Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.035.160 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
Hoeveel tijd zat er bij jullie tussen het meer- en minderwerk gesprek, en de daadwerkelijke start van de bouw?

Voor het project waar wij een woning in hebben gekocht gaan eind November de palen in de grond, maar ik heb mijn meerwerk lijst nog niet kunnen doorgeven/bespreken. Uiteraard heb ik hier voor gebeld, maar kreeg te horen dat de voorbereidingen lopen.

Vraag me toch af of ik straks niet tegen korte termijnen aan loop om bepaalde keuzes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mior schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:37:
Hoeveel tijd zat er bij jullie tussen het meer- en minderwerk gesprek, en de daadwerkelijke start van de bouw?
Half mei tekenen, eind juni meer/minderwerk-lijst definitief en start bouw in Q1 2018? 8)7

Na veel gezeur van de kopers is de sluitingsdatum uiteindelijk eind juli geworden, maar door vakantie van beide partijen pas half september de definitieve lijst getekend.

Ondertussen loopt er een fijne bezwaartraject tegen de omgevingsvergunning door een naastliggend bedrijf, en blijkt communicatie naar de (potentiele) kopers ergens onderaan de lijst met to-do te staan :X.
Binnen nu en een maand maar serieus werk gaan maken van de hypotheek, als alles volgens de huidige planning gaat is het eind januari tekenen :z.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Reken er maar op dat je minder tijd voor het meer- en minderwerk hebt dan je denkt. Dus begin vooral al met nadenken over wat je allemaal wil gaan aanpassen, scheelt last minute acties. Extra leidingen, wensen keuken/sanitair en zo kun je nu deels al wel maken natuurlijk. Heb je al wel een lijst met mogelijkheden en prijzen gekregen?

Ik heb in juli 2016 getekend waarbij eerst in november begonnen zou worden. Uiteindelijk was eind november de deadline voor de afbouwopties (ruwbouw opties al wat eerder) en zijn ze in februari dit jaar begonnen. En hopelijk in januari 2018 oplevering.

En over communicatie (of eigenlijk het gebrek eraan) heb ik het maar niet. In het keuze stadium ging het best snel maar daarna... :X

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:34
Osxy schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:07:
[...]

Lijkt me HEEL erg krap.

Onze hypotheek heeft in totaal 3,5 week in beslag genomen, aanvraag gestart voordat de vergunning onherroepelijk was.
gr8-jen schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:46:
[...]

2 weken is het minimum en erg krap. Het zou kunnen als je voldoet aan de "execution only" flow: Je hebt genoeg inkomen om te lenen wat je nodig hebt, marge over als de rente stijgt en alle documenten zijn aangeleverd.

Onze advieseur gaf aan dat hij normaal een aanvraag in 2,5 week doet.
Was ik al bang voor. onze hypotheekadviseur gaf ook al aan dat het waarschijnlijk te krap is, maar zou een belletje doen tegen de tijd om uitstel te vragen. Hopelijk heeft dat effect en anders helaas een paar dagen bouwrente betalen (à 6%).

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39
troost je, ik heb antwoord gekregen vanuit makelaar:

10% * aanneemsom * 6% * (1 + 0,21) / 365 is geen hoge prijs per dag ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2wn8uok.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2ex3ty1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/f8cvn.jpg

Schiet nu heerlijk op, nog maar drie weekjes :)

Eind oktober sleutel, 1 dec uit het huurhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-06 05:56
Wackmack schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:38:

Schiet nu heerlijk op, nog maar drie weekjes :)

Eind oktober sleutel, 1 dec uit het huurhuis.
Lekker!
Is dat hoe behangklare wanden eruit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
miles schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:38:
[...]

Lekker!
Is dat hoe behangklare wanden eruit zien?
Nee zeker niet. Zo ziet er uit,
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/a0b7vb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 22:11

RUFFNECK

Poentje

Wackmack schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:54:
[...]

Nee zeker niet. Zo ziet er uit,
[afbeelding]
Bij ons ziet behangklaar er praktisch sausklaar uit (maar is het niet):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JzUD8px.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
Bastien schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:14:
Heb je al wel een lijst met mogelijkheden en prijzen gekregen?
Ja dat wel, die lijst zat bij de stukken als onderdeel van de aanneemovereenkomst. We hebben ook al wel het meeste uitgezocht wat en hoe we het willen, ik heb zelfs al nul-tekeningen voor de badkamer, toilet en keuken klaarliggen.

Het enige wat we nog moeten besluiten is wat kleine dingen zoals deurkrukken en schakelmateriaal, maar de grotere dingen zoals de uitbouw en aangepaste achterpui moeten toch wel op tijd worden doorgegeven lijkt me.

Ik ga ze eens bellen volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-06 23:37
Vandaag slechts 2 minuten binnen geweest, veel is er niet gebeurt maar er zit zeker vooruitgang in....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nqzRSc5cBE64quCAoSs9d6ls/thumb.jpg

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
DjRik schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:20:
[...]

[...]

Was ik al bang voor. onze hypotheekadviseur gaf ook al aan dat het waarschijnlijk te krap is, maar zou een belletje doen tegen de tijd om uitstel te vragen. Hopelijk heeft dat effect en anders helaas een paar dagen bouwrente betalen (à 6%).
Ach, hypotheek binnen een dag tegenwoordig toch? ;)

Hangt echt van de aanvraag af, starter of doorstromer, al 3x gescheiden, verplichte levensverzekering, nhg, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
pvanmegen schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:45:
Vandaag slechts 2 minuten binnen geweest, veel is er niet gebeurt maar er zit zeker vooruitgang in....

[afbeelding]
Die muren zien er echt al rete-strak uit zeg. Als dat in jullie project standaard is, zou ik in mijn handen knijpen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-06 23:37
Ancent schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:45:
[...]

Die muren zien er echt al rete-strak uit zeg. Als dat in jullie project standaard is, zou ik in mijn handen knijpen! d:)b
Ze zien er zeker goed uit, dit is boven!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TcApTCNbMJ6a4Bk5kgBjrnWn/thumb.jpg

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor de mensen die een open haard hebben laten plaatsen, wat zijn de kosten ongeveer geweest? Wij zitten nu op 2300 voor dubbel wandig rvs rookkanaal (onderleverancier voor rookkanaal vanaf verdieping tot dak), 1700 aannemer (3 gaten boren en vloerverwarming omleggen 8)7) en zo'n 6000 voor de marmeren schouw en pijp tot plafond.
Best irritant dat de aannemer geen andere leverancier toelaat dan hun eigen onder leverancier. Schouw vond ik wel erg duur, dus we kijken nog even verder.

Maarja ben inmiddels wel gewend dat alles wat die aannemer aanraakt in goud veranderd, iig de prijzen.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2017 00:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Sport_Life schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 23:56:
Voor de mensen die een open haard hebben laten plaatsen, wat zijn de kosten ongeveer geweest? Wij zitten nu op 2300 voor dubbel wandig rvs rookkanaal (onderleverancier voor rookkanaal vanaf verdieping tot dak), 1700 aannemer (3 gaten boren en vloerverwarming omleggen 8)7) en zo'n 6000 voor de marmeren schouw en pijp tot plafond.
Best irritant dat de aannemer geen andere leverancier toelaat dan hun eigen onder leverancier. Schouw vond ik wel erg duur, dus we kijken nog even verder.

Maarja ben inmiddels wel gewend dat alles wat die aannemer aanraakt in goud veranderd, iig de prijzen.
Wij zitten op ruim €7500,-.

Rookkanaal maakt het vrij duur, kanaal zit op ruim 7 meter. Verder is de schouw inclusief bankjes ruim 6 meter. Jou aannemer is wel duur. Twee gaten boren door een bedrijf kost kns €350,-. Vloerverwarming omleggen os gratis, zie foto's vorige pagina.

Dit model is het geworden

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/250q9tj.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Wackmack op 08-10-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:16:
[...]

Wij zitten op ruim €7500,-.

Rookkanaal maakt het vrij duur, kanaal zit op ruim 7 meter. Verder is de schouw inclusief bankjes ruim 6 meter. Jou aannemer is wel duur. Twee gaten boren door een bedrijf kost kns €350,-. Vloerverwarming omleggen os gratis, zie foto's vorige pagina.

Dit model is het geworden

[afbeelding]
Een moderne haard is ook mooi idd, nog wel over getwijfeld. Maar uiteindelijk toch voor iets klassiekers gegaan. Kleine knipoog naar onze huidige open haard (oud pand uit 1890) ;).

De volgende werkzaamheden worden door de aannemer uitgevoerd ;

Aannemer

Zegt mij vrij weinig eigenlijk. Wat wel fijn is is dat alles onder woningborg garantie valt, omdat de (onder) aannemer het uitvoert. Moet ik hier nog vragen over stellen aan de aannemer of zijn dit logische werkzaamheden?

Resultaat wordt wel erg gaaf!

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Sport_Life schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:32:
[...]

Een moderne haard is ook mooi idd, nog wel over getwijfeld. Maar uiteindelijk toch voor iets klassiekers gegaan. Kleine knipoog naar onze huidige open haard (oud pand uit 1890) ;).

De volgende werkzaamheden worden door de aannemer uitgevoerd ;

[afbeelding]

Zegt mij vrij weinig eigenlijk. Wat wel fijn is is dat alles onder woningborg garantie valt, omdat de (onder) aannemer het uitvoert. Moet ik hier nog vragen over stellen aan de aannemer of zijn dit logische werkzaamheden?

Resultaat wordt wel erg gaaf!
Is jou prijs inclusief haard? Haard aansluiten op de kruipruimte ivm zuurstof. Heb je een foto van wat je laat maken? Deze prijs is volgens mij vrij marktconform. Voor dit ontwerp kreeg ik ook een offerte van 12K bij een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:54:
[...]

Is jou prijs inclusief haard? Haard aansluiten op de kruipruimte ivm zuurstof. Heb je een foto van wat je laat maken? Deze prijs is volgens mij vrij marktconform. Voor dit ontwerp kreeg ik ook een offerte van 12K bij een bedrijf.
1700 + 2300 is exclusief haard. Heb alleen een technische tekening waarop weinig te zien is behalve de pijp die dwars door de verdiepingen naar boven gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
De afgelopen maand druk bezig geweest om mijn indeling te bepalen van mijn nog nieuw te bouwen woning. Pijnpunt is vooral de keuken. In mijn hoekwoning heb ik een stuk van 2850 bij 2500mm om een hoek of u-keuken te zetten, vooral de ramen maken hoge kasten onmogelijk in de verte van de keuken als je kiest voor L of U vorm. Heb er nu voor gekozen om de keuken in het midden van het huis te situeren omdat ik graag hoge kasten wil om een vriezer, koelkast, combi en vaatwasser op hoogte in kwijt te kunnen. Voor eind oktober moet ik mijn globale indeling doorgeven van de keuken dit i.v.m. met de vloeren en installaties (water en elektra).

Dit is de standaard plattegrond tekening van mijn hoekwoning, ik heb gekozen voor uitbouw achter van 1,2m1, dit is niet ingetekend. Op de plattegrond zijn ook loopdeuren getekend, voor deze meerwerk optie heb ik niet gekozen.
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/ec6701407e458cc278527ad741ed4441.png

Na avondenlang schetsen maken moet dit ongeveer mijn indeling gaan worden van de begane grond/ keuken:
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/5bc3083aa0e06a8fbd20683c9fc8119c.png zonder verlaagd plafond
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/1f97c9a35dc94daffc81fa6d24908eca.png met verlaagd plafond
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/523c921f4191d2e9483b18e18ff1f54a.png keuken met maatvoering

Wat is jullie mening over mijn indeling? Hoe hadden jullie het gedaan? Waar ik over twijfel is om keukeneiland wellicht nog iets meer de kamer in te schuiven alleen verlies in dan mijn symmetrie maar heb ik wel iets meer ruimte tussen de wand en kookeiland, dit is nu 700mm. Ook twijfel ik om het kookeiland breder te maken heb aan beide zijdes nog ruimte over.

Ben nu bij twee keukenboeren geweest. 1e was voor allereerste oriëntatie, wou destijds nog voor een L of U-vorm gaan in de voorgevel van de woning. Bij de tweede uiteindelijk vol voor een keuken in het midden gegaan, zijn offerte viel me later alleen erg tegen maar het idee was goed, dus hier borduur ik op voort.

---

Dan de eerste verdieping. Vast staat dat ik twee slaapkamers bij elkaar wil aantrekken om een inloopkast in te maken. Ik ben in mijn eentje en heb op zolder nog een complete etage waar ik in de toekomst als ik wil nog drie slaapkamers kan maken.

Plattegrond tekening van de aannemer:
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/3196c75d5e5f55db8d8e7a86a7099f5f.png

Waar ik nog over twijfel is de indeling van m'n inloopkast. Hoe kan ik deze ruimte logisch/ logischer indelen? Stuk muur laten staan links en rechts of alleen in het midden stuk muur weg laten of helemaal geen muur er neer zetten? Wil graag nog een tv ophangen en het raam zoveel mogelijk benutten voor lichtinval.

Dit is hoe ik er nu over denk:
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/ea618e55e8a3b1b2512c09be8d598643.png

---

Dan nog de indeling van de badkamer, dit gaat na de keuken misschien ook nog een pijnpunt worden. Gelukkig heb ik hier nog wat langer bedenktijd voor en kan ik nog wat schetsen. Vast gegeven is i.i.g. dat de toilet dicht bij de leidingschat moet zitten omdat ik anders met koven moet gaan werken. De toilet kan maar op twee manieren geplaatst worden a) op de leidingschacht b) op de woning scheidende muur. Het liefst had ik een T-stuk in de badkamer op de woning scheidende wand gezet om aan de ene kant te douchen en de andere kant de toilet. In het verlengde van de deuropening, of nog wat breder, maak je dan op de tussenmuur met de slaapkamer de wastafel + radiator. Hieronder twee opties uitgewerkt;

Badkamer optie 1:
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/ae9ef30e2cfc1548ac90edd86e437c1e.png
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/c4b119cea1295d49b563effeddc4390c.png
+ toilet gelijk op de schacht, scheelt ruimte
+ veel ruimte voor de wastafel en om af te drogen
-toilet zit minder "opgesloten" dan bij optie 2
-toilet in het zicht

Badkamer optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/bda6a12a6fc61fc16a661da0e26571f8.png
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/f5e6d592819d888ceff7fd638735cdc6.png
+meer doucheruimte
+toilet uit het zicht
+meer daglicht
-smalle doorgang
-weinig afdroogruimte

--

Kortom; hoe zouden jullie de keuken inrichten, de slaapkamer met inloopkast en de badkamer in bovenstaande voorbeelden of wellicht zie ik nog dingen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@asdf25
Het is een beetje lastig om de afmetingen van je keuken te gokken, vooral de afmetingen tussen wand en raam. Op een van de tekeningen
lijkt het raam aan de voorkant vd woning wel redelijk hoog te zitten. Misschien kan je aanrecht eronder. En hoge kasten aan een of beiden zijden van het raam.
Ik zou niet zo gauw voor keuken midden in de kamer kiezen in een normale woning. De ruimtes liggen dan nl. Voor altijd vast. Knutselende of huiswerk makende kinderen zitten dan altijd ergens anders, doen niet mee met wat er in de kamer gebeurt.
Ook kan je als je veel eters krijgt of een feestje hebt de ruimte rond de eettafel er niet 'bij' gebruiken, dan moeten mensen altijd door je keuken.

Onze toek. Keuken lijkt wat indeling wat op die van jouw, alleen hebben wij een raam van vloer tot plafond aan de voorkant en in de zijwand geen raam.
Wij zijn voor een parallelle keuken gegaan en zijn creatief omgegaan met werkruimte en hoge en lage kasten.

[ Voor 15% gewijzigd door miles op 08-10-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@asdf25 Ik zou ook geen keukeneiland plaatsen in deze woning. Hoewel het er leuk uitziet is het in kleinere (mn smalle) ruimtes minder praktisch. Persoonlijk vind ik een L keuken met een bar erg leuk en hip! Die hebben we nu in ons appartement en we zitten er heel vaak aan; thuiswerken, eten, bieren met vrienden (tijdens koken ;)), koken (snijden) etc. Dan zou ik de gang iets verlengen (ca 1 of 2 meter), en de deur van de trapkast in de gang plaatsen.

Zoiets bedoel ik:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ons voorlopige ontwerp ;). Kleuren worden wel anders.

Maar, dit is mijn mening, ik zou zeggen laat het eens uittekenen en kijk wat je ervan vindt! En als je hoe dan ook een kookeiland wilt, zou ik het zo doen zoals je schetst. Maar houd er rekening mee dat het van invloed kan zijn op de waarde indien je ooit gaat verkopen (want: inefficient).

[ Voor 46% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2017 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 08:47
Eerlijk gezegd vind ik de woning te klein voor een kookeiland. Kunnen de hoge kasten niet tegen de muur van de meterkast aan? Dan kan daarnaast de kookplaat en kan de spoelbak onder het raam. Dit lijkt mij een vrij standaard opstelling voor de indeling van het huis. En standaarden worden vaak gebruikt omdat het efficient is.

Ook je badkamer lijkt me erg benauwend. Als de deur open doet kijk je tegen een kast met in optie 1 daarachter een muur. Optie 2 is eigenlijk de standaard indeling, maar dan met een hoge kast en masieve muren. Die muren nemen het ruimtelijke effect weg en de opening van < 50cm lijkt me erg krap, daar moet je op je zij doorheen schuiven. Als je in de standaard indeling de wastafel vervangt voor een meubel met bergruimte behoudt je de ruimte en kun je de handdoeken opbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 05:02
Zojuist gezocht in het topic of er ergens afmetingen staan voor het ophangen van speakers en tv in een nieuwbouwwoning.
Ik wil loze leidingen laten plaatsen voor mijn speakerkabels en mijn tv ook ophangen waar ook loze leiding moet komen voor stekker van tv en 2 hdmi kabels die er doorheen moeten kunnen. Het gaat om de speakers van Onkyo HT-S9405THX en oled tv 55B6v hieronder de situatietekening. Ophangbeugel moet ik nog halen voor de tv en waarschijnlijk komt er ook een zwevend tv meubel.
Nieuwbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
En wat is de vraag B) ?

Waar wil je die HDMI kabels naartoe laten lopen? Naar een meubel eronder/naast of bijvoorbeeld naar de meterkast? Een HDMI kabel kan niet zo lang zijn als bijvoorbeeld UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-06 22:36
dbz1985 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:26:
Zojuist gezocht in het topic of er ergens afmetingen staan voor het ophangen van speakers en tv in een nieuwbouwwoning.
Ik wil loze leidingen laten plaatsen voor mijn speakerkabels en mijn tv ook ophangen waar ook loze leiding moet komen voor stekker van tv en 2 hdmi kabels die er doorheen moeten kunnen. Het gaat om de speakers van Onkyo HT-S9405THX en oled tv 55B6v hieronder de situatietekening. Ophangbeugel moet ik nog halen voor de tv en waarschijnlijk komt er ook een zwevend tv meubel.
[afbeelding]
Heb ik ook ik krijg 1 cai bekabeld en 2 loze leidingen + dubbel stopcontact op 30 cm hoogte en 1 buis in de muur van 30 cm tot 150cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
My-life schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:38:
Eerlijk gezegd vind ik de woning te klein voor een kookeiland.
Bij de renders heb ik al een redelijk gevoel van een krappe afgesloten ruimte voor de eettafel, niet hele uitnodigend :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Zijn hier mensen die de kamers zelf hebt geverfd? Goed bevallen? Probeer een inschatting te maken van het werk.

Het gaat om 6 kamers, vloer oppervlakte 100m2. Dit zijn de stappen

Schuren
Voorstrijken
Verfen

Heb twee weken vrij genomen. Ruim 1000e gereserveerd, lijkt mij genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
robino007 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:31:
[...]

Heb ik ook ik krijg 1 cai bekabeld en 2 loze leidingen + dubbel stopcontact op 30 cm hoogte en 1 buis in de muur van 30 cm tot 150cm
Hoe sluit je die buis dan af, of laat je een gat bij de opening van de buis (2x).
Ik stel me zo voor dat de buis de doorsnee van een afvoer heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:04

d0s

sssst

Dilemma: in nieuwbouwproject gekozen voor uitbouw van 1,2 meter (tv / zithoek wordt hiermee 5,72x5.25 (diep) meter, groot genoeg voor ons). Buren kiezen voor 2,4 meter. Aannemer belt na doorgeven opties nog om ons gelegenheid te geven te switchen naar 2,4 ivm verminderde lichtinval.

Is dit een manier voor de aannemer om het zich makkelijk te maken in de bouw of snijd zijn argumentatie van verminderde lichtinval echt hout? Een schutting komt er toch, dus zoveel verschil maakt het niet denk ik. Het gaat dus om een verschil van 1,2 meter aan een kant. Aan de andere kant zit niks (twee onder 1 kap). Er komt een grote schuifpui in de achtergevel.

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 08-10-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:12
Wackmack schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:23:
Zijn hier mensen die de kamers zelf hebt geverfd? Goed bevallen? Probeer een inschatting te maken van het werk.

Schuren
Voorstrijken
Verfen

Weet niet of je veel ervaring hebt met verven? Collega van mij was er na zijn woonkamer wel zat van en heeft de rest laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-06 22:36
miles schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:33:
[...]

Hoe sluit je die buis dan af, of laat je een gat bij de opening van de buis (2x).
Ik stel me zo voor dat de buis de doorsnee van een afvoer heeft?
Zit achter de zwevende kast onder en achter de tv boven, zie je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:52

samo

yo/wassup

Schuren
Voorstrijken
Verfen

Verven is flink wat werk, zeker om het netjes te doen. Maar het is relatief goed te leren (randjes netjes doen). Een ding dat ik heb geleerd van veel verven is vermijd verfbakken en begin aan de verfemmer. Dan kan je verf er lekker dik op smeren en ben je niet de hele tijd bezig met bijvullen.

Dus geen
Afbeeldingslocatie: https://kleurencentrum.nl/images/Schilderverven/827630.jpg
maar wel
Afbeeldingslocatie: https://www.verfonline.nl/images/W/Verfemmer%2012%20ltr.jpg

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen

Schuren
Voorstrijken
Verfen

Het is goed te doen. Ik heb zelf wel een grote hekel aan verven en heb ooit een verfspuit gekocht. Je moet alleen op letten dat je verf op waterbasis haal zodat je het kan verdunnen. Ik heb toen plafonds en muren geverfd in 3 dagen denk ik. Het kon sneller maar je hebt niet altijd even goed licht en om te voorkomen dat je later strepen ziet heb ik het gecomineerd met andere dingen doen als het gaat schemeren. Zoals bijvoorbeeld de vloer en deur afplakken van de volgende kamer ;)

Ik zou wel een verfmenger op een klopboor zetten en een grote vergiet met een heleboel kleine gaatjes om mogelijk kleine klonters er uit te filteren. De meeste tijd heb je anders nodig voor het mengen en spetters van de muur afvegen als er net een klonter op komt.

Het resultaat was erg mooi. Mijn vader kwam langs en vroeg welk behang het was want het was zo mooi strak en hij zag geen lijntjes 8)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:52
d0s schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:40:
Dilemma: in nieuwbouwproject gekozen voor uitbouw van 1,2 meter (tv / zithoek wordt hiermee 5,72x5.25 (diep) meter, groot genoeg voor ons). Buren kiezen voor 2,4 meter. Aannemer belt na doorgeven opties nog om ons gelegenheid te geven te switchen naar 2,4 ivm verminderde lichtinval.

Is dit een manier voor de aannemer om het zich makkelijk te maken in de bouw of snijd zijn argumentatie van verminderde lichtinval echt hout? Een schutting komt er toch, dus zoveel verschil maakt het niet denk ik. Het gaat dus om een verschil van 1,2 meter aan een kant. Aan de andere kant zit niks (twee onder 1 kap). Er komt een grote schuifpui in de achtergevel.
Denk alleen maar netjes dat hij dat signaleerd. Zodat je niet voor surprise komt straks. Verder verspringt de muur later als je alsnog verder wil uitbouwen. Zou er niet teveel achter zoeken en zelf kiezen.

EN verder heeft de aannemer natuurlijk belang bij 2 keer uitbouw van 2.4 meter. Lekker makkelijk doorstorten en meer inkomsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-06 19:52

Dat is de reden waarom wij voor 1,2m uitbouw hebben gekozen. Wij hadden zelf al vooraf al geïnformeerd of de buren zouden uitbouwen. Een daarvan ging ook 2,4m naar buiten. Gaat dat ten koste van je lichtinval? Ja. Gaat de lichtinval beter worden als je zelf ook 2,4 naar buiten gaat? Niet echt. Ja er komt meer licht door je raam maar je kamer is ook 2,4m groter en dus ook 2,4m donkerder geworden. Wij waren in de eerste instantie niet van plan uit te bouwen maar tegen 2,4 meter baksteen aankijken is ook niet gezellig. Het verschil is nu 1,2m en dat zie je nauwelijks vanuit de woonkamer. Ter compensatie voor het lichtverlies hebben wij inbouwspots in de uitbouw mee laten nemen. Je aanbouw is trouwens een stuk hoger dan je schutting.

Die aanpassingen (en nog wat andere) heb ik trouwens gebaseerd op een sketchup tekening. Ik heb het huis erin gezet en gekeken mbv van die geolocatie en schaduw tool wat de lichtinval doet. Met Vray wat lichtpunten erin en op die manier het lichtplan bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
gr8-jen schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:26:
[...]

Het is goed te doen. Ik heb zelf wel een grote hekel aan verven en heb ooit een verfspuit gekocht. Je moet alleen op letten dat je verf op waterbasis haal zodat je het kan verdunnen. Ik heb toen plafonds en muren geverfd in 3 dagen denk ik. Het kon sneller maar je hebt niet altijd even goed licht en om te voorkomen dat je later strepen ziet heb ik het gecomineerd met andere dingen doen als het gaat schemeren. Zoals bijvoorbeeld de vloer en deur afplakken van de volgende kamer ;)

Ik zou wel een verfmenger op een klopboor zetten en een grote vergiet met een heleboel kleine gaatjes om mogelijk kleine klonters er uit te filteren. De meeste tijd heb je anders nodig voor het mengen en spetters van de muur afvegen als er net een klonter op komt.

Het resultaat was erg mooi. Mijn vader kwam langs en vroeg welk behang het was want het was zo mooi strak en hij zag geen lijntjes 8)
Klinkt goed, bedankt voor de tips. De basis is wit dus er kan weinig mis gaan. Vloeren liggen er nog niet in, plafonds zijn ook wit. Ga enkele kamers waarschijnlijk een kleurtje. Verf krijg ik van de schilder dus zeker professionele verf.

Heb jij alles van te voren geschuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Wackmack schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:10:
[...]

Klinkt goed, bedankt voor de tips. De basis is wit dus er kan weinig mis gaan. Vloeren liggen er nog niet in, plafonds zijn ook wit. Ga enkele kamers waarschijnlijk een kleurtje. Verf krijg ik van de schilder dus zeker professionele verf.

Ik had alle behang eraf gestoomd en zag "behangklare" muren. Via een kennisje eerst laten stucen en toen het droog was geverfd. Alleen in de hal was het niet glad omdat er allemaal muren waren met hoeken erin. Die heb ik zelf glad gekregen met een spatel (heb je wel een hele vaste hand voor nodig en raad ik niet aan).

Het was goed genoeg voor 6 jaar genieten voordat we de kleur niet meer mooi vonden en die spuit weer pakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-06 17:30
asdf25 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 14:32:
De afgelopen maand druk bezig geweest om mijn indeling te bepalen van mijn nog nieuw te bouwen woning. Pijnpunt is vooral de keuken. In mijn hoekwoning heb ik een stuk van 2850 bij 2500mm om een hoek of u-keuken te zetten, vooral de ramen maken hoge kasten onmogelijk in de verte van de keuken als je kiest voor L of U vorm. Heb er nu voor gekozen om de keuken in het midden van het huis te situeren omdat ik graag hoge kasten wil om een vriezer, koelkast, combi en vaatwasser op hoogte in kwijt te kunnen. Voor eind oktober moet ik mijn globale indeling doorgeven van de keuken dit i.v.m. met de vloeren en installaties (water en elektra).

Dit is de standaard plattegrond tekening van mijn hoekwoning, ik heb gekozen voor uitbouw achter van 1,2m1, dit is niet ingetekend. Op de plattegrond zijn ook loopdeuren getekend, voor deze meerwerk optie heb ik niet gekozen.
[afbeelding]

Na avondenlang schetsen maken moet dit ongeveer mijn indeling gaan worden van de begane grond/ keuken:
[afbeelding] zonder verlaagd plafond
[afbeelding] met verlaagd plafond
[afbeelding] keuken met maatvoering

Wat is jullie mening over mijn indeling? Hoe hadden jullie het gedaan? Waar ik over twijfel is om keukeneiland wellicht nog iets meer de kamer in te schuiven alleen verlies in dan mijn symmetrie maar heb ik wel iets meer ruimte tussen de wand en kookeiland, dit is nu 700mm. Ook twijfel ik om het kookeiland breder te maken heb aan beide zijdes nog ruimte over.

Ben nu bij twee keukenboeren geweest. 1e was voor allereerste oriëntatie, wou destijds nog voor een L of U-vorm gaan in de voorgevel van de woning. Bij de tweede uiteindelijk vol voor een keuken in het midden gegaan, zijn offerte viel me later alleen erg tegen maar het idee was goed, dus hier borduur ik op voort.

---

Dan de eerste verdieping. Vast staat dat ik twee slaapkamers bij elkaar wil aantrekken om een inloopkast in te maken. Ik ben in mijn eentje en heb op zolder nog een complete etage waar ik in de toekomst als ik wil nog drie slaapkamers kan maken.

Plattegrond tekening van de aannemer:
[afbeelding]

Waar ik nog over twijfel is de indeling van m'n inloopkast. Hoe kan ik deze ruimte logisch/ logischer indelen? Stuk muur laten staan links en rechts of alleen in het midden stuk muur weg laten of helemaal geen muur er neer zetten? Wil graag nog een tv ophangen en het raam zoveel mogelijk benutten voor lichtinval.

Dit is hoe ik er nu over denk:
[afbeelding]

---

Dan nog de indeling van de badkamer, dit gaat na de keuken misschien ook nog een pijnpunt worden. Gelukkig heb ik hier nog wat langer bedenktijd voor en kan ik nog wat schetsen. Vast gegeven is i.i.g. dat de toilet dicht bij de leidingschat moet zitten omdat ik anders met koven moet gaan werken. De toilet kan maar op twee manieren geplaatst worden a) op de leidingschacht b) op de woning scheidende muur. Het liefst had ik een T-stuk in de badkamer op de woning scheidende wand gezet om aan de ene kant te douchen en de andere kant de toilet. In het verlengde van de deuropening, of nog wat breder, maak je dan op de tussenmuur met de slaapkamer de wastafel + radiator. Hieronder twee opties uitgewerkt;

Badkamer optie 1:
[afbeelding]
[afbeelding]
+ toilet gelijk op de schacht, scheelt ruimte
+ veel ruimte voor de wastafel en om af te drogen
-toilet zit minder "opgesloten" dan bij optie 2
-toilet in het zicht

Badkamer optie 2:
[afbeelding]
[afbeelding]
+meer doucheruimte
+toilet uit het zicht
+meer daglicht
-smalle doorgang
-weinig afdroogruimte

--

Kortom; hoe zouden jullie de keuken inrichten, de slaapkamer met inloopkast en de badkamer in bovenstaande voorbeelden of wellicht zie ik nog dingen over het hoofd?
Ik zou niet voor een kookeiland gaan in een dergelijke woning. De woning is niet heel breed en het eiland vormt echt een 'blokkade' in je woonkamer. Ik zou zelf afknappen op een woning die op deze manier is ingedeeld. Als je de woning ooit doorverkoopt is het voor een koper een gedoe inclusief bijbehorend kostenplaatje om alles weer te verbouwen naar de standaardindeling, als deze persoon dat wel wenst. Zoals gezegd leent de woning zich juist goed voor de standaardindeling in de oorspronkelijke keukenhoek.

Je geeft aan dat de hoge kasten een probleem vormen i.v.m. de ramen, maar waarom plaats je deze hoge kasten niet op de wand waar nu het gasfornuis etc. getekend staat? Je verplaatst het spoelgedeelte naar onder het raam en kunt het kookdeel naast de hoge kasten maken of eventueel naar de overkant verplaatsen als dat lukt het met raam.

Op deze manier is de keuken misschien iets saaier ten opzichte van een kookeiland, maar wel heel efficiënt en je kunt de eettafel gewoon bij de woonkamer betrekken. In de loop der tijd kun je dan ook makkelijker schuiven met de indeling van de woonkamer.

Kijk ook even in Het Grote Keuken topic en Het Badkamer topic voor inspiratie voor de indeling van de keuken en badkamer. Daar kunnen mensen je ook iets gerichter helpen.

Hebben jullie de optie om eventueel voor een lichtkoepel te kiezen? Dit hebben wij bijvoorbeeld wel gedaan bij onze uitbouw van 2,40 meter. Er worden twee lichtkoepels geplaatst van 1.20 x 1.20 die het uitgebouwde deel van extra daglicht gaan voorzien. In ons project werden ook lichtstraten van 1.20 x 3.00 aangeboden.

Dit is natuurlijk alleen relevant als je zelf ook een grote uitbouw overweegt. Bij een kleine uitbouw worden bij ons geen lichtkoepels aangeboden, maar op zich zijn er natuurlijk ook wel kleinere koepeltjes te koop.

Ik heb geen idee hoe het is voor onze buren, die straks in jouw situatie zitten (beide 1.20 meter uitgebouwd zonder extra lichtinval, waar wij dus langs hen uitsteken).

[ Voor 11% gewijzigd door Sarrr op 09-10-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 09:15
Wij hebben ook een hoekwoning met 2,40 m uitbouw, daarnaast een buurman zonder uitbouw, daarnaast weer een met uitbouw. Wij hebben gekozen voor een vlakke lichtstraat(2,80 m bij 0,80 m). Moet nog geplaatst worden.

Model:

Afbeeldingslocatie: https://www.nbd-online.nl/sites/default/files/styles/682x484/public/archive/pictures/Vlakke%20lichtkoepel%203.jpg?itok=WgxAgU8Y&timestamp=1455147870

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-06 19:38
robino007 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:31:
[...]

Ongeveer zelfde verhaal hier: 2 loze leiding op 30cm ( voor cai/utp) 2 wcd op 30 en 2xwcd op 130 (achter de tv) zodat stroom van tv niet door de buis van 30 naar 130 hoeft.
Of het ideaal is zal de praktijk gaan leren.

@Wackmack : is omleggen vloerverwarming noodzakelijk bij een hout/gas kachel ? en zo ja, waarom?

@asdf25 waarmee heb je die renders gemaakt, is dat sketchup ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

leecher schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:41:
[...]

Dat is de reden waarom wij voor 1,2m uitbouw hebben gekozen. Wij hadden zelf al vooraf al geïnformeerd of de buren zouden uitbouwen. Een daarvan ging ook 2,4m naar buiten. Gaat dat ten koste van je lichtinval? Ja. Gaat de lichtinval beter worden als je zelf ook 2,4 naar buiten gaat? Niet echt. Ja er komt meer licht door je raam maar je kamer is ook 2,4m groter en dus ook 2,4m donkerder geworden. Wij waren in de eerste instantie niet van plan uit te bouwen maar tegen 2,4 meter baksteen aankijken is ook niet gezellig. Het verschil is nu 1,2m en dat zie je nauwelijks vanuit de woonkamer. Ter compensatie voor het lichtverlies hebben wij inbouwspots in de uitbouw mee laten nemen. Je aanbouw is trouwens een stuk hoger dan je schutting.

Die aanpassingen (en nog wat andere) heb ik trouwens gebaseerd op een sketchup tekening. Ik heb het huis erin gezet en gekeken mbv van die geolocatie en schaduw tool wat de lichtinval doet. Met Vray wat lichtpunten erin en op die manier het lichtplan bepaald.
Heel erg bedankt voor je reactie, dit was ook mijn gedachte dus fijn dat het zo met deze woorden wordt bevestigt. Wij denken inderdaad ook aan inbouwspotjes in de uitbouw/boven de tv hoek om mooi licht te creëren. Het verschil met 2,4 zou te veel zijn, maar 1,2 lijkt me echt mee te vallen.

Overigens zijn die inbouwspots en lichtputnen bij ons project niet mogelijk (prefab). Ik moet dus overal met verlaagde plafonds en/of koven gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-06 11:10
Wackmack schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:10:
[...]

Wordt het saus/ of behangklaar opgeleverd? Ik heb alleen de " mindere" plekken opgeschuurd met een 3M Handschuurgreep.

En goede kwaliteit latex + goede rollers gebruiken. En vooral niet te zuunig met latex zijn. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:08
Moeten plafonds in nieuwsbouwwoningen nog gewit worden? of worden die eigenlijk standaard wit opgespoten opgeleverd?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 10:04
frumper schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:23:
Moeten plafonds in nieuwsbouwwoningen nog gewit worden? of worden die eigenlijk standaard wit opgespoten opgeleverd?
Zal wel in je technische omschrijving staan, maar meestal inderdaad wit spack.

Daarover gesproken... even een algemene vraag. Ik zit niet zo in het stucadoorsvak hoor, maar stel ik wil m'n plafonds glad laten stucen, maakt het dan voor een stucadoor uit of het plafond met spack is afgewerkt (waar dus daarna gips overheen moet) of dat het plafond niet afgewerkt is (dus gewoon tegen de "kale" kanaalplaten gipsen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb het spack weggelaten, althans de aannemer vriendelijk verzocht dat spul nergens in mijn huis aan te brengen later dit jaar. Krijg ik ook nog weer wat geld voor terug. :P De stucadoor is mij geloof ik dankbaar, die gaf aan het liefst zo weinig mogelijk op muren en plafonds aan te treffen. Muren worden bij mij wel behangklaar opgeleverd, dus met een (heel) dunne stuclaag over de kalkzandsteen blokken.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Lennartc schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:48:
[...]

Ongeveer zelfde verhaal hier: 2 loze leiding op 30cm ( voor cai/utp) 2 wcd op 30 en 2xwcd op 130 (achter de tv) zodat stroom van tv niet door de buis van 30 naar 130 hoeft.
Of het ideaal is zal de praktijk gaan leren.

@Wackmack : is omleggen vloerverwarming noodzakelijk bij een hout/gas kachel ? en zo ja, waarom?

Ja zeker, zie mijn foto's. Waar de haard komt wil je geen vloerverwarming ivm de hitte en er komt een gat richting de kruipruimte. Daarom leg je daar geen vloerverwarming neer.
Jipsy schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:19:
[...]

Wordt het saus/ of behangklaar opgeleverd? Ik heb alleen de " mindere" plekken opgeschuurd met een 3M Handschuurgreep.

En goede kwaliteit latex + goede rollers gebruiken. En vooral niet te zuunig met latex zijn. >:)
Behang klaar, de schilder was zeer tevreden over het stucwerk van de aannemer. Het was niet perfect glad maar zeker geen grote verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
Effe heel wat anders... iedereen hier heeft natuurlijk een # werkbare dagen in zijn KAO met de aannemer staan, bij ons is dat bijv. 220. Waar ik me over verbaasde is hoeveel werkbare dagen er in de bouw in de praktijk blijken te zijn op jaarbasis. Ik lees op diverse plaatsen dat dit normaliter rond de 180 dagen per jaar zit.

Waar zit 'm dat in godsnaam in? 2017 heeft bijvoorbeeld 260 werkbare dagen, puur gelet op werkdagen minus officiële feestdagen. In de bouw gaan ze daar dus nog 80 dagen onder zitten. OK, paar dagen slecht weer, vorst etc., de bouwvak gaat er af, maar 80? Iemand een verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
-dubbel, mag weg-

[ Voor 163% gewijzigd door Bakkenist op 09-10-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack

Waarom zou je voor 1.2M kiezen boven 2.4M? Niet al te grote tuin?
Bij ons was 1.2M bijna 9K en 2.4M bijna 12k. De laatste is dus relatief goedkoop. Je krijgt er bijna 7M bij. Je zit meer binnen dan buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Inderdaad geen al te grote tuin, 9 meter diep oplopend naar 12 meter (met uitbouw 1,2). Breed 10 meter.

Maar buiten dat, het is al best een grote woning (160m2) en woonkamer met 1,2 (5.25x5,72). De 2,4 kost inderdaad ‘maar’ 5000 euro extra, maar we denken het simpelweg niet nodig te hebben. Het argument was vooral de lichtinval, maar 2,4 zonder lichtstaat in het dak zou volgens mij net zo donker worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

d0s schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:52:
Inderdaad geen al te grote tuin, 9 meter diep oplopend naar 12 meter (met uitbouw 1,2). Breed 10 meter.

Maar buiten dat, het is al best een grote woning (160m2) en woonkamer met 1,2 (5.25x5,72). De 2,4 kost inderdaad ‘maar’ 5000 euro extra, maar we denken het simpelweg niet nodig te hebben. Het argument was vooral de lichtinval, maar 2,4 zonder lichtstaat in het dak zou volgens mij net zo donker worden.
Ik twijfelde ook tussen 1,2 en 2,4. Uiteindelijk voor 2,4 gegaan en met het indelen van de woonkamer toch wel achter gekomen dat die ruimte wel erg fijn is. Denk aan een piano, speelhoek voor de kinderen, etc
Bij ons scheelde het "slechts" 8.000,- euro. Woning is zonder uitbouw ook ca 160m2. Wel hebben we een hoekhuis met ramen in de zijerker en een grote glazen achterpui om te voorkomen dat het donker wordt.

Wat ik me afvroeg: is het mogelijk achteraf een verdieping te maken op de uitbouw? Dan kunnen we nog wat ruime slaapkamers erbij nemen. Hoeft niet direct, maar over een jaar of 10.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Sport_Life schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:13:
[...]

Ik twijfelde ook tussen 1,2 en 2,4. Uiteindelijk voor 2,4 gegaan en met het indelen van de woonkamer toch wel achter gekomen dat die ruimte wel erg fijn is. Denk aan een piano, speelhoek voor de kinderen, etc
Bij ons scheelde het "slechts" 8.000,- euro. Woning is zonder uitbouw ook ca 160m2. Wel hebben we een hoekhuis met ramen in de zijerker en een grote glazen achterpui om te voorkomen dat het donker wordt.

Wat ik me afvroeg: is het mogelijk achteraf een verdieping te maken op de uitbouw? Dan kunnen we nog wat ruime slaapkamers erbij nemen. Hoeft niet direct, maar over een jaar of 10.
waarschijnlijk is de fundering er niet voor bedoeld en is het niet mogelijk om een gang te maken zonder dat je de halve kamer opoffert die grenst met de nieuwe kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

gr8-jen schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:32:
[...]

waarschijnlijk is de fundering er niet voor bedoeld en is het niet mogelijk om een gang te maken zonder dat je de halve kamer opoffert die grenst met de nieuwe kamer.
Gang is niet nodig, de kamers worden groter waardoor een babykamer (2x3) een tienerkamer wordt ;). Fundering zeg je me wat.. verklaart wellicht ook de reden dat een 1e etage uitbouwen door de aannemer alleen tot 0,9m mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 12:50
Wackmack schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:28:
[...]

Waarom zou je voor 1.2M kiezen boven 2.4M? Niet al te grote tuin?
Bij ons was 1.2M bijna 9K en 2.4M bijna 12k. De laatste is dus relatief goedkoop. Je krijgt er bijna 7M bij. Je zit meer binnen dan buiten.
En binnen heb je die 7m echt nodig? Ik heb bijna 7m tuin gratis :) (alhoewel die ook wel ingericht moest worden) Denk dat dat een persoonlijke keuze is uiteindelijk.

Wij hadden het geld nodig om de zolder om te bouwen in een grote slaapkamer met dakkapel en extra toilet/washok te maken en dus voor 1.2 m gekozen. Waren bang dat we spijt zouden krijgen tijdens de bouw, aangezien iedereen wel 2.4 had genomen. Echter, wonen er nu 4 maanden en eigenlijk is het lekker knus maar ook niet te krap met 2 volwassenen en 2 kids. En inderdaad je krijgt er meer tuin voor terug. Tot nu toe zaten de kinderen de hele tijd in de tuin als het niet regende.

Onze buren hebben wel 2.4 meter, maar hebben we minder licht, nee integendeel, we hebben een hoekwoning en de tuin zit op het zuiden ( we zitten weliswaar op de gunstige hoek), dus die enkele uurtjes dat je minder licht zou hebben op een hele dag merk ik niet eens want dan zijn we niet thuis. En de buren zijn ook wel een beetje jaloers op de grootte van de tuin :)

Dus als 1,2 m voldoende is en je huis is gunstig gelegen tov de zon dan zou ik het zo laten :)

[ Voor 6% gewijzigd door bvbal79 op 09-10-2017 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Sport_Life schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:35:
[...]

Gang is niet nodig, de kamers worden groter waardoor een babykamer (2x3) een tienerkamer wordt ;). Fundering zeg je me wat.. verklaart wellicht ook de reden dat een 1e etage uitbouwen door de aannemer alleen tot 0,9m mogelijk is?
Volgens mij fungert de fundering van de uitbouw prima om de kamers uit te bouwen zoals jij bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
bvbal79 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:32:
[...]

En binnen heb je die 7m echt nodig? Ik heb bijna 7m tuin gratis :) (alhoewel die ook wel ingericht moest worden) Denk dat dat een persoonlijke keuze is uiteindelijk.

Wij hadden het geld nodig om de zolder om te bouwen in een grote slaapkamer met dakkapel en extra toilet/washok te maken en dus voor 1.2 m gekozen. Waren bang dat we spijt zouden krijgen tijdens de bouw, aangezien iedereen wel 2.4 had genomen. Echter, wonen er nu 4 maanden en eigenlijk is het lekker knus maar ook niet te krap met 2 volwassenen en 2 kids. En inderdaad je krijgt er meer tuin voor terug. Tot nu toe zaten de kinderen de hele tijd in de tuin als het niet regende.

Onze buren hebben wel 2.4 meter, maar hebben we minder licht, nee integendeel, we hebben een hoekwoning en de tuin zit op het zuiden ( we zitten weliswaar op de gunstige hoek), dus die enkele uurtjes dat je minder licht zou hebben op een hele dag merk ik niet eens want dan zijn we niet thuis. En de buren zijn ook wel een beetje jaloers op de grootte van de tuin :)

Dus als 1,2 m voldoende is en je huis is gunstig gelegen tov de zon dan zou ik het zo laten :)
Zeker, tuin is gelukkig groot genoeg. Door de 1.2m kunnen we een mooie hoek maken, komt de openhaard perfect uit en kan er zelfs nog een TV van 75 inch hangen :9~ :+

Ieder zijn hobby he. Als het goed is, donderdag de brief dat de oplevering over 2,5 week is. Zijn we straks 17 maanden verder maar denk dat het het allemaal straks waard is. Van de week de meterkast opgemeten, precies 30 cm. Net genoeg ruimte voor een 10nch patchkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Uiteindelijk bij de 1,2 meter gelaten. Voornaamste reden is de tuin en de standaard al vrij grote woonkamer door zijentree (de keuken en eettafel staan daardoor aan de voorkant en de woonkamer is ook echt volledig een zithoek).

[ Voor 4% gewijzigd door d0s op 10-10-2017 14:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wackmack
Brief is binnen, 26 okt oplevering 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:15:
Brief is binnen, 26 okt oplevering 👌
Goed nieuws! Bij ons ook goed nieuws, hypotheek is na 2 maanden goedgekeurd _/-\o_

Binnenkort naar de notaris om te passeren en dan gaan de dubbele lasten ook lopen :'( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:54
Het begint hier ook al aardig te lopen.

17-10 is de sluitingsdatum voor de optielijst met elektra etc
03-11 wordt de vergunning onherroepelijk (mits geen bezwaren natuurlijk) en kan er worden ingepland voor afspraken bij de notaris
In de week van 06-11 wordt gestart met de hei werkzaamheden. Planning is week 45/46 om dat te doen.

Waar de initiele planning halverwege november starten was, lijken we zo iig al wat dagen gewonnen te hebben.

Ook al is het voorspoedig mezelf iig maar bezighouden met indeling en afwerking zoals de vloeren/muren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:10
Sport_Life schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:28:
[...]

Goed nieuws! Bij ons ook goed nieuws, hypotheek is na 2 maanden goedgekeurd _/-\o_

Binnenkort naar de notaris om te passeren en dan gaan de dubbele lasten ook lopen :'( :P
26 oktober loopt mijn hypotheek offerte af. Tenminste.. ik mag steeds verlengen tot april 2018. Maar dat kost natuurlijk geld.

Ik zit 25 oktober bij de notaris... Net op tijd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruisertje
  • Laatst online: 12-10-2021
Interresant leesvoer hier!

Ik heb in julie mijn KAO getekend voor een nieuwbouwproject.
Na de KAO vond ik vooral de hypotheek een lastig traject. Mijn huidige koopwoning + nieuwbouw maakte het lastig en duur. Gelukkig heb ik onlangs mijn huidige woning verkocht. Dit maakt de hypotheek veel eenvoudiger en gunstiger :) Het ziet er naar uit (volgens de verkoopmakelaar) dat ik ca. in februari naar de notaris kan voor het nieuwe huis.

Ik heb nu een hypotheek offerte met een lange geldigheid, dit gezien de onzekerheid over de start van het project. Deze offerte gaat wel uit van de rente van afgelopen augustus (2,79% 20j vast). Inmiddels zie ik ook andere aanbiedingen van bv 2,4% 20j vast. De looptijd hiervan is echter max 4 maanden.

Mijn gedachte is nu om offerte 1 achter de hand te houden (mag kostenloos geannuleerd worden) en vervolgens, als de paseer datum wat zekerder is, een nieuwe offerte aan te vragen voor de laagste rente. Dat is wel bij een andere aanbieder. Die bijna 0,4% zijn de moeite. Ik vraag me alleen of of hypotheek verstrekkers zo happig zijn op dit geshop naar de laagste rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Cruisertje schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:35:
Interresant leesvoer hier!

Ik heb in julie mijn KAO getekend voor een nieuwbouwproject.
Na de KAO vond ik vooral de hypotheek een lastig traject. Mijn huidige koopwoning + nieuwbouw maakte het lastig en duur. Gelukkig heb ik onlangs mijn huidige woning verkocht. Dit maakt de hypotheek veel eenvoudiger en gunstiger :) Het ziet er naar uit (volgens de verkoopmakelaar) dat ik ca. in februari naar de notaris kan voor het nieuwe huis.

Ik heb nu een hypotheek offerte met een lange geldigheid, dit gezien de onzekerheid over de start van het project. Deze offerte gaat wel uit van de rente van afgelopen augustus (2,79% 20j vast). Inmiddels zie ik ook andere aanbiedingen van bv 2,4% 20j vast. De looptijd hiervan is echter max 4 maanden.

Mijn gedachte is nu om offerte 1 achter de hand te houden (mag kostenloos geannuleerd worden) en vervolgens, als de paseer datum wat zekerder is, een nieuwe offerte aan te vragen voor de laagste rente. Dat is wel bij een andere aanbieder. Die bijna 0,4% zijn de moeite. Ik vraag me alleen of of hypotheek verstrekkers zo happig zijn op dit geshop naar de laagste rente?
Als je je aan de voorwaarden houdt is er weinig aan de hand, lijkt mij. Alleen je tussenpersoon zal er niet blij mee zijn.

Waar ga je nu tijdelijk wonen? Huurhuis? Ik blijf nog wel in onze koopwoning wonen voorlopig, maar vind het best wel spannend. Helaas woont familie te ver weg en huren tja...

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 10-10-2017 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruisertje
  • Laatst online: 12-10-2021
Sport_Life schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:46:
[...]

Als je je aan de voorwaarden houdt is er weinig aan de hand, lijkt mij. Alleen je tussenpersoon zal er niet blij mee zijn.

Waar ga je nu tijdelijk wonen? Huurhuis? Ik blijf nog wel in onze koopwoning wonen voorlopig, maar vind het best wel spannend. Helaas woont familie te ver weg en huren tja...
Ik ga tijdelijk naar een huurhuis, de financiele rust is het me zeker waard.

Ik heb mijn idee voor een tweede offerte genoemd bij mijn financieel adviseur. Die reageerde inderdaad niet enthousiast en zei ,min of meer, dat een tweede offerte niet bij de adviesprijs voor de hypotheek in zit.
Ik ben bereidt wat meer te betalen, met -0,4% verdien ik dat ruimt terug.

Ik ben eerlijk gezegd wel verbaasd dat een financieel adviseur niet zelf met dit soort opties komt. Vooral als je ziet hoeveel het kan opleveren over 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Cruisertje schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:55:
[...]

Ik heb mijn idee voor een tweede offerte genoemd bij mijn financieel adviseur. Die reageerde inderdaad niet enthousiast en zei ,min of meer, dat een tweede offerte niet bij de adviesprijs voor de hypotheek in zit.

Ik ben eerlijk gezegd wel verbaasd dat een financieel adviseur niet zelf met dit soort opties komt. Vooral als je ziet hoeveel het kan opleveren over 20 jaar.
Mijn adviseur was er ook niet happig op. Ik heb t ook geprobeerd, wel iets subtieler :P. In feite kost t weer een volledige aanvraag en ze zullen zichzelf ook niet heel populair maken bij de hypotheek verstrekkers. Neem dan geen budget hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik ga me hier ook maar even aanmelden :)

Voor mij en Ms. Vnze is dit de eerste keer dat we een huis (laten) bouwen en meteen ook de laatste keer met een bouwfirma. Wat een oplichters! Ik had de verhalen al gehoord over schandalige meerprijzen voor kleine werkjes dus had ik vooraf een lijstje gemaakt en prijzen gevraagd. Dat viel allemaal erg goed mee. Uiteraard was het lijstje achteraf gezien niet compleet dus toch nog extra zaken moeten vragen (die de bouwfirma zeker zag aankomen).

- Grotere elektriciteitskast: €1200 meerprijs (meerkost bij de lokale elektroboer voor hetzelfde model: €40)
- Extra warmwaterpunt op 2,4m van dichtsbijzijnde collector: €700
- Boring voor spotje: €250/stuk

En daar stopt het niet. Ondertussen is de verhouding zo verzuurd dat ik geen updates meer krijg, inclusief duidelijk foute prijzen die maar niet aangepast worden, en vervelende vragen ("is die boiler niet te klein?", "voldoet de isolatie van de garagepoort wel aan de door jullie opgegeven norm?") worden compleet genegeerd.

Dat niveau van service pik ik niet in de McDonalds voor een €1 cheeseburger maar bij de aannemer voor een huis van een half miljoen behandelen ze ons als het vuil van de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:53
Pfff dat is wel zuur ja. Dan vergaat je de lol van het bouwen wel.

Je zit in de randstad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
Zo staat er bij ons een extra (losse) schakelaar voor de mv op de lijst voor €115. Naar type gevraagd, koop je voor €55 nieuw online. Snel verdiend inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Ja zeg dat wel. In het begin was het allemaal tof maar het voelt toch helemaal niet correct als je zoveel betaalt en toch moet gaan smeken voor info. We zitten nu ook op het punt dat het budget gewoon op is en we bepaalde zaken (het warmwaterpunt bijvoorbeeld) die we graag willen dus niet kunnen zetten terwijl een externe sanitair installateur het bv. voor €100 euro zou kunnen. Die offerte hebben we opgevraagd en de installateur kon het binnen de week doen, zelfs in het weekend om de aannemer niet te storen, maar dan antwoorden ze wél meteen: "mag niet!". Nu kunnen we dus achteraf terug gaan breken want ik weiger met zo'n praktijken akkoord te gaan ;w

Ik snap dat ze hun percentje moeten hebben en dat je niet puur van de groothandelprijs mag uitgaan maar een factor 30 (elektriciteitskast) is toch te gek voor woorden?

Ik woon net over de grens in België, misschien dat er bij ons wat grotere dieven rondlopen dan bij jullie? Of zijn ze in de randstad net even berucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een uitbouw op de 1e verdieping is vaak niet vergunningsvrij dus daar moet je ook rekening mee houden. Een uitbouw van 2,4 meter levert bij de verkoop van je woning vaak meer meerwaarde op dan dat het kost bij de bouw, dus dat is ook iets waar je eventueel rekening mee moet houden. Dit is alleen als je huis gemiddeld is in de buurt. Als je huis al het duurste huis van de buurt is zonder uitbouw, gaat dit natuurlijk niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Over meerwerkprijzen is al heel veel gezegd :)
Samenvatting: de kosten zijn ook hoog, omdat het door veel mensen moet en regelmatig over moet door een ongeschikt proces.

Bovendien willen ze helemaal niet dat elk huis anders is (want ongeschikt proces) en komen ze er mee weg, want je hebt weinig keus.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Inderdaad @Proton_ en voor andere meerwerken begrijp ik de prijs van de aannemer zeker, maar het totale project bestaat maar uit twee huizen (en de buurman doet alles zelf buiten de ruwbouw) en de elektricien had beide elektriciteitskasten naast elkaar liggen in zijn stock (zelfs meer van het grotere model). Is dat echt 30x het prijsverschil waard? Dat kan zijn hoor maar dat hoorde toch niet tot mijn verwachtingen.

Ook heel opvallend dat de prijzen die ik vooraf vroeg wel goed meevallen (1,2 - 2x winkelwaarde) en ook de prijzen die de elektricien noemde voor het percentje van de aannemer vielen mee. Een extra 5G1.5 kabel van 5m kost rechtstreeks bij hem €20 "all in", geen tussenkomst van de bouwfirma nodig op zich. De bouwfirma maakt daar €75 van zonder iets toe te voegen. De elektricien was zelf ook verbaasd.

Voor mij was het simpel: ze zetten hun kleine kast maar. Ik kan het achteraf oplossen voor €400 als ik de grote kast zelf koop en de kleine bij het huisvuil zet :)

Ter volledigheid: grote kast: €400, kleine kast €360 bij de lokale handelaar. De elektricien betaalt vast wel wat minder.

Nu ja, de meerprijzen zijn niet het gene waar ik me het meeste aan erger. Het niet antwoorden op mijn vragen vind ik erger. Ik ben er bv. van overtuigd dat de boiler te klein berekend is en de aannemer antwoord simpelweg niet hierop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Cruisertje schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:55:
[...]

Staar je niet blind op de rente, maar kijk ook zeker even naar de voorwaarden. Bijvoorbeeld hoeveel je extra mag aflossen en of je de hypotheek mee mag verhuizen.Het kan daarom wel eens handig zijn om iets meer rente voor lief te nemen. Al die budget hypotheken zijn hier wat strenger in.

Daarnaast daalt je hypotheek rente mee als de rente lager wordt dan dat er nu in de offerte staat. Dit is natuurlijk alleen als dit gebeurd bij de aanbieder van de offerte.

@Vnze Wat veel mensen vergeten is wellicht de arbeidskosten met het meerwerk van zo'n kast? Dat het ergens online veel goedkoper is is natuurlijk zonder installatie.
Niet dat je ongelijk hebt dat het meerwerk vaak erg prijzig is, maar denk dat het soms ook wat rooskleuriger wordt ingeschat.

Maargoed, zo te lezen zit je in een lastig pakket wat uiteraard erg vervelend is. Ik zou niet al teveel stennis gaan schoppen en de aannemer maar eens rustig zn werk laten doen. Het klinkt misschien een beetje naar, maar met zo'n klein project wil je wel echt vrienden blijven met de aannemer. Hoe k*t die vent ook is.

Ik zou daarnaast op zoek gaan naar een betrouwbare tweede partij om de keuring te doen bij (voor)oplevering. Hier kan je ook je zorgen neerleggen over bijvoorbeeld de boiler (met correspondentie). Stal de laatste 5% bij de notaris en ga heel kritisch met de tweede partij de woning bekijken. Mocht je boiler te klein zijn, voldoet die niet aan het bouwbesluit ofzoiets en dient de aannemer dit op te lossen voordat die de laatste 5% krijgt

[ Voor 32% gewijzigd door EJPostema op 11-10-2017 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
EJPostema schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:44:

@Vnze Wat veel mensen vergeten is wellicht de arbeidskosten met het meerwerk van zo'n kast? Dat het ergens online veel goedkoper is is natuurlijk zonder installatie.
Niet dat je ongelijk hebt dat het meerwerk vaak erg prijzig is, maar denk dat het soms ook wat rooskleuriger wordt ingeschat.
In dit geval is het écht alleen de kast die groter is, daarom dat het mij zo tegen de borst stoot. De elektricien doet niet aan voorbekabelde kasten en ik heb geen extra groepen, verliesstroomschakelaars of wat dan ook gevraagd. Simpelweg een kast met één rij extra voor toekomstige uitbreidingen, dus ze kunnen gewoon hun standaard werk doen maar in de grotere kast. Feit is dat veel mensen simpelweg de werkuren vergeten te tellen, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ik denk dat deze meerprijs ook van de hoofdaannemer komt en niet de elektricien omdat ik, toevallig of niet, een paar weken eerder net een rekenfout van +/- 1200 euro in mijn voordeel had gevonden...
Maargoed, zo te lezen zit je in een lastig pakket wat uiteraard erg vervelend is. Ik zou niet al teveel stennis gaan schoppen en de aannemer maar eens rustig zn werk laten doen. Het klinkt misschien een beetje naar, maar met zo'n klein project wil je wel echt vrienden blijven met de aannemer. Hoe k*t die vent ook is.

Ik zou daarnaast op zoek gaan naar een betrouwbare tweede partij om de keuring te doen bij (voor)oplevering. Hier kan je ook je zorgen neerleggen over bijvoorbeeld de boiler (met correspondentie). Stal de laatste 5% bij de notaris en ga heel kritisch met de tweede partij de woning bekijken. Mocht je boiler te klein zijn, voldoet die niet aan het bouwbesluit ofzoiets en dient de aannemer dit op te lossen voordat die de laatste 5% krijgt
Dat is zeker waar. Ik blijf vriendelijk tegen de aannemer en heb nog geen kwaad woord gezegd. Het probleem is nl. ook dat ik enkel via één persoon contact heb bij het bedrijf en deze krijgt zelf volgens mij geen informatie van zijn collega's, of hij doet tenminste alsof, dus me kwaad maken op deze persoon heeft helemaal geen zin.

Zoals je zegt was ik ook al van plan een externe keuring aan te vragen om de elektriciteit, de ventilatie en het sanitair eens te onderzoeken, of meteen het hele huis. En inderdaad een deel van het geld achterhouden met de motivatie dat ik een second opinion wil over de uitvoering van de onderdelen die ik in vraag stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
Als je de v-naden van een plafond laat dichtmaken en de muren eronder sausklaar laat maken, is het dan raadzaam een plint oid aan te laten brengen of een lijst te laten stucen? Of gaat de overgang er gewoon mooi strak uit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:34
Heeft iemand ervaring met vloerverwarming en vloerkoeling in combinatie met aparte thermostaten op iedere kamer? Het wordt door onze koopbegeleider afgeraden om aparte thermostaten te laten plaatsen, omdat we een NOM-woning hebben en het effect van de na-regeling minimaal zou zijn door de extra isolatie.

Ik vraag me sowieso eigenlijk af hoe die vloerkoeling werkt, is dat iets dat uit te zetten is of wordt het dan afhankelijk van de ingestelde temperatuur en werkt het verder automatisch? Deze vraag heb ik uiteraard ook uitstaan, maar ben benieuwd of er iemand ervaring mee heeft.

Edit: Ter aanvulling, vloerverwarming en -koeling wordt gedaan door een lucht/water warmtepomp.

[ Voor 8% gewijzigd door Repsect op 11-10-2017 18:55 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:24
Wij gaan volgende week de KOA tekenen.
Nu staat er een artikel in mbt de bouwrente als volgt.
4.3 Zolang het Verkochte niet aan de Koper is geleverd, heeft de Koper recht op uitstel van
betaling, waar tegenover hij verplicht is aan de Verkoper rente te vergoeden van 7% per jaar
over het bedrag van de grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van
deze akte genoemde datum van overeenkomen, doch niet eerder dan vanaf 15.11.2017, tot
aan de datum van levering.
Deze rente, te vermeerderen met omzetbelasting, dient eveneens bij de levering te worden
voldaan. Op de dag van levering wordt de koopsom opeisbaar.
Koper verklaart gebruik te maken van uitstel betaling koopsom, zoals hiervoor bedoeld.
Zolang de Ondernemer geen schriftelijke mededeling aan de Koper heeft verzonden (waaruit
kan worden opgemaakt dat (1.) de opschortende voorwaarden genoemd in artikel 18 (indien
het een aannemingsovereenkomst van SWK betreft)/ artikel 15 (indien het een
aannemingsovereenkomst van Woningborg betreft) van de aannemingsovereenkomst zijn
vervuld, of (2.) de Ondernemer de Verkrijger heeft geïnformeerd, dat ondanks het niet
vervuld zijn van deze voorwaarde de verbintenissen uit deze overeenkomst toch hun
werking hebben verkregen), zal de Verkoper de hiervoor genoemde rente en voor zover deze
betrekking heeft op de periode tot (ten minste) 2 weken na dagtekening van de schriftelijke
mededeling, niet bij de Koper in rekening brengen. Koper is deze rente dus niet aan de
Verkoper verschuldigd.
Indien deze schriftelijke mededeling na de hiervoor genoemde datum aan de Koper wordt
verzonden, dan zal hierin tevens de nieuwe datum voor onderhavig artikellid worden
vermeld.

Zoals ik het lees gaat deze rente alleen over de periode "opschortende voorwaarde vervuld" tot passeren. Klopt dit?

Ik stel deze vraag omdat in de vorige conceptovereenkomst 15.12.2017 stond vermeldt. Dit is dus 1 maand vervroegd. Ik vraag me af waarom. (En kans op 1 maand extra 7% van 200k grond vind ik niet cool)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Napo schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:59:
[...]
Bij de renders heb ik al een redelijk gevoel van een krappe afgesloten ruimte voor de eettafel, niet hele uitnodigend :|
Sarrr schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:22:
[...]
Ik zou niet voor een kookeiland gaan in een dergelijke woning. De woning is niet heel breed en het eiland vormt echt een 'blokkade' in je woonkamer. Ik zou zelf afknappen op een woning die op deze manier is ingedeeld. Als je de woning ooit doorverkoopt is het voor een koper een gedoe inclusief bijbehorend kostenplaatje om alles weer te verbouwen naar de standaardindeling, als deze persoon dat wel wenst. Zoals gezegd leent de woning zich juist goed voor de standaardindeling in de oorspronkelijke keukenhoek.

Je geeft aan dat de hoge kasten een probleem vormen i.v.m. de ramen, maar waarom plaats je deze hoge kasten niet op de wand waar nu het gasfornuis etc. getekend staat? Je verplaatst het spoelgedeelte naar onder het raam en kunt het kookdeel naast de hoge kasten maken of eventueel naar de overkant verplaatsen als dat lukt het met raam.

Op deze manier is de keuken misschien iets saaier ten opzichte van een kookeiland, maar wel heel efficiënt en je kunt de eettafel gewoon bij de woonkamer betrekken. In de loop der tijd kun je dan ook makkelijker schuiven met de indeling van de woonkamer.

Kijk ook even in Het Grote Keuken topic en Het Badkamer topic voor inspiratie voor de indeling van de keuken en badkamer. Daar kunnen mensen je ook iets gerichter helpen.
Sport_Life schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:38:
@asdf25 Ik zou ook geen keukeneiland plaatsen in deze woning. Hoewel het er leuk uitziet is het in kleinere (mn smalle) ruimtes minder praktisch. Persoonlijk vind ik een L keuken met een bar erg leuk en hip! Die hebben we nu in ons appartement en we zitten er heel vaak aan; thuiswerken, eten, bieren met vrienden (tijdens koken ;)), koken (snijden) etc. Dan zou ik de gang iets verlengen (ca 1 of 2 meter), en de deur van de trapkast in de gang plaatsen.

Zoiets bedoel ik:
***members only***

Ons voorlopige ontwerp ;). Kleuren worden wel anders.

Maar, dit is mijn mening, ik zou zeggen laat het eens uittekenen en kijk wat je ervan vindt! En als je hoe dan ook een kookeiland wilt, zou ik het zo doen zoals je schetst. Maar houd er rekening mee dat het van invloed kan zijn op de waarde indien je ooit gaat verkopen (want: inefficient).
miles schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 14:47:
@asdf25
Het is een beetje lastig om de afmetingen van je keuken te gokken, vooral de afmetingen tussen wand en raam. Op een van de tekeningen
lijkt het raam aan de voorkant vd woning wel redelijk hoog te zitten. Misschien kan je aanrecht eronder. En hoge kasten aan een of beiden zijden van het raam.
Ik zou niet zo gauw voor keuken midden in de kamer kiezen in een normale woning. De ruimtes liggen dan nl. Voor altijd vast. Knutselende of huiswerk makende kinderen zitten dan altijd ergens anders, doen niet mee met wat er in de kamer gebeurt.
Ook kan je als je veel eters krijgt of een feestje hebt de ruimte rond de eettafel er niet 'bij' gebruiken, dan moeten mensen altijd door je keuken.

Onze toek. Keuken lijkt wat indeling wat op die van jouw, alleen hebben wij een raam van vloer tot plafond aan de voorkant en in de zijwand geen raam.
Wij zijn voor een parallelle keuken gegaan en zijn creatief omgegaan met werkruimte en hoge en lage kasten.
My-life schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:38:
Eerlijk gezegd vind ik de woning te klein voor een kookeiland. Kunnen de hoge kasten niet tegen de muur van de meterkast aan? Dan kan daarnaast de kookplaat en kan de spoelbak onder het raam. Dit lijkt mij een vrij standaard opstelling voor de indeling van het huis. En standaarden worden vaak gebruikt omdat het efficient is.

Ook je badkamer lijkt me erg benauwend. Als de deur open doet kijk je tegen een kast met in optie 1 daarachter een muur. Optie 2 is eigenlijk de standaard indeling, maar dan met een hoge kast en masieve muren. Die muren nemen het ruimtelijke effect weg en de opening van < 50cm lijkt me erg krap, daar moet je op je zij doorheen schuiven. Als je in de standaard indeling de wastafel vervangt voor een meubel met bergruimte behoudt je de ruimte en kun je de handdoeken opbergen.
Dank voor al jullie input. Na al deze reacties begin van de week neigde ik naar een u of parallel vormige keuken. Had ze ook al compleet uitgetekend. Vrienden/ familie raden me dit ook allemaal aan omdat het praktischer en functioneler is. Wel vindt bijna iedereen een kookeiland met “hoge kastenwand” mooier ogen. Dinsdag weer een gesprek gehad met een keukenleverancier waar ik voor mijn werk ook veel zaken mee doe. Voordat ik er heen ging wou ik een u of parallel vormige keuken uit laten rekenen/ tekenen. Toch halverwege het gesprek weer switch gemaakt naar kookeiland met drie hoge kasten. Adviseur raadde me vooral aan om voor mezelf te kiezen, niet aan de toekomst te denken. Huis verkoopt zich ook wel met die keuken in het midden. Hij vond de ruimte van 2,5 bij 2,80 ruim voldoende om fatsoenlijk te kunnen zitten. Nu offerte afwachten. Voor eind oktober moet ik indeling definitief beslissen. Lastig al die keuzes maken voor jezelf, meer- en minderwerk exact hetzelfde al ga ik het meeste zelf uitvoeren.
Lennartc schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:48:
[...]

Ja, prachtig programma. Tot twee weken geleden snapte ik er weinig van. YouTube: archilecture ik heb via dit kanaal veel geleerd. Vooral het tekenen in groepen en componenten is belangrijk in sketchup, anders wordt je tekening en een zooi aan lijnen waar je op het laatst weinig meer mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-06 10:23

joost_e

Aktief!

Ha Rik,

Ons huis krijgt ook vloerverwarming op elke verdieping, met regelaars in elke kamer. Ik zou niet zonder willen, alleen al omdat ik niet wil dat mijn slaapkamer even warm is als bijvoorbeeld mijn woonkamer. In mijn huidige huis heb ik de verwarming in de slaapkamer ook nooit aan..
DjRik schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:53:
Heeft iemand ervaring met vloerverwarming en vloerkoeling in combinatie met aparte thermostaten op iedere kamer? Het wordt door onze koopbegeleider afgeraden om aparte thermostaten te laten plaatsen, omdat we een NOM-woning hebben en het effect van de na-regeling minimaal zou zijn door de extra isolatie.

Ik vraag me sowieso eigenlijk af hoe die vloerkoeling werkt, is dat iets dat uit te zetten is of wordt het dan afhankelijk van de ingestelde temperatuur en werkt het verder automatisch? Deze vraag heb ik uiteraard ook uitstaan, maar ben benieuwd of er iemand ervaring mee heeft.

Edit: Ter aanvulling, vloerverwarming en -koeling wordt gedaan door een lucht/water warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:07
asdf25 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:15:
Dank voor al jullie input. Na al deze reacties begin van de week neigde ik naar een u of parallel vormige keuken. Had ze ook al compleet uitgetekend. Vrienden/ familie raden me dit ook allemaal aan omdat het praktischer en functioneler is. Wel vindt bijna iedereen een kookeiland met “hoge kastenwand” mooier ogen. Dinsdag weer een gesprek gehad met een keukenleverancier waar ik voor mijn werk ook veel zaken mee doe. Voordat ik er heen ging wou ik een u of parallel vormige keuken uit laten rekenen/ tekenen. Toch halverwege het gesprek weer switch gemaakt naar kookeiland met drie hoge kasten. Adviseur raadde me vooral aan om voor mezelf te kiezen, niet aan de toekomst te denken. Huis verkoopt zich ook wel met die keuken in het midden. Hij vond de ruimte van 2,5 bij 2,80 ruim voldoende om fatsoenlijk te kunnen zitten. Nu offerte afwachten. Voor eind oktober moet ik indeling definitief beslissen. Lastig al die keuzes maken voor jezelf, meer- en minderwerk exact hetzelfde al ga ik het meeste zelf uitvoeren.
Heb je deze indeling al overwogen:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jpCxkb/voorbeeld.jpg

Quick and dity maar wel op jouw schaal ;)

Hier maak je dus gebruik van een schiereiland van 180cm of 160cm breed, inductie koken naar de woonkamer. Spoelen naar het keukenraam, kijkend naar buiten. 2 Halfhoge kasten van 160cm hoog (ruimtelijker), 60cm breed.
Je hebt hierdoor aanzienlijk meer werkbladruimte en als laatste voordeel dat je een stuk minder leidingen/stroompunten hoeft te verplaatsen (besparen op meerwerk).
Een nadeel in dit ontwerp is de 'dode' hoek achter de half hoge kasten, echter dit kun je ook als voordeel zien omdat je een koffiezet apparaat/airfryer lekker buiten het zicht kunt laten staan :).

Uiteraard is je eigen gevoel het belangrijkste, jij moet er wonen!

[ Voor 28% gewijzigd door RVE_NL op 12-10-2017 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:20
ollie_1982 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:36:
Ik zal ook eens actief gaan deelnemen. Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht in Nijmegen.

Het gaat om dit project : http://www.debrinknijmegen.nl/

Wij hebben van Cluster 3 woning 72. De verwachte oplevering is Q4 2017.

[afbeelding]

Deze meerwerkopties hebben wij genomen:
  • uitbouw 1.2m
  • isoleren garage/berging
  • deur van keuken naar garage/berging
  • overige zaken zoals loze leidingen etc.
De badkamer en keuken hebben wij bij de aangesloten partijen gekocht. Voor de wandafwerking zitten wij te kijken naar renovlies behang en voor de vloer hebben we nu keramisch parket op het oog.

De bouw is in februari gestart en sinds een week ligt ligt de fundering er in.

Hieronder wat foto's.

29-12-2016

[afbeelding]

24-01-2017

[afbeelding]
[afbeelding]

18-02-2017

[afbeelding]

09-03-2017

[afbeelding]

15-03-2017

[afbeelding]

21-03-2017

[afbeelding]

30-03-2017

[afbeelding]
Inmiddels zijn we heel wat maanden verder sinds de vorige update. Hierbij even een update vanaf de vorige foto tot 11-10-2017.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oD5CjIn.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jFDSITA.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6xSVvHg.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/21Srb5O.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OT7UBxA.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HyEHZFO.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ef4m2t7.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uqoO8yU.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BW7oMk4.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TvEAv6X.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xrfTgw5.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oVpYUDN.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dzjd9Bh.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WhcH3yC.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dVbeYZF.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YJjZcYG.jpg

De begange grond van binnen. Inmiddels is de vloer gestort, nog geen nieuwe foto's gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5heYUCL.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mVLwZFH.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I67GvJh.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lyTMVCd.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UpulsYK.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s9JiP7N.jpg

De eerste huizen van ons blok zijn uit de steigers.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bEaom2V.jpg

De prognose staat nu voor week 48 t/m 50. Wij zitten in het laatste deel dus ik ga uit van week 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:20
joost_e schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:26:
Ha Rik,

Ons huis krijgt ook vloerverwarming op elke verdieping, met regelaars in elke kamer. Ik zou niet zonder willen, alleen al omdat ik niet wil dat mijn slaapkamer even warm is als bijvoorbeeld mijn woonkamer. In mijn huidige huis heb ik de verwarming in de slaapkamer ook nooit aan..

[...]
Hier hetzelfde. Beneden vloerverwarming en elke kamer boven heeft zijn eigen thermostaat. De verwarming zal bij ons nooit aan staan op de slaapkamer maar ik kan mij wel voorstellen dat de kinderen als ze later op hun kamer voor school o.i.d. aan het werk zijn zij zelf de verwarming kunnen regelen.

Ik weet nog van vroeger zodra het beneden op temperatuur was de verwarming op de slaapkamer niet meer aan ging. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ollie_1982 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:29:
[...]

Hier hetzelfde. Beneden vloerverwarming en elke kamer boven heeft zijn eigen thermostaat. De verwarming zal bij ons nooit aan staan op de slaapkamer maar ik kan mij wel voorstellen dat de kinderen als ze later op hun kamer voor school o.i.d. aan het werk zijn zij zelf de verwarming kunnen regelen.

Ik weet nog van vroeger zodra het beneden op temperatuur was de verwarming op de slaapkamer niet meer aan ging. :+
Wij hebben geen regelaars op de slaapkamers, vonden we een beetje buiten proportie qua prijs :P. We zullen de vloerverwarming constant op 19/20 graden houden, dus vraag me af of het noodzakelijk is. Is dat makkelijk achteraf in te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Wij krijgen de vloerverwarming boven ook zone-geregeld per vertrek.
Dus beneden en boven werken beiden als master (master-master) en niet als master-slave.

Ook met het oog op de komende jaren dat ons zoontje toch boven gaat spelen / huiswerk maken. Kost inderdaad wel wat, maar is het in mijn ogen wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
frumper schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:50:
Dus beneden en boven werken beiden als master (master-master) en niet als master-slave.

Ook met het oog op de komende jaren dat ons zoontje toch boven gaat spelen / huiswerk maken. Kost inderdaad wel wat, maar is het in mijn ogen wel waard.
Hangt van het systeem wat je er achter hebt zitten. wij hebben een koude warmtepomp erachter zitten en merken nu dat het master/master systeem het toch niet altijd trekt. Sommige kamers heeft hij toch moeite om de temperatuur op peil te houden ondanks dat je standaard 21 graden bij wil hebben in de vertrekken.
en met KWO heb je niet even de kamer op temperatuur als dat een van de doelen is. Dan is een kleine radiator die laattst bij IBOOD in de aanbieding was een betere optie om even de ruimte op temperatuur te krijgen.

We laten nu maar pragmatisch de deuren open zodat het huis overal warm is en dus was zo'n master master niet echt nodig. Goed, we gaan het in de winter pas echt zien denk ik of het systeem werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door bvbal79 op 12-10-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:07
Sport_Life schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:37:
[...]

Wij hebben geen regelaars op de slaapkamers, vonden we een beetje buiten proportie qua prijs :P. We zullen de vloerverwarming constant op 19/20 graden houden, dus vraag me af of het noodzakelijk is. Is dat makkelijk achteraf in te bouwen?
In mijn huidige woning heb ik momenteel overal vloerverwarming (nergens radiatoren) en aparte zones voor badkamer & slaapkamers. Persoonlijk zie ik de meerwaarde van zones niet in, bij mij is het constant 20,5 - 21 graden in alle vertrekken en dat vind ik zeer aangenaam.

Ik ben dan ook geen liefhebber van een veel koelere slaapkamer, anders zou dit systeem wellicht meerwaarde hebben. In mijn nieuwbouwwoning komt dus geen zone vloerverwarming meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Osxy schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:52:
[...]

Slopen buitenmuur, slopen dakbedekking en vervangen door vloerplaat, eventuele radiatoren verplaatsen, nieuwe muur bouwen, dak aanhelen/platte dag maken (weet niet wat de bouw is), binnenmuren opnieuw aanhelen en dan afwerking.

Pittig wat extra werk dus, kosten... geen idee. Zou kijken of je dit bij een aannemer eventueel zou kunnen vragen om je een richtprijs te geven.
ok; denk dat we het dan toch gelijk meenemen; creeren ook een extra slaapkamer hierdoor.
Als we hier voor gaan krijgen we wel een gelimiteerde garantie op de gehele wko installatie (zoals eerder besproken wel als we alleen begane grond doen).
Hoe moet ik dit precies zien? We hebben een master-master systeem en op zich heb ik nu ook nooit verwarming aan op de slaapkamer? Of is het dan voor de gehele woning niet goed mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
RVE_NL schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:39:
[...]

Heb je deze indeling al overwogen:
[afbeelding]

Quick and dity maar wel op jouw schaal ;)

Hier maak je dus gebruik van een schiereiland van 180cm of 160cm breed, inductie koken naar de woonkamer. Spoelen naar het keukenraam, kijkend naar buiten. 2 Halfhoge kasten van 160cm hoog (ruimtelijker), 60cm breed.
Je hebt hierdoor aanzienlijk meer werkbladruimte en als laatste voordeel dat je een stuk minder leidingen/stroompunten hoeft te verplaatsen (besparen op meerwerk).
Een nadeel in dit ontwerp is de 'dode' hoek achter de half hoge kasten, echter dit kun je ook als voordeel zien omdat je een koffiezet apparaat/airfryer lekker buiten het zicht kunt laten staan :).

Uiteraard is je eigen gevoel het belangrijkste, jij moet er wonen!
Dank, ga ik vanavond eens verder uitwerken in sketchup, benieuwd hoe het oogt. Ruimte tussen hoge kast (1.60) en eiland is alleen redelijk beperkt. 2.80-1,20(2x hoge kast)-0,6(lemanskast)-0,6(werkblad) hou je 40cm over. Post vanavond hier later nog wel een 3D schetst ervan net als een parallel opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bouwtechnische-keuring

Zouden jullie dit aanraden? Qua aannemer is alles tot nu toe top. Weinig klachten over de oplevering gehoord van de buren. Of is dit voor iedereen een "no brainer" ? Ruim 300e voor de keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Het is al geregeld langsgekomen. Het is een beetje hit & miss, afhankelijk van wie de daadwerkelijke keuring doet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-06 08:41

Empathy

Extreme Audio

Wackmack schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:00:
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bouwtechnische-keuring

Zouden jullie dit aanraden? Qua aannemer is alles tot nu toe top. Weinig klachten over de oplevering gehoord van de buren. Of is dit voor iedereen een "no brainer" ? Ruim 300e voor de keuring.
Als het om nieuwbouw gaat, ga je toch voor deze: https://www.eigenhuis.nl/...kosten-opleveringskeuring
Scheelt weer een paar euro. Wij laten het iig wel doen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Señor Sjon schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:02:
Het is al geregeld langsgekomen. Het is een beetje hit & miss, afhankelijk van wie de daadwerkelijke keuring doet.
Hopelijk op een goede. Net van de buurman gehoord dat de VEH veel punten heeft gevonden.
Empathy schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:02:
[...]

Als het om nieuwbouw gaat, ga je toch voor deze: https://www.eigenhuis.nl/...kosten-opleveringskeuring
Scheelt weer een paar euro. Wij laten het iig wel doen straks.
Thnx, die moet ik inderdaad hebben, die gaan we inderdaad doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Wackmack op 12-10-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Waren het ook zinnige punten? :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Leek er wel op. Kan online geen afspraak maken, er is (nog) niemand beschikbaar op de gewenste dag, wordt vervolgd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Wackmack schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:08:
[...]

Hopelijk op een goede. Net van de buurman gehoord dat de VEH veel punten heeft gevonden.

[...]

Thnx, die moet ik inderdaad hebben, die gaan we inderdaad doen.
Ik vond VEH te duur, wij hadden uiteindelijk ADA keur meegenomen naar de vooroplevering. Ze vroegen 160 euro voor de vooroplevering keuring. Hij vond dat we toen niet veel punten echt hadden om het bij de echte keuring nog een keer mee te nemen. En dit was ook zo. Onze aannemer had trouwens een "onafhankelijke"persoon met ons mee laten lopen met de vooroplevering. Maar let daar dus op, die zijn helemaal niet zo onafhankelijk. begon met typex de beschadigingen aan de deurkozijnen te tippen :)

offtopic/grappig trouwens om te zien dat jij als topic starter nu eindelijk aan het einde van je proces nieuwbouw begint te komen :)

[ Voor 7% gewijzigd door bvbal79 op 12-10-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
bvbal79 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:05:
[...]

Ik vond VEH te duur, wij hadden uiteindelijk ADA keur meegenomen naar de vooroplevering. Ze vroegen 160 euro voor de vooroplevering keuring. Hij vond dat we toen niet veel punten echt hadden om het bij de echte keuring nog een keer mee te nemen. En dit was ook zo. Onze aannemer had trouwens een "onafhankelijke"persoon met ons mee laten lopen met de vooroplevering. Maar let daar dus op, die zijn helemaal niet zo onafhankelijk. begon met typex de beschadigingen aan de deurkozijnen te tippen :)

offtopic/grappig trouwens om te zien dat jij als topic starter nu eindelijk aan het einde van je proces nieuwbouw begint te komen :)
Thnx voor je input. Je moet echt een beetje geluk hebben met de VEH. Als ik niemand kan vinden zijn er gelukkig genoeg andere bedrijven. Hoorde net dat de keuring ruim drie uur heeft geduurd :o

offtopic, ja mooi he, ik maak de cirkel rond ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
asdf25 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:15:
[...]

[...]
Dit is lastig om uit getypte teksten te halen, maar ik proef volgens mij dat je heel erg graag een kookeiland en hoge kastenwand wilt. Dit enthousiasme kan ook aanstekelijk zijn voor bijvoorbeeld een keukenleverancier die volgens met jou meegaat in je plan.
Ik denk zeker dat je moet kiezen wat je zelf mooi vind, maar ik betwijfel of je dit in de praktijk mooi gaat vinden. Misschien kun je gaan zoeken, op funda of zoiets, naar vergelijkbare huizen en of daar ook kookeilanden in zijn gezet. Op papier of in sketch-up kun je een ruimte niet aanvoelen. Het kan mooi ogen zoals ook de mensen om je heen zeggen, maar straks in de ruimte toch misstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
frumper schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:50:

Ik heb deze vraag uitstaan bij de kopersbegeleiding. Mede omdat wij een houtkachel overwegen (beneden vv en boven radiatoren). Waar moet ik ongeveer op rekenen qua € voor zone-regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Ancent schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:43:
[...]

Ik heb deze vraag uitstaan bij de kopersbegeleiding. Mede omdat wij een houtkachel overwegen (beneden vv en boven radiatoren). Waar moet ik ongeveer op rekenen qua € voor zone-regeling?
Dat hangt af van het oppervlak werd ons medegedeeld.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Pagina: 1 ... 36 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2