Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.035.174 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 10:04
frumper schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:06:
[...]

Zelfde twijfel hier, want het zou om eventuele later aan te leggen buitenverlichting gaan. Die kan ik m.i. ook net zo goed zelf vanuit de schuur dan laten aanleggen. Zoveel stroom vreet dat niet.
Die schuur leveren ze standaard op vanuit de bouw, incl. elektriciteit? Dan zeker niet ook nog 'ns grondkabel als optie vanuit de bouw doen, is peanuts om dat inderdaad vanuit je schuur te regelen achteraf.

In mijn situatie is er geen schuurtje/berging o.i.d. vanuit de bouw, dus grondkabel voor mij wordt primair om een later te bouwen schuur van stroom te voorzien, wcd in de tuin, verlichting, etc.

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-06 23:37
Bakkenist schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:07:
Meerwerkoptie 'grondkabel schakelbaar 10 meter op rol' voor bijna 300 euro... Gevoelsmatig erg duur. Ik kan alleen moeilijk inschatten of dit relatief eenvoudig zelf te regelen is achteraf.

Gok dat ik ca. 25 meter kabel nodig heb, om rond de 10 meter buiten over te houden. Via de kruipruimte aansluiten in de meterkast, dat lijkt me echter niet direct iets wat ik zomaar zelf doe. Maar of het 300 euro waard is...
Ik denk dat het voor 300 euro wel mee valt toch? Kabel, aardlekschakelaar, montage? Kabel door de muur naar buiten brengen?

Live today! Nobody promised you tomorrow.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-06 05:56
EJPostema schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:21:

Hoever ze binnen zijn is de vraag natuurlijk, maar aangezien de kijkdag er nog niet is geweest...
Klim je toch een keer in het weekend over het hek. Doen wij regelmatig.
Nergens aankomen, alleen maar kijken.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:32
Bakkenist schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:10:
[...]

Die schuur leveren ze standaard op vanuit de bouw, incl. elektriciteit? Dan zeker niet ook nog 'ns grondkabel als optie vanuit de bouw doen, is peanuts om dat inderdaad vanuit je schuur te regelen achteraf.

In mijn situatie is er geen schuurtje/berging o.i.d. vanuit de bouw, dus grondkabel voor mij wordt primair om een later te bouwen schuur van stroom te voorzien, wcd in de tuin, verlichting, etc.
Schuur wordt inderdaad standaard van stroom voorzien! Ik denk dus dat ik er een streep doorzet. Scheelt weer 400€ hier...

Life is what happens while you're busy making other plans

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 00:08
EJPostema schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:35:
[...]

Misschien moet ik dit ook maar eens proberen. Het mag officieel niet, maar wie weet als je lief vraagt met wat snacks ofzo...

[...]

Bij ons zijn ze in oktober begonnen met de bouw. Weet niet precies wanneer de begane grond vloer is gestort, maar was uiterlijk januari dacht ik. En bij ons zelfde verhaal. Tekort aan materialen, onder aannemers kunnen belofte niet waarmaken ivm tekort aan personeel.

Wij zouden elke 2-3 weken een email krijgen over de bouwvoortgang. Dit gebeurt sporadisch
Onze uitvoerder vindt het ook prettig. Ben zo ongeveer kind aan huis. Loop binnen wanneer ik wil.
Net voordat de buitendeuren werden geplaatst kreeg ik zelfs de opmerking; Ow vanaf volgende week kun je er niet meer in, dan worden de deuren geplaatst. Onee de deur van de garage moet nog worden besteld dus dan kun je via de garage erin.

Anoniem: 36835

EJPostema schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:34:
Bij ons is het ook prefab, de binnenmuren zouden ook al grotendeels geplaatst zijn als het goed is.

Naja er zit waarschijnlijk niks anders op dan wachten. Wellicht maar eens het aantal werkbare dagen opvragen bij de aannemer. Ze hadden 180 dagen vanaf plaatsing fundering. Die zijn op in de 1e week van januari als ik me niet vergis. Al ga ik er dan vanuit dat ze elke dag hebben kunnen werken, uitgezonderd feestdagen.
Om hier op terug te komen: Gister heb ik een mailtje gehad dat het eind januari wordt ipv week 51. Zo zie je maar weer :P

• pvanmegen
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:01:
[...]

Om hier op terug te komen: Gister heb ik een mailtje gehad dat het eind januari wordt ipv week 51. Zo zie je maar weer :P
Dan zou ik toch eens gaan kijken naar de boete voor de aannemer... Jij kan er niet aan doen dat hun niet aan hun verplichting voldoen en jij hebt wel dubbele lasten.

Anoniem: 36835

pvanmegen schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:57:
[...]

Dan zou ik toch eens gaan kijken naar de boete voor de aannemer... Jij kan er niet aan doen dat hun niet aan hun verplichting voldoen en jij hebt wel dubbele lasten.
Ze zitten nog ruim binnen hun 150 werkbare dagen.. week 51 was een prognose.. net als nu eind januari een prognose is :)

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
zijn ze wel een beetje te makkelijk met prognoses stellen denk je ook niet?

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Bij ons moet de bouw nog starten, maar vind het proces wel apart in de bouwwereld. Voor het zetten van de handtekening zijn er nog geen heldere afspraken over meerwerk, kwaliteit en de planning. Vreemde is dat de klant (wij betalen voor het product - huis) dit ook blijven accepteren in deze moderne tijd........ Als ik werkzaam was bij een bouwbedrijf zou ik genoeg plek tot verbetering zien, zou beginnen met de makelaar er tussen uit te halen en de digitale communicatie te verbeteren. Productieplanning is een complexer verhaal, maar als ik jullie ervaringen lees niet helder voor de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
Fazer013 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:13:
Bij ons moet de bouw nog starten, maar vind het proces wel apart in de bouwwereld. Voor het zetten van de handtekening zijn er nog geen heldere afspraken over meerwerk, kwaliteit en de planning. Vreemde is dat de klant (wij betalen voor het product - huis) dit ook blijven accepteren in deze moderne tijd........ Als ik werkzaam was bij een bouwbedrijf zou ik genoeg plek tot verbetering zien, zou beginnen met de makelaar er tussen uit te halen en de digitale communicatie te verbeteren. Productieplanning is een complexer verhaal, maar als ik jullie ervaringen lees niet helder voor de klant.
Naja, zeiken is natuurlijk makkelijk. Maar in principe staan er zaken mbt de planning en kwaliteit in de koop overeenkomst. Bij ons was het meerwerk al wel bekend en ook meegenomen in de overeenkomst. Dat het meerwerk er zo af en toe niet in staat vind ik wel vreemd idd.

Het gaat vooral om communicatie en afwerking. Hoe het wordt afgewerkt is vaak netjes vastgelegd, dat ze het dan niet doen is een ander verhaal... Maar daar kan je ze dan wel onderbouwd op aanspreken

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-06 10:33
Nouja, zeiken... Bij ons project had je ook weinig tot zeer weinig aan de makelaar. Bijna geen ene vraag hadden ze antwoord op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:42
Fazer013 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:13:
Dat dus ja, makelaar voegt compleet niets toe. Tussen moment van handtekening en start bouw ben je min of meer aan de goden overgeleverd. Makelaar weet niets, en van het bouwbedrijf heb je nog geen kopersbegeleider aangewezen gekregen. Verkoopaantallen, planning en alles word allemaal bijzonder geheimzinnig over gedaan. Bij de lokale kapper kon ik meer informatie loskrijgen dan van de makelaar :X

• frumper
Gisteren meer/minderwerk gesprek gehad, en het bleek dat we ons huiswerk redelijk goed gedaan hadden. Het enige waar wij niet aan gedacht hadden was het dichtzetten van de bovenlichten beneden. en de plek van een loze leding hebben we aangepast op haar advies. Wat achteraf gezien best logisch was.
En dan sta je toch raar te kijken hoe snel je ja zegt op een keuze naar ander schakelmateriaal (wat ze daar hadden hangen, dus meteen kon zien) die 450€ kost. Natuurlijk weet je dat je wellicht goedkoper uit bent als je ze zelf aan gaat schaffen maar ik heb tegen die tijd toch echt geen zin om alle contacten en schakelaars weer van de muur te schroeven en te vervangen... doe dan maar!

Onze kopersbegeleider wist ons wel goed te informeren over de status van het project (hoeveel er nog verkocht moest worden en wanneer de tekenafspraken stonden) en ook over of onze buren gaan uitbouwen of niet.

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-06 10:33
frumper schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:49:
En dan sta je toch raar te kijken hoe snel je ja zegt op een keuze naar ander schakelmateriaal (wat ze daar hadden hangen, dus meteen kon zien) die 450€ kost. Natuurlijk weet je dat je wellicht goedkoper uit bent als je ze zelf aan gaat schaffen maar ik heb tegen die tijd toch echt geen zin om alle contacten en schakelaars weer van de muur te schroeven en te vervangen... doe dan maar!
Stelt qua tijd toch weinig voor. Scheelt je wel een hele hoop geld. Als voorbeeld: bewegingssensor: optie is 225 euro, prijs op internet = 60 euro (exact dezelfde). LED dimmer 240 euro. Exact dezelfde op internet 90 euro. Ik laat ze gewoon de standaard schakelaars plaatsen. Vervang ze dan zelf wel :)

Het zijn uiteraard keuzes die je zelf maakt. Maar dit is eigenlijk zo simpel en makkelijk te doen dat ik daar lekker mijn euries lekker in mijn zak houdt. Er zijn nog zat andere dingen die buiten het budget lopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
RvH photo schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:42:
[...]

Stelt qua tijd toch weinig voor. Scheelt je wel een hele hoop geld. Als voorbeeld: bewegingssensor: optie is 225 euro, prijs op internet = 60 euro (exact dezelfde). LED dimmer 240 euro. Exact dezelfde op internet 90 euro. Ik laat ze gewoon de standaard schakelaars plaatsen. Vervang ze dan zelf wel :)

Het zijn uiteraard keuzes die je zelf maakt. Maar dit is eigenlijk zo simpel en makkelijk te doen dat ik daar lekker mijn euries lekker in mijn zak houdt. Er zijn nog zat andere dingen die buiten het budget lopen :+
Even verduidelijken... voor die 450€ worden alle stopcontacten en schakelaars in de woning vervangen door een mooiere strakkere versie. Is een eenheidsprijs, en in ons geval zijn dat plusminus 24 dubbele stopcontacten en ruim 10 schakelaars.

• Mojo89
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-06-2023
Bij ons begint het te vorderen. In blok 4, waar ons huis zit, is het casco gereed en liggen sinds deze week ook de daken er op. Ik verwacht dat men snel gaat beginnen met het metselwerk. We nemen nu ieder weekend even een kijkje op de bouwplaats.

Bij het eerste blok is aan de buitenkant nu zo goed als af. Dakpannen + zonnepanelen zitten er op,het metselwerk is klaar en men is bezig de 1e verdieping wit te verven. Zo leuk om te zien hoe het straks gaat worden!

Qua communicatie vind ik het bij ons ook niet top. De laatste nieuwsbrief hebben we 28 juli gehad (2 maanden geleden).De eerste huizen moeten half november worden opgeleverd, dus je zou verwachten dat er meer bekend zou moeten worden over de prognoses.
Na de bouwvak hebben we enkel een update gehad over onlogisch geplaatste schakelaars voor het lichtpunt in de toiletten, en over de kleur van de stenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:01:
[...]

Week 51 wil je ook niet. Dan heb je een oplverpunt en het eerste wat ze doen is op vakantie gaan. Eigenlijk leveren wij nooit op vlak voor vakanties om die reden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Magicw00b
RvH photo schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:42:
[...]

En bovendien denk ik dat je er niet omheen gaat stucen/schilderen ofwel?

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 10:27
gr8-jen schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:59:
[...]

Hallo Vooghel,

Fijn om te horen dat je lekker kan kiezen en uitgeven ;).
Dat je zelf nog moet kiezen hoe je de stroom moet aansluiten vind ik wel raar. Dit omdat ik juist gemaild en gebeld ben om juist electriciteit te bespreken. Dit omdat niet iedereen weet wanneer je perilex moet hebben of bijvoorbeeld er aan denkt om extra wcd op aparte groep te plaatsen voor de eventuele droger.
Ook zie ik dat nu pas in de portal komt en zie ik allerlei gebouwen in de foto's die ik niet herken. Dus ik denk dat je in een andere bouwplan bent ingedeeld.
Wij zijn bezig met koningskwartier fase 3 gebouwd door thunissen. Die van jou zal waarschijnlijk anders heten.
Maar blijf alsjeblieft delen. Er zal altijd we lnuttige informatie zijn die hetzelfde is ;)
Een toekomstige buur! Wij hebben ook een huis gekregen in het koningskwartier, fase 3a in dit geval. Wij mogen in oktober de afbouw kiezen.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:12
Jaded schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:53:
[...]

Een toekomstige buur! Wij hebben ook een huis gekregen in het koningskwartier, fase 3a in dit geval. Wij mogen in oktober de afbouw kiezen.
Hallo (achter)buur,

Wij komen in een BENG huis (als de hypotheekverstrekker blijft meewerken)
De afbouw staat toch al lang open? volgens mij bij ons al een week of 3-4. Sluitingsdatum is nu wel opgeschoven naar halverwege oktober.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• Jaded
  • Laatst online: 20-06 10:27
gr8-jen schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:17:
[...]

Hallo (achter)buur,

De afbouw staat toch al lang open? volgens mij bij ons al een week of 3-4. Sluitingsdatum is nu wel opgeschoven naar halverwege oktober.
het grootste deel van fase 3A heeft nog geen toegang tot de afbouw helaas.. Ze zijn erg traag

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 12:50
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:58:
[...]

Ze zitten nog ruim binnen hun 150 werkbare dagen.. week 51 was een prognose.. net als nu eind januari een prognose is :)
en een paar weken vorst en je bent weer een paar weken verder, blijkbaar ook voor bepaalde binnenwerkzaamheden moet er een minimale temperatuur zijn. Zo konden de muren niet gladgestuct worden vorig jaar.

• jacovn
  • Laatst online: 10-06 13:11
gr8-jen schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:17:

Kun je vertellen hoe BENG bij jullie gehaald wordt ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• pvanmegen
Sport_Life schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:13:
[...]

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die EPC waarde maar gebakken lucht vind. Die "gratis" zonnepanelen zijn vrij inefficient en zijn er meestal maar enkele, en de isolatie is met EPC 0,8 ook al ruim voldoende. Vergelijk het met die "zuinige" diesels of hybride auto's, op papier lijkt het heel wat maar in de praktijk slaat het werkelijk nergens op. Vloerverwarming is wel relax, ook al heeft dat ook nadelen wanneer je een houten vloer laat leggen. Dat is mijn gevoel erbij :).

Trouwens, als de VON prijs ook van 2015 is, dan kun je van die waardestijging waarschijnlijk al een heel eind komen, met als grote voordeel dat je zelf keuze hebt welke pannelen e.d.
Ik heb ondertussen van de gemeente de toestemming gezien en de aanvraag van de ontwikkelaar is op 30 december 2014 binnen gekomen, zie:

"Burgemeester en Wethouders hebben op 30 december 2014 een aanvraag voor een
omgevingsvergunning ontvangen voor het bouwen van 22 woningen op de locatie... " De EPC norm was dan nog 0,6?

Vergunning is vervolgens in 2015 verleend:

"Na ontvangst van de aanvraag hebben wij deze aan de hand van de Mor getoetst op
ontvankelijkheid. Daarbij is gebleken dat een aantal gegevens ontbrak. De aanvrager is op 11
februari 2015 in de gelegenheid gesteld om aanvullende gegevens te leveren. We hebben de
aanvullende gegevens ontvangen op 9 maart 2015. Wij zijn van oordeel dat de aanvraag en de
latere aanvulling daarop voldoende informatie bevat voor een goede beoordeling van de
gevolgen van de activiteit op de fysieke leefomgeving. De aanvraag is dan ook ontvankelijk en in
behandeling genomen"

Welk bouwbesluit is nu van toepassing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 11:33
jacovn schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:12:
[...]

Ik heb ook zo'n BENG van Fase 3A.
Ze denken het te halen door tripple glas, extra isolatie onder de vloer, een extra goed geisoleerd dak en extra goede kierdichtheid. Dat dus aan de energieverlieskant.
Aan de energiekant een HR-ketel (seriously) en 15 zonnepanelen.
Details ontbreken nog.

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwproject in Almere >:)

Ik heb er superveel zin in, waar ik me alleen zorgen over maak is de ligging. Een Moskee en het spoor liggen dichtbij de woning. Dit vind ik zelf geen enkel probleem. Ik kan me voorstellen dat dit het huis lastiger verkoopbaar maakt in de toekomst. Wat is jullie mening hierover? Hieronder heb ik met een kruis aangegeven waar het huis wordt gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nzjcnj3bvvwdd.png

[ Voor 6% gewijzigd door Mastasidaz op 28-09-2017 19:16 ]

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16
Ligging bepaald een groot deel van de prijs. Als er vraag is en de prijs is goed zal het verkoopbaar zijn.
Een naastliggende moskee en spoorlijn zal de prijs wel drukken denk ik.

Wel leuke straatnamen daar :) .

[ Voor 8% gewijzigd door My-life op 28-09-2017 19:21 ]

• jacovn
  • Laatst online: 10-06 13:11
Heb een (stief) dochter daar vlak bij op een school en hoor die nooit negatief over de trein geluiden.
Ook haar basis school stond tegen het spoor aan, en daar heb ik wel vaak gestaan om haar af te halen. Je hoort de trein wel, maar niet echt hard doordat er schermen langs staan, en traject verhoogd ligt (boven NAP)

We wonen zelf aan de andere kant van die wijk, meer naar de snelweg kant toe. Die horen wij weer afhankelijk van de wind richting.
Nu gaan we er precies tussen in wonen, hopenlijk van beide geen geluid meer.

Je kunt triple glas nemen, en klasse-d ventilatie. Dan heb je minder geluiden van buiten. Alleen als je in de tuin zit hoor je wel wat denk ik.

Nooit negatiefe geluiden gehoord over die moskee.

Geen mening over de verkoopbaarheid. De meeste huizen verkopen hier wel denk ik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-06 18:17
Hallo allen,

leuk al jullie verhalen te lezen over de aankoop van nieuw te bouwen woningen en wat er allemaal goed maar ook fout kan gaan.
Wij hebben ons ook in het nieuwbouw avontuur gestort en vorige week is de eerste paal geslagen van een klein appartementencomplex van 7 woningen.
Nu werden we vandaag gebeld door Projectkeukens Eigen Keukens om over keuken te praten.

Het verhaal wat verteld werd is dat we binnen 5 weken over de aankoop van een keuken moeten beslissen ivm de ruwbouw, het wegwerken van leidingen ed. Mijn vriendin had ze aan de telefoon dus ik kan er verder niet veel over zeggen.
Nou ben ik niet de persoon die me snel gek laat maken of op laat jagen, maar komt dit vaker voor??

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-06 17:30
Proton_ schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:19:
@Sarrr
Is dit verticale metselwerk echt een verrassing voor je?
Bij mij waren er vrij gedetailleerde tekeningen/renders/... van de buitenkant, en afgezien dat ik blauwe in plaats van groen geglazuurde details krijg, klopt dat vrij aardig :)
weer een voorbeeld van het gebrek aan coördinatie/oog voor detail in de bouw
Ja, het schijnt wel ergens in de optietekening te staan maar daar heb ik overheen gelezen. Aanvankelijk waren het namelijk twee openslaande deuren naar de keuken, wat wij (en vele anderen) hebben veranderd naar een raam zodat we meer ruimte hadden voor de keuken. @Mojo89 , dit was voor ons véél belangrijker dan de uitstraling van de deuren. We vonden de deuren daarnaast totaal niet praktisch omdat die naar binnen openslaan (dus tegen de keukenkastjes aan) en het ook geen praktische doorloop is als je een bankje op je veranda hebt staan. Tja, smaken verschillen wat dat betreft inderdaad.

Maar ik vind het niet per se verschrikkelijk, het metselwerk, maar wel even wennen zeg maar... :P Als ik wel goed had opgelet had ik daar verder ook niets mee gedaan van tevoren, je doet er toch niets aan. Net als de kleur van de stenen waar sommigen over vallen, daar zit ik ook echt niet mee.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 16:05
@PVD66 Als je net in een project rolt komen er inderdaad nogal snel deadlines op je af. Zonder precies te weten hoever je project is kunnen wij je niet vertellen of deze deadline inderdaad zo hard is als word beweerd (bij ons zat er vaak best nog wat rek in).

Frontjes van kasten, kleuren en precieze apparatuur heb je meer tijd voor om uit te zoeken, plaatsing van leidingen komt meestal niet op de centimeter nauwkeurig maar je moet naar de aannemer wel een tekening kunnen overhandigen met de posities van de diverse aansluitingen (gas, water, electra, afvoer, afzuiging). Ga met een paar keukenboeren om de tafel zitten en kijk naar praktische indelingen, dan rolt er al snel een aansluitingstekening uit. Met die tekening kan je dan ook bij meerdere keukenboeren shoppen om te bepalen wat een realistische prijs is (altijd afdingen, ook keukenboeren met "vaste prijs" kan nog wat vanaf).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-06 17:30
rkvvkevin schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:07:
[...]

Let erop dat dit zo snel mogelijk wordt gemeld! Bij ons hiermee veel problemen gehad in de badkamer toen de ventilatie verkeerd was geboord en het lichtpunt op de verkeerde plaats zat. Gelukkig uiteindelijk goed gekomen, maar het scheelt een hoop gezeur!
Ga ik ook zeker doen, alleen ik ben dus 'stiekem' naar binnen geweest in een heel vroeg stadium van de bouw, waardoor ik nu niet zeker weet of het er inmiddels misschien wel al bij is geboord. Vond het toen in ieder geval raar omdat er wel andere punten waren gemaakt. Ik wacht nu dus maar even af tot een nieuw bezoek (maar onze woning zit al een tijd op slot) of de eerste kijkmiddag. Zo'n stiekem bezoek zorgt er in ieder geval wel voor dat ik alvast wat puntjes heb waar ik direct naar ga kijken.

• pvanmegen
Even een simpele vraag tussendoor; Ons huis krijgt een oprit en een terras van tegels. Echter worden deze NIET opgesloten door middel van opsluitbandjes, is dat normaal?

• padoempats
  • Laatst online: 21-06 22:11
In december 2016 getekend voor de nieuwbouwwoning. Na lang wachten begin deze maand pas de goednieuwsbrief ontvangen. Gelijk gepasseerd en wat blijkt vervolgens, de start bouw wordt flink uitgesteld tot volgend jaar januari/februari in verband met lange levertijden op de heipalen. Dus lekker 4-6 maanden rente betalen terwijl ze nog niets kunnen doen.
Ik zou dus mogen aannemen dat alle nieuwbouwprojecten hier last van hebben en achteraan de rij aansluiten, maar ik lees er hier niks over. Komt dit bekend voor bij mensen?

• padoempats
  • Laatst online: 21-06 22:11
pvanmegen schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:45:
Even een simpele vraag tussendoor; Ons huis krijgt een oprit en een terras van tegels. Echter worden deze NIET opgesloten door middel van opsluitbandjes, is dat normaal?
Misschien gewoon een rijtje tegels naar je deur en voor je auto en niet volledig betegeld? Dus het minimale om maar niet in het zand te hoeven lopen

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-06 18:17
Tassadar32 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:30:
@PVD66 Als je net in een project rolt komen er inderdaad nogal snel deadlines op je af. Zonder precies te weten hoever je project is kunnen wij je niet vertellen of deze deadline inderdaad zo hard is als word beweerd (bij ons zat er vaak best nog wat rek in).
Vorige week eerste paal geslagen dus zo ver is het allemaal nog niet.
Ben benieuwd dus laat t allemaal wel op me af komen, de keuken komt toch op de plaats te staan zoals het op de tekening aangegeven staat.

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

• pvanmegen
jogaa schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:02:
[...]
Misschien gewoon een rijtje tegels naar je deur en voor je auto en niet volledig betegeld? Dus het minimale om maar niet in het zand te hoeven lopen
Nee ze hebben het ons verkocht met een oprit en een terras. Verder niks over te lezen natuurlijk (dikte stenen, fundering, keuze stenen) maar dat ze dat kunnen/mogen aanleggen zonder opsluiting is toch vreemd? Eén keer met de auto erover en de tegels liggen bij de buren?

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mastasidaz schreef op donderdag 28 september 2017 @ 19:11:
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwproject in Almere >:)

Ik heb er superveel zin in, waar ik me alleen zorgen over maak is de ligging. Een Moskee en het spoor liggen dichtbij de woning. Dit vind ik zelf geen enkel probleem. Ik kan me voorstellen dat dit het huis lastiger verkoopbaar maakt in de toekomst. Wat is jullie mening hierover? Hieronder heb ik met een kruis aangegeven waar het huis wordt gebouwd.

[afbeelding]
Het is Almere, ben er zelf niet bekend, maar in goede tijden zullen huizen er vast gewild zijn, maar in slechte tijden zullen de meeste Amsterdammers op koopjesjacht gaan in Amsterdam, Haarlem en Leiden. Dus in mindere tijden zullen woningen in Almere veel minder gewild worden.
Ofwel als ik in een minder gewilde stad iets zou kopen zou ik op een gewilde locatie in die stad. Dat lijkt de locatie van dit project niet te zijn.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:57

Mojo

The Power Within

Bakkenist schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:07:
Meerwerkoptie 'grondkabel schakelbaar 10 meter op rol' voor bijna 300 euro... Gevoelsmatig erg duur. Ik kan alleen moeilijk inschatten of dit relatief eenvoudig zelf te regelen is achteraf.

Gok dat ik ca. 25 meter kabel nodig heb, om rond de 10 meter buiten over te houden. Via de kruipruimte aansluiten in de meterkast, dat lijkt me echter niet direct iets wat ik zomaar zelf doe. Maar of het 300 euro waard is...
Ik heb het door de tuinier laten leveren. Dat kost me €100 gelegd. Moet ik hem alleen nog verlengen naar de meterkast en nog aansluiten (maar dat laatste doet de bouwer ook niet). Gat graven onder de fundering door is dan ook zo lastig niet meer.
pvanmegen schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:28:
[...]

Het lijkt wel of iedereen daar mee te maken heeft. Het komt denk ik omdat je als koper dagelijks bezig bent met je nieuwe huis en voor de bouwer zijn wij gewoon een nummer. Wat maakt hem het uit de woningen worden of zijn toch al verkocht. Wij hebben nog het geluk dat we iedere vrijdagmiddag mogen/kunnen kijken, de uitvoerder vind het zelfs prettig. Kunnen we even wat zaken bespreken als die er zijn...
Hier ook hoor. Boeit ze gewoon niet bij projectbouw.
EJPostema schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:21:
Hoelang voor de oplevering kregen de meesten van jullie bericht? Ik snap dat de precieze datum moeilijk is te zeggen, maar op een gegeven moment is een periode van 1-2 weken wel in te schatten lijkt me?

Ons huis zou eerst in 3e kwartaal worden opgeleverd, wat dus niet is gelukt. Het is doorgeschoven naar het 4e kwartaal, maar meer is nog niet bekend. In het begin van het project verliep de communicatie via de project makelaar vrij soepel. Tegenwoordig is er vooral veel radiostilte.

Zo zou er bijvoorbeeld in september een kijkdag zijn (de eerste en wellicht enige, terwijl er meer waren beloofd). Maar hier is niks meer over gecommuniceerd, behalve één bericht dat de kijkdag aan het eind vd maand zou zijn ipv aan het begin vd maand.

Al met al begin ik er nogal een hard hoofd in te krijgen dat we voor het nieuwe jaar zijn verhuisd. Weinig aan te doen natuurlijk. Ons huis is sinds deze week waterdicht (pannen op het dak) Metselwerk moet nog wel gebeuren, bij de buren zijn ze daar al veel verder mee, of bijna mee klaar (achterkant weet ik niet)

Hoever ze binnen zijn is de vraag natuurlijk, maar aangezien de kijkdag er nog niet is geweest...
Ik heb deze week bericht gekregen dat mijn woning definitief week 45 opgeleverd wordt. Bouw gestart in maart en toevallig op 13 september kijkdag gehad.

Alles best netjes, alleen installatiewerk was minder.

- Knikken in loze leidingen.
- Leidingen in vloer staken uit zodat dekvloer omhoog kwam.
- Niet alle stopcontacten op de goede plek.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• frumper
Z___Z schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:38:
[...]

Het is Almere, ben er zelf niet bekend, maar in goede tijden zullen huizen er vast gewild zijn, maar in slechte tijden zullen de meeste Amsterdammers op koopjesjacht gaan in Amsterdam, Haarlem en Leiden. Dus in mindere tijden zullen woningen in Almere veel minder gewild worden.
Ofwel als ik in een minder gewilde stad iets zou kopen zou ik op een gewilde locatie in die stad. Dat lijkt de locatie van dit project niet te zijn.
Op dit moment gaan de woningen in Almere als warme broodjes over de toonbank en wordt er vaak zelfs overboden op de vraagprijs. Let wel, dit gebeurd vaak bij woningen rond de 200k. Ik ben wel benieuwd welk project hier gebouwd gaat worden. Ligging pal aan de Evenaar, Moskee en trein zal de verkoopbaarheid inderdaad wellicht drukken, maar misschien is de aankoopprijs er ook wel naar. Ik denk dat de grondprijs wat lager ligt dan de m2 die wij in Nobelhorst gaan betalen. Die vond ik namelijk best aan de hoge kant :/

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Volgende vraag. Uitbouw oo de begane grond is dus akkoord tot 2,4 net zoals buren. De beide buren hebben zoals gezegd tot en met eerste etage.
Eerste etage mogen we nu ook doen met de wetenschap dat dit dus buiten bouwbesluit eisen valt. Dit zou dan 10,5k kosten. Wij hebben deze ruimte eigenlijk helemaal niet nodig. Hebben al 4 slaapkamers en is alleen maar een klein babietje op komst.

Wat voor werk en kosten is het als je dit later zou doen(verwacht overigens niet dat wij dit gaan doen maar volgende bewoners dan...)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-06 22:07

Osxy

Holy crap on a cracker

SmileAlot schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:45:
Volgende vraag. Uitbouw oo de begane grond is dus akkoord tot 2,4 net zoals buren. De beide buren hebben zoals gezegd tot en met eerste etage.
Eerste etage mogen we nu ook doen met de wetenschap dat dit dus buiten bouwbesluit eisen valt. Dit zou dan 10,5k kosten. Wij hebben deze ruimte eigenlijk helemaal niet nodig. Hebben al 4 slaapkamers en is alleen maar een klein babietje op komst.

Wat voor werk en kosten is het als je dit later zou doen(verwacht overigens niet dat wij dit gaan doen maar volgende bewoners dan...)
Slopen buitenmuur, slopen dakbedekking en vervangen door vloerplaat, eventuele radiatoren verplaatsen, nieuwe muur bouwen, dak aanhelen/platte dag maken (weet niet wat de bouw is), binnenmuren opnieuw aanhelen en dan afwerking.

Pittig wat extra werk dus, kosten... geen idee. Zou kijken of je dit bij een aannemer eventueel zou kunnen vragen om je een richtprijs te geven.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Met nieuwbouwhypotheek zit er een stuk risico in. Als jij kunt laten zien dat je huis een bepaald aantal procent meer waard is geworden dan wordt het risico minder dus dat verlicht je lasten.

Dit stuurde een buurvrouw door, heeft iemand hier ooit van gehoord? Klinkt niet echt geloofwaardig? Hoe zouden de lasten kunnen worden verlaagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Zoekwoorden: hypotheek, risicoopslag en LTV.
Daarmee moet je een heel eind kunnen komen.

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-06 22:36
Morgen een inmeetdag. Volgens mij staan alle binnenmuren etc, dus kunnen ze met het afbouwen beginnen. Maar wat is dit precies? Geen idee namelijk wat ik nou moet doen morgen :)

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:42
robino007 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:10:
Morgen een inmeetdag. Volgens mij staan alle binnenmuren etc, dus kunnen ze met het afbouwen beginnen. Maar wat is dit precies? Geen idee namelijk wat ik nou moet doen morgen :)
Neem aan dat dat is om bijvoorbeeld de keukenboer te laten komen om je keuken in te meten en dat soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Magicw00b schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:57:
Zoekwoorden: hypotheek, risicoopslag en LTV.
Daarmee moet je een heel eind kunnen komen.
Die zocht ik, dank je. Hier is de oplevering over vier weken, net een planning gemaakt:

Datum Dag Activiteit bedrijf
1 26-okt Donderdag Oplevering huis
2 27-okt Vrijdag
3 28-okt Zaterdag
4 29-okt Zondag
5 30-okt Maandag
6 31-okt Dinsdag
7 01-nov Woensdag Haard bedrijf
8 02-nov Donderdag Haard bedrijf
9 03-nov Vrijdag Stucen
10 04-nov Zaterdag Stucen
11 05-nov Zondag Stucen
12 06-nov Maandag Schilder
13 07-nov Dinsdag Schilder
14 08-nov Woensdag Schilder
15 09-nov Donderdag Schilder
16 10-nov Vrijdag Schilder
17 11-nov Zaterdag
18 12-nov Zondag
19 13-nov Maandag Keuken
20 14-nov Dinsdag Keuken
21 15-nov Woensdag Visgraat
22 16-nov Donderdag Visgraat
23 17-nov Vrijdag Visgraat
24 18-nov Zaterdag
25 19-nov Zondag
26 20-nov Maandag Visgraat
27 21-nov Dinsdag Visgraat
28 22-nov Woensdag Visgraat
29 23-nov Donderdag Visgraat
30 24-nov Vrijdag Visgraat
31 25-nov Zaterdag VERHUIZEN
32 26-nov Zondag VERHUIZEN
33 27-nov Maandag Deuren plaatsen
34 28-nov Dinsdag
35 29-nov Woensdag
36 30-nov Donderdag
37 01-dec Vrijdag Sleutel inleveren huis

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 12:50
Wackmack schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:24:
[...]

Die zocht ik, dank je. Hier is de oplevering over vier weken, net een planning gemaakt:

2 27-okt Vrijdag
3 28-okt Zaterdag
4 29-okt Zondag
5 30-okt Maandag
6 31-okt Dinsdag
9 03-nov Vrijdag Stucen
11 05-nov Zondag Stucen
17 11-nov Zaterdag
18 12-nov Zondag
19 13-nov Maandag Keuken
20 14-nov Dinsdag Keuken
24 18-nov Zaterdag
25 19-nov Zondag
34 28-nov Dinsdag
35 29-nov Woensdag
36 30-nov Donderdag
Is je stucwerk droog genoeg voor de schilder zo kort achterelkaar. 1 week visgraat leggen. Wist niet dat dat zoveel tijd innam.
Veel succes!

• Wackmack
bvbal79 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:27:
[...]

Is je stucwerk droog genoeg voor de schilder zo kort achterelkaar. 1 week visgraat leggen. Wist niet dat dat zoveel tijd innam.
Veel succes!
Dat is een goede, stuc werk is voor het plafond. Schilder is voor de muren beneden.

Visgraat duurt lang ja, wist ik zelf ook niet. Dacht max 4 dagen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik begin m een beetje te knijpen. Voorbehoud van financiering loopt over 2 weken af. We zijn al ruim een maand bezig met de hypotheekaanvraag, volgens de hypotheekadviseur moeten we een getekende maatwerk offerte hebben van de aannemer en dan is alles rond. Alleen die kan volgens de aannemer nog enkele weken duren, omdat de installateur etc er nog naar moet kijken. Wie heeft er nou gelijk? Ik verwacht geen problemen met de financiering, maar het beangstigd me dat het voorbehoud straks eindigd. Nota benen door toedoen van de aannemer 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2017 22:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Mojo

Mojo

The Power Within

Sport_Life schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:41:
Ik begin m een beetje te knijpen. Voorbehoud van financiering loopt over 2 weken af. We zijn al ruim een maand bezig met de hypotheekaanvraag, volgens de hypotheekadviseur moeten we een getekende maatwerk offerte hebben van de aannemer en dan is alles rond. Alleen die kan volgens de aannemer nog enkele weken duren, omdat de installateur etc er nog naar moet kijken. Wie heeft er nou gelijk? Ik verwacht geen problemen met de financiering, maar het beangstigd me dat het voorbehoud straks eindigd. Nota benen door toedoen van de aannemer 8)7
Ik had genoeg aan een lijstje die ik zelf opgesteld had. Kan toch makkelijk dat je hypotheek al lang gepasseerd is maar dat die details nog niet zijn uitgekristalliseerd.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• gr8-jen
jacovn schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:12:
[...]

Van alles om een passief huis te krijgen:
Triple glas
Extra isolatie
Wij wilden dan nog vloerverwarming
En dan nog 15 zonnepanelen om de epc verder omlaag te krijgen.
Een warmtepomp durfden we nu nog niet aan.

Na een jaartje sparen willen we weer meer panelen en een warmptepomp om het op null te krijgen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mojo schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:42:
[...]

Ik had genoeg aan een lijstje die ik zelf opgesteld had. Kan toch makkelijk dat je hypotheek al lang gepasseerd is maar dat die details nog niet zijn uitgekristalliseerd.
Ik heb al meerdere lijstjes aangeleverd (keertje 40k, en een keer totaal van 80k), iedere keer met handtekening enz dus wel vrij officieel. Maarja we wachten maar af :).

Los daarvan zijn de keuken, badkamer en tegels geregeld! :P Deuren twijfelen we nog aan, eigenlijk zitten we echt al aan de max qua budget, maar die standaard deuren zijn ook zo standaard..

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2017 22:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Mojo

Mojo

The Power Within

En dat was niet goed genoeg?

Wat willen ze dan, het is gewoon niet realistisch om dat nu te verwachten... Echt banken en regeltjes...

Je zou wat druk op de aannemer kunnen uitoefenen dat je de hypotheek pas kan passeren als ze hun shit voor elkaar hebben en je dus geen bouwrente gaat betalen als dat het geval blijkt te zijn.

Ongetwijfeld kan je daar wel een reactie mee uitlokken. Desnoods zeg je tegen de aannemer dat het nog niet 100% definitief is, maar zolang de bank tevreden is heb je de euro's in elk geval grotendeels rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Bij mijn hypotheekaanvraag waren we daar in 30seconden mee klaar. Kreeg een leeg a4tje voor me, vulde de posten in welke ik voor meerwerk begroot heb, krabbel eronder (van mezelf) en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sappig
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:56
jogaa schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:00:
In december 2016 getekend voor de nieuwbouwwoning. Na lang wachten begin deze maand pas de goednieuwsbrief ontvangen. Gelijk gepasseerd en wat blijkt vervolgens, de start bouw wordt flink uitgesteld tot volgend jaar januari/februari in verband met lange levertijden op de heipalen. Dus lekker 4-6 maanden rente betalen terwijl ze nog niets kunnen doen.
Ik zou dus mogen aannemen dat alle nieuwbouwprojecten hier last van hebben en achteraan de rij aansluiten, maar ik lees er hier niks over. Komt dit bekend voor bij mensen?
Hier een zelfde situatie. Vorige week de goednieuwsbrief ontvangen, met daarin dat de start bouw is uitgesteld naar februari (was oorspronkelijk december). We hielden er al een beetje rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

Sappig schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 07:08:
[...]

Hier een zelfde situatie. Vorige week de goednieuwsbrief ontvangen, met daarin dat de start bouw is uitgesteld naar februari (was oorspronkelijk december). We hielden er al een beetje rekening mee.
Je bent helaas niet de enige, zie ook https://nos.nl/artikel/21...-tekort-aan-heipalen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
En ik had een goed gevoel :( ;)
Nog maar even gekeken hoe het zat met die omgevingsvergunning en toen werd ik helemaal niet blij:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-112671.html
opgevolgd door:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-144936.html

De tijd die ze mogen gebruiken voor een besluit nemen ze dus blijkbaar helemaal: 2 oktober is de laatste dag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@gr8-jen @jacovn Bij ons word NOM gerealiseerd met een warmtepomp en zonnepanelen. Er was in ons project geen mogelijkheid de isolatie aan te passen zonder de spouwmuur te vergroten. Financieel was het het meest voordelig om voor veel zonnepanelen en een warmtepomp te gaan, dus 27x320wp op het dak (oost-west) en 6kw warmtepomp met koelfunctie.

We hebben voor 320wp gekozen zodat er op het dakvlak nog ruimte over is voor 6 extra panelen en ruimte voor 2 op de uitbouw. Ook de omvormer is gekozen met ruimte voor de 6 extra panelen in gedachten. Loze leidingen voor 2 panelen op uitbouw en inverter worden ook al aangelegd. Op die manier kunnen we straks ook een deel van het verbruik van een EV compenseren. Ruimte voor een accupack is ook al gereserveerd in de technische ruimte, mocht salderen in de toekomst snel afgebouwd worden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Ik begin m een beetje te knijpen. Voorbehoud van financiering loopt over 2 weken af. We zijn al ruim een maand bezig met de hypotheekaanvraag, volgens de hypotheekadviseur moeten we een getekende maatwerk offerte hebben van de aannemer en dan is alles rond. Alleen die kan volgens de aannemer nog enkele weken duren, omdat de installateur etc er nog naar moet kijken. Wie heeft er nou gelijk? Ik verwacht geen problemen met de financiering, maar het beangstigd me dat het voorbehoud straks eindigt. Nota benen door toedoen van de aannemer 8)7
Je kunt verlenging aanvragen voor de voorbehoud van financiering voorwaarde. Dat lijkt me in dit geval, waar je op de aannemer moet wachten, helemaal niet vreemd.
Overigens vind ik het wel opmerkelijk dat de geldverstrekker een door de aannemer getekende meerwerk offerte wil hebben. Hoe zit het dan met meerwerk wat de aannemer niet uitvoert? Een keuken of de tuin bijvoorbeeld? Die mag je doorgaans ook meefinancieren.
Mag ik vragen met welke geldverstrekker je bezig bent?
Mojo schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:47:
En dat was niet goed genoeg?

Wat willen ze dan, het is gewoon niet realistisch om dat nu te verwachten... Echt banken en regeltjes...

Je zou wat druk op de aannemer kunnen uitoefenen dat je de hypotheek pas kan passeren als ze hun shit voor elkaar hebben en je dus geen bouwrente gaat betalen als dat het geval blijkt te zijn.

Ongetwijfeld kan je daar wel een reactie mee uitlokken. Desnoods zeg je tegen de aannemer dat het nog niet 100% definitief is, maar zolang de bank tevreden is heb je de euro's in elk geval grotendeels rond.
Waarmee wil je druk uitoefenen dan? Dreigen dat je de hypotheek niet voor elkaar krijgt? Ik denk dat een aannemer niet zit te wachten op een koper zonder geld en dan net zo lief een andere koper zoekt. Tenzij er al moeite is met de verkoop wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
robino007 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:10:
Leveranciers kunnen zaken inmeten, zoals keuken/vloer/inbouwkast. Daarnaast kan je zelf een kritische blik werpen of alles goed is. Krijg je een idee van het huis en de ruimten.

Onze kijkdag is over twee weken. Wij krijgen van de makelaar een notitieblokje die specifiek voor onze woning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-06 22:50
Met ABN min of meer hetzelfde meegemaakt. Een overzicht met de verwachte meerwerkkosten (opgesplitst naar meerwerk aannemer, keuken, tuin, afwerken wanden en vloeren) was niet voldoende. Het meerwerk van de aannemer hebben we daarna aangeleverd in een gespecificeerd overzicht met krabbel van aannemer en van onszelf. Gisteren bericht gekregen dat dit wel akkoord is.

Het meerwerk voor tuin/vloeren/wanden is nog steeds onze eigen ruwe schatting, dat was kennelijk geen probleem. Zou ook niet weten hoe we dat gespecificeerd hadden moeten krijgen, want geen enkel bedrijf maakt een offerte met een geldigheidsduur van meer dan een jaar voor dit soort klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Sport_Life schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:44:
[...]

Ik heb al meerdere lijstjes aangeleverd (keertje 40k, en een keer totaal van 80k), iedere keer met handtekening enz dus wel vrij officieel. Maarja we wachten maar af :).

Los daarvan zijn de keuken, badkamer en tegels geregeld! :P Deuren twijfelen we nog aan, eigenlijk zitten we echt al aan de max qua budget, maar die standaard deuren zijn ook zo standaard..
Ga voor stalen taatsdeuren, heb deze de offerte voor twee deuren getekend.

Afbeeldingslocatie: https://www.hoog.design/wp-content/uploads/2016/04/fritsjurgens-stalen-taatsdeuren-woonhuis-amsterdam-2.jpg

Iets voor jullie? De doorgang van de hal naar de keuken is 100cm. Wij hebben dit laten maken naar 180cm ivm de deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Out.of.Control schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:07:
Met ABN min of meer hetzelfde meegemaakt. Een overzicht met de verwachte meerwerkkosten (opgesplitst naar meerwerk aannemer, keuken, tuin, afwerken wanden en vloeren) was niet voldoende. Het meerwerk van de aannemer hebben we daarna aangeleverd in een gespecificeerd overzicht met krabbel van aannemer en van onszelf. Gisteren bericht gekregen dat dit wel akkoord is.
Echt? Mijn meerwerk bij ABN bestond uit één regel, met mijn krabbel eronder en dat was goed.
- Laminaatvloer, €3600 (oid).

Die willekeur. :+

Vind ABN overigens een bijzonder prettige bank. Alles netjes zichtbaar in internetbankieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Hier ook ABN. Voor hypotheek was wel een uitgespecificeerde meerwerklijst nodig maar geen krabbel van de aannemer :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 14:56
Vorige week te horen gekregen dat we zijn ingeloot voor een 2onder1-kap woning in project Kloostertuinen in Alphen ad Rijn.
Deze week de verkoopmap in ontvangst genomen. We hebben één week om aan te geven of we ingaan op de optie, dan wordt de KAO opgesteld en moet met circa 2 weken worden getekend.
Start bouw gepland Q2-2018
Oplevering gepland Q2-2019

Het gaat mij allemaal heel erg snel. Voor de KAO moeten we ook keuzes voor meerwerk (ruimtebepalende acties) al doorgeven. Uitbouw, kozijnen, zolderindeling e.d.
Gaat in dit geval om V.O.N. 500k, komt nog zo'n 45k aan eerste meerwerk bij.

Hoe is jullie ervaring? Moet je zoiets binnen 2 weken weten en doorgeven of kan hierin wel wat gerekt worden?
En wat zijn de risico's bij zo snel al tekenen? We willen wel graag, ze geven aan dat er op ieder van de 44 woningen een optie is en bij 70% gaan ze bouwen, maar wil geen overhaaste beslissingen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Tassadar32 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:26:
Hier ook ABN. Voor hypotheek was wel een uitgespecificeerde meerwerklijst nodig maar geen krabbel van de aannemer :) .
Same here. Zelf meerwerklijstje gemaakt en er een krabbel onder gezet. Was prima. Daarna nog een paar opnieuw gestuurd toen we wat hebben geschoven met de posten

Zit ook bij ABN. Ik vind het echt een stel kneuzen. Hun IT is echt een drama daar. Ik zou als het mogelijk was mijn hypotheek vandaag daar nog wel halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:02
Wackmack schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:24:
[...]

2 27-okt Vrijdag
3 28-okt Zaterdag
4 29-okt Zondag
5 30-okt Maandag
6 31-okt Dinsdag
9 03-nov Vrijdag Stucen
11 05-nov Zondag Stucen
17 11-nov Zaterdag
18 12-nov Zondag
19 13-nov Maandag Keuken
20 14-nov Dinsdag Keuken
24 18-nov Zaterdag
25 19-nov Zondag
34 28-nov Dinsdag
35 29-nov Woensdag
36 30-nov Donderdag
Zou je keuken en vloer niet omdraaien? (uitgaande van een eiland of kastenwand) heb ik al diverse vloerenzaken gesproken en die geven aan dat het mooier wordt als je eerst de vloer laat leggen en daar de keuken op plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
DaWayne schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:30:
Vorige week te horen gekregen dat we zijn ingeloot voor een 2onder1-kap woning in project Kloostertuinen in Alphen ad Rijn.
Deze week de verkoopmap in ontvangst genomen. We hebben één week om aan te geven of we ingaan op de optie, dan wordt de KAO opgesteld en moet met circa 2 weken worden getekend.
Start bouw gepland Q2-2018
Oplevering gepland Q2-2019

Het gaat mij allemaal heel erg snel. Voor de KAO moeten we ook keuzes voor meerwerk (ruimtebepalende acties) al doorgeven. Uitbouw, kozijnen, zolderindeling e.d.
Gaat in dit geval om V.O.N. 500k, komt nog zo'n 45k aan eerste meerwerk bij.

Hoe is jullie ervaring? Moet je zoiets binnen 2 weken weten en doorgeven of kan hierin wel wat gerekt worden?
En wat zijn de risico's bij zo snel al tekenen? We willen wel graag, ze geven aan dat er op ieder van de 44 woningen een optie is en bij 70% gaan ze bouwen, maar wil geen overhaaste beslissingen nemen.
Eén week is wel heel kort inderdaad. Wellicht kun je aangeven dat jullie serieus geïnteresseerd zijn, maar meer tijd nodig hebben om bijvoorbeeld het financiële plaatje helder genoeg te krijgen.

Mijn ervaring is dat makelaars een zeer roze plaatje schetsen qua verkochte of onder optie zijnde huizen om je, uiteraard met alle vriendelijkheid, toch onder druk te zetten. Als ze zeggen dat er nog genoeg huizen over zijn dan leunen de kopers achterover en dat is het laatste wat ze willen. Laat je niet gek maken, voor een half miljoen mag je best even rustig nadenken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Lennartc schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:55:
[...]

Zou je keuken en vloer niet omdraaien? (uitgaande van een eiland of kastenwand) heb ik al diverse vloerenzaken gesproken en die geven aan dat het mooier wordt als je eerst de vloer laat leggen en daar de keuken op plaatst.
Meningen zijn hier wisselend over. Onze vloer winkel zegt dat je geen verschil ziet. Als de vloer na de keuken wordt gelegd scheelt dit bijna €600,- ivm 4m2 minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Wackmack schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:28:
[...]

Meningen zijn hier wisselend over. Onze vloer winkel zegt dat je geen verschil ziet. Als de vloer na de keuken wordt gelegd scheelt dit bijna €600,- ivm 4m2 minder.
Wij hadden een paar jaar terug een huis gekocht waarbij ik de keuken ging vervangen wegens smalle en lage kastjes terwijl er anderhalve meter ruimte boven was. (en geen oven).

De plint die wij onder de nieuwe kastjes op de grond deden zat 5 cm verder naar achteren zodat er opeens beton en grondfolie zichtbaar was.
Ik was blij dat er nog genoeg reserve parket was en we van de keuken uit konden leggen zodat we dat rijtje opnieuw konden doen zonder de hele begane grond opnieuw te doen.

Het volgende huis zal in de keuken dus iets meer afwerking hebben op de vloer zodat we niet na 10+ jaar een (dure) vloer mogen vervangen omdat er net een niet afgewerkt stuk is als we de indeling in de keuken 10 cm willen opgeschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:02
[...]

Juist bij parket ga je het zien m.i. Want er komen dus plintjes tegen je keuken aan.
Als je eerste de vloer legt kan je namelijk de vloer onder de kastjes/eiland door laten lopen.

Uiteraard hoef je niet het volle oppervlak van het eiland te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Is dit nu een 3 x 25 ampère aansluiting?

3 x 25 ampère?

Het gaat nu wel hard, ze zijn lekker bezig. Beetje vreemd dat ze van uitvoerder zijn gewisseld zo net voor de eerste opleveringen. Of gebeurt dat wel vaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
pvanmegen schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:07:
Is dit nu een 3 x 25 ampère aansluiting?

[afbeelding]

Het gaat nu wel hard, ze zijn lekker bezig. Beetje vreemd dat ze van uitvoerder zijn gewisseld zo net voor de eerste opleveringen. Of gebeurt dat wel vaker?
Ja, drie fasen hebben alledrie een eigen zekering.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo89
  • Laatst online: 30-06-2023
Sarrr schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:15:
[...]

Ja, het schijnt wel ergens in de optietekening te staan maar daar heb ik overheen gelezen. Aanvankelijk waren het namelijk twee openslaande deuren naar de keuken, wat wij (en vele anderen) hebben veranderd naar een raam zodat we meer ruimte hadden voor de keuken. @Mojo89 , dit was voor ons véél belangrijker dan de uitstraling van de deuren. We vonden de deuren daarnaast totaal niet praktisch omdat die naar binnen openslaan (dus tegen de keukenkastjes aan) en het ook geen praktische doorloop is als je een bankje op je veranda hebt staan. Tja, smaken verschillen wat dat betreft inderdaad.

Maar ik vind het niet per se verschrikkelijk, het metselwerk, maar wel even wennen zeg maar... :P Als ik wel goed had opgelet had ik daar verder ook niets mee gedaan van tevoren, je doet er toch niets aan. Net als de kleur van de stenen waar sommigen over vallen, daar zit ik ook echt niet mee.
Ik vind de kleur van de stenen prachtig! Past goed bij de huizen uit Fase 1. Ook mooi om te zien dat de 1e verdieping nu wit gemaakt wordt.

Wel grappig, wij vonden de openslaande deuren juist echt een toevoeging. Dat ze naar binnen open gaan vind ik ook niet zo'n probleem, dan kun je juist het bankje voor 1 deur zetten. Wat ik tijdens dit proces wel geleerd heb is dat je echt alles van a tot z moet controleren en niet zomaar uit moet gaan van de deskundigheid van een ander...

We hebben vandaag bericht gehad dat de geplande oplevering weer verschoven is. Aanvankelijk was alles voor het eind van het jaar, hierna de helft en nu nog maar 30%.
Ons huis wordt in januari opgeleverd, maar ik ga maar uit van (eind) februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Lennartc schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:49:
[...]

Juist bij parket ga je het zien m.i. Want er komen dus plintjes tegen je keuken aan.
Als je eerste de vloer legt kan je namelijk de vloer onder de kastjes/eiland door laten lopen.

Uiteraard hoef je niet het volle oppervlak van het eiland te voorzien.
Zit wat in. Ga morgen even overleggen met de vloer leverancier. Thnx voor dr info.

Net even wezen kijken in de woning. Echt mooi dat alle plafond zo hoog zijn, 260cm. Woonkamer is zélfs 310cm ivm split level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

[...]

Hangt vooral af van je type vloer denk ik. Met een tegelvloer zou ik hem direct doorleggen. Bij parket of laminaat zou ik de keuken op de cementdekvloer zetten.

In beide gevallen zou ik wel zorgen dat je genoeg restmateriaal hebt om bij een eventuele wijziging de vloer toch nog te kunnen (ver)leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:55
Hmm ik vermoed dat wij een uitdaging hebben.
http://www.ad.nl/dordrech...-genx-in-grond~a4bdc909c/
Uiteraard ligt ons project hier precies in, de kao is getekend hyoptheek is rond en we verwachten binnenkort de goed nieuwsbrief. De grond is nog niet gepasseerd... Iemand goede ideeën?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• My-life
Dat is wel zuur. Ik zou het nieuws even wachten als je eigen woning nog aanhouden totdat er meer bekend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik lees meerdere verhalen hier over de zonnepanelen en wil er even op inhaken.

Zelf werk ik bij een elektroinstallateur en ben werkvoorbereider/ projectleider over de PV installaties op nieuwbouwprojecten.

Het is bij aannemers heel erg triest hoe ze met zonnepanelen omgaan. Het is voor hen een noodzakelijk kwaad om de EPC te behalen en vanuit de berekeningen rolt een aantal m2 PV wat geïnstalleerd moet worden. Ze zullen bijna nooit voor zichtwerk gaan en alles moet zo goedkoop mogelijk. Dit resulteert bijvoorbeeld in Poly panelen (blauwe panelen met alu kleur rand) op een zwart dak of poly in een zwart in-dak systeem.
De EPC wordt haast nooit opnieuw berekend per woning als er een uitbouw gekozen wordt of dakramen etc.
Ook wordt er niet gekeken naar wat de PV panelen op moeten brengen. Ik heb regelmatig dat er panelen op een woning moeten waarvan de omvormer nauwelijks aan gaat, omdat ze tussen 2 dakopbouwen in liggen en bijna alleen maar schaduw hebben en het boeit ze helemaal niets.

Bij mijn eigen aannemer heb ik nu weggelegd dat ik inzicht wil in de EPC berekening MET bouwkundige opties doorgerekend en dat ik een opbrengstgarantie wil van de PV installatie. Ik raad dit aan iedereen aan om te doen!
Misschien bereik je er niets mee, maar misschien worden ze wakker en wordt er eens gekeken naar het opgewekte vermogen i.p.v. het te installeren vermogen volgens de EPC. Geïnstalleerd vermogen en opgewekt vermogen zijn regelmatig een wereld van verschil. Het kan dus zo maar zijn dat je PV installatie de helft oplevert dan het geïnstalleerd vermogen, ivm schaduwval / verkeerde oriëntatie etc.
Als je specifieke vragen hebt kun je die aan me stellen via PB.

Bij ons gaat het de laatste tijd hard. In een paar weken tijd zijn ze van bgg vloer naar de verdiepingsvloer gegaan. Ik zal later eens wat foto's plaatsen. We hebben een goede relatie met de uitvoerder en mogen iedere vrijdagmiddag of als het rustig is op de bouw kijken. M'n vriendin werkt 5min. van de bouw af, dus kan regelmatig kijken. Ze heeft haar eigen helm en veiligheidsschoenen, dus dat waarderen ze ook.

Ik wilde nog een mantelbuis van de meterkast naar de installatie zone op zolder, zodat ik DC bekabeling netjes vanaf de uitbouw en/of schuur naar de omvormer op zolder kan laten lopen of in de toekomst makkelijk een zonneboiler/ elektrische boiler kan installeren door extra groepen naar boven te trekken. Dit kon alleen absoluut niet meer.
Nu ga ik maar proberen om het bij de uitvoerder voor elkaar te krijgen of de onderaannemer door zelf het materiaal aan te leveren en het door hen aan te laten brengen. In het ergste geval moet ik na oplevering zelf de koof open breken.

• gr8-jen
smartie89 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:04:
Het is bij aannemers heel erg triest hoe ze met zonnepanelen omgaan. Het is voor hen een noodzakelijk kwaad om de EPC te behalen en vanuit de berekeningen rolt een aantal m2 PV wat geïnstalleerd moet worden.
...
De EPC wordt haast nooit opnieuw berekend per woning als er een uitbouw gekozen wordt of dakramen etc.
Ook wordt er niet naar de opbrengst gekeken die de PV panelen op moeten brengen....

Bij mijn eigen aannemer heb ik nu weggelegd dat ik inzicht wil in de EPC berekening MET bouwkundige opties doorgerekend en dat ik een opbrengstgarantie wil van de PV installatie. Ik raad dit aan iedereen aan om te doen!
Misschien bereik je er niets mee, maar misschien worden ze wakker en wordt er eens gekeken naar het opgewekte vermogen i.p.v. het te installeren vermogen volgens de EPC. Geïnstalleerd vermogen en opgewekt vermogen zijn regelmatig een wereld van verschil. Het kan dus zo maar zijn dat je PV installatie de helft oplevert dan het geïnstalleerd vermogen, ivm schaduwval / verkeerde oriëntatie etc.
Hoe wil je eisen dat ze die berekening doen met uitbouw dan? Ik zou niet weten hoe?

Voor het te verwachte opgewekte vermogen kijk je toch bij pvgis voordat je tekent? Met hoek van dan en ligging van huis kun je een goede berekening maken

• Mojo

Mojo

The Power Within

gr8-jen schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:23:
[...]

Hoe wil je eisen dat ze die berekening doen met uitbouw dan? Ik zou niet weten hoe?

Voor het te verwachte opgewekte vermogen kijk je toch bij pvgis voordat je tekent? Met hoek van dan en ligging van huis kun je een goede berekening maken
Een aannemer voldoet dan mogelijk niet meer aan het bouwbesluit, dus lijkt me eigenlijk geen onredelijke eis.

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
frumper schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:42:
[...]

Op dit moment gaan de woningen in Almere als warme broodjes over de toonbank en wordt er vaak zelfs overboden op de vraagprijs. Let wel, dit gebeurd vaak bij woningen rond de 200k. Ik ben wel benieuwd welk project hier gebouwd gaat worden. Ligging pal aan de Evenaar, Moskee en trein zal de verkoopbaarheid inderdaad wellicht drukken, maar misschien is de aankoopprijs er ook wel naar. Ik denk dat de grondprijs wat lager ligt dan de m2 die wij in Nobelhorst gaan betalen. Die vond ik namelijk best aan de hoge kant :/
Het gaat om het Florapark (https://www.floraparkalmere.nl/), ben ingeloot voor de onderstaande hoekwoning. De oppervlakte van de woning is 110m2. Pluspunten zijn de prijs (187,500), kunststof kozijnen standaard, draai/kiep ramen standaard, zwevend toilet standaard etc. Tevens ziet de woning er naar mijn mening erg smaakvol uit.

De nadelen zijn dat de woning ligt in Almere-Buiten (meeste vrienden en familie wonen in Almere-stad), moskee/spoor dichtbij en ligging in de buurt van de Evenaar (50kmph weg).

Zeker omdat het mijn eerste woning is vind ik het lastig om de knoop door te hakken. Ik zou ook graag in Almere-Poort wonen dichtbij vrienden en familie, maar daar betaal je zo 30k extra voor dezelfde woning. :/ Nu ik nog thuis woon kan ik veel sparen (~15k per jaar). Echter betwijfel ik of de stijgende huizenprijzen bij te houden zijn. :+

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u8jpmilick5up.png

Ligging van boven:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nzjcnj3bvvwdd.png

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mastasidaz schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:23:
[...]
De nadelen zijn dat de woning ligt in Almere-Buiten (meeste vrienden en familie wonen in Almere-stad), moskee/spoor dichtbij en ligging in de buurt van de Evenaar (50kmph weg).
Op Google maps staat ook hoogbouw. Met als gevolg drukte en minder privacy in een tuin. In de render is deze weggelaten.

Heeft meer invloed dan een moskee aan de andere kant van de hoogbouw?

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
gr8-jen schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:23:
[...]

Ik weet niet zo zeer of je het kunt eisen en hoe sterk je staat. Naar mijn weten is de bouwvergunning met bijbehorende EPC afgegeven op de basiswoning. Ik weet niet hoe er in mijn geval met aanpassingen omgegaan wordt.
Ik ken ook situaties waarbij de aannemer geld vraagt om de berekening met bouwkundige aanpassingen uit te voeren. Ik zie het wel.

De berekening kan inderdaad makkelijk uitgevoerd worden in PVgis, maar hier wordt niet of nauwelijks naar gekeken door aannemers. En toen wij tekende voor de woning was nog niet inzichtelijk hoeveel panelen we krijgen (nu nog steeds niet) dus vandaar dat ik wel om een opbrengstgarantie vraag.

• gr8-jen
Daar zit ik dus ook mee. Ik heb het al eerder gevraagd maar hoop meer geluk te hebben nu het is gekocht en die makelaar er tussenuit gaat.

Heb je de EPC gekregen? Bij ons stond daar het aantal panelen op, Wp per paneel en verwachte opbrengst. Die opbrengst klopte trouwens met de classic versie van pvgis en die is tot nu behoorlijk negatief vergeleken met opbrengst van afgelopen jaren.

Voor zover ik weet moet de aannemer voldoen aan wat daar op staat. Dus isolatie, verwarming en venttilatie en ook opbrengst van panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:17

Hoogbouw, spoor en moskee in willekeurige volgorde zouden voor mij in die combinatie een no-go zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door iRobert op 01-10-2017 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind die strook persoonlijk echt een ratjetoe aan woningen, van alles door elkaar gebouwd zonder echt een eenheid te vormen. Moskee en Hindoe tempel vlak bij elkaar, zal veel mensen trekken. Drukke weg, treinverbinding die steeds drukker wordt. Enige positieve punt aan die plek voor mij is prijs en het Indische afhaalrestaurant vlakbij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 10:54
gr8-jen schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 22:11:
Daar zit ik dus ook mee. Ik heb het al eerder gevraagd maar hoop meer geluk te hebben nu het is gekocht en die makelaar er tussenuit gaat.

Heb je de EPC gekregen? Bij ons stond daar het aantal panelen op, Wp per paneel en verwachte opbrengst. Die opbrengst klopte trouwens met de classic versie van pvgis en die is tot nu behoorlijk negatief vergeleken met opbrengst van afgelopen jaren.

Voor zover ik weet moet de aannemer voldoen aan wat daar op staat. Dus isolatie, verwarming en venttilatie en ook opbrengst van panelen.
Ik heb wel eens begrepen dat bijvoorbeeld bomen die fors schaduw geven geen invloed hebben: het berekend vermogen telt...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:37
jogaa schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:02:
[...]

Ja, 40x60 in een relatief gestabiliseerd zandbed gebeurd altijd :+

Dat het niet 100% blijft is altijd. Ook als je opsluitbanden gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Wat hebben jullie met de trap gedaan? Gelijk geschilderd? Zelf gedaan? Zo ja, goed te doen? We hebben de trappen dicht laten maken. Nu even kijken of ik het gelijk zal verven, denk het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-06 05:56
Wij zijn net weer even in het huis wezen kijken.
Binnen staan gipsblokken waarvan muurtjes gemaakt gaan worden, ongeveer 8 cm dik. Het viel me op dat er twee soorten blokken staan, roze en wit. Iemand enig idee wat het verschil is. Ik zag de verschillende blokken bij de buurhuizen ook staan.
Plaatsen van die blokken gaat vast heel snel, want we hebben dinsdag inmeet-middag, dus dan moeten de wandjes en de aansluitingen in de wandjes, gereed zijn.

@Wackmack
Even kijken hoe het met het budget uitkomt, maar van beneden naar 1e etage denk ik aan marmoleum. (betonlook ofzo)
Hebben we in ons huidige huis ook, ziet er na al die tijd nog heel netjes uit en is vrijwel onderhoudsvrij.
Weet niet of ik zit te wachten om iedere drie jaar de trap te schilderen. Wij lopen ook met schoenen aan in huis.

[ Voor 28% gewijzigd door miles op 01-10-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:01
miles schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 15:29:
Wij zijn net weer even in het huis wezen kijken.
Binnen staan gipsblokken waarvan muurtjes gemaakt gaan worden, ongeveer 8 cm dik. Het viel me op dat er twee soorten blokken staan, roze en wit. Iemand enig idee wat het verschil is. Ik zag de verschillende blokken bij de buurhuizen ook staan.
Plaatsen van die blokken gaat vast heel snel, want we hebben dinsdag inmeet-middag, dus dan moeten de wandjes en de aansluitingen in de wandjes, gereed zijn.
De witte zijn standaard, roze extra geluidwerend (hogere massa). Je hebt ook nog lichtgroene, voor natte ruimtes. Bij ons zijn ze 70mm, je hebt ze ook van 100mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
@smartie89 Wellicht weet jij hier het antwoord op. Als de EPC-waarde van een huis van 0,38 naar 0,25 gebracht kan worden met 7 zonnepanelen. Kun je die som dan ook doortrekken en zeggen dat je met nog 14 panelen (met dezelfde opbrengst) op een EPC van 0,0 komt?

[ Voor 4% gewijzigd door My-life op 01-10-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
vandermark schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 14:35:
[...]

Ik heb wel eens begrepen dat bijvoorbeeld bomen die fors schaduw geven geen invloed hebben: het berekend vermogen telt...
Bomen zijn ook moeilijk te berekenen dus daar kan ik in komen. Toen er bij ons volgende huis misschien een boom zou komen hebben we ook gekeken naar het soort. Gelukkig zal dat soort niet boven de 5 meter komen en staat die ver weg genoeg om geen last van de wortels te krijgen.

Als ze geen rekening houden met een dakkapeloptie van de buren zijn het wel knurften. Ik hoop ook van harte dat onze buren niet zo dom zijn om zonnepanelen aan de zonkant op te offeren voor een smalle en dure dakkapel. Als dat wel zo is en die komt te dicht bij ons dak zal die aannemer wel een probleem krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 10:54
Ik heb een west/oost dak en het verbaast met dat onze 9 zonnepanelen allemaal op de westkant komen waar ook een dakkapel komt. Ik heb de aannemer gewezen op de schaduweffecten en gezegd dat optimizers nodig zijn. Na overleg met installateur was hij dit met me eens en wordt eea aangepast. Goedkoopste was alles naar oostzijde doen maar indak en dergelijke was al besteld. Ik vind het prima: Nu kan ik vrij goedkoop zelf de oostzijde zonder schaduwbelemmeringen vol leggen :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06 13:07
smartie89 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:04:
Ik lees meerdere verhalen hier over de zonnepanelen en wil er even op inhaken.

Zelf werk ik bij een elektroinstallateur en ben werkvoorbereider/ projectleider over de PV installaties op nieuwbouwprojecten.

Het is bij aannemers heel erg triest hoe ze met zonnepanelen omgaan. Het is voor hen een noodzakelijk kwaad om de EPC te behalen en vanuit de berekeningen rolt een aantal m2 PV wat geïnstalleerd moet worden. Ze zullen bijna nooit voor zichtwerk gaan en alles moet zo goedkoop mogelijk. Dit resulteert bijvoorbeeld in Poly panelen (blauwe panelen met alu kleur rand) op een zwart dak of poly in een zwart in-dak systeem.
Ook wordt er niet gekeken naar wat de PV panelen op moeten brengen. Ik heb regelmatig dat er panelen op een woning moeten waarvan de omvormer nauwelijks aan gaat, omdat ze tussen 2 dakopbouwen in liggen en bijna alleen maar schaduw hebben en het boeit ze helemaal niets.

Als je specifieke vragen hebt kun je die aan me stellen via PB.
...
Thx, heb 1 op 1 die vraag bij Dura neergelegd :)
Overigens is bij ons het nadeel dat de gemeente heeft besloten dat er geen PV-panelen aan de voorkant (zuid-westen voor ons) vanwege straatbeeld geïnstalleerd mogen worden. Zo gaan we die klimaatdoelstellingen wel halen 8)7

Maar ik hoorde al meer van die verhalen dat aannemers enkel PV vanuit de normen installeren en weinig om kwaliteit en feitelijke opbrengst geven. Vandaar dat ik ook met het idee speel om die lui maar wat van die panelen op de achterkant te laten leggen om dan later maar eens ga kijken of ik die omgevingsvergunning kan aanvechten. Mocht dat positief uitpakken dan leg ik zelf wel fatsoenlijke panelen aan de voorkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
Wij krijgen een smalle en dure dakkapel ;) maar wel aan de schaduwkant omdat dat de straatkant is. Was daar de zon, had ik hem alsnog genomen... woongenot gaat hier echt wel boven zonnepanelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Laatst online: 22-05 13:34
ANdrode schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:37:
[...]

Op Google maps staat ook hoogbouw. Met als gevolg drukte en minder privacy in een tuin. In de render is deze weggelaten.

Heeft meer invloed dan een moskee aan de andere kant van de hoogbouw?
https://www.google.de/map...Oas_bA!2e0!7i13312!8i6656
Dat huis komt vrijwel altijd in de schaduw van de flat er pal tegenover te staan. Veel ruimte kan er tussen flat en 1e huizenrij nooit zijn (edit: heb op de situatieschets gezien dat het slechts 18m is. Da's echt heel dichtbij), want dan past dat project niet op het bescheiden lapje grond.

De reclamefolder preekt in mooie makelmannetjes taal: "De prettige indeling van het buurtje roept een sfeer op van intimiteit en gezelligheid." (=in abn: je zit op elkaars lip)

Dat wordt een kille, donkere woning. Ikzelf huurde ooit een prima woning met hetzelfde euvel, en verliet deze na 2 jaar uitsluitend om deze reden.
Mijn tip: doe het niet en geef liever meer uit voor iets beters.

[ Voor 12% gewijzigd door Vanoverdegrens op 01-10-2017 22:41 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2