvloer aangebracht, maar er ligt al wel vloerverwarming.
Zal een afvoer van de wasbak, van 40-50 mm, dan over de vloerverwarming gelegd moeten worden? Dan wordt de vloer zo'n 5 cm hoger als de vloer als de aan de andere kant van de dorpel toch? Of wordt dit anders opgelost?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Keramisch parket kan heel mooi zijn maar ik heb het ook al zien liggen dat het heel duidelijk tegels zijn en dan is het effect helemaal weg. Ook zeggen sommigen dat je keramisch parket best niet op vloerverwarming legt.

Ik kan overigens bevestigen dat een echte houten vloer niet handig is naar onderhoud en slijtage toe. Zeker niet met kinderen.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-11 21:00
Admiral Freebee schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:59:
Keramisch parket kan heel mooi zijn maar ik heb het ook al zien liggen dat het heel duidelijk tegels zijn en dan is het effect helemaal weg. Ook zeggen sommigen dat je keramisch parket best niet op vloerverwarming legt.

Ik kan overigens bevestigen dat een echte houten vloer niet handig is naar onderhoud en slijtage toe. Zeker niet met kinderen.
Keramisch parket heb je in verschillende prijsklassen, daar kan kwalitatief een groot verschil tussen zitten. Daarbij is het ook van belang dat je een tegelzetter hebt die verstand van zaken heeft en secuur te werk gaat.

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-11 10:56
Admiral Freebee schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:59:

Ik lees toch hele andere verhalen over keramisch parket i.c.m. vloerverwarming. Wie zeggen dat het niet best op vloerverwarming kan worden gelegd? Heb je hier info over?

Even snelle google zoekopdracht waarom het wel een goede combi is..:

https://www.tegelexpert.n...-parket-zou-moeten-weten/
https://www.nibostone.nl/...t-beste-van-twee-werelden
https://www.vloeren-net.n...-beste-van-twee-werelden/
https://meneervloer.nl/vo...len-van-keramisch-parket/

• d0s

d0s

sssst

My-life schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:35:
@Wokker Wij hebben nu ook een houten vloer in de keuken die geolied is. Je kunt stofzuigen en dwijlen, maar vetvlekken blijf je wel zien. Ook slijt de vloer voor het aanrecht hard omdat we daar naar verhouding meer lopen. Of dat erg is blijft persoonlijk, een 'geleefde' vloer kan best mooi zijn.
Wij willen ook visgraat, maar ik wil geen hout meer in de keuken. Keramisch parket kan een oplossing zijn, maar dit hebben we nog niet in het echt gezien, alleen maar wat staaltjes in winkels. En anders hout in de woonkamer en plavuizen in de keuken.

@d0s Als de badkamer casco wordt opgeleverd wordt er geen dekvloer aangebracht, maar er ligt al wel vloerverwarming.
Zal een afvoer van de wasbak, van 40-50 mm, dan over de vloerverwarming gelegd moeten worden? Dan wordt de vloer zo'n 5 cm hoger als de vloer als de aan de andere kant van de dorpel toch? Of wordt dit anders opgelost?
Het beste vraag je of de vloerverwarming afgedopt kan worden bij het kozijn. Je hebt dan op de platen alle ruimte om je afvoeren te leggen. Later leg je dan alsnog de vloerverwarming erin, en werk je om die afvoeren heen zodat deze niet droog komen te staan. Bijvoorbeeld bij de douchehoek is dit belangrijk, omdat de sifon anders gaat stinken.

Ik laat de badkamer casco opleveren, zonder vloerverwarming. Dat geeft je de meeste flexibiliteit en het aanleggen van die paar meter vloerverwarming is een fluitje van een cent.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11 19:58
My-life schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:04:Nog een vraag voor jullie projectwoningkopers. Is de badkamervloer altijd wat hoger dan de vloeren ernaast? Ik vraag me af of het uitmaakt als de badkamer door de aannemer wordt voorbereid en tijdens de bouw wordt geplaatst vergeleken met een casco opgeleverde badkamer waar achteraf het leidingwerk nog moet worden gelegd.
Hangt er vanaf wat je er mee wilt doen. Als je bijv de wc van de standaard plek af haalt moet de afvoer door de vloer heen gewerkt worden. Toen ik hoorde dat daardoor de vloer aardig hoger zou worden heb ik dat niet gedaan. Uiteindelijk is het beperkt gebleven tot een paar centimeter omdat anders de vloerverwarming niet in de vloer kon. Dat was prima op te lossen met een dorpel :)
gaat in mijn geval om een casco badkamer

[ Voor 3% gewijzigd door jip_86 op 19-11-2017 18:01 ]

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Hier zit er ook een kleine dorpel tussen, maar aangezien er laminaat in de hut ligt heb je eigenlijk al geen verschil. Maar toch, en zeker met die kleine lijngootjes van tegenwoordig, wil je wel een dorpel hebben liggen...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• IceM
d0s schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:11:
[...]

Het beste vraag je of de vloerverwarming afgedopt kan worden bij het kozijn. Je hebt dan op de platen alle ruimte om je afvoeren te leggen. Later leg je dan alsnog de vloerverwarming erin, en werk je om die afvoeren heen zodat deze niet droog komen te staan. Bijvoorbeeld bij de douchehoek is dit belangrijk, omdat de sifon anders gaat stinken.

Ik laat de badkamer casco opleveren, zonder vloerverwarming. Dat geeft je de meeste flexibiliteit en het aanleggen van die paar meter vloerverwarming is een fluitje van een cent.

***members only***
Grappig, dat is de showroom bij Teunissen toch? Wij hebben die vloer ook, ook op basis van wat we daar gezien hebben. Als je geen oor aangenaaid wil dan zou ik hem daar niet kopen maar ff rondvragen bij andere zaken. De tegel die je daar ziet heet Lea bio lumber lodge Grove zo uit mijn hoofd.

...

• d0s

d0s

sssst

IceM schreef op zondag 19 november 2017 @ 18:33:
[...]

Grappig, dat is de showroom bij Teunissen toch? Wij hebben die vloer ook, ook op basis van wat we daar gezien hebben. Als je geen oor aangenaaid wil dan zou ik hem daar niet kopen maar ff rondvragen bij andere zaken. De tegel die je daar ziet heet Lea bio lumber lodge Grove zo uit mijn hoofd.
Dat klopt, ze zijn veel te duur. Het is inderdaad de Lumber Lodge Grove. Ik heb de tegel al elders gevonden voor de helft goedkoper. We zijn bij die zaak gisteren ook wezen kijken en kregen zonder problemen een proefplank mee om thuis te kijken. Een plank zegt echter niet veel, dus daarom koop ik 2 pakken zodat ik het ook uit kan leggen.

Hebben jullie de 20x120cm of de 30x120cm? Ook benieuwd naar je ervaringen met de voeg(kleur). Heb je toevallig een foto van jullie vloer? :)

• IceM
d0s schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:26:
[...]

Dat klopt, ze zijn veel te duur. Het is inderdaad de Lumber Lodge Grove. Ik heb de tegel al elders gevonden voor de helft goedkoper. We zijn bij die zaak gisteren ook wezen kijken en kregen zonder problemen een proefplank mee om thuis te kijken. Een plank zegt echter niet veel, dus daarom koop ik 2 pakken zodat ik het ook uit kan leggen.

Hebben jullie de 20x120cm of de 30x120cm? Ook benieuwd naar je ervaringen met de voeg(kleur). Heb je toevallig een foto van jullie vloer? :)
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor 30x120. Heb zo geen foto, stucloop is er net af. Wij hebben de Eurocol buxy voeg gebruikt.

We zaten eerst te twijfelen om hem in visgraat te leggen, dat hebben we niet gedaan omdat het toch vrij druk over komt en we bang waren dat we er na een jaar of wat op uitgekeken zouden zijn.

Edit:

Wanneer je visgraat legt zou ik ook de 20x120 nemen. Wij hadden vooraf bepaald het niet te doen en daarom 30x120 gekozen zodat je wat minder voegen hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door IceM op 19-11-2017 19:35 ]

...

• d0s

d0s

sssst

IceM schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:30:
[...]

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor 30x120. Heb zo geen foto, stucloop is er net af. Wij hebben de Eurocol buxy voeg gebruikt.

We zaten eerst te twijfelen om hem in visgraat te leggen, dat hebben we niet gedaan omdat het toch vrij druk over komt en we bang waren dat we er na een jaar of wat op uitgekeken zouden zijn.
Ah, net nieuw gelegd dus. Dat over het patroon is inderdaad wel iets om te overwegen. Voor een visgraat lijkt me persoonlijk de 20x120 het mooiste, maar we zijn er nog niet over uit.

• Wackmack

Dank! Vloer maat is 18x48cm.
jasperdeman schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:30:
[...]

Mooie vloer ook! Wat voor type vloer is dat?
Eiken visgraat vloer, kan de winkel pm'en als je wilt. Niet goedkoop, 150e per meter maar geld zeker waard. De winkel is specialist in visgraat.
Wokker schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:47:
[...]
Ziet er nu al erg mooi uit. Wij krijgen ons huis pas over 1 jaar als het goed is. Wij willen ook een visgraat vloer nemen (of giet vloer). Maar twijfelen nog om hem ook door te leggen in de keuken ivm het knoeien in de keuken. Weet jij of zo'n vloer makkelijk schoon te houden is?
Kan prima van wat ik zie. Verder is de vloer gelakt dus makkelijk af te nemen. Je kan de vloer altijd nog een keer schuren na een X aantal jaar.
Appie76 schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:11:
@Wackmack Bedankt voor de foto's, erg mooi aan het worden!

Dit is ook grotendeels "onze stijl". Ik zie dat de wand met de hoge keukenkasten (en die met de haard?) niet wit zijn, maar een beetje "crême". Weet je zo de naam vd kleur / ral nummer?

En ook ik ben wel benieuwd naar welke vloer dit is. Ik neem aan dat er vloerverwarming onder ligt?
Mooie stijl heb je 😎 De kleur van de wand is 9010 van Sikkens. Kleur van de keuken ook echter is dit per merk verschillend heb ik gezien. Vloer is een eiken visgraat vloer.
MadEgg schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:08:
@Wackmack ziet er echt mooi uit! De keuken komt redelijk overeen met het ontwerp wat wij hebben liggen.

Wat praktische vragen: je hebt zo te zien alleen een werkblad op het eiland en niet tegen de wand. Heb je dan nog WCD's op het eiland, en zo jaar waar? Of heb je geen losse apparatuur?

Nadat wij het ontwerp even hadden laten bezinken kwamen er vragen op als waar komt dan het tostiijzer en de koffieautomaat?

En wil je delen wat je voor de keuken betaald hebt? En wat voor apparatuur heb je erin?

Wij hebben onze afspraak bij de projectleverancier een week naar voren kunnen halen, we mogen er nu op 8 december terecht. We willen graag goed beslagen ten ijs komen dus prijsindicaties zijn van harte welkom :)
Zie foto, deze kan je in en uit schuiven. Ideaal voor een mixer. We hebben 12K betaald echter kregen we 5K korting van de project leverancier. Qua apparatuur hebben we alle van Whirlpool behalve de afzuigkap en inductiekookplaat, die is van Novy. De keuken kan misschien wel iets goedkoper. We zijn er zeer blij mee. Net al even koffie gezet, super makkelijk en lekker.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/b7glfl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/waq49f.jpg
Zo ziet onze drain eruit.
d0s schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:11:
[...]

***members only***
Vraagje, waarom is vloerverwarming met parket niet goed? Mijn ouders, schoon ouders en vrienden vinden het allemaal prima met parket + vloerverwarming. Hoor soms wel dat mensen stralingswarmte misschien echter hebben we een open haard dus warmte genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Wackmack op 19-11-2017 20:11 ]

• d0s

d0s

sssst

Volgens mij kan het gewoon, maar benut je de vloerverwarming gewoon een stuk minder. Het is nu eenmaal zo dat hout gewoon andere eigenschappen heeft dan steen.

Verkopers waren hier ook wel eerlijk in toen wij aan het kijken waren voor Parket: ja, het kan prima tegenwoordig met duo/multiplanken en een goede onderlaag, maar zal nooit zo goed werken als met tegels.

Ik denk niet dat er een goed en slecht is, je moet alleen rekening houden met de voor- en nadelen.

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Je hebt tegenwoordig ook parketlaminaat, best of both worlds, wel met een goeie ondervloer. Helaas weten/kennen niet veel mensen dat.

Ik zou de volgende keer hier pvc gaan laten leggen. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Sport_Life
  • Laatst online: 15-11 18:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Mooie foto's! Vind het een mooie combinatie parket vloer met een haard, blijkt ook bij jou goed uit de verf te komen. Welk merk/type haard is dat? Ik begin ook langzaam de voordelen van een gesloten haard (met lift deur) in te zien.
d0s schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:22:
Volgens mij kan het gewoon, maar benut je de vloerverwarming gewoon een stuk minder. Het is nu eenmaal zo dat hout gewoon andere eigenschappen heeft dan steen.

Verkopers waren hier ook wel eerlijk in toen wij aan het kijken waren voor Parket: ja, het kan prima tegenwoordig met duo/multiplanken en een goede onderlaag, maar zal nooit zo goed werken als met tegels.

Ik denk niet dat er een goed en slecht is, je moet alleen rekening houden met de voor- en nadelen.
theoretisch klopt het wel, maar met een EPC van 0,4 zit alles zo pot dicht geïsoleerd, dat het (volgens mij) weinig uitmaakt.
Vanwege de voordelen van pvc hebben wij er ook serieus naar gekeken, maar het voelt uiteindelijk toch niet goed voor ons, maar ik snap heel goed dat veel mensen er wel voor kiezen.

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 19-11-2017 23:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:34
Bij mij is de badkamervloer juist lager dan de rest, tussen de hal- en de badkamervloer is er een dorpel. En er zijn aanpassingen in de leidingen gemaakt maar wel door de aannemer en dus niet achteraf.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:23
Sport_Life schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:08:

theoretisch klopt het wel, maar met een EPC van 0,4 zit alles zo pot dicht geïsoleerd, dat het (volgens mij) weinig uitmaakt. .
Helaas heeft de EPC maar zijdelings te maken met de lucht dichtheid..
Om de EPC te berekenen heb je de lucht dichtheid wel nodig. Die heet Qv10

Bij ons is gereken met een Qv:10 van 0.6 en is de EPC 0.026. (WP, WTW en VP panelen en dan gaat de EPC wel omlaag)
Echter of een bouwer de Qv:10 wel haalt waar hij mee rekent: blowerdoortest...

Dat ga ik ook maar doen als ze het gebouwd hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 20-11-2017 06:32 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-11 22:53

WNT

jacovn schreef op maandag 20 november 2017 @ 06:31:
[...]

Bij ons is gereken met een Qv:10 van 0.6 en is de EPC 0.026. (WP, WTW en VP panelen en dan gaat de EPC wel omlaag)

Idd het potdicht zitten heeft met de qv10 te maken. Echt potdicht zijn huizen met een qv10 van 0,15 meeste projectwoningen zitten hoger omdat het nogal arbeidsintensief is. Mbt de blowerdoortest kan je die laten doen op het moment dat ze nog iets kunnen verbeteren? Dan heeft het tenminste echt nut.

• jacovn
WNT schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:03:
[...]

Idd het potdicht zitten heeft met de qv10 te maken. Echt potdicht zijn huizen met een qv10 van 0,15 meeste projectwoningen zitten hoger omdat het nogal arbeidsintensief is. Mbt de blowerdoortest kan je die laten doen op het moment dat ze nog iets kunnen verbeteren? Dan heeft het tenminste echt nut.
Dat potdicht is ook nog overdreven helaas..

0.15 is 15 dm3/s

Dat is dan 15 pakken melk per seconde die erin of eruit lekken.

En maar klagen dat het zo moeilijk is bij die bouwers. Ze werken gewoon niet naukeurig genoeg, of zijn er niet in geinspteresseerd lijkt het. Blok steen boven latei die tot aan plafondplaat moet lopen. Spleet van 3 cm etc.
"Past het ruim, gebruiken we schuim"

In 2020 krijgen die allemaal een probleem. Want dan kunnen ze niet verder met hoe ze het al 10 jaar doen..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ollie_1982 schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:45:
Ik lees toch hele andere verhalen over keramisch parket i.c.m. vloerverwarming. Wie zeggen dat het niet best op vloerverwarming kan worden gelegd? Heb je hier info over?

Even snelle google zoekopdracht waarom het wel een goede combi is..:

https://www.tegelexpert.n...-parket-zou-moeten-weten/
https://www.nibostone.nl/...t-beste-van-twee-werelden
https://www.vloeren-net.n...-beste-van-twee-werelden/
https://meneervloer.nl/vo...len-van-keramisch-parket/
Ik had er een tegelzetter over gesproken en hij zei dat het plaatsen van speciale verbanden op vloerverwarming meer risico geeft op scheuren. Ik had ook een lang artikel gevonden waarin omschreven stond dat het kan maar dat het uitgevoerd moet worden door iemand die hier veel ervaring mee heeft. Die vind ik echter niet direct. In de tegelwinkel waar wij geweest zijn zag men geen problemen.

Misschien was de tegelzetter gewoon een prutser natuurlijk ;)

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

jacovn schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:15:
[...]

Dat potdicht is ook nog overdreven helaas..

0.15 is 15 dm3/s

Dat is dan 15 pakken melk per seconde die erin of eruit lekken.

En maar klagen dat het zo moeilijk is bij die bouwers. Ze werken gewoon niet naukeurig genoeg, of zijn er niet in geinspteresseerd lijkt het. Blok steen boven latei die tot aan plafondplaat moet lopen. Spleet van 3 cm etc.
"Past het ruim, gebruiken we schuim"

In 2020 krijgen die allemaal een probleem. Want dan kunnen ze niet verder met hoe ze het al 10 jaar doen..
Zou je dit eens wat verder uit willen leggen aub? Bedoel je dat de huidige huizen eigenlijk niet goed gebouwd worden?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

jacovn schreef op maandag 20 november 2017 @ 06:31:
[...]

Dat geloof ik graag. Maar ten opzichte van mijn huidige woning (herenhuis < 1900) is het heel veel beter geisoleerd, wat voelt als "potdicht". We hebben nu ook wel dubbel glas, in de oude kozijnen die via een schuifsysteem omhoog gaan. Komt dus allemaal tocht onder/boven/langs etc. Met zn 2en geen probleem, maar met een baby wat vervelender. In de winter heeft de en-suite separatie (icm open haard) ook echt een functie; namelijk de woonkamer behaagelijk maken en de rest van het huis is dan flink kouder. Hele huis stoken is bijna niet te doen.. (en werd vroeger dan ook nooit gedaan - alleen de woonkamer).

Onze nieuwbouwwoning heeft trouwens geen WTW oid, alleen isolatie en 5 zonnepanelen om de 0,4 te halen dus ik vermoed (?) dat de isolatie wel van voldoende mate moet zijn om te voldoen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 20-11-2017 10:59 ]

• jacovn
bonyuri schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:47:
[...]

Zou je dit eens wat verder uit willen leggen aub? Bedoel je dat de huidige huizen eigenlijk niet goed gebouwd worden?
Lees dit eens door:
http://www.nieman.nl/vakg.../eisen-luchtdicht-bouwen/

Het is allemaal relatief, en als je een klasse C ventilatie systeem hebt is het wellicht minder een issue.
Met een klasse D is het wel jammer als er in de klasse 'goed, nog 0.3-0.6 liter per seconde per m2 oppervlakte lekken zijn.

• My-life
IceM schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:30:
[...]

Edit:

Wanneer je visgraat legt zou ik ook de 20x120 nemen. Wij hadden vooraf bepaald het niet te doen en daarom 30x120 gekozen zodat je wat minder voegen hebt.
Ik ben ook zeer benieuwd. Mocht je een foto willen delen dan graag! O+
Xepos schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:13:
[...]

Bij mij is de badkamervloer juist lager dan de rest, tussen de hal- en de badkamervloer is er een dorpel. En er zijn aanpassingen in de leidingen gemaakt maar wel door de aannemer en dus niet achteraf.
Heeft jouw huis kanaalplaatvloeren?

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:16
Even een vraagje... Ik heb al een factuur op de mat liggen voor het meerwerk, maar er ligt nog niet eens een fundering. Is dat normaal?

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-11 09:47
tiswat schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:31:
Even een vraagje... Ik heb al een factuur op de mat liggen voor het meerwerk, maar er ligt nog niet eens een fundering. Is dat normaal?
Wat staat erin je overeenkomst? Bij woningborg is 25% van meerwerk bij opdracht gewoon. Kijk gewoon wat je af hebt gesproken...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

tiswat schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:31:
Was bij ons ook vrij snel. Een "aanbetaling" op het meerwerk voordat het meerwerk uberhaupt werd uitgevoerd.

• vandermark
Even een gedachte, wat gebeurt er als ik na oplevering zelf een blowerdoortest laat uitvoeren waarmee aangetoond wordt dat de bouwer niet de in de EPC aangegeven luchtdichtheid (Qv10) heeft gerealiseerd? Hij doet zelf geen test en als ik zie hoe het gaat twijfel ik of hij de Qv10 van 0,6 gaat halen...

Als hij daar ver van af wijkt heeft hij niet opgeleverd conform overeenkomst, haalt hij de EPC niet. Zou daar enige schadeloosstelling meer verhaald kunnen worden?

• jacovn
De bouwer heeft bij mij geen waarde genoemd. Echter in de bouwfysiche berekening is met qv:10 van 0.6 gerekend, en daarmee is er een EPC waarde uit gekomen. In mijn geval zit ik ver onder de EPC eis, dus zal de bouwer er weining extra aan doen om het (extra) goed luchtdicht te maken.
Hij heeft me alleeb verteld geen tochthok op te leveren, en ik heb hem toen verteld dat ik aan een qv:10 van 0.2 zat te denken omdat het anders een tochthok zou zijn. Echter is het niet vastgelegd.

ik plan er toch wel te komen met: hevadex blowerproof liquid. Dat lijkt simpeler dan de bouwer bij alles op de huid te zitten om het luchtdicht te maken. Dat moet volgens mij als geheel door de bouwer omarmd worden om het door te voeren bij alle werkzaamheden.

• miles
Wij hebben vorige week vooroplevering gehad. De stalen kozijnen zien er vergelijkbaar met deze uit. https://www.mupload.nl/img/2f8f0afpremm3.jpg

Ik vind het niet mooi. Zou liever willen dat de kozijnen er als de afbeelding hieronder uitzien.
Kan ik de aannemer daar om vragen, of heeft ie helemaal gelijk kozijnen met ‘opzetstukje’ te leveren?

• vandermark
jacovn schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:58:
De bouwer heeft bij mij geen waarde genoemd. Echter in de bouwfysiche berekening is met qv:10 van 0.6 gerekend, en daarmee is er een EPC waarde uit gekomen. In mijn geval zit ik ver onder de EPC eis, dus zal de bouwer er weining extra aan doen om het (extra) goed luchtdicht te maken.
Hij heeft me alleeb verteld geen tochthok op te leveren, en ik heb hem toen verteld dat ik aan een qv:10 van 0.2 zat te denken omdat het anders een tochthok zou zijn. Echter is het niet vastgelegd.

ik plan er toch wel te komen met: hevadex blowerproof liquid. Dat lijkt simpeler dan de bouwer bij alles op de huid te zitten om het luchtdicht te maken. Dat moet volgens mij als geheel door de bouwer omarmd worden om het door te voeren bij alle werkzaamheden.
Wat een gaaf product, ziet er goed uit! Ga jij dat na oplevering zelf aanbrengen?

• d0s

d0s

sssst

miles schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:01:
Wij hebben vorige week vooroplevering gehad. De stalen kozijnen zien er vergelijkbaar met deze uit. https://www.mupload.nl/img/2f8f0afpremm3.jpg

Ik vind het niet mooi. Zou liever willen dat de kozijnen er als de afbeelding hieronder uitzien.

[...]

Kan ik de aannemer daar om vragen, of heeft ie helemaal gelijk kozijnen met ‘opzetstukje’ te leveren?
Dat is echt heel erg lelijk zeg. Precies de reden waarom ik geen bovenlichten meer heb gekozen.

Maar als het de vooroplevering was, dan zal er niet veel meer aan te veranderen zijn ben ik bang. Of bedoel je het feit dat de ruit op de andere foto dicht is gemaakt?

• miles
@d0s Het gaat mij alleen om de afwerking van de kozijnen. Beiden foto’s zijn niet van mij. (Maar die bovenste foto lijkt wel op onze situatie)
Het lijkt net of ze bij de onderste foto een langer kozijn hebben gebruikt en bij de bovenste afbeelding een te kort kozijn waar ze nog een stukje ingevouwen hebben. Net niet, zeg maar. Doordat die bovenste 5 cm in het onderste deel zit sluit het ook niet mooi aan tegen het raampje.

Ik vraag me gewoon af hoe anderen dit opgelost hebben. Kit tussen spuiten of is er een andere oplossing voor.

Tsja Vooroplevering of niet, het moet wel goed zijn en niet een beetje.

[ Voor 4% gewijzigd door miles op 20-11-2017 19:32 ]

• d0s

d0s

sssst

miles schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:31:
@d0s Het gaat mij alleen om de afwerking van de kozijnen. Beiden foto’s zijn niet van mij. (Maar die bovenste foto lijkt wel op onze situatie)
Het lijkt net of ze bij de onderste foto een langer kozijn hebben gebruikt en bij de bovenste afbeelding een te kort kozijn waar ze nog een stukje ingevouwen hebben. Net niet, zeg maar. Doordat die bovenste 5 cm in het onderste deel zit sluit het ook niet mooi aan tegen het raampje.

Ik vraag me gewoon af hoe anderen dit opgelost hebben. Kit tussen spuiten of is er een andere oplossing voor.

Tsja Vooroplevering of niet, het moet wel goed zijn en niet een beetje.
Bij mij is het zo bij beide nieuwbouwwoningen opgeleverd, dus inderdaad een 'uitschuifkozijn'. Als ze de kozijnen een beetje moeten klemmen en of wat geweld moeten gebruiken wordt het precies zoals op de foto. Het beste kun je dit inderdaad dicht kitten, zo heb ik het ook gedaan destijds.

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:34
My-life schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:29:

[...]

Heeft jouw huis kanaalplaatvloeren?
Ik geloof van wel aangezien er V-groeven in het plafond zitten. Al weet ik dat niet zeker.

• jacovn
vandermark schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:04:
[...]

Wat een gaaf product, ziet er goed uit! Ga jij dat na oplevering zelf aanbrengen?
Nee dat breng je op na de ruwbouw en dan stuck je er overheen bijvoorbeeld.

Of je dat echter bij projectbouw gedaan krijgt is een goede vraaag..

Wij bouwen zelf op een kavel, en mij W instalateur kent het wel, en die is helemaal in voor luchtdicht en zuinig en heeft wel een stagair die het er wel in kan smeren onder zijn toezicht.

[ Voor 36% gewijzigd door jacovn op 20-11-2017 20:47 ]

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-11 12:09
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Mooie vloer. Ben wel benieuwd waar dit aangekocht is. Wij zijn namelijk ook aan het orienteren op een visgraat vloer in combinatie met vloerverwarming,.

• Wackmack
Lennartc schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:58:
[...]

Mooie vloer. Ben wel benieuwd waar dit aangekocht is. Wij zijn namelijk ook aan het orienteren op een visgraat vloer in combinatie met vloerverwarming,.
Van Mourik in Twello, succes.

Vandaag weer even gekeken. Vloer is al een keer geschuurd. Morgen plinten en schuren. Donderdag schuren en vrijdag in de lak.

Zaterdag eindelijk verhuizen en maandag taatsdeuren. Vanaf dan eindelijk focus op. De aankomende baby 😎

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste lezer,

Met groot genoegen ben ik enkele dagen begonnen aan het lezen van alle berichten in dit topic. Momenteel ben ik op pagina 86, dus nog genoeg interessante berichten te gaan! :)

Mijn vriendin en ik zijn ingeloot op een nieuwbouw project in Geldrop en we hebben we de optie op een mooi hoekhuis. het project is te vinden via onderstaande link:
https://www.vanwanrooij.nl/geldrop-twekaterrein/

Het probleem waar wij tegenaan lopen is dat er voor dit project gewerkt wordt via de 'Groninger Akte' en dat niet iedere hypotheek verstrekker dit accepteert. Zo zijn er al enkele grote banken die dit niet accepteren, waardoor ons geschetste plaatje en budget toch een stuk minder rooskleurig uitvalt.

De makelaar heeft geprobeerd de Groninger Akte aan ons uit te leggen en ik snap het in grote lijnen wel. Ook proberen we meer info via internet te verkrijgen, maar wellicht is er iemand op dit forum die het ons in simpele taal kan uitleggen. Ook met voor en nadelen voor verkopende en kopende partij erbij.

Zou iemand ons hierbij kunnen helpen? Tips hierin zijn ook zeer welkom!

p.s. binnenkort zal ik meer info over het project plaatsen, indien we besluiten om verder te gaan.

Alvast bedankt. Martijn

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Van wat ik zo op internet ervan lees zie ik niet bepaald nadelen behalve dat het risico en eigendom (onder voorbehoud) overgaat in een relatief vroeg stadium. Dus alle kosten als verzekering ed komen voor jouw rekening, neem ik aan.

Mijn eerste vraag zou zijn waarom er gebruik wordt gemaakt van de Groninger Akte.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
...
Artikel 5
lid 5. Zolang de Levering niet heeft plaatsgevonden, heeft de Verkrijger recht op uitstel van betaling van het verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de Ondernemer rente te vergoeden van 6% per jaar voor de grondkosten en 6% per jaar voor de overige termijnen, te berekenen als volgt:
  • a.1. over het onder III.A.1. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde bedrag van de grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen doch niet eerder dan 1-10-10217 tot aan de datum van de Levering;
  • a.2. over de overige onder III.A.2. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde termijnbedragen (inclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen tot aan de datum van de Levering;
  • b. over de overige termijnen (inclusief omzetbelasting) vanaf de vervaldatum tot aan de datum van de Levering.
Deze rente dient eveneens bij de levering te worden voldaan. Op de dag van de Levering wordt het op dat moment reeds verschuldigde deel van de koop-/aanneemsoms opeisbaar.

...
Lid 7. De rente als bedoeld in de leden 5 en 6 van dit artikel wordt vermeerderd met omzetbelasting.
De hypotheek passeert op 6 december, maar ik ontving nu de volgende facturen die verrekend zullen worden via de notaris (op 6 december):
  1. Grondkosten - EUR 67.451,00
  2. Termijn 1 - EUR 12.854,00 (zodra een aanvang is gemaakt met de bouw van de woning)
  3. 25% van het meerwerk - EUR 7.620,00
  4. Rente berekend van 1 oktober t/m 6 december (artikel 5 lid 5 & 7) - EUR 897.77
Als ik dat na-bereken kom ik uit op:
  • 0,06 / 365 = 0,000164384 rente per dag
  • 66 dagen tussen 1-10-2017 en 06-12-2017
  • 66 * 0,000164384 = 0,010849315
  • 0,010849315 * € 67.451,00 = € 731,80
  • 0,010849315 * € 12.854,00 = € 139,46
  • € 731,80 + € 139,46 = € 871,25
Dan kom ik aardig in de buurt van de €897,77.

Echter hebben ze de grond niet in oktober gekocht... maar ong. 2 weken geleden. Moeten ze dan niet rente berekenen over de tijd dat ze het voorgeschoten hebben i.p.v. gewoonweg 1-10-2017 te pakken uit de overeenkomst?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• samo
  • Laatst online: 14-11 11:08

samo

yo/wassup

Ze rekenen vanaf de datum dat zij de grond in eigendom hebben, dus dat zou best 1-10 kunnen zijn. Dus als je het pas over 3 maanden zou kopen betaal je over die periode ook grondrente.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:08

MadEgg

Tux is lievvv

Rente kun je niet delen, dat gaat via machten. Een jaarrente van 6% komt neer op (1,06 ^ (66/365)) - 1 = 1,0592% rente per 66 dagen. Ontloopt elkaar niet veel, maar goed. Daarnaast staat er in artikel 7 dat er nog omzetbelasting gerekend wordt bovenop de rente, dus die mag je er nog weer bij optellen.

Maar waarom zou je wel rente betalen over de eerste termijn en niet over het meerwerk? 25% van het meerwerk bij de eerste termijn is gebruikelijk wat ik zo gelezen heb, maar die wordt pas in rekening gebracht zodra de aanvang gemaakt is. Is er daadwerkelijk al een aanvang gemaakt? Ik zou in ieder geval even een specificatie vragen van die rente-berekening.

Het toepassen van de Groninger Akte klinkt hier in ieder geval een beetje als een trucje om meer bouwrente te kunnen rekenen.

Tja

• Fazer013
  • Laatst online: 07-11 08:57
Vanmiddag officieel start bouw moment en ontmoeten we de nieuwe bewoners. De palen zitten ondertussen al in de grond. We zijn leuk bezig met plannen maken en 3d tekenen. Foto's plaatsen gaat hier niet zo makkelijk......

• Señor Sjon
MadEgg schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:36:
Rente kun je niet delen, dat gaat via machten. Een jaarrente van 6% komt neer op (1,06 ^ (66/365)) - 1 = 1,0592% rente per 66 dagen. Ontloopt elkaar niet veel, maar goed. Daarnaast staat er in artikel 7 dat er nog omzetbelasting gerekend wordt bovenop de rente, dus die mag je er nog weer bij optellen.

Maar waarom zou je wel rente betalen over de eerste termijn en niet over het meerwerk? 25% van het meerwerk bij de eerste termijn is gebruikelijk wat ik zo gelezen heb, maar die wordt pas in rekening gebracht zodra de aanvang gemaakt is. Is er daadwerkelijk al een aanvang gemaakt? Ik zou in ieder geval even een specificatie vragen van die rente-berekening.

Het toepassen van de Groninger Akte klinkt hier in ieder geval een beetje als een trucje om meer bouwrente te kunnen rekenen.
Rente kan je prima delen. Je betaalt 6% per jaar. Dat is een 6*1/365 procent per dag. We zijn geen banken. :P Gebruik de berekening al tijden zo met meerdere notarissen en nooit heeft dat problemen opgeleverd. Wel in het verleden gehad dat sommigen financieel rekenen met 30 dagen/maand en 360 dagen per jaar, maar dat is gelukkig dankzij excel niet meer zo. :P

Een Groninger Akte wordt vaak gebruikt om een bestaand pand of onbebouwde grond zonder vergunning over te dragen. Zo kan er met OB ipv BTW geleverd worden wat een belastingvoordeel oplevert voor koper.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
samo schreef op donderdag 23 november 2017 @ 08:48:
Ze rekenen vanaf de datum dat zij de grond in eigendom hebben, dus dat zou best 1-10 kunnen zijn. Dus als je het pas over 3 maanden zou kopen betaal je over die periode ook grondrente.
Hmm ik ga nog even nalopen vanaf wanneer de grond in hun eigendom was... Morgen maar de gemeente bellen..

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• jacovn
vandermark schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:39:
Even een gedachte, wat gebeurt er als ik na oplevering zelf een blowerdoortest laat uitvoeren waarmee aangetoond wordt dat de bouwer niet de in de EPC aangegeven luchtdichtheid (Qv10) heeft gerealiseerd? Hij doet zelf geen test en als ik zie hoe het gaat twijfel ik of hij de Qv10 van 0,6 gaat halen...

Als hij daar ver van af wijkt heeft hij niet opgeleverd conform overeenkomst, haalt hij de EPC niet. Zou daar enige schadeloosstelling meer verhaald kunnen worden?
Interesante vraag. Volgens mij wel eens eerder hier in een thread gezien.

Als je met google zoekt:
https://www.bouwwereld.nl...afgeproken-epc-norm-niet/
https://www.bouwwereld.nl...is-met-nieuwbouwwoningen/
https://www.aannemervak.n...uwbouw-vaak-niet-gehaald/
http://www.isolatie.blues.../446_3-5-2011-113003.aspx

Het lijkt me haast dat een bouwer niet blij is als je een blowerdoor test laat doen als hij er slecht af komt.

Vandaag heeft mijn bouwbegeleider met de bouwer een kickoff meeting gehad en ze zullen goed opletten met de koudebruggen en afdichtingen. Dus ze weten het nu van te voren en iedereen heeft erin toegezegd.

Wij gaan denk ik wel een blowerdoor test doen.

• vandermark
jacovn schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:18:
[...]

Interesante vraag. Volgens mij wel eens eerder hier in een thread gezien.

Als je met google zoekt:
https://www.bouwwereld.nl...afgeproken-epc-norm-niet/
https://www.bouwwereld.nl...is-met-nieuwbouwwoningen/
https://www.aannemervak.n...uwbouw-vaak-niet-gehaald/
http://www.isolatie.blues.../446_3-5-2011-113003.aspx

Het lijkt me haast dat een bouwer niet blij is als je een blowerdoor test laat doen als hij er slecht af komt.

Vandaag heeft mijn bouwbegeleider met de bouwer een kickoff meeting gehad en ze zullen goed opletten met de koudebruggen en afdichtingen. Dus ze weten het nu van te voren en iedereen heeft erin toegezegd.

Wij gaan denk ik wel een blowerdoor test doen.
Leuke linkjes!
Ik heb namenlijk nog een EPC vraag. Onze woning wordt met RC 4,5-4,5-6 (vloer-muren-dak) opgeleverd. Omdat we twee uitbouwen hebben (één aan de zijkant) heeft binnen ons project onze woning vrij veel zonnepanelen nodig om aan EPC 0,4 te voldoen: 9 stuks. Deze komen op ons west dak. Nu komen deze panelen voor een flink deel aan de noordkant van de dakkapel en is er dus relatief veel schaduw... Dit wordt na vragen van mijn kant opgelost met optimizers maar de opbrengst wordt toch siginificant minder?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NmHE7Ds.jpg

Omdat al wordt gebouwd met de dakkapel moet dit toch gecompenseerd worden of ben ik nu gek? In epc rapport is geen rekening gehouden met dakkapel (is optie)

• jacovn
Volgens mij zit in de epc berekening een forfait voor de hoeveelheid wattpeak die je panelen hebben, of het aantal m2 waar ze mee rekenen. Als in 1.65 m2 per paneel of zo.
Of die nu in de schaduw liggen, of zuid of noord, het kon wel eens weinig uitmaken..

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-11 10:30
Net huis Mark! Zal beneden wel groot zijn met zo'n dubbele uitbouw!

Vraagje, worden bij nieuwbouwhuizen optimizers toegepast op de panelen?

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-11 14:38
jacovn schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:20:
Volgens mij zit in de epc berekening een forfait voor de hoeveelheid wattpeak die je panelen hebben, of het aantal m2 waar ze mee rekenen. Als in 1.65 m2 per paneel of zo.
Of die nu in de schaduw liggen, of zuid of noord, het kon wel eens weinig uitmaken..
Voor zover ik weet wordt er wel rekening gehouden met waar ze liggen. In mijn project krijg ik bijvoorbeeld 2 panelen om de EPC van 0.4 te halen (liggen nagenoeg op zuiden), terwijl exact dezelfde huizen met daken op het oosten 4/5 panelen krijgen.

Wat wel zo is, is dat ze geen nieuwe berekening doen op de optie keuzes en die dus idd de EPC negatief kunnen beinvloeden.

• Señor Sjon
Ligt aan de aannemer. Sommigen sluiten dakkapellen uit icm uitbouwen om deze reden. Maar het ligt maar net aan de berekening, de capaciteit van de panelen en de voor de EPC benodigde opbrengst.

• jacovn
Hogader schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:50:
[...]

Voor zover ik weet wordt er wel rekening gehouden met waar ze liggen. In mijn project krijg ik bijvoorbeeld 2 panelen om de EPC van 0.4 te halen (liggen nagenoeg op zuiden), terwijl exact dezelfde huizen met daken op het oosten 4/5 panelen krijgen.

Wat wel zo is, is dat ze geen nieuwe berekening doen op de optie keuzes en die dus idd de EPC negatief kunnen beinvloeden.
Bij ons staat in de bouwfysiche berekening (waar de EPC uit komt) 26,72 m2 Orientatie Z/W op 30 graden.
Daar klopt niets van want dat past niet op het dak. Dus het is een raar verhaal.
Het wordt een Oost/West opstelling van wel dat aantal m2, maar dat heeft dan 85% rendement van op optimaal richting Zuid opgestelde panelen.

Dus er zal een waarde uit rollen, want ze nemen 190 wp per m2 aan voor de berekening.

Ik zie bijvoorbeeld terug:
gebouwgebonden installaties  4.971kWh
niet-gebouwgebonden apparatuur (stelpost)  7.373kWh
op eigen perceel opgewekte & verbruikte elektriciteit  4.559kWh
TOTAAL  7.785kWh. <= dit moet er nog ingestopt worden als de stelpost hierboven klopt.

En de EPC is dan 0.026. (Douche wtw, lucht wtw, warmtepomp en de zonnepanelen)

Dus EPC van 0 is nog lang geen nul op de meter en heeft er niets mee te maken..

Voor nul op de meter moet ik dan nog 8000 wattpeak bij plaatsen, maar dat gaat nooit op het dak passen ;w

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Wat nu als je nu net met nieuwbouw bezig bent en je krijgt nog een gas aansluiting?
https://www.omroepwest.nl...ente-zet-in-op-aardwarmte

• Ghotirey
bonyuri schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:13:
Wat nu als je nu net met nieuwbouw bezig bent en je krijgt nog een gas aansluiting?
https://www.omroepwest.nl...ente-zet-in-op-aardwarmte
Mjah wij hebben juist nog gas genomen met een mooi groot fornuis, hoop dat wij pas in 2040 aan de beurt zijn om te vervangen... wij zitten ook in Den Haag
Pagina: 1 ... 44 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2