Aha, zal wel mee vallen. De haard wordt aangesloten op de kruipruimte. Verder gaan we goed ventileren. Komt goed! Eerst maar is een haard krijgenSport_Life schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:41:
[...]
Ik maak me een beetje zorgen om de luchtvochtigheid in huis. Ik begrijp dat daar nu een balans in zit, welke mogelijk verstoord wordt door de open haard.
Zijn hier toevallig kopers van project Veenrijk of andere Trebbe projecten?
Wij hebben een woning gekocht in 'Mijn Cultuurmijl' in Enschede, van Trebbe. Oplevering hopelijk december. Heb je specifieke 'Trebbe' vragen?My-life schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:34:
Zijn hier toevallig kopers van project Veenrijk of andere Trebbe projecten?
Vond ik ook! Ik duim heel hard dat alles volgens de laatste prognose wel lukt, we wachten al met al lang genoeg! Dat sparren over de opleverpunten zou heel fijn zijn! We hebben goed contact met nummer 38 (kennissen van ons) en ik begreep dat in de waterwoningen e.e.a. mis is gegaan met de stopcontacten, de leidingen waren op andere plekken geplaatst. Kan me voorstellen dat je daar ook niet echt blij van wordt....Sarrr schreef op donderdag 14 september 2017 @ 15:44:
[...]
Heel grappig om hier een buur te treffen!Ja, bij ons staat de eerste prognose dus op november, tot dusver. Het gaat best goed, volgens mij is het dak nu zo'n beetje wel waterdicht. (Mag ik hopen met dit weer...
). Ik houd echter wel in het achterhoofd dat het gerust december kan worden. Wij zijn nummertje 9, het vijfde huis in blok 1. We kunnen dus na onze oplevering wel even sparren over waar jullie allemaal extra op moeten/kunnen letten a.h.v. onze opleverpunten.
![]()
Wij redden het inderdaad best met zijn tweeën de eerste jaren, maar hadden toch bedacht dat we de zolder het liefst direct aanpakken voordat het straks een rommelzolder met een 10-jarenplan wordt. Dat is het plan dus nog steeds, om zelf muurtjes te maken en boven twee kamers te creëren. Ook een beetje omdat de aangeboden opties niet precies de indelingen waren die wij willen en het gewoon kneitertjeduur is!
En die zolder vond ik ook veel te duur. Hoe groot wonen jullie nu? Wij komen van 50m2, dus vooralsnog ben ik niet zo bang voor een 'rommelzolder'
We zijn gisteren even op de bouwplaats gaan kijken. Bij ons zit nu de begane grond + 1e etage er op. Alles helemaal kletsnat door al die regen. Hoop niet dat dat later voor veel problemen zorgt.
Hier trouwens ook een huis van Trebbe (West)
Geen specifieke vragen, maar juist geïnteresseerd in de algemene ervaringen met Trebbe. Misschien nog tip's of opmerkingen?
@Mojo89
In de ruwbouw van de begane grond en 1e etage zit niets wat kan gaan rotten o.i.d. toch? Lijkt mij enkel beton met leidingwerk of niet?
@Mojo89
In de ruwbouw van de begane grond en 1e etage zit niets wat kan gaan rotten o.i.d. toch? Lijkt mij enkel beton met leidingwerk of niet?
Op bouwprestaties.nl staan heel veel ervaringen mer Trebbe. Helaas lang niet allemaal positief.My-life schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:51:
Geen specifieke vragen, maar juist geïnteresseerd in de algemene ervaringen met Trebbe. Misschien nog tip's of opmerkingen?
@Mojo89
http://www.bouwprestaties.nl/bouwers/trebbe-wonen-enschede/
En je hebt helemaal gelijk, ik zat alleen meer te denken aan:
1) vertraging door de hevige regenval;
2) (bouw)vocht wat in je huis blijft zitten.
Hier dus ook Trebbe inderdaad. Wij komen van een appartement van 47 m2 en wonen nu tijdelijk bij ouders in, dus qua ruimte hebben wij inderdaad zeker niks te vrezen! We hebben alleen wel graag mensen/kinderen over de vloer en ook de mogelijkheid ze een slaapplek te bieden (grote familie).Mojo89 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:48:
[...]
Vond ik ook! Ik duim heel hard dat alles volgens de laatste prognose wel lukt, we wachten al met al lang genoeg! Dat sparren over de opleverpunten zou heel fijn zijn! We hebben goed contact met nummer 38 (kennissen van ons) en ik begreep dat in de waterwoningen e.e.a. mis is gegaan met de stopcontacten, de leidingen waren op andere plekken geplaatst. Kan me voorstellen dat je daar ook niet echt blij van wordt....
En die zolder vond ik ook veel te duur. Hoe groot wonen jullie nu? Wij komen van 50m2, dus vooralsnog ben ik niet zo bang voor een 'rommelzolder'. Ik ben al blij als we 2 slaapkamers weten te vullen
![]()
We zijn gisteren even op de bouwplaats gaan kijken. Bij ons zit nu de begane grond + 1e etage er op. Alles helemaal kletsnat door al die regen. Hoop niet dat dat later voor veel problemen zorgt.
Hier trouwens ook een huis van Trebbe (West)
Wij zijn gisteren ook even geweest, en hebben het 'metseldrama' live kunnen aanschouwen. Misschien wel even leuk om het hier te delen:

Wat vinden jullie ervan? Is dit hip of zo?

Voor de leidingen in de keuken houd ik echt mijn hart vast; ik heb bij de technische tekening zelf al 3 keer terug moeten sturen dat er dingen niet klopten, dus ik ben zeer benieuwd hoe de uitvoer gaat. Tijdens een stiekem bezoekje heb ik ook al gezien dat er een plafondlichtpunt mist, dus dat staat alvast op mijn lijstje.
Verder mijn hoofd inmiddels ook aan het breken over stadsverwarming. Er staan een hele hoop spookverhalen op internet, vooral uit regio Utrecht, en ik heb al gezien dat je zo'n 35 euro per maand betaalt aan vaste lasten terwijl je nog geen druppel warm water hebt gebruikt. Lijkt erop dat dit ook een hele dure grap gaat worden, zeker als de verhalen over sjoemelwoningen ook op ons van toepassing zijn...
Zijn inmiddels aan het oriënteren naar een tegelvoer en zijn uitgekomen bij een 80x80 en een 90x90 tegel. Nu vertelde de verkoper ons dat de vlakheidsklasse van de vloer onder de tegel 1 of 2 moet hebben. Als dit 3 of 4 zou zijn, wat bij ons dus helaas zo is, dan moet er volgens hem geëgaliseerd worden met egaline, kosten: 1700 euro extra. Heeft iemand enig idee of dit klopt? Heb andere tegelhandelaars er nog niet eerder over gehoord.
Ooh dat lijkt me best pittig, tijdelijk weer bij je ouders/schoonouders intrekken. Maar als jullie van een appartementje komen van 47m2 lijkt het me dat qua spullen ook het huis niet meteen vol staatSarrr schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:25:
[...]
Hier dus ook Trebbe inderdaad. Wij komen van een appartement van 47 m2 en wonen nu tijdelijk bij ouders in, dus qua ruimte hebben wij inderdaad zeker niks te vrezen! We hebben alleen wel graag mensen/kinderen over de vloer en ook de mogelijkheid ze een slaapplek te bieden (grote familie).
Wij zijn gisteren ook even geweest, en hebben het 'metseldrama' live kunnen aanschouwen. Misschien wel even leuk om het hier te delen:
[afbeelding]
Wat vinden jullie ervan? Is dit hip of zo?![]()
Voor de leidingen in de keuken houd ik echt mijn hart vast; ik heb bij de technische tekening zelf al 3 keer terug moeten sturen dat er dingen niet klopten, dus ik ben zeer benieuwd hoe de uitvoer gaat. Tijdens een stiekem bezoekje heb ik ook al gezien dat er een plafondlichtpunt mist, dus dat staat alvast op mijn lijstje.![]()
Verder mijn hoofd inmiddels ook aan het breken over stadsverwarming. Er staan een hele hoop spookverhalen op internet, vooral uit regio Utrecht, en ik heb al gezien dat je zo'n 35 euro per maand betaalt aan vaste lasten terwijl je nog geen druppel warm water hebt gebruikt. Lijkt erop dat dit ook een hele dure grap gaat worden, zeker als de verhalen over sjoemelwoningen ook op ons van toepassing zijn...
En het metseldrama. Tja. Het stond blijkbaar zo op de bouwtekeningen, dus dan is er een aantal mensen dat niet heel oplettend is geweest.... Als ik iets heb geleerd is dat je heel goed moet opletten in tekeningen/offertes dat alle keuzes daadwerkelijk goed zijn verwerkt. Met name bij Versan was dit echt dramatisch en ook bij kopersbegeleiding is e.e.a. fout gegaan en ontbraken er soms opties op de tekeningen.
Overigens snap ik de keuze voor een raam i.p.v. openslaande deuren uberhaupt niet zo, dat was voor ons echt een van de 'mooie' punten aan dit huis. Maar ieder zijn smaak natuurlijk.
En is er geen mogelijkheid dat je het ontbrekende plafondlichtpunt al aangeeft bij kopersbegeleiding? Wellicht kunnen ze er nu nog wat mee, voordat je straks maanden zit te wachten voordat .
Ik heb inderdaad ook best wel veel gelezen over stadsverwarming (en inderdaad met name de kosten hiervan). Ik heb me er maar bij neergelegd dat dit maandelijks een duur grapje gaat worden. Met name de verwarming schijnt een duur grapje te zijn. Wij hebben als optie 16 zonnepanelen en ik heb voor GWL zo'n 100 euro per maand begroot, waarbij de W waarschijnlijk het grootste component zal zijn...
Overigens zijn onze woningen geen sjoemelwoning, door de 2 zonnepanelen wordt de EPC weer gecompenseerd. Maar dat betekent niet dat ik blij ben met de stadverwarming
Let erop dat dit zo snel mogelijk wordt gemeld! Bij ons hiermee veel problemen gehad in de badkamer toen de ventilatie verkeerd was geboord en het lichtpunt op de verkeerde plaats zat. Gelukkig uiteindelijk goed gekomen, maar het scheelt een hoop gezeur!Sarrr schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:25:
[...]
Voor de leidingen in de keuken houd ik echt mijn hart vast; ik heb bij de technische tekening zelf al 3 keer terug moeten sturen dat er dingen niet klopten, dus ik ben zeer benieuwd hoe de uitvoer gaat. Tijdens een stiekem bezoekje heb ik ook al gezien dat er een plafondlichtpunt mist, dus dat staat alvast op mijn lijstje.
Is dit bewust gedaan?Sarrr schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:25:
[...]
[afbeelding]
Gelukkig staat er al een rijtje woningen zoals de onze gaat worden, we zijn zelfs al even binnen geweest! Wel in spiegelbeeld tussenwoning ipv hoekwoning. Maar voor het idee wel aardig.
Zit me nu in te lezen in Philips Hue, dat is best interessant! Had eigenlijk bij de keuken spotjes met afstandsbediening genomen, maar dat is alweer zo ouderwets

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hier gaan we binnenkort ook zelf een tegelvloer leggen, 75x75. Vlakheidsklasse had ik tot nu toe nooit over gehoord. Wat we gisteren wel hebben gedaan is geëgaliseerd omdat ik zelf al had gezien dat het anders niet goed zou komen. Er zaten wat 'kuilen' in de dekvloer die zo op het oog niet ziet of voelt als je er overheen loopt. Lange waterpas erover en dan zie je het wel. Als je dan met een dergelijk formaat aan de gang gaat en je vloer loopt weg dan kom je daar pas achter als het te laat is. Of €1700 realistisch is geen idee, ik weet niet hoe groot jouw oppervlak is. Wij waren voor het materiaal ca €500 kwijt (inclusief aanschaf gereedschap zoals een rakel en prikroller). 55m2 in een uur of 2 gedaan.thijskl schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:35:
Zijn inmiddels aan het oriënteren naar een tegelvoer en zijn uitgekomen bij een 80x80 en een 90x90 tegel. Nu vertelde de verkoper ons dat de vlakheidsklasse van de vloer onder de tegel 1 of 2 moet hebben. Als dit 3 of 4 zou zijn, wat bij ons dus helaas zo is, dan moet er volgens hem geëgaliseerd worden met egaline, kosten: 1700 euro extra. Heeft iemand enig idee of dit klopt? Heb andere tegelhandelaars er nog niet eerder over gehoord.
Over het bedrag kan je discussiëren maar als je kijkt wat een tegelvloer kost (in ons geval ruim 3000 euro) en hoe permanent het is dan wil je wel dat het er uiteindelijk perfect bij ligt. Zo niet dan heb je voor altijd spijt.
O ja, en groter is beter
Bij ons komen ook tegels, en de tegelboer heeft aangegeven dat we rekening moeten houden met egaliseren en kosten daarvan. Blijkbaar zijn er ook vloeren die zonder kuilen worden opgeleverd maar die licht aflopen. Blijkbaar niet erg bij vloertextiel, maar onwenselijk voor (lange) tegels.
Dat is uiteraard nogal smaak/maat gebondenleecher schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:16:
[...]
O ja, en groter is beterals je 90x90 kan betalen, doe het.
Binnenkort mag ik ook bepaalde opties kiezen voor mijn nieuwbouwwoning.
Uitbouw van 2,5m heb ik al voor gekozen en 2 gelijke slaapkamers ipv 1 grote en 1 kleinere.
Maar binnenkort dus de zgn uitrustingswijzigingen.
Vind de prijzen wel nogal aan de hoge kant en ga waarschijnlijk alleen voor aantal loze leidingen en vorstvrije buitenkraan.
Tegels voor de badkamer en wc zal ik waarschijnlijk ergens in een showroom moeten bekijken.
Elektra laat ik later wel uitbreiden denk ik, zoals 380v voor de inductieplaat, extra groep in de keuken en extra groep in de woonkamer en wcd in de meterkast voor modem/nas/router.
Badkamermeubel kan ik later nog wel aanschaffen en die grohe kraan kost ook de helft als ik m online bestel. Douchewand moet ik nog maar even bekijken, maar zal ook wel duur zijn via de aannemer.
Wat vinden jullie van de prijzen van onderstaande meerwerklijst?
Uitbouw van 2,5m heb ik al voor gekozen en 2 gelijke slaapkamers ipv 1 grote en 1 kleinere.
Vind de prijzen wel nogal aan de hoge kant en ga waarschijnlijk alleen voor aantal loze leidingen en vorstvrije buitenkraan.
Tegels voor de badkamer en wc zal ik waarschijnlijk ergens in een showroom moeten bekijken.
Elektra laat ik later wel uitbreiden denk ik, zoals 380v voor de inductieplaat, extra groep in de keuken en extra groep in de woonkamer en wcd in de meterkast voor modem/nas/router.
Badkamermeubel kan ik later nog wel aanschaffen en die grohe kraan kost ook de helft als ik m online bestel. Douchewand moet ik nog maar even bekijken, maar zal ook wel duur zijn via de aannemer.

De uitbouw opties vind ik wel heel erg duur. Het dakkapel ligt aan de uitvoering ervan. Vloerverwarming lijkt mij wel fijn om door hun te laten doen, maar ik weet niet wat het zou kosten als je dit later zelf laat in frezen.
Vroeger werd er ook met metselwerk gevarieerd. Als het straks af is en de steigers zijn weg is het misschien best mooi, het breekt in elk geval de anders wat saaie muur.Sarrr schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:25:
[afbeelding]
Sorry voor de dubbelpost.
[ Voor 3% gewijzigd door My-life op 17-09-2017 20:49 ]
Hier tegels van 120×30. Waarschijnlijk ook egaliseren maar dat kost 950€ voor 80m2thijskl schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:35:
Goedkoop is anders, ter vergelijk.pkool837 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:36:
Extra groep 187,50 euro
Zolder uitgevoerd met 1 slaapkamer 1100 euro
Loze leiding 82,50
Vloerverwarming beneden is standaard, dit is alleen voor de bovenverdieping en daar hoeft het van mij niet.My-life schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:44:
De uitbouw opties vind ik wel heel erg duur. Het dakkapel ligt aan de uitvoering ervan. Vloerverwarming lijkt mij wel fijn om door hun te laten doen, maar ik weet niet wat het zou kosten als je dit later zelf laat in frezen.
Gebruik eigenlijk amper verwarming boven.
Dakkapel wil ik niet ivm zonnepanelen die ik wil plaatsen aan die kant en zolder komt later wel, heb ik eigenlijk niet echt nodig.
Dit hangt er een beetje vanaf waar het is. Wij hebben een nieuwbouwproject in Den Haag. De uitbouw is iets breder namelijk 6 meter en de prijs is €22.500 maar het scheelt dus niet heel veel.pkool837 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:36:
De prijzen van de kamers ging bij ons anders. Wij hadden gewoon een indeling. De aanpassingen daarop (extra kamers en veranderingen) gingen gewoon op kosten qua materiaal en extra als het extra muur betrof. Zo hebben wij een verdieping met 2 grotere kamers veranderd in 2 kamers waarvan 1 een inloopkast heeft. We hebben op de zolder van 3 kamers er 4 gemaakt. En we hebben sommige muurtjes wat verschoven. Kostte bij elkaar minder dan €2000.
Vloerverwarming is goedkoper dan bij ons, maar dan weet ik niet precies over hoeveel oppervlakte het gaat bij jullie.
Het kan aan mij liggen maar volgens mij zijn die stucadoors diensten wel duur.
Extra elektra komt overeen met die van ons.
De kosten van de badkamer en toilet waren voor ons een stuk hoger, zelfde indeling badmeubel was bij ons €1850 geen in idee in materiaal verschil maar ik had het idee dat het bij ons vrij prijzig was.
Tnx voor de antwoorden, ga er nog even nadenken.
Denk dat ik dus gewoon aantal loze leidingen neem voor de electra en daar zelf de kabel doorheen trek, laat ik de elektricien wel eea aansluiten.
Badkamermeubel en wand moet ik even in het echt zien voordat ik daar over beslis.
Zal wel met de keuze van de tegels gaan gebeuren neem ik aan.
Gaat trouwens om nieuwbouwproject in Heemskerk, dus wel de randstad, vandaar dat het redelijk prijzig is allemaal.
Denk dat ik dus gewoon aantal loze leidingen neem voor de electra en daar zelf de kabel doorheen trek, laat ik de elektricien wel eea aansluiten.
Badkamermeubel en wand moet ik even in het echt zien voordat ik daar over beslis.
Zal wel met de keuze van de tegels gaan gebeuren neem ik aan.
Gaat trouwens om nieuwbouwproject in Heemskerk, dus wel de randstad, vandaar dat het redelijk prijzig is allemaal.
[ Voor 14% gewijzigd door pkool837 op 17-09-2017 21:39 ]
Kun je er ook mee koelen?pkool837 schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:34:
[...]
Vloerverwarming beneden is standaard, dit is alleen voor de bovenverdieping en daar hoeft het van mij niet.
Gebruik eigenlijk amper verwarming boven.
Nee helaas niet, dan heb ik een lucht/water warmtepomp nodig en ik heb zo'n ecolution die warmte terugwint via de mechanische ventilatie.
Kan helaas niet verandert worden is standaard.
Uitbouw is bij ons net zo duur, evenals de meeste overige punten. (Keramiek) badmeubel vind ik dan weer relatief goedkoop, helaas zijn die meubels erg duur.pkool837 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:36:
Binnenkort mag ik ook bepaalde opties kiezen voor mijn nieuwbouwwoning.
[afbeelding]
Ik ben in eerste instantie ook met weinig meerwerk begonnen, maar uiteindelijk toch voor gemak gekozen en alles maar gelijk goed gedaan. Er komt nog genoeg op ons af en dan heb ik geen zin om ook nog leidingen te vullen met draad
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2017 22:34 ]
Dan heb je inderdaad niet zoveel aan vloerverwarming boven.pkool837 schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:52:
[...]
Nee helaas niet, dan heb ik een lucht/water warmtepomp nodig en ik heb zo'n ecolution die warmte terugwint via de mechanische ventilatie.
Kan helaas niet verandert worden is standaard.
Denk dat ik maar voor gemak ga achteraf, krijg het idd al druk genoeg na oplevering denk ik.Sport_Life schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:27:
[...]
Uitbouw is bij ons net zo duur, evenals de meeste overige punten. (Keramiek) badmeubel vind ik dan weer relatief goedkoop, helaas zijn die meubels erg duur.
Ik ben in eerste instantie ook met weinig meerwerk begonnen, maar uiteindelijk toch voor gemak gekozen en alles maar gelijk goed gedaan. Er komt nog genoeg op ons af en dan heb ik geen zin om ook nog leidingen te vullen met draad. Badmeubel idem, wilde eigenlijk niet doen, maar uiteindelijk toch besloten in de badkamer showroom een mooi meubel uit te zoeken die aan onze wensen voldoet. Ik probeer te besparen op de keuken, tuin (gras en tegels en een zelf bouw overkapping hoeft volgens mij geen 10k te kosten) en stucwerk (zelf behangen). Misschien als de verkoop van ons appartement enorm mee valt dat we nog wat over houden.
380v en 220v groep erbij voor in de keuken, extra groepje denk ik voor de tv en mijn audio, loze leiding boven op de overloop voor een accespoint voor wif op de bovenverdieping en wcd in de meterkast.
Badkamermeubel kan er ook nog wel bij dan als het een mooie is, is de badkamer tenminste ook af.
Hopelijk is de meerprijs van de gekozen tegels niet al te hoog, dat is nog even afwachten, weet niet wat standaard is.
Hoef ik alleen de vloeren, muren, keuken en de tuin nog maar te regelen.
Muren laat ik doen, vloeren ga ik ga zelf leggen denk ik of misschien beneden laten leggen.
Hopelijk ook nog wat overwaarde en waarde in de verpande polis van de huidige hypotheek waarmee ik later de tuin en nog wat dingen kan doen, zoals zonnepanelen, raambekleding enz, hypotheek aflossen.
Man man wat een prijzen.pkool837 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:36:
[afbeelding]
En ik maar denken dat mijn instalateur een grapje maakte toen hij vertelde dat hij scherp ingezet had.
Loze leiding €55
Ethernet bedraden: €50
1 fase groep €152
3 fase groep €178
Ex BTW allemaal..
Bij ons geen projectbouw, maar dat zou toch niet zo veel duurder mogen wezen..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het probleem met overwaarde Is dat je dat eigenlijk in je hypotheek moet stoppen omdat je dit bedrag anders niet af mag trekken.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
300 geïnteresseerden voor 46 woningen, ik dacht in het rustige Oosten te wonen
Overwaarde moet in de woning en of hypotheek (aflossen). Dus tuin mag ook, of zonnepanelen. Probleem is meer dat de overwaarde pas vast ligt zodra de meeste kosten al genomen zijn.Snowhite0901 schreef op maandag 18 september 2017 @ 07:45:
Het probleem met overwaarde Is dat je dat eigenlijk in je hypotheek moet stoppen omdat je dit bedrag anders niet af mag trekken.
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 18-09-2017 08:53 ]
West begint langzaam op te schuiven naar oost want de boel is vol. Wij wel in ieder gevalPiet_Piraat7 schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:10:
300 geïnteresseerden voor 46 woningen, ik dacht in het rustige Oosten te wonen
Hoe bedoel je dat? In de meeste gevallen is je huidige/oude huis, bij ons in ieder geval, al verkocht voordat je van het nieuwe huis de sleutel krijgt.Sport_Life schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:32:
[...]
Overwaarde moet in de woning en of hypotheek (aflossen). Dus tuin mag ook, of zonnepanelen. Probleem is meer dat de overwaarde pas vast ligt zodra de meeste kosten al genomen zijn.
Wij hebben koopcontract van de nieuwbouw woning al getekend, maar zullen pas in het voorjaar onze oude woning verkopen. Ondertussen hebben we wel al veel keuzes moeten maken qua meerwerk, uitbouw , keuken, badkamer, etc. Mocht de verkoopopbrengst tegenvallen is de hypotheek hoger. Maw dan had ik waarschijnlijk andere keuzes gemaakt. Die gok nemen we.thijskl schreef op maandag 18 september 2017 @ 09:39:
[...]
Hoe bedoel je dat? In de meeste gevallen is je huidige/oude huis, bij ons in ieder geval, al verkocht voordat je van het nieuwe huis de sleutel krijgt.
@Sarrr
Is dit verticale metselwerk echt een verrassing voor je?
Bij mij waren er vrij gedetailleerde tekeningen/renders/... van de buitenkant, en afgezien dat ik blauwe in plaats van groen geglazuurde details krijg, klopt dat vrij aardig
weer een voorbeeld van het gebrek aan coördinatie/oog voor detail in de bouw
Is dit verticale metselwerk echt een verrassing voor je?
Bij mij waren er vrij gedetailleerde tekeningen/renders/... van de buitenkant, en afgezien dat ik blauwe in plaats van groen geglazuurde details krijg, klopt dat vrij aardig
weer een voorbeeld van het gebrek aan coördinatie/oog voor detail in de bouw
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Same here. Een enkele RJ45 of coax aansluiting moest €255 excl. btw kosten. Voor de grap heb ik toen gevraagd naar een 'dubbele' RJ45 (dus 2 poortjes in 1 WCD). In principe kon dat niet maar kopersbegeleider wist speciaal voor ons met de electriciën te regelen dat het dan niet 2 WCD's naast elkaar werden maar netjes in 1 doosje kon. Prijs was dan wel 2x€255 gewoon.pkool837 schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:38:
Loze leiding was €90 ongeacht of deze achter de meterkast zit of in de verste hoek op zolder.
Hier hetzelfde, echter ga ik pas betalen voor bijv. de keuken, badkamer en vloer bij of iets voor de oplevering. Bij de verkoopopbrengst ben ik uitgegaan van een negatief scenario, alles wat het meer opbrengt is mooi meegenomen.Sport_Life schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:33:
[...]
Wij hebben koopcontract van de nieuwbouw woning al getekend, maar zullen pas in het voorjaar onze oude woning verkopen. Ondertussen hebben we wel al veel keuzes moeten maken qua meerwerk, uitbouw , keuken, badkamer, etc. Mocht de verkoopopbrengst tegenvallen is de hypotheek hoger. Maw dan had ik waarschijnlijk andere keuzes gemaakt. Die gok nemen we.
Toch leuk om mijzelf even hier te melden.
Ik ga aankomende donderdag naar de notatis om de koop rond te maken van mijn nieuwbouwappartement in kanaleneiland. Waar ik mij als eerste zeer positief over verrast had was het zogenaamde Vrij Op Naam kopen.
Hiermee krijgt men de gelegenheid om bepaalde zaken als de overdrachtsbelasting en andere zaken mee te financieren. Perfect voor iemand zoals ik die goed in m'n salaris zit, maar wat minder spaargeld meeneemt.
De oplevering zal zomer 2018 zijn. Gelukkig is er elke week een inloopdag zodat er binnen gekeken kan worden.
Zijn er toevallig meer mensen die bekend zijn met YourUrbanSpace?
Ik ga aankomende donderdag naar de notatis om de koop rond te maken van mijn nieuwbouwappartement in kanaleneiland. Waar ik mij als eerste zeer positief over verrast had was het zogenaamde Vrij Op Naam kopen.
Hiermee krijgt men de gelegenheid om bepaalde zaken als de overdrachtsbelasting en andere zaken mee te financieren. Perfect voor iemand zoals ik die goed in m'n salaris zit, maar wat minder spaargeld meeneemt.
De oplevering zal zomer 2018 zijn. Gelukkig is er elke week een inloopdag zodat er binnen gekeken kan worden.
Zijn er toevallig meer mensen die bekend zijn met YourUrbanSpace?
Zaken zoals overdrachtsbelasting bij von klopt niet helemaal, denk dat je andere kosten bedoelt. 
Bij mij is de oplevering pas 1ste kwartaal 2019 en ga moet mn huis dus nog te koop gaan zetten.
Wel alvast waardebepaling gedaan en deze was gelukkig wel wat hoger dan huidige hypotheek.
Ook heb ik nog een kew-polis lopen die verpand is en ook pas vrijkomt na de overdracht.
Maakt het wel lastig inschatten allemaal, maar als het beetje meezit hou ik er dan aardig bedrag aan over.
Misschien dat er de mogelijkheid is om de overwaarde eerder vrij te maken na de verkoop met een overbruggingskrediet, kan ik er iets over beschikken en los ik het af als ik het bedrag gestort krijg.
Bij mij is de oplevering pas 1ste kwartaal 2019 en ga moet mn huis dus nog te koop gaan zetten.
Wel alvast waardebepaling gedaan en deze was gelukkig wel wat hoger dan huidige hypotheek.
Ook heb ik nog een kew-polis lopen die verpand is en ook pas vrijkomt na de overdracht.
Maakt het wel lastig inschatten allemaal, maar als het beetje meezit hou ik er dan aardig bedrag aan over.
Misschien dat er de mogelijkheid is om de overwaarde eerder vrij te maken na de verkoop met een overbruggingskrediet, kan ik er iets over beschikken en los ik het af als ik het bedrag gestort krijg.
Ik weet niet precies wat je bron is, en mogelijk wijkt mijn verhaal af van de standaard maar ik kan dus wel de overdrachtsbelasting, bouwrente en hele renovatie meefinancieren.pkool837 schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:40:
Zaken zoals overdrachtsbelasting bij von klopt niet helemaal, denk dat je andere kosten bedoelt.
Correctie: wat ik bedoel is dat er geen sprake is van overdrachtsbelasting omdat dit in de prijs zit. Leg ik het dan beter uit?
Ja idd, overdrachtsbelasting betaal je alleen bij bestaande woning.Mantus schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:47:
[...]
Ik weet niet precies wat je bron is, en mogelijk wijkt mijn verhaal af van de standaard maar ik kan dus wel de overdrachtsbelasting, bouwrente en hele renovatie meefinancieren.
Correctie: wat ik bedoel is dat er geen sprake is van overdrachtsbelasting omdat dit in de prijs zit. Leg ik het dan beter uit?
Meerwerk, bouwrente en bepaalde kosten kan je idd meefinancieren.
Zou wel ff kijken of je het renteverlies wel mee wil financieren of zelf betalen, kan voordeliger zijn om het zelf te betalen als je het kan dragen. Voor de rest lekker veel meerwerk financieren, als je het niet allemaal nodig hebt, gaat het toch van het hypotheekbedrag af.
Na weken van lezen zal ik ook maar eens posten 
Waarom de keuze nieuwbouw?
Sinds 27 juli 2016 hebben wij een zoon en groeide een beetje uit ons appartement op 3 hoog zonder lift.
Het originele plan was om hier 5 jaar te wonen, dit zijn er bijna 9 geworden.. Nu hebben we beide een goede baan en leek het ons de juiste stap.
We hebben erg lang getwijfeld tussen nieuwbouw en bestaande bouw, uiteindelijk alle voor- en nadelen op een rij gezet en nieuwbouw kwam daar het beste uit.
Grootste voordelen:
Woningtype: B3
Gehoopte opleverperiode: 4e kwartaal 2018
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
De tijd die gaat zitten in het uitzoeken van meerwerk en daarmee binnen een bepaald budget te blijven.
Erg veel research gedaan, veel gehad aan dit topic!
Communicatie met de projectbegeleiding begint nu eindelijk goed op gang te komen, dat was wel even een stress moment.
Ik had veel (in mijn ogen belangrijke en normale vragen) en duurde lang voordat we daar, soms deels, antwoord op kregen. Ondertussen komen de deadlines natuurlijk wel dichterbij..
Hoeveel meerwerk zijn jullie voor de bouw kwijt?
*) deze kosten zullen waarschijnlijk nog iets oplopen.
Hoeveel geld gaat het totaal kosten naast de hypotheek?
Voor de stenen vloer op de begane grond, laminaat 1e en 2e verdieping, wanden en keuken zit ik voorlopig op ongeveer € 16.500.
Hoe gaan jullie de muren aanpakken?
Dit wordt waarschijnlijk renovliesbehang.
Wanneer gaan jullie beginnen met de tuin?
Waarom de keuze nieuwbouw?
Sinds 27 juli 2016 hebben wij een zoon en groeide een beetje uit ons appartement op 3 hoog zonder lift.
Het originele plan was om hier 5 jaar te wonen, dit zijn er bijna 9 geworden.. Nu hebben we beide een goede baan en leek het ons de juiste stap.
We hebben erg lang getwijfeld tussen nieuwbouw en bestaande bouw, uiteindelijk alle voor- en nadelen op een rij gezet en nieuwbouw kwam daar het beste uit.
Grootste voordelen:
- Kunnen alles inrichten zoals wij het willen.
- Eerste bewoners!
- Het nieuwbouw project bevindt zich op een kleine 200m van m'n schoonouders.
- Het nieuwbouw project ligt op zeer korte loopafstand van een school.
- Het is voor ons een perfecte wijk om in te wonen.
Woningtype: B3
Gehoopte opleverperiode: 4e kwartaal 2018
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
De tijd die gaat zitten in het uitzoeken van meerwerk en daarmee binnen een bepaald budget te blijven.
Erg veel research gedaan, veel gehad aan dit topic!
Communicatie met de projectbegeleiding begint nu eindelijk goed op gang te komen, dat was wel even een stress moment.
Ik had veel (in mijn ogen belangrijke en normale vragen) en duurde lang voordat we daar, soms deels, antwoord op kregen. Ondertussen komen de deadlines natuurlijk wel dichterbij..
Hoeveel meerwerk zijn jullie voor de bouw kwijt?
- Beslag deuren begane grond (€ 152 (totaal van 4 deuren)
- Extra (draadloze) schakelaar ventilatie in de badkamer (€ 140)
- Buitenkraan (€ 450) putje van nog eens € 450 kan me gestolen worden...
- Radiator zolder (€ 460)
- Vloerverwarming badkamer (€ 535)
- Loze leiding zolder voor internet (€ 175)
- 2x WCD zolder op eigen groep voor computers (€ 375)
- Kookgroep voor inductie 2x 220V (€ 325)
- Aanpassing leidingwerk keuken* (€ 250)
- Dubbele openslaande deuren + 2 ramen naar de tuin (€ 3.600)
- Badkamer* (€ 1.932,26)
*) deze kosten zullen waarschijnlijk nog iets oplopen.
Hoeveel geld gaat het totaal kosten naast de hypotheek?
Voor de stenen vloer op de begane grond, laminaat 1e en 2e verdieping, wanden en keuken zit ik voorlopig op ongeveer € 16.500.
Hoe gaan jullie de muren aanpakken?
Dit wordt waarschijnlijk renovliesbehang.
Wanneer gaan jullie beginnen met de tuin?
Wij hebben deze week het meer/mindergesprek met onze kopersadviseur.
We hebben redelijk op papier staan wat we willen en ben dan ook benieuwd naar haar adviezen.
Vooral mbt de loze leidingen want ik wil er niet te veel, maar ook weer niet te weinig. Boven in iedere kamer 1 en naar zolder lijkt me echter het minimale. En evt in de plafonds om daar een rookmelder met accespoint aan te kunnen bevestigen.
Verder de aanpassingen voor stroom in de keuken (inductie en een kokendwaterkraan), muurtjes op zolder incl een radiotor en buitenkraan met de bijbehorende waterafvoer. Die kon me ook eerst gestolen worden totdat iemand zei dat dat met het leeg laten lopen van een badje wel handig kan zijn. Vooruit dan maar!
Stroomaansluiting voor verlichting in de tuin vind ik prijzig, dus dat wordt vragen waarom ze daar de hoofdprijs voor vragen.
Als ik de lijst zo doorneem lijkt het wel dat we voor alles extra groepen in de meterkast nodig zijn, wordt een flink kastje
We hebben redelijk op papier staan wat we willen en ben dan ook benieuwd naar haar adviezen.
Vooral mbt de loze leidingen want ik wil er niet te veel, maar ook weer niet te weinig. Boven in iedere kamer 1 en naar zolder lijkt me echter het minimale. En evt in de plafonds om daar een rookmelder met accespoint aan te kunnen bevestigen.
Verder de aanpassingen voor stroom in de keuken (inductie en een kokendwaterkraan), muurtjes op zolder incl een radiotor en buitenkraan met de bijbehorende waterafvoer. Die kon me ook eerst gestolen worden totdat iemand zei dat dat met het leeg laten lopen van een badje wel handig kan zijn. Vooruit dan maar!
Stroomaansluiting voor verlichting in de tuin vind ik prijzig, dus dat wordt vragen waarom ze daar de hoofdprijs voor vragen.
Als ik de lijst zo doorneem lijkt het wel dat we voor alles extra groepen in de meterkast nodig zijn, wordt een flink kastje
Life is what happens while you're busy making other plans
Ik zou er niet aan moeten denkenStender83 schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:53:
(...)
Grootste voordelen:
- Het nieuwbouw project bevindt zich op een kleine 200m van m'n schoonouders.
(...)

[ Voor 3% gewijzigd door Paragon93 op 18-09-2017 16:15 ]
Trust me, I'm an engineer
Eerlijk gezegd ook niet zo bij stil gestaan, aan de andere kant verzin ik tegen die tijd wel een oplossing.frumper schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:09:
..
buitenkraan met de bijbehorende waterafvoer. Die kon me ook eerst gestolen worden totdat iemand zei dat dat met het leeg laten lopen van een badje wel handig kan zijn. Vooruit dan maar!
..
Misschien mogen we dan wel het putje van de buren lenen
Ik moest er ook even goed over nadenken moet ik eerlijk zeggen.. Maar ik mag mijn schoonouders graag en ze kunnen toch niet zomaar achterom komen (brandgang zit op slot
Bij ons worden rookmelders geïnstalleerd, bij jou misschien ook wel (lijkt me voor een nieuwbouwwoning niet zo gek). Moet je misschien ff nakijken.frumper schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:09:
En evt in de plafonds om daar een rookmelder met accespoint aan te kunnen bevestigen.
Ik heb nu toch een bijzondere vraag van de bouwer...
In de koopovereenkomst is de volgende wc op de BG vastgelegd:

In het blauw de schacht met leidingwerk zoals die naar de bovengelegen badkamer loopt. In de badkamer erboven op de 1E verdieping krijgen we toilet aan die wand met daarnaast een douchegoot, makkelijk bij elkaar:

Nu komt de aannemer met de opmerking dat dit toch niet gaat passen en dat de gehele breedte in de wc beneden een schacht wordt (rode kringel in eerste tekening)... Ik begreep daar weinig van, was ook geen uitleg waarom. Nu ben ik even gaan kijken en zag dit:
Situatie badkamer:

Situatie wc beneden:

Dit is toch gewoon slordig... Er gaat op de badkamer ineens een afvoer een stuk naar links en naar beneden toe gaat die weer terug? En in badkamer is een T-stuk niet aangesloten... Wat vinden jullie?

In het blauw de schacht met leidingwerk zoals die naar de bovengelegen badkamer loopt. In de badkamer erboven op de 1E verdieping krijgen we toilet aan die wand met daarnaast een douchegoot, makkelijk bij elkaar:

Nu komt de aannemer met de opmerking dat dit toch niet gaat passen en dat de gehele breedte in de wc beneden een schacht wordt (rode kringel in eerste tekening)... Ik begreep daar weinig van, was ook geen uitleg waarom. Nu ben ik even gaan kijken en zag dit:
Situatie badkamer:

Situatie wc beneden:

Dit is toch gewoon slordig... Er gaat op de badkamer ineens een afvoer een stuk naar links en naar beneden toe gaat die weer terug? En in badkamer is een T-stuk niet aangesloten... Wat vinden jullie?
[ Voor 11% gewijzigd door vandermark op 18-09-2017 20:58 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Rookmelders op 230v EN gekoppeld zijn verplicht in nieuwbouw.frumper schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:09:
Daar een accespoint bij aan bevestigen kan/mag niet omdat je geen utp en 230v Door dezelfde buizen mag leggen. Dit zal je dus moeten scheiden.
Maar als het goed is zijn dergelijke rookmelders al verwerkt Door de bouwer van jullie woning. Oftewel als je een AP aan je plafond wilt moet je daar een loze leiding voor regelen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Na oplevering kan je de rookmelders vervangen door 12-24V varianten en er een AP naast hangen. Dan heb je PoE rookmelders 
Of natuurlijk melders op batterijen. Ook netgekoppelde melders moeten na 10 jaar vervangen worden, lithium batterijen gaan net zo lang mee.
Of natuurlijk melders op batterijen. Ook netgekoppelde melders moeten na 10 jaar vervangen worden, lithium batterijen gaan net zo lang mee.
[ Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 18-09-2017 21:39 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Deels mee eens, betekend wel dat je geen radiatoren meer hebt wat uiteindelijk ietsjes meer ruimte geeft. Daarnaast vind ik radiatoren gewoon niet mooi.My-life schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:58:
[...]
Dan heb je inderdaad niet zoveel aan vloerverwarming boven.
Netjes is inderdaad anders, zal vast een reden voor zijn om het zo te doen maar ik kan nog geen logische bedenken.vandermark schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:51:
Ik kijk er niet van op. Wij merkten vroeg in het proces al dat men eerst de tent verkoopt en dan pas gaat kijken of het uberhaupt mogelijk is om te bouwen volgens tekening/vooraf aangeboden opties. Omdat wij wel enig inzicht hebben zagen wij vooraf al problemen. Zowel aannemer als sanitairboer zaten er wazig bij te kijken. Hier is het goed gekomen maar dat komt misschien omdat we de badkamertekening zelf maar hebben geleverdvandermark schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:51:
[afbeelding]
[afbeelding]
Situatie badkamer:
[afbeelding]
Situatie wc beneden:
[afbeelding]
Dit is absoluut mogelijk maar officieel niet toegestaanProton_ schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:27:
Na oplevering kan je de rookmelders vervangen door 12-24V varianten en er een AP naast hangen. Dan heb je PoE rookmelders
Je verzekeraar KAN vrij moeilijk gaan doen als daar mee ten nadele is geknutseld en het dus niet goed werkt.
Net-gekoppelde rookmelders hebben vaak ook een back-up batterij indd die normaal gesproken 10 jaar mee gaat, dit is om indd de melder af te kunnen laten gaan en e rest een signaal te kunnen geven als de 230V eraf is.
Zijn rookmelders verplicht voor de verzekering dan? Dit is bij bestaande bouw niet zo.
Ik vraag me ook af wie er bepaald of jij 230V en UTP door een buisje mag trekken.
De bouw moet aan regels voldoen, maar die gelden niet voor een particulier toch?
Ik vraag me ook af wie er bepaald of jij 230V en UTP door een buisje mag trekken.
De bouw moet aan regels voldoen, maar die gelden niet voor een particulier toch?
In nieuw(ere) bouw zijn de rookmelders inderdaad verplicht voor/door verzekeringen. Ook i.v.m. "vroegtijdige" detectie en de mogelijkheid om te redden wat er te redden valt.My-life schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:44:
Zijn rookmelders verplicht voor de verzekering dan? Dit is bij bestaande bouw niet zo.
De regels m.b.t. 230V en UTP staan in het bouwbesluit, NEN1010 en NPR5310, deze zijn inderdaad met name voor bedrijven maar indirect ook voor particulieren.
Tevens is het totaal NIET veilig om UTP en 230V door 1 buisje te leggen, mantels raken beschadigd en jij pakt het RJ45 plugje vast en jij krijgt een opdonder.
Of je apparatuur krijgt 230V op z'n netwerkpoortje, die is ook overleden dan.
Er zijn wel soort van by-passes om netwerk bij 230V langs te leggen maar dan kom je uit op glasvezel of POF (Plastic Optical Fiber), waarbij die laatste enorm duur is. Anders kom je altijd uit bij geleidende materialen zoals UTP/Coax en dat is dus niet veilig en NIET toegestaan.
1,5 week geleden was de deadline om in te schrijven voor een nieuwbouwproject. Vandaag een mailtje dat we het niet geworden zijn. 120 geinteresseerden voor 49 woningen, en ook al zitten we in een huurhuis, kunnen we de woningen betalen (al was de 380k woning wel de max) en nemen we 100k (gift van familie) mee, dan nog wordt je niet geselecteerd
Maar goed, de eerste geselecteerden moeten voor eind oktober aangeven of ze ook daadwerkelijk willen kopen, en wij staan op de wachtlijst. Bouw begint ook pas in mei 2018, oplevering begin 2019, pffff ver weg zeg...

Maar goed, de eerste geselecteerden moeten voor eind oktober aangeven of ze ook daadwerkelijk willen kopen, en wij staan op de wachtlijst. Bouw begint ook pas in mei 2018, oplevering begin 2019, pffff ver weg zeg...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Kan nog altijd gebeuren hoor, was bij ons ook het geval. Onze woning is eerst naar twee andere gegadigden gegaan maar kregen het beide niet rond financieel. Dus werden wij ineens gebeld 1 maandje laterDropjesLover schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:40:
1,5 week geleden was de deadline om in te schrijven voor een nieuwbouwproject. Vandaag een mailtje dat we het niet geworden zijn. 120 geinteresseerden voor 49 woningen, en ook al zitten we in een huurhuis, kunnen we de woningen betalen (al was de 380k woning wel de max) en nemen we 100k (gift van familie) mee, dan nog wordt je niet geselecteerd![]()
Bij ons is de selectie niet gedaan op vermogen iig, want wij hebben van te voren niet de financiële middelen opgegeven. Lijkt mij dat dit bij jullie ook geen rol speelden of verschilt dat per nieuwbouwproject?
Selectie gaat niet zozeer op vermogen, maar wel op gewoonweg wie het minste risico oplevert, dus je LTI (loan to income) verhouding.Kraziey schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:17:
[...]
Kan nog altijd gebeuren hoor, was bij ons ook het geval. Onze woning is eerst naar twee andere gegadigden gegaan maar kregen het beide niet rond financieel. Dus werden wij ineens gebeld 1 maandje later. Wel ging het om onze 3de voorkeur (van de 10) ipv de 1ste maar we zijn er blij mee!
Bij ons is de selectie niet gedaan op vermogen iig, want wij hebben van te voren niet de financiële middelen opgegeven. Lijkt mij dat dit bij jullie ook geen rol speelden of verschilt dat per nieuwbouwproject?
Er werd aangegeven dat dit wel degelijk een rol speelt bij ons. Misschien dat het kwam omdat ik geen exacte bedragen ingevuld heb, 40.000/jaar ipv 39.7nogwat/jaar. Voor ons is het ook niet helemaal 1e voorkeur, omdat we een ander project kennen met voor de zelfde prijs mooiere woningen. Maar daar gaat de 2e fase pas over 5 maanden in de verkoop

En bij bestaande bouw kan je er iig min-of-meer meteen in, zie je wat je koopt.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Oeps, dat is wel heel vreemd zeg. Zou denken dat die grote verticale afsplitsing nog wel hoger had gekund dat je er in ieder geval nog een nisje in kan maken.vandermark schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:51:
[afbeelding]
[afbeelding]
Situatie badkamer:
[afbeelding]
Situatie wc beneden:
[afbeelding]
Tip; bel over een maand eens op hoe het ervoor staat. Grote kans dat de eerste hun optie alweer laten varen. In ons geval kregen we op die manier de woning van onze eerste voorkeur. Mondeling wel toegezegd dat we ruim voldoende konden lenen.DropjesLover schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:40:
1,5 week geleden was de deadline om in te schrijven voor een nieuwbouwproject. Vandaag een mailtje dat we het niet geworden zijn. 120 geinteresseerden voor 49 woningen, en ook al zitten we in een huurhuis, kunnen we de woningen betalen (al was de 380k woning wel de max) en nemen we 100k (gift van familie) mee, dan nog wordt je niet geselecteerd![]()
Al denk ik dat tegenwoordig 100k eigen geld cq overwaarde al niet meer uitzonderlijk is. Veel mensen die voor 380k kopen zijn doorstromers en hebben een appartement verkocht waarvoor ze 5-10 jaar lang aflossing hebben betaald en in die tijd 25-50k meerwaarde op heeft geleverd. Tel daar nog wat spaargeld bij op en je zit zo aan de 100k.
[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 19-09-2017 21:10 ]
In genoeg gevallen haken mensen af omdat ze een woning hebben toegewezen gekregen die ze eigenlijk als 3e of 4e keus hadden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ze zijn ondertussen onze nieuwbouw 2 onder 1 kapper aan het bouwen en die heeft blijkbaar nog EPC 0,8. Geen vloerverwarming, zonnepanelen warmte pomp. Ik heb bij de gemeente de omgevingsvergunning maar eens opgevraagd want eigenlijk mag dat al sinds 2015 niet meer als ik het zo lees? Benieuwd wat hier uit gaat rollen.... Als ik het op voorhand had geweten had ik het misschien wel niet gekocht...lubbertkramer schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:49:
[...]
Ik ga je vraag met belangstelling volgen. Hier woning aangekocht in juni 2015 (voorlopig koopcontract) waarvan de bouw in 2015 zou starten maar door vertraging met de vergunning en allerlei andere zaken is dit verplaatst naar april 2016. Nu kregen wij een maand terug te horen dat vanwege de EPC norm die niet behaald gaat worden er op ons dak zonnepanelen geplaatst gaan worden (kosten voor aannemer) om de EPC norm te behalen. Hier was dus kennelijk een fout gemaakt. Op dit moment ben ik nog bezig om te achterhalen waar dit dan inzit met mijn niet technische inzicht en nog in afwachting van antwoorden.
Live today! Nobody promised you tomorrow.
Lijkt me toch dat je de vloerverwarming, panelen etc. al gemist had in de beschrijving van wat je ging kopen? Anders heb je jezelf wel heel slecht geïnformeerd en laten informeren.pvanmegen schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:54:
[...]
Ze zijn ondertussen onze nieuwbouw 2 onder 1 kapper aan het bouwen en die heeft blijkbaar nog EPC 0,8. Geen vloerverwarming, zonnepanelen warmte pomp. Ik heb bij de gemeente de omgevingsvergunning maar eens opgevraagd want eigenlijk mag dat al sinds 2015 niet meer als ik het zo lees? Benieuwd wat hier uit gaat rollen.... Als ik het op voorhand had geweten had ik het misschien wel niet gekocht...
Het is afhankelijk van wanneer de vergunning is afgegeven welke eisen eraan gesteld worden. Als het nog een project is welke in de crisis gebouwd had moeten worden en de vergunning is telkens nog verlengd, dan gelden de eisen van toen. Maar dat haal je inderdaad wel uit de opgevraagde vergunning.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Ah oke, wist niet dat het per project kon verschillen. Moet wel zeggen dat het project bij ons niet zo duur is als bij jullie (220k), misschien dat het daar mee te maken heeft?DropjesLover schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:26:
[...]
Selectie gaat niet zozeer op vermogen, maar wel op gewoonweg wie het minste risico oplevert, dus je LTI (loan to income) verhouding.
Er werd aangegeven dat dit wel degelijk een rol speelt bij ons. Misschien dat het kwam omdat ik geen exacte bedragen ingevuld heb, 40.000/jaar ipv 39.7nogwat/jaar. Voor ons is het ook niet helemaal 1e voorkeur, omdat we een ander project kennen met voor de zelfde prijs mooiere woningen. Maar daar gaat de 2e fase pas over 5 maanden in de verkoop![]()
En bij bestaande bouw kan je er iig min-of-meer meteen in, zie je wat je koopt.
Succes iig!!
Zeker maar over de regelgeving is door de makelaar/aannemer natuurlijk niks verteld. We zijn ruim over de helft van de bouw ingevallen en er worden nu nog steeds woningen van gebouwd/verkocht. Ik vind het toch wel vreemd dat 2 jaar na dato nog hele andere eisen tellen... Ik zal eens uitzoeken wat 0,8 tov 0,4 allemaal in houdt.Bastien schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:13:
[...]
Lijkt me toch dat je de vloerverwarming, panelen etc. al gemist had in de beschrijving van wat je ging kopen? Anders heb je jezelf wel heel slecht geïnformeerd en laten informeren.
Het is afhankelijk van wanneer de vergunning is afgegeven welke eisen eraan gesteld worden. Als het nog een project is welke in de crisis gebouwd had moeten worden en de vergunning is telkens nog verlengd, dan gelden de eisen van toen. Maar dat haal je inderdaad wel uit de opgevraagde vergunning.
@vandermark ziet eruit als een gevalletje 'op de tekening past het wel'. De bocht (2x45 graden) zit net rottig zodat hij niet op het T-stuk past (wellicht verkeerd gelijmd?). Dus heeft de zelfdenkende! pvckunstenaar iets gefabriceerd zodat zijn werk afgevinkt is en een ander het verder op mag lossen - het is nu in een SEP-field verdwenen.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die EPC waarde maar gebakken lucht vind. Die "gratis" zonnepanelen zijn vrij inefficient en zijn er meestal maar enkele, en de isolatie is met EPC 0,8 ook al ruim voldoende. Vergelijk het met die "zuinige" diesels of hybride auto's, op papier lijkt het heel wat maar in de praktijk slaat het werkelijk nergens op. Vloerverwarming is wel relax, ook al heeft dat ook nadelen wanneer je een houten vloer laat leggen. Dat is mijn gevoel erbijpvanmegen schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:54:
[...]
Ze zijn ondertussen onze nieuwbouw 2 onder 1 kapper aan het bouwen en die heeft blijkbaar nog EPC 0,8. Geen vloerverwarming, zonnepanelen warmte pomp. Ik heb bij de gemeente de omgevingsvergunning maar eens opgevraagd want eigenlijk mag dat al sinds 2015 niet meer als ik het zo lees? Benieuwd wat hier uit gaat rollen.... Als ik het op voorhand had geweten had ik het misschien wel niet gekocht...
Trouwens, als de VON prijs ook van 2015 is, dan kun je van die waardestijging waarschijnlijk al een heel eind komen, met als grote voordeel dat je zelf keuze hebt welke pannelen e.d.
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 19-09-2017 21:54 ]
Ik vind het een redelijk compromis, al vind ik installaties (zonnepanelen, warmtepomp) te zwaar wegen. De nadruk had voor mij meer op bouwkundige aspecten (isolatie, luchtdichtheid) mogen liggen.
Maar als ik de weerstand, de aandacht voor detail en het kwaliteitsniveau van de bouwers zie, ben ik blij met de installaties die ik zelf nog kan tweaken...
Maar als ik de weerstand, de aandacht voor detail en het kwaliteitsniveau van de bouwers zie, ben ik blij met de installaties die ik zelf nog kan tweaken...
Het vreemde is dat de hoekwoningen (in een rij van 4) wel zonnepanelen hebben (3 stuks overigens maar) en dat de 2 onder 1 kap ze niet heeft. Ik kom van een jaren 30 woning dus qua isolatie ga ik er vele malen op vooruit, dat is wel lekker. Ik wacht de reactie van de gemeente af maar ik neem aan dat bouwers niet gek zijn en doen wat er mag...
Misschien is er een reden om dit zo te doen die wij niet inzien maar het lijkt me dat dit ook opgelost had kunnen worden met veel minder leidingwerk.vandermark schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:51:
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Je kunt het ook op een dealtje gooien en vragen of zij alle leidingwerk naar het dak willen leggen, dan doe jij de rest.pvanmegen schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:55:
Het vreemde is dat de hoekwoningen (in een rij van 4) wel zonnepanelen hebben (3 stuks overigens maar) en dat de 2 onder 1 kap ze niet heeft. Ik kom van een jaren 30 woning dus qua isolatie ga ik er vele malen op vooruit, dat is wel lekker. Ik wacht de reactie van de gemeente af maar ik neem aan dat bouwers niet gek zijn en doen wat er mag...
Anoniem: 36835
Ligt het aan mij dat ik het erg vreemd vind dat je niet weet wat je hebt gekocht?
Dat je niet per se weet of je binnendeuren stompe of opdekdeuren zijn, oke... maar vloerverwarming & zonnepanelen?
Dat je niet per se weet of je binnendeuren stompe of opdekdeuren zijn, oke... maar vloerverwarming & zonnepanelen?
Ik weet zeker wel wat ik gekocht heb maar ik ben me pas echt gaan verdiepen in de materie na aankoop. Dat er geen zonnepanelen opzitten dat zie je op de eerste tekening en ook vloerverwarming is wel duidelijk natuurlijk. Als je dan jezelf echter gaat inlezen blijkt dat dit eigenlijk sinds 2015 wel verplicht zou zijn.
De reactie van Sport_Life snap ik dan weer niet...
Komen er dan klasse-d ventilatie systemen in de huizen ?Proton_ schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:38:
Ik vind het een redelijk compromis, al vind ik installaties (zonnepanelen, warmtepomp) te zwaar wegen. De nadruk had voor mij meer op bouwkundige aspecten (isolatie, luchtdichtheid) mogen liggen.
Dan speelt luchtdichtheid pas echt mee. Want anders maakt het minder uit of je bij ieder raam een rooster open hebt staan, of er een luchtlek zit wat net zo veel doorlaat.
Een zonnepaneel is voor een bouwer volgens mij gewoon een middel om de zaak op papier kloppend te maken. Oei, we halen het net niet, dan maar 1 paneel erbij..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Vaak wel, niet altijd.
Maar balansventilatie is met een kleine binnenverbouwing nog wel te retrofitten, Itho Qualityflow gebruikt het trapgat voor luchtaanvoer dus vaak hoeven er niet eens extra kanalen aangelegd te worden.
Luchtdichtheid is net als isolatie achteraf heel moeilijk te regelen.
Maar balansventilatie is met een kleine binnenverbouwing nog wel te retrofitten, Itho Qualityflow gebruikt het trapgat voor luchtaanvoer dus vaak hoeven er niet eens extra kanalen aangelegd te worden.
Ik denk dat dit voor mij een goede optie is: https://www.blowerproof.be/nlProton_ schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:01:
Vaak wel, niet altijd.
€1000-1200 aan materiaal, alles van de binnenkant afsmeren en dicht maken. Kan de bouwer net zo bouwen als ze al 10 jaar doen (niet erg goed wat betreft luchtdichtheid) en komt het toch nog goed.
beide zijn niet verplicht hoor. Ook in 2015 niet. Het gaat om de EPC norm voor het jaar van de vergunning. Hoe de bouwer die haalt zal de gemeente een zorg zijn. Een mogelijkheid om de epc te halen is zonnepanelen/zonnepoiler. Maar dit is absoluut geen must. Ook beter isolatie of dergelijke kan al genoeg zijn. Vloerverwarming zal nooit verplicht zijn voor epc maar enkel gelden als luxe optiepvanmegen schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:41:
Ik weet zeker wel wat ik gekocht heb maar ik ben me pas echt gaan verdiepen in de materie na aankoop. Dat er geen zonnepanelen opzitten dat zie je op de eerste tekening en ook vloerverwarming is wel duidelijk natuurlijk. Als je dan jezelf echter gaat inlezen blijkt dat dit eigenlijk sinds 2015 wel verplicht zou zijn.
Positie van de woning tov de zon en formaat ramen speelt ook mee. Bij ons projectje ene huis 3 panelen, andere huis 2. Die met drie heeft meer schaduw en kleinere ramen. Zonnepanelen worden echt ingezet om het rekenkundig correct te maken.pvanmegen schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:55:
Als er vergunning voor een heel project is aangevraagd kan dat prima. We hebben ook nog een paar jaar 0,6 gehad overigens.pvanmegen schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:54:
[...]
Je hebt denk ik ook niks gevraagd.pvanmegen schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:39:
[...]
Zeker maar over de regelgeving is door de makelaar/aannemer natuurlijk niks verteld. We zijn ruim over de helft van de bouw ingevallen en er worden nu nog steeds woningen van gebouwd/verkocht. Ik vind het toch wel vreemd dat 2 jaar na dato nog hele andere eisen tellen... Ik zal eens uitzoeken wat 0,8 tov 0,4 allemaal in houdt.
Vaak zijn hoekwoningen kleiner met relatief veel verliesoppervlak > slechtere EPC, dus zonnepanelen ter compensatie.pvanmegen schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:55:
Vloerverwarming is een vorm van LTV, maar verre van verplicht. Er zijn 1001 manieren om een EPC te halen. Je kan ook om zonnepanelen heen met bv een WTW, maar erg efficiënt wordt het dan allemaal niet.pvanmegen schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:41:
Dank, dat is wel verhelderend. Ik denk dat het gros van de kopers geen idee heeft wat er allemaal speelt in de regelgeving bij de aankoop van een nieuwbouwhuis. ik ben nog wel geïnteresseerd maar te laat blijkt achteraf al zal het allemaal wel goed komen met mijn nieuwe huis en zal ik zoals iemand eerder in dit topic schreef niet met klappertanden in de bank zitten straks...
Klopt, zelfs al is het water niet "heel hard" heeft het alsnog toegevoegde waarde. Maar inderdaad, onderhoud...Snowhite0901 schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:10:
[...]
Niet te vergeten je badkamer. Voegen en kranen. Wij hebben hardheid 10,5 en overwegen dus ook een ontkalker juist eigenlijk hiervoor. Je blijft poetsen en ziet er na twee keer al niet meer uit.
Alle WTW-units en kanalen zijn in ons complex schoongemaakt na klachten, maar als ik zie dat bewoners vervolgens geen enkele moeite steken in het reinigen van filters (of vervangen) en de ventielen... behoorlijk kansloos en ronduit smerig.Z___Z schreef op zondag 10 september 2017 @ 17:45:
Beetje hetzelfde verhaal als WTW filters. Wordt ook vaak vergeten te vervangen met alle gevlogen van dien.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Heeft ook te maken met kennis en daarmee hoe WTW ontworpen zijn. Als de WTW net als een rookmelder gaat piepen zodra actie ondernomen moet worden, dan gaan mensen vanzelf kijken waarom dat apparaat piept. Beschrijving op het apparaat plakken, probleem opgelost.TommyGun schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:11:
[...]
Klopt, zelfs al is het water niet "heel hard" heeft het alsnog toegevoegde waarde. Maar inderdaad, onderhoud...
[...]
Alle WTW-units en kanalen zijn in ons complex schoongemaakt na klachten, maar als ik zie dat bewoners vervolgens geen enkele moeite steken in het reinigen van filters (of vervangen) en de ventielen... behoorlijk kansloos en ronduit smerig.
Het display geeft aan "FILTER" als het zo ver is, maar het is afhankelijk van hoe vaak je in de ruimte komt waar 'ie hangt. Nu zitten daar ook de aansluitingen voor wasmachine/droger dus vaak genoeg lijkt me, maar toch. Zelfredzaamheid is ver te zoeken tegenwoordig.Z___Z schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:31:
[...]
Heeft ook te maken met kennis en daarmee hoe WTW ontworpen zijn. Als de WTW net als een rookmelder gaat piepen zodra actie ondernomen moet worden, dan gaan mensen vanzelf kijken waarom dat apparaat piept. Beschrijving op het apparaat plakken, probleem opgelost.
[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 20-09-2017 12:37 ]
Klopt helemaal. Stond zelfs bij ons in de brochure. Indien nodig kwamen er zonnepalen.jacovn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:56:
[...]
Komen er dan klasse-d ventilatie systemen in de huizen ?
Dan speelt luchtdichtheid pas echt mee. Want anders maakt het minder uit of je bij ieder raam een rooster open hebt staan, of er een luchtlek zit wat net zo veel doorlaat.
Een zonnepaneel is voor een bouwer volgens mij gewoon een middel om de zaak op papier kloppend te maken. Oei, we halen het net niet, dan maar 1 paneel erbij..
Dat werden er uiteindelijk dus 2 per woning om de EPC waarde te halen.
Klopt, 99% maalt er ook niet om. Die klaagt alleen als iets niet kan vanwege regelgeving.pvanmegen schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:48:
Dank, dat is wel verhelderend. Ik denk dat het gros van de kopers geen idee heeft wat er allemaal speelt in de regelgeving bij de aankoop van een nieuwbouwhuis. ik ben nog wel geïnteresseerd maar te laat blijkt achteraf al zal het allemaal wel goed komen met mijn nieuwe huis en zal ik zoals iemand eerder in dit topic schreef niet met klappertanden in de bank zitten straks...
Tsja, om een of andere reden zijn veel mensen in de overtuiging dat een huis op dat vlak niet onderhouden hoeft te worden. Komt denk ik veelal omdat men het niet gewend is van huis uit.Z___Z schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:31:
[...]
Heeft ook te maken met kennis en daarmee hoe WTW ontworpen zijn. Als de WTW net als een rookmelder gaat piepen zodra actie ondernomen moet worden, dan gaan mensen vanzelf kijken waarom dat apparaat piept. Beschrijving op het apparaat plakken, probleem opgelost.
TommyGun schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:37:
[...]
Het display geeft aan "FILTER" als het zo ver is, maar het is afhankelijk van hoe vaak je in de ruimte komt waar 'ie hangt. Nu zitten daar ook de aansluitingen voor wasmachine/droger dus vaak genoeg lijkt me, maar toch. Zelfredzaamheid is ver te zoeken tegenwoordig.
Ik weet niet hoe vaak jullie naar het display van jullie centrale ventilatiesysteem kijken. Hier op Tweakers zijn de meeste mensen wel enigszins geïnteresseerd in techniek, maar je moet huisinstallaties maken voor de gemiddelde persoon. Een gemiddeld persoon weet niet eens dat je de MV op stand 2 moet zetten als je thuis bent ipv altijd op stand 1 laten staan en stand 3 voor douchen, laat staan dat men weet dat een WTW unit onderhoud nodig heeft.Señor Sjon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:41:
[...]
Klopt, 99% maalt er ook niet om. Die klaagt alleen als iets niet kan vanwege regelgeving.
[...]
Tsja, om een of andere reden zijn veel mensen in de overtuiging dat een huis op dat vlak niet onderhouden hoeft te worden. Komt denk ik veelal omdat men het niet gewend is van huis uit.
Het is net als software, als een developer iets ontwerpt dan is de UX meestal slecht, omdat developers mestal alleen naar technische functionaliteit kijkt en hoe hij het zelf kan gebruiken, terwijl een UX designer vanuit het gebruikersperspectief kijkt.
Klopt, mensen lezen de handleiding ook niet en ik heb geen WTW, maar er wordt overal gezegd: elk halfjaar vervangen. Mensen met een koolstoffilter in de afzuigkap, hoe vaak hebben jullie hem al vervangen?
Precies, er zit toch een boekje bij. LEZENSeñor Sjon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:24:
Klopt, mensen lezen de handleiding ook niet en ik hen geen WTW, maar er wordt overal gezegd: elk halfjaar vervangen. Mensen met een koolstoffilter in de afzuigkap, hoe vaak hebben jullie hem al vervangen?
Gewoon nu alvast ff een mailtje aan wagen. Weet niet hoe hoog het zit, maar nu herstellen is vast makkelijker dan wanneer de steigers weg zijn en alles gevoegd is
Idd gewoon melden dat je het gezien hebt. Onze aannemer was er wel blij mee. Scheelt een boel gedoe achteraf.jip_86 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:43:
Gewoon nu alvast ff een mailtje aan wagen. Weet niet hoe hoog het zit, maar nu herstellen is vast makkelijker dan wanneer de steigers weg zijn en alles gevoegd is
@Stender83
Leuk om te lezen dat er nog iemand aanwezig is op het forum die in het project Eikenburg een woning heeft gekocht.
Wij hebben erg veel last van de slechte / beperkte communicatie van de projectontwikkelaar. De sluitingsdatum van de hoofdopties is inmiddels al gepasseerd, terwijl we nog op offertes wachten van maatwerk opties.
Afgelopen weekend een badkamer bij de badkamerhandel geconfigureerd waar we de prijzen direct konden inzien. Als verassing kwam de offerte gisteren per mail, waarbij de projectontwikkelaar 5% opslag rekent voor coördinatie kosten. Heb inmiddels hierover contact gehad en vond het raar dat hier een percentage voor wordt gerekend i.p.v. een vast bedrag (net of er meer te communiceren valt wanneer je een luxere toilet of bad neemt dan een goedkopere variant).
Hebben meer mensen last van dergelijke verborgen kosten die ineens opborrelen?
Leuk om te lezen dat er nog iemand aanwezig is op het forum die in het project Eikenburg een woning heeft gekocht.
Wij hebben erg veel last van de slechte / beperkte communicatie van de projectontwikkelaar. De sluitingsdatum van de hoofdopties is inmiddels al gepasseerd, terwijl we nog op offertes wachten van maatwerk opties.
Afgelopen weekend een badkamer bij de badkamerhandel geconfigureerd waar we de prijzen direct konden inzien. Als verassing kwam de offerte gisteren per mail, waarbij de projectontwikkelaar 5% opslag rekent voor coördinatie kosten. Heb inmiddels hierover contact gehad en vond het raar dat hier een percentage voor wordt gerekend i.p.v. een vast bedrag (net of er meer te communiceren valt wanneer je een luxere toilet of bad neemt dan een goedkopere variant).
Ik gebruik graag even dit topic voor het volgende:
wij hebben in mei te horen gekregen dat we een nieuwbouw woning zouden krijgen binnen een project van 50 woningen. Bouw zou eind dit jaar starten en 1,5 jaar duren. Eerst parkeergarage en dan vanaf Q2 ongeveer jaar bouwen. Nog voordat we koop/aanneemovereenkomst hebben getekend moesten we opties doorgeven voor uitbouw en positie keuken en badkamer. Niet vooruitbouw gekozen.
Nu 4 maanden later was het zover en hadden we gesprek met wooncoach,op de dag van tekenen koop/aanneemovereenkomst. (meeste 'kopers' hadden dit gesprek al eerder).
Nu blijkt in dat gesprek toen ik vroeg of het mogelijk was om fundering voor toekomstige uitbouw alvast te storten dat dit mogenlijk. Toen kwam ik er ook achter dat beide buren tot 2 verdiepingen hoog 240 uitbouwen. Met een tuin op het noord-westen is dit natuurlijk een ramp en niet wenselijk en heb aangegeven dat indien uitbouwen niet mogelijk is dit een reden is om van de koop af te zien. De bouwbegeleider gaf aan dat het te maken heeft met de warmte koude opslag die afgesteld is op de woning zoals die nu is (en deze kennelijk al besteld zijn??) (ze zijn met bouwvoorbereiding al bezig op het terrein).
hij heeft nu de vraag uitstaan bij de installateur en aannemer of uitbouw (in ieder geval eerste etage noodzakelijk) nu alsnog mogelijk is(onze voorkeur).
Nu vraag ik me eigenlijk of waarom dit niet zou kunnen (is dit gewoon gedoe voor hen of kan het echt niet?)
en het feit dat uitbouwen niet mogelijk is door de WKO lijkt me ook onwenselijk (ook voor andere bewoners die dit nu ook niet zouden weten?)
hoe zien jullie dit?
wij hebben in mei te horen gekregen dat we een nieuwbouw woning zouden krijgen binnen een project van 50 woningen. Bouw zou eind dit jaar starten en 1,5 jaar duren. Eerst parkeergarage en dan vanaf Q2 ongeveer jaar bouwen. Nog voordat we koop/aanneemovereenkomst hebben getekend moesten we opties doorgeven voor uitbouw en positie keuken en badkamer. Niet vooruitbouw gekozen.
Nu 4 maanden later was het zover en hadden we gesprek met wooncoach,op de dag van tekenen koop/aanneemovereenkomst. (meeste 'kopers' hadden dit gesprek al eerder).
Nu blijkt in dat gesprek toen ik vroeg of het mogelijk was om fundering voor toekomstige uitbouw alvast te storten dat dit mogenlijk. Toen kwam ik er ook achter dat beide buren tot 2 verdiepingen hoog 240 uitbouwen. Met een tuin op het noord-westen is dit natuurlijk een ramp en niet wenselijk en heb aangegeven dat indien uitbouwen niet mogelijk is dit een reden is om van de koop af te zien. De bouwbegeleider gaf aan dat het te maken heeft met de warmte koude opslag die afgesteld is op de woning zoals die nu is (en deze kennelijk al besteld zijn??) (ze zijn met bouwvoorbereiding al bezig op het terrein).
hij heeft nu de vraag uitstaan bij de installateur en aannemer of uitbouw (in ieder geval eerste etage noodzakelijk) nu alsnog mogelijk is(onze voorkeur).
Nu vraag ik me eigenlijk of waarom dit niet zou kunnen (is dit gewoon gedoe voor hen of kan het echt niet?)
en het feit dat uitbouwen niet mogelijk is door de WKO lijkt me ook onwenselijk (ook voor andere bewoners die dit nu ook niet zouden weten?)
hoe zien jullie dit?
Pin me er niet op vast, waarschijnlijk omdat de omgevingsvergunning al uitgegeven is zal het niet meer mogelijk zijn om het uiterlijk te wijzigen (in jou geval de uitbouw).
In de omgevingsvergunning van 'ons' project staat dat de vergunning is afgeven op het project + de reeds bekende meerwerk opties. Voor individueel meerwerk moet, indien nodig, een nieuwe aanvraag worden gestart.
Bij voldoende tijd lijkt mij dat geen probleem. Ik heb echter gisteren gevraagd of de garage met 1,2mtr kan worden verlengd. Uiterlijke datum is 27-10, dus of ze dat halen....
Bij voldoende tijd lijkt mij dat geen probleem. Ik heb echter gisteren gevraagd of de garage met 1,2mtr kan worden verlengd. Uiterlijke datum is 27-10, dus of ze dat halen....
Been there done that. Wooncoach (van projectontwikkelaar) vertelde dat een uitbouw niet meer mogelijk was. Wij aangegeven dat we het zonder uitbouw niet wilden hebben, maar helaas kon echt niets voor ons gedaan worden. Toen de aannemer gebeld en na een halve dag doorverbonden te zijn, uiteindelijk bij de eindverantwoordelijke projectleder beland, die vertelde dat het geen enkel probleem was, zolang de vergunning nog niet was aangevraagd.SmileAlot schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:30:
Ik gebruik graag even dit topic voor het volgende:
hoe zien jullie dit?
Dus niet zomaar opgeven, de projectontwikkelaar vindt een aanpassing alleen maar lastig, de aannemer gaat wel rennen want die verdiend er (goed) aan.. En ze vinden contact met (enthousiaste) bewoners ook erg leuk, is mijn vermoeden
En daarbij, als de buren aan weerszijden de uitbouw al besteld hebben is het relatief eenvoudig om die van jullie erin mee te nemen.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Communicatie was in het begin erg slecht, we hadden ook zeer laat pas ons gesprek (begin september).empeetrois schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:56:
@Stender83
Sinds dat gesprek verloopt de communicatie eigenlijk vrij vlot via de mail en telefoon.
Die 5% is voor mij ook nieuw.. Wij hebben deze offerte in iedergeval nog niet gehad. Toevallig net twee dagen geleden de offertes voor het meerwerk gekregen en getekend, hier ontbreekt dan nog wel het afwijkende meerwerk voor de keuken.
Overigens is de projectontwikkelaar wel aan het kijken naar het aanmaken van een forum, hopelijk zetten ze dit door.
Waar komen jullie overigens te wonen? Wij hebben kavel 18.
En even een plaatje van vanmorgen (wij wonen nu tijdelijk recht tegenover de bouw.) Ze zijn eindelijk begonnen met het opruimen van de berg zand.

Projectontwikkelaar inmiddels gesproken; die is in principe akkoord alleen moet de installateur van de wko nog aangeven of hij de installatie nog kan aanpassen. De wko' zijn kennelijk al geboord? Lijkt me dat dit (helemaal er nog geen fundering oid ligt) aangepast kan worden???Sport_Life schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:47:
[...]
Been there done that. Wooncoach (van projectontwikkelaar) vertelde dat een uitbouw niet meer mogelijk was. Wij aangegeven dat we het zonder uitbouw niet wilden hebben, maar helaas kon echt niets voor ons gedaan worden. Toen de aannemer gebeld en na een halve dag doorverbonden te zijn, uiteindelijk bij de eindverantwoordelijke projectleder beland, die vertelde dat het geen enkel probleem was, zolang de vergunning nog niet was aangevraagd.
Dus niet zomaar opgeven, de projectontwikkelaar vindt een aanpassing alleen maar lastig, de aannemer gaat wel rennen want die verdiend er (goed) aan.. En ze vinden contact met (enthousiaste) bewoners ook erg leuk, is mijn vermoeden.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2