De afgelopen maand druk bezig geweest om mijn indeling te bepalen van mijn nog nieuw te bouwen woning. Pijnpunt is vooral de keuken. In mijn hoekwoning heb ik een stuk van 2850 bij 2500mm om een hoek of u-keuken te zetten, vooral de ramen maken hoge kasten onmogelijk in de verte van de keuken als je kiest voor L of U vorm. Heb er nu voor gekozen om de keuken in het midden van het huis te situeren omdat ik graag hoge kasten wil om een vriezer, koelkast, combi en vaatwasser op hoogte in kwijt te kunnen. Voor eind oktober moet ik mijn globale indeling doorgeven van de keuken dit i.v.m. met de vloeren en installaties (water en elektra).
Dit is de standaard plattegrond tekening van mijn hoekwoning, ik heb gekozen voor uitbouw achter van 1,2m1, dit is niet ingetekend. Op de plattegrond zijn ook loopdeuren getekend, voor deze meerwerk optie heb ik niet gekozen.
Na avondenlang schetsen maken moet dit ongeveer mijn indeling gaan worden van de begane grond/ keuken:

zonder verlaagd plafond

met verlaagd plafond

keuken met maatvoering
Wat is jullie mening over mijn indeling? Hoe hadden jullie het gedaan? Waar ik over twijfel is om keukeneiland wellicht nog iets meer de kamer in te schuiven alleen verlies in dan mijn symmetrie maar heb ik wel iets meer ruimte tussen de wand en kookeiland, dit is nu 700mm. Ook twijfel ik om het kookeiland breder te maken heb aan beide zijdes nog ruimte over.
Ben nu bij twee keukenboeren geweest. 1e was voor allereerste oriëntatie, wou destijds nog voor een L of U-vorm gaan in de voorgevel van de woning. Bij de tweede uiteindelijk vol voor een keuken in het midden gegaan, zijn offerte viel me later alleen erg tegen maar het idee was goed, dus hier borduur ik op voort.
---
Dan de eerste verdieping. Vast staat dat ik twee slaapkamers bij elkaar wil aantrekken om een inloopkast in te maken. Ik ben in mijn eentje en heb op zolder nog een complete etage waar ik in de toekomst als ik wil nog drie slaapkamers kan maken.
Plattegrond tekening van de aannemer:
Waar ik nog over twijfel is de indeling van m'n inloopkast. Hoe kan ik deze ruimte logisch/ logischer indelen? Stuk muur laten staan links en rechts of alleen in het midden stuk muur weg laten of helemaal geen muur er neer zetten? Wil graag nog een tv ophangen en het raam zoveel mogelijk benutten voor lichtinval.
Dit is hoe ik er nu over denk:
---
Dan nog de indeling van de badkamer, dit gaat na de keuken misschien ook nog een pijnpunt worden. Gelukkig heb ik hier nog wat langer bedenktijd voor en kan ik nog wat schetsen. Vast gegeven is i.i.g. dat de toilet dicht bij de leidingschat moet zitten omdat ik anders met koven moet gaan werken. De toilet kan maar op twee manieren geplaatst worden a) op de leidingschacht b) op de woning scheidende muur. Het liefst had ik een T-stuk in de badkamer op de woning scheidende wand gezet om aan de ene kant te douchen en de andere kant de toilet. In het verlengde van de deuropening, of nog wat breder, maak je dan op de tussenmuur met de slaapkamer de wastafel + radiator. Hieronder twee opties uitgewerkt;
Badkamer optie 1:

+ toilet gelijk op de schacht, scheelt ruimte
+ veel ruimte voor de wastafel en om af te drogen
-toilet zit minder "opgesloten" dan bij optie 2
-toilet in het zicht
Badkamer optie 2:

+meer doucheruimte
+toilet uit het zicht
+meer daglicht
-smalle doorgang
-weinig afdroogruimte
--
Kortom; hoe zouden jullie de keuken inrichten, de slaapkamer met inloopkast en de badkamer in bovenstaande voorbeelden of wellicht zie ik nog dingen over het hoofd?