ter aanvulling op mijn vraag:
Ik heb een offerte voor 99% rond: ik moest 1 document aanleveren volgens 2de afedeling maar die had ik tussendoor al gegeven aan advieseur. Toen kreeg ik vanuit de adviseur te horen dat ik toch aanspraak kreeg op extra lenen wegens duurzaam huis. (geen vraag naar gedaan omdat ze al moeilijk deden over andere dingen die voor mij logischer waren om wel te krijgen). Ik kan nu alsnog aanspraak doen op kortingen die de rente onder de 2% trekken. Dat heeft wel als gevolg dat ik "ter bescherming van mijzelf"... veel minder op loon mag lenen. En omdat dat weer wordt gecompenseerd door extra lenen wegens duurzaam huis krijg ik opties.
Voor de mensen die denken dat ik tegen mijn max qua lenen aan zit: bij alle 3 versies zit ik op hetzelfde niveau aan lasten van rente en aflossing als mijn vorige afsluiting van 6-7 jaar terug en ik verdien tussendoor een stukje meer.
Dezelfde aanbieder maar andere hypotheeknamen:
1 is 5000 goedkooper wegens minder rente betalen dan huidige aanbod en ik heb waarschijnlijk ook weer wat extra afgelost tussendoor en geeft me de mogelijkheid om de offerte te verlengen.
2 laat me 7000 minder rente betalen bovenop de eerder genoemde 5000 en ik heb in dezelfde periode 3500 meer afgelost dan optie 1, maar die offerte kan ik niet verlengen na 3 maanden.
Ik was de laatste die koopcontract tekende dus 60% is verkocht
woningborg laat op zich wachten maar dat komt omdat ik als laatste heb getekend en die aanvragen individueel worden aangevraagd en de aannemer dat echt niet eerder aanvraagt dan nadat ik me niet meer zonder reden kon opzeggen.
Toevoeging:
beide aanvragen mag niet en ik moet wachten tot de ene is afgelopen om de andere aan te vragen of de eerste opnieuw aan te vragen.
einde toevoeging.
waar ik nog me speel is offerte pas tekenen nadat afspraak voor tekenen is gemaakt. Ik maak alleen geen vriendjes bij de bank als ik die offerte niet teken en toch voor optie met verlengen ga.
Ik schrijf dit voornamelijk me mezelf uit om het risco beter in te schatten (die voor mijn gevoel steeds groter word), maar als anderen nog meer nadelen kan opnoemen hoor ik dat graag
[
Voor 3% gewijzigd door
gr8-jen op 04-10-2017 10:13
]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023