Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Standaard is 1x 35 ampère. Ik heb er geen verstand van maar ik zal moeten uitbreiden naar 3x 25 ampère vermoed ik? Dat wordt een duur grapje alles bij elkaar.. 300 euro bewerkingskosten + 570 ampère uitbreiden + 550 voor 10kw aansluiting.Proton_ schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 20:12:
Wellicht komt daar nog een aparte post 'grotere groepenkast' bij.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
1x35 is zeldzaam, dat was vooral met smeltveiligheden. Met een automaat is het meestal 1x40.
De meeste inductieplaten zijn 7 kW en aan te sluiten met een 2x16A kookgroep.
Daarvoor hoef je dus niet naar krachtstroom.
Maar jeu, da's wel geld ja.
Alles bij elkaar wordt het meerwerk wel duur ja. Via de keukenleverancier van het project zijn de aanpassingskosten wel lager, maar we zijn daar zo slecht behandeld dat we daar niet meer heengaan. Misschien maar eens bij woningborg aan de bel trekken of eea wel geoorloofd is. Wcd's worden ook standaard verticaal geplaatst en tegen meerprijs omgedraaid..
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2017 20:43 ]
Wij zijn o.a. op zoek naar een vloer, en zijn o.a. bij parketcentrale.nl uitgekomen.
Het ziet er allemaal goed uit, maar ik kan niet zo snel iets op internet over ze vinden.
Iemand ervaring met dit bedrijf?
2x een nieuwbouwwoning gekocht en beide keren alle tekeningen ontvangen.Kraziey schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 07:56:
Ik ben even benieuwd of degene die een nieuwbouwproject hebben (of hebben gehad), ook tekeningen hebben gekregen van al het leidingwerk / elektriciteitswerk door de woning heen? Het lijkt mij wel handig i.v.m. het boren van gaten etc.
Krijg ik dat er zo standaard bij of moet ik erom vragen?
CV leidingen, elektra, riool, water. Voor het definitief vaststellen van het meer/ minderwerk wbt elktra etc. moesten wij de definitieve tekening oa goedkeuren voor de juiste locaties.
Moet die hoofdzekering niet lager dan?Proton_ schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:41:
Nee, er wordt stomweg een 1fase groepenkast op een driefase aansluiting gemonteerd om €10 te besparen op een vierpolige hoofdschakelaar.
Je ziet duidelijk een tweepolige hoofdschakelaar boven drie hoofdzekeringen:
[afbeelding]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
@Proton_ Als je een post van me aanhaalt, doe het dan alsjeblieft wel correct..Proton_ schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:03:
Een tijdje terug ging het hier over elektriciteitsaansluitingen, éénfase of driefase. In een ander topic (Oekiejoekie in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1") kwam dit ook ter sprake; de keus is tegenwoordig 1x25A (standaard) of 3x25A (meerprijs).
Vroeger was 1x40A gangbaar, dat is dus niet meer. Wel kan je relatief goedkoop (alleen een vierpolige hoofdschakelaar en wat draadjes nodig) zelf ombouwen naar 3x25A.
De keus is niet 1x25A of 3x25A. Je krijgt van de netbeheerder 3x25A. Dat de aannemer vervolgens bezuinigt om daar maar 1 van de 3 fasen van aan te sluiten, daar kan ik niks aan doen, en de netbeheerder ook niet... Daarvoor moet je echt bij de aannemer zijn (en gezien de prijs die jij in een ander topic voor het meerwerk noemde, was die bij jou niet eens echt hoog. Ik heb het erger gezien)
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Bij mij welSnowhite0901 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 00:35:
Bij mij staat er toch echt standaard 1x35 en niet 1x25.
Vandaag voor het eerst binnen gekeken in een huis zoals wij krijgen, inclusief 2.4m uitbouw en glazen pui! Moet zeggen dat de ruimte casco vrij groot lijkt. Definitieve tekening van de kavel is ook binnen, de tuin blijkt nog een meter dieper te zijn (obv voorlopige schets).
De VEH inspectie lijst was hier 30+ punten lang, waaronder een aantal cruciale zaken. Nu 5 weken na oplevering nog altijd geen waterdichte badkamer. We hadden er wel vertrouwen in dat in ieder geval de grote punten voor de bouwvak werden opgelost, dat had die VEH pipo ook. Wel getekend voor oplevering dus. Achteraf erg dom geweest want die 2 weken voor de bouwvak hebben ze geen kut uitgevoerd en dus nog altijd geen waterdichte badkamer. Volgens VEH hebben we geen poot om op de staan en mogen ze lekker 3 maanden op hun reet zitten voordat het volgens contract opgelost moet zijn. Zijn we weer mooi klaar mee.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Vervelend zeg! Was je over de VEH keuring tevreden?leecher schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:29:
Hier de obvious pro tip: Niet tekenen voor oplevering als de boel niet klaar is, alleen als het minimale puntjes zijn. Vlekje in de verf hier, deukje daar.
De VEH inspectie lijst was hier 30+ punten lang, waaronder een aantal cruciale zaken. Nu 5 weken na oplevering nog altijd geen waterdichte badkamer. We hadden er wel vertrouwen in dat in ieder geval de grote punten voor de bouwvak werden opgelost, dat had die VEH pipo ook. Wel getekend voor oplevering dus. Achteraf erg dom geweest want die 2 weken voor de bouwvak hebben ze geen kut uitgevoerd en dus nog altijd geen waterdichte badkamer. Volgens VEH hebben we geen poot om op de staan en mogen ze lekker 3 maanden op hun reet zitten voordat het volgens contract opgelost moet zijn. Zijn we weer mooi klaar mee.
Ze zijn inmiddels flink aan het bouwen en de oplevering staat nog steeds gepland op Q1 2018. Nu heb ik contact gehad met de keukenboer en die wist mij te vertellen dat de keuken geplaatst gaat worden in week 44. Dat is eind oktober. Is het normaal dat een keuken al zo snel geplaatst wordt? iemand ervaring mee? (Ik dacht altijd dat ze dat als laatste zouden doen ivm eventuele schade enzo?
Dat is vreemd.. bij ons wordt het in de week geplaatst wat ik heb aangegeven na oplevering van het huis. Bijvoorbeeld week 5 na oplevering.Ghotirey schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:11:
Hey allemaal,
Ze zijn inmiddels flink aan het bouwen en de oplevering staat nog steeds gepland op Q1 2018. Nu heb ik contact gehad met de keukenboer en die wist mij te vertellen dat de keuken geplaatst gaat worden in week 44. Dat is eind oktober. Is het normaal dat een keuken al zo snel geplaatst wordt? iemand ervaring mee? (Ik dacht altijd dat ze dat als laatste zouden doen ivm eventuele schade enzo?
Je zit toch wellicht met een vloer die je eerst wilt leggen of een koof/ombouw die gemaakt moeten worden. En zoals je zegt is de kans dat er iets beschadigd raakt groter als er nog werklui rondlopen, wie is er dan verantwoordelijk voor de schade?
Bij ons dacht de keukenboer ook week 44, ze waren sinds begin bouw nog niet op de hoogte gebracht van wijzigingen in opleverdatum. Toevallig Enschede / Voortman?Ghotirey schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:11:
Hey allemaal,
Zag bij mijn project bij een rondje om het terrein al een wc afgemaakt een week of 10 voor oplevering. Nu is een wcpot en wat tegels natuurlijk een ander verhaal dan een keuken en dure apparatuur.Ghotirey schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:11:
Hey allemaal,
Of zijn ze al vrij ver, maar zijn ze afhankelijk van terrein opleveren enz? Fase 1 heeft hier ook nog een aantal weken zo goed als af gestaan voor het opgeleverd werd. Toen is ook straatwerk gedaan enz.
Bij ons zit de keuken bij de oplevering, dus hij moet er sowieso in voordat er opgeleverd moet worden.ollie_1982 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:08:
[...]
Dat is vreemd.. bij ons wordt het in de week geplaatst wat ik heb aangegeven na oplevering van het huis. Bijvoorbeeld week 5 na oplevering.
Je zit toch wellicht met een vloer die je eerst wilt leggen of een koof/ombouw die gemaakt moeten worden. En zoals je zegt is de kans dat er iets beschadigd raakt groter als er nog werklui rondlopen, wie is er dan verantwoordelijk voor de schade?
Nee, letterlijk andere kant van Nederland, Den Haag, maar voor zover ik weet is er bij ons ook nog geen aanpassing van opleverdatum/periode geweest. Bij ons is het Q1 2018, maar misschien is het dan voor ons direct begin Januari. We zijn wel de tweede in het rijtje.jurjen_g schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:14:
[...]
Bij ons dacht de keukenboer ook week 44, ze waren sinds begin bouw nog niet op de hoogte gebracht van wijzigingen in opleverdatum. Toevallig Enschede / Voortman?
Ja wij zijn fase 3 dus het zal allemaal best een stuk beter lopen dan de eerste 2 maar goed, officieel nog steeds Q1 als opleverdatum. Als het er dan minimaal heel november en december in zit ben ik best bang dat daar nog wel wat schade is gekomen door andere werkzaamheden. Je zou zeggen, mijn probleem verder niet, maar goed als de keuken erin zit maakt de keukenboer zich daar niet meer druk om en bij oplevering moet ik dan dus goed kijken of alles goed is.jip_86 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:24:
[...]
Zag bij mijn project bij een rondje om het terrein al een wc afgemaakt een week of 10 voor oplevering. Nu is een wcpot en wat tegels natuurlijk een ander verhaal dan een keuken en dure apparatuur.
Of zijn ze al vrij ver, maar zijn ze afhankelijk van terrein opleveren enz? Fase 1 heeft hier ook nog een aantal weken zo goed als af gestaan voor het opgeleverd werd. Toen is ook straatwerk gedaan enz.
Nu niet meer, had liever gezien dat hij ons had gewaarschuwd niet te tekenenjusv schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:37:
[...]
Vervelend zeg! Was je over de VEH keuring tevreden?
Bij ons mag het ook niet na oplevering omdat dat niet kan met betaling door aannemer en de giw garantie ofzoiets. Blijkbaar dus onzin.ollie_1982 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:30:
@Ghotirey bij ons zit de keuken ook in het project. Dus vergelijkbaar alleen wordt deze pas geplaatst na oplevering. Ze hadden zelf de 2e week voor ogen maar ik heb dat naar achter geschoven zodat iedereen dan klaar is (muren, vloeren en plafond stucen etc...)
Ja ik moet eerlijk zeggen ik vind het ook niet heel vervelend dat alles bij oplevering klaar is en dat het door 1 partij wordt gedaan. Keuring bij oplevering is fijn, als er ergens schade is etc. dan is er maar 1 verantwoordelijk en zodra we de sleutel hebben is zowel de keuken als het sanitair aanwezig. Hoop dat we er dan wat sneller in kunnen, duurt nu al te langSnowhite0901 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:32:
[...]
Bij ons mag het ook niet na oplevering omdat dat niet kan met betaling door aannemer en de giw garantie ofzoiets. Blijkbaar dus onzin.
Wij willen er uiteraard ook snel in na oplevering (eind nov).Ghotirey schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:41:
[...]
Hoop dat we er dan wat sneller in kunnen, duurt nu al te lang![]()
Er moet bij ons nog wel gestuct worden.
Moet je nou na oplevering eerst rustig in je huis gaan stoken (opstookprotocol vloerverwarming) om dan na een week of drie de stukadoor eens te laten komen, of kan dat sneller al.
Bij ons moet na oplevering de wanden en plafond gestuct / gesausd worden in het hele huis, de vloer (tegels) beneden gelegd, keuken geplaatst, koofje gemaakt (2x,in woonkamer/keuken), badkamer aangepast en laminaat op de etage.
Volgens mij heb ik dan de klussen wel.
Mij lijkt eerst koofje woonkamer en keuken, dan stucen/sausen, dan vloer leggen en dan keuken plaatsen en dan laminaat op de etage en als laatste de trap de juiste volgorde. De badkamer komt hier ergens 2 dagen tussendoor.
Maar ik heb geen idee of deze volgorde logisch is, of dat ik veel droogtijd voor het stucen moet rekenen.
[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 25-08-2017 23:03 ]
Hier een vergelijkbare volgorde voor de begane grond:miles schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:50:
[...]
Wij willen er uiteraard ook snel in na oplevering (eind nov).
Er moet bij ons nog wel gestuct worden.
Moet je nou na oplevering eerst rustig in je huis gaan stoken (opstookprotocol vloerverwarming) om dan na een week of drie de stukadoor eens te laten komen, of kan dat sneller al.
Bij ons moet na oplevering de wanden en plafond gestuct / gesausd worden in het hele huis, de vloer (tegels) beneden gelegd, keuken geplaatst, koofje gemaakt (2x,in woonkamer/keuken), badkamer aangepast en laminaat op de etage.
Volgens mij heb ik dan de klussen wel.
Mij lijkt eerst koofje woonkamer en keuken, dan stucen/sausen, dan vloer leggen en dan keuken plaatsen en dan laminaat op de etage en als laatste de trap de juiste volgorde. De badkamer komt hier ergens 2 dagen tussendoor.
Maar ik heb geen idee of deze volgorde logisch is, of dat ik veel droogtijd voor het stucen moet rekenen.
- Ombouw kastenwand keuken en verlaagd plafond maken
- Stucadoor plafond en ombouw en verlaagd plafond
- Renovliesbehang incl. sauzen (incl. plafond spuiten)
- Tegelvloer leggen
- Keuken plaatsen
Voor de eerste verdieping zal er parallel deze werkzaamheden gedaan worden:
- Stucadoor muren incl. sauzen
- Badkamer (badmeubel en douchewand wordt na de bouw geplaatst)
- Vloer leggen
Bouwvergunning is dan wel op basis van bouwbesluit van 2003 maar dit lijkt mij niet zo heel netjes geïsoleerd. Andere kopers van het project hebben de aannemer al via email laten weten dat zij twijfelen aan de bouwkwaliteit. De aannemer mailde daarop dat we vertrouwen moesten hebben in hun werkzaamheden en verwerkingsvoorschriften.
https://drive.google.com/...LiODmH-S7NM1VDMEl2dVlHYWs
https://drive.google.com/...LiODmH-S7NOHdtYWRkUUJocDg
Stempel onder staalprofiel tegen inzakken? Let op de losse baksteen op het kiepraampje.
https://drive.google.com/...LiODmH-S7NUUdzaElfa3V2b0U
Daarnaast ook nog een steunpilaar voor een kanaalvloerplaat gezien die naar mijn mening bijzonder is gemonteerd.
https://drive.google.com/...LiODmH-S7NVlFxblhPT2hRMlE
Wat vinden jullie ervan?Is dit acceptabel of gewoon slordig gemonteerd?
[ Voor 17% gewijzigd door willy1986 op 27-08-2017 00:21 . Reden: Foto's hersteld ]
Bij mij (nu?) wel.asdf25 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 21:48:
Je foto's werken niet.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
In de verwerkingsvoorschriften voor spouwisolatie staat de ze halfsteens en stoten verwerkt moeten worden, dat doen ze. Maar de spouwankers zijn wel onvoldoend. Met de folie kan inderdaad netter worden omgegaan.willy1986 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 16:10:
Vanochtend gekeken bij mijn nieuwbouw en het een en ander waargenomen. Gebruikte isolatie is volgens mij https://www.isover.nl/producten/multimax-30-ultra 90 mm
Bouwvergunning is dan wel op basis van bouwbesluit van 2003 maar dit lijkt mij niet zo heel netjes geïsoleerd. Andere kopers van het project hebben de aannemer al via email laten weten dat zij twijfelen aan de bouwkwaliteit. De aannemer mailde daarop dat we vertrouwen moesten hebben in hun werkzaamheden en verwerkingsvoorschriften.
https://drive.google.com/...LiODmH-S7NM1VDMEl2dVlHYWs
https://drive.google.com/...LiODmH-S7NOHdtYWRkUUJocDg
Stempel onder staalprofiel tegen inzakken? Let op de losse baksteen op het kiepraampje.
https://drive.google.com/...LiODmH-S7NUUdzaElfa3V2b0U
Daarnaast ook nog een steunpilaar voor een kanaalvloerplaat gezien die naar mijn mening bijzonder is gemonteerd.
https://drive.google.com/...LiODmH-S7NVlFxblhPT2hRMlE
Wat vinden jullie ervan?Is dit acceptabel of gewoon slordig gemonteerd?
https://www.isover.nl/sit...isover_spouwproducten.pdf
Dus ja, jullie hebben wel een punt.
Voor de rest,
De stempel onder het staalprofiel (latei) is om te voorkomen dat deze roteert en zodanig vlak blijft.
De stempel (kolom) moet nog worden ondersabbelt (beton onder de kopplaat).
[ Voor 7% gewijzigd door Forain op 27-08-2017 08:16 . Reden: Betere bestudering van de foto's ]
dubbel
[ Voor 96% gewijzigd door Dirtbiter op 29-08-2017 13:39 ]
Dat heet bouwtoezicht of een bouwopzichter. Als je in eigen beheer bouwt kun je die gewoon inhuren. Vaak is dat een ex-aannemer die nu toezicht/inspectie doet. Soms doet dat ook de architect. Deze toezichter woont bijvoorbeeld ook bouwvergaderingen bij en behartigt daar jouw belangen (directievoering).willy1986 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:25:
Is er eigenlijk een partij die aannemers controleert op bouwkwaliteit? Of is de opleveringskeuring (eventueel met VEH) het enige controlemoment? Ik heb natuurlijk wel garantie maar die slordig geplaatste isolatieplaten zie je (helaas) niet meer nu de gevel al is gemetseld.
In projectbouw zal dat niet zo makkelijk zijn. Je kunt natuurlijk altijd iemand inhuren om een tussentijdse inspectie te doen van het gebouwde, maar dan moet de aannemer natuurlijk hem/haar wel toegang geven.
Dat zal helemaal afhangen van je contract met de projectontwikkelaar/aannemer.
Sowieso ging de eerste brief die ik ontving er al vanuit dat de hypotheekakte ook door deze notaris opgesteld zou worden en werd er niets gezegd over de kosten hiervan. Ik heb de kosten voor de hypotheek akte opgevraagd en deze zijn:
Honorarium akte hypotheek € 500,00
Recherchekosten € 30,00
Kadastraal recht € 126,00
BTW € 111,30
De totale kosten zijn dan € 767,30
Vrienden om ons heen betaalden bij andere notarissen tussen de €750 en €900 voor akte van levering en hypotheekakte. Iemand dezelfde ervaring? Of ervaring met twee notarissen (dus projectnotaris voor levering en eigen notaris voor hypotheek?)
Ik snap niet helemaal dat je denkt dat hij een poot uitdraait als jullie kosten dichtbij het lage bedrag van andere zit wat je opnoemt. Dit zijn trouwens mijn kosten en dan kom je er dus goedkoper vanaf.hsslt schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:03:
Ben even benieuwd naar jullie ervaringen met de projectnotaris van jullie nieuwbouwprojecten. Ik heb namelijk het gevoel dat deze ons een poot probeert uit te draaien door flink hoge kosten te rekenen voor de hypotheek akte.
Sowieso ging de eerste brief die ik ontving er al vanuit dat de hypotheekakte ook door deze notaris opgesteld zou worden en werd er niets gezegd over de kosten hiervan. Ik heb de kosten voor de hypotheek akte opgevraagd en deze zijn:
Recherchekosten € 30,00
BTW € 111,30
Vrienden om ons heen betaalden bij andere notarissen tussen de €750 en €900 voor akte van levering en hypotheekakte. Iemand dezelfde ervaring? Of ervaring met twee notarissen (dus projectnotaris voor levering en eigen notaris voor hypotheek?)
honorarium notaris opmaken hypotheekakte: €485,00
kosten onderzoek kadaster, GBA, VIS e.d.: €55,00
kosten inschrijving hypotheekakte bij het kadaster: €168,00
21% BTW over € 540,00: €113,40
Totaal: €821,40
Je kan het ook bij een andere notaris vragen. Het bleek dat mijn projectnotaris daar geen extra kosten voor rekent. Je kan namelijk je hypotheekakte probleemloos bij een ander doen. Dan wordt die ander ook gemachtigd voor het projectstuk (maar de projectnotaris mag voor het machtigen van jouw notaris een redelijk bedrag vragen)Dirtbiter schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:38:
[...]
Dat heet bouwtoezicht of een bouwopzichter. Als je in eigen beheer bouwt kun je die gewoon inhuren. Vaak is dat een ex-aannemer die nu toezicht/inspectie doet. Soms doet dat ook de architect. Deze toezichter woont bijvoorbeeld ook bouwvergaderingen bij en behartigt daar jouw belangen (directievoering).
In projectbouw zal dat niet zo makkelijk zijn. Je kunt natuurlijk altijd iemand inhuren om een tussentijdse inspectie te doen van het gebouwde, maar dan moet de aannemer natuurlijk hem/haar wel toegang geven.
[ Voor 11% gewijzigd door Snowhite0901 op 30-08-2017 13:03 ]
Ik vind het een poot uitdraaien omdat de projectnotaris dit bedrag rekent voor alleen de hypotheekakte, terwijl dit bij andere notarissen de tarieven zijn voor akte van levering en de hypotheekakte. (let wel de tarieven die ik via internet heb gevonden voor notarissen in de buurt, moet daar nog offertes opvragen)NegativeFreak schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:54:
[...]
Ik snap niet helemaal dat je denkt dat hij een poot uitdraait als jullie kosten dichtbij het lage bedrag van andere zit wat je opnoemt. Dit zijn trouwens mijn kosten en dan kom je er dus goedkoper vanaf.
Krijg daardoor het gevoel dat deze projectnotaris dus akte van levering dus 2x in rekening brengt (1x bij bouwer, wat dus al inbegrepen zit in de VON prijs. En dan omdat het kan ook nog een keer bij de toekomstige kopers door de kosten voor de hypotheek akte dus bijna te verdubbelen. Als ik jouw tarieven zie lijkt daar hetzelfde gedaan te zijn.
Thanks, dat is wat ik nu ook van plan ben te doen. Wel fijn dat jouw notaris daar geen kosten voor rekende, die van ons gaf pas aan dat dit kon nadat ik dat zelf aangaf (eerst deden ze of hun neus bloedde) en brengt dan €151 administratie kosten in rekening.Snowhite0901 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:02:
[...]
Je kan het ook bij een andere notaris vragen. Het bleek dat mijn projectnotaris daar geen extra kosten voor rekent. Je kan namelijk je hypotheekakte probleemloos bij een ander doen. Dan wordt die ander ook gemachtigd voor het projectstuk (maar de projectnotaris mag voor het machtigen van jouw notaris een redelijk bedrag vragen)
Ik denk dat je @hsslt probeerde te quoten?Snowhite0901 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:02:
[...]
Je kan het ook bij een andere notaris vragen. Het bleek dat mijn projectnotaris daar geen extra kosten voor rekent. Je kan namelijk je hypotheekakte probleemloos bij een ander doen. Dan wordt die ander ook gemachtigd voor het projectstuk (maar de projectnotaris mag voor het machtigen van jouw notaris een redelijk bedrag vragen)
Was al zo vrij geweest om er van uit te gaan dat hij voor mij bedoeld was en erop te antwoordenDirtbiter schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:25:
[...]
Ik denk dat je @hsslt probeerde te quoten?
Duidelijke uitleg vanuit jouw kant.hsslt schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:20:
[...]
Ik vind het een poot uitdraaien omdat de projectnotaris dit bedrag rekent voor alleen de hypotheekakte, terwijl dit bij andere notarissen de tarieven zijn voor akte van levering en de hypotheekakte. (let wel de tarieven die ik via internet heb gevonden voor notarissen in de buurt, moet daar nog offertes opvragen)
Krijg daardoor het gevoel dat deze projectnotaris dus akte van levering dus 2x in rekening brengt (1x bij bouwer, wat dus al inbegrepen zit in de VON prijs. En dan omdat het kan ook nog een keer bij de toekomstige kopers door de kosten voor de hypotheek akte dus bijna te verdubbelen. Als ik jouw tarieven zie lijkt daar hetzelfde gedaan te zijn.
Heb ik zelf helemaal niet bij stil gestaan omdat ik er geen verstand van heb en dus aangenomen dat het een normaal bedrag is. Verder ook niets van gemerkt want het bedrag zit in de hypotheek en het is al weer opgegeven bij de belastingdienst. (getekend in 2016).
Ja het is ook vooral een principe dingetje want uiteindelijk wordt ie gewoon opgegeven aan de belastingdienst, maar het lijkt er sterk op dat ze er inderdaad gebruik van maken dat er weinig mensen verstand van hebben. Nu onder een andere naam een offerte opgevraagd voor alleen een hypotheekakte, horend bij een nieuwbouwproject waar ze geen projectnotaris zijn. Kijken of ik dan dezelfde prijs toegestuurd krijg.NegativeFreak schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:29:
[...]
Duidelijke uitleg vanuit jouw kant.
Heb ik zelf helemaal niet bij stil gestaan omdat ik er geen verstand van heb en dus aangenomen dat het een normaal bedrag is. Verder ook niets van gemerkt want het bedrag zit in de hypotheek en het is al weer opgegeven bij de belastingdienst. (getekend in 2016).
klopt sorryDirtbiter schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:25:
[...]
Ik denk dat je @hsslt probeerde te quoten?
je betaalt er toch meer dan de helft van het verschil hoor...NegativeFreak schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:29:
[...]
Duidelijke uitleg vanuit jouw kant.
heb ik ook geprobeerd. Maar ze bleven flauw vragen om welk huis het dan zou gaan, voordat ze dat wisten wilden ze geen prijs geven.hsslt schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:34:
[...]
Ja het is ook vooral een principe dingetje want uiteindelijk wordt ie gewoon opgegeven aan de belastingdienst, maar het lijkt er sterk op dat ze er inderdaad gebruik van maken dat er weinig mensen verstand van hebben. Nu onder een andere naam een offerte opgevraagd voor alleen een hypotheekakte, horend bij een nieuwbouwproject waar ze geen projectnotaris zijn. Kijken of ik dan dezelfde prijs toegestuurd krijg.
Wie weet voor een volgend nieuwbouwproject dat ik er beter op ga letten, alles is voor mij nu toch al afgehandeld en geregeld dus ik kan het niet meer goedkoper maken.Snowhite0901 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:57:
[...]
je betaalt er toch meer dan de helft van het verschil hoor...
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 30-08-2017 14:46 ]
Dit lijkt me nogal weinig. 2017 heeft volgens sites 254 werkbare dagen. Dat dit voor de bouw wat minder is door slecht weer en de bouwvak is natuurlijk te begrijpen. Maar ik vind dit wel een groot verschil
HYPOTHEEK
honorarium hypotheek akte € 200,00
BTW 21 % € 42,00
inschrijving kadaster € 103,00 *
recherchekosten € 24,20
Totaal € 369,20
*= Wanneer voor de akten niet het zogenaamde KIK-tarief (kadaster) in rekening gebracht kan worden, wordt dit bedrag verhoogd met € 65,00.
[ Voor 22% gewijzigd door Sajuuk op 30-08-2017 14:55 ]
Ik ben echt een totale n00b als het om electra gaat, maar ik vraag me af of ik er nu vanuit kan gaan dat onze woning die over een paar maanden wordt opgeleverd 'gewoon' 3x25A zal hebben?Proton_ schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:03:
Een tijdje terug ging het hier over elektriciteitsaansluitingen, éénfase of driefase. In een ander topic (Oekiejoekie in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1") kwam dit ook ter sprake; de keus is tegenwoordig 1x25A (standaard) of 3x25A (meerprijs).
Vroeger was 1x40A gangbaar, dat is dus niet meer. Wel kan je relatief goedkoop (alleen een vierpolige hoofdschakelaar en wat draadjes nodig) zelf ombouwen naar 3x25A.
Onze nieuwbouwwoning wordt standaard opgeleverd zonder gas, dus iedereen zal sowieso inductie in de keuken hebben. Er liggen ook zonnepanelen op het dak bij iedereen (bij sommigen meer dan de standaard twee) en in ons geval komt er o.a. ook nog een drukstoomoven in de keuken waarvoor ik nog een extra perilex-aansluiting heb besteld.
Op onze meerwerklijst stond echter geen optie voor het uitbreiden naar 3x25A, dus denk je dat ik er dan vanuit kan gaan dat dit standaard zo geleverd gaat worden (inclusief vierpolige hoofdschakelaar)? Ben als de dood dat er straks iets verkeerd gaat in de keuken of met andere zware apparaten.
Zelfde hier. 20 augustus pas voor het eerst bericht van onze bouwer, waarbij we inloggegevens ontvingen voor een portal. Daar zie ik ineens dat 25 september de deadline is voor keuken / badkamer / meerwerk. Terwijl je zelf absoluut geen afspraak kon / mocht maken bij leveranciers..nee je wordt gebeld wanneer dit kan. En deadlines zijn nooit eerder gecommuniceerd. Start bouw is zelfs nog steeds onduidelijk.Sport_Life schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:39:
Project notaris vraagt bij ons ook zo'n 700 euro voor de hypotheek akte. Maar erger vind ik nog de project leveranciers van badkamer en keuken. Die wachten met offertes sturen tot de deadline voor eventuele andere leveranciers voorbij is en dan komen ze ineens met hoge prijzen. Zo kost een kleiner bad plotseling 650 euro extra, namelijk 250 euro retour van standaard bad en 900 euro kosten voor nieuwe bad. De keuken leverancier hebben we al geannuleerd, wat we met de badkamer doen weten we nog niet.
Eerste afspraak bij keukenleverancier afgelopen zaterdag gehad (zit geen keuken in, maar wel een projectleverancier). Wel heel fijn geholpen, maar had het idee dat de eindprijs goed hoog was. Dus komend weekend bij 2 anderen langs.
Badkamer / Toilet is een nog leuker verhaal: DuraVermeer doet de badkamer zelf. Probleem is alleen dat ze de showroom nog steeds niet op orde hebben, dus we nog niet langskomen. Krijgen vanzelf bericht, maar deadline van 25 september blijft staan. Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen, maar als ik jouw prijzen hoor houd ik mn hart vast.
Ik hoor meer buren klagen over de projectleveranciers (ook op internet veel klachten), het is eigenlijk absurd dat we min of meer afhankelijk zijn van 1 leverancier, die kunstmatig de prijzen kan ophogen. Ik ga het voorleggen aan een jurist, kijken welke mogelijkheden er zijn. Met name de lage retour prijzen voor de standaard badkamer.hsslt schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:01:
[...]
Zelfde hier. 20 augustus pas voor het eerst bericht van onze bouwer, waarbij we inloggegevens ontvingen voor een portal. Daar zie ik ineens dat 25 september de deadline is voor keuken / badkamer / meerwerk. Terwijl je zelf absoluut geen afspraak kon / mocht maken bij leveranciers..nee je wordt gebeld wanneer dit kan. En deadlines zijn nooit eerder gecommuniceerd. Start bouw is zelfs nog steeds onduidelijk.
Eerste afspraak bij keukenleverancier afgelopen zaterdag gehad (zit geen keuken in, maar wel een projectleverancier). Wel heel fijn geholpen, maar had het idee dat de eindprijs goed hoog was. Dus komend weekend bij 2 anderen langs.
Badkamer / Toilet is een nog leuker verhaal: DuraVermeer doet de badkamer zelf. Probleem is alleen dat ze de showroom nog steeds niet op orde hebben, dus we nog niet langskomen. Krijgen vanzelf bericht, maar deadline van 25 september blijft staan. Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen, maar als ik jouw prijzen hoor houd ik mn hart vast.
Verwijderd
Alles loopt dus via Groothuis. We kregen 2750 euro retour als we een uitgebreidere keuken dan standaardkeuken zouden kiezen via hun.
Uiteindelijk kwam dat neer op 8600 voor een flinke hoekkeuken met composiet blad en A-merk apparatuur incl. Grohe Red (Quooker). Bij gewone keukenleveranciers kwam ik duurder of gelijk uit voor hetzelfde.
Het kan dus wel, maar goed ik besef dat er alsnog flink winst gemaakt wordt. Het blijft een beetje een boeven business.
We hebben gewoon een "simpele" L keuken en een kastenwand. Enige wat we hebben gedaan is wasbak- en kookgedeelte omgewisseld tov originele tekeningen.
| Aantal | Omschrijving | Prijs p.s. | Totaal |
| 1 | Verplaatsen aanvoer warm- en koudwater + afvoer (max. 2 meter) | €110 | €110 |
| 1 | Verplaatsen gasaansluiting | €85 | €85 |
| 1 | Extra enkele WCD t.b.v. verlichting | €190 | €190 |
| 1 | Extra perilex aansluiting 2 x 230 volt (max. 7,4 KW) t.b.v. kookplaat | €455 | €455 |
| 1 | Bedraden loze leiding op aparte groep t.b.v. Quooker | €205 | €205 |
| 7 | Verplaatsen WCD, loze leiding, t.b.v. vaatwasser, Quooker, combi, afzuiger, koeler/wijnkast, 2x huishoudelijk | €115 | €805 |
| €1.850 |
* Overschrijding van het aantal groepen zal door de aannemer worden beoordeeld. Indien nodig wordt een groepenuitbreiding uitgevoerd en aanvullend door aannemer bij u in rekening gebracht.
[ Voor 14% gewijzigd door Katseviool op 30-08-2017 20:59 ]
Ik kom volgens mijn eigen berekening uit op 1.600,- euro. Een hoop geld ja.. Maar daar komt nog een uitbouw en divers ander meerwerk bij, dus ik ga maar eens vragen of de aannemer een mooi prijsje kan makenKatseviool schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:52:
Hier het installatie-meerwerk voorstel ten behoeve van de gekochte keuken ontvangen, wat een geld![]()
![]()
We hebben gewoon een "simpele" L keuken en een kastenwand. Enige wat we hebben gedaan is was en kook gedeelte omgewisseld tov originele tekeningen.
Aantal Omschrijving Prijs p.s. Totaal 1 Verplaatsen aanvoer warm- en koudwater + afvoer (max. 2 meter) €110 €110 1 Verplaatsen gasaansluiting €85 €85 1 Extra enkele WCD t.b.v. verlichting €190 €190 1 Extra perilex aansluiting 2 x 230 volt (max. 7,4 KW) t.b.v. kookplaat €455 €455 1 Bedraden loze leiding op aparte groep t.b.v. Quooker €205 €205 7 Verplaatsen WCD, loze leiding, t.b.v. vaatwasser, Quooker, combi, afzuiger,
koeler/wijnkast, 2x huishoudelijk€115 €805 €1.850
* Overschrijding van het aantal groepen zal door de aannemer worden beoordeeld. Indien nodig wordt een groepenuitbreiding uitgevoerd en aanvullend door aannemer bij u in rekening gebracht.
Zit in totaal op € 14K meerwerk. Maar da's inclusief 4 extra zonnepanelen (worden er mogelijk nog meer) en allemaal houten kozijnen en stompe deuren en aanpassingen van de badkamer. Rest is voornamelijk aanpassingen en uitbreiding van elektra. Geen uitbouw, huis is groot zat.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Vergeet niet de btw van die zonnepanelen terug te vragenBastien schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:54:
Ik ben blij dat verplaatsen van WCD's bij mijn aannemer gratis is/was, die in de muren dan. Plafond heb ik wat laten verplaatsen (WCD voor afzuigkap) en in de vloer (perilex, is er standaard wel maar niet op de goede plek), dat moest wel betaald worden maar dat was € 85 per handeling. Water/afvoer in de keuken verplaatsen heeft mij ook niets gekost. Een paar extra WCD's waren € 135 (dubbele) en € 195 voor eentje op een eigen groep. Al met al viel dat erg mee. Keuken komt in eigen beheer en niet via de aannemer.
Zit in totaal op € 14K meerwerk. Maar da's inclusief 4 extra zonnepanelen (worden er mogelijk nog meer) en allemaal houten kozijnen en stompe deuren en aanpassingen van de badkamer. Rest is voornamelijk aanpassingen en uitbreiding van elektra. Geen uitbouw, huis is groot zat.
Gratis is bijna niets in het leven. Bij jouw zat het in de VON prijs. Discussie ging over meerwerk...Sport_Life schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:15:
Zonnepanelen en stompe deuren zijn bij mij dan weer gratis, dus linksom of rechtsom die aannemer verdient toch wel ergens aan meerwerk
.
Staat op de to do list voor na de oplevering, maar dank voor de herinnering.Nuevocasa schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 00:07:
[...]
Vergeet niet de btw van die zonnepanelen terug te vragen
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Kan dat dan als dit in de von prijs zit en je hier geen separate factuur van hebt?Bastien schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 05:46:
[...]
Staat op de to do list voor na de oplevering, maar dank voor de herinnering.
'Verplaatsen gasleiding' kan er in ieder geval vanaf als je elektrisch kookt (met de Perilex).
De procedure was overigens als volgt: 's ochtends getekend voor de hypotheek bij mijn zelf uitgezochte notaris. Daarna 's middags bij de projectnotaris tekenen voor de koopakte. De notarissen moeten heen en weer communiceren dat alles getekend is en het moet op 1 dag (hypotheek kan namelijk pas geregistreerd worden als de koopakte getekend is, maar de koopakte kan pas getekend worden als de hypotheek heeft uitgekeerd en er betaald is. Dit lossen ze op door de hypotheek dus vroeg te laten betalen, maar dan moet het wel aan het einde van de dag goed zijn).
De timing is wel wat krap: Vooraf moet de projectnotaris de hypotheeknotaris een rekening sturen met hoeveel geld er naar de projectnotaris gestort moet worden. Daarna moet de hypotheeknotaris dit bedrag opvragen bij de hypotheekverstrekker. Dit laatste duurt een paar dagen (schijnbaar tot een week, maar bij ons veel korter), het eerste is afhankelijk van iemand die je net een overbetaalde klus door de neus geboord heb, dus hier moet iets tijd voor zijn. Als je dan bedenkt dat we een brief kregen "binnen twee weken tekenen graag, of bouwrente betalen", dan was dat ietwat krap. (Je moet ook nog bij beide notarissen op 1 dag een tekenafspraak plannen op het einde van die twee weken). We hebben dus maar niet afgewacht tot de projectnotaris contact met ons op zou nemen over de tekenafspraak, maar direct na ontvangst van de "vervullen opschortende voorwaarden"-brief zelf contact opgenomen met beide notarissen.
Overigens had onze projectnotaris het tarief van de machtiging nog verhoogd tussen de offerte en de tekening, daar werd ik ook pissig van, maar dat was opgelost door hem gewoon niet te machtigen.
Volgens de aannemer krijgen we hier een factuur van. Is bij mij ook meerwerk dus geen von. Maar dat duurt nog wel tot januari denk ik.miles schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 06:44:
[...]
Kan dat dan als dit in de von prijs zit en je hier geen separate factuur van hebt?
Helaas niet, je moet er een factuur van hebben. Bij ons zaten er standaard 2 panelen bij, heb er zelf 10 bijgekocht plus een grotere omvormer. Heb de btw van die 2 panelen niet terug kunnen vragen.miles schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 06:44:
[...]
Kan dat dan als dit in de von prijs zit en je hier geen separate factuur van hebt?
Je zou de aannemer kunnen vragen of hij die apart wil factureren.
Wij hadden een aanpassing waardoor de keuken 30 cm groter werd, kregen we achteraf nog een factuur van de aannemer omdat de vloerverwarming verlegd moest worden. Voor 30 cm.!Katseviool schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:52:
Hier het installatie-meerwerk voorstel ten behoeve van de gekochte keuken ontvangen, wat een geld![]()
![]()
We hebben gewoon een "simpele" L keuken en een kastenwand. Enige wat we hebben gedaan is wasbak- en kookgedeelte omgewisseld tov originele tekeningen.
Aantal Omschrijving Prijs p.s. Totaal 1 Verplaatsen aanvoer warm- en koudwater + afvoer (max. 2 meter) €110 €110 1 Verplaatsen gasaansluiting €85 €85 1 Extra enkele WCD t.b.v. verlichting €190 €190 1 Extra perilex aansluiting 2 x 230 volt (max. 7,4 KW) t.b.v. kookplaat €455 €455 1 Bedraden loze leiding op aparte groep t.b.v. Quooker €205 €205 7 Verplaatsen WCD, loze leiding, t.b.v. vaatwasser, Quooker, combi, afzuiger,
koeler/wijnkast, 2x huishoudelijk€115 €805 €1.850
Snap ik, maar ik bedoelde meer of het misschien standaard is bij bepaalde indelingen dat je sowieso een fatsoenlijke 3x25A aansluiting krijgt (zeker als het niet op de lijst staat). Dat navragen doe ik zeker, maar ik vertrouw er niet op omdat al bij diverse vragen is gebleken dat verschillende bewoners verschillende antwoorden kregen. Krijg dus het idee dat ik dan maar geduld moet hebben tot de oplevering om het te zien.Proton_ schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:37:
@Sarrr ik zou het navragen, aannames zijn link in de bouw
@willy1986 Wij hebben hier vorig jaar samen met de buren Ushi voor ingehuurd. Er kwam elke twee weken iemand kijken op de bouw, en zij kon ook onze "dommere" vragen beantwoorden. Soms is een second opinion erg fijn. Het betrof projectbouw.Dirtbiter schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:38:
[...]
Dat heet bouwtoezicht of een bouwopzichter. Als je in eigen beheer bouwt kun je die gewoon inhuren. Vaak is dat een ex-aannemer die nu toezicht/inspectie doet. Soms doet dat ook de architect. Deze toezichter woont bijvoorbeeld ook bouwvergaderingen bij en behartigt daar jouw belangen (directievoering).
Mijn huis wordt ook gebouwd door Dura, die zullen wel een onderaannemer hebben voor de badkamer enzo.hsslt schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:01:
[...]
Zelfde hier. 20 augustus pas voor het eerst bericht van onze bouwer, waarbij we inloggegevens ontvingen voor een portal. Daar zie ik ineens dat 25 september de deadline is voor keuken / badkamer / meerwerk. Terwijl je zelf absoluut geen afspraak kon / mocht maken bij leveranciers..nee je wordt gebeld wanneer dit kan. En deadlines zijn nooit eerder gecommuniceerd. Start bouw is zelfs nog steeds onduidelijk.
Wij hadden helemaal geen showroom met de badkamer. Hadden 3 keuzes (konden we digitaal bekijken), of casco laten opleveren. Hebben maar één van die drie uitgekozen. Tegels konden we wel zelf kiezen, dus dat wel mooi gedaan. Badkamer gaan we wel eens pimpen van de 13e maand ofzo.
Heb je toevallig als keukenboer Astrokeukens? Want dat was echt een lul van een vent (wel mooie keukens)
Life is what happens while you're busy making other plans
Bij ons staat het beschreven in de Technische Omschrijving.Sarrr schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:46:
[...]
Snap ik, maar ik bedoelde meer of het misschien standaard is bij bepaalde indelingen dat je sowieso een fatsoenlijke 3x25A aansluiting krijgt (zeker als het niet op de lijst staat). Dat navragen doe ik zeker, maar ik vertrouw er niet op omdat al bij diverse vragen is gebleken dat verschillende bewoners verschillende antwoorden kregen. Krijg dus het idee dat ik dan maar geduld moet hebben tot de oplevering om het te zien.
Ik citeer:
Elektrische installatie:
In de woning wordt een elektrische installatie aangelegd zoals is aangegeven op de verkooptekening, de installatie wordt aangelegd conform de geldende normen en voorschriften. De installatie voldoet aan normblad NEN 1010.
De meterkast wordt standaard uitgevoerd met een aansluiting van 3x25A, uitbreidbaar tot maximaal 8 groepen. De elektrische installatie wordt voorzien van een aardlekschakelaar in de meterkast. Ten behoeve van kamerthermostaat van de stadswarmte wordt een bedrade leiding naar de woonkamer aangebracht.
Wellicht staat het bij jou ook daarin beschreven?
Heb ik inderdaad al naar gekeken, daar verwacht ik dergelijke informatie ook in terug. Bij ons staat er echter alleen geneuzel over dat de elektrische installatie vanuit de meterkast wordt verdeeld over 'meerdere groepen' (niet hoeveelollie_1982 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:12:
[...]
Bij ons staat het beschreven in de Technische Omschrijving.
Ik citeer:
Elektrische installatie:
In de woning wordt een elektrische installatie aangelegd zoals is aangegeven op de verkooptekening, de installatie wordt aangelegd conform de geldende normen en voorschriften. De installatie voldoet aan normblad NEN 1010.
De meterkast wordt standaard uitgevoerd met een aansluiting van 3x25A, uitbreidbaar tot maximaal 8 groepen. De elektrische installatie wordt voorzien van een aardlekschakelaar in de meterkast. Ten behoeve van kamerthermostaat van de stadswarmte wordt een bedrade leiding naar de woonkamer aangebracht.
Wellicht staat het bij jou ook daarin beschreven?
Edit: heb de vraag overigens inmiddels ook bij kopersbegeleiding neergelegd dus ik wacht in spanning op antwoord. In ons geval is er ook sprake van stadsverwarming dus ik hoop op een vergelijkbare situatie als bij jou.
[ Voor 8% gewijzigd door Sarrr op 01-09-2017 17:53 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik vond de onze destijds via https://www.nieuwbouw-nederland.nl/DropjesLover schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:42:
Misschien een heel erge n00b vraag, maar... waar vind je nieuwbouwprojecten? Volgens mij staan ze lang niet allemaal op Funda... En de directe bedrijven/projectontwikkelaars/projectnaam/etc ken ik natuurlijk niet.
Daar stond d het project al op lang voordat de verkoop begon.
[ Voor 7% gewijzigd door jurjen_g op 02-09-2017 08:49 ]
Handige site idd.maar jammer genoeg niet compleet. Heel baanhoek West staat er niet op terwijl daar echt 5 projecten tegelijk lopen nu. Ook het andere project hier even verderop niet. Ik zou vooral eens googlen op plaatsnaam+ nieuwbouw en Facebook werkt ook goed hiervoorjurjen_g schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:48:
[...]
Ik vond de onze destijds via https://www.nieuwbouw-nederland.nl/
[ Voor 14% gewijzigd door Snowhite0901 op 02-09-2017 08:59 ]
ga gewoon zoeken in je regio. Vaak is er wel een website van de stad waar alles op staat. En het komt ook wel in het regionale nieuws als er een nieuw plan wordt gelanceerd. Bijvoorbeeld als duidelijk is welke architect heeft gewonnen of hoe het eruit gaat zienDropjesLover schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:42:
Misschien een heel erge n00b vraag, maar... waar vind je nieuwbouwprojecten? Volgens mij staan ze lang niet allemaal op Funda... En de directe bedrijven/projectontwikkelaars/projectnaam/etc ken ik natuurlijk niet.
daar heb ik die van ons toen ook gevonden maar het blijft lastig idd. Op die site staat zeker niet alles en ook veel verouderde dingen. Je moet gewoon wat dingen combineren denk ik, die website, funda, gewoon googlen op "nieuwbouw in ...", etc.jurjen_g schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:48:
[...]
Ik vond de onze destijds via https://www.nieuwbouw-nederland.nl/
En ze op Facebook volgen. Zo weet je precies wanneer de verkoop is.
Blijkt bij Dura (weet niet hoe het bij andere bouwers zit) te verschillen per project. Bij ons wordt sanitair door Dura zelf gedaan vauit een eigen showroom in Haarlem. Huis van collega wordt ook door Dura gedaan en die moest voor Sanitair wel naar een onderaannemer ergens in het oosten van het land. Ondertussen zijn bij ons wel de deadlines voor sanitair naar achter geschoven omdat Dura de showroom nog steeds niet op orde heeft.EJPostema schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:46:
[...]
Mijn huis wordt ook gebouwd door Dura, die zullen wel een onderaannemer hebben voor de badkamer enzo.
Wij hadden helemaal geen showroom met de badkamer. Hadden 3 keuzes (konden we digitaal bekijken), of casco laten opleveren. Hebben maar één van die drie uitgekozen. Tegels konden we wel zelf kiezen, dus dat wel mooi gedaan. Badkamer gaan we wel eens pimpen van de 13e maand ofzo.
Heb je toevallig als keukenboer Astrokeukens? Want dat was echt een lul van een vent (wel mooie keukens)
Mijn gevoel bleek juist te zijn, onder een andere naam bij dezelfde notaris een offerte opgevraagd voor alleen een hypotheek akte. Kreeg ik dit aanbod:hsslt schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:03:
Ben even benieuwd naar jullie ervaringen met de projectnotaris van jullie nieuwbouwprojecten. Ik heb namelijk het gevoel dat deze ons een poot probeert uit te draaien door flink hoge kosten te rekenen voor de hypotheek akte.
Recherchekosten € 30,00
BTW € 111,30
Hypotheek akte
Honorarium € 303,92
Inschrijving kadaster € 77,00
Recherche kosten . € 25,00
Btw (21%) . € 69,07
Totaal € 475,00
Scheelt gewoon €300! Morgen maar eens even bellen en om uitleg vragen. Zal vast niet gewaardeerd worden
Wij hebben een huis in de 5e fase van het project. De aannemer vertelde dat ze voor iedere fase andere leveranciers hadden. Had oa te maken met de situatie in de bouw de afgelopen jaren, eisen niveau van het materiaal en wat leverancier aankon. Kon de leverancier een showroom optuigen ed.hsslt schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:49:
[...]
Blijkt bij Dura (weet niet hoe het bij andere bouwers zit) te verschillen per project. Bij ons wordt sanitair door Dura zelf gedaan vauit een eigen showroom in Haarlem. Huis van collega wordt ook door Dura gedaan en die moest voor Sanitair wel naar een onderaannemer ergens in het oosten van het land. Ondertussen zijn bij ons wel de deadlines voor sanitair naar achter geschoven omdat Dura de showroom nog steeds niet op orde heeft.
Onze bouwer is een grote in de regio die ook andere projecten doet.
Blijkbaar is van anderen gebruik maken voor zo'n aannemer toch gunstig.
Verwijderd
Belachelijk eigenlijk ... maar verbaasd me niet. Onze hypotheekadviseur had ons destijds ook al aangeraden altijd eerst een offerte op te vragen bij de notaris (zonder perse het project te noemen) en niet zomaar de projectnotaris te nemen.hsslt schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:02:
[...]
Mijn gevoel bleek juist te zijn, onder een andere naam bij dezelfde notaris een offerte opgevraagd voor alleen een hypotheek akte. Kreeg ik dit aanbod:
Hypotheek akte
Honorarium € 303,92
Inschrijving kadaster € 77,00
Recherche kosten . € 25,00
Btw (21%) . € 69,07
Totaal € 475,00
Scheelt gewoon €300! Morgen maar eens even bellen en om uitleg vragen. Zal vast niet gewaardeerd worden
Hier ook showroom in Haarlem. Toevallig ook Krijgsman project? Maar wat we vernamen is dat Dura gewoon steeds bij elk project alles opnieuw uitzet in de markt om gewoon grootste marge te pakken. Daarbij willen ze nu dus na sanitair kennelijk ook zelf de keukens gaan verkopen.hsslt schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:49:
[...]
Blijkt bij Dura (weet niet hoe het bij andere bouwers zit) te verschillen per project. Bij ons wordt sanitair door Dura zelf gedaan vauit een eigen showroom in Haarlem. Huis van collega wordt ook door Dura gedaan en die moest voor Sanitair wel naar een onderaannemer ergens in het oosten van het land. Ondertussen zijn bij ons wel de deadlines voor sanitair naar achter geschoven omdat Dura de showroom nog steeds niet op orde heeft.
Zijn een hoop partijen die mee profiteren van een nieuwbouwwoningVerwijderd schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:46:
[...]
Belachelijk eigenlijk ... maar verbaasd me niet. Onze hypotheekadviseur had ons destijds ook al aangeraden altijd eerst een offerte op te vragen bij de notaris (zonder perse het project te noemen) en niet zomaar de projectnotaris te nemen.
Ik denk toch dat we de badkamer zoveel mogelijk "standaard" uit laten voeren, die meerwerk prijzen schieten echt door het pafond (zegmaar 2x zo duur als de gemiddelde internetprijs). Mijn vrouw wilt per se een regendouche, iemand een idee of dat makkelijk zelf is in te bouwen op de plek van de "standaard" douchekop? Volgens mij zijn de afmetingen gelijk. Zelfde geldt voor wastafel en meubel.
[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 03-09-2017 22:47 ]
Mijn plan was om in eerste instantie de standaard douche en wastafels e.d. te laten monteren, en als "project" na verloop van tijd de boel wat upgraden. We hebben nu een offerte van 10k meerwerk voor een ander bad, andere douchekop en wastafel (meubels). Plus nog wat kosten van de aannemer. Daar komt nog de offerte van ander tegelwerk bij. Al met al kun je daar bijna een nieuwe badkamer van bouwen, dat noem ik geen upgrade. Maar zo werkt het blijkbaar.Milmoor schreef op zondag 3 september 2017 @ 23:06:
@Sport_Life Ik heb de standaard kop niet laten monteren, maar zelf een regendouche opgehangen. Twee dingen om rekening mee te houden: wateraansluiting en vermogen. Ik heb de regendouche aan een stang met een slang zitten, en dat moet je maar net willen. De hoeveelheid water per seconde is ook van belang: kan je aansluiting om het waternet dat leveren, kan je ketel dat aan en kunnen de leidingen dat aan. Zoek maar eens op CW4, CW5 en/of CW6.
We kiezen inderdaad voor CW5 (ipv CW4).
Vaak krijg je dan 1200 euro terug ofzo (in ons geval) heb je dus vrij weinig aanbacardicoconut schreef op maandag 4 september 2017 @ 05:58:
Wat een geld voor een upgrade inderdaad. Casco leveren geen optie?
Dit is ook ons plan. Hebben een badkamer gekozen met twee wastafels, zodat er iig een leiding ligt. Later kan je zelf vrij makkelijk een meubel kopen en daar twee mooie wastafels op zetten bijvoorbeeld. Is niet heel veel werk en hoeft niet heel duur te zijn als je het zelf doet (leuke bestemming voor een 13e maand / vakantie geld)Sport_Life schreef op zondag 3 september 2017 @ 23:11:
[...]
Mijn plan was om in eerste instantie de standaard douche en wastafels e.d. te laten monteren, en als "project" na verloop van tijd de boel wat upgraden. We hebben nu een offerte van 10k meerwerk voor een ander bad, andere douchekop en wastafel (meubels). Plus nog wat kosten van de aannemer. Daar komt nog de offerte van ander tegelwerk bij. Al met al kun je daar bijna een nieuwe badkamer van bouwen, dat noem ik geen upgrade. Maar zo werkt het blijkbaar.
We kiezen inderdaad voor CW5 (ipv CW4).
Anyway, in mijn huidige woning heb ik een regendouche aangesloten (zoiets als dit: https://www.gamma.nl/asso...-XoHUJrnTphUaAkwTEALw_wcB)
Zou de koop niet aanraden en voor iets meer kwaliteit gaan. Maar het werkt prima. Water blijft warm genoeg, moet wel de thermostaat kraan iets warmer zetten
Krijgen daar weinig voor terug en dan vervalt ook alle garantie, ook van cv tot badkamer. Bovendien kan de badkamer en toilet dan pas na oplevering erin.bacardicoconut schreef op maandag 4 september 2017 @ 05:58:
Wat een geld voor een upgrade inderdaad. Casco leveren geen optie?
Maar gezien de nogal slechte ervaringen die we hebben kiezen we er wellicht toch voor.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2017 08:34 ]
Van een vriend (eigen aannemersbedrijf) van mij kreeg ik de tip om eens de prijs op te vragen voor een tweede keer te Airlessen (behangklaar maken).
Dit zou volgens hem dan ook meteen tex klaar zijn en een stuk goedkoper dan stucen. Hebben jullie dit ook wel eens gehoord?
Ja zoiets hebben ze hier vorige week gedaan (niet via de aannemer). Ze beloofden hier een spiegelglad resultaat maar dat hebben ze niet waargemaakt. Het materiaal leent zich er voor maar men neemt de tijd niet om het daadwerkelijk spiegelglad te maken. Hier en daar toch wat krassen en vegen erin in tegenstelling tot de -wel- spiegelgladde muren die ik boven zelf heb gedaan. Hier wat uitspraken toen ik commentaar had:nielsn schreef op maandag 4 september 2017 @ 08:43:
Ook in ben bezig met een woning via projectmatige nieuwbouw in Noord-Limburg.
Van een vriend (eigen aannemersbedrijf) van mij kreeg ik de tip om eens de prijs op te vragen voor een tweede keer te Airlessen (behangklaar maken).
Dit zou volgens hem dan ook meteen tex klaar zijn en een stuk goedkoper dan stucen. Hebben jullie dit ook wel eens gehoord?
- spiegelglad, wat wil je dan, dat het glimt?
- ja de tex vult ook nog wel een beetje op
- wie is hier nou de vakman
Ja het resultaat is beter dan de standaard nieuwbouw muur bij oplevering maar ik zou er niet meer dan €10/m2 voor over hebben. Ik mag het namelijk zelf nog een keer na gaan lopen met schuurblok en vulpasta.
De bovenverdieping hier doe ik overigens met Knauf Fill & Finish. Dat is een kant en klare vul en finish pasta. Ik krijg het er perfect glad mee. Volgende keer huur ik geen stukadoors maar koop ik gewoon een langnek schuurmachine en een half pallet Fill&Finish. Aanzienlijk lagere kosten en het resultaat is beter.
[ Voor 11% gewijzigd door leecher op 04-09-2017 09:35 ]
Bij projectbouw mag er bv. 12mm verloop tussen zitten in boven en onderkant, oftewel niet waterpas, en er mogen putjes en bobbels van 4mm in/op zitten.
Bij particulier opdrachtgeverschap moet de muur gewoon spiegelglad en waterpas zijn (afhankelijk van de afspraken natuurlijk).
Bij projectbouw moet het "glad" zijn maar hoeft het dus niet kaarsrecht en strak te zijn
Hij zei wel je kan bij sommige projecten als koper wel aangeven welke afwerking je wilt tegen een meerprijs (dan ga je dus wel richting waterpas en spiegel glad).
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
[ Voor 11% gewijzigd door vandermark op 04-09-2017 10:54 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Maar als het inderdaad gebeurt dat de prefabwand niet goed recht is geplaatst (don't know of dat gebeurt), dan zou ik hem persoonlijk ook graag vlak laten stucen (waterpas vlak bedoel ik dan
Die betonwanden zitten o.a. als ankerloze spouwmuren (2 stuks dus met 5cm ertussen) tussen de woningen. Die spouw is voor zover ik nu zie zo akelig recht dat het volgens mij niet mogelijk is dat die schuin staan... Vloeren liggen er weer bovenop en moeten aansluiten...Annuk schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:59:
Dat heb ik zo niet woordelijk van hem begrepen maar dat zou inderdaad heel goed kunnen, maar ik kan me voorstellen dat ook al is het prefab beton goed glad en recht dat bv. die wand niet geheel kaarsrecht geplaatst is. (geen ervaringen met prefab betonwanden).
Maar als het inderdaad gebeurt dat de prefabwand niet goed recht is geplaatst (don't know of dat gebeurt), dan zou ik hem persoonlijk ook graag vlak laten stucen (waterpas vlak bedoel ik dan)
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Eens, het is een kostenvraag, het is inderdaad ook niet dat het erin zit, maar het kan/mag erin zitten als de muur echt scheef staat.leecher schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:00:
Wat speelt is de prijs die men bereid is om te betalen en de kwaliteit die daarbij hoort. Er zijn gewoon normen voor de gladheid van wandafwerking maar een aannemer gaat echt niet vragen om A kwaliteit stucwerk. Dat er een verloop van 12mm in mag zitten betekend niet dat die er altijd in zit. Dat is meer een stok achter de deur voor het geval er iemand begint te klagen.
Uiteindelijk gaat het erom dat je dan als stucadoor geen enorme dikke stuclaag (=duurder) erop mag zetten maar dat het max een paar mm dik is zodat bv. de lijmresten van het lijmen v/d blokken weggewerkt zijn.
Hij zegt ook wel het is niet zijn stijl, maar hij moet het zo doen als hij op de projectbouwen bezig is. Hij is persoonlijk liever bij particulieren bezig, omdat hij daar meer voldoening uit krijgt door het zo mooi kaarsrecht en spiegelglad af te kunnen en mogen leveren.
Daarom gaf ik al aan ik ben er totaal onbekend meevandermark schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:09:
[...]
Die betonwanden zitten o.a. als ankerloze spouwmuren (2 stuks dus met 5cm ertussen) tussen de woningen. Die spouw is voor zover ik nu zie zo akelig recht dat het volgens mij niet mogelijk is dat die schuin staan... Vloeren liggen er weer bovenop en moeten aansluiten...
Het lijkt me opzich wel makkelijk bouwen met die prefab delen, maar kan je daar zelf achteraf eigenlijk nog wel zo makkelijk wijzigingen in aan brengen zoals bv. zelf een doosje bij boren en/of een sleuf frezen voor extra wcd's en/of ethernet aansluitingen?
Bovenstaande lijkt me ook een groot nadeel bij prefab houtskelet bouw en je wanden afgewerkt zijn/worden met bv. gipsplaat, daar zet je niet zelf zomaar de boor en/of de muurfrees oid in.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2