Ik volg dit topic al een tijdje, maar tijd om me ook te melden.
Hoe het allemaal begonnen is...
Samen met mijn vriend ben ik in januari 2017 ingeloot voor een woning in een nieuwbouwproject in omgeving Utrecht. We waren al ruim een half jaar op zoek naar een woning, en nadat we bij fase 2-I uitgeloot waren, zijn we in fase 2-II keer wel ingeloot. Heel veel geluk gehad, want met meer dan 200 inschrijvingen bij circa 50 woningen waren de kansen niet zo heel groot.
Wat heel bijzonder was om te zien was dat we in de zomer van 2016 begonnen waren met onze huizenjacht en dat in een half jaar tijd de huizenmarkt helemaal op zijn kop is gaan staan. Terwijl eerst makelaars ons nog persoonlijk een rondleiding gaven, stonden we medio oktober met bosjes mensen in allerlei huizen tijdens open huizen middagen.
Ook met nieuwbouw konden we dit merken. De woning die wij nu hebben, was in fase 2-I 10k goedkoper. Fase 2-II is slechts 6 weken later in verkoop gegaan....
Maar ik klaag niet. Laatst hoorde ik dat er zelfs nieuwbouwwoningen tegen opbod worden verkocht, dus ergens hebben we nog in de goede 'tijd' gekocht.
Na het tekenen van de koopovereenkomst was de hypotheek gelukkig vrij snel rond. We vonden de hypotheek nog wel even spannend maar uiteindelijk konden we meer lenen dan dat we gedacht hadden. Eind maart hebben we alles rond gemaakt bij de notaris (jammer, ik lees dat we hier ook op hadden kunnen besparen). Als cadeau hadden we in april voor het eerst 'dubbele maandlasten'

.
Hierna kwamen de deadlines. Begin april voor de 'grote opties', half april voor de keuken en het sanitair, begin juni voor de puntjes op de i (deuren etc.). Leuk om alles uit te zoeken, maar ook wel erg intensief om alles in zo'n kort tijdsbestek rond te krijgen. Wat me heel erg is tegengevallen in deze fase zijn de kosten voor het meerwerk. Van te voren dachten we met 6000 euro ver te kunnen keuken met de keuken en de badkamer. Nu kan ik stiekem wel een beetje lachen om hoe naïef we toen nog waren...
De keuken
De projectkeuken hebben we laten vervallen. Deze was wel goed van kwaliteit (Siemens), maar wij vonden hem te klein. Het bedrag dat we terugkregen vonden we netjes (-5500). We hebben uiteindelijk ergens anders een mooie keuken (+ kastenwand) uitgezocht met AEG + Siemens apparatuur voor 8500 incl. installatie. De aanpassingen van de leidingen/afvoer/afzuiginstallatie in de keuken kostte ons nog zo'n 550 euro.
De badkamer
Wat ons het meest tegen viel (qua prijs) was het aanpassen van het sanitair + tegels. We hebben gekozen voor luxere tegels (60x60 op de vloer, 30x60 op de wand). In het toilet wordt betegeld tot 1.50m hoog. Dit kostte samen ruim 2000 euro.
Qua sanitair hebben we gekozen voor softclose toiletten van V&B, een bad van V&B, de goedkoopste designradiator, een grotere glazen douchewand, een regendouche, en afgedopte leidingen voor een badmeubel van 100cm op de juiste plaats. We hebben de wastafel en het fonteintje laten vervallen. Al met al kostte dit ons 3000 euro.
Uiteindelijk hebben we gekozen om dit alles toch via de projectleveranciers te doen, want de minderprijs voor het casco opleveren van het toilet + de douche was -2150 euro. Dit is natuurlijk niet in proportie met wanneer je dit zelf moet laten doen door een andere partij.
Wat nog wel frustrerend was in dit proces, is dat de sanitairadviseur ons tot 5 keer toe tekeningen + offertes met fouten heeft doorgestuurd. Door heel scherp te zijn is dit uiteindelijk wel goed gekomen. Nu hopen dat ze uitvoerend minder (of eigenlijk: geen) fouten maken.
Wat vervolgens nog wel een uitdaging was, was voor een schappelijke prijs een fonteintje + badkamermeubel zoeken. We hadden best wat specifieke eisen, dus met name het badkamermeubel heeft echt avonden googelen gekost.
Via een online veiling heb ik uiteindelijk een compleet natuurstenen fonteintje gekocht voor 70 euro en uiteindelijk zijn we bij Q1sanitair heel goed geslaagd voor een compleet badmeubelsetje (incl kranen, spiegelkast met inbouw + ledverlichting + kolomkast) voor 1300 euro. Deze zijn we wel even in het echt gaan bekijken en vonden we een stuk mooier in 'real life' dan op het internetplaatje.
Alleen de badkamer was dus al meer dan het bedrag wat we begroot hadden
Meerwerk
Uiteindelijk zijn we zo'n 25k kwijt voor het meerwerk via de bouwer/projectleveranciers. Als ik hier de bedragen zie die genoemd worden, vind ik de bedragen die wij betalen nog wel netjes (maar nog steeds fors).
Uitbouw 1,2 meter: 7900 euro
2 + 14 extra zonnepanelen incl. 2e omvormer: 6300 euro
Tegels + Sanitair: 5000 euro
Vloerverwarming begane grond: 1800 euro
Overige radiatoren vervangen door design radiatoren: 640 euro
Vergroten Badkamer: 600 euro
Aanpassingen leidingen keuken: 540 euro
Buitenkraantje en schrobput: 600 euro
Hiernaast hebben we nog wat extra loze leidingen, wat voorbereidingen voor later te maken kamers op zolder, aansluiting voor een condensdroger, en een Svedex bestelling.
Start bouw en sindsdien
In mei is men al gestart met het eerste heiwerk, en half juni is het start bouw feestje geweest. Onze woning ligt een beetje in het midden van het project en de muren voor de begane grond staan inmiddels. Heel leuk om te zien dat alles langzaam maar zeker vorm begint te krijgen. De prognose was dat alle woningen dit jaar nog opgeleverd zouden worden, maar er is recentelijk een prognose afgegeven waarbij de laatste woningen worden in maart 2018 opgeleverd. Dit vonden we raar, omdat men eigenlijk voorloopt op de planning. De reden dat de prognoses zijn verschoven, is omdat dat er veel meer meerwerk is gekocht dan men had voorspeld. Gelukkig is voor ons de prognose nog wel gunstig: 'ons' blokje staat op het programma voor januari 2018.
Het is nu met name een erg spannende tijd waarbij het geduld af en toe zwaar op de proef gesteld wordt. Zo vond ik de bouwvak, dat er 3 weken niets gebeurde, heel lang duren. We hebben inmiddels besloten om alvast wat zaken te regelen, waaronder het kopen van een nieuwe bank, het badmeubel, afspraken te maken met een schilder over renovliesbehang + saucen, en alvast te kijken naar kleine spullen, zoals lampen, sanitair accessoires etc.
Het wordt nog een lange ruk tot januari, maar we hebben erg veel zin om onze 50m2 in te ruilen voor 135 m2!
Voors en tegens bij nieuwbouw
- het duurt echt heel lang
- alles kost veel meer dan dat je voor mogelijk kunt houden
- met een beetje pech zijn er (veel) fouten bij oplevering
- je hebt weinig invloed op de snelheid van de bouw
- aan het begin moet je snel zaken gaan beslissen, waardoor er de kans bestaat dat je beslissingen maakt waar je niet achter staat
- je moet alles zelf aanschaffen, je kunt niets overnemen van vorige bewoners (gordijnen, schuttingen, zonwering, poort etc.)
- dubbele maandlasten
+ je hoeft niet tegen anderen op te bieden, de prijs is helder
+ je kunt het voor een groot deel maken zoals dat je wilt
+ je bent de eerste bewoner, 'alles' nieuw en fris en naar eigen smaak
+ de voorpret is fantastisch
+ omdat iedereen enthousiast is om in de buurt te wonen, ontstaat er een 'wij' gevoel bij de buurt
+ het is echt heel leuk om het proces mee te maken dat een hoopje zand omgetoverd wordt tot een huis