Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.039.245 views

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat is een goede reden, voor ons was het andersom :)
(minder vocht in huis, makkelijker schoonmaken, veiliger)
Toch kan ik ook los van het koken iedereen driefasen aanraden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 09:13
Ja ieder zn voorkeur natuurlijk. Wij willen ons in ieder geval alvast voorbereiden voor in de toekomst, want over en x aantal jaar zullen er steeds meer overgaan op elektrisch koken.

Ik ga daarom dan denk ik ook maar meteen voor een 3 fase meterkast.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben alvast begonnen met een globale schets wat we buiten de Casco VON prijs kwijt zijn. Hierbij maak ik onderscheid in minimaal en uitgebreid. Omdat we ons appartement nog moeten verkopen en de verkoopprijs kan fluctueren met ca 25-30k, ben ik van meerdere scenario's uitgegaan. Mocht de verkoopprijs tegenvallen, kunnen we voor "minimaal" gaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Totale hypotheek incl. bovenstaande meerwerk, overwaarde en verkoopkosten oude woning wordt dan tussen de 45 en 52% van ons maximaal te lenen bedrag.

Nu de vraag: welke minimale en uitgebreide kosten mis ik nog in bovenstaand overzicht? En zijn er bepaalde kosten te hoog of te laag ingeschat?

> Tuin gaan we later doen

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-11 07:58
Sport_Life schreef op zondag 30 juli 2017 @ 00:16:
Ik ben alvast begonnen met een globale schets wat we buiten de Casco VON prijs kwijt zijn. Hierbij maak ik onderscheid in minimaal en uitgebreid. Omdat we ons appartement nog moeten verkopen en de verkoopprijs kan fluctueren met ca 25-30k, ben ik van meerdere scenario's uitgegaan. Mocht de verkoopprijs tegenvallen, kunnen we voor "minimaal" gaan.

***members only***

Totale hypotheek incl. bovenstaande meerwerk, overwaarde en verkoopkosten oude woning wordt dan tussen de 45 en 52% van ons maximaal te lenen bedrag.

Nu de vraag: welke minimale en uitgebreide kosten mis ik nog in bovenstaand overzicht? En zijn er kosten te hoog of te laag ingeschat?

In de meest uitgebreide optie zie ik 1 extra stopcontact. Lijkt mij niet veel.
Verf en klein materiaal niet meegenomen.
Als ik heel eerlijk ben snap ik niet waarom je de drie opties zo op een rij hebt gezet als je op 52% van maximaal te lenen bedrag zit.
Bekijk wat je wilt/noodzakelijk acht en kijk of je het kunt betalen.
Dit wordt je huis. Of ben je van plan binnen een paar jaar weer te verkassen?

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

miles schreef op zondag 30 juli 2017 @ 00:27:
[...]

In de meest uitgebreide optie zie ik 1 extra stopcontact. Lijkt mij niet veel.
Verf en klein materiaal niet meegenomen.
Als ik heel eerlijk ben snap ik niet waarom je de drie opties zo op een rij hebt gezet als je op 52% van maximaal te lenen bedrag zit.
Bekijk wat je wilt/noodzakelijk acht en kijk of je het kunt betalen.
Dit wordt je huis. Of ben je van plan binnen een paar jaar weer te verkassen?
Dank voor je reactie!
Dit wordt ons huis voor de komende 30 jaar (bij wijze van spreke). Of in ieder geval voor de komende 15/20 jaar. Je weet natuurlijk nooit, maar dat is de intentie. Als 1 van ons de baan kwijt raakt of zat is daalt het inkomen meteen met 50%, dus vandaar dat ik vrij conservatief ben in de hypotheeklening.

Stopcontacten zitten in elke ruimte standaard 3x, dat leek mij voldoende. Overigens kost een extra stopcontact op een schakelaar 55 euro, dus we doen dat dan in 2 ruimtes. Voor verf e.d. heb ik nu 1000 / 2500 gereserveerd. Als ik eerlijk ben heb ik me wel een beetje vergist in alle kosten die er nog bijkomen. Ik ging uit van de VON-prijs "plus een beetje", maar 75k extra vind ik behoorlijk.
We zijn nu een paar dagen bezig met dit huis, dus als het allemaal te duur wordt kappen we er gewoon mee :). Zou wel heel jammer zijn, aangezien het een mooie kans is. (hoekwoning met flinke tuin op een leuke locatie).

Ik wil overigens een of meerdere artikelen in het contract wijzigen/aanvullen, onder andere de bouwrente verlagen naar meer marktconforme bankrente. Wat is jullie ervaring hiermee?

[ Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2017 00:53 ]

• miles
Sport_Life schreef op zondag 30 juli 2017 @ 00:36:
[...]

Ik wil overigens een of meerdere artikelen in het contract wijzigen/aanvullen, onder andere de bouwrente verlagen naar meer marktconforme bankrente. Wat is jullie ervaring hiermee?
Bij ons viel niets te onderhandelen. Het contract zoals er lag was het. Er waren dan ook veel inschrijvingen op ons project. Voor ons vijf anderen zeg maar.

Hoogte bouwrente is ook niet zo interessant. Je ontvangt dit percentage nl. ook en het zijn kosten die bij het kopen van een nieuwbouwwoning horen.
Wat ik om mij heen en bij onszelf zie is dat kosten aan meerwerk en andere zaken 20% van de aankoop van het huis zijn.

Hier zit de inleg in het bouwdepot niet bij. Weet ook niet of dat realistisch is want als ons huis straks opgeleverd wordt hoeven wij door die inleg nog naar 28,5 jaar hypotheek te betalen ipv 30 jaar.

Al eerder in dit forum aangegeven, je moet bepaalde keuzes maken. Zaken die bij de constructie van het huis horen en of later lastig te realiseren zijn kan je beter meteen doen. Andere zaken kan je in de toekomst doen.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-12 20:33
Iemand hier nog protips in onderstaand geval:

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door leecher op 30-07-2017 10:55 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12 10:22

GforceNL

Out of memory....

Sport_Life schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 22:23:
Ik ben me eens gaan verdiepen in het koopcontract en heb een beetje een naar gevoel bij de bouwrente. Die bedraagt 7% (ex btw) en moet worden voldaan "vanaf tekenen koopovereenkomst" en iedere betaalde termijn wordt in mindering gebracht. Ik begrijp best dat een project ontwikkelaar wat wil verdienen, maar dit is toch best krom eigenlijk? Los van de hoogte van het rentepercentage vind ik het ook vreemd dat ik moet betalen voor iets waarvoor ik nog geen eigenaar ben. Ik ga de toekomstige kopers van mijn appartement toch ook niet vragen alvast rente te betalen totdat zij de koop hebben gedaan? :P Ik kom uit op ca 15k ex btw.

Edit: begrijp het al na enige research, na tekenen koopovereenkomst ben je blijkbaar meteen eigenaar.
Mij is ook verteld dat dit ook is om mensen aan te sporen niet te wachten met kopen tot het bijna klaar is.

De project ontwikkelaar moet namelijk zelf de grond kopen zolang er nog geen koper is.

<Zinloze tekst hier>

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024

***members only***

Nu de vraag: welke minimale en uitgebreide kosten mis ik nog in bovenstaand overzicht? En zijn er bepaalde kosten te hoog of te laag ingeschat?

Met hoeveel personen gaan jullie er wonen (zijn er kinderen opkomst)? Hoeveel m2 vloeroppervlakte begane grond, verdieping, zolder? Lastig om hier met bedragen te gaan strooien als ik niet weet wat je gaat kopen. Dezelfde fout maakte ik paar weken geleden hier ook. Wat ik ga doen is het huis zo strak mogelijk maken in de ruimtes waarin ik veel ga verblijven, ben alleen, de rest pak ik later zelf wel aan. Ga dus mijn begane grond iig 100% af maken plus badkamer, slaapkamer en inloopkast. Overige ruimtes maak ik af naar ratio van het budget wat ik nog over hou. Heb liever bijvoorbeeld nog een overkapping en carport dan dat ik een slaapkamer plus zolder helemaal af maak. Al kost dat laatste minder geld.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-12 15:19

d0s

sssst

Eerlijk gezegd vind ik 70K voor afwerking veel hoor. Ik heb begroot dat ik het met 30k kan doen. Moet wel zeggen dat er wat ruime stelposten inzitten, keuken bv. 7000 en badkamer 4000.

Moet zeggen dat er in de beoogde woning al wel veel stopcontacten etc. zitten.

Je kan het echt zo duur maken als je zelf wil -> In eerste instantie renovlies, tuin bijvoorbeeld kun je later wel op orde maken. Het scheelt ook wel als je meubels hebt die in je nieuwe huis passen :)

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12 13:53
Keuken € 7k en badkamer € 4k vind ik heeeeuuulle lage stelkosten om eerlijk te zijn.

Onze apparatuur alleen zat aan € 6k en het tegelwerk in de badkamer op € 5k...

• JaMaaT
leecher schreef op zondag 30 juli 2017 @ 10:49:

***members only***
Poh, dat is wel zuur zeg. Geen idee wat je kunt eisen in zo'n situatie.

Is jullie woning de enige of zijn het er meer die met hetzelfde probleem kampen?

Wel schandalig, lever dan 2 weken later op...

Heb je alles al betaald of nog wat achter gehouden?

• leecher
5% staat bij de notaris. Of de rest er ook zo aan toe is heb ik geen zicht op. Ik weet wel dat die net zo slecht zijn opgeleverd maar ik weet niet in hoeverre bij hun wel zaken zijn opgelost.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024

***members only***

Zonder het oppervlakte te weten van je woning is dit lastig inschatten.
Aantal zaken die me opvallen

- renovlies, 2500 is weinig (hangt natuurlijk van de grote af van je huis). 15 m2 is wel de bodemprijs. Wij zijn 4500 kwijt voor een huis van 130 m² en 3 verdiepingen. Overigens wordt het vaak geschilderd opgeleverd. Dus verf heb je dan veel minder nodig

-vloeren: Nogmaals lastig in te schatten. Maar voor 5000 euro heb je met een beetje normaal huis een vloer voor beneden, tenzij je goedkoop laminaat/tapijt neemt en het zelf legt (kan dan niet uit je bouwdepot)

- gordijnen: weer heel duur. Kan je zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk, maar het is nieuwbouw. Veel zaken hebben hiervoor standaard maten wat veel geld kan schelen (overigens kunnen gordijnen niet uit je bowudepot)

-inloopkast: waar en hoe? tenzij je die zelf inelkaar zet lijkt me dit vrij onrealistisch

- weinig extra stopcontacten. ook geen extra loze leidingen nodig voor tv/internet?

- tuin, je geeft aan dat je dit later doet. Geen idee wat voor huis het om gaat, maar een schutting samen met de buren zit er al vrij snel aan te komen als dat van toepassing is

Zeker als het je woning is voor langere tijd zou ik het allemaal wel goed aanpakken. Als één van jullie de baan kwijt raakt, betekend dat het gehele inkomen weg valt. Rekening houden met dit soort gevallen is natuurlijk heel slim en aan te raden, maar reken jezelf niet te arm.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

asdf25 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 11:35:
[...]

Met hoeveel personen gaan jullie er wonen (zijn er kinderen opkomst)? Hoeveel m2 vloeroppervlakte begane grond, verdieping, zolder? Lastig om hier met bedragen te gaan strooien als ik niet weet wat je gaat kopen. Dezelfde fout maakte ik paar weken geleden hier ook. Wat ik ga doen is het huis zo strak mogelijk maken in de ruimtes waarin ik veel ga verblijven, ben alleen, de rest pak ik later zelf wel aan. Ga dus mijn begane grond iig 100% af maken plus badkamer, slaapkamer en inloopkast. Overige ruimtes maak ik af naar ratio van het budget wat ik nog over hou. Heb liever bijvoorbeeld nog een overkapping en carport dan dat ik een slaapkamer plus zolder helemaal af maak. Al kost dat laatste minder geld.
Ik ga er met mijn vrouw en kind (baby) wonen :). Betreft een hoekwoning van ca 170m2 op een kavel van 250 m2. We hebben de financiele situatie nog eens doorlopen en besloten toch maar wat te gaan schrapen aan de 70k. Ik krijg een beetje buikpijn van zo'n hoog bedrag als meerwerk in 1x uit te geven.

Voordeel is dat we dan met een relatief lage hypotheek makkelijk kunnen sparen voor nieuwe dingen. Nadeel is dat het een meerjarenproject gaat worden. (wat ook wel weer leuk is).
Badkamer/toilet wordt standaard opgeleverd, we hebben besloten dit voorlopig zo te laten. Uitbouw kunnen we echt niet omheen, die moet er vanaf begin komen dus dat hakt er wel in (16k). Keuken idem. De 2e etage laten we voorlopig voor wat het is, ruimte toch (nog) niet nodig. Stucen gaan we in eerste instantie alleen beneden doen, hopelijk door een kennis. En op de verdiepingen behang (over "behangklaar"). Verder nemen we veel mee uit ons appartement zoals lampen en gordijnen. Vloer is nog wel een dingetje. Ik denk beneden in de keuken tegels en de woonkamer voorlopig laminaat. Her en der wat extra stopcontacten bij de lichtschakelaars, maar meer niet.

Al met al wordt het een beetje creatief denken, maar dit project is te leuk om te laten lopen!

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2017 23:34 ]

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12 11:05

***members only***
Wow, hard genaaid zeg. Zou eigenlijk denken aan een rechtsbijstand. Je ondervind nu aardig wat schade, extra lasten, hoe lang gaat het nog duren, enzo. Kan je het niet collectief aanpakken?
Sport_Life schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:23:
[...]

Ik ga er met mijn vrouw en kind (baby) wonen :). Betreft een hoekwoning van ca 170m2 op een kavel van 250 m2. We hebben de financiele situatie nog eens doorlopen en besloten toch maar wat te gaan schrapen aan de 70k. Ik krijg een beetje buikpijn van zo'n hoog bedrag als meerwerk in 1x uit te geven.

Voordeel is dat we dan met een relatief lage hypotheek makkelijk kunnen sparen voor nieuwe dingen. Nadeel is dat het een meerjarenproject gaat worden. (wat ook wel weer leuk is).
Badkamer/toilet wordt standaard opgeleverd, we hebben besloten dit voorlopig zo te laten. Uitbouw kunnen we echt niet omheen, die moet er vanaf begin komen dus dat hakt er wel in (16k). Keuken idem. De 2e etage laten we voorlopig voor wat het is, ruimte toch (nog) niet nodig. Stucen gaan we in eerste instantie alleen beneden doen, hopelijk door een kennis. En op de verdiepingen behang (over "behangklaar"). Verder nemen we veel mee uit ons appartement zoals lampen en gordijnen. Vloer is nog wel een dingetje. Ik denk beneden in de keuken tegels en de woonkamer voorlopig laminaat. Her en der wat extra stopcontacten bij de lichtschakelaars, maar meer niet.

Al met al wordt het een beetje creatief denken, maar dit project is te leuk om te laten lopen!
Hoeveel is het huis kaal? Hoeveel kan je max lenen? Wil je niet een deel van het meerwerk via een bouwdepot doen? Als ik naar ons zelf kijken:

Huis is kaal 350K, 25K aanmerk gedaan via het bouwdepot. 60K aan inrichting zoals vloeren, keuken, open haard. Door de lage rente is het goed te betalen. Huis met twee salarissen gekocht maar dat vind ik geen probleem. Beide een baan in een prima sector. Werk zelf in de IT. Kan natuurlijk altijd ineens beide handen breken maar dan verkoop je toch het huis? Verder is de kans heel klein. Nog maar 3 maandjes en dan eindelijk de sleutel :9~

• EJPostema
Wackmack schreef op maandag 31 juli 2017 @ 07:59:
Huis is kaal 350K, 25K aanmerk gedaan via het bouwdepot. 60K aan inrichting zoals vloeren, keuken, open haard. Door de lage rente is het goed te betalen. Huis met twee salarissen gekocht maar dat vind ik geen probleem. Beide een baan in een prima sector. Werk zelf in de IT. Kan natuurlijk altijd ineens beide handen breken maar dan verkoop je toch het huis? Verder is de kans heel klein. Nog maar 3 maandjes en dan eindelijk de sleutel :9~
Precies dit @Sport_Life. Je geeft zelf aan dat je tussen de 45 en 52% van je max te lenen bedrag? Voorzichtig zijn is iets wat veel mensen te weinig doen, maar overdrijf het ook weer niet.

Als je dit opschroeft naar 60-70% kan je wel een leuke vloer doen beneden, die er meteen voor 30 jaar kan blijven liggen (een vloer vervangen in de woonkamer is echt k*t). Dat je in eerste instantie gaat voor de projectbadkamer is goed te begrijpen en een slimme besparing op de kosten. Maar als je dit met alles doet krijg je denk ik echt spijt.

Hoe heb je je hypotheek geregeld? Ik zou eens kijken of je daar kan praten met een financieel adviseur, of wellicht iemand extern inschakelen. Die kunnen wel goed inschatten hoeveel geld je de komende jaren nodig hebt en je dus verantwoord kan uitgeven aan maandelijkse lasten. Op deze manier leen je nooit teveel, maar ook zeker niet te weinig

• asdf25
Sport_Life schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:23:
[...]

Ongeveer dezelfde woning als wat ik heb gekocht dus. Heb ook hoekwoning gekocht, alleen met 265m2 grond en bebouwd oppervlakte van 140m2, heb daarbij ook nog voor een uitbouw gekozen van 1,2m1 wat nog meer ruimte biedt. Mijn VON is 205.000€ als meerwerk ga ik de keuken (10.0000€) + uitbouw (10.500€) mee financieren. Ga niet verder dan een hypotheek van 135.000€ omdat ik naast mijn huis ook nog ruim wil blijven leven plus als ik ooit werkloos raak wil ik er ook nog blijven wonen.

Geen idee hoe jullie verhouding eigen vermogen/ hypotheek is maar ik had niet zo snel voor 70k aan meerwerk in een “simpele” hoekwoning woning gestoken. Had alleen constructieve zaken zoals keuken, uitbouw en badkamer naar smaak gemaakt. Ik wou eerst ook voor een uitbouw van 2,4m1 gaan, verkopende makelaar raadde dat af. De kosten voor zo’n uitbouw krijg je in de markt waar mijn woning ligt niet terug, dan kom je al gauw in de 2^1-kap-markt. Aangezien mensen altijd meer woning voor hun geld willen, betalen ze liever 5-10k meer voor een 2^1 kapper dan dat ze kiezen voor die hoekwoning.

Even uit mijn hoofd, zo heb ik mijn kosten ongeveer geraamd;
Keuken: 10.000
Uitbouw: 10.500

m/m badk: 2.500
m/m elektra + installatie werk: 2.500
wandafwerking: 3.000
vloer beneden: 3.000
vloer boven: 1.500
schutting: 2.000
tuin basis: 500
schilderwerk woning: 600 (ga ik zelf doen)
gordijnen: 2.500

Vul hem vanavond wel even helemaal aan, bestand nu niet bij de hand.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

***members only***
Damn, dat is wel klote zeg. Al contact gehad met VEH?

Is dit niet iets wat je kan aankaarten bij Woningborg? Op de site lees ik het volgende:
4. Wanneer mag ik de oplevering weigeren?

De oplevering van het huis/het privé-gedeelte mag alleen worden geweigerd wanneer deze niet voor bewoning geschikt is c.q. niet opleveringsgereed is.
Maar zo te lezen heb je de sleutels geaccepteerd? Nou je hebt in ieder geval die 5% nog als stok achter de deur, maar sowieso moet het gewoon allemaal opgelost worden.

Join het GoT Pulse-Team!

• leecher
Denman schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:18:
[...]

Maar zo te lezen heb je de sleutels geaccepteerd? Nou je hebt in ieder geval die 5% nog als stok achter de deur, maar sowieso moet het gewoon allemaal opgelost worden.
Ja ivm vertrouwen in de aannemer. Daar hebben we tot nu toe prima mee kunnen communiceren dus toch getekend. Er staat ook op papier dat het in 2 weken klaar zou zijn. De inspecteur van VEH was kritisch maar heeft niet gezegd dat we niet moesten tekenen. Achteraf gewoon dom, sleutels accepteren van een onbewoonbaar pand |:(

Kleine puntjes oplossen na de bouwvak; prima. Geen gas, functionele douche en twijfelachtige elektra; We kunnen nu niets met die hut. Het is niet om de hoek dus elke keer op en neer rijden om iets te doen is ook niet handig.

Ik hang net VEH op en die adviseert te beginnen met juridisch wapengekletter; op papier staat dat het af zou moeten zijn dus stel in gebreke en vorder de boete die staat op het te laat voltooien van het werk.
Voor mijn gevoel ook niet de beste optie want zoals gezegd waren we tot nu toe blij met de aannemer. Het daar ook ons kent ons en de halve regio deelt dezelfde achternaam zegmaar :+

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
leecher schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:37:
[...]

Ja ivm vertrouwen in de aannemer. Daar hebben we tot nu toe prima mee kunnen communiceren dus toch getekend. Er staat ook op papier dat het in 2 weken klaar zou zijn. De inspecteur van VEH was kritisch maar heeft niet gezegd dat we niet moesten tekenen. Achteraf gewoon dom, sleutels accepteren van een onbewoonbaar pand |:(
Ach, kan ik me goed voorstellen hoor. Je leeft maanden- of zelf jarenlang naar dat moment toe, en dan is het krijgen van die sleutel een magisch moment. Je emotie neemt het over van de ratio en dan neem je die punten misschien voor lief.
Kleine puntjes oplossen na de bouwvak; prima. Geen gas, functionele douche en twijfelachtige elektra; We kunnen nu niets met die hut. Het is niet om de hoek dus elke keer op en neer rijden om iets te doen is ook niet handig.

Ik hang net VEH op en die adviseert te beginnen met juridisch wapengekletter; op papier staat dat het af zou moeten zijn dus stel in gebreke en vorder de boete die staat op het te laat voltooien van het werk.
Voor mijn gevoel ook niet de beste optie want zoals gezegd waren we tot nu toe blij met de aannemer. Het daar ook ons kent ons en de halve regio deelt dezelfde achternaam zegmaar :+
Natuurlijk had je niet in deze situatie willen zitten, maar hoe vervelend ook: die aannemer heeft jullie genaaid. En de enige manier om nu zekerheid te gaan krijgen is door het hard te spelen. Doe je dat niet dan zit je de komende 3 maanden nog steeds met dat onbewoonbare pand. Ik verwacht dat het contact vanzelf wel weer beter wordt, hij zal ook inzien dat hij fout zit.

Join het GoT Pulse-Team!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

leecher schreef op zondag 30 juli 2017 @ 14:47:
5% staat bij de notaris. Of de rest er ook zo aan toe is heb ik geen zicht op. Ik weet wel dat die net zo slecht zijn opgeleverd maar ik weet niet in hoeverre bij hun wel zaken zijn opgelost.
Welke aannemer hebben we het nu over? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• leecher
Denman schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:51:
[...]

Natuurlijk had je niet in deze situatie willen zitten, maar hoe vervelend ook: die aannemer heeft jullie genaaid. En de enige manier om nu zekerheid te gaan krijgen is door het hard te spelen. Doe je dat niet dan zit je de komende 3 maanden nog steeds met dat onbewoonbare pand. Ik verwacht dat het contact vanzelf wel weer beter wordt, hij zal ook inzien dat hij fout zit.
Ja het is ook maar net hoe je het bekijkt. De redenatie van de aannemer is dat mensen nu de sleutel hebben en dus in de vakantie iets kunnen doen. Die intentie lijkt me prima. Helaas zitten we nu wel met een onbewoonbaar huis. Ik geloof best dat het binnen 3 maanden wél is opgelost, het project is nog niet klaar en men loopt daar nog wel een aantal maanden.

Het probleem is nu ook dat we met guns blazing dingen kunnen gaan claimen maar het is bouwvak. Er gebeurt dus sowieso niks ongeacht wat we doen :F

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:22
asdf25 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:05:
[...]

Ik wou eerst ook voor een uitbouw van 2,4m1 gaan, verkopende makelaar raadde dat af. De kosten voor zo’n uitbouw krijg je in de markt waar mijn woning ligt niet terug, dan kom je al gauw in de 2^1-kap-markt. Aangezien mensen altijd meer woning voor hun geld willen, betalen ze liever 5-10k meer voor een 2^1 kapper dan dat ze kiezen voor die hoekwoning.
Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan mbt de uitbouw en hebben toen wel gekozen voor de 2,4m uitbouw vanwege het extra woongenot dat die ruimte ons oplevert. In mijn optiek moet je bij het kiezen van de opties vooral kijken naar de toegevoegde waarde van je woongenot tov de extra investering als je het later alsnog wil laten doen. Daarom hebben we beneden ook voor de juiste vloer gekozen en niet voor een tijdelijke oplossing.Als je van plan bent lang in de woning te blijven is het toch de vraag of de stelling van de verkopende makelaar dan nog hout snijdt.

Members only: title

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:53
Als ik die VON prijzen die hierboven sta wonen we geloof ik in het verkeerde deel van het land...
Ik dacht dat Almere nog wel meeviel, maar wij mogen toch wel wat meer betalen voor een kleiner woonoppervlak...
Members only:

Life is what happens while you're busy making other plans

• asdf25
skaaf schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:19:
[...]

Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan mbt de uitbouw en hebben toen wel gekozen voor de 2,4m uitbouw vanwege het extra woongenot dat die ruimte ons oplevert. In mijn optiek moet je bij het kiezen van de opties vooral kijken naar de toegevoegde waarde van je woongenot tov de extra investering als je het later alsnog wil laten doen. Daarom hebben we beneden ook voor de juiste vloer gekozen en niet voor een tijdelijke oplossing.Als je van plan bent lang in de woning te blijven is het toch de vraag of de stelling van de verkopende makelaar dan nog hout snijdt.

***members only***
Wel redelijk eens ja, ik verwacht dat ik hier minimaal 5 tot maximaal 15 jaar ga wonen en dan doorstroom naar een 2^1kapper of vrijstaande woning. Vandaar ook mijn overweging tussen 1,2 en 2,4. Heb woning uitgetekend in floorplanner en verwacht dat ik met 1,2m1 voldoende ruimte heb beneden. Heb ook een volledige 2e etage dat maakte de keuze ook wat makkelijker.

Budget wat jij aan meerwerk had hoop ik ook ongeveer uit te geven. Tuin ga ik zelf doen met kennissen. Idee is om een overkapping en carport achter het huis te zetten. Heb nu maar een kleine schuur van 2x3 ongeïsoleerd. Als ik budget over heb ga ik zelf wat ontwerpen. Beton, stenen, isolatie en hout kost de wereld niet.
frumper schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:53:
Als ik die VON prijzen die hierboven sta wonen we geloof ik in het verkeerde deel van het land...
Ik dacht dat Almere nog wel meeviel, maar wij mogen toch wel wat meer betalen voor een kleiner woonoppervlak...

***members only***
Bij mij gaat het om een kavel in het oosten. Projectontwikkelaar is ook de aannemer dat scheelt natuurlijk al.
Er wordt hier enkel nog maar inbreiding nieuw gebouwd. Aankomende 10-15jaar niks geen uitbreidingslocaties. Verwachtten veel uitstroom, daarom willen ze starters denk ik tegemoet komen. Prijzen van Skaaf moet je bijvoorbeeld ook niet op jezelf projecteren in 2014 zat de bouw in crises.

[ Voor 8% gewijzigd door asdf25 op 31-07-2017 12:18 ]

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-12 15:19

d0s

sssst

JaMaaT schreef op zondag 30 juli 2017 @ 13:27:
Keuken € 7k en badkamer € 4k vind ik heeeeuuulle lage stelkosten om eerlijk te zijn.

Onze apparatuur alleen zat aan € 6k en het tegelwerk in de badkamer op € 5k...
Stelposten, niet stelkosten ;)

Voor de keuken heb ik +7k (bovenop de 7k) begroot en voor de badkamer ook nog eens 3k (bovenop de 5k).

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:22
frumper schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:53:

***members only***
Wij hadden het geluk om in 2014 mee te doen aan een project dat al sinds 2011 liep en door de gemeente Zwolle was aangemerkt voor starters. Hierdoor waren de prijzen in verhouding erg laag.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

asdf25 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:05:
[...]

Ongeveer dezelfde woning als wat ik heb gekocht dus. Heb ook hoekwoning gekocht, alleen met 265m2 grond en bebouwd oppervlakte van 140m2, heb daarbij ook nog voor een uitbouw gekozen van 1,2m1 wat nog meer ruimte biedt. Mijn VON is 205.000€ als meerwerk ga ik de keuken (10.0000€) + uitbouw (10.500€) mee financieren. Ga niet verder dan een hypotheek van 135.000€ omdat ik naast mijn huis ook nog ruim wil blijven leven plus als ik ooit werkloos raak wil ik er ook nog blijven wonen.

Geen idee hoe jullie verhouding eigen vermogen/ hypotheek is maar ik had niet zo snel voor 70k aan meerwerk in een “simpele” hoekwoning woning gestoken. Had alleen constructieve zaken zoals keuken, uitbouw en badkamer naar smaak gemaakt. Ik wou eerst ook voor een uitbouw van 2,4m1 gaan, verkopende makelaar raadde dat af. De kosten voor zo’n uitbouw krijg je in de markt waar mijn woning ligt niet terug, dan kom je al gauw in de 2^1-kap-markt. Aangezien mensen altijd meer woning voor hun geld willen, betalen ze liever 5-10k meer voor een 2^1 kapper dan dat ze kiezen voor die hoekwoning.

Even uit mijn hoofd, zo heb ik mijn kosten ongeveer geraamd;
Keuken: 10.000
Uitbouw: 10.500

m/m badk: 2.500
m/m elektra + installatie werk: 2.500
wandafwerking: 3.000
vloer beneden: 3.000
vloer boven: 1.500
schutting: 2.000
tuin basis: 500
schilderwerk woning: 600 (ga ik zelf doen)
gordijnen: 2.500

Vul hem vanavond wel even helemaal aan, bestand nu niet bij de hand.
Het betreft een hoekwoning op een locatie in de randstad, in verhouding is die 70k gelijk aan jouw situatie. (Prijs VON = 435k). Natuurlijk een hoop geld en in deze markt zit er ook wel een beetje lucht in vermoed ik, maar dat haal ik uit de overwaarde van mijn huidige appartement dus op zich heeft dat weinig invloed. 2 onder 1 kappers zijn er ook in het project, maar die zitten helaas echt wat boven ons budget, zeker met meerwerk.

Vandaag met financieel adviseur gesproken, situatie is me nu wat meer helder geworden hoe dat zit met overbruggingshypotheek e.d.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2017 23:06 ]

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-12 20:05
Dit is voor nu onze begroting, heb denk ik een redelijke inschatting gemaakt van de kosten. Wie o wie heeft er nog tips, onvoorziene kosten etc. etc.? Wellicht hebben andere mensen ook nog wat aan deze inschatting. Dit is overigens een overzichtje van het hoofdblad van mijn excel. De kostenposten zijn nog wel iets uitgebreider dan ze hier staan overigens.

Members only:

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe is jullie ervaring met preferred supplier leveranciers? Ik kan een keuken kopen bij een keukenbedrijf dat samenwerkt met de projectontwikkelaar, maar ik ben eerlijk gezegd een beetje huiverig hierover. We zijn op eerste gesprek geweest en op zich prima geholpen, en het feit dat hij alles van onze nieuwe woning weet (incl. afmetingen en deadines voor keukens, etc) is natuurlijk ook een voordeel, maar hij weet eigenlijk teveel om een goede prijs te krijgen. Zo is de eerste deadline voor de keuken al vrij snel (doorgeven ruwe werk) en hij zette er een beetje druk op om snel af te spreken om een handtekening te plaatsen. Terwijl de oplevering eind 2018 is, dus keukenblad e.d. kan ook december 2018 pas besloten worden. We krijgen geen korting oid via deze leverancier, dus ons enige voordeel is dat hij makkelijker af kan stemmen met de aannemer, aangezien ca 90% van alle keukens daar vandaan komen (nog een nadeel ;)).
EJPostema schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:28:
[...]

Precies dit @Sport_Life. Je geeft zelf aan dat je tussen de 45 en 52% van je max te lenen bedrag? Voorzichtig zijn is iets wat veel mensen te weinig doen, maar overdrijf het ook weer niet.

Als je dit opschroeft naar 60-70% kan je wel een leuke vloer doen beneden, die er meteen voor 30 jaar kan blijven liggen (een vloer vervangen in de woonkamer is echt k*t). Dat je in eerste instantie gaat voor de projectbadkamer is goed te begrijpen en een slimme besparing op de kosten. Maar als je dit met alles doet krijg je denk ik echt spijt.

Hoe heb je je hypotheek geregeld? Ik zou eens kijken of je daar kan praten met een financieel adviseur, of wellicht iemand extern inschakelen. Die kunnen wel goed inschatten hoeveel geld je de komende jaren nodig hebt en je dus verantwoord kan uitgeven aan maandelijkse lasten. Op deze manier leen je nooit teveel, maar ook zeker niet te weinig
Bij nader inzien - en het gesprek met een hypotheek adviseur - denk ik dat je inderdaad gelijk hebt om de meerwerken iets verder op te schroeven.

• miles
Sport_Life schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:21:
Hoe is jullie ervaring met preferred supplier leveranciers? Ik kan een keuken kopen bij een keukenbedrijf dat samenwerkt met de projectontwikkelaar, maar ik ben eerlijk gezegd een beetje huiverig hierover. We zijn op eerste gesprek geweest en op zich prima geholpen, en het feit dat hij alles van onze nieuwe woning weet (incl. afmetingen en deadines voor keukens, etc) is natuurlijk ook een voordeel, maar hij weet eigenlijk teveel om een goede prijs te krijgen. Zo is de eerste deadline voor de keuken al vrij snel (doorgeven ruwe werk) en hij zette er een beetje druk op om snel af te spreken om een handtekening te plaatsen. Terwijl de oplevering eind 2018 is, dus keukenblad e.d. kan ook december 2018 pas besloten worden. We krijgen geen korting oid via deze leverancier, dus ons enige voordeel is dat hij makkelijker af kan stemmen met de aannemer, aangezien ca 90% van alle keukens daar vandaan komen (nog een
Wij hebben in mei vorig jaar handtekening voor keuken gezet, en ik ga morgen de laatste wijzigingen doorgeven. Mocht het huis niet doorgaan (mei vorig jaar) konden we ook van de keuken af, ondanks handtekening.
Voordeel van projectleverancier is dat ie tussentijds de woning in kan om op te meten. Evt. Kan de keuken ook voor oplevering geplaatst worden. Een niet projectleverancier kan pas na oplevering naar binnen. Dan duurt het dus langer voor je je keuken hebt.

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:13
Hoe is jullie ervaring met preferred supplier leveranciers? Ik kan een keuken kopen bij een keukenbedrijf dat samenwerkt met de projectontwikkelaar, maar ik ben eerlijk gezegd een beetje huiverig hierover. We zijn op eerste gesprek geweest en op zich prima geholpen, en het feit dat hij alles van onze nieuwe woning weet (incl. afmetingen en deadines voor keukens, etc) is natuurlijk ook een voordeel, maar hij weet eigenlijk teveel om een goede prijs te krijgen. Zo is de eerste deadline voor de keuken al vrij snel (doorgeven ruwe werk) en hij zette er een beetje druk op om snel af te spreken om een handtekening te plaatsen. Terwijl de oplevering eind 2018 is, dus keukenblad e.d. kan ook december 2018 pas besloten worden. We krijgen geen korting oid via deze leverancier, dus ons enige voordeel is dat hij makkelijker af kan stemmen met de aannemer, aangezien ca 90% van alle keukens daar vandaan komen (nog een nadeel ;)).
Ik heb al 2 keer een nieuwbouwwoning gekocht en beide keren niet bij de preferred supplier gekocht.

Bij de 1e nieuwbouwwoning: De preferred supplier was gewoon veelste duur. Kon ook helemaal geen cent van de prijs af. Ja we konden apparatuur schrappen, ander merk pakken, minder kastjes. Ja zo kan ik ook de prijs omlaag krijgen. :'(

We hadden wel de badkamer en toilet afgenomen bij de preferred supplier van het sanitair. Dit omdat het 'standaard' pakket al heel luxe was en precies onze smaak was. Met een paar kleine aanpassingen hadden we het gewenste sanitair voor een goede prijs. :9

Bij de 2e nieuwbouwwoning was er geen preferred supplier voor de keuken. Wel voor het sanitair. Was toevallig dezelfde als bij de 1e nieuwbouwwoning. Helaas was het 'standaard' pakket nu 3 keer niks....wat wij wilden werd veelste duur. Op zoek gegaan naar een andere... Gelukkig bood het bedrijf waar wij de tegelvloer beneden hebben gekocht ook sanitair aan. We konden zo een mooie combinatie deal maken. 8)

In alle gevallen kon de leverancier een een afspraak maken met mij om een keer te komen inmeten. Dit uiteraard in overleg met kopersbegeleiding en uitvoerder. Het daadwerkelijk plaatsen kan pas na de sleuteloverdracht. Dit ivm de garantie. Want als er iets fout gaat voor de sleuteloverdracht. Wie heeft het dan gedaan?

Conclusie: het hangt van de situatie af. Ik zou als ik jullie was altijd gaan praten met de prefered supplier. Voel je niet onder druk gezet en laat gewoon een goede (en scherpe) offerte opstellen. Indien je niet tevreden bent kun je altijd naar een andere gaan. Let wel op dat indien er leidingen verplaatst moeten worden de aannemer dit op tijd wilt weten. De aannemer rekent hier natuurlijk ook zijn prijzen voor.... :(

• EJPostema
miles schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:43:
[...]

Wij hebben in mei vorig jaar handtekening voor keuken gezet, en ik ga morgen de laatste wijzigingen doorgeven. Mocht het huis niet doorgaan (mei vorig jaar) konden we ook van de keuken af, ondanks handtekening.
Voordeel van projectleverancier is dat ie tussentijds de woning in kan om op te meten. Evt. Kan de keuken ook voor oplevering geplaatst worden. Een niet projectleverancier kan pas na oplevering naar binnen. Dan duurt het dus langer voor je je keuken hebt.
Dit is niet helemaal waar. Bij ons zijn er inmeet dagen. Dan kan de keukenboer inmeten en kan de keuken geleverd worden vlak na de oplevering van het huis.

Hoe is jullie ervaring met preferred supplier leveranciers?
Uiteindelijk niet gedaan voor de keuken. Voor de badkamer/toilet wel, maar daar hadden we bijna geen keus en nu toch geen geld voor over dat echt goed naar wens te doen.

wat betreft de keuken, beetje zelfde verhaal als hierboven. Prima keukenzaak, mooie keuken uitgezocht, maar er kon geen cent van de prijs af. Toen we gingen proberen te onderhandelen kwam hij met een goedkoper keuken merk aanzetten

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12 16:26
BertP schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:56:
Dit is voor nu onze begroting, heb denk ik een redelijke inschatting gemaakt van de kosten. Wie o wie heeft er nog tips, onvoorziene kosten etc. etc.? Wellicht hebben andere mensen ook nog wat aan deze inschatting. Dit is overigens een overzichtje van het hoofdblad van mijn excel. De kostenposten zijn nog wel iets uitgebreider dan ze hier staan overigens.

***members only***
Members only:

Welke uitbouw (1.20, 2.40? hoeveel verdiepingen?)
Hoe groot is je perceel/tuin en wat wil je met de tuin doen?

Badkamer zal wellicht wat duurder uitvallen als je kiest voor dure tegels, duur sanitair of veel kwijt bent aan montage (montage badkamer is duur). Jouw stelpost Meerwerk algemeen kan zo gek als je zelf wilt natuurlijk, is bij ons wel een stukje duurder in ieder geval.

Rest van de inschattingen lijken opzich ok, maar als je eenmaal bezig bent en hier en daar iets moois ziet gaat het hard ... ;(

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-12 20:05
Het Vosje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:20:
[...]

***members only***

Welke uitbouw (1.20, 2.40? hoeveel verdiepingen?)
Hoe groot is je perceel/tuin en wat wil je met de tuin doen?

Badkamer zal wellicht wat duurder uitvallen als je kiest voor dure tegels, duur sanitair of veel kwijt bent aan montage (montage badkamer is duur). Jouw stelpost Meerwerk algemeen kan zo gek als je zelf wilt natuurlijk, is bij ons wel een stukje duurder in ieder geval.

Rest van de inschattingen lijken opzich ok, maar als je eenmaal bezig bent en hier en daar iets moois ziet gaat het hard ... ;(
Members only:

2,4m uitbouw en alleen begane grond. Totaal 3 verdiepingen. Perceel is 130m2, tuin gaan we basic houden en aankleden met meubels. Wat straatwerk en misschien een stukje (kunst) gras.

Er is nog een kleine 2k over in t budget en lang niet alles is definitief. De algemene meerwerk post zal voornamelijk zitten in de bezoekjes aan de bouwmarkt. De rest zit (als het goed is) in 1 v/d andere posten :9

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-11 20:36

Mojo

The Power Within

Dit is hoe mijn begroting er nu uit ziet. Kunnen jullie hier eens op schieten.

Badkamer is grotendeels al af, moet alleen nog 2 thermostaatkranen (heb ik al, €350), een douchewand 90cm en een meubeltje

Vloeren is op basis van plavuizen beneden (€2.500 materiaal (offerte), €1.000 leggen (kennis), Click-PVC boven (€1.000, heb ik al incl. ondervloer), Zolder laminaat (€100, alleen ondervloer laminaat heb ik al) €400,- marge / egaliseren

Muren op basis van SPAC-spuitwerk, ongeveer €10 m2

Members only:

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Ik hoor en lees veel negatieve ervaringen van vereniging eigen huis.
Derhalve ben ik aan het kijken welke organisaties / bedrijven opleveringskeuringen maar vooral ook een tussentijdse controle uitvoeren.
Hoorde van de week dat er een aantal bouwbedrijven hier zijn die sjoemelen met oa de muren qua dikte wat hen financieel beter uit komt.

En mijn idee is een beetje dat als je tussentijds een controle laat plaatsvinden, bedenkt men zich (denk ik) nog wel een keer voor men je voor de gek houdt

• Ghotirey
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:51:
Derhalve ben ik aan het kijken welke organisaties / bedrijven opleveringskeuringen maar vooral ook een tussentijdse controle uitvoeren.
Hoorde van de week dat er een aantal bouwbedrijven hier zijn die sjoemelen met oa de muren qua dikte wat hen financieel beter uit komt.

En mijn idee is een beetje dat als je tussentijds een controle laat plaatsvinden, bedenkt men zich (denk ik) nog wel een keer voor men je voor de gek houdt
Ik betwijfel of dat zo is, als ik veel informatie lees moeten bouwbedrijven veel inkopen al maanden van tevoren doen dus daar kunnen ze weinig aan veranderen als je komt kijken met iemand.

Dat gezegd te hebben, ik ben ook wel benieuwd of er een beter alternatief is voor VEH, want zelf kan ik die opleveringscontrole niet doen, te weinig kennis, en ben dus overgeleverd aan de VEH dude

[ Voor 0% gewijzigd door Ghotirey op 05-08-2017 23:20 . Reden: verwarrende typo ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het wordt allemaal wat concreter nu bij ons! Besloten om het meerwerk toch maar wat omhoog te schroeven. Plaatje ziet er nu als volgt uit:

Members only:

Tuin willen we van eigen spaargeld doen, heb me ook nog weinig in verdiept moet ik eerlijk zeggen. Uiteindelijk toch maar besloten voor 2,4m uitbouw te gaan ipv 1,2.. Heeft voor een groot deel met prijs/kwaliteit te maken. Tuin wordt hierdoor 6,5m diep. Verder lees ik overal dat stucen weinig zin heeft, dus wil gaan behangen en evt over behang verfen, en eventueel later alsnog stucen.

• Ghotirey
Sport_Life schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 22:48:
Het wordt allemaal wat concreter nu bij ons! Besloten om het meerwerk toch maar wat omhoog te schroeven. Plaatje ziet er nu als volgt uit:

***members only***

Tuin willen we van eigen spaargeld doen, heb me ook nog weinig in verdiept moet ik eerlijk zeggen. Uiteindelijk toch maar besloten voor 2,4m uitbouw te gaan ipv 1,2.. Heeft voor een groot deel met prijs/kwaliteit te maken. Tuin wordt hierdoor 6,5m diep. Verder lees ik overal dat stucen weinig zin heeft, dus wil gaan behangen en evt over behang verfen, en eventueel later alsnog stucen.
Voor de vloeren zijn wij toch wel 2 a 3 duizend euro meer kwijt dan jij met ongeveer zelfde oppervlakte en samenstelling hout en laminaat (althans 1 van de keuzes die we maken), heb je hier al een offerte van? (Anders zou ik graag het adresje willen :-)

Keuken zijn wij iets goedkoper kwijt als extra, 11.000, en hij is toch best groot (5.5m tegen muur en kookeilannd van 2.4x0.97) maar hangt natuurlijk sterk van het merk af ook. Wij hebben bij de leverancier afgenomen die bij het project zat maar ik ben met de uiteindelijke keuken qua tekening bij andere keukenboeren geweest en overal kwam het neer op zelfde prijs ongeveer of duurder. Dit heeft dan weer te maken met scheve manier van geld krijgen als je eigen keuken regelt, ligt niet in verhouding. Waar wel veel verschil mee is, is het het merk keuken. Voor het duurdere merk waren we al gauw 3 a 4 duizend extra kwijt.

Qua uitbouw hebben wij ook 2.4 gekozen ipv 1.2, inmiddels ook wat toekomstige bewoners gesproken in het rijtje bij ons en die hebben allemaal spijt dat ze niet ook 2.4 hebben gekozen. (Wel weer ideaal voor ons want met 1.2m uitbouw kon je geen balkon nemen dus wij hebben een balkon maar onze directe buren niet, zit je toch wat minder op elkaars schoot :-D

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ghotirey schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:17:
[...]

Voor de vloeren zijn wij toch wel 2 a 3 duizend euro meer kwijt dan jij met ongeveer zelfde oppervlakte en samenstelling hout en laminaat (althans 1 van de keuzes die we maken), heb je hier al een offerte van? (Anders zou ik graag het adresje willen :-)
Geen offerte, maar een grove schatting. Ik heb het even nagerekend, kom op 5.500, maar dan reken ik met goedkoop parket (50 euro/m2).
Keuken zijn wij iets goedkoper kwijt als extra, 11.000, en hij is toch best groot (5.5m tegen muur en kookeilannd van 2.4x0.97) maar hangt natuurlijk sterk van het merk af ook. Wij hebben bij de leverancier afgenomen die bij het project zat maar ik ben met de uiteindelijke keuken qua tekening bij andere keukenboeren geweest en overal kwam het neer op zelfde prijs ongeveer of duurder. Dit heeft dan weer te maken met scheve manier van geld krijgen als je eigen keuken regelt, ligt niet in verhouding. Waar wel veel verschil mee is, is het het merk keuken. Voor het duurdere merk waren we al gauw 3 a 4 duizend extra kwijt.
Ik denk dat we keuken wat naar beneden kunnen bijschroeven. Welk merk apparatuur hebben jullie als ik vragen mag?
Qua uitbouw hebben wij ook 2.4 gekozen ipv 1.2, inmiddels ook wat toekomstige bewoners gesproken in het rijtje bij ons en die hebben allemaal spijt dat ze niet ook 2.4 hebben gekozen. (Wel weer ideaal voor ons want met 1.2m uitbouw kon je geen balkon nemen dus wij hebben een balkon maar onze directe buren niet, zit je toch wat minder op elkaars schoot :-D
We hebben dezelfde huizen gezien zonder uitbouw en 1,2m. Moet zeggen dat ik het lastig vind bepalen adhv een andere inrichting, ook omdat wij een zij-erker hebben (4m2). Mag ik vragen hoe lang jullie woning is van voordeur tot achterdeur (casco)?

Merk overigens wel dat het ontzettend leuk is om met dit project bezig te zijn :). Zal vast ook nog wel een keer tegenzitten, maar daar boksen we ons wel doorheen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2017 23:32 ]

• Zackruhl
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-04-2022
Hallo, ik ben zack en na veel meelezen wil ik ook wat actiever mee gaan doen met het forum.

Ik en mijn vriendin hebben een herenhoekhuis gekocht in Pijnacker wat nu met uitbouw 170m2 wordt. We hebben lang getwijfeld tussen herenhoekhuis waarbij we alle opties konden nemen welk we wilden of een 2^1kap waarbij het oppervlak van het huis uiteindelijk kleiner is ivm geen opties.
Uiteindelijk geluk gehad met de optie voor het hoekhuis waarvan nu de fundering staat. Het project bestaat uit herenhuizen, 2^1 kappers en villa's wat de wijk erg mooi maakt!
Keuken,wc en badkamer laten we casco opleveren ivm belachelijke prijzen bij aangesloten bedrijven vanuit de bouw. Hier zelf wel mooie deals voor kunnen sluiten dus😁.
Ze werken met prefab muren en de bouw gaat gelukkig wel lekker snel, de eerste herenhuizen hebben al een dak en trappen. Helaas zijn we de laatste dus moeten veel geduld hebben!
Het huis zelf is met uitbouw van 2,4 meter 12,4 m lang en 6m breed. We zijn erg benieuwd hoe het wordt aangezien we nu in een appartement zitten van 70m2.

Groetjes zack

• Ghotirey
Zackruhl schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 00:59:
Hallo, ik ben zack en na veel meelezen wil ik ook wat actiever mee gaan doen met het forum.

Ik en mijn vriendin hebben een herenhoekhuis gekocht in Pijnacker wat nu met uitbouw 170m2 wordt. We hebben lang getwijfeld tussen herenhoekhuis waarbij we alle opties konden nemen welk we wilden of een 2^1kap waarbij het oppervlak van het huis uiteindelijk kleiner is ivm geen opties.
Uiteindelijk geluk gehad met de optie voor het hoekhuis waarvan nu de fundering staat. Het project bestaat uit herenhuizen, 2^1 kappers en villa's wat de wijk erg mooi maakt!
Keuken,wc en badkamer laten we casco opleveren ivm belachelijke prijzen bij aangesloten bedrijven vanuit de bouw. Hier zelf wel mooie deals voor kunnen sluiten dus😁.
Ze werken met prefab muren en de bouw gaat gelukkig wel lekker snel, de eerste herenhuizen hebben al een dak en trappen. Helaas zijn we de laatste dus moeten veel geduld hebben!
Het huis zelf is met uitbouw van 2,4 meter 12,4 m lang en 6m breed. We zijn erg benieuwd hoe het wordt aangezien we nu in een appartement zitten van 70m2.

Groetjes zack
Wat grappig, wij zitten echt in vrijwel dezelfde situatie! Wij (ik, vrouw en 3 kinderen) zitten nu ook op 70m2 en dat is best krap kan ik je vertellen en gaan naar een herenhuis van 153m2 (iets kleiner dan jullie). Die van ons staat in Den Haag. Het mooie van dat we nu van 70m2 komen is dat het huis ongeacht hoe het ook is niet kan tegenvallen qua ruimte etc. :)

• Ghotirey
Sport_Life schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:27:
[...]

Geen offerte, maar een grove schatting. Ik heb het even nagerekend, kom op 5.500, maar dan reken ik met goedkoop parket (50 euro/m2).

[...]

Ik denk dat we keuken wat naar beneden kunnen bijschroeven. Welk merk apparatuur hebben jullie als ik vragen mag?

[...]

We hebben dezelfde huizen gezien zonder uitbouw en 1,2m. Moet zeggen dat ik het lastig vind bepalen adhv een andere inrichting, ook omdat wij een zij-erker hebben (4m2). Mag ik vragen hoe lang jullie woning is van voordeur tot achterdeur (casco)?

Merk overigens wel dat het ontzettend leuk is om met dit project bezig te zijn :). Zal vast ook nog wel een keer tegenzitten, maar daar boksen we ons wel doorheen.
Ah ok, ja het verschilt ook ontzettend met wat je wil qua vloer. Wij zijn er ook nog niet uit wat wij precies gaan doen (keramisch, laminaat, gietvloer, steentapijt, pvc, etc), het is uiteindelijk ook een kwestie van hoeveel geld we op dat moment hebben te besteden.

Wij hebben apparatuur van Siemens, behalve het fornuis, die is van Pelgrim. We wilden graag een los fornuis met 2 ovens en 6 pitten, we koken veel ;-) Oh en een Quooker :-) (Die is hoe dan ook duur en drukt de prijs van de keuken wel.)

Ons onderlaag zonder uitbouw was 9 meter, met dus 11.4. Tuin is 15.7 meter diep nu, anders was die 18 meter. Wij hebben een rijtjes herenhuis dus niets bijzonders aan de zijkanten ;-)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:22

Osxy

Holy crap on a cracker

Afgelopen week optie gekregen op een nieuwbouw huis. Gaan deze optie 99% zeker inlossen, enige lastige in dit project is vergunning.

De omgevingsvergunning is net deze week afgegeven en heeft nu dus 6 weken bezwaar termijn voordat hij onherroepelijk is, tot dat moment kunnen we de hypotheek nog niet regelen aangezien deze een onherroepelijke vergunning nodig heeft aldus onze adviseur.

Over 2,5 week zouden we ons koopcontract moeten tekenen, met daarna een 8 weken voorbehoud hypotheek termijn. Houd in dat we op z'n vroegst over 6 weken onze hypotheek aanvraag kunnen starten, wanneer er al 3 weken van de voorbehoud is verstreken.

Voelt wel vreemd vanuit de makelaar om dit zo af te dwingen, want dit geld voor iedereen en vrijwel iedereen zal een verlenging van het voorbehoud moeten aanvragen. En dan ga ik er voor het gemak vanuit dat er geen bezwaar komt, die kans is ook nog redelijk aanwezig aangezien bij bestemmingsplan wijziging er ook flink bezwaar is geweest van omwonende / omliggende boeren.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Ghotirey
Osxy schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 10:33:
Afgelopen week optie gekregen op een nieuwbouw huis. Gaan deze optie 99% zeker inlossen, enige lastige in dit project is vergunning.

De omgevingsvergunning is net deze week afgegeven en heeft nu dus 6 weken bezwaar termijn voordat hij onherroepelijk is, tot dat moment kunnen we de hypotheek nog niet regelen aangezien deze een onherroepelijke vergunning nodig heeft aldus onze adviseur.

Over 2,5 week zouden we ons koopcontract moeten tekenen, met daarna een 8 weken voorbehoud hypotheek termijn. Houd in dat we op z'n vroegst over 6 weken onze hypotheek aanvraag kunnen starten, wanneer er al 3 weken van de voorbehoud is verstreken.

Voelt wel vreemd vanuit de makelaar om dit zo af te dwingen, want dit geld voor iedereen en vrijwel iedereen zal een verlenging van het voorbehoud moeten aanvragen. En dan ga ik er voor het gemak vanuit dat er geen bezwaar komt, die kans is ook nog redelijk aanwezig aangezien bij bestemmingsplan wijziging er ook flink bezwaar is geweest van omwonende / omliggende boeren.
Lees je KA contract even goed door, bijna altijd worden de 2 maanden dat je je hypotheek mag regelen verplaatst naar het moment dat aan alle voorwaarden is voldaan vanuit het project. Dat is dus ook de vergunning. Juist om de redenen die jij noemt. Helaas is advocaten-taal niet altijd duidelijk, bevriende advocaat van ons heeft ons toen uitgelegd hoe het zat. Bij ons zijn die 2 maanden pas ongeveer 6 maanden ingegaan na ondertekening van KA contract. Toen was pas 80% van huizen verkocht en de vergunning was het laatste dat uiteindelijk rond was. Wel volgens planning trouwens.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:12
Osxy schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 10:33:

Waarom mag van jullie hypotheekadviseur de aanvraag pas na 8 weken worden gedaan? Dit kan toch zodra je de koop/aanneemovereenkomst hebt getekend?

Wij konden afgelopen najaar gewoon een hypotheekofferte krijgen voordat de voorwaarden geregeld waren, dit omdat in de koopakte duidelijk staat dat voor passeren alle voorwaarden voldaan moeten zijn. Enige risico voor ons was de termijn hoe lang de offerte geldig was, 6 maanden met maximaal 3 maand verlenging. Je moet dus op het moment van aanvragen enige zekerheid hebben dat dit tijdig gebeurt. Bij ons was juist doordat de aanvraag van omgevingsvergunning veel later werd gedaan dan eerder gezegd, uiteindelijk net binnen 8 maanden het passeren (april).

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

jurjen_g schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:04:
[...]

Waarom mag van jullie hypotheekadviseur de aanvraag pas na 8 weken worden gedaan? Dit kan toch zodra je de koop/aanneemovereenkomst hebt getekend?

Wij konden afgelopen najaar gewoon een hypotheekofferte krijgen voordat de voorwaarden geregeld waren, dit omdat in de koopakte duidelijk staat dat voor passeren alle voorwaarden voldaan moeten zijn. Enige risico voor ons was de termijn hoe lang de offerte geldig was, 6 maanden met maximaal 3 maand verlenging. Je moet dus op het moment van aanvragen enige zekerheid hebben dat dit tijdig gebeurt. Bij ons was juist doordat de aanvraag van omgevingsvergunning veel later werd gedaan dan eerder gezegd, uiteindelijk net binnen 8 maanden het passeren (april).
Kan inderdaad zodra de koopovereenkomst is getekend, maar je krijgt pas hypotheek als de vergunning rond is ;( Ieder geval dat is wat onze hypotheek adviseur ons vertelde.

En aldus onze aanneemovereenkomst gaat de termijn in na ondertekening, lekker handig dus.
Ter zake van de realisering van de in de overweging van deze akte bedoelde woning is door de
Verkrijger financiering benodigd in verband waarmee de overeenkomst wordt aangegaan onder de
bij niet-vervulling ontbindende voorwaarde dat de Verkrijger binnen twee (2) maanden na diens
ondertekening van deze akte voor de financiering van de woning een hypothecaire geldlening
verkrijgt tegen geen grotere maandelijkse verplichting dan EUR *, zulks onder bij de grote
geldverstrekkende instellingen normaal geldende voorwaarden en bepalingen, gebaseerd op een te
verkrijgen hypothecaire geldlening van EUR *
Dus moet hier nog achteraan denk ik zo, want heb weinig zin iets te tekenen waar invloeden van buitenaf zulke invloed op kunnen hebben zonder dat ik er iets aan kan veranderen. Aan de andere kant, wat willen ze doen de koopcontracten van 23 woningen ontbinden?

[ Voor 35% gewijzigd door Osxy op 06-08-2017 13:14 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iemand ervaring met dit artkel:
Zolang het Verkochte niet aan de Koper is geleverd, heeft de Koper recht op uitstel van
betaling, waar tegenover hij verplicht is aan de Verkoper rente te vergoeden van 7% per jaar
over het bedrag van de grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van
deze akte genoemde datum van overeenkomen, doch niet eerder dan vanaf xx.xx.2017, tot
aan de datum van levering.
[..]
Koper verklaart gebruik te maken van uitstel betaling koopsom, zoals hiervoor bedoeld.
Zolang de Ondernemer geen schriftelijke mededeling aan de Koper heeft verzonden [..] zal de Verkoper de hiervoor genoemde rente en voor zover deze
betrekking heeft op de periode tot (ten minste) 2 weken na dagtekening van de schriftelijke
mededeling, niet bij de Koper in rekening brengen. Koper is deze rente dus niet aan de
Verkoper verschuldigd.
Indien deze schriftelijke mededeling na de hiervoor genoemde datum aan de Koper wordt
verzonden, dan zal hierin tevens de nieuwe datum voor onderhavig artikellid worden
vermeld.
Ik begrijp er eerlijk gezegd weinig van, dankzij allerlei verwijzingen en uitzonderingen. Hypotheekadviseur kon ons ook niet echt helpen.
Ghotirey schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 10:19:
[...]

Wat grappig, wij zitten echt in vrijwel dezelfde situatie! Wij (ik, vrouw en 3 kinderen) zitten nu ook op 70m2 en dat is best krap kan ik je vertellen en gaan naar een herenhuis van 153m2 (iets kleiner dan jullie). Die van ons staat in Den Haag. Het mooie van dat we nu van 70m2 komen is dat het huis ongeacht hoe het ook is niet kan tegenvallen qua ruimte etc. :)
Wij komen van 69m2 - met 1 kind :).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 06-08-2017 13:04 ]

• jip_86
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:51:

Ze 'sjoemelen' vooral op afwerking en details is mijn ervaring nu ik bijna klaar ben. Lamp van het toilet uit het midden, geen plint is vlak tegen de muur te krijgen. Plakplint rond kozijn duikt bijv onder de deur door zo krom is het soms werkelijk.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/sb553q.jpg

Verwijderd

In onze vorige nieuwbouw kwamen we er idd ook achter dat serieus geen enkele muur/vloer recht was. Irritant, erg jammer, maar geen ellende.
Het vertrouwen is er niet in VEH (vereniging eigen huis). Puur uit ervaring, onkunde van een zgnd.ingenieur bouwkundige.
Het kan toch niet zo zijn dat VEH alleen de keuringen uitvoert?

• jip_86
  • Nu online
Beste kan je denk ik een goede bouwvakker meenemen die zelf het klappen van de zweep kent. Had zelf iemand mee, en kwam weinig meer uit bij VEH.

• R20141016
Wij hebben een keer een oplevering gehad met iemand van VEH.
Nou drama! Hij lulde alles recht wat maar krom was.....was ook dikke maatjes met de uitvoerder van het project daar. We voelde ons totaal niet serieus genomen.

Bij de oplevering van onze recente nieuwbouw koopwoning hebben we niemand meegenomen. We kenden al de klappen van de zweep en konden het ook wel zonder extra expertise. Ging ook helemaal goed.

Mijn advies: laat VEH lekker links liggen en neem indien je geen ervaring hebt een goede kennis/vriend mee die wel ervaring heeft. Je moet iig niet iemand hebben die vriendjes is met de uitvoerder.....

• asdf25
jip_86 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:45:
Beste kan je denk ik een goede bouwvakker meenemen die zelf het klappen van de zweep kent. Had zelf iemand mee, en kwam weinig meer uit bij VEH.
Dit of contact een bouwbedrijf in de omgeving en vraag daar of iemand je kan meehelpen bij de oplevering van een woning, scheelt je een geld en denk dat je er meer aan hebt.

• De Uitsmijter
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 09:59
Verwijderd schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 14:50:
Het kan toch niet zo zijn dat VEH alleen de keuringen uitvoert?
Ik hoor dezelfde verhalen over VEH, alhoewel er ook genoeg mensen tevreden zijn. Google leert dat er genoeg andere partijen zijn die keuringen doen. Maar het is voor mij al leek lastig te beoordelen wat de kwaliteit daarvan is. Vooral maar afgaan op aanbevelingen van anderen... Als iemand die heeft, dan hoor ik die graag!

• jusv
  • Laatst online: 24-09 17:10
Ik heb juist een keer iemand van VEH meegemaakt (als verkoper) die tot in het bizarre de regels naleefde. Dat was weliswaar geen nieuwbouw, maar denk aan dingen als: de traptredes zijn 0,5 cm te kort (was een originele trap in een huis uit 1950). Volgens mij moet je een beetje geluk hebben met wie ze sturen. Ik vermoed dat ze een aantal zzp'ers inhuren.

• R20141016
jusv schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:53:
Ik vermoed dat ze een aantal zzp'ers inhuren.
ja klopt. Uit de regio. Dus als je een bouwbedrijf uit de regio hebt is de kans groot dat ze elkaar al kennen....
Hoe 'onafhankelijk' wil je het hebben? 8)7

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-12 13:11
Ik heb bij mij oplevering ook iemand van de VEH erbij gehad. Volgens mij dan een ZZP want hij was behoorlijk streng. Hij kende het bouwbedrijf wel, en had de ervaring dat ze goed bouwde zei hij van te voren.
Toch heeft hij heel wat punten opgenoemd en een paar heftige discussies gehad met de aannemer die vond dat hij zich aanstelde.
Ben blij dat ie mee was.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• jusv
  • Laatst online: 24-09 17:10
rsmits007 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:32:
[...]

ja klopt. Uit de regio. Dus als je een bouwbedrijf uit de regio hebt is de kans groot dat ze elkaar al kennen....
Hoe 'onafhankelijk' wil je het hebben? 8)7
Ja eens. Er zullen er best een aantal tussen zitten die op die manier werken of conflicten uit de weg willen gaan met de bouwers die ze vaak tegenkomen. Je weet het niet. Vandaar dat ik inderdaad ook ga kiezen voor een onafhankelijke partij. Dan weet je in ieder geval wie er komt en is het geen loterij.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:26
volgens mij is het met alle partijen wat...hoe weet je nu dat het bouwbedrijf dat je zelf inhuurt niet toevallig juist vaak zaken doen met jouw bouwer?
Mijn ervaring met VEH bij mijn huidige huis is positief en ik denk dat ik ze voor het huis dat nu gebouwd wordt gewoon weer laat komen.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 17:08
Nou, een tijdje geleden postte ik in dit topic dat we ingeschreven waren op een nieuwbouwplan in onze buurt. We hebben uiteindelijk ook de eerste keus op de woning gekregen maar na een gesprek met de makelaar en wat bedenktijd hebben we toch besloten er vanaf te zien. Ik weet dat de markt veranderd is en dat de prijzen anders zijn dan vroeger (lees een paar jaar terug) maar we hadden er geen goed gevoel bij. Een paar dingen die wij raar vonden:

We werden verplicht een parkeerplaats te huren op een eigen parkeerhof in de wijk. Dit kost 10 euro per maand en er zou een VVE worden opgericht om de parkeerplaats te laten onderhouden. Het was niet mogelijk dit te weigeren of de parkeerplaats niet te nemen. Bij doorverkoop van de woning moet de nieuwe eigenaar ook de parkeerplaats overnemen.

We kregen een gevlochten, onafgewerkt hek langs ons perceel aan de zijkant (zo'n bouwhek van HERAS) dat niet verwijderd kon worden en niet kon worden aangepast. Als we een schutting of begroeiing wilden moest dit aan de binnenkant van het hek op ons perceel tegen het hek aan gezet worden.

Nergens in optielijsten stond wat het zou kosten om een muurtje te laten vervallen tussen 2 slaapkamers en ook de vraag aan de aannemer op deze en meer opties (aanpassing wand woonkamer, leidingen verleggen etc) werden beantwoord met "dat berekenen we allemaal later als de koop rond is", terwijl dit zaken zijn die ik wel wil weten vooraf...

Zo waren er nog een aantal punten waar we geen goed gevoel bij hadden. Dus nu gaan we rustig om ons heen kijken naar andere opties...

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:12
Tarz schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:11:
Nou, een tijdje geleden postte ik in dit topic dat we ingeschreven waren op een nieuwbouwplan in onze buurt. We hebben uiteindelijk ook de eerste keus op de woning gekregen maar na een gesprek met de makelaar en wat bedenktijd hebben we toch besloten er vanaf te zien. Ik weet dat de markt veranderd is en dat de prijzen anders zijn dan vroeger (lees een paar jaar terug) maar we hadden er geen goed gevoel bij. Een paar dingen die wij raar vonden:

We werden verplicht een parkeerplaats te huren op een eigen parkeerhof in de wijk. Dit kost 10 euro per maand en er zou een VVE worden opgericht om de parkeerplaats te laten onderhouden. Het was niet mogelijk dit te weigeren of de parkeerplaats niet te nemen. Bij doorverkoop van de woning moet de nieuwe eigenaar ook de parkeerplaats overnemen.

We kregen een gevlochten, onafgewerkt hek langs ons perceel aan de zijkant (zo'n bouwhek van HERAS) dat niet verwijderd kon worden en niet kon worden aangepast. Als we een schutting of begroeiing wilden moest dit aan de binnenkant van het hek op ons perceel tegen het hek aan gezet worden.

Nergens in optielijsten stond wat het zou kosten om een muurtje te laten vervallen tussen 2 slaapkamers en ook de vraag aan de aannemer op deze en meer opties (aanpassing wand woonkamer, leidingen verleggen etc) werden beantwoord met "dat berekenen we allemaal later als de koop rond is", terwijl dit zaken zijn die ik wel wil weten vooraf...

Zo waren er nog een aantal punten waar we geen goed gevoel bij hadden. Dus nu gaan we rustig om ons heen kijken naar andere opties...
Het is tegenwoordig in veel gemeenten vrij normaal, vooral in stadscentra, dat de gemeente in de vergunning eist dat er minimaal 1 parkeergelegenheid op "eigen grond" is.

Als het bouwproject geen ruimte biedt om met de auto op eigen grond te komen, doen ze vaak een gemeenschappelijke parkeernormen die eigendom moet zijn van de bewoners, en dus ook bij verkoop moet blijven bestaan. Weet je zeker dat het om huren gaat, en niet om een 'appartementsrecht' en dat de 10 euro per maand dus de bijdrage voor de VVE is?

En ook grensscheiding aan de openbare weg moet vaak exact volgens de omgevingsvergunning, hoe lelijk je het ook vindt...

Maar als je er niet lekker bij voelt, moet je het uiteraard niet doen, woning kopen moet goed voelen.

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 09:13
Weet iemand of het achteraf makkelijk is om een schakelaar te vervangen voor een LED dimmer? Een LED dimmer kost m.i te duur via het project, dus vraag me af of het achteraf makkelijk te vervangen is. Ik weet namelijk niet of je hetzelfde schakeldraad kunt gebruiken? Als dat niet kan, is het vervangen dan makkelijk? Kun je zo zien op welke verdeeldoos de schakelaar uitkomt (of wellicht gaat het altijd rechtstreeks naar het verlichtingspunt?)??

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

YinYang schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:22:
Weet iemand of het achteraf makkelijk is om een schakelaar te vervangen voor een LED dimmer? Een LED dimmer kost m.i te duur via het project, dus vraag me af of het achteraf makkelijk te vervangen is. Ik weet namelijk niet of je hetzelfde schakeldraad kunt gebruiken? Als dat niet kan, is het vervangen dan makkelijk? Kun je zo zien op welke verdeeldoos de schakelaar uitkomt (of wellicht gaat het altijd rechtstreeks naar het verlichtingspunt?)??
Denk dat je deze vraag beter hier kan stellen: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic

Maar, ja als je beetje handig bent is het niet heel ingewikkeld. Houd er wel rekening mee dat de dimmer ECHT geschikt moet zijn voor led, deze zijn een stuk duurder. Maar als ik je vraag zo zie, mogelijk beter om dit door een vakman te laten doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Osxy op 07-08-2017 21:46 ]

• JaMaaT
Nog problemo! Gister nog gedaan :9

En het kan bijna niet fout gaan. Heb ook even om hulp gevraagd in het JaMaaT in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" topic

Ik heb deze besteld.

https://installatiewereld...l1s9x9x74Y9kaAj3HEALw_wcB

Werkt zonder te knipperen met 1 lampje van 5w (om te testen)

• asdf25
Snowhite0901 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:56:
volgens mij is het met alle partijen wat...hoe weet je nu dat het bouwbedrijf dat je zelf inhuurt niet toevallig juist vaak zaken doen met jouw bouwer?
Mijn ervaring met VEH bij mijn huidige huis is positief en ik denk dat ik ze voor het huis dat nu gebouwd wordt gewoon weer laat komen.
Omdat het concurrenten van elkaar zijn en niet samenwerken. De bouwwereld per gemeente (straal van 10-25km) is vaak wel klein en een ons kent ons wereld. Maar als je een bouwbedrijf om zijn expertise vraagt welke 30-50km verderop zit wil hij je daar vast wel bij helpen.

• asdf25
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/04dd8a07c192f48dd167084a70ef32a5.png

In Foorplanner ben ik al een aantal dagen aan het bedenken wat ik wil met mijn indeling wil, grootste struikelblok is mijn keuken, rest van de indeling hangt hiervan af. Het liefst ga ik voor een L-vorm keuken tegen de wand van de hal en voorgevel. Dat is alleen niet niet mogelijk omdat de achterwand te kort is, deze is maar 2.80m1, hier kan ik dus 4 kasten van 70cm breed kwijt, stuk bij de voorgevel is ook maar 2.53m1. Andere optie is twee blokken parallel aan elkaar plaatsen, ik hou dan enkel ongeveer 1meter over tussen beide bladen (2x0,70 breedte werkblad), wat te krab is naar mijn idee.

Nu heb ik twee ideeën.

1) Wellicht een kookeiland plaatsen t.h.v. waar ik nu de eettafel neer heb gezet. De eettafel gaat dan naar beneden voor de voorgevel. Nadeel is dat je altijd vanaf de bank tegen de keuken kijkt plus weinig opbergruimte. Iemand wellicht voorbeelden/ afbeeldingen van zo'n opstelling? Wil de woning na tien jaar waarschijnlijk ook weer kunnen verkopen, voor gezinnen met 4 personen is dit niet al te praktisch lijkt me?

2) Muur verplaatsen en zo sparing realiseren voor het keukenblok, nadeel is dat hal minder ruimte krijgt en maar 1m1 breed wordt. Geen idee of dit zo mag? In bouwbesluit lees ik dat een verkeersroute minimaal 1,2m1 breed moet zijn t.h.v. onderkant trap is de ruimte 1.9x1,3 ongeveer. Op deze manier kan ik wel een mooi U-vormige keuken realiseren die niet ver de kamer in hoeft te lopen.

Wat zouden jullie doen of denk ik te moeilijk? Breedte van blad wil ik graag 70cm hebben.

• Snowhite0901
Ik zou als ik jou was denk ik gewoon voor de l of de twee blokken gaan. 1 m Is niet ruim maar volgena mij zit er tussen de meeste kookeilanden en de kast erachter ook maar een meter. Bovendien kan je dan juist 60 diep doen, dan heb je 1,2m.
Het kookeiland in de kamer Is ook wel een origineel idee, kost wrs wat qua meerwerk maar je tafel past idd goed in de keuken. Je kan hem ook 90 graden draaien en dan nog een kastenwand plaatsen want ik weet niet waar je je oven wil plaatsen met alleen een eiland...

Je optie met kleine hal zou ik niet doen...Dat Is echt te krap IMO.

Ik zou eens een keukenzaak binnenwandelen en kijken wat die zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowhite0901 op 08-08-2017 07:55 ]

• EJPostema
@asdf25 Mijn woning is ongeveer even breed op de plek van de keuken (2,60m), onze wand is wel iets langer. Wij hebben een L laten zetten. We waren ook bang dat het te krap zou worden.

Aan de overkant van ons project is een eerdere fase al opgeleverd en dat zijn dezelfde woningen. Best veel mensen hebben de keuken parallel, of zelfs in een U. Het is helemaal niet te krap, echt goed te doen.
Ik heb er zelfs spijt van dat we het niet hebben gedaan. Ziet er wel mooi uit vind ik, een blad aan 1 kant en hoge kasten aan de andere kant

• Tarz
jurjen_g schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:59:
[...]

Het is tegenwoordig in veel gemeenten vrij normaal, vooral in stadscentra, dat de gemeente in de vergunning eist dat er minimaal 1 parkeergelegenheid op "eigen grond" is.

Als het bouwproject geen ruimte biedt om met de auto op eigen grond te komen, doen ze vaak een gemeenschappelijke parkeernormen die eigendom moet zijn van de bewoners, en dus ook bij verkoop moet blijven bestaan. Weet je zeker dat het om huren gaat, en niet om een 'appartementsrecht' en dat de 10 euro per maand dus de bijdrage voor de VVE is?

En ook grensscheiding aan de openbare weg moet vaak exact volgens de omgevingsvergunning, hoe lelijk je het ook vindt...

Maar als je er niet lekker bij voelt, moet je het uiteraard niet doen, woning kopen moet goed voelen.
Ik snap precies wat je zegt en in het geval van een stadscentrum met beperkte ruimte en parkeerplaatsen zou ik het ook niet zo raar vinden. Dit is echt een nieuwbouwwijk aan de rand van de stad, het zou gaan om een 2 onder 1 kap woning met garage en eigen oprit en 2 openbare parkeerplaatsen voor de deur. Vandaar dat ik de verplichting niet helemaal kan verantwoorden. Het kan zo zijn dat het om appartementsrecht gaat, maar ze kunnen ons niet precies zeggen wat er van die 10 euro betaald kan/gaat worden en of er andere kosten bij komen (stel er moet een lantaarnpaal vervangen worden of opnieuw bestraat worden of onkruid verwijderd worden)...

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
Al een aantal keer beantwoord maar misschien een leuke toevoeging: Voor ~50-60 Euro kan je een z-wave dimmer achter een bestaande schakelaar monteren (past in de inbouwdoos) welke LED kan dimmen én aan te sturen is vanuit een domotica controller (en dus je smartphone).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

@Tarz Luisteren naar je gevoel is heel belangrijk! Ik denk dan dan ook dat je een goede keuze hebt gemaakt.

Toen wij voor de woning wilde gaan hebben wij ook eerst geregeld dat er iemand van het bouwbedrijf was dat met ons alle gewenste opties ging doorspreken om kort te sluiten of onze gewenste opties ook mogelijk zijn. De begeleidster deed hier (gelukkig) niet moeilijk over echter gaf deze wel aan het gebruikelijk is dat eerst het huis wordt gekocht en dan pas de opties worden doorgesproken. Hierop heb ik aangegeven dat het voor ons van belang is om eerst te weten welke opties mogelijk zijn voordat wij een huis kopen.

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Verwijderd

Tassadar32 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:54:
[...]Al een aantal keer beantwoord maar misschien een leuke toevoeging: Voor ~50-60 Euro kan je een z-wave dimmer achter een bestaande schakelaar monteren (past in de inbouwdoos) welke LED kan dimmen én aan te sturen is vanuit een domotica controller (en dus je smartphone).
Allemaal iets teveel hosanna..... het past zeker niet altijd echt lekker in een inbouwdoos of in combinatie met schakelmateriaal. En met LED dimmen is het ook erg afhankelijk van gebruikte lamp/driver of het probleemloos werkt. Zoemen en/of flikkering is een veel voorkomend probleem en ook zijn de dimmers vaak erg beperkt in dimbereik.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2017 10:27 ]

• Tarz
Sport_Life schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:03:
Iemand ervaring met dit artkel:

[...]

Ik begrijp er eerlijk gezegd weinig van, dankzij allerlei verwijzingen en uitzonderingen. Hypotheekadviseur kon ons ook niet echt helpen.
Dit betekent volgens mij niet veel meer dan dat je je verplicht vanaf een nog te noemen datum rente over de bouw gaat betalen (zodra de grond betaald is) tot het moment van oplevering. Je houdt eigenlijk het geld dat de verkoper nodig heeft om te bouwen "achter" en betaalt daarover een rente, omdat je pas bij oplevering van het huis alles hebt betaald (ik leg het misschien niet in de juiste termen uit maar hoop dat je me begrijpt.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:26:
[...]

Allemaal iets teveel hosanna..... het past zeker niet altijd echt lekker in een inbouwdoos of in combinatie met schakelmateriaal. En met LED dimmen is het ook erg afhankelijk van gebruikte lamp/driver of het probleemloos werkt. Zoemen en/of flikkering is een veel voorkomend probleem en ook zijn de dimmers vaak erg beperkt in dimbereik.
Klopt, flikkeren wil wel eens gebeuren met sommige drivers (nog niet meegemaakt). Ook zijn sommige dimmers gevoelig voor het toonfrequent signaal (wel meegemaakt, opgelost in FW update). Ik heb de dimmers van Fibaro tot noch toe altijd in de inbouwdoos gekregen maar je kan ze eventueel ook in het aansluitpunt in het plafond inbouwen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-11 20:36

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:26:
[...]

Zo bijzonder is een LED-dimmer niet hoor.

Een dimmer werkt ofwel met

1: Een variabele weerstand, oftewel een POTmeter in serie zetten met de lamp, waardoor er meer of minder volt op de lamp staat.

2: PulseWidthModulation (PWM) waarbij hij de lamp razendsnel aan en uit schakeld. Een goede dimmer doet dit vaak genoeg waardoor je geen geflikker ziet (50Hz is volgens mij echt al weinig). Dit is dus nodig voor LED, omdat je altijd het volle voltage stuurt.

Gezoem en geflikker krijg je voornamelijk als je een verkeerde dimmer aansluit, waardoor er een klein beetje stroom gaat lopen, met een veel te laag voltage.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-12 10:26
Mijn vriendin en ik hebben eerder dit jaar een woning gekocht in het project Buitenhoeve in Brandevoort (Helmond). De verwachting is dat ze eind September of begin Oktober beginnen met bouwen, en ze hebben 200 werkbare dagen om het af te maken.

We hebben voor onszelf al een meerwerk lijst gemaakt van zaken die we graag willen hebben, zoals de 2.4m uitbouw optie.

Het enige waar we nog over twijfelen zijn de deuren. Zoals bij veel andere nieuwbouwprojecten wordt de woning standaard voorzien van opdekdeuren met verzinkte stalen montagekozijnen. Dit vinden we beide niet mooi en we zouden dan ook graag deze kozijnen en deuren vervangen door hardhouten kozijnen met stompe deuren.

Het probleem is echter dat hier een meerprijs aan hangt van € 518,- per deur, wat neer zou komen op een bedrag van € 3626,- voor 7 deuren (deuren op 2de verdieping niet meegerekend), wat we toch wel erg veel vinden.

Heeft iemand ervaring met het compleet weglaten van de deuren en zelf achteraf hardhouten kozijnen en stompe deuren laten plaatsen? Hoe beviel dat en wat was je uiteindelijk ongeveer kwijt per deur?

• Bakkenist
  • Laatst online: 28-11 15:27
@Mior: ik loop eigenlijk met dezelfde vraag. Benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Bovenlichten laten we overigens vanuit de bouw wel dichtzetten, kost geen drol, dus daar zou ik achteraf geen omkijken meer naar hebben.

• empeetrois
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-12 08:48
@Mior @Bakkenist

Wij hebben hetzelfde dilemma. Houten kozijnen zonder bovenlicht icm een stompe deur zou bij ons ongeveer 1200 euro per deur kosten. Ik ben geen expert op bouwgebied, maar zo ver ik weet dien je een houten kozijn bij de bouw meteen te plaatsen (kosten voor een kozijn zijn max zo'n 150 euro).

Een oplossing die ik heb gevonden is een renovatie kozijn. Deze valt net als bij een stalen kozijn om je muur heen als een U profiel bv (http://www.deuren.nl/ecosy-kozijnen). Kosten zijn dan zo'n 200 euro. Wanneer je nog een stompe deur erbij moet kopen ben je totaal al snel 500 euro kwijt. Dus heel gek vind ik die meerwerkprijs niet.

Is het een idee om bijvoorbeeld alleen beneden voor de houten kozijnen te gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door empeetrois op 09-08-2017 10:08 ]

• leecher
@Mior @Bakkenist @empeetrois

Hier inmiddels opgeleverd zonder deuren, uitgezonderd de badkamer. Hier hebben wij een hardhouten kozijn laten plaatsen met Weekamp deur omdat je anders met het tegelwerk zit, als je later het gat boven de deur moet vullen komt dat nooit goed uit met het tegelwerk.

Wij gaan zelf hardhout kozijnen plaatsen. Ik heb offertes aangevraagd maar laten doen kost ca €300 per deur ex materiaal. Dat vroeg de aannemer ook maar dan zat het kozijn er bij in, deze kosten €160. Deze kozijnen zijn op maat gemaakt voor ons nieuwbouw project zodat net als een renovatiekozijn over de muur heen vallen. Achteraf was het slim geweest om het te laten doen door de aannemer.

Ik ben geen fan van de renovatiekozijnen, bijv het ecosy spul heeft een MDF toplaag. Ik wil gewoon een hardhout kozijn. Ik ga alsnog voor de custom kozijnen van €160 of ga zelf aan de slag met mijn bovenfrees om standaard kozijnen dieper uit te frezen zodat ze over de muur heen vallen.
[b][message=52180763,noline]empeetrois schreef op woensdag 9 augustus 2017 @
Is het een idee om bijvoorbeeld alleen beneden voor de houten kozijnen te gaan?
hebben wij ook overwogen maar blij dat we dat niet hebben gedaan. Wij kregen €150 retour per niet-opgeleverde deur. Als ik kijk naar het snelbouwspul bij de andere huizen: Worth it. Het doet je huis zoveel recht als er echte massieve deuren in hangen ipv een stuk karton in een stalen framepje.

[ Voor 28% gewijzigd door leecher op 09-08-2017 10:17 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:01
Een houten kozijn zonder bovenlicht in plaats van stalen kozijn met bovenlicht kost hier €90 per kozijn. Stompe deuren in plaats van opdekdeur heb ik niet nagevraagd, het gaat mij vooral om het stalen kozijn wat ik lelijk vond.

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 22:42
Houten kozijn zonder bovenlicht is inderdaad veel mooier dan die leleijk stalen kozijnen. Wij hebben in ons huidige huis zelf alle stalen kozijnen vervangen door houten zonder bovenlicht. Zeer mooi resultaat!

Zero.

• R20141016
Nadeel van een houten kozijn is het schildersonderhoud. ;-)

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 22:42
Binnen schilderen is niet zo'n kunst en als het 1x in de 10 jaar nodig is is het veel.

Zero.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:01
Inderdaad, hier (woon op het moment nog bij m'n ouders) zit de verf er al 12 jaar op en het ziet er nog perfect uit. Onderhoud valt wat dat betreft wel mee.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hier ook al een tijdje aan het meelezen. In mei getekend voor een woning in Rijswijk (ZH), vandaag de definitieve optielijst tekenen en opsturen.

Ook wij willen graag de hardhouten deuren, maar de meerprijs die onze aannemer hier voor vraagt (€2450,- per verdieping, 4 deuren) en de onmogelijkheid om per deur wel/geen bovenlicht te willen, betekent dat we dit na oplevering zelf doen. Oftewel op dag 1 alle binnenkozijnen eruit trekken en er zelf hardhouten kozijnen in (laten) zetten. Een eerste offerte kwam een paar honderd euro goedkoper uit dan de aanemer, én dan kunnen we wel de bovenlichten bij de wc/toilet/woonkamer laten zitten.

De flexibiliteit die ik bij nieuwbouw verwacht wordt door de aannemer totaal niet waargemaakt. Bijvoorbeeld exta loze leidingen kunnen alleen op een door hun aangewezen vaste plaats, deze laten verplaatsen in niet mogelijk.
Inrichting van toilet/badkamer is beperkt tot 8 verschillende tegels en 3 verschillende 'uitrustingen' voor 't sanitair, andere aanpassingen of weglaten van bijvoorbeeld een wasbak is niet eens bespreekbaar.

De eerste paal gaat pas in Q1 de grond in, dus dat is nog lang wachten.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-12 10:26
Dank voor de reacties. Ik denk dat we het dan maar gewoon moeten laten doen door de aannemer, al is het nog steeds (te)veel geld voor mijn gevoel.

Onze woning wordt een tussenwoning en heeft geen ramen op de gang op de eerste verdieping, dus ik ontkom er niet aan om de bovenlichten te laten zitten voor lichtinval in de gang. Zonder lijkt me ook mooier, maar dan zou er ten aller tijde kunstmatige verlichting nodig zijn.

• JaMaaT
SlinkingAnt schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:43:
Hier ook al een tijdje aan het meelezen. In mei getekend voor een woning in Rijswijk (ZH), vandaag de definitieve optielijst tekenen en opsturen.

Ook wij willen graag de hardhouten deuren, maar de meerprijs die onze aannemer hier voor vraagt (€2450,- per verdieping, 4 deuren) en de onmogelijkheid om per deur wel/geen bovenlicht te willen, betekent dat we dit na oplevering zelf doen. Oftewel op dag 1 alle binnenkozijnen eruit trekken en er zelf hardhouten kozijnen in (laten) zetten. Een eerste offerte kwam een paar honderd euro goedkoper uit dan de aanemer, én dan kunnen we wel de bovenlichten bij de wc/toilet/woonkamer laten zitten.

De flexibiliteit die ik bij nieuwbouw verwacht wordt door de aannemer totaal niet waargemaakt. Bijvoorbeeld exta loze leidingen kunnen alleen op een door hun aangewezen vaste plaats, deze laten verplaatsen in niet mogelijk.
Inrichting van toilet/badkamer is beperkt tot 8 verschillende tegels en 3 verschillende 'uitrustingen' voor 't sanitair, andere aanpassingen of weglaten van bijvoorbeeld een wasbak is niet eens bespreekbaar.

De eerste paal gaat pas in Q1 de grond in, dus dat is nog lang wachten.
Mijn ervaring met projectbouw is dat ze zo flexibel zijn als een loden deur.

Maar je wilt wel je bovenlichten behouden?

Dat zie je dan weer niet vaak icm hardhouten kozijnen.

• JaMaaT
Als alternatieve oplossingen kun je ook nog voor zoiets gaan. Dit is bij mijn ouders, het glasplaatje is vervangen door hout en het stalen kozijnen is geschilderd in dezelfde kleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IQfHxnIrZOrNlays3enZuuNG/full.jpg

• Snowhite0901
Ik vind eerlijk gezegd zo'n metalen kozijn helemaal niet opvallen, wat is daar nou precies zo lelijk aan?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:00

DropjesLover

Dit dus ->

SlinkingAnt schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:43:

Je kan de badkamer toch ook gewoon casco op laten leveren (met alleen aansluitpunten), en van het vrijgekomen budget een badkamer er in laten zetten die wel naar wens is?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
JaMaaT schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:20:
[...]

Mijn ervaring met projectbouw is dat ze zo flexibel zijn als een loden deur.

Maar je wilt wel je bovenlichten behouden?

Dat zie je dan weer niet vaak icm hardhouten kozijnen.
Afhankelijk van de ruimte, waarschijnlijk wel ja. Slaapkamers natuurlijk niet, maar douche/toilet wel, de deur tussen hal/woonkamer is nog niet besloten :).
Nu beslissen voor iets dat we tegen vrijwel dezelfde prijs achteraf ook kunnen laten uitvoeren en wel alle vrijheid hebben om precies te bepalen wat we willen, vinden wij fijner.

Qua flexibiliteit is het wel apart. Dit is fase 4 van hetzelfde project, waarbij in fase 1 _alles_ aangepast kon worden. Stopcontact verplaatsen? Geen probleem. Oh, je wilt een andere wc-pot? Loop maar een rondje door de showroom en zoek wat uit, meerprijs wordt gefactureerd.
Blijkbaar was dit te moeilijk om uit te voeren, en hebben ze voor alle vervolgfases alle custom-opties maar geschrapt.
DropjesLover schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:57:
[...]

Je kan de badkamer toch ook gewoon casco op laten leveren (met alleen aansluitpunten), en van het vrijgekomen budget een badkamer er in laten zetten die wel naar wens is?
Dat is ook precies wat we gaan doen, maar het teruggekregen budget voor casco opleveren is €700, waar nog €500 af gaat om de boiler te vergroten naar 200liter 8)7.

Niet helemaal eerlijk vergelijken natuurlijk, standaard badkamer zonder ligbad-aansluiting levert €1500 op, laten plaatsen van hun badkamer met ligbad kost € 2700, incl vergroting boiler à 500. Besparing is dus een 3k.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

SlinkingAnt schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:13:
[...]

Qua flexibiliteit is het wel apart. Dit is fase 4 van hetzelfde project, waarbij in fase 1 _alles_ aangepast kon worden. Stopcontact verplaatsen? Geen probleem. Oh, je wilt een andere wc-pot? Loop maar een rondje door de showroom en zoek wat uit, meerprijs wordt gefactureerd.
Blijkbaar was dit te moeilijk om uit te voeren, en hebben ze voor alle vervolgfases alle custom-opties maar geschrapt.
Hoort het verkoopargument bij een nieuwbouwwoning niet "dan kan je alles precies naar wens aanpassen" te zijn? Jou aannemer/ontwikkelaar heeft dat niet helemaal begrepen :+

Verwijderd

Het is natuurlijk wat genuanceerder.... het blijft seriebouw.

En meestal zijn aanpassingen ook amper een probleem, iedereen zeurt alleen altijd zo over de hoge kosten. Die zijn regelmatig ook absurd hoog, maar het is ook niet alsof je dan de prijs kan vergelijken met wanneer je het zelf doet of laat doen.... nogal wat overhead in de planning, communicatie en natuurlijk marges met alle partijen die betrokken zijn.

Aanpassen na oplevering kan natuurlijk altijd, dan heb je (nagenoeg) alle vrijheid :-).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 14:13 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goed nieuws: we gaan volgende week tekenen! :).
MeltedForest schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:27:
[...]

Hoort het verkoopargument bij een nieuwbouwwoning niet "dan kan je alles precies naar wens aanpassen" te zijn? Jou aannemer/ontwikkelaar heeft dat niet helemaal begrepen :+
Mijn aannemer heeft dat ook als verkoopargument. Wat ie er niet bij vermeld is de disproportioneel hoge kosten om iets te wijzigen :+. Uitbouw begrijp ik wel dat dat duur is, maar een stopcontact in plaats van verticaal horizontaal plaatsen mag toch geen geld kosten 8)7 Ik ken niemand die de stopcontacten verticaal wil :). Wij zitten in de laatste fase, voordeel is dat we niet (lang) in een bouwput wonen. Nadeel is dat de extra opties met 10% zijn verhoogd in de jaren.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2017 15:15 ]

Verwijderd

Alleen het opschrijven dat je iets anders wilt zal iemand al tijd en dus geld kosten..... en dan de rest van de keten nog.

Blijft natuurlijk wel dat een redelijk en kostendekkend bedrag de standaard zou moeten zijn voor kleine aanpassingen.

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
Vanochtend, zo'n 2 maanden na oplevering van onze woning wakker geworden met 2 ramen waar een breuk in zit. Het lijkt op het eerste gezicht op een thermische breuk. Nu begint het spel wie dit gaat vergoeden, want:
- In de documentatie van de aannemer staat dat zij geen enkele verantwoording nemen voor schade aan ramen. De voorwaarden van de aannemer zijn dermate strikt dat je eigenlijk geen zonwering op zou moeten hangen
- De opstalverzekering geeft aan dat dit echt onder de garantie van de aannemer moet vallen
- De leverancier van de zonwering geeft aan dat zij geen problemen verwachten noch kennen bij deze zonwering, maar wel op de hoogte zijn dat sommige aannemers ze afraden. Dat hadden ze ons moeten vertellen bij de aankoop, maar hebben ze niet gedaan.

Vanwege de bouwvak is het bouwbedrijf compleet onbereikbaar tot eind augustus. Ik heb ze via een mail en serviceformulier op de hoogte gebracht en voorgesteld dat ze in ieder geval even komen kijken. Toch verwacht ik veel gesteggel over schuldvraag en vergoeding..

Flickr PSN ID= cheironnl

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-12 20:27
De vanaf-prijzen van het nieuwbouwproject waar we naar kijken zijn bekendgemaakt. Deze kwamen ruim boven wat we verwacht hadden en behoren momenteel tot het duurst in onze regio. Er vindt echter op dit moment een bijzondere manier van inschrijving plaats en ik was benieuwd of iemand van jullie snapt waarom deze weg gekozen wordt.

Omdat wij ons in hebben geschreven voor de nieuwsbrief op de website van dit nieuwbouwproject hebben wij, op de dag dat de vanaf-prijzen bekend zijn gemaakt, een e-mail ontvangen dat wij ons kunnen inschrijven als prioriteitskandidaat. We moeten de bouwnummers opgeven waarin wij geïnteresseerd zijn. Als we deze ingevuld hebben worden we op de start verkoopdag een paar uur eerder uitgenodigd dan de rest en kunnen we ons inschrijfformulier nog aanpassen.

Het bijzondere is dat we ons nu voor-inschrijven op bouwnummers waarvan we alleen vanaf-prijzen per type weten en dus geen idee hebben wat de hoek-variant van een bepaald type kost. Ook mogen we onze hele inschrijving op de start verkoopdag nog helemaal omgooien. Pas op die dag komen namelijk de brochures, exacte prijslijsten en technische details vrij.

Ik vind dit een vreemd proces. Het genereert voor de makelaar een hoop administratieve lasten en ik heb geen idee op wat voor prijs ik inschrijf. Daarbij mag ik mijn voorkeur nog helemaal wijzigen, dus hoe nuttig is die voorinschrijving? Iemand bekend waarom men dit zo aanpakt? Let wel, dat stempel prioriteitskandidaat krijg je alleen doordat je je hebt aangemeld voor de nieuwsbrief. Meer hoef je daarvoor niet te doen.

Mij bekruipt het gevoel dat er nu gekeken wordt hoeveel animo er is en hoe de vanaf-prijzen vallen bij de geïnteresseerden. Het toeval wil dat in de omgeving recent ook een nieuwbouwproject gestart is met zeer hoge prijzen, waarna een week later onder het mom van 'foutje' in de prijslijst alle woningen tussen de 20.000 en 30.000 euro goedkoper werden.

[ Voor 3% gewijzigd door NelgNL op 09-08-2017 16:42 . Reden: typo ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:00

DropjesLover

Dit dus ->

NelgNL schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:40:
De vanaf-prijzen van het nieuwbouwproject waar we naar kijken zijn bekendgemaakt. Deze kwamen ruim boven wat we verwacht hadden en behoren momenteel tot het duurst in onze regio. Er vindt echter op dit moment een bijzondere manier van inschrijving plaats en ik was benieuwd of iemand van jullie snapt waarom deze weg gekozen wordt.

Omdat wij ons in hebben geschreven voor de nieuwsbrief op de website van dit nieuwbouwproject hebben wij, op de dag dat de vanaf-prijzen bekend zijn gemaakt, een e-mail ontvangen dat wij ons kunnen inschrijven als prioriteitskandidaat. We moeten de bouwnummers opgeven waarin wij geïnteresseerd zijn. Als we deze ingevuld hebben worden we op de start verkoopdag een paar uur eerder uitgenodigd dan de rest en kunnen we ons inschrijfformulier nog aanpassen.

Het bijzondere is dat we ons nu voor-inschrijven op bouwnummers waarvan we alleen vanaf-prijzen per type weten en dus geen idee hebben wat de hoek-variant van een bepaald type kost. Ook mogen we onze hele inschrijving op de start verkoopdag nog helemaal omgooien. Pas op die dag komen namelijk de brochures, exacte prijslijsten en technische details vrij.

Ik vind dit een vreemd proces. Het genereert voor de makelaar een hoop administratieve lasten en ik heb geen idee op wat voor prijs ik inschrijf. Daarbij mag ik mijn voorkeur nog helemaal wijzigen, dus hoe nuttig is die voorinschrijving? Iemand bekend waarom men dit zo aanpakt? Let wel, dat stempel prioriteitskandidaat krijg je alleen doordat je je hebt aangemeld voor de nieuwsbrief. Meer hoef je daarvoor niet te doen.

Mij bekruipt het gevoel dat er nu gekeken wordt hoeveel animo er is en hoe de vanaf-prijzen vallen bij de geïnteresseerden. Het toeval wil dat in de omgeving recent ook een nieuwbouwproject gestart is met zeer hoge prijzen, waarna een week later onder het mom van 'foutje' in de prijslijst alle woningen tussen de 20.000 en 30.000 euro goedkoper werden.
Het aangeven van een voorkeur via een web-formuliertje en een export naar excel kost nauwelijks extra tijd voor de makelaar, maar geeft wel een indicatie waar de meeste vraag naar is.

Het omgooien op de laatste dag voor de rest moet ook wel mogelijk zijn, misschien dat voor sommigen de hoekwoning gewoonweg te duur is icm de opties die ze willen, en er zullen waarschijnlijk ook meerdere mensen geinteresseerd zijn in in woning B terwijl niemand woning D aangekruist heeft.

Dat iemand die de nieuwsbrief krijgt prioriteitskandidaat is zegt ook weinig als er meer mensen op de nieuwsbrief-lijst staan dan dat er woningen zijn :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1 ... 28 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2