Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.040.218 views

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

hmm die bouwrente van 8% zit me toch niet helemaal lekker. Bouwrente als "boeterente" ivm te late betaling van de termijnen, prima. Maar in de overeenkomst die wij moeten tekenen staat dat de bouwrente nu al is gaan lopen en dat loopt t/m datum van akte van levering (grond). Artikel staat trouwens niet in de concept overeenkomst die we eerder kregen... :? :F

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2017 21:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• HetBrabandertje
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-12 12:25
Gewoon ter sprake brengen. In mijn koopovereenkomst stond in eerste instantie 6% bouwrente voor de grond genoemd. Nadat ik had aangegeven dit onredelijk te vinden, omdat ik als koper geen invloed heb op die termijn en dit ook lang kon gaan duren doordat nog niet alle opschortende voorwaarden waren vervuld (en hiermee het risico te veel van projectontwikkelaar naar koper wordt verlegd), is dit direct aangepast naar 0% (dat ging verrassend makkelijk). Erg blij dat ik die poging heb ondernomen, het heeft me een half jaar rente gescheeld.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HetBrabandertje schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:42:
Gewoon ter sprake brengen. In mijn koopovereenkomst stond in eerste instantie 6% bouwrente voor de grond genoemd. Nadat ik had aangegeven dit onredelijk te vinden, omdat ik als koper geen invloed heb op die termijn en dit ook lang kon gaan duren doordat nog niet alle opschortende voorwaarden waren vervuld (en hiermee het risico te veel van projectontwikkelaar naar koper wordt verlegd), is dit direct aangepast naar 0% (dat ging verrassend makkelijk). Erg blij dat ik die poging heb ondernomen, het heeft me een half jaar rente gescheeld.
Heb al geprobeerd te onderhandelen over VON en opties - allemaal niet mogelijk. Helaas zijn er meer kapers op de kust (populaire wijk), dus er is vrij weinig voor elkaar te krijgen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Sport_Life schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:32:
hmm die bouwrente van 8% zit me toch niet helemaal lekker. Bouwrente als "boeterente" ivm te late betaling van de termijnen, prima. Maar in de overeenkomst die wij moeten tekenen staat dat de bouwrente nu al is gaan lopen en dat loopt t/m datum van akte van levering (grond). Artikel staat trouwens niet in de concept overeenkomst die we eerder kregen... :? :F
Ai dat is toch een redelijke kostenpost.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16

d0s

sssst

Bij mij in de KOA staat het ook niet heel helder, wordt zelfs geen ingangsdatum genoemd van de grondrente. Overigens is het hier 7%. De makelaar zegt 'daar krijg je niet mee te maken als je voor start bouw bij de Notaris zit'... maar heb toch liever een datum genoemd voor de grondrente.

Dat het passeren bij de notaris lukt voor start bouw, dat geloof ik wel. Die wordt ook schriftelijk aangekondigd.

[ Voor 21% gewijzigd door d0s op 10-08-2017 10:39 ]

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:17
Wij hebben gisteren de concept overeenkomsten voor een nieuwbouwhuis gekregen en daar heb ik een paar vraagjes over.
Overigens staat daar precies hetzelfde in als hierboven genoemd dus dat ga ik zeker ter sprake brengen.

Wat ik me verder afvraag is hoe het zit met de perceelgrootte. Er staat een 'circa' maat die later vastgesteld wordt door het kadaster. Maar er staat ook in dat aan deze maat geen rechten ontleend kunnen worden en dat er geen vergoeding is als het perceel uiteindelijk groter of kleiner is. Is dat redelijk? Het zou toch behoorlijk vervelend zijn als het perceel uiteindelijk bijvoorbeeld 100 ipv 115 m2 is. Of gebeurt dat nooit in de praktijk?

En er staat een termijn van 9 maanden voor het verkrijgen van de vergunningen etc. Is dat ook normaal? Het is een nieuw blok in een project waar al 4 eerdere blokken zijn verkocht, dus het zal allemaal wel meevallen.

Het is ons eerste nieuwbouwhuis dus alles is nieuw voor ons. En die overeenkomsten zijn toch wel taaie kost.

Maar ook die rente die je zou moeten betalen vanaf moment van tekenen tot aan de notaris is dus niet echt redelijk begrijp ik.

Verwijderd

tinustilburg schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:32:Wat ik me verder afvraag is hoe het zit met de perceelgrootte. Er staat een 'circa' maat die later vastgesteld wordt door het kadaster. Maar er staat ook in dat aan deze maat geen rechten ontleend kunnen worden en dat er geen vergoeding is als het perceel uiteindelijk groter of kleiner is. Is dat redelijk? Het zou toch behoorlijk vervelend zijn als het perceel uiteindelijk bijvoorbeeld 100 ipv 115 m2 is. Of gebeurt dat nooit in de praktijk?

Maar ook die rente die je zou moeten betalen vanaf moment van tekenen tot aan de notaris is dus niet echt redelijk begrijp ik.
Het zijn allemaal standaard overeenkomsten die echt niet zo spannend zijn :-).

De clausule m.b.t. de perceelgrootte is ook zo'n standaard bepaling. In de praktijk levert het amper problemen op en is alleen bedoeld om kleine afwijkingen te dekken. Als het verschil significant is dan is de uitsluiting niet houdbaar... maar in de praktijk is dat een non-issue. Het totale perceel is allang opgemeten, dit gaat om kleine afwijkingen die er (vaak tussen de kavels) kunnen ontstaan bij definitieve meting.

Bouwrente is alleen verschuldigd als er al iets is betaald op het moment dat je naar de notaris gaat. En meestal koop je zelf op dat moment de grond en begint de bouw pas later en is er dus helemaal geen bouwrente verschuldigd. Dan is het percentage alleen nog van belang als je een tussentijdse betaling te laat uitvoert (of als je bank dat doet bij betaling uit het depot).

Als de grond al wel in bezit is van de ontwikkelaar en je moet betalen voor de periode tussen tekenen en eerste betaling dan is het een kwestie van onderhandelen over het bedrag of percentage. Als dat nog lukt....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2017 11:57 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:32
Sport_Life schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:32:
Laat ze dat artikel dan maar mooi schrappen. Je hebt nog niet getekend en dus kunnen er nog wijzigingen in plaats vinden. Ik zou er meteen bij vermelden dat ik niet gediend ben van het zulke acties. Lijkt nergens op dat er plots zo'n artikel wordt toegevoegd.

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-12 22:28
tinustilburg schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:32:

Wat ik me verder afvraag is hoe het zit met de perceelgrootte. Er staat een 'circa' maat die later vastgesteld wordt door het kadaster. Maar er staat ook in dat aan deze maat geen rechten ontleend kunnen worden en dat er geen vergoeding is als het perceel uiteindelijk groter of kleiner is. Is dat redelijk? Het zou toch behoorlijk vervelend zijn als het perceel uiteindelijk bijvoorbeeld 100 ipv 115 m2 is. Of gebeurt dat nooit in de praktijk?
Wij hadden dit ook in onze overeenkomst, iedereen heeft dat, is een standaardtekst. In de praktijk meten ze je perceel afbakenen, bouwen ze je huis en zetten ze (indien afgesproken) er een erfafscheiding op als een hek of haag ofzo. Later komt er iemand van het kadaster die je perceel nameet om het in het kadaster vast te leggen. Wij wonen nu 13 maanden in ons nieuwbouwhuis (in Tilburg :+ tinus) en vandaag kreeg ik een bericht van het kadaster dat ons perceel 239m2 is. Bij bouw hebben we het gekocht als zijnde 240m2.
Dus 1 hele m2 verschil. In de praktijk zijn dit maar kleine verschillen, maar mocht er iemand scheef rekenen heb je tot 10% (in ons geval dus 24m2) geen poot om op te staan.

• tinustilburg
Oke mooi, dan hoef ik me daar niet druk om te maken. Ik snap ook wel dat de daadwerkelijke grootte pas later wordt vastgesteld, maar ik vond het zo apart dat er staat dat er aan de 'circa maat' geen rechten ontleend kunnen worden en (in mijn ogen) dus theoretisch het perceel half zo groot kan zijn en je dan vette pech hebt.

In onze overeenkomst staat ook 6% bouwrente over de grond, te betalen vanaf 1 oktober tot aan het passeren bij de notaris. Maar dat is dus een termijn waarop ik geen invloed heb. Want als ik de overeenkomst goed begrijp, kan het passeren pas plaatsvinden als er geen ontbindende / opschortende voorwaarden meer zijn voor beide partijen. En dat is dus bijvoorbeeld dat de vergunningen onherroepelijk zijn.

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-12 01:25
tinustilburg schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:26:In onze overeenkomst staat ook 6% bouwrente over de grond, te betalen vanaf 1 oktober tot aan het passeren bij de notaris. Maar dat is dus een termijn waarop ik geen invloed heb. Want als ik de overeenkomst goed begrijp, kan het passeren pas plaatsvinden als er geen ontbindende / opschortende voorwaarden meer zijn voor beide partijen. En dat is dus bijvoorbeeld dat de vergunningen onherroepelijk zijn.
Ik vindt dit wel een beetje vreemd. Bij ons ging de bouwrente pas een x aantal weken (precieze aantal weet ik niet meer, dacht 2) na het vervallen van de ontbindende / opschortende voorwaarden in. Je had dus feitelijk ~ 2 weken de tijd om te zorgen dat je ging passeren bij de notaris. Als je daarmee langer wacht moest je wel gewoon bouwrente aftikken. Ik zou dus even uitzoeken waarom er 1 oktober als datum wordt gegeven.

Die 2 weken stond overigens niet in ons contract. Daarin stond periode tussen vervallen voorwaarden en passeren. In de brief die we echter kregen over het vervallen van de voorwaarden stond deze wel vermeld.
Mior schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:57:
Onze woning wordt een tussenwoning en heeft geen ramen op de gang op de eerste verdieping, dus ik ontkom er niet aan om de bovenlichten te laten zitten voor lichtinval in de gang. Zonder lijkt me ook mooier, maar dan zou er ten aller tijde kunstmatige verlichting nodig zijn.
Ik weet niet wat voor woning je hebt gekocht, maar wij hebben een raam op zolder laten plaatsen boven het trapgat. Dit geeft meer dan voldoende licht in de gang op de 1e verdieping.

[ Voor 19% gewijzigd door Roberttt op 10-08-2017 13:58 ]

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Roberttt schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:53:
[...]

Ik weet niet wat voor woning je hebt gekocht, maar wij hebben een raam op zolder laten plaatsen boven het trapgat. Dit geeft meer dan voldoende licht in de gang op de 1e verdieping.
Dat zou inderdaad een goede oplossing zijn maar is bij ons helaas niet mogelijk. Althans, niet zonder behoorlijk wat meerwerk. Het is een tussenwoning waarbij de zolder wordt ingericht als 4de slaapkamer, inclusief muren en overloop. Boven de overloop en het trapgat zit nog een nok, dus hier kunnen we niet zomaar een raam laten plaatsen.

Heb een klein stukje geknipt uit de bouwtekening:
Afbeeldingslocatie: http://marc.claranet.nl/zolder-trapgat.png

• Roberttt
  • Laatst online: 30-12 01:25
Ah jammer, wij hebben ervoor gekozen om de zolder niet in te richten. Dat gaan we zelf doen over een x aantal jaar. We zullen dan de muur van de technische ruimte (denk het zelfde als op jou tekening, ruimte 'boven' de trap) doortrekken tot aan het dak. Het raam wat we geplaatst hebben valt dan precies in de nieuwe gang op zolder.

Onze buren hebben overigens er voor gekozen om net als jou de zolder in te laten delen. Ik vond de ruimte die ontstond tussen het dak en de muur langs de trap erg krap.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
@tinustilburg Wij hebben ons koopcontract laten aanpassen naar max 2% afwijking perceelgrootte, dat was ook geen probleem.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Insert12 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:11:
[...]

Laat ze dat artikel dan maar mooi schrappen. Je hebt nog niet getekend en dus kunnen er nog wijzigingen in plaats vinden. Ik zou er meteen bij vermelden dat ik niet gediend ben van het zulke acties. Lijkt nergens op dat er plots zo'n artikel wordt toegevoegd.
Ik zit nog te denken hoe we dit tactisch kunnen brengen. We hebben via email akkoord, dus kan niet aan iemand anders verkocht worden, toch? :). (Voor ons nog 10 anderen namelijk - gekkenhuis..)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2017 18:15 ]

• Insert12
Sport_Life schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 18:14:
[...]

Ik zit nog te denken hoe we dit tactisch kunnen brengen. We hebben via email akkoord, dus kan niet aan iemand anders verkocht worden, toch? :). (Voor ons nog 10 anderen namelijk - gekkenhuis..)
Je hebt de conceptovereenkomst geaccepteerd zoals die was en daarmee toestemming gegeven om er een definitieve overeenkomst van te maken. Het toevoegen van een dergelijk artikel moet naar mijn mening in een nieuwe versie van een conceptovereenkomst komen te staan, niet in een definitieve. Goeie kans dat veel mensen uberhaupt de definitieve overeenkomst niet lezen omdat ze er op vertrouwen dat de inhoud van de conceptovereenkomst gelijk is aan de definitieve versie.

Heeft men je er wel op geattendeerd dat dit artikel is toegevoegd of kwam je er zelf achter toen je de overeenkomst nogmaals doornam?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:55:
[...]

Het zijn allemaal standaard overeenkomsten die echt niet zo spannend zijn :-).
Niet zo spannend? Die bouwrente op bouwgrond kost mij 1.500 euro per maand!! En het meest wrange: ik heb zelf geen invloed op de einddatum.. Als de aannemer per abuis zijn vergunning verkeerd aanvraagd kan ik opdraaien voor de bouwrente. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn dit blijkbaar zomaar accepteren. Hypotheek adviseur begreep het ook niet helemaal, blijkbaar leest hij ook nooit nieuwbouw contracten. Wat me wel relevant lijkt als hypotheek adviseur, want het huis wordt duurder...
Insert12 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 18:24:
[...]

Je hebt de conceptovereenkomst geaccepteerd zoals die was en daarmee toestemming gegeven om er een definitieve overeenkomst van te maken. Het toevoegen van een dergelijk artikel moet naar mijn mening in een nieuwe versie van een conceptovereenkomst komen te staan, niet in een definitieve. Goeie kans dat veel mensen uberhaupt de definitieve overeenkomst niet lezen omdat ze er op vertrouwen dat de inhoud van de conceptovereenkomst gelijk is aan de definitieve versie.

Heeft men je er wel op geattendeerd dat dit artikel is toegevoegd of kwam je er zelf achter toen je de overeenkomst nogmaals doornam?
We kwamen er zelf achter. Ook vrij snel, aangezien het artikel van 1 regel naar een alinea met 5 regels is veranderd.

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2017 19:18 ]

• Insert12
Sport_Life schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:02:
[...]
Niet zo spannend? Die bouwrente op bouwgrond kost mij 1.500 euro per maand!! En het meest wrange: ik heb zelf geen invloed op de einddatum.. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn dit blijkbaar zomaar accepteren.

[...]

We kwamen er zelf achter. Ook vrij snel, aangezien het artikel van 1 regel naar een alinea met 5 regels is veranderd.
Zo dan, lekker asociaal van de verkopende partij. Daar gaat je vertrouwen in hen :X

Ik zou terug sturen dat je graag uitleg wil waarom dit artikel is toegevoegd en waarom men dit niet gemeld heeft gezien de nadelige gevolgen voor jouw portemonnee.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Insert12 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:19:
[...]

Zo dan, lekker asociaal van de verkopende partij. Daar gaat je vertrouwen in hen :X
Dan te bedenken dat de bouw nog moet beginnen! :D

[ Voor 84% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2017 20:02 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

tinustilburg schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:26:

In onze overeenkomst staat ook 6% bouwrente over de grond, te betalen vanaf 1 oktober tot aan het passeren bij de notaris. Maar dat is dus een termijn waarop ik geen invloed heb. Want als ik de overeenkomst goed begrijp, kan het passeren pas plaatsvinden als er geen ontbindende / opschortende voorwaarden meer zijn voor beide partijen. En dat is dus bijvoorbeeld dat de vergunningen onherroepelijk zijn.
Ik heb er maar even een topic aan gewijd: zie de reactie van Magicw00b in "Onredelijk artikel in Koopovereenkomst (bouwrente)".

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 11-08-2017 00:04 ]

• Insert12
Sport_Life schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:57:
[...]

Dan te bedenken dat de bouw nog moet beginnen! :D
Dat geeft vertrouwen voor de rest van de bouw :X

Zo iets zou voor mij een reden zijn om de boel hoog op te laten lopen en eventueel te laten knallen mocht het uit de hand lopen. Genoeg andere mogelijkheden hier in de buurt gelukkig.

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-12 22:52
tinustilburg schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:32:
Wij hebben gisteren de concept overeenkomsten voor een nieuwbouwhuis gekregen en daar heb ik een paar vraagjes over.
Overigens staat daar precies hetzelfde in als hierboven genoemd dus dat ga ik zeker ter sprake brengen.

En er staat een termijn van 9 maanden voor het verkrijgen van de vergunningen etc. Is dat ook normaal? Het is een nieuw blok in een project waar al 4 eerdere blokken zijn verkocht, dus het zal allemaal wel meevallen.

Het is ons eerste nieuwbouwhuis dus alles is nieuw voor ons. En die overeenkomsten zijn toch wel taaie kost.

In ons geval stond zo'n clausule er ook in, geen beroep mogelijk bij afwijkende perceelgrootte. Dit stond me niet aan. Navraag leerde dat het bouwbedrijf de grond koopt van de gemeente, die een marge van 5% hanteert op de perceelgrootte. Ik heb kunnen bedingen dat dezelfde marge in onze KAO is opgenomen. Ons perceel is 350m2, dus 5% afwijking kan 17,5m2 zijn, wat ik nog altijd veel vind, maar ja: indien het een grotere afwijking blijkt, heb ik nu nog enigzins een poot op op te staan.

Ik heb geen signature

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Afbeeldingslocatie: https://www.mboamersfoort.nl/wp-content/uploads/2016/07/bouwvakvakantie.png
Bouwvak...

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

Mior schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:29:
Het enige waar we nog over twijfelen zijn de deuren. Zoals bij veel andere nieuwbouwprojecten wordt de woning standaard voorzien van opdekdeuren met verzinkte stalen montagekozijnen. Dit vinden we beide niet mooi en we zouden dan ook graag deze kozijnen en deuren vervangen door hardhouten kozijnen met stompe deuren.

Het probleem is echter dat hier een meerprijs aan hangt van € 518,- per deur, wat neer zou komen op een bedrag van € 3626,- voor 7 deuren (deuren op 2de verdieping niet meegerekend), wat we toch wel erg veel vinden.

Heeft iemand ervaring met het compleet weglaten van de deuren en zelf achteraf hardhouten kozijnen en stompe deuren laten plaatsen? Hoe beviel dat en wat was je uiteindelijk ongeveer kwijt per deur?
Stalen kozijnen met een opdekdeur veranderen het interieur van een villa in een vinex wijk rijtjeshuis. Die dingen zijn verschrikkelijk.

Wat ze als meerprijs rekenen vind ik van de pot gerukt. Materiaal kosten zijn denk ik 200 Euro. Met een budget deur nog minder. Ik kan me ook niet voorstellen dat het plaatsen meer dan een paar uur werk is.

Heb verder geen oplossing voor je. Het is gewoon ka u tee.

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12 09:26

Odin

¯¯¯¯¯

Een vraag over mechanische-ventilatie. Op de tekeningen van onze nieuwe woning stonden geen ventilatie roosters getekend voor de woonkamer. Dit heb ik aangegeven bij de kopersbegeleiding en die heeft nu 1 raam voorzien van een ventilatie rooster.

Het rood omcirkelde raam heeft geen ventilatie-rooster, en dat gedeelte van de woonkamer wordt de zithoek. Ik heb ook het lucht-afvoer punt even omcirkelt voor de duidelijkheid.

Mijn vraag is dan ook, krijgt de zithoek voldoende verse lucht met alleen een ventilatie-rooster in 1 van de ramen in de bovenkant van de tekening, of krijgen we een muffe lucht als we daar de hele avond tv zouden kijken, en moet ik daar een rooster aanvragen?

ventilatie-situatie

[ Voor 10% gewijzigd door Odin op 11-08-2017 22:55 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij zitten een beetje te twijfelen omtrent de uitbouw. We kunnen 1.20m of 2.40m uitbouwen. Het huis is 5,7m breed en 9m lang (incl keuken), verder casco vrij standaard nieuwbouwwoning, dus gangetje, links daarvan de keuken, etc. De tuin is 11m diep, tot aan de schuur is het 9 meter. En aan 1 kant rondom ivm hoekhuis. Qua kosten maakt het ons weinig uit, 1.20m of 2.40 scheelt relatief weinig. Wat is vinden jullie, icm de tuin en lengte huis, 1.20m of 2.40m?

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:09
Sport_Life schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:11:
Wij zitten een beetje te twijfelen omtrent de uitbouw. We kunnen 1.20m of 2.40m uitbouwen. Het huis is 5,7m breed en 9m lang (incl keuken), verder casco vrij standaard nieuwbouwwoning, dus gangetje, links daarvan de keuken, etc. De tuin is 11m diep, tot aan de schuur is het 9 meter. En aan 1 kant rondom ivm hoekhuis. Qua kosten maakt het ons weinig uit, 1.20m of 2.40 scheelt relatief weinig. Wat is vinden jullie, icm de tuin en lengte huis, 1.20m of 2.40m?
In Nederland zitten we meer binnen dan buiten dus ik persoonlijk zou dan voor 2.4 meter gaan.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tegengeluid:
Met minder dan drie kinderen heb je de binnenruimte niet echt nodig, afhankelijk van de ligging wordt het erg donker binnen als je er een tunnel van elf meter van maakt. Andere nadelen zijn meer onderhoud en hogere stookkosten.

Een beetje tuin is ook waardevol, gras is met de robotmaaiers ook leuk en dan heb je plek voor trampoline/buitenunit airco/veranda met houtkachel/waterberging.

Je kunt wellicht ook alleen de fundering laten storten.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 13-08-2017 09:44 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Sport_Life schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:11:
Je zou ook voor een serre kunnen kiezen, die is zowel als binnen en buitenruimte inzetbaar.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Proton_ schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 08:22:
Tegengeluid:
Met minder dan drie kinderen heb je de binnenruimte niet echt nodig, afhankelijk van de ligging wordt het erg donker binnen als je er een tunnel van elf meter van maakt. Andere nadelen zijn meer onderhoud en hogere stookkosten.

Een beetje tuin is ook waardevol, gras is met de robotmaaiers ook leuk en dan heb je plek voor trampoline/buitenunit airco/veranda met houtkachel/waterberging.

Je kunt wellicht ook alleen de fundering laten storten.
licht maak ik mij weinig druk om, we hebben een hoekhuis met grote ramen aan de zijkant en de achterkant van de uitbouw komt een pui met openslaande deuren en grote ramen.

Het is meer dat we in dit huis de komende 20 misschien wel 30 jaar te blijven wonen, dus ook met 3 tieners moet het kunnen. Aan de andere kant: tuin is ook waardevol.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tja, je kunt het niet fout doen, het is jouw huis ;)
De vraagstelling viel me op: het kwam over alsof er sowieso een uitbouw moest komen, maar dat je eigenlijk niet weet waarom.
Tot ze 10 zijn maak je ze blijer met een tuin (balspelen, fietsen, rennen, mogelijkheid tot zwembadje, hut, schommel/glijbaan etc) dan met een uitbouw :)
Al is dat ook afhankelijk van het karakter van je kinders en de voorzieningen in de buurt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De enige reden om de uitbouw niet 2,4 meter te maken is IMHO als je het financieel het niet waard vind. Meeste mensen die ik ken gebruiken de 1e 20m2 van de tuin voor een bbq en een tuinset. De rest alleen om naar te kijken. Veel mensen betegelen ook nog 90% van de tuin. Ik zie dat sommige gemeentes belasting gaan heffen op % verharding. Lijkt me een goede ontwikkeling voor stedelijke gebieden.
Tenzij je dus in een wijk gaat wonen met 0 voorzieningen voor kinderen heb je in Nederland veel meer aan een grotere woonkamer dan een grote tuin.
Overigens woon ik in centrum, waar bijna iedereen een kleine tuin heeft. Het is maar wat je gewend bent.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat ook natuurlijk. Ik heb mijn jeugd op een boerderij doorgebracht.
Mijn tuin is gepland op 50% pluk/moestuin, 50% gras en dan moeten we ook nog ergens kunnen zitten en zonder baggervoeten naar de deur kunnen.
Geen uitbouw voor mij dus :)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Proton_ schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:32:
Tja, je kunt het niet fout doen, het is jouw huis ;)
De vraagstelling viel me op: het kwam over alsof er sowieso een uitbouw moest komen, maar dat je eigenlijk niet weet waarom.
Tot ze 10 zijn maak je ze blijer met een tuin (balspelen, fietsen, rennen, mogelijkheid tot zwembadje, hut, schommel/glijbaan etc) dan met een uitbouw :)
Al is dat ook afhankelijk van het karakter van je kinders en de voorzieningen in de buurt.
Er komt wel een uitbouw, want de standaard maat vinden wij te klein. De meerprijs voor 2.4m is dan relatief weinig tov 1.2m.
Ik kan alleen zelf erg moeilijk inschatten wat het doet met de ruimte in zowel de woonkamer als de tuin.

Met 2.4m uitbouw wordt de tuin 8,5m diep, met daarin 2m diep schuurtje, dus praktisch 6,5m. Wel 3 meter rondom het huis. Zijn ook ca maten, dus volgens koopcontract kunnen we daar geen rechten aan ontlenen, mocht het 30m2 minder zijn }:O
Proton_ schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:47:
Dat ook natuurlijk. Ik heb mijn jeugd op een boerderij doorgebracht.
Mijn tuin is gepland op 50% pluk/moestuin, 50% gras en dan moeten we ook nog ergens kunnen zitten en zonder baggervoeten naar de deur kunnen.
Geen uitbouw voor mij dus :)
Ik heb ook tot mijn 19e op een boerderij gewoond, daar was (toen) ruimte ook geen enkel probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 13-08-2017 16:06 ]

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-12 11:25
Sport_Life schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:01:
[...]

Er komt wel een uitbouw, want de standaard maat vinden wij te klein. De meerprijs voor 2.4m is dan relatief weinig tov 1.2m.
Ik kan alleen zelf erg moeilijk inschatten wat het doet met de ruimte in zowel de woonkamer als de tuin.

Met 2.4m uitbouw wordt de tuin 8,5m diep, met daarin 2m diep schuurtje, dus praktisch 6,5m.
Ah 6,5m dat is ons tuintje exclusief schuur. Goed genoeg voor een opblaaszwembadje (geschikt voor volwassenen) + tuinset. Met 5.7m breedte heb je nog genoeg ruimte over een paadje, bij mij is het iets meer dan 6m en heb ik nog een strook van 0,5m breed voor een moestuintje.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Xepos schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:04:
[...]

Ah 6,5m dat is ons tuintje exclusief schuur. Goed genoeg voor een opblaaszwembadje (geschikt voor volwassenen) + tuinset. Met 5.7m breedte heb je nog genoeg ruimte over een paadje, bij mij is het iets meer dan 6m en heb ik nog een strook van 0,5m breed voor een moestuintje.
Dat is goed om te horen. Ik begrijp dat jij het voldoende vindt?

Uiteraard baser ik onze beslissing niet alleen hierop, maar het is wel fijn om wat gedachtes te horen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 13-08-2017 16:08 ]

• Xepos
Sport_Life schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

Dat is goed om te horen. Ik begrijp dat jij het voldoende vindt?

Uiteraard baser ik onze beslissing niet alleen hierop, maar het is wel fijn om wat gedachtes te horen.
Voor ons is het voldoende, maar er zijn dan geen kleine kinderen meer in het huis. Tevens zijn we ook niet echt "buiten" mensen dus wij zitten meer binnen dan buiten.

https://www.funda.nl/koop...njelierstraat-28/#foto-17
Als het goed is, is hun tuin ook rond de 6.5m tot aan de schuur (huis is in hetzelfde project gebouwd). Heb je een kleine impressie.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
Wij hebben wel gekozen voor 2,4m uitbouw. We hebben een wat kleinere tuin, maar aangezien we aan de bosrand gaan wonen (daadwerkelijk uitzicht op bos!) was de tuin als decoratie niet zo hard nodig. We hebben geen plannen voor kinderen. We hebben gekozen voor een lichtstraat en meer glaswerk op de achtergevel voor extra licht binnen. Ook was een overweging dat in ons blok van 12 praktisch iedereen de uitbouw van 2,4m doet, als je als enige niet mee doet komt je achtergevel in een donker hoekje te liggen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-12 08:20

jeka

Support your local club.

Ik zou ook voor de 2,4 kiezen. Extra ruimte is altijd handig met kinderen.

FCG

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Proton_ schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:32:
Wij hebben 3,0m bij de woning aan gebouwd waardoor we nog 8,00x5,70m tuin overhouden. (woning was 9,10m diep)
De reden is om binnen een extra ruimte, speelkamer, voor de kinderen te maken. :)

Zo zie je maar dat ieder zijn eigen beweegredenen en ideeën heeft.

Als ik nu de tuin bekijk vind ik hem nog steeds groot genoeg voor een overkapping, speeltoestel en een stukje gras (want dat hoort in een tuin ;)). En aangezien we het meerendeel van het jaar toch binnen zitten is de ruimte binnen meer dan wenselijk.

• thijskl
  • Laatst online: 17:52
Ook wij twijfelen over een uitbouw, zijn bang dat we er mogelijk achteraf spijt van krijgen als we het niet doen. Hebben de keuken aan de tuinzijde, zie: plattegrond en 3dplattegrond, en vragen ons af of het toegevoegde waarde heeft. De keuken past nu netjes in de hoek. Wat denken jullie?

Tuin is ongeveer 10 bij 9,30. Zie plattegrond.

[ Voor 20% gewijzigd door thijskl op 14-08-2017 10:34 ]

Verwijderd

Sport_Life schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:02:
[...]
Niet zo spannend? Die bouwrente op bouwgrond kost mij 1.500 euro per maand!! En het meest wrange: ik heb zelf geen invloed op de einddatum.. Als de aannemer per abuis zijn vergunning verkeerd aanvraagd kan ik opdraaien voor de bouwrente. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn dit blijkbaar zomaar accepteren. Hypotheek adviseur begreep het ook niet helemaal, blijkbaar leest hij ook nooit nieuwbouw contracten. Wat me wel relevant lijkt als hypotheek adviseur, want het huis wordt duurder...
Nog steeds een standaard bepaling, en als artikel nog steeds niet zo spannend. Staat nagenoeg in elk contract.

Bij een "onredelijk" percentage is het simpelweg aan jou als potentiële koper om hierover te onderhandelen net zoals je dat doet over andere zaken. (Bouw)rente betalen over iets dat al gekocht is door de ontwikkelaar of gedeeltelijk is gebouwd is gewoon gebruikelijk. Je gaat straks tenslotte ook gewoon betalen als de bouw start voor de delen die gebouwd worden maar waar je nog helemaal niets aan hebt.

Kortom, gewoon kijken of het redelijk is en onderhandelen over het percentage en de maximale duur. En je rente is ook gewoon aftrekbaar dus dat scheelt ook al flink....

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:39
Wij zijn zelf ook met een nieuwbouwhuis bezig. En ook hier wordt een uitbouw aangeboden. Ik lees nu vooral; doen, want groter en dus meer ruimte en dat is fijn voor de kinderen..

Maar wat nu als je al 200+ m2 GBO hebt? Word het dan allemaal niet een beetje te ruim en minder gezellig? Voor onze kind(eren) hebben we een al een een speelkamer in het huis bedacht. Kunnen ze daar lekker de bakken legosteentjes over de vloer kieperen. We hoeven dan alleen een deur dicht te trekken en niet om 20:00 alle blokjes en overige rotzooi bij elkaar te vegen. En voor kinderen is het ideaal, lekker uit het zicht van ouders een beetje klooien.

Dan liever de tuin lekker groot zodat ze daar voldoende ruimte hebben om te ravotten. We gaan aan het water wonen, dus de tuin wordt toch wel een plaats die wij als gezin intensief zullen gebruiken.

Nu hadden we ook al gekeken naar huizen met een GBO tussen de 130m2 en 150m2 en dan zouden we inderdaad een uitbouw hebben genomen. Maar dan zag je al snel de tuin veranderen in formaatje postzegel.

Uiteindelijk financien doorgenomen en met wat meer eigen geld zijn we gaan zoeken naar intrinsiek grotere nieuwbouwhuizen. Ook omdat in de randstad en met name grote steden, de kavels niet erg ruim zijn en de grotere huizen vaak ruimere kavels krijgen toebedeeld.

• Z___Z
  • Niet online
@righthand Mee eens, als je basishuis al veel groter is, dan is een uitbouw niet altijd meer nodig. 200 m2 is veel groter dan de meeste huizen die hier gepost worden. Het is denk ik vooral belangrijk hoe groot de begane grond is. Als je 200m2 hebt verdeelt over 4 verdiepingen (herenhuis), zou ik nog steeds een uitbouw overwegen. Als de begane grond 70 m2 is zou ik het waarschijnlijk niet meer doen. Zeker als je al een aparte speelkamer/kantoor hebt is een veel grotere woonkamer niet echt nodig. Groter is niet altijd beter, maar dat geldt denk ik pas vanaf 100m2 begane grond. Alles daarboven als je geen slaapkamers beneden hebt, moet je wel heel veel gaan lopen in huis.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05

Milmoor

Footsteps and pictures.

Tassadar32 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:04:
Wij hebben wel gekozen voor 2,4m uitbouw. We hebben een wat kleinere tuin, maar aangezien we aan de bosrand gaan wonen (daadwerkelijk uitzicht op bos!) was de tuin als decoratie niet zo hard nodig. We hebben geen plannen voor kinderen. We hebben gekozen voor een lichtstraat en meer glaswerk op de achtergevel voor extra licht binnen. Ook was een overweging dat in ons blok van 12 praktisch iedereen de uitbouw van 2,4m doet, als je als enige niet mee doet komt je achtergevel in een donker hoekje te liggen.
Onze buurman heeft niet uitgebouwd. Zijn andere buurman en wij wel. Dat geeft hem een diepere tuin en een stukje terras met privacy. Ik vind onze serre erg prettig, maar soms ben ik wel eens jaloers op zijn extra ruimte.
Als je de binnenruimte niet nodig hebt loop je bij de standaard indeling met keuken voor en woonkamer achter het risico in het midden van je huis een stukje dode ruimte te krijgen. Dat stuk gebruik je dan alleen als verkeersruimte.
Zonder kinderen houdt je in de standaard plattegrond ruimte over. Wij hebben dat "opgelost" door een vide boven de woonkamer. Lekker ruim en open. De bovenverdieping is slaapkamer met en suite badkamer en kastenkamer. Dus bewust geen gang met logeerkamer. Hier meer info zoals plattegronden.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 14-08-2017 13:41 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• LinkinTED
thijskl schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:28:
Ook wij twijfelen over een uitbouw, zijn bang dat we er mogelijk achteraf spijt van krijgen als we het niet doen. Hebben de keuken aan de tuinzijde, zie: plattegrond en 3dplattegrond, en vragen ons af of het toegevoegde waarde heeft. De keuken past nu netjes in de hoek. Wat denken jullie?

Tuin is ongeveer 10 bij 9,30. Zie plattegrond.
Waar wil je uitbouwen, in bereik van de keuken naar achteren?

Waar komen jullie zelf binnen, via de voorkant van de woning of de achterkant? Als je veel achterom komt, dan zou ik rechts van de keuken (boven de woonkamer) een bijkeuken maken.

Ook zou ik overwegen om de hal te verkleinen. Ik vind die bizar groot! Als je de wand bij de keuken verplaatst naar de andere kant van de trap krijg je veel meer openheid tussen je keuken en woonkamer. Nadeel is dan wel dat je een open verbinding naar de bovenverdieping hebt.

Is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak, maar dat zijn mijn hersenscheten.

• thijskl
  • Laatst online: 17:52
LinkinTED schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:26:
[...]
Waar wil je uitbouwen, in bereik van de keuken naar achteren?

Waar komen jullie zelf binnen, via de voorkant van de woning of de achterkant? Als je veel achterom komt, dan zou ik rechts van de keuken (boven de woonkamer) een bijkeuken maken.
Voornamelijk via de achterkant van de woning, helaas is de bijkeuken geen optie vanuit de bouw. Ook komt er dan een extra deur in de kamer waardoor het plaatsen van de eettafel weer lastiger wordt. Vraag hebben wij wel uitgezet en blijkt volgens de aannemer niet mogelijk te zijn, ga het wel nogmaals aankaarten bij ons volgende afspraak.
LinkinTED schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:26:
[...]
Ook zou ik overwegen om de hal te verkleinen. Ik vind die bizar groot! Als je de wand bij de keuken verplaatst naar de andere kant van de trap krijg je veel meer openheid tussen je keuken en woonkamer. Nadeel is dan wel dat je een open verbinding naar de bovenverdieping hebt.
Een open verbinding naar boven is geen optie voor ons, hebben kleine kinderen en vaak 's avonds vrienden over de vloer. We hebben juist de gang om deze reden laten verlengen, hierdoor kan ik ook meteen een grote schoenenkast/kapstok plaatsen. Gezien de grote van de huiskamer denk ik niet dat ik de ruimte zal missen.

• LinkinTED
thijskl schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:46:

Voornamelijk via de achterkant van de woning, helaas is de bijkeuken geen optie vanuit de bouw. Ook komt er dan een extra deur in de kamer waardoor het plaatsen van de eettafel weer lastiger wordt. Vraag hebben wij wel uitgezet en blijkt volgens de aannemer niet mogelijk te zijn, ga het wel nogmaals aankaarten bij ons volgende afspraak.
Zou je eventueel na de bouw zelf/in eigen beheer kunnen doen.
Extra deur klopt, maar die tafel kun je wel ergens kwijt.

Ik weet niet of ik een verlenging van de keuken in dit geval meerwaarde vind geven.
Dan zou ik toch liever een bijkeuken hebben.
thijskl schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:46:
Een open verbinding naar boven is geen optie voor ons, hebben kleine kinderen en vaak 's avonds vrienden over de vloer. We hebben juist de gang om deze reden laten verlengen, hierdoor kan ik ook meteen een grote schoenenkast/kapstok plaatsen. Gezien de grote van de huiskamer denk ik niet dat ik de ruimte zal missen.
Dat is ook één van de redenen waarom ik dat niet zou willen.
De woonkamer en keuken zijn inderdaad ruim genoeg, je zal die ruimte niet missen. Ik vind alleen zo'n grote hal jammer van de ruimte.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12 09:45
Zou altijd uitbouwen. Zonder uitbouw is de woonkamer prima echt met uitbouw pak je 15m2, toch lekker.

Dit is onze woonkamer zonder uitbouw: Afbeeldingslocatie: http://www.woneninzuidbroek.nl/img/types/c/afmetingen/bgg.jpg

Woning heeft veel M2 maar het meeste zit boven. Gelukkig is de tuin groot genoeg dat we daar niks qua missen door de uitbouw.

Tip: neem de garage mee in de uitbouw zodat ze dezelfde lengte hebben als de uitbouw. Helaas hoorde wij dit te laat anders hadden we het altijd gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Wackmack op 14-08-2017 18:53 ]

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:31
Odin schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:53:
Een vraag over mechanische-ventilatie. Op de tekeningen van onze nieuwe woning stonden geen ventilatie roosters getekend voor de woonkamer. Dit heb ik aangegeven bij de kopersbegeleiding en die heeft nu 1 raam voorzien van een ventilatie rooster.

Het rood omcirkelde raam heeft geen ventilatie-rooster, en dat gedeelte van de woonkamer wordt de zithoek. Ik heb ook het lucht-afvoer punt even omcirkelt voor de duidelijkheid.

Mijn vraag is dan ook, krijgt de zithoek voldoende verse lucht met alleen een ventilatie-rooster in 1 van de ramen in de bovenkant van de tekening, of krijgen we een muffe lucht als we daar de hele avond tv zouden kijken, en moet ik daar een rooster aanvragen?

[afbeelding]
Ik heb er niet veel verstand van maar het lijkt mij wat weinig ventilatie.
Aan de andere kant zit er ook maar weinig afzuiging want als ik het goed begrijp zit daar afzuigpunt ook nog achter een deur?

[ Voor 6% gewijzigd door Snowhite0901 op 14-08-2017 22:08 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:37
Odin schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:53:

[afbeelding]
De hele plattegrond is niet zichtbaar. Waarschijnlijk is de woning berekend obv het Bouwbesluit, dit zijn de minimale voorschriften waar een gebouw aan moet voldoen. Om de prijs zo laag mogelijk te houden, worden hier de woningen op berekend/ontworpen. Het exact toetsen van jouw woning is niet mogelijk, maar er is eis dat per verblijfsruimte minimaal 50% van ventilatie van buiten dient te komen. Overige ventilatie mag komen via andere verblijfsruimten. Hoeveel ventilatie hangt af van de oppervlakte van elke ruimte, met bijbehorende eis per m2. Afgezogen dient te worden in keuken, badkamer en toilet.

Hoeken waar muffe kunnen ontstaan is geen eis, maar met regelgeving wordt geacht gezonde woning te creeeren.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:41:
[...]

Nog steeds een standaard bepaling, en als artikel nog steeds niet zo spannend. Staat nagenoeg in elk contract.

Bij een "onredelijk" percentage is het simpelweg aan jou als potentiële koper om hierover te onderhandelen net zoals je dat doet over andere zaken. (Bouw)rente betalen over iets dat al gekocht is door de ontwikkelaar of gedeeltelijk is gebouwd is gewoon gebruikelijk. Je gaat straks tenslotte ook gewoon betalen als de bouw start voor de delen die gebouwd worden maar waar je nog helemaal niets aan hebt.

Kortom, gewoon kijken of het redelijk is en onderhandelen over het percentage en de maximale duur. En je rente is ook gewoon aftrekbaar dus dat scheelt ook al flink....
mja, standaard wil natuurlijk niet zeggen dat je zomaar akkoord moet gaan. Bij ons is het nu uit het koopcontract gehaald, omdat ik heb aangegeven het niet redelijk te vinden om voor grond te betalen wat nog niet mijn eigendom is (eigendom gaat over bij de notaris, niet bij tekenen koopovereenkomst). Ik vind dat een risico voor de aannemer. Als ik mijn huis verkoop ontvang ik ook pas geld als het eigendom overgaat, zoals bij nagenoeg iedere transactie. Rente op bouwrente (die 6-8% dus) is volgens mij niet aftrekbaar, de eventuele lening om dat te financieren wel.
righthand schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:54:
Wij zijn zelf ook met een nieuwbouwhuis bezig. En ook hier wordt een uitbouw aangeboden. Ik lees nu vooral; doen, want groter en dus meer ruimte en dat is fijn voor de kinderen..

Maar wat nu als je al 200+ m2 GBO hebt? Word het dan allemaal niet een beetje te ruim en minder gezellig? Voor onze kind(eren) hebben we een al een een speelkamer in het huis bedacht. Kunnen ze daar lekker de bakken legosteentjes over de vloer kieperen. We hoeven dan alleen een deur dicht te trekken en niet om 20:00 alle blokjes en overige rotzooi bij elkaar te vegen. En voor kinderen is het ideaal, lekker uit het zicht van ouders een beetje klooien.

Dan liever de tuin lekker groot zodat ze daar voldoende ruimte hebben om te ravotten. We gaan aan het water wonen, dus de tuin wordt toch wel een plaats die wij als gezin intensief zullen gebruiken.

Nu hadden we ook al gekeken naar huizen met een GBO tussen de 130m2 en 150m2 en dan zouden we inderdaad een uitbouw hebben genomen. Maar dan zag je al snel de tuin veranderen in formaatje postzegel.

Uiteindelijk financien doorgenomen en met wat meer eigen geld zijn we gaan zoeken naar intrinsiek grotere nieuwbouwhuizen. Ook omdat in de randstad en met name grote steden, de kavels niet erg ruim zijn en de grotere huizen vaak ruimere kavels krijgen toebedeeld.
Wij zitten op een kavel van 250m2, dat is best ruim voor stadse begrippen ;). En voor ons ruim voldoende. 2 onder 1 kappers zijn helaas boven ons budget, die liggen idd op iets grotere kavels.

Nu ik al die plattegronden voorbij zie komen valt me op dat veel nieuwbouw woningen hetzelfde skelet hebben, met een ander jasje!

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 14-08-2017 23:09 ]

• EJPostema
  • Laatst online: 09-12-2024
@Odin Volgens mij is het juist zo met mechanische ventilatie dat je geen lucht roosters meer nodig hebt boven de ramen.

In ieder geval in mijn nieuwbouw appartement is dat nergens terug te vinden en volgens mij worden die ook niet geplaatst in mijn nieuwbouw huis. De mechanische ventilatie staat altijd aan en voorziet de woning zo altijd van frisse lucht

• vandermark
  • Laatst online: 22:35
EJPostema schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:23:
@Odin Volgens mij is het juist zo met mechanische ventilatie dat je geen lucht roosters meer nodig hebt boven de ramen.

In ieder geval in mijn nieuwbouw appartement is dat nergens terug te vinden en volgens mij worden die ook niet geplaatst in mijn nieuwbouw huis. De mechanische ventilatie staat altijd aan en voorziet de woning zo altijd van frisse lucht
Jij hebt type D ventilatie: recirculatie door ventielen in het plafond die en lucht ontrekken en andere ventilen blazen lucht in. Type C houdt in dat je ontrekt via plafond ventielen en lucht laat aanvoeren via roosters boven ramen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• righthand
  • Laatst online: 23:39
Sport_Life schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:54:

[...]

Wij zitten op een kavel van 250m2, dat is best ruim voor stadse begrippen ;). En voor ons ruim voldoende. 2 onder 1 kappers zijn helaas boven ons budget, die liggen idd op iets grotere kavels.

Nu ik al die plattegronden voorbij zie komen valt me op dat veel nieuwbouw woningen hetzelfde skelet hebben, met een ander jasje!
Dat zag ik ook al. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de GBO/m2 verhouding (en dus efficiente bouw) die nog enigzins betaalbaar moet zijn om toch aan alle normeringen en klantwensen te voldoen. Dit zag je trouwens ook al gebeuren in wijken tussen 2004 en 2009. Een mooi voorbeeld is hoe de wijk Biesland bij Ypenburg is opgebouwd. Relatief ruime huizen maar dan zeer dicht op elkaar. Is nog steeds een erg populaire wijk, maar ik zou er voor geen goud willen wonen. Je moet daar haast wel de tuinen (lees tegeltuinen) met elkaar delen wil je daar enigzins een buitenruimte hebben met wat privacy.

Maar goed; we zaten bij de hypotheker en eerst wat hij vertelde is dat wij onze optie zo voor etterlijke tienduizenden euro konden verkopen. Mag natuurlijk niet (en willen we ook absoluut niet), maar de vraag naar wat ruim opgezette stadswijken in de randstad en dan met name in Rotterdam Noord is belachelijk hoog. En Rotterdam kan ook niet veel anders; bijna alles ten Noorden van de stad is of wordt al bestemd voor woningbouw. En dan moet de nieuwe A16-A13 verbinding ook nog hier dwars door heen worden getrokken...

[ Voor 3% gewijzigd door righthand op 15-08-2017 10:41 ]

• bvbal79
  • Laatst online: 29-12 23:32
Milmoor schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:36:
[...]

Onze buurman heeft niet uitgebouwd. Zijn andere buurman en wij wel. Dat geeft hem een diepere tuin en een stukje terras met privacy. Ik vind onze serre erg prettig, maar soms ben ik wel eens jaloers op zijn extra ruimte.
Als je de binnenruimte niet nodig hebt loop je bij de standaard indeling met keuken voor en woonkamer achter het risico in het midden van je huis een stukje dode ruimte te krijgen. Dat stuk gebruik je dan alleen als verkeersruimte.
Zonder kinderen houdt je in de standaard plattegrond ruimte over. Wij hebben dat "opgelost" door een vide boven de woonkamer. Lekker ruim en open. De bovenverdieping is slaapkamer met en suite badkamer en kastenkamer. Dus bewust geen gang met logeerkamer. Hier meer info zoals plattegronden.
Ik denk inderdaad dat iedereen zelf een wel overwogen beslissing moet nemen wat te doen. Wij hebben 2 kinderen, maar hebben besloten om maar 1,2 m uitbouw te nemen, omdat we de rest van het geld in een dakkappel hebben gestopt op zolder inclusief verbouwing, waardoor we daar een grote kamer hebben gerealiseerd. De Kinderen hebben nu een grote slaapkamer en allebei even groot (want standaard hou je altijd een kleine 3de kamer over) en wij hebben een grote slaapkamer met veel hoogte op zolder. We missen de extra 1,2 meter niet en geeft toch een knus gevoel. De tuin is nu inderdaad een stuk groter voor de kids, ze willen ook niets liever dan buiten spelen als het droog is. Dus uiteindelijk zijn we blij met de keuze. Door die 7,2 m minder in de woonkamer hebben we nu wel een leefruimte op zolder van ongeveer 20 m2.

• Z___Z
  • Niet online
righthand schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:24:
[...]

Dat zag ik ook al. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de GBO/m2 verhouding (en dus efficiente bouw) die nog enigzins betaalbaar moet zijn om toch aan alle normeringen en klantwensen te voldoen. Dit zag je trouwens ook al gebeuren in wijken tussen 2004 en 2009. Een mooi voorbeeld is hoe de wijk Biesland bij Ypenburg is opgebouwd. Relatief ruime huizen maar dan zeer dicht op elkaar. Is nog steeds een erg populaire wijk, maar ik zou er voor geen goud willen wonen. Je moet daar haast wel de tuinen (lees tegeltuinen) met elkaar delen wil je daar enigzins een buitenruimte hebben met wat privacy.

Maar goed; we zaten bij de hypotheker en eerst wat hij vertelde is dat wij onze optie zo voor etterlijke tienduizenden euro konden verkopen. Mag natuurlijk niet (en willen we ook absoluut niet), maar de vraag naar wat ruim opgezette stadswijken in de randstad en dan met name in Rotterdam Noord is belachelijk hoog. En Rotterdam kan ook niet veel anders; bijna alles ten Noorden van de stad is of wordt al bestemd voor woningbouw. En dan moet de nieuwe A16-A13 verbinding ook nog hier dwars door heen worden getrokken...
Biesland is echt raar ontworpen. Ik denk dat de huizen daar ook relatief goedkoper zijn dan in de rest van Ypenburg. Ik woon ook liever op een plek met meer openbare ruimte dan dat ik een grotere eigen tuin heb.

Rotterdam bouwt al enorm veel de hoogte in. Vooral in het centrum, waar veel mensen willen wonen, bouwt Rotterdam veel nieuwe woningen. Het is gewoon niet haalbaar om in druk bevolkte gebieden veel 2-onder-1-kap woningen te bouwen. Een goede oplossing is IMHO zoals ze in Kralingen bouwen. Grote herenhuizen met parkeerruimte onder de grond, en een grote binnentuin. Het past misschien niet in de Nederlandse (Angelsaksische) ego-centrische cultuur, maar gedeelde tuinen zijn een veel efficiëntere manier om je een gevoel van ruim wonen te geven, zonder dat het veel grond kost.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik vraag me ook weleens af hoeveel vraag er naar onze woning is. Ik belde spontaan zo'n projectontwikkelaar op om wat te informeren en toen bleek er toevallig net een optie te zijn vrijgekomen. Dezelfde dag maar besloten voor die optie te gaan en langzaamaan kwam het besef dat dit ons droomhuis is/wordt. :). De bestaande huizen worden hier allemaal boven de vraagprijs verkocht binnen enkele dagen, terwijl er vaak nog achterstallig onderhoud is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 15-08-2017 23:42 ]

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-12 18:42
NelgNL schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:38:
* NelgNL meldt zich ook in dit topic na alle reacties doorgelezen te hebben ;)

Ik ben benieuwd of een mede-Tweaker ervaring heeft met een woning van Thunnissen en WoonOn. Voor zover ik kan zien hebben zij enige tijd geleden een bouwer overgenomen en het lijkt mij dat ze deze bouwer voor meerdere klussen gebruiken. Hoe zijn de meerwerkopties, hoe was de kopersbegeleiding en hoe ging het met de keuken/badkamer?

Zodra wij iets getekend hebben houd ik jullie natuurlijk op de hoogte!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben benieuwd hoe ze er op reageren tot nu toe zijn ze een beetje halstarrig en is niets extra mogelijk...
Maar nu zijn we het wel zat en vinden dat wij mee mogen bepalen wat er in het contract komt te staan.
hopelijk to be continued >:)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-12 11:09
[...]

Vroeger had een woning in de regel twee beuken van ca 3-4 meter (voor/achterkamer) en 2-3 meter (hal/keuken) breed en houten vloeren. Veel kleine ruimtes, want de haard moest het warm zien te krijgen. Vanwege de sceptic tank zat de badkamer achter de keuken in een uitbouw. In de Zaanstreek werd bv die aanbouw steeds langer bij een 'Goedjaarsend'. ;) Maar pas bij CV werd een grote ruimte handig en zijn overal de en suite deuren verdwenen.

Tegenwoordig bouwen we veel met kanaalplaatvloeren en er komt zo een optimale maat uit i.c.m. regelgeving (geluid, daglicht, etc. Daarbinnen zijn niet zo bizar veel varianten mogelijk die een grote groep aanspreken. Als je bv een identieke plattegrond maakt met een badkamer in het midden of aan de gevel, dan kiest ~75% voor de badkamer met daglicht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-12 16:16
Sport_Life schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:54:

Niet alleen de plattegronden hoor. Het eerste wat mij opviel toen ik ging zoeken naar huizen is dat die nieuwbouw projecten vaak exact dezelfde website gebruiken maar dan met een andere naam, fotos en een ander logo. Het is een vrij simpel recept. Standaard website, standaard contracten. Standaard NL rijtjeshuis in 'jaren 30 stijl' zodat mensen het idee hebben dat het ergens op lijkt. Huizen zijn standaard te klein dus bouwt de helft er direct een stuk aan. Mensen kopen het toch wel, want tja je moet toch ergens wonen. De huis en grondprijzen zijn dusdanig hoog dat slechts een enkeling de mogelijkheid heeft van het standaard recept af te wijken.

Het project hier is ook grappig. Eerste fase heb je starterswoningen met een achtertuin van letterlijk 3m diep en er zijn mensen die dan ook de uitbouw 1,2m nemen. 1e wereld armoede is dat. Alles is hier te vol en te duur. Ach ja ik doe gezellig mee :z

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• gr8-jen
ik ga nu toch steeds meer twijfelen en zie hier voor mijn gevoel te veel verschillen in contracten. Ik denk ik vraag het toch ook aan jullie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit zijn wel de standaardtekst van woningborg voor zover ik kan zien...

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• Señor Sjon
De eerste regelt de kosten tot het moment van tekenen.
De tweede regelt de de kosten van het moment van tekenen tot het moment van leveren (als je na start bouw tekent, kunnen termijnen vervallen in de tijd dat je nog met je hypotheek bezig bent bv).
De derde regelt de kosten van wanbetaling na leveren.

• gr8-jen
ok dankjewel voor het antwoord

• Z___Z
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:06:
[...]

Vroeger had een woning in de regel twee beuken van ca 3-4 meter (voor/achterkamer) en 2-3 meter (hal/keuken) breed en houten vloeren. Veel kleine ruimtes, want de haard moest het warm zien te krijgen. Vanwege de sceptic tank zat de badkamer achter de keuken in een uitbouw. In de Zaanstreek werd bv die aanbouw steeds langer bij een 'Goedjaarsend'. ;) Maar pas bij CV werd een grote ruimte handig en zijn overal de en suite deuren verdwenen.

Tegenwoordig bouwen we veel met kanaalplaatvloeren en er komt zo een optimale maat uit i.c.m. regelgeving (geluid, daglicht, etc. Daarbinnen zijn niet zo bizar veel varianten mogelijk die een grote groep aanspreken. Als je bv een identieke plattegrond maakt met een badkamer in het midden of aan de gevel, dan kiest ~75% voor de badkamer met daglicht.
Ja vroeger (jaren 60) waren rijtjeshuizen 6-7 meter breed. Tegenwoordig zijn sommige huizen nog maar 4,5 meter breed 8)7 Zelfs 2-onder-1-kap woningen zijn vaak maar 5,1-5,7 meter breed. Kan je IMHO beter een rijtjeshuis bouwen van 6+ meter breed op je kavel. Dan heb je geen garage, die toch bijna niemand gebruikt als garage, maar wel veel meer huis op je kavel.

• Señor Sjon
Je vergeet dat huidige woningen 9-10 meter diep zijn en oude woningen vaak ~8 meter. ;)

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:32
Onze woning wordt maar 8.20 hoor ;) in Almere is die maat nog vrij gangbaar.

Life is what happens while you're busy making other plans

• tinustilburg
Onze woning is ook 5.10 x 8.20m (binnenmaten). Daarom leek ons de aanbouw van 2.40m een nuttige toevoeging :).

• Kraziey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:27
Ik ben even benieuwd of degene die een nieuwbouwproject hebben (of hebben gehad), ook tekeningen hebben gekregen van al het leidingwerk / elektriciteitswerk door de woning heen? Het lijkt mij wel handig i.v.m. het boren van gaten etc.
Krijg ik dat er zo standaard bij of moet ik erom vragen?

• Snowhite0901
Kraziey schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 07:56:
Ik ben even benieuwd of degene die een nieuwbouwproject hebben (of hebben gehad), ook tekeningen hebben gekregen van al het leidingwerk / elektriciteitswerk door de woning heen? Het lijkt mij wel handig i.v.m. het boren van gaten etc.
Ik ben van plan om bij mijn eerste gesprek met de koperbegeleider hierom te vragen. Net als de groepindeling.

• Kraziey
Snowhite0901 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:07:
[...]

Ik ben van plan om bij mijn eerste gesprek met de koperbegeleider hierom te vragen. Net als de groepindeling.
Slim, daar hebben toen helemaal niet aangedacht. Ik heb de vraag ook inmiddels uitstaan bij onze kopersbegeleider, ben benieuwd!

• EJPostema
  • Laatst online: 09-12-2024
Vaak kan je tijdens het bepalen van het meer/minder werk ook loze leidingen toevoegen, of tegen een hogere prijs getrokken leidingen.

Dit kan je vaak wel zo gek maken als je zelf wilt. Veel mensen zorgen ook voor voldoende ethernet aansluitingen.

De groepindeling moet voldoen aan het bouwbesluit en is vaak wel prima. Zware apparatuur op een apparte groep en verder een logische indeling. Je ziet dan mensen vaak zelf nog een extra groep willen voor bijvoorbeeld verlichting in de tuin

• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:05
Bij onze nieuwbouw woning (vorig jaar juli opgeleverd) hebben we een usb stick gekregen met informatie over alle installaties, leidingwerk enz.

Verder heb ik de gemeente (Enschede in mijn geval) een verzoek gestuurd om alle documenten die de gemeente heeft over ons project (in dit geval alle documenten die nodig waren voor de vergunning) op te sturen. Binnen een paar dagen heb ik dit digitaal gekregen. Hier zitten bijvoorbeeld ook de EPC berekeningen in.

De vraag is natuurlijk altijd of de leidingen wel op de goede plek zijn geplaatst, dit kan natuurlijk enkele 10tallen centimeters afwijken zonder dat iemand er wat van zegt.

Edit: Werktekeningen heb ik nooit gekregen al heb ik hier wel een aantal keer om gevraagd. Het bestek willen ze ook niet vrijgeven, alleen een technische omschrijving van een pagina of 10.

[ Voor 8% gewijzigd door Sajuuk op 18-08-2017 09:38 ]

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

Voor het boren van gaten moet je gewoon een leidingzoeker kopen, daar heb je in mijn ogen meer aan dan een tekening.

• coromandel
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik ben tijdens de bouw een paar keer in de woning geweest; ook nadat de leidingen geplaatst waren. Vervolgens heb ik er foto’s van gemaakt. Het is een redelijk goede indicatie...

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mij is de volledige documentatie bij oplevering beloofd.
Elke maand is er een kijkmiddag; dan zet ik alles op de foto.

• Kraziey
Voor het boren van gaten moet je gewoon een leidingzoeker kopen, daar heb je in mijn ogen meer aan dan een tekening.
Ah, wist niet eens dat die dingen bestonden :o. Zie wel grote verschillen in prijs (€19,- tot €590,-) maar zal er eens naar kijken.
Ik ben tijdens de bouw een paar keer in de woning geweest; ook nadat de leidingen geplaatst waren. Vervolgens heb ik er foto’s van gemaakt. Het is een redelijk goede indicatie...
Slim, daar had ik nog niet aan gedacht! :*)

• Snowhite0901
Kraziey schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:01:
[...]

Ah, wist niet eens dat die dingen bestonden :o. Zie wel grote verschillen in prijs (€19,- tot €590,-) maar zal er eens naar kijken.

[...]

Slim, daar had ik nog niet aan gedacht! :*)
Vergeet niet een meetlat oid mee te fotograferen. Ik heb bij mijn huidige huis foto's gemaakt maar zonder referentie Is het toch redelijk lastig inschatten waar hij nu precies zit.

• Xepos
Heeft iemand hier ervaring met het kopen van een bouwkavel en op bouwen op basis van een woningcatalogus? De woonstichting die de kavels uitgeeft, heeft op dit moment vrij weinig informatie beschikbaar en is zeer slecht bereikbaar.

Van wat ik begrijp van de contactpersoon zijn er ongeveer 12 basis keuzes in de woningen en kun je daar zelf nog aanpassingen in brengen zodat het geheel naar je eigen wens komt. Aannemer is dus al geselecteerd en uiteindelijk geef je opdracht aan de aannemer om je droomhuis te bouwen.

Maar in hoeverre verschilt dit dan van een (projectmatige) nieuwbouwhuis, wanneer je al in een van de eerste fases toe treed? Het grootste verschil is geloof ik dan de intensievere kopersbegeleiding omdat je ook de buitengevel bij een bouwkavel kunt aanpassen. Maar qua werkwijze blijft het toch hetzelfde als een regulier nieuwbouw project, het is toch geen zelfbouw (en dus de bijbehorende lasten)?

[ Voor 4% gewijzigd door Xepos op 18-08-2017 11:56 ]

• Señor Sjon
Kijk eens in de topicwarning. ;)

Topicreeks: Ervaringen met het bouwen van een huis

Buitenhof Lelystad is een project die doet wat jij beschrijft. 12-13 types maal 5-6 stijlen.

• Xepos
Daar zat ik dus eigenlijk wel mee, het is dus zelfbouw? Want het is niet zo dat ik zelf een aannemer en architect in de hand neem.

Maar ik zal eens kijken of er meer informatie op de website van Buitenhof Lelystad staat om het verschil nu eens goed voor mij duidelijk te krijgen.

• Snowhite0901
Weet trouwens iemand of het mogelijk is voor een redelijke prijs alle stopcontacten van kinderbeveiliging te laten voorzien? Ik heb gezien dat voor mij persoonlijk op inkoop er ongeveer een euro tussenzit dus lijkt me niet heel moeilijk.... Een stopcontact zelf kost ook minder dan 10 euro dus alles later vervangen is ook een optie maar lijkt me wat overdreven.

[ Voor 23% gewijzigd door Snowhite0901 op 18-08-2017 12:14 ]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Snowhite0901 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:13:
Weet trouwens iemand of het mogelijk is voor een redelijke prijs alle stopcontacten van kinderbeveiliging te laten voorzien? Ik heb gezien dat voor mij persoonlijk op inkoop er ongeveer een euro tussenzit dus lijkt me niet heel moeilijk.... Een stopcontact zelf kost ook minder dan 10 euro dus alles later vervangen is ook een optie maar lijkt me wat overdreven.
Koop gewoon van die inzetstukjes bij de bouwmarkt. Plakken in de stopcontacten en werkten altijd heel erg goed, zelfs bij een peuterkind als mijzelf. oOo

• Snowhite0901
Amphiebietje schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:16:
[...]

Koop gewoon van die inzetstukjes bij de bouwmarkt. Plakken in de stopcontacten en werkten altijd heel erg goed, zelfs bij een peuterkind als mijzelf. oOo
Dat ronddraaien is echt irritant.. ik wil gewoon zo'n beveiliging die alleen werkt als je er met twee pootjes tegelijk ingaat.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:14

Osxy

Holy crap on a cracker

Snowhite0901 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:13:
Grootste deel van de prijs van meerwerk zit in het risico van de aannemer omdat ze moeten afwijken van de standaard, serie bouw is makkelijk totdat je afwijkingen moet aanbrengen. Zeker subtiele afwijkingen sluipen er redelijk makkelijk tussendoor.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Kraziey
Al een reactie gehad van de kopersbegeleiding, helaas leveren ze dat soort tekeningen nooit uit. Zijn reactie:
Er worden geen tekeningen gemaakt van het in de woning aanwezige leidingwerk dit is echt niet uitvoerbaar.
er zijn in de handel detectoren oor het opsproen van leidingen in wanden en plafonds.
mvrgr.
<kopersbegeleider>
Weet iemand of dit nu echt zo is of dat ik hier wordt afgescheept?

• Señor Sjon
Je wordt afgescheept. Maar er zit ook wel een verschil tussen verkooptekening, werktekening en realiteit. :+

Niet alles is vanaf papier te voorzien. In de regel staan de wcd's e.d. wel aangegeven. 1:50 of 1:20 wordt vaak alleen aan particuliere opdrachtgevers gestuurd.

• jusv
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-09 17:10
Kraziey schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:02:
Al een reactie gehad van de kopersbegeleiding, helaas leveren ze dat soort tekeningen nooit uit. Zijn reactie:

[...]

Weet iemand of dit nu echt zo is of dat ik hier wordt afgescheept?
Dit soort verzoeken worden bij mij ook steeds geweigerd. De voorman vertelde me toen dat hij het best met me wilde delen, maar dat het niet mag van 'kantoor', omdat ze bang zijn dat je er later op terug gaat komen. Bijvoorbeeld als je in een leiding boort, omdat de leiding op de tekening 10 cm naar rechts zit. Zelfde met de tekeningen van de vloerverwarming, die kreeg ik ook niet. Ik mocht wel bij de voorman zijn printje bekijken als ik maar niks zou zeggen tegen de kopersbegeleiding.

• Kraziey
Señor Sjon schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:16:
Je wordt afgescheept. Maar er zit ook wel een verschil tussen verkooptekening, werktekening en realiteit. :+

Niet alles is vanaf papier te voorzien. In de regel staan de wcd's e.d. wel aangegeven. 1:50 of 1:20 wordt vaak alleen aan particuliere opdrachtgevers gestuurd.
Damn, bastards! :+ Ik ga het stiekem nog even proberen.
jusv schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:25:
[...]

Dit soort verzoeken worden bij mij ook steeds geweigerd. De voorman vertelde me toen dat hij het best met me wilde delen, maar dat het niet mag van 'kantoor', omdat ze bang zijn dat je er later op terug gaat komen. Bijvoorbeeld als je in een leiding boort, omdat de leiding op de tekening 10 cm naar rechts zit. Zelfde met de tekeningen van de vloerverwarming, die kreeg ik ook niet. Ik mocht wel bij de voorman zijn printje bekijken als ik maar niks zou zeggen tegen de kopersbegeleiding.
Hmm, kan ik ook wel wat bij voorstellen. Maar dan vraag ik me af of men dan gewoon verwacht dat je zelf onderzoek gaat doen? Nu heb ik van jullie wel het e.e.a. aan tips gekregen maar ik dacht dat dit altijd bij een nieuwbouw woning hoorde, net als de plattegronden.

• Señor Sjon
Klopt. hele volksstammen voor je hebben het verpest. :+

• leecher
Iemand heeft hier in het glas aan de voorkant een welkomstboodschap achter gelaten. Er staat een grote HOI in de ruit gekrast. Dit is na oplevering gebeurt, is dat ons probleem of die van de aannemer? Er is overigens nog een hele lijst met gebreken die niet is opgelost maar deze is er later bij gekomen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@leecher, wat denk je zelf, aangezien het na oplevering is gebeurd is de aannemer toch niet meer verantwoordelijk ?
Aangifte bij de politie van vernieling en hopen dat je iets kun claimen bij je verzekering.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

leecher schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:26:
Iemand heeft hier in het glas aan de voorkant een welkomstboodschap achter gelaten. Er staat een grote HOI in de ruit gekrast. Dit is na oplevering gebeurt, is dat ons probleem of die van de aannemer? Er is overigens nog een hele lijst met gebreken die niet is opgelost maar deze is er later bij gekomen.
Probeer het eens bij je aannemer, je hebt niks te verliezen. Soms zijn ze coulant (en gooien ze het nog op hun eigen verzekering).

Mocht dat niet werken, dan gewoon je eigen glasverzekering aanspreken.

[ Voor 8% gewijzigd door MeltedForest op 18-08-2017 15:00 ]

• bvbal79
  • Laatst online: 29-12 23:32
ZeRoC00L schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:33:
@leecher, wat denk je zelf, aangezien het na oplevering is gebeurd is de aannemer toch niet meer verantwoordelijk ?
Aangifte bij de politie van vernieling en hopen dat je iets kun claimen bij je verzekering.
Cool ben je inderdaad niet, kan ook wat aardiger of niet? Lijkt em zwaar kut als je net je huis hebt en dit moet aantreffen.

Maar inderdaad het beste is om aangifte te doen bij de politie met foto's en deze dan ook naar je verzekeringsmaatschappij te sturen. Valt vast wel onder je opstalverzekering waarin een glascausule zit.

• Z___Z
  • Niet online
Nemen mensen tegenwoordig nog glasverzekering dan? Dubbel en trippel glas is bijna niet meer te breken, en voor het geld dat glasverzekering kost kan je om de paar jaar wel een ruitje vervangen. Wel vervelend natuurlijk als al je ruiten tegelijk kapot gaan....

• Proton_

Proton_

Team Welles

jusv schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:25:
[...]

Jeetje. Jammer dat ze zo'n insteek hebben (zowel de zeikerds als de bouwbedrijven).
Desnoods gooien ze er een standaard disclaimer op... ik wil vooral weten welk koofje ik open moet breken voor de ventilatie en doucheafvoer.
Een leidingdetector heeft daar moeite mee :)

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05

Milmoor

Footsteps and pictures.

gr8-jen schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:34:
ik ga nu toch steeds meer twijfelen en zie hier voor mijn gevoel te veel verschillen in contracten. Ik denk ik vraag het toch ook aan jullie:

***members only***

Dit zijn wel de standaardtekst van woningborg voor zover ik kan zien...
Wij hadden een door de projectontwikkelaar ingebrachte afwijkend stukje in ons voordeel:
"Zolang de Levering niet heeft plaatsgevonden, heeft de Verkrijger recht op uitstel van betaling van
het verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de
Ondernemer rente te vergoeden van 6% per jaar voor de grondkosten en 6% per jaar voor de
overige termijnen, te berekenen als volgt:
a.1. over het onder III.A.1. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde bedrag van de
grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde
datum van overeenkomen, doch niet eerder dan 2 weken na het in vervulling zijn
gegaan van de opschortende voorwaarden. Het moment waarop de opschortende voorwaarden in vervulling zijn gegaan, zal ondernemer per brief aan de verkrijger
mededelen,
tot aan de datum van de levering;"
Dat zorgt ervoor dat je alleen rente betaald over de gedeeltes die wel af zijn, maar nog niet betaald. Wel zo eerlijk.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• leecher
ZeRoC00L schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:33:
Ja dat is ook het eerste wat ik dacht maar wie weet zijn er weer uitzonderingen voor dit soort dingen, geen idee. De aannemer is voor wel meer dingen verantwoordelijk achteraf en het is nog zowat een bouwplaats dus weet ik het.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een tijdje terug ging het hier over elektriciteitsaansluitingen, éénfase of driefase. In een ander topic (Oekiejoekie in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1") kwam dit ook ter sprake; de keus is tegenwoordig 1x25A (standaard) of 3x25A (meerprijs).
Vroeger was 1x40A gangbaar, dat is dus niet meer. Wel kan je relatief goedkoop (alleen een vierpolige hoofdschakelaar en wat draadjes nodig) zelf ombouwen naar 3x25A.

• Snowhite0901
Proton_ schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:03:
Een tijdje terug ging het hier over elektriciteitsaansluitingen, éénfase of driefase. In een ander topic (Oekiejoekie in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1") kwam dit ook ter sprake; de keus is tegenwoordig 1x25A (standaard) of 3x25A (meerprijs).
Vroeger was 1x40A gangbaar, dat is dus niet meer. Wel kan je relatief goedkoop (alleen een vierpolige hoofdschakelaar en wat draadjes nodig) zelf ombouwen naar 3x25A.
Lijkt me dat je meter of hoofdzekeringen ook veranderd moeten worden...

Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2