Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.035.178 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ons meer/mindergesprek ging gisteren wegens 'omstandigheden' niet door, maar heb wel alvast een offerte opgevraagd om de radiatoren op de 1e verdieping te laten vervangen door vloerverwarming.

daar kwam de volgende offerte uit voort:
  • De prijs is op aanvraag en is afhankelijk van de oppervlakte welke wordt voorzien van vloerverwarming;
  • Ter plaatsen van de 1e verdieping worden de radiatoren vervangen door vloerverwarming in de slaapkamers;
  • Ter plaatse van de badkamer wordt vloerverwarming aangebracht;
  • Ter plaatse van de badkamer wordt de radiator vervangen door een elektrische handdoekradiator (bijverwarming);
  • Deze optie is alleen mogelijk in combinatie met een ruimte-afhankelijke regeling voor de vloerverwarming. Hierdoor is het mogelijk om per kamer de temperatuur in te stellen;
Kosten:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kosten die we anders als meerwerk hebben aan de radiatoren:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
plus vervangen radiator in de badkamer voor hangdoekendesignradiator.

Is dit een "reële" meerwerkprijs? We zijn wel geneigd het te doen, heerlijk geen radiatoren in de kamers...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Is er wel eens iemand positief over zijn hoofdaannemer? Gister stond ik te kijken bij mijn project en kwam toevallig een toekomstige buurman tegen die erg negatief was over van alles qua planning/afwerking e.d.

Ik heb zelf die ervaring (nog) niet. Goed, zijn huis is al wat verder en hij heeft al een kijkmiddag gehad. Maar het valt mij op, dat wie ik ook spreek over nieuwbouwwoningen dat er altijd wel gezeik is over aannemers.

De buurman had op zich goede punten:
- Factuur gehad voor de trap, vervolgens kijkmiddag, geen trap aanwezig.
- Veel schade aan kozijnen.
- Hier en daar slecht voegwerk.
- Plafond lichtpunten op verkeerde plek.

Ik heb zelf zoals gezegd nog geen slechte ervaring. Er wordt snel gereageerd op mijn mails. Ik mail bijvoorbeeld dat er een baksteen kapot is en de volgende dag is deze vervangen. Maar de verhalen van zo'n buurman verontrusten mij dan weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
frumper schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 08:52:
Ons meer/mindergesprek ging gisteren wegens 'omstandigheden' niet door, maar heb wel alvast een offerte opgevraagd om de radiatoren op de 1e verdieping te laten vervangen door vloerverwarming.

daar kwam de volgende offerte uit voort:
  • De prijs is op aanvraag en is afhankelijk van de oppervlakte welke wordt voorzien van vloerverwarming;
  • Ter plaatsen van de 1e verdieping worden de radiatoren vervangen door vloerverwarming in de slaapkamers;
  • Ter plaatse van de badkamer wordt vloerverwarming aangebracht;
  • Ter plaatse van de badkamer wordt de radiator vervangen door een elektrische handdoekradiator (bijverwarming);
  • Deze optie is alleen mogelijk in combinatie met een ruimte-afhankelijke regeling voor de vloerverwarming. Hierdoor is het mogelijk om per kamer de temperatuur in te stellen;
Kosten:
***members only***

Kosten die we anders als meerwerk hebben aan de radiatoren:
***members only***
plus vervangen radiator in de badkamer voor hangdoekendesignradiator.

Is dit een "reële" meerwerkprijs? We zijn wel geneigd het te doen, heerlijk geen radiatoren in de kamers...
hoe groot is het oppevlakte? Bij ons was vloerverwarming €2300 vor 55 m2. Dit ging om beneden overigens. Om vloer verwarming boven te leggen waren we nog een vergelijkbaar bedrag kwijt.

De temperatuur afzonderlijk regelen (boven en beneden appart) was 700 extra, regeling per kamer heb ik het nooit over gehad.

Overigens moet je je maar afvragen of dit het waard is. Wij hebben hier ook lang over nagedacht, geen radiatoren is fijn natuurlijk, maar vooral beneden (naar onze mening). Daarnaast verwachten wij vrijwel nooit de verwarming aan te hebben op de 1e verdieping. Voor het comfort hoeft het ook niet in dat geval.

Dit geld met name voor de badkamer trouwens. Daar ben je doorgaans veel te kort voor vloerverwarming. Het opwarmen van een ruimte duurt namelijk wat langer met vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Nu online
EJPostema schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:01:
[...]

hoe groot is het oppevlakte? Bij ons was vloerverwarming €2300 vor 55 m2. Dit ging om beneden overigens. Om vloer verwarming boven te leggen waren we nog een vergelijkbaar bedrag kwijt.

De temperatuur afzonderlijk regelen (boven en beneden appart) was 700 extra, regeling per kamer heb ik het nooit over gehad.

Overigens moet je je maar afvragen of dit het waard is. Wij hebben hier ook lang over nagedacht, geen radiatoren is fijn natuurlijk, maar vooral beneden (naar onze mening). Daarnaast verwachten wij vrijwel nooit de verwarming aan te hebben op de 1e verdieping. Voor het comfort hoeft het ook niet in dat geval.

Dit geld met name voor de badkamer trouwens. Daar ben je doorgaans veel te kort voor vloerverwarming. Het opwarmen van een ruimte duurt namelijk wat langer met vloerverwarming
De ruimte bedraagt minder, dat is zo'n 46m2. Temperatuur boven en onder wordt inderdaad apart geregeld. In de badkamer moet een extra stopcontact komen. De prijs is inderdaad zo'n 1000€ dan ik had verwacht. Het is echter iets waarvan we wel iets hebben: of je doet het nu, of je doet het nooit meer...
Hetzelfde geld voor een muurtje in de woonkamer overigens bij de keuken of we die gaan plaatsen of niet... bepaald voor een deel het uiterlijk van je kamer, maar het is zo lastig om het je voor te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Eind oktober sleutel! Vorig jaar juni getekend dus heeft even geduurd. Qua planning willen we na 3/4 weken verhuizen maar dit kan toch best eerder?

Donderdag sleutel overdracht
Vrijdag haard plaatsen en zelf stukje frezen ivm zwevende TV
1e week
Schilder beneden
Zelf 2e etages schuren, voorstrijken en sauzen
2e week keuken
Eind 2e week vloerbedekking en parket vloer
3e week, stalen taartsdeuren
Hovenier begint direct met voortuin en bestrating bij de garage.

Nu is het toch alleen verhuizen? Dat is sowieso al minimaal. Dus zouden we na 3 weken in kunnen, denk ik?

Drukke periode, begin november nieuwe baan en eind december verwachten we een tweede baby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:10
Wanden zijn allemaal glad zodat je direct kunt texen?

Edit: wij hebben 2e week van augustus de sleutel gekregen. Volgende week gaan we over *O*

Maar denk dat wij wat meer zelf hebben gedaan.
Edit 2: je gaat de wanden schuren... niet goed gelezen. Wij kregen ze (naar onze mening niet glad genoeg en hebben dis alsnog de hele bovenverdieping voorzien van glad vliesbehang).

Houd er rekening mee dat het schuren een tijdrovend klusje is!

[ Voor 95% gewijzigd door JaMaaT op 22-09-2017 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
JaMaaT schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:01:
Wanden zijn allemaal glad zodat je direct kunt texen?

Edit: wij hebben 2e week van augustus de sleutel gekregen. Volgende week gaan we over *O*

Maar denk dat wij wat meer zelf hebben gedaan.
Edit 2: je gaat de wanden schuren... niet goed gelezen. Wij kregen ze (naar onze mening niet glad genoeg en hebben dis alsnog de hele bovenverdieping voorzien van glad vliesbehang).

Houd er rekening mee dat het schuren een tijdrovend klusje is!
Voorinspectie gedaan met de schilder en die was zeer positief hoe glad de muren waren.

Ga een schuurmachine huren, zón grote, dan gaat het volgens mij vrij hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Ja dan gaat het hard inderdaad. Vergeet niet ook de stofzuiger erbij te huren.

Verder liggen alle vloeren er al in? Sanitair en keuken ook? Gordijnen ophangen etc.

De overige deuren in huis, zijn die allemaal al geschilderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
JaMaaT schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:31:
Ja dan gaat het hard inderdaad. Vergeet niet ook de stofzuiger erbij te huren.

Verder liggen alle vloeren er al in? Sanitair en keuken ook? Gordijnen ophangen etc.

De overige deuren in huis, zijn die allemaal al geschilderd?
Vloeren en keuken in week 2 of 3. Sanitair zit er al in. Geld voor de gordijnen is er niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:29

Osxy

Holy crap on a cracker

Wackmack schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:37:
[...]

Vloeren en keuken in week 2 of 3. Sanitair zit er al in. Geld voor de gordijnen is er niet meer.
Oef, hoop dat je bedoeld: we willen wat geld reserve houden dus gordijnen komen later?

Want als er geen geld meer is voor gordijnen zit je wel aardig aan het randje in mijn ogen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Houd je rekening met een opstookprotocol m.b.t. vloer? Dit kan ook zo 4 weken duren voordat je dekvloer klaar is voor parket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

We zijn bezig met de hypotheekaanvraag, maar nu vraagt de hypotheekverstrekker ineens een getekende meerwerkopdracht. En die hebben we nog niet. Ik sprak afgelopen week enkele buren en die hebben de aanvraag allang rond, zonder meerwerkopdracht. Hoe gaat dit bij jullie?
Ik begreep dat de meerwerklijst van de aannemer direct invloed heeft op de waarde van het geheel, die willen we natuurlijk zo hoog mogelijk hebben zodat we sneller dalen in risicoklasses.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 22-09-2017 15:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
Sport_Life schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:16:
We zijn bezig met de hypotheekaanvraag, maar nu vraagt de hypotheekverstrekker ineens een getekende meerwerkopdracht. En die hebben we nog niet. Ik sprak afgelopen week enkele buren en die hebben de aanvraag allang rond, zonder meerwerkopdracht. Hoe gaat dit bij jullie?
Ik begreep dat de meerwerklijst van de aannemer direct invloed heeft op de waarde van het geheel, die willen we natuurlijk zo hoog mogelijk hebben zodat we sneller dalen in risicoklasses.
Bij ons ging het op de zelfde manier. Wij vonden het een beetje een kip ei verhaal. Je wilt weten wat je kan lenen zodat je daar je opties op kan baseren als dat nodig is en de bank wil weten wat je wilt lenen voordat je te horen krijgt wat je kan lenen. Het 1 annuleert een beetje het ander.

Waar wij toen mee zaten was eigenlijk het volgende; wij wilden veel van de opties, vrijwel alles. Maar dat kost dan wel tienduizenden euros meer, die je wel gefinancieerd moet krijgen. Mocht je het niet rond krijgen bij de bank kan je je huis niet kopen en gaat de koop niet door. Op zich logisch maar nu het punt. Je zou ook kunnen redeneren dat je als je dat niet voor elkaar krijgt je ook zonder een hoop opties kan leven en dan je aanvraag dus een stuk lager kan inschieten die wel lukt. Alleen je hebt overal al voor getekend dus die mogelijkheid is er niet. Om maar even een voorbeeld te noemen om de discussie over te veel lenen voor te zijn. Je kan de standaard keuken nemen, en later eigen keuken doen (heeft ook nadelen) of je kan je droomkeuken erbij doen a 25K.

Het is dus nu echt een gok (educated natuurlijk) en dan gaan en hopen dat het lukt. Jammer dat het zo moet maar goed je doet er weinig aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-06 22:50
Volgens onze adviseur was een getekende meerwerk lijst ook nodig. Weet eerlijk gezegd niet of dat een vereiste was van de bank of de inschatting van de adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
Out.of.Control schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:26:
Volgens onze adviseur was een getekende meerwerk lijst ook nodig. Weet eerlijk gezegd niet of dat een vereiste was van de bank of de inschatting van de adviseur.
Nou de regel tegenwoordig is dat je natuurlijk maar 101% / 100% mag lenen van de waarde van je huis. In geval bij nieuwbouw dus de volledige koopprijs en dat is inclusief meerwerk etc. Dus een hypotheek aanvragen voor meer dan de koopprijs alleen lijkt me dan niet mogelijk? En dus moet de bank die info hebben lijkt me dan. Maar zeker weet ik het ook niet, adviseur heeft communicatie met bank gedaan in ons geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Ghotirey op 22-09-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:00
Wij mochten gewoon een excel lijst maken met meerwerk en daar onze handtekening onder.

Het meerwerk mag je meefinancieren omdat dit ook waardeverhogend is voor je huis.

[ Voor 33% gewijzigd door Snowhite0901 op 22-09-2017 15:40 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghotirey
Snowhite0901 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:39:
Wij mochten gewoon een excel lijst maken met meerwerk en daar onze handtekening onder.

Het meerwerk mag je meefinancieren omdat dit ook waardeverhogend is voor je huis.
En wat dan als die veranderd zowel naar boven als naar beneden? lijkt me dan lastig met hypotheek aanvraag. Naar boven kan je zelf nog het verschil bij leggen maar naar beneden dan kom je boven die 101% regel in sommige gevallen. Ben wel benieuwd of we een expert hebben toevallig op dit forum die daar wat over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shibbeh
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-06 11:02
Ghotirey schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:42:
[...]

En wat dan als die veranderd zowel naar boven als naar beneden? lijkt me dan lastig met hypotheek aanvraag. Naar boven kan je zelf nog het verschil bij leggen maar naar beneden dan kom je boven die 101% regel in sommige gevallen. Ben wel benieuwd of we een expert hebben toevallig op dit forum die daar wat over kan zeggen.
Dit was voor ons ook het geval. Wij konden gewoon een spreadsheet aanleveren met daarin de te verwachten bedragen. Naar boven bijstellen kan inderdaad niet, dus hebben we alle inschattingen vrij hoog gezet. Dat was geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-06 22:50
Zo'n Excel sheet had ik ook, totdat de adviseur zei: dat gaat niet goedkomen zo.
Toen toch maar bij de aannemer gaan aandringen op een officiële lijst, die door beide partijen is ondertekend.
De offerteaanvraag ligt nu bij de bank, nog even afwachten. Ik verwacht geen problemen, maar toch fijn als het rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Osxy schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:38:
[...]

Oef, hoop dat je bedoeld: we willen wat geld reserve houden dus gordijnen komen later?

Want als er geen geld meer is voor gordijnen zit je wel aardig aan het randje in mijn ogen.
Het is gelukkiger iets genuanceerder. We hebben 50K begroot, hierin zit de keuken, stalen deuren, haard, vloeren, enZ. We hadden 3K over echter is alles duurder geworden. Gelukkig vanaf december geen dubbele lasten meer, scheelt ruim 1K per maand. In januari komt er genoeg geld bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:30
Sport_Life schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:16:
Hier bij de rabo ook geen meerwerk op hoeven geven. Ze gaven aan dat het wel handig is om iets extra te financieren voor het geval je toch nog iets wil dus 5k erbij gezet. Daarna zijn we pas officieel in de weer gegaan met het meerwerk en dat was bij elkaar iets van 15k wat dan zelf gefinancierd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkool837
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 21:33
Ik moest voor meerwerk ook alleen globaal lijstje maken met geschatte bedragen en handtekening eronder.
Stelde weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

pkool837 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:11:
Ik moest voor meerwerk ook alleen globaal lijstje maken met geschatte bedragen en handtekening eronder.
Stelde weinig voor.
Verschilt gigantisch van bank tot bank. Wij hadden ook zo'n simpel "kladje" bij NIBC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Wackmack schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 17:35:
[...]

Het is gelukkiger iets genuanceerder. We hebben 50K begroot, hierin zit de keuken, stalen deuren, haard, vloeren, enZ. We hadden 3K over echter is alles duurder geworden. Gelukkig vanaf december geen dubbele lasten meer, scheelt ruim 1K per maand. In januari komt er genoeg geld bij.
Hier iets ruimer begroot maar hetzelfde principe. Als je bij wijze van spreken 20k overhoudt had dat ook in mindering gebracht kunnen worden op de hypotheek.

Hier ook financieel tegen bankroet aan _O-

Straks geen dubbele maandlasten meer en alle materialen (op de tuin na) zijn al betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag gebeld met de hypotheek adviseur en de aannemer. Hypotheek adviseur wilt een getekende meerwerk offerte voor de aanvraag. De aannemer zegt dat het nog een maand kan duren voordat de meerwerk offerte af is. Ondertussen beginnen ze over enkele weken al met bouwen en moeten we binnenkort de grond betalen :F. Vind het toch allemaal vrij krap, wil voorkomen dat we bouwrente moeten betalen maar op deze manier ontkomen we er niet aan.

Qua bouwdepot zitten we qua budget al ongeveer vol, gaat zo enorm hard! :D

Ondanks bovenstaande blijft het een erg leuk project :)!

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 22-09-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvdnBerg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04-2022
Ik weet niet of Scr33x0r nog meeleest, maar ik wilde het toch proberen.
Scr33x0r schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:25:
[...]

Zie mijn eerdere bericht:
Scr33x0r in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"

Wij hebben uiteindelijk gekozen om wel het grijs te houden, maar het moet echt dunner.. Zie:
[afbeelding]
Mag ik vragen waarom jullie hebben gekozen om het grijs te houden? Wij hebben ook witte tegels met zilvergrijze voeg, gecombineerd met zandkleurige tegels (vloer en douchehoek), over de kit kleur is nooit overlegd (hebben we zelf ook niet meer aan gedacht) en het is afgelopen week gekit, tussen het gespoten plafond en de witte tegels wit, maar de verticalen tussen de witte tegels ook grijs. Ik vind het niet mooi, de randen zijn een stuk dikker dan de tegelvoeg en het lijkt net of er ruimte tussen de tegels zit in de hoeken. Waar de zandkleurige tegels bij elkaar komen is een soort grijze transparante kit gebruikt met erg dikke randen en dat vind ik ook zeker niet fraai. Ik vrees er voor dat het lelijker wordt als het gecorrigeerd moet worden maar ik wil er ook niet jaren tegenaan moeten kijken en alsmaar denken: niet mooi. We hebben zoveel moeite gestoken in een mooie badkamer en toiletruimte en dit verpest de boel toch wel voor mij.

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
SmileAlot schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:54:
[...]

Projectontwikkelaar inmiddels gesproken; die is in principe akkoord alleen moet de installateur van de wko nog aangeven of hij de installatie nog kan aanpassen. De wko' zijn kennelijk al geboord? Lijkt me dat dit (helemaal er nog geen fundering oid ligt) aangepast kan worden???
Iemand hier nog een mening over! Nog niets gehoord van de wooncoach! Pfff!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54
WKO boren: zijn lussen in de bodem van soms wel 100 meter diep. Die worden veelal voor de fundering al gelegd en deze zijn zeker NIET aan te passen naderhand. Ik kan me voorstellen dat ivm afstand tussen lus en fundering het lastig is om naderhand de fundering aan te passen...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Wackmack
JaMaaT schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:24:
[...]

Hier iets ruimer begroot maar hetzelfde principe. Als je bij wijze van spreken 20k overhoudt had dat ook in mindering gebracht kunnen worden op de hypotheek.

Hier ook financieel tegen bankroet aan _O-

Straks geen dubbele maandlasten meer en alle materialen (op de tuin na) zijn al betaald.
Ook nog 25K meerwerk, dat zit gelukkig in de hypotheek. Woensdag getekend voor de.oprit en voortuin, einde is in zicht.

• SmileAlot
vandermark schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:15:
WKO boren: zijn lussen in de bodem van soms wel 100 meter diep. Die worden veelal voor de fundering al gelegd en deze zijn zeker NIET aan te passen naderhand. Ik kan me voorstellen dat ivm afstand tussen lus en fundering het lastig is om naderhand de fundering aan te passen...
Ok! In dit geval is formeel de bouw nog noet begonnen en gezien onze situatie dus met 2 buren die wel keuze uitbouw hebben gekozen van 2 etages hoog en 2,4m diep ligt nu de vraag voor of wij in ieder geval beneden kunnen uitbouwen. Ontwikkelaar is akkoord maar vraag is nu of installateur de boringen kan aanpassen voor een groter huis . Van 131m2 naar 144m2. Voor mij als leek is het onmogelijk om te snappen/weten of je dan moet aanpassen(want is maar 10%meer) en wat dan t werk zou zijn... kun je daar Wat over zeggen?

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

SmileAlot schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:35:
[...]

Ok! In dit geval is formeel de bouw nog noet begonnen en gezien onze situatie dus met 2 buren die wel keuze uitbouw hebben gekozen van 2 etages hoog en 2,4m diep ligt nu de vraag voor of wij in ieder geval beneden kunnen uitbouwen. Ontwikkelaar is akkoord maar vraag is nu of installateur de boringen kan aanpassen voor een groter huis . Van 131m2 naar 144m2. Voor mij als leek is het onmogelijk om te snappen/weten of je dan moet aanpassen(want is maar 10%meer) en wat dan t werk zou zijn... kun je daar Wat over zeggen?
"Maar" 10%. Dat is best een significant verschil, dus ja er zal hoogstwaarschijnlijk een aanpassing nodig zijn. De capaciteit van dergelijke systemen word altijd zo krap mogelijk gehouden, scheelt kosten en verhoogd de marges ;)

• SmileAlot
Osxy schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:40:
[...]

"Maar" 10%. Dat is best een significant verschil, dus ja er zal hoogstwaarschijnlijk een aanpassing nodig zijn. De capaciteit van dergelijke systemen word altijd zo krap mogelijk gehouden, scheelt kosten en verhoogd de marges ;)
Helder, en dan hebben het over 1k, 5k, of 10k voor de aanpassingen ?😔

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

SmileAlot schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:58:
[...]

Helder, en dan hebben het over 1k, 5k, of 10k voor de aanpassingen ?😔
Mijn gok is dat de prijs voor die aanpassing inbegrepen zit in de meerprijs van de aanbouw. Verder is er voor buitenstaanders weinig over te zeggen, zou echt een complete gok worden om daar een waarde aan te verbinden.

• vandermark
SmileAlot schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:35:
[...]

Bij WKO (eigenlijk bodemwarmtewisselaar, strikt gesproken geen WKO, maar soit...). Bepaalt de lengte van de lussen de capaciteit van de verwarming/koeling en dat luistert best nauw. Met een te korte lus zou je 'kortsluiting' kunnen krijgen. Maar ik mag hopen dat het niet zo nauw is gedimensioneerd...

• SmileAlot
Osxy schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:11:
[...]

Mijn gok is dat de prijs voor die aanpassing inbegrepen zit in de meerprijs van de aanbouw. Verder is er voor buitenstaanders weinig over te zeggen, zou echt een complete gok worden om daar een waarde aan te verbinden.
Ok maar in dit geval gaat het dus om boringen die al gedaan zijn en omdat wij dus geconfronteerd werden met die uitbouw aan beide kanten willen wij dus nu ook gelijk uitbouwen en daarom moeten ze dus aanpassingen doen aan hetgeen ze kennelijk al hebben gedaan....als dit tenminste mogelijk gaat zijn!

• vandermark
Bij WKO lussen kun je geen aanpassingen doen: die liggen soms wel dieper dan 100m in de bodem. Je kan er een lus bij doen maar dat is erg duur verwacht ik...

• SmileAlot
vandermark schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:33:
Bij WKO lussen kun je geen aanpassingen doen: die liggen soms wel dieper dan 100m in de bodem. Je kan er een lus bij doen maar dat is erg duur verwacht ik...
net even naar bouw gereden. lijkt dat ze met de klok mee werken en op veel plekken zie ik al PE leidingen uit de grond van volgens mij de WKO en op veel plekken staan nog piketten en de boormachine staat nog op het terrein. Volgens mij is onze kavel als laatste aan de beurt dus dan is er nog hoop denk ik?? Kwestie van langere buizen? piketten wat verschuiven. Scheelt in ieder geval dat de machines er allemaal nog staan en ze nog alles af moeten maken...ben ik te optimistisch ?:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Ja, zou rekening houden met het ergste ;) Kan het alleen maar meevallen.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:42
Neem aan dat als de machines er al staan het materiaal er ook al is ;) Dan zullen ze niet even een lus extra hebben liggen voor mensen die even wat extra in de grond willen.

• SmileAlot
Osxy schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:16:
[...]

Tja en anders dan zien we er maar vanaf! Ga niet 1,5 jaar dubbele lasten voor iets wat al niet meer naar de zin is. Vraag me nog steeds wel af wat voor gevolg het voor je installatie heeft als je zelf later laat uitbouwen. Want het feit dat de wko, fatsoenlijk uitbouwen eigenlijk onmogelijk maakt blijf ik bijzonder vinden...

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-06 10:33
Mogelijk betaal je dan wel een boete als je er van af ziet. Even goed je papieren lezen.

• SmileAlot
RvH photo schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:15:
Mogelijk betaal je dan wel een boete als je er van af ziet. Even goed je papieren lezen.
Koop/aanneem ovk op basis van deze info nog niet ondertekend dus dat is geen issue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Een bodem boring wordt bepaald na warmte verlies berekening.

Als je uit bouwt heb je iets meer warmte verlies (plat dak op de uitbouw bijvoorbeeld, en een stukje meer vloer)
De verschoven muur blijft gelijk en je krijgt een paar m2 meer zijmuur, maar daar zitten buren die ook stoken en is verlies niet zo groot.

Als voorbeeld krijgen wij een stuk plat dak op uitbouw keuken (RC6) 15,25 m2 plat dak is 119w verlies.
Zou zul je bijvoorbeeld totaal 200 watt meer verlies hebben (in de vloer heb je niet zo veel verlies, en naar buren haast niets) en dat moet dan gecompenseerd worden met je WKO. Maar die lengte hebben ze bij beide buren dan ook al uitgerekend lijkt me..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

SmileAlot schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:34:
[...]

Koop/aanneem ovk op basis van deze info nog niet ondertekend dus dat is geen issue...
Op basis van welke info? Dat de buren gaan uitbouwen? Maar je hebt wel dr aanneem/koop ovk al getekend? Persoonlijk zegt mijn gevoel dat die gewoon geldig is, bij mij staat er ieder geval geen clausules in die betrekking hebben op de buren, sterker nog staan wel clausules in over het feit dat buren kunnen uitbouwen zonder dat hier een aanvullende vergunning voor benodigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Nu online
Als ik het goed heb gelezen, is hij er achtergekomen bij het tekenen en heeft hij op dat moment nog niet getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

frumper schreef op zondag 24 september 2017 @ 08:58:
Als ik het goed heb gelezen, is hij er achtergekomen bij het tekenen en heeft hij op dat moment nog niet getekend.
Dat punt inderdaad gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Geregeld dat we het plafond gaat stucen. Gisteren gezien een vriend en dat ziet er super uit. Muren doen we renovlies.

Meer mensen die het plafond gaan stucen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-06 05:56
Ik wil zowel plafond als muren (laten) stucen. Wil graag een strakke afwerking en wij gaan niet over twee jaar het huis weer leeghalen om dan alsnog te stucen. Renovlies aan (laten) brengen kost trouwens ook niet niks.
Heb trouwens wel net een superbehang gezien voor een wand in de kinderkamer. We waren het eerst niet van plan, maar nu toch ook wat behang.

[ Voor 24% gewijzigd door miles op 24-09-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
Osxy schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:47:
[...]

Dat punt inderdaad gemist.
Klopt; nou op de dag van tekenen achter gekomen en met makelaar op zwart en wit bevestigd dat hij de ovk in de kast legt tot er uitsluitsel is; dan hebben we nog paar dagen bedenktijd. Fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
jacovn schreef op zondag 24 september 2017 @ 06:44:
Een bodem boring wordt bepaald na warmte verlies berekening.

Als je uit bouwt heb je iets meer warmte verlies (plat dak op de uitbouw bijvoorbeeld, en een stukje meer vloer)
De verschoven muur blijft gelijk en je krijgt een paar m2 meer zijmuur, maar daar zitten buren die ook stoken en is verlies niet zo groot.

Als voorbeeld krijgen wij een stuk plat dak op uitbouw keuken (RC6) 15,25 m2 plat dak is 119w verlies.
Zou zul je bijvoorbeeld totaal 200 watt meer verlies hebben (in de vloer heb je niet zo veel verlies, en naar buren haast niets) en dat moet dan gecompenseerd worden met je WKO. Maar die lengte hebben ze bij beide buren dan ook al uitgerekend lijkt me..
Dit kan dan meevallen aangezien het dan alleen een platdak van 12m2 betreft; muren beide kanten tegen de buren aan uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
SmileAlot schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:13:
[...]

Dit kan dan meevallen aangezien het dan alleen een platdak van 12m2 betreft; muren beide kanten tegen de buren aan uiteraard
Ja, stel 150 watt verlies, wellicht heel huis 5000 watt transmissie verlies.(op basis van 30 watt/meter 166 meter)
Dan zou je met 30 watt per meter 5 meter extra nodig hebben (diepte, wat 2x die lengte buis is)

Nu is boren wel relatief duur, bij mij iets van € per watt incl btw. Maar dat zou je dan 150€ extra kosten als dat 1:1 berekend wordt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Loont het om bestrating/oprit/terrastegels door een stratenmaker te leggen en de tuin verder door een hovenier i.p.v. alles door een hovenier?

Hoveniers zijn doorgaans duurder dan stratenmakers. Maar het is wel makkelijker om de hele tuin inclusief bestrating in 1 keer door een hovenier te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:02
Anoniem: 36835 schreef op maandag 25 september 2017 @ 08:14:
Loont het om bestrating/oprit/terrastegels door een stratenmaker te leggen en de tuin verder door een hovenier i.p.v. alles door een hovenier?

Hoveniers zijn doorgaans duurder dan stratenmakers. Maar het is wel makkelijker om de hele tuin inclusief bestrating in 1 keer door een hovenier te doen.
Je kan ook nog overwegen een grondwerker in te schakelen. Die doet doorgaans zand, graafwerk en bestrating. Enige wat dan nog rest is beplanten. Dat is niet heel erg ingewikkeld, dus mocht je daar zelf zin in hebben is dat een mooie besparing op een hovenier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Grondwerker hebben we hier ook gedaan met het blok. Had alleen de afvoer van de schuur kapot gereden die door de tuin liep. Gelukkig nog geen tuin aan laten leggen, want was wel wat zand weg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Anoniem: 36835 schreef op maandag 25 september 2017 @ 08:14:

Dat klopt zeker. Eerst een offerte gemaakt door een hovenier en vervolgens door een stratenmaker die ook schuttingen enz doet, scheelt toch paar K. Bedrijf van de schuttingen belde ze. Ze zouden vandaag alles al kunnen plaatsen, dikke prima natuurlijk.

Belde ze net, de aannemer is vergeten aan te geven hoe groot de kavel is. Nu wordt het in week 42 geplaatst, oplevering is week 43.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-06 16:20
Wackmack schreef op zondag 24 september 2017 @ 16:33:
Geregeld dat we het plafond gaat stucen. Gisteren gezien een vriend en dat ziet er super uit. Muren doen we renovlies.

Meer mensen die het plafond gaan stucen?
Wij laten ook beneden het plafond (incl. een platte plint) stucen en de muren met renovliesbehang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
Osxy schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:16:
[...]

Het lijkt goed te komen. Ze gaan een extra boring doen om in ieder geval de begane grond uit te bouwen. 1e etage was niet mogelijk maar dat vind ik dan minder erg. (Iemand alvast tips voor over 10 jaar om dat uit te bouwen ;))
Belangrijkste is dus dat beneden kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-06 23:37
ollie_1982 schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:33:
[...]

Wij laten ook beneden het plafond (incl. een platte plint) stucen en de muren met renovliesbehang.
Mag ik vragen wat je extra moet betalen voor het stucen ipv (waarschijnlijk) het spuitwerk?

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is er eigenlijk op tegen om de keuken vooraf aan het stucen te plaatsen? Ik zie steeds meer nieuwbouwwoningen met keuken opgeleverd worden, en dat gaat allemaal prima.

Als je eerst alles laat stucen en schilderen, en vervolgens ratst de keukenboer met het plaatsen van het blad tegen de muur heb je gelijk schade aan je stucwerk.

Als je eerst de keuken plaatst, kan daar gewoon netjes omheen gestucd worden. Een keuken afplakken vrij simpel verder tegen eventuele rotzooi die van het stuccen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
pvanmegen schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:42:
[...]

Mag ik vragen wat je extra moet betalen voor het stucen ipv (waarschijnlijk) het spuitwerk?
Dit wordt niet vanuit de bouw gedaan dus het wordt over het spuitwerk gedaan en niet i.p.v. helaas.

We hadden pas later besloten om het te laten stucen en geen minderwerk (€100 terug) doorgegeven voor het plafond.

We betalen +/- €1500,- voor het plafond (excl. de plint dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Nu online
ollie_1982 schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:16:
[...]

Dit wordt niet vanuit de bouw gedaan dus het wordt over het spuitwerk gedaan en niet i.p.v. helaas.

We hadden pas later besloten om het te laten stucen en geen minderwerk (€100 terug) doorgegeven voor het plafond.

We betalen +/- €1500,- voor het plafond (excl. de plint dan).
er stond bij ons expliciet iets in over het stuccen van de plfonds... niet doen ivm scheuren op de naden.
Wat gaan jullie doen om deze kans te minimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Ligt denk ik aan het type vloer wat ze gebruiken, de opgestorte breedplaatvloer is blijkbaar minder gevoelig voor scheuren dan de kanaalplaatvloer. Of zie ik het helemaal mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
frumper schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:20:
[...]

er stond bij ons expliciet iets in over het stuccen van de plfonds... niet doen ivm scheuren op de naden.
Wat gaan jullie doen om deze kans te minimaliseren?
Wij hebben een breedplaatvloer en daar is de kans kleiner op scheuren volgens mij? En anders is het inderdaad pech als het gebeurd en moet het hersteld worden.

Ik was op de bouwplaats afgelopen vrijdag en zag overigens geen v-naden zitten. Ze zaten strak tegen elkaar aan en geen naad.

Ik lees dat ook hier bij de verschillen tussen een breedplaatvloer en kanaalplaatvloer:

https://www.bouwbedrijf-lichtenberg.nl/blog/breedplaatvloer-of-kanaalplaatvloer/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Anoniem: 36835 schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:52:
Wat is er eigenlijk op tegen om de keuken vooraf aan het stucen te plaatsen? Ik zie steeds meer nieuwbouwwoningen met keuken opgeleverd worden, en dat gaat allemaal prima.

Als je eerst alles laat stucen en schilderen, en vervolgens ratst de keukenboer met het plaatsen van het blad tegen de muur heb je gelijk schade aan je stucwerk.

Als je eerst de keuken plaatst, kan daar gewoon netjes omheen gestucd worden. Een keuken afplakken vrij simpel verder tegen eventuele rotzooi die van het stuccen komt.
Je hebt liever een droge muur voor je kastjes dan een muur die nog nat is van het stucwerk.

De keukens bij oplevering komt door de financieringsnorm. Je mag incl. keuken financieringen, terwijl het als meerwerk vaak moeilijker is met financieren, vooral als je veel opties kiest. Overigens plaats ik ook liever geen keukens voor oplevering. Keukens zijn opleverpuntgenerators als ze er al niet uitgejat worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Señor Sjon schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:40:
[...]

Je hebt liever een droge muur voor je kastjes dan een muur die nog nat is van het stucwerk.

De keukens bij oplevering komt door de financieringsnorm. Je mag incl. keuken financieringen, terwijl het als meerwerk vaak moeilijker is met financieren, vooral als je veel opties kiest. Overigens plaats ik ook liever geen keukens voor oplevering. Keukens zijn opleverpuntgenerators als ze er al niet uitgejat worden.
Eens, plus het feit dat een keukenmonteur vaak wat nauwkeuriger os dan een Stucadoor.

Ook repareer ik liever een stukje gestucte wand dan een werkblad of kastje.

Tevens is het natuurlijk lastig voor een exacte maatvoering, smeert de stucadoor er teveel op past het blad ineens niet meer (in het geval dat het blad tussen 2 wanden komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 09:15
Wij willen ook inderdaad het plafond laten stucen.

Waar ik steeds weer mee worstel zijn de diverse werkzaamheden en welke eerst opgepakt moeten worden.

Wat er allemaal moet gebeuren na oplevering:

Stucen plafond begane grond (eerste en tweede verdieping laten we met groeven)
Stucen muren (of toch voor renovlies???)
Vloer plaatsen (begane grond tegel, 1e en 2e verdieping laminaat)
Keuken plaatsen door keukenboer
Koof met LED en spots plaatsen in de woonkamer doorlopend naar keuken (a la zoiets)
Plafond in badkamer en wc verlagen voor spots
Koof maken in de woonkamer voor tv (a la zoiets)
Plaatsen wc begane grond
Plaatsen badkamer
Betegelen wc en badkamer

Hoe zouden jullie het aanpakken?

En dan heb ik het nog niet gehad over de tuin. Dat komt wel een jaar later :-)

[ Voor 23% gewijzigd door Tremio op 25-09-2017 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meeste zooi eerst zou ik zeggen. ;) Als de vloer onder de keuken door kan lopen, heb je daar alleen maar plezier van. Ik heb nooit begrepen waarom mensen daar nog kaal beton willen.

Even een opzetje o.b.v. jouw lijstje. Als je nog geen WC hebt, die eerst natuurlijk. Niks is zo onhandig als zonder WC zitten. Middels het fonteintje heb je dan ook stromend water. Daar worden stucadoors ook wat blijer van. ;) Zeker als er alleen nog een wasmachineaansluiting op zolder is. Met onderstaande volgorde blijven je vloeren en keuken het langst buiten schot. Afhankelijk van je verlaagd plafond moet die ook gestuukt worden. Ik heb geen beeld van de koof, als dat gipsplaten met stucwerk wordt, moet ie natuurlijk eerder.

1. Plaatsen wc begane grond
2. Plafond in badkamer en wc verlagen voor spots
3. Stucen plafond/muren
4. Plaatsen badkamer
5..Koof plaatsen in de woonkamer doorlopend naar keuken
6. Vloer plaatsen (begane grond tegel)
7. Keuken plaatsen door keukenboer
7. Vloer plaatsen (1e en 2e verdieping laminaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
@Tremio

Ik heb nu dit als volgorde:

Begane grond

1. Ombouw / Koof maken keuken
2. Stucadoor plafond & ombouw/koof
3. Vloer leggen (keramisch parket)
4. Renovlies behang
5. Muren, plafond en koof sauzen
6. Keuken plaatsen

1e verdieping

1. Stucadoor muren
2. Sauzen muren
3. Vloer leggen (laminaat)

Op aanraden van de tegelzetter laat ik de vloer eerder leggen omdat het om tegels gaat van 27x163 cm. De kans dat er per ongeluk een muur geraakt zal worden is aanwezig en het zou zonde zijn als het renovlies dan hersteld moet worden. Door de vloer af te dekken met permafix afdekvlies wordt de vloer dan ook weer beschermd als de muren worden gedaan.

Daarnaast wordt het toilet en badkamer vanuit de bouw al meegenomen, enkel een douchewand en badmeubel wat na de oplevering wordt geplaatst.

[ Voor 9% gewijzigd door ollie_1982 op 25-09-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Tremio schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:17:
Wij willen ook inderdaad het plafond laten stucen.

Waar ik steeds weer mee worstel zijn de diverse werkzaamheden en welke eerst opgepakt moeten worden.

Wat er allemaal moet gebeuren na oplevering:

Stucen plafond begane grond (eerste en tweede verdieping laten we met groeven)
Stucen muren (of toch voor renovlies???)
Vloer plaatsen (begane grond tegel, 1e en 2e verdieping laminaat)
Keuken plaatsen door keukenboer
Koof met LED en spots plaatsen in de woonkamer doorlopend naar keuken (a la zoiets)
Plafond in badkamer en wc verlagen voor spots
Koof maken in de woonkamer voor tv (a la zoiets)
Plaatsen wc begane grond
Plaatsen badkamer
Betegelen wc en badkamer

Hoe zouden jullie het aanpakken?

En dan heb ik het nog niet gehad over de tuin. Dat komt wel een jaar later :-)
Badkamer heb je nog flinke berg stof en rommel van. Hier is die eerder gedaan, zeker de vloer zodat die even tijd heeft om even goed te drogen. En verder wat Señor Sjon zegt, een wc is toch wel zo praktisch. Hier eerst beneden het inbouwreservoir geplaatst, en toen boven de badkamer klaar was beneden de wc verder afgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@Tremio
Hoe lang plan je in voor deze werkzaamheden?

Wij moeten ook nog eea doen na oplevering, volgens mij redelijk vergelijkbaar met jou.
Bij ons wordt de keuken vooraf ingemeten, maar na oplevering geplaatst.
Wat mij betreft gaat deze erin nadat het keramisch pakket is gelegd (en gedroogd = 1 week) en de stukadoor is geweest en gesausd (= ook 1 week?) heeft.
Op de eerste etage moet de stukadoor ook aan de gang.
Hier moet ook de badkamer wat meubilair betreft aangepast worden (1 dag)

Voordat de keuken geplaatst gaat worden komt er een installateur van de keukenboer om een doorgang door de muur naar buiten te maken voor afzuiging (wilde de bouwer niet doen)
Deze zou evt. ook een koofje maken boven de keuken voor het wegwerken van de luchtafvoer en spotjes.

Verder heb ik geen idee of we zelf nu nog dingen moeten verven.
Vorige week bij een kijkdag de trap gezien, die ziet er nu echt heel lelijk uit. Schroefgaten, schuurplekken en kieren ed. Volgende keer vragen of dit voor oplevering opgeknapt wordt of dat we dit zelf moeten doen.
Een muur wil ik deels behangen, een strook van 40 cm blijft zonder behang. Daar wil ik de muur (die is behangklaar) zelf schuren en schilderen.
Lijkt me handig te doen voor de stukadoor er is. (in ieder geval het schuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
@miles Klinkt als een trap die vloerbedekkingklaar opgeleverd gaat worden. Dat houd in dat die ongeveer er zo uit ziet als jij beschrijft. Was hier in ieder geval wel zo. Geen probleem als je de trap gaat bekleden natuurlijk, kost alleen handenvol geld :+

[ Voor 16% gewijzigd door jip_86 op 25-09-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@jip_86 ik ga het in de beschrijving opzoeken, maar aan de buitenkant van de trap komt natuurlijk geen bekleding...

Opgezocht....
De in het zicht zijnde delen van de trapbomen, de spil en de traphekjes worden dekkend afgeschilderd. De treden van de open trappen worden alleen voorzien van de fabrieksmatige grondverflaag. De leuningen van de trappen worden blank afgelakt.

Denk dat er nog wat aan gedaan gaat worden.. :>

[ Voor 57% gewijzigd door miles op 25-09-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 14:34
Ik ben benieuwd naar jullie mening, ons huis wordt bijna opgeleverd maar we zijn niet zo tevreden over de afwerking. Het huis kost ons in totaal 479.000 maar qua afwerking is het er niet aan af te zien. Wat is jullie ervaring met het oplossen van dit soort afwerkings issues?

1, de V-naden verspringen bij de zijuitbouw (zie foto1), enorm lelijk zeker wanneer je bedenkt dat het meerwerk 31K kost
2, naden bij het vensterbank zijn naar mijn mening veel te breed (foto 2)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1709/318517/m5tRMWsb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1709/318521/YsfXkvv2.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16
Dat vind ik er ook niet fraai uitzien. De vensterbank is volgens mij gewoon te kort, die zou toch tegen de muur aan moeten lopen? Ook het purschuim tussen het kozijn en de vensterbank begrijp ik niet, als dat strak is kan het netjes afgekit worden. Een nieuwe beter passende vensterbank lijkt mij de enige oplossing.

De niet aansluitende kanaalplaten is een groter probleem, die kunnen niet makkelijk vervangen worden lijkt me. Ik vraag me ook af waar die platen op rusten als het einde niet ondersteund wordt door een draagmuur o.i.d., maar daar heb ik dan ook geen kaas van gegeten.

Ik zou hier een professional bijhalen die kan vertellen of dit acceptabel is en zo niet wat je eraan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:24
Wow... wat een broddelwerk op foto 2. Snap ook niet waarom ze pur tussen de aansluiting van de vensterbank en het kunststof kozijn hebben gedaan. Kit het dan af... En ben ook benieuwd hoe ze dat andere pur gebroddel gaan wegwerken.

Zou het niet accepteren en gewoon nu al vragen hoe ze denken dat netjes te gaan maken.

Vloerplaten en v-groeven kan ik niets over zeggen. Misschien kon het constructief niet anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvanmegen
Die platen hadden ze moeten dichtsmeren, die vensterbank moet er gewoon uit.

Ben niet ontevreden over onze kozijnen en afwerking...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eULVU7r4WiPyr1jQk2wHEV4u/thumb.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door pvanmegen op 25-09-2017 20:53 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

V groeven zijn bij ons ook standaard volgens de technische omschrijving. Beetje knullig dat ze verspringen idd, lijkt wel alsof ze wat restant over hadden.. Maar waarom laat je die niet overal weg stucen? Vind het zelf heel lelijk.

Die vensterbank is wel heel erg! :o

[ Voor 56% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2017 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Stucen van die groeven was bij ons een schijntje... ze vragen voor alles de hoofdprijs maar voor de groeven was 500 genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
V-naden krijg je niks voor. Daar had je zelf stucwerk voor moeten bestellen.

Die vensterbank ziet eruit als een vergeten sponning. Denk dat de tweede sprong er niet had moeten zitten. En tsja, pur... zou verboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:24
Die v-groeven verhullen vaak wel dat de platen niet helemaal gelijk liggen. Door ze dicht te stucen heb je kans dat je die ongelijkheid accentueert (strijklicht). Bovendien wordt het vaak afgeraden ivm kans op scheuren. Dat is nog lelijker. Beter kun je er een verlaagd plafond onder maken en dat glad laten stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 14:34
Señor Sjon schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:05:
V-naden krijg je niks voor. Daar had je zelf stucwerk voor moeten bestellen.

Die vensterbank ziet eruit als een vergeten sponning. Denk dat de tweede sprong er niet had moeten zitten. En tsja, pur... zou verboden moeten worden.
Helaas dat was geen optie mogelijkheid, nog een keer aan de opziener gevraagd. Het gekke is dat op de tekeningen de verspringing niet te zien is terwijl de V-Naden wel ingetekend zijn. Ach ik ga proberen of ze daar wat aan gaan doen, de vensterbank ga ik wel echt werk van maken, ziet er echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Dewaterweg schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:31:
Ik ben benieuwd naar jullie mening, ons huis wordt bijna opgeleverd maar we zijn niet zo tevreden over de afwerking. Het huis kost ons in totaal 479.000 maar qua afwerking is het er niet aan af te zien. Wat is jullie ervaring met het oplossen van dit soort afwerkings issues?

1, de V-naden verspringen bij de zijuitbouw (zie foto1), enorm lelijk zeker wanneer je bedenkt dat het meerwerk 31K kost
2, naden bij het vensterbank zijn naar mijn mening veel te breed (foto 2)

[afbeelding]

[afbeelding]
Moet de zijkant niet nog wat timmerwerk in? Maar vergeet hier ook niet het kozijn zelf. Daar loopt de pur ook helemaal tot een heel stuk boven de vensterbank. Dat is bij mij netjes afgewerkt met kit, maar dat ga je in dit geval nooit zo hoog af kunnen kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Vrijdag komt de stucadoor ivm het plafond dat wordt gestuct, gaat echt super worden. Verder een scherpe prijs met 15 jaar garantie.

We wilde spotjes doen via meerwerk echter waren we te laat. Nu hoorde ik dat je achteraf toch spotjes kan aanbrengen in een kanaalplat maar is dat niet (heel) gevaarlijk? Misschien raak je wel de bewapening?

Voor het achteraf boren van een gat ivm de haard heb ik mee gekeken met de uitvoerder. We hebben gezien dat waar het gat komt geen bewapening komt. Toch moet de vloerleverancier garantie geven dat we daar mogen boren ivm de veiligheid van de constructie.

Hebben mensen ervaring met het maken van een spotjes in een kanaalplaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dewaterweg schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:19:
[...]

Helaas dat was geen optie mogelijkheid, nog een keer aan de opziener gevraagd. Het gekke is dat op de tekeningen de verspringing niet te zien is terwijl de V-Naden wel ingetekend zijn. Ach ik ga proberen of ze daar wat aan gaan doen, de vensterbank ga ik wel echt werk van maken, ziet er echt niet uit.
Als je de V-naden dicht wilt laten zetten, is het verstandiger om dit na +-6maanden/1jaar te doen.
Op dat moment zijn de vloeren namelijk volledig "uitgewerkt" en krijg je geen scheurvorming. Als je het nu laat doen, reken er dan op dat je dit na het werken nog een keer na moet lopen.

Let daarnaast op wat maussert zegt; Die V-naden zitten er niet voor niks, om de plaatafwijking in hoogte te maskeren. Let er even op of de plaat aan beide kanten van de groef even hoog ligt, anders krijg je een rare scheve overbrugging er tussen (wat misschien nog lelijker uit zal vallen).

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:44

vooghel

Cunning linguist

(Voor @gr8-jen @NelgNL)
Wij hebben sinds vrijdag toegang tot het Woonon meerwerkportaal. Ten opzichte van de demo-omgeving waar we afgelopen voorjaar toegang toe hadden is er een aantal kleine wijzigingen.
Vanmorgen zijn we naar Hofzicht Makelaars in Hillegom geweest; die hebben een soort showroom met veel van de opties (deuren, deurgrepen, sanitair, kranen, tegels, etc.). Dit is heel handig want bijvoorbeeld het selecteren van sanitair en vooral tegels vanaf het beeldscherm is niet te doen.
Samen met een medewerker van Hofzicht hebben we eerst de opties bekeken, en zijn we vervolgens Woonon doorgelopen om de keuzes in te voeren. Je ziet de totaalprijs oplopen (en oplopen, en oplopen :P) terwijl je bezig bent.
We moeten nu zelf nog wel de opties invoeren t.a.v. stroom- en andere aansluitingen op de slaapkamers, maar verder is het al ingevuld.

En ze zijn begonnen met de voorbereidingen van de bouw *O*. Morgen is de 'officiële' feestelijke start, maar er is al een beginnetje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bo3ze9zsOJhR7anjahATg3UD/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KRxVRctyaFSte0gvYvG8loCA/full.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door vooghel op 26-09-2017 15:47 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
vooghel schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:26:
(Voor @gr8-jen @NelgNL)
Wij hebben sinds vrijdag toegang tot het Woonon meerwerkportaal. Ten opzichte van de demo-omgeving waar we afgelopen voorjaar toegang toe hadden is er een aantal kleine wijzigingen.
Vanmorgen zijn we naar Hofzicht Makelaars in Hillegom geweest; die hebben een soort showroom met veel van de opties (deuren, deurgrepen, sanitair, kranen, tegels, etc.). Dit is heel handig want bijvoorbeeld het selecteren van sanitair en vooral tegels vanaf het beeldscherm is niet te doen.
Samen met een medewerker van Hofzicht hebben we eerst de opties bekeken, en zijn we vervolgens Woonon doorgelopen om de keuzes in te voeren. Je ziet de totaalprijs oplopen (en oplopen, en oplopen :P) terwijl je bezig bent.
We moeten nu zelf nog wel de opties invoeren t.a.v. stroom- en andere aansluitingen op de slaapkamers, maar verder is het al ingevuld.

En ze zijn begonnen met de voorbereidingen van de bouw *O*. Morgen is de 'officiële' feestelijke start, maar er is al een beginnetje:
Hallo Vooghel,

Fijn om te horen dat je lekker kan kiezen en uitgeven ;).
Dat je zelf nog moet kiezen hoe je de stroom moet aansluiten vind ik wel raar. Dit omdat ik juist gemaild en gebeld ben om juist electriciteit te bespreken. Dit omdat niet iedereen weet wanneer je perilex moet hebben of bijvoorbeeld er aan denkt om extra wcd op aparte groep te plaatsen voor de eventuele droger.
Ook zie ik dat nu pas in de portal komt en zie ik allerlei gebouwen in de foto's die ik niet herken. Dus ik denk dat je in een andere bouwplan bent ingedeeld.
Wij zijn bezig met koningskwartier fase 3 gebouwd door thunissen. Die van jou zal waarschijnlijk anders heten.
Maar blijf alsjeblieft delen. Er zal altijd we lnuttige informatie zijn die hetzelfde is ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:44

vooghel

Cunning linguist

gr8-jen schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:59:
[...]

Hallo Vooghel,

Fijn om te horen dat je lekker kan kiezen en uitgeven ;).
Dat je zelf nog moet kiezen hoe je de stroom moet aansluiten vind ik wel raar. Dit omdat ik juist gemaild en gebeld ben om juist electriciteit te bespreken. Dit omdat niet iedereen weet wanneer je perilex moet hebben of bijvoorbeeld er aan denkt om extra wcd op aparte groep te plaatsen voor de eventuele droger.
Ook zie ik dat nu pas in de portal komt en zie ik allerlei gebouwen in de foto's die ik niet herken. Dus ik denk dat je in een andere bouwplan bent ingedeeld.
Wij zijn bezig met koningskwartier fase 3 gebouwd door thunissen. Die van jou zal waarschijnlijk anders heten.
Maar blijf alsjeblieft delen. Er zal altijd we lnuttige informatie zijn die hetzelfde is ;)
Wij gaan in een heel ander bouwproject van Thunnissen wonen: Squares in Rotterdam.
Met 'stroom- en andere aansluitingen' bedoel ik gewoon de stopcontacten en de andere aansluitmogelijkheden (Cai, Cat5e, loze leiding, etc) in de slaapkamers. Dat kan ik zelf wel bedenken, ligt ook aan hoe we de kamers willen indelen. Wel kregen we voor de technische ruimte (waar CV, ventilatie, WMA etc zitten) het advies om een stopcontact op aparte groep te laten plaatsen, voor de droger.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• EJPostema
Hoelang voor de oplevering kregen de meesten van jullie bericht? Ik snap dat de precieze datum moeilijk is te zeggen, maar op een gegeven moment is een periode van 1-2 weken wel in te schatten lijkt me?

Ons huis zou eerst in 3e kwartaal worden opgeleverd, wat dus niet is gelukt. Het is doorgeschoven naar het 4e kwartaal, maar meer is nog niet bekend. In het begin van het project verliep de communicatie via de project makelaar vrij soepel. Tegenwoordig is er vooral veel radiostilte.

Zo zou er bijvoorbeeld in september een kijkdag zijn (de eerste en wellicht enige, terwijl er meer waren beloofd). Maar hier is niks meer over gecommuniceerd, behalve één bericht dat de kijkdag aan het eind vd maand zou zijn ipv aan het begin vd maand.

Al met al begin ik er nogal een hard hoofd in te krijgen dat we voor het nieuwe jaar zijn verhuisd. Weinig aan te doen natuurlijk. Ons huis is sinds deze week waterdicht (pannen op het dak) Metselwerk moet nog wel gebeuren, bij de buren zijn ze daar al veel verder mee, of bijna mee klaar (achterkant weet ik niet)

Hoever ze binnen zijn is de vraag natuurlijk, maar aangezien de kijkdag er nog niet is geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

EJPostema schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:21:
Hoelang voor de oplevering kregen de meesten van jullie bericht? Ik snap dat de precieze datum moeilijk is te zeggen, maar op een gegeven moment is een periode van 1-2 weken wel in te schatten lijkt me?

Ons huis zou eerst in 3e kwartaal worden opgeleverd, wat dus niet is gelukt. Het is doorgeschoven naar het 4e kwartaal, maar meer is nog niet bekend. In het begin van het project verliep de communicatie via de project makelaar vrij soepel. Tegenwoordig is er vooral veel radiostilte.

Zo zou er bijvoorbeeld in september een kijkdag zijn (de eerste en wellicht enige, terwijl er meer waren beloofd). Maar hier is niks meer over gecommuniceerd, behalve één bericht dat de kijkdag aan het eind vd maand zou zijn ipv aan het begin vd maand.

Al met al begin ik er nogal een hard hoofd in te krijgen dat we voor het nieuwe jaar zijn verhuisd. Weinig aan te doen natuurlijk. Ons huis is sinds deze week waterdicht (pannen op het dak) Metselwerk moet nog wel gebeuren, bij de buren zijn ze daar al veel verder mee, of bijna mee klaar (achterkant weet ik niet)

Hoever ze binnen zijn is de vraag natuurlijk, maar aangezien de kijkdag er nog niet is geweest...
Bij mij is het hele huis aan de buitenkant vrijwel klaar. De oplevering is gepland in week 51, maar ik vraag me af of dat haalbaar is. De binnenkant is nu aan de beurt. Het is wel prefab, dus alle leidingen liggen er al. Ze negeren mijn mails ook als ik vraag of week 51 nog binnen de planning valt :/

Dus als ik jou zo hoor, dat ze nog moeten metselen, vraag ik me ook af of Q4 haalbaar is.

De aannemer hoeft pas 2 weken van te voren aan te geven wanneer de oplevering is. Heel vervelend met het regelen van stukadoors e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
Bij ons is het ook prefab, de binnenmuren zouden ook al grotendeels geplaatst zijn als het goed is.

Naja er zit waarschijnlijk niks anders op dan wachten. Wellicht maar eens het aantal werkbare dagen opvragen bij de aannemer. Ze hadden 180 dagen vanaf plaatsing fundering. Die zijn op in de 1e week van januari als ik me niet vergis. Al ga ik er dan vanuit dat ze elke dag hebben kunnen werken, uitgezonderd feestdagen.

In mijn aannemersovereenkomst (standaard woningborg template) staat trouwens:

De Ondernemer verplicht zich de Verkrijger regelmatig te informeren omtrent de voortgang van de bouw.

Je kunt eens kijken of dat ook bij jou staat, en dan mag je dus best bij je aannemer aankloppen van "He hoe staat het ermee" :)

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-06 08:52

MeltedForest

Lenny-t

Communicatie is niet de aannemers sterkste eigenschap lees ik al, zo ook bij ons. Staat er vanochtend opeens een bedrijf voor de deur om een aantal opleverpunten op te lossen, zonder verdere aankondigingen. Hebben ze mazzel dat er iemand thuis was...

• pvanmegen
Ons huis is sinds deze week waterdicht (pannen op het dak) Metselwerk moet nog wel gebeuren, bij de buren zijn ze daar al veel verder mee, of bijna mee klaar (achterkant weet ik niet)
Bij onze 2 onder 1 kapper ligt het dak er sinds juni op, ze zijn nu aan de afwerking binnen bezig en verwachten week 46 op te leveren. Als ze nog moeten metselen vrees ik idd dat het 2018 zal worden.

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:54

Bij ons hebben ze begin november 2016 de begane grond vloer gestort. Eerste kijkdag was in April. Toen was het metselwerk bijna af (Garage nog niet), maar verder wel waterdicht. Tweede kijkdag hebben we begin september gehad. Het zag er redelijk af uit met uitzondering van afmonteren van stopcontacten, binnenkozijnen en deuren en het spuitwerk op het plafond.
Het zou voor de bouwvak opgeleverd worden, daarna in oktober, maar nu lijkt het november te gaan worden. Oorzaak volgens de bouwer: Tekort aan personeel, langere levertijd op materiaal en slecht weer.

Communicatie is bij ons ook een probleem. Er is eigenlijk geen communicatie over planning en voortgang,
Wij krijgen 4 weken voor de oplevering een brief. Twee weken voor de oplevering hebben we de vooroplevering.

• pvanmegen
mdvdl schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:18:
[...]
Communicatie is bij ons ook een probleem. Er is eigenlijk geen communicatie over planning en voortgang,
Het lijkt wel of iedereen daar mee te maken heeft. Het komt denk ik omdat je als koper dagelijks bezig bent met je nieuwe huis en voor de bouwer zijn wij gewoon een nummer. Wat maakt hem het uit de woningen worden of zijn toch al verkocht. Wij hebben nog het geluk dat we iedere vrijdagmiddag mogen/kunnen kijken, de uitvoerder vind het zelfs prettig. Kunnen we even wat zaken bespreken als die er zijn...

• EJPostema
pvanmegen schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:28:
[...]

Het lijkt wel of iedereen daar mee te maken heeft. Het komt denk ik omdat je als koper dagelijks bezig bent met je nieuwe huis en voor de bouwer zijn wij gewoon een nummer. Wat maakt hem het uit de woningen worden of zijn toch al verkocht. Wij hebben nog het geluk dat we iedere vrijdagmiddag mogen/kunnen kijken, de uitvoerder vind het zelfs prettig. Kunnen we even wat zaken bespreken als die er zijn...
Misschien moet ik dit ook maar eens proberen. Het mag officieel niet, maar wie weet als je lief vraagt met wat snacks ofzo...
mdvdl schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:18:
[...]

Bij ons hebben ze begin november 2016 de begane grond vloer gestort. Eerste kijkdag was in April. Toen was het metselwerk bijna af (Garage nog niet), maar verder wel waterdicht. Tweede kijkdag hebben we begin september gehad. Het zag er redelijk af uit met uitzondering van afmonteren van stopcontacten, binnenkozijnen en deuren en het spuitwerk op het plafond.
Het zou voor de bouwvak opgeleverd worden, daarna in oktober, maar nu lijkt het november te gaan worden. Oorzaak volgens de bouwer: Tekort aan personeel, langere levertijd op materiaal en slecht weer.

Wij krijgen 4 weken voor de oplevering een brief. Twee weken voor de oplevering hebben we de vooroplevering.
Bij ons zijn ze in oktober begonnen met de bouw. Weet niet precies wanneer de begane grond vloer is gestort, maar was uiterlijk januari dacht ik. En bij ons zelfde verhaal. Tekort aan materialen, onder aannemers kunnen belofte niet waarmaken ivm tekort aan personeel.

Wij zouden elke 2-3 weken een email krijgen over de bouwvoortgang. Dit gebeurt sporadisch

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:40
Bij ons project is de aannemer kennelijk overgegaan op een nieuw facturatie systeem. Ik kreeg een factuur die totaal niet leek op de eerdere facturen die we hebben gehad. Ook sprong de te betalen termijn van 4 naar 7.

Toch maar even een belletje aan gewaagd. Bleek allemaal te kloppen, nieuw systeem, nieuwe lay-out en fase 7 is gewoon eerder klaar dan 5 en 6. Ik moet thuis maar even opzoeken wat fase 7 is, en of dat enigszins logisch is.

Maar misschien was het handig geweest als ze hier iets over gecommuniceerd hadden.. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Señor Sjon
pvanmegen schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:28:
[...]

Klopt. Het is dan ook projectmatige bouw waarbij je niet een 'echte' individuele opdrachtgever bent. Waar het voor jou iets is wat een paar keer in je leven voorkomt, heeft de kopersbegeleider 100-200 man onder zijn hoede. ;)

• Bakkenist
  • Laatst online: 25-06 10:04
Meerwerkoptie 'grondkabel schakelbaar 10 meter op rol' voor bijna 300 euro... Gevoelsmatig erg duur. Ik kan alleen moeilijk inschatten of dit relatief eenvoudig zelf te regelen is achteraf.

Gok dat ik ca. 25 meter kabel nodig heb, om rond de 10 meter buiten over te houden. Via de kruipruimte aansluiten in de meterkast, dat lijkt me echter niet direct iets wat ik zomaar zelf doe. Maar of het 300 euro waard is...

• frumper
  • Nu online
Bakkenist schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:07:
Meerwerkoptie 'grondkabel schakelbaar 10 meter op rol' voor bijna 300 euro... Gevoelsmatig erg duur. Ik kan alleen moeilijk inschatten of dit relatief eenvoudig zelf te regelen is achteraf.

Gok dat ik ca. 25 meter kabel nodig heb, om rond de 10 meter buiten over te houden. Via de kruipruimte aansluiten in de meterkast, dat lijkt me echter niet direct iets wat ik zomaar zelf doe. Maar of het 300 euro waard is...
Zelfde twijfel hier, want het zou om eventuele later aan te leggen buitenverlichting gaan. Die kan ik m.i. ook net zo goed zelf vanuit de schuur dan laten aanleggen. Zoveel stroom vreet dat niet.

Pagina: 1 ... 33 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2