Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.040.273 views

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:45
Annuk schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:25:
[...]

....
Het lijkt me opzich wel makkelijk bouwen met die prefab delen, maar kan je daar zelf achteraf eigenlijk nog wel zo makkelijk wijzigingen in aan brengen zoals bv. zelf een doosje bij boren en/of een sleuf frezen voor extra wcd's en/of ethernet aansluitingen?
....
Het kan wel maar je moet het niet willen. Frezen in betonwanden geeft gigantische stofbende en vereist huren van betonzagen/frees. Wij hebben vooraf goed nagedacht over extra stopcontacten, loze leidingen (o.a. voor zonwering buiten) en dergelijke. Zelfs een 5cm leiding dwars door woonkamer voor eventuele HDMI kabel voor beamer is al meegenomen :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-01 14:18
vandermark schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:31:

Het kan wel maar je moet het niet willen.
Ligt er weer een beetje aan wat het kost. Ik heb hier vorige week 8 dozen bij geboord en 8 (wand) lichtpunten. Dat zou via de aannemer €2400 kosten. Nu kost het €400 aan gereedschap en wat uurtjes werk, een deel van het gereedschap had ik al (bouwzuiger bijv) dus in dit geval minder dan €400. Voor een besparing van ruim €2000 wil ik best wat doen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 12:34
Een vraagje mbt het kopen van een nieuwbouwwoning:

Op Funda zie ik dat voor een betreffend nieuwbouwproject een open middag is aangekondigd waar iedereen welkom is om informatie in te winnen. Hoe moet ik zoiets voor mij zien? Kun je dan al direct zeggen dat je het wil? Moet je voor de deur in de rij gaan staan? Of is zo'n informatie avond puur om informatie te verstrekken?

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:09
Piet_Piraat7 schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:52:

Op Funda zie ik dat voor een betreffend nieuwbouwproject een open middag is aangekondigd waar iedereen welkom is om informatie in te winnen. Hoe moet ik zoiets voor mij zien? Kun je dan al direct zeggen dat je het wil? Moet je voor de deur in de rij gaan staan? Of is zo'n informatie avond puur om informatie te verstrekken?
Meestal is er een informatiavond voordat de boel in de verkoop gaat. Op zo'n avond kan je dan de brochure en andere informatie krijgen en sfeer plaatjes etc zien. Vaak kan je dan ook nog een woordje wisselen met de mensen die het project gaan neerzetten, zodat je wat vragen beantwoord kan krijgen.

Vaak is er na zon avond een keer een start en einddatum waarin je interesse kan tonen (vaak online/via mail) en wordt er na die datum gepuzzled met de woningen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hsslt schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:02:
[...]

Mijn gevoel bleek juist te zijn, onder een andere naam bij dezelfde notaris een offerte opgevraagd voor alleen een hypotheek akte. Kreeg ik dit aanbod:

Hypotheek akte
Honorarium € 303,92
Inschrijving kadaster € 77,00
Recherche kosten . € 25,00
Btw (21%) . € 69,07
Totaal € 475,00

Scheelt gewoon €300! Morgen maar eens even bellen en om uitleg vragen. Zal vast niet gewaardeerd worden :)
Precies altijd zelf los een offerte aanvragen voor alleen het passeren van een hypotheek akte. Doen die gasten altijd, met een lage prijs een project binnen halen en het verdienen aan aktes voor een vermogen laten passeren. Zo heb ik ook ruim 300 euro in mijn zak gehouden.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025
leecher schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:39:
[...]

Ligt er weer een beetje aan wat het kost. Ik heb hier vorige week 8 dozen bij geboord en 8 (wand) lichtpunten. Dat zou via de aannemer €2400 kosten. Nu kost het €400 aan gereedschap en wat uurtjes werk, een deel van het gereedschap had ik al (bouwzuiger bijv) dus in dit geval minder dan €400. Voor een besparing van ruim €2000 wil ik best wat doen.
Het ligt natuurlijk wel wat genuanceerder. Achteraf iets vanaf de meterkast halen is natuurlijk een heel ander verhaal waarbij je weinig keus hebt dan dit tijdens de bouw te laten doen.

Het uitbreiden van WCD's op bestaande groepen was bij ons ook zeker geen € 150 per stuk op de optielijst. Maar met alles is het natuurlijk zo (zolang het haalbaar is) dat als je het zelf doet dat het goedkoper is. Die meneer die het voor je doet heeft natuurlijk ook z'n uurloon.

Verwijderd

Ik was elders al een draadje gestart, maar men door Sjon naar dit draadje verwezen. Ik zit met het volgende:

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht. Op advies van onze adviseur hebben wij redelijk vroeg in het traject een hypotheek offerte aangevraagd, ongeveer 3,5 week na het tekenen van het koopcontract. De offerte is in totaal 9 maanden geldig (6 maanden + mogelijkheid tot verlenging van 3 maanden).

In het koopcontract staat een termijn van 9 maanden voor de opschortende voorwaarden. Na deze termijn moet er zo spoedig mogelijk worden gepasseerd uiterlijk binnen 6 weken na het verlopen van de opschortende voorwaarden. Volgens mij allemaal redelijk standaard dingen.

Onze offerte is geldig tot 9 maanden + 3,5 weken na het tekenen van het koopcontract, terwijl het tijdspad in het koopcontract in totaal 9 maanden en 6 weken is (dit is trouwens een maximaal tijdspad, waarbij de opschortende voorwaarden pas op de allerlaatste dag in vervulling gaan en er vervolgens pas 6 weken later kan worden gepasseerd). Al met al komen we dan ca 2 en een halve week te kort.

We zijn inmiddels een poosje verder na het tekenen van het contract en nu is het zo dat alles tot dusver voorspoedig verloopt, we hebben een brief gekregen van de aannemer dat het de verwachting (dus geen belofte) is dat de opschortende voorwaarden na ongeveer 7,5 maand (sinds tekenen overeenkomst) in vervulling zullen gaan. In dat geval zouden we dus 'ruim' de tijd hebben om te passeren. Het voelt echter niet goed al bereidstellingprovisie te betalen voor de verlenging terwijl het gaat om een verwachting en met het risico dat de offerte alsnog niet lang genoeg geldig is.

Dat neemt niet weg dat er een gat zit van 2 en een halve week. We willen eigenlijk de bekendmaking van de passeerdatum afwachten. Laat dit zich lang op zich wachten, dan willen we bij onze adviseur een nieuwe offerte aanvragen die we als 'back-up' houden voor het geval dingen toch langer duren.

Iemand ooit met het zelfde gezeten? Hoe hebben jullie dat gedaan met de offertegeldigheid?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze meerwerklijst is (nagenoeg) compleet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het overige is niet noemenswaardig (boven laminaat, tuin doen we later).

Binnenkort naar de aannemer om alles door te nemen. Ik wil gelijk van de gelegenheid gebruik maken om een mooie prijs te maken van die 36.000,-. Dat moet wel richting de 34.000,- kunnen. Is het jullie gelukt een deal te sluiten met de aannemer ?
Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:13:
Hoe hebben jullie dat gedaan met de offertegeldigheid?
Bij ons loopt de aanvraag nog. Adviseur heeft wel gewacht tot op het laatste moment, tenzij de rente zou stijgen, dan zou ze meteen een aanvraag doen (gegevens lagen klaar).

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2017 22:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:13:
Ik was elders al een draadje gestart, maar men door Sjon naar dit draadje verwezen. Ik zit met het volgende:

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht. Op advies van onze adviseur hebben wij redelijk vroeg in het traject een hypotheek offerte aangevraagd, ongeveer 3,5 week na het tekenen van het koopcontract. De offerte is in totaal 9 maanden geldig (6 maanden + mogelijkheid tot verlenging van 3 maanden).

In het koopcontract staat een termijn van 9 maanden voor de opschortende voorwaarden. Na deze termijn moet er zo spoedig mogelijk worden gepasseerd uiterlijk binnen 6 weken na het verlopen van de opschortende voorwaarden. Volgens mij allemaal redelijk standaard dingen.

Onze offerte is geldig tot 9 maanden + 3,5 weken na het tekenen van het koopcontract, terwijl het tijdspad in het koopcontract in totaal 9 maanden en 6 weken is (dit is trouwens een maximaal tijdspad, waarbij de opschortende voorwaarden pas op de allerlaatste dag in vervulling gaan en er vervolgens pas 6 weken later kan worden gepasseerd). Al met al komen we dan ca 2 en een halve week te kort.

We zijn inmiddels een poosje verder na het tekenen van het contract en nu is het zo dat alles tot dusver voorspoedig verloopt, we hebben een brief gekregen van de aannemer dat het de verwachting (dus geen belofte) is dat de opschortende voorwaarden na ongeveer 7,5 maand (sinds tekenen overeenkomst) in vervulling zullen gaan. In dat geval zouden we dus 'ruim' de tijd hebben om te passeren. Het voelt echter niet goed al bereidstellingprovisie te betalen voor de verlenging terwijl het gaat om een verwachting en met het risico dat de offerte alsnog niet lang genoeg geldig is.

Dat neemt niet weg dat er een gat zit van 2 en een halve week. We willen eigenlijk de bekendmaking van de passeerdatum afwachten. Laat dit zich lang op zich wachten, dan willen we bij onze adviseur een nieuwe offerte aanvragen die we als 'back-up' houden voor het geval dingen toch langer duren.

Iemand ooit met het zelfde gezeten? Hoe hebben jullie dat gedaan met de offertegeldigheid?
Ik heb dit ook gehad. Uiteindelijk nog te laat geweest. Met veel gezeur en geregel uitstel gekregen vd bank, gelukkig :) Onze offerte was echter niet zo lang geldig als die van jou.

Ik zou als ik jou was nu contact opnemen met de bank/adviseur en dit voorleggen. Nieuwbouw projecten lopen vaak uit. Ik acht de kans vrij klein dat het fout gaat op die twee weken, maar als je het nu al voorlegt aan de bank en het erover hebt, is de kans vrij groot dat ze je die twee extra weken geven schat ik. Kan je met een gerust hart slapen ;)

@Sport_Life Bij ons was er geen enkele ruimte. Alles heeft een vaste prijs en daarmee is het klaar. Is ook wel logisch, als jij nu een mooi prijsje krijgt en je buren horen dat dan zijn de poppen aan het dansen...
Hier heeft zo'n aannemer echt geen zin in.

Als je wilt besparen zou ik lekker loze leidingen laten leggen en de kabels zelf trekken

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-01 02:58
Afgelopen vrijdag het concept koopcontract gekregen omdat we vrijdag gaan tekenen voor onze woning. Het viel me op, dat er bij de paragraaf over eventuele afwijking in het perceelformaat geen maximale afwijking stond. Ze zouden (als ze kwaad willen) dus ineens de tuin met de helft kunnen inkorten... gaat niet gebeuren (denk ik) maar je zou verwachten dat hier grenzen aan verbonden zijn.

Verder was het zo kundig opgeschreven dat ik nu niet meer weet vanaf wanneer we moeten gaan betalen... de grond is nog niet overgedragen van de gemeente aan de bouwer, ik neem aan dat we vanaf de overdracht van de grond asap naar de notaris moeten om dan de hypotheek te laten passeren om zo kort mogelijk die 6% te moeten betalen?

Life is what happens while you're busy making other plans

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
Sport_Life schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:37:
Onze meerwerklijst is (nagenoeg) compleet.

***members only***

Het overige is niet noemenswaardig (boven laminaat, tuin doen we later).

Binnenkort naar de aannemer om alles door te nemen. Ik wil gelijk van de gelegenheid gebruik maken om een mooie prijs te maken van die 36.000,-. Dat moet wel richting de 34.000,- kunnen. Is het jullie gelukt een deal te sluiten met de aannemer ?

[...]

Bij ons loopt de aanvraag nog. Adviseur heeft wel gewacht tot op het laatste moment, tenzij de rente zou stijgen, dan zou ze meteen een aanvraag doen (gegevens lagen klaar).
Gewoon uit interesse; wat heb je allemaal aan meerkwerk á 36K ?

Onze uitbouw was 17 zoveel, en dan nog allerlei losse dingen zoals loze leidingen, radiotoren uit de muur ipv de vloer (strakker voor de vloer)/losse gasleiding, losse schakelaar voor ventilatie, luxere duren via Svedex etc etc kom ik hooguit op 25K.

Daarnaast zou ik een tuin niet wegschrijven als niet noemenswaardig. Hier reken ik ook al 10k voor. (oppervlak van ~140m2

[ Voor 5% gewijzigd door Len020 op 05-09-2017 08:30 ]

Verwijderd

@EJPostema dank voor je reactie. I

Wij hebben de stille hoop dat we een tweede offerte aan kunnen vragen (en accepteren) om het 'gat te dekken'. Met wellicht een wat hogere rente en geen of weinig annuleringskosten. Wanneer we passeren met de eerste offerte annuleren we tweede. Verloopt de eerste, gebruiken we de tweede (en slikken we de annulering van 1% maar als bittere pil). Geen idee of het uberhaupt mogelijk is om twee offertes te accepteren.

Ik ga vandaag contact opnemen met de adviseur. Kijken wat hij er over te zeggen heeft.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lennartc schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 08:28:
[...]

Onze uitbouw was 17 zoveel, en dan nog allerlei losse dingen zoals loze leidingen, radiotoren uit de muur ipv de vloer (strakker voor de vloer)/losse gasleiding, losse schakelaar voor ventilatie, luxere duren via Svedex etc etc kom ik hooguit op 25K.

Daarnaast zou ik een tuin niet wegschrijven als niet noemenswaardig. Hier reken ik ook al 10k voor. (oppervlak van ~140m2
Uitbouw is 25k (2,4m), glazen pui is 4,5k, rest is muur verplaatsen, stopcontacten, etc. Uitbouw verhoogd de waarde wel, de rest is lucht ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2017 10:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Len020
Sport_Life schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:24:
[...]
Uitbouw is 25k (2,4m), glazen pui is 4,5k, rest is muur verplaatsen, stopcontacten, etc. Uitbouw verhoogd de waarde wel, de rest is lucht ;).
Wat een prijsverschilllen; onze uitbouw is ook 2,4m en een beukmaat van ik meen 6m;die is 17k
Deuren ipv schuifpui is ong 3,5k.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lennartc schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:15:
[...]

Wat een prijsverschilllen; onze uitbouw is ook 2,4m en een beukmaat van ik meen 6m;die is 17k
Deuren ipv schuifpui is ong 3,5k.
Gezien de m2 prijs bij ons is het redelijk in verhouding, maar puur bouwkundig natuurlijk veel te duur.

• Len020
Sport_Life schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:35:
[...]
Gezien de m2 prijs bij ons is het redelijk in verhouding, maar puur bouwkundig natuurlijk veel te duur.
2,4M is identiek toch, of is je woning de helft zo breed.

in je vorige post koste die uitbouw nog 16k.
Sport_Life schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:23:
[...]

Ik ga er met mijn vrouw en kind (baby) wonen :). Betreft een hoekwoning van ca 170m2 op een kavel van 250 m2. We hebben de financiele situatie nog eens doorlopen en besloten toch maar wat te gaan schrapen aan de 70k. Ik krijg een beetje buikpijn van zo'n hoog bedrag als meerwerk in 1x uit te geven.

Voordeel is dat we dan met een relatief lage hypotheek makkelijk kunnen sparen voor nieuwe dingen. Nadeel is dat het een meerjarenproject gaat worden. (wat ook wel weer leuk is).
Badkamer/toilet wordt standaard opgeleverd, we hebben besloten dit voorlopig zo te laten. Uitbouw kunnen we echt niet omheen, die moet er vanaf begin komen dus dat hakt er wel in (16k). Keuken idem. De 2e etage laten we voorlopig voor wat het is, ruimte toch (nog) niet nodig. Stucen gaan we in eerste instantie alleen beneden doen, hopelijk door een kennis. En op de verdiepingen behang (over "behangklaar"). Verder nemen we veel mee uit ons appartement zoals lampen en gordijnen. Vloer is nog wel een dingetje. Ik denk beneden in de keuken tegels en de woonkamer voorlopig laminaat. Her en der wat extra stopcontacten bij de lichtschakelaars, maar meer niet.

Al met al wordt het een beetje creatief denken, maar dit project is te leuk om te laten lopen!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lennartc schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:52:
[...]

2,4M is identiek toch, of is je woning de helft zo breed.

in je vorige post koste die uitbouw nog 16k.

[...]
De totale prijs per m2 neemt af door de uitbouw. En die 16k was voor 1,2m ;)

• Ghotirey
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
Lennartc schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 08:28:
[...]

Bij ons is het ook ongeveer 38K aan meerwerk.

22.5K voor uitbouw a 2,4m
5,25K voor balkon op de uitbouw (kijk liever niet tegen betume aan en we moeten ergens ons wasrek kwijt :o )
4K vloerverwarming + toebehoren
2.5K binnendeuren (veel kamers)

en dan nog meuk als trapkast, inloopkast, extra kamer, veel stopcontacten, cat5 en loze leidingen, buiten kraan en buiten stopcontact, extra lichtpunten in woonkamer en weet ik het wat nog meer.

• Fazer013
  • Laatst online: 30-12-2025
Perceelafwijking stond ook in ons koopcontract en heb hier een vraag over gesteld. Blijkbaar mag het wettelijk max 5% zijn, maar komt dit in de praktijk niet voor gezien ze tegenwoordig digitaal inmeten.

Uitbouw van 2,4m met lichtstraat kost in ons project 24k. Mogelijk krijg je wat korting als de buren dit ook doen.

Na koopcontract en financiering nu ook aan het verdiepen in meer-/minderwerk. Goed om jullie posts te lezen. Naast loze leidingen, muurtjes verzetten, garagedeur verzetten zijn we nog aan het nadenken over oa extra zonnepanelen, garage uitbouwen of carport, keuken verplaatsen, etc. Heb het gevoel dat er wel iets te onderhandelen is, voor zaken die niet standaard op de meerwerklijst staan.

• frumper
ik vrees nog wel meerwerkkosten voor ons wat betreft de keuken... dit zal een parrallel-opstelling worden, maar in de tekening zitten de leidingen precies aan de verkeerde kant van de muur. De elektra en waterleidingen zullen dus naar de andere kant gebracht moeten worden. Gasleiding hoeft dan weer niet, want we gaan niet op gas koken.
Vanochtend de makelaar gesproken en het even over de afwijking gehad, maar die geeft aan dat het wel in redelijkheid moet blijven.

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
frumper schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:35:
ik vrees nog wel meerwerkkosten voor ons wat betreft de keuken... dit zal een parrallel-opstelling worden, maar in de tekening zitten de leidingen precies aan de verkeerde kant van de muur. De elektra en waterleidingen zullen dus naar de andere kant gebracht moeten worden. Gasleiding hoeft dan weer niet, want we gaan niet op gas koken.
Vanochtend de makelaar gesproken en het even over de afwijking gehad, maar die geeft aan dat het wel in redelijkheid moet blijven.
Als je in een kennissenkring een elektricien en loodgieter hebt had ik dit achteraf laten doen. Bij een kruipruimte is het een paar gaten boren en wat leidingen aanbrengen/ verleggen. Zo heel spannend hoeft dat allemaal niet te zijn.

Moet me hier ook nog op de meer- en minderwerklijst storten. Ben druk bezig om een keuken uit te zoeken, aangezien deze waarschijnlijk in de kamer komt te staan is de overige inrichting hier afhankelijk van. Hoop eind september de keuken definitief te hebben, dan wil ik badkamerindeling gaan bepalen en uitzoeken wat voor tegels ik wil hebben. Daarna elektra punten bepalen en de rest doe ik rond oplevering wel.

• frumper
asdf25 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:30:
[...]

Als je in een kennissenkring een elektricien en loodgieter hebt had ik dit achteraf laten doen. Bij een kruipruimte is het een paar gaten boren en wat leidingen aanbrengen/ verleggen. Zo heel spannend hoeft dat allemaal niet te zijn.
Tja, dat is nu net het probleem... behalve dat ik die kennissen niet heb, wordt de woning nagenoeg kruipruimteloos... de ruimte wordt minimaal, dat alleen bij de allerhoogste nood een iel mannetje onder kan...
dus hebben we niet heel veel keus hierin. Aan de andere kant, ik wilde sowieso aan die kant in de muur 2 electriciteitspunten hebben. Nu wellicht eentje meer omdat we o.a. een inductieplaat en quooker willen. Die dingen schijnen wel wat extra stroom te kunnen gebruiken :)

• Fazer013
Hier ook bezig met het keuken gedoe. Voor inductie heb je mogelijk een Perilex aansluiting nodig en hoor soms dat ze de Qooker op een aparte groep zetten. Meerwerk voorzien aan de groepenkast Frumper?

Kruipruimte, boren en vloerverwarming gaan niet zo goed samen. Hou ook rekening met de afvoer (water en afzuigkap). Wij zijn ook aan het dubben voor de opstelling, als je veel van de standaard afwijkt komt er zo 1500 euro meerwerk voor leidingen verleggen bij.

• frumper
Fazer013 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:08:
Hier ook bezig met het keuken gedoe. Voor inductie heb je mogelijk een Perilex aansluiting nodig en hoor soms dat ze de Qooker op een aparte groep zetten. Meerwerk voorzien aan de groepenkast Frumper?

Kruipruimte, boren en vloerverwarming gaan niet zo goed samen. Hou ook rekening met de afvoer (water en afzuigkap). Wij zijn ook aan het dubben voor de opstelling, als je veel van de standaard afwijkt komt er zo 1500 euro meerwerk voor leidingen verleggen bij.
Kosten voor Perilexaansluiting heb ik al in mijn meewerklijst staan. Net als aan de groepenkast. Maar als ik het koken tegen de andere muur doe kan de afvoer vanaf de afzuigkap rechtstreeks naar buiten toe (hoekhuis), en dat is me wel wat waard! dat scheelt namelijk wel weer afwerkkosten in de keuken.

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
DropjesLover schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:42:
Misschien een heel erge n00b vraag, maar... waar vind je nieuwbouwprojecten? Volgens mij staan ze lang niet allemaal op Funda... En de directe bedrijven/projectontwikkelaars/projectnaam/etc ken ik natuurlijk niet.
Ligt aan de regio, maar voor veel plaatsen zijn dergelijke websites te vinden: https://www.nieuwbouwutrecht.nl/. Op Funda staan die projecten vaak pas vrij laat, terwijl je op de sites van de nieuwbouwprojecten zelf al vrij vroeg kunt inschrijven voor nieuwsbrieven (aan te raden).
Piet_Piraat7 schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:52:

Ik heb meerdere van dit soort avonden bezocht. Meestal is het puur informatief, worden er brochures uitgedeeld en wat dingen geshowd van eventuele gekoppelde bedrijven voor interieur, afwerking etc. Het is ook een mooie gelegenheid om enigszins de belangstelling te peilen en wat gerichte vragen te stellen.

Geen reden om op zo'n avond in de stress te schieten; je krijgt vaak een inschrijfformulier waarop je voorkeuren kunt aangeven, die je voor een bepaalde datum moet indienen. Vanaf daar is het 'loten' en afwachten.

Members only: title

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-12-2025

WNT

Over die informatie avonden, weet hier van een project dat voor de infoavond al via een schaduwlijst was vergeven. Dat was alleen niet op de infoavond gemeld, mensen die daar kwamen wisten van niets maar hadden eigenlijk geen schijn van kans (tenzij er iemand van de schaduw optielijst afviel). Kan ik echt chaggerijnig van worden van zulke praktijken. Ik zou altijd contact opnemen met de makelaar voor zo'n avond als je concrete interesse hebt, niet geschoten is altijd mis.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:19

DropjesLover

Dit dus ->

WNT schreef op woensdag 6 september 2017 @ 06:58:
Over die informatie avonden, weet hier van een project dat voor de infoavond al via een schaduwlijst was vergeven. Dat was alleen niet op de infoavond gemeld, mensen die daar kwamen wisten van niets maar hadden eigenlijk geen schijn van kans (tenzij er iemand van de schaduw optielijst afviel). Kan ik echt chaggerijnig van worden van zulke praktijken. Ik zou altijd contact opnemen met de makelaar voor zo'n avond als je concrete interesse hebt, niet geschoten is altijd mis.
Maar hoe kom je dan op die schaduwlijst? Van te voren langsgaan bij makelaar en envelopje in handen duwen?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• WNT

WNT

DropjesLover schreef op woensdag 6 september 2017 @ 07:58:
[...]

Maar hoe kom je dan op die schaduwlijst? Van te voren langsgaan bij makelaar en envelopje in handen duwen?
Dat laatste hoeft niet hoor gelukkig zo erg is het nou ook weer niet (hoop ik tenminste). In het geval dat ik van dicht bij heb meegemaakt was het inderdaad bij de makelaar langs gaan en/of bevriend zijn met de makelaar. Als ze zeker weten dat je het kunt betalen scheelt het ook een heel eind. Vanuit het perspectief van de makelaar/projectontwikkelaar gezien, ze willen natuurlijk zo snel mogelijk met zo veel mogelijk zekerheid verkopen en dat snap ik ook wel. Van een eerlijk proces is alleen geen sprake en zo doen ze het wel overkomen, zeker door te suggereren dat er geloot wordt.
Kan trouwens zijn dat er bij andere projecten er wel een stuk netter aan toe gaat hoor.

• frumper
Een makelaar van nieuwbouwprojecten heeft maar een doel, en dat is zo snel mogelijk verkopen. En of dat nou aan jou of aan een ander is maakt hem echt niet uit. Weg is weg en door naar het volgende project. Ze zijn hier in Almere ook slim om vraag te creëren door projecten steeds beetje bij beetje te verkopen zodat er altijd voldoende animo voor is en alles meteen op dag 1 onder optie staat.

• Sarrr
Klopt, maar ik heb toch nog de (wellicht ijdele) hoop dat wanneer er 200+ inschrijvingen zijn voor een blokje van 30 woningen, er wel degelijk 'gewoon' wordt geloot. Hier in omgeving Utrecht raken ze het toch wel kwijt op dit moment.

Ik geloof wel dat er enige rekening gehouden wordt met wat je invult op het formulier qua salaris en of je al bij een adviseur langs bent geweest. Ze zeggen van niet, maar anders zie ik ook niet in waarom sommige info relevant is. Het verschilt echter wel per project hoe uitgebreid die formulieren zijn.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Hier in Rotterdam gebeurt het vaak eerlijk. Voor mijn project waren gek genoeg 'maar' 35 inschrijvingen voor 18 huizen. Hiervoor is door de projectmakelaar zelf geloot. Of dit allemaal netjes is gegaan is natuurlijk niet te zeggen

Bij de 3e fase van mijn project was de interesse veel hoger. Toen hebben ze een notaris ingeschakeld. Dit gebeurt bijna altijd met projecten in Rotterdam, omdat vaak de vraag veel groter is dan het aanbod. Dan gaat het natuurlijk allemaal netjes. Je wilt ook geen gezeik van 600 inschrijvingen voor 50 woningen bijv

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-12-2025
Hoi,
Wij hebben vorig jaar een nieuwbouwhuis gekocht. Hopelijk wordt het binnen een paar weken opgeleverd, maar daar is helaas nog geen duidelijkheid over.

Wat ik zeker wil doen, is een opleverkeuring. Ik zoek een goede partij, die betrouwbaar werkt en ook nog eens echt verstand van zaken heeft. Ik lees veel bedenkelijke berichten over eigen huis, dus daar ga ik zowiezo niet naar toe. Verder vind ik het erg lastig om recensies van bouwkundigen te vinden.

Hebben jullie enige tips?

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:56
Ik wil ook zo'n keuring, maar vraag me af waar je veel bedenkinkingen tegen " eigen huis" tegen komt. Ik heb hier op het forum een negatieve reactie gelezen, maar ook positieve reacties. Zijn er meer forums zoals deze waar die ervaringen staan?

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-12-2025
@miles,

Als ik gewoon een beetje google dan zie ik een aantal mindere reacties. Tevens hebben vrienden/kennissen in mijn omgeving er negatieve ervaringen mee. Je bent een beetje overgeleverd aan wie eigen huis de opdracht geeft. Je hebt er zelf geen invloed op en kan ook van te voren niet zien of de persoon wel de juiste kennis heeft.
Ik heb die kennis in ieder geval niet, maar ik ben wel op zoek naar iemand die aantoonbaar kennis van zaken heeft en positieve recensies. Vandaar mijn vraag.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
Wij hebben onze nieuwbouwwoning (zelf bouw) door VEH laten uitvoeren, dit was dan ook gratis via onze aannemer. Hij heeft flink wat punten genoteerd die je zelf niet zou zien (zoals kleine krasjes in de ruiten, meeste konden eruit gepolijst worden maar er zijn ook 2 ruiten vervangen).

Wij zijn dus erg tevreden over de Opleverkeuring :).

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:30
mdvdl schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 07:18:
Hoi,
Wij hebben vorig jaar een nieuwbouwhuis gekocht. Hopelijk wordt het binnen een paar weken opgeleverd, maar daar is helaas nog geen duidelijkheid over.

Wat ik zeker wil doen, is een opleverkeuring. Ik zoek een goede partij, die betrouwbaar werkt en ook nog eens echt verstand van zaken heeft. Ik lees veel bedenkelijke berichten over eigen huis, dus daar ga ik zowiezo niet naar toe. Verder vind ik het erg lastig om recensies van bouwkundigen te vinden.

Hebben jullie enige tips?
heb je gezocht in dit topic? want dit is een steeds terugkomende vraag.

• Sarrr
Ik wil ook iemand inschakelen, maar ik heb ook een familielid die erg kritisch is. Ik denk eraan om diegene ook mee te nemen bij de oplevering, zodat er toch met minstens twee paar ogen gekeken wordt en er in ieder geval één iemand echt onafhankelijk is en aan onze kant staat.

Weet iemand of dit een probleem kan vormen, of wordt dit wel geaccepteerd als iemand zich ermee gaat 'bemoeien'? Wat heb je zelf eigenlijk te zeggen tijdens zo'n keuring? En klopt het dat je gewoon niet moet tekenen als je punten hebt die opgelost moeten worden?

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Even zitten zoeken en een zeer mooi, perfect gelegen nieuwbouwproject gevonden. Met een inschrijvingsluitdatum volgende week :D

Even een paar huizen aankruisen, inkomen en eigen inbreng opgeven en nu wachten. Het gaat op basis van loting en gunning. Ergo, wie het minste risico oplevert krijgt de woning. Bij de duurste aangekruiste woning brengen we 25% in, ik hoop dat dat genoeg is...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Fazer013
Dorp ten westen van Breda toevallig? Succes met de loting!
DropjesLover schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:08:
Even zitten zoeken en een zeer mooi, perfect gelegen nieuwbouwproject gevonden. Met een inschrijvingsluitdatum volgende week :D

Even een paar huizen aankruisen, inkomen en eigen inbreng opgeven en nu wachten. Het gaat op basis van loting en gunning. Ergo, wie het minste risico oplevert krijgt de woning. Bij de duurste aangekruiste woning brengen we 25% in, ik hoop dat dat genoeg is...

[ Voor 4% gewijzigd door Fazer013 op 08-09-2017 13:42 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het is vaak eerder gunning dan loting. Dus inderdaad gewoon een hoog inkomen en eigen geld invullen en invullen dat het niet nodig is om eerst je huidige huis te moeten verkopen en invullen dat je huidige huis overwaarde heeft. Volgens mij kunnen ze je inkomen en eigen inbreng vermogen uiteindelijk niet controleren.

• leecher
Sarrr schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:54:
Ik wil ook iemand inschakelen, maar ik heb ook een familielid die erg kritisch is. Ik denk eraan om diegene ook mee te nemen bij de oplevering, zodat er toch met minstens twee paar ogen gekeken wordt en er in ieder geval één iemand echt onafhankelijk is en aan onze kant staat.

Weet iemand of dit een probleem kan vormen, of wordt dit wel geaccepteerd als iemand zich ermee gaat 'bemoeien'? Wat heb je zelf eigenlijk te zeggen tijdens zo'n keuring? En klopt het dat je gewoon niet moet tekenen als je punten hebt die opgelost moeten worden?
Je kan prima meer dan 1 iemand meenemen die zich ermee bemoeit. Als de aannemer daar chagerijnig van wordt weet je dat je er nog wel een extra mee had kunnen nemen. Vooral NIET tekenen als er nog grote punten ontbreken zoals slecht kitwerk in de badkamer, geen werkende cv, etc. Woorden als "dar lossen we deze week nog op" hoe aardig je aannemer ook is, NIET in meegaan. Onze hut zit al 2 maanden na oplevering zonder bruikbare douche en nog een stuk of 20 andere punten.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:56
Ik weet natuurlijk niet hoe het er bij andere projecten aan toegaat, maar bij ons in de regio stond vandeweek https://www.noordhollands...n-woningen-middenbeemster

Ik hoorde van iemand dat je in die gemeente geregistreerd moet staan als geïnteresseerde in een nieuwbouwwoning. Als er dan nieuwbouwwoningen gebouwd gaan worden kan je na de info bijeenkomst je voorkeuren opgeven en wordt je op basis van je registratienummer en je voorkeur ingeloot, of niet. Eigen vermogen of maximaal te lenen bedrag is in die fase nog niet aan de orde. (heeft zo'n makelaar of bouworganisatie naar mijn mening ook niets mee te maken) Uit het artikel hierboven maak ik op dat het dus niet een kwestie van gunnen is, maar echt een procedure met regeltjes.
Is eigenlijk, als het goed gaat, ook wel zo eerlijk.

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
leecher schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:01:
[...]

Je kan prima meer dan 1 iemand meenemen die zich ermee bemoeit. Als de aannemer daar chagerijnig van wordt weet je dat je er nog wel een extra mee had kunnen nemen. Vooral NIET tekenen als er nog grote punten ontbreken zoals slecht kitwerk in de badkamer, geen werkende cv, etc. Woorden als "dar lossen we deze week nog op" hoe aardig je aannemer ook is, NIET in meegaan. Onze hut zit al 2 maanden na oplevering zonder bruikbare douche en nog een stuk of 20 andere punten.
Hoezo niet tekenen? Je tekent met daarbij opgenomen alle oplever punten dat die opgelost moeten worden. Daarnaast heb je altijd nog de mogelijkheid wanneer het binnen 3 maanden niet is opgelost max die 5% wat in depot staat(of middels bankgarantie) bij de notaris uit te laten betalen om het zelf op te lossen als de aannemer dat niet doet.

Edit:

Wij kregen van de projectontwikkelaar een tegoedbon voor de oplevering met iemand van VEH.
Deze meneer maakte van alle opleverpunten ook een foto en aan het einde ondertekende ook de aannemer dat rapport. Daarna kregen alle partijen direct dat rapport in de mail.

[ Voor 12% gewijzigd door Nuevocasa op 08-09-2017 14:12 ]

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Fazer013 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:41:
Dorp ten westen van Breda toevallig? Succes met de loting!

[...]
Members only:
Z___Z schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:52:
Het is vaak eerder gunning dan loting. Dus inderdaad gewoon een hoog inkomen en eigen geld invullen en invullen dat het niet nodig is om eerst je huidige huis te moeten verkopen en invullen dat je huidige huis overwaarde heeft. Volgens mij kunnen ze je inkomen en eigen inbreng vermogen uiteindelijk niet controleren.
Gewoon eerlijk onze inkomens ingevuld + behoorlijke gift die we krijgen van een tante, en we huren (sociaal) nu, dus geen enkel probleem lijkt me.

Volgens mij kan je ook gewoon wat invullen, kunnen ze toch niet controleren. Die gegevens liggen alleen bij je hypotheekverstrekker. Lijkt me sterk dat ze om loonstrookjes mogen vragen, al is de markt natuurlijk nu wel dat ze alles kunnen vragen en iedereen die niet mee werkt meteen buiten de boot valt "wegens administratieve redenen" :/

BThGvNeOA

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-01 14:08
Nou, de makelaar die bij het nieuwbouwproject is betrokken waar wij een huis willen kopen, is ook een 'bijzonder' figuur. Vorige week werd ons verteld door een medewerkster, dat ze de koopovereenkomsten deze week zouden verwachten. Vandaag nog niks gehoord dus belde vanmiddag. Werd door hem (gezien de naam de eigenaar) verteld dat ze er nog niet waren en waarschijnlijk volgende week komen en dan de week erna zijn ze volledig gemaakt.
Toen ik doorvroeg of zij de aannemer daarover een beetje onder druk zetten en of ze daarover wat actiever kunnen communiceren want nu zitten we in het duister (mede omdat de inleverdatum voor een deel van de opties volgende week zou zijn, volgens de documenten). Toen werd ie pissig en 'heb nu al 3 x uitgelegd dat we ze niet hebben'. Ik vroeg alleen maar om inzicht in het doorlooptraject, vanuit kopersperspectief.
Toen vroeg ie mijn naam, 'want dan maken we die zodra het binnen is, wel gelijk op orde hoor' (lekkere toonzetting erbij). Wat een flapdrol, mijn vriendin stond perplex op zijn reactie en gaf aan dat ik echt normale vragen stelde.

Dus hopelijk zo snel mogelijk tekenen en die club uit beeld. Dan was ik ze nog wel even de oren :P

• Fazer013
Heb de inschrijfformulieren van 3 projecten gezien en daar werden vragen gesteld als:
-moet u uw huidige woning verkopen voor aankoop van de nieuwe woning?
-beschikt u over eigen vermogen?
-heeft u reeds een hypotheek berekening laten uitvoeren?

Het "goed" beantwoorden van deze vragen gaf een voordeel in de loting, dit uit eigen ervaring. Er zullen ook andere projecten zijn, waar wel een officiele loting plaatsvindt. Mogelijk staan hier dit soort vragen niet op het inschrijfformulier....?

ps. mogelijk staat er in ons project ook nog een huis te koop Dropjeslover

• leecher
Nuevocasa schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:07:
[...]

Hoezo niet tekenen? Je tekent met daarbij opgenomen alle oplever punten dat die opgelost moeten worden. Daarnaast heb je altijd nog de mogelijkheid wanneer het binnen 3 maanden niet is opgelost max die 5% wat in depot staat(of middels bankgarantie) bij de notaris uit te laten betalen om het zelf op te lossen als de aannemer dat niet doet.
Ja precies ja, ik wacht al 2 maanden op een functionele badkamer. Wij wilden daar gewoon gaan wonen. Met dit tempo worden dat er rustig 3. Met de eerste afspraak oplossen in 2 weken hebben ze hun reet afgeveegd. Met de tweede afspraak ook. Bij dit soort zaken moet je gewoon niet tekenen en laat ze het lekker uitzoeken. Als het aantal werkbare dagen overschreden wordt dan ga je niet vragen hoe of wat maar dan stuur je direct een claim overeenkomstig met je woningborg contract of wat dan ook. Dat is wat ik geleerd heb van het nieuwbouw project hier. De mensen zijn allemaal hartstikke aardig maar als het er op aan komt hebben ze gewoon schijt. Voor reacties als 'we vinden het heel vervelend dat het zo loopt' koop ik echt helemaal niets.

• Z___Z
  • Niet online
Om een of andere reden heb ik niet het gevoel dat een makelaar met dezelfde zorgvuldigheid met je gegevens om gaat als een bank. Dus exacte inkomen en vermogen gegevens met NAW gegevens bij de makelaar in een database heb ik liever niet. Maarja inderdaad in de huidige markt kunnen makelaars al je gegevens vragen :(

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:10
leecher schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:19:
[...]

Ja precies ja, ik wacht al 2 maanden op een functionele badkamer. Wij wilden daar gewoon gaan wonen. Met dit tempo worden dat er rustig 3. Met de eerste afspraak oplossen in 2 weken hebben ze hun reet afgeveegd. Met de tweede afspraak ook. Bij dit soort zaken moet je gewoon niet tekenen en laat ze het lekker uitzoeken. Als het aantal werkbare dagen overschreden wordt dan ga je niet vragen hoe of wat maar dan stuur je direct een claim overeenkomstig met je woningborg contract of wat dan ook. Dat is wat ik geleerd heb van het nieuwbouw project hier. De mensen zijn allemaal hartstikke aardig maar als het er op aan komt hebben ze gewoon schijt. Voor reacties als 'we vinden het heel vervelend dat het zo loopt' koop ik echt helemaal niets.
Hars genaaid! Hoe was het proces met de aannemer gedurende de bouw? Hoor hier alleen maar goede verhalen. De eerste woningen zijn al opgeleverd en weinig punten dus dat is positief.

Woensdag te horen gekregen oplevering eind oktober!

• leecher
Wackmack schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:21:
[...]

Hars genaaid! Hoe was het proces met de aannemer gedurende de bouw? Hoor hier alleen maar goede verhalen. De eerste woningen zijn al opgeleverd en weinig punten dus dat is positief.

Woensdag te horen gekregen oplevering eind oktober!
Alles was hier prima, tussentijds dingen wijzigen zelfs geen probleem (zolang het niet al was uitgevoerd). Communicatie allemaal top. Totdat de handtekening op papier stond, toen hield men het voor gezien. Daarom enkel tekenen als er minimale punten op de lijst staan. Een deur die een beetje klemt, een plekje in de verf, enzovoorts.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

miles schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:04:
Ik weet natuurlijk niet hoe het er bij andere projecten aan toegaat, maar bij ons in de regio stond vandeweek https://www.noordhollands...n-woningen-middenbeemster

Ik hoorde van iemand dat je in die gemeente geregistreerd moet staan als geïnteresseerde in een nieuwbouwwoning. Als er dan nieuwbouwwoningen gebouwd gaan worden kan je na de info bijeenkomst je voorkeuren opgeven en wordt je op basis van je registratienummer en je voorkeur ingeloot, of niet. Eigen vermogen of maximaal te lenen bedrag is in die fase nog niet aan de orde. (heeft zo'n makelaar of bouworganisatie naar mijn mening ook niets mee te maken) Uit het artikel hierboven maak ik op dat het dus niet een kwestie van gunnen is, maar echt een procedure met regeltjes.
Is eigenlijk, als het goed gaat, ook wel zo eerlijk.
Tja ik heb toevallig ook een nieuwbouwwoning gekocht van deze partij. Ik kwam het project pas tegen toen de deadline voor inschrijven en zelfs de "loting" was al geweest, maar er waren enkele woningen weer vrijekomen omdat de optie was vervallen. Dus we hadden zelfs nog keuze (in onze prijsklasse dan weer niet). Er zijn wel reservelijsten, maar die worden nauwelijks nagebeld omdat 90% toch geen interesse meer heeft.

Dus enkele maanden bellen nadat de termijn voor inschrijven is verlopen heeft ook zin :). En dan hoef je geen formulieren in te vullen enzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-09-2017 21:58 ]

• Nuevocasa
leecher schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:19:
[...]

Erg vervelend. Wij hadden gelukkig geen grote problemen en ze pakken het meeste ook snel op. Als er geen grote problemen zijn kun je volgens mij gewoon tekenen en als ze daarna de zaken niet regelen kun je dus die 5% inhouden. Kan me idd voorstellen dat wanneer er nog grote problemen zijn je dat niet doet. Ik ken die verhalen niet, dat is ook wel enorme pech! Wat is er met jullie badkamer precies niet goed? succes er iig mee!

• leecher
Nuevocasa schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 00:50:
Wat is er met jullie badkamer precies niet goed? succes er iig mee!
Het kitwerk is niet waterdicht uitgevoerd. Staat op verschillende plekken open. De kitter is al een keer terug geweest maar deze heeft echt geen zin in zijn werk want hij heeft toen slechts 1 plekje bijgewerkt. Ik zou het zelf in een half uur opgelost hebben maar dan krijg je gezeik met garantie enzo.

• Wackmack
leecher schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 07:26:
[...]

Het kitwerk is niet waterdicht uitgevoerd. Staat op verschillende plekken open. De kitter is al een keer terug geweest maar deze heeft echt geen zin in zijn werk want hij heeft toen slechts 1 plekje bijgewerkt. Ik zou het zelf in een half uur opgelost hebben maar dan krijg je gezeik met garantie enzo.
Dit is het hele probleem? Dit duurt twee maanden? Wat zijn je vervolg stappen?

Begrijp dat je er nog niet woont. Heb je dan ook nog dubbele lasten?

• vandermark
Wat te doen wanneer je een factuur krijgt voor gereedkomen ruwe 1e verdiepingsvloer EN gereedkomen ruwe 2e verdiepingsvloer maar de 2e verdiepingsvloer is nog niet gereed: er zijn twee elementen gelegd maar 80% van die vloer is nog niet aanwezig?

Nu is het wel >90% zeker dat komende week deze vloer gereed komt maar toch vind ik het niet netjes dat ze net voor het weekend al een factuur uitdoen die conform de woningborg regeling nog niet uitgedaan had mogen worden?

Ik wil ze natuurlijk te vriend houden maar toch vind ik het ook niet netjes...

• leecher
vandermark schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 16:33:
Wat te doen wanneer je een factuur krijgt voor gereedkomen ruwe 1e verdiepingsvloer EN gereedkomen ruwe 2e verdiepingsvloer maar de 2e verdiepingsvloer is nog niet gereed: er zijn twee elementen gelegd maar 80% van die vloer is nog niet aanwezig?

Nu is het wel >90% zeker dat komende week deze vloer gereed komt maar toch vind ik het niet netjes dat ze net voor het weekend al een factuur uitdoen die conform de woningborg regeling nog niet uitgedaan had mogen worden?

Gewoon niet betalen, hebben wij ook gedaan. Als ze dan met rente beginnen te zwaaien vanwege niet betalen in de termijn die op de factuur staat: ook die niet betalen. Eventueel kan je een bericht sturen dat je de factuur voldoet als het werk gereed is.
Wackmack schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:47:
[...]

Begrijp dat je er nog niet woont. Heb je dan ook nog dubbele lasten?
Geen dubbele lasten maar ook geen goede plek om te wonen. VEH gaf al aan dat we nu kansloos zijn want: Er is voor getekend bij oplevering.

Ik heb nu geleerd; te vriend houden bestaat niet. Je moet ze geen vinger geven en direct claimen waar je mag claimen volgens overeenkomst.

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-11-2025
Alleen betalen voor wat gereed gekomen is! Foto maken van de staat van de vloer, een berichtje sturen dat je de factuur betwist en vriendelijk verzoeken je te informeren wanneer de vloer wel gereed is.

Als je al hebt betaald en de bouwer gaat onverhoopt failliet heb je een hoop gedoe. Daarbij moet de bouwer jou ook te vriend houden en dat doe je niet met premature facturen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Niet echt netjes, maar ook niet onoverkomelijk imo. Maar heeft die factuur geen 2 weken betaal termijn?

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

30 dagen betalingstermijn lijkt me er toch op te zitten? Dat je een factuur krijgt betekend niet dat je ook meteen moet betalen...

Je kan dan ook betalen als de gehele vloer (eind volgende week?) gelegd is... Van hun kant uit kan ik wel begrijpen dat het makkelijker en goedkoper is om 1 ipv 2 facturen te sturen.

BThGvNeOA

• Nuevocasa

Heb exact hetzelfde gehad, mailtje naar de aannemer gedaan dat ik pas betaal wanneer het klaar is, dat was geen probleem. Volgens de planning had de zoldervloer moeten liggen maar ze liepen iets achter. Facturatie was aan de planning gekoppeld.

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
Zijn d'r hier mensen met een waterfilter voor klak of waterhardheid?

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Bij ons in de straat ook veel mensen met zo'n filter. Ik vind het maar onzin. En al helemaal voor 1250+ euro.

• Z___Z
  • Niet online
Kalkfilter is vooral nuttig in regio's met heel hard water. En dan alleen voor je apparaten die water verwarmen zoals je cv, vaatwasser, wasmachine, waterkoker en Quooker. Al het andere water door een filter heen laten lopen is zonde van het filter. Er zit ook wat onderhoud aan. Dat wordt vaak op de lange termijn vergeten. In die situaties kan je beter geen filter hebben. Beetje hetzelfde verhaal als WTW filters. Wordt ook vaak vergeten te vervangen met alle gevlogen van dien.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:40
Z___Z schreef op zondag 10 september 2017 @ 17:45:
Kalkfilter is vooral nuttig in regio's met heel hard water. En dan alleen voor je apparaten die water verwarmen zoals je cv, vaatwasser, wasmachine, waterkoker en Quooker. Al het andere water door een filter heen laten lopen is zonde van het filter. Er zit ook wat onderhoud aan. Dat wordt vaak op de lange termijn vergeten. In die situaties kan je beter geen filter hebben. Beetje hetzelfde verhaal als WTW filters. Wordt ook vaak vergeten te vervangen met alle gevlogen van dien.
Niet te vergeten je badkamer. Voegen en kranen. Wij hebben hardheid 10,5 en overwegen dus ook een ontkalker juist eigenlijk hiervoor. Je blijft poetsen en ziet er na twee keer al niet meer uit.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• leecher
Wackmack schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:47:
[...]

Vandaag weer in het huis geweest. De kitter zal gisteren of eergisteren weer geweest zijn. Dit is de 2de keer dat hij terug is gekomen en ook de 2de keer dat hij stront in zijn ogen heeft. Het is gewoon wéér niet geregeld. Dat wordt dus inderdaad 2+ maanden voor nog geen meter kitwerk.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:13
Pfff dat is wel zuur. Maar is het niet mogelijk tegelijk met de kitter aanwezig te zijn?

Is het enige punt wat nu nog open staat de kitter?

• leecher
Nee er staat nog een punt of 10 open. Tegelijk met de kitter aanwezig zijn, tja. Ik ben in het huis wanneer ik kan en ik heb hem de dagen daarvoor niet gezien. Sowieso kan de beste man duidelijk niet kitten.

• JaMaaT
In dat geval had ik m'n verlies genen en zelf een kitter genomen.

Verwijderd

Bij mij zijn ze nu aan het metselen. Ik vroeg me af of dat wel allemaal goed gaat met al die regen. Afgelopen vrijdag & zaterdag heeft het echt constant geregend. Terwijl het metselwerk on-afgedekt was. Ook lijkt het me niet echt bevorderlijk voor het isolatiewol wat ook niet afgedekt was.

Het netjes voegen van het metselwerk moet nog gebeuren.. maar toch.

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34
hier zelfde. Metselwerk bijna klaar. Bovenkant al maanden open met die regen. Vraag me af of dat serieus goed is voor dat spul. Zal lekker vol zuigen in ieder geval.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Ik kan via de projectaannemer extra zonnepanelen laten installeren, maar de prijs lijkt me nogal aan de hoge kant:

" uitbreiding zonnepanelen per stuk (specificaties: capaciteit pv paneel 270Wp, maximum aantal afhankelijk per woning 12, afmeting paneel 992x1640mm, inclusief de juiste omvormer" voor €425,- per stuk.

Als ik dan in het forum "Elektriciteit opwekken met pv-panelen" (Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6) kijk naar de prijstrend "Na de grote prijsdalingen van zonnepanelen tussen 2005-2015 zijn de prijzen nu wat stabieler maar nog steeds dalende. Onderstaande grafiek toont dat de groothandelsprijzen per Watt piek (Wp) in 2014-2017 tot onder de 50 eurocent zijn gezakt waardoor in 2017 de prijs van complete installaties inclusief omvormers en materiaal in de buurt van 1 euro per Wp komt."

Kom ik zelf uit op €1.57 incl installatie... toch wel c.a. 50% duurder ;O

Zijn er andere kopers met zonnepanelen als optie, en wat zijn jullie prijzen?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:34
Hier € 455 per extra paneel. Exacte specificaties helaas niet bekend.

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mirabis schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:25:
Ik kan via de projectaannemer extra zonnepanelen laten installeren, maar de prijs lijkt me nogal aan de hoge kant:

" uitbreiding zonnepanelen per stuk (specificaties: capaciteit pv paneel 270Wp, maximum aantal afhankelijk per woning 12, afmeting paneel 992x1640mm, inclusief de juiste omvormer" voor €425,- per stuk.

Als ik dan in het forum "Elektriciteit opwekken met pv-panelen" (Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6) kijk naar de prijstrend "Na de grote prijsdalingen van zonnepanelen tussen 2005-2015 zijn de prijzen nu wat stabieler maar nog steeds dalende. Onderstaande grafiek toont dat de groothandelsprijzen per Watt piek (Wp) in 2014-2017 tot onder de 50 eurocent zijn gezakt waardoor in 2017 de prijs van complete installaties inclusief omvormers en materiaal in de buurt van 1 euro per Wp komt."

Opties en meer- minderwerk zit altijd marge op, aannemer wil er winst op maken, heeft er extra werk van, onderaannemer/dakdekker heeft er extra werk aan etc.

Trust me, I'm an engineer

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:40
Out.of.Control schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:43:
Hier € 455 per extra paneel. Exacte specificaties helaas niet bekend.
725(!!!!) hier...

btw bouwbegeleider 4 weken geleden gesproken(netjes na de bouwvak) of ze de prijzen al wisten als ik de keuken/badkamer niet bij hun afnam. Ik was erg vroeg volgens deze meneer maar ze waren er mee bezig en binnen twee weken zouden ze het ongeveer wel weten. Was ik zelf bijdehand genoeg te zeggen hoe wil je mij dan informeren zal ik een emailadres opgeven, dus dat gedaan.
Nu na 4 weken toch eens gebeld. Is die beste meneer op vakantie 8)7.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Nuevocasa
Mirabis schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:25:

Hier ruim €3.900 incl. BTW betaald (waarvan ik nog ruim €600 terug krijg van de belastingdienst :) ) voor 10 extra panelen a 275 Wp en een omvormer van 3300Wp. Standaard zaten er 2 panelen zonder omvormer bij. De installateur had met de aannemer afgesproken deze apart te factureren omdat hij anders geen concurrerende prijs kon bieden. De offerte was van half 2016 en plaatsing was dit jaar. Sinds vorig jaar zijn de prijzen zelfs nog iets gedaald. Ik zou ze later laten plaatsen met zo'n prijs. Dan krijg je meer voor minder!

• Nuevocasa
KoRnboy112 schreef op zondag 10 september 2017 @ 15:24:
Zijn d'r hier mensen met een waterfilter voor klak of waterhardheid?
Wij hebben een water ontharder laten plaatsen na oplevering. Bevalt erg goed. Verbruik veel minder zeep. Apparatuur blijft mooi schoon en daardoor langer goed. Badkamer ook geen last van kalk. Koffie is lekkerder :) Daarnaast ook veel minder last van droge huid na het douchen. Hebben ook een quooker waar anders een filter voor moest worden aangeschaft. Is wel even een investering.

• WNT

WNT

Nuevocasa schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:56:
[...]

Wij hebben een water ontharder laten plaatsen na oplevering. Bevalt erg goed. Verbruik veel minder zeep. Apparatuur blijft mooi schoon en daardoor langer goed. Badkamer ook geen last van kalk. Koffie is lekkerder :) Daarnaast ook veel minder last van droge huid na het douchen. Hebben ook een quooker waar anders een filter voor moest worden aangeschaft. Is wel even een investering.
Wat is de hardheid van jullie water? Wij hebben zacht water volgens het waterschap (7.1) dus ik twijfel nog over de meerwaarde.

Edit: volgens een aanbieder van de waterontharders is deze waarde "tamelijk hard", volgens het waterschap "zacht" :)

[ Voor 8% gewijzigd door WNT op 11-09-2017 18:37 ]

• Z___Z
  • Niet online
Bij zachter water hoef je minder vaak het filter regenereren. Het is in principe een ionenwisselaar die calcium vervangt met natrium. Zit er minder calcium in hoef je minder te vervangen en duurt het langer voordat je de ionenwisselaar weer moet spoelen met zout.

• Ghotirey
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
Hmm wij hebben blijkbaar een hardheid van 8.5. Zouden jullie dan zo een water ontharder nemen? Wij hadden dit niet als optie en ik hoor er eigenlijk voor het eerst over. Ik ga er maar eens naar googlen, enige tips?

• vandermark
Hier 4,6 volgens Vitens, Prima dus :)

• Nuevocasa
WNT schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:33:
[...]

Wat is de hardheid van jullie water? Wij hebben zacht water volgens het waterschap (7.1) dus ik twijfel nog over de meerwaarde.

Edit: volgens een aanbieder van de waterontharders is deze waarde "tamelijk hard", volgens het waterschap "zacht" :)
Volgens Vitens 7,6 maar volgens de leverancier was het harder. Je kunt het eenvoudig zelf testen https://www.philips.nl/sh...5241372_92700024547469762
Wij hadden vrij veel kalk in de waterkoker, kranen etc. en vond het wel vrij hard.

Er is een topic waar ook veel informatie te vinden is: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1562382

[ Voor 7% gewijzigd door Nuevocasa op 11-09-2017 21:46 ]

Verwijderd

EJPostema schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 08:18:
[...]

Ik heb dit ook gehad. Uiteindelijk nog te laat geweest. Met veel gezeur en geregel uitstel gekregen vd bank, gelukkig :) Onze offerte was echter niet zo lang geldig als die van jou.

Ik zou als ik jou was nu contact opnemen met de bank/adviseur en dit voorleggen. Nieuwbouw projecten lopen vaak uit. Ik acht de kans vrij klein dat het fout gaat op die twee weken, maar als je het nu al voorlegt aan de bank en het erover hebt, is de kans vrij groot dat ze je die twee extra weken geven schat ik. Kan je met een gerust hart slapen ;)
Update: Inmiddels contact opgenomen met onze adviseur. Deze klonk niet onder de indruk, en gaf aan dat het beter was te wachten. Hij adviseerde in principe pas een nieuwe / andere offerte aan te vragen wanneer blijkt dat de bestaande offerte echt niet toereikend is. Een andere mogelijkheid die hij opperde was om de bestaande offerte te annuleren en een nieuwe aan te vragen. dat klonk een beetje dodgy, de ontbindende voorwaarden zijn immers verlopen. Hij vond het niet urgent, en vroeg nog even te wachten.

Verder hebben we inmiddels te horen gekregen dat het verwachte moment van passeren 2 weken is uitgesteld. De verwachting is nu dat er ongeveer 4 weken voor het verlopen van de opschortende voorwaarden uit het koopcontract kan worden gepasseerd. Nog steeds op tijd voor de offerte, maar voor ons gevoel toch nog erg krap. :| Liever zouden we gewoon een tweede offerte aan willen vragen, met een langere geldigheid, maar daar zitten volgens de adviseur kosten aan wanneer we deze later weer moeten annuleren. :(

• Fazer013
In ons project liggen er reeds 6 panelen op het dak. Uitbreiden met 6 extra panelen is 3200 euro incl BTW. Ongeveer 530 euro per paneel dus. Heb nog niet alle specs, geloof rond de 250 Wp. Zodra de specs binnen zijn ga ik het afwegen, maar kan ook zijn dat ik een paar jaar wacht met uitbreiden. Neem aan dat de ontwikkeling van zonnepanelen ook niet stilstaat en rendement van panelen toeneemt.
Nuevocasa schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:45:
[...]

Hier ruim €3.900 incl. BTW betaald (waarvan ik nog ruim €600 terug krijg van de belastingdienst :) ) voor 10 extra panelen a 275 Wp en een omvormer van 3300Wp. Standaard zaten er 2 panelen zonder omvormer bij. De installateur had met de aannemer afgesproken deze apart te factureren omdat hij anders geen concurrerende prijs kon bieden. De offerte was van half 2016 en plaatsing was dit jaar. Sinds vorig jaar zijn de prijzen zelfs nog iets gedaald. Ik zou ze later laten plaatsen met zo'n prijs. Dan krijg je meer voor minder!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het rendement neemt minder snel toe dan de opbrengst (als in: met de huidige panelen verdien je per jaar meer dan een rendementsverhoging in de levensduur goedmaakt).
Met die insteek blijf je dus eeuwig wachten :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Mojo89
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-06-2023
Ik volg dit topic al een tijdje, maar tijd om me ook te melden.

Hoe het allemaal begonnen is...
Samen met mijn vriend ben ik in januari 2017 ingeloot voor een woning in een nieuwbouwproject in omgeving Utrecht. We waren al ruim een half jaar op zoek naar een woning, en nadat we bij fase 2-I uitgeloot waren, zijn we in fase 2-II keer wel ingeloot. Heel veel geluk gehad, want met meer dan 200 inschrijvingen bij circa 50 woningen waren de kansen niet zo heel groot.
Wat heel bijzonder was om te zien was dat we in de zomer van 2016 begonnen waren met onze huizenjacht en dat in een half jaar tijd de huizenmarkt helemaal op zijn kop is gaan staan. Terwijl eerst makelaars ons nog persoonlijk een rondleiding gaven, stonden we medio oktober met bosjes mensen in allerlei huizen tijdens open huizen middagen.
Ook met nieuwbouw konden we dit merken. De woning die wij nu hebben, was in fase 2-I 10k goedkoper. Fase 2-II is slechts 6 weken later in verkoop gegaan....
Maar ik klaag niet. Laatst hoorde ik dat er zelfs nieuwbouwwoningen tegen opbod worden verkocht, dus ergens hebben we nog in de goede 'tijd' gekocht.

Na het tekenen van de koopovereenkomst was de hypotheek gelukkig vrij snel rond. We vonden de hypotheek nog wel even spannend maar uiteindelijk konden we meer lenen dan dat we gedacht hadden. Eind maart hebben we alles rond gemaakt bij de notaris (jammer, ik lees dat we hier ook op hadden kunnen besparen). Als cadeau hadden we in april voor het eerst 'dubbele maandlasten' :-( .

Hierna kwamen de deadlines. Begin april voor de 'grote opties', half april voor de keuken en het sanitair, begin juni voor de puntjes op de i (deuren etc.). Leuk om alles uit te zoeken, maar ook wel erg intensief om alles in zo'n kort tijdsbestek rond te krijgen. Wat me heel erg is tegengevallen in deze fase zijn de kosten voor het meerwerk. Van te voren dachten we met 6000 euro ver te kunnen keuken met de keuken en de badkamer. Nu kan ik stiekem wel een beetje lachen om hoe naïef we toen nog waren...

De keuken
De projectkeuken hebben we laten vervallen. Deze was wel goed van kwaliteit (Siemens), maar wij vonden hem te klein. Het bedrag dat we terugkregen vonden we netjes (-5500). We hebben uiteindelijk ergens anders een mooie keuken (+ kastenwand) uitgezocht met AEG + Siemens apparatuur voor 8500 incl. installatie. De aanpassingen van de leidingen/afvoer/afzuiginstallatie in de keuken kostte ons nog zo'n 550 euro.

De badkamer
Wat ons het meest tegen viel (qua prijs) was het aanpassen van het sanitair + tegels. We hebben gekozen voor luxere tegels (60x60 op de vloer, 30x60 op de wand). In het toilet wordt betegeld tot 1.50m hoog. Dit kostte samen ruim 2000 euro.
Qua sanitair hebben we gekozen voor softclose toiletten van V&B, een bad van V&B, de goedkoopste designradiator, een grotere glazen douchewand, een regendouche, en afgedopte leidingen voor een badmeubel van 100cm op de juiste plaats. We hebben de wastafel en het fonteintje laten vervallen. Al met al kostte dit ons 3000 euro.
Uiteindelijk hebben we gekozen om dit alles toch via de projectleveranciers te doen, want de minderprijs voor het casco opleveren van het toilet + de douche was -2150 euro. Dit is natuurlijk niet in proportie met wanneer je dit zelf moet laten doen door een andere partij.
Wat nog wel frustrerend was in dit proces, is dat de sanitairadviseur ons tot 5 keer toe tekeningen + offertes met fouten heeft doorgestuurd. Door heel scherp te zijn is dit uiteindelijk wel goed gekomen. Nu hopen dat ze uitvoerend minder (of eigenlijk: geen) fouten maken.
Wat vervolgens nog wel een uitdaging was, was voor een schappelijke prijs een fonteintje + badkamermeubel zoeken. We hadden best wat specifieke eisen, dus met name het badkamermeubel heeft echt avonden googelen gekost.
Via een online veiling heb ik uiteindelijk een compleet natuurstenen fonteintje gekocht voor 70 euro en uiteindelijk zijn we bij Q1sanitair heel goed geslaagd voor een compleet badmeubelsetje (incl kranen, spiegelkast met inbouw + ledverlichting + kolomkast) voor 1300 euro. Deze zijn we wel even in het echt gaan bekijken en vonden we een stuk mooier in 'real life' dan op het internetplaatje.
Alleen de badkamer was dus al meer dan het bedrag wat we begroot hadden 8)7

Meerwerk
Uiteindelijk zijn we zo'n 25k kwijt voor het meerwerk via de bouwer/projectleveranciers. Als ik hier de bedragen zie die genoemd worden, vind ik de bedragen die wij betalen nog wel netjes (maar nog steeds fors).

Uitbouw 1,2 meter: 7900 euro
2 + 14 extra zonnepanelen incl. 2e omvormer: 6300 euro
Tegels + Sanitair: 5000 euro
Vloerverwarming begane grond: 1800 euro
Overige radiatoren vervangen door design radiatoren: 640 euro
Vergroten Badkamer: 600 euro
Aanpassingen leidingen keuken: 540 euro
Buitenkraantje en schrobput: 600 euro

Hiernaast hebben we nog wat extra loze leidingen, wat voorbereidingen voor later te maken kamers op zolder, aansluiting voor een condensdroger, en een Svedex bestelling.

Start bouw en sindsdien
In mei is men al gestart met het eerste heiwerk, en half juni is het start bouw feestje geweest. Onze woning ligt een beetje in het midden van het project en de muren voor de begane grond staan inmiddels. Heel leuk om te zien dat alles langzaam maar zeker vorm begint te krijgen. De prognose was dat alle woningen dit jaar nog opgeleverd zouden worden, maar er is recentelijk een prognose afgegeven waarbij de laatste woningen worden in maart 2018 opgeleverd. Dit vonden we raar, omdat men eigenlijk voorloopt op de planning. De reden dat de prognoses zijn verschoven, is omdat dat er veel meer meerwerk is gekocht dan men had voorspeld. Gelukkig is voor ons de prognose nog wel gunstig: 'ons' blokje staat op het programma voor januari 2018.

Het is nu met name een erg spannende tijd waarbij het geduld af en toe zwaar op de proef gesteld wordt. Zo vond ik de bouwvak, dat er 3 weken niets gebeurde, heel lang duren. We hebben inmiddels besloten om alvast wat zaken te regelen, waaronder het kopen van een nieuwe bank, het badmeubel, afspraken te maken met een schilder over renovliesbehang + saucen, en alvast te kijken naar kleine spullen, zoals lampen, sanitair accessoires etc.

Het wordt nog een lange ruk tot januari, maar we hebben erg veel zin om onze 50m2 in te ruilen voor 135 m2! _/-\o_

Voors en tegens bij nieuwbouw
- het duurt echt heel lang
- alles kost veel meer dan dat je voor mogelijk kunt houden
- met een beetje pech zijn er (veel) fouten bij oplevering
- je hebt weinig invloed op de snelheid van de bouw
- aan het begin moet je snel zaken gaan beslissen, waardoor er de kans bestaat dat je beslissingen maakt waar je niet achter staat
- je moet alles zelf aanschaffen, je kunt niets overnemen van vorige bewoners (gordijnen, schuttingen, zonwering, poort etc.)
- dubbele maandlasten
+ je hoeft niet tegen anderen op te bieden, de prijs is helder
+ je kunt het voor een groot deel maken zoals dat je wilt
+ je bent de eerste bewoner, 'alles' nieuw en fris en naar eigen smaak
+ de voorpret is fantastisch
+ omdat iedereen enthousiast is om in de buurt te wonen, ontstaat er een 'wij' gevoel bij de buurt
+ het is echt heel leuk om het proces mee te maken dat een hoopje zand omgetoverd wordt tot een huis

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mojo89 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:46:

Samen met mijn vriend ben ik in januari 2017 ingeloot voor een woning in een nieuwbouwproject in omgeving Utrecht. We waren al ruim een half jaar op zoek naar een woning, en nadat we bij fase 2-I uitgeloot waren, zijn we in fase 2-II keer wel ingeloot. Heel veel geluk gehad, want met meer dan 200 inschrijvingen bij circa 50 woningen waren de kansen niet zo heel groot.
Wat heel bijzonder was om te zien was dat we in de zomer van 2016 begonnen waren met onze huizenjacht en dat in een half jaar tijd de huizenmarkt helemaal op zijn kop is gaan staan. Terwijl eerst makelaars ons nog persoonlijk een rondleiding gaven, stonden we medio oktober met bosjes mensen in allerlei huizen tijdens open huizen middagen.
Ook met nieuwbouw konden we dit merken. De woning die wij nu hebben, was in fase 2-I 10k goedkoper. Fase 2-II is slechts 6 weken later in verkoop gegaan....
Maar ik klaag niet. Laatst hoorde ik dat er zelfs nieuwbouwwoningen tegen opbod worden verkocht, dus ergens hebben we nog in de goede 'tijd' gekocht.

Na het tekenen van de koopovereenkomst was de hypotheek gelukkig vrij snel rond. We vonden de hypotheek nog wel even spannend maar uiteindelijk konden we meer lenen dan dat we gedacht hadden. Eind maart hebben we alles rond gemaakt bij de notaris (jammer, ik lees dat we hier ook op hadden kunnen besparen). Als cadeau hadden we in april voor het eerst 'dubbele maandlasten' :-( .

Hierna kwamen de deadlines. Begin april voor de 'grote opties', half april voor de keuken en het sanitair, begin juni voor de puntjes op de i (deuren etc.). Leuk om alles uit te zoeken, maar ook wel erg intensief om alles in zo'n kort tijdsbestek rond te krijgen. Wat me heel erg is tegengevallen in deze fase zijn de kosten voor het meerwerk. Van te voren dachten we met 6000 euro ver te kunnen keuken met de keuken en de badkamer. Nu kan ik stiekem wel een beetje lachen om hoe naïef we toen nog waren...

De keuken
De projectkeuken hebben we laten vervallen. Deze was wel goed van kwaliteit (Siemens), maar wij vonden hem te klein. Het bedrag dat we terugkregen vonden we netjes (-5500). We hebben uiteindelijk ergens anders een mooie keuken (+ kastenwand) uitgezocht met AEG + Siemens apparatuur voor 8500 incl. installatie. De aanpassingen van de leidingen/afvoer/afzuiginstallatie in de keuken kostte ons nog zo'n 550 euro.

De badkamer
Wat ons het meest tegen viel (qua prijs) was het aanpassen van het sanitair + tegels. We hebben gekozen voor luxere tegels (60x60 op de vloer, 30x60 op de wand). In het toilet wordt betegeld tot 1.50m hoog. Dit kostte samen ruim 2000 euro.
Qua sanitair hebben we gekozen voor softclose toiletten van V&B, een bad van V&B, de goedkoopste designradiator, een grotere glazen douchewand, een regendouche, en afgedopte leidingen voor een badmeubel van 100cm op de juiste plaats. We hebben de wastafel en het fonteintje laten vervallen. Al met al kostte dit ons 3000 euro.
Uiteindelijk hebben we gekozen om dit alles toch via de projectleveranciers te doen, want de minderprijs voor het casco opleveren van het toilet + de douche was -2150 euro. Dit is natuurlijk niet in proportie met wanneer je dit zelf moet laten doen door een andere partij.
Wat nog wel frustrerend was in dit proces, is dat de sanitairadviseur ons tot 5 keer toe tekeningen + offertes met fouten heeft doorgestuurd. Door heel scherp te zijn is dit uiteindelijk wel goed gekomen. Nu hopen dat ze uitvoerend minder (of eigenlijk: geen) fouten maken.
Wat vervolgens nog wel een uitdaging was, was voor een schappelijke prijs een fonteintje + badkamermeubel zoeken. We hadden best wat specifieke eisen, dus met name het badkamermeubel heeft echt avonden googelen gekost.
Via een online veiling heb ik uiteindelijk een compleet natuurstenen fonteintje gekocht voor 70 euro en uiteindelijk zijn we bij Q1sanitair heel goed geslaagd voor een compleet badmeubelsetje (incl kranen, spiegelkast met inbouw + ledverlichting + kolomkast) voor 1300 euro. Deze zijn we wel even in het echt gaan bekijken en vonden we een stuk mooier in 'real life' dan op het internetplaatje.

Meerwerk
Uiteindelijk zijn we zo'n 25k kwijt voor het meerwerk via de bouwer/projectleveranciers. Als ik hier de bedragen zie die genoemd worden, vind ik de bedragen die wij betalen nog wel netjes (maar nog steeds fors).

Hiernaast hebben we nog wat extra loze leidingen, wat voorbereidingen voor later te maken kamers op zolder, aansluiting voor een condensdroger, en een Svedex bestelling.

Start bouw en sindsdien
In mei is men al gestart met het eerste heiwerk, en half juni is het start bouw feestje geweest. Onze woning ligt een beetje in het midden van het project en de muren voor de begane grond staan inmiddels. Heel leuk om te zien dat alles langzaam maar zeker vorm begint te krijgen. De prognose was dat alle woningen dit jaar nog opgeleverd zouden worden, maar er is recentelijk een prognose afgegeven waarbij de laatste woningen worden in maart 2018 opgeleverd. Dit vonden we raar, omdat men eigenlijk voorloopt op de planning. De reden dat de prognoses zijn verschoven, is omdat dat er veel meer meerwerk is gekocht dan men had voorspeld. Gelukkig is voor ons de prognose nog wel gunstig: 'ons' blokje staat op het programma voor januari 2018.

Het is nu met name een erg spannende tijd waarbij het geduld af en toe zwaar op de proef gesteld wordt. Zo vond ik de bouwvak, dat er 3 weken niets gebeurde, heel lang duren. We hebben inmiddels besloten om alvast wat zaken te regelen, waaronder het kopen van een nieuwe bank, het badmeubel, afspraken te maken met een schilder over renovliesbehang + saucen, en alvast te kijken naar kleine spullen, zoals lampen, sanitair accessoires etc.

Het wordt nog een lange ruk tot januari, maar we hebben erg veel zin om onze 50m2 in te ruilen voor 135 m2! _/-\o_

- aan het begin moet je snel zaken gaan beslissen, waardoor er de kans bestaat dat je beslissingen maakt waar je niet achter staat
- je moet alles zelf aanschaffen, je kunt niets overnemen van vorige bewoners (gordijnen, schuttingen, zonwering, poort etc.)
- dubbele maandlasten
+ omdat iedereen enthousiast is om in de buurt te wonen, ontstaat er een 'wij' gevoel bij de buurt
+ het is echt heel leuk om het proces mee te maken dat een hoopje zand omgetoverd wordt tot een huis
Leuk om te lezen. De leuke punten herken ik wel, met name de voorpret is erg leuk!

Wij zitten ook te stoeien met de badkamer leverancier, meerprijs badkamer was in eerste instantie 8k (sanitair) + 4k (tegels), uiteindelijk laten we veel vallen waardoor de badkamer sanitair uitkomt op ca 4k. Nog steeds veel te hoog natuurlijk, laten afdoppen was de wastafelmeubel is wel een goede.

• Fazer013
Interessant om te lezen @Mojo89. Jullie hebben er aardig over nagedacht, wij zitten nog in het voortraject (bouw start eind oktober). Wordt tijd dat de bouw eens meegaat en de bouwtijd verkort van een jaar naar maanden met bijv. 3d printen.

Het meerwerk komt denk ik door een grote keuze vrijheid. Je gaat toch twijfelen, rondvragen, zoeken, vergelijken, etc. Kan me nog herinneren dat ze 10 jaar geleden keuken in een huur appartement kwamen vervangen, enige vraag was of ik kleur A / B of C wilde van deurtjes. Nu kun je kiezen voor lades, soft close, handgrepen, 20 kleuren, 4 soorten werkblad, 10 kookplaten, etc. We wilden de badkamer standaard houden, maar ga toch maar alvast meerwerk opnemen in de begroting.

Hopelijk krijgen we de investering in een nieuw huis terug, in de vorm van wooncomfort, lage energielasten, nihil onderhoud en geen verbouwingen achteraf.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-12-2025

Mojo

The Power Within

Nieuwbouw is een fantastisch iets. Veel punten herken ik wel.

Zorg voor een goede begroting en planning. Reserveer genoeg geld voor je afwerkvloer, muren, diversen (!), maar ook je tuin (gaat al snel naar de €40-50,-/m2)

Maar ook, zaken als schuttingen en afhankelijkheden van buren. Die ergernis zitten wij nu in... :X

Vanmiddag hebben wij kijkdag van ons huis. Heb er zin in!

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Sarrr
Mojo89 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:46:

De keuken

De badkamer

Meerwerk

Start bouw en sindsdien

- dubbele maandlasten
Klinkt allemaal ontzettend bekend - tot de prijzen en prognose aan toe! (Zie PM.) Ook wij hebben een dergelijke zoektocht in (omgeving) Utrecht achter de rug inclusief de bosjes mensen die allemaal stipt 10:00 uur op de stoep stonden voor een open huis. Uiteindelijk dus ingeloot voor fase 2-I van een nieuwbouwproject, waarbij fase 2-II inderdaad alweer 10K duurder was. (Voor ons dus directe winst. :+ ). Tegenover de nieuwbouw per opbod in de buurt (Town Garden in Utrecht bijvoorbeeld) was dit inderdaad nog niks. Binnen een half jaar tijd is er in deze omgeving in ieder geval een hele hoop veranderd; van rustig rondkijken en nadenken over een prijs naar stressen, duimen en een veel grotere portemonnee trekken om überhaupt een kans te maken.

Ook ik vond het wel heel heftig om in de eerste periode van nieuwbouw gelijk al alle keuzes te moeten maken. Op dit moment hebben we veel meer tijd en had ik wellicht bepaalde keuzes heroverwogen. Alleen voor de keuken al heb ik pas te laat dit forum gelezen waardoor ik nieuwe ideeën heb opgedaan die ik achteraf mee had willen nemen in de keuze.

Hetzelfde geldt voor het direct laten uitvoeren van meerwerk waarvan we eerst dachten dat we dat allemaal achteraf wel zelf zouden doen (zoals een zolderindeling). Dat blijft een keuze, maar hoe dichter we bij de oplevering komen, hoe meer ik besef dat we qua afwerking alleen al veel te doen hebben na oplevering. Het gemak van 'laten doen' klinkt dan wel lekker in de oren, dan was je er tenminste direct vanaf.

Tot op dit moment nog wel heel blij met de keuze voor nieuwbouw en het feit dat we het financieel allemaal lijken te redden. Als iemand mij van tevoren had verteld dat we op zoveel punten meer zouden uitgeven dan gepland dan had ik nooit gedacht dat wij dat konden doen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Fazer013 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:25:
Interessant om te lezen @Mojo89. Jullie hebben er aardig over nagedacht, wij zitten nog in het voortraject (bouw start eind oktober). Wordt tijd dat de bouw eens meegaat en de bouwtijd verkort van een jaar naar maanden met bijv. 3d printen.
Een huis bouwen kan in een paar weken, het stapelen van de wanden en de vloeren duurt niet echt lang meer. Het afwerken van een woning gaat nog veel tijd in zitten en dit is niet eenvoudig op te lossen met automatisering.

• Sarrr
Sarrr schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:46:
[...]

Snap ik, maar ik bedoelde meer of het misschien standaard is bij bepaalde indelingen dat je sowieso een fatsoenlijke 3x25A aansluiting krijgt (zeker als het niet op de lijst staat).
[...]
Sarrr schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:45:
[...]

Heb ik inderdaad al naar gekeken, daar verwacht ik dergelijke informatie ook in terug. Bij ons staat er echter alleen geneuzel over dat de elektrische installatie vanuit de meterkast wordt verdeeld over 'meerdere groepen' (niet hoeveel 8)7 ) en op welke hoogte de wandcontactdozen zich bevinden. Lekker summier dus, dat interesseert me vrij weinig want dat staat ook op de tekening. Helaas niets over NEN, fasen of wat dan ook.

Edit: heb de vraag overigens inmiddels ook bij kopersbegeleiding neergelegd dus ik wacht in spanning op antwoord. In ons geval is er ook sprake van stadsverwarming dus ik hoop op een vergelijkbare situatie als bij jou.
Update: na eerst een mailtje met de mededeling 'je krijgt een 2-fase perilex-aansluiting in de keuken' (dat bedoelde ik dus met niet altijd nuttige/betrouwbare antwoorden vanuit kopersbegeleiding) en opnieuw de uitleg dat ik de specificaties van de groepenkast bedoel, het volgende antwoord:

Groepenkast HAF, type HAD o.g.
Meterkast 3-fase 3x25 A (geschikt voor max. 12 groepen of 10 groepen + 1
groep t.b.v. elektrisch koken):
- 8 eindgroepen 16 Ampère B-karakteristiek (inclusief eindgroep t.b.v.
wasmachine, vaatwasser, combi-magnetron, elektrisch koken en PV
installatie)
- 3 aardlekschakelaars 2-polig 40/0.03 Ampère t.b.v. bovengenoemde
eindgroepen

Het lijkt dus goed te komen met mijn groepenkast en aansluitingen, voor zover ik dat begrijp. :P

• Mojo89
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-06-2023
Sport_Life schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:59:
[...]

Wij zitten ook te stoeien met de badkamer leverancier, meerprijs badkamer was in eerste instantie 8k (sanitair) + 4k (tegels), uiteindelijk laten we veel vallen waardoor de badkamer sanitair uitkomt op ca 4k. Nog steeds veel te hoog natuurlijk, laten afdoppen was de wastafelmeubel is wel een goede.
Poeh wat een geld. Hebben jullie gouden kranen >:) ?
Wij zijn zelf op het idee van afdoppen gekomen door de Facebook pagina van de toekomstige bewoners, heel fijn om met iedereen te kunnen sparren.
Fazer013 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:25:
Ja dat zou zeker heel erg leuk zijn en meer passen bij mijn geduld (en ieders)

Je hebt wel gelijk dat het aantal keuzes een stuk groter is in vergelijking met vroeger, maar uiteindelijk merk je toch wel dat de meeste mensen gaan voor de 'trends'. In ons ruitje huizen van 10, hebben zeker 3 mensen een soortgelijke keuken. Lees, een (greeploze) witte keuken met kastenwand. Wij zijn ook schuldig.
Mojo schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:47:
[...]

Nieuwbouw is een fantastisch iets. Veel punten herken ik wel.

Zorg voor een goede begroting en planning. Reserveer genoeg geld voor je afwerkvloer, muren, diversen (!), maar ook je tuin (gaat al snel naar de €40-50,-/m2)

Maar ook, zaken als schuttingen en afhankelijkheden van buren. Die ergernis zitten wij nu in... :X

Vanmiddag hebben wij kijkdag van ons huis. Heb er zin in!
Leuk! Lijkt me heerlijk om al zo ver te zijn. Laat je weten hoe het was vanmiddag? En inderdaad mooi onze namen _/-\o_

En voor de tuin hebben we inderdaad ook zo'n 6k weg gelegd, ik verwacht daar een vrij basic tuin voor terug te krijgen.
En Irritant van de schuttingen zeg! Gelukkig zit bij ons erfafscheiding er al bij... Scheelt weer een hoop 'ellende'.
Sarrr schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:19:
[...]

Klinkt allemaal ontzettend bekend - tot de prijzen en prognose aan toe! (Zie PM.)

Tot op dit moment nog wel heel blij met de keuze voor nieuwbouw en het feit dat we het financieel allemaal lijken te redden. Als iemand mij van tevoren had verteld dat we op zoveel punten meer zouden uitgeven dan gepland dan had ik nooit gedacht dat wij dat konden doen.
Leuk, wij kennen elkaar van hetzelfde project! Herkenbaar verhaal zeg! Met name ook het laatste stukje.
Wij hebben ook geen zolderindeling genomen, met 3 slaapkamers hopen we het de eerste 5 jaar wel te redden ;) . Jullie zijn ook met zijn 2-en, toch?
Wij hebben met name naderhand nog wat dingen veranderd w.b.t. loze leidingen, een extra radiator op zolder en wat dingen aan de keuken. Gelukkig was dit nog wel mogelijk. Maar soms hoor of zie je iets en dan hebben wij soms ook nog wel eens het gevoel iets gemist te hebben...

Wordt jullie woning dit jaar nog wel opgeleverd?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sarrr schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:19:
[...]

Ik ben vanavond weer eens in Excel met de meerwerk lijst bezig geweest, en werkelijk alles wat de aannemer aanraakt is buiten proportie duur. Toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en met bovenstaande onderbouwing gevraagd om een nette prijs te offreren. Ben benieuwd :). Probleem is dat ik niet zo handig ben met sleutelen en liever die tijd gebruik met mijn dochter, dus wel afhankelijk van die aannemer ben.
Mojo89 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:20:

Ja dat zou zeker heel erg leuk zijn en meer passen bij mijn geduld (en ieders)

Je hebt wel gelijk dat het aantal keuzes een stuk groter is in vergelijking met vroeger, maar uiteindelijk merk je toch wel dat de meeste mensen gaan voor de 'trends'. In ons ruitje huizen van 10, hebben zeker 3 mensen een soortgelijke keuken. Lees, een (greeploze) witte keuken met kastenwand. Wij zijn ook schuldig.

[...]
Bij ons ook een greeploze witte keuken. :o Wel met gouden kranen :P

[ Voor 53% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2017 23:09 ]

• frumper
Sport_Life schreef op woensdag 13 september 2017 @ 23:02:
[...]
Ik ben vanavond weer eens in Excel met de meerwerk lijst bezig geweest, en werkelijk alles wat de aannemer aanraakt is buiten proportie duur. Toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en met bovenstaande onderbouwing gevraagd om een nette prijs te offreren. Ben benieuwd :). Probleem is dat ik niet zo handig ben met sleutelen en liever die tijd gebruik met mijn dochter, dus wel afhankelijk van die aannemer ben.
[...]
Ze zijn inderdaad aan de prijs, maar sommige dingen kom je gewoon niet onderuit. Mooi voorbeeld bij ons was bijv. een extra dakraak. Vragen ze 1200 voor. De makelaar gaf al aan, dan kun je achteraf voor de helft laten doen... máár... dan vervalt wel meteen je SWK-garantie op je hele dak. Wil je dat voor die paar honder euro?

Dus ze kunnen met een aantal dingen vragen wat ze willen... op een aantal dingen zitten ze m.i. ook niet te wachten omdat het ze extra tijd kost die ze niet kwijt willen.

• Sarrr
Mojo89 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:20:
[...]

Leuk, wij kennen elkaar van hetzelfde project! Herkenbaar verhaal zeg! Met name ook het laatste stukje.
Wij hebben ook geen zolderindeling genomen, met 3 slaapkamers hopen we het de eerste 5 jaar wel te redden ;) . Jullie zijn ook met zijn 2-en, toch?
Wij hebben met name naderhand nog wat dingen veranderd w.b.t. loze leidingen, een extra radiator op zolder en wat dingen aan de keuken. Gelukkig was dit nog wel mogelijk. Maar soms hoor of zie je iets en dan hebben wij soms ook nog wel eens het gevoel iets gemist te hebben...

Wordt jullie woning dit jaar nog wel opgeleverd?
Heel grappig om hier een buur te treffen! :*) Ja, bij ons staat de eerste prognose dus op november, tot dusver. Het gaat best goed, volgens mij is het dak nu zo'n beetje wel waterdicht. (Mag ik hopen met dit weer... :+ ). Ik houd echter wel in het achterhoofd dat het gerust december kan worden. Wij zijn nummertje 9, het vijfde huis in blok 1. We kunnen dus na onze oplevering wel even sparren over waar jullie allemaal extra op moeten/kunnen letten a.h.v. onze opleverpunten. :)

Wij redden het inderdaad best met zijn tweeën de eerste jaren, maar hadden toch bedacht dat we de zolder het liefst direct aanpakken voordat het straks een rommelzolder met een 10-jarenplan wordt. Dat is het plan dus nog steeds, om zelf muurtjes te maken en boven twee kamers te creëren. Ook een beetje omdat de aangeboden opties niet precies de indelingen waren die wij willen en het gewoon kneitertjeduur is! :/
Sport_Life schreef op woensdag 13 september 2017 @ 23:02:

[...]

Bij ons ook een greeploze witte keuken. :o Wel met gouden kranen :P
Hier nog eentje, maar wel met grepen! (Wilde mijn vriendin, anders was ik 100% schuldig...) :P
frumper schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:56:
[...]

Ze zijn inderdaad aan de prijs, maar sommige dingen kom je gewoon niet onderuit. Mooi voorbeeld bij ons was bijv. een extra dakraak. Vragen ze 1200 voor. De makelaar gaf al aan, dan kun je achteraf voor de helft laten doen... máár... dan vervalt wel meteen je SWK-garantie op je hele dak. Wil je dat voor die paar honder euro?

Dus ze kunnen met een aantal dingen vragen wat ze willen... op een aantal dingen zitten ze m.i. ook niet te wachten omdat het ze extra tijd kost die ze niet kwijt willen.
Klopt, dit was bij ons uiteindelijk ook de doorslaggevende factor. Zeker de dingen die echt de buitenkant van het huis aangaan vind ik dan best een risico, en daarop hebben wij dus ook de afwegingen gemaakt. In ons geval dus direct twee extra dakramen à 1000 pegels laten plaatsen en ook direct de uitbouw.

• Wackmack
Net belde de haardwinkel. De monteur was in de woning geweest maar kon niet zomaar boren ivm leidingen. Aannemer gaf aan dat er tekeningen zijn maar die zijn niet zeker. Een werknemer kan de leiding iets anders hebben gelegd. Detail, we hebben samen met de haardwinkel zwakke plekken laten aanleggen echter op een verkeerde plek, haard winkel had een foutje gemaakt.

Advies is, klein stukje in de vloer prikken, als je niks ziet boren en als je wel een leiding ziet, omleggen.

Klinkt valide of niet? Haard bedrijf ging nu bellen met de eigen installateur.

[ Voor 14% gewijzigd door Wackmack op 14-09-2017 17:34 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:27:
Net belde de haardwinkel. De monteur was in de winkel geweest maar kon niet zomaar boren ivm leidingen. Aannemer gaf aan dat er tekeningen zijn maar die zijn niet zeker. Een werknemer kan de leiding iets anders hebben gelegd.

Advies is, klein stukje in de vloer prikken, als je niks ziet boren en als je wel een leiding ziet, omleggen.

Klinkt valide of niet? Haard bedrijf ging nu bellen met de eigen installateur.
Bij laten ook een haard plaatsen, maar alles gaat via de aannemer gelukkig. Die werkt weer via een onderaannemer, maar hoofdaannemer is aansprakelijk.

Ik vraag me alleen af hoe het straks gaat met de epc van 0,4, hoe ga jij daar mee om?

• Wackmack
Sport_Life schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:36:
[...]

Bij laten ook een haard plaatsen, maar alles gaat via de aannemer gelukkig. Die werkt weer via een onderaannemer, maar hoofdaannemer is aansprakelijk.

Ik vraag me alleen af hoe het straks gaat met de epc van 0,4, hoe ga jij daar mee om?
Hoe bedoel je, hoe ga je er mee om? Woning heeft een EPC van 0,4 maar daar doe je als koper toch niks mee? We hebben geen gas in de woning, dat is al een plus punt :)

• JaMaaT
Ik vind die garantie verhalen altijd een beetje bangmakerij. Hoe vaak gaat nu bijvoorbeeld een dakraam lekken na plaatsing?

Diegene die m plaats geeft neem ik aan ook garantie?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:40:
[...]

Hoe bedoel je, hoe ga je er mee om? Woning heeft een EPC van 0,4 maar daar doe je als koper toch niks mee? We hebben geen gas in de woning, dat is al een plus punt :)
Ik maak me een beetje zorgen om de luchtvochtigheid in huis. Ik begrijp dat daar nu een balans in zit, welke mogelijk verstoord wordt door de open haard.

Pagina: 1 ... 31 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2